Scielo RSS <![CDATA[Psicologia Clínica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-566520130002&lang=en vol. 25 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The symptom between therapeutic and the incurable</b>: <b>a lacanian reading</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo a seguir trata das relações entre a possibilidade terapêutica do tratamento psicanalítico e o núcleo incurável contido no sintoma tal como este foi definido pela psicanálise a partir das orientações contidas na obra de Freud e no ensino de Lacan. Ao final da obra de Freud, o resto irredutível do sintoma deixou-lhe um impasse sobre o destino oferecido a esse resíduo no tratamento psicanalítico. O ensino de Lacan por sua vez, não recuou frente a esse impasse. Ao considerar a importância do sintoma em psicanálise, Lacan evidencia que ele tem uma função para o sujeito e não se trata de eliminá-lo. Desse modo, o psicanalista francês apresentou fundamentos que dão outros destinos ao resto não eliminável na experiência analítica. Assim, a abordagem lacaniana do sintoma demarca os limites da eficácia terapêutica da psicanálise, pois tais limites derivam, justamente, do elemento incurável que se impõe na experiência analítica.<hr/>The following article deals with the relationship between the therapeutic possibilities of psychoanalytic treatment and the incurable factor contained in the symptoms as defined by psychoanalysis according to Freud's and Lacan's work. At the end of Freud's work, the irreducible residue of the symptom left him a deadlock about it's destiny in psychoanalytic treatment. On this issue the Lacanian teaching did not retreat. When considering the importance of the symptom in psychoanalysis, Lacan shows that the symptom has a role to the subject and must not be eliminate. Thus, the French psychoanalyst had presented fundamentals to give destination to this non-eliminable rest in the analytic experience. Lacan's conception of the symptom marks the limits of therapeutic effectiveness. These limits are related to the incurable element found in psychoanalysis.<hr/>El texto trata de la relación entre la posibilidad terapéutica del tratamiento psicoanalítico y el núcleo incurables de los síntomas como se define por el psicoanálisis de Freud y de Lacan. Al final de la obra de Freud, el síntoma incurable dejó un punto muerto sobre el destino que ofrece este residuo en el tratamiento psicoanalítico. La enseñanza de Lacan, a su vez, no dio marcha atrás frente a este impasse. Al considerar la importancia del síntoma en psicoanálisis, Lacan muestra que tiene un papel en el sujeto y no es para eliminarlo. Por lo tanto, el psicoanalista francés presentó fundamentos que dan otros destinos al resto ineludible en la experiencia analítica. <![CDATA[<b>Possible relations between psychotic episode and cochlear implants</b>: <b>reflections from the clinical context in france</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo é o resultado da experiência da autora no chamado "Polo Surdez" do Centro Hospitalar Sainte-Anne (Paris, França), serviço hospitalar de saúde mental que oferece acompanhamento psicológico para pacientes psiquiátricos surdos adultos. Alguns desses pacientes, sem história psiquiátrica anterior, chegam ao Polo apresentando uma descompensação psicótica que intervém após a implantação de uma prótese coclear, o que suscita a questão da relação entre o implante e o desencadeamento da psicose. A autora discute a hipótese segundo a qual a idealização médica da "cura" da deficiência auditiva não leva muitas vezes em consideração o fato de que a própria surdez possa representar a base identitária estabilizadora de um sujeito cuja estrutura subjetiva seria psicótica. Nesse caso, o implante coclear, extraindo o sujeito do universo e da cultura próprios aos surdos, poderia transformar-se no fator que faz vacilar o ego de suplência do sujeito, levando ao desencadeamento de sua psicose.<hr/>This article is the result of the author's experience in the "Deafness Pool" (Pôle Surdité) of the Centre Hospitalier Sainte-Anne (Paris, France), mental health service hospital that offers psychiatric counseling for deaf adults. Some of those patients, without previous psychiatric history, arrive at the Pool featuring psychotic episode, which appears after an implantation of a cochlear implant. This point interrogates the relationship between the implant and the onset of psychosis. The author discusses the hypothesis that the medical idealization of healing hearing loss doesn't often consider that deafness itself may represent the basis for a stabilized identity for a subject whose psychic structure would be psychotic. In this case, the cochlear implant, taking the subject off of his own universe and the deaf culture, could become the factor that induces the onset of his psychosis by destabilizing his supplementation ego.