Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudos Feministas]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-026X20140003&lang=es vol. 22 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Women who report intrafamiliar sexual violence</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es O estudo tem por objetivo compreender o papel de mulheres que fazem denúncia de violência sexual, perpetrada por um membro de sua convivência, contra seu filho/a. O trabalho apresenta resultados de entrevistas semiestruturadas realizadas com cinco mães de crianças vítimas de violência sexual intrafamiliar. Utilizou-se a análise de conteúdo de Bardin, dividindo-se os resultados em quatro categorias: (a) susto, culpa, raiva, dúvida são as primeiras reações frente à revelação; (b) a dor da verdade torna-se força para agir; (c) as instâncias de proteção e de garantia de direitos e as expectativas de apoio e resolução; e (d) transformar-se e ir em frente. As motivações para a proteção decorreram do vínculo materno filial fortalecido e do reconhecimento do dever materno de proteger e cuidar. Destacou-se o papel crucial das instituições de proteção e garantia de direitos e concluiu-se que as adversidades e o sofrimento conduziram a mudanças na forma de encarar e perceber as experiências da vida dessas mães.<hr/>The study aims to understand the role of women that denounce sexual violence perpetrated by a community or kinship member against their son or daughter. The work presents results of semi structured interviews conducted with five mothers of children who were victims of intrafamiliar sexual violence. We used the content analysis of Bardin, which divides the results into four categories: fear, guilt, anger, doubt: first reactions to the disclosure; pain of truth becomes strength to act; instances of protection and guarantee of rights and expectations of support and resolution; and changes and going ahead. The motivations for protection arose from the strengthened maternal-filial bond, and recognition of the maternal duty to protect and care for their children. We emphasize the crucial role of institutions on the protection and guarantee of rights, and concluded that adversity and suffering led to changes in the way mothers face and understand life experiences. <![CDATA[<b>Imagination, work and sexuality among crab pickers at salgado paraense</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, propomos discutir as relações entre imaginário, trabalho e sexualidade, a partir das atividades dos coletores de caranguejo que vivem na região bragantina, no chamado Salgado Paraense. A proposta é discutir acerca de tais temas vinculando os à figura do encantado que habita os manguezais onde ocorrem as coletas do crustáceo, cuja denominação local é Ataíde, bem como às práticas sexuais entre pessoas do mesmo sexo, neste caso, envolvendo o universo masculino.<hr/>In this work we propose to discuss the relationship among imaginationy, work and sexuality, from the activities of crab pickers that live in the bragantina region, called Salgado Paraense. The aim is to link such themes to the enchanted figure that inhabits the mangroves where the people pick the crustaceans called Ataíde, as well as to discuss the sexual acts between people of the same sex, in this case, involving the masculine universe. <![CDATA[<b>The femicide in Brazilian women's fiction</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta um estudo sobre as representações da violência de gênero, com ênfase no femicídio - homicídio de mulheres -, nas narrativas contemporâneas brasileiras. Analisa-se como a violência de gênero e o femicídio são construídos em "A língua do p (1974)", de Clarice Lispector, e "Venha ver o pôr do sol" (1970), de Lygia Fagundes Telles. Essas narrativas descrevem as sutilezas da violência simbólica, a agressividade da violação sexual e a brutalidade do assassinato premeditado, respectivamente. Metodologicamente, parte-se das diferentes abordagens das ciências sociais e das teorias feministas acerca da "Lei Maria da Penha" e da violência de gênero, propostas por Constância Lima Duarte, Lia Zanotta Machado e Rita Laura Segato.<hr/>This work presents a study about the representations of gender violence - focusing on femicide, - in contemporary Brazilian literature. The article analyses how the gender violence and the femicide - the killing of women - are constructed in the short-story "A língua do P" (1974), by Clarice Lispector, and "Venha ver o pôr do sol" (1970), by Lygia Fagundes Telles. These narratives describe the subtleties of the symbolic violence, the aggressiveness of the sexual violence and the brutality of the calculated murder, respectively. Methodologically the study takes the different approaches of the Social Sciences and Feminist Theories concerning Maria da Penha Law and gender violence proposed by Constância Lima Duarte, Lia Zanotta Machado and Rita Laura Segato. <![CDATA[<b>La política de cuidados en Uruguay: ¿un avance para la igualdad de género?