Scielo RSS <![CDATA[Pro-Posições]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-730720170003&lang=en vol. 28 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Presentation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The era of congregations - social thought, education and Catholicism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300029&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A política nacional tem colocado no centro das discussões as relações entre o pensamento social e os ideários religiosos de variadas denominações no Brasil. As Igrejas, com forte inserção nos espaços políticos, elegem a educação, a sexualidade e a laicidade como temas principais do debate. Este artigo analisa as estratégias da Igreja Católica, em acordo com setores das elites brasileiras, para desenvolver durante o século XX a evangelização da cultura, cujos efeitos marcam o atual cenário político. Para este estudo tomaram-se como objeto de análise a imigração de congregações para o Brasil e o processo de reestruturação e modernização da Igreja, tendo por base um banco de dados, em construção, onde se encontram mapeadas as agremiações e seus projetos sociais.<hr/>Abstract The national policy has placed at the center of discussions the relations, in Brazil, between the social thought and the religious ideals of various denominations. With a strong participation in political spaces, churches, elect education, sexuality and secularism as the main themes of the debate. This article analyzes the strategies of the Catholic Church in accordance with sectors of the Brazilian elites to develop the evangelization of culture during the twentieth century, the effects of which mark the current political scene. The objects of analysis of this research are the immigration of the congregations to Brazil and the process of restructuring and modernization of the Church. The study is rooted in a database, under construction, in which these religious associations and their social projects are mapped. <![CDATA[Catholic Church in Brazil and its Higher Education institutions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300060&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo visa apresentar um mapa das instituições de Ensino Superior (IES) de propriedade de algumas organizações da Igreja Católica, com o objetivo de fornecer subsídios para uma discussão sobre a laicidade a partir de um ramo importante do sistema educacional brasileiro, dado que o ensino universitário concentra boa parte dos esforços das instituições religiosas, ao mesmo tempo em que é responsável pela formação profissional e pela pesquisa em seu nível mais avançado. As IES confessionais, vivendo entre as expectativas traçadas por uma burocracia religiosa – tais como angariar fundos para seus mantenedores ou produzir conhecimento em temas do interesse destes – e as exigências dos órgãos de controle de ensino e pesquisa universitários, revelam o perfil do investimento realizado através de dados como: o tipo de curso privilegiado ou as áreas de conhecimento com maior número de ofertas. Além disso, será possível estabelecer parâmetros de classificação que permitam descrever uma topografia dessas instituições, tanto no sentido literal (onde estão e com que perfil) quanto no sentido bourdieusiano do espaço que seus administradores ocupam no campo universitário brasileiro. O fato de a maioria das instituições analisadas possuir exclusivamente cursos de graduação – e de Pedagogia e licenciatura em quase todas –permite à pesquisa afirmar que ocupam uma posição dominada em termos de inovação científica e, ao mesmo tempo, dominante na divulgação do conhecimento existente.<hr/>Abstract This article aims to map the higher education institutions owned by some Catholic organizations. The goal is to provide resources for a discussion on secularism by taking into consideration an important branch of the Brazilian educational system, given that university education attracts a great part of the efforts of Catholic institutions and is also responsible for professional training and for high level research. Catholic higher education institutions exist between what the religious bureaucracy expects – the raising of funds for the institutions that sponsor them or the production of knowledge in topics of these institutions’ concerns, for example – and the demands of the state boards that control university teaching and research. Catholic universities’ responses to these constrictions can be measured by the kinds of major degrees offered or by the knowledge areas emphasized in their budgets; therefore, it is possible to unveil their investment profile. Moreover, considering the context of Brazilian universities as a whole, it is viable to establish classification standards allowing this research to describe a topography of these institutions, both in a geographical, literal meaning, as well as in a sociological one using the concept created by French sociologist Pierre Bourdieu. The fact that most of the analyzed institutions offer only undergraduate degrees – the majority of which consisting of Pedagogy courses and Licentiate