Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudos Feministas]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-026X20180003&lang= vol. 26 num. 3 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[26 anos de REF: trouxemos as chaves?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300100&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[The Prostitution in Classical Marxism: Critique of Capitalism and Bourgeois Double Standard of Sexual Morality]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300200&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: O artigo tem o objetivo de examinar como as tradições do marxismo clássico, do século XIX ao início do século XX, compreenderam a questão da prostituição, conectando-a com visões específicas sobre as relações de gênero, sobre a autonomia sexual e sobre as formas de superar a opressão sobre as mulheres trabalhadoras. Reconhecendo a diversidade das perspectivas trazidas por essas tradições e os relativos limites, a crítica à instituição da prostituição será construída pelas/os autoras/es a partir da necessidade de superação do sistema capitalista de produção, do desmonte das instituições burguesas como a família e o casamento, da construção de relações sociais igualitárias e calcadas na solidariedade e como forma de emancipação feminina.<hr/>Abstract: The article aims to examine how the traditions of classical Marxism and anarchist feminism of the nineteenth century to the early twentieth century understood the issue of prostitution, connecting it with specific views on gender relations, on sexual autonomy and on ways to overcome the oppression of women workers. Recognizing the diversity of perspectives and relative limits, the critique of the institution of prostitution will be developed based on the need to overcome the capitalist system of production, the dismantling of bourgeois institutions like family and marriage, the construction of egalitarian social relations, based on solidarity and as a form of female emancipation. <![CDATA[Gender Stereotypes that Foment Symbolic Violence: Nudity and Hair]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300201&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: El propósito del presente artículo es analizar las categorías: cuerpo, desnudez y cabellera, articuladas por la violencia simbólica en contra de las mujeres. Asimismo, se busca evidenciar el grado de “naturalización” de los estereotipos femeninos, en este caso, el uso de cabellera larga como rasgo identitario de género, cuyo manejo discrecional permite el ejercicio indiscriminado del poder masculino. Entre otros casos, se muestra el uso del yihab musulmán, por el enorme parecido al velo de monjas católicas, cuya función es, precisamente, la negación de la cabellera, impidiendo el disfrute y erotización por parte del varón. Esto, en situación contraria al de la exhibición de la desnudez y la cabellera de la mujer ante el espectador masculino, especialmente en espacios íntimos, tanto familiares como los de encuentro sexual. Para los fines de este artículo, se entiende la desnudez como una de las expresiones de la corporalidad, en este caso, femenina, que ha sido el canal de recepción u objeto para el ejercicio permanente del poder masculino, es decir, como manifestación inequívoca del orden social androcéntrico. Se plantean aquí las tres categorías de análisis entrecruzadas por el eje transversal de la violencia simbólica, aludiendo en ocasiones a referentes históricos, artísticos y semióticos<hr/>Abstract: The purpose of this article is to analyze the categories: body, nudity and hair, articulated by symbolic violence against women. Likewise, it seeks to demonstrate the degree of “naturalization” of female stereotypes, in this case, the use of long hair as a gender identity characteristic, whose discretionary use allows the indiscriminate exercise of male power. Among other cases, the use of the Muslim yihab is shown, due to the enormous resemblance to the veil of catholic nuns, and its function is, precisely, the denial of the hair, preventing the enjoyment and eroticization of men. This situation is opposite to that of the exhibition of the nudity and the hair of women before the male spectator, especially within intimate spaces, both familiar and for sexual encounter. For the purpose of this article, nudity is understood as one of the expressions of corporality, in this case, feminine, which has been the channel of reception or object for the permanent exercise of male power, that is, seen as an unequivocal manifestation of the androcentric social order. The three categories of analysis are interwoven with the transversal axis of symbolic violence, sometimes referring to historical, artistic and semiotic references<hr/>Resumo: O presente artigo tem como propósito analisar as categorias: corpo, nudez e cabeleira, articuladas pela violência simbólica contra as mulheres. Desse modo, busca evidenciar o grau de “naturalidade” dos estereótipos femininos, neste caso, o uso de cabeleira longa como traço de identidade