Scielo RSS <![CDATA[Paidéia (Ribeirão Preto)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-863X20160002&lang=en vol. 26 num. 64 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Consistencies and Discrepancies in Communication Between Parents and Teenage Children About Sexuality]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200139&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The family is one of the most important socializing agents in adolescent sex education. However, multiple barriers to communication within families have been identified. Therefore, this study aimed to characterize and understand the processes by which parents and their adolescent children communicate about sexuality. Two questionnaires were completed by 711 fathers/mothers and 566 male/female students in 21 schools in Cali (Colombia), and 15 discussion groups were formed. The results showed that conversations about sexuality focused on protection for women and on sexuality promotion for men. Furthermore, it was found that greater fluency exists in father/son and mother/daughter conversations. The largest discrepancy between parents and teenagers was the adults' belief that it is sufficient to mention certain topics in a directive manner and the children's expectations that parents will discuss the value and dynamics of the sexual experience. Embarrassment and lack of communication tools hinder communication processes.<hr/>Resumo A família é um dos principais agentes de socialização na formação da sexualidade adolescente. No entanto, diferentes barreiras de comunicação são identificadas. Esta pesquisa tem por objetivo caracterizar e compreender os processos de comunicação sobre sexualidade entre os pais e seus filhos adolescentes na cidade de Cali, Colômbia. Dois questionários foram aplicados a 711 pais/ mães e 566 alunos homens/mulheres em 21 escolas em Cali (Colômbia). Foram também conduzidos 15 grupos focais. Foram encontrados discursos de proteção sobre a sexualidade, no caso das mulheres, e incitamento para os homens. Foram relatadas mais frequentemente as conversas entre pai/filho do que entre mãe/filha. A principal discrepância é que os adultos consideram que é suficiente apresentar de maneira imperativa alguns tópicos, enquanto os seus filhos/as esperam discussões reais sobre valores e dinâmicas da experiência sexual. A vergonha e a falta de ferramentas de comunicação impedem estes processos.<hr/>Resumen La familia es uno de los agentes socializadores más importantes para la formación en sexualidad de los adolescentes. Sin embargo, se han identificado múltiples barreras en los procesos de comunicación. Por este motivo, esta investigación tuvo como objetivo caracterizar y comprender los procesos de comunicación en sexualidad entre los padres de familia y sus hijos adolescentes en la ciudad de Cali, Colombia. Se aplicaron dos cuestionarios a 711 padres/madres de familia y 566 estudiantes hombres/mujeres en 21 colegios de Cali (Colombia) y se desarrollaron 15 grupos de discusión. Se encontraron discursos de protección frente a la sexualidad hacia las mujeres y de incitación hacia los hombres. Además, se identificó que existe mayor fluidez en las conversaciones entre padre/hijo y madre/hija. La mayor discrepancia es que los adultos consideran suficiente mencionar de manera directiva ciertos temas, mientras que sus hijos/as esperan discusiones en torno a valores y dinámicas de la experiencia sexual. La vergüenza y falta de herramientas de comunicación dificultan estos procesos. <![CDATA[Portuguese Older Gay Men: Pathways to Family Integrity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200149&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Research in the field of older gay men remains scarce. This exploratory study examines older gay men's experiences in the construction of family integrity (versus disconnection and alienation). The family integrity approach is a developmental perspective that links ego integrity to a larger process of constructing meaning within the family system. The sample comprises ten participants (from 60 to 88 years old). A semi-structured interview was conducted and submitted to content analysis. The main findings suggest three experiences in older gay men's construction of family integrity: (i) influence of homosexuality throughout life; (ii) establishing a family of choice; (iii) creating a legacy associated with homosexuality. Family integrity in older gay men seems to evolve from disclosure at a young age to making homosexuality a legacy in old age.<hr/>Resumo A investigação centrada em homens idosos homossexuais ainda é escassa. Este estudo exploratório analisa especificidades da homossexualidade na construção da integridade familiar(versus desconexão ou alienação). A integridade familiar é uma perspectiva de desenvolvimento que associa a integridade do ego a um processo maisvasto de construção de significado dentro do sistema familiar. A amostra reúne 10 participantes (60-88 anos). A entrevista semi-estruturada foi administrada e submetida à análise de conteúdo. Os principais resultados sugerem três especificidades na construção da integridade familiar: (i) influência da homossexualidade ao longo da vida; (ii) formar uma família de escolha; (iii) formarum legado associado à homossexualidade. A integridade familiar em idosos homossexuais parece evoluir da divulgação (da homossexualidade) na juventude,ganhando ascendência na velhice quando a homossexualidade se torna um legado.