Scielo RSS <![CDATA[Paidéia (Ribeirão Preto)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-863X20150001&lang=en vol. 25 num. 60 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Reaching out for International Contributions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Paidéia: Management Report - 2014]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Social Skills, Social Support and Well-Being in Adolescents of Different Family Configurations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en There is no consensus in the literature regarding the influence of family configuration on the psychological well-being of adolescents. Based on the perception of adolescents, this study evaluates the influence of family configuration, social skills and social support appraisals as potential predictors of adolescent psychological well-being. The participants were 454 adolescents aged between 13 and 17 years from nuclear, separated and remarried families. The adolescents were students in the first and second years of public high school. The data were collectively obtained in the classroom using the Social Skills Inventory for Adolescents, the Social Support Appraisal Scale and the Psychological Well-being Scale. The results indicated that family configuration is not associated with the psychological well-being of adolescents. The social skills of empathy, self-control, civility, social resourcefulness and affective approach as well as the social support appraisals from friends and family were the best predictors of adolescent psychological well-being. The implications of the results are discussed with respect to future research and interventions.<hr/>Não existe consenso na literatura quanto às influências da configuração familiar no bem-estar psicológico de adolescentes. A partir da percepção de adolescentes, este estudo avaliou a influência da configuração familiar, habilidades sociais e percepção de apoio social como possíveis variáveis preditoras do seu bem-estar psicológico. Participaram 454 adolescentes, na faixa etária entre 13 e 17 anos, de famílias nucleares, monoparentais e recasadas que frequentavam o Ensino Médio. Os participantes responderam coletivamente, em sala de aula, ao Inventário de Habilidades Sociais para Adolescentes, à Escala de Percepção de Apoio Social e à Escala de Bem-estar Psicológico. Os resultados indicaram que a configuração familiar não está associada ao bem-estar psicológico dos adolescentes. As habilidades sociais de empatia, autocontrole, civilidade, desenvoltura social e abordagem afetiva e a percepção de apoio dos amigos e da família foram os melhores preditores do bem-estar psicológico dos adolescentes. Discute-se as implicações dos resultados para novas pesquisas e intervenções.<hr/>No hay consenso en la literatura sobre la influencia de la configuración familiar en el bienestar psicológico de los adolescentes. Con base en la percepción de los adolescentes, este estudio evalúa la influencia de la configuración familiar, habilidades sociales y apoyo social percibido como posibles predictivos de su bienestar psicológico. Participaron en el estudio 454 adolescentes de edades comprendidas entre 13 y 17 años de las familias tradicionales, familias con madres divorciadas y familias reconstituidas, en el primer y segundo año de la escuela secundaria. Los participantes respondieron colectivamente en el aula al Inventario de Habilidades Sociales para Adolescentes, la Escala de Apoyo Social Percibido y la Escala de Bienestar Psicológico. El resultado indicó que la configuración familiar no se asocia con el bienestar psicológico de los adolescentes. Las habilidades sociales de empatía, autocontrol, civilidad, inventiva social y aproximación afectiva, así como la percepción de apoyo de amigos y familia fueron los mejores predictores del bienestar psicológico de los adolescentes. Se discuten las implicaciones de los resultados para la investigación y las intervenciones en psicología. <![CDATA[Psychometric Studies of the Learning Strategies Scale for University Students]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this article is to examine the psychometric properties of a learning strategies scale for university students. The scale was composed of 49 Likert scale items related to cognitive and metacognitive strategies. It was applied in a sample of 1,490 university students. The factor analysis revealed that 35 items had acceptable loadings and identified a three factor structure: Factor 1 - Cognitive and Metacognitive Self-regulation, Factor 2 - Internal Resource and Context regulation, and Factor 3 - Social regulation. Its internal consistency was assessed by Cronbach’s alpha and was .87 for the total scale, .86 for Factor 1, .71 for Factor 2 and .65 for Factor 3. The total variance explained was 26.6%. Further studies are suggested based on confirmatory factor analyses, so that the scale can be better utilized in psychoeducational evaluation.