Scielo RSS <![CDATA[Caderno CRH]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-497920170003&lang=en vol. 30 num. 81 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[DEZ ANOS SEM (COM) ANDRÉ GORZ - INTRODUÇÃO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300413&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[IMMATERIAL CAPITALISM AND PRODUCTION OF THE SELF ACCORDING TO ANDRÉ GORZ]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300417&lng=en&nrm=iso&tlng=en Ao analisar a evolução do capitalismo contemporâneo (automação, informatização, globalização), André Gorz sublinha suas consequências sociais (desemprego, precariedade, desigualdades, pobreza). Focando sua análise nas transformações do trabalho (valorização da inteligência e da imaginação) que acompanham essas mutações, ele decifra a emergência de uma inteligência coletiva de que o capitalismo tenta se apropriar, mas que se confunde com a “produção de si”, isto é, com atividades nas quais as faculdades pessoais podem se desenvolver fora do trabalho subordinado. Uma riqueza de novo tipo é criada; ela é qualitativa e fundada nos vínculos sociais de cooperação. A renda básica é concebida como uma âncora existencial transitória, que permite esse salto.<hr/>In analyzing the evolution of contemporary capitalism (automation, informatization, globalization), André Gorz emphasizes the social consequences (unemployment, precarization, inequalities, poverty). Focusing on the transformations of labor (valorization of skills and imagination) that accompany these changes, he deciphers the rise of a general intellect, that capitalism tries to appropriate, but that confuses itself with the “production of the self”, that is, with activities which personal faculties can develop outside subordinated labor. A new, qualitative type of wealth, based on cooperative social links, is created. A basic income is thought of as a transitory existential anchor that makes this flight possible.<hr/>En analysant l'évolution contemporaine du capitalisme (automatisation, informatisation, mondialisation), André Gorz en souligne les conséquences sociales (chômage, précarité, inégalités, pauvreté). En analysant les transformations du travail (valorisation de l'intelligence et de l'imagination) qui accompagnent ces mutations, il décrypte l'émergence d'une intelligence collective que le capitalisme essaie de s'approprier, mais qui se confond avec la “production de soi”, c'est-à-dire avec les activités dans lesquelles les facultés personnelles peuvent se développer en dehors du travail subordonné. Une richesse de type nouveau se crée, elle est qualitative et fondée sur des liens sociaux de coopération. L'allocation universelle ou revenu d'existence est conçue comme une sécurité existentielle transitoire permettant cet essor. <![CDATA[THE MARXISM OF ANDRÉ GORZ]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300427&lng=en&nrm=iso&tlng=en Gorz era marxista? Seria mais justo e mais apropriado falar de uma presença do marxismo no seu pensamento. Um pensamento que pode ser caracterizado como um socialismo ecológico - um ecossocialismo - que se inspira em Marx e em certos marxistas heterodoxos na sua crítica da sociedade (capitalista) existente e na sua formulação de um projeto de sociedade (comunista) alternativa. Há marxismo em Gorz, e sua obra, uma das mais importantes na ecologia crítica do século XX, não pode ser compreendida sem essa dimensão.<hr/>Is André Gorz a Marxist? It would be more just, and more appropriate, to speak of a presence of Marxism in his thought. A thought that one could characterize as an ecological socialism - an ecosocialism - inspired in Marx, and other heterodox Marxists in his critique of (capitalist) society, and in his formulation of the project of an alternative (communist) society. There is Marxism in Gorz, and his work, being this latter one the most important in the critical ecology of twentieth century, which is not to be understood without this Marxist dimension.<hr/>Gorz était-il marxiste? Il serait plus juste, et plus approprié, de parler d'une présence du marxisme dans sa pensée. Une pensée qu'on pourrait caractériser comme un socialisme écologique - un écosocialisme - qui s'inspire de Marx et de certains marxistes hétérodoxes dans sa critique de la société (capitaliste) existante, et dans sa formulation d'un projet de société (communiste) alternatif. Il y a du marxisme chez Gorz, et son oeuvre, une des plus importantes dans l'écologie critique du 20ème siècle, n'est pas compréhensible sans cette dimension. <![CDATA[THE WORK IN ANDRÉ GORZ: three reflections, one problematic]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300435&lng=en&nrm=iso&tlng=en Há aproximadamente dez anos André Gorz morreu, deixando ideias estimulantes sobre os limites e a necessidade de superação ou desconstrução da sociedade capitalista. Sempre atento às transformações sociais, Gorz chegou, em certos momentos, a sintetizar tudo que havia de mais profundo e crítico na teoria social. Entretanto, é possível observar, em sua obra, uma oscilação em relação ao lugar social que o trabalho ocupa. O lugar do trabalho parece mudar em função do desenvolvimento das forças produtivas. Assim, a análise do movimento social do trabalho na sociedade capitalista, realizada por Gorz, permanece prisioneira de uma determinação tecnológica e de um conceito de trabalho limitado ao universo produtivo das qualificações profissionais. Neste artigo, tenho como objetivo problematizar a concepção de trabalho exposta por Gorz em três de suas principais obras: Estratégia Operária e Neocapitalismo (1964), Adeus ao Proletariado (1980) e O Imaterial (2003), demonstrando como a teoria social e as alternativas políticas desenvolvidas por Gorz mudam vis-à-vis o lugar social ocupado pelo trabalho nessas obras.