Scielo RSS <![CDATA[Paidéia (Ribeirão Preto)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-863X20160003&lang=en vol. 26 num. 65 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Validity Evidences for the Portuguese Version of the Problem Behavior Scale: Preschool and Kindergarten Behavior Scales-2]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300273&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The early identification of problem behaviors is essential in preschool. This paper presents evidence of validity (confirmatory factor analysis) for the Problem Behavior scale of the Portuguese version of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales - Second Edition (PKBS-2). Analyses were performed for the scale's 46 items, which were grouped into 16 item-parcels. Once it was verified that the model fit the total sample (N = 2000; CFI = .98; RMSEA = .06), analyses were replicated for the samples collected at home and at school (n = 1000 per setting). Results indicate a factor structure equivalent to the original version, with five supplemental subscales, distributed into two subscales (Externalizing and Internalizing), stable for the two subsamples, with high internal consistency levels (α = .78-.97). The discussion highlights the utility/validity of the Portuguese version of the Problem Behavior scale among preschoolers.<hr/>RESUMO A identificação precoce de problemas do comportamento é essencial na idade pré-escolar. Este artigo tem como objetivo apresentar evidências de validade (análise fatorial confirmatória) da escala de Problemas do Comportamento da versão portuguesa das Preschool and Kindergarten Behavior Scales - Second Edition (PKBS-2). Foram efetuadas análises para os 46 itens da escala, posteriormente reagrupados em 16 parcelas. Verificado o ajustamento do modelo para a totalidade da amostra (N = 2000; CFI = 0,98; RMSEA = 0,06), as análises foram replicadas para as subamostras recolhidas em casa e na escola (n = 1000 por contexto). Os resultados apontam para uma estrutura fatorial equivalente à da versão original, com cinco subescalas suplementares, repartidas por duas subescalas (Externalizante e Internalizante), e estável para as duas subamostras, com valores elevados de consistência interna (α = 0,78-0,97). A discussão enfatiza a utilidade/validade da versão portuguesa da escala de Problemas do Comportamento com pré-escolares.<hr/>RESUMEN La identificación temprana de los problemas de conducta es esencial en el preescolar. Este artículo tiene como objetivo presentar evidencias de validez (análisis factorial confirmatorio) de la escala de Problemas de Conducta de la versión portuguesa de las Preschool and Kindergarten Behavior Scales - Second Edition (PKBS-2). Se realizaron análisis para los 46 ítems de la escala, posteriormente reagrupados en 16 parcelas. Se verifico el ajuste del modelo en la muestra completa (N = 2000; CFI = 0,98; RMSEA = 0,06), y se replicaron los análisis en las submuestras recogidas en casa y en la escuela (n = 1000 por contexto). Los resultados apuntan a una estructura factorial equivalente a la de la versión original, con cinco subescalas suplementarias, distribuidas en dos subescalas (Externalizante e Internalizante), que se mantiene en ambas submuestras, con valores elevados de consistencia interna (α = 0,78-0,97). La discusión acentúa la utilidad/validez de la versión portuguesa de la escala de Problemas de Conducta con preescolares. <![CDATA[College Adjustment as a Mediator Between Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms and Work Self-Efficacy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Studies have addressed features of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in higher education, but the potential relationships between ADHD symptoms, dimensions of college adjustment and students' work self-efficacy remain scarcely explored. The aim of this study was to test a theoretical model in which the dimensions of college adjustment mediate the relationship between ADHD symptoms and work self-efficacy. Participants were 509 college students from two Brazilian public universities. Data were collected using questionnaires and analyzed using a path analysis model. The ADHD symptoms affected work self-efficacy exclusively through college adjustment problems. Improving students' well-being, social support networks, study habits, and feelings regarding their majors and the university may reduce the potential disadvantages in work self-efficacy caused by ADHD symptoms.<hr/>Resumo Pesquisas têm investigado aspectos do Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH) no contexto universitário, mas permanecem pouco exploradas as relações entre os sintomas de TDAH, as dimensões da adaptação acadêmica e a autoeficácia profissional dos estudantes. O objetivo desse estudo foi testar um modelo teórico em que dimensões da adaptação acadêmica medeiam a relação entre sintomas do TDAH e autoeficácia profissional. Participaram do estudo 509 estudantes universitários de duas universidades públicas brasileiras. Os dados foram coletados por meio de questionários e analisados por meio de um modelo de path analysis. Os sintomas do TDAH interferiram na autoeficácia profissional exclusivamente por meio de problemas de adaptação acadêmica. O aumento do bem-estar, da rede de apoio social, dos hábitos de estudo e dos sentimentos frente ao curso e à universidade dos estudantes pode reduzir as potenciais desvantagens na autoeficácia profissional causadas pelos sintomas do TDAH.