Scielo RSS <![CDATA[Psicologia Clínica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-566520140001&lang=pt vol. 26 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Subjetivações contemporâneas</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Um cisne, duas forças</b>: <b>sobre apolíneo e dionisíaco na ética do consumo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo, procuramos analisar uma possível cisão na ética contemporânea servindo-nos do modelo das forças conflituosas do apolíneo e do dionisíaco conforme propostas por Nietzsche. Analisamos e destacamos as orientações éticas relacionadas ao consumo e aos conflitos subjetivos a elas relacionados. Para realizar tal estudo, usamos como ponto de partida uma análise do filme Cisne Negro (2010), de Darren Aronofsky, que traz à tona questões centrais para a análise que nos propomos realizar, complementando-o, ainda, com outras referências literárias e publicitárias.<hr/>In this article we analyzed a possible division in contemporary ethic using the model of the conflicting forces of apollonian and Dionysian, as proposed by Nietzsche. We analyze and emphasize the ethical guidelines related to consumption and the subjective conflicts related to them. To develop this study our starting point was an analysis of the movie Black Swan (2010), by Darren Aronofsky, which brings up central questions to the analysis that we propose to accomplish. To complement our analysis we also use other references from literature and advertising.<hr/>En este artículo se analiza una posible división en la ética contemporánea utilizando el modelo de las fuerzas contradictorias de apolíneo y dionisíaco, según lo propuesto por Nietzsche. Analizamos las directrices éticas relacionadas con el consumo y los conflictos subjetivos relacionados con las mismas. Para desarrollar este estudio nuestro punto de partida fue un análisis de la película Cisne Negro (2010), de Darren Aronofsky, que nos lleva a cuestiones centrales para el análisis. Para complementar nuestro análisis también utilizamos otras referencias de la literatura y la publicidad. <![CDATA[<b>Violência e família</b>: <b>possibilidades vinculativas e formas de subjetivação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta estudos realizados a partir do atendimento psicoterápico de base psicanalítica à mãe e à filha de uma família que têm a violência como principal elemento articulador de sua história. O homem contemporâneo, em sua busca incessante pela felicidade, vê-se impossibilitado de ter assegurada a satisfação plena de seus desejos, instalando um paradoxo. Essa análise possibilitou um olhar diferenciado sobre o sujeito contemporâneo e as estratégias deste para lidar com a questão do desamparo. A família apresentada ilustra como o vínculo se estabelece e se mantém através de um acordo inconsciente imposto ou mutuamente concluído. Trata-se de um conluio que possibilita a continuidade dos investimentos e dos benefícios ligados à subsistência do contrato narcísico. Os sujeitos, imbuídos da relação violenta, retratam que, ao tentar escapar do enfrentamento da violência fundamental, se lançam ao desamparo. Deste modo resta-lhes a destruição do outro como alternativa para afirmação da singularidade e alívio de sua tensão pulsional.<hr/>This article presents achieved studies from a family's psychoanalytic psychotherapy whose main articulator element of its history is the violence. Modern man, in his relentless pursuit of happiness, finds himself unable to be assured of full satisfaction of their desires, installing a paradox. This analysis allowed to discover a different point of view about the contemporary subject and his strategies for dealing with this helplessness issue. The family presented in this study illustrates the way how the link is established and maintained through an unconscious agreement, which is imposed or mutually concluded. It is a collusion that enables continued investments and benefits related to subsistence of the narcissistic contract. Subjects, which are imbued with the violent relationship, portray that the subject is cast helpless to try to avoid facing the fundamental violence. That implies to the subject try to destroy the other as the alternative to assert their own singularity and relieving their pulsional tensions.