<hr/>About ten years ago, André Gorz died, leaving stimulating ideas about the limits and need to overcome or deconstruct capitalist society. Always attentive to social transformations, Gorz came at times to synthesize everything that was deep and critical in social theory. However, it is possible to observe, in his writings, an oscillation concerned to the social place that the labor occupies. The place of labor seems to change in function of the development of the productive forces. Thus, Gorz's analysis of the social movement of labor in capitalist society remains a prisoner of a technological determination and a concept of labor limited by the productive universe of professional qualifications. In this article, I have objective to problematize the conception of labor exposed by Gorz in three of his main works: Worker Strategy and Neocapitalism (1964), Farewell to the Proletariat (1980) and The Immaterial (2003), demonstrating how social theory and political alternatives built By Gorz change vis-à-vis the social place occupied by labor in these writings.<hr/>Il y a environ dix ans, André Gorz est décédé, ayant laissé des idées stimulantes sur les limites et la necessité de supération ou de deconstruction de la société capitaliste. Toujours vigilant aux changements sociaux, Gorz est arrivé, à certains moments, à synthétiser tout ce qui était de plus profond et critique dans la théorie sociale. Cependant, il est possible de voir, dans son ouvre, des oscillations par rapport à la place sociale qu'occupe le travail. La place du travail semble changer en raison du développement des forces productives. Ainsi, l'analyse du mouvement social du travail dans la société capitaliste, réalisée par Gorz, démeure prisonnière d'une determination technologique et d'un concept de travail limité par l'univers productif des qualifications professionnelles. Dans cet article, j'ai pour but de problématiser la conception de travail exposée par Gorz dans trois de ses principaux ouvrages: Stratégie Ouvrière et Neocapitalisme (1964), Adieu au Proletariat (1980) et L’Immatériel (2003), en démontrant dans quelle mesure la théorie sociale et les alternatives politiques, développées par Gorz, changent vis-à-vis de la place sociale occupée par le travail dans ces ouvrages. <![CDATA[THE “INVENTION OF WORK”: historicity of a concept in the works of André Gorz, Dominique Méda, Françoise Gollain and Serge Latouche]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300453&lng=en&nrm=iso&tlng=en Após a publicação de Adeus ao Proletariado, em 1980, o entendimento do trabalho como uma atividade historicamente específica da modernidade capitalista é uma das traves-mestras do edifício teórico construído por André Gorz. O trabalho está intimamente associado ao surgimento de uma esfera econômica desvinculada da sociedade e, na qualidade de trabalho abstrato, ao fim, em si mesmo irracional, da valorização do valor. Neste artigo, pretendemos caracterizar detalhadamente a evolução do conceito de trabalho nas principais obras de Gorz e, depois, comparar a noção gorziana acerca da historicidade do trabalho com as ideias de três autores francófonos: Dominique Méda, Françoise Gollain e Serge Latouche. Procuraremos aferir as semelhanças e as divergências entre os autores mencionados. Finalmente, será salientado que as razões aventadas para o devir histórico do trabalho podem ser mais bem entendidas no contexto embrionário comum da “revolução militar”, no século XVI, que inaugurou a era moderna no mundo ocidental.<hr/>After the publishing of Farewell to the Working Class, in 1980, the understanding of labor as a historically specific activity peculiar to capitalist modernity is one of the major tenets of the theoretical edifice built by André Gorz. Labor is closely related to the emergence of an economic realm disembedded from society and, as abstract labor, to the irrational end in itself of the valorization of value. In this article, we aim to characterize in detail the evolution of the concept of labor in Gorz's main works and, then, to compare the gorzian notion of the historicity of labor with the ideas of three francophone authors: Dominique Méda, Françoise Gollain and Serge Latouche. We will assess the similarities and the divergences that exist among the mentioned authors. Finally it will be emphasized that the reasons suggested for the historical emergence of labor can be better grasped in the common embryonic context provided by the “military revolution”, in the 16th century, which marks the beginning of the modern age in the western world.