Scielo RSS <![CDATA[Economia e Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-061820140003&lang=es vol. 23 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[The external vulnerability arising from the international investment position and the flow of income: an analysis of the Brazilian economy in the period 1953-1963]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300539&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo do trabalho é apresentar como a vulnerabilidade externa, na esfera financeira, é afetada pela hipótese de que um dos elos mais importantes da interação entre os fluxos e estoques externos brasileiros está na sua circularidade, ou seja, a Posição Internacional de Investimentos negativa causa uma saída de rendas, e esse fluxo está diretamente relacionado com o aumento do passivo externo. Assim, analisou-se o período 1953-1963 – marcado por uma expressiva industrialização com investimentos estrangeiros (Plano de Metas), num contexto de escassez de divisas –, chegando-se a resultados de que a maior parte (em torno de 67%) da elevação do passivo externo líquido do período foi decorrente das rendas líquidas enviadas ao exterior. Também foram apresentados diversos indicadores de endividamento externo que permitiram concluir que a vulnerabilidade externa da economia brasileira, sob a ótica do presente estudo, se deteriorou ao longo do período.<hr/>The objective of this paper is to show how the external vulnerability, in the financial sphere, is affected by the hypothesis that one of the most important links of the interaction between flows and foreign stocks of Brazil is in its circularity, what means that the International Investment Position cause an outflow of income, and this flow is directly related to the increase in external liabilities. Thus, we analyzed the period 1953-1963 – marked by a significant industrialization with foreign investment (Plano de Metas) in a context of scarce foreign exchange – coming to results that most (around 67%) of the increase in net external liabilities of the period resulted from net income sent abroad and are presented several indicators of indebtedness which showed that the external vulnerability of the Brazilian economy, from the perspective of the present study, has deteriorated over the period. <![CDATA[The Land Use Law in the economic thought confrontation: Roberto Campos versus Celso Furtado]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300577&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo identifica as contribuições do pensamento econômico de Roberto Campos e Celso Furtado com respeito à questão agrária e as descreve com respeito às diretrizes do Estatuto da Terra brasileiro, uma importante lei e instrumento de política agrária que continua vigente desde 1964. Roberto Campos tornou-se importante para a economia agrária no momento em que coordenou e participou da formulação do projeto de lei do Estatuto da Terra. Paralelamente, Celso Furtado, pelo conjunto e amplitude de sua obra, destacou-se por análises sistêmicas da economia brasileira, que incluíram frequentemente a questão agrária, além de ter sido ministro no governo anterior. Pode-se concluir que as ideias de Roberto Campos aderem, em parte, ao Estatuto da Terra, porém com pouca operacionalidade na esfera da sua aplicação. Por outro lado, o pensamento de Celso Furtado, também de forma parcial, encontra-se contido no mesmo estatuto, algumas vezes coerente com as ideias de Roberto Campos. Entretanto, no confronto de ideias, prevalecem ligeiramente as premissas encontradas nos textos de Roberto Campos.<hr/>This paper examines the economic thought of Roberto Campos and Celso Furtado regarding the agrarian question and faced with the Brazilian Land Statute, an important tool for land policy that is still in force since 1964. Roberto Campos became important to the agricultural economy because he coordinated and participated in the formulation of the bill of the Land Statute. Likewise, Celso Furtado, for the set and breadth of his work, stood out not only for systemic analysis of the Brazilian economy, which often included rural issues, but also as minister in the previous government. It can be concluded that the ideas of Roberto Campos adhere in part to the Land Statute but with little operability in its application. Moreover, the thought of Celso Furtado, also in part, is contained in the same status, sometimes consistent with the ideas of Roberto Campos. However, in the comparison, slightly prevailing assumptions found in the writings of Roberto Campos. <![CDATA[Emergencia del Sur Global. Perspectivas para el desarrollo de la periferia latinoamericana]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300611&lng=es&nrm=iso&tlng=es La periferia del sistema mundo – que denominamos en este trabajo "Sur Global" – ha experimentado un salto en su dinamismo durante la última década, liderado por un grupo de países, con epicentro en el Este asiático, convertidos en los principales dinamizadores del sistema. Ante la advertencia de ese particular contexto, y desde una perspectiva centralmente comparativa de las dinámicas de América Latina y el Este de Asia, en el presente trabajo se exploran algunos elementos que procuran dar cuenta del alcance de esa irrupción en cuanto a su potencialidad de alterar la estructura del sistema mundial y las posibilidades que, en dicho escenario, se abren para el desarrollo de la periferia latinoamericana.