<hr/>Resumen La investigación cuanto a los hombres gay mayores sigue escasa. Este estudio exploratorio examina especificidades de la homosexualidad en la construcción de la integridad familiar (vs desconexión o alienación). La integridad familiar es una perspectiva de desarrollo que vincula la integridad del yo con el amplio proceso de construcción de significado dentro del sistema familiar. La muestra reúne 10 participantes (60 a 88 años). Una entrevista semiestructurada fue administrada y sometida al análisis de contenido. Los hallazgos sugieren tres especificidades enla construcción de la integridad familiar: (i) influencia de la homosexualidad durante la vida; (ii) formar una familia de elección; (iii) formarun legado asociado con la homosexualidad. La integridad familiar en los hombres gay mayores parece evolucionar de la divulgación (homosexualidad) enla juventud para convertirse en un legado en la vejez. <![CDATA[Interpersonal Conflicts Among Family Caregivers of the Elderly: The Importance of Social Skills]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Caring for someone, even when this person is highly regarded, can be stressful, resulting in a decrease in the caregiver's quality of life. The aim of this study was to identify the main conflicts involved in the task of caring for an elderly relative, reported by caregivers, elderly care-recipients and professionals in the field of aging, and to identify social skills (SS) considered as being important to accomplish this task, helping to minimize the conflicts in this context. We interviewed 50 caregivers of the elderly, 25 elderly care-recipients, and 25 professionals in the field of aging, who answered questions about conflicts linked to this context and about SS that are important when taking care of an elderly person. The main conflicts involved difficulties to reconcile differences of opinion, or financial issues. The SSs considered most useful included: expressing positive feelings, controlling aggressiveness, and discussing problems. It will be important to verify if caregivers who develop their SS repertoire also improve their quality of life.<hr/>Resumo Cuidar de outro, mesmo sendo alguém que se estima, pode ser estressante e levar à diminuição na qualidade de vida. O estudo teve como objetivos identificar os principais conflitos envolvidos na tarefa de cuidar de um idoso, relatados por cuidadores, idosos e profissionais da área do idoso e levantar as habilidades sociais (HS) consideradas importantes para realizar esta tarefa e que auxiliem a minimizar os conflitos neste contexto. Foram entrevistados 50 cuidadores de idosos, 25 idosos cuidados e 25 profissionais da área do idoso, que responderam a um roteiro com perguntas sobre conflitos ligados a este contexto e HS importantes para cuidar de um idoso. Os principais conflitos envolviam dificuldades para conciliar opiniões e questões financeiras. As HS apontadas como importantes foram: expressar sentimentos positivos, controlar a agressividade e conversar para resolver problemas. Será importante verificar futuramente se cuidadores que aprimoram seu repertório de HS melhoram sua qualidade de vida.<hr/>Resumen Ocuparse de otro, incluso alguien que se estima, puede ser estresante y conducir a disminución de la calidad de vida. Este estudio tuvo como objetivo identificar los principales conflictos en la tarea de cuidar de un anciano, reportados por los cuidadores, ancianos y profesionales de la vejez y identificar las habilidades sociales (HS) importantes para lograr esta tarea y que ayuden a minimizar los conflictos en este contexto. Fueron entrevistados 50 cuidadores de ancianos, 25 ancianos cuidados y 25 profesionales de la vejez que respondieron preguntas sobre conflictos en este contexto y acerca de HS importantes para cuidar de un anciano. Los principales conflictos fueron dificultades para conciliar diferentes opiniones y las cuestiones financieras. Las HS identificadas como importantes fueron: expresar sentimientos positivos, controlar la agresividad y hablar para resolver problemas. Será importante verificar en el futuro se cuidadores que mejoran su repertorio en HS mejoran su calidad de vida. <![CDATA[Psychometric Analysis of Disordered Eating in Sports Scale (DES)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract There is no specific psychometric scale that addresses disordered eating among Brazilian athletes. This study's aim was to analyze the psychometric properties of the Disordered Eating in Sports Scale (DES) among Brazilian athletes. A total of 1,338 athletes, both sexes,from various sports participated in the study; 141 were excluded. The DES and the Eating Attitudes Test (EAT-26) were used to assess disordered eating among the study participants. Exploratory factor analysis revealed a factor structure that explains more than 40% of the scale's variance. Thefinal version's items presented factors loadings greater than .3. The Pearson correlation showed a statistically significant relationship between the DES and EAT-26 subscales. No differences were found in the mean scores of DES in an interval of two weeks. The findings indicate differences in DES scores due to body adiposity. The conclusion is that DES showed satisfactory concurrent and discriminant validity and reproducibility.