Degrees – allows the paper to affirm that these institutions hold a dominated position in what concerns scientific innovation and, at the same time, a dominating position in the dissemination of the existing knowledge. <![CDATA[Catholic associations as instances of socialization and time control]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo examina os interesses envolvidos na instalação do Santuário e do Liceu do Sagrado Coração de Jesus em São Paulo, apresentando as posições da elite local, do bispado e da congregação salesiana. Intenta compreender como esses edifícios e as práticas realizadas em ambos proporcionaram a difusão de uma cultura católica e a socialização dos indivíduos. Focaliza as associações como práticas que uniam padres, professores, alunos e paroquianos; que socializavam e estabeleciam uma forma de compreender o tempo e de controlá-lo. A pesquisa apoiou-se em documentação encontrada nos arquivos salesianos e da Cúria Metropolitana, ambos de São Paulo. As fontes indicam que Santuário e Liceu marcaram a paisagem da cidade em processo de urbanização, e os religiosos disputavam o interesse da população com outras atividades.<hr/>Abstract This article examines the interests involved in the installation of the Sanctuary and of the Lyceum of the Sacred Heart of Jesus in São Paulo, it also presents and discusses the positions of the local elite, of the bishopric and of the Salesian congregation, and aims at understanding how these institutions and practices allowed for the spread of a Catholic culture and for the socialization of individuals. The article focuses on the associations as practices that united priests, teachers, students and parishioners, who socialized and intended to establish a way of comprehending and controlling the time. The research was based on documents found in the Salesians and the Metropolitan Curia archives, both in São Paulo. The results indicate that the Sanctuary and the Lyceum marked the city landscape during the urbanization process, and that the priests disputed the interest of the population with other activities. <![CDATA[Prayer, teaching or action. Different ways to fulfill Zion's charisma]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300112&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Fundada pelo Pe Ratisbonne em 1842 para converter os judeus, o carisma de Sion oscila entre a oração, o ensino e a ação direta. Sion foi mais conhecida por seus internatos até os anos 1960, quando a incorporação das Ancelles (1937) e a virada ecumênica a fizeram retornar a suas origens. A pesquisa histórica realizada nos arquivos de Paris mostra que as tarefas educativas levaram as Irmãs a negligenciar o carisma original até o Concílio Vaticano II (1962-65), quando confiaram seus colégios a leigas, saíram para se formar em teologia e estudos bíblicos e participar do movimento de estima mútua com relação ao povo judeu.<hr/>Abstract Founded by Fr. Ratisbonne in 1842 to convert Jews to Catholicism, Zion's charisma enacts prayer, teaching and direct action. Zion was better known for its numerous boarding schools until the 1960s, when the incorporation of the Ancelles (1937) and the ecumenical turning contributed to the return to its origins. A historical research made in the archives of Paris points out that educational tasks made Sisters neglect the original charisma until the Second Vatican Council. Schools were then assigned to lay women and the Sisters undertook theological and biblical studies in order to participate in the mutual esteem movement towards the Jewish people. <![CDATA[Catholic church and the pastoral and missionary experimentations in the 1960s: the Gioventù Studentesca experiment in Brazil.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300144&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A constatação da crise da religião católica na Europa no período pós-1945 e a convicção por parte dos pontífices e da hierarquia episcopal de que esse fenômeno podia ser estancado ou revertido é gatilho para que se invista em projetos pastorais inovadores e em iniciativas missionárias experimentais. Na onda do entusiasmo que segue ao anúncio do Concílio Vaticano II, em 1959, experiências pioneiras ganham mais destaque e projeção internacional. O presente artigo tem como objetivo apresentar as experiências missionárias da organização italiana Gioventù Studentesca (GS), na cidade de Belo Horizonte nos anos 1960, e compreender os efeitos que as apostas em iniciativas experimentais tiveram na ressignificação da concepção tradicional de missão e no que se refere à afirmação de uma nova visão de participação dos leigos na vida da Igreja.