<hr/>Este trabajo presenta los estudios realizados a partir de terapia psicoanalítica para una madre y su hija de una familia que tiene la violencia como elemento articulador principal de su historia. El hombre moderno, en su incesante búsqueda de la felicidad, se ve incapaz de haber asegurado la plena satisfacción de sus deseos, instalando una paradoja. Este análisis permitió una visión diferenciada del sujeto contemporáneo y sus estrategias para hacer frente a la cuestión del desamparo. Esta familia ilustra cómo se establece y se mantiene el vinculo mediante un acuerdo inconsciente que se le impuso o mutuamente finalizado. Este es un truco que permite la continuación de las inversiones y los beneficios relacionados con la subsistencia del contrato narcisista. Los sujetos, imbuidos de la relación violenta, retratan que al intentar hacer frente a esta violencia fundamental, se lanzan el desamparo. De este modo, sigue siendo para ellos la destrucción del otro como alternativa para hacer valer la singularidad y el alivio de su tensión pulsional. <![CDATA[<b>O método psicanalítico aplicado à pesquisa social</b>: <b>a estrutura moebiana da alteridade na possessão</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tendo por finalidade explorar possibilidades de aplicação do método psicanalítico além da prática clínica, este trabalho propõe uma interpretação topológica lacaniana do fenômeno da possessão na umbanda. Visa-se apreender o sujeito para além do psiquismo individual, de forma que o espaço subjetivo compreenda - continuamente - a transição de identidades ocorrida no corpo do médium. Isso se sustenta pela concepção de que o sistema interpretativo (que organiza a relação entre o mundo dos espíritos e o mundo dos vivos) e o sujeito coexistem em uma mesma estrutura. Para tanto, parte-se do conceito de significante, por ele ser capaz de criar uma rede de sentidos em função do efeito de um dizer inconsciente. Mediante um estudo de caso, mostra-se como, na possessão, o sujeito - concomitantemente suposto agente e efeito da combinatória significante - apresenta-se tanto como médium quanto como espíritos possuidores, os quais constituem o avesso e o direito de uma estrutura unilateral.<hr/>Aiming to explore application possibilities of the psychoanalytical method farther than the clinical practice, this work proposes a Lacanian topological interpretation of the possession phenomenon in Umbanda. The subject is sought beyond the individual psychism in a way that the subjective space continually comprehends the identities transition occurred in the medium's body. This idea is sustained by the conception that the interpretative system (that organizes the relationship between the world of the spirits and the world of the livings) and the subject coexist in the same structure. Therefore, it starts from the concept of significant, as it is capable of creating a net of meanings according to the effect of an unconscious saying. Through a case study, it is shown how the subject, concomitantly supposed agent and effect of the significant combinatory, is presented in the possession as medium and as possessor spirits, which constitute the front side and the verso side of a unilateral structure.<hr/>Teniendo por finalidad emplear posibilidades de aplicación del método psicoanalítico además de la práctica clínica, este trabajo propone una interpretación topológica lacaniana del fenómeno de la posesión en la umbanda. Se busca aprehender el sujeto más allá del psiquismo individual, de modo que el espacio subjetivo comprenda - continuamente - la transición de identidades ocurrida en el cuerpo del médium. Eso se sostiene por la concepción de que el sistema interpretativo (que organiza la relación entre el mundo de los espíritus y el mundo de los vivos) y el sujeto coexisten en una misma estructura. Para tanto, se parte del concepto de significante, por este ser capaz de crear una red de sentidos en función del efecto de un decir inconsciente. Mediante un estudio de caso, se muestra, como en la posesión, el sujeto - concomitantemente supuesto agente y efecto de la combinatoria significante - se presenta tanto como médium como también como espíritus poseedores, los cuales constituyen el revés y el derecho de una estructura unilateral. <![CDATA[<b>As tecnologias <i>touch</i></b>: <b>corpo, cognição e subjetividade</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo trata da preparação de um quadro teórico para suportar uma pesquisa empírica que usa as tecnologias touch com o objetivo de mobilizar cognitiva e afetivamente sujeitos portadores de patologias cognitivas, principalmente autismo. A estrutura epistemológica da pesquisa baseia-se na abordagem complexa defendendo a ideia da necessidade de articular dimensões do humano que foram cindidas pela modernidade. Assim, partindo do pressuposto da unidade mente-corpo de Espinosa, as autoras passam por estudos recentes das neurociências e chegam até os estudos da biologia de cunho cibernético de H. Atlan, H. Maturana e F. Varela (teorias da "Complexificação pelo ruído" e da "Biologia da cognição") para mostrar a relação de tato com o dispositivo técnico integrando as demais dimensões. O artigo resgata a tecnologia de seu "ressentimento" moderno para mostrar complexidade de um novo paradigma que vê no objeto técnico uma potencialização do humano.