<hr/>Après la publication de Adieux au Proletariat, en 1980, la compréhension du travail, considéré historiquement comme une activité spécifique de la modernité capitaliste, est l'un des piliers de l'édification théorique construite par André Gorz. Le travail est intimement lié à l'apparition d'une sphère économique n'ayant pas de rapport avec la société, et en tant que travail abstrait en soi finalement irrationnel, ni avec la valorisation de la valeur. Dans cet article, nous voulons caractériser en détail l'évolution du concept de travail dans les œuvres principales de Gorz. Ensuite nous comparons cette notion sur l'historicité du travail avec les idées de trois auteurs francophones, à savoir Dominique Méda, Françoise Gollain et Serge Latouche. Nous faisons un relevé analytique des ressemblances et des différences entre les auteurs mentionnés. Enfin, nous pouvons faire remarquer qu'il est plus facile de comprendre les raisons énoncées pour le développement historique du travail dans le contexte embryonnaire commun de la “révolution militaire” du 16ème siècle qui a inauguré l'ère moderne dans le monde occidental. <![CDATA[ECONOMIC RATIONALITY, WORK AND ECOLOGY IN ANDRÉ GORZ]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300479&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo tem por objetivo apresentar a análise crítica de André Gorz sobre o trabalho e a ecologia política a partir da centralidade que o conceito de racionalidade econômica no capitalismo adquire em seu pensamento. Para ele, a extensão ilimitada da racionalidade econômica ao trabalho e à natureza é considerada sem futuro do ponto de vista da sociedade. Gorz reconhece a íntima relação entre a crítica do capitalismo e a tarefa da ecologia política. Outro aspecto presente em sua obra, menos explorado, é a relação entre trabalho e crise ecológica. O capitalismo apropria-se do trabalho ou emprego não apenas para os seus interesses, mas também os transforma em instrumentos de destruição da natureza. Este paper objetiva também, fiel ao espírito do próprio Gorz, embora de maneira sucinta, indicar alguns horizontes alternativos.<hr/>This article's objective is to present André Gorz's critical analysis of work and political ecology starting from the centrality that the concept of economic rationality acquires in his thought. To the author, the unlimited extension of economic rationality to work and nature is considered futureless from the viewpoint of society. Gorz recognizes the intimate relationship between criticism of capitalism and the task of political ecology. Another aspect present in his work - the least explored one - is the relationship between work and ecological crisis. Capitalism appropriates work or employment not just for its interests, but also for transforming them into instruments of environmental destruction. This paper also aims to indicate - following the spirit of Gorz, although in a succinct manner - a few alternative horizons.<hr/>L'objectif de cet article est de présenter l'analyse critique d’André Gorz sur le travail et l'écologie politique. Notre point de départ est la centralité que le concept de rationalité économique dans le capitalisme acquiert dans sa pensée. Selon lui, l'extension illimitée de la rationalité économique au travail et à la nature est considéré sans avenir du point de vue de la société. Gorz reconnaît l'étroite relation existante entre la critique du capitalisme et la tâche de l’écologie politique. Un autre aspect présent dans son œuvre, et beaucoup moins exploré, est la relation entre le travail et la crise écologique. Le capitalisme s'approprie le travail ou l'emploi non seulement pour les soumettre à ses intérêts mais aussi les transforme en instruments de destruction de la nature. Cet article veut aussi, bien que de manière succincte mais fidèle à l'esprit de Gorz, donner quelques alternatives pour de nouveaux horizons. <![CDATA[ANDRÉ GORZ, TOWARDS THE UNCONDITIONALITY OF INCOME]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300497&lng=en&nrm=iso&tlng=en André Gorz partilhou com defensores da renda de existência o diagnóstico segundo o qual o atual sistema de redistribuição não está adaptado à flexibilidade e à precarização do emprego como um dado estrutural de mercado de trabalho. Entretanto, além do desejo de remediar essas disfunções e de assegurar uma seguridade existencial a cada um, ele concebia a outorga de uma renda garantida a todos como um dos instrumentos de uma transformação radical e emancipadora. Nessa perspectiva, a renda de existência está articulada a duas séries de medidas: redução do tempo de trabalho e expansão das atividades autônomas. O exame do lugar acordado a cada um dos termos desse tríptico permite perceber a significativa mudança de Gorz para um degrau mais elevado da incondicionalidade da renda. Para além dessa virada, buscamos ressaltar a permanência de seu projeto político (e filosófico) fundamental: restringir as relações mercantis e avançar para uma sociedade caracterizada por formas de cooperação não mercantis.<hr/>In keeping with fellow advocates of the guaranteed income, André Gorz considered our present benefit system to be ill-adapted to the volatility and insecurity of the labour market. He held, however, the allocation of an income guaranteed to all, as one of the tools of an emancipatory radical social transformation, well beyond a mere remedy to the dysfunctions of the current system. Such an income should be coupled with two series of measures: reduction of working hours, and the development of ‘autonomous activities'. We will consider the importance of these three elements to account for a significant shift in Gorz's works which will lead him to lend his support to a more radical form of universal and unconditional income in his last decade. We will stress that his philosophical and political project remained unchanged throughout this evolution: to undermine the dominance of market-based relationships and progress towards a society characterised by relationships of cooperation.