<hr/>The periphery of the world-system – the "Global South" for us − has experienced a jump in its dynamism over the last decade, led by a group of countries, centered in East Asia, that have become the most dynamic of the system. Given this particular context, and from a comparative perspective of the dynamics of Latin America and East Asia, this paper explores some elements that seek to notice the scope of this emergency in terms of its potential to alter the structure of the global system and the possibilities that, in this context, arises for Latin-American development. <![CDATA[Institutionality of the foreign exchange market and exchange rate policy in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300645&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo busca contribuir para análise da política cambial no Brasil a partir de um enfoque centrado na institucionalidade do mercado de câmbio brasileiro. Para isso, primeiramente, descreve-se a operacionalidade desse mercado, separando-o em quatro níveis (mercado à vista, interbancário, de derivativos e offshore) com base em informações oriundas de entrevistas com agentes do mercado de câmbio, como operadores de câmbio do mercado financeiro, agentes da BM&amp;F, do Banco Central, Tesouro Nacional e da Fazenda. A partir dessa análise, avalia-se como essa institucionalidade condiciona as políticas de câmbio no Brasil (como as intervenções do Banco Central, os controles sobre fluxos de capital, a regulação sobre a posição dos bancos e a taxação sobre as operações de derivativos) e, em particular, como essas políticas impactam a taxa de câmbio a partir da mediação dos canais de arbitragem, da formação de preços futuros e do desincentivo às operações especulativas.<hr/>This paper aims to analyze the exchange rate policy in Brazil from an approach centered on the institutionality of the Brazilian foreign exchange market. For this, it first describes the operation of this market by separating it into four levels (spot, interbank, derivatives and offshore markets) based on interviews’ information with agents of the foreign exchange market, as financial currency traders, agents of the BM&amp;F, Central Bank, Treasury and Finance Ministry. From this analysis, it is evaluated how this institutionality affects exchange policies rate in Brazil (such as Central Bank intervention, capital flows controls, the regulation on banks spot position and the derivative transactions taxes) and, in particular, how these policies impact the exchange rate considering the intermediary channels as the arbitration between spot and future markets, the formation of future prices and the disincentives to speculative operations. <![CDATA[The centrality of social policy in New Labour's development model]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300669&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo tem como objetivo analisar a centralidade das políticas sociais na estratégia de desenvolvimento britânica no governo do Novo Trabalhismo. Pretende-se mostrar que a concepção de solidariedade e coesão social que marcaram a formação do Welfare State britânico no Pós-II Guerra Mundial foi substituída por uma visão em que as políticas sociais estariam voltadas para o aumento da competitividade e expansão dos mercados, fato este que redefiniu o sistema de proteção social britânico nos moldes do Welfare to Work. Neste sentido, buscar-se-á mostrar a ausência de conexão entre o discurso centrado na exclusividade do mercado de trabalho como lócus do bem-estar social e as evidências empíricas concretamente verificadas.<hr/>The aim of this article is to analyze the importance of social policies in the British development strategy during the New Labour government. The intention is to show that the conception of solidarity and social cohesion that marked the formation of the British Welfare State in Post-World War II was replaced by a vision where social policies were aimed at increasing competitiveness and expanding markets. This fact redefined the British social protection system shaped by Welfare to Work programs. The article aims to show the lack of connection between the discourse that focused on the labor market as the exclusivity locus of social welfare and the empirical evidence, which was concretely verified. <![CDATA[Continuity and rupture in the political economy or quantity and quality in value theory]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300697&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo mostra no que consiste a continuidade e a ruptura entre a Economia Política Clássica e o Capital. É defendido que o âmbito da crítica de Marx aos economistas clássicos abrange tanto o lado quantitativo quanto qualitativo do valor com a ressalva de uma diferença importante: enquanto a análise sobre a quantidade do valor corresponde a uma crítica construtiva e a linha de continuidade, a qualidade do valor representa a ruptura e a Crítica da Economia Política em sentido mais estreito e que encaminha a ciência econômica para o materialismo histórico. O artigo propõe que as controvérsias recorrentes sobre Marx e os economistas clássicos devem ser solucionadas a partir da explicitação de duas perguntas básicas relativas à teoria do valor que ajudam a capturar plenamente o efeito de Marx sobre a Economia Política Clássica.