Scielo RSS <![CDATA[Educar em Revista]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-406020170002&lang=en vol. num. 64 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Apresentação]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Comparative clarification between studies on psychoanalysis and education in France and in Brazil: Is psychoanalysis applied to education?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A partir dos elementos aportados por dois recenseamentos franceses e dois brasileiros sobre os desenvolvimentos em psicanálise e educação, realizados por grupos consagrados de pesquisadores, este texto pretende elucidar comparativamente os avanços em cada país, bem como assinalar as limitações inerentes à proposta de se aplicar a psicanálise à educação.<hr/>ABSTRACT With the contributions of the data arisen from two studies in France and two studies in Brazil developed in the field of psychoanalysis and education, carried out by renowned research teams, this text intends to elucidate, in a comparative way, the advances of this subject in each country. It also intends to underline intrinsic limitations of psychoanalysis application to education. <![CDATA[Some contributions from psychoanalysis to education from the concepts of transference and speech]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200035&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Partindo da suposição de que a relação pedagógica está implícita na relação humana, a educação se desenvolve muito mais pelo laço que se estabelece do que pelo conhecimento adquirido que expressamos ao outro. Desse modo, este artigo pretende investigar algumas contribuições que pode a psicanálise oferecer ao campo da educação, circunscrevendo primeiramente a temática da transferência no sentido de refletir sobre o laço professor-aluno para, em seguida, apresentar o conceito proposto por Lacan de discurso e suas modalidades, articulando-o com o fato de que nos laços estabelecidos entre a educação, as ciências, os educadores e os educandos, o discurso faz giro; nunca permanece numa única modalidade discursiva, interferindo na aprendizagem.<hr/>ABSTRACT Starting from the assumption that the pedagogical relationship is implicit in human relationships, education develops much more by the bond established than by the acquired knowledge that we express to the other. In this way, this article intends to investigate some contributions that psychoanalysis can offer to the field of education. First circumscribing the transference concept in order to reflect upon the teacher-student tie, and, next presenting the concept of discourse and its modalities proposed by Lacan. This concept articulates with the fact that, considering the bonds among education, sciences, educators and learners, the discourse makes turns; it never remains in a single discursive mode, interfering in learning. <![CDATA[Who is afraid of the unknown knowledge? Determinants of the relation with knowledge in the formation of teachers-trainees]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200049&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo de todo professor é o de transmitir saber, bem como de apoiar e acompanhar os jovens em seu desejo de saber. Assumir a função de professor requer questionar-se sobre a relação com o saber, tanto do aluno quanto o seu próprio. Os futuros professores devem, portanto, enfrentar a pergunta se eles querem ou não assumir essas funções. Por meio de uma pesquisa qualitativa longitudinal, os autores desse artigo interessaram-se pelos processos de subjetivação e de profissionalização de futuros professores, e isso a partir de uma perspectiva psicanalítica de orientação lacaniana. Auxiliados por estudos de casos individuais e pela elaboração de uma tipologia, esse projeto de pesquisa visa à correta determinação e a conceitualização de percursos de formação com desenvolvimentos bem-sucedidos, abortados ou problemáticos.<hr/>ABSTRACT The professional objective of any teacher is to impart knowledge, but also to foster and satisfy the desire for knowledge in young individuals. It is thereby also part of the function of a teacher to take an interest in the relation to knowledge, both that of students and their own. Prospective teachers thus have to deal with the question of whether or not wanting to assume this task. By means of a longitudinal qualitative study, the authors of this project engage with the topic of subjectivation and professionalization of prospective teachers, from an explicitly psychoanalytic Lacanian perspective. By way of individual case studies and the elaboration of a typology, this research project aims to ascertain a way of reflecting in a theoretically well-founded manner on successful, abortive, problematic or imperilled developments during the training process. <![CDATA[Do Basic Education teachers suffer from what today?