<hr/>André Gorz partageait avec avocats du revenu d'existence le diagnostic selon lequel l'actuel système de redistribution n'est pas adapté à la flexibilité et à la précarisation de l'emploi qui constituent une donnée structurelle du marché du travail. Cependant, au-delà du désir de remédier à ces dysfonctionnements et d'assurer une sécurité existentielle à chacun, il concevait l'octroi d'un revenu garanti à tous comme l'un des instruments d'une transformation sociale radicale et émancipatrice. Dans cette perspective, le revenu d'existence est articulé à deux séries de mesures: réduction du temps de travail et expansion des activités autonomes. L’examen de chacun des termes de ce triptyque nous permettra de rendre compte de l'évolution significative de Gorz vers un degré plus élevé d'inconditionnalité du revenu. Nous nous attacherons à mettre en exergue l'identité de son projet politique (et philosophique) fondamental par-delà ce tournant: faire dépérir les rapports marchands et avancer vers une société caractérisée par de formes de coopération non marchandes. <![CDATA[NOTE ON THE CONCEPT OF ‘REVOLUTIONARY REFORMS’ OF ANDRÉ GORZ]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300507&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo discute a relevância contemporânea do conceito de “reformas revolucionárias”, elaborado por André Gorz na década de 1960 e por ele retomado em seus escritos mais recentes. Minha tese aqui é que tal conceito continua atual e tem sido apropriado, direta ou indiretamente, por outros teóricos sociais contemporâneos, ainda que, muitas vezes, esses últimos utilizem uma linguagem diferente. Para tanto, começo por apresentar, em linhas gerais, os contornos do conceito. Em seguida, mostro como ele foi utilizado por Gorz ao longo de seus escritos; e, por fim, eu o discuto a partir dos trabalhos de outros autores, focando em alguns temas dos debates contemporâneos.<hr/>The article deals with the contemporary relevance of the concept of “revolutionary reforms”, formulated by André Gorz in the 1960s, and resumed in his more recent writings. My theses here is that such concept remains actually valid, and it has been, direct or indirectly, appropriated by other social-theorists, though sometimes using a different language. To develop my argument, I begin by presenting the contours of the concept. Then, I show how Gorz uses it along with his writings. And to conclude, I discuss it through the works of other authors by focusing on some themes of contemporary debates.<hr/>L'article s'occupe de la rélevance contemporaine du concept gorzian de “réformes révolutionnaires” qu'il avait formulé pendant les annés 1960s, et qu'il reprendre dans ses derniers écrits. La thèse que je veux défendre ici c'est que ce concept est encore actuel et qu'il a eté approprié par d'autres théoriciens contemporaines, même s'ils employent un langage différent. Pour developper mon argument, je commence en présentant les traits du concept. En suite, je montre comment Gorz use le concept dans ses écrits pendand le temps. Pour conclure, je discute le concept en lui confrontant avec les travaux d'autres auteurs à l'aide de quelques thèmes contemporains. <![CDATA[SOCIAL POLICIES AND POPULAR ORGANIZATIONS IN ARGENTINA (2003-2011): social mediation and political mobilization in the suburbs of Buenos Aires]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300523&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo se inscribe en los debates en torno a las rupturas y continuidades entre los gobiernos nacionales argentinos de las últimas décadas a partir del análisis de las políticas sociales focalizadas de lucha contra la pobreza. La investigación examina particularmente las relaciones entre las organizaciones sociales y el Estado durante los dos primeros gobiernos kirchneristas (2003-2011) y se focaliza en la ejecución de un programa de inclusión social denominado “Ingreso Social con Trabajo”, que apunta a la creación de cooperativas de trabajo en barrios carenciados. Los resultados de la encuesta empírica exhiben cierta continuidad en el diseño y la implementación de las políticas sociales entre los años 1990 y 2000 a través del modelo de transferencias condicionadas de ingreso. De igual manera, ilustra una reconfiguración de las relaciones entre las clases populares y el Estado a través de la alianza política entre el gobierno nacional y las organizaciones sociales.<hr/>Este artigo se inscreve nos debates sobre as rupturas e continuidades entre os governos nacionais argentinos das últimas décadas a partir da análise das políticas sociais focalizadas de luta contra a pobreza. A pesquisa examina particularmente as relações entre as organizações sociais e o Estado durante os dois primeiros governos kirchneristas (2003-2011) e focaliza a execução de um programa de inclusão social denominado “Renda social com trabalho”, que aponta para a criação de cooperativas de trabalho em bairros carentes. Os resultados da enquete empírica revelam certa continuidade das políticas sociais entre os anos 1990 e 2000 por meio do modelo de transferências condicionadas de renda, manifestada tanto em seu delineamento como nas práticas de execução, que outorgam um poder discricionário aos intermediários. Do mesmo modo, ilustra uma reconfiguração das relações entre as classes populares e o Estado por meio de aliança política entre o governo nacional e as organizações sociais.