Scielo RSS <![CDATA[Production]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-651320120002&lang=en vol. 22 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Production preparation process analysis in new products development - a case study in the steel industry</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en A demanda por novos produtos tem aumentado em algumas empresas do setor siderúrgico, indicando uma crescente preocupação com o desempenho do processo de desenvolvimento de produtos (PDP), que depende de vários elementos conceituais importantes apontados na literatura. Em uma empresa siderúrgica, um fator relevante é o projeto do processo de produção, devido à característica de ser um processo de fabricação contínuo e por, geralmente, envolver investimentos significativos na fase de preparação da produção. Nesse contexto, o presente trabalho busca realizar uma análise desta fase em uma empresa siderúrgica. Pretende-se, por meio da abordagem metodológica de estudo de caso, identificar práticas organizacionais, focando nos aspectos operacionais e suas interfaces, envolvendo as áreas funcionais de marketing, engenharia do produto e manufatura. Também é tratada no trabalho a integração dos times multidisciplinares, a tomada de decisão e os critérios para avaliação dos resultados do PDP. O trabalho conclui que a empresa analisada utiliza-se de práticas que estruturam a preparação da produção e que a integração interfuncional das áreas é o que se destaca para o sucesso do PDP.<hr/>The demand for new products has increased in some companies from the steel industry, indicating a growing concern with the performance of products development process (PDP), which depends on several important conceptual elements found in the literature. The production process project is a relevant factor in a steel company, because it is a continuous manufacturing process and it generally involves significant investments in the production preparation phase. In this context, the present paper analyzes this stage of the process in a steel producer. The research aims to identify, through a case study methodological approach, the company's organizational practices with focus on the operational aspects and their interfaces involving the functional areas of marketing, product engineering and manufacturing. The study also analyzes the integration of multidisciplinary teams, the decision-making and the criteria forthe PDP results evaluation. It was concluded that the analyzed company makes use of practices that structure the production preparation and that the inter-functional integration of the areas is the main factor of the DPD success. <![CDATA[<b>Consumer socio-environmental behavior</b>: <b>a study with college students in the countryside of the State of Sao Paulo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A Responsabilidade Social Corporativa vem se consolidando cada vez mais, dentro de um cenário de mercado muito competitivo e de consumidores mais exigentes e seletivos. Assim, o objetivo desta pesquisa foi verificar se as ações de responsabilidade socioambiental influenciam no processo de decisão de compra dos consumidores. Para tanto, foram aplicados 100 questionários a alunos de um curso de administração de uma universidade no Estado de São Paulo, sendo que, 68 questionários foram validados e analisados, aplicando-se a estatística descritiva. Os resultados demonstraram que: i) as ações socioambientais não afetam o processo de compra desses consumidores; ii) que as empresas devem informar aos seus públicos em quais ações sociais e ambientais estão envolvidas e quais são os impactos positivos que suas ações têm gerado à biodiversidade e à sociedade.<hr/>Corporate Social Responsibility is increasingly being consolidated within a very competitive market scenario comprising more selective and demanding consumers. Thus, the purpose of this research was to verify whether socio-environmental actions influence consumer purchase decision. To this end, 100 questionnaires were applied to undergraduate students from a business administration course at a university in the State of Sao Paulo; 68 questionnaires were validated and analyzed by descriptive statistics. Results showed that: i) socio-environmental actions do notaffect the purchase process of these consumers; ii) companies should inform consumers which social and environmental actions they are involved in and which positive impacts their actions have generated to biodiversity and society. <![CDATA[<b>Critical satisfaction attributes in architectural services</b>: <b>comparison of clients' and architects' points of view</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente trabalho tem por objetivo identificar se a percepção sobre os atributos necessários para a satisfação do cliente em projetos residenciais (construção ou reformas) são os mesmos entre clientes e arquitetos. Trata-se de uma pesquisa quantitativa exploratória, que emprega questionários estruturados não disfarçados como instrumento de coleta de dados. Os 15 atributos pesquisados