de gênero, cujo uso discreto permite o exercício indiscriminado do poder masculino. Entre outros casos, mostra o uso do hijab muçulmano, pela grande semelhança com o véu das freiras católicas, cuja função é precisamente a negação da cabeleira longa, impedindo o desfrute e a erotização por parte do homem. Isto, em situação contrária à exibição da nudez e da cabeleira da mulher ao espectador masculino, que ocorre especialmente em espaços íntimos, tanto em espaços familiares, como também de encontros sexuais. Para os fins deste artigo, se entende a nudez como uma das expressões da corporeidade, neste caso, feminina, que tem sido o canal de recepção ou objeto para o exercício permanente do poder masculino, ou seja, como uma manifestação inequívoca da ordem social androcêntrica. Aqui as três categorias de análise se entrecruzam com o eixo transversal da violência simbólica, aludindo, em ocasiões, aos referentes históricos, artísticos e semióticos <![CDATA[The "Right" to Speak in Lawsuits: the Gender in the Legal Codes of the Government of Afonso X]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300202&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Este artigo não é uma tentativa de estudar a vocalidade ou a oralidade em textos escritos e jurídicos assumidos por figuras femininas. Embora isso seja importante, dentro dos limites metodológicos do que sugerem as documentações que analiso, o que tenho em mente é saber se, como e por que as diretrizes de gênero atuaram de maneiras transversais nos discursos produzidos pela legislação do governo de Afonso X (1252-1284), sobretudo no que toca a determinadas atividades, práticas ou ofícios jurídicos que estão direta ou indiretamente associados à credibilidade do falar ou do uso das palavras. A proposta aqui é testar as possibilidades da proposição de uma História Institucional de Gênero, combinando o campo da História Cultural do Direito Medieval e os Estudos de Gênero. Discutimos as interseccionalidades ou transversalidades constituídas entre relações de poder e processos de significação, isto é, a “d(en)ominação”.<hr/>Abstract: This article is not an attempt to study the vocality and orality in written and legal texts. What I have in mind is whether, how and why gender guidelines acted in cross ways in the speeches made by government legislation of Alfonso X (1252-1284), especially with regard to certain activities, practices or legal offices which are directly or indirectly associated with the credibility of the talk or the use of words. The proposal here is to test the limits and possibilities of proposing an Institutional History of Gender, combining the field of Cultural History of Medieval Law and Gender Studies. Discusses the intersectionality between power relations and processes of meaning, ie, “d(en)omination”. <![CDATA["Is the Birth Control Pills the Solution?" Media Debate Between 1960-1970]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300203&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: O artigo apresenta o debate social sobre pílulas anticoncepcionais, veiculado em O Globo, nos anos 1960 e 1970. Realizamos uma pesquisa sócio-histórica, utilizando o método de estudo de controvérsias. A segurança e a oportunidade dessas tecnologias no Brasil foram as principais questões dos conflitos que envolveram médicos, Igreja, autoridades públicas e entidades de planejamento familiar. Após anos de ambiguidade, o Estado entra efetivamente no debate e, recuperando a ideia de “paternidade responsável”, difundida pela Igreja Católica, contribui para a estabilização das controvérsias. O centro dos debates se desloca de questões malthusianas para uma perspectiva neomalthusiana liberal-conservadora que relaciona o direito de decidir sobre a prole e à responsabilidade moral e cívica de limitar o número de filhos àquele que se possa criar.<hr/>Abstract: The article presents the social debate on birth control pills, broadcast in O Globo, in the 1960s and 1970s conducted research historical partner, using the controversial study method. Safety and opportunity the spread of this technology in Brazil were the main issues of conflicts involving doctors, church, public authorities and family planning organizations. After years of ambiguity, the State enters the debate effectively and recovering the Catholic idea of "responsible parenthood", contributes to stabilization of controversies. The center of the debate moves from Malthusian issues for a liberal-conservative neo-Malthusian perspective that speaks of the right to decide on the offspring and the moral and civic responsibility not to have more children than those who can create. <![CDATA[Bodies and Space in an Alternative Myth of Origin]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300204&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En el presente trabajo pretendo abordar la novela de Doris Lessing, The Cleft (2007), desde conceptualizaciones del cuerpo y el espacio que enfatizan sus cualidades de inestables y en constante devenir debido a la naturaleza social tanto de uno como