Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudos Feministas]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-026X20140002&lang=pt vol. 22 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Uma mulher de vanguarda: trajetória social de Eglê Malheiros</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo intenta compreender a trajetória social de Eglê Malheiros. Herdeira de uma origem social favorecida, tendo educação de qualidade, estreita relação com livros e alto acúmulo de capital cultural, ela atuou nos movimentos comunista e modernista, graduou-se em Direito e escolheu ser professora de História. Analisamos a trajetória social por meio das inter-relações entre origem sociofamiliar, percursos escolares e carreira profissional, procurando constatar como a nossa agente social herdou a herança. Para tanto, usamos os conceitos de capital cultural/habitus, capital social e campo elaborados por Pierre Bourdieu e ressignificados por Bernard Lahire. Dessa forma, intentamos constatar que, na sua época, Eglê Malheiros foi uma mulher de vanguarda.<hr/>This article tries to understand the social trajectory of Eglê Malheiros. Heiress from a favored social origin, having quality education, close relationship with books and high accumulation of cultural capital, she acted in communist and modernist movements, graduated in Laws and chose to be a History teacher. We analyze the social trajectory through the interrelationships between social family home, school courses and professional career, aiming to find out how our social agent inherited the legacy. For this, we use the concepts of cultural capital/habitus, social capital and field elaborated by Pierre Bourdieu and resignified by Bernard Lahire. Thus, we intend to see that, in her time, Eglê Malheiros was na avant-garde woman. <![CDATA[<b>Carole Pateman and the feminist critique to the classical theory of democracy (Locke and Rousseau)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo parte del supuesto de que la no incorporación de la mujer en el escenario político - un hecho reciente, del siglo XX - ocurrió no a pesar del pensamiento democrático, sino porque la teoría democrática misma se sustentaba en esa exclusión de la mujer en el espacio público. Este supuesto es producto de la mirada crítica que desde el feminismo se ha hecho a las teorías clásicas de la democracia, concretamente, del contrato social. En este marco, Carole Pateman es una autora de la mayor relevancia, pues su crítica parte de la deconstrucción misma de los discursos clásicos sobre la democracia, y no desde fuera de él. El presente trabajo hace un seguimiento a las ideas principales de Pateman en su libro "The Disorder of Women", en torno a dos autores clásicos del contrato social, Rousseau y Locke, en torno a un tema esencial para entender la exclusión de la mujer del ámbito político: el contrato social, la esfera pública y sus sujetos, los ciudadanos. Para ello, nos apoyaremos de otros autores, como Mary Wollstonecraft, citada por la propia Pateman en dicho libro, y MacPherson, teórico y crítico del pensamiento liberal y de la democracia moderna.<hr/>The present work is based on the assumption that the non-insertion of women in the political arena - a recent fact, 20th century - occurred not in spite of democratic thought, but because the democratic theory was based in that exclusion of women in the public space. This assumption is a product of the critical gaze that feminism has made to the classic theories of democracy, specifically, to the social contract. In this framework, Carole Pateman is an author of the highest relevance, since her criticism is based on the deconstruction of classic speeches about democracy, and not from outside. The present paper makes a follow-up of Pateman's main ideas in her book The Disorder of Women, around two classics of the social contract, Rousseau and Locke, about essential issues, to understand the exclusion of women from the political arena: the social contract, the public sphere and their subjects, the citizens. To do this, we will be based on other authors, such as Mary Wollstonecraft, cited by Pateman in that book, and C.B. MacPherson, a theorist and critic of the liberal thought and modern democracy. <![CDATA[<b>Ironia e discurso feminino</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo debruça-se sobre os usos da ironia nos textos teóricos e literários escritos por mulheres. Ao investigar alguns dos textos clássicos feministas dedicados à arqueologia dos discursos sobre o gênero, por um lado, e sobre a identidade, a nacionalidade e o conhecimento, por outro, o artigo analisa o surgimento da violência no ato da degradação irônica dos valores responsáveis pelo sentido literal. Assim, de maneira mais geral, ao insistir na participação do leitor no processo de dissimulação irônica, o presente estudo busca mostrar a importância das emoções envolvidas no funcionamento da ironia. O discurso feminino revela-se, nesse sentido, um espaço de luta e de risco, investido pela intensidade e sujeito não apenas a diversos jogos do poder, como também potencialmente permeado pela agressividade.