Scielo RSS <![CDATA[Acta Paulista de Enfermagem]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-210020050001&lang=en vol. 18 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Honoring the Prof. Dr. Nilce Piva Adami</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Nursing staff dimensioning in the hospitalization units of the Hospital São Paulo</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo descritivo foi realizado no Hospital São Paulo, visando dimensionar o pessoal de enfermagem das unidades de internação desta instituição, e comparar os resultados encontrados com o quadro de pessoal de enfermagem existente . A coleta de dados foi realizada no ano de 2002, nas 40 unidades de internação, onde foram estudadas a classificação de pacientes e as ausências não previstas dos profissionais de enfermagem do ano anterior, sendo aplicado o método de dimensionamento de pessoal proposto por Gaidzinski¹. As principais conclusões foram: os pacientes internados demandaram cuidados mínimos (30,8%), seguidos pelos cuidados intermediários (27,5%), cuidados de alta dependência (22,0%), cuidados intensivos (12%), e cuidados semi-intensivos (7,6%). O tempo de assistência de enfermagem destinado aos pacientes classificados foi maior para os de cuidados intensivos (30,9%).Cerca de 50,0% das ausências não previstas das enfermeiras foram referentes às licenças maternidade e as dos técnicos/auxiliares de enfermagem foram distribuídas de forma eqüitativa entre faltas, licenças médicas e licenças maternidade. A comparação entre os quadros de pessoal de enfermagem existente e o calculado demonstrou carência de 76 enfermeiras e excesso de 97 técnicos/auxiliares de enfermagem.<hr/>This descriptive study was carried out at the hospital São Paulo aiming nursing staff dimension of the hospitalization units of this Institution. Data collect was performed in 2002, in the 40 hospitalization units in which patient’s classification and non anticipated absences of the nursing staff of the previous year were studied, applying the staff dimensioning calculation proposed by Gaidzinski(1). The main conclusions were regarding levels of complexity of the nursing care, the hospitalized patients demanded minimum care of nursing (30.8%) followed by intermediary care (27.5%), high dependence care (22.0%), intensive care (12%) and semi-intensive care (7.6%). Time of nursing assistance for the classified patients was greater for intensive care (30.9%) followed by high dependence (21.8%), intermediary (21.2%), minimum (15.3%) and semi-intensive (10.7%). Almost 50.0% of the non-anticipated absences were due to maternity permissions and those of nursing technicians/assistants and others were homogeneous as no show at work, medical authorization, maternity permission and others. The comparison between the nursing staff in the Hospital São Paulo and the calculated according to the Gaidzinski model showed a need of 76 nurses and superlative of 97 nursing technician/assistants.<hr/>Este estudio descriptivo fue realizado en el Hospital São Paulo con el objetivo de dimensionar el personal de enfermería de las unidades de internación de esta institución. La colecta de datos fue realizada en el año 2002, en las 40 unidades de internación, donde se estudió la clasificación de pacientes y las ausencias no previstas de los profesionales de enfermería del año anterior, siendo aplicado el cálculo de dimensionamiento del personal propuesto por Gaidzinski (1). Las principales conclusiones fueron: cuanto a los niveles de complejidad de los cuidados de enfermería, los pacientes internados demandaran de cuidados mínimos (30.8%), seguidos por los cuidados intermediarios (27.5%), cuidados de alta dependencia (22.0%), cuidados intensivos (12%) y cuidados seme-intensivos (7.6%). El tiempo de asistencia de enfermería destinado a los pacientes clasificados fue mayor para los cuidados intensivos (30.9%), seguidos por los de alta dependencia (21.8%), intermediarios (21.2%), mínimos (15.3%) y seme-intensivos (10.7%). Cerca de 50.0% de las ausencias no previstas de las enfermeras fueron referentes a las licencias de maternidad a las de los técnicos / auxiliares de enfermería fueron homogéneas entre faltas, licencias médicas, licencias de maternidad y otras. La comparación entre los cuadros de personal de enfermería existente en el Hospital São Paulo y lo calculado según el modelo de Gaidzinski demostró carencia de 76 enfermeras y superávit de 97 técnicos / auxiliares de enfermería. <![CDATA[<B>The responsability to take care of the healthy of the pacient at home</B>: <B>a study of case</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O trabalho objetivou identificar as dificuldades apresentadas pelos responsáveis pelos cuidados (RC) ao paciente em assistência domiciliar, para estabelecer recomendações visando a melhoria na assistência prestada. Foram coletados dados de 103 pacientes e 181 RCs no período de setembro de 1999 a Janeiro de 2000, sendo desenvolvido um instrumento de coleta de dados específico para o estudo. Foi encontrada associação significativa (p<0,0001) entre a qualidade de atenção e a receptividade do RC à orientação e treinamento. A qualidade da assistência a esse grupo pode ser melhorada se for dada uma atenção diferenciada ao paciente, por meio de tecnologia de auto-ajuda e acesso à informação adequada ao RC.<hr/>This work aims to identify the caregiver difficults in assisting pacients at home in order to establish recommendations to improve pacient care. A special form was developed to collect data on 103 pacients and 181 caregivers during the period of Sept. 1999 and Jan. 2000. The findings pointed out that pacients with low quality of care have a long time of dependency on care (p<0,0001). The authors believe that the quality of care to these patients can be improved if they get special attention, such as assistive technologies, and caregivers access adequate information.