<hr/>In this paper, continuity and rupture between the classical political economy and Capital is shown. The author defends the idea that Marx's critique covers both the quantitative and qualitative aspects of the classical theory of value. While quantitative analysis corresponds to a constructive critique and to the line of continuity, the qualitative aspect of value represents the rupture and the critique of political economy in its narrower sense, which leads economic science to historical materialism. It is proposed that the controversies surrounding Marx and the classical economists should be solved by raising two basic questions on value theory that help to capture Marx's effect on the classical political economy. <![CDATA[Mainline economics as a heterodox research agenda]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300731&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo apresenta e qualifica como heterodoxa e robusta a mainline economics, uma agenda de pesquisa existente ao longo da evolução do pensamento econômico que abre mão de um conceito central à mainstream economics, o de equilíbrio, sob uma perspectiva liberal. Procura-se argumentar, também, que a crítica heterodoxa da teoria econômica convencional não deve ser confundida com a crítica do próprio sistema capitalista. Para isso, é discutido o que se entende por economia heterodoxa e é apresentado criticamente o papel do equilíbrio na abordagem estática convencional em Economia. Em seguida, mostra-se que a mainline economics adota a abordagem de processo de mercado e de emergência de coordenação sem comando central, sob uma perspectiva liberal. Destaque é dado para as contribuições oferecidas por F. A. Hayek.<hr/>This paper presents mainline economics, a research agenda that can be found throughout the history of economic thought. Mainline economics does not usually use the concept of equilibrium, at least not in the same sense as conventional economic theory. In this paper, an explanation of the reason that mainline economics can be heterodox and robust is given. It is also argued that a critique of orthodox economics should not be necessarily viewed as a critique of capitalism nor liberalism. Thus, an interpretation of the term ‘heterodox economics' is provided, as well as the role of equilibrium in economic theory. It is also argued that mainline economics is based on the market process approach and the emergence of a coordinated system that is not centrally planned, from a liberal point of view. The paper focuses on F. A. Hayek's contributions. <![CDATA[The FED before the crisis: perception errors or conception errors? analysis of FOMC minutes and Bernanke and Greenspan’s statements from 2001 to 2007]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300757&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo discute as percepções do Federal Reserve – Fed – nos anos de formação da bolha imobiliária para avaliar se o BC norte-americano subestimou os riscos ou preferiu conviver com eles. No rescaldo das crises de 2001-2002, o Fed considerava o consumo e o mercado imobiliário forças importantes para a recuperação econômica. A partir de 2003-2004, membros do Federal Open Market Comittee – FOMC –passaram a mostrar preocupação com os riscos dos processos em curso no mercado imobiliário e com os efeitos de uma possível reversão da política monetária expansionista sobre os preços dos imóveis, mas daí não resultou a adoção de iniciativas firmes para conter o que se revelaria uma bolha especulativa de grandes proporções. A leniência do Fed pode ser atribuída à crença na resiliência do sistema financeiro diante de crises, à confiança na condução pragmática da política monetária orientada pelo risk management approach e à convicção de que um BC não deve adotar medidas especiais para conter a formação de bolhas especulativas. O artigo analisa as atas das reuniões do FOMC de 2001 a 2007 e alguns pronunciamentos dos presidentes do Fed, naqueles anos, Greenspan e Bernanke, de modo a compreender as percepções do Fed diante dos processos em curso. A análise de atas e pronunciamentos se justifica porque a comunicação com o mercado se tornara instrumento relevante para o Fed na execução da política monetária desde os anos 1990.