Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudos Feministas]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-026X20170003&lang=es vol. 25 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000300993&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[An End to the Neglect of the Problems of the Negro Woman!]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo é a tradução de um ensaio publicado originalmente em 1949, pela intelectual e ativista negra Claudia Jones na revista Political Affairs. No ensaio, Jones demonstra as origens e as múltipmas dimensões da dinâmica do sistema de opressão a que eram submetidas mulheres negras e critica a inabilidade dos comunistas estadunidenses em mobilizá-las. Ao argumentar que as mulheres negras compunham a fração superexplorada da classe trabalhadora, a autora as posiciona como parecela central da militância internacional contra o fascismo e o imperialismo.<hr/>Abstract: The article is a Portuguese translation of an essay originally published in 1949 by black intellectual and activist Claudia Jones in Political Affairs magazine. In the essay, Jones outlines the origins and dimensions of Black women’s oppression and criticizes the inability of communists to mobilize them. In arguing that black women comprised the superexploited segment of the working class, the author centers their political militancy in the global struggle against of fascism and imperialism. <![CDATA[And the Black Women? Historical Narratives of Feminism Out of the Waves]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Neste texto refletimos as seguintes perguntas: onde estão as mulheres negras nas narrativas hegemônicas sobre os movimentos de mulheres e feministas brasileiros? Até que ponto os limites teóricos e os caminhos metodológicos que constituem boa parte da historiografia do feminismo e da luta das mulheres da primeira metade do século XX no Brasil não nos permitiram, ou não nos foram suficientes, para refletir as trajetórias de lutas das mulheres negras? Afinal, qual a história das pautas e reivindicações feministas? Ou melhor, como essa história é contada?<hr/>Abstract: This paper aims to think about the following questions: where are the spaces for black women in the prevailing narratives regarding women’s movements and feminists movements in Brazil? To what extent do the theoretic limits and the methodologic paths that compose the most part of the feminist historiography and the women’s struggle during the first half of the XX century in Brazil didn’t allow us, or were not enough to try to understand and to reflect the struggles of black women? And lastly, what is the history of the agenda and feminist claims? How is this history told? <![CDATA[Subaltern Feminisms]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301035&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Especialmente a partir dos anos 1980, o encontro entre pós-colonialismo e feminismo trouxe importantes consequências práticas e teóricas para o entendimento da vida das mulheres sob o impacto - passado ou presente - do colonialismo. Uma das mais evidentes foi a geopolitização do debate feminista, inaugurado pela ideia de um feminismo terceiro-mundista e pós-colonial e que, atualmente, pode ser observado na tentativa de projetar um feminismo do sul e decolonial. O presente artigo possui dois objetivos teóricos principais: (a) demonstrar o antagonismo construído desde os anos 1980 entre o feminismo não ocidental e ocidental e (b) desenvolver um diálogo crítico com a versão contemporânea do feminismo decolonial latino-americano em relação à noção de colonialidade de gênero. Proponho a noção de “feminismos subalternos” para a compreensão de um movimento paradoxal: a construção dos feminismos outros só é possível quando eles se subalternizam em relação ao próprio feminismo moderno. Como consequência, evidencia-se a tensão entre o limite da fragmentação de diferenças irreconciliáveis e a necessária cosmopolitização da agenda feminista.<hr/>Abstract: Especially from the 1980s, the encounter between postcolonialism and feminism brought important theoretical and practical implications for understanding the lives of women under the impact - past or present - of colonialism. One of the most obvious was the geopolitization of the feminist debate, inaugurated by the idea of ​​a Third World feminism and post-colonial, and currently, can be seen in the attempt to project a feminism Southern and decolonial. This paper has two main theoretical objectives: (a) To demonstrate the antagonism built since the 1980s between non-Western and Western feminisms and (b) To develop a critical dialogue with contemporary version of decolonial Latin American feminism in relation to the notion of gender coloniality. I propose the term "subaltern feminisms" to the understanding of a paradoxical movement: the construction of others feminisms is only possible when they subalternalize in relation to the modern feminism. As a result, highlights the tension between fragmentation limit of irreconcilable differences and the necessary cosmopolitization of the feminist agenda. <![CDATA[Feminism and National Narrative in Brazil and Portugal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301055&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo tem como objetivo discutir a participação de escritoras feministas nas narrativas nacionais das primeiras décadas do século XX no Brasil e em Portugal, fazendo algumas interseções entre elas. Para tanto, restringi a análise às representações de gênero e de nação, construídas pela portuguesa Ana de Castro Osório e pela brasileira Júlia Lopes de Almeida nos romances epistolares Mundo Novo (1930) e Correio da Roça (1913), respectivamente. Argumento que, ao contrário da perspectiva masculina mais hegemônica de representar a nação que tende a instituir um modelo de domesticação e submissão feminina, essas escritoras construíram uma representação de nação associando o progresso desta à emancipação e independência femininas.<hr/>Abstract: The article has as its broader objective to discuss the participation of feminist writers in the national narratives of the first decades of the twentieth century in Brazil and Portugal, making some intersections between them. To this purpose, I have restricted the analysis to the representations of gender and nation built by the Portuguese Ana de Castro Osório and Brazilian Júlia Lopes de Almeida in the epistolary novels Mundo Novo (1930) and O Correio da Roça (1913), respectively. I argument that, unlike the more hegemonic male perspective of representing the nation which tends to establish a model of female domestication and submission, those writers built a representation of nation associating its progress with women’s emancipation and independence. <![CDATA[Empoderamiento y feminismo comunitario en la conservación del maíz en México]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301073&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El objetivo es analizar, desde una perspectiva basada en el feminismo comunitario, el proceso de empoderamiento de las mujeres que conforman un grupo de ocho integrantes matlatzincas de la comunidad de San Francisco Oxtotilpan, México, a través de prácticas productivas, alimentarias y culturales en torno al maíz nativo. Los datos fueron recogidos durante 2014 y 2015 con técnicas etnográficas que incluyen: observación participante, historias de vida, grupos focales, entrevistas semiestructuradas y a profundidad. Son mujeres que muestran cinco dimensiones de poder (social, corporal, material, simbólico y cognitivo) que repercuten en la preservación del maíz nativo, al generar la masa crítica necesaria para incorporar a otras mujeres en acciones favorables para la soberanía alimentaria.