<hr/>This paper deals with the composing of a theoretical framework to support an empirical research that uses the "touch technologies" with the goal of mobilizing, cognitively and affectively, subjects with cognitive pathologies, mainly autism. The epistemological structure of the research is based on a complex approach stressing the idea of the necessity of articulating dimensions of the human being that were severed in the modernity. Then, departing from of the assumption mind-body unity by Spinoza, the authors approach the recent studies of neurosciences, until the studies of biology in a cybernetic perspective by H. Atlan, H. Maturana and F. Varela ("Complexification from the noisy" and "Biology of Cognition" theories) in order to show that the relationship between the touch and the technical object implies in integration of another dimensions. The article rescues the technology from the modern "resentment" to show the complexity of a new paradigm that sees in the technical objet a strengthen of the human being.<hr/>El artículo trata de la preparación de un marco teórico para apoyar la investigación empírica que utiliza la tecnología táctil con el objetivo de movilizar a los sujetos cognitivos y afectivos con trastornos cognitivos principalmente autismo. El marco epistemológico de la investigación se basa en el enfoque complejo abogando por la idea de la necesidad de articular las dimensiones humanas que se separó de la modernidad. Por lo tanto, teniendo en cuenta el concepto de la unidad mente-cuerpo de Spinoza, los autores pasan por estudios recientes de la neurociencia y alcanzan los estudios de biología de fuente cibernética de H. Atlan, H. Maturana y F. Varela (teorías de la "complejidad por el ruido" y "biología del conocimiento") para mostrar la relación de contacto con el dispositivo técnico incorporando otras dimensiones. El artículo recoge la tecnología de su "resentimiento" moderno para mostrar la complejidad de un nuevo paradigma que ve el objeto técnico como una potenciación de lo humano. <![CDATA[<b>Relações familiares e migração</b>: <b>um modelo teórico-clínico em psicologia</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo propõe um modelo teórico-clínico na abordagem terapêutica às famílias de imigrantes de primeira geração e seus descendentes. A primeira fonte de dados, a pesquisa de Doutorado realizada na Universidade de Bordeaux entre 2005 e 2006, foi desenvolvida com nove famílias de imigrantes na França, de origem brasileira, italiana e portuguesa, seguindo os critérios de inclusão: imigração do casal de mesma origem em idade adulta e nascimento dos filhos no país de adoção. A segunda fonte, a atividade clínica em psicologia, serviu de espaço de observação e de aplicação do modelo proposto. Conclui-se que a transmissão cultural e familiar favorece o duplo pertencimento e constitui elemento significativo na integração dos imigrantes e seus descendentes, bem como para a imagem de si e nas relações familiares. Os suportes social e governamental desempenham papel importante ao valorizarem a diferença cultural. A proposta original é a terapia familiar com base no modelo sistêmico e na psicologia intercultural, em que a história da imigração e seu impacto nas relações intra e extrafamiliares mostram-se, pela integração das perspectivas cultural e migratória, mais próximas da realidade daquele sujeito em dificuldades psicológicas e sociais que demanda ajuda nos serviços de psicologia e de psiquiatria.<hr/>This paper propose a clinic-theoretical model for the study of first-generation immigrant families and their descendants. Data came from two sources. The first was the research investigation conducted with nine immigrant families of Brazilian, Italian, and Portuguese origin in France, subject to the following inclusion criteria: couples of the same origin, who immigrated in adult life and birthed children in the host country. The second data source was clinical psychology activity, which served as a space for observation and application of the proposed model. Cultural and familial transmission favors "double belonging" and constitutes a significant element of integration among immigrants and their descendants, as well as an element of self-image and family relations. Social and governmental support valuing cultural differences plays an important role in such dynamic. Original proposal for family therapy based on a systemic model of intercultural psychology, in which history of immigration and its impact on intra- and extra-familial relations demonstrate, by the integration of cultural and migratory perspectives, to be closer to the reality of the subject in psychological and social (psychosocial) difficulties seeking psychological and psychiatric services.