<hr/>Este trabajo objetiva identificar las dificultades presentadas por los responsables del cuidado (RC) de pacientes en atención domiciliaria, a fin de establecer recomendaciones visando la mejoría en la atención. Fueron observados 103 pacientes y 181 responsables por el cuidado, en el periodo de Septiembre de 1999 a Enero de 2000, desarrollándose un instrumento de colecta de datos específico para el estudio. Fue encontrada asociación significativa (p<0,0001)entre la calidad de la atención y la receptividad del responsable del cuidado en relación a la orientación y entrenamiento. La calidad de la atención a dicho grupo puede obtener mejor resultado por medio de una atención diferenciada al paciente (por medio de tecnología y autoayuda) y acceso a información adecuada al responsable del cuidado. <![CDATA[<B>The teaching and practices of caring in the nursing</B>: <B>el caso de un curso de pregrado en enfermeria</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Vivências e inquietações construídas ao longo da formação e atuação profissional da autora motivaram esta pesquisa, tendo como objeto o processo de ensino do cuidar/cuidado em um Curso de Enfermagem que teve por objetivo analisar o processo de formação da enfermeira, buscando conhecer sua dinâmica sob a ótica de docentes da Área de Saúde do Adulto, discentes e egressas do curso. Com base no conhecido, por meio do material empírico, os significados do ensinar e aprender o cuidar/cuidado foram descritos e analisados, fazendo uma reflexão a respeito da formação dessas profissionais. A abordagem metodológica foi a qualitativa com o método de Estudo de Caso. A coleta de material foi realizada por meio da técnica de entrevista com roteiro semi-estruturado. Para análise do material, foi trabalhada a estratégia metodológica do Discurso do Sujeito Coletivo. As análises dos discursos possibilitaram a criação de temáticas, sendo abordada neste artigo a que trata do cuidar/cuidado, como objeto de trabalho da Enfermagem e sua construção para uma prática social.<hr/>This research has been motivated by the author's own experiences and concens she had during her professional schooling and practice. The aim of this study is to analyse the educational forming process of the nurse. When it comes to the teaching of caring/cared in the nursing course. The emphasis is on the dynamic procedures of the nurse according to the faculty of the Adult Health Field, students and ex-students of the course. Based on previous Knowledge, through the empirical material, the meanings of the teaching and learning of caring/cared have been described and analysed in the search of a reflexion about the educational process of those professionals. The qualitative approach and the study case method have been used and data have been collective from semi-structured interviews. To analyses the material, the strategy of the collective subject discourse has been applied. The analyses of those discourses made it possible to create themes, among which, the one focused on this sudy: caring/cared taken as the scientific object in the nursing practice and its construction for the social practice.<hr/>Vivencias e inquietaciones construídas durante la formación y actuacion profesionales de la autora motivarán esta investigación, que tiene como objeto el proceso de enseñanza del cuidar/cuidado en um curso de Enfermería que tuvo como objetivo analizar el proceso de formación de la enfermera o buscando conocer su dinâmica através de los óptica de la profesores del área de la salud de los adultos, estudiantes y ex estudiantes del curso. Baseado em el conocimento anterior atraves de material empírico, los significados de enseñar asi como aprender acerca de lo cuidar/del cuidado fueran descriptos y analisados, promocionando uma reflexion acerca de la formación de estas profissionales. El abordaje metodológico fue calitativa com el método de estudios de caso. La selección de material que realizado por la técnica de encuestas medio-estructurado. Para el análisis del material, que trabajado la estrategia metodologica del discurso del sujeto colectivo. Los análisis de los discursos hicieran posible la creaccian de temáticas, abordada en este artículo, lo que trata de lo cuidar/del cuidado como objeto de trabajo del enfermaje y su construcción para uma práctica social. <![CDATA[<B>Predisposing factors for surgical site infection in case of gastrectomy</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A presente investigação teve como objetivo identificar os fatores predisponentes à infecção do sítio cirúrgico relacionados ao procedimento cirúrgico no paciente submetido à cirurgia eletiva de gastrectomia, potencialmente contaminada, na especialidade de Gastrocirurgia, no período compreendido entre 1998 a 2002, em um hospital público do interior paulista. Realizou-se um estudo retrospectivo, por meio do levantamento de informações contidas nos prontuários médicos, utilizando-se para a análise estatística dos dados os testes não paramétricos: Mann-Whitney (variáveis quantitativas) e coeficiente de contingência (variáveis qualitativas). Em 181 casos investigados, detectou-se a ocorrência de infecção do sítio cirúrgico em 17 situações (9,4%); sendo 23,6% classificadas como infecção incisional superficial; 52,9% infecção incisional profunda e 23,6% infecção de órgão/espaço. As variáveis período de internação pós-operatório, período de internação total, duração da cirurgia, tempo de sondagem vesical de demora apresentaram diferença estatisticamente significante entre os grupos com e sem infecção.<hr/>This research aimed to identify the predisposing factors for surgical site infection related to the surgical procedure in patients submitted to a potentially contaminated elective gastrectomy, as a part of Gastric surgery, in the period between 1998 and 2002, at a public hospital in the interior of São Paulo, Brazil. Therefore, a retrospective study was carried out by means of a medical record information survey, using the following non-parametric tests for statistical data analysis: Mann-Whitney (quantitative variables) and contingency coefficient (qualitative variables). Out of the 181 cases that were examined, the occurrence of surgical site infection was detected in 17 situations (9.4%), 23.6% of which were categorized as superficial incisional infection, 52.9% as deep incisional infection and 23.6% as organ/space infection. Statistically significant differences between the groups with and without infection were found for the following variables: post-operative hospitalization period, total hospitalization period, surgery time, time to dwelling vesical catheter removal.