<hr/>Resumo Não existe escala psicométrica específica que avalie atitudes de risco para os transtornos alimentares em atletas brasileiros. O objetivo do estudo foi analisar as propriedades psicométricas da Escala de Atitudes Alimentares no Esporte (EAAE). Participaram 1.338 atletas de ambos os sexos de diversas modalidades esportivas, no entanto, 141 foram excluídos. Utilizaram-se a EAAE e o Eating Attitudes Test (EAT-26) para avaliar atitudes de risco para os transtornos alimentares nos participantes da pesquisa. A análise fatorial exploratória demonstrou estrutura fatorial que explicou mais de 40% da variância da EAAE. Os itens da versão final da EAAEdemonstraram cargas fatoriais superiores a 0,3. A correlação de Pearson indicou relação estatisticamente significante entre a EAAE e as subescalas do EAT-26. Não se identificou diferença das médias dos escores da EAAE no intervalo de duas semanas. Os achados revelaram diferença dos escores da EAAE em função da adiposidade corporal. Concluiu-se que a EAAE demonstrou validade concorrente, discriminante e reprodutibilidade satisfatórias.<hr/>Resumen No existe una escala psicométrica específica para evaluar las actitudes de riesgo de trastornos alimentarios en atletas brasileños. El objetivo del estudio fue analizar las propiedades psicométricas de Escala de Actitudes Alimentarias en el Deporte (EAAD). Participaron 1.338 atletas hombres y mujeres de diferentes deportes, aunque 141 fueron excluidos. Fueron utilizadas EAAD y la Eating Attitudes Test (EAT-26) para evaluar las actitudes de riesgo de trastornos alimentarios en los participantes de la encuesta. El análisis factorial mostró estructura que explica más del 40% de la varianza. Los ítems de la EAAD mostraron un factor de carga superior a 0,3. La correlación de Pearson mostró una relación estadísticamente significativa entre la EAAD y las sub-escalas de la EAT-26. No se encontraron diferencias en las puntuaciones medias de la EAAD. Los resultados indicaron diferencia de las puntuaciones de EAAD como una función de la grasa corporal. Se concluyó que la EAAD demostró validez concurrente, discriminante y reproducibilidad satisfactoria. <![CDATA[Self-Compassion in Relation to Self-Esteem, Self-Efficacy and Demographical Aspects]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200181&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study investigated relationships between self-compassion, self-efficacy, and self-esteem, as well as age and sex differences and other sociodemographic variables in relation to self-compassion. Four-hundred and thirty-two Brazilian adults (50% women) from nearly all country states participated in the study filling out a sociodemographic survey and three scales: self-compassion, self-efficacy, and self-esteem. Comparisons of means between self-compassion and pairs of groups designed by sociodemographic data showed higher self-compassion in men, people aged from 31 to 66 years-old, not under psychiatric medication, without a job, and with children. Results also showed that self-compassion is highly correlated with self-esteem and self-efficacy. We highlight that results are sample dependent and further studies on self-compassion need to be conducted in Brazil.<hr/>Resumo O presente estudo teve por objetivo investigar as relaçõesentre autocompaixão, autoestima e autoeficácia e diferenças de sexo, idade e de outras variáveis sociodemográficas na autocompaixão. Participaram 432 adultos (50% mulheres), de 24 estados brasileiros, preenchendo dados sociodemográficos e um conjunto de três escalas: autocompaixão, autoestima e autoeficácia. Comparações de médias da autocompaixão por grupos compostos a partir dos dados sociodemográficos permitiram observar maior autocompaixão em: homens, com idade entre 31 e 66 anos, sem uso de medicação psiquiátrica, sem atividade remunerada e com filhos. Os resultados também mostraram que autocompaixão apresenta correlações elevadas com autoeficácia e autoestima. Salienta-se que os resultados são atinentes a esta amostra e que mais estudos precisam ser conduzidos no Brasil sobre autocompaixão.<hr/>Resumen El presente trabajo investigó las relaciones entre autocompasión, autoestima y autoeficacia y las diferencias entre sexo, edad y otras variables sociodemográficas en la autocompasión. Participaron 432 adultos (50% mujeres) de 24 Estados brasileños, llenando datos sociodemográficos y un conjunto de tres escalas: autocompasión, autoestima y autoeficacia. Comparaciones de promedios de la autocompasión en grupos compuestos a partir de los datos sociodemográficos, permitieron observar mayor autocompasión en: hombres con edad entre 31 y 66 años, sin uso de medicamento psiquiátrico, sin actividad remunerada y con hijos. Los resultados también mostraron que autocompasión presenta correlaciones elevadas con autoeficacia y autoestima. Se resalta que los resultados son relacionados con esta muestra y que más estudios necesitan ser conducidos en Brasil, con respecto a la autocompasión. <![CDATA[Bayley-III Scales of Infant and Toddler Development: Transcultural Adaptation and