<hr/>The article discusses the perceptions of the Fed in the years preceding the formation of the housing bubble to assess whether there was underestimation of risk or choice to live with them. In the aftermath of the crises of 2001-2002, Fed used to acknowledge consumption and housing market to be important forces in the economic recovery. From 2003-2004, the FOMC members were concerned about the speculative behavior in housing market and the effects the reversal of the expansionary monetary policy would have on property prices and on consumption, but, in spite of this perception, the FED did not adopt any initiative to contain what would prove to be a bubble of huge proportions. The Fed’s action to combat these threats was restrained by the belief in the strength of the deregulated financial system, by pragmatic confidence in the conduct of monetary policy guided by the risk management approach and the belief that the Central Bank should not act against the formation of bubbles. The article reviews the minutes of the FOMC and some pronouncements of the presidents of the Fed during the period, Greenspan and Bernanke, in order to understand the perceptions of the Fed on the ongoing process. The review of the FOMC´s minutes and speeches are justified because the communication with the market has become a relevant instrument of Fed’s monetary policy actions since the 1990s. <![CDATA[Financial instability on space: a monetary approach of the regional economic dynamic]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300793&lng=es&nrm=iso&tlng=es O trabalho tem como objetivo analisar a relação entre variáveis monetárias e a distribuição espacial das atividades produtivas em um contexto de moeda não neutra. A metodologia consiste na construção e implementação computacional de um modelo de simulação baseado em agentes (agent-based model). Propõe-se um sistema econômico artificial que conecta, por meio do mercado de crédito, os setores produtivo e financeiro, em que o primeiro é caracterizado por concorrência imperfeita (economias de escala e diferenciação assimétrica de produtos) e o segundo, por comportamentos especulativos determinados pela preferência à liquidez. Como resultado, instabilidades geradas endogenamente foram observadas nas simulações, com efeitos sobre a distribuição inter-regional das atividades produtivas. O modelo reproduz importantes regularidades em economia regional, entre as quais uma distribuição rank-size consistente com a Lei de Zipf . Como implicação de política econômica, os resultados sugerem a necessidade da introdução de elementos regionalmente diferenciados na política monetária.<hr/>This essay aims to analyses the relationship between monetary variables and the spatial distribution of productive activities in a context of non-neutrality of money. The methodology is based on construction and computational implementation of an agent based model which links the productive sector with the financial side of the economy. The productive sector is characterized by imperfect competition (economies of scale and asymmetric product differentiation) and the financial market by speculative behaviors determined by liquidity preference. Among the results, an endogenous instability is observed with impacts on the inter-regional distribution of economic activities. The model reproduces an important stylized fact in regional economics, the Zipf Law, and suggests the need of introducing differentiated regional components in monetary policy. <![CDATA[Sistema financeiro, bancos e financiamento da economia: uma abordagem keynesiana]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-06182014000300819&lng=es&nrm=iso&tlng=es O trabalho tem como objetivo analisar a relação entre variáveis monetárias e a distribuição espacial das atividades produtivas em um contexto de moeda não neutra. A metodologia consiste na construção e implementação computacional de um modelo de simulação baseado em agentes (agent-based model). Propõe-se um sistema econômico artificial que conecta, por meio do mercado de crédito, os setores produtivo e financeiro, em que o primeiro é caracterizado por concorrência imperfeita (economias de escala e diferenciação assimétrica de produtos) e o segundo, por comportamentos especulativos determinados pela preferência à liquidez. Como resultado, instabilidades geradas endogenamente foram observadas nas simulações, com efeitos sobre a distribuição inter-regional das atividades produtivas. O modelo reproduz importantes regularidades em economia regional, entre as quais uma distribuição rank-size consistente com a Lei de Zipf . Como implicação de política econômica, os resultados sugerem a necessidade da introdução de elementos regionalmente diferenciados na política monetária.<hr/>This essay aims to analyses the relationship between monetary variables and the spatial distribution of productive activities in a context of non-neutrality of money. The methodology is based on construction and computational implementation of an agent based model which links the productive sector with the financial side of the economy. The productive sector is characterized by imperfect competition (economies of scale and asymmetric product differentiation) and the financial market by speculative behaviors determined by liquidity preference. Among the results, an endogenous instability is observed with impacts on the inter-regional distribution of economic activities. The model reproduces an important stylized fact in regional economics, the Zipf Law, and suggests the need of introducing differentiated regional components in monetary policy.