Scielo RSS <![CDATA[Pro-Posições]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-730720180001&lang=pt vol. 29 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Vertentes da Educação Inclusiva]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Paths and evaluation practices in special education: experiences in Brazil and Argentina]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los procesos evaluativos que se llevan adelante con la finalidad de definir los soportes y los apoyos pedagógicos a los alumnos con discapacidades han sido tema de diversos estudios en Brasil y Argentina. Los profesores y los maestros, debido a su contacto directo con los alumnos, son los profesionales más indicados para realizar una evaluación diagnóstica de los apoyos pedagógicos necesarios en los casos de dificultades de aprendizaje. En este artículo, se establece un análisis de los procesos evaluativos y de las modalidades de diagnóstico reconocidos y aceptados en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, y en la ciudad de Dourados, Mato Grosso do Sul, Brasil. La propuesta es recorrer las prácticas evaluativas que se utilizan en esos procesos para la identificación y la derivación de niños con discapacidades a los centros de apoyo escolar o a los servicios de asistencia existentes en cada una de las dos ciudades.<hr/>Abstract The evaluation procedures that set the supports for students with disabilities have been the subject of many studies in Brazil and Argentina. The teachers, because they are in direct contact with the students, are the professionals best suited to do a diagnostic evaluation of the support needed, when difficulties are detected. This article analyzes the diagnostic procedures recognized and accepted in the province of Buenos Aires, Argentina, and in the municipality of Dourados, Mato Grosso do Sul, Brazil. This research observes the evaluation practices for the identification of children with disabilities, and for the referral of these children to the support services in the two municipalities. <![CDATA[Pedagogização da <em>literacy</em> e alunos indígenas Guarani e Kaiowá de Dourados/MS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100037&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho objetiva discutir, a partir das contribuições de Brian Street, a pedagogização da literacy1 que ocorre entre os indígenas Guarani e Kaiowá da cidade de Dourados, no Mato Grosso do Sul. De abordagem etnográfica, com base nos Estudos Culturais, os dados da pesquisa foram coletados utilizando o instrumento da observação, da entrevista com 10 professores e de um conjunto de atividades pedagógicas realizadas com 08 alunos indígenas, com idade entre 12 a 15 anos. Os resultados do estudo apontam que o domínio da leitura e da escrita, além do conhecimento dos códigos ocidentais, tem sido sinônimo de sucesso profissional e acadêmico. Embora os alunos indígenas tenham um conhecimento tradicional, reconhecido a partir das histórias do seu povo, o que tem sido valorizado na escola é o código da escrita, que, ao não ser dominado, gera estigmas e preconceitos.<hr/>Abstract This work aims to discuss, from Brian Street’s contributions, the pedagogization of literacy that occurs among the Guarani and Kaiowá indigenous people from the city of Dourados, in Mato Grosso do Sul. With an Ethnographic approach, based on Cultural Studies, the research data was collected using the monitoring tool, interviews with 10 teachers, and a set of pedagogical activities with 08 indigenous students from 12 to 15 years old. The results indicate that the mastery of reading and writing, besides the knowledge of the Western codes, has been synonymous with professional and academic success. Although indigenous students have traditional knowledge, recognized from the stories of their people, what has been valued in school is the written code, the non-mastery of which results in stigma and prejudice. <![CDATA[Políticas públicas de Ação Afirmativa para indígenas na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul: a visão dos implementadores]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100054&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Analisou-se a implementação de políticas públicas de Ação Afirmativa para indígenas na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, com base em entrevistas com pró-reitores, comissão de acompanhamento dos cotistas e coordenadores de cursos. Constatou-se que, dos 856 indígenas ingressantes de 2004 a 2014, apenas 10,86% se formaram, fato que pode estar associado a situações vivenciadas de preconceitos, dificuldades com a língua e barreiras culturais. Ao relatar casos de intolerância/resistência, além de parcas ações que abordam a diversidade e Ações Afirmativas, os implementadores reconhecem a formação como elitista. No entanto, afirmam que, embora pontuais, tais ações abrangem monitorias, atividades em grupo, disciplinas optativas, criação de um centro de estudos e implementação do projeto de extensão Rede de Saberes. Conclui-se que ainda são necessários avanços, bem como mecanismos que garantam a inclusão e um aparato que assegure condições mínimas de permanência.