<hr/>Este artículo es el resultado de la experiencia del autor en el "Polo Sordera" del Centro Hospitalario Sainte-Anne (Paris, Francia), unidad de salud mental que proporciona tratamiento para pacientes psiquiátricos adultos sordos. Algunos de estos pacientes, sin antecedentes psiquiátricos, llegan al Polo presentando una descompensación psicótica que interviene después de la implantación de una prótesis coclear, lo que plantea la cuestión de la relación entre el implante y el desencadenamiento de la psicosis. El autor analiza la hipótesis de que la idealización médica de la "cura" de la pérdida de audición no tiene en cuenta el hecho de que la propia sordera puede representar la base de la estabilización de la identidad de un sujeto cuya estructura subjetiva sería psicótica. En este caso, el implante coclear, extrayendo el sujeto del universo y de la cultura específica a los sordos, podría convertirse en el factor que hace vacilar el ego de suplencia del sujeto, lo que lleva a la aparición de su psicosis. <![CDATA[<b>The psychoanalyst's desire and his implication in the transference according to the teaching of Lacan</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo aborda a ética da psicanálise que é transmitida antes de tudo a partir da experiência intensiva, também chamada classicamente de a análise do psicanalista, principalmente por meio da investigação da expressão lacaniana desejo do psicanalista. Para tal, recorre ao ensino de Lacan, nitidamente no que diz respeito ao estatuto do sintoma na teoria e prática psicanalíticas e aos nomeados "operadores éticos do psicanalista". Do ensino de Lacan extraímos esses operadores clínicos da ética psicanalítica: o desejo do psicanalista; o discurso do psicanalista; o ato do psicanalista; o saber do psicanalista. Esses operadores cumprem a função de coordenadas teórico-conceituais a nos guiar durante a abordagem do mal-estar (e, mais especificamente, do sofrimento) proveniente do sintoma que leva um sujeito à busca pela psicanálise como modo e opção de tratamento. Da tomada/abordagem do sintoma no campo da ética da psicanálise retiramos consequências quanto ao agir/proceder do psicanalista na operacionalização dessa mesma ética a partir da situação clínica.<hr/>This article approaches the ethics of the psychoanalysis that is transmitted by intensive experience, also called the psychoanalyst's analysis, mainly through the investigation of the psychoanalyst's expression lacaniane psychoanalyst's desire. In order to do that, it falls back upon Lacan's guideline mainly in what it comes to the rule of the symptom in the psychoanalytic theory and also the so called 'psychoanalyst's ethical operators'. From Lacan's teachings, we extract these clinical operators of the psychoanalytic ethics: the psychoanalyst's desire; the psychoanalyst's discourse; the psychoanalyst's acting; the psychoanalyst's knowledge. These operators fulfill the role of being the theoretical-conceptual and clinical guideline to guide us at the approach of the discomfort and suffering from the symptom that inexorably makes one to look for the psychoanalysis as a treatment. Concerning the symptom at the psychoanalysis ethics, we get consequences towards the acting of the psychoanalyst when operating this same ethics.<hr/>Este artículo aborda la ética de la psicoanálisis que es transmitida antes de todo a partir de la experiencia intensiva, también llamada clásicamente del análisis del psicoanalista, principalmente por medio de la investigación de la expresión lacaniana deseo del psicoanalista. Para tal, recurre a la enseñanza de Lacan, nítidamente en lo que concierne al estatuto del síntoma en la teoría y práctica psicoanalíticas y a los nombrados "operadores éticos del psicoanalista". De la enseñanza de Lacan extraemos esos operadores clínicos de la ética psicoanalítica: el deseo del psicoanalista; el discurso del psicoanalista; el acto del psicoanalista; el saber del psicoanalista. Esos operadores cumplen la función de coordenadas teórico-conceptuales a guiarnos durante el abordaje del malestar (y, más específicamente, del sufrimiento) proveniente del síntoma que lleva un sujeto a la búsqueda por la psicoanálisis como modo y opción de tratamiento. De la toma/abordaje del síntoma en el campo de la ética de la psicoanálisis, retiramos consecuencias en cuanto al actuar/proceder del psicoanalista en la operacionalización de esa misma ética a partir de la situación clínica. <![CDATA[<b>The marital psychodynamics and the contemporary</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo pretende discutir a conjugalidade em interface com aspectos contemporâneos como a valorização do individualismo e a cultura narcísica e hedonista, em que a exaltação da felicidade é extremamente valorizada e há um apelo ao não sofrimento. Atualmente tal concepção é enfatizada com a crença de que uma relação conjugal deve ser mantida apenas se propiciar prazer e bem-estar. Por outro lado, encontram-se casais que permanecem juntos, mesmo quando esse ideal não se realiza, e que vivem relações marcadas pelo conflito, sofrimento e muitas vezes violência conjugal. Esse pode ser um dos pontos de desdobramento para responder aos ideais da atualidade. Através da apresentação de um fragmento de caso clínico de um atendimento individual de orientação psicanalítica, mas que tem a conjugalidade como questão central, discutem-se os impasses vivenciados por um casal e sua inter-relação com os ideais contemporâneos e a dinâmica conjugal. Conclui-se que os casais sofrem influência desses ideais, mas que os elementos da psicodinâmica do casal devem ser concomitantemente analisados para melhor entendimento do universo conjugal. Acredita-se que a psicanálise seja um instrumento importante nesse sentido por considerar aspectos inconscientes na trama conjugal e a singularidade de cada história construída pelo casal.