<hr/>La finalidad de esta investigación fue la de identificar los factores predisponentes a la infección del sitio quirúrgico relacionados al procedimiento quirúrgico en paciente sometido a la cirugía electiva de gastrectomía, potencialmente contaminada, en la especialidad de Gastrocirugía, en el período entre 1998 y 2002, en un hospital público del interior de São Paulo, Brasil. Para eso, realizamos un estudio retrospectivo, mediante la recopilación de informaciones contenidas nos prontuarios médicos. Para el análisis estadístico de los datos, utilizamos los testes no paramétricos: Mann-Whitney (variables cuantitativas) y coeficiente de contingencia (variables cualitativas). Entre 181 casos investigados, detectamos la ocurrencia de infección del sitio quirúrgico en 17 situaciones (9,4%); sendo 23,6% clasificadas como infección incisional superficial; 52,9% infección incisional profunda y 23,6% de infección de órgano / espacio. Las variables período de internación postoperatorio, período de internación total, tiempo de cirugía, período de permanencia del catéter vesical a permanencia presentaron diferencias estadísticamente significativos entre los grupos con y sin infección. <![CDATA[<B>Evaluation of the use of the Modified Scale of Borg in the asthmatic crisis</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A dispnéia é a maior causa de incapacidade e redução da qualidade de vida para pacientes com doenças respiratórias como é o caso da asma. Os objetivos deste estudo foram verificar o grau de dispnéia dos pacientes em crise asmática pela Escala Modificada de Borg e a correlação da melhora do grau de dispnéia com a melhora da função pulmonar verificada pelo Pico de Fluxo Expiratório (PFE). Foram incluídos 40 pacientes asmáticos em crise aguda, atendidos no serviço de Pronto Atendimento em Pneumologia do Hospital São Paulo, no período de setembro à dezembro de 2003. Antes e após o tratamento, os seguintes dados foram coletados: freqüência cardíaca (FC), freqüência respiratória (FR), PFE e saturação periférica de oxigênio (SpO2). O paciente era questionado sobre sua percepção da dispnéia pela Escala Modificada de Borg. No pré-tratamento ocorreu uma tendência dos valores altos da escala de Borg estarem relacionados aos valores baixos do PFE, invertendo esta relação no pós-tratamento. Esta escala é rápida, barata e de fácil aplicabilidade na avaliação de pacientes asmáticos. Pode ser utilizada por profissionais de saúde para a avaliação inicial dos pacientes em crise, bem como sua resposta ao tratamento.<hr/>The dyspnea is the biggest cause of incapacity and reduction of the quality of life for patients with respiratory illnesses as it is the case of the asthma. Being thus, the respiratory difficulty is probably the more important isolated factor in the limitation of the capacity of the individual in the basic functions of day-by-day, making with that this looks the health services. The objective of this study was to verify the degree of dyspnea of the patients in asthmatic crisis for the scored on the Modif Borg Scale and the correlation of improvement of the degree of dyspnea for the same one with the improvement of the pulmonary function verified by Peak expiratory Flow (PEF). A total of 40 asthmatic patients in acute crisis taken care of in the service of Attendance in Pneumologia of the São Paulo Hospital, were included, in the period of september to the december of 2003. Before and after the clinical treatment, the subsequent data were colected: cardiac rate (FC), respiratory rate (FR), PEF and peripherical oxygen saturation (SpO2) and the patient was questionado about your perception of the dyspnea for the Modif Borg Scale. The punctuation of this scale varies of 0 the 10 (of none to the dyspnea highest). The results had pointed a trend of the high values of the Modif Scale of Borg to be related to the low values of PEF in the daily pay-treatment, inverting this relation in the post-cure. This scale in them seemed a fast, cheap additional instrument and of easy applicability in the evaluation of asthmatic patients, being able to be used by health professionals who carry through the initial evaluation of the patients in crisis as well as its reply to the treatment.<hr/>La disnea es probablemente, el factor aislado más importante en la limitación de la capacidad de pacientes con asma para el desempeño de las funciones básicas del dia a dia. En consecuencia da esse sintoma, esos pacientes procuran con frecuencia, los servicios de atención de salud. Considerando la necesidad de uma evaluación acurada de ese síntoma, este estudio tuvo como objetivos: evaluar el grado de dísnea de pacientes en crisis de asma, utilizando la escala modificada de Borg y verificar la correlación entre la majoria del grado de dísnea y la mejoria de la función pulmonar, verificada por el Pico de Flujo Expiratorio (PFE) y la saturación de oxígeno (SpO2) . Participaron del estudio 40 pacientes en crisis aguda de asma, atendidos de septiembre a diciembre de 2003 en el servicio de Pronto Atendimento em Pneumologia del Hospital São Paulo, por medio de uma entrevista semi-estructurada que evalua a percepcion de la dísnea por parte del paciente, los datos relativos al grado da dísnea, que en la escala de Borg varía de 0 a 10 (da ausencia del síntoma al grado máximo del mismo) e la evaluación del PFE y del SpO2 fue realizada antes y depués de haberse instituido el tratamiento clínico. Los resultados apuntaron uma tendencia a que valores altos de la escala de Borg estan relacionados