<hr/>Incorporated in the debates about ruptures and continuities between Argentine governments of the last decades, the article analyzes the social policies focused on the fight against poverty. The paper examines in particular the relationship between the State and grassroots organizations during first Kirchnerist governments (2003-2011) and the implementation of a social inclusion program called “Social Income with Labor”, which aims to create worker cooperatives in high-poverty neighborhoods. On one hand, the results show a continuity of social policies design and implementation during the 1990s and 2000s through the model of conditional cash transfers programs, that grant a discretionary power to the brokers. On the other hand, the research illuminates the reconfiguration of working class relations with the State through the political alliance between the national government and grassroots organizations. The methodology is based on interviews and observations of a local organization of the Evita Movement that manages numerous cooperatives of the program “Social Income with Work” in a district of Buenos Aires suburb.<hr/>L'article s'inscrit dans les débats sur les ruptures et continuités des politiques gouvernementales en Argentine au cours des dernieres décennies, a partir de l'analyse des politiques de lutte contre la pauvreté. La recherche examine particulierement les relations entre l'État et les organisations associatives durant les deux premiers gouvernements kirchnéristes (2003-2011) et se focalise sur la mise en œuvre de la politique d'inclusion sociale dénommée “Revenu social par le travail”, qui vise la création de coopératives de production dans les quartiers paupérisés. Les résultats de la recherche empirique démontrent une certaine continuité du design et de l'implémentation des politiques sociales entre les années 1990 et 2000, a travers le modele des programmes de transferts monétaires conditionnels. La recherche montre également une reconfiguration des rapports au politique des clases populaires qui se manifeste par l'alliance des organisations territoriales avec le gouvernement national. La méthodologie repose sur la réalisation d'entretiens et d'observations aupres d'une organisation locale du Mouvement Evita qui gere de nombreuses coopératives du programme “Revenu social par le travail” dans une ville de la banlieue de Buenos Aires. <![CDATA[RESOCIALIZATION AS END OF SENTENCE – A frustration with the Colombian penitentiary and prison system]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300539&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo, se analiza la resocialización como fin principal de la pena privativa de la libertad en Colombia, durante su fase de ejecución. Para esto, se contextualiza la difícil situación por la que atraviesa el sistema penitenciario y carcelario colombiano que, conforme a lo declarado por la Corte Constitucional, se adecúa a un estado de cosas inconstitucional, donde la dignidad humana de las personas privadas de la libertad se encuentra seriamente comprometida. Dentro de esta realidad, que involucra un marcado hacinamiento carcelario, que, a su vez, propicia un ambiente de violencia, corrupción y desigualdad, la oferta y el acceso a los programas de resocialización son limitados, lo que impide la rehabilitación del individuo. La prueba de fuego en busca del cumplimiento de este fin no es superada, al observar como un gran porcentaje de los reclusos vuelve a prisión, dentro del fenómeno de la reincidencia.<hr/>Neste trabalho, analisa-se a ressocialização como a finalidade principal da pena privativa de liberdade na Colômbia, durante sua fase de execução. Para isso, contextualiza-se a difícil situação que o sistema penitenciário e carcerário colombiano atravessa, o qual, conforme foi declarado pela Corte Constitucional, se caracteriza por uma situação institucional em que a dignidade humana das pessoas privadas de liberdade se encontra seriamente comprometida. Dentro dessa realidade, que comporta uma significativa superlotação carcerária, a qual, por sua vez, propicia um ambiente de violência, corrupção e desigualdade, a oferta e o acesso aos programas de ressocialização são limitados, o que impede a reabilitação do indivíduo. O desafio da busca do cumprimento dessa finalidade é não superado, pois se observa que uma grande percentagem dos reclusos volta para a prisão, configurando o fenômeno da reincidência.<hr/>This article analyses resocialization as the main finality of deterrent sentencing in Colombia during its execution phase. To this end, the article contextualizes the difficult situation that the penitentiary and prison systems of Colombia withstand, which, as the Constitutional Court declared, constitutes an institutional situation that compromises the human dignity of deterred persons. Within this reality – comprising a significant prison overcrowding, which, in its turn, fosters an environment of violence, corruption and inequality –, offers and access to resocialization programs are scarce, impeding the rehabilitation of individuals. This context hinders the fulfilling of this finality, for it is observed that a great percentage of released felons returns to prison, configuring the phenomenon of recidivism.