<hr/>Abstract To investigate the implementation of affirmative action public policies for indigenous students at the State University of Mato Grosso do Sul, Brazil, interviews were conducted with deans, members of the committee for quota-recipient support, and program coordinators. Of the 856 indigenous students admitted from 2004 to 2014, only 10.86% graduated. This low rate might be associated with prejudice, poor mastery of formal Portuguese, or cultural barriers. The interviewees acknowledged the programs as elitist by reporting situations of intolerance/resistance, and scant efforts to address diversity and affirmative action measures. The respondents recognized that, albeit isolated, these efforts existed in the form of tutoring, group activities, elective courses, the creation of a study center, and the implementation of the extended education project Rede de Saberes [Knowledge Network]. Further advances are still needed, as are mechanisms capable of ensuring inclusion and the minimum conditions for academic permanence. <![CDATA[Política de cotas, currículo e a construção identitária de alunos de Medicina de uma universidade pública.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100083&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo está fundamentado em noções dos estudos culturais e nos conceitos foucaultianos de saber, poder e normalização, voltado à análise de significados construídos por estudantes de Medicina da UFRJ sobre a política de cotas em suas possíveis relações com o currículo de Medicina e seus desdobramentos em processos identitários. Em pesquisa com abordagem qualitativa, caracteriza-se a cultura do curso, problematiza-se o seu currículo para então apresentar a análise dos dados obtidos através de oito entrevistas semiestruturadas feitas com alunos cotistas e não cotistas do mencionado curso. Os resultados evidenciam tensionamentos nos discursos entre o “resguardo” da tradição da UFRJ e da faculdade de Medicina, – o que dificulta transformações na cultura e no currículo do curso – e as novas relações constituídas, propicias à revisão de valores e do currículo, sendo os(as) alunos cotistas significados como atores importantes em tal processo.<hr/>Abstract Based on cultural studies notions and Foucault's concepts on knowledge, power and normalization, this study aims to analyze the meanings constructed by the Universidade Federal do Rio de Janeiro’s (UFRJ) medical students over the quota policy and its possible relations with the curriculum of medicine and with identity developments. Making use of a qualitative approach, the study characterizes the course culture, problematizes its curriculum and then presents the analysis of eight semi structured interviews with the mentioned students – quota holders and non quota holders –, highlighting tensions in their speeches between the “protection” of the traditions of UFRJ and of the medical school – which makes it difficult to change the course’s culture and curriculum – and the new relationships established, conducive to a revision of values and of the curriculum, in which the quota students are signified as important actors. <![CDATA[Laicidade, Ensino Religioso e religiosidade na escola pública brasileira: questionamentos e reflexões]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Busca-se com este artigo aprofundar os entendimentos sobre a laicidade brasileira. Pretende-se retomar o debate público sobre a laicidade na escola pública brasileira na atualidade. Além disso, questionam-se o propósito e o lugar da disciplina de Ensino Religioso como integrante do currículo escolar no Ensino Fundamental, tendo como inspiração um estudo de campo realizado em uma escola municipal de Santo André, São Paulo. Conclui-se que o Estado deveria responsabilizar-se de forma mais engajada pela temática, cuja inclusão na formação de professores é essencial, e que o debate sobre o assunto tende a favorecer o conhecimento e a definição do modelo de laicidade brasileiro.<hr/>Abstract This article aims to deepen the understandings about Brazilian secularization. It intends to reopen the public debate about secularism in Brazilian public schools nowadays. Moreover, it questions the purpose and the place of the Religious Teaching subject as part of the school curriculum in elementary school. This inquiry is inspired by a case study of a public school located in Santo André, São Paulo. The research arrived at three conclusions: first of all, the State should take responsibility in what concerns this theme; secondly, the discussion should be part and parcel of the teacher’s formation, and; finally, discussions and exchanges with foreign researchers about secularization may be enlightening for a better definition of the secular model in Brazil. <![CDATA[Pátria educadora? Uma análise das propostas para o ensino público brasileiro]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100128&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo analisa o documento Pátria Educadora: A qualificação do Ensino Básico como obra de construção nacional, em circulação desde abril de 2015 em sua versão preliminar. Para isso, utilizam-se conceitos-ferramentas de Michel Foucault, tais como discurso e governamentalidade, e olha-se para as ações propostas pelo documento para o ensino público, as quais se afinam com princípios neoliberais que regulam várias áreas, dentre elas, o campo educacional. Destacam-se a presença da Teoria do Capital Humano e a lógica do mercado incidindo sobre alunos, professores e instituições, colocando todos num jogo permanente de concorrência. Além disso, percebe-se um discurso que desqualifica professores e instituições e apresenta esse documento como capaz de salvar a educação brasileira.