Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudos Feministas]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-026X20090002&lang=en vol. 17 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Anencephalic fetuses and research embryos</b>: <b>subjects of rights?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa a emergência de sujeitos sociais em seres antes embutidos na figura materna, depois definidos e circunscritos pela biomedicina: os embriões extracorporais formados por fertilização in vitro e os fetos anencefálicos. Os embriões estiveram no centro de controvérsia nos debates para a aprovação da Lei de Biossegurança, que autorizou o seu uso em pesquisa. Já os fetos anencefálicos foram objeto do debate quanto à possibilidade de ampliação dos permissivos para o aborto. Analisando notícias da grande imprensa, principalmente em levantamento sistemático do jornal O Globo, entre 2000 e 2005, o objetivo é retratar os argumentos que integraram esses debates. Os argumentos que justificam ou recusam o uso de embriões para pesquisa e a antecipação de parto de anencéfalo coincidem em vários pontos porque são tributários da mesma configuração de valores e se fundamentam na figura de pessoa: o indivíduo como valor segundo Dumont.<hr/>The present article analyzes the emergence of social subjects in the form of beings which had previously been embedded in mother's bodies and which have later become defined and circumscribed by biomedicine: extracorporal embryos, created by in vitro fertilization, and anencephalic fetuses. The embryos were at the center of the controversy regarding their use in scientific research during the debates for the approval of Brazil's new biosecurity law. Anencephalic fetuses became the center of a debate regarding the relaxing of Brazil's abortion laws. This article analyzes mass media news stories provided mostly by a systematic review of articles published in O Globo newspaper between 2000 and 2005 in order to recover the arguments presented in these debates. The arguments to justify or ban embryo research or to anticipate the birth of anencephalic fetuses coincide, in large part, because they are derived from the same value configuration and are founded upon the person: Dumont's individual-as-value. <![CDATA[<b>The invisible cities</b>: <b>nomadic heterotopies and post patriarchy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Muchas ciudades se pueden encontrar en una ciudad: algunas visibles y otras invisibles, pero todas ellas se producen en lo heterotópico del espacio otro (heterogéneo y nómada). Diversas formas de imaginar las ciudades (desde la literatura, el cine, la música) permiten transgredir las ciudades postpatriarcales, desde una concepción del feminismo nómada, rizomática y transversal, y responderles creativa y estéticamente a las ciudades que se han ido diseñando bajo el alero del capitalismo tardío: homogéneas, (in)diferentes, no lugarizadas, machistas (sin identidad, ni relaciones, ni historias). Frente a ellas, sin duda, surge y brota la figura de las ciudades otras, de la multiplicidad de las diferencias y las singularidades, de lo dejado de lado: los estudios de género y la reivindicación que ellos hacen (ciudades sexuales y nómadas), ciudades diferentes, ambiguas, ambivalentes, excéntricas, deseantes y heterotópicas (de espacios heterogéneos, cambiantes y fracturados).<hr/>Many cities may be found in one city: some of them are visible and some others are invisible, but all of them are produced in the heterotopic space of the (heterogenic and nomadic) other. The diverse ways of imagining the cities (from literature, cinema, music) allow to transgress the postpatriarchal cities, from a nomadic rhizomatic and transversal conception of feminism, and answer creatively and aesthetically to the cities which have been designed under the auspices of late capitalism: homogeneous, (in)different, non localized, male chauvinist (without identity, neither relationships, nor histories) places. When facing them, the figure of the other cities, of the multiplicity of the differences and singularities, of what has been cast aside, certainly sprouts: gender studies and their demands (sexual and nomadic cities), different, ambiguous, ambivalent, eccentric, wanting and heterotopic cities (with heterogeneous, changing and fractured spaces). <![CDATA[<b>Migration, gender, and social inequality</b>: <b>the migration of Bolivian women to Argentina</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo se propone analizar los procesos de reproducción de desigualdades sociales en contextos migratorios a partir de la articulación de las dimensiones de género, etnia y clase social, centrando el estudio en la migración contemporánea de mujeres bolivianas hacia Argentina. Se pretende discutir como aquellas dimensiones condicionan las formas de inserción social y laboral de las mujeres migrantes en la sociedad de destino, partiendo del presupuesto que no pueden analizarse por separado sino conjuntamente, puesto que se refuerzan recíprocamente, profundizando las prácticas y discursos de exclusión que ha enfrentado históricamente un amplio conjunto de las mujeres bolivianas en este país.