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200071&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo constrói um espectro possível que entremeia os territórios da educação e da saúde no que tange ao mal-estar docente de hoje. Trata-se de algo muito alardeado, mas nunca profunda ou suficientemente esclarecido sobre o padecimento psíquico de professores que se dizem cada vez mais deprimidos, estressados, esgotados, angustiados, hipermedicalizados, em pânico ou desistentes. Com base na psicanálise, mas sem hermetismos conceituais, o texto desce aos detalhes e revela as forças desse mal-estar: a inibição do professor de se colocar à prova, sua coragem moral invertida e o recuo de seu desejo. Passa-se a compreender não apenas o que docentes narraram sobre suas vidas e práticas, mas também o quanto o aspecto genealógico, o narcisismo e a ausência de saberes podem estar contribuindo para manter uma “zona de depressão moral”, em que certos profissionais produzem o pior para si mesmos. E o que fazer? Através da “pesquisa-intervenção de orientação clínica”, metodologia empregada para o trabalho, mostramos aos formadores e aos gestores educacionais dispositivos possíveis para que a palavra seja liberada, o sintoma seja destravado e a responsabilidade de cada um seja politizada.<hr/>ABSTRACT This article proposes to construct a possible spectrum that ties the territories of health and education as it regards the malaise that takes over teachers nowadays. It supposes that this psychic suffering in teachers is not being deep or sufficiently clarified, considering that it is well-known. Teachers report they are increasingly depressed, stressed, exhausted, distressed, overmedicated, suffering of panic and producing dropouts. Based on the theoretical frame of psychoanalysis, but with no conceptual Hermeticism, this essay tries to enter into details and reveals the forces of this malaise: the inhibition that occurs in teachers’ concerning of testing themselves, their reversed moral courage and the retreat of their desire. After this study, it becomes possible to understand not only what teachers narrate about their lives and practices, but also how the genealogical and narcissistic aspects, as well as the lack of knowledge, are contributing to keep a “moral depression zone”, from where some of these professionals produce the worst for themselves. Therefore, what to do? Through the “intervention research of clinical guidance”, the methodology employed in this research, we intend to give educational trainers and managers some devices to make it possible for teachers to speak. Releasing their words, they could unlock their symptoms and politicize their inner responsibility. <![CDATA[Research-intervention in continuing teacher education and the analysis device of professional practices of psychoanalytic orientation: revisiting some questions and considerations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200089&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo do artigo é o de revisitar algumas questões e considerações de ordem teórico-metodológicas sobre a pesquisa-intervenção na formação continuada de professores, que utiliza o dispositivo de escuta e análise das práticas profissionais, de orientação psicanalítica, configurando um método clínico-ético. Este visa a tratar dos problemas relativos à práxis dos professores por meio da articulação entre subjetividade e práticas educativas. Para tanto, o trabalho perfaz um breve percurso histórico da análise das práticas profissionais, aborda alguns elementos conceituais de inspiração freudo-lacaniana introduzidos no dispositivo, tece algumas considerações sobre o manejo dos grupos clínicos e a formação do mediador desses grupos, concluindo sobre a relevância e os efeitos do dispositivo no desenvolvimento pessoal e no aperfeiçoamento profissional de professores e na re(significação) de suas práticas docentes.<hr/>ABSTRACT The aim of this paper is to revisit some of the issues and theoretical and methodological considerations about the research-intervention in the continuous training of teachers, using the listening device and the analysis of professional practices, with a psychoanalytic orientation, configuring a clinical-ethical method. It aims at addressing the problems related to the praxis of teachers through the articulation between subjectivity and educational practices. Therefore, this paper brings a brief history of the analysis of professional practices, discussing some conceptual elements of Freudian-Lacanian inspiration introduced into the device. In addition, it makes some considerations about the management of clinical groups and the formation of the mediator of these groups, concluding on the relevance and effects of the device in the personal and professional development of teachers and in the re(meaning) of their teaching practices. <![CDATA[Current predicaments of educational relationships: school failure, an open window to our contemporaneity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200103&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Partindo de uma abordagem psicanalítica no campo da educação, este artigo quer fazer emergir “um outro discurso” em relação ao fracasso escolar, em francês dito décrochage scolaire, com base na análise do material resultante de uma pesquisa realizada pela equipe Clinique de l’éducation et de la formation (CLEF-CIRCEFT), entre 2013 e 2016, na Île de France. O cruzamento entre as questões que emergem do discurso dos sujeitos encontrados nos diversos campos, alunos e profissionais, e a resposta institucional ao que se tornou um “fenômeno”, parece assinalar um tipo de fracasso do encontro entre adultos e adolescentes. O artigo propõe então a leitura dos processos de fracasso escolar como uma manifestação dos novos impasses, aos quais a relação educativa em nossa contemporaneidade deve fazer face.