foram definidos por meio da literatura. A coleta de dados foi realizada com 100 clientes pessoas físicas e 30 profissionais. Os resultados da pesquisa indicam que os clientes esperam que o arquiteto resolva o seu problema e consiga entender as suas necessidades, sem necessidade de alterações ou muitas interações com o cliente. Na visão dos clientes, o serviço a ser prestado pelos arquitetos é um serviço técnico. Já os arquitetos percebem que o serviço deve ser construído em conjunto com o cliente e que seu serviço está mais concentrado na criação, no design. Como conclusão, levando em conta a visão dos clientes, o escritório de arquitetura que quiser ter um diferencial competitivo deve entender que seu serviço engloba desde a criação até a entrega da obra, com garantia dos serviços prestados. Deve entender também que o cliente pressupõe que o arquiteto deve saber de suas necessidades e que o atendimento ao cronograma e orçamento iniciais são atributos atrativos.<hr/>The purpose of the present work was to identify the perception of clients and architects on critical attributes of customers' satisfaction in services of home architecture. It is an exploratory and quantitative research which uses questionnaires to collect data. The 15 researched attributes were identified based on literature review. One hundred clients and thirty architects were interviewed. Results indicate that clients expect architects solve their problems from the design to the construction phases, and that they should understand customers needs without further changes and customers' interaction during the service process. In the clients' view, the service provided by the architects is technical. The architects believe their service should be carried out in close connection with clients and that the service is centered in the creation and design phases. As a conclusion, considering the clients view, the architects who want to have a competitive differential in the market should understand that their service has a wider scope, going from the creation until the handing in of construction, with guarantee of the services. Architects also must understand that clients suppose their needs are understood and that meeting the initial schedule and budget are attractive attributes. <![CDATA[<b>Comparative analysis and competitive priorities assessment in three supply chains from the petrochemical industry</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa comparativamente e avalia qualitativamente prioridades de competição em três cadeias de suprimentos da indústria petroquímica, A, B e C. A pesquisa foi feita no segundo semestre de 2006. O artigo revisa definições sobre cadeias de suprimentos, destacando principalmente a forma de rede que estas podem assumir. A seguir, apresenta os três casos estudados. A pesquisa identificou sete prioridades de competição em petroquímica: qualidade, entrega, flexibilidade, custo, inovação, comunicação e segurança, que foram desdobradas em dimensões. As prioridades foram ponderadas por gestores, com apoio do método multicriterial AHP, chegando-se a uma estrutura de competitividade, que apoiou a avaliação, baseada em julgamento. Ao fim, as diferenças entre as prioridades e os desempenhos julgados formaram uma estrutura de objetivos para as cadeias. A deve priorizar qualidade, B flexibilidade e C redução de custo.<hr/>The purpose of this article is to comparatively analyze and quantitatively assess the competitive priorities in three supply chains from the petrochemical industry: A, B, and C. The research was carried out in the second half of 2006. The article revises definitions on supply chains with emphasis on network shapes. Then, it presents the three case studies: A, B, and C. The research identifies seven competitive priorities in the petrochemical industry: quality, lead-time, flexibility, cost, innovation, communication and safety, which were unfolded in dimensions. The priorities were analyzed by managers with the support of the AHP multi-criteria method, reaching a competitiveness structure that supported the assessment based on judgment. Finally, the differences betweenthe priorities and the assessed performances formed a structure of objectives for the chains. Results showed that Ashould prioritize quality,B should prioritize flexibility, while C should prioritize cost reduction. <![CDATA[<b>Flexibility elements in contracts of logistic outsourcing</b>: <b>the case of a telecommunications company</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa, através da técnica de estudo de caso, a terceirização logística em uma empresa de telecomunicações. Inicialmente, são discutidos os cuidados e a importância do contrato de terceirização, segundo abordagem da economia dos custos de transação. Analisam-se as possíveis causas das falhas na contratação, e sugerem-se providências para evitar repetições em implementações semelhantes. A experiência adquirida indica que um erro primordial, na opinião dos autores, refere-se à falta de definição da estratégia a ser seguida pela organização em relação ao modelo de contratação. Essa definição é uma etapa fundamental, já que o contrato deve estar alinhado à estratégia.