<hr/>This paper proposes a reflection on the uses of irony in the theoretical and literary texts written by women. In investigating some classical feminist texts dedicated to the archeology of the discourse of the gender and the domains such as identity, knowledge, nationality and authorship, the paper describes the emergence of violence resulting from the ironical degradation of the values which legitimate the literary meaning. In insisting on the participation of the reader in the process of the ironical dissimulation, the paper analyzes the importance of emotions in the functioning of the irony. In addition, the present reflection shows that the feminine discourse is a particularly intense space of challenge and risk, exposed to the struggle of power, and also potentially impregnated by the anger. <![CDATA[<b>A produção da maternidade nos discursos de incentivo à amamentação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No presente artigo¹ discutimos, através de materiais da Campanha da Amamentação, discursos da maternidade, por intermédio das práticas de incentivo ao aleitamento materno. Problematizamos a forma como esses materiais veiculam modos de ser mãe, pai e de como cuidar das crianças. Para a análise dos dados, fizemos uso dos conceitos de discurso e de enunciado de Michel Foucault, tomando-os enquanto ferramentas teórico-metodológicas. Nos materiais, percebemos que a mãe é posicionada como principal responsável pela saúde de seus/as filhos/as, tendo o dever de cuidar deles/as e nutri-los/as. O pai ocupa um papel secundário nessa relação, e a figura do especialista em saúde ganha destaque, na medida em que é posicionado enquanto conhecedor das práticas da amamentação, cabendo à mãe aderir aos seus ensinamentos em prol da saúde da criança.<hr/>In this article we study several materials from the Breastfeeding Campaign, and discuss practices of incentive to breastfeeding in contemporaneity by observing how those materials disclose the roles of a mother, a father and how children should be nursed. For data analysis, we used Michel Foucault's concepts of discourse and statement, taking them as theoretical and methodological tools. In the materials, we realized the mother is held as the chief responsible for the health of her children, being her duty to take care of the children and nurture them. The father plays a secondary role in this relationship. It is when the medical professional stands out, appointed as the holder of the knowledge about breastfeeding practices, so that the mother must adhere to the expertise in favor of her child's health. <![CDATA[<b>Security policies and the approach from a gender perspective in Buenos Aires</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del trabajo es analizar la elaboración y aplicación de la perspectiva de género en las políticas de seguridad pública efectuadas por el Ministerio de Justicia y Seguridad de la Provincia de Buenos Aires (Argentina) en la primera década del siglo XXI. Analizo las estrategias utilizadas como así la interacción de diversos agentes que tienen el objetivo de forjar definiciones sobre género y políticas de género e instituir formas de actuación frente a denuncias de violencia familiar. A través del análisis de estos aspectos muestro, por un lado, que desde lo conceptual, las políticas de género despiertan múltiples sentidos, y por otro lado, señalo las reservas que tienen los propios actores que intervienen en la ejecución de tales políticas. Al analizar la implementación de estas políticas en una Comisaría de la Mujer y la Familia en una localidad, indico que las mismas tienen una ejecución particular de acuerdo a los actores que allí intervienen.<hr/>The aim of this paper is to investigate the development and implementation of public security policies from a gender perspective, carried out by the Ministry of Justice and Security of the Province of Buenos Aires (Argentina), in the first decade of the century. I have analyzed the strategies used, as well the interaction between several agents, intended to build on gender definitions and gender policies and to institute actions against family violence complaints. In the study I observe on the one hand that, conceptually, gender policies arouse many meanings; and, on the other hand, I show that the actors who intervene in the execution of such policies are themselves somewhat cautious. The analysis of these policies in a Police Station for Women and the Family in one locality indicated that the implementation of such policies depend on the actors involved. <![CDATA[<b>Cor, classe, gênero: aprendizado sexual e relações de domínio</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo, discuto as experiências de aprendizado de uma sexualidade heterossexual, racializada e classista através da análise de relatos biográficos de um grupo de homens entre 43 e 60 anos, do Rio de Janeiro, que se autodefinem como brancos. Em particular, examino os relatos dos entrevistados sobre aquelas que, durante a entrevista, foram definidas como "relações sexuais de iniciação" com trabalhadoras domésticas e, em menor escala, com prostitutas, tidas durante a adolescência. Trata-se da análise de uma relação de poder descrita por quem a exerceu. A análise das entrevistas evidencia como essas experiências não só contribuíram para a produção da sexualidade dos homens entrevistados, mas também são elemento central na definição do pertencimento de classe e cor.