<hr/>Abstract This article analyzes the document Pátria Educadora: A qualificação do Ensino Básico como obra de construção nacional, in circulation since April, 2015 in its draft. The focus of this paper’s examination were the actions proposed by the document for the Brazilian public education. Concepts of Michel Foucault, such as discourse and governmentality, inform this discussion. From this perspective, the proposed actions are observed to be related to the characteristics of neoliberalism that regulate many areas, among them the educational field. Signs of this relation can be found in the presence of the Theory of Human Capital and the market logic operating over students, teachers and institutions putting everyone in permanent competition. In addition, the document presents a discourse that disqualifies teachers and institutions and promotes this document’s project as able to save Brazilian education. <![CDATA[Quem são os idiotas, afinal?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100153&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O participante da polis, no sentido grego, era aquele que deliberava sobre a vida coletiva. À condição de manifestado desinteresse pelo Estado, os gregos denominavam Ïδιoς (idiótes), de onde deriva o termo “idiota”. É na tensão entre gnosiologia e ontologia que o idiota será localizado ao longo de todo o pensamento moderno. Na atual conjuntura de sociabilidade, indaga-se: quem são os idiotas, afinal? Na condição de ensaio teórico, esta discussão pretende, a partir de uma perspectiva crítica, apontar indícios para tal condição: afirma-se que os idiotas comporiam o que se denomina maioria. Ainda mais, o estudo leva a crer que um dos desafios centrais à existência humana, desde as circunstâncias de sociabilidade da cidadania grega até as diversas transições e representações da sociedade capitalista, reside no complexo de relações indivíduo-gênero.<hr/>Abstract The participant of the polis, in its Greek meaning, was the one who deliberated over the collective life. The condition of manifested disinterest toward the state was denominated by the Greek as Ïδιoς (idiótes), from which the term “idiot” derives. In the tension between gnosiology and ontology, the idiot will be located throughout the modern thought. In the current conjuncture of sociability, the following question may be asked: who are the idiots, after all? Under the condition of a theoretical essay, this discussion aims, from a critical perspective, to show signs for such a condition. In this direction, it is pointed out that today the idiots would compose what is called the majority. Moreover, the study leads to the belief that, from the circumstances of sociability in the context of Greek citizenship until the various transitions and representations of capitalist society, one of the central challenges to human existence lies in the complex of individual-gender relationships. <![CDATA[Ensaio sobre a ideia de tempo em Paulo Freire: a presença da duração bergsoniana]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100172&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste ensaio, examina-se a ideia de tempo em Paulo Freire aproximando sua pedagogia da duração bergsoniana. Parte-se das citações do tempo bergsoniano pelo próprio Freire. O tempo é elemento complexo e rico para investigação. Apresenta-se o tempo como tema epistemológico, situa-se o pensamento de Henri Bergson sobre o tempo e, por meio de um exercício de bricolagem, colocam-se lado a lado os dois autores, em busca da inspiração bergsoniana em Freire. Entende-se inspiração como relação de suporte ao que já existe e descoberta. A afirmação de Bergson de que a ciência nega o tempo e sua concepção da duração como consciência, qualidade, continuidade, criação, mudança e liberdade aproximam-se das alusões de Freire ao tempo, dando força à crítica e ao sentido libertador de sua educação popular. Essa impressão é ilustrada com a menção ao conceito freiriano de inédito viável.<hr/>Abstract This essay discusses the idea of time in Paulo Freire, approximating his pedagogy to the bergsonian duration. It is based on bergsonian time quotations by Freire himself. Time is a complex element and is fruitful for investigation. This text presents time as an epistemological theme, it situates Henri Bergson’s thoughts about time, and, through an exercise of bricolage, it places both authors side by side, looking for bergsonian inspirations in Freire. Inspiration is here understood as a relationship of support to what already exists and reveals itself. Bergson’s statement that science denies time and his conception of duration as consciousness, quality, continuity, creation, changes, and liberty approximate themselves to Freire’s allusion to time, reinforcing the criticism and the liberating sense of his popular education. This impression is illustrated by