<hr/>Resumo The acknowledging of the crisis of the catholic religion in Europe during the post-1945 period, and the conviction of the pontifices and of the episcopal hierarchy that this phenomenon could be stalled or reversed, is the trigger to invest in innovative pastoral projects and in experimental missionary initiatives. Following the enthusiasm resulting from the announcement of the Second Vatican Council, in 1959, pioneer experiences gained distinction and international projection. In this regard, the present article proposes to discuss the missionary experiences of the Italian organization Gioventù Studentesca (GS), in the city of Belo Horizonte in the 1960s, and to understand the effects that the betting on experimental initiatives had on the redefinition of the traditional notion of the mission and on what refers to the affirmation of a new vision regarding the participation of lay people in church affairs. <![CDATA[The role of the Capuchin Congregation in the formation of regional middle classes and elites]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo discute os impactos do trabalho educacional das Irmãs Missionárias Capuchinhas sobre as classes médias e as elites da sociedade brasileira, na perspectiva de inscrever essa congregação em uma história mais ampla, na qual se articulam questões religiosas, políticas e educacionais no contexto missionário e socioeducacional do estado do Maranhão, no Nordeste do Brasil, onde essas mulheres se inseriram largamente. Corajosas e estrategistas, elas chegaram a um campo de missão bastante rudimentar e, talvez por essa razão, tiveram que se dedicar à educação formal de classes médias e elites regionais, a fim de suprir as lacunas educacionais do lugar e, ao mesmo tempo, constituir um capital financeiro e patrimonial que lhes permitisse subsidiar a congregação.<hr/>Abstract This article discusses the impact of the Capuchin Missionary Sisters educational work on Brazilian middle classes and elites, inscribing this congregation in a larger history, which articulates religious, political and educational matters in the missionary and socio-educational context of the state of Maranhão, in the northeastern region of Brazil, where these women were widely settled. Courageous and skilled, they arrived in a rudimentary mission field and, perhaps for this reason, they had to devote themselves to the formal education of middle classes and regional elites in order to fill regional educational gaps and, at the same time, to constitute the financial and patrimonial capital that would allow them to support the congregation. <![CDATA[Crisis and the rearrangement of religious habitus in the periphery of the Catholic space]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Com base em um recorte empírico preciso, o artigo discute a ideia de crise institucional como indício de processos gerais que afetaram, em diferentes escalas, a Igreja e o catolicismo a partir de meados do século XX. A análise centrou-se no estado do Maranhão, nordeste do Brasil, e explorou três aspectos principais: i) as mutações da composição social e das modalidades de engajamento do clero; ii) a emergência de demandas religiosas ligadas a investimentos institucionais voltados para novos públicos; iii) os refluxos de poder e a recomposição das formas de autoridade religiosa. Os resultados apontam um processo de reconfiguração institucional conflitivo, favorecido pela reorientação doutrinária promovida por Roma entre os anos 1950-60. Essa criou condições para o engajamento politizado de parte do clero, sobretudo de religiosos missionários estrangeiros, o que encarnou novas formas de atuação profissional e assumiu serviços até então inéditos, desenhando uma nova imagem da instituição no espaço simbólico.<hr/>Abstract Based on a precise empirical selection, the article discusses the idea of institutional crisis as an evidence of broader processes that have affected the Church and Catholicism in different scales from the mid-20th century on. The analysis focused on the Brazilian northern State of Maranhão, and three main aspects were explored: i) the changes in the social composition of the clergy and in its modalities of commitment; ii) the rise of religious demands connected to institutional investments towards new publics; iii) the backflow of power and the rearrangements of the religious authority. The results have brought to light a process of contentious institutional reconfiguration favored by . doctrinal reorientation led by Rome between the 1950s and 1960s. This process has nurtured the conditions for . politicized commitment of the clergy, mainly among foreign religious missionaries, which incorporated new forms of professional practice and took hold of new services, defining a new image of the institution in the symbolic space. <![CDATA[Two dynamics, two results: The Catholic Church in the Brazilian National Constituent Assembly 1987-1988]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300242&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Na década de 1980, recém-saído da ditadura, o Brasil estava em plena revisão de seus quadros jurídicos e políticos. A Assembleia Nacional Constituinte 1987-88 (ANC) foi um momento-chave, uma vez que originou a Constituição Federal em vigência. Este artigo repercute uma pesquisa que examinou os grupos de interesse inscritos na ANC, especialmente a Igreja Católica. À época dirigida por religiosos engajados na Teologia da Libertação, a Conferência Nacional dos Bispos do Brasil, principal organismo da Igreja, defendia a realização da reforma agrária e a promoção dos direitos infantojuvenis. Assim, foram inspecionadas as dinâmicas dos agentes católicos em espaços com diferentes características políticas: Subcomissão da Reforma Agrária e Subcomissão do Menor. Estabeleceram redes de colaboração, mas também enfrentaram resistências de grupos tradicionalmente assentados no espaço político. Ainda que conste a laicidade republicana, os resultados mostraram que a instituição religiosa agiu, com grande peso, sobre as estruturas do Brasil contemporâneo.