<hr/>ABSTRACT Taking a psychoanalytic approach in the field of education, this article proposes to make “another speech” emerge as far as it concerns the school failure, so called in French décrochage scolaire. It is based on an analysis of the material resulting from a survey conducted by the Clinique de l’éducation et de la formation (CLEF-CIRCEFT) between 2013 and 2016 in Île de France. The intersection between the issues that emerge from the discourse of the subjects found in the various fields, students and professionals, and the institutional response to what has become a “phenomenon”, seems to indicate a type of failure in the encounter between adults and adolescents. This article proposes a reading of the scholastic failure as a manifestation of new dilemmas, with which educational relationships in our contemporaneity must cope. <![CDATA[From “living-dead” to “undead”: magical thinking, violence and insurgency in the present protests]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200117&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente ensaio parte da ideia de que certa juventude apolítica, os mortos-vivos alienados pelo consumo, tenham ressurgido das trevas como “não-mortos”, indignados em movimentos sociais que se alastraram na última década como forma de reação à exploração e usurpação entranhada no Estado. Contudo, a violência objetiva do capital ainda permanece invisibilizada. Critica-se a “passagem ao ato violento” com base no “pensamento mágico” de que se possa derrubar o sistema com estratégias que não sejam coletivamente estruturadas. A juventude insurgente acaba sendo punida, tornando-se foco de repressão com base na criminalização da “violência subjetiva”. Do movimento blackblock ao movimento de ocupação das escolas, os jovens indignados vêm construindo novas formas críticas de romper com a lógica punitiva a que estão submetidos.<hr/>ABSTRACT This essay is based on the idea that a certain apolitical youth, the “living-dead” alienated by consumption, have risen from the darkness as “undead”, outraged in social movements that have spread in the last decade as a reaction to the exploitation and usurpation entrenched in the State. However, the objective violence of capital still remains invisible. The “violent acting out” based on a “magical thinking” is criticized because it cannot overthrow the system with skills that are not collectively structured. The insurgent youth ends up being punished, becoming a focus of repression based on the criminalization of “subjective violence”. From the blackblock movement to the occupation movement in schools, the indignant youths have been building new critical ways of breaking with the punitive logic to which they have been submitted. <![CDATA[Some contributions from the Núcleo de Estudos em Psicanálise e Educação: the psychoanalysis and education articulation and the meaning of student-subject]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200137&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo são apresentados os objetivos do Núcleo de Estudos em Psicanálise e Educação, do Setor de Educação, da Universidade Federal do Paraná (UFPR), criado em 2008. Foi dado ênfase a alguns aspectos de pesquisas efetivadas no Programa de Pós-Graduação em Educação do Setor de Educação da UFPR, notadamente àqueles relacionados às possíveis contribuições da psicanálise ao ato educativo, e ao conceito de sujeito. As reflexões conduziram à noção de que a Psicanálise pode contribuir com Educação, entre outros motivos porque professores e educadores que conhecem os conceitos da metapsicologia se permitem construir com eles uma nova concepção de educação e consequentes inovações em seu ato educativo.<hr/>ABSTRACT This essay presents the objectives of the Núcleo de Estudos em Psicanálise e Educação and Education, from the Education Sector of the Federal University of Paraná (UFPR), created in 2008. Emphases were given to some aspects of researches conducted in the Post Graduate Studies Program in Education, of the UFPR Education Sector, notably those related to the possible contributions of the psychoanalysis theoretical frame to the educational act, as well as, to the concept of subject. The results led to the notion that Psychoanalysis can contribute with Education, among other reasons, because teachers and educators once counting with key metapsychological concepts can allow themselves to build a new conception of education, producing consequent innovations in their educational act. <![CDATA[Vulnerability to stress, coping and burnout of