mentioning the freirean concept of untested feasibility. <![CDATA[O lugar dos pertencimentos do escritor-adulto na reconstrução das memórias de infância]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100192&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo analisa os efeitos de diferentes pertencimentos do escritor-adulto na reconstrução de suas memórias de infância. Utiliza como fontes principais seis autobiografias escritas por filhos de pais analfabetos ou com baixa escolaridade, nascidos na primeira metade do século XX, quatro deles em Minas Gerais, Brasil, e dois em Illinois, Estados Unidos. Verificou-se que os autores, ao considerarem a autobiografia como ensinamento, buscam estratégias para se legitimarem como exemplos de superação. Na escrita, elegem um pertencimento, como o socioeconômico e/ou o étnico-racial, como eixo para situar o lugar de onde falam, tornando-o o fio condutor das narrativas e da releitura de suas infâncias e trajetórias de vida.<hr/>Abstract This article analyzes the effects of the adult-writer’s identity and belongingness on the reconstruction of their childhood memories. The research’s main sources are six autobiographies written by children of parents who are either illiterate or have a low level of education. All the writers were born in the first half of the twentieth century, four of them in Minas Gerais, Brazil, and the other two in Illinois, United States. It was found that, considering the autobiography as a learning tool, the authors seek strategies to show themselves as examples of successful life stories. When writing their autobiographies, the authors choose an aspect of their identity and belongingness, be it socio-economic or ethnic-racial, as the basis for their narrative, and make it the place from which to recreate their childhood stories and life trajectories. <![CDATA[A pesquisa sobre educação, juventude e política: reflexões e perspectivas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100214&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo deste artigo é, a partir de uma revisão crítica de parte dos estudos brasileiros que tematizaram as relações entre educação, juventude e política, na última década, analisar o peso conferido aos processos educativos e a diferentes instâncias formativas, no desenvolvimento dos modos como os jovens se relacionam com a política. Além disso, interessam as tendências apontadas por esses estudos, no que diz respeito às modalidades de engajamento e participação entre os jovens, suas motivações e seus sentidos. Lança-se mão também dos dados de um estudo sobre o engajamento de jovens Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis, Transexuais e Transgêneros (LGBT), tendo em vista problematizar potencialidades e limites da discussão sobre o engajamento político da juventude.<hr/>Abstract Through a critical review of Brazilian studies that sought to think about the links between education, youth and politics in the last decade, this article aims to analyze the importance of educational processes to the development of the ways through which young people deal with politics. Moreover, the article is interested on the tendencies shown by these studies regarding the modalities of engagement and participation among young people, as well as their motivations and meanings. Lastly, the results from a study on the involvement of Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender (LGBT) youth are presented in order to reflect about the possibilities and limitations of the discussion on youth political engagement nowadays.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es, a partir de una revisión crítica de los estudios brasileños que han tematizado la relación entre educación, juventud y política, en la última década, analizar la importancia de los procesos educativos y de las diferentes instancias formativas en el desarrollo de los modos como los jóvenes se relacionan con la política. Además, se destaca el interés en las tendencias presentadas por esos estudios con respecto a las modalidades de involucramiento político y de participación de los jóvenes, a sus motivaciones y a sus significados. Por último, se utilizan datos de un estudio sobre la participación de jóvenes Lesbianas, Gays, Bisexuales y Transexuales (LGBT) con el fin de problematizar las posibilidades y las limitaciones de la discusión sobre la participación política de los jóvenes en la contemporaneidad. <![CDATA[Do potencial à ação: o engajamento de jovens em partidos políticos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100239&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Estudos sobre engajamento, como os de Fillieule, Oliveira e outros, recomendam que a compreensão de tais processos deve se fundamentar em análises diacrônicas e sincrônicas, combinando (i) a construção de disposições duráveis ao engajamento com (ii) o reconhecimento das redes de relacionamento e (iii) as experiências que permitem transformar tais disposições em engajamentos efetivos. Neste artigo, exploram-se esses aspectos da constituição do fenômeno do engajamento juvenil por meio da análise de entrevistas narrativas realizadas com 21 jovens estudantes do Rio de Janeiro, militantes de partidos políticos, as quais permitiram identificar nexos entre disposições construídas ao longo da trajetória pessoal e familiar, em diferentes processos educativos, e redes de relacionamento e eventos que acionaram tais disposições, transformando-as em efetiva militância política.