<hr/>Resumen Estudios han abordado características del Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) en el contexto universitario, pero siguen poco exploradas las posibles relaciones entre los síntomas del TDAH, dimensiones de ajuste académico y la autoeficacia profesional de los estudiantes. El objetivo de este estudio fue testar un modelo teórico en que dimensiones de la adaptación académica medían la relación entre síntomas del TDAH y autoeficacia profesional. Participaron del estudio 509 estudiantes universitarios de dos universidades públicas brasileñas. Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios y analizados mediante un modelo de path analysis. Los síntomas del TDAH interfirieron en la autoeficacia profesional exclusivamente por medio de problemas de adaptación académica. El aumento del bienestar, la red de apoyo social, los hábitos de estudio y los sentimientos ante la carrera y la universidad de los estudiantes pueden disminuir las potenciales desventajas en la autoeficacia profesional, causadas por los síntomas del TDAH. <![CDATA[Analysis of the Psychometric Properties of a Parental Alienation Scale]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300291&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The development of forensic evaluation scales is fundamental. This study's purpose was to explore the psychometric properties of a parental alienation scale. Forensic technicians completed 193 scales concerning parents involved in a lawsuit: 48 families with at least one parent indicated as the alienator (group A) and 48 families with no parental alienation claim (group B). The scale consisted of five categories and 69 items: denying access to the child; derogatory comparisons; emotional manipulation; behavior of parent and child during assessment. The results show Cronbach's alpha = .965 and split-half = .745; KMO = .884 and Bartlett's sphericity test ( p &lt; .001). Concurrent criterion validity applied to data showed that the scale is able to distinguish between the alienator and target parent. The results showed significant and consistent standards in the instrument's psychometric characteristics.<hr/>Resumen El desenvolvimiento de medidas de evaluación forense de alienación parental es fundamental. El objetivo de la investigación fue identificar propiedades psicométricas de una escala de alienación parental. Técnicos forenses (193) calificaron escalas de padres involucrados en demanda judicial: estos pertenecían a 48 familias con al menos uno de los padres identificado como alienador (grupo A) y 48 familias sin pretensión de alienación parental (grupo B). La escala consistió en cinco categorías y 69 ítems: evitar, difamar, manipulación emocional, padre e hijo en la evaluación. Los resultados mostraron un alfa de Cronbach = 0,965 y = 0,745 media de split; KMO = 0,884 y el teste de esfericidad de Bartlett ( p &lt; 0,001). El análisis discriminante mostró que la escala es capaz de discriminar entre padres alienadores y alienados. Los resultados mostraron niveles significativos y consistentes en las características psicométricas del instrumento.<hr/>Resumo O desenvolvimento de instrumentos de avaliação forense da alienação parental é fundamental. O objetivo da pesquisa foi investigar as propriedades psicométricas da escala de alienação parental. Foram respondidas 193 escalas sobre genitores em processo judicial por técnicos forenses: 48 famílias com ao menos um dos genitores apontados como alienador parental (grupo A) e 48 famílias sem alegação de alienação parental (grupo B). A escala foi composta por cinco categorias e 69 itens: impedir, difamar, manipulação emocional, genitor na avaliação e criança na avaliação. Os resultados mostraram alfa de Cronbach = 0,965 e split half = 0,745; KMO = 0,884 e o teste de esfericidade de Bartlett ( p &lt; 0,001). A validade de critério concorrente aplicada aos dados mostrou que a escala é capaz de discriminar entre genitores alienadores e alvo. Os resultados apontaram padrões consistentes e significativos nas características psicométricas do instrumento. <![CDATA[Exposure to Domestic and Community Violence and Subjective Well-Being in Adolescents]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300299&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract There is major exposure to domestic and community violence during adolescence, which has been negatively related to well-being. This work aimed to identify relationships between domestic and community violence and the levels of subjective well-being perceived by adolescents, considering sex and age. The participants were 426 adolescents from public schools in the south of Brazil; 62% were girls, with a mean age of 14.91 years old ( SD = 1.65), who answered one instrument about exposure to violence and another about well-being. Results indicated greater domestic violence exposure among girls and greater community exposure among boys. The age range from 16 to 18 years old was the most exposed to domestic violence. Boys reported greater well-being and less negative affect. Differences in violence exposure may be related to roles of gender in our society. Well-being promotion is highlighted as a resource for confronting violence among adolescents.