<hr/>O presente trabalho tem como objetivo examinar as propriedades psicométricas de uma escala de estratégias de aprendizagem para alunos universitários. A escala contém 49 itens fechados, em forma de escala Likert, relacionados às estratégias cognitivas e metacognitivas. Foi aplicada a uma amostra de 1490 estudantes do Ensino Superior. A análise fatorial da escala revelou que 35 itens apresentaram cargas fatoriais aceitáveis e uma estrutura de três fatores: Fator 1 - Autorregulação Cognitiva e Metacognitiva, Fator 2 - Autorregulação dos Recursos Internos e Contextuais e Fator 3 - Autorregulação Social. Os índices de consistência interna, aferidos pelo alpha de Cronbach, foram, respectivamente, 0,87 para a escala total, 0,86 para o Fator 1, 0,71 para o 2 e 0,65 para o 3. A variância total explicada foi de 26,6%. Recomenda-se a continuidade de estudos de validade e precisão, com base na análise fatorial confirmatória para o seu melhor aproveitamento em avaliação psicoeducacional.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo examinar las propiedades psicométricas de una escala de estrategias de aprendizaje para estudiantes universitarios. La escala contiene 49 ítems cerrados, en forma de escala Likert, relacionados a las estrategias cognitivas y metacognitivas. Se aplicó a una muestra de 1.490 estudiantes de Educación Superior. El análisis factorial reveló que 35 ítems tuvieron cargas factoriales aceptables y una estructura de tres factores: Factor 1 - Autorregulación Cognitiva y Metacognitiva, Factor 2 - Autorregulación de Recursos Internos y Contextuales y Factor 3 - Autorregulación Social. Los índices de consistencia interna, medidos por el alfa de Cronbach, fueron, respectivamente, .87 para la escala total, .86 para el Factor 1, .71 para el 2 y .65 para el 3. La varianza total explicada fue de 26,6%. Se recomienda la continuidad de estudios de validez y fiabilidad, basados en análisis factorial confirmatorio para su mejor aprovechamiento en evaluación psicoeducacional. <![CDATA[Psychometric Properties of the Brazilian 12-Item Short-Form Health Survey Version 2 (SF-12v2)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100029&lng=en&nrm=iso&tlng=en The 12-Item Short-Form Health Survey, in its initial (SF-12) and revised form (SF-12v2) is a widely used measure to evaluate health-related quality of life (HRQoL). The present study evaluates the factor structure and reliability of the Brazilian version of the SF-12v2. Participants were 627 subjects (74.1% women), aged from 18 to 88 years (M = 38.6; SD = 13.16), from 17 Brazilian states. Confirmatory factor analyses suggested two pairs of error terms to be highly correlated (3a-3b; and 4a-4b). A qualitative inspection showed an overlap of content among these items. The respecified model presented adequate fit indices. Convergent validity was also tested with measures of health-related self-care, subjective happiness, life satisfaction, depression and self-efficacy. Expected correlations were found between the SF-12v2 and these measures. Results showed initial evidence in favor of using the SF-12v2 as a measure of physical and mental health in the Brazilian context.<hr/>O instrumento 12-Item Short-Form Health Survey, em sua versão inicial (SF-12) e revisada (SF-12v2), é uma escala amplamente utilizada na avaliação da qualidade de vida relacionada à saúde (QVRS). O presente estudo investiga a estrutura fatorial e confiabilidade da versão brasileira do SF-12v2. Participaram do estudo 627 sujeitos (74,1% mulheres), com idades entre 18 e 88 anos (M = 38,6; DP = 13,16), oriundos de 17 Estados brasileiros. Análises fatoriais confirmatórias apresentaram uma alta correlação entre dois pares de erros (itens 3a-3b e 4a-4b). Uma inspeção qualitativa sugeriu sobreposição de conteúdo entre esses itens. O modelo reespecificado apresentou adequados índices de ajuste. A validade convergente foi investigada com medidas de autocuidados relacionados à saúde, felicidade subjetiva, satisfação com a vida, depressão e autoeficácia. Foram encontradas correlações esperadas entre a SF-12v2 e essas medidas. Os resultados mostram evidências iniciais favoráveis ao uso do SF-12v2 como medida de saúde física e saúde mental no contexto brasileiro.<hr/>El 12-Item Short-Form Health Survey, en su versión inicial (SF-12) y revisada (SF-12v2) es un instrumento ampliamente utilizado en la evaluación de la calidad de vida relacionada a la salud (CVRS). Este estudio evalúa la estructura factorial y fiabilidad de la versión brasileña del SF-12v2. Participaron 627 sujetos (74,1% mujeres), con edad entre 18 y 88 años (M = 38.6; DE = 13.16), provenientes de 17 estados brasileños. Análisis factoriales confirmatorios presentaran elevadas correlaciones entre dos pares de errores (ítems 3a-3b y 4a-4b). Una inspección cualitativa sugirió una superposición de contenido entre ellos. El modelo reestructurado presentó índices de ajuste adecuados. La validad convergente fue investigada con medidas de autocuidados relacionadas a la salud, felicidad subjetiva, satisfacción con la vida, depresión e autoeficacia. Fueron encontradas correlaciones esperadas entre la SF-12v2 y esas medidas. Los resultados muestran evidencias iniciales favorables para la SF-12v2 como una medida de salud física y mental en el contexto brasileño. <![CDATA[Adaptation of the Sense of Community Index for Brazilian Children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100039&lng=en&nrm=iso&tlng=en The sense of community is an important construct for assessing