<hr/>In this paper I discuss apprenticeship experiences of a heterosexual, racialized and class based sexuality in a group of upper-middle class men self-identifying as white, ranging from 43 to 60 years old, in Rio de Janeiro. I examine respondents' accounts on what was defined during the interview as "sexual initiation" with female domestic workers or prostitutes during their adolescence. I concentrate on the analysis of a relationship of domination as it is described by who exercises domination. This analysis discloses how these experiences participate in the production of men's sexuality, and at the same time determine their color and class identity. <![CDATA[<b>Gender and heritage: ‘pro-women’ of Capilla del Señor</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Vastas publicaciones dan cuenta de la construcción de discursos en los que se coloca a la mujer en el ámbito de lo doméstico, invisibilizando su rol como productora cultural. Estas ideas, en mayor o menor medida, aún se encuentran instaladas en la sociedad y se recrean en los procesos de construcción y prácticas patrimoniales y turísticas. Por ello, este artículo busca reflexionar y discutir ciertas ideas en torno a la escasa representación de la mujer en el proceso de construcción patrimonial. Para analizar estos puntos se presenta un estudio de caso localizado en el municipio de Exaltación de la Cruz, noreste de la provincia de Buenos Aires, Argentina. De esta forma se espera generar un aporte a las recientes discusiones sobre género y patrimonio.<hr/>Several academic publications show the constructed discourse in which women are located in the domestic space, concealing their role as cultural producers. These ideas are still installed in society and are recreated in cultural heritage and touristic construction and practice processes. The aim of this article is to reflect and discuss around certain ideas on the scarce women's representation in the heritage construction process. The present methodological strategy is a case study in the District of Exaltación de la Cruz, in the northern Buenos Aires province (Argentina). <![CDATA[<b>Rose Marie Muraro: uma mulher impossível</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Vastas publicaciones dan cuenta de la construcción de discursos en los que se coloca a la mujer en el ámbito de lo doméstico, invisibilizando su rol como productora cultural. Estas ideas, en mayor o menor medida, aún se encuentran instaladas en la sociedad y se recrean en los procesos de construcción y prácticas patrimoniales y turísticas. Por ello, este artículo busca reflexionar y discutir ciertas ideas en torno a la escasa representación de la mujer en el proceso de construcción patrimonial. Para analizar estos puntos se presenta un estudio de caso localizado en el municipio de Exaltación de la Cruz, noreste de la provincia de Buenos Aires, Argentina. De esta forma se espera generar un aporte a las recientes discusiones sobre género y patrimonio.<hr/>Several academic publications show the constructed discourse in which women are located in the domestic space, concealing their role as cultural producers. These ideas are still installed in society and are recreated in cultural heritage and touristic construction and practice processes. The aim of this article is to reflect and discuss around certain ideas on the scarce women's representation in the heritage construction process. The present methodological strategy is a case study in the District of Exaltación de la Cruz, in the northern Buenos Aires province (Argentina). <![CDATA[<b>Tecelãs da existência</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste ensaio, entrelaço fios de vidas das mulheres negras que estão atadas ao fio da minha vida. Com os fios soltos das canções de Zezé Motta e dos escritos da filósofa Hannah Arendt, teço este texto-existência. Na leitura dos ensaios e poemas de Marlene Nourbese Philip, escritora afro-caribenha, me inspiro não só para resistir às amarras culturais hegemônicas, mas também para transcendê-las, criando possibilidades de escrita que vincule a dinâmica da fala com a dinâmica da ação, compondo um texto que se movimenta ora como dança, através do espaço, ora como uma canção, ritmada pelo tempo, pois criar e dançar uma coreografia é uma forma de fazer história. Como investiga Selma Treviños, trata-se de uma ferramenta para animar o passado ou uma "escrita" acerca de algo que já foi feito, se concordamos que cada corpo carrega sua própria história e individualidade, memória, sentimentos e emoções. Na busca do entendimento desta minha breve existência, danço, escrevo, teço palavras com fios desfiados da flor do útero das minhas ancestrais. Vasculho minhas lembranças e, na memória corporal, decifro a dor, encontro a raiz da violência, observo o medo, destilo a alegria, enfeito a doçura, mergulho na paz e conheço a liberdade.<hr/>In that essay I interweave threads of the black women's lives that are tied to the thread of my life. With the free threads of Zezé Motta's songs and of philosopher Hannah Arendt's writings, I weave this text-existence. In the reading of the essay and poems of Marlene NourbeSe Philip, writer Afro-Caribbean, I am inspired not only to resist the hegemonic cultural ties, but also transcend them, creating possibilities of writing that links the dynamics of the speech with the dynamics of the action, to compose a text that is moved some times as a dance through the space, other times as a song, with its rhythm determinedby time, because creating and dancing a choreography is a form of making history. As investigates Selma Treviños it is a tool to encourage the past, or a "writing" concerning something that was already done, if we agree that each body carries his/her own history and individuality, memory, feelings and emotions. In the search for the