<hr/>The aim of this paper is to analyze the processes of reproduction of social inequalities in migratory contexts taking into account the gender, ethnic and social class dimensions, focusing on the study of the current migration of Bolivian women to Argentina. This article will discuss how those dimensions affect the social and economic incorporation of female migrants in the host society. The categories of gender, ethnicity and social class can not be considered separately but all together, because they reinforce reciprocally, intensifying the practices and discourses of exclusion that Bolivian women have historically faced in this country. <![CDATA[<b>Gender, generation and social class</b>: <b>a debate about women in middle and popular layers in Rio de Janeiro</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta a comparação dos dados de duas pesquisas realizadas com o objetivo de verificar as continuidades e descontinuidades nas representações de gênero em diferentes gerações de famílias das camadas médias e populares do estado do Rio de Janeiro: das avós, das mães e das suas filhas. Privilegiamos aqui as percepções do lugar social da mulher no contexto das transformações em curso na sociedade brasileira. Considerando o crescimento da participação feminina no mercado de trabalho e o aumento no nível de escolaridade das mulheres, interessa-nos, particularmente, conhecer as representações e as práticas das integrantes dessas três gerações em torno da família, da religião e da profissionalização feminina.<hr/>This article presents a comparison of data from two researches which aim at verifying the continuities and discontinuities in the gender representations in different generations of middle and popular-layer families in Rio de Janeiro State: that of grandmothers, of mothers and their daughters. Here we privileged the perceptions of the woman's social place in the context of the transformations in course in Brazilian society. Taking into account the growth of female participation in the labor market as well as the heightening of the women's schooling level, we are particularly interested in getting to know the representations and the practices of the members of these three generations abound family, religion and female professionalization. <![CDATA[<b>Conscious citizenship</b>: <b>changing mentalities of the Santiaguera women and their utopias</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo intenta visualizar en esta parte de América Latina el sufragismo y el feminismo, cuáles fueron sus aportes y sus puntos de mira. Es una interpretación otra, de las condiciones políticas que facilitaron una inserción parcial de las mujeres santiagueras a la consecución del voto. Se analiza como contribuyó la división de los partidos y su disputa por el control y el acceso al poder mediante estrategias y alianzas dudosas, cambiantes y temporales, además de considerarse por parte de la masculinidad hegemónica que la mujer no tenía una posibilidad real de comprender el momento político, el cual llevaba a la politiquería y a la corrupción. Ésto hizo también que las mujeres se mantuvieran de manera tangencial ante estos manejos. El voto de la mujer fue un simple juego de ajedrez de los partidos políticos, que consideraban ventajoso promover el sufragio femenino para obtener victoria ante estas luchas de poderes. No obstante, la mujer lo utilizó para sus fines, lograr derechos civiles y políticos y una participación más concreta en la sociedad con conciencia ciudadana, como sujetas de la historia, actoras y constructoras sociales al presionar para lograr sus demandas. Esta investigación también contribuye a un análisis sobre la situación de la mujer y su mentalidad, sus mecanismos sociales y las posibilidades de la transformación. Ha tocado la discriminación social y política. En este periodo, que abarca de 1902 a 1934, aunque la mujer haya logrado obtener derechos formales iguales, y a pesar de la no transformación radical de la condición de las mujeres, sí facilitó que un gran número de ellas tuviera acceso a la política y a la educación y sobre todo se percataron de la necesidad de autonomía en sus organizaciones.