the individual’s relationship with his/her community context. This study aims to adapt the Sense of Community Index for Brazilian Children and verify its psychometric properties in this sample. The participants are 1,736 Brazilian children between 8 and 13 years old (53.3% girls). Exploratory factor analysis indicated a two-factor solution (Positive bond with community and Community neighbors’ relationships), with 47.9% of explained variance. Scale reliability was adequate (Cronbach’s α = .78) and confirmatory factor analysis presented good fit indices (CFA &gt; .95 and RMSEA &lt; .05). Multigroup analysis indicated that the items have the same meanings regarding sex and age, and that the latent factors means are comparable regarding sex, but not for age. The proposed model of the instrument is adequate and can be used in future studies with Brazilian children.<hr/>O senso de comunidade é um construto importante para acessar a relação do indivíduo com seu contexto comunitário. Esse estudo objetiva adaptar o Índice de Senso de Comunidade para crianças brasileiras e verificar suas propriedades psicométricas na amostra. Participaram 1.736 crianças entre 8 e 13 anos (53,3% meninas). Análises fatoriais exploratórias indicaram uma solução de dois fatores (Vínculo positivo com a comunidade e Relações comunitárias entre os vizinhos), com 47,9% de variância explicada. A confiabilidade da escala mostrou-se adequada (α de Cronbach = 0,78), e as análises confirmatórias indicaram bons índices de ajuste (CFA &gt; 0,95 e RMSEA &lt; 0,05). Análises multigrupos indicaram que os itens apresentam o mesmo significado considerando sexo e idade, e que os fatores latentes são comparáveis entre os sexos, mas não entre idades. Conclui-se que o modelo proposto do instrumento é adequado e pode ser utilizado em estudos futuros com crianças brasileiras.<hr/>El sentido de comunidad es un importante constructo para evaluar la relación del individuo con su contexto comunitario. Este estudio tiene como objetivo adaptar el Índice de Sentido de Comunidad para niños brasileños y comprobar sus propiedades psicométricas en la muestra. Participaron 1.736 niños entre 8 y 13 años (53,3% niñas). El análisis factorial exploratorio indicó una solución de dos factores, con el 47,9% de la varianza explicada. La fiabilidad de la escala fue adecuada (α de Cronbach = 0,78), y los análisis de confirmación indicaron buenos índices de ajuste (CFA &gt; 0,95 y RMSEA &lt; 0,05). Los análisis multigrupos indicaron que los ítems tienen el mismo significado considerándose sexo y edad, y que los factores latentes son comparables entre los sexos, pero no entre las edades. Se concluye que el modelo propuesto del instrumento es adecuado y se puede utilizar en estudios futuros con niños brasileños. <![CDATA[Level of Differentiation of Vocational Interests Profiles: Comparative Study by Age and Schooling in a Brazilian Sample]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Vocational interests can be defined as standards of preference, aversion or indifference to professional activities, but little is known about the factors involved in their development. From this perspective, this study attempted to clarify which variable, age or schooling, better fit comparisons of profile differentiation index. To this end, we analyzed the Escala de Aconselhamento Profissional (Professional Counseling Scale) responses of 6,824 Brazilian students between 14 and 50 years old with various levels of education. Differentiation of the interest profile was observed by subtraction between dimensions with lower and higher scores. Normality of the distributions was verified and then Analysis of Variance and Tukey’s post hoc test were conducted in relation to groups of age and schooling. The results suggest that schooling is a more appropriate variable to compare the differentiation of interests. The implications and limitations of this study are discussed, and suggestions for future studies are given.<hr/>Os interesses profissionais podem ser definidos como padrões de preferência, aversão ou indiferença em relação a atividades profissionais, mas pouco se sabe sobre os fatores envolvidos em seu desenvolvimento. A partir dessa perspectiva, este estudo teve como objetivo clarificar qual variável, idade ou escolaridade, melhor se ajusta às comparações dos índices de diferenciação dos perfis. Para tanto, foram analisadas as respostas à Escala de Aconselhamento Profissional (EAP) de 6824 estudantes brasileiros entre 14 e 50 anos com vários níveis de escolaridade. A diferenciação do perfil de interesses foi observada pela subtração entre as dimensões com pontuações mais altas e mais baixas. A normalidade da distribuição foi verificada e então Análises de Variância e prova post hoc de Tukey foram conduzidas em relação aos grupos de idade e escolaridade. Os resultados sugeriram que a escolaridade é a variável mais apropriada para comparar a diferenciação dos interesses. As implicações e limitações deste estudo são discutidas e sugestões para estudos futuros são fornecidas.