Scielo RSS <![CDATA[Pro-Posições]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-730720120001&lang=en vol. 23 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Cenas urbanas</b>: <b>apresentação do dossiê Educação, cidade e pobreza</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Schools and fenced slums</b>: <b>between social welfare and educational</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La hipótesis planteada es que el giro discursivo que se produce a comienzos del siglo XXI ante el ocaso de la reforma educativa de los ´90 en Argentina, si bien responderá inicialmente a una urgencia, irá conformando una trama de sentido heterogénea con una visión estratégica dominante. Esta trama se reconstruye del análisis principalmente de legislación derivada del ámbito bonaerense que formaliza la constitución de redes entre organismos gubernamentales de educación, minoridad y familia, individuos y organizaciones de la sociedad civil para el gobierno de la pobreza. Se estructura así un discurso que oscila entre la estigmatización y la reparación de derechos, poniéndose en evidencia cómo las escuelas por sí solas no bastan y emergen otras estrategias que las cercan en un espacio territorial separado del resto de la comunidad. Micro-comunidades en las que habitan aquellos que luchan por constituirse en beneficiarios y/o dadores de planes y programas, cuyo objetivo estratégico será la contención social y educativa.<hr/>Whe start with a hypothesis: the discursive shift that occurs in the early twenty-first century with the decline of Argentinian's 90's educational reform, although initially responding to an emergency, will build an heterogeneous plot of sense with a dominant strategic vision. This plot is reconstructed by analyzing mainly Buenos Aires's secondary legislation which formalizes networking among government agencies of education, minorities and family, individuals and civil society organizations for the management of poverty. The resulting discourse moves between the stigma and repair of rights, putting in evidence how schools alone are not sufficient, and how other emerging strategies hedge schools in a territorial space separated from the rest of the community. Micro-communities that have those struggling to become beneficiaries and/or participants of plans and programs, whose strategic objective is the social and educational containment. <![CDATA[<b>Immigrants from Bolivia at schools in São Paulo</b>: <b>borderlines for the right to education</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Entender como está sendo realizado o direito humano à educação para os e as imigrantes da Bolívia que vivem em São Paulo é o principal objetivo deste estudo, que se insere no ponto de encontro entre dois debates globais contemporâneos: de um lado, os que envolvem a complexidade das migrações internacionais e, de outro, os que tratam das tensões relativas à universalização de direitos em sociedades desiguais e discriminatórias. Ao longo da pesquisa, analisamos a legislação nacional e internacional e percorremos a literatura contemporânea sobre migrações internacionais e sua interface com o campo dos Direitos Humanos, em especial problematizando a relação entre os direitos de todos e os direitos dos cidadãos - dado que muitos que integram o grupo pesquisado vivem em situação irregular no Brasil, o que não lhes tira a garantia da realização de direitos fundamentais. Para uma melhor compreensão dessa dinâmica, visitamos locais de convivência dos imigrantes bolivianos(as) na cidade, realizamos encontros com representantes das organizações que atuam com o tema e, finalmente, fizemos 16 entrevistas com estudantes, mães, pais, professores(as) e funcionários de escolas públicas da capital.<hr/>The purpose of this study is to understand how the human right to education for immigrants from Bolivia in the city of Sao Paulo is being fulfilled. The research takes place at the crossroad between two contemporary global debates: on one hand, the growth and complexity of the international migration process and, on the other, tensions concerning rights universalization in unequal and discriminatory societies. Throughout this study, we analyzed domestic and international laws and discussed the literature on international migration and its interface with the field of Human Rights, particularly questioning the relationship between rights for citizens and rights for all - as many people from the group are living illegally in Brazil, what does not interfere in the entitlement of their fundamental rights. To capture the details of the relationships and characteristics around this process, we visited places in the city where Bolivian immigrants gather, we conducted exploratory conversations with representatives from civil society organizations that fight for immigrants' rights, and, finally, we carried out 16 interviews with students, parents, teachers and employees from public schools in the city. <![CDATA[<b>Urban violence, memory and right to the city</b>: <b>youngsters' experiences in Ciudad Bolívar</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente texto aborda una reflexión en torno a las formas de constitución de los sujetos juveniles y sus modos de actuación por el derecho a la ciudad, en un contexto de violencia urbana en una zonas periférica de Bogotá - Colombia, conocida como Ciudad Bolívar. Hace parte de los avances de una tesis doctoral, en el marco del macroproyecto de investigación Memorias de la violencia y constitución ético-política de jóvenes y maestros en Colombia, llevado a cabo en la Universidad Pedagógica Nacional en el que participan estudiantes de Maestría y Doctorado.