a valores bajos de PFE antes del tratamiento y que esta relación se inverte después del tratamiento. Nostra opinión es que esta escala constituye un instrumento adicional rápido, barato y de fácil aplicación para la evaluación inicial da essos pacientes en crisis, bien coma para la respuosta al tratamiento. <![CDATA[<B>The ineffective breast feeding nursing diagnosis</B>: <B>study of the identification and clinical validation</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se de um estudo descritivo analítico, que teve como objetivo a identificação e validação clínica das características definidoras do diagnóstico de enfermagem amamentação ineficaz, segundo a classificação da Associação Norte-Americana de Diagnósticos de Enfermagem. A pesquisa foi desenvolvida em uma unidade de puerpério e em um Ambulatório de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo-Brasil. A amostra constituiu-se de 124 mulheres e crianças, que estavam em processo de aleitamento. A coleta de dados foi feita através de consulta de enfermagem realizada com o binômio mãe-filho, utilizando-se de um instrumento previamente elaborado e testado. A maioria das mulheres consultadas eram solteiras, primíparas, encontravam-se na faixa etária de 20 a 29 anos, com 1º grau incompleto. As características definidoras identificadas com maior freqüência foram "processo de aleitamento materno insatisfatório", "ferimento do mamilo na primeira semana" e "falta de manutenção da sucção da mama". Os resultados encontrados permitiram concluir que as características definidoras propostas pela NANDA para o diagnóstico amamentação ineficaz foram validadas clinicamente.<hr/>Studies conducted in validation of nursing diagnoses are very useful to the clinical practice. They can precisely establish the patient problems addressing the nursing procedures and the quality of nursing interventions delivered to the patient. The aim of the study was to identify and validate on clinical setting the defining characteristics of the ineffective breastfeeding nursing diagnosis according to North American Nursing Diagnosis Association.This is an analytical descriptive study wich was developed at a puerperium unit and a Nursing Outpatient Unit of the Federal University of São Paulo (UNIFESP) - Brazil. Sample comprises 124 women and their children in breastfeeding process. Data collection was through nursing visit carried out with mother-child binomial by using a previously elaborated and tested tool. Most of the women were single, primiparae, ranged from 20 to 29 years old, and had incomplete 1st Grade of elementary school. The most frequently identified defining characteristics were: "unsatisfactory lactation process", "sore nipple in the first week" and "lack of sustained breast sucking". Findings allowed to conclude that defining characteristics proposed by NANDA for "ineffective breastfeeding" diagnosis were clinicaly validated.<hr/>Tratase de um estúdio descriptivo que tuvo como objetivo identificar y validar clinicamente, las características definitorias del diagnóstico de enfermería amamantamiento ineficaz, de acuerdo a la classificación de la Asociación Norte Americana de Diagnósticos de Enfermería. La pesquisa fue llevada a cabo en una unidad de puerperio y en un ambulatório de enfermería de la Universidad Federal de São Paulo- Brasil. Participaron de la muestra 124 mujeres y sus niños que estaban amamantando. El acopio de datos fue hecho durante la consulta de enfermería realizada con la madre y el hijo, utilizando un guia previamente elaborado y testado. La mayoria de las mujeres consultadas era soltera, primípara, con grado de instrucción elementare y se encontraba en la faja de edad de 20 a 29 años. Las características definitorias identificadas con mayor frecuencia fueron: " processo de amamantamiento materno insatisfactório", "herida del pezón en la primera semana" y "falta de manutención de la succión de la mama". Los resultados encontrados permitem concluir que las características definitorias propuestas por la Asociación Norte Americana de Diagnósticos de Enfermería para el diagnóstico amamantamiento ineficaz fueron validadas clinicamente. <![CDATA[<B>Evaluation of language and personal social abilities by the Denver Test II in institutions of infantile education</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Supervisão e promoção do desenvolvimento infantil são cuidados necessários às crianças que freqüentam creches e pré-escolas. Organizações de saúde internacionais e nacionais têm sistematizado estratégias para tal, porém nas instituições brasileiras estas ações são pouco realizadas. OBJETIVO: Avaliar, pelo segundo ano consecutivo, habilidades das áreas de linguagem e pessoal-social de uma coorte de crianças que freqüentam 3 creches da cidade de São Paulo. MÉTODO: O grupo amostral foi constituído por 30 crianças de 0 a 4 anos, de nível sócio-econômico homogêneo segundo instrumento para avaliação de nível de pobreza urbana. Segundo este instrumento todas as famílias estavam na faixa superior de classificação. Para avaliação do desenvolvimento foi usado o Teste de Triagem de Desenvolvimento de Denver II, empregado em dois momentos distintos no primeiro ano de acompanhamento da coorte, e uma vez no segundo ano. RESULTADOS: Na área pessoal-social a melhora foi significante da 1ª para a 2ª avaliação, o que não ocorreu na área de linguagem, ao longo das 3 avaliações. No entanto, a partir dos 3 anos de idade as crianças passaram a obter resultados piores. Quanto aos sexos não houve diferenças significantes nos desempenhos nas duas áreas. CONCLUSÃO: É possível que as habilidades das crianças na área pessoal-social tenham sido incrementadas pelas condições das instituições, o que não ocorreu na de linguagem. Não se pode afirmar a causa destes acontecimentos, embora seja intrigante a proporção adulto/criança que diminui após as crianças completarem 3 anos de idade, mas outras pesquisas são necessárias, inclusive a continuidade desta coorte.