<hr/>Resumo Estudos indicam que na adolescência há maior exposição à violência intrafamiliar e extrafamiliar, o que tem sido relacionado negativamente ao bem-estar. Este estudo teve por objetivo investigar as relações entre a exposição à violência nos contextos intrafamiliar e extrafamiliar e bem-estar subjetivo, considerando as variáveis sexo e idade. Participaram 426 adolescentes de escolas públicas do sul do Brasil, sendo 62% do sexo feminino, com média de idade de 14,91 anos ( DP = 1,65), que responderam instrumentos sobre exposição à violência e bem-estar. Os resultados indicaram maior exposição à violência intrafamiliar entre meninas e maior exposição à violência extrafamiliar entre meninos, sendo a faixa etária de 16 a 18 anos mais exposta à violência intrafamiliar. Os meninos apresentaram maiores níveis de bem-estar e menores níveis de afetos negativos. Diferenças na exposição à violência podem estar relacionadas a papéis de gênero presentes em nossa sociedade. Destaca-se a promoção de bem-estar subjetivo como recurso para o enfrentamento da violência entre adolescentes.<hr/>Resumen Estudios indican que en adolescencia hay uma mayor exposición a situaciones de violencia intra y extra familiar, relacionando-se negativamente a bienestar. Este estudio tuvo como objetivo identificar relaciones entre la violencia intrafamiliar y extrafamiliar y los niveles de bienestar subjetivo percibidos por los adolescentes, teniendo en cuenta sexo y edad. Participaron 426 adolescentes de escuelas publicas del sul de Brasil, 62% mujeres, con média de edad de 14,91 años ( DE = 1,65), que respondieron instrumentos sobre exposición à violencia y bienestar. Los resultados indicaron mayor exposición à violencia intrafamiliar entre las mujeres y maior exposición à violencia extrafamiliar entre los niños. El grupo de edad 16 a 18 años fue el más expuesto à violencia intrafamiliar. Los niños mostraron um mayor bienestar y niveles más bajos de afectos negativos. Diferencias en la exposición à violencia pueden estar relacionadas a roles de género de nuestra sociedad. Destaca-se la promoción de bienestar subjectivo como recurso para el enfrentamiento de la violencia entre adolescentes. <![CDATA[Hierarchy, Violence and Bullying Among Students of Public Middle Schools]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300307&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Hierarchies established in schools can lead to violence among students, particularly bullying, and this relationship is investigated in this study. A School Hierarchies Scale and a Peer Perception of Aggression Scale were applied to 274 9th grade students, both sexes, aged 14.08 years (SD = 0.81) old on average, attending four public schools in the state of São Paulo, Brazil. The students more frequently perceived to be popular, were among the best in physical education and/or among the worst in academic subjects were also more frequently perceived to be bullies, while those more frequently perceived to be unpopular and having the worst performance in physical education were also more frequently perceived to be victims. Therefore, teachers should reflect upon the issue and fight school violence that may arise from these hierarchies.<hr/>Resumo Na escola, existem hierarquias formadas entre alunos que podem ocasionar violência entre eles, especialmente o bullying; este estudo pesquisou a relação entre essas hierarquias e a violência escolar. Foram aplicadas a Escala de Hierarquias Escolares e a Escala de Avaliação de Agressão pelos Colegas a 274 alunos do nono ano do Ensino Fundamental de quatro escolas públicas paulistas de ambos os sexos; idade média 14,08 anos (DP=0,81). Os alunos mais indicados como populares, melhores em educação física e piores nas disciplinas de sala de aula foram mais associados à autoria da agressão escolar, e os impopulares e com piores desempenhos em educação física como os alvos dessa agressão. Assim, é importante que os educadores reflitam e atuem de modo a combater a violência escolar proveniente dessas hierarquias.