<hr/>This article examines, through the technique of case study, the process of logistics outsourcing in a Brazilian telecommunications company. Initially, the importance of contracts for outsourcing is analyzed according to the perspective of the transaction costs economics theory. The possible causes of imperfections in the contracting process are analyzed, and the steps to avoid the repetition of these mistakes in similar implementations are suggested. According to the authors' point of view, the acquired experience indicates that a primary error in outsourcing contracts refers to the lack of a strategy to be followed by the organization in relation to a contracting model. This definition is a fundamental step, since the contract must be aligned to the strategy. <![CDATA[<b>A survey on SMEs logistics performance in the capital goods industry</b>: <b>a comparative analysis</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta os resultados de um levantamento sobre o desempenho logístico das PMEs da indústria de bens de capital. O desempenho logístico foi avaliado com base no grau de concordância das empresas frente às afirmações acerca das dimensões do desempenho logístico identificadas na literatura. Os resultados indicaram uma concordância maior das empresas frente a essas afirmações. Nas análises comparativas, foi observado que as médias de desempenho das PMEs pesquisadas distanciaram-se significativamente do padrão de excelência em logística. Adicionalmente, foram constatadas diferenças entre as médias de desempenho logístico nas comparações por segmento, porte e origem de capital das PMEs. Entre as implicações práticas e teóricas, destacam-se a necessidade de criação de parcerias entre as PMEs nacionais e estrangeiras e a oportunidade de se sistematizar as práticas de excelência em logística do setor, visando a sua transferência para as empresas de menor desempenho logístico.<hr/>This paper presents the results of a survey research made on the logistics performance of small and medium enterprises (SMEs) from the capital goods industry. Performance was evaluated by means of the degree of concordance between companies and the logistics performance perspectives found in the literature. The results showed a great concordance of companies regarding such perspectives. After the comparative analysis, a substantial gap was found between the performance mean of SMEs and the logistics excellence reference. Further gaps were also identified in different segments, company size and capital source. Several practical and theoretical implications can be pointed out for these results, such as the need of partnerships among national and foreign companies and the systematization of best practices for this sector, which should be transferred to the SMEs that present lower logistics performance. <![CDATA[<b>An algorithm for classifying error types of front-line workers</b>: <b>a case study in accidents in construction sites</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho tem como objetivo principal desenvolver melhorias em um método de classificação de tipos de erros humanos de operadores de linha de frente. Tais melhorias foram desenvolvidas com base no teste do método em canteiros de obras, um ambiente no qual ele ainda não havia sido aplicado. Assim, foram investigados 19 acidentes de trabalho ocorridos em uma construtora de pequeno porte, sendo classificados os tipos de erros dos trabalhadores lesionados e de colegas de equipe que se encontravam no cenário do acidente. Os resultados indicaram que não houve nenhum erro em 70,5% das 34 vezes em que o método foi aplicado, evidenciando que as causas dos acidentes estavam fortemente associadas a fatores organizacionais. O estudo apresenta ainda recomendações para a interpretação das perguntas que constituem o método, bem como modificações em algumas dessas perguntas em comparação às versões anteriores.<hr/>The objective of this study is to propose improvements in the algorithm for classifying error types of front-line workers. The improvements have been identified on the basis of testing the algorithm in construction sites, an environment where it had not been implemented it. To this end, 19 occupational accidents which occurred in a small construction company were investigated, and the error types of both injured workers and team members were classified. The results indicated that there was no error in 70.5% of the 34 times the algorithm was applied, providing evidence that the causes were strongly linked to organizational factors. Moreover, the study presents not only recommendations to facilitate the interpretation of the questions that constitute the algorithm, but also changes in some questions in comparison to the previous versions of the tool. <![CDATA[<b>Comparison between lifting loads and postural analysis of nursing auxiliaries</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os auxiliares de enfermagem estão