understanding of my existence I dance, I write, I weave words with frayed threads of the flower of the womb of my ancestral ones. I search my memories and in the corporeal memory I decipher the pain, I find the root of the violence, I observe the fear, I distil the happiness, I decorate the sweetness, dive in the peace and I know the freedom. <![CDATA[<b>Apresentação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste ensaio, entrelaço fios de vidas das mulheres negras que estão atadas ao fio da minha vida. Com os fios soltos das canções de Zezé Motta e dos escritos da filósofa Hannah Arendt, teço este texto-existência. Na leitura dos ensaios e poemas de Marlene Nourbese Philip, escritora afro-caribenha, me inspiro não só para resistir às amarras culturais hegemônicas, mas também para transcendê-las, criando possibilidades de escrita que vincule a dinâmica da fala com a dinâmica da ação, compondo um texto que se movimenta ora como dança, através do espaço, ora como uma canção, ritmada pelo tempo, pois criar e dançar uma coreografia é uma forma de fazer história. Como investiga Selma Treviños, trata-se de uma ferramenta para animar o passado ou uma "escrita" acerca de algo que já foi feito, se concordamos que cada corpo carrega sua própria história e individualidade, memória, sentimentos e emoções. Na busca do entendimento desta minha breve existência, danço, escrevo, teço palavras com fios desfiados da flor do útero das minhas ancestrais. Vasculho minhas lembranças e, na memória corporal, decifro a dor, encontro a raiz da violência, observo o medo, destilo a alegria, enfeito a doçura, mergulho na paz e conheço a liberdade.<hr/>In that essay I interweave threads of the black women's lives that are tied to the thread of my life. With the free threads of Zezé Motta's songs and of philosopher Hannah Arendt's writings, I weave this text-existence. In the reading of the essay and poems of Marlene NourbeSe Philip, writer Afro-Caribbean, I am inspired not only to resist the hegemonic cultural ties, but also transcend them, creating possibilities of writing that links the dynamics of the speech with the dynamics of the action, to compose a text that is moved some times as a dance through the space, other times as a song, with its rhythm determinedby time, because creating and dancing a choreography is a form of making history. As investigates Selma Treviños it is a tool to encourage the past, or a "writing" concerning something that was already done, if we agree that each body carries his/her own history and individuality, memory, feelings and emotions. In the search for the understanding of my existence I dance, I write, I weave words with frayed threads of the flower of the womb of my ancestral ones. I search my memories and in the corporeal memory I decipher the pain, I find the root of the violence, I observe the fear, I distil the happiness, I decorate the sweetness, dive in the peace and I know the freedom. <![CDATA[<b>Sex and the norm: state front, patriarchy, dispossession and coloniality</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Paso aquí revista a los diversos efectos de la expansión e intrusión contemporáneas del frente estatal-empresarial - mediático - cristiano, siempre colonial y también para-estatal, en las comunidades indígenas del Brasil - que llamo aquí mundo-aldea - y sus consecuencias para la vida de sus mujeres. Después de este panorama, me detengo en algunos casos y ejemplos que hacen posible percibir los cambios en la mirada sobre la sexualidad y del significado y el valor dados al acceso sexual en las sociedades pre-intervención colonial y en las sociedades intervenidas por el proceso de colonización - en los países hispánicos, la sociedad criolla. La transformación del campo sexual a partir de lo que describo como la introducción de la mirada pornográfica emerge así como fulcro, eje de rotación para la mutación de un mundo en otro. Cuerpo objeto, alienado, y colonia surgen como coetáneos y afines en el nuevo orden en constante expansión. Desposesión, en este proceso, es, por lo tanto, desposesión progresiva del cuerpo y de la sexualidad.<hr/>In this article I examine the various effects of the expansion and intrusion of contemporaneous state - enterprise - media - Christianity front, ever colonial and also parastatal, into Brazilian indigenous communities - called village-world for the sake of the argument here -, and their consequences for the lives of women. After this overview, focus is placed on some cases and examples that reveal a shift in the understanding of sexuality and the meaning and value attributed to sexual access to bodies, as well as on a crucial change in the meaning of "norms" in pre-colonial intervention societies and in societies intervened by the colonization process - in Hispanic countries, the "criollo" society. Transformation of the sexual field by the introduction of the pornographic gaze emerge then as the pivot or rotation axis of the mutation of one world into the other. The alienated body-object, and colony emerge as coetaneous and akin in the new order in constant expansion. Dispossession, in this process, is, therefore, progressive dispossession of one's body and sexuality. <![CDATA[<b>Minority politics: colonial genealogies in the maps of the South</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La propuesta de este ensayo es ahondar en las genealogías de la matriz violento-genética del proyecto occidental en la vida cotidiana