<hr/>Supervision and promotion of development are important care given to children enrolled in day-care centers and pre-schools. International and national organisms have systematized strategies to supervise child development but in Brazilian day-care centers this action is not well performed. OBJECTIVE: To assess, after a two-year follow-up, personal and social language abilities in a cohort of children enrolled in three day-care centers, in the city of São Paulo. METHODS: The sample group consisted of 30 children from 0 to 4 years, of a homogeneous socioeconomic level according to the tool of evaluation of urban poverty level. According to this tool all the families were in the upper level of the assessment. To evaluate the child development was used the Denver II, applied at two different moments, in the first year of follow-up of the cohort and once in the second year. RESULTS: In the personal and social areas, a significant improvement difference was observed from the 1st to the 2nd evaluation. In the language area no differences could be observed among the three evaluations, although age had a significant role as 3-year old children presented the worst results. Regarding sex, no significant differences were observed in the performance of the two areas. CONCLUSION: It is possible that performance in the personal and social areas has been improved by the day-care center conditions, what didn&acute;t happen in area of language. Regarding this area, it could be affected by the adult/child ratio as with children older than 3 years, but further researches are needed inclusive continuity to this cohort.<hr/>La supervisión y promoción del desarollo infantil son cuidados necesários a los niños que frequentan jardines infantiles y pré-escolares. Las organizaciones de salud internacionales y nacionales tienem sistematizado estratégias para tal, pero en jardines infantiles y pré-escolares brasileñas esa ación és poco realizada. OBJETIVO: evaluar por el segundo año consectivo, habilidades de las áreas de lenguaje y personal-social de uma cohorte de niños que frecuentan 3 jardines infantiles de la ciudad de São Paulo. METODO: el grupo estudiado fué conformado por 30 niños desde los cero hasta los cuatro años, de nivel-sócio econômico homogeneo según instrumento para evaluación de nivel de pobreza urbana. Según este instrumento todas las famílias estaban en la faja superior de clasificación. Para evaluación del desarollo fué utilizado el Test de Triage de Desarollo de Denver II, empleado en dos momentos distintos en el primer año de acompanhamiento de la cohorte y una vez en el segundo año. RESULTADOS: en el área personal-social la mejora fué significativa de la 1ª para la 2ª evaluación, lo que no ocurrió en el área de lenguaje a lo largo de las 2 evaluaciones. Por lo tanto, a partir de los 3 años de edad los niños pasaron a obtener resultados peores. En cuanto a los sexos no hubo diferencias significativas en los desempenhos de las dos áreas. CONCLUSIÓN: és possible que las habilidades de los niños en el área personal-social hayan sido incrementadas por las condiciones de las instituiciones, lo que no ocurrió en el área de lenguaje. No se puede afirmar la causa de estos acontecimientos, aunque sea intrigante la proporción adulto/niño que disminuye después de que los niños cumplen 3 años de edad, pero otras investigaciones son necesárias aun la continuidad de esta cohorte. <![CDATA[<B>The art therapy in the context of the pediatric hospitalization</B>: <B>The development of the construction with hospital scrap</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en A hospitalização pode desencadear efeitos negativos sobre o desenvolvimento normal infantil. Este processo impede que a criança continue em sua rotina diária e freqüente ambientes estimuladores. A arteterapia, meio de expressão e criação, amplia o conhecimento da criança sobre o mundo e favorece seu desenvolvimento cognitivo, afetivo, psicomotor e social, motivo pelo qual não deve faltar na vida de qualquer criança, especialmente daquelas hospitalizadas. O objetivo deste trabalho foi comparar o desempenho do fazer tridimensional e da construção com sucata hospitalar de crianças internadas, antes e após intervenção da arteterapia. Trabalhou-se com a abordagem quantitativa e delineamento quasi-experimental, composto por um grupo controle (n=10) e um grupo experimental (n=10). Os resultados mostram que a arteterapia foi eficaz quanto às variáveis da avaliação do desempenho do fazer tridimensional e da construção com sucata hospitalar da criança internada. Conclui-se que a arteterapia constituiu-se um meio para canalizar, de maneira positiva, as variáveis do desenvolvimento da criança hospitalizada e neutralizar os fatores de ordem afetiva que, naturalmente, surgem, além de expor potenciais mais saudáveis da criança, por vezes pouco estimulados no contexto da hospitalização.<hr/>Hospitalization may have negative effects on child development. It takes the child off her routine and prevents her from contacts with stimulating environments. Art therapy, a means of expression and creation, enlarges the child’s knowledge of the world and favors his/her cognitive, affectionate, physical and social development, and for this reason, it must be present in all children’s lives, particularly of those who are hospitalized. This work aimed at comparing the children’s three-dimensional performance and construction work using hospital scrap during their hospitalization, before and after art therapy intervention. It was proposed a quantitative approach with quasi experimental design that had a control group (n=9) and a group which was submitted to art therapy intervention (n=10). Results show that these interventions were effective in improving the children’s threedimensional performance and construction work using hospital scrap. Art therapy constituted a means to positively guide the hospitalized child’s development variables as well as to neutralize the naturally arising affection-related factors, in addition to exposing the child’s healthiest potentials that are seldom stimulated in the hospitalization setting.