<hr/>Abstract: The objective is to analyze, from a perspective based on community feminism, the empowering process of women from a group of eight Matlatzinca members from the community of San Francisco Oxtotilpan, Mexico, through productive, nutritional and cultural practices around native maize. Data were collected during 2014 and 2015 through ethnographic techniques, including that included participant observation, life histories, focus groups and semi-structured and in-depth interviews. Results show five dimensions of power (social, corporal, material, symbolic and cognitive) that promote the preservation of native maize, by generating the critical mass necessary to incorporate other women in favorable actions for nutritional sovereignty. <![CDATA[The Tight Spot of Brazilian Archaeology: Women and Feminism in Bibliographical Distress]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301093&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho introduz uma reflexão sobre as condições estruturantes da arqueologia brasileira no que se refere a assimetrias de sexo e gênero, mapeando o papel das arqueólogas e das teorias feministas nos processos de construção e comunicação científica e na formação de estudantes a partir da composição sexual da comunidade científica, da análise de publicações em periódicos e dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação em Arqueologia.<hr/>Abstract: This work initiates a reflexion about the structural conditions of the Brazilian archaeology in regards to gender and sex asymmetries, mapping the role played by female archaeologists and feminists theories in the processes of construction and dissemination of scientific knowledge and students formation, through the sexual composition of the scientific community and the analysis of journal publications and educational programs of the undergraduate courses in archaeology. <![CDATA[Medicine and Feminization in Brazilian Universities: Gender and Intersections]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301111&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo analisa o perfil socioeconômico, geracional e étnico dos/as estudantes e aspirantes dos cursos de graduação em Medicina em dois estados brasileiros: Bahia e Santa Catarina, entre 2005 e 2015. A abordagem interseccional respalda-se nas contribuições de autoras do campo de Gênero e Ciências, bem como nos estudos sobre a participação de mulheres na área da medicina no Brasil, de modo a contribuir para o debate sobre a feminização da área. Considerando as interferências regionais na configuração dos perfis encontrados em universidades públicas (UFBA e UFSC), bem como em universidades da rede privada (FTC e EBMSP, na Bahia, e UNIVALI e UNESC, em Santa Catarina), a metodologia da pesquisa incluiu o levantamento de dados secundários (sobre sexo, renda familiar, idade, cor e origem), a análise de documentos e a revisão da literatura.<hr/>Abstract: This article analyzes the profile socio-economic, generational and ethnic of the students and aspirants students to Medicine graduation courses in two Brazilian states: Bahia and Santa Catarina, between 2005 and 2015. The intersectional approach draws upon the authors of contributions Gender field and Sciences, as well as studies on the participation of women in the medical area in Brazil, in order to further contribute to the debate about the feminisation of the area. Considering regional interferences in the setting of the profiles found in public universities (UFBA and UFSC), as well as the private network universities (FTC and EBMSP in Bahia and UNIVALI and UNESC in Santa Catarina), the research methodology included the collection of secondary data (about sex, household income, age, color and origin), document analysis and review of the literature. <![CDATA[Women of Overseas Expansion: Histories of (In)Submission]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301129&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Neste artigo, analisamos o romance Da Índia, com amor, de Júlia Nery. Para tanto, justifica-se a inserção da autora dentro do cânone do romance histórico contemporâneo português, conforme as definições de Miguel REAL (2012). A seguir, elencam-se algumas relações entre as nações pós-colonizadas, bem como os pressupostos imperialistas ligados às nações ocidentais, de acordo com os estudos culturais defendidos por Edward SAID (2003). A ideia central é mostrarmos como a autora, dentro de seu projeto de reescrita da história, tem dado voz e ação a personagens femininas pouco evidenciadas pela história oficial, ao trazer para primeiro plano a história da aventura de mulheres portuguesas que foram adjuvantes na expansão marítima, mais precisamente, na Carreira da Índia. Contudo, observa-se que o romance apresenta a condição corporal feminina relacionada a outras formas de atuação, ou “moeda de troca” do governo imperialista português, a fim de fortalecer suas relações exteriores.<hr/>Abstract: In this paper, we analyze the novel Da Índia, com amor, by Julia Nery. Therefore, it is appropriate to insert the author within the canon of contemporary Portuguese historical novel, according to Miguel Real considerations. In the sequel, we list some relationships between post-colonized nations and the imperialist assumptions related to Western nations, according to the cultural studies presented by Edward Said. The central idea is to show how the author, in her rewriting of the history, has given voice and action to female characters, which are somewhat evidenced by official history, by bringing to the fore the history of Portuguese women. They were adjuvants in maritime expansion, more specifically, in the way to India. However, we observe that the novel presents female body condition related to other forms of action, or “bargaining chip” of the imperialist Portuguese government in order to strengthen its foreign affairs. <![CDATA[Induced Abortion: A Study on Women’s Experiences]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301141&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo expõe resultados de uma pesquisa realizada entre 2013 e 2015 que visou à compreensão dos aspectos de experiências de um grupo de mulheres que fizeram aborto clandestino. Os casos estudados envolveram mulheres com alto nível de escolarização, as quais, em sua maioria, haviam participado de movimentos feministas, um perfil diferente daquele que tem sido objeto da maior parte dos trabalhos relatados na literatura. Foram realizadas entrevistas em profundidade com oito mulheres que interromperam a gravidez. A partir das análises, são apresentadas as motivações, as dúvidas e as certezas presentes no processo de tomada de decisão pelo aborto, bem como a influência do envolvimento com o feminismo nesse processo.<hr/>Abstract: The present article relates the results of a research conducted between 2013 and 2015, which aimed to understand aspects of the experiences of women who have had illegal abortion. Eight women were interviewed. Unlike most studies on the theme, in the present investigation the majority of the women had high educational level and were involved with the feminist movement. We report the motivations for having an abortion, the details from the decision-making process and the influence of feminist ideas in the process of the women´s decision. <![CDATA[Death from Clandestine Abortion in the Great Press: Jandira, Elizângela and Herod Operation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301159&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: No período pré-eleitoral de 2014, as mortes de duas mulheres do Grande Rio de Janeiro que se submeteram a procedimentos de aborto clandestino, Jandira e Elizângela, alcançaram grande repercussão na imprensa. A resposta do Estado foi o desencadeamento da Operação Herodes contra clínicas de aborto clandestino no Rio de Janeiro. O artigo analisa a cobertura na imprensa durante os meses de setembro, outubro e novembro por meio de clipagem sistemática no jornal O Globo. Fez-se busca no período de discursos proferidos no Congresso Nacional (Câmara de Deputados e o Senado), e na Assembleia Legislativa do Estado do Rio de Janeiro. O artigo analisa as representações na cobertura jornalística sobre principais atores envolvidos (as mulheres, suas famílias, profissionais das clínicas de aborto clandestino, o aparato repressivo) e as referências a direitos humanos que surgem nas matérias.