expostos a cargas de trabalho prejudiciais à saúde devido a vários fatores, dentre eles o peso a ser manipulado, as posturas assumidas e as condições físicas do ambiente hospitalar. O objetivo deste artigo é apresentar os resultados da aplicação de três métodos, dois relacionados com carregamento de carga e outro de análise postural, a fim de verificar a existência de riscos de problemas dorsolombares em auxiliares de enfermagem na manipulação e carregamento de pacientes. Para atingir o objetivo do trabalho, foi aplicado o Método NIOSH, o "Guia Técnico para Avaliação e Prevenção dos Riscos Relativos à Manipulação Manual de Cargas" e o método REBA. Os resultados mostraram a existência de sintomas de fatiga e dores no corpo, principalmente na região lombar, dorsal e cervical dos auxiliares de enfermagem e que o peso manipulado está acima do valor recomendado pelos dois métodos aplicados, caracterizando alto risco dorsolombar.<hr/>Nursing auxiliaries are exposed to harmful workloads due to several factors, such as: the weight to be manipulated, the postures assumed and the physical conditions of hospitals. The aim of this paper was to present the results of the application of three methods - two related to lifting and another to postural analysis - to verify the existence of risks of lumbar back problems in nursing auxiliaries when manipulating and lifting patients. The NIOSH method and the "Technical Guide for Evaluation and Prevention of Relative Risks to Manual Manipulation of Loads" were used to analyze the manipulation of loads, while the Reba method was used for the postural analysis of these professionals. In general, results show symptoms of fatigue and body aches, especially in the lumbar, dorsal and cervical areas. It was demonstrated that the manipulated weight is above the recommended value, characterizing high risk to the lumbar back. Some procedures are proposed in order to improve the analyzed working conditions. <![CDATA[<b>Ergonomic considerations for media application in the educational environments of elementary school students</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en As tecnologias educacionais têm se aprimorando, cada vez mais de maneira funcional. A importância desses ambientes virtuais na atualidade, em se tratando de um tempo informatizado, tem grande destaque quanto ao uso educacional, para o entretenimento e no ofício. Tendo em vista a importância da utilização de novas tecnologias na educação, como uma alternativa pedagógica, envolvendo o lúdico e alguns assuntos voltados para a Educação Ambiental, é que esta pesquisa tem por objetivo analisar a aplicabilidade ergonômica em interfaces digitais educacionais para crianças do ensino fundamental. Considerando a ergonomia uma ciência capaz de levantar questões de melhoria ligadas ao sistema ferramenta - interface - usuário, os registros comportamentais, entrevistas, análises da tarefa, observações sistemáticas e assistemáticas ocorreram em um laboratório multimídia com a finalidade de análise de fatores interfaciais e cognitivos que limitam o usuário na interação e realização de ações em interfaces midiáticas.<hr/>Educational technologies have been improvingfunctionally.The importance of these virtual environments in today's computerized world has a major emphasis concerning their educational, entertaining and working uses. Considering the use of technology in education as a pedagogical alternative involving playfulness and some matters facing Environmental Education, this research aims to analyze the applicability of ergonomics in digital educational interfaces for elementary school students. Regarding the ergonomics- a science capable of raising improvement issues related to the tool/interface/user system- the behavioral records, interviews, task assessments, systematic and unsystematic observations occurred in a multimedia laboratory in order to analyze the interfacial and cognitive factors that limit the users' interaction with mediatic interfaces. <![CDATA[<b>Corporate education implementation stages and their impacts on Brazilian companies</b>: <b>a multi-case study</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta a Educação Corporativa - EC nas organizações brasileiras, como uma forma de aprendizado contínuo, apesar dessa prática ainda estar em fase de amadurecimento no País. O objetivo da pesquisa é avaliar as etapas da implementação do processo da EC através de um estudo multicaso. Foi observado que a implementação da unidade de EC deve levar em consideração a singularidade de cada empresa, com suas características e especificidades. Pode-se concluir que a maioria das empresas desse estudo indicou que a implementação foi realizada após decisão dos dirigentes como a etapa inicial. Mesmo inexistindo uma fórmula capaz de atender às especificações das mais diversas organizações, houve uma sequência lógica para a estruturação e implementação da unidade.