<hr/>La hospitalización puede desencadenar efectos negativos en el desarrollo normal del niño. Este proceso impide que el niño continúe en su rutina diaria y frecuente ambientes estimuladores. La terapia a través del arte, es un medio de expresión y creación; amplía el conocimiento del niño acerca del mundo y favorece su desarrollo cognoscitivo, afectuoso, físico y social, motivo por el cual no debe faltar en la vida de cualquier niño, especialmente de los hospitalizados. El objetivo de este trabajo fue comparar el desempeño del quehacer tridimensional del niño hospitalizado mediante el uso de desechos hospitalarios, antes y después de las intervenciones de la terapia a través del arte. Se trata de una investigación de abordaje cuasi-experimental, con 20 niños, distribuidos en dos grupos: grupo experimental (n=10) y grupo control (n=10). El análisis de los datos mostró que la terapia a través del arte fue eficaz en cuanto a las variables de evaluación del desempeño del quehacer tridimensional y de la utilización de los desechos hospitalarios de los niños hospitalizados. Se conluye que la terapia a través del arte, constituye un medio para canalizar de manera positiva las variables del desarrollo del niño hospitalizado y neutraliza los factores de orden afectivo que, naturalmente, surgen, mas allá de ofrecer espacios más saludables para el niño, a veces poco estimulados en el contexto de la hospitalización. <![CDATA[<B>Comfort and hospital practice</B>: <B>an analysis from the historical perspective of the concept of confort in nursing</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A análise da literatura de Enfermagem evidencia que desde os primórdios da profissão até o presente, o conforto é uma meta do cuidado e um conceito presente em toda a sua história. Assim, este estudo analisa concepções teóricas sobre conforto na história da enfermagem e seus determinantes, na tentativa de encontrar pistas para lançar luz nas imprecisões teóricas existentes sobre conforto e nas contradições experienciadas na prática e ensino da enfermagem no que se refere a promoção do conforto.<hr/>Analysis of nursing literature from the beginning of the nursing practice until now shows that comfort is viewed as the aim of nursing care and that it is also regarded as a critical concept in the history of nursing. Therefore, this study was undertaken in order to analyse the theoretical concepts of comfort during the nursing history as well as its defining factors in an attempt to clarify the meaning of comfort as a theoretical concept and its impact in nowadays practice and teaching of nursing.<hr/>El análisis de la literatura de enfermería evidencia que, desde el princípio de la profesión hasta nuestros dias, el conforto es una meta del cuidado y un concepto presente en toda su historia. Siendo así,este estúdio analisa concepciones teóricas sobre el conforto en la historia de la enfermería y sus determinantes, con la intención de encontrar pistas que permitan esclarecer las impresiciones teóricas existentes sobre el conforto y en las contradicciones vividas en la práctica y en la enseñanza de la enfermería en lo que respecta a la promoción del conforto. <![CDATA[<B>Cross-mapping</B>: <B>an alternative to data analysis in nursing</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en A evolução tecnológica na área da informação tem sido uma constante nos dias atuais, levando a enfermagem a buscar o seu desenvolvimento nesta temática. Para tanto, fez-se necessário a criação de classificações para sua prática, com linguagens padronizadas, capazes de comunicar o seu saber e fazer. Na realidade brasileira, ainda são poucas as experiências na aplicação destas classificações, sejam de diagnósticos, intervenções ou resultados, embora existam muitos registros de enfermagem com linguagem não padronizada. Assim é que se propõe, neste artigo, apresentar e descrever o método mapeamento cruzado, o qual possibilita um mapeamento dos registros de enfermagem com linguagem não padronizada em sistemas de classificações padronizados. Aborda-se ainda, de forma suscinta, algumas das classificações existentes e exemplifica-se a aplicação do método de mapeamento cruzado em seu processo e regras, com o intuito de servir de subsídio e auxílio no desenvolvimento de pesquisas na área, contribuindo para o conhecimento da enfermagem.<hr/>The technological evolution of the information field has been steady along the present days thus making the nursing science to pursue its development in the same area. As such, there is the need to develop the classifications for nursing practice, with standard languages which allow for the communication of its body of knowledge and practice. Reality in Brazil shows that there are very few attempts to use those Classifications, either diagnoses, interventions or outcomes, although there are many nursing records with non-standard language. This article aims at introducing and describing the Cross-mapping method, which provides a mapping of nursing records with non-standardized language into standardized classification systems. The article is also a very brief approach to some existing classifications and it encompasses an example of how to use the Cross-mapping method, its processes and rules, as a helping tool for research development in the field, thus playing its role in the nursing body of knowledge.