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es En Uruguay, durante la segunda administración de izquierda (2005-2010), se plantea extender y repensar la red de protección social. Ello tiene lugar en un contexto favorable para incorporar políticas sociales innovadoras, ya que el país transita un período de sostenido crecimiento económico, y posee el legado histórico de una matriz institucionalizada de políticas sociales. Este artículo analiza las bases estructurales y los esfuerzos estratégicos de la agencia feminista en la elaboración de argumentaciones que condujeron al reconocimiento y construcción de un nuevo derecho, el derecho a cuidar y a ser cuidado. Una vez colocado el tema en la agenda pública, se analiza el complejo proceso - actualmente en curso - al que se incorporan diferentes actores, y en el que entran en tensión diferentes marcos interpretativos.<hr/>During the second left-wing administration in Uruguay (2005- 2010), there has been a drive towards extending and rethinking the social protection network. This is taking place in a context that is conducive to the incorporation of innovative social policies as the country goes through a period of sustained economic growth and has the historical legacy of an institutionalized template of social policies. This article analyses the structural foundations and strategic efforts of the feminist agency as they relate to the development of arguments that led to the recognition and creation of a new right, the right to provide and receive care. Once the issue has been put on the public agenda, the analysis will focus on the complex ongoing process involving various stakeholders and conflicting interpretation frameworks. <![CDATA[<b>Androgyny and surrealism regarding Frida and Ismael - old myths: eternal feminine</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nas primeiras décadas do século XX, retorna o mito do Andrógino como promessa de felicidade espiritual. Entre os surrealistas, a androginia junto ao culto da mulher funcionou como alteridade, como valorização dos subterrâneos da modernidade. A androginia aparece em vários trabalhos de Frida Kahlo no México e Ismael Nery no Brasil, ambos com aproximação ao Surrealismo. Em Frida, o mito oscila entre espiritual e político, entre transgressão e sujeição, vai do lesbianismo e do desejo de inversão dos tradicionais papéis de gênero à dissolução de sua própria identidade, submetida no amor pelo marido. Ismael, na duplicidade de seus autorretratos e na iconografia dos casais amorosos, expressa a fusão dos sexos como parte do mundo das ideias. "Sexo artístico por excelência", os mitos aparecem com maior força na arte de Ismael Nery.<hr/>In the first decades of the twentieth century, the myth of the Androgyne returns as a promise of spiritual happiness. Among the Surrealists, the androgyny, along with the cult of the woman, worked as alterity, as appreciation of underground modernity. Androgyny appears in several works of Frida Kahlo in Mexico and in Ismael Nery, in Brazil, both with a surrealistic approach. In Frida, the myth oscillates between spiritual and political, between transgression and subjection, going to the lesbianism and the desire to invert the traditional gender roles to the dissolution of her own identity, submitted in love by her husband. In Ismael, the duplicity of his selfportraits and iconography of loving couples expresses the fusion of the sexes as part of the world of ideas. "Artistic sex par excellence," the myths appear more strongly in the art of Ismael Nery. <![CDATA[<b>An ethnography about psychotherapeutic interventions for transsexuals</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente estudo analisa as formas de poder/saber que regulam a prática psicoterápica em grupo destinada a pessoas transexuais requerentes da cirurgia de transgenitalização em um hospital universitário brasileiro localizado em um grande centro urbano. Por meio de observação participante em sessões terapêuticas grupais, foi reconstituída a "microfísica do poder" da clínica, cuja direção parece tentar conformar as subjetividades ali produzidas a certos ideais regulatórios e disciplinares. Entrevistas semiestruturadas àquelas que se submeteram a atendimento psicoterápico como parte do programa de acesso à cirurgia de transgenitalização complementam a estratégia teórico-metodológica descrita, bem como buscam evidenciar alguns dos deslocamentos operados pelos sujeitos como possibilidades de resistência no interior dos regimes hegemônicos de subjetivação do contexto institucional investigado.