<hr/>This article discusses the conjugal interface with contemporary issues as the value of individualism and narcissistic and hedonistic culture, in with the exaltation of happiness is extremely valuable and there is a call no suffering. Currently this concept is emphasized with the belief that a relationship should be maintained only provide pleasure and well-being. On the other hand, there are couples, who stay together, even when this ideal is achieved, and living relations marked by conflict, suffering and domestic violence. This may be one deployment to respond to the ideals of today. Through the presentation of a clinical fragment of an individual therapy, but that has conjugality as a central issue is discussed the impasse experienced by a couple and their interrelation with contemporary ideas and marital dynamics. The conclusion is that couples are influenced by contemporary ideals, but that elements of psychodynamics of the couple must be simultaneously analyzed to better understand the universe marriage. It is believed that psychoanalysis is an important tool in this sense, considering the plot unconscious aspects of marriage and uniquesses of each story built by couple.<hr/>Este artículo aborda la interfaz conyugal con aspectos contemporáneos como la valoración del individualismo y la cultura narcisista y hedonista, en la que la exaltación de la felicidad es muy valorada y hay un llamado a no sufrir. En la actualidad este concepto se acentúa con la creencia de que una relación matrimonial debe mantenerse sólo de proporcionar placer y bienestar. Por otro lado, están las parejas permanecen juntas, aun cuando este ideal no se lleva a cabo, y las relaciones en directo marcadas por el sufrimiento de conflictos y con frecuencia la violencia doméstica. Esta puede ser una de la implementación para cumplir con los ideales de hoy. A través de la presentación de un fragmento de un caso de una psicoterapia de atención individual, pero que tiene el problema central conyugal discute los dilemas experimentados por una pareja y su interrelación con los ideales contemporáneos y dinámicas conyugales. Llegamos a la conclusión de que las parejas sufren la influencia de estos ideales, pero que los elementos de la pareja psicodinámica deberán ser analizadas simultáneamente para una mejor comprensión del universo conyugal. Se cree que el psicoanálisis es una herramienta importante en este sentido, teniendo en cuenta los aspectos inconscientes de la trama y la singularidad de cada historia civil construido por la pareja. <![CDATA[<b>A history based on the five favorite photos in the Berufsbilder-Test (BBT-Br) as a process of symbolization</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A trajetória profissional decorre das identificações frutificadas nas primitivas experiências da infância e das modificações identitárias da adolescência. Os conceitos de simbolismo, reparação e sublimação elucidam esse processo e os conflitos internos no âmbito das escolhas profissionais. O presente estudo de caso objetiva discutir a psicodinâmica da escolha profissional por meio dos conceitos mencionados e da narrativa produzida sobre as cinco fotos preferidas do Teste de Fotos de Profissões (BBT-Br) por um rapaz de 17 anos. Os elementos qualitativos da história revelam componentes defensivos, corroborados pela análise quantitativa dos fatores escolhidos e rejeitados. As associações estabelecidas possibilitam compreender as escolhas profissionais do jovem, pois encadeiam as imagens, indutoras do processo de simbolização, e garantem a compreensão de seu conjunto. O BBT-Br evidencia-se útil no entendimento da dinâmica interna dos orientandos e de aspectos que podem ser manejados na prática clínica.<hr/>Career can result from identifications came to fruition during early childhood experiences and identity modifications occurred during adolescence. The concepts of symbolism, reparation and sublimation clarify the process and the inner conflicts in the domain of career choice. This study aims at discussing the psychodynamics of career choice by means of the concepts mentioned above and the narrative produced about the five favorite photos in the Berufsbilder-Test (BBT-Br) by a 17-year-old boy. The qualitative data in his history disclose defensive constituents, corroborated by the quantitative analysis of both the chosen and the rejected factors. The associations established make it possible to understand the youth's career choices as the association link the images which can induce the symbolization process and also lead to the understanding of the data. The BBT-Br has proved useful to help psychologists understand their clients' inner dynamic as well as aspects that can be uses in clinical practice.<hr/>La trayectoria profesional deriva de las identificaciones fructificadas en las primeras experiencias de la infancia y de las modificaciones identificativas de la adolescencia. Los conceptos de simbolismo, reparación y sublimación dilucidan este proceso y los conflictos internos en el ámbito de las elecciones profesionales. El presente estudio de caso busca discutir la psicodinámica de la elección profesional por medio de los conceptos mencionados y de la narrativa producida sobre las cinco fotos preferidas del Test de Fotos de Profesiones (BBT-Br) por un joven de 17 años. Los elementos cualitativos de la historia revelan componentes defensivos, corroborados por el análisis cuantitativo de los factores escogidos y rechazados. Las asociaciones establecidas permiten comprender las elecciones profesionales del joven, pues encadenan las imágenes inductoras del proceso de simbolización, y garantizan la comprensión de su conjunto. El BBT-Br se evidencia útil en el entendimiento de la dinámica interna de los aprendices y de aspectos