<hr/>This work tries to visualize, in this part of Latin America, the suffragism and the feminism, what their contributions and their points of view were, and the way they were inserted in the communication flow with the feminists of the continent. It is an interpretation of the political conditions that facilitated a partial insertion of the Santiaguera women in obtaining the right to vote. We analyze the division of the parties and their dispute for the control and access to the power through questionable changing and transient strategies and alliances. In addition, women were considered - from the hegemonic masculine standpoint - less capable to actually understand the political moment, which led to petty politics and corruption. This also made women just skim such manipulations. The women's vote was a simple chess game for the political parties, which considered valuable to promote women's suffrage in order to win the power disputes. However, the women took advantage of that to achieve their goals and obtain civil and political rights and more substantial participation in a conscious citizenship, as subjects of the history and, through their pressures, as social actors and constructors. This investigation also contributes to an analysis of the women's situation and thoughts, their social mechanisms and transformation possibilities. Social and political discrimination were called into question. Between 1902 and 1934, although the women achieved equal formal rights, and despite the not-so-extreme change in the women's condition, a great number had access to politics and education, and, above all, became aware of the necessity of autonomy in their organizations. <![CDATA[<b>Women who 'interrupt' processes</b>: <b>the first feminist anthologies in Cultural Studies</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objeto de este artículo es analizar el proceso de elaboración y producción de las dos primeras antologías editadas por mujeres en la disciplina académica conocida como Estudios Culturales, extrayendo toda la información que ambas publicaciones aportan sobre el papel jugado por las mujeres en la evolución de dicha disciplina. Tras una breve exposición sobre la historia de los Estudios Culturales, así como de los nuevos planteamientos que aportó al mundo académico, entraremos en un apartado que analizará el posterior nacimiento de los Estudios de la Mujer y su relación con los Estudios Culturales. Finalmente, me centraré en el análisis de los procesos de publicación de ambas antologías, que fueron fruto de la incorporación del colectivo feminista a la disciplina. El análisis pretende demostrar que lo que algunos críticos han calificado como 'interrupción', por parte del feminismo, del proceso que seguían los Estudios Culturales a finales de la década de los 70 del siglo XX supuso en realidad una gran aportación a la disciplina. Eso lo demuestra la inclusión de nuevos temas y conceptos en el debate académico, así como de nuevas herramientas de análisis, a pesar de las dificultades a las que se tuvieron que enfrentar las intelectuales feministas en los primeros momentos.<hr/>The aim of this paper is to analyse the process of elaboration and production of the first two anthologies which were edited by women in the academic discipline known as Cultural Studies. Information about the role played by women in the development of that discipline has been taken from both publications. After a brief overview of the history of Cultural Studies, and of the contributions which it offered to the academic world, there will be a section analysing the birth of Women's Studies, and its relationship with Cultural Studies. Finally, I will focus on the analysis of the processes of publication of both anthologies, which were a result of the incorporation of feminism to the discipline. The analysis will endeavour to show how what some critics have called the feminist 'interruption' of the development of the process which Cultural Studies was undergoing at the end of the 70's in the 20th century, was in fact an enormous contribution to the discipline. The inclusion of new subjects and concepts in the academic debate, as well as new tools of analysis, provide evidence of that contribution, despite the difficulties which feminist intellectuals had to face at the start. <![CDATA[<b>A group of women coping with domestic violence after the denouncements</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo analisa as formas de enfrentamento encontradas por mulheres vítimas da violência doméstica, no decorrer e após a denúncia, em Fortaleza, Ceará, Brasil. Com abordagem qualitativa e caracterizando-se como pesquisa participante, nove mulheres, que se denominaram vítimas de violência doméstica e romperam com o silêncio fazendo a denúncia, participaram do estudo, de agosto a outubro de 2007, no Centro Estadual de Referência e Apoio à Mulher (CERAM). Grupo focal, anotações no diário de campo e observações foram as técnicas de coleta de dados, e