<hr/>This study analyzes the forms of power/knowledge which govern the practice of group psychotherapy for applicants of sex reassignment surgery in a Brazilian university hospital located in a large urban centre. Through participant observation in group therapy sessions, the hegemonic regimes of subjectivation of the clinic were reconstituted. These regimes of subjectivation work as a dispositif, in a Foucauldian sense, by conforming the participants of the therapy to certain regulatory and disciplinary ideals. Semi-structured interviews with those who underwent psychotherapy complement the theoretical and methodological strategies already described, in order to enable the objective aforementioned, as well as to make possible to visualize some subversions as possibilities of resistance within the hegemonic regimes of subjectivation in the institutional context investigated. <![CDATA[<b>Mujeres y acción colectiva para la regularización de la tierra: un caso de Monterrey, México</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo explora las relaciones entre la acción colectiva y la construcción de la ciudadanía femenina a través de la apropiación del espacio público. Para ello, se recogieron las contribuciones teóricas recientes, y se efectuaron entrevistas a un grupo de mujeres que gestionaron la regularización de la tenencia de la tierra en su comunidad. Si bien las participantes arribaron a nuevos espacios de socialización, consideraron su experiencia como una prolongación de sus roles domésticos tradicionales. Estos resultados son parte de una investigación en curso, que busca profundizar en las prácticas ciudadanas configuradas en la regularización de la tierra.<hr/>This article explores the relationship between collective action and the construction of female citizenship through the appropriation of the public space. For this, recent theoretical contributions were collected and interviews were conducted with a group of women who managed the regularization of land tenure in the community. Although the participants achieved new social spaces, they considered their experience as an extension of their traditional domestic roles. These results are part of an ongoing investigation, which seeks to deepen civic practices configured in the regularization of the land. <![CDATA[<b>Vulnerability, gender and social policies: the feminization of social inclusion</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo desdobra-se de uma pesquisa realizada com gestores/as e técnicos/as, vinculados/as a secretarias municipais, envolvidos/as com a implementação de políticas e programas de inclusão social, em um município da Grande Porto Alegre/RS. Nele discutimos, na perspectiva dos estudos de gênero e estudos culturais pós-estruturalistas, um movimento de generificação que nomeamos de "feminização da inclusão social", focalizando a situação do emprego e as condições de trabalho, a infraestrutura dos serviços e os modos como profissionais/técnicas se veem na implementação das políticas. Argumentamos que promover inclusão social pressupõe desenvolver e desempenhar um conjunto de capacidades representadas como sendo 'da ordem do feminino', que são constitutivas da feminização que as políticas incorporam e fazem funcionar.<hr/>The article unfolds from a survey conducted with managers and technicians related to municipal secretariats involved with the implementation of policies and programs of social inclusion, in a city of the Metropolitan area of Porto Alegre/RS. From the perspective of gender studies and post-structuralist cultural studies, we discuss a movement of genderification that we have named "feminization of social inclusion", focusing on the employment situation and working conditions, the infrastructure of services and the ways in which professionals/technicians perceive themselves on the implementation of policies. We argue that promoting social inclusion presupposes to develop and play a set of capabilities represented as being from 'the order of the feminine', that are constitutive of the feminization incorporated and made by policies. <![CDATA[<b>Fulvia Rosemberg: memórias a partir do lugar do afeto</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo desdobra-se de uma pesquisa realizada com gestores/as e técnicos/as, vinculados/as a secretarias municipais, envolvidos/as com a implementação de políticas e programas de inclusão social, em um município da Grande Porto Alegre/RS. Nele discutimos, na perspectiva dos estudos de gênero e estudos culturais pós-estruturalistas, um movimento de generificação que nomeamos de "feminização da inclusão social", focalizando a situação do emprego e as condições de trabalho, a infraestrutura dos serviços e os modos como profissionais/técnicas se veem na implementação das políticas. Argumentamos que promover inclusão social pressupõe desenvolver e desempenhar um conjunto de capacidades representadas como sendo 'da ordem do feminino', que são constitutivas da feminização que as políticas incorporam e fazem funcionar.