<hr/>Este artículo propone un modelo teórico-clínico en la abordage terapéutica en las familias de inmigrantes de primera generación y sus descendientes. La primera fuente de datos, utilizada en la investigación de Doctorado realizada en la Universidad de Bordeaux entre los años 2005 a 2006, fue trabajada con nueve familias que inmigraron a Francia, siendo sus orígenes brasileros, italianos y portugueses, fueron considerados los siguientes criterios de inclusión: inmigración de la pareja del mismo origen en edad adulta y nacimiento de los hijos en el país de adopción. La segunda fuente fue la actividad clínica en psicología que sirvió de campo de observación y de aplicación del modelo propuesto. Se concluyó que la transmisión cultural y familiar favorece su doble participación y constituye un elemento importante en la integración de los inmigrantes y sus descendientes, en relación con su propia imagen y en sus relaciones con su familia. Los apoyos social y gubernamental juegan un papel importante al valorizar la diferencia cultural. La propuesta original y la terapia familiar basada en un modelo sistémico y en la psicología intercultural en que la historia de la inmigración y su impacto en las relaciones intra e extra familiares se manifiesta por la integración de las perspectivas cultural e migratoria más próxima de la realidad de aquel sujeto en dificultades psicológicas y sociales, que demanda ayuda de los servicios de psicología y de psiquiatría. <![CDATA[<b>Resistências e produção de subjetividade-risco no Projeto Brincarte de Vitória (ES)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tendo em vista a consolidação do ECA, tivemos, na cidade de Vitória (ES), a implantação do Programa de Educação em Tempo Integral (PETI). Este visa o atendimento, no contraturno escolar, de crianças e adolescentes em "situação de risco" por meio de atividades extracurriculares. Como parte do PETI, o Projeto Brincarte atende alunos de 4 a 6 anos da Educação Infantil. Este artigo objetiva evidenciar as implicações decorrentes da classificação "de risco" para as famílias atendidas pelo Brincarte. Tratou-se de pesquisa intervenção, com a presença ativa da pesquisadora em diversas atividades do Projeto tais como reunião da equipe administrativa e reuniões de pais e com a utilização de diário de campo para registros de todos os acontecimentos do campo por um período de 3 anos. Delimitadas a partir de uma ideia de risco pernicioso, às famílias imputa-se uma subjetividade-risco, na qual estão relacionados todos os fatores "fora da ordem" ou dos modelos estabelecidos como "normais" na sociedade.<hr/>With the consolidation of the Child and Adolescent Statute occurred, in Vitória, Espírito Santo state, in Brazil, the implementation of the Full Time Education Program. This program is aimed at "risk situation" children and adolescents, at the school counterturn, by extracurricular activities. As part of the Full Time Education Program, the Brincarte Project receives kindergarten students between 4 and 6 years old. The objective of this paper is to highlight the implications arising from the "risk" classification for the Brincarte attended families. This was an intervention research, with the active presence of the researcher in different Project activities, such as administrative team meetings and parent meetings, and with the usage of a field diary for registry of all field activities over a 3-year period. The families, delimited after an idea of pernicious risk, purport a risk-subjectivity, in which are related all factors outside "the order", or the models established as "normal" by society.<hr/>En el seno de la consolidación del ECA, tenemos, en la ciudad de Vitória en Espírito Santo, la implantación del Programa de Educación en Tiempo Integral (PETI). Este visa atender, en contra turno escolar, a niños y adolescentes en "situación de riesgo" por medio de actividades extra curriculares. Dentro del PETI existe un proyecto específico de atención de los alumnos de 4 a 6 años, denominado Brincarte. Este artículo objetiva evidenciar las implicaciones que advienen de la clasificación/indicación "de riesgo" para las familias atendidas en el Brincarte. El trabajo se desenvolvió por medio de una investigación intervención, con presencia de la investigadora en las diversas actividades del proyecto y con la utilización de diario de campo para registro de todos los acontecimientos por un período de 3 años. Como resultados, presentamos las familias atendidas como objetivo de control por el equipamiento social Brincarte, pues son considerados peligrosos al orden social. Delimitadas a partir de una idea de riesgo pernicioso, a las familias se les imputa una subjetividad-riesgo, en la cual están relacionados todos los factores "fuera del orden", fuera de los promedios, de los patrones y de los modelos establecidos como normales en la sociedad. <![CDATA[<b>Avaliação da mudança nas relações interpessoais através do CCRT</b><b>. </b><b>Estudo de caso psicanalítico</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo foi perceber a evolução das relações interpessoais de uma paciente ao longo da sua