del otro. En The Cleft se revisa el mito de origen de la humanidad a través de la interpretación que realiza un senador de la antigua Roma de manuscritos que datan de tiempos remotos. En esta fundación alternativa de la humanidad, las mujeres se reproducen asexualmente y dan luz a mujeres. Pretendo interrogar al texto de Lessing sobre cómo se construyen los cuerpos de varón y de mujer a medida que avanza el relato, a través del tiempo, qué organizaciones e imaginarios espaciales determinan la constitución de unos y otros cuerpos, cómo ilumina el acercamiento a las problemáticas del texto un enfoque espacial, cuál es efecto de y en última instancia cuál es la crítica subyacente en revisitar el mito de origen de la humanidad, una humanidad inaugurada por mujeres según el texto objeto de análisis.<hr/>Abstract: The present article explores Doris Lessing's novel The Cleft (2007) by means of conceptualizations of space and the body that highlight their instability and ever-changing qualities, resulting from their socially constructed nature. The Cleft revisits the myth of origin of humankind through the interpretation of ancient manuscripts that a Roman Senator carries out. In this alternative inauguration of humankind, the reproduction of the first people (women) is asexual. I explore here how women's and men's bodies are constructed through time, which spatial imaginations and organizations determine the construction of these bodies, and the effect of recreating a myth in which humanity's origin is female. <![CDATA[Memories of Women's Militancy before the Coup d'État in Chile (Valparaíso)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300205&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Este trabajo aborda las articulaciones entre género y memorias sociales de la dictadura cívico-militar chilena focalizadas en las trayectorias políticas de mujeres militantes de izquierda. Partimos problematizando las relaciones entre género y memoria, seguido del análisis sobre el inicio de la participación política de las mujeres. Metodológicamente nos basamos en relatos de vida de mujeres que fueron jóvenes militantes durante la Unidad Popular, tras el Golpe de Estado experimentaron la represión política, se involucraron en la resistencia contra la dictadura, y en el presente permanecen activas políticamente. El análisis problematiza cómo el género se reproduce y se desafía al hacer memoria sobre el pasado reciente. A partir de ello concluimos sobre la pertinencia de partir del punto de vista de las mujeres, que reclaman las epistemologías feministas, al articular memoria y género.<hr/>Abstract: This work deals with the links between Gender and Social Memories of Dictatorship in Chile, focusing on the political trajectories of left-wing female activists. We begin by problematizing the connections between Gender and Memory, followed by an analysis of the beginning of these women’s political activity. We draw from a Life History methodology to learn about women who participated as young activists during the Popular Union, were politically persecuted after the Coup d’État, were involved in resistance groups, and remain politically active today. The analysis explores the way gender is reproduced and challenged in the making of a memory of the recent past. Departing from there, we conclude about the appropriateness of a Women’s Standpoint as a starting one, as Feminist Epistemologies claim, in order to articulate Social Memory and Gender. <![CDATA[Representation of La Araucanía-Chile Women in <em>Tic Tac</em> Magazine (1914)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300206&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: El presente trabajo busca describir las representaciones de género presentes en las fotografías de mujeres publicadas en la Revista Tic Tac, editada el año 1914 en la región de La Araucanía/Wallmapu, Chile, como parte de la imposición de un modelo hegemónico social, cultural, político y económico por parte del Estado chileno y los grupos de poder de la época durante la posguerra en La Araucanía.<hr/>Abstract: The present work seeks to describe the representations of gender present in the photographs of women published in the Tic Tac magazine, edited in 1944 in La Araucanía region/Wallmapu, Chile, as part of the imposition of a social, cultural, political and economic hegemonic model of the Chilean State and the groups of power at that time, during the postwar period in La Araucanía.<hr/>Resumo: O presente trabalho descreve as representações de gênero presentes nas fotografias de mulheres publicadas na Revista Tic Tac, editada no ano 1914 na região da Araucânia/Wallmapu (Chile), como parte da imposição do modelo hegemônico, social, cultural, político y econômico por parte do Estado Chileno e dos grupos do poder no período da pós guerra na Araucânia. <![CDATA[“Let me Know if I become Excessively my Own Self”: Lispector in the Years of Plumb]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300207&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Estas considerações integram trabalho mais amplo sobre a experiência das configurações identitárias de gênero nos anos de chumbo no Brasil. As crônicas semanais de Clarice Lispector, publicadas no Jornal do Brasil, de meados dos anos 1960 até início dos anos 1970, lançam luz sobre os processos de formação de subjetividades contra o quadro repressivo por parte do Estado totalitário de então. Sua pena atravessa os tênues limites entre o ficcional e o não ficcional, sempre no risco da emergência do estranho (Sigmund FREUD, 1976), elemento básico à dinâmica de gênero no jogo literário.