Scielo RSS <![CDATA[Transinformação]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-378620160003&lang=en vol. 28 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Information literacy for inquiry-based learning]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300253&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Given the importance of focus on globalized curriculum, this study presents a review of the literature on issues related to the nature of learning contents and curriculum, especially the development of curriculum based on the research process - inquiry-based learning - in terms of information literacy. Some hypotheses were formulated to explain the lack of studies on this topic, such as the level of development of information literacy programs, pedagogical training of librarians, and educational institutions' perceptions of the importance of information literacy. Recommendations for further research on the topic were made. It was concluded that inquiry-based learning allow better integration of information literacy content providing more meaningful learning by encouraging reflection, student protagonism, and learning how to learn among others.<hr/>Resumo Ao considerar a importância dos enfoques globalizadores curriculares o presente artigo apresenta revisão de literatura sobre questões relacionadas à natureza dos conteúdos de aprendizagem e ao currículo, em especial, à elaboração curricular por meio do processo de pesquisa - método de projetos no contexto do letramento informacional. Levanta hipóteses para explicar a escassez de artigos sobre o assunto, quais sejam, grau de maturidade dos programas de letramento informacional, formação pedagógica dos bibliotecários e a percepção das instituições educacionais sobre a importância do letramento informacional. Recomenda investir em mais pesquisas sobre o assunto. Conclui que o método de projetos permite melhor inserção dos conteúdos de letramento informacional, propiciando aprendizagem mais significativa por favorecer a reflexão, o protagonismo do estudante e o aprender a aprender. <![CDATA[The importance of a differentiated representation of information for Contemporary Art: Use of fruition as a classification attribute]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300263&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The purpose of this study is to discuss information and art analyzing, through the representation of information, the role of Information Science. It is a discussion about the representation of information of Contemporary Art through the collaborative work among professionals. Information Science can contribute to the treatment and organization of information since it addresses the representation of information in different contexts and materials, reducing the complexity of these objects based on the possibility of abstraction and fruition. It includes a critical reflection based on artists' books that are part of the Paraiba's Center for Contemporary Art Collection. It was found that there is a tendency to homogenize the treatment of information of artworks through descriptive representation.<hr/>Resumo Discute informação e arte ao analisar a atuação da Ciência da Informação através da representação da informação. Trata-se de uma discussão sobre a representação da informação de obras de Arte Contemporânea, através do trabalho colaborativo entre profissionais. A Ciência da Informação por pensar sobre a representação da informação em diferentes contextos e suportes poderia auxiliar no tratamento e organização das informações, amenizando a complexidade desses objetos a partir de suas possibilidades de abstração e fruição. Reflete-se criticamente a partir dos livros de artistas, do acervo do Núcleo de Arte Contemporânea - Paraíba. Considera-se que prevalece uma tendência de homogeneizar os tratamentos das informações das obras por meio da representação descritiva. <![CDATA[Recommendation Systems, Information Architecture, and Findability]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300275&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O trabalho aborda brevemente os conceitos de Arquitetura da Informação, Encontrabilidade da Informação e Sistemas de Recomendação. Seu objetivo é demostrar como a utilização dos Sistemas de Recomendação nos projetos de Arquitetura da Informação de ambientes informacionais digitais podem auxiliar os sistemas de informação no oferecimento dos dados pertinentes aos usuários que neles interatuam, possibilitando, assim, a descoberta da Encontrabilidade da Informação pelos usuários. Para tanto, realizou-se uma análise bibliográfica a qual possibilitou a contextualização dos termos tratados neste trabalho e, também, um estudo dos sites (Amazon.com) para conhecer o comportamento do Sistema de Recomendação do mesmo e como podem aumentar o processo de Encontrabilidade da Informação nos ambientes informacionais digitais. Concluiu-se que a quantidade de informação disponível na web na atualidade dificulta a encontrabilidade dos dados disponibilizados por parte dos usuários, o que impossibilita aos sistemas entregar a informação adequada no momento exato. Por isso a utilização dos Sistemas de Recomendação nos projetos de Arquitetura da Informação é considerada uma variante para que os sistemas de informação ofereçam os dados facilitando a apropriação dos mesmos pelos usuários.