Psychometric Properties]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Scales with evidence of validity and reliability are important to evaluate child development. In Brazil, there is a lack of standardized instruments to evaluate young children. This study investigated the psychometric properties of the Bayley Scales of Infant Development, Third Edition (Bayley-III). It was translated into Brazilian Portuguese, culturally adapted and tested on 207 children (12-42 months of age). Evidence of convergent validity was obtained from correlations of the Bayley-III with the: Peabody Developmental Motor Scale 2, Leiter International Performance Scale-R, Expressive Vocabulary Assessment List and Peabody Picture Vocabulary Test. Exploratory factor analyses showed a single component explaining 86% of the variance, supported by goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis. The Bailey-III demonstrated good internal consistency with alpha coefficients greater than or equal to .90 and stability for fine motor scale only. These robust psychometric properties support the use of this tool in future national studies on child development.<hr/>Resumo Escalas com evidências de validade e precisão são importantes para avaliação do desenvolvimento infantil. No Brasil, há escassez de instrumentos padronizados e normatizados para a primeira infância. Este estudo investigou as propriedades psicométricas da Bayley Scales of Infant and Toddler Development, terceira edição (Bayley-III) que foi traduzida, adaptada para o português e testada com 207 crianças (12-42 meses). Evidências de validade convergente foram observadas entre a Bayley-III e: Peabody Developmental Motor Scale-2, Escala Internacional de Inteligência Leiter-R, Lista de Avaliação de Vocabulário Expressivo e Teste de Vocabulário por Imagens-Peabody. Análise fatorial exploratória indicou componente que explica 86% da variância, corroborado por bons índices de ajustes na análise fatorial confirmatória. A Bayley-III apresentou boa consistência interna com coeficientes alfa a partir de 0,90 e boa estabilidade teste-reteste apenas para a escala motora fina. Estas adequadas propriedades psicométricas podem contribuir para o avanço nas pesquisas em contexto nacional na área de avaliação do desenvolvimento infantil.<hr/>Resumen Escalas con evidencia de la validez/fiabilidad son importantes para la evaluación del desarrollo infantil. En Brasil, faltan instrumentos estandardizados/normalizados para la evaluación en la primera infancia. Este estudio investigó las propiedades psicométricas de las Bayley Scales of Infant and Toddler Development-III, traducida y adaptada al portugués. Se evaluaron 207 niños (12-42 meses). Evidencias de validez convergente se observaron entre Bayley-III con: Escala de Desarrollo Motor de Peabody 2, Escala de Inteligencia Internacional Leiter-R, Lista de Evaluación de Vocabulario y Prueba de Vocabulario Expresivo Imágenes Peabody. El análisis factorial exploratorio indicó un componente que explica el 86% de la varianza, corroborado por buenos índices de ajuste en el análisis factorial confirmatorio. Bayley-III mostró buena consistencia interna, con coeficientes alfa de 0,90. La adecuación de las propiedades psicométricas puede contribuir al avance de la investigación en el contexto nacional en el área de evaluación del desarrollo infantil. <![CDATA[Validity Evidence of the Z-Test-SC for Use With Children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200199&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In Brazil, there is a lack of tools to assess the children's affective and cognitive dynamics and investments are needed in research that seeks evidence of validity of some assessment tools for that public. The Zulliger test in the Comprehensive System (Zulliger-SC) evaluates the adequacy of reality perception, affects, self-perception, interpersonal relationship and cognitive processing and can be used with children, although there are few studies with this purpose in Brazil. Thus, the aim was to contribute in this field, comparing the performances in different stages of development. The participants were 103 children aged 6 and 12 years old, students from public schools in the state of São Paulo, who answered the test individually in the schools. The Zulliger-SC distinguished the children consistently with what is theoretically expected for their age, bringing some evidence of the Zulliger's validity with children.<hr/>Resumo No Brasil, há uma escassez de instrumentos para avaliar a dinâmica afetiva e cognitiva de crianças, sendo necessário investir em pesquisas que busquem evidências de validade de técnicas de avaliação para esse público. O Teste de Zulliger no Sistema Compreensivo (Zulliger-SC) é um instrumento que avalia o modo de apreensão da realidade, afetos, auto-percepção, relacionamento interpessoal e funcionamento cognitivo, sendo indicado para uso com crianças, embora sejam escassos os estudos que demonstrem sua validade. Buscou-se contribuir para preencher essa lacuna, comparando os desempenhos de crianças em diferentes etapas do desenvolvimento. Participaram da pesquisa 103 crianças de 6 e 12 anos, estudantes de escolas públicas do interior do estado de São Paulo, que responderam ao instrumento individualmente, na própria escola. O Zulliger-SC diferenciou os participantes de modo coerente ao esperado teoricamente para suas idades, contribuindo com evidências de validade de uso do Zulliger-SC com crianças.