de la considerada "última selk'nam" de Tierra de Fuego, Lola Kiepja, narrada por la antropóloga Anne Chapman. Decidimos ubicar este texto en las producciones artísticas de la casa - como metáfora femenina de lo nacional - para anclar en las que llamamos "políticas de lo mínimo" como formas de resistencia a la matriz colonial desde una perspectiva transdisciplinaria. A partir de una epistemología política de un "Tercer Feminismo", como presentado por Bidaseca, nos aventuramos hacia un rescate de lo femenino menor, buscando dibujar las coordenadas de lo que Marta Sierra llama un "mapa en ruinas". Este mapa subalterno se reconstruye sobre la fisura de un feminismo mestizo, aprisionado entre lo que la chicana Gloria Anzaldúa denomina un estado de permanente "nepantlismo mental", hecho de lo "heredado, lo adquirido, lo impuesto".¹ El objetivo de este trabajo es hacer una reflexión sobre cómo distintos modos de violencia contra lo femenino (como lo menor, lo obsceno - lo dejado fuera de la escena social) nos permita inscribir una genealogía de la memoria poscolonial en diálogos sur-sur que atraviese distintas geografías y mapas de poder.<hr/>This article explores an alternative genealogy to Western Occidental epistemologies by focusing on subaltern minority politics. We center on an analysis of the relationship between Lola Kiepja, considered as the "last Selk'nam" in Tierra del Fuego, and the anthropologist Anne Chapman. From a transdisciplinary approach, this work focuses on the domestic artistic productions - a feminine metaphor for the national - as a site of postcolonial resistance. From the perspective of a "Third Feminism", as presented by Bidaseca, we sought to reconstruct what Marta Sierra called the "mapa en ruinas" of such subaltern feminist epistemologies. Built on the gaps of a mestizo, hybrid feminism, in a state of "nepantlismo mental" made of "inherited, acquired, and imposed" elements, as stated by Gloria Anzaldúa, we study different representations of this feminine (as the "minor", the "obscene" - that which is left out the social scene). Our ultimate goal is to reconstruct the genealogy of a transnational and postcolonial memory that crosses over different geographies and power maps. <![CDATA[<b>The feminist idea of politics from the global South perspective</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo discute la importancia y centralidad de los conocimientos acerca de "la política" y "lo político" desde la perspectiva feminista desde el Sur global. Para eso, es necesario una abordaje de las principales discusiones feministas conceptuales y un intento de diseño de un panorama pos(de)colonial del concepto de "la" política.<hr/>This article seeks to discuss the importance and centrality of the knowledge about "politics" and "the political" from a feminist perspective from the Global South. For this purpose, it's necessary to approach the main conceptual feminist discussions, and attempt to design a post(de)colonial scenario of the actual concept of "politics". <![CDATA[<b>A outline on peruvian feminism/s: facing multiple challenges</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo muestra las apuestas del feminismo en el Perú desde sus inicios, a partir de la lucha por el sufragio femenino, y más adelante, en la posguerra, la puesta en escena del cuerpo femenino como núcleo de una nueva forma de pensar lo político. Se muestra que es un movimiento de mujeres de sectores medios que se gesta bajo iniciativa gubernamental y con poca presencia de las corrientes de pensamiento teórico feminista europeas. Por el contrario, fue un movimiento vinculado a ideologías de izquierda aunque, paradójicamente, sus propuestas no fueron acogidas por los partidos de izquierda. En el actual contexto de cambios que se operan en el Perú, a partir de la democratización del país y con una baja institucionalidad del Estado, los feminismos - sin una aparente organicidad - se enfrentan con varios desafíos, siendo el de la capacidad de responder a la heterogeneidad de los actores emergentes el más relevante.<hr/>This paper is about the developments of feminism in Peru since the struggle for women's suffrage as the starting point till the post-war, with the positioning of the female body as the center of a new manner of thinking the political. Feminism is shown to be a middle-class women's movement, which stemmed from governmental initiatives and with not much presence of European schools of feminist theoretical thought. On the contrary, it was a movement bound with leftist ideologies whose proposals were paradoxically never considered by leftist parties. In the current changing context, which began with Peru's democratization and its lack of state institutionality, feminism/s - lacking an evident organizational capacity - faces different demands, being the ability to meet diverse emerging actors the most relevant challenge. <![CDATA[<b>Contributions of feminism to socioenvironmental fight</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de mi tesis de maestría, comencé a interesarme por los cruces entre el pensamiento ambiental y las teorizaciones feministas. Las I y II Jornadas de feminismos pos y descoloniales en Buenos Aires (2010 y 2012) organizadas por el Programa "Poscolonialidad, pensamiento fronterizo y transfronterizo en los estudios feministas" (IDAES-UNSAM) resultaron un marco ideal para estas discusiones. Este ensayo es un primer intento por abordar las actuales luchas socioambientales por la tierra, el territorio y el modelo de desarrollo, en la provincia de Chubut, desde la teoría feminista.