<hr/>Abstract The present study discusses briefly the concepts of Information Architecture, Information Findability, and Recommendation Systems. It aims to demonstrate how the use of Recommendation Systems in Information Architecture of digital environments can help Information systems by providing users with relevant information enabling information discovery and findability. A literature review was conducted, allowing the contextualization of the terms used in this study. The Amazon.com website was analyzed to evaluate its Recommendation Systems and understand how they can improve Information Findability in digital information environments. It was concluded that the amount of available information on the World Wide Web today hinders the Findability of Information provided by users making it difficult for systems to provide the right information at the right time. Therefore, the use of Recommendation Systems in Information Architecture projects is considered an effective approach to information systems since it facilitates the appropriation of information by users. <![CDATA[Auditing tool on access and preservation of television audiovisual information]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300287&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se describe la herramienta auditora para determinar la correcta gestión, conservación y acceso a la información audiovisual en las cadenas de televisión. Dicha auditoría se presenta en formato de herramienta auditora que analiza una serie de parámetros, tales como: condiciones de accesibilidad, estado de conservación, recursos humanos y su formación, recursos económicos a disposición del servicio de gestión documental, análisis de los espacios físicos, descripción y evaluación de software y hardware, condiciones físicas de conservación, descripción documental realizada por el servicio de documentación y la identificación de la existencia de políticas de preservación, tratamiento y conservación de información en las empresas audiovisuales. Todo ello, para determinar los puntos de mejora para una correcta conservación del patrimonio audiovisual de la cadena y del Patrimonio Nacional Audiovisual de un país.<hr/>Abstract This paper aims at describing the audit tool that can determine the correct management, preservation and access to audiovisual information within television networks. The audit is presented in the format of an auditing tool that analyzes a number of parameters, such as accessibility, state of preservation, human resources and training, economic funds which are available for the document management services, analysis of physical spaces, description and evaluation of software and hardware, physical conditions of storage, document description given by the documentation service and identification of existing policies for preservation, processing and storage of information in audiovisual companies. All this is done to determine which areas can be improved in order to offer proper preservation of the audiovisual heritage of not only television networks, but also the National Audiovisual Heritage of a country. <![CDATA[Preservation of archival records: Performance of self-adhesive sheets on textual documents]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300297&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Estudos têm contribuído para a definição de importantes diretrizes acerca da conservação de documentos de arquivo e, em especial, a conservação preventiva, fomentando a discussão e a consolidação de políticas que busquem auxiliar na preservação dos acervos. Nessa perspectiva, a presente pesquisa, realizada em parceria entre o Instituto de Ciências Humanas e da Informação - curso de Arquivologia -, e a Escola de Química e Alimentos da Universidade Federal do Rio Grande, tem como objetivo avaliar possíveis ações de danos provocados pelo uso das folhas autoadesivas nos documentos textuais em suporte papel, visando contribuir com as discussões e estudos sobre a temática de conservação e preservação dos acervos. A metodologia para o desenvolvimento deste trabalho foi dividida em etapas que consistiram em: seleção da amostragem e pesquisa sobre o surgimento dos blocos autoadesivos, revisão do referencial teórico, análise dos dados coletados través da técnica de microscopia eletrônica de varredura e posterior divulgação dos resultados da pesquisa.<hr/>Abstract Studies have contributed to the definition of important guidelines on the file record keeping and in particular preventive conservation fostering discussion and the consolidation of policies that seek to assist in the preservation of collections. In this perspective the present research, which is a work in partnership between the Institute of Humanities and information - Archivology course, and the School of Chemistry and Food, Universidade Federal do Rio Grande, aims to evaluate possible actions deterioration caused by the use of self-adhesive sheets in textual paper documents, to contribute to discussions and studies on the theme of conservation and preservation of collections. The methodology for the development of this work has been divided into steps that were: the sample selection and research on the emergence of adhesive plates, review the theoretical framework, analysis of data collected slant electron microscopy technique and subsequent dissemination of research results. <![CDATA[Social network analysis as a strategy for monitoring the dissemination of information between hospitals]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300309&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article explores the structure of connections between the hospitals that are members of a hospital management innovation and learning network. This study was based on the assumption that there are limitations to encourage the communication and diffusion of knowledge between health service organizations if they are not effectively connected through social networks. Social Network Analysis was used as a strategy for monitoring the dissemination of information between hospitals. Theoretical concepts of diffusion of knowledge allowed emphasizing the role of the phenomena and communication and learning processes as the driving forces for health service innovation. The results showed weak interactions between hospitals and a lack of cohesion within the network. Therefore, there is a need for policies to promote the flow of data and information, which requires network openness to foster the exchange of innovative processes. Interactions between these hospitals in horizontal and disseminated structures have yet to be stimulated, established, incorporated, and developed by individuals, institutions and health service organizations.