<hr/>Abstract: These notes integrate a larger scope job on the experience gender identity configurations in the so called the twentieth century “plumb” days in the in Brazil. Clarice Lispector’s weekly writings in Jornal do Brasil, from the mid-1960’s to the early-1970’s shed light upon subjectivity processes under way against a setting of brutal political repression by the totalitarian state then. Her pen trespasses the slight frontiers between fiction and nonfiction, in pursuit of the emergence of the uncanny (Sigmund FREUD, 1976), a basic gender element to literary dynamics. <![CDATA[Homophobia and the Brazilian socialists in “O Lampião da Esquina” (1978-1981)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300208&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: “O Lampião da Esquina” foi um dos mais importantes jornais com engajamento político nas questões de Gênero no Brasil, tornando-se referência no debate sobre questões de gênero na década de 1970. Durante a ditadura militar, a comumente chamada esquerda brasileira engajou-se na disputa que envolvia uma série de questões sociais e políticas. Entretanto, partindo-se das reportagens do “O Lampião”, as ações da esquerda da época, referentes às demandas LGBT, podem ser questionáveis. Sendo assim, este artigo teve como objetivo analisar as 47 edições do jornal buscando por conteúdos que evidenciassem as tensões existentes entre a esquerda e o movimento LGBT no período em que ele era impresso. Hoje a maior parte da esquerda atua na defesa das liberdades sexuais e contra as opressões de gênero. Contudo, por meio dessa análise, observou-se que as causas LGBT foram as últimas a serem entendidas como questões políticas pela esquerda da época.<hr/>Abstract: “The lamp of the Esquina” was the first gay newspaper with political engagement in Brazil, becoming a reference in the debate on gender issues in the 1970s during the military dictatorship, commonly called Brazilian left has engaged in the dispute that involved a range of social and political issues. However, starting from the reports of “The Lantern”, the left’s shares at the time, referring to LGBT demands, may be questionable. Thus, this article aims to analyze the 47 newspaper editions searching for content that evidence of the tensions between the left and the LGBT movement in the period in which it was printed. Today most of the left acts in defense of sexual freedom and against gender oppression. However, through this analysis, it was observed that LGBT causes were the last to be understood as policy issues by the left of the time. <![CDATA[A look at the contemporary Brazilian feminist photography]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300209&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Aborda-se neste artigo a relação dialógica de obras de fotógrafas brasileiras contemporâneas com o feminismo. Para tanto, faz-se necessário traçar um breve percurso da inserção das mulheres nas artes visuais no Brasil e no mundo, juntamente com a compreensão de produções de gênero no âmbito de trabalho das mulheres artistas, inclusive o trabalho produzido pela fotografia brasileira. O recorte que se propõe como estudo é a análise do corpo como instrumento de discurso, com ênfase no autorretrato por meio da série de imagens Silêncio(s) do Feminino, com vistas ao estreitamento de relações entre a fotografia feminina e o feminismo.<hr/>Abstract: This article deals with the dialogical relation between the contemporary Brazilian women photographer´s work and feminism. Therefore, it is need to chart a brief course of women´s insertion in visual arts in Brazil and worldwide, adding the understanding of gender production in the working field of women artists, including the work produced by Brazilian photography. This study purposes to analyze the body as discuss instrument, with emphasis on self-portrait trough the series of image Silêncio(s) do Feminino, in order to narrowing relations between female photography and feminism. <![CDATA[Gender Labor and Citizenship: Equal Occupation, Unequal Salary Treatment]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300210&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Este estudo aborda a questão da (des)igualdade de gênero no trabalho, mais especificamente acerca da disparidade salarial entre homens e mulheres, à luz da igualdade e da premissa internacionalmente concertadas de trabalho igual, salário igual, objetivando problematizar como se apresenta contemporaneamente a