psicanálise com a duração de quatro anos. O método Core Conflictual Relationship Theme foi aplicado para identificar os episódios de desejos, respostas do outro e respostas do self. Foram analisadas as notas de sessões em sete momentos diferentes: no início, seis, 12, 18, 24, 30 e 36 meses. Através da análise do conflito central presente nos episódios relacionais observa-se uma evolução ao longo da psicanálise que pôde ser confirmada pelos dados clínicos. A paciente passa de desejos de se opor, magoar e controlar os outros, ser distante e evitar conflitos no início da terapia para o desejo de ser amada, compreendida e ajudar os outros no fim da terapia. Quanto às respostas dos outros a paciente vai alternando ao longo da análise entre senti-los como rejeitantes e que gostam dela. Quanto às respostas do self uma alternância entre sentimentos depressivos e autoaceitação.<hr/>The aim was to understand the evolution of the interpersonal relationships of a patient through her four years of psychoanalysis. The Core Conflictual Relationship Theme method was applied to identify episodes in the reported Wishes, the Responses from Others and Responses of the Self. The notes of the sessions were analysed in the beginning, six, 12, 18, 24, 30 and 36 months. The conflict in the relational episodes shows an increase in self-confidence, and positive responses about self, and decrease of negative responses of others. We see a change in the patient from the desire to hurt and control others, being distant and avoiding conflicts at the beginning of the psychoanalysis to the desired to be loved, understood and helping others at the end. On responses of the others she alternates between feeling rejected and they like her. On responses of the self we see an alternation between depressive feelings and self-acceptance.<hr/>El objetivo era comprender la evolución de las relaciones interpersonales de un paciente a través de sus cuatro años de psicoanálisis. El método Core Conflictual Relationship Theme se aplicó para identificar los episodios de los deseos reportados, respuestas de los demás y las respuestas de sí mismo. Las notas de las sesiones se analizaron en 7 ocasiones diferentes: principio, seis, 12, 18, 24, 30 y 36 meses. A través del análisis del conflicto central en este episodios relacionales se observa una evolución a lo largo del psicoanálisis que podría ser confirmada por los datos clínicos. El conflicto en los episodios relacionales muestra un aumento de confianza en sí mismo, y las respuestas positivas sobre lo self, y la disminución de las respuestas negativas de los demás. Vemos un cambio en el paciente desde el deseo de herir y controlar a los demás, ser distante y evitar conflictos en el comienzo del psicoanálisis a la que desea ser amado, comprendido y ayudar a otros al final de la terapia. En las respuestas de los demás se alterna entre sentirse rechazada y les gusta ella. En las respuestas del self vemos una alternancia entre sentimientos depresivos y la auto-aceptación. <![CDATA[<b>Sobre a supervisão em psicanálise</b>: <b>relendo Freud a partir de Lacan</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo visa desenvolver o conceito de supervisão a partir do sonho da "Injeção de Irma", ao ressaltar a frase descrita no sonho: "chamo imediatamente o Dr. M". Reconhece-se nesta a busca de Freud por um saber sobre a condução do caso clínico. Busca-se, assim, ao longo do artigo, desdobrar diferentes perspectivas sobre a supervisão a partir da análise desse sonho. Indica-se, fundamentalmente, o modo como ele expressa o deslocamento de Freud de um apelo ao mestre e à ciência para a pergunta pelo desejo. Movimento este análogo ao que se espera em um percurso de supervisão clínica no contexto da formação de analistas.<hr/>The present work intends to develop the concept of supervision starting with the dream of the "Injection of Irma", pointing out the statement depicted in the dream: "Call Dr. M immediately". The search of Freud for the knowledge of the conduction of the clinical case is recognized in this statement. In this way, it is aimed to unfold different perspectives about the supervision assuming the analysis of this dream throughout the article. The main idea of this article is to show the passage of the question to the master and the science to the question for the wish. It is expected analogous movement in the clinical supervision in the context of analysts' training.