Scielo RSS <![CDATA[Pro-Posições]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-730720110003&lang=en vol. 22 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Apresentação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Seasoning the soul, refreshing the muscles</b>: <b>body and History of Education in Afranio Peixoto</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste estudo, abordamos alguns aspectos do livro Noções de História da Educação, de Afranio Peixoto. No que se refere aos princípios que inspiram, ordenam e calibram a escrita, observa-se que se trata de campanha em favor da educação integral, na qual os aspectos físico, moral e intelectual deveriam estar articulados e equilibrados. Nem ausência, nem excesso, pois o princípio geral é o da moderação. Observamos, igualmente, que o curso "ditado" no Instituto de Educação é convertido em textbook; uma espécie de dicionário da pedagogia, que procura oferecer às futuras professoras um repertório no qual o tempero dos músculos e da alma roteirizam a história. Por fim, marcada pelo presente do autor, a narrativa de Peixoto procura organizar o presente das professoras, como forma de conduzir suas condutas e definir quando, como e aonde chegar com a intervenção calculada, científica e permanente sobre seus corpos e os corpos dos outros.<hr/>In this study, we discuss some aspects of Afranio Peixoto's book: Noções de História da Educação. With regard to the principles that inspire, order and calibrate writing, it appears that they consist in a campaign in favor of Comprehensive Education in which the physical, moral and intellectual aspects should be articulated and balanced. Neither absence nor excesses, because the general principle is moderation. We also noted that the course "dictated" at the Instituto de Educação is converted into a textbook; a kind of dictionary of pedagogy aiming to offer future teachers a repertoire in which the spice of the muscles and soul serve as the script of the story. Finally, marked by this author's present, Peixoto's narrative seeks to organise the teachers' present in order to guide their attitudes and define when, how and where to get with the calculated, scientific and permanent intervention about their bodies and the bodies of others. <![CDATA[<b>Representations of children's bodies in the Mexican textbooks, 1880-1940</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este trabajo es observar las representaciones y los discursos sobre el cuerpo infantil en la escuela primaria mexicana. Para este trabajo se tomaran como ejes principales el análisis de la imagen y del texto, de los libros que circularon dentro de la escuela primaria mexicana entre 1882 y 1940. Textos que circularon, en un primer momento, en todo el País, como producto de los acuerdos tomados en los tres congresos higiénicos y de instrucción pública (1882, 1889 y 1890) y que se renovaran paulatinamente con la imposición de otros proyectos educativos. Si en una primera etapa los escritores atendieron a un lector urbano, donde las historias del niño rural, indígena o pobre se convirtieron en ejemplos de los males de la sociedad que debían ser corregidos por el régimen de la modernidad y de la ciencia para transformarlos en ciudadanos productivos, este esquema se revertirá en la segunda década del siglo XX, con el fin de educar a la masa infantil que vivía en el campo.<hr/>The aim of this study is to analyze the representations and speeches on the children's body in Mexican primary school, and to see how hygiene, morality and gender relations are conceived. Its main source is a set of books, from different disciplines, that circulated between 1882 and 1940. They were published as a result of agreements reached in three hygienic and educational congresses (1882, 1889 and 1890) and were updated in response to other educational projects such as the Rural School (1920) and the Socialist School (1940). In a first stage, the writer addresses the urban reader, where stories of rural children, indigenous or poor, became an example of the evils of society that could only be overcome by modernity and science, giving birth to productive citizens. During the second decade of the twentieth century, educational speech privileges the children living in the countryside, those who will shape the future working class. Books in general sought to interest the children in the reading of useful questions, with topics based on the virtues of manual labor and environmental care to meet the needs of civilization. <![CDATA[<b>Body practices in Juiz de Fora (1876-1915)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Até a década de 1920, Juiz de Fora era considerada a principal cidade de Minas Gerais, por sua pujança econômica e por seu desenvolvimento cultural. A cidade está localizada próxima ao Rio de Janeiro e vivenciou um intenso processo de modernização a partir da segunda metade do século XIX. Nosso trabalho analisa o desenvolvimento das práticas corporais em Juiz de Fora (MG), entre 1876 e 1915, através do principal periódico publicado na cidade, o jornal O Pharol. Símbolos da modernidade, as práticas corporais foram desenvolvidas em Juiz de Fora, na perspectiva da educação para a saúde (higiene), bem como na lógica do divertimento e do espetáculo.