<hr/>Abstract: In the period before 2014 elections, the deaths of Jandira e Elizângela, two women from Rio de Janeiro metropolitan area, who suffered clandestine abortion, had great repercussion on media press. The response of the State was the deployment of Herod Operation against clandestine abortion clinics in Rio de Janeiro. The article analyses press coverage in September, October and November through systematic clipping of newspaper O Globo. There was search of speeches in the same period in National Congress (Deputy Chamber and Senate), and also in Legislative Assembly of Rio de Janeiro State. The article analyses representations in press coverage about main actors involved (the two women, her families, professional from clandestine abortion clinics, repressive apparatus) and the mentions to human rights present in the news. <![CDATA[“Leyes que son cuerpo/cuerpos que son leyes”: proyectos de ley de aborto en Argentina]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301183&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente artículo busca dar cuenta de los procesos socio-culturales que intervienen en la caracterización de los cuerpos (entendidos como algo más que un mero resultado biológico) a partir del análisis de los proyectos de ley referidos al aborto en Argentina. Desde el retorno de la democracia en dicho país (1983), han sido más de sesenta los proyectos que fueron presentados por el poder legislativo que se refieren a diversos aspectos concernientes a la interrupción voluntaria del embarazo. Entre los que cuentan con estado parlamentario, hay proyectos que apuntan a la despenalización hasta las 12/14 semanas de embarazo, y otros que sólo proponen modificaciones a los actuales abortos no punibles. Consideramos que el ámbito legislativo constituye una de (entre tantas otras) esferas de producción de sentidos sobre las subjetividades y los cuerpos. Entendemos a éstas como campos de dominación y disputa para la imposición de roles y prácticas asociadas la sexualidad, que impactan en el ejercicio de los derechos reproductivos y no reproductivos y, en este caso específico, sobre la autonomía corporal de las mujeres.<hr/>Abstract: This article seeks to account for the socio-cultural processes involved in the characterization of bodies (understood as more than a mere biological result) from the analysis of the bills related to abortion in Argentina. Since the return of democracy in that country (1983) more than sixty projects were submitted by Congress which deal with various aspects concerning voluntary termination of pregnancy. Among those with parliamentary status, there are projects aimed at decriminalizing abortion until the 12/14 weeks of pregnancy, and others who only propose changes to existing legal abortions. Among many others, the legislative sphere is an area of production of meanings about subjectivities and bodies. Thus, we understand it as a field of domination and disputes for the imposition of roles and practices associated with sexuality that affect the exercise of reproductive and non-reproductive rights and, in this specific case, the bodily autonomy of women. <![CDATA[Challenges to Women’s Political Representation in The Chamber of Deputies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301199&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo discute os desafios à representação política de mulheres na Câmara dos Deputados. Argumento que à demanda pela eleição de mais mulheres deve ser agregada a discussão sobre as regras e procedimentos que regulam sua atuação, uma vez que essas podem limitá-la ou torná-la mais efetiva do ponto de vista da representação de mulheres. Avaliando a distribuição de recursos legislativos (vagas em comissões legislativas e presidências de comissões e da Mesa Diretora) entre legisladoras e legisladores, pode-se constatar que essa ocorre de forma desigual. Apesar disso, destaca-se positivamente a criação da Secretaria da Mulher, instância que pode potencializar a atuação das legisladoras, mitigando os efeitos decorrentes dessas constituírem uma “pequena minoria”. Por fim, argumento que o desafio de eleger mais mulheres deve se articular à necessidade de garantir que às mulheres já eleitas sejam assegurados recursos que potencializem mudanças que garantam maior presença de mulheres nos espaços de poder e decisão.<hr/>Abstract: This article discusses the challenges to gender mainstreaming in the Brazilian Chamber of Deputies. I argue that the demand for the election of more women must be associated to the discussion of the rules and procedures governing their activities, since these can limit it or make it more effective from the perspective of women's representation. Assessing the distribution of resources defined as critical posts (seats in legislative committees a, chairmanships of committees and the speakership of the Chamber) among male and female legislators, it can be seen that this occurs unevenly. Nevertheless, the creation of the Secretariat for Women stands out as an important resource. Finally, I argue that the challenge to elect more women should be articulated eith the need to ensure that female legislators have access political resources to leverage changes in order to achieve the principle of gender mainstreaming. <![CDATA[Going Back to the Discussion on Capitalism and Patriarchy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301219&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O debate teórico no feminismo dos anos 1960 e 1970 tinha, como um dos seus eixos, a relação entre dominação burguesa e dominação masculina. Mas em boa parte das discussões atuais, ao menos naquelas com maior visibilidade, a questão tem sido pouco explorada. A emergência dos feminismos negros, indígenas e transgêneros leva ao reconhecimento da diversidade da condição das mulheres, mas “classe” é uma categoria que não é incorporada - ou é incorporada de forma muito marginal - ao debate. O artigo analisa as razões e as consequências deste esquecimento, revisitando as contribuições de autoras como Christine Delphy, Zillah Eisenstein, Heidi Hartmann e Iris Marion Young. Ainda que nenhuma delas tenha produzido um modelo inteiramente convincente da relação mútua entre capitalismo e dominação masculina, elas avançaram na compreensão de processos cruciais.<hr/>Abstract: One of the axes in feminist theoretical debate of the 1960s and 1970s was the relationship between bourgeois domination and male domination. But in much of nowadays discussions, at least those with greater visibility, the issue has been little explored. The emergence of black, indigenous and transgender feminisms leads to the recognition of the diversity in women's condition, but “class” is a category that is not incorporated - or is incorporated very marginally - to the debate. The article analyzes the reasons and consequences of this oblivion, revisiting the contributions of authors like Christine Delphy, Zillah Eisenstein, Heidi Hartmann, and Iris Marion Young. Although none of them has produced an entirely convincing model of the mutual relationship between capitalism and male domination, they advanced the understanding of critical processes. <![CDATA[An (Un)Governed Body: Gender, Hierarchy, Governamentality and Biopolitics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301239&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo analisa as articulações entre a governamentalidade neoliberal, a biopolítica e o esquadrinhamento das relações entre sexo, gênero e sexualidade. Busca demonstrar como a desestabilização da lógica identitária binária de gênero ameaça determinadas formas de governar e, também, como a norma pode se reconfigurar produzindo estratégias para incorporar corpos produzidos no avesso do padrão cissexista. Para tanto, o “problema de gênero” causado por Indianara, que se identifica como uma pessoa trans e que foi detida durante uma Marcha das Vadias ao andar com os seios despidos, serviu de analisador dessas articulações, a partir da composição conceitual escolhida.