<hr/>Abstract Studies on political engagement, like Fillieule’s, Oliveira’s and others, recommend that the understanding of such processes must be based on diachronic and synchronic analyses, combining (i) the construction of lasting dispositions to engage with (ii) the recognition of social networking and (iii) the experiences that allow for the transformation of such provisions into effective engagement. This article explores such aspects of the constitution of the youth engagement phenomenon through the analysis of narrative interviews conducted with 21 young students from Rio de Janeiro, all of whom are political party activists. The analysis allowed us to identify links between dispositions built along their personal and familial trajectories, through various educational processes, and the social networks and events that triggered such dispositions transforming them into effective political activism. <![CDATA[Partidarismo, ciclos de vida e socialização política no Brasil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100267&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Estudos empíricos apontam diferenças significativas na forma como jovens e adultos têm se manifestado politicamente, constatando o distanciamento por parte da juventude no envolvimento em ações tidas como convencionais, principalmente o voto e o ativismo partidário. Esses trabalhos consideram como causa deste fenômeno as diferenças entre os papéis sociais desempenhados ao longo da vida por jovens e adultos. Apesar da existência de estudos que abordam a relação entre participação e idade, há uma lacuna nos que abordam a juventude e a identificação partidária. Este texto tem por objetivo analisar os efeitos da transição para a vida adulta e a identificação partidária no Brasil. Utilizando dados do Estudo Eleitoral Brasileiro produzido pelo CESOP/Unicamp, os modelos afirmam que não existem diferenças significativas na identificação partidária, seja ela afetiva ou racional, manifestada por jovens e adultos. A variável dependente não se mostrou significativa quando controlada por outras variáveis intervenientes, como sexo e educação. Nos modelos que analisam a identificação partidária dos três maiores partidos, ser jovem se mostrou significativo para explicar a adesão ao PMDB e ao PT.<hr/>Abstract Empirical studies have shown significant differences in how young people and adults have expressed themselves politically, indicating that youth keeps distance from the involvement in conventional political actions, such as voting and party activism. These studies attribute the cause of this phenomenon to the differences between the social roles played throughout life by youth and adults. Despite the existence of studies that address the relationship between participation and age, there is a gap in the field about youth and party identification. This paper aims to analyze the effects of the transition to adulthood and party identification in Brazil. Using Brazilian Electoral Study data, produced by CESOP/Unicamp, this paper’s models show that there are no significant differences in party identification, whether it is rational or emotional, manifested by youth and adults. The dependent variable was not significant when controlled by other intervening variables, such as gender and education. In the models that analyze identification with the three major parties, being young was revealed as significant in explaining identification with PT and PMDB. <![CDATA[The journey of school knowledge in High School and the concept of refraction]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100296&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This paper deals with the journey of school knowledge through different sites from its origin in the curriculum, to professional teachers’ life histories. At each site, a set of empirical materials is examined relating to the subject of research. In this sense, curriculum documents, textbooks and high school teachers’ narratives were analysed, observing the refractive processes gone through during the journey. The research encompasses the curriculum policies for the Brazilian high school in the last two decades. As a result, it highlights the unexpected ways of appropriation that emerge out of control along the way. Dealing with the reinterpretations of curriculum policies, it is necessary to consider the sensibilities and intentions involved in every state. It is possible to perceive, through a narrative capital, that public policies need to contemplate the life missions of the social actors involved in the education process. <![CDATA[<em>Waiting for Superman</em>: A cultural studies analysis in the nightmare of the present]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100322&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract While the history of cultural studies cites origins in adult education and contemporary scholars continue to note the need for cultural studies work in schools the connections between cultural studies and educational