estes foram submetidos à análise categorial e discutidos com suporte no Modelo de Crenças em Saúde. O medo, a falta de apoio, a dependência financeira, a vergonha, a maternidade e a cultura emergiram do estudo como percepção da suscetibilidade e das barreiras identificadas; o risco de morte foi percebido como severidade; o apoio da família e de amigos, a lei, os setores de proteção e Deus foram os benefícios relatados, configurando-se como formas de enfrentamento. Para elas, a violência ultrapassou os limites da natureza física, pois envolveu sofrimento psicológico, emocional, econômico e social. Desse modo, essas mulheres romperam o silêncio presente nas relações violentas e procuraram estratégias para minimizar o sofrimento.<hr/>This paper provides an analysis of confrontation ways that female victims of domestic violence found during and after denunciation in Fortaleza, Ceará, Brazil. Nine women self-denominated victims of violence who broke silence and denunciated their aggressors participated in this qualitative and participative research from August to October 2007, in the State Center of Reference for Women Support (CERAM). The data collectors used the focal group, the reports in the field diary and observation, and the data were submitted to categorical analysis, and discussed based on Health Belief Model. Fear, lack of support, financial dependence, shame, motherhood, and culture raised as constraints and susceptibility were identified; the risk of death was observed as severity; family and friends' support, law, the sectors of protection and God were the benefits which were configured as support for confrontation. For those women, violence overcame physical limits, as it comprehended psychological, emotional, economic and social sufferance. Therefore, such women broke silence of violent relationships and searched strategies to reduce sufferance. <![CDATA[<b>Female sexuality, epistemological holism and complexity</b>: <b>reflections for contemporary life</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Partiendo del reconocimiento de la condición compleja del mundo en la globalización y de la necesaria consideración holística de los fenómenos que se le vinculan, se defenderá aquí una perspectiva de la sexualidad femenina análogamente compleja, desde la sugerencia y la defensa del holismo erótico, y como fuente posible de propuestas y soluciones ante los dilemas y encrucijadas propios de la 'era global'. La problematización de la sexualidad y el erotismo femeninos desde el paradigma holístico de la complejidad servirá de pretexto para la consideración de los problemas globales hoy desde una perspectiva diferente y multidisciplinar, y desde la denuncia de los paradigmas reduccionistas y mono-explicativos.<hr/>Starting from the recognition of the globalized world's complex condition and the need of a holistic consideration of its interconnected phenomena, this paper will present a defense of the complex perspective of the female sexuality, including the suggestion and defense of erotic holism as a possible source of proposals and solutions for the dilemmas posed by the 'global era'. The problematization of female sexuality and eroticism from the holistic paradigm of complexity will be a pretext for the consideration of the current global problems through a different and multidisciplinary perspective, by pointing out existing reductionist mono-explanatory paradigms. <![CDATA[<b>Gênero e(m) discurso(s)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Partiendo del reconocimiento de la condición compleja del mundo en la globalización y de la necesaria consideración holística de los fenómenos que se le vinculan, se defenderá aquí una perspectiva de la sexualidad femenina análogamente compleja, desde la sugerencia y la defensa del holismo erótico, y como fuente posible de propuestas y soluciones ante los dilemas y encrucijadas propios de la 'era global'. La problematización de la sexualidad y el erotismo femeninos desde el paradigma holístico de la complejidad servirá de pretexto para la consideración de los problemas globales hoy desde una perspectiva diferente y multidisciplinar, y desde la denuncia de los paradigmas reduccionistas y mono-explicativos.<hr/>Starting from the recognition of the globalized world's complex condition and the need of a holistic consideration of its interconnected phenomena, this paper will present a defense of the complex perspective of the female sexuality, including the suggestion and defense of erotic holism as a possible source of proposals and solutions for the dilemmas posed by the 'global era'. The problematization of female sexuality and eroticism from the holistic paradigm of complexity will be a pretext for the consideration of the current global problems through a different and multidisciplinary perspective, by pointing out existing reductionist mono-explanatory paradigms. <![CDATA[<b>Violence and technologies of gender</b>: <b>time and space in the newspaper</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto busca compreender uma tecnologia de gênero que constrói "homens" e "mulheres", o masculino e o feminino, nas páginas dos jornais, sublinhando, nos discursos jornalísticos sobre violência, a violência própria dos discursos - a violência dessa tecnologia.