Portuguese childhood educators]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200155&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta investigação pretende analisar a relação entre vulnerabilidade ao estresse, estratégias de coping e burnout em educadoras de infância portuguesas. É um design quantitativo e transversal com uma amostra de 119 educadoras de infância portuguesas. Os instrumentos de recolha de dados são o Questionário de Vulnerabilidade ao Estresse, o Coping Job Scale e o Maslach Burnout Inventory. Os resultados indicam que, em situações de trabalho, o grupo percepciona-se não vulnerável ao estresse, utiliza maioritariamente estratégias de coping proactivas para lidar com situações indutoras de estresse e apresenta baixa prevalência de burnout; evidencia associações estatisticamente significativas entre vulnerabilidade ao estresse e as subescalas do burnout (exaustão emocional, despersonalização e realização pessoal); não revela relações estatisticamente significativas entre as estratégias de coping e burnout. Destes resultados, se infere a necessidade de averiguar as variáveis psicológicas, contextuais ou organizacionais, que estão a contribuir para a reduzida vulnerabilidade ao estresse e baixa prevalência de burnout neste grupo profissional.<hr/>ABSTRACT This research intends to analyze the relationship between vulnerability to stress, coping and burnout strategies regarding Portuguese childhood educators. It has a quantitative and cross-sectional design with a sample of 119 Portuguese childhood educators. The data collection instruments are the Stress Vulnerability Questionnaire, the Coping Job Scale and the Maslach Burnout Inventory. The results indicate that, in work situations, the group perceived that it was not vulnerable to stress, it used mostly coping strategies that were proactive in dealing with stress-inducing situations and it had a low prevalence of burnout; it shows statistically significant associations between stress vulnerability and burnout subscales (emotional exhaustion, depersonalization and personal fulfillment); it does not reveal statistically significant relationships between coping strategies and burnout. From these results we inferred the need to ascertain the psychological, contextual or organizational variables which have been contributing to the reduced vulnerability to stress and low prevalence of burnout in this professional group. <![CDATA[Higher education and affirmative action policies in Rio Grande do Sul: inequalities and equity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200171&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo compara os níveis de informação, aceitação e julgamento de políticas de ação afirmativa na educação superior brasileira com base em uma pesquisa realizada no ano de 2015 com a população do estado do Rio Grande do Sul. A amostra incluiu 990 entrevistas. Foram levantadas características dos entrevistados como idade, sexo, cor, escolaridade, renda, religião. A análise se baseou na comparação de duas leis: no setor privado, a Lei 11.096/2005, que criou o Programa Universidade para Todos (Prouni), e a Lei 12.711/2012, conhecida como a Lei de Cotas, implementada no setor público federal. Constatou-se grande familiaridade com o Prouni e alta aceitação do Programa. Por outro lado, praticamente um terço desconhecia a Lei de Cotas e quase 10% dos entrevistados posicionaram-se contra ela. Em vista desse resultado, analisaram-se as razões e consequências da pouca informação sobre a Lei de Cotas e sua aceitação, tendo como referencial teórico a contribuição de Bourdieu e questões relacionadas à equidade.<hr/>ABSTRACT This article compares the level of information, acceptance and judgement of affirmative action policies in Brazilian higher education, based on a survey conducted in 2015 with the population of Rio Grande do Sul state. The sample included 990 respondents. Characteristics of the interviewees such as age, sex, color, educational attainment, income and religion were accounted for. The analysis was based on the comparison of two laws: in the private sector, Law 11.096/2005, which created Prouni (the University for Everyone Program), and Law 12.711/2012, known as the Quota Law, implemented in the federal public sector. We found great familiarity with Prouni and high acceptance of this Program. On the other hand, nearly one third of the sample did not know about the Quota Law and almost 10% opposed it. Considering this result, the reasons and consequences of lesser information and acceptance of the Quota Law are analyzed taking as theoretical references Bourdieu’s contributions and equity issues. <![CDATA[Africanity and diversity in the teaching of History: between knowledge and practice]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200189&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem como objetivo discutir o uso das africanidades na educação escolar, em particular o uso das representações de divindades cultuadas no estado do Rio Grande do Sul e a sua possível semelhança funcional na prática de ensino com os mitos gregos. Outro objetivo da narrativa é demonstrar os desafios para o ensino da diversidade e das relações étnico-raciais no Brasil, bem como avaliar um plano de aula da disciplina de História realizada em uma escola pública na cidade de Porto Alegre, capital do Estado. A fim de interpretar os resultados da proposta de aula, foram analisados os relatórios produzidos pelos próprios alunos. Por meio do método de análise de conteúdo proposto por Bardin (2009), nos seus aspectos qualitativos, e tendo como corpus documental os registros dos alunos, verificou-se o interesse e a motivação por parte dos alunos das sete turmas envolvidas na atividade.