<hr/>It was from my Master's thesis that I became interested in the intersections between environmental thought and feminist theorizations. The Conference on pos and decolonial feminisms in Buenos Aires (2010 y 2012), organized by the program "Postcoloniality, border and cross-border thinking in feminist studies" (IDAES-UNSAM), provided an ideal setting for these discussions. This essay is a first attempt to address, from a feminist perspective, current socioenvironmental fights on land, territory and the model of development that take place in the Province of Chubut. <![CDATA[<b>Performative chronicles as resistance practices</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo ensaya una articulación entre propuestas artísticas situadas entre 1965 y 1973, concebidas como prácticas poscoloniales que resistieron políticas hegemónicas, y nociones provenientes de la antropología del cuerpo. El Accionismo Vienés ha enfatizado los impulsos destructivos en pos de socavar los valores de una sociedad de posguerra en crisis; Ana Mendieta desarrolló sus performances en torno a la violencia ejercida sobre los cuerpos coloniales/femeninos, y Hélio Oiticica desplegó la idea de incompletud permanente de la obra. Estas crónicas performativas se han configurado como respuestas a una herencia cultural eurocentrada derivada de la modernidad del siglo XVI. Los artistas instituyeron una crítica estética y conceptual, forjando un arco de posibilidades que fueron desde el contacto obsceno con los límites corporales hasta la celebración lúdica del vínculo entre el arte y la praxis vital.<hr/>This paper tries to articulate different artistic styles from 1965 to 1973, conceived as postcolonial practices that resisted hegemonic policies, with concepts that have their origin in the anthropology of the body. Viennese actionism has emphasized destructive urges in pursuit of undermining the values of a postwar society in crisis. Ana Mendieta developed her performances around the violence practiced in colonial/feminine bodies and Hélio Oiticica unfolded the idea of permanent incompleteness of work. These performative chronicles have been shaped as answers to a eurocentered cultural heritage that results from the XVIth's century modernity. Artists established an aesthetic and conceptual criticism, creating a variety of possibilities that went from obscene contact with the limits of the body to the ludic celebration of the bond between art and vital praxis. <![CDATA[<b>Revisionism and Its Discontents: queer Cinema and Contracorriente ("Undertow")</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El revisionismo y sus avatares son el signo de los tiempos. A lo largo y ancho de la producción cultural contemporánea se advierten: homenajes, pastiches, bricolajes, parodias, apropiaciones, reescrituras, entre otras. Echarle una nueva mirada al pasado es parte de la estrategia cultural. A tal efecto, es harto conocido el revisionismo como tratamiento de ideas o producciones culturales, En el cine, se discuten tratamientos revisionistas a los géneros "western", entre otros. Es pertinente preguntarse si hay un cine queer revisionista en general, y por extensión, un cine queer revisionista en Latinoamérica en particular. De haber un cine queer revisionista en general, es posible que revise el sub-género por excelencia de la narrativa de la "coming-out". De haber un cine queer en Latinoamérica, su caso será indudablemente más complejo, como lo demuestra el filme "Contracorriente" (2009) de Javier Fuentes León, que leerse en el ensayo. Será un caso que pedirá relectura ya no de rechazo a "lo tradicional", a "lo comunitario" o a "lo sacro", como muchas narrativas de la "coming-out"; antes bien, de la "negociación" (Jesús Martín Barbero) o "transculturación" (Fernando Ortiz) de todo ello, como piden los enfoques teóricos del Tercer Feminismo (Karina Bidaseca), de las epistemologías del Sur (Boaventura de Sousa Santos), y de la crítica cultural y Estudios Culturales de Latinoamérica.<hr/>Revisionism and its metaphors seem to be a sign of the times. All throughout contemporary cultural production certain approaches are all too present: homages, pastiches, bricolages, parodies, appropriations, rewrites, among others. Not surprisingly, revisionist cultural genres have gain predominance, and specifically in cinema, the revisionist western-genre film has been much cultivated and discussed. It is, then, equally pertinent to ask whether there is a revisionist queer cinema in general, and by extension, whether there is a revisionist queer cinema in Latin America in particular. If there is indeed a revisionist queer cinema in general, it is likely, and such is our reading, that it will be revising the "in-and-out" logic of queer cinema's sub-genre par excellence, the "coming-out" story. If there is a revisionist queer cinema in Latin America, it will undoubtedly be more complex, as evinced in the film Contracorriente ("Undertow": 2009) by Javier Fuentes León. As such, this film prompts a reinterpretation, and not a rejection, of the "traditional", the "communal", or "the sacred", contrary to the generalized logic of so many "coming-out" narratives. A political "negotiation" of terms (Jesus Martín-Barbero), or " transculturating" (Fernando Ortiz) agencement, is the strategy of use, according to our reading, an operation