<hr/>The present discussion aims at understanding a technology of gender that constructs "men" and "women", the masculine and the feminine, on the newspaper articles, underscoring, in the journalistic discourse on violence, the violence embedded in the discourses - the violence of the technology itself. <![CDATA[<b>Witches and indian women, daughters of Saturn</b>: <b>arts, witchcraft and cannibalism</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo indaga pela representação da mulher nas pinturas e gravuras sobre a bruxaria dos séculos XVI e XVII, procurando estabelecer uma tipologia iconográfica e percorrendo a construção de estigmas negativos imputados no corpo feminino e na sua degradação natural. O texto, apoiado em fontes visuais como pinturas e gravuras, principalmente da Renascença alemã, demonstra como as índias do Novo Mundo foram associadas com as bruxas da Europa e com o deus clássico Saturno, através do mito do canibalismo.<hr/>The article inquires into the representation of women in the paintings and engravings about witchcraft in the XVI-XVII centuries, trying to establish an iconographic typology and covering the construction of negative stigmas attributed to the feminine body and its natural degradation. Through the support of visual sources such as paintings and engravings, mainly from the German Renaissance, the text demonstrates how the Indian women of the New World were associated to the witches of Europe and with the classic god Saturn, through the myth of cannibalism. <![CDATA[<b>Representational collisions in quest of a character</b>: <b>Maria Lacerda de Moura in the traffic of lights and sounds</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir do documentário Maria Lacerda de Moura: trajetória de uma rebelde, o presente artigo analisa algumas questões ligadas ao delicado exercício de se recriar, por meio audiovisual, a biografia de personalidades históricas, em que o encontro de diferentes olhares, linguagens fílmicas e interpretações, bem como o embate entre imagem e texto, linguagem evocativa e historiografia, revelam de modo significativo o estatuto representacional aberto, imaginativo e sujeito a diferentes apropriações das realidades sociais e individuais, objetos das ciências sociais.<hr/>From the documentary Maria Lacerda de Moura: trajetória de uma rebelde, the present article analyzes the delicate exercise of re-creating the biography of historical personalities in a film, where the conjunction of different points of view, filmmaking languages and interpretations, as well as the collision between image and text, evocative language and historical account, disclose significantly the open, imaginative, representational status, subject to different appropriations, of social and individual realities which are the objects of the social sciences. <![CDATA[<b>The vertex of the triangle</b>: <b><i>Dom Casmurro</i></b><b>, gender and sexuality during brazilian fin-de-siècle</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de uma perspectiva teórica queer, o artigo explora as transformações nas relações de gênero e sexualidade na sociedade brasileira do final do século XIX. Associa à reconstituição histórica do período uma análise sociológica do triângulo amoroso de Dom Casmurro de maneira a fornecer elementos para uma compreensão não heteronormativa de nossa história. O foco na obra de Machado de Assis permite explorar o temor social e a recusa violenta da transgressão da ordem sexual da época por uma mulher supostamente adúltera e um homem enamorado e provável amante de sua esposa. O vértice do triângulo é sempre um/a outro/a e, por mais que o identifiquemos com uma personagem, ela é apenas o simulacro do que sua época e sociedade rejeitavam como desestabilizador da ordem vigente das relações amorosas e sexuais.<hr/>Based on a Queer theoretical approach, this article explores transformations on gender and sexual relations in Brazilian society at the end of XIX century. This work associates a sociological analysis of the love triangle in the novel Dom Casmurro to a historical reconstitution of the period, as a way to give elements to a non-heteronormative comprehension of Brazilian social history. The focus on Machado de Assis´s most famous work allows exploring the fear and the violent refusal of any transgression of the gender and sexual order. The triangle's vertex is always an Other and even if we identify s/he with a character, it is only the symbol of what that time and society rejected as a danger for the current structure of love and power relations. <![CDATA[<b>Are mothers all alike?