<hr/>ABSTRACT This article aims to discuss the use of Africanity in school education. In particular the use of deities representations, which are worshiped in the state of Rio Grande do Sul, and its possible functional similarity in the teaching practice with the Greek myths. Another objective of the narrative is to demonstrate the challenges for teaching diversity and ethnic-racial relations in Brazil as well as to evaluate a lesson plan of the History discipline held in a public high school in the city of Porto Alegre, the capital city of the State. In order to interpret the results of the lesson proposal, the reports produced by the students themselves were analyzed. By means of the method of content analysis proposed by Bardin (2009) in its qualitative aspects, having as documentary corpus the students’ records, we observed the interest and the motivation on the part of the students of the seven classes involved in the activity. <![CDATA[Silence of specific groups of children in researches]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200215&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Temos assistido, pouco a pouco, a ampliação do espaço outorgado à voz das crianças em pesquisas das ciências sociais e humanas, embora historicamente elas tenham tido seu direito de falar negado, por serem vistas como incompetentes para julgar e informar adequadamente. O artigo discute como a perspectiva delas vem sendo incorporada na pesquisa brasileira, dando especial ênfase à caracterização das crianças envolvidas. Analisou-se 179 artigos de antropologia, educação, psicologia e sociologia que relatam pesquisas com crianças, publicados entre 2000 e 2012, em periódicos classificados como A1 ou A2, pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Crianças pequenas, que vivem na zona rural e/ou nas regiões Norte, Nordeste e Centro-Oeste permanecem silenciadas. São ausências com importantes repercussões teóricas e políticas.<hr/>ABSTRACT Gradually, we have seen the expansion of space granted to the voice of children in researches on social and human sciences, although historically they have disregarded children’s voice, because they were seen as incompetent to judge or properly inform. The article discusses how their perspective has been incorporated in Brazilian research, with special emphasis on the characterization of the children involved. We have analyzed 179 research report articles of anthropology, education, psychology and sociology with the involvement of children that were published between 2000 and 2012 in journals classified as A1 or A2 by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Young children, living in non-urban areas or located in the North, Northeast and Midwest remain silenced. There is this absence with important theoretical and political repercussion. <![CDATA[Impacts of lessons management based on Mathematics words problems on learning]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200231&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo apresenta potenciais êxitos e constrangimentos apresentados em aulas baseadas em problemas verbais escritos de Matemática impactando sobre a aprendizagem de alunos do oitavo ano do ensino fundamental português. Os problemas foram propostos por futuros professores em meio ao estágio supervisionado na Universidade de Lisboa. Os dados emergiram de estratos da interação/intervenção de um professor-orientador com três estagiárias sobre as gestões de suas aulas baseadas em problemas verbais escritos de Matemática. Foram identificados êxitos tais como associar figuras geométricas às respectivas expressões algébricas e conduzir as explicações por questionamentos diretos sobre o tema e constrangimentos como confusões conceituais matemáticas, comandos escritos sem sentido para os alunos, termos sem a devida contextualização para o contexto matemático. A investigação contou com apoio teórico de autores e pesquisadores sobre a resolução de problemas, a compreensão de textos de enunciados de problemas de Matemática e a formação na/da prática docente.