<hr/>Abstract: This paper analyzes the articulations among neoliberal governmentality, biopolitics and the notions of sex, gender and sexuality. Furthermore, it aims at demonstrating how the destabilization of the binary gender identity logic threatens certain forms of governing and, also, how the norm can be rearranged producing strategies to embody bodies produced in the contrary of the cissexist pattern. In order to achieve that, the “gender trouble” caused by Indianara, who identifies as a trans person and who was arrested during a Slut Walk while walking bare breast, served as an analyzer of such articulations, through the chosen conceptual composition. <![CDATA[Judith Butler en Argentina. Recepción y polémicas en torno a la teoría de la performatividad del género]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301257&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En idioma español, las ideas y conceptualizaciones de Judith Butler han circulado por más de dos décadas. Su recepción no fue uniforme ya que, en cada país de habla hispana, estuvo condicionada por el interés y las resistencias que generaron sus arriesgadas tesis en los feminismos y en los Estudios de Género, por los anacronismos propios de la traducción y por las dinámicas propias de la academia y de la industria editorial. En Argentina, las primeras traducciones de textos de Butler comienzan a publicarse y circular en la década del noventa en revistas que no estaban totalmente dedicadas a la teoría o al quehacer académico, pero tampoco al activismo desprovisto de conceptos y modos de pensar académicos. Este artículo explora las distintas vías de recepción, lectura y utilización de los conceptos de la teoría de la performatividad del género en Argentina, así como también las polémicas que se generaron en torno a ella, focalizando sobre las tensiones y los cruces entre el activismo y la academia, dos campos que propongo pensar como espacios de disputas con fronteras mucho más frágiles y porosas de lo que muchas veces se supone.<hr/>Abstract: In Spanish language, the ideas and concepts of Judith Butler have circulated for more than two decades. Its reception was not uniform since, in every Spanish-speaking country, it was conditioned by the interest and the resistance that her daring propositions produced on feminisms and Gender Studies, by the anachronisms of translation and by the dynamics of the academy and the publishing industry. In Argentina, the first translations of Butler´s texts began to be published and circulated in the nineties, in magazines that were neither fully devoted to theory or academic work, nor devoted to activism devoid of academic concepts and ways of thinking. This article explores the different forms of reception, reading and use of the concepts of gender performativity theory in Argentina, as well as the controversies that were generated around it focusing on the tensions and intersections between activism and academy. These fields can be thought of as spaces of disputes with much more fragile and porous boundaries than often assumed. <![CDATA[Armed Conflicts and the International Agenda: The Women’s Matter]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301277&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: A violência contra a mulher é um debate antigo e possui reivindicações de mulheres, de forma organizada, há mais de um século. Porém, sua introdução como importante tema na agenda internacional foi recente e dependeu de um grande esforço de grupos de mulheres. Assim, esse artigo pretende analisar como os movimentos de mulheres, desde 1945, com a criação da Organização das Nações Unidas, influenciaram a incorporação da problemática da violência contra a mulher, principalmente em períodos de conflitos armados, pelo sistema internacional de proteção da pessoa humana, bem como a observância dessas diretrizes pelos Estados e Organizações Internacionais. O argumento aqui apresentado é que apenas a partir da década de 1990, com as Transnational Advocacy Networks (TANs) efetivadas e pela consideração dos Direitos das Mulheres como um Direito Humano fundamental, foi que a temática recebeu a valoração que merecia na agenda internacional. Esse impacto escoou também para o âmbito dos conflitos armados, onde as mulheres são as mais impactadas e vulnerabilizadas. Portanto, diversas normas foram criadas a fim de eliminar a violência de gênero, e conclui-se que a principal falha se mantém na inobservância dessas diretrizes, tanto a nível estatal como internacional.<hr/>Abstract: Violence against women is not a new debate and women have been organized for over a century to fight for its claims. However, its introduction as an important issue on the international agenda was recent and relied on the efforts of women's groups. Thus, this paper aims to analyze if the movements of women since 1945 with the creation of the United Nations, influenced the incorporation of the issue of violence against women in the international system of human rights protection, especially in times of armed conflict, as well as the compliance of these guidelines by States and international organizations. The argument presented here is that only in the 1990s, with the Transnational Advocacy Networks (TANs) of women and the consideration of women's rights as a fundamental human right, was that the theme received the valuation it deserved on the international agenda. This impact also leaked to the scope of armed conflict where women are the most affected and vulnerable during war time. Thus, several rules were created in order to eliminate gender violence, and it is concluded that the main flaw remains in compliance with these guidelines, both the state and international levels. <![CDATA[Under the Veil of Intervention: Gender Discourses in the War in Afghanistan]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301297&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Na esteira dos atentados de 11 de setembro de 2001, a sociedade estadunidense viu emergir uma série de discursos de gênero que construiu a Guerra do Afeganistão como uma intervenção militar de “libertação” das mulheres afegãs. Avançando uma leitura crítica sobre a agenda internacional de Mulheres, Paz e Segurança, argumentamos que justificativas de gênero à Guerra no Afeganistão foram tornadas possíveis pela forma como a comunidade internacional lida politicamente com a interseção entre gênero e segurança em intervenções militares e missões de paz, invisibilizando o modo como ideais hegemônicos de masculinidade(s) subjazem à própria lógica norteadora das intervenções militares. Dessa forma, o processo de generização da ‘guerra ao terror’ foi tornado possível pelo avanço de entendimentos específicos sobre as mulheres e gênero dentro de uma agenda internacional de gender mainstreaming – e que tem como consequência última a despolitização do debate sobre gênero em segurança internacional.