<hr/>The article unfolds from a survey conducted with managers and technicians related to municipal secretariats involved with the implementation of policies and programs of social inclusion, in a city of the Metropolitan area of Porto Alegre/RS. From the perspective of gender studies and post-structuralist cultural studies, we discuss a movement of genderification that we have named "feminization of social inclusion", focusing on the employment situation and working conditions, the infrastructure of services and the ways in which professionals/technicians perceive themselves on the implementation of policies. We argue that promoting social inclusion presupposes to develop and play a set of capabilities represented as being from 'the order of the feminine', that are constitutive of the feminization incorporated and made by policies. <![CDATA[<b>Teoria queer, políticas pós-pornô e privativação da sexualidade: uma conversa com Marie-Hélène Bourcier</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo desdobra-se de uma pesquisa realizada com gestores/as e técnicos/as, vinculados/as a secretarias municipais, envolvidos/as com a implementação de políticas e programas de inclusão social, em um município da Grande Porto Alegre/RS. Nele discutimos, na perspectiva dos estudos de gênero e estudos culturais pós-estruturalistas, um movimento de generificação que nomeamos de "feminização da inclusão social", focalizando a situação do emprego e as condições de trabalho, a infraestrutura dos serviços e os modos como profissionais/técnicas se veem na implementação das políticas. Argumentamos que promover inclusão social pressupõe desenvolver e desempenhar um conjunto de capacidades representadas como sendo 'da ordem do feminino', que são constitutivas da feminização que as políticas incorporam e fazem funcionar.<hr/>The article unfolds from a survey conducted with managers and technicians related to municipal secretariats involved with the implementation of policies and programs of social inclusion, in a city of the Metropolitan area of Porto Alegre/RS. From the perspective of gender studies and post-structuralist cultural studies, we discuss a movement of genderification that we have named "feminization of social inclusion", focusing on the employment situation and working conditions, the infrastructure of services and the ways in which professionals/technicians perceive themselves on the implementation of policies. We argue that promoting social inclusion presupposes to develop and play a set of capabilities represented as being from 'the order of the feminine', that are constitutive of the feminization incorporated and made by policies. <![CDATA[<b>Feminismos descoloniais para além do humano</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo desdobra-se de uma pesquisa realizada com gestores/as e técnicos/as, vinculados/as a secretarias municipais, envolvidos/as com a implementação de políticas e programas de inclusão social, em um município da Grande Porto Alegre/RS. Nele discutimos, na perspectiva dos estudos de gênero e estudos culturais pós-estruturalistas, um movimento de generificação que nomeamos de "feminização da inclusão social", focalizando a situação do emprego e as condições de trabalho, a infraestrutura dos serviços e os modos como profissionais/técnicas se veem na implementação das políticas. Argumentamos que promover inclusão social pressupõe desenvolver e desempenhar um conjunto de capacidades representadas como sendo 'da ordem do feminino', que são constitutivas da feminização que as políticas incorporam e fazem funcionar.<hr/>The article unfolds from a survey conducted with managers and technicians related to municipal secretariats involved with the implementation of policies and programs of social inclusion, in a city of the Metropolitan area of Porto Alegre/RS. From the perspective of gender studies and post-structuralist cultural studies, we discuss a movement of genderification that we have named "feminization of social inclusion", focusing on the employment situation and working conditions, the infrastructure of services and the ways in which professionals/technicians perceive themselves on the implementation of policies. We argue that promoting social inclusion presupposes to develop and play a set of capabilities represented as being from 'the order of the feminine', that are constitutive of the feminization incorporated and made by policies. <![CDATA[<b>Toward a Decolonial Feminism</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Em Heterosexualism and the Colonial/Modern Gender System (2007), propus uma leitura da relação entre o colonizador e o/a colonizado/a em termos de gênero, raça e sexualidade. Com isso eu não pretendia adicionar uma leitura gendrada e uma leitura racial às já sabidas relações coloniais. Ao invés disso, eu propus uma releitura da própria modernidade capitalista colonial moderna. Isso se dá porque a imposição colonial do gênero atravessa questões sobre ecologia, economia, governo, relaciona-se ao mundo espiritual e ao conhecimento, bem como cruza práticas cotidianas que tanto nos habituam a cuidar do mundo ou a destruí-lo. Proponho este quadro conceitual não como uma abstração da experiência vivida, mas como uma lente que nos permita ver o que está escondido de nossas compreensões sobre raça e gênero e sobre as relações de cada qual à heterossexualidade normativa.