<hr/>Resumen En la escuela, existen jerarquías establecidas entre los estudiantes que pueden generar violencia, particularmente la intimidación; este estudio intentó verificar esa relación. Fueron aplicadas la escala de jerarquías de escuela y la escala de evaluación de agresión por parte de colegas a 274 estudiantes del noveno grado de cuatro escuelas primarias públicas en el estado de São Paulo, Brasil, de ambos sexos; promedio de edad de 14,08 años (DE = 0,81). Los estudiantes más populares, mejores en educación física y peores en las disciplinas de la clase eran más asociados con la autoría de la intimidación, y los impopulares y con peores actuaciones en la educación física como las víctimas de la agresión. Es importante que los educadores reflejen y actúen para combatir la violencia en las escuelas a partir de estas jerarquías. <![CDATA[The Changing Context and the Organizational Justice Impact on the Employee Well-Being]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300317&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The context of organizational change may affect the well-being, namely when this change generate unfairness perceptions on employees. The aim of this study was to investigate the influence of the organizational change context on the perception of organizational justice and well-being. We proposed a mediation model of perceived organizational justice between the context of organizational change and well-being. A cross-sectional quantitative study was conducted with 731 public employees in the energy sector. Participants answered three instruments which evaluate organizational change context, justice perception and well-being. Factorial analyses and regression analysis were performed in order to test the psychometric qualities of the scale and the mediation model, respectively. The results indicate that the relationship between context and welfare perception is mediated by justice perceptions. This study contributes to research on reactions to organizational change and its impacts on individuals, highlighting the influence of perceived justice on the affective outcomes of organizational change.<hr/>Resumo As mudanças organizacionais afetam o bem-estar, na medida em que as alterações propostas pelas intervenções podem gerar percepções de injustiça nos empregados. O objetivo desse estudo foi investigar a influência dos fatores de contexto de mudança organizacional no bem-estar dos empregados, tendo a justiça organizacional como variável mediadora dessa relação. Para isso, foi realizado um estudo quantitativo com corte transversal em uma organização pública do setor de energia. Os 731 participantes responderam a três instrumentos que avaliavam contexto de mudança, percepção de justiça e bem-estar. Foi realizada análise fatorial exploratória das medidas e regressões múltiplas para o teste das qualidades psicométricas da escala e do modelo de mediação, respectivamente. Os resultados indicam evidências de mediação na relação entre os fatores de contexto e percepção de justiça. Esse estudo contribui para a investigação das reações a mudança organizacional e seus impactos nos indivíduos, ressaltando a influência da percepção de justiça no processo.<hr/>Resumen Los cambios organizativos afectan el bienestar, ya que las alteraciones propuestas por las intervenciones pueden llevar a la percepción de injusticia en los empleados. La finalidad de este estudio fue investigar la influencia del contexto de cambio organizacional en la percepción de justicia organizacional y en el bienestar de los empleados. Para eso, se realizó un estudio cuantitativo transversal en una organización pública del sector energético. Los 731 empleados contestaron tres instrumentos que evaluaban el contexto del cambio organizacional, percepción de justicia y bienestar. Fue aplicado análisis factorial exploratorio de las medidas y regresiones múltiples para la prueba de las calidaddes psicométricas de la escalay del modelo de mediación, respectivamente. Los resultados indican evidencian de mediación en la relación entre los factores de contexto y percepción de justicia. Este estudio contribuye a la investigación de las reacciones a los cambios organizacionales y sus impactos en las personas, enfatizando la influencia de la percepción de justicia en el proceso. <![CDATA[Quality of Life of Preterm Children: Risk and Protective Factors]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300325&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Given the significant increase in survival rates of prematurely born children, this study assessed their quality of life at school age and identified potential risk and protective factors. We included 57 children with premature birth aged 5 to 8 years. Participants completed a cognitive test, and their parents assessed their behavior and quality of life. Most children presented an average or high intellectual level. Despite the mildly compromised quality of life, we observed a high prevalence of behavioral problems in older children. Male participants and behavioral problems were identified as risk factors for lower quality of life; this finding indicates the need to implement systematic monitoring services to facilitate adaptation of premature born children when entering in the school.<hr/>Resumo Considerando-se o aumento significativo nos índices de sobrevida de crianças nascidas prematuras, objetivou-se avaliar sua qualidade de vida em idade escolar e identificar possíveis fatores de risco e proteção. 