<hr/>Until the 1920s, Juiz de Fora was considered the main city of Minas Gerais for its economic strength and cultural development. The city is located next to Rio de Janeiro and experienced an intense process of modernization as from the second half of the nineteenth century. Our work explores the development of body practices in Juiz de Fora (MG) between 1876 and 1915, through the major tabloid published in the city, the newspaper entitled 'O Pharol'. Symbols of modernity, the body practices were developed in Juiz de Fora under the principles of health education (hygiene), and the logics of fun and entertainment. <![CDATA[<b>Being born in the "Garden City" of the Republic</b>: <b>Belo Horizonte as a place where bodies are cultivated (1891-1930)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O advento da República envolveu Minas Gerais em uma experiência inédita em seus domínios, na última década dos Oitocentos. Em apenas seis anos, protagonistas diversos participaram de eventos marcantes, em torno da construção de uma nova capital, que redefiniram lugares de sociabilidade e modos de viver. Nascia Belo Horizonte, planejada e construída para ser a capital das Minas Gerais, vitrine da República, com suas praças, ruas e avenidas projetadas a régua e compasso. A pretensão era obrigar seus habitantes, antigos e novos, a "nascer de novo" com ela, como a poesia de Drummond de Andrade sintetiza. É em meio a tantas e tais vicissitudes que procuramos examinar, em diferentes espaços de sociabilidade urbana da nova capital, dispositivos de natureza diversa que encontravam no corpo o seu destino, como lugar de uma educação, de um cultivo, de uma civilização.<hr/>The advent of the Republic in the last decade of 1800 was to Minas Gerais state a significant experience. In only six years, several protagonists were involved in remarkable events related to the building of the new capital city, which redefined the places for socialization and different lifestyles. The city of Belo Horizonte was born, planned and built to become the capital of Minas Gerais, a model for the Republic, with its squares, streets and avenues accurately projected with 'rulers and compass'. The main purpose was to make its old and new dwellers 'be born again' with Belo Horizonte, as later summed up in Drummond de Andrade's poem. Based on these aspects, our study focused on examining in different places of urban socialization provided by the new capital city different devices that found in people's bodies their destination, as a place for education, cultivation and civilization. <![CDATA[<b>Clothes for physical activities and sports</b>: <b>new body awareness and education (Brazil, 1920-1940)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en As roupas possuem lugar privilegiado na história da humanidade e sua especificidade sexual, étnica, religiosa, política ou cotidiana, revela esse lugar. A vestimenta constitui característica fundamental dos seres humanos, e o ato de vestir-se obedece a determinações sociais, sendo resultado de um laborioso processo de transformação de sensibilidades em relação ao corpo e a sua exibição; de tolerância à nudez e à natureza corporal. Este trabalho dedica-se ao levantamento, à seleção e à análise de reportagens e imagens publicadas em revistas brasileiras pertencentes ao domínio da educação física e do esporte entre os anos de 1920 e 1940 e tem como objetivo compreender as justificativas elaboradas para o uso de roupas específicas nessas práticas, em suas dimensões higiênicas, morais e estéticas, presentes nos argumentos desenvolvidos no período. As fontes trabalhadas são três revistas publicadas no Brasil no período delimitado para este estudo.