<hr/>Los intereses profesionales pueden ser definidos como padrones de preferencia, aversión o indiferencia a las actividades profesionales, pero se sabe poco acerca de los factores que intervienen en su desarrollo. Desde esta perspectiva, este estudio trató de aclarar cual variable, edad o escolaridad, mejor se ajusta a las comparaciones de los índices de diferenciación de los perfiles. Con este fin, se analizaron las respuestas a la Escala de Aconselhamento Profissional (Escala de Orientación Profesional) de 6.824 estudiantes brasileños con edades entre 14 y 50 años de edad, con diversos niveles de educación. La diferenciación del perfil de interés se observó por sustracción entre dimensiones con puntuaciones más bajas y más altas. La normalidad de las distribuciones se verificó y Análisis de Varianza y test post hoc de Tukey se llevaron a cabo en relación con los grupos de edad y escolaridad. Los resultados sugieren que la escolaridad es la variable más apropiada para comparar la diferencia de intereses. Son discutidas las implicaciones y limitaciones de este estudio, y son dadas sugerencias para futuros estudios. <![CDATA[Revision of the Dependency Dimension of the Dimensional Clinical Personality Inventory]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100057&lng=en&nrm=iso&tlng=en The assessment of personality in pathologic levels is a field that requires investment. This study aimed to review the Dependency Dimension of the Dimensional Clinical Personality Inventory (IDCP). The study was conducted through the development of new items based on the literature, and by investigating the psychometric properties in a sample of 199 participants, aged between 18 and 54 years (M = 26.37, SD = 8.13), 71.4% female, who responded to the IDCP, the NEO-PI-R, and the PID-5. The first step resulted in 57 items that were tested psychometrically. Then, the dimension remained with 18 items, with internal consistency of .89, and three factors: Self-devaluation, Avoidance of abandonment, and Insecurity, with internal consistency between .79 and .91. The expected correlations coefficients were found between the Dependency dimension and the correlated dimensions and facets of the NEO-PI-R and PID-5. The results evidence the adequacy of the revised dimension.<hr/>A avaliação da personalidade em níveis patológicos é um campo que demanda investimentos. Esse estudo teve como objetivo a revisão da dimensão Dependência do Inventário Dimensional Clínico da Personalidade (IDCP). Este trabalho foi realizado por meio da elaboração de novos itens com base na literatura e pela investigação das propriedades psicométricas em uma amostra de 199 participantes, com idades entre 18 e 54 anos (M = 26,37; DP = 8,13), sendo 71,4% mulheres, que responderam ao IDCP, ao NEO-PI-R e ao PID-5. A primeira etapa resultou em 57 itens que foram testados psicometricamente. Na segunda, a dimensão foi finalizada com 18 itens, com consistência interna de 0,89 e três fatores, sendo Autodesvalorização, Evitação do abandono e Insegurança, com coeficientes de consistência interna entre 0,79 e 0,91. Foram encontradas correlações esperadas entre a dimensão dependência e dimensões correlatas do NEO-PI-R e do PID-5. Os resultados evidenciam adequação da dimensão revisada.<hr/>La evaluación de la personalidad en niveles patológicos es un campo que requiere inversiones. Este estudio tuvo como objetivo examinar la dimensión Dependencia del Inventario Dimensional Clínico de la Personalidad (IDCP). Se llevó a cabo mediante el desarrollo de nuevos ítems basados en la literatura, y mediante la investigación de las propiedades psicométricas en una muestra de 199 participantes, entre 18 y 54 años (M = 26.37, DE = 8,13), con 71,4% de mujeres, que respondieron al IDCP, al NEO-PI-R y al PID-5. El primer paso se tradujo en 57 ítems. En el segundo, la escala se completó con 18 ítems, consistencia interna de .89, en tres factores, Auto-devaluación, Evitación del abandono y Inseguridad, con coeficientes de consistencia interna entre .79 y .91. Fueron encontrados correlaciones esperadas entre la dimensión Dependencia y dimensiones correlacionadas del NEO-PI-R y del PID-5. Los resultados muestran la adecuación de la dimensión revisada. <![CDATA[Intervention in Autism: Social Engagement Implemented by Caregivers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100067&lng=en&nrm=iso&tlng=en To become involved in states of social engagement with their caregivers is a core deficit of children with autism. This study verified the effectiveness of an intervention with caregivers for the promotion of social engagement in their children with autism. The interactions of seven dyads were video recorded before, during and after the intervention in order to record the duration of eleven states of the children’ attention engagement, coded as social engagement (SE) or non-social engagement (NSE). Eight hours of intervention were divided into meetings with all the caregivers and into individualized monitoring. After the intervention, significant differences were observed regarding the increase of SE and in the decrease of NSE and these gains were maintained at follow-up. The increase in SE was positively associated with the degree of caregivers’ adherence to the treatment. We conclude that short duration interventions can qualify caregivers as competent mediators to increase social engagements.