que pueden ser manejados en la práctica clínica. <![CDATA[<b>Darwinian thematic in Freud</b>: <b>an examination on the references to Darwin in the freudian work</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo visa examinar as referências a Charles Darwin (1809-1882) na obra freudiana buscando verificar qual o uso que Freud fez da teoria darwiniana e a que conceitos desta aludiu quando citou o nome do célebre evolucionista inglês. Assim, aborda-se o tema da influência de Darwin sobre Freud por meio de uma via mais evidente que, no entanto, foi pouco explorada. Essa abordagem mostra-se profícua, na medida em que fornece sólidas indicações de que o fundador da psicanálise buscou em Darwin não apenas subsídios conceituais a respeito da dinâmica anímica humana<hr/>This article aims to examine the references to Charles Darwin (1809-1882) in the Freudian work seeking to evaluate which use Freud made of Darwin's theory and which concepts he referred to while citing Darwin's name. Thus, we deal with the theme of Darwin's influence on Freud by means of a more evident way that, however, was poorly explored. This approach reveals itself to be fruitful, in that it provides strong indications that the founder of psychoanalysis sought in Darwin not only conceptual tools in respect of the human psychic dynamics as well as a model for theorizing.<hr/>Este artículo examina las referencias a Charles Darwin (1809-1882) en la obra freudiana, a fin de verificar cual es el uso que hizo Freud de la teoría darwiniana y a qué conceptos de esta teoría se refería cuando mencionaba el nombre de Darwin. En consecuencia, el artículo aborda el tema de la influencia de Darwin en Freud por una vía más evidente que, sin embargo, ha sido poco explotada. Este abordaje se revela proficuo, pues provee sólidas indicaciones de que el fundador del psicoanálisis ha buscado en Darwin no solamente subsidios conceptuales respecto a la dinámica anímica sino también un modelo de teorizar. <![CDATA[<b>Some considerations on the field of the biological in Freud, Laplanche and Lacan</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo consiste numa pesquisa teórica sobre a noção de biológico na psicanálise a partir da revisão bibliográfica de Freud, Laplanche e Lacan. Nossa proposta é mapear algumas questões relevantes sobre a inserção do biológico nas teorizações freudianas, ao mesmo tempo que buscaremos delimitar a diferença desse autor em relação a Laplanche e a Lacan. Ao pensar a pulsão como um conceito na fronteira entre o psíquico e o somático, Freud estabelece a teoria do apoio, concebendo a sexualidade como um processo eminentemente intrapsíquico derivado da ordem do biológico. Laplanche segue Freud e a teoria do apoio, embora salientando a importância da intersubjetividade, do outro como agente instaurador do pulsional. Lacan, por sua vez, critica a teoria do apoio, apontando uma separação radical entre o biológico e o sexual, acentuando a questão da parcialidade das pulsões.<hr/>This article consists of a theoretical research on the biological notion in psychoanalysis starting from the bibliographical revision of Freud, Laplanche and Lacan. Our proposal is to map some relevant issues concerning the insertion of the biological notion in Freud's theorizations while seeking to outline its difference in relation to Laplanche and Lacan. Thinking the drive as a concept in the boundary between the psychological and the somatic, Freud establishes the supporting theory, conceiving the sexuality as an eminently intrapsychic process derived from the biological order. Laplanche follows Freud and the supporting theory although emphasizing the importance of intersubjectivity, placing the Other as a catalytic agent for the drive. Lacan on the other hand criticizes the supporting theory, pointing out a radical split between the biological and the sexual, hence defining satisfaction as pertaining to the order of partiality.<hr/>Este artículo es una investigación teórica sobre la noción de lo que es biológico en el psicoanálisis, a partir de la revisión bibliográfica de Freud, Lacan y Laplanche. Nuestra propuesta consiste en destacar algunas cuestiones relevantes acerca de la inserción de lo biológico en las teorías freudianas, mientras buscamos establecer la diferencia entre este autor, Laplanche y Lacan. Al pensar la pulsión como un concepto de frontera entre lo psíquico y lo somático, Freud establece la teoría del apoyo, al concebir la sexualidad como un proceso eminentemente intrapsíquico, derivado de la esfera de lo biológico. Laplanche sigue Freud y la teoría del apoyo, aunque señalando la importancia de la intersubjetividad, del otro como agente instaurador de lo pulsional. Lacan, a su vez, critica la teoría del apoyo, señalando una separación radical entre el campo de lo biológico y de lo sexual, al acentuar la cuestión de la parcialidad de las pulsiones. <![CDATA[<b>The dermatoglyphics characteristics of the talented children and adolescents of Institute Rogério Steinberg of Rio de Janeiro - RJ</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en A identificação de pessoas talentosas é um dos pontos mais difíceis, além de ser mal desenvolvido no Brasil. O objetivo deste artigo foi identificar o perfil dermatoglífico de jovens considerados talentosos pelo Instituto Rogério Steinberg - RJ. O conhecimento do perfil de um grupo facilita o seu desenvolvimento, a descoberta de suas potencialidades e cria índices que norteiam a detecção de futuros talentos. No caso da amostra pesquisada, observou-se que essas crianças e adolescentes possuem um baixo percentual de desenhos tipo arco e altos níveis de deltas e de linhas nos dez dedos das mãos, características estas similares às encontradas em atletas de alto rendimento. Além disso, apresentaram o fenômeno de espelho entre as mãos, ou seja, uma similaridade nos desenhos digitais e na relação do número de linhas entre os dedos das mãos correspondentes quase perfeitas, como a hipótese sugerida neste estudo. Logo, isso nos leva a acreditar que a dermatoglifia pode ser uma ferramenta auxiliativa na identificação de indivíduos talentosos.