<hr/>This study presents the corporate education (CE) in Brazilian organizations as a means of continuous learning, despite the fact that this practice is still under development in the country. The purpose of this research was to analyze the implementation stages of the CE process through a multi-case study. It was possible to observe that the CE unit implementationshould consider the singularities of each company, with its characteristics and specificities. It is possible to conclude that most enterprises in this study indicated that the implementation was carried out after the executives' decision as the first phase. Although there is no formula capable of meeting the specifications of all organizations, there was a logical sequence for the structuring and implementation of the unit. <![CDATA[<b>Sustainable charcoal production process focusing the environmental, economical, social and cultural aspects</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O Brasil produz aproximadamente 1/3 da produção mundial de carvão vegetal e sua quase totalidade é destinada à produção brasileira de ferro-gusa, ferro ligas e silício metálico. Quase 75% desse carvão ainda é produzido artesanalmente, utilizando-se principalmente a lenha de mata nativa. A pressão por sistemas produtivos sustentáveis tem dirigido a busca por tecnologias mais limpas e eficientes. A partir de pesquisa numa unidade industrial produtora de carvão vegetal pelo processo de carbonização em cilindros metálicos verticais, localizada no Paraná, este artigo objetiva mostrar que os aspectos de sustentabilidade deste processo estão no atendimento aos requisitos básicos de ser ecologicamente correto, economicamente viável, socialmente justo e culturalmente aceito. Este processo mostrou um potencial de economizar em torno de 25% de lenha, o atendimento à legislação trabalhista vigente e o atendimento aos anseios da sociedade, ao proporcionar aos trabalhadores condições dignas de trabalho e inserção social, quando comparado ao processo artesanal.<hr/>Brazil accounts for approximately one third of the world's charcoal production, and around ninety percent of that is destined to the Brazilian production of pig-iron, alloys iron, pure silicon, among others. Almost 75% of the charcoal is still produced through the traditional handcraft method, and almost half of firewood still derives from native forests. The pressure for ecologically-right, socially fair and economically feasible production has driven the search for cleaner and more efficient technologies. Researching a metallic vertical cylinder at an industrial charcoal production unit and a traditional handcraft unit, both located on the State of Parana, this paper intends to show that the industrial production process can replace the traditional one. According to the sustainability pillars, this industrial process may enable the saving of 25% of firewood, pointing to economical feasibility and an ecologically-right and socially fair process under the Brazilian labor legislation. <![CDATA[<b>Environmental accounting and environmental costs</b>: <b>an analysis of the scientific production from 1996 to 2007</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65132012000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa tem como objetivo analisar a produção científica sobre contabilidade e custos ambientais no período de 1996 a 2007. Para a classificação das temáticas foram utilizadas as palavras-chave: contabilidade ambiental; custos ambientais; environmental accounting; e environmental costs. Os parâmetros analisados foram: o tipo de estudo, a estratégia de pesquisa utilizada e a filiação acadêmica dos autores. Os resultados evidenciaram que houve um crescimento nas duas temáticas, passando de três estudos no ano de 1996 para dez no ano de 2007, totalizando 80 estudos no período. No geral, a temática custos ambientais ganhou maior atenção por parte dos pesquisadores representando 61%, contra 39% dos estudos que abordaram contabilidade ambiental. Constatou-se que, dos 148 autores identificados, 13 deles foram responsáveis por 48,75% do total das publicações. A pesquisa procurou contribuir com a demonstração do estado da arte das temáticas em contabilidade e custos ambientais, no contexto nacional e internacional.<hr/>This research aims to analyze the scientific production on accounting and environmental costs in the time period between 1996 and 2007. Environmental accounting and environmental costs were the key words used for thematic classification. The following aspects were analyzed: type of study, searching strategy, and academic affiliation of the authors. The results showed a growth in the two themes - from 3 studies in 1996 to 10 studies in 2007, in a total of 80 studies in that period. Overall, the environmental costs theme gained greater attention from researchers, representing 61%, against 39% of the studies that addressed the environmental accounting theme. It was observed that, of the 148 authors identified, 13 were responsible for 48.75% of the publication total. This research aimed to contribute to the demonstration of the 'state of the art' on accounting and environmental costs, in the domestic and international contexts.