<hr/>Abstract In the 1980s, after the military dictatorship, the Brazilian legal and political framework was being reviewed. The National Constituent Assembly (ANC – Assembleia Nacional Constituinte), that happened between 1987 and 1988, was the key moment for the establishment of the current Federal Constitution. This paper analyses the role of the Catholic Church in the ANC. By that time, the Brazilian Conference of Bishops (CNBB – Conferência Nacional dos Bispos do Brasil) was the leading sector of the Church and was strongly related to the Liberation theology, a group which stood up for children’s rights and land reform. This survey examines the dynamics of the catholic agents in the ANC within two different political spaces: (1) the Subcommittee of Land Reform and (2) the Subcommittee of Minors. In both cases, the catholic agents established collaborative networks and resisted other interest groups that were traditionally settled in the political arena. Results have shown that despite republican secularism, the Church played an important role in the development of contemporary Brazilian political structures. <![CDATA[Pontifical Magisterium on Marriage, Sexuality and Bioethics from Pope Pius XI to Pope Francis. Some historical considerations about an insistent and prolific teaching.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300271&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo explica el porqué del interés creciente de los papas, a partir de 1930, en temas relativos al matrimonio, a la sexualidad y a la bioética. Se ponen de relieve algunos aspectos importantes de los principales documentos del magisterio pontificio en la materia, se los contextúa históricamente y se señalan las persistencias y también las evoluciones en el discurso papal.<hr/>Abstract This article explains the reasons for the increasing interest of the Papacy, since 1930, on matters related to marriage, sexuality and bioethics. It underscores some important aspects of the main pontifical documents about these subjects, presents their historical contexts and points to the variations and the continuities of the papal teachings. <![CDATA[Carlos Oswald: a history and two themes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo retrata a pesquisa feita, em grande parte, a partir de fontes originais, que focou o pintor Carlos Oswald (1882-1971), no âmbito da relação entre arte e religião, por ele ser um membro da Ordem de São Gregório e por dedicar-se à arte sacra, temas tratados em publicações anteriores. Naturalmente a singularidade do aludido pintor encontra-se em englobar-se nele conexões entre as artes. Salienta-se aqui o trabalho artístico e literário de Oswald, a educação e a religião, ao mesmo tempo em que é aprofundado o estudo da arte sacra católica brasileira, durante o fim do século XIX e meados do século XX. Na investigação é assinalada a ação da Igreja Católica no Brasil na composição da arte sacra e os efeitos de seus padrões universais em suas obras estéticas.<hr/>Abstract This article presents a research made, in large part, from original sources, focused on the painter Carlos Oswald (1882-1971) considering the relation between art and religion, as he was a member the Order of St. Gregory and dedicated himself to sacred art, topics discussed in previous publications. The singularity of the aforementioned painter resides in his establishing of connections between the arts. The article highlights Oswald's artistic and literary works, education and religion, produced concurrently to a deepening of the studies on Brazilian Catholic sacred art, during the end of the 19th and the middle of the 20th century. The research stresses the participation of the Catholic Church in Brazil in the composition of sacred art and the effects of its universal patterns in aesthetic works.<hr/>Resumen Este artículo retrata una investigación, hecha, sobre todo, con fuentes originales, que se enfoca en la relación entre el arte y la religión en la obra del pintor Carlos Oswald (1882-1971). El artista fue miembro del Orden de San Gregorio y se dedicó al arte sacro, temas tratados en publicaciones anteriores. Naturalmente, la singularidad de su trabajo está en las conexiones entre las distintas formas del arte. Por lo tanto, se subraya aquí el trabajo artístico y literario de Oswald, la educación y la religión, mientras se profundiza en el estudio acerca del arte sacro brasileño al fin del siglo XIX y mediados del siglo XX. Además, se señala la acción de la iglesia católica, en Brasil, en la formación del arte sacro y los efectos de sus valores universales en las obras estéticas. <![CDATA[Woman, mother