<hr/>Envolver-se em estados de engajamento social com seus cuidadores é um déficit central de crianças com autismo. Este estudo verificou a efetividade de uma intervenção com cuidadores para a promoção de engajamento social em suas crianças com autismo. As interações de sete díades foram filmadas antes, durante e após a intervenção para registro da duração de onze estados de engajamento da atenção infantil, categorizados como social (ES) ou não social (ENS). Oito horas de intervenção foram divididas em encontros grupais e em monitoramentos individuais. Após a intervenção foram observadas diferenças significativas no aumento de ES e na diminuição de ENS e esses ganhos foram mantidos na avaliação de seguimento. O aumento em ES estava positivamente associado ao grau de adesão das cuidadoras ao tratamento. Concluímos que intervenções de curta duração podem capacitar cuidadores como mediadores competentes para aumentar engajamentos sociais.<hr/>Participar en estados de engajamento social con sus cuidadores es un déficit central de niños con autismo. Este estudio verificó la efectividad de una intervención con cuidadores para la promoción de engajamento social en sus niños con autismo. Las interacciones de siete díades fueron filmadas antes, durante y después de la intervención para registro de la duración de once estados de engajamento de la atención infantil, categorizados como social (ES) o no social (ENS). Ocho horas de intervención fueron divididas en encuentros grupales y en monitoreos individuales. Tras la intervención fueron observadas diferencias significativas en el aumento de ES y en la disminución de ENS y esas ganancias fueron mantenidas en la evaluación de seguimiento. El aumento en ES estaba positivamente asociado al grado de adhesión de las cuidadoras al tratamiento. Concluimos que intervenciones de corta duración pueden capacitar cuidadores como mediadores competentes para aumentar engajamentos sociales. <![CDATA[Learning by Playing: Echo and Tact in Expanding the Verbal Repertoire of Infants]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100077&lng=en&nrm=iso&tlng=en To refer to an object or event by providing its corresponding name is an important acquisition in the learning of verbal behavior. The relationship between the spoken name and its referent, called tact, is considered essential in the expansion of verbal repertoires in children. This study aimed to teach tact to four institutionalized children, aged between 26 and 29 months, with reduced exposure to verbal stimulation. The procedure introduced playful characteristics into the teaching of tact and the required repertoire, which was the emission of echoic responses, through procedures typically used to teach verbal repertoire for children with language delay. All children learned to tact (and echo). The procedure was effective in increasing the echoic repertoire and promoting the acquisition of the tact repertoire. These results confirm the literature that considers learning echoic repertoire to be a requirement for the acquisition of tact.<hr/>Referir-se ao objeto ou evento dizendo o nome correspondente é uma importante aquisição na aprendizagem do comportamento verbal. A relação entre o nome falado e seu referente, denominada tato, é considerada imprescindível na ampliação de repertórios verbais das crianças. Este trabalho teve por objetivo ensinar a tatear a quatro crianças acolhidas judicialmente, com reduzida exposição à estimulação verbal e com idades entre 26 e 29 meses. O procedimento introduziu características de brincadeira no ensino do tato, e do repertório requisito que era a emissão de reposta ecoica, em procedimentos empregados no ensino de repertório verbal para crianças com atraso de linguagem. Todas as crianças aprenderam a tatear (e ecoar). O procedimento foi eficaz para incrementar o repertório de ecoar e promover a aquisição do repertório de tatear. Os resultados confirmam a literatura que considera a aprendizagem de repertório ecoico como requisito na aquisição do tato.<hr/>Una adquisición importante en el aprendizaje del comportamiento verbal es la de referirse al objeto o evento diciendo el nombre correspondiente. La relación entre el nombre hablado y su referente fue denominada tacto y es considerada imprescindible en la ampliación de repertorios verbales de los niños. El objetivo de este estudio fue enseñar cuatro bebés acogidos judicialmente a tantear, con exposición reducida a la estimulación verbal y con edades entre 26 y 29 meses. El procedimiento introdujo características de juego en la enseñanza del tacto y del repertorio requisito, que era la emisión de respuesta ecoica, en procedimientos empleados en la enseñanza de repertorio verbal para niños con atraso de lenguaje. Todos los niños aprendieron a tantear. El procedimiento fue eficaz para incrementar el repertorio del resonar y promover la adquisición del repertorio de tantear. Los resultados confirman la literatura que considera el aprendizaje del repertorio resonar como requisito para la adquisición del tacto. <![CDATA[CDRI as an Instrument to Evaluate Infants With Developmental Problems Associated With Autism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100085&lng=en&nrm=iso&tlng=en This exploratory study investigates the