<hr/>Abstract: In the aftermath of the 9/11 attacks, the American society saw the emergence of a set of gender discourses that framed the War in Afghanistan as a military intervention to "free" the Afghan women. Drawing on a critical reading on the Women, Peace and Security agenda, we argue that gender justifications of the War in Afghanistan were made possible by the way the international community has been treating the issue of gender and security when it comes to military interventions and peacekeeping missions, invisibilizing how hegemonic ideals of masculinity(ies) inform the very logics of military interventions. In this sense, the process of gendering the "war on terror" was made possible by the advancement of particular and restricted understandings on women and gender equality within a broader international agenda on gender mainstreaming – which had as ultimate consequence the depolitization of the debate on gender and international security. <![CDATA[La violencia de género em Ecuador: un estudio sobre los universitarios]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301313&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Varios de los países latinoamericanos presentan algunas de las cifras más altas del mundo sobre violencia de género: las circunstancias históricas, culturales, políticas y socioeconómicas determinan fuertemente la construcción de unos imaginarios donde prevalece la supremacía de género. Este es el caso de Ecuador, un contexto en el que, según cifras oficiales, seis de cada diez mujeres son víctimas de algún tipo de violencia. En este artículo, presentamos los resultados de un proyecto en el que hemos generado casi tres mil encuestas a un grupo referente: los estudiantes universitarios. A grandes rasgos, se ha percibido un desconocimiento - sobre todo entre los hombres - de la complejidad debida al fenómeno de la violencia, así como cierta tolerancia hacia este tipo de epidemia social. Se recomienda, por tanto, a las autoridades institucionales, la intensificación de campañas de comunicación estratégica para promover una erosión de los factores simbólicos que motivan la persistencia de un tradicionalismo residual en este significativo epicentro de la cultura andina.<hr/>Abstract Several of the Latin American countries present some of the highest figures in the world on gender violence: historical, cultural, political and socio-economic circumstances strongly determine the construction of the imaginary where gender supremacy prevails, such as in Ecuador, a context in which, according to official figures, six out of ten women are victims of some kind of violence. In this article, we present the results of a project comprising almost three thousand surveys from a reference group of university students. Broadly speaking, there has been a lack of awareness - especially among men - of the complexity due to the phenomenon of violence, as well as a certain tolerance towards this type of social epidemic. Therefore, institutional authorities should intensify strategic communication campaigns to promote an erosion of the symbolic factors that motivate the persistence of a residual traditionalism in this significant epicenter of the Andean culture. <![CDATA[Experiencias de amor y violencia en los primeros noviazgos juveniles]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301329&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: La hipótesis de trabajo de la siguiente investigación se basa en que en los noviazgos de jóvenes heterosexuales de clase media del Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA) existe una tensión entre la violencia y el amor de pareja. Con el fin de abordar esta hipótesis, se desarrolla una propuesta teórico metodológica que permita problematizar e interrelacionar a ambos conceptos. Luego, a la luz de dicha perspectiva, se analizan escenas de violencia que se enmarcan, según la perspectiva de los propios actores, dentro un registro de juego y amor; y escenas que permiten visualizar el pasaje de momentos de pelea a momentos de placer en la pareja.<hr/>Abstract: The hypothesis of this research is based on the existence of a tension between violence and love during the first dating relationships of heterosexual middle-class young people, from Buenos Aires Metropolitan Area (AMBA). In order to address this hypothesis, a theoretical and methodological proposal that allows to problematize and interrelate both concepts is developed. Afterwards, in the light of that perspective, the work analyzes both scenes of violence that are framed, from the perspective of the actors, inside a record of game and love, and scenes that allows to visualize the passage from moments of fight to moments of pleasure within the couple. <![CDATA[El Movimiento social del cáncer de mama como dispositivo neoliberal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301347&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Son varios los investigadores que se han ocupado del estudio de los movimientos sociales, sin embargo, hay unos movimientos sociales que de cierta forma han sido “invisiblizados” por las Ciencias Sociales, los Movimientos Sociales de Consenso. Bajo esta tipología, se agrupa una gran variedad de organizaciones e intereses, entre ellos algunos movimientos femeninos. En este artículo dirijo mi atención a un movimiento femenino no feminista y de consenso, el Movimiento Social del Cáncer. Este análisis tomó como referencia el desarrollo del Movimiento Social del Cáncer en los países desarrollados de habla inglesa, en especial, los Estados Unidos, para argumentar que este movimiento emerge como un dispositivo neoliberal mediante el cual, en las sociedades occidentales contemporáneas, se ejerce un control sobre las mujeres en general, y particularmente, sobre las que padecen cáncer de seno.<hr/>Abstract: There are several researchers who have dealt with the study of social movements, however, some of them have been, in a certain way, "invisiblized" by the Social Sciences, the Social Movements of Consensus. Under this typology, a great variety of organizations and interests are grouped together, including some feminine movements. In this article, I turn my attention to a non-feminist and consensus feminist movement, the Cancer Social Movement. This analysis was based on the development of the Social Cancer Movement in the English-speaking developed countries, especially the United States, to argue that this movement emerges as a neoliberal device through which there is, in contemporary Western societies, a control over women in general, and particularly, those with breast cancer. <![CDATA[Gênero e cinema, uma história de teorias e desafios]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301355&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Son varios los investigadores que se han ocupado del estudio de los movimientos sociales, sin embargo, hay unos movimientos sociales que de cierta forma han sido “invisiblizados” por las Ciencias Sociales, los Movimientos Sociales de Consenso. Bajo esta tipología, se agrupa una gran variedad de organizaciones e intereses, entre ellos algunos movimientos femeninos. En este artículo dirijo mi atención a un movimiento femenino no feminista y de consenso, el Movimiento Social del Cáncer. Este análisis tomó como referencia el desarrollo del Movimiento Social del Cáncer en los países desarrollados de habla inglesa, en especial, los Estados Unidos, para argumentar que este movimiento emerge como un dispositivo neoliberal mediante el cual, en las sociedades occidentales contemporáneas, se ejerce un control sobre las mujeres en general, y particularmente, sobre las que padecen cáncer de seno.