</b> <b>Statements producing contemporary motherhoods</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa os enunciados relativos à maternidade que configuram o que chamamos de "norma" da maternidade. Seguimos as reflexões de Foucault, principalmente no que se refere à genealogia como forma de pensar o presente. Utilizamos o relato das trajetórias de mulheres que são mães e trabalhadoras para a produção dos materiais de análise. Os materiais possibilitaram a problematização de alguns enunciados que constituem a maternidade na contemporaneidade. Descrevemos a intensificação do investimento em um padrão de mulher mãe que tem como produto uma norma da maternidade. Essa norma da maternidade, apesar de ser produzida socialmente, passa a ser naturalizada. Ela funciona associando algumas características a um modo de ser mãe considerado mais adequado, tais como tempo e idade certos para ser mãe, número de filhos, condições financeiras. A partir dela, outros modos de ser mãe são avaliados e hierarquizados.<hr/>This article analyses the statements related to motherhood that configure what we call motherhood "norm". We follow Foucault's theory, mainly in reference to genealogy as a way to think about the present. The analysis was conducted mainly on working mothers' life trajectories description. This research material allowed us to question some statements that constitute contemporary motherhood. We described the intensification of the investment in a woman pattern as the result of motherhood norm. This norm, although socially produced is naturalized nowadays. It works determining some characteristics that configure the good way to be mother, as such: correct time to be a mother (age), number of children, and financial conditions. As an effect of the norm we have an evaluation and hierarchization of different ways of being a mother. <![CDATA[<b>Discourse and "truth"</b>: <b>the production of the relationships between women, men and mathematics</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta um ensaio de análise desenvolvido numa pesquisa que investigou relações de gênero nas práticas de numeramento das/os alunas/os da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Na tentativa de compreender como essas relações, pautadas nas diferenças de gênero, constituem-se nas práticas de numeramento e constituem tais práticas, adotamos o conceito de gênero como uma categoria de análise, transitando pelas teorizações foucaultianas relativas ao discurso. Assumindo contribuições do campo da etnomatemática, problematizamos a racionalidade de matriz cartesiana como produtora de verdades sobre mulheres, homens e matemática. Neste artigo, descrevemos o enunciado "Homem é melhor em matemática do que mulher", identificado como produtor do discurso da superioridade masculina em matemática.<hr/>This work presents an analysis essay developed in a research which investigated the gender relations in numeracy practices of male and female students in Youth and Adult Education (EJA). As an attempt to understand how these relations - based on gender differences - are constituted by numeracy practices and, at the same time, how they constitute such practices, we adopt the gender concept as an analysis category, passing through Foucaultian theorizations related to discourse. Taking into consideration the contributions from Ethnomathematics, we point to the rationality of the Cartesian matrix as the producer of truths about women, men and mathematics. This article describes the utterance "Man is better in math than woman", which was identified as a discourse maker of male superiority in mathematics. <![CDATA[<b>Sibilla Aleramo</b>: <b>consciência e escrita</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta um ensaio de análise desenvolvido numa pesquisa que investigou relações de gênero nas práticas de numeramento das/os alunas/os da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Na tentativa de compreender como essas relações, pautadas nas diferenças de gênero, constituem-se nas práticas de numeramento e constituem tais práticas, adotamos o conceito de gênero como uma categoria de análise, transitando pelas teorizações foucaultianas relativas ao discurso. Assumindo contribuições do campo da etnomatemática, problematizamos a racionalidade de matriz cartesiana como produtora de verdades sobre mulheres, homens e matemática. Neste artigo, descrevemos o enunciado "Homem é melhor em matemática do que mulher", identificado como produtor do discurso da superioridade masculina em matemática.