and wife: catholic conservatism and the representations of the feminine in Minas Gerais’ catholic press]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300330&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Parece consensual que a renovação que tanto os movimentos feministas quanto os estudos de gênero proporcionaram, a partir dos anos 1960, implicou uma nova forma de escrever a história das mulheres no Ocidente, o que também se aplica, obviamente, ao Brasil. O impacto dessa renovação no seio do catolicismo continua, entretanto, uma questão em aberto, que ainda exige estudos aprofundados e uma reavaliação dos papéis – passados e presentes – de homens e mulheres no interior da Igreja. Algumas importantes pesquisas têm destacado que, diante de processos geradores de profundas transformações, a Instituição reagiu, muitas vezes, com a reafirmação de valores que, embora soassem arcaicos, eram afirmados como constitutivos da essência do catolicismo e, por isso, vistos como estáticos e imutáveis. Este artigo apresenta uma análise de um dos casos dessa reação, ao acompanhar os discursos sobre a mulher nas páginas do jornal O Arquidiocesano, Órgão Oficial da Arquidiocese de Mariana (Minas Gerais), que circulou semanalmente entre os anos de 1959 e 1988 e que, quase sempre com uma abordagem conservadora do tema, reafirmava determinados lugares sociais à mulher, com destaque para os papéis de mãe e de esposa.<hr/>Abstract It seems uncontentious that the renovation which both the feminist movements and the gender studies promoted, starting in the 1960s, allowed for a new way to write the history of women in the west, which also applies, evidently, to Brazil. This renovation’s impact within Catholicism remains, however, an open question, still demanding deep studies and the reassessment of the past and present roles assigned to women and men inside the church. Some important research has highlighted that, facing processes that generate deep transformations, the Institution often reacted with a reaffirmation of values that, despite being apparently archaic, were presented as constitutive of the essence of Catholicism and, therefore, seen as static and immutable. The present study discusses an example of such a reaction by analyzing the discourses in relation to women on the pages of The Archdiocesan newspaper, an official organ of the Archdiocese of Mariana (Minas Gerais), that circulated weekly from 1959 to 1988, and that, usually with a conservative approach of the theme, reaffirmed certain social places for women, especially in relation to the roles of mother and wife. <![CDATA[Catholic Education in France in the Interwar Period: Religious Life, Religious Orders, Adaptations. Research perspectives]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300353&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The history of French teaching congregations during the twentieth century is quite unknown. Nevertheless, their experiences are of very high interest for historians who want to focus on social and religious transformations in contemporary societies. This research outlines two important events through some congregational archives: first, from World War I onwards, the return of the people who were forced into exile due to the Republican laws (1880s-1905); second, the way a Catholic group of women teachers, who decided to stay in France in spite of the Republican laws, adapted to this new context. Eventually, this article shows both internal and external adaptations of religious actors and institutions in modern societies, and its consequences on their legal, canonical and sociological situation. <![CDATA["Catholic female religious congregations facing the secularization and exile in French Third Republic"]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000300374&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo busca analisar o modo como as religiosas francesas enfrentaram, no período histórico correspondente à Terceira República (1870-1940) da nação francesa, processos adversos de fechamento dos institutos, da secularização e do exílio, os quais, de certa forma, concorreriam posteriormente para o desenvolvimento educacional feminino das nações onde elas se instalariam. Particularmente, o texto aborda o desenvolvimento e a expansão da Congregação Nossa Senhora de Sion, que chegou ao Brasil em 1888, como representativa das religiosas francesas que, tendo emigrado para vários países, contribuíram para a educação das jovens.<hr/>Abstract This article aims at analyzing the historical period of the French Third Republic (1870-1940). During this period French sisters were forced to face secularization, dissolution or exile, processes that, consequently, allowed them to contribute to the field of the women’s education in the different countries they emigrated to. Particularly, this paper highlights the development and expansion of the Congregation of our Lady of Sion that arrived in Brazil in 1888, as a representative of the French religious who emigrated to various parts of the planet, where they effectively contributed to the education of young people.