<hr/>ABSTRACT This article presents potential successes and constraints presented in lessons based on written words problems of mathematics impacting on the learning process of students in the eighth year of Portuguese classes in an elementary school. Those problems have been proposed by future teachers during a supervised internship at the University of Lisbon. The data emerged from strata of interaction/intervention of a teacher-coach with three interns regarding the actions of their lessons based on written words problems of Mathematics. Successes have been identified such as the association of geometric figures to their algebraic expressions and the conduction of explanations by direct questions on the subject, as well as constraints as confusing mathematical concepts, written commands with no meaning for students, terms without proper contextualization to the mathematical context. The research has been supported by authors and researchers in the field of problem solving, the understanding of statements of math problems and the training in/of teaching practice. <![CDATA[<em>The mathematical knowledge in the journal</em> Evangelisch-Lutherisches Kinderblatt für Südamerika]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200247&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo tem por objetivo discutir o conhecimento matemático presente no periódico Evangelisch-Lutherisches Kinderblatt für Südamerika (Jornal para crianças da Igreja Evangélica Luterana da América do Sul), editado pela Igreja Evangélica Luterana do Brasil, na década de 1930. O Sínodo de Missouri, hoje Igreja Evangélica Luterana do Brasil, iniciou missão nas colônias alemãs do Rio Grande do Sul em 1900, fundando congregações religiosas e escolas paroquiais. Baseando-se na história cultural, analisaram-se as 88 edições do periódico Kinderblatt, editado no período de dezembro de 1930 a junho/julho de 1939, em alemão gótico. Foi redigido por pastores luteranos e professores paroquiais e publicado pela Casa Publicadora Concórdia de Porto Alegre. O principal objetivo dos editores do periódico era, de forma lúdica, inserir as crianças na prática religiosa luterana por meio de textos, histórias, informações e curiosidades de cunho moral e religioso e de formação geral. Foi usado, complementarmente, no ensino das diferentes áreas do conhecimento nas escolas paroquiais luteranas gaúchas durante a primeira metade do século XX. Em relação à matemática, constatou-se que os editores valorizavam as habilidades concretas e abstratas do aprendizado matemático através do cálculo escrito e do cálculo mental, em forma de atividades lúdicas e prazerosas. Também propunham desafios matemáticos para desenvolver o raciocínio lógico e o pensamento geométrico das crianças.<hr/>ABSTRACT The article aims to discuss the mathematical knowledge present in the journal Evangelisch-Lutherisches Kinderblatt für Südamerika (Journal for the children of the Evangelical Lutheran Church of South America), edited by the Lutheran Church in Brazil, in the 1930s. The Missouri Synod, today Evangelical Lutheran Church of Brazil, started its mission in the German colonies of Rio Grande do Sul in 1900, founding religious congregations and parochial schools. Based on cultural history, we analyzed the 88 editions of the Kinderblatt journal, edited in the period of December 1930 to June / July 1939, in Gothic German. It was written by Lutheran pastors and parochial teachers and it was published by Concordia Publishing House of Porto Alegre. The main objective of the journal’s editors was, in a playful way; insert the children in the Lutheran religious practice through texts, stories, information and curiosities of moral and religious nature and of general education. It was used, complementarily, in the teaching of the different areas of knowledge in Lutheran parochial schools in Rio Grande do Sul State during the first half of the 20th century. Regarding mathematics, it was found that the editors valued the concrete and abstract skills of the mathematical learning through written calculation and mental calculation, in form of playful and pleasurable activities. They also proposed mathematical challenges to develop logical reasoning and geometric thinking with the children. <![CDATA[Bodily scripture from the speakers of the music box: Early Childhood Education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200267&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente estudo foi desenvolvido no Centro de Educação Infantil em Brasília, no Distrito Federal, com crianças e baseado na expressão corporal no contexto de pertencimento da infância. O objetivo do estudo foi verificar a expressão corporal baseada na escuta musical e na representação e expressão corporais das crianças da Educação Infantil, baseada na relação entre a caixinha de música e a livre expressão como forma de linguagem e de comunicação. Em relação à metodologia utilizada, foi um estudo qualitativo-descritivo com o registro da expressão corporal de cada criança. Participaram das atividades crianças na faixa etária média de cinco anos do Jardim II - Turma com 18 crianças (horário vespertino) de Educação Infantil, após autorização dos responsáveis. Como conclusão observou-se que ao contemplar a livre expressão do corpo infantil, ao se expressar, a criança poderá se desenvolver de forma mais plena e alegre, possibilitando relacionar a dimensão externa com os estímulos apresentados e com a dimensão interna, ou seja, o que ela é a partir dos sentidos e significados de sua identidade, ampliando seu senso de pertencimento.