<hr/>Este artículo tiene como objetivo desarrollar el concepto de supervisión teniendo en cuenta el sueño de "la inyección de Irma", enfatizando la frase descrita en el sueño: "apresuradamente llamo al Dr. M". Se reconoce en esta frase, la búsqueda de Freud en relación al saber sobre la conducta de un caso clínico. Uno de los objetivos, por lo tanto, en todo el artículo, es implementar diferentes perspectivas sobre la supervisión del análisis de este sueño. Indica básicamente como el sueño expresa el desplazamiento de la apelación de Freud en relación con el maestro y la ciencia para cuestionar el deseo. Este movimiento es análogo a lo que se espera en un curso de la supervisión clínica en la formación de los analistas. <![CDATA[<b>Busca por representação</b>: <b>a psicanálise e o trabalho de construção</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo desse trabalho é apresentar as modificações técnicas decorrentes de avanços na teoria psicanalítica a partir do conceito de campo analítico e das contribuições de Bion, especialmente do impacto provocado pela consideração da identificação projetiva como comunicação. Destaca-se a importância da construção de representações daquilo que permanece como força "bruta" no psiquismo, em geral aspectos primitivos e pré-verbais, portanto sensoriais. Tais considerações têm sido acompanhadas de progressiva valorização da acuidade intuitiva do analista e seu instrumento de captação de emoções, especialmente frente aos estados mais primitivos da mente.<hr/>The objective of this paper is to present the technical modifications resulted from psychoanalytic theory advances departing from analytical field concept and Bion's contributions, particularly the impact caused by the consideration of projective identification as a communication. We point out the importance of the representation construction of what remains as brutal strength in the psyche, which in general are primitive or pre-verbal aspects; therefore, sensory. Such considerations have been followed by progressive valorization of the analyst's intuitive acuteness and his/her emotion captivation instrument, particularly related to the most primitive states of the mind.<hr/>El objetivo de este trabajo es presentar los cambios técnicos derivados del desarrollo en la teoría psicoanalítica, a partir del concepto del campo analítico y las contribuciones de Bion, especialmente el impacto causado por la consideración de la identificación proyectiva como herramienta de comunicación. Resaltamos la importancia de la construcción de representaciones de lo que permanece como fuerza "bruta" en la psique, en general los aspectos primitivos y pre-verbales, por lo tanto, sensoriales. Estas consideraciones han sido acompañadas por la apreciación de la agudeza intuitiva del analista y sus recursos para percepción de emociones, sobre todo de los estados más primitivos de la mente. <![CDATA[<b>Avaliação do desenvolvimento experiencial de pacientes com prótese ocular</b>: <b>a focalização no atendimento clínico</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo teve como objetivo verificar a eficácia da ferramenta de focalização utilizada em intervenção breve com pacientes em situação de prótese ocular. Foi realizado um estudo quasi-experimental de caso-controle com uma amostra de conveniência, composta por 10 participantes para o grupo experimental e oito para o controle. O Teste de Habilidade Experiencial (THE) foi utilizado para a coleta de dados em dois momentos em desenho de pré-teste/pós-teste. O grupo experimental vivenciou quatro sessões terapêuticas de focalização. O tamanho do efeito da diferença de crescimento da média do grupo experimental e do grupo controle foi pequeno-moderado (d = 0,38; p = 0,44). Implicações dos resultados para a prática da psicologia clínica são discutidas.<hr/>The present study aimed to verify the effectiveness of the focusing therapy applied in brief intervention with patients in context of ocular prosthesis. The design of case-control study included a convenience sample with 10 participants for the experimental group and eight participants for the control group. The data was collected by the Experiential Ability Test (EAT) on the pre-test and pos-test. The experimental group experienced four psychotherapy sessions guided by the focusing technique. The effect size of the difference in average growth in the experimental group and control group was small-moderate (d = 0.38, p = 0.44). Implications for the practice of clinical psychology are discussed.<hr/>El presente estudio tuvo como objetivo verificar la eficacia de la herramienta de focalización utilizado en breves intervenciones con pacientes con la prótesis ocular. Se realizó un estudio cuasi-experimental de casos y controles con una muestra compuesta por 10 participantes en el grupo experimental y ocho en el de control. El Test de la Habilidade Experiencial (THE) se utilizó para recopilar datos en dos puntos, pré-teste/pós-teste. El grupo experimental experimentaron cuatro sesiones terapéuticas de la focalización. El tamaño del efecto de la diferencia en el crecimiento promedio del grupo experimental y el grupo de control fue pequeña-moderada (d = 0,38, p = 0,44). Se discuten las implicaciones de los resultados para la práctica de la psicología clínica. <![CDATA[<b>O suicídio como questão</b>: <b>melancolia e passagem ao ato</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo toma a questão do suicídio na obra de Freud como um problema de pesquisa que interroga certos pontos de sua metapsicologia: a possibilidade de uma tendência à autodestruição, o papel do eu e, finalmente, a dimensão do objeto que estaria implicada. É em relação a este último, em particular a seu estatuto na articulação que Freud propõe entre suicídio e melancolia, que o trabalho de Lacan em torno do objeto a, associado à passagem ao ato e à melancolia no Seminário, livro 10 - A angústia (1962-1963/2005), figura, no artigo, como um acréscimo à investigação iniciada por Freud. Essa referência lacaniana permitirá destacar a presença fulgurante do objeto a no momento da passagem ao ato suicida, estabelecendo uma articulação com a identificação melancólica descrita por Freud em seu "Luto e melancolia" (1917 [1915]/1969). A essa identificação absoluta ao objeto em questão é correlata a ausência de um sujeito e a ruptura mais radical em relação ao Outro.<hr/>This article approaches the suicide issue within Freud's works as a research problem which questions certain points of his metapsychology: the possibility of a tendency to auto-destruction, the ego role and, finally, the object dimension which would be implicit. In regards to this last one, in special to its statute in the articulation which Freud proposes between suicide and melancholy, that Lacan's works about object "a", related to the passage to the act as well as to the melancholy within "Seminar, book 10 - The anguish" (1962-1963/2005) figures, in this article, as an addition to the investigation initiated by Freud. This Lacanian reference will allow to highlight the vivid presence of object "a" at the moment of the passage to the suicide act, establishing a link to the melancholy identification described by Freud in his text "Mourning and melancholy" (1917 [1915]/1969). Towards this absolute identification to the object in matter, it is correlative to an absence of a subject and a more radical rupture in regards to the Other.<hr/>En este artículo se aborda el tema del suicidio en las obras de Freud como un problema de investigación que cuestiona ciertos puntos de su metapsicología: la posibilidad de una tendencia a la auto-destrucción, el papel del yo y, por último, la dimensión del objeto que estaría implícita. En referencia a esta última, en especial a su estatuto en la articulación que Freud propone entre el suicidio y la melancolía, que el trabajo de Lacan sobre el objeto "a", relacionado con el pasaje al acto y la melancolía en Seminario, libro 10 - La angustia (1962-1963/2005), figura, en el artículo, como una adición a la investigación iniciada por Freud. Esta referencia lacaniana permitirá destacar la presencia viva do objeto "a" en el momento de la pasaje al acto suicida, estableciendo un vínculo con la identificación melancólica descrita por Freud en su texto "Duelo y melancolía" (1917 [1915]/1969). Hacia esta identificación absoluta al objeto en cuestión, es correlativa a la ausencia de un sujeto y una ruptura más radical con respecto al Otro. <![CDATA[<b>O pai em psicanálise</b>: <b>interrogações acerca das instâncias real, simbólica e imaginária da função paterna</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A pergunta acerca do pai permanece central na experiência analítica desde Freud até os dias de hoje. O presente trabalho tem como objetivo discorrer sobre o papel que exercem as diferentes instâncias da função paterna - pai real, pai simbólico, pai imaginário e Nome-do-Pai - na constituição de um sujeito, articulando-as com um caso clínico. Para tanto, parte-se da escrita de tal experiência clínica e dos interrogantes suscitados por ela. A seguir, buscamos delinear alguns desdobramentos que tais conceitos tiveram na obra de Lacan, realçando que, se por um lado a teorização da problemática paterna esteve em permanente deslocamento ao longo dos seminários desse psicanalista, por outro a articulação entre seus distintos elementos permaneceu como uma exigência conceitual irrevogável. A interdependência das diferentes instâncias com relação ao que elas operam na estruturação do sujeito e a formulação lacaniana da estrutura borromeana RSI apontam para a importância clínica de considerar as instâncias paternas de forma enlaçada.<hr/>The question about the father in the analytical experience remains central from Freud until today. The objective of the present article is to discuss the role that the different instances of the paternal function - the real father, the symbolic father, the imaginary father and the Name-of-the-Father - have in the constitution of the subject and in a clinical practice. The article begins with the writing of a clinical experience and the questions it brings forth. Next, we outline some of the developments that such concepts had in Lacan's work, highlighting the fact that while his theorization of the paternal problematic shifted permanently throughout his seminars, the articulation between its different elements remained an irrevocable conceptual requirement. The interdependence of these different instances in relation to what they operate in the structuring of the subject and the lacanian formulation of the Borromean RSI point to the clinical importance of considering the paternal instances in an interlaced way.