<hr/>Abstract: There are several researchers who have dealt with the study of social movements, however, some of them have been, in a certain way, "invisiblized" by the Social Sciences, the Social Movements of Consensus. Under this typology, a great variety of organizations and interests are grouped together, including some feminine movements. In this article, I turn my attention to a non-feminist and consensus feminist movement, the Cancer Social Movement. This analysis was based on the development of the Social Cancer Movement in the English-speaking developed countries, especially the United States, to argue that this movement emerges as a neoliberal device through which there is, in contemporary Western societies, a control over women in general, and particularly, those with breast cancer. <![CDATA[Postfeminist Heroines: Contradictions of Female Audiovisual Production on YouTube]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301359&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo investiga contradições e ambiguidades de papéis sociais femininos difundidos em vlogs produzidos por mulheres no YouTube. O trabalho analisa as origens de vídeos amadores na internet e a relação entre TV e web, discutindo as características da televisão da intimidade. Mais especificamente, a investigação examina o canal de Flavia Calina, que possui, na atualidade, mais de três milhões de assinantes e cerca de 800 milhões de visualizações. Vídeos, comentários de espectadores e um encontro da vlogueira com seu público são analisados tendo em vista a crítica pós-feminista. As conclusões sugerem que Flavia Calina, famosa em virtude do seu reality show digital, sintetiza um tipo de heroísmo neoliberal de classe média, em que o empoderamento feminino é associado à exibição da intimidade e à celebração das escolhas individuais.<hr/>Abstract: This article investigates the language and sociocultural characteristics of vlogs published by ordinary women on YouTube. The paper examines the origins of amateur videos on the Internet and the relationship between TV and web, discussing the elements of TV series and intimacy’s television. More specifically, the research analyses Flavia Calina’s channel, which has nowadays more than 3 millions of subscribers and 800 millions views. The investigation examines videos, comments from viewers and a meeting between the vlogger and her audience, in view of post feminist criticism. The findings suggest that Flavia Calina, famous because of its digital reality show, synthesizes a kind of heroism neoliberal middle class, where feminine empowerment is associated with the display of intimacy and individual choices. <![CDATA[Feminist Initiatives and Actions in Contemporary Brazilian Audiovisual]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301373&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: É possível afirmar que nos últimos dois anos a palavra feminismo adquiriu um novo peso, conquistando um espaço significativo nas redes sociais, na mídia e nas ruas. O audiovisual foi uma das áreas que acompanhou esta ascensão recente do feminismo, o que se materializou através de uma série de iniciativas focadas em reivindicar direitos e discutir o machismo no mercado de trabalho. Neste artigo pretendemos, sem nenhuma pretensão de esgotar o tema, apresentar e refletir sobre oito iniciativas que consideramos emblemáticas dessa intersecção contemporânea entre feminismo e cinema: Mulher no Cinema, Mulheres do Audiovisual Brasil, Mulheres Negras no Audiovisual Brasileiro, Cabíria Prêmio de Roteiro, Eparrêi Filmes, Academia das Musas, Cineclube Delas e o FINCAR - Festival Internacional de Cinema de Realizadoras.<hr/>Abstract: It is possible to affirm that in the last two years the word "feminism" has acquired a new weight, conquering a significant space in social networks, the media and in the streets. Audiovisual was one of the areas that accompanied this recent rise of feminism, which materialized through a series of initiatives focused on claiming rights and discussing sexism in the labor market. In this article, we intend to present and reflect on eight initiatives that we consider emblematic of this contemporary intersection between feminism and cinema: Mulher no Cinema, Mulheres do Audiovisual Brasil, Mulheres Negras no Audiovisual Brasileiro, Cabíria Prêmio de Roteiro, Eparrêi Filmes, Academia das Musas, Cineclube Delas and FINCAR - Festival Internacional de Cinema de Realizadoras. <![CDATA[Gender Relations in Cinema: Contestation and Resistance]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301393&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Neste texto, pretende-se destacar as principais questões referentes às relações de gênero no cinema, apresentando uma análise crítica da participação da mulher, em diferentes papéis, tanto na atuação quanto na direção cinematográfica. A crítica feminista do cinema leva em conta, também, as expectativas do público em um contexto histórico-social, e contribui para a reflexão sobre a postura de resistência de algumas cineastas. São destacadas, ainda, as relações entre as mulheres e o cinema no Brasil, nas décadas de 60, 70 e 80.<hr/>Abstract: In this text, it is intended to highlight the main issues regarding gender relations in cinema, presenting a critical analysis of women's participation, in different roles, both in acting and in the cinematographic direction. The feminist critique of cinema also takes into account the expectations of the public in a historical-social context, and contributes to the reflection on the resistance posture of some filmmakers. Also highlighted are the relationships between women and filmmaking in Brazil in the 60s, 70s and 80s. <![CDATA[Variaciones en la trasgresión desde el ojo protésico de María Luisa Bemberg]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301405&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente artículo es una lectura de la obra de la cineasta argentina María Luisa Bemberg, trazada a partir de reflexiones inspiradas en la noción de trasgresión elaborada por Michel Foucault y la de del exceso apuntada por Teresa de Lauretis en su trabajo sobre la semiótica del cine. La lectura propuesta a partir de ellas enuncia tres momentos de la filmografía que se corresponden con ciertas torsiones nodales de su mirada que han quedado impresas en las secuencias de sus fotogramas. Para el análisis de cada momento, se ha seleccionado una película o corto que se analiza con detalle para poder dar cuenta acabada de cada torsión de su lente. El lente vuelto megáfono, el lente vuelto testigo biográfico, el lente vuelto monstruoso son los títulos seleccionados para el análisis de cada uno de los momentos.<hr/>Abstract: This article is a reading of the Argentine filmmaker María Luisa Bemberg’s work, outlined from the reflections inspired by Michel Foucault’s notion of transgression and Teresa de Lauretis’s notion of excess in her studies on the semiotics of the cinema. This proposed reading enunciates three moments of her filmography that correspond to certain nodal torsions of her look that had been printed in the sequences of her frames. For the analysis of each moment, we have selected a film or a short film that we will analyze in detail in order to discuss each torsion of her lens. The lens become megaphone, the lens become biographic witness, the lens become monstrosity. These are the selected titles for the analysis of each one of these moments. <![CDATA[Gender Construction, Kinship and Mourning in <em>Paris Is Burning</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301419&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O filme Paris Is Burning, de Jennie Livingston, tem suscitado críticas e elogios desde seu lançamento, em 1990. Seu retrato da cultura dos bailes no Harlem nos anos 80, a abordagem da sua singular economia de construção de gênero e as negociações que faz do cruzamento entre etnicidade e sexualidade inspiraram leituras desde o ativismo negro, o pós-estruturalismo e, mais recentemente, os estudos trans. Mas, além da questão da problematização da apropriação e da autoria, existem camadas do documentário que nos levam a refletir a respeito da construção de laços afetivos, de comunidade e da autonomia da agência de sujeitos marginalizados e sua resiliência em face da violência de gênero. Apesar da espetacularização oriunda dos bailes, o filme comunica dignidade de seus sujeitos e opera no espectador a experiência do luto, que propõe uma comunidade compartilhada que finalmente nos una a partir da diferença.