57 crianças de 5 a 8 anos, nascidas prematuras, responderam a um teste cognitivo e os pais avaliaram seu comportamento e qualidade de vida. A maioria das crianças apresentou nível intelectual médio ou superior. Apesar do leve prejuízo na qualidade de vida, observou-se alta prevalência de problemas de comportamento nas crianças maiores. Identificou-se sexo masculino e problemas comportamentais como fatores de risco para qualidade de vida, sinalizando para a necessidade de serviços de acompanhamento antes do ingresso da criança nascida prematura na escola, visando facilitar sua adaptação.<hr/>Resumen Ante el aumento significativo en las tasas de supervivencia de los recién nacidos prematuros, este estudio tuvo el objetivo de evaluar la calidad de vida de estos niños en edad escolar e identificar posibles factores de riesgo y protección. Cincuenta y siete niños de 5-8 años de edad, nacidos prematuros, contestaron una prueba cognitiva y los padres calificaron su comportamiento y calidad de vida. La mayoría de los niños presentó nivel intelectual promedio o superior. A pesar de pocos daños en la calidad de vida, fue encontrada alta prevalencia de problemas de conducta en los niños mayores. El sexo masculino y problemas conductuales se presentaron como factores de riesgo para la calidad de vida, lo que indica que son necesarios servicios de seguimiento para los niños nascidos prematuros antes que empiecen la escuela, para facilitar su adaptación. <![CDATA[Validity Evidence for the Turnover and Attachment Motives Survey (TAMS) in a Brazilian Sample]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300333&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Staff turnover has become a growing concern of organizational research, yelding many predictive models worldwide. One promising model is the Turnover and Attachment Motives Survey (TAMS). This study aimed to adapt and validate the TAMS to the Brazilian organizational context, and ensure that the universality claim of the theory remains true. Participants were 523 Brazilian professionals occupying a range of positions in diverse companies. Their ages ranged between 24 and 54 years (M = 34.2, SD = 7.17), and they were predominantly men (57.7%). Results provided evidence of internal consistency, convergent, divergent, and predictive validity, advocating on behalf of TAMS as a tool for more adequately understanding and managing turnover intention and its antecedents among employees. Despite being a promising measure, we suggest the necessity for further investigation and improvement, in future studies, of some of TAMS' subscales, such as normative and constituent forces.<hr/>Resumo O turnover de profissionais tornou-se preocupação crescente de pesquisas organizacionais, gerando muitos modelos preditivos no mundo todo. Um modelo promissor é o Inventário de Motivos para Retenção e Turnover (TAMS). Este estudo buscou adaptar e validar o TAMS para o contexto organizacional brasileiro, e verificar se a afirmação sobre a universalidade desse modelo se mantém. Foram participantes 523 profissionais brasileiros, predominantemente homens (57,7%), de diferentes níveis hierárquicos e empresas, com idades entre 24 e 54 anos (M = 34,2, DP = 7,17). Os resultados forneceram evidências de consistência interna e validade convergente, divergente, e preditiva, apontando a TAMS como ferramenta que permite compreender e gerir mais adequadamente a intenção de rotatividade e seus antecedentes. Apesar de ser uma medida promissora, os resultados apontam a necessidade de, em estudos futuros, investigar e adequar algumas das subescalas da TAMS, especialmente forças normativas e constituintes, para que sejam mais representativas do contexto brasileiro.<hr/>Resumen El turnover de profesionales se ha convertido en preocupación creciente de investigaciones organizacionales, generando muchos modelos predictivos por el mundo. Un modelo prometedor es el Inventario de Motivos para Retención y Turnover (TAMS). Este estudio buscó adaptar y validar el TAMS para el contexto organizacional brasileño, y verificar si la afirmación acerca de la universalidad de este modelo sigue siendo verdadera. Participaron 523 profesionales brasileños, predominantemente hombres (57,7%) en diferentes posiciones y empresas, con edades entre 24 y 54 años (M = 34,2, DE = 7,17). Los resultados evidencian la consistencia interna, validez convergente, divergente y predictiva, señalando el TAMS como inventario capaz de comprender y gestionar mejor la intención de rotatividad y sus antecedentes. A pesar de una medida prometedora, nuestros resultados muestran la necesidad de, en estudios futuros, investigar y mejorar algunas de las subescalas de TAMS, especialmente fuerzas normativas y constituyentes, para que sean más representativas de la realidad brasileña. <![CDATA[Female Principals in Education: Breaking the Glass Ceiling in Spain]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300343&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Spanish schools are characterised by having a high proportion of female staff. However, statistics show that a proportionately higher number of men hold leadership positions. The aim of this study was to analyse the reasons why this is so, and to determine the motivations and barriers that women encounter in attaining and exercising these positions of greater responsibility and power. Questionnaires were administered to 2,022 female teachers, 430 female principals and 322 male principals. In addition, semi-structured interviews were held with 60 female principals, 14 focus group discussions were held with female principals and 16 autobiographical narratives were compiled with female principals and school inspectors. The reasons identified were related to structural aspects linked to the patriarchal worldview that is still dominant in our society and culture. Nevertheless, we also found motivations among women for attaining and exercising leadership roles.