<hr/>The identification of talented people is one of the most difficult and has been badly done in Brazil. The aim of this paper was to identify the dermatoglyphic profile of young talented considered by the Instituto Rogério Steinberg - RJ. In the case of the sample surveyed, was observed that these children and adolescents have a low percentage of arch type designs and high levels of deltas and lines in the ten fingers of the hands, characteristic similar to those found in high-performance athletes. Moreover, they presented a mirror relation between the hands, is a similarity in digital designs and the relationship of the number of lines between the fingers almost perfect matching, as found in high-performance athletes. Therefore, the dermatoglyphics may be more useful evaluative tool in the identification of talented individuals.<hr/>La identificación de personas talentosas es uno de los puntos más difíciles y ha sido mal trabajado en Brasil. El objetivo de este artículo fue identificar el perfil dermatoglífico de jóvenes considerados talentosos por el Instituto Rogério Steinberg - RJ. El conocimiento del perfil de un grupo facilita su desarrollo y el descubrir sus potencialidades crea indicadores que orientaran la detección de futuros talentos. En el caso de la muestra investigada se observó que esos niños y adolescentes poseen un bajo porcentaje de diseños tipo arco y altos niveles de deltas y de líneas en los diez dedos de las manos; características similares a las encontradas en deportistas de alto rendimiento. Además, se observa el fenómeno de espejo entre las manos, es decir, una similitud en los diseños digitales y en la relación del número de líneas entre los dedos de las manos correspondientes casi perfectas, como la hipótesis sugerida en este estudio. Por lo tanto, esto nos lleva a pensar que la dermatoglifía puede ser una herramienta complementaria en la identificación de individuos talentosos. <![CDATA[<b>The story of us</b>: <b>reflections on formation and dissolution of marriage</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Atualmente as pessoas experienciam novas formas de construir vínculos conjugais e dissolvê-los, visto que estes se encontram cada vez mais fragilizados. Separações e divórcios têm sido frequentes, ocorrendo várias vezes ao longo do ciclo vital, fato que não acontecia anteriormente. Esses processos podem ser vivenciados envoltos em níveis de saúde ou doença, e observa-se que tanto conflitos conjugais quanto a vivência do divórcio fomentam intensas demandas de procura por atendimento psicológico. O presente estudo propõe uma revisão teórica de estudos na área com vistas a problematizar tais fenômenos e ampliar a compreensão dos mesmos. São abordados os vínculos relacionais na formação e dissolução da conjugalidade, repercussões e possibilidades de intervenção, partindo da perspectiva sistêmica acerca de aspectos relacionais envolvidos nesses processos. Observa-se que muitas mudanças sociais inerentes à pós-modernidade têm afetado a tônica da dinâmica conjugal, e suas especificidades carecem ser compreendidas para ampliar o potencial das intervenções adotadas.<hr/>Nowadays people experience new ways to build marriage bonds and dissolve them, since they are increasingly more vulnerable. Separations and divorces have been frequent, occurring several times throughout the life cycle, this fact used not to happen earlier. These processes can be experienced in different levels involving health and disease. It has been noticed that both marital conflict and divorce continue to boost intense demand for psychological care. The aim of this paper is to do a theoretical revision based on present studies in psychology with the objective to problematize such phenomena and amplify their comprehension. It is discussed the relational ties in the formation and dissolution of marital bonds, repercussions and possibilities of intervention, by using systemic perspective about the relational aspects involved in these processes. It is observed that many social changes intrinsic to Post-Modernity have been affected the marital dynamic and its specificities need to be understood to increase the potential of adopted interventions.