<hr/>Resumo Este artigo explora a estrutura de ligações entre os hospitais integrantes de uma rede de inovação e aprendizagem em gestão hospitalar. Pressupõe que há limitações para fomentar a comunicação e a difusão de conhecimento entre as organizações prestadoras de serviços de saúde caso não estejam configuradas em redes sociais. Utiliza-se como método a Análise de Redes Sociais, compreendida como uma estratégia para monitorar a difusão de informações entre hospitais. As assertivas conceituais sobre a difusão do conhecimento enfatizam o papel dos fenômenos e dos processos de comunicação e de aprendizagem como a força motriz da propagação de uma inovação nos serviços de saúde. Os resultados revelam uma fragilidade da interação dos hospitais e da coesão deles na rede. Assim, políticas para promover o fluxo de dados e informações são necessárias, requerendo abertura dos componentes da Rede investigada para intercambiar seus processos inovativos. A interação desses hospitais em estruturas horizontalizadas e capilarizadas é uma qualidade ou propriedade ainda a ser adotada, incorporada, assimilada e desenvolvida pelos sujeitos, instituições e organizações de serviços de atenção à saúde. <![CDATA[Information as a promoter of autonomy and social integration]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300323&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Os pressupostos teórico-metodológicos da Ciência da Informação podem fornecer subsídios para se investigar de que forma o uso estratégico da informação mediada pode contribuir para a diminuição da desigualdade por meio da experimentação dos princípios do protagonismo social. Essa reflexão indicou a trajetória seguida durante a pesquisa de doutorado sanduíche apresentada nesta comunicação, tendo como foco a construção de um possível modelo de integração social desenvolvido a partir da experiência vivenciada em uma comunidade italiana denominada Rione Sanità. As ações empreendidas em Sanità, as quais são retratadas no modelo, têm em seu arcabouço conceitual o objetivo de possibilitar aos moradores dessa localidade formas concretas, reais e legítimas de apropriação da informação, de autonomia, de empoderamento cultural e social. Escolheu-se a abordagem metodológica de cunho qualitativo para conduzir o trabalho no campo de pesquisa. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e da observação participante e analisados pela técnica de análise de conteúdo de Bardin com o estabelecimento de categorias. Concluiu-se que os laços sociais e a identidade de grupos precisam ser repensados no sentido de considerar que somente a partir do respeito pelo diferente pode-se compreender o sujeito como único, o qual, no entanto, precisa do outro, de tudo que o rodeia e da união para sair do estado de degradação. A única dimensão possível é a experimentação contínua. Essa opção, no entanto, requer uma leitura permanente das condições do contexto, um acompanhamento constante de processos, uma presença assídua nos pontos de fragilidade, empreendendo ações de informação para e com os sujeitos pesquisados.<hr/>Abstract The theoretical and methodological assumptions of Information Science can contribute to the investigation of how the strategic use of mediated information can help reduce inequality through the application of the principles of social protagonism. This reflection guided a PhD sandwich research that resulted in the present article and focused on the development of a possible social integration model based on the experience gained in an Italian community called Rione Sanità. The actions undertaken in this community, described in the model proposed, were aimed at providing Sanità's residents with concrete, true, and legitimate appropriation of information, achievement of autonomy, and cultural and social empowerment. The qualitative research approach was used in the field research. Data were collected through interviews and participant observation, and were analyzed using content analysis as proposed by Bardin, establishing categories. It was concluded that social ties and group identity need to be rethought considering that only by respecting the differences, one can understand the subject as unique, but also as someone who needs others and everything surrounding him/her and union in order to fight against degradation. The only possible dimension is continuous experimentation; however, this requires constant monitoring of the existing conditions and processes focusing on the weaknesses, promoting information actions for and within the individuals studied. <![CDATA[A bibliometric analysis of doctoral dissertations about the Internet in Spanish universities (1996-2011)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300337&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo es un análisis descriptivo de las tesis doctorales sobre Internet que se han defendido en las universidades de España entre 1996 y 2011. La fuente principal es la base de datos Teseo del Ministerio de Educación, cuya información se ha completado con otras fuentes. El número total de tesis defendidas en el periodo estudiado es de 1.020 títulos. La metodología empleada es el análisis bibliométrico. Se analiza la producción según el sexo del autor, el año de lectura, el idioma, el área de conocimiento, la universidad y departamento de lectura, los directores y los miembros de los tribunales evaluadores, y los datos se comparan con los obtenidos por Fuente, y Arguimbau, en su estudio sobre la producción total de tesis doctorales en España. Los resultados muestran que la producción total se reparte entre 62 universidades; el área de conocimiento en el que se han defendido un mayor número de tesis es el de las Ciencias Sociales y Jurídicas. Por último, destaca el número de tesis que han sido codirigidas.