contributions the Clinical Risk Indicators in Child Development (CDRI) may bring for the evaluation of infants who might be considered in autistic development. To do so, results of the evaluation – using CDRI and the Modified Checklist for Autism (M-CHAT) – of 43 babies who were 18 months old were compared. The present study showed that autism is amongst the risks the CDRI detects. The statistical analysis highlights that the axis Subject Assumption (SA) may not differentiate infants who present developmental problems associated with autism from typically developing ones. The Alternate Presence/Absence (PA) axis seems to be the one that most distinguishes these groups of infants. The clinical vignette demonstrates that CDRI can be used as a guide that helps to understand the family dynamics and can guide the interventions made in public health services.<hr/>Esta pesquisa é um estudo exploratório com o objetivo de investigar contribuições que o protocolo Indicadores Clínicos de Risco para o Desenvolvimento Infantil (IRDI) pode trazer para avaliação de bebês que estejam se desenvolvendo em um percurso autístico. Para tanto, foram comparados resultados do IRDI e do Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT) em 43 bebês de 18 meses de vida. O estudo demonstrou que dentre os riscos detectados pelo IRDI também está o autismo. A análise estatística aponta para a possibilidade de o eixo Suposição de Sujeito (SS) não diferenciar bebês com problemas de desenvolvimento associados ao autismo daqueles que apresentam um desenvolvimento típico. O eixo Alternância Presença/Ausência (PA) parece ser aquele que mais distingue os dois grupos de bebês. A vinheta clínica demonstra que o IRDI pode ser utilizado como um operador de leitura que auxilia a compreensão de dinâmicas familiares com potencial para orientar intervenções no contexto da saúde pública.<hr/>Esta investigacion es un estudio exploratorio con objeto de investigar contribuciones que el protocolo Indicadores Clínicos de Riesgo para el Desarrollo Infantil (IRDI) puede traer para evaluación de bebés que estén desarrollándose en un camino autístico. Para tanto, fueron comparados resultados del IRDI y del Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT) en 43 bebés de 18 meses de vida. El estudio demostró que los riesgos detectados por el IRDI también incluyen está el autismo. El análisis estadístico indica la posibilidad de que el eje Suposición de Sujeto (SS) no diferencie bebés con problemas de desarrollo asociados al autismo de aquellos con desarrollo típico. El eje Alternancia Presencia/Ausencia (PA) parece ser el que más distingue los dos grupos de bebés. La viñeta clínica demuestra que el IRDI puede ser utilizado como un operador de lectura que auxilia la comprensión de dinámicas familiares con potencial para orientar intervenciones en el contexto de la salud pública. <![CDATA[Psychiatric Crisis Management in the Emergency Care Hospital Network]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Since psychiatric crisis treatment is crucial in mental health care, this study aimed to characterize the psychiatric crisis in the hospital emergency services of Natal/RN. Semi-structured interviews were conducted with 33 professionals employed in four local public hospitals. The results revealed the absence of adequate beds for psychiatric conditions, scarcity of psychiatric drugs, lack of clarity regarding diagnostic criteria, treatment based on chemical restraint and inpatient care as a priority strategy. Furthermore, there is fragmentation of the work processes with physician centrality in the management of crisis, disarticulation between hospitals and other services of the psychosocial care network and systematic referrals to psychiatric hospital. We conclude that the configuration of the local hospital network does not present satisfactory responsiveness to psychiatric crisis situations and its clinical and institutional weaknesses reflect the process of psychiatric reform in the region.<hr/>Tendo em vista que o tratamento nos episódios de crise é parte fundamental do cuidado em saúde mental, objetivou-se caracterizar o manejo da crise psiquiátrica em hospitais de urgência e emergência de Natal/RN. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com 33 profissionais dos quatro hospitais públicos locais responsáveis pelo atendimento às situações de crise. Os resultados revelaram inexistência de leitos adequados ao atendimento psiquiátrico, escassez de psicofármacos, falta de clareza quanto aos critérios diagnósticos utilizados, acolhimento via contenção química e internação como estratégia de cuidado prioritária. Evidenciou-se a fragmentação do processo de trabalho com centralidade do médico no manejo da crise, desarticulação entre hospitais e demais serviços da rede de atenção psicossocial e encaminhamento sistemático para o hospital psiquiátrico. Conclui-se que a configuração da rede hospitalar local não apresenta capacidade satisfatória de resposta às situações de crise e que suas debilidades clínico-institucionais refletem o processo de reforma psiquiátrica em curso na região.