<hr/>Resumo As organizações escolares espanholas são caraterizadas pela grande proporção de mulheres que nelas trabalham. Porém, os dados estatísticos demonstram que, proporcionalmente, o número de homens em cargos de direção é superior. O objetivo deste estudo foi o de analisar as razões que explicam este fenômeno: as motivações e barreiras que as mulheres encontram para ascender e exercer estes cargos de maior responsabilidade e poder através da aplicação de questionários a 2.022 professores, 430 diretores e 322 conselheiros, além da realização de entrevistas com 60 diretores, coordenação de 14 grupos de discussões com diretores e condução de 16 entrevistas autobiográficas com diretores e inspetores de ensino. Os motivos identificados relacionam-se com factores estruturais associados a cosmovisões patriarcais, ainda dominantes na nossa sociedade e cultura. Porém, também foi possível verificar motivações entre as mulheres para ascenderem ao exercício destes cargos diretivos.<hr/>Resumen Las organizaciones escolares españolas se caracterizan por el alto índice de mujeres que trabajan en ellas. Sin embargo, los datos estadísticos demuestran que el número de hombres es superior en proporción en puestos de dirección. El estudio de las razones por las cuales ocurre esto es el principal objetivo de este artículo: las motivaciones y obstáculos que encuentran las mujeres para acceder a estos cargos de mayor responsabilidad y poder y ejercerlos, mediante la aplicación de cuestionarios a 2.022 profesoras, 430 directoras y 322 directores, así como 60 entrevistas semiestructuradas a directoras, 14 grupos de discusión con directoras y 16 autobiografías de directoras e inspectoras de educación. Las causas identificadas tienen que ver con aspectos estructurales, ligados a una cosmovisión patriarcal aún dominante en nuestra sociedad y cultura. Pero también se han hallado motivaciones para el acceso y desempeño del cargo directivo para las mujeres. <![CDATA[An Ungrateful Disposition: Psychometric Properties of the Dispositional Envy Scale in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300351&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Envy appears to be found among all cultures, and most individuals seem capable of experiencing it. The aim of this research was to gather evidence of the validity and reliability of the Brazilian version of the Dispositional Envy Scale. For that, we performed two studies, each with 246 university students. In the first study, the results indicated that the instrument is composed of a single component. The second study confirms this structure based on the good fit indices and presents adjustment indicators that comply or approach the recommended criteria in the literature. Both studies demonstrate that the single component instrument presents a good level of reliability, as indicated by levels of internal consistency and homogeneity that exceed those recommended for such studies. Accordingly, it was concluded that the Brazilian-Portuguese version of the Dispositional Envy Scale presents acceptable psychometric characteristics and that it may, therefore, be used to assess the tendency or predisposition to feel envy.<hr/>Resumo A inveja parece ser encontrada em todas as culturas, e a maioria das pessoas parecem capazes de senti-la. O objetivo deste estudo foi reunir evidências de validade e confiabilidade da versão brasileira da Escala de Inveja Disposicional. Para tanto se procedeu dois estudos, cada um com 246 estudantes universitários. No primeiro estudo os resultados mostraram que o instrumento é formado por um único componente. O segundo estudo confirmou esta estrutura, como pode ser observado nos índices de ajuste adequados, os quais apresentaram indicadores de ajuste que cumprem ou se aproximam dos critérios recomendados na literatura. Ambos os estudos demonstraram que o componente único apresentou bom nível de confiabilidade, o que foi observado pelos altos índices de consistência interna e homogeneidade, acima do recomendado para realização de pesquisas. Portanto, conclui-se que a versão brasileira da Escala de Inveja Disposicional apresenta características psicométricas bastante aceitáveis, e pode ser usada para avaliar tendências a sentir inveja.