<hr/>This paper reflects on the constitution of young subjects and how they act in order to have access to the right to the city in the context of urban violence in the peripheral areas of Bogotá, Colombia, in Ciudad Bolívar. This study consists in an step ahead of a doctoral thesis within the framework of the macro research project "Memorias de la violencia y constitución ético-política de jóvenes y maestros en Colombia" ("Memories of Violence and Ethical Political Constitution of Youngsters and Teachers in Colombia") developed by 'Universidad Pedagógica Nacional' with the participation of graduate students from Ph.D and Master´s Degree programs. <![CDATA[<b>The urchins and street boys</b>: <b>images of the poor inhabitants of Bogota in the first half of the 20<sup>th</sup> century</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el artículo se tejen algunos indicios que permiten poner en escena las formas como los niños pobres o los hijos de los habitantes pobres de la ciudad de Bogotá fueron diferenciados de la infancia "normal", en la primera mitad del siglo XX. Acudiendo a discursos de especialistas, voces de reformistas educativos y periodistas se evidencia que la diferenciación fue producida mediante la estigmatización de los lugares sociales de los niños pobres, a través de la imagen de los chinos y los gamines. Imágenes que resultan paradigmáticas para desentrañar la deslegitimación de las estructuras familiares, de las trayectorias escolares y de los modos de habitar la ciudad de los niños y niñas de los sectores populares, dada la articulación, infundada y temeraria que se estableció entre la vida de los pobres y la delincuencia infantil.<hr/>In this paper we present hints that allow us to reveal the ways poor children, or the children of poor inhabitants, from the city of Bogota were excluded from the "normal" childhood in the first half of the 20th century. Based on specialists' statements as well as opinions from educational reformers and journalists it is clear that this exclusion was created due to the stigmatization of the social places belonging to the poor children through the image of the urchins and street boys.. Such images were a model that could reveal the illegitimacy of the family structures, of the school history and of the way children from the popular areas lived, given the articulation, mistaken and dangerous, that was established between the life of poor people and children delinquency. <![CDATA[<b>Euripedes and Pasolini</b>: <b>the mythical rural world and the objective urban world: education and passages</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo versa sobre a passagem do mundo mítico e agrícola para o mundo prático e objetivo da cidade em suas dimensões de violência e desagregação social, como se apresentam na tragédia Medeia, de Eurípedes, e no filme do mesmo nome, de Pier Paolo Pasolini. Essa passagem é representada pela aliança social dos personagens Medeia e Jasão e pela quebra dessa aliança. A educação dos personagens, o poder econômico, a perspectiva de miséria e desagregação da família conduzem os interesses e a violência das relações afetivas e sociais.<hr/>This article discusses the transition from the ancient peasant and mythical world to the objective and practical world of the city in its dimensions of violence and social disruption, as found in Euripides' tragedy Medea and in the movie of the same name by Pier Paolo Pasolini. This passage is represented by the social alliance of the characters Medea and Jason and the breaking of this alliance. The education of the characters, the economic power, the expectancy of poverty and family breakdown drive the interests and the violence of affective and social relationships. <![CDATA[<b>Partnerships between the public and the private sector in São Paulo state schools and the teacher's work</b>: <b>some facts to ponder</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Apresentam-se neste artigo reflexões sobre o desenvolvimento de ações em escolas públicas por meio de parcerias entre o setor público e o privado, a partir de pesquisa empírica que visou analisar os efeitos produzidos na dinâmica escolar, especificamente no que diz respeito ao trabalho do professor.