<hr/>ABSTRACT This study was conducted at the Children’s Education Center, in Brasilia Federal District, with children and it was based on body language in the context that belongs to childhood. The aim of the study was to assess the body language based on musical listening and representation and bodily expression of children from kindergarten, based on the relationship between the music box and the free expression as a form of language and communication. Regarding the methodology used, it was a qualitative-descriptive study with the registration of the body language of each child. Children who participated in the activities were at an average age of five years - Kindergarten II - Class with 18 children (in the afternoon) of Early Childhood Education, after parental consent. As a conclusion it was observed that when contemplating the free expression of the children’s bodies, when they express themselves they may develop more fully and joyfully, making it possible to relate the external dimension with the stimulus and the internal dimension, feeling what they are from the senses and meanings of their identities and increasing their sense of belonging. <![CDATA[Adolescence, internet and time: challenges for Education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200283&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A relação dos adolescentes com o tempo, a forma como o conceituam e utilizam, tem sido foco de inúmeras pesquisas. O impacto das tecnologias de informação e comunicação, o mergulho no mundo virtual e o acesso ao novo mundo oferecido pela internet têm afetado essa relação. Esse é o objetivo principal deste artigo: observar tal questão à luz dos resultados de uma pesquisa realizada com 481 adolescentes do Rio de Janeiro. Começamos apresentando alguns conceitos de adolescência e destacando abordagens da relação com o tempo nesse período da vida. Passamos, em seguida, a abordagens conceituais do tempo na internet feitas por autores como Lèvy, Jenkins e Prensky. No questionário da pesquisa um dos quesitos era concordar ou discordar, justificando a resposta, com a afirmativa “A internet ocupa muito o meu tempo”. A maioria dos adolescentes da amostra estudada concordou com a afirmativa, apresentando justificativas relacionadas à fuga da realidade, ao isolamento da vida social e a efeitos cognitivos, como a diminuição da leitura e a pouca confiabilidade na internet como fonte de pesquisa. Os adolescentes dessa “geração touch”, sempre ligada aos celulares conectados à internet, que evoluiu no uso das tecnologias digitais da interação para a integração, dimensionam o tempo de uma forma nova. Cumpre à educação saber lidar com ela e às instituições que formam professores prepará-los para esse fascinante desafio que é educá-la.<hr/>ABSTRACT The relationship of adolescents with time, how they conceptualize it and use it, has been the focus of numerous studies. The impact of information and communication technologies, diving in the virtual world and the access to the new world offered by the internet have affected this relationship. This is the main purpose of this article: watch this question in the light of the results of a survey of 481 adolescents from Rio de Janeiro. We started showing some teenage concepts and highlighting approaches on the relationship with time in this period of life. Then, we show the conceptual approaches of time on the internet made by authors such as Lèvy, Jenkins and Prensky. In the survey questionnaire one of the requirements was to agree or disagree, justifying the answer, with the statement “The internet really occupies my time.” Most teenagers of the sample agreed with the statement, with reasons related to escaping from reality, the isolation of social life and cognitive effects such as decreased reading and the unreliability of the internet as a research source. Adolescents of this “touch generation” always on the cell phone, connected to the internet, who have evolved in the use of digital technologies of interaction for integration, measure time in a new way. It is the responsibility of education knowing how to deal with this teens and it is the responsibility of institutions that train teachers to prepare them for this fascinating challenge of educating them. <![CDATA[Contemporary youths, daily life and restlessness of researchers in Education - an interview with José Machado Pais]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200301&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO José Machado Pais é professor do Instituto de Ciências Sociais (ICS) da Universidade de Lisboa (ULisboa). O Dr. Pais tem se dedicado ao ensino e tutoria de estudantes de Doutorado e é Professor Convidado do ISCTE/Instituto Universitário de Lisboa. Foi Professor Visitante em várias universidades europeias e sul-americanas. Tem dirigido projetos internacionais europeus em vários domínios das Ciências Sociais. Coordenou o Observatório Permanente da Juventude Portuguesa e o Observatório das Atividades Culturais. Nesta entrevista, concedida aos professores Miriam e Victor, o professor Pais discute temas importantes para o campo de pesquisa na área de juventudes, bem como apresenta pistas para as opções metodológicas no campo do registro do cotidiano. Ele afirma que o olhar pode ser um bom instrumento para a decifração dos códigos vividos no cotidiano, onde “tudo passa sem que nada pareça passar”. José Machado Pais destaca que os processos de transição da juventude para a vida adulta continuam marcados pela imprevisibilidade. Enfatiza a necessidade de explorar o cotidiano como um campo de produção imaginária, de criatividade.