<hr/>Dado que el tratamiento de la crisis psiquiátrica es fundamental en la atención en salud mental, el objetivo fue caracterizar su manejo en hospitales de urgencia y emergencia de Natal/RN. Fueron llevadas a cabo entrevistas semiestructuradas con 33 profesionales de cuatro hospitales locales. Los resultados revelaron inexistencia de espacios de internación adecuados, escasez de psicofármacos, falta de claridad en cuanto a los criterios diagnósticos, tratamiento basado en la contención química y la internación como estrategia de cuidado prioritaria. Fueron evidenciadas fragmentación del proceso de trabajo con centralidad del médico en el manejo de la crisis, desarticulación entre hospitales y demás servicios de la red de atención psicosocial y derivación sistemática para el hospital psiquiátrico. El estudio llegó a la conclusión que el funcionamiento de la red hospitalaria local no presenta capacidad satisfactoria de respuesta a la crisis psiquiátrica por sus debilidades clínico-institucionales, que reflejan problemas en el proceso de reforma psiquiátrica. <![CDATA[Students’ Motivation for Learning in Virtual Learning Environments]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en The specific characteristics of online education require of the student engagement and autonomy, factors which are related to motivation for learning. This study investigated students’ motivation in virtual learning environments (VLEs). For this, it used the Teaching and Learning Strategy and Motivation to Learn Scale in Virtual Learning Environments (TLSM-VLE). The scale presented 32 items and six dimensions, three of which aimed to measure the variables of autonomous motivation, controlled motivation, and demotivation. The participants were 572 students from the Brazilian state of Paraná, enrolled on higher education courses on a continuous education course. The results revealed significant rates for autonomous motivational behavior. It is considered that the results obtained may provide contributions for the educators and psychologists who work with VLEs, leading to further studies of the area providing information referent to the issue investigated in this study.<hr/>As especificidades da educação on-line requerem engajamento e autonomia do estudante, fatores que estão relacionados à motivação para aprender. Esta pesquisa investigou a motivação dos estudantes em ambientes virtuais de aprendizagem (AVAs). Para tanto, utilizou-se a Escala de Estratégia de Ensino, de Aprendizagem e Motivação para Aprender em Ambientes Virtuais de Aprendizagem - EEAM-AVA. A escala apresentava 32 itens e 6 dimensões, sendo que 3 destes se destinavam à mensuração das variáveis motivação autônoma, motivação controlada e desmotivação. Participaram 572 estudantes do estado do Paraná, inscritos em cursos do ensino superior e em um curso de formação continuada. Os resultados revelaram índices significativos para o comportamento motivacional autônomo. Considera-se que os resultados obtidos possam trazer contribuições aos educadores e psicólogos que atuam em AVAs, incitando novas pesquisas na área e fornecendo informações referentes à temática investigada neste estudo.<hr/>Las características específicas de la educación en línea requieren activación y autonomía de los estudiantes, factores que están relacionados con la motivación para aprender. Este estudio investigó la motivación de estudiantes en ambientes virtuales de aprendizaje (AVAs). Se utilizó la Escala de Estrategia de Enseñanza, de Aprendizaje y Motivación para Aprender en AVAs - EEAM-AVA. La escala abarcaba 32 ítems y 6 dimensiones, siendo que 3 de ellos se destinaban a la mensuración de las variables motivación autónoma, motivación controlada y desmotivación. Participaron 572 estudiantes del estado de Paraná, matriculados en cursos de educación superior y en un curso de formación continua. Los resultados revelaron índices significativos para el comportamiento motivacional autónomo. Se considera que los resultados alcanzados pueden aportar contribuciones a los educadores y psicólogos que actúan en AVAs, incitando nuevas investigaciones en el área y el proveyendo informaciones relacionadas con el tema investigado en este estudio. <![CDATA[The Absence of Generosity and Obedience to Authority: Judgments of Teachers and Students From Kindergarten]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100115&lng=en&nrm=iso&tlng=en Preschool Education can provide conditions for the construction of moral values in children. This study’s objective was to investigate the judgment of teachers and students in Primary Education regarding the virtue of generosity and whether, in this judgment, it is valued more than obedience to authority. Interviews were held with 26 teachers and 90 children from four municipal schools, using a stimulus-story about an activity using modeling clay. The results indicated that, for the majority of participants, the attitude of the teacher in the stimulus-story, in not helping the child and demanding obedience in first place, is wrong. In relation to the reasons, for the majority of the teachers, the lack of help is justified because the activity with the modeling clay should be free, prioritizing the child’s wishes. For the majority of the children, however, the teachers’ lack of help is felt as failure to attribute postive value. Furthermore, it was observed that the strength of the virtue of generosity among the participants in this study is weak.