<hr/>Actualmente las personas viven la experiencia en nuevas formas de construir vínculos conyugales y deshacerlos, puesto que éstos se encuentran cada vez más frágiles. Separaciones y divorcios han sido frecuentes, ocurriendo varias veces a lo largo del ciclo vital, hecho que no ocurría anteriormente. Estos procesos pueden ser vivenciados, involucrados tanto a niveles de salud o de enfermedad, y, se observa que, tanto conflictos conyugales cuanto la vivencia del divorcio, alimentan intensas demandas de búsqueda por atendimiento psicológico. El presente estudio propone una revisión teórica de estudios en el área visando la problematización de tales fenómenos y la ampliación de la comprensión de los mismos. Son abordados los vínculos relacionales en la formación y disolución del matrimonio, repercusiones y posibilidades de intervención, partiendo de la perspectiva sistémica acerca de aspectos relacionales involucrados en estos procesos. Se observa que muchos cambios sociales inherentes a la Posmodernidad han afectado la tónica de la dinámica conyugal y sus especificidades carecen ser comprendidas para ampliar el potencial de las intervenciones adoptadas. <![CDATA[<b>Transition postparental in central Ceará backcountry</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo objetiva conhecer o modo como pais naturais do sertão central cearense experienciam a saída de seus filhos de casa. Para atingir esse objetivo, adotou-se o método qualitativo, com estudo de caso coletivo. Participaram dessa investigação dois casais naturais do sertão central cearense que tinham, pelo menos, um filho que saiu de casa sem ter sido por conflito ou casamento não planejado. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com cada cônjuge, separadamente, sendo analisadas pelo modelo de análise de conteúdo. As categorias "Sentimentos de perda e aceitação quanto à saída dos filhos" e "Mudanças nas relações conjugal e parental" foram identificadas e discutidas. Considera-se que a transição da pós-parentalidade, também conhecida pela literatura como "fase ou síndrome do ninho vazio", é um fenômeno normativo no desenvolvimento familiar, no qual o contexto tem relativa importância, mas que não ocasiona necessariamente psicopatologias na família.<hr/>The present study aims at investigating how birth parents from Central Ceará backcountry feel about their childrens' leaving from home. In order to achieve that goal a qualitative collective case study method has been adopted. Study participants were couples from Central Ceará backcountry with at least one child having left home for other reasons than conflict or non-planned marriage. With each partner there have been done semi-structured and separate interviews, which afterwards have been analysed by means of content analysis model. Categories, such as "Sense of loss and feelings of acceptance towards their childrens' leaving", as well as "Changes in Marital and Parental Relations" have been identified and discussed. The postparental transition, also called "empty nest period or empty nest syndrome" within specialized literature, shows to be a normative phenomenon in the realm of family development, being then context of relative importance, but not necessarily leading to family psychopathology.<hr/>El presente estudio pretende descubrir cómo los padres naturales del sertón central del Ceará viven la experiencia de la salida de sus hijos de su casa. Se eligió el método cualitativo con estudio de caso colectivo para lograr este objetivo. Participaron en esta investigación dos parejas del sertón central del Ceará que tienen al menos un hijo que se fue de casa sin que la razón haya sido un conflicto o boda imprevista. Las entrevistas semi-estructuradas se realizaron con cada cónyuge, por separado, siendo analizados por el modelo de análisis de contenido. Las categorías "Los sentimientos de pérdida y la aceptación como la salida de los niños" y "Cambios en las relaciones conyugales y parentales" se identificaron y discutieron. Se considera que la transición de post-parentalidad, también conocida en la literatura como "fase o síndrome del nido vacío", es un fenómeno normativo en el desarrollo de la familia, en la cual el contexto tiene una importancia relativa, pero que no causa necesariamente psicopatologías en la familia. <![CDATA[<b>Anguish of one lost - Mary's case</b>: <b>therapeutic approach</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo de caso procura discutir a vivência de Maria, de 32 anos de idade, onde está patente uma dinâmica emocional e relacional marcada por sentimentos de angústia. A avaliação revelou uma vivência afetiva de tipo neurótico, apresentando sinais clínicos evidentes da angústia da perda do objeto e da separação afetiva, revelando fortes sentimentos de culpabilidade frente a conflitos internos. É proposta uma intervenção psicológica no sentido de facilitar a vivência do luto passando pela aceitação e elaboração da perda. O processo de acompanhamento psicológico, concebido no modelo psicodinâmico, surtiu um efeito estruturante, verificando-se uma diminuição da ansiedade como atenuação dos pensamentos ruminativos em torno da morte do pai e dependência da mãe. Embora ainda em processo, observou-se uma maior capacidade para pensar sobre os seus sentimentos e emoções, facilitando o processo de elaboração dos seus conflitos internos.<hr/>The present case study intend to discuss the experience of Maria, a 32 years old woman with an emotional and relational dynamics characterize by anguish feelings. The evaluation showed a neurotic type of emotional experience, with obvious clinical signs of anguish from the object's loss and the emotional separation, revealing strong feelings of guilt face to internal conflicts. Psychological intervention is proposed to facilitate the experience of grief through the acceptance of loss elaboration. The process of counseling, designed in the psychodynamic model, has had a structural effect, verifying a decrease in anxiety as well as attenuation of ruminating thoughts about her father's death and mother's dependence. Although still in the process, it was observed a greater capacity to think about their feelings and emotions, facilitating the breeze process of their internal conflicts.