<hr/>In Heterosexualism and the Colonial/Modern System (2007), I proposed to read the relation between the colonizer and the colonized in terms of gender, race, and sexuality. By this, I did not mean to add a gendered reading and a racial reading to the already understood colonial relations. Rather I proposed a rereading of modern capitalist colonial modernity itself. This is because the colonial imposition of gender cuts across questions of ecology, economics, government, relations with the spirit world, and knowledge, as well as across practices that either habituate us to take care of the world or to destroy it. I propose this framework not as an abstraction from lived experience, but as a lens that enables us to see what is hidden from our understandings of both race and gender and the relation of each to normative heterosexuality. <![CDATA[<b>"Los peregrinajes de los feminismos de color en el pensamiento de María Lugones"</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es María Lugones, prestigiosa filósofa feminista argentina, obtuvo su Ph.D. en filosofía y ciencia política por la University of Wisconsin, EEUU. Su compromiso con las Mujeres de Color en ese país comienza en la década de 1960, con las luchas emancipatorias del movimiento negro por los derechos civiles. Este ensayo piensa en clave de "peregrinajes" algunos de los conceptos y sistemas categoriales más importantes acuñados por Lugones, a partir de dos textos fundamentales de la filósofa. Abarcar las posibilidades y límites de la identidad de coalición política "Mujeres de color", enunciada en un contexto específico, para la praxis feminista de las mujeres latinoamericanas no blancas.<hr/>María Lugones is a renowned Argentinian feminist philosopher. She is a Ph.D. in philosophy and political science from the University of Wisconsin, USA. Her commitment to the Women of Color in the United States began in the 1960s, and was influenced by the liberation struggles of the black civil rights movement. This brief essay is aimed at tackling -in terms of "pilgrimage"- some of the most important concepts and systems of categories coined by Lugones, as from two of fundamental texts. In addition, I analyze how the potentialities and limits for political coalition of the identity of Women of Color, may contribute to non-white Latin American feminist praxis in specific contexts. <![CDATA[<b>"Amefricanizing" the Feminism: the thought of Lélia Gonzalez</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>O heterocentrismo, a norma soberana que nos rege</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>Mapeando os caminhos da reprodução: tecnologias, gênero e trabalho reprodutivo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>Ativismo comunitário e relações geracionais no feminismo contemporâneo norte-americano</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>Questões de gênero na educação física escolar</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>Nova domesticidade: a opção feminina pelo lar</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>(Des)Fazendo-se homem</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>De mãos dadas com hooks</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>Contos de fadas da vida real: conhecendo praticantes de crossdressing no Brasil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>Desafios do care: vulnerabilidades, políticas e justiça social</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300024&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>Consumindo</b><b> diferenças?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300025&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>Construindo gênero em quatro décadas e meia de miss universo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing. <![CDATA[<b>Pareceristas</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo exploro o pensamento de Lélia Gonzalez, intelectual negra brasileira, defensora de um feminismo afrolatinoamericano, comprometido com a recuperação dos processos de resistência e insurgência aos poderes estabelecidos, ainda, em sua maioria, ocultos, mas que historicamente foram levados a termo por mulheres negras e indígenas contra o colonialismo e podem servir de fonte de inspiração para ações políticas feministas descolonizadoras.<hr/>In this article I explore the thought of Lélia Gonzalez, Brazilian Black intellectual, defender of a Afrolatinoamerican feminism, committed to the recovery processes of resistance and insurgency powers established most of the time still hidden which historically were brought to term by Black and Native brazilian women against colonialism and can serve as inspiration for feminist political action decolonizing.