<hr/>A Educação Infantil pode proporcionar condições para a construção dos valores morais nas crianças. O objetivo deste estudo foi investigar os juízos de professores e alunos da Educação Infantil em relação à virtude generosidade e se nesse juízo ela é mais valorizada que a obediência à autoridade. Foram entrevistados 26 professores e 90 crianças de quatro escolas municipais, utilizando-se uma estória-estímulo sobre uma atividade com massa de modelar. Os resultados indicaram que, para a maioria dos participantes, é errada a atitude da professora da estória-estímulo em não ajudar a criança e exigir obediência primeiramente. Quanto às justificativas, para a maioria das professoras, a falta de ajuda se justifica porque a atividade de massa de modelar deve ser livre, priorizando a vontade da criança. No entanto, para a maioria das crianças, a falta de ajuda da professora é sentida como falta de atribuição de valor positivo. Além disso, foi constatado que é fraca a força da virtude generosidade entre os participantes desta pesquisa.<hr/>La Educación Infantil puede proporcionar condiciones para la construcción de los valores morales en los niños. La finalidad de este estudio fue investigar los juicios de los profesores y niños de la Educación Infantil respecto a la virtud de la generosidad y si esta virtud es más valorada que la obediencia. Fueron entrevistados 26 profesores y 90 niños de cuatro escuelas municipales, les presentando una historia-estímulo. Los resultados indican que, para la mayoría de los participantes, la actitud de la profesora es equivocada, además de exigir obediencia primero. Respecto a las justificativas, para la mayoría de las profesoras, la falta de ayuda se justifica porque la actividad debe ser libre, priorizando la voluntad del niño. Sin embargo, para la mayoría de los niños, la falta de ayuda por parte del profesor se percibe como falta de atribución de valor positivo. La fuerza de la virtud generosidad es débil entre los participantes de esta investigación. <![CDATA[The Significant Social Networks of Women Who Have Resided in Shelters]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2015000100125&lng=en&nrm=iso&tlng=en The social and institutional support networks structured around women who suffer violence are strategic tools when coping with the phenomenon, which is considered a public health problem. This qualitative study was aimed at understanding the relational dynamics of significant social networks of women who have experienced family violence and have resided in a shelter. A group of 12 women participated in the study and data collection was carried out through semi-structured interviews and the social networks map. Data analysis was based on Grounded Theory and performed using the software Atlas.ti 5.0. The results revealed that the significant social networks were important sources of help and support in the process of coping with violence experienced by women. Results also showed that the persons in the social networks develop multiple functions and present an increasing level of relational commitment to women, especially after they leave the shelter.<hr/>As redes sociais e de suporte institucional, configuradas em torno da mulher que sofre violência, constituem-se em ferramentas estratégicas para o enfrentamento desse fenômeno, considerado um problema de saúde pública. Este estudo de natureza qualitativa teve por objetivo compreender a dinâmica relacional das redes sociais significativas de mulheres que sofreram violência no contexto familiar e foram acolhidas em casa-abrigo. Participaram 12 mulheres, sendo os dados coletados por meio da entrevista semiestruturada e do Mapa de Redes. A organização e análise dos dados foi com base na Grounded Theory, com o auxílio do software Atlas.ti 5.0. Os resultados evidenciaram que as redes sociais significativas se mostraram importantes fontes de ajuda e apoio ao longo do processo de enfrentamento da violência vivenciado pelas mulheres. Observou-se o desempenho de múltiplas funções das pessoas das redes e o aumento do grau de compromisso relacional com as mulheres, sobretudo após a saída da casa-abrigo.<hr/>Las redes sociales e institucionales se constituyen en herramientas estratégicas para el enfrentamiento de la violencia, considerado, en la contemporaneidad, un problema de salud pública. El objetivo del estudio fue comprender la dinámica relacional de las redes sociales significativas de las mujeres víctimas de violencia familiar que fueron encaminadas para casa de acogida. Participaron 12 mujeres, siendo utilizadas entrevistas semiestructuradas y el mapa de redes. La organización y análisis de los datos se basa en la teoría fundamentada y se utilizó los recursos del software Atlas.ti 5.0. Los resultados mostraron que las redes sociales significativas fueron: (a) importantes fuentes de ayuda y apoyo a lo largo del proceso de enfrentamiento de la violencia vivido por las mujeres, (b) las personas de la rede desempeñaron múltiples funciones e, (c) aumento del grado de compromiso relacional de las personas con las mujeres, principalmente, después de la salida de la casa de acogida.