<hr/>Dans cette recherche, la resocialisation est analysée en tant qu'objectif principal de la peine de détention en Colombie pendant sa phase d'exécution. Pour ce faire, il faut remettre en contexte la situation difficile dans laquelle se trouve le système pénitentiaire et carcéral colombien. Comme l'a déclaré la Cour Constitutionnelle, il se caractérise par une situation institutionnelle où la dignité humaine des personnes privées de liberté est gravement compromise. Au sein de cette réalité, qui inclut un surpeuplement carcéral important favorisant lui-même un environnement de violence, de corruption et d'inégalité, l'offre et l'accès aux programmes de resocialisation sont limités, ce qui est une entrave à la réadaptation de l'individu. Le défi qui consiste à réaliser cet objectif n'est pas atteint car on observe qu'un pourcentage important de détenus retourne en prison, ce qui caractérise un phénomène de récidive. <![CDATA[AROUND THE <em>LUSO-TROPICAL CIVILIZATION</em>: Gilberto Freyre's contribution to the sociology of immigration in Brasil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300561&lng=en&nrm=iso&tlng=en Rigorosamente, não há uma sociologia da imigração na obra de Gilberto Freyre. Contudo o fenômeno da imigração não está ausente das análises sobre o modelo freyriano de amálgama e sobre os processos de miscigenação social e racial. Está presente ainda em conferências e livros sobre a civilização luso-tropical, em seu interesse e viagens por outras culturas e países. Ele pode ser observado ainda em sua atuação parlamentar em defesa da lusofonia durante a Assembleia Constituinte de 1946. Esse paper discute a contribuição de Freyre à sociologia da imigração no Brasil, em relação à discussão mais geral sobre o luso-tropicalismo. Colocando em perspectiva comparada as definições sobre o luso-tropicalismo e as análises dos processos de assimilação, conclui-se que os estudos nos quais Freyre analisa aspectos da imigração foram contrapartida decisiva para o desenvolvimento de suas ideias sobre a civilização luso-tropical, além de constituírem importantes contribuições para a sociologia da imigração no Brasil.<hr/>Strictly speaking, there isn't a sociology of immigration in the works of Gilberto Freyre. Nonetheless, immigration isn't a topic absent from analyses on the freyrian model of amalgam and on social and racial miscegenation. It is present also in lectures and books on the luso-tropical civilization, and in his interest and travels through other cultures and countries. It can also be observed in his parliamentary acting in defense of lusophony during the Assembleia Constituinte [Constituent Assembly] of 1946. This paper discusses Freyre's contribution to the sociology of immigration in Brazil, with regards to a more general discussion on luso-tropicalism. Putting into a comparative perspective the definitions of luso-tropicalism and analyses of assimilation processes, the paper concludes that the studies in which Freyre analyses aspects of immigration were a decisive counterpart to the development of his ideas on the luso-tropical civilization, in addition to being important contributions to the sociology of immigration in Brazil.<hr/>Il est certain qu'il n'y a pas de sociologie de l'immigration dans l'œuvre de Gilberto Freyre. Le phénomène de l'immigration existe cependant dans ses analyses du modèle d'amalgame et des processus de miscégénation sociale et raciale. Ce phénomène est aussi présent dans ses conférences et ses livres sur la civilisation luso-tropicale, dans son intérêt et ses voyages pour d'autres cultures et dans d'autres pays. On peut encore l'observer dans son action parlementaire pour la défense de la lusophonie lors de l'Assemblée Constituante de 1946. Cet article traite de la contribution apportée par Freyre à la sociologie de l'immigration au Brésil en ce qui concerne la discussion plus générale sur le luso-tropicalisme. La mise en perspective comparée des définitions du luso-tropicalisme et des analyses des processus d'assimilation, permet d'en arriver à la conclusion que les études dans lesquelles Freyre analyse les aspects de l'immigration furent une contrepartie décisive pour le développement de ses idées sur la civilisation luso-tropicale, sans compter les importantes contributions apportées à la sociologie de l'immigration au Brésil. <![CDATA[RIO THE CAPITAL AS IMAGINED BY FILM CRITICISM: the cases of <em>Rio fantasia</em> and <em>Rio, 40 graus</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300579&lng=en&nrm=iso&tlng=en No artigo, busca-se verificar como o Rio de Janeiro, “cidade-capital”, foi imaginado por críticos cinematográficos brasileiros. Por meio de críticas aos filmes Rio fantasia (1957), de Watson Macedo, e Rio, 40 graus (1955), de Nelson Pereira dos Santos, pretende-se entender como a então Capital Federal foi descrita e legitimada por agentes que formam julgamentos, quiçá, para a posteridade.