<hr/>Este estudio de caso analiza la experiencia de María, 32 años, con una dinámica emocional y relacional sellada por evidentes sentimientos de angustia. La evaluación reveló un estilo afectivo de tipo neurótico, con signos clínicos evidentes de angustia hacia la pérdida del objeto y la separación emocional, revelando un fuerte sentimiento de culpabilidad de acuerdo con los conflictos internos. Se propone una intervención psicológica en el sentido de facilitar la experiencia de luto a través del desarrollo personal y la aceptación de la pérdida. El proceso de seguimiento psicológico, de acuerdo con el modelo psicodinámico, ha tenido un efecto estructurante, verificando una disminución de la ansiedad como la atenuación de pensamientos ruminativos sobre la muerte de su padre y la dependencia hacia la madre. Aunque todavía permanezca en el proceso, hubo una mayor capacidad de pensar acerca de sus sentimientos y emociones, lo que facilita el proceso de elaboración de sus conflictos internos. <![CDATA[<b>Perceptions of psychologists about the training for the intervention with victims of sexual violence</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi investigar as percepções dos profissionais de psicologia que participaram da Tecnologia Social de Capacitação Profissional sobre o modelo de grupoterapia cognitivo-comportamental para o atendimento de crianças e adolescentes vítimas de violência sexual em relação ao impacto e à transferência de aprendizagem. Utilizou-se o delineamento de casos múltiplos, em entrevistas semiestruturadas com três psicólogas que concluíram o curso e coordenaram grupos terapêuticos de acordo com o modelo aprendido. Os dados foram analisados por meio da análise de conteúdo. Os resultados indicaram que a capacitação produziu um impacto sobre a atuação profissional das participantes. Observou-se a presença de um impacto sobre as demandas de trabalho e crenças relacionadas à violência sexual. Houve situações de transferência de aprendizagem em curto prazo e em longo prazo. As participantes avaliaram a capacitação de forma positiva e a consideraram uma intervenção efetiva para instrumentalizar os profissionais em sua atuação com vítimas de violência sexual.<hr/>This article aimed to investigate the perceptions of psychology professionals who participated in a Social Technology of Professional Training in cognitive-behavioral group therapy for the treatment of children and adolescents victims of sexual violence about the impact of training and transfer of learning. It was used the multiple case design, in semi-structured interviews with three psychologists who completed the course and coordinated therapeutic groups according to the model learned. Data were analyzed using content analysis. The results indicated that the training produced a direct impact on the professional performance of the participants. It was observed the presence of an indirect impact on the work load and on the beliefs related to sexual violence. There were cases of transfer of learning in short and long terms. The training was positively evaluated, and the intervention effective in enabling professionals in their work field with victims of sexual violence.<hr/>Se objetivo investigar las percepciones de profesionales de psicología que participaron de la Tecnología Social de Capacitación Profesional sobre el modelo de grupo-terapia cognitivo conductual para el atendimiento de niños y adolescentes víctimas de violencia sexual acerca del impacto y de la transferencia de aprendizaje. Se utilizó un delineamiento de casos múltiples, realizando entrevistas semi-estructuradas con tres grupos de psicólogas que terminaron el curso y coordinaron grupos terapéuticos de acuerdo con el modelo aprendido. Los datos fueron analizados por medio de un análisis de contenido. Los resultados indicaron que la capacitación produjo un impacto directo sobre la actuación profesional de las participantes. Se observó que la presencia de un impacto indirecto sobre las demandas de trabajo y las creencias relacionadas a la violencia sexual. Hubo situaciones de transferencia de aprendizaje a corto y largo plazo. Las participantes evaluaron la capacitación de forma positiva y consideraron esta, una intervención efectiva para instrumentalizar a los profesionales en su actuación con víctimas de abuso sexual. <![CDATA[<b>Department of psychology at PUC-Rio</b>: <b>60 years of training and knowledge production</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi investigar as percepções dos profissionais de psicologia que participaram da Tecnologia Social de Capacitação Profissional sobre o modelo de grupoterapia cognitivo-comportamental para o atendimento de crianças e adolescentes vítimas de violência sexual em relação ao impacto e à transferência de aprendizagem. Utilizou-se o delineamento de casos múltiplos, em entrevistas semiestruturadas com três psicólogas que concluíram o curso e coordenaram grupos terapêuticos de acordo com o modelo aprendido. Os dados foram analisados por meio da análise de conteúdo. Os resultados indicaram que a capacitação produziu um impacto sobre a atuação profissional das participantes. Observou-se a presença de um impacto sobre as demandas de trabalho e crenças relacionadas à violência sexual. Houve situações de transferência de aprendizagem em curto prazo e em longo prazo. As participantes avaliaram a capacitação de forma positiva e a consideraram uma intervenção efetiva para instrumentalizar os profissionais em sua atuação com vítimas de violência sexual.