<hr/>Abstract: Jennie Livingston’s film Paris Is Burning has raised criticism and applaud since its opening, in 1990. Its portrayal of the Harlem balls in the 1980’s, the approach to its unique economy of gender construction and the negotiations it operates in the intersection of ethnicity and sexuality have inspired readings from the black activism, the post-structuralism, and, more recently, from trans studies. But, beyond the problem of appropriation and authorship, there are layers to the documentary that propose a argument about the construction of kinship, of community and agency of those marginalized subjects and their resilience in facing gender violence. Although the balls produce spectacle, the movie communicates dignity and operates in the viewers the experience of mourning, which creates a shared community of difference. <![CDATA[Affects and female old age in <em>Grace and Frankie</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301437&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo se propõe a realizar uma análise crítica cultural, com os aportes das teorias do audiovisual, dos estudos sobre afeto e dos estudos de gênero, a respeito das figuras de afeto manifestas na ficção seriada norte-americana Grace and Frankie. Buscamos entender as relações entre figuras de afeto e a visibilidade da velhice feminina representada no seriado, discutindo as figuras da família, do beijo e da intimidade a fim de compreender as relações de amizade e amor representadas no produto audiovisual.<hr/>Abstract: This article aims to perform a cultural review, applying the contributions of theories of audiovisual, affect studies and gender studies, about the affect figures manifest in the serial fiction Grace and Frankie. We seek to understand the relationship between affect figures represented and the visibility of female old age on the show, discussing the family, kissing and intimacy figures in order to understand the relations of friendship and love represented in the audiovisual product. <![CDATA[Carolee Schneemann. El cine como autobiografía, la artista como actriz, el cuerpo como pincel]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301449&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este trabajo analiza la relación de cine y mujer a partir de la obra fílmica de Carolee Schneemann, principalmente de su obra autobiográfica Fuses (1964-1966). Desde ella, se plantea el papel de la artista como productora, directora y protagonista principal de todas sus obras. Reflexionamos así sobre el rol del creador-director como actor que derivaría en la consecución de una obra cinematográfica de tintes necesariamente autobiográficos. Asumiendo la visión vanguardista del cine como diario personal/Entendido el cine como diario personal, Schneemann va a explorar en su obra diferentes aspectos de la identidad y la sexualidad de la mujer en un cine artístico, alternativo y de tendencia política feminista. Entendido/Asumido su cine como elemento plástico, la artista explorará de forma paralela la experimentación matérica y física a través de los cuerpos filmados así como de la propia materialidad de la película, excluyendo toda posibilidad narrativa, dramática e ilusoria de proyección del espectador en el espacio cinematográfico y el espacio privado del creador.<hr/>Abstract: This paper analyzes the relationship between cinema and women from the film work of Carolee Schneemann, mainly from her autobiographical work Fuses (1964-1966). In this study, we discuss the role the artist plays as producer, director and main protagonist of all her production. We reflect on the role of the creator-director as an actor that would lead to the achievement of a film with necessarily autobiographical overtones. Assuming the avant-garde perspective of the cinema as a personal diary, Schneemann's cinema will explore different aspects of identity and sexuality of women in an artistic, alternative and politically feminist cinema. Understanding her cinema as a plastic element, the artist will explore at the same time a physical and matteric experimentation through the filmed bodies as well as the very materiality of the film, excluding any narrative, dramatic and illusory chance of projection of the spectator in both the cinematic and the private space of the artist. <![CDATA[Narrativas imaginales de los cuerpos y las sexualidades: Géneros y corporalidades en el filme <em>Feos, sucios y malos</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301459&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Partiendo de referencias teóricas relativas a la concepción de lo imaginal, es decir, los modos de constitución de los cuerpos y las sexualidades mediante imágenes, el análisis particular se concentrará en la película “Feos, sucios y malos” (Brutti, sporchi e cattivi) (1976) de Ettore Scola, con el objetivo de observar las visualidades del cuerpo y sus transformaciones cuando se presentan como exceso de las representaciones. En el filme los cuerpos, la sexualidad y los deseos marcan excesos de la representación de lo popular y, por eso mismo, una ruptura de la normalidad visual de los cuerpos. De esa forma, la representación de la mujer y de otras identidades sexuales se traman entre los ejes de una mirada normalizadora que la película eleva al grotesco como medio de su crítica. Con el planteo general relativo a las formas visuales de la sexualidad y los cuerpos, y con el análisis específico del filme “Feos, sucios y malos”, se busca componer un artículo que indague en la crítica a las formas dominantes y normalizantes de inscribir las sexualidades en los dispositivos visuales de significación contemporáneos.<hr/>Abstract: Based on theoretical references about the conception of the “imaginal”, that is, modes of constitution of bodies and sexualities through images, this analysis will concentrate on the film "Feos, sucios y malos" (Brutti, sporchi and cattivi) (1976) directed by Ettore Scola, aiming at observing the visualities of the body and its transformations when presented as excess of the representations. In the film, bodies, sexuality and desires mark the excesses of the representation of the popular and, therefore, a rupture of the visual normality of bodies. Thus, the representation of women and other sexual identities are woven between the axes of a normalizing gaze that the film raises to the grotesque as a means of criticism. The analysis of “Feos, sucios y malos” questions, in the criticism, the dominant and normalizing forms of inscribing the sexualities in visual devices of contemporary signification. <![CDATA[Entre lo propio y lo ajeno: modulaciones identitarias fronterizas en Pedro Almodóvar, Eduardo Mendicutti y Luis Antonio de Villena]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301473&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este trabajo se propone leer las novelas El beso del cosaco de Eduardo Mendicutti y Malditos de Luis Antonio de Villena, y las películas La ley del deseo y La mala educación de Pedro Almodóvar, con el objetivo de analizar los modos en que las subjetividades abyectas (que aquí describimos como fronterizas) desafían el orden histórico, político, burgués, católico y heterosexual, que ha dado forma a la identidad colectiva española durante el siglo XX, fuertemente influida por la extensa dictadura de Franco. La puesta en cuestión de los parámetros propios de la normalidad hispánica ocurre a partir del juego con la tensión entre lo propio y lo ajeno, dinámica que abarca también la cuestión de la inteligibilidad del género sexual en relación con las representaciones y las definiciones sobre lo social que dan forma a los imaginarios colectivos e identitarios.