<hr/>This article seeks to investigate how Brazilian film critics imagined Rio de Janeiro, “the capital city”. Through criticism of the movies Rio fantasia [Fantasy Rio] (1957), by Watson Macedo, and Rio, 40 graus [Rio Forty Degrees], by Nelson Pereira dos Santos, the article intends to understand how certain agents described and legitimized Rio, the federal capital at that time, while judging it – perhaps for posterity.<hr/>Nous nous proposons de vérifier, dans cet article, comment Rio de Janeiro, “ville-capitale” a été imaginée par les critiques cinématographiques brésiliens. Sur la base des critiques concernant les films Rio fantasie (1957), de Watson Macedo et Rio, 40 degrés (1955), de Nelson Pereira dos Santos, nous essayons de comprendre comment la capitale fédérale de l'époque a été décrite et légitimée par les agents qui ont émis des jugements, destinés peutêtre à la postérité. <![CDATA[PARA ENTENDER A SOCIOLOGIA DE NIKLAS LUHMANN]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300597&lng=en&nrm=iso&tlng=en No artigo, busca-se verificar como o Rio de Janeiro, “cidade-capital”, foi imaginado por críticos cinematográficos brasileiros. Por meio de críticas aos filmes Rio fantasia (1957), de Watson Macedo, e Rio, 40 graus (1955), de Nelson Pereira dos Santos, pretende-se entender como a então Capital Federal foi descrita e legitimada por agentes que formam julgamentos, quiçá, para a posteridade.<hr/>This article seeks to investigate how Brazilian film critics imagined Rio de Janeiro, “the capital city”. Through criticism of the movies Rio fantasia [Fantasy Rio] (1957), by Watson Macedo, and Rio, 40 graus [Rio Forty Degrees], by Nelson Pereira dos Santos, the article intends to understand how certain agents described and legitimized Rio, the federal capital at that time, while judging it – perhaps for posterity.<hr/>Nous nous proposons de vérifier, dans cet article, comment Rio de Janeiro, “ville-capitale” a été imaginée par les critiques cinématographiques brésiliens. Sur la base des critiques concernant les films Rio fantasie (1957), de Watson Macedo et Rio, 40 degrés (1955), de Nelson Pereira dos Santos, nous essayons de comprendre comment la capitale fédérale de l'époque a été décrite et légitimée par les agents qui ont émis des jugements, destinés peutêtre à la postérité. <![CDATA[LIBERAIS E ANTILIBERAIS: um debate contemporâneo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300601&lng=en&nrm=iso&tlng=en No artigo, busca-se verificar como o Rio de Janeiro, “cidade-capital”, foi imaginado por críticos cinematográficos brasileiros. Por meio de críticas aos filmes Rio fantasia (1957), de Watson Macedo, e Rio, 40 graus (1955), de Nelson Pereira dos Santos, pretende-se entender como a então Capital Federal foi descrita e legitimada por agentes que formam julgamentos, quiçá, para a posteridade.<hr/>This article seeks to investigate how Brazilian film critics imagined Rio de Janeiro, “the capital city”. Through criticism of the movies Rio fantasia [Fantasy Rio] (1957), by Watson Macedo, and Rio, 40 graus [Rio Forty Degrees], by Nelson Pereira dos Santos, the article intends to understand how certain agents described and legitimized Rio, the federal capital at that time, while judging it – perhaps for posterity.<hr/>Nous nous proposons de vérifier, dans cet article, comment Rio de Janeiro, “ville-capitale” a été imaginée par les critiques cinématographiques brésiliens. Sur la base des critiques concernant les films Rio fantasie (1957), de Watson Macedo et Rio, 40 degrés (1955), de Nelson Pereira dos Santos, nous essayons de comprendre comment la capitale fédérale de l'époque a été décrite et légitimée par les agents qui ont émis des jugements, destinés peutêtre à la postérité. <![CDATA[CRIME, JUSTIÇA E DIREITOS EM PERSPECTIVA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300607&lng=en&nrm=iso&tlng=en No artigo, busca-se verificar como o Rio de Janeiro, “cidade-capital”, foi imaginado por críticos cinematográficos brasileiros. Por meio de críticas aos filmes Rio fantasia (1957), de Watson Macedo, e Rio, 40 graus (1955), de Nelson Pereira dos Santos, pretende-se entender como a então Capital Federal foi descrita e legitimada por agentes que formam julgamentos, quiçá, para a posteridade.<hr/>This article seeks to investigate how Brazilian film critics imagined Rio de Janeiro, “the capital city”. Through criticism of the movies Rio fantasia [Fantasy Rio] (1957), by Watson Macedo, and Rio, 40 graus [Rio Forty Degrees], by Nelson Pereira dos Santos, the article intends to understand how certain agents described and legitimized Rio, the federal capital at that time, while judging it – perhaps for posterity.<hr/>Nous nous proposons de vérifier, dans cet article, comment Rio de Janeiro, “ville-capitale” a été imaginée par les critiques cinématographiques brésiliens. Sur la base des critiques concernant les films Rio fantasie (1957), de Watson Macedo et Rio, 40 degrés (1955), de Nelson Pereira dos Santos, nous essayons de comprendre comment la capitale fédérale de l'époque a été décrite et légitimée par les agents qui ont émis des jugements, destinés peutêtre à la postérité. <![CDATA[ERRATUM]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300611&lng=en&nrm=iso&tlng=en No artigo, busca-se verificar como o Rio de Janeiro, “cidade-capital”, foi imaginado por críticos cinematográficos brasileiros. Por meio de críticas aos filmes Rio fantasia (1957), de Watson Macedo, e Rio, 40 graus (1955), de Nelson Pereira dos Santos, pretende-se entender como a então Capital Federal foi descrita e legitimada por agentes que formam julgamentos, quiçá, para a posteridade.