<hr/>The clothes occupy a privileged place in the history of humanity and its sexual, ethnic, religious, political or daily specifics reveal this positioning. A piece of clothing constitutes a fundamental human being attribute and the act of dressing obeys social determinations, which are the result of a laborious process of awareness transformation related to the body and its exposure, the tolerance to nudity and body nature. This work aims to locate, select and analyze articles and images published in Brazilian newspapers that belong to the domain of Physical Education and Sports between the years of 1920 and 1940 and seeks to understand the reasons for the use of specific clothes in these practices in their hygienic, moral and aesthetic dimensions, present in the arguments developed in that period. The analysed sources consist in three magazines published in Brazil during the period delimited for this study. <![CDATA[<b>Female bodies in movement or health and illness meanings at the end of the XIX century in Argentina</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El siguiente artículo analiza a las prácticas corporales -la educación física escolar, las gimnasias, los juegos, los bailes, los paseos, las caminatas y ciertos sports- en la Argentina a finales del siglo XIX como un terreno conflictivo en el que distintos actores y grupos sociales pusieron en circulación, distribución, transmisión y producción un conjunto complejo y heterogéneo de tópicos vinculados con el cuerpo y su funcionamiento, la salud y la enfermedad, la diferencia sexual y la feminidad. Centramos la atención, desde el discurso médico, en una de las enfermedades más mencionadas en la época: la histeria. Asimismo, analizamos el significado que tuvo la salud para las niñas y mujeres que experimentaron la práctica de la gimnasia y de los diferentes ejercicios físicos prescriptos. El interrogante central es: ¿cómo y por qué el registro médico conceptualizó el par salud/enfermedad en las niñas y mujeres en el marco de ciertas prácticas corporales?<hr/>The following article analyzes the body practices - the school physical education, gymnastics, games, dances, rides, walks and certain sports - in Argentina at the end of the nineteenth century- as a conflictive field where different actors and social groups spread, distributed, transmitted and produced a complex and heterogeneous group of topics linked to the body and its functioning, health and illness, sexual difference and femininity. From a medical point of view, we drew our attention on one of the most commonly mentioned illnesses more at that time: hysteria. We also analyzed the meaning of health for the girls and women that experienced the practice of gymnastics and different prescribed physical exercises. The main question is: how and why did the medical recordconceptualize both health and illness/ in the frame of certain body practices for girls and women? <![CDATA[<b>Interculturality and the school role today</b>: <b>reflections on the movie "The Class" (original title: <i>Entre les Murs</i>)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Considerando a importância que questões como a diversidade cultural e a identidade têm apresentado para a reflexão sobre o papel da escola nos dias atuais, procuramos, neste texto, desenvolver algumas ideias referentes a esta problemática com base nos elementos trazidos por Laurent Cantet no filme Entre os muros da escola. A opção por discutir a questão a partir dos elementos e das situações de uma obra cinematográfica justifica-se por entendermos a relevância que o cinema, enquanto linguagem, adquire, no sentido de expressar visões, sentidos e reflexões sobre as questões colocadas para a sociedade. Sendo assim, procuramos discutir, a partir de passagens do filme, como Cantet utiliza o microcosmo da sala de aula e da escola, destacando seus "muros" como metáfora para pensar a própria sociedade. Apontamos como um dos desdobramentos consequentes da problemática abordada por Cantet a relevância das propostas de educação intercultural para repensar o papel da escola na atualidade.<hr/>We take into consideration the importance that issues such as cultural diversity and identity have risen for the reflection on the role of the school today. Hence, in this text, we try to develop some ideas regarding this topic based on the elements brought by Laurent Cantet in the film "The Class". The option to discuss this question through elements/situations from a cinematographic piece of work is justified by the fact that we understand the relevance of the cinema as a language in expressing views, meanings and reflections on questions posed to society. Therefore, we try to discuss the way Cantet uses the microcosm of the classroom and of the school, highlighting their "walls" as a metaphor, so as to think about the society itself. We point out, as a result of the issues approached by Cantet, the relevance of the intercultural education proposals in order to rethink the role of the school today. <![CDATA[<b>Gramsci, the intellectuals and their scientific-philosophical, educational-cultural and political roles</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en À luz da concepção gramsciana de intelectual, vista sob o prisma do engajamento político, o texto apresenta uma leitura de suas funções científico-filosófica, educativo-cultural e política, na disputa pela hegemonia que se trava entre as classes na realidade capitalista. Destaca-se a dificuldade de conceituar o termo "intelectual", pois ele suscita significados variados e é utilizado de diferentes formas para identificar indivíduos e/ou grupos sociais na ação sociopolítica e educativa; e apresenta-se a concepção gramsciana de intelectual, orientada pela marxiana categoria de classe.