<hr/>Abstract: The purpose of this work is to analyze the ways in which abject subjectivities (described here as border identities) defy the historic, politic, bourgeois, catholic and heterosexual order – which has shaped Hispanic collective identity during the twentieth century, strongly influenced by Franco’s dictatorship – , in the novels El beso del cosaco, by Eduardo Mendicutti, and Malditos, by Luis Antonio de Villena, and the films La ley del deseo and La mala educación, by Pedro Almodóvar. This works question the parameters of Hispanic normality by presenting a tension between the self and the others, which is also related to the problem of the intelligibility of the sexual gender within the representations and definitions of social life that shape the collective and identity imaginaries. <![CDATA[Unveiling Images: the Visible and the Unspeakable on the Skin We Inhabit]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301489&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo propõe uma reflexão sobre a teia de significados que entretecem a trama de A pele que habito, de Pedro Almodóvar (2011) - significados estes, não raro, contraditórios, que iluminam as zonas de sombra nas quais o pensamento tematiza a diferença. Primeiro, analisa-se o discurso explícito do filme, que versa sobre a plasticidade do corpo e a fluidez do gênero, demonstrando seu caráter construtivo ao se desvincular de categorizações fixas e essencialistas. A seguir, analisa-se o seu discurso implícito, considerando que todo filme, como produto de práticas sociais, é constituído também por um conjunto de ideias que escapam às próprias intenções do autor. Em última instância, trata-se de pensar em que medida o discurso implícito da trama constitui uma espécie de contradiscurso em relação ao que o longa-metragem explicitamente proclama.<hr/>Abstract: This article proposes a reflection on the web of meanings that intertwine Pedro Almodóvar's The Skin I Live In (2011) plot - these are often contradictory meanings that illuminate the shadow zones in which thought thematizes difference. First, we analyze the explicit discourse of the film, which deals with the plasticity of the body and the fluidity of genre, showing its constructive character when it dissociates itself from fixed and essentialist categorizations. Next, his implicit discourse is analyzed, considering that every film, as a product of social practices, is also constituted by a set of ideas that escape the author's own intentions. Ultimately, it is a matter of thinking to what extent the implicit discourse of the plot constitutes a kind of counter discourse in relation to what the feature film explicitly proclaims. <![CDATA[Mulheres, policiais, militares: uma análise histórica das primeiras PMs paranaenses]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301503&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo propõe uma reflexão sobre a teia de significados que entretecem a trama de A pele que habito, de Pedro Almodóvar (2011) - significados estes, não raro, contraditórios, que iluminam as zonas de sombra nas quais o pensamento tematiza a diferença. Primeiro, analisa-se o discurso explícito do filme, que versa sobre a plasticidade do corpo e a fluidez do gênero, demonstrando seu caráter construtivo ao se desvincular de categorizações fixas e essencialistas. A seguir, analisa-se o seu discurso implícito, considerando que todo filme, como produto de práticas sociais, é constituído também por um conjunto de ideias que escapam às próprias intenções do autor. Em última instância, trata-se de pensar em que medida o discurso implícito da trama constitui uma espécie de contradiscurso em relação ao que o longa-metragem explicitamente proclama.<hr/>Abstract: This article proposes a reflection on the web of meanings that intertwine Pedro Almodóvar's The Skin I Live In (2011) plot - these are often contradictory meanings that illuminate the shadow zones in which thought thematizes difference. First, we analyze the explicit discourse of the film, which deals with the plasticity of the body and the fluidity of genre, showing its constructive character when it dissociates itself from fixed and essentialist categorizations. Next, his implicit discourse is analyzed, considering that every film, as a product of social practices, is also constituted by a set of ideas that escape the author's own intentions. Ultimately, it is a matter of thinking to what extent the implicit discourse of the plot constitutes a kind of counter discourse in relation to what the feature film explicitly proclaims. <![CDATA[A questão do aborto na democracia: descompassos e desafios]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301507&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo propõe uma reflexão sobre a teia de significados que entretecem a trama de A pele que habito, de Pedro Almodóvar (2011) - significados estes, não raro, contraditórios, que iluminam as zonas de sombra nas quais o pensamento tematiza a diferença. Primeiro, analisa-se o discurso explícito do filme, que versa sobre a plasticidade do corpo e a fluidez do gênero, demonstrando seu caráter construtivo ao se desvincular de categorizações fixas e essencialistas. A seguir, analisa-se o seu discurso implícito, considerando que todo filme, como produto de práticas sociais, é constituído também por um conjunto de ideias que escapam às próprias intenções do autor. Em última instância, trata-se de pensar em que medida o discurso implícito da trama constitui uma espécie de contradiscurso em relação ao que o longa-metragem explicitamente proclama.<hr/>Abstract: This article proposes a reflection on the web of meanings that intertwine Pedro Almodóvar's The Skin I Live In (2011) plot - these are often contradictory meanings that illuminate the shadow zones in which thought thematizes difference. First, we analyze the explicit discourse of the film, which deals with the plasticity of the body and the fluidity of genre, showing its constructive character when it dissociates itself from fixed and essentialist categorizations. Next, his implicit discourse is analyzed, considering that every film, as a product of social practices, is also constituted by a set of ideas that escape the author's own intentions. Ultimately, it is a matter of thinking to what extent the implicit discourse of the plot constitutes a kind of counter discourse in relation to what the feature film explicitly proclaims. <![CDATA[Pareceristas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2017000301512&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo propõe uma reflexão sobre a teia de significados que entretecem a trama de A pele que habito, de Pedro Almodóvar (2011) - significados estes, não raro, contraditórios, que iluminam as zonas de sombra nas quais o pensamento tematiza a diferença. Primeiro, analisa-se o discurso explícito do filme, que versa sobre a plasticidade do corpo e a fluidez do gênero, demonstrando seu caráter construtivo ao se desvincular de categorizações fixas e essencialistas. A seguir, analisa-se o seu discurso implícito, considerando que todo filme, como produto de práticas sociais, é constituído também por um conjunto de ideias que escapam às próprias intenções do autor. Em última instância, trata-se de pensar em que medida o discurso implícito da trama constitui uma espécie de contradiscurso em relação ao que o longa-metragem explicitamente proclama.<hr/>Abstract: This article proposes a reflection on the web of meanings that intertwine Pedro Almodóvar's The Skin I Live In (2011) plot - these are often contradictory meanings that illuminate the shadow zones in which thought thematizes difference. First, we analyze the explicit discourse of the film, which deals with the plasticity of the body and the fluidity of genre, showing its constructive character when it dissociates itself from fixed and essentialist categorizations. Next, his implicit discourse is analyzed, considering that every film, as a product of social practices, is also constituted by a set of ideas that escape the author's own intentions. Ultimately, it is a matter of thinking to what extent the implicit discourse of the plot constitutes a kind of counter discourse in relation to what the feature film explicitly proclaims.