<hr/>Resumen En Brasil, hay relativa falta de herramientas para evaluar la dinámica afectiva y cognitiva de niños, siendo necesario invertir en investigaciones que buscan evidencias de validez de algunas técnicas para esa población. El Zulliger - Sistema Integrado (Zulliger-SI) es un instrumento que evalúa el modo de percibir la realidad, los afectos, la autopercepción, la relación interpersonal y funcionamiento cognitivo y puede ser utilizado con niños, pero hay pocos estudios con ese propósito en Brasil. Por lo tanto, el objetivo fue contribuir en este campo, comparándose las respuestas de niños con distintas edades. Participaran 103 niños de 6 e 12 años, estudiantes de escuelas públicas en el estado de São Paulo, que respondieron al test individualmente en la propia escuela. El Zulliger-SC ha diferenciado los niños consistentemente a lo esperado teóricamente para las edades, contribuyendo para validez de su uso con niños. <![CDATA[Parental Stress and Social Support of Caregivers of Children With Cerebral Palsy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Stress and social support are relevant variables for understanding the impact of disability on the care relationship. Thus, this study investigates the association between the parental stress index, social support indicators, and the sociodemographic variables of caregivers of children with cerebral palsy in a capital city of the Eastern Amazon. The following instruments were applied to 100 caregivers: the Sociodemographic Inventory, the Gross Motor Function Classification System, the Parenting Stress Index, and the Medical Outcomes Study Social Support Survey. For data analysis, descriptive statistics were used, in addition to techniques of multivariate analysis. It was found that most participants had high parental stress and a high perception of social support. Specific aspects of the perception of social support and sociodemographic indicators were associated with stress. This knowledge favors the design of more assertive interventions because it outlines the aspects of these variables that appear to have a more effective impact on parental stress.<hr/>Resumo O estresse e o suporte social são variáveis relevantes para se compreender o impacto da deficiência na relação de cuidado. Neste sentido, este estudo investigou a existência de associação entre o índice de estresse parental e indicadores de suporte social e variáveis sociodemográficas de cuidadores de crianças com paralisia cerebral em uma capital da Amazônia Oriental. Cem cuidadores responderam aos instrumentos: Inventário sociodemográfico, Sistema de Classificação da Função Motora Grossa, Índice de Estresse Parental e Medical Outcomes Study Social Support Survey. Para a análise dos dados, utilizou-se a estatística descritiva com técnicas de análises multivariadas. Verificou-se que a maioria dos participantes apresentou um alto estresse parental e a percepção de elevado suporte social. Aspectos específicos da percepção de suporte social e de indicadores sociodemográficos estiveram associados ao estresse. Este conhecimento favorece o planejamento de intervenções mais assertivas, pois delineia que aspectos parecem impactar mais efetivamente no estresse parental.<hr/>Resumen El estrés y el soporte social son relevantes para comprenderse el impacto de la deficiencia en la relación del cuidado. En ese sentido, investígase la asociación del índice de estrés paternal e indicadores de soporte social y variables sociodemográficas de cuidadores de niños con parálisis cerebral en una capital de Amazonia Oriental. Cien cuidadores contestaron los instrumentos: Inventario sociodemográfico, Sistema de Clasificación de Función Motora Gruesa, Índice de Estrés Paternal y Medical Outcomes Study Social Support Survey. Para el análisis de los datos, se utilizó la estadística descriptiva con técnicas de análisis multivariadas. Verificase que la mayoría de los participantes presentaron alto nível de estrés paternal y alta percepción de soporte social. Aspectos específicos de la percepción de soporte social y de indicadores sociodemográficos estaban asociados al estrés. Este conocimiento favorece la planificación de intervenciones más asertivas, una vez que delinea qué aspectos de estas variables parecen impactar más efectivamente el estrés paternal. <![CDATA[Visual-Motor Maturity and Executive Functions in Schoolchildren]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200215&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Visual-motor maturity and executive functions are closely related in the child development process. This study aimed to investigate the relation between visual-motor abilities and executive functions in 83 healthy children between 7 and 10 years old. The tools used were the Bender Gestalt Visual-Motor Test - Gradual Scoring System (B-GSS), Wisconsin Card Sorting Test (WCST), Raven's Progressive Matrices (RPM), and Rey-Osterrieth Complex Figure (ROCF). The correlation between the B-GSS and WCST scores was significantly negative (r = -.23, p &lt; .033), while ROCF variables, such as Total Memory and Total Copy, had a moderate, significant correlation with total B-GSS score (r = -.55, p &lt; .001; r = -.44, p &lt; .001, respectively). The results empirically show the relation between executive functions and visual-motor maturity and are discussed in face of developmental neuropsychology.