<hr/>Based on the Gramscian concept of intellectuals, seen through the political engagement perspective, the text presents a reflection on their scientific-philosophical, educational-cultural and political roles in the struggle for hegemony among the classes in a capitalist environment. It is here highlighted the difficulty in conceptualizing "intellectual", because the term generates various meanings and is used in different ways to identify individuals and/or social groups in social-political and educational actions, and we present the Gramscian conception of intellectual, driven by the Marxian class category. <![CDATA[<b>The teaching practice in health post-graduate programs using the Moodle platform</b>: <b>a social commitment</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Temos como objetivos refletir sobre o processo de formação docente e analisar as concepções e as práticas sobre aspectos didático-pedagógicos de pós-graduandos participantes da disciplina "Formação Didático-Pedagógica em Saúde" (FDPS), formato bimodal. Para a coleta de dados, utilizamos os questionários e as produções postadas em fóruns de discussão no Moodle. A análise dos dados atendeu os seguintes eixos: concepções e práticas sobre currículo, modelo biopsicossocial, formação docente, ensino-aprendizagem e avaliação. Os resultados mostraram predomínio de relatos sobre o modelo curricular tradicional nos cursos de graduação vivenciado(s) pelos pós-graduandos, embora seja possível identificar avanços relacionados à diversidade de práticas e de cenários de aprendizagem. As concepções e as práticas refletem o momento de transição do Ensino Superior brasileiro, no qual convivem abordagens baseadas no modelo biomédico, com mudanças ainda incipientes, sobre as quais é preciso refletir de forma crítica durante a formação docente em saúde.<hr/>The objectives of our study are to reflect on the academic education process and analyze the concepts and practices regarding didactic-pedagogical aspects of post-graduate students attending the 'Bimodal Didactic-Pedagogical Education in Health' discipline. Questionnaires and messages posted on discussion forums in the Moodle platform were used for data collection. The data analysis was based on the following areas: curriculum conceptions and practices, biopsychosocial model, teachers' education, teaching-learning and evaluation. Our results revealed that there is a predominance of reports concerning the traditional curriculum model in undergraduate courses experienced by the post-graduate students, although it was possible to identify some progress related to the diversity of practices and learning settings. The concepts and practices reflect the transition faced by the Brazilian Higher Education nowadays, where approaches based on the biomedical model coexist with very subtle changes, on which we must reflect critically during teaching education in Health. <![CDATA[<b>The influence of disabilities in the communicative construction of consensuses</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo parte do conceito habermasiano de ação comunicativa para, por meio de dinâmicas baseadas nos trabalhos de Bion e Kholberg, procurar ilustrar como a condição de deficiência física, visual e auditiva interfere nos processos argumentativos de construção de consensos, conforme apresentado na Teoria da Ação Comunicativa. Por meio de dinâmicas de grupos específicos - de não deficientes, deficientes visuais, auditivos e físicos -, motivadas por questões de discussão propostas, apresenta uma análise sobre as formas de comunicação entre tais sujeitos na busca por um consenso. Notou-se que os grupos, utilizando vias próprias de comunicação, apresentaram a mesma capacidade de discussão e comunicação, independentemente de suas condições. O texto conclui, apontando a existência do mundo da vida, como definido por Habermas, em diferentes formas de comunicação, ilustrando a grande capacidade de recursos de interação entre seres humanos, assim como a capacidade destes de adaptação a condições adversas.