<hr/>This paper presents reflections on the development of activities in public schools through partnerships between the public and private sectors, based on empirical research which aimed to analyze the effects on school dynamics, specifically in what regards the teacher's work. <![CDATA[<b>Quantity and quality in research on education from the perspective of Marxist dialectics</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho trata da relação entre métodos quantitativos e qualitativos nas ciências sociais em geral e na área da educação em particular. Começa focalizando a orientação positivista da Sociologia, assim como de outras ciências sociais em sua origem, mas rejeitando a identificação sumária entre métodos quantitativos e positivismo. Aborda, então, a querela metodológica, com destaque para três teses a respeito da relação entre métodos quantitativos e qualitativos: a da oposição ou incompatibilidade; a da complementaridade; e a da unidade. Esta última, como unidade na perspectiva da dialética marxista. Por fim, sugere que, em vez de nos inquirirmos sobre qual a competência metodológica de maior valor em absoluto, deveríamos perguntar-nos se e como diferentes competências metodológicas poderão articular-se no estudo de um determinado objeto ou problema social ou educacional.<hr/>This paper deals with the relationship between quantitative and qualitative methods in the social sciences in general and in the area of education in particular. It starts by focusing on the positivistic orientation that sociology and other social sciences had in their origin, but rejects a simple identification of quantitative methods and positivism. It then discusses the methodological dispute, highlighting three theses on the relationship between quantitative and qualitative methods: the thesis of opposition or incompatibility, the thesis of complementariness and the thesis of unity. The latter is seen as a unity in the perspective of Marxist dialectics. The paper finally suggests that instead of wondering what is the methodological competence that has the highest absolute value, we should ask whether and in which way different methodological competences can be brought together in the study of a particular object or social or educational problem. <![CDATA[<b>Brazilian Master and Doctoral dissertations on gender differences in school achievement (1993-2007)</b>: <b>a review</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resultado de levantamento exaustivo - que localizou 71 estudos - das teses e das dissertações produzidas no Brasil, entre 1993 e 2007, sobre as diferenças de desempenho escolar entre os sexos, este artigo enfoca 21 trabalhos cujos achados nos pareceram mais relevantes. São pesquisas predominantemente qualitativas e que abordam, principalmente, as séries iniciais do Ensino Fundamental de escolas públicas em diferentes regiões do País, tanto em áreas urbanas como rurais. Permitem afirmar alguma homogeneidade na cultura escolar, em especial nessas séries, no que tange às opiniões das professoras, reafirmando diferenças de comportamento entre meninos e meninas e atribuindo essas diferenças à socialização familiar. São escassas as pesquisas que incorporam as falas das crianças e escassos os estudos sobre as camadas médias. Do ponto de vista teórico, poucas pesquisas articulam o gênero a outros determinantes sociais e raras demonstram uma apreensão complexa das relações de gênero no campo simbólico, para além da interação homem- mulher.<hr/>This paper comes from a review of 71 Brazilian Master and Doctoral dissertations on gender differences in school achievement produced from 1993 to 2007 and focus on 21 studies selected by their special contributions. These are predominantly qualitative researches about public elementary schools from different regions of the country, covering urban and rural areas. It is possible to conclude that there is some homogeneity in Brazilian school culture, especially among teachers, who reinforce differences in discipline between girls and boys and attribute these differences to family socialization. Studies that consider children' speech and middle-class families are rare. From a theoretical point of view only a few researches work simultaneously with gender and other social conditions and there is a lack of more complex understanding of the concept of gender. <![CDATA[<b>Tendencies and tensions in the sociability of students from African countries where Portuguese is the official language at two Brazilian universities</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho discute, a partir de uma perspectiva etnográfica, tendências e tensões características da sociabilidade de estudantes africanos - vindos de países de língua oficial portuguesa - na Universidade de Brasília (UnB) e na Universidade de São Paulo (USP). Abordamos os modos pelos quais eles experimentam as práticas linguísticas e pedagógicas das universidades, vivenciam as tensões raciais existentes no Brasil, atribuem sentido aos espaços urbanos nos quais são acolhidos; e analisamos seus padrões mais comuns de interação e agregação. Sugerimos que o tempo de participação no fluxo migratório, a nacionalidade de origem dos estudantes e a cidade de acolhida no Brasil são variáveis que condicionam de forma importante a sociabilidade dos estudantes. Residualmente, e de forma ainda incipiente, exploramos algumas dinâmicas de identificação entre os alunos. Alguns se apresentam como sujeitos em diáspora. Outros, contudo, chamam atenção para a necessidade de continuarem a ser reconhecidos como estrangeiros. A maioria demonstra surpresa em se ver percebido como negro ou africano, simplesmente. Os estudantes vêm para o Brasil mediante o Programa Estudante Convênio de Graduação (PEC-G), um acordo diplomático que facilita o deslocamento do aluno ao nosso país a fim de realizar seu curso de nível superior.