undoubtedly enabled by the theoretical approaches of Latin America's Third Feminism (Karina Bidaseca ), the epistemologies of the South (Boaventura de Sousa Santos), and, equally important, Latin America's Cultural Studies and its beginning of the 20th century's cultural criticism. <![CDATA[<b>Um recente movimento político-religioso: feminismo islâmico</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo tem como objetivo principal apresentar um painel da origem e das principais formulações teóricas do feminismo islâmico, movimento político-religioso de luta contra a opressão e a dominação sobre a população de mulheres presente em países muçulmanos e em diásporas muçulmanas. Ele é concebido aqui lato sensu como uma atuação feminista associada à reinterpretação das fontes religiosas do Islã, baseado nos conceitos islâmicos de ijtihad (interpretação livre e racional das fontes religiosas) e de tafsir (comentários sobre o Alcorão), para repensar a posição da mulher na sociedade muçulmana. Nesse sentido, serão abordados dois países-chave na construção dos feminismos no Oriente Médio, Egito e Turquia.<hr/>This paper aims to display a panel of origin and main theoretical formulations of Islamic feminism, political-religious movement of fight against oppression and domination over the women's population, present in Muslim countries and in Muslim diasporas. Here conceived broadly as a feminist praxis associated to the reinterpretation of the religious sources of Islam, based on the Islamic concept of ijtihad (free and rational interpretation of religious sources) and tafsir (commentaries on the koran), to rethink the position of women in society Muslim. In this sense, it will be addressed Egypt and Turkey, two key countries in the construction of feminisms in the Middle East. <![CDATA[<b>Pedagogías maternales: educación y control en la Argentina del siglo XX</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo tem como objetivo principal apresentar um painel da origem e das principais formulações teóricas do feminismo islâmico, movimento político-religioso de luta contra a opressão e a dominação sobre a população de mulheres presente em países muçulmanos e em diásporas muçulmanas. Ele é concebido aqui lato sensu como uma atuação feminista associada à reinterpretação das fontes religiosas do Islã, baseado nos conceitos islâmicos de ijtihad (interpretação livre e racional das fontes religiosas) e de tafsir (comentários sobre o Alcorão), para repensar a posição da mulher na sociedade muçulmana. Nesse sentido, serão abordados dois países-chave na construção dos feminismos no Oriente Médio, Egito e Turquia.<hr/>This paper aims to display a panel of origin and main theoretical formulations of Islamic feminism, political-religious movement of fight against oppression and domination over the women's population, present in Muslim countries and in Muslim diasporas. Here conceived broadly as a feminist praxis associated to the reinterpretation of the religious sources of Islam, based on the Islamic concept of ijtihad (free and rational interpretation of religious sources) and tafsir (commentaries on the koran), to rethink the position of women in society Muslim. In this sense, it will be addressed Egypt and Turkey, two key countries in the construction of feminisms in the Middle East. <![CDATA[<b>Masculinidades e ressignificações</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo tem como objetivo principal apresentar um painel da origem e das principais formulações teóricas do feminismo islâmico, movimento político-religioso de luta contra a opressão e a dominação sobre a população de mulheres presente em países muçulmanos e em diásporas muçulmanas. Ele é concebido aqui lato sensu como uma atuação feminista associada à reinterpretação das fontes religiosas do Islã, baseado nos conceitos islâmicos de ijtihad (interpretação livre e racional das fontes religiosas) e de tafsir (comentários sobre o Alcorão), para repensar a posição da mulher na sociedade muçulmana. Nesse sentido, serão abordados dois países-chave na construção dos feminismos no Oriente Médio, Egito e Turquia.<hr/>This paper aims to display a panel of origin and main theoretical formulations of Islamic feminism, political-religious movement of fight against oppression and domination over the women's population, present in Muslim countries and in Muslim diasporas. Here conceived broadly as a feminist praxis associated to the reinterpretation of the religious sources of Islam, based on the Islamic concept of ijtihad (free and rational interpretation of religious sources) and tafsir (commentaries on the koran), to rethink the position of women in society Muslim. In this sense, it will be addressed Egypt and Turkey, two key countries in the construction of feminisms in the Middle East. <![CDATA[<b>Reflexões acerca da descriminalização do aborto</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo tem como objetivo principal apresentar um painel da origem e das principais formulações teóricas do feminismo islâmico, movimento político-religioso de luta contra a opressão e a dominação sobre a população de mulheres presente em países muçulmanos e em diásporas muçulmanas. Ele é concebido aqui lato sensu como uma atuação feminista associada à reinterpretação das fontes religiosas do Islã, baseado nos conceitos islâmicos de ijtihad (interpretação livre e racional das fontes religiosas) e de tafsir (comentários sobre o Alcorão), para repensar a posição da mulher na sociedade muçulmana. Nesse sentido, serão abordados dois países-chave na construção dos feminismos no Oriente Médio, Egito e Turquia.