<hr/>This paper is based on the habermasian concept of communicative action in order to, through dynamics based on works of Bion and Kholberg, try and illustrate how the physical, visual and auditory disabilities intervene in argumentation processes of consensuses construction, as presented in the Theory of the Communicative Action. Through specific group dynamics with non-defficient as well as visual, auditory and physically disabled people, motivated by proposed discussion topics, an analysis is presented focusing on the communication forms among such individuals in the search for a consensus. The groups, using their own communication strategies, presented the same discussion and communication abilities, regardless of their conditions. I could therefore concludeperceiving the existence of the lifeworld, asdefined by Habermas, in different forms of communication, illustrating the great capacity of interactive resources among human beings, as well as their ability to get adapted to adverse conditions. <![CDATA[<b>School education and the intercultural multiculturalism</b>: <b>critique from Simone de Beauvoir</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objeto de crítica deste artigo diz respeito a uma das perspectivas teóricas presentes no atual debate educacional: o multiculturalismo crítico ou intercultural. Analisamos o caráter sedutor do seu discurso para a educação escolar. A partir da contribuição teórica de Simone de Beauvoir, desvelamos que, apesar de seu ideal democrático, essa perspectiva desqualifica a escola e a intervenção dos professores, além de esfacelar o currículo escolar.<hr/>This article approaches one of the theoretical perspectives of the contemporary educational debate: the critical or intercultural multiculturalism. It is here analysed the seductive character of its discourse for school education. Based on Simone de Beauvoir's theoretical contribution, this paper points out that, despite its democratic intentions, the critical or intercultural Multiculturalism disqualifies the school and the teachers' intervention, besides damaging the school curriculum. <![CDATA[<b><i>Orbis Pictus</i></b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objeto de crítica deste artigo diz respeito a uma das perspectivas teóricas presentes no atual debate educacional: o multiculturalismo crítico ou intercultural. Analisamos o caráter sedutor do seu discurso para a educação escolar. A partir da contribuição teórica de Simone de Beauvoir, desvelamos que, apesar de seu ideal democrático, essa perspectiva desqualifica a escola e a intervenção dos professores, além de esfacelar o currículo escolar.<hr/>This article approaches one of the theoretical perspectives of the contemporary educational debate: the critical or intercultural multiculturalism. It is here analysed the seductive character of its discourse for school education. Based on Simone de Beauvoir's theoretical contribution, this paper points out that, despite its democratic intentions, the critical or intercultural Multiculturalism disqualifies the school and the teachers' intervention, besides damaging the school curriculum. <![CDATA[<b>Formação de professores para a diversidade</b>: <b>enfrentando o desafio</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objeto de crítica deste artigo diz respeito a uma das perspectivas teóricas presentes no atual debate educacional: o multiculturalismo crítico ou intercultural. Analisamos o caráter sedutor do seu discurso para a educação escolar. A partir da contribuição teórica de Simone de Beauvoir, desvelamos que, apesar de seu ideal democrático, essa perspectiva desqualifica a escola e a intervenção dos professores, além de esfacelar o currículo escolar.<hr/>This article approaches one of the theoretical perspectives of the contemporary educational debate: the critical or intercultural multiculturalism. It is here analysed the seductive character of its discourse for school education. Based on Simone de Beauvoir's theoretical contribution, this paper points out that, despite its democratic intentions, the critical or intercultural Multiculturalism disqualifies the school and the teachers' intervention, besides damaging the school curriculum. <![CDATA[<b>Em busca da forma-educação infantil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objeto de crítica deste artigo diz respeito a uma das perspectivas teóricas presentes no atual debate educacional: o multiculturalismo crítico ou intercultural. Analisamos o caráter sedutor do seu discurso para a educação escolar. A partir da contribuição teórica de Simone de Beauvoir, desvelamos que, apesar de seu ideal democrático, essa perspectiva desqualifica a escola e a intervenção dos professores, além de esfacelar o currículo escolar.<hr/>This article approaches one of the theoretical perspectives of the contemporary educational debate: the critical or intercultural multiculturalism. It is here analysed the seductive character of its discourse for school education. Based on Simone de Beauvoir's theoretical contribution, this paper points out that, despite its democratic intentions, the critical or intercultural Multiculturalism disqualifies the school and the teachers' intervention, besides damaging the school curriculum.