<hr/>This article seeks to investigate how Brazilian film critics imagined Rio de Janeiro, “the capital city”. Through criticism of the movies Rio fantasia [Fantasy Rio] (1957), by Watson Macedo, and Rio, 40 graus [Rio Forty Degrees], by Nelson Pereira dos Santos, the article intends to understand how certain agents described and legitimized Rio, the federal capital at that time, while judging it – perhaps for posterity.<hr/>Nous nous proposons de vérifier, dans cet article, comment Rio de Janeiro, “ville-capitale” a été imaginée par les critiques cinématographiques brésiliens. Sur la base des critiques concernant les films Rio fantasie (1957), de Watson Macedo et Rio, 40 degrés (1955), de Nelson Pereira dos Santos, nous essayons de comprendre comment la capitale fédérale de l'époque a été décrite et légitimée par les agents qui ont émis des jugements, destinés peutêtre à la postérité. <![CDATA[ERRATUM]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300612&lng=en&nrm=iso&tlng=en No artigo, busca-se verificar como o Rio de Janeiro, “cidade-capital”, foi imaginado por críticos cinematográficos brasileiros. Por meio de críticas aos filmes Rio fantasia (1957), de Watson Macedo, e Rio, 40 graus (1955), de Nelson Pereira dos Santos, pretende-se entender como a então Capital Federal foi descrita e legitimada por agentes que formam julgamentos, quiçá, para a posteridade.<hr/>This article seeks to investigate how Brazilian film critics imagined Rio de Janeiro, “the capital city”. Through criticism of the movies Rio fantasia [Fantasy Rio] (1957), by Watson Macedo, and Rio, 40 graus [Rio Forty Degrees], by Nelson Pereira dos Santos, the article intends to understand how certain agents described and legitimized Rio, the federal capital at that time, while judging it – perhaps for posterity.<hr/>Nous nous proposons de vérifier, dans cet article, comment Rio de Janeiro, “ville-capitale” a été imaginée par les critiques cinématographiques brésiliens. Sur la base des critiques concernant les films Rio fantasie (1957), de Watson Macedo et Rio, 40 degrés (1955), de Nelson Pereira dos Santos, nous essayons de comprendre comment la capitale fédérale de l'époque a été décrite et légitimée par les agents qui ont émis des jugements, destinés peutêtre à la postérité. <![CDATA[ERRATUM]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300613&lng=en&nrm=iso&tlng=en No artigo, busca-se verificar como o Rio de Janeiro, “cidade-capital”, foi imaginado por críticos cinematográficos brasileiros. Por meio de críticas aos filmes Rio fantasia (1957), de Watson Macedo, e Rio, 40 graus (1955), de Nelson Pereira dos Santos, pretende-se entender como a então Capital Federal foi descrita e legitimada por agentes que formam julgamentos, quiçá, para a posteridade.<hr/>This article seeks to investigate how Brazilian film critics imagined Rio de Janeiro, “the capital city”. Through criticism of the movies Rio fantasia [Fantasy Rio] (1957), by Watson Macedo, and Rio, 40 graus [Rio Forty Degrees], by Nelson Pereira dos Santos, the article intends to understand how certain agents described and legitimized Rio, the federal capital at that time, while judging it – perhaps for posterity.<hr/>Nous nous proposons de vérifier, dans cet article, comment Rio de Janeiro, “ville-capitale” a été imaginée par les critiques cinématographiques brésiliens. Sur la base des critiques concernant les films Rio fantasie (1957), de Watson Macedo et Rio, 40 degrés (1955), de Nelson Pereira dos Santos, nous essayons de comprendre comment la capitale fédérale de l'époque a été décrite et légitimée par les agents qui ont émis des jugements, destinés peutêtre à la postérité. <![CDATA[O Caderno CRH agradece o apoio dos seguintes consultores que emitiram pareceres dos artigos para publicação na revista no ano 2017]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792017000300615&lng=en&nrm=iso&tlng=en No artigo, busca-se verificar como o Rio de Janeiro, “cidade-capital”, foi imaginado por críticos cinematográficos brasileiros. Por meio de críticas aos filmes Rio fantasia (1957), de Watson Macedo, e Rio, 40 graus (1955), de Nelson Pereira dos Santos, pretende-se entender como a então Capital Federal foi descrita e legitimada por agentes que formam julgamentos, quiçá, para a posteridade.<hr/>This article seeks to investigate how Brazilian film critics imagined Rio de Janeiro, “the capital city”. Through criticism of the movies Rio fantasia [Fantasy Rio] (1957), by Watson Macedo, and Rio, 40 graus [Rio Forty Degrees], by Nelson Pereira dos Santos, the article intends to understand how certain agents described and legitimized Rio, the federal capital at that time, while judging it – perhaps for posterity.<hr/>Nous nous proposons de vérifier, dans cet article, comment Rio de Janeiro, “ville-capitale” a été imaginée par les critiques cinématographiques brésiliens. Sur la base des critiques concernant les films Rio fantasie (1957), de Watson Macedo et Rio, 40 degrés (1955), de Nelson Pereira dos Santos, nous essayons de comprendre comment la capitale fédérale de l'époque a été décrite et légitimée par les agents qui ont émis des jugements, destinés peutêtre à la postérité.