<hr/>This article discusses typical tendencies and tensions of the sociability of foreign students from African countries where Portuguese is the official language at 'Universidade de Brasilia' and at 'Universidade de São Paulo'. Our analysis is carried out through an ethnographic approach. We analyze the way students experienced the linguistic and pedagogical practices at the universities, the way they make sense the urban spaces they live as well as the Brazilian typical racial tensions and their most common patterns of integration and aggregation. The time they are involved in the migratory flow, the city they live in Brazil and their nationalities are variables playing important roles in their tendencies of socialization. Although still in a budding phase, , we explore some identity dynamics among the students. The meaning they attribute to their condition in Brazil is hardly the same. Some of them consider they are in diaspora, while others require tobe recognized as strangers/foreigners. The majority of them are surprised when they realize they are simply seen as Africans or black people in Brazil. The students move to Brazil under the Undergraduate Student Agreement Program (PEC-G). Such program supports the displacement of students from developing countries to Brazil in order for them to do their undergraduate studies. <![CDATA[<b>The threshold of aesthetic experience</b>: <b>contributions to think about a subjectivation journey</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho coloca em análise algumas concepções sobre arte, obra de arte, atitude estética e experiência estética com o intuito de propor o exercício da racionalidade estética como uma ampliação da capacidade dos sujeitos para orientar sua percepção e compreensão ante as infinitas possibilidades da existência. A razão estética habilita o sujeito para que se concebam mundos não apenas a partir de e/ou sobre esquemas referenciais, mas a partir de e sobre a experiência da presentificação do que existe, do ser-aí, da história efeitual e da desrealização dos limites estabelecidos pelas formas tradicionais de racionalidade. Postulo a ideia da experiência estética como uma oportunidade de ampliação, de desvelamento e de expansão da subjetividade na medida em que representa uma abertura para a coleção de exemplos que são a arte e a vida. A atitude estética é uma atitude desinteressada, é uma abertura, uma disponibilidade não tanto para a coisa ou o acontecimento "em si", naquilo que ele tem de consistência, mas para os efeitos que ele pode produzir.<hr/>This article puts in question some views on art, artwork, aesthetic attitude and aesthetic experience in order to propose the exercise of aesthetic rationality extending subjective capacity to guide the perception and understanding regarding the infinite possibilities of existence. The aesthetic rationality empowers subjects to conceive not only worlds reduced at referencial schemes, but from and about experience of presentification of what exists, of being, of effectual history and of derealization of established limits on traditional rationality forms. I postulate the idea of aesthetic experience as an opportunity for expansion and disclosure of subjectivity in that it represents an opening to the collection of examples that consist in art and life. The aesthetic attitude is a selfless attitude, an openness, a willingness not so much for the thing or event "in itself ", in what it has consistency, but the effects it can produce. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>A pessoa religiosa na Sociologia da Religião de Georg Simmel</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho coloca em análise algumas concepções sobre arte, obra de arte, atitude estética e experiência estética com o intuito de propor o exercício da racionalidade estética como uma ampliação da capacidade dos sujeitos para orientar sua percepção e compreensão ante as infinitas possibilidades da existência. A razão estética habilita o sujeito para que se concebam mundos não apenas a partir de e/ou sobre esquemas referenciais, mas a partir de e sobre a experiência da presentificação do que existe, do ser-aí, da história efeitual e da desrealização dos limites estabelecidos pelas formas tradicionais de racionalidade. Postulo a ideia da experiência estética como uma oportunidade de ampliação, de desvelamento e de expansão da subjetividade na medida em que representa uma abertura para a coleção de exemplos que são a arte e a vida. A atitude estética é uma atitude desinteressada, é uma abertura, uma disponibilidade não tanto para a coisa ou o acontecimento "em si", naquilo que ele tem de consistência, mas para os efeitos que ele pode produzir.