<hr/>La evolución tecnológica en el área de la información ha sido constante en la actualidad, lo que ha llevado la enfermería a buscar su desarrollo en esta temática. Por ello, ha sido necesario la creación de clasificaciones para su práctica, con lenguajes modelo que sean capaces de comunicar su saber y su hacer. En la realidad brasileña, todavía son pocas las experiencias en la aplicación de estas clasificaciones, sea de diagnósticos, intervenciones o resultados, no obstante existan muchos registros de enfermería pero con un lenguaje sin un modelo especifico. En este artículo se presenta y describie el método mapeamiento cruzado, el cual posibilita la ubicación de registros de enfermería sin un lenguaje patron, com base en sistemas de clasificaciones. Tambien se presenta, aunque de forma sencilla, algunas clasificaciones existentes y se dan ejemplos del proceso y regras de aplicación del método mapeamiento cruzado con la intención de servir como base y ayuda para el desarrollo de investigaciones en el área, contribuyendo para el conocimiento de la enfermería. <![CDATA[<B>(Re) organizing the wound dressing unit of the Health Care Center/University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Medicine</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo é um relato de experiência da reorganização da assistência de enfermagem na sala de curativos do Centro de Saúde Escola da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Teve como objetivo geral implantar a sistematização da assistência de enfermagem, segundo o protocolo da Secretaria Municipal de Saúde do município de Ribeirão Preto do Estado de São Paulo. Identificamos a demanda de acordo com os aspectos bio-psico-social e classificação das feridas. Realizamos seleção (teórico-prática) entre os funcionários e o levantamento de recursos físicos e materiais necessários para organização da sala, assim como a formação de equipe multiprofissional para suporte técnico ao cuidado de enfermagem na sala de curativo. (Re) organizar a sala de curativos passa não somente pelo compromisso de implantar medidas de intervenção local e meramente técnicas, mas também por intervenções macro-estruturais do sistema de saúde,buscando, através dos princípios do Sistema Único de Saúde, reorganizar a assistência, objetivando traçar estratégias e metas para melhorar a saúde da população.<hr/>This study is a report of experience about the reorganize the nursing care provided at the wound dressing unit of the Health Care Center/University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Medicine. The general goal of this research was to implement the systematization of nursing care according to the protocol of the Municipal Health Center. Aiming at making the study viable, at first the demand was identified according to the bio-psycho-social aspects and the wound classification. Afterwards, authors selected (a theoretical and practical selection) among the workers, the physical and material resources that were necessary to organize the unit as well as to form a multiprofessional team to provide technical support to the nursing care. Therefore, reorganizing the wound dressing unit involves not only the commitment to implement measures of local and technical interventions but also macro-structural interventions in the health system, finding through the principles of the Unified Health System the elements to reorganize the care, aiming at developing strategies and improving the population's health.<hr/>El presente estudio es un informe de experiencia sobre la reorganización de lo cuidado de enfermería en la sala de curativos del CSE-FMRP-USP y tuvo como objetivo general implantar la sistematización de la asistencia de enfermería según el protocolo de la SMS - RP. Para viabilización de este estudio primeramente la demanda fue identificada de acuerdo con los aspectos bio-psico-sociales y clasificación de las heridas, a seguir fue realizada la selección (teórico-práctica) entre los funcionarios, levantamiento de recursos físicos y materiales necesários para organización de la sala, así como formación del equipo multiprofesional para soporte técnico a asistencia de enfermería de la sala de curativo. Así siendo, (re) organizar la sala de curativos involucra, además del compromiso de implantar medidas de intervención local y meramente técnicas, las intervenciones macro-estruturales del sistema de salud, buscando a través de los princípios del SUS reorganizar la asistencia, objetivando delinear estratégias y metas para mejorar la salud de la población. <![CDATA[<B>Is the hospital a place for caring about imagination?</B>: <B>¿un lugar para cuidar de lo imaginario?</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Artigo que aborda relato de experiência sobre a atuação do enfermeiro como cuidador na modalidade 'Contador de Histórias', em hospital infantil. Como instrumento de cuidado, a atividade demonstra o dinamismo do imaginário, pois, mediante a fantasia das histórias, transforma a realidade vivida em sonho e transporta a criança, por momentos, para um mundo em que não se convive com a dor e o sofrimento. Ainda, a atividade estabelece relação interpessoal entre o enfermeiro e a criança e de ambos com os personagens das histórias. Essa modalidade de cuidado auxilia na recuperação da criança doente, na aceitação da condição em que ela se encontra e na sua adaptação ao novo espaço, trazendo benefícios ao seu estado geral. É uma terapia que ajuda a liberar a fantasia e a afastar a tristeza e as sensações desagradáveis, e isso permite ao enfermeiro desenvolver o cuidado sensível.<hr/>This paper discloses an experience report on nurse's work as caregiver, in which he makes use of 'storyteller' modality in a children's hospital. As a caring tool, such activity shows dynamism of children's imaginary world, since it changes their experiences into dream through the fantasy that the story brings and carries them away for some moments to a world where there is no pain and suffering. Also, this activity helps to establish interpersonal relationship between nurse and children, and between both of them and the story characters. Such caring modality helps sick children's recovery, acceptance of their illness condition and adjustment to the new environment, that is, the hospital. All this brings benefits to their health state as a whole. So, storytelling is ancillary therapy to set fantasy free and to keep distance from sadness and unpleasant sensations, and this enables nurse to achieve sensitive care.