demanda por paridade salarial como direito e como exercício de cidadania. Nesse compasso, ao analisar o ordenamento que veda discriminar (in)diretamente a mulher quando esta executa igual função ocupada por um homem e sublinhar a existência de uma aguda desigualdade sociolaboral, pretende-se refletir também sobre a persistência de uma ainda insuficiente compensação jurídica, proporcionada pela discriminação positiva. Constata-se que, apesar dos avanços verificados com uma maior inserção da mulher no mercado de trabalho, as determinações socioeconômicas, políticas e culturais que incidem sobre as relações de gênero dificultam a aplicabilidade dos instrumentos jurídicos disponíveis, entrelaçando essa questão com outras desigualdades próprias do modelo societário capitalista; porquanto permanece a igualdade salarial como uma demanda urgente e desafiadora da cidadania política, sobretudo em tempos de desmonte dos direitos sociais.<hr/>Abstract: This study approaches the theme of gender inequality in labor, specifically about gender wage gap, equality and the legal principal of equal pay for equal work, in order to evaluate how is contemporary present the demand for wage parity as a right and as part of citizenship. Therefore, we analyze the legal prohibition for direct and indirect discrimination to women that executes the same function occupied by a man, systematization that reveals socio-occupational diversities and a still insufficient legal compensation by the positive discrimination. We observe that despites the progress achieved with the inclusion of women in the labor market, the socioeconomic, political and cultural determinations that affects gender relations interferes in the applicability of the legal instruments, connecting this legal issue with other diversities in the contemporary capitalism; consequently equal pay remains as an urgent and challenging demand of citizenship. <![CDATA[Calipso and the gender intransigence]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300211&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: O presente texto propõe-se a investigar a operação dialética que Calipso elabora (Canto 5 da Odisseia - Regresso) ao ser obrigada pelos Deuses (Zeus), contra a sua vontade, a deixar Odisseu seguir o seu regresso à Ítaca. A análise é feita à luz dos estudos de gênero e feministas. O canto em questão pode figurar como um dos principais registros ocidentais das relações de gênero, destacando-se entre as demais passagens da Odisseia como um todo. Em poucas palavras, o canto cinco indica a superação dialética da condição não hegemônica das mulheres a partir da intransigência do gênero.<hr/>Abstract: This paper intends to investigate the dialectical operation that Calypso elaborates (Part 5 of the Odyssey - Return), while told by the gods (Zeus), against her will, to let Odysseus follow his path to Ithaca. The analysis is conducted in the light of gender and feminist studies. The passage under analysis may be included as one of the major Western records of gender relations, especially among the other passages of the Odyssey as a whole. In a few words, this passage indicates the dialectic overcoming of non-hegemonic status of women from the gender intransigence. <![CDATA[Decolonization, Feminisms and Queerness in African Contexts]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300212&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Este texto conduz a um primeiro mapeamento do campo de estudo sobre sexualidades e teoria queer em contextos africanos. A África está se delineando como um laboratório de elaboração de práticas teóricas - no campo do feminismo e das sexualidades dissidentes. Destacamos as produções de uma jovem geração de africanos que problematiza as normas sexuais e de gênero nos diversos países da África do ponto de vista teórico, nos fundamentamos na primeira coletânea Queer africana, o Queer African Reader (QAR), publicada em 2013, e na coletânea Reclaiming Afrikan, publicada em 2014, que reúnem contribuições de estudios@s e militantes de vários países do continente. O maior aporte destas reflexões consiste em romper com a imagem de uma África homogênea do ponto de vista cultural e das práticas sexuais, colocando contra o muro a representação da África “obsessivamente” homofóbica, perpetuada pelas agendas LGBT globais, e a representação do caráter supostamente não africano da homossexualidade, disseminada pelos discursos nacionalistas de grupos religiosos locais. O QAR apresenta uma versão descolonizada da dissidência sexual que repensa o queer desde o Sul.