<hr/>La pregunta acerca del padre sigue siendo central en la experiencia analítica, desde Freud hasta los días vigentes. El presente ensayo tiene como propósito discurrir respecto al papel que ejercen las distintas instancias de la función paterna - padre real, padre simbólico, padre imaginario y Nombre-del-Padre - en la constitución de un sujeto, articulándolas a un caso clínico. Para tal se parte de la escrita de dicha experiencia clínica y de los interrogantes suscitados por ella. A continuación, tratamos de señalar algunos desplazamientos que han tenido estos conceptos en la obra de Lacan, indicando que, si por un lado, la teorización de la problemática paterna se movió constantemente a lo largo de los seminarios de ese psicoanalista, por otro, la relación entre sus distintos elementos se mantuvo una cuestión conceptual irrevocable. La interdependencia de las distintas instancias respecto a lo que operan en la estructuración del sujeto y la formulación lacaniana de la estructura RSI borromeana apuntan la importancia clínica de considerar a las instancias paternas de forma enlazada. <![CDATA[<b>Inventando um tempo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652014000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A pergunta acerca do pai permanece central na experiência analítica desde Freud até os dias de hoje. O presente trabalho tem como objetivo discorrer sobre o papel que exercem as diferentes instâncias da função paterna - pai real, pai simbólico, pai imaginário e Nome-do-Pai - na constituição de um sujeito, articulando-as com um caso clínico. Para tanto, parte-se da escrita de tal experiência clínica e dos interrogantes suscitados por ela. A seguir, buscamos delinear alguns desdobramentos que tais conceitos tiveram na obra de Lacan, realçando que, se por um lado a teorização da problemática paterna esteve em permanente deslocamento ao longo dos seminários desse psicanalista, por outro a articulação entre seus distintos elementos permaneceu como uma exigência conceitual irrevogável. A interdependência das diferentes instâncias com relação ao que elas operam na estruturação do sujeito e a formulação lacaniana da estrutura borromeana RSI apontam para a importância clínica de considerar as instâncias paternas de forma enlaçada.<hr/>The question about the father in the analytical experience remains central from Freud until today. The objective of the present article is to discuss the role that the different instances of the paternal function - the real father, the symbolic father, the imaginary father and the Name-of-the-Father - have in the constitution of the subject and in a clinical practice. The article begins with the writing of a clinical experience and the questions it brings forth. Next, we outline some of the developments that such concepts had in Lacan's work, highlighting the fact that while his theorization of the paternal problematic shifted permanently throughout his seminars, the articulation between its different elements remained an irrevocable conceptual requirement. The interdependence of these different instances in relation to what they operate in the structuring of the subject and the lacanian formulation of the Borromean RSI point to the clinical importance of considering the paternal instances in an interlaced way.<hr/>La pregunta acerca del padre sigue siendo central en la experiencia analítica, desde Freud hasta los días vigentes. El presente ensayo tiene como propósito discurrir respecto al papel que ejercen las distintas instancias de la función paterna - padre real, padre simbólico, padre imaginario y Nombre-del-Padre - en la constitución de un sujeto, articulándolas a un caso clínico. Para tal se parte de la escrita de dicha experiencia clínica y de los interrogantes suscitados por ella. A continuación, tratamos de señalar algunos desplazamientos que han tenido estos conceptos en la obra de Lacan, indicando que, si por un lado, la teorización de la problemática paterna se movió constantemente a lo largo de los seminarios de ese psicoanalista, por otro, la relación entre sus distintos elementos se mantuvo una cuestión conceptual irrevocable. La interdependencia de las distintas instancias respecto a lo que operan en la estructuración del sujeto y la formulación lacaniana de la estructura RSI borromeana apuntan la importancia clínica de considerar a las instancias paternas de forma enlazada.