<hr/>Resumo A maturidade visomotora e as funções executivas estão intimamente relacionadas no processo de desenvolvimento infantil. O objetivo deste estudo foi investigar a relação entre habilidades visomotoras e funções executivas em 83 crianças hígidas, de 7 a 10 anos. Os instrumentos utilizados foram Teste Gestáltico Visomotor de Bender - Sistema de Pontuação Gradual (B-GSS), Teste Wisconsin de Classificação de Cartas (WCST), Matrizes Progressivas de Raven (RPM) e Rey- Osterrieth Figura Complexa Test (ROCF). A correlação entre os escores de B-GSS e WCST foi negativa e significativa (r = 0,23, p &lt; 0,033) e variáveis do ROCF, como Cópia Total e Memória Total apresentaram correlação moderada e significativa com o escore total do B-GSS (r = -0,55, p &lt; 0,001; r = -0,44, p &lt; 0,001, respectivamente). Os resultados evidenciam empiricamente a relação entre funções executivas e maturidade visomotora e são discutidos à luz da neuropsicologia do desenvolvimento.<hr/>Resumen La madurez visual-motora y las funciones ejecutivas están estrechamente relacionados en el proceso de desarrollo del niño. El objetivo de este estudio fue investigar la relación entre habilidades visomotoras y funciones ejecutivas en 83 niños sanos, de 7-10 años. Los instrumentos utilizados fueron Prueba Gestáltica Visomotora de Bender - Sistema de Puntuación Gradual (B-GSS), Prueba Wisconsin de Clasificación de Cartas (WCST), Matrices Progresivas de Raven (RPM) y Prueba Rey- Osterrieth Figura Compleja (ROCF). La correlación entre las puntuaciones B-GSS y WCST fue negativa y significativa (r = 0,23, p &lt; 0,033) y ROCF variables, como Copiar y Memoria Total mostraron correlación moderada y significativa con la puntuación total de la B-GSS (r = -0,55, p &lt; 0,001; r = -0,44, p &lt; 0,001, respectivamente). Los resultados demuestran empíricamente la relación entre las funciones ejecutivas y la madurez visomotora y se discuten a la luz de la neuropsicología del desarrollo. <![CDATA[Emotional and Behavioral Problems in Children Living With Addicted Family Members: Prevention Challenges in an Underprivileged Suburban Community]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200225&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Children living with substance abusers are more likely to experience negative outcomes. Our goal was to compare caregivers' reports on the Child Behavior Checklist (CBCL) and a socioeconomic and risk form of psychological aspects of children exposed to substance abuse assisted versus not assisted by a preventive intervention program in an underprivileged community. This observational intervention study was conducted with 66 caregivers of children who attended the program and 35 caregivers of children from the same community who did not attend. Ages ranged between six and 11 years old. Chi-square and logistic regression tests indicate that children exposed to substance abusers have more mental health problems than the general population and those who did not participate in the preventive intervention program presented worse outcomes, with higher rates of behavioral/emotional problems and exposure to risk situations. Results suggest that preventive actions might be helpful to promote the mental health of children at risk, validating the need for public policies and services.<hr/>Resumo Crianças que convivem com usuários de substâncias psicoativas são mais propensas a apresentar problemas. O objetivo deste estudo foi comparar, a partir dos relatos dos cuidadores no Child Behavior Checklist (CBCL) e numa ficha de dados sociodemográficos e de fatores de risco, aspectos psicológicos de crianças expostas ao abuso de substâncias assistidas e não assistidas por um programa de intervenção preventiva, em uma comunidade desfavorecida. O estudo observacional de intervenção foi conduzido com 66 cuidadores de crianças que passaram pela intervenção e 35 da mesma comunidade que não foram atendidas. A faixa etária era de seis a 11 anos. Os testes qui-quadrado e regressão logística indicaram que as crianças expostas ao abuso de substâncias apresentaram mais problemas de saúde mental do que a população geral e que aquelas que não participaram do programa preventivo apresentaram desfechos piores, com escores mais elevados de problemas emocionais/comportamentais e maior exposição a situações de risco. Sugere-se que ações preventivas podem contribuir para a promoção de saúde mental em crianças em situação de risco, validando a necessidade de políticas e serviços públicos.