<hr/>Abstract: This text aims at presenting a first mapping of the field of queer and sexualities studies in African contexts. Africa is becoming a laboratory of production of theoretical practices, in the field of feminism and sexual dissidence. We emphasize the production of a young African generation who questions sexual and gender norms in different African countries. From the theoretical point of view, we refer to the Queer African Reader (QAR), the first collection of papers from researchers and activists from different African countries, published in 2013, and to a second collection, Reclaiming Afrikan, published in 2014. The major contribution of these thinks consists in breaking with the image of a culturally homogeneous Africa, and from the point of view of sexual practices, putting against the wall both the representations of an obsessively homophobic Africa, perpetuated by LGBT global agendas, and of homosexuality as supposedly un-african, disseminated by nationalist discourses of local religious groups. O QAR represents a decolonized version of sexual dissidence, rethinking queer from the South. <![CDATA[Incarcerated by Homoerotism: Clara Fernandes, a Lesbian before the Inquisition Court]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300213&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Na sociedade portuguesa de Antigo Regime, o sexo entre mulheres era suscetível à pena de morte na fogueira e, por ser um crime de foro misto, também esteve sob a alçada do Tribunal da Inquisição. O objetivo deste estudo é analisar o processo inquisitorial da jovem Clara Fernandes, sentenciada em 1556 por sodomia foeminarum. Apesar de casada e mãe de três filhos, as atitudes de Clara externam um incontido desejo sexual por mulheres. Atormentada por suas “culpas”, buscou o perdão do Santo Ofício, mas encontrou a “justiça” de um Tribunal inclemente.<hr/>Abstract: In the Portuguese society of the Old Regime, sex between women was susceptible to the death penalty at the stake and, as a mixed crime, was also under the jurisdiction of the Inquisition Tribunal. The objective of this study is to analyze the inquisitorial process of the young Clara Fernandes sentenced, in 1556, by sodomy foeminarum. Although married and the mother of three children, Clara’s attitudes express an unconstrained sexual desire for women. Tormented by her “guilts” sought pardon of the Holy Office, but found the “justice” of an inclement Tribunal. <![CDATA[More Reason and Less Emotion: The Self-Help Discourse Addressed to Women]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300214&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres. <![CDATA[Black Literature, Black Feminism and Translation: An Interview with Conceição Evaristo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300400&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres. <![CDATA[As (po)éticas do espaço: mulheres negras e exposições museológicas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300800&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres. <![CDATA[Reconhecer as diferenças para superar os (pre)conceitos de gênero e de sexualidade na educação]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300801&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres. <![CDATA[Feminismos, Masculinidades e Transexualidade]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300802&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres. <![CDATA[O binarismo à deriva: as sexualidades performáticas de “Gêneros incríveis”]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300803&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres. <![CDATA[Traduções, diálogos e (des)construções: a crítica feminista em quatro tempos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300804&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres. <![CDATA[Educação Física e sexualidade: desafios educacionais]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300805&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres. <![CDATA[Entre el Buen Vivir y el feminismo: avances, desafíos y encrucijadas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300806&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres. <![CDATA[<em>Mães arrependidas</em>: literatura comercial ou crítica feminista?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2018000300807&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo: Neste trabalho, adotando um ponto de vista interdisciplinar, no qual nos servimos da Análise do Discurso de linha francesa e da Psicologia Social, analisamos o ethos de uma obra de autoajuda sobre relacionamentos dirigida a mulheres. A análise revela que, ancorado no estereótipo tradicional de mulher, o discurso de autoajuda adota um tom melodramático e especialmente um tom didático, propondo às mulheres que sejam mais racionais e menos emocionais, colaborando, de um modo não evidente, para a manutenção do sistema de desigualdades entre os gêneros.<hr/>Abstract: In this paper, from an interdisciplinary point of view, which is based on the theoretical framework of French Discourse Analysis and based on Social Psychology, we analyze the ethos of a self-help book about relationships addressed to women. The analysis reveals that, anchored in the traditional stereotype of women, the self-help discourse adopts a melodramatic tone and especially a didactic tone, proposing to women that they need to be more rational and less emotional¸ collaborating, in a non-obvious way, to maintain the system of inequalities between the genres.