<hr/>Resumen La envidia parece encontrarse en todas las culturas, y la mayoría de la gente parece capaz de sentirlo. El objetivo de este estudio fue reunir evidencias de validez y fiabilidad de la versión brasileña de la Escala de Envidia Disposicional. A este fin fueron desarrollados dos estudios, cada uno con 246 estudiantes universitarios. En el primer estudio, los resultados mostraron que el instrumento es compuesto de un componente. El segundo estudio confirmó esta estructura, como se observa en los índices de ajuste apropiados, que mostró indicadores de ajuste que cumplen o se acercan a los criterios recomendados en la literatura. Ambos estudios mostraron que el único componente presentó un buen nivel de fiabilidad, observado por los altos índices de consistencia interna y homogeneidad, además del recomendado para el desarrollo de investigaciones. Así, se concluye que la versión brasileña de la Escala de Envidia Disposicional presenta características psicométricas bastante aceptables y puede ser utilizada para evaluar las tendencias para sentir envidia. <![CDATA[Social Support Scale (MOS-SSS): Analysis of the Psychometric Properties via Item Response Theory]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300359&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The study on social relationships that influence health, as well as the development of reliable measures to assess this construct has been highlighted in the academic literature. The aim of this study was to estimate new evidence of validity based on the internal structure and reliability of the MOS-SSS, as well as the parameters of items and participants by Item response theory. The sample consisted of 998 people (age: M = 27.18, SD = 9.90, 65.1% women) from different sampling strata. Confirmatory factor analysis (CFA) revealed better goodness of fit of the four-factor model when compared to factor structures shown in other Brazilian studies. The multigroup CFA demonstrated invariance of the factor model when comparing the different sampling strata. The partial credit model indicated items with mean difficulty and appropriate adjustments indices (infit/outfit) and desirable reliability for the factors. The analysis of the maps indicated the tool's strengths and limitations to assess the construct.<hr/>Resumo O estudo da influência das relações sociais sobre a saúde, assim como o desenvolvimento de medidas confiáveis para avaliação deste construto, tem tido destaque na literatura acadêmica. O objetivo deste estudo foi estimar novas evidências de validade com base na estrutura interna e precisão MOS-SSS, assim como estimar os parâmetros dos itens e dos participantes da pesquisa através da TRI. Participaram 998 pessoas (idade: M = 27,18, DP = 9,90, 65,1% mulheres) de diferentes estratos amostrais. Análise Fatorial Confirmatória (AFC) revelou melhor qualidade de ajustamento do modelo com quatro fatores quando comparado às estruturas fatoriais indicadas em outros estudos brasileiros. A AFC Multigrupo demostrou a invariância do modelo fatorial quando comparados os diferentes estratos amostrais. O Modelo de Créditos Parciais revelou itens com dificuldade media e índices de ajustes adequados (Infit/Outfit), e índices de precisão desejáveis para os respectivos fatores. As análises dos mapas indicaram as forças e limitações do instrumento ao avaliar o construto.<hr/>Resumen El estudio de la influencia de las relaciones sociales en la salud así como el desarrollo de medidas fiables para evaluar este constructo se ha destacado en la literatura académica. El objetivo de este estudio fue estimar nuevas evidencias de validez de la estructura interna y precisión de la MOS-SSS, estimar los parámetros de los ítems (dificultad) y de los participantes (theta) por medio de la TRI. Participaron 998 personas (edad: M = 27,18 DE = 9,90, 65,1% mujeres) de diferentes estratos de muestreo. El Análisis Factorial Confirmatorio reveló una mejor calidad de ajuste del modelo con cuatro factores cuando se compara las estructuras factoriales indicada en otros estudios brasileños. La AFC Multigrupo demostró la invariancia del modelo factorial cuando comparados los diferentes estratos de muestreo. El Modelo de Créditos Parciales reveló ítems con dificultad media, índices de ajuste adecuados (Infit/Outfit) y índices de precisión deseables para los respectivos factores. EL análisis de los mapas indicó las fuerzas y limitaciones del instrumento para evaluar el constructo. <![CDATA[Zulliger (CS) in Assessing the Relational Maturity of Children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300369&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Relational maturity is an important aspect to be considered in the evaluation of children. Its development in children is considered related to sex and chronological age. The present study aimed to seek evidence of validity for the Zulliger test (Comprehensive System - CS) in the evaluation of maturity for interpersonal relationships in children. A total of 566 children, both sexes, of which 52.8% were girls, were submitted to the Zulliger test (CS). For comparison according to age, a subsample was extracted, composed of two groups of six and 12-year-olds, totaling 115 children. The analysis revealed statistically significant differences in the variables H, (H), A, Ad, (A), M, FC and AG. Results show findings in favor of using the Zulliger test (CS) in the evaluation of maturity for interpersonal relationships in children.