<hr/>Resumen Los niños que viven con consumidores de drogas son más propensos a tener problemas. Nuestro objetivo fue comparar, a partir de los informes de los cuidadores en el Child Behavior Checklist (CBCL) y en una hoja de datos sociodemográficos y de factores de riesgo, aspectos psicológicos de niños expuestos al abuso de sustancias, con y sin la asistencia de un programa de intervención preventiva en una comunidad desfavorecida. Este estudio de intervención observacional fue realizado con 66 cuidadores de niños que pasaron por la intervención y 35 de la misma comunidad que no fueron atendidos. Las idades oscilaran entre seis y 11 años. Las pruebas de chi-cuadrado y regresión logística indicaron que los niños expuestos al abuso de sustancias tenían más problemas de salud mental en comparación con la población general y que aquellos que no participan del programa de prevención tuvieron peores resultados, con una puntuación más alta de problemas emocionales y de conducta y una mayor exposición al riesgo. Se sugiere que las acciones preventivas puedan contribuir a la promoción de la salud mental en los niños en situación de riesgo y se valida la necesidad de políticas y servicios públicos. <![CDATA[Aggressive Behavior of Children in a Daycare Center]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200235&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The present work examined aggressive behavior in a sample of children attending a child daycare center in relation to their teachers' behaviors and the types of activities proposed by them. Four teachers and their respective students were observed for an average of six sessions, during which they performed activities, which could be free (without instruction) or guided. The most frequent behaviors were pushing/pulling, fighting over objects/taking an object from someone else, and kicking/throwing objects, with 77.61% of the aggressive behavior occurring during the free activities. An association between free activities and aggressive behavior was found. The categories kicking/throwing, fighting over objects/taking an object from someone else and slapping the face were associated with free activity. These results indicate the need for more attention directed toward children's free activities, providing them with adequate space for play and diverse opportunities for exploration and object manipulation.<hr/>Resumo O presente trabalho examinou, em uma amostra de crianças de uma instituição de educação infantil, a relação entre comportamentos agressivos e os tipos de atividade propostos pelas educadoras. Quatro educadoras e seus respectivos alunos foram observados, em média, por seis sessões, durante as quais realizavam atividades que podiam ser livres (sem instrução) ou dirigidas. Os comportamentos mais frequentes foram os de puxar/empurrar, disputar/tirar objeto do outro e chutar/jogar objetos, sendo que 77,61% das ocorrências de comportamento agressivo foram observadas nas atividades livres. Houve associação entre as atividades livres e comportamentos agressivos. As categorias chutar/jogar objetos, disputar/tirar objetos dos outros e tapas no rosto foram as que apresentaram associação com a atividade livre. Esses resultados apontam a necessidade de se dispensar maior atenção às atividades livres das crianças, propiciando-lhes espaço adequado para o brincar e oportunidades variadas de exploração e manuseio de objetos.<hr/>Resumen El presente trabajo examinó comportamiento agresivo en una muestra de niños que frecuentan una guardería en relación a conductas de sus maestros, así como los tipos de actividades propuestas por ellos. Observamos cuatro profesores y sus respectivos estudiantes, en promedio seis sesiones durante las cuales se realizaron actividades, que podrían ser libres (sin instrucción) o guiadas. Los comportamientos más frecuentes fueran empujar/halar, disputar objetos/tomar objeto de otra persona, y patadas/tirar objetos, con 77,61% de la conducta agresiva ocurriendo durante actividades libres. Una asociación entre actividades libres y comportamiento agresivo fue detectada. Las categorías patadas/tirar, disputar objetos/tomar objeto de otra persona y bofetadas en la cara se asociaron con la actividad libre. Estos resultados apuntan a la necesidad de mejor atención a las actividades libres en la educación infantil, así como espacio adecuado y material para exploración y juego. <![CDATA[Assessment of Patient, Family and Staff Satisfaction in a Mental Health Service]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200245&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Psychosocial Care Centers (CAPS) provide care to people with psychiatric disorders and aim to reinsert them into the community. Assessing these services is important to maintaining quality. This study assessed the satisfaction level of 84 patients, 84 family caregivers and 67 professionals from a large center of mental health care center (CAPS-III). Structured interviews were individually held by applying the Satisfaction with Mental Health Services Scales (SATIS-BR) and socio-demographic questionnaires. Overall scores were high for family caregivers and moderate for the patients and professionals. The family caregivers were satisfied with all the service's dimensions; patients were satisfied with help received, and professionals were satisfied with their relationships with co-workers. Patients were dissatisfied with the service's infrastructure, while professionals were dissatisfied with working conditions and infrastructure. The results indicate a need for investment in the service's infrastructure and to improve working conditions.