<hr/>This work presents an analysis essay developed in a research which investigated the gender relations in numeracy practices of male and female students in Youth and Adult Education (EJA). As an attempt to understand how these relations - based on gender differences - are constituted by numeracy practices and, at the same time, how they constitute such practices, we adopt the gender concept as an analysis category, passing through Foucaultian theorizations related to discourse. Taking into consideration the contributions from Ethnomathematics, we point to the rationality of the Cartesian matrix as the producer of truths about women, men and mathematics. This article describes the utterance "Man is better in math than woman", which was identified as a discourse maker of male superiority in mathematics. <![CDATA[<b>Contar, é preciso</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta um ensaio de análise desenvolvido numa pesquisa que investigou relações de gênero nas práticas de numeramento das/os alunas/os da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Na tentativa de compreender como essas relações, pautadas nas diferenças de gênero, constituem-se nas práticas de numeramento e constituem tais práticas, adotamos o conceito de gênero como uma categoria de análise, transitando pelas teorizações foucaultianas relativas ao discurso. Assumindo contribuições do campo da etnomatemática, problematizamos a racionalidade de matriz cartesiana como produtora de verdades sobre mulheres, homens e matemática. Neste artigo, descrevemos o enunciado "Homem é melhor em matemática do que mulher", identificado como produtor do discurso da superioridade masculina em matemática.<hr/>This work presents an analysis essay developed in a research which investigated the gender relations in numeracy practices of male and female students in Youth and Adult Education (EJA). As an attempt to understand how these relations - based on gender differences - are constituted by numeracy practices and, at the same time, how they constitute such practices, we adopt the gender concept as an analysis category, passing through Foucaultian theorizations related to discourse. Taking into consideration the contributions from Ethnomathematics, we point to the rationality of the Cartesian matrix as the producer of truths about women, men and mathematics. This article describes the utterance "Man is better in math than woman", which was identified as a discourse maker of male superiority in mathematics. <![CDATA[<b>"Escrevivência" em <i>Becos da memória</i>, de Conceição Evaristo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta um ensaio de análise desenvolvido numa pesquisa que investigou relações de gênero nas práticas de numeramento das/os alunas/os da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Na tentativa de compreender como essas relações, pautadas nas diferenças de gênero, constituem-se nas práticas de numeramento e constituem tais práticas, adotamos o conceito de gênero como uma categoria de análise, transitando pelas teorizações foucaultianas relativas ao discurso. Assumindo contribuições do campo da etnomatemática, problematizamos a racionalidade de matriz cartesiana como produtora de verdades sobre mulheres, homens e matemática. Neste artigo, descrevemos o enunciado "Homem é melhor em matemática do que mulher", identificado como produtor do discurso da superioridade masculina em matemática.<hr/>This work presents an analysis essay developed in a research which investigated the gender relations in numeracy practices of male and female students in Youth and Adult Education (EJA). As an attempt to understand how these relations - based on gender differences - are constituted by numeracy practices and, at the same time, how they constitute such practices, we adopt the gender concept as an analysis category, passing through Foucaultian theorizations related to discourse. Taking into consideration the contributions from Ethnomathematics, we point to the rationality of the Cartesian matrix as the producer of truths about women, men and mathematics. This article describes the utterance "Man is better in math than woman", which was identified as a discourse maker of male superiority in mathematics. <![CDATA[<b>Questões de gênero</b>: <b>incontáveis caminhos no universo da literatura</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta um ensaio de análise desenvolvido numa pesquisa que investigou relações de gênero nas práticas de numeramento das/os alunas/os da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Na tentativa de compreender como essas relações, pautadas nas diferenças de gênero, constituem-se nas práticas de numeramento e constituem tais práticas, adotamos o conceito de gênero como uma categoria de análise, transitando pelas teorizações foucaultianas relativas ao discurso. Assumindo contribuições do campo da etnomatemática, problematizamos a racionalidade de matriz cartesiana como produtora de verdades sobre mulheres, homens e matemática. Neste artigo, descrevemos o enunciado "Homem é melhor em matemática do que mulher", identificado como produtor do discurso da superioridade masculina em matemática.