<hr/>This article aimed to investigate the perceptions of psychology professionals who participated in a Social Technology of Professional Training in cognitive-behavioral group therapy for the treatment of children and adolescents victims of sexual violence about the impact of training and transfer of learning. It was used the multiple case design, in semi-structured interviews with three psychologists who completed the course and coordinated therapeutic groups according to the model learned. Data were analyzed using content analysis. The results indicated that the training produced a direct impact on the professional performance of the participants. It was observed the presence of an indirect impact on the work load and on the beliefs related to sexual violence. There were cases of transfer of learning in short and long terms. The training was positively evaluated, and the intervention effective in enabling professionals in their work field with victims of sexual violence.<hr/>Se objetivo investigar las percepciones de profesionales de psicología que participaron de la Tecnología Social de Capacitación Profesional sobre el modelo de grupo-terapia cognitivo conductual para el atendimiento de niños y adolescentes víctimas de violencia sexual acerca del impacto y de la transferencia de aprendizaje. Se utilizó un delineamiento de casos múltiples, realizando entrevistas semi-estructuradas con tres grupos de psicólogas que terminaron el curso y coordinaron grupos terapéuticos de acuerdo con el modelo aprendido. Los datos fueron analizados por medio de un análisis de contenido. Los resultados indicaron que la capacitación produjo un impacto directo sobre la actuación profesional de las participantes. Se observó que la presencia de un impacto indirecto sobre las demandas de trabajo y las creencias relacionadas a la violencia sexual. Hubo situaciones de transferencia de aprendizaje a corto y largo plazo. Las participantes evaluaron la capacitación de forma positiva y consideraron esta, una intervención efectiva para instrumentalizar a los profesionales en su actuación con víctimas de abuso sexual. <![CDATA[<b>The man who mistook himself for Napoleon</b>: <b>for a political history of madness </b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi investigar as percepções dos profissionais de psicologia que participaram da Tecnologia Social de Capacitação Profissional sobre o modelo de grupoterapia cognitivo-comportamental para o atendimento de crianças e adolescentes vítimas de violência sexual em relação ao impacto e à transferência de aprendizagem. Utilizou-se o delineamento de casos múltiplos, em entrevistas semiestruturadas com três psicólogas que concluíram o curso e coordenaram grupos terapêuticos de acordo com o modelo aprendido. Os dados foram analisados por meio da análise de conteúdo. Os resultados indicaram que a capacitação produziu um impacto sobre a atuação profissional das participantes. Observou-se a presença de um impacto sobre as demandas de trabalho e crenças relacionadas à violência sexual. Houve situações de transferência de aprendizagem em curto prazo e em longo prazo. As participantes avaliaram a capacitação de forma positiva e a consideraram uma intervenção efetiva para instrumentalizar os profissionais em sua atuação com vítimas de violência sexual.<hr/>This article aimed to investigate the perceptions of psychology professionals who participated in a Social Technology of Professional Training in cognitive-behavioral group therapy for the treatment of children and adolescents victims of sexual violence about the impact of training and transfer of learning. It was used the multiple case design, in semi-structured interviews with three psychologists who completed the course and coordinated therapeutic groups according to the model learned. Data were analyzed using content analysis. The results indicated that the training produced a direct impact on the professional performance of the participants. It was observed the presence of an indirect impact on the work load and on the beliefs related to sexual violence. There were cases of transfer of learning in short and long terms. The training was positively evaluated, and the intervention effective in enabling professionals in their work field with victims of sexual violence.<hr/>Se objetivo investigar las percepciones de profesionales de psicología que participaron de la Tecnología Social de Capacitación Profesional sobre el modelo de grupo-terapia cognitivo conductual para el atendimiento de niños y adolescentes víctimas de violencia sexual acerca del impacto y de la transferencia de aprendizaje. Se utilizó un delineamiento de casos múltiples, realizando entrevistas semi-estructuradas con tres grupos de psicólogas que terminaron el curso y coordinaron grupos terapéuticos de acuerdo con el modelo aprendido. Los datos fueron analizados por medio de un análisis de contenido. Los resultados indicaron que la capacitación produjo un impacto directo sobre la actuación profesional de las participantes. Se observó que la presencia de un impacto indirecto sobre las demandas de trabajo y las creencias relacionadas a la violencia sexual. Hubo situaciones de transferencia de aprendizaje a corto y largo plazo. Las participantes evaluaron la capacitación de forma positiva y consideraron esta, una intervención efectiva para instrumentalizar a los profesionales en su actuación con víctimas de abuso sexual.