<hr/>This article puts in question some views on art, artwork, aesthetic attitude and aesthetic experience in order to propose the exercise of aesthetic rationality extending subjective capacity to guide the perception and understanding regarding the infinite possibilities of existence. The aesthetic rationality empowers subjects to conceive not only worlds reduced at referencial schemes, but from and about experience of presentification of what exists, of being, of effectual history and of derealization of established limits on traditional rationality forms. I postulate the idea of aesthetic experience as an opportunity for expansion and disclosure of subjectivity in that it represents an opening to the collection of examples that consist in art and life. The aesthetic attitude is a selfless attitude, an openness, a willingness not so much for the thing or event "in itself ", in what it has consistency, but the effects it can produce. <![CDATA[<b>As artes no ensino superior</b>: <b>entre a razão e a paixão</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho coloca em análise algumas concepções sobre arte, obra de arte, atitude estética e experiência estética com o intuito de propor o exercício da racionalidade estética como uma ampliação da capacidade dos sujeitos para orientar sua percepção e compreensão ante as infinitas possibilidades da existência. A razão estética habilita o sujeito para que se concebam mundos não apenas a partir de e/ou sobre esquemas referenciais, mas a partir de e sobre a experiência da presentificação do que existe, do ser-aí, da história efeitual e da desrealização dos limites estabelecidos pelas formas tradicionais de racionalidade. Postulo a ideia da experiência estética como uma oportunidade de ampliação, de desvelamento e de expansão da subjetividade na medida em que representa uma abertura para a coleção de exemplos que são a arte e a vida. A atitude estética é uma atitude desinteressada, é uma abertura, uma disponibilidade não tanto para a coisa ou o acontecimento "em si", naquilo que ele tem de consistência, mas para os efeitos que ele pode produzir.<hr/>This article puts in question some views on art, artwork, aesthetic attitude and aesthetic experience in order to propose the exercise of aesthetic rationality extending subjective capacity to guide the perception and understanding regarding the infinite possibilities of existence. The aesthetic rationality empowers subjects to conceive not only worlds reduced at referencial schemes, but from and about experience of presentification of what exists, of being, of effectual history and of derealization of established limits on traditional rationality forms. I postulate the idea of aesthetic experience as an opportunity for expansion and disclosure of subjectivity in that it represents an opening to the collection of examples that consist in art and life. The aesthetic attitude is a selfless attitude, an openness, a willingness not so much for the thing or event "in itself ", in what it has consistency, but the effects it can produce. <![CDATA[Lev Vigotski: mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Uma leitura filosófica e epistemológica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho coloca em análise algumas concepções sobre arte, obra de arte, atitude estética e experiência estética com o intuito de propor o exercício da racionalidade estética como uma ampliação da capacidade dos sujeitos para orientar sua percepção e compreensão ante as infinitas possibilidades da existência. A razão estética habilita o sujeito para que se concebam mundos não apenas a partir de e/ou sobre esquemas referenciais, mas a partir de e sobre a experiência da presentificação do que existe, do ser-aí, da história efeitual e da desrealização dos limites estabelecidos pelas formas tradicionais de racionalidade. Postulo a ideia da experiência estética como uma oportunidade de ampliação, de desvelamento e de expansão da subjetividade na medida em que representa uma abertura para a coleção de exemplos que são a arte e a vida. A atitude estética é uma atitude desinteressada, é uma abertura, uma disponibilidade não tanto para a coisa ou o acontecimento "em si", naquilo que ele tem de consistência, mas para os efeitos que ele pode produzir.<hr/>This article puts in question some views on art, artwork, aesthetic attitude and aesthetic experience in order to propose the exercise of aesthetic rationality extending subjective capacity to guide the perception and understanding regarding the infinite possibilities of existence. The aesthetic rationality empowers subjects to conceive not only worlds reduced at referencial schemes, but from and about experience of presentification of what exists, of being, of effectual history and of derealization of established limits on traditional rationality forms. I postulate the idea of aesthetic experience as an opportunity for expansion and disclosure of subjectivity in that it represents an opening to the collection of examples that consist in art and life. The aesthetic attitude is a selfless attitude, an openness, a willingness not so much for the thing or event "in itself ", in what it has consistency, but the effects it can produce.