<hr/>This work presents an analysis essay developed in a research which investigated the gender relations in numeracy practices of male and female students in Youth and Adult Education (EJA). As an attempt to understand how these relations - based on gender differences - are constituted by numeracy practices and, at the same time, how they constitute such practices, we adopt the gender concept as an analysis category, passing through Foucaultian theorizations related to discourse. Taking into consideration the contributions from Ethnomathematics, we point to the rationality of the Cartesian matrix as the producer of truths about women, men and mathematics. This article describes the utterance "Man is better in math than woman", which was identified as a discourse maker of male superiority in mathematics. <![CDATA[<b>Reinventando a história de Olympe de Gouges</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta um ensaio de análise desenvolvido numa pesquisa que investigou relações de gênero nas práticas de numeramento das/os alunas/os da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Na tentativa de compreender como essas relações, pautadas nas diferenças de gênero, constituem-se nas práticas de numeramento e constituem tais práticas, adotamos o conceito de gênero como uma categoria de análise, transitando pelas teorizações foucaultianas relativas ao discurso. Assumindo contribuições do campo da etnomatemática, problematizamos a racionalidade de matriz cartesiana como produtora de verdades sobre mulheres, homens e matemática. Neste artigo, descrevemos o enunciado "Homem é melhor em matemática do que mulher", identificado como produtor do discurso da superioridade masculina em matemática.<hr/>This work presents an analysis essay developed in a research which investigated the gender relations in numeracy practices of male and female students in Youth and Adult Education (EJA). As an attempt to understand how these relations - based on gender differences - are constituted by numeracy practices and, at the same time, how they constitute such practices, we adopt the gender concept as an analysis category, passing through Foucaultian theorizations related to discourse. Taking into consideration the contributions from Ethnomathematics, we point to the rationality of the Cartesian matrix as the producer of truths about women, men and mathematics. This article describes the utterance "Man is better in math than woman", which was identified as a discourse maker of male superiority in mathematics. <![CDATA[<b>Sexo</b>-<b>política na literatura brasileira por mulheres</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2009000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta um ensaio de análise desenvolvido numa pesquisa que investigou relações de gênero nas práticas de numeramento das/os alunas/os da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Na tentativa de compreender como essas relações, pautadas nas diferenças de gênero, constituem-se nas práticas de numeramento e constituem tais práticas, adotamos o conceito de gênero como uma categoria de análise, transitando pelas teorizações foucaultianas relativas ao discurso. Assumindo contribuições do campo da etnomatemática, problematizamos a racionalidade de matriz cartesiana como produtora de verdades sobre mulheres, homens e matemática. Neste artigo, descrevemos o enunciado "Homem é melhor em matemática do que mulher", identificado como produtor do discurso da superioridade masculina em matemática.<hr/>This work presents an analysis essay developed in a research which investigated the gender relations in numeracy practices of male and female students in Youth and Adult Education (EJA). As an attempt to understand how these relations - based on gender differences - are constituted by numeracy practices and, at the same time, how they constitute such practices, we adopt the gender concept as an analysis category, passing through Foucaultian theorizations related to discourse. Taking into consideration the contributions from Ethnomathematics, we point to the rationality of the Cartesian matrix as the producer of truths about women, men and mathematics. This article describes the utterance "Man is better in math than woman", which was identified as a discourse maker of male superiority in mathematics.