<hr/>Resumo A maturidade relacional é um aspecto importante a ser considerado na avaliação infantil. Acredita-se que o seu desenvolvimento em crianças esteja atrelado às variáveis sexo e idade cronológica. Assim, o presente estudo teve como objetivo buscar evidências de validade para o teste de Zulliger (Sistema Compreensivo - SC) na avaliação da maturidade para o relacionamento interpessoal em crianças. Um total de 566 crianças, ambos os sexos, sendo 52,8% meninas, foi submetido ao teste de Zulliger (SC). Para comparação em função da idade, extraiu-se uma subamostra composta por dois grupos com seis e 12 anos, totalizando 115 crianças. As análises revelaram diferenças estatisticamente significativas para as variáveis H, (H), A, Ad, (A), M, FC e AG. Os resultados evidenciam achados em favor da utilização do teste de Zulliger (SC) na avaliação da maturidade para o relacionamento interpessoal em crianças.<hr/>Resumen La madurez relacional es un aspecto importante a considerar en la evaluación de los niños. Se cree que su desarrollo en niños esté relacionado con el sexo y la edad cronológica. Este estudio tuvo como objetivo buscar evidencias de validez para la prueba Zulliger (Sistema Integral - SI) en la evaluación de la madurez a la relación interpersonal en los niños. Un total de 566 niños, de ambos sexos, siendo 52,8% niñas, se sometieron a la prueba Zulliger (SI). Para la comparación de acuerdo a la edad, una sub-muestra de 115 niños se extrajo, que consiste en dos grupos, de seis y 12 años. El análisis reveló diferencias estadísticamente significativas en las variables H, (H), A, AD, (A), M, FC y AG. Las conclusiones muestran los resultados a favor de la utilización de la prueba Zulliger (SI) en la evaluación de la madurez a la relación interpersonal en los niños. <![CDATA[Multimodal Study of Adult-Infant Interaction: A Review of Its Origins and Its Current Status]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2016000300377&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract An interpretative review of research on adult-infant interactions involving the analysis of movement behaviors is presented, systematically linking previous studies to current research on the subject. Forty-two articles analyzing the dyad's interactive movement in the period 1970-2015 were found. Twelve papers were excluded, including only those that studied the phenomenon in the baby's first year of life. The results revealed that movement was a central topic in early interaction studies in the 70s. In the 1980's and 1990's, its study was marginal and it is currently resurging under the embodiment perspective. The conceptual framework and research methods used in the pioneering work are presented, and the thematic foci shared with current research are highlighted. Thus, essential keys are provided for the updated study of early interactions from a multimodal perspective.<hr/>Resumo O objetivo desta revisão é apresentar os antecedentes da investigação do movimento em interações adultos-bebês durante o primeiro ano de vida e relacioná-los sistematicamente com os trabalhos atuais na área. Foram encontrados 42 artigos que analisam o movimento interativo da díade no período de 1970-2015. Foram excluídos 12 estudos, incluindo apenas aqueles que estudaram o fenômeno no primeiro ano de vida do bebê. Os resultados revelaram que o movimento foi um tema central em estudos de interações iniciais mãe-bebê na década de 1970. Nas décadas de 1980 e 1990, seu estudo foi marginal e atualmente está ressurgindo na perspectiva do embodiment. Assim, são apresentados o quadro conceitual e os métodos de pesquisa utilizados no trabalho pioneiro, destacando-se os focos temáticos partilhados entre eles e a pesquisa atual. Deste modo, proporcionam-se chaves essenciais para o estudo atualizado de interações iniciais a partir de uma perspectiva multimodal.<hr/>Resumen El objetivo de esta revisión es exponer los antecedentes de investigación del movimiento en interacciones adulto-bebé durante el primer año de vida y vincularlos sistemáticamente con los actuales trabajos sobre este tópico. Se encontraron 42 artículos de análisis del movimiento interactivo de la díada en el periodo 1970-2015. Se excluyeron 12 trabajos, incluyendo sólo los que estudiaron el fenómeno en el primer año de vida del bebé. Los resultados revelaron que el movimiento fue un tópico central en estudios sobre interacciones tempranas en los años 1970, en las décadas del 1980 y 1990 su estudio fue marginal y actualmente está resurgiendo en el marco del embodiment. Se presenta el marco conceptual y los métodos de investigación utilizados en los trabajos pioneros y se destacan los focos temáticos compartidos entre éstos y las actuales investigaciones. De este modo, se brindan claves esenciales para el estudio actualizado de las interacciones tempranas desde una perspectiva multimodal.