theorizing seem strained. This paper suggests the recent film Waiting for Superman offers an opportunity for a cultural studies analysis with clear import on education and curriculum theorizing. In specific, this paper notes the important conjuncture of forces at work in the public discourse of so-called education reform in the contemporary US context and suggests that cultural studies analysis may be needed now more than ever. This offering provides linkages between the discursive construction of educative reform efforts, the material lived experiences of those who spend time in educative contexts, and the concomitant ethics that such constructions require. As free-market fundamentalism, neoconservative ideological formations, and representations of school and schooling are all in play, this perspective—both in the material and academic sense—intends to help reinvigorate the conversation between cultural studies and curriculum theorizing and provides new understandings of this “nightmare of the present”. <![CDATA[Elza Freire, a figura feminina da pedagogia freiriana]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100340&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract While the history of cultural studies cites origins in adult education and contemporary scholars continue to note the need for cultural studies work in schools the connections between cultural studies and educational theorizing seem strained. This paper suggests the recent film Waiting for Superman offers an opportunity for a cultural studies analysis with clear import on education and curriculum theorizing. In specific, this paper notes the important conjuncture of forces at work in the public discourse of so-called education reform in the contemporary US context and suggests that cultural studies analysis may be needed now more than ever. This offering provides linkages between the discursive construction of educative reform efforts, the material lived experiences of those who spend time in educative contexts, and the concomitant ethics that such constructions require. As free-market fundamentalism, neoconservative ideological formations, and representations of school and schooling are all in play, this perspective—both in the material and academic sense—intends to help reinvigorate the conversation between cultural studies and curriculum theorizing and provides new understandings of this “nightmare of the present”. <![CDATA[Os jovens e a política: do mal-estar a novas formas de expressão na vida pública. Entrevista com Anne Muxel]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100347&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract While the history of cultural studies cites origins in adult education and contemporary scholars continue to note the need for cultural studies work in schools the connections between cultural studies and educational theorizing seem strained. This paper suggests the recent film Waiting for Superman offers an opportunity for a cultural studies analysis with clear import on education and curriculum theorizing. In specific, this paper notes the important conjuncture of forces at work in the public discourse of so-called education reform in the contemporary US context and suggests that cultural studies analysis may be needed now more than ever. This offering provides linkages between the discursive construction of educative reform efforts, the material lived experiences of those who spend time in educative contexts, and the concomitant ethics that such constructions require. As free-market fundamentalism, neoconservative ideological formations, and representations of school and schooling are all in play, this perspective—both in the material and academic sense—intends to help reinvigorate the conversation between cultural studies and curriculum theorizing and provides new understandings of this “nightmare of the present”. <![CDATA[Agradecimentos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000100358&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract While the history of cultural studies cites origins in adult education and contemporary scholars continue to note the need for cultural studies work in schools the connections between cultural studies and educational theorizing seem strained. This paper suggests the recent film Waiting for Superman offers an opportunity for a cultural studies analysis with clear import on education and curriculum theorizing. In specific, this paper notes the important conjuncture of forces at work in the public discourse of so-called education reform in the contemporary US context and suggests that cultural studies analysis may be needed now more than ever. This offering provides linkages between the discursive construction of educative reform efforts, the material lived experiences of those who spend time in educative contexts, and the concomitant ethics that such constructions require. As free-market fundamentalism, neoconservative ideological formations, and representations of school and schooling are all in play, this perspective—both in the material and academic sense—intends to help reinvigorate the conversation between cultural studies and curriculum theorizing and provides new understandings of this “nightmare of the present”.