<hr/>Resumo Os Centros de Atenção Psicossocial (CAPS) visam o tratamento de pessoas com transtornos psiquiátricos e sua reinserção na comunidade. As avaliações destes serviços são importantes para a manutenção da sua qualidade. Este estudo avaliou a satisfação de 84 pacientes, 84 familiares e 67 profissionais com um CAPS III. Foram realizadas entrevistas individuais estruturadas, com aplicação das Escalas de Satisfação com os Serviços de Saúde Mental (SATIS-BR) e questionários sociodemográficos. Os escores globais de satisfação foram elevados para os familiares e moderados para os pacientes e profissionais. Os familiares estavam satisfeitos com todas as dimensões do serviço, os pacientes com a dimensão do acolhimento e os profissionais com o relacionamento entre colegas no trabalho. Pacientes e profissionais estavam insatisfeitos com a infraestrutura e os profissionais com as condições de trabalho. Os resultados apontaram para a necessidade de investimentos em infraestrutura e a melhoria das condições de trabalho dos profissionais.<hr/>Resumen Los Centros de Atención Psicosocial (CAPS) son servicios comunitarios para el tratamiento de las personas con trastornos psiquiátricos e su integración en la comunidad. Las evaluaciones de estos servicios son importantes para mantener la calidad. Evaluó la satisfacción de 84 pacientes, 84 familiares y 67 profesionales de un centro de referencia en salud mental (CAPS III). Fueron realizadas entrevistas individuales estructuradas, con aplicación de las Escalas de Satisfacción con El Servicio de Salud Mental (SATIS-BR) y cuestionarios sociodemográficos. Los escores globais foram altos para os familiares e moderados para los pacientes e profesionales. Los familiares estaban satisfechos con todas las dimensiones del servicio, los pacientes estaban satisfechos con la acogida y los profesionales con la relación entre compañeras en el trabajo. Los pacientes e profesionales estaban insatisfechos con la infraestrutura y los profesionales con las condiciones de trabajo. Los resultados mostraron la necesidad de inversiones en infraestructura de los serviços y la mejora de las condiciones de trabajo. <![CDATA[Uncovering Interaction Structures in a Brief Psychodynamic Psychotherapy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000200255&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Interaction structures refers to the repetitive ways of interaction between the patient-therapist dyad over the course of treatment. This construct is operationalized by the repeated application of the Psychotherapy Process Q-Set (PQS) to psychotherapy sessions. Studies in this line of research have so far focused only on long-term treatment. The present study examines whether interaction structures can be detected empirically in short-term psychotherapies. All sessions (N = 31) of a successful case of brief psychodynamic psychotherapy were coded with the Psychotherapy Process Q-Set (PQS). The application of Q type factor analysis procedures with varimax rotation revealed five interaction structures: resistance, alliance, facing depression, expectation of change, and introspection and hearing. The analysis of variation of these structures over the course of the treatment showed that these interactions are nonlinear, may be positively or negatively protruding in different sessions, or be predominant at some treatment phase.<hr/>Resumo Estruturas de interação designam os funcionamentos repetitivos da díade paciente-terapeuta ao longo do tratamento. O constructo é operacionalizado pela aplicação repetida do Psychotherapy Process Q-Set (PQS) às sessões de psicoterapia. Estudos nesta linha de investigação até agora focalizaram somente tratamentos de longa duração. Esta investigação examina se estruturas de interação podem ser detectadas empiricamente em psicoterapias breves. Todas as sessões (N = 31) de um caso bem-sucedido de psicoterapia psicodinâmica breve foram codificadas com o PQS. A aplicação de análise fatorial do tipo Q com rotação varimax revelou cinco estruturas de interação: resistência, aliança, enfrentado a depressão, expectativa de mudança, e introspecção e escuta. A análise da variação destas estruturas ao longo do tratamento mostrou que as mesmas não são lineares, podem estar positiva ou negativamente salientes em diferentes sessões, ou predominar em alguma etapa do tratamento.<hr/>Resumen Estructuras de interacción designan los patrones repetitivos de interacción de la díada cliente-terapeuta durante el tratamento. El constructo se operacionaliza mediante la aplicación repetida del Psychotherapy Process Q-Set (PQS) a las sesiones de psicoterapia. Los estudios esta línea de investigación hasta ahora se centraron sólo en tratamientos de largo plazo. Esta investigación examina si las estructuras de interacción se pueden detectar empíricamente en psicoterapias breves. Todas las sesiones (N = 31) de un caso exitoso de psicoterapia psicodinámica breve se codificaron con el Psychotherapy Process Q-Set (PQS). La aplicación del análisis factorial del tipo Q con rotación varimax reveló cinco estructuras de interacción: resistencia, alianza, enfrentando la depresión, expectativa de cambio, y introspección y escucha. El análisis de la variación de estas estructuras durante el tratamiento mostró que las interacciones no son lineares, pueden ser positiva o negativamente sobresalientes en diferentes sesiones, o predominar en alguna etapa del tratamiento.