<hr/>Aborda un relato de experiencias sobre la actuación del enfermero como cuidador, utilizando la modalidad "Contador de Historias" en un hospital infantil. En cuanto instrumento para cuidados, demuestra el dinamismo del imaginario de un niño, pues transforma la realidad vivida en sueño, a través de la fantasía de la historia y es transportada, por momentos, a un mundo que convive con el dolor y el sufrimiento. Establece la relación interpersonal entre enfermero-niño y los personajes de las historias. Esa modalidad de cuidados auxilia en la recuperación, aceptación de la condición en que se encuentra, adaptación al nuevo espacio y trae beneficios al estado general del niño enfermo. Funciona como terapia que ayuda a liberar la fantasía y eliminar la tristeza y las sensaciones desagradables, permitiendo al enfermero desarrollar el cuidado sensible. <![CDATA[<B>Diabetic foot</B>: <B>strategies for prevention</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Aproximadamente 50% das amputações não-traumáticas em membros inferiores ocorrem entre pessoas com diabetes. As amputações são precedidas por úlceras, caracterizadas por lesões cutâneas, com perda do epitélio, que podem estender-se até a derme ou chegar a tecidos profundos. As úlceras, geralmente, são acompanhadas de insensibilidade por neuropatia periférica crônica e associadas a pequenos traumas que se originam do uso de calçados inapropriados, dermatoses comuns ou manipulações incorretas dos pés. O objetivo deste estudo é descrever as principais estratégias para avaliar fatores de risco que conduzem ao desenvolvimento de complicações nos membros inferiores entre pessoas com diabetes, bem como considerá-las uma responsabilidade da equipe de assistência primária. É um trabalho de revisão da literatura, com ênfase na avaliação dos pés como medida preventiva fundamental, para identificar, precocemente, as alterações neurológica e vascular periféricas e disfunções biomecânicas. Destaca-se a avaliação dos calçados como fator externo.<hr/>Approximately 50% of non-traumatic amputations of the lower limbs are realized among diabetes mellitus patients. Amputations are preceded by ulcers, characterized by skin erosion and loss of the epithelium, which can expand to the dermis or reach profound tissues, accompanied by insensibility due to chronic peripheral neuropathy, associated with small traumas as a result of inappropriate footwear, common dermatoses or incorrect foot manipulation. This study aims to describe the main findings and strategies to evaluate risk factors that lead to the development of lower limb complications among diabetes patients and make them part of the primary health care team's responsibilities. This literature review emphasizes evaluation of the feet and visible skin parts as a basic prevention measure, with a view to the early identification of neuropathic and peripheral vascular changes and biomechanical dysfunctions. The evaluation of footwear characteristics is highlighted as an external factor.<hr/>Aproximadamente 50% de las amputaciones no traumáticas en miembros inferiores ocurren entre personas con diabetes. Las amputaciones son antecedidas por úlceras, caracterizadas por lesiones cutáneas con pérdida del epitelio, que pueden extenderse a la dermis y llegar hasta tejidos profundos. Las úlceras, generalmente, son acompañadas de insensibilidad por neuropatía periférica crónica e asociadas a pequeños traumas, originadas por uso de calzados inapropiados, dermatosis común o manipulaciones incorrectas de los pies. El objetivo del estudio es describir las principales estrategias para evaluar los factores de riesgo que conducen al desarrollo de complicaciones en miembros inferiores distales entre personas con diabetes, bien como considerarlos una responsabilidad del equipo de asistencia primaria. Es un trabajo de revisión de la literatura, con énfasis en la realización del examen físico de los pies, como medida preventiva fundamental, para identificar, precozmente, alteraciones neurológica y vascular periféricas y disfunciones biomecánicas. Destacase el examen minucioso de los calzados como factor externo. <![CDATA[<B>Study with selfinstructional modules as a teaching strategy in the neonatological nursing</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002005000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nota prévia de um estudo quase experimento com delineamento de série de tempo, que procura descrever uma estratégia de ensino na disciplina de enfermagem neonatológica, com módulos auto-instrucionais de exame físico do Recém-Nascido a Termo (RNT). O locus desta pesquisa é uma Universidade privada do Estado de São Paulo. Os participantes utilizarão módulos auto-instrucionais em forma de CD-ROM para aprendizagem do exame físico do RNT. Este estudo trará contribuição aos docentes de enfermagem e aos alunos quanto a auto aprendizagem e desenvolvimento da habilidade na realização do exame físico do RNT.<hr/>This is a previous note of an almost experimental study with time series aiming teaching strategy in neonatal nursing discipline with self-instructional modules of physical examination in Full-Term Newborns Infant (TNBI). The site of this research will be a private University in the State of São Paulo. The particicipants will use CD-ROM self-instructional modules to learn how to perform physical examination in TNBI. This study will bring much contribution to the nursing academic staff regarding their self-learning and development in the ability to perform physical examination in TNBI.<hr/>Nota previa de un estudio casi experimental con delineamiento de serie de tiempo que tiene como objetivo la estrategia de enseñanza de enfermería neonatal, con módulos auto-instruccionales en al examen físico de los Recién Nacidos a Término (RNT). El locus de esta pesquisa será en una Universidad privada del Estado de São Paulo. Los participantes irán utilizar módulos auto-instruccionales en forma de CD-ROM para el aprendizaje del examen físico del RNT. Esse estudio hará una contribuición a los docentes de enfermería y a los alumnos cuanto al auto-aprendizaje y desarrollo de la habilidad en l realización del examen físico del RNT.