<hr/>Abstract This is a descriptive study about doctoral dissertations on the Internet which have been defended in Spanish universities between 1996 and 2011. The main source of information has been the Teseo database of the Ministry of Education, whose information has been completed with other sources. The total number of dissertations produced during the studied period was 1,020. Bibliometric analysis techniques have been used in order to analyze the data. Production is analyzed for PhD candidate genre, time period, theses language, topic, universities and departments, theses advisors and examination board members. These data are compared with those obtained by Fuentes and Arguimbau when studying the total production of doctoral dissertations in Spain. Results show that the doctoral dissertations have been produced in 62 different universities. Social Sciences and Law is the knowledge area with the highest number of thesis. Finally, there are an important number of doctoral dissertations which have been co-directed. <![CDATA[Altmetrics: Social media metrics for a more democratic Science]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300349&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Revisão teórica dos principais métodos de medição do impacto da produção científica na área de Estudos Métricos da Informação, com ênfase no recente método da Altmetria. O objetivo deste estudo é evidenciar a ascensão dessa métrica com o surgimento da Web 2.0 e das mídias sociais, apontando para o impacto e a influência que têm alcançado as atividades acadêmicas em novas plataformas. Aborda os seus antecedentes, a sua origem, conceitos, aplicações, indicadores, fontes de dados, ferramentas e formas de contagem. Expõe outras abordagens sobre os motivos da utilização de indicadores e métricas alternativas para estimar o impacto acadêmico e apresenta, ainda, uma breve análise a respeito das perspectivas que se abrem para o futuro com a utilização dos mesmos. Conclui que a Altmetria pode ser uma métrica alternativa complementar às tradicionais, pois permite que a contagem de citações ou menções à produção acadêmica mundial seja mais justa e igualitária, dando lugar a uma ciência também mais democrática.<hr/>Abstract Theoretical review of the methods to measure scientific production impact in the area of Metric Studies of Information, focusing on Altmetrics, a more recent approach. The objective of this study is to demonstrate the rise of altmetrics with the emergence of Web 2.0 and social media, examining the impact and influence of academic activities in these new online platforms. This study addresses altmetrics' origin, concepts, applications, indicators, data sources, tools, and ways to retrieve information from social media platforms, as well as previous or traditional research metrics. It discusses reasons to use alternative indicators and metrics to measure academic research impact and presents the future perspectives that these metrics are opening. It was concluded that Altmetrics can be considered as alternative complementary metrics to traditional metrics because they can give a fair reflection of citations count or global scholarly impact, resulting in a more democratic science. <![CDATA[ERRATA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862016000300359&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Revisão teórica dos principais métodos de medição do impacto da produção científica na área de Estudos Métricos da Informação, com ênfase no recente método da Altmetria. O objetivo deste estudo é evidenciar a ascensão dessa métrica com o surgimento da Web 2.0 e das mídias sociais, apontando para o impacto e a influência que têm alcançado as atividades acadêmicas em novas plataformas. Aborda os seus antecedentes, a sua origem, conceitos, aplicações, indicadores, fontes de dados, ferramentas e formas de contagem. Expõe outras abordagens sobre os motivos da utilização de indicadores e métricas alternativas para estimar o impacto acadêmico e apresenta, ainda, uma breve análise a respeito das perspectivas que se abrem para o futuro com a utilização dos mesmos. Conclui que a Altmetria pode ser uma métrica alternativa complementar às tradicionais, pois permite que a contagem de citações ou menções à produção acadêmica mundial seja mais justa e igualitária, dando lugar a uma ciência também mais democrática.<hr/>Abstract Theoretical review of the methods to measure scientific production impact in the area of Metric Studies of Information, focusing on Altmetrics, a more recent approach. The objective of this study is to demonstrate the rise of altmetrics with the emergence of Web 2.0 and social media, examining the impact and influence of academic activities in these new online platforms. This study addresses altmetrics' origin, concepts, applications, indicators, data sources, tools, and ways to retrieve information from social media platforms, as well as previous or traditional research metrics. It discusses reasons to use alternative indicators and metrics to measure academic research impact and presents the future perspectives that these metrics are opening. It was concluded that Altmetrics can be considered as alternative complementary metrics to traditional metrics because they can give a fair reflection of citations count or global scholarly impact, resulting in a more democratic science.