<hr/>This paper aims to display a panel of origin and main theoretical formulations of Islamic feminism, political-religious movement of fight against oppression and domination over the women's population, present in Muslim countries and in Muslim diasporas. Here conceived broadly as a feminist praxis associated to the reinterpretation of the religious sources of Islam, based on the Islamic concept of ijtihad (free and rational interpretation of religious sources) and tafsir (commentaries on the koran), to rethink the position of women in society Muslim. In this sense, it will be addressed Egypt and Turkey, two key countries in the construction of feminisms in the Middle East. <![CDATA[<b>Visibilizando quem cuida, suas experiências e percursos de vida</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo tem como objetivo principal apresentar um painel da origem e das principais formulações teóricas do feminismo islâmico, movimento político-religioso de luta contra a opressão e a dominação sobre a população de mulheres presente em países muçulmanos e em diásporas muçulmanas. Ele é concebido aqui lato sensu como uma atuação feminista associada à reinterpretação das fontes religiosas do Islã, baseado nos conceitos islâmicos de ijtihad (interpretação livre e racional das fontes religiosas) e de tafsir (comentários sobre o Alcorão), para repensar a posição da mulher na sociedade muçulmana. Nesse sentido, serão abordados dois países-chave na construção dos feminismos no Oriente Médio, Egito e Turquia.<hr/>This paper aims to display a panel of origin and main theoretical formulations of Islamic feminism, political-religious movement of fight against oppression and domination over the women's population, present in Muslim countries and in Muslim diasporas. Here conceived broadly as a feminist praxis associated to the reinterpretation of the religious sources of Islam, based on the Islamic concept of ijtihad (free and rational interpretation of religious sources) and tafsir (commentaries on the koran), to rethink the position of women in society Muslim. In this sense, it will be addressed Egypt and Turkey, two key countries in the construction of feminisms in the Middle East. <![CDATA[<b>A invenção das categorias travesti e transexual no discurso científico</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo tem como objetivo principal apresentar um painel da origem e das principais formulações teóricas do feminismo islâmico, movimento político-religioso de luta contra a opressão e a dominação sobre a população de mulheres presente em países muçulmanos e em diásporas muçulmanas. Ele é concebido aqui lato sensu como uma atuação feminista associada à reinterpretação das fontes religiosas do Islã, baseado nos conceitos islâmicos de ijtihad (interpretação livre e racional das fontes religiosas) e de tafsir (comentários sobre o Alcorão), para repensar a posição da mulher na sociedade muçulmana. Nesse sentido, serão abordados dois países-chave na construção dos feminismos no Oriente Médio, Egito e Turquia.<hr/>This paper aims to display a panel of origin and main theoretical formulations of Islamic feminism, political-religious movement of fight against oppression and domination over the women's population, present in Muslim countries and in Muslim diasporas. Here conceived broadly as a feminist praxis associated to the reinterpretation of the religious sources of Islam, based on the Islamic concept of ijtihad (free and rational interpretation of religious sources) and tafsir (commentaries on the koran), to rethink the position of women in society Muslim. In this sense, it will be addressed Egypt and Turkey, two key countries in the construction of feminisms in the Middle East. <![CDATA[<b>Masculinidades subversivas nos romances de Manuel Puig, Caio Fernando Abreu e Jaime Bayly</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000200026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo tem como objetivo principal apresentar um painel da origem e das principais formulações teóricas do feminismo islâmico, movimento político-religioso de luta contra a opressão e a dominação sobre a população de mulheres presente em países muçulmanos e em diásporas muçulmanas. Ele é concebido aqui lato sensu como uma atuação feminista associada à reinterpretação das fontes religiosas do Islã, baseado nos conceitos islâmicos de ijtihad (interpretação livre e racional das fontes religiosas) e de tafsir (comentários sobre o Alcorão), para repensar a posição da mulher na sociedade muçulmana. Nesse sentido, serão abordados dois países-chave na construção dos feminismos no Oriente Médio, Egito e Turquia.<hr/>This paper aims to display a panel of origin and main theoretical formulations of Islamic feminism, political-religious movement of fight against oppression and domination over the women's population, present in Muslim countries and in Muslim diasporas. Here conceived broadly as a feminist praxis associated to the reinterpretation of the religious sources of Islam, based on the Islamic concept of ijtihad (free and rational interpretation of religious sources) and tafsir (commentaries on the koran), to rethink the position of women in society Muslim. In this sense, it will be addressed Egypt and Turkey, two key countries in the construction of feminisms in the Middle East.