<hr/>ABSTRACT José Machado Pais is a professor at the Institute of Social Sciences (ICS) of the University of Lisbon (ULisboa). Dr. Pais has been dedicated to the teaching and mentoring of doctoral students and he is a Visiting Professor at ISCTE / Lisbon University Institute. He was a Visiting Professor at several European and South American universities. He has led international European projects in various fields of Social Sciences. He coordinated the Permanent Observatory of Portuguese Youth and the Observatory of Cultural Activities. In this interview, granted to the teachers Miriam and Victor, Professor Pais discusses important issues to the research field in the youth area and he offers clues to the methodological options in the daily life record field. He says that the look can be a good tool for deciphering the code experienced in everyday life, where “everything goes on without feeling anything going on.” José Machado Pais points out that the youth transitions to adulthood are still marked by unpredictability. He emphasizes the need to explore everyday life as an imaginary field of production, creativity. <![CDATA[<strong>Memorial acadêmico de uma professora universitária: sentido e significado</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200317&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO José Machado Pais é professor do Instituto de Ciências Sociais (ICS) da Universidade de Lisboa (ULisboa). O Dr. Pais tem se dedicado ao ensino e tutoria de estudantes de Doutorado e é Professor Convidado do ISCTE/Instituto Universitário de Lisboa. Foi Professor Visitante em várias universidades europeias e sul-americanas. Tem dirigido projetos internacionais europeus em vários domínios das Ciências Sociais. Coordenou o Observatório Permanente da Juventude Portuguesa e o Observatório das Atividades Culturais. Nesta entrevista, concedida aos professores Miriam e Victor, o professor Pais discute temas importantes para o campo de pesquisa na área de juventudes, bem como apresenta pistas para as opções metodológicas no campo do registro do cotidiano. Ele afirma que o olhar pode ser um bom instrumento para a decifração dos códigos vividos no cotidiano, onde “tudo passa sem que nada pareça passar”. José Machado Pais destaca que os processos de transição da juventude para a vida adulta continuam marcados pela imprevisibilidade. Enfatiza a necessidade de explorar o cotidiano como um campo de produção imaginária, de criatividade.<hr/>ABSTRACT José Machado Pais is a professor at the Institute of Social Sciences (ICS) of the University of Lisbon (ULisboa). Dr. Pais has been dedicated to the teaching and mentoring of doctoral students and he is a Visiting Professor at ISCTE / Lisbon University Institute. He was a Visiting Professor at several European and South American universities. He has led international European projects in various fields of Social Sciences. He coordinated the Permanent Observatory of Portuguese Youth and the Observatory of Cultural Activities. In this interview, granted to the teachers Miriam and Victor, Professor Pais discusses important issues to the research field in the youth area and he offers clues to the methodological options in the daily life record field. He says that the look can be a good tool for deciphering the code experienced in everyday life, where “everything goes on without feeling anything going on.” José Machado Pais points out that the youth transitions to adulthood are still marked by unpredictability. He emphasizes the need to explore everyday life as an imaginary field of production, creativity. <![CDATA[Psicanálise e Educação - novos operadores de leitura]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200345&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO José Machado Pais é professor do Instituto de Ciências Sociais (ICS) da Universidade de Lisboa (ULisboa). O Dr. Pais tem se dedicado ao ensino e tutoria de estudantes de Doutorado e é Professor Convidado do ISCTE/Instituto Universitário de Lisboa. Foi Professor Visitante em várias universidades europeias e sul-americanas. Tem dirigido projetos internacionais europeus em vários domínios das Ciências Sociais. Coordenou o Observatório Permanente da Juventude Portuguesa e o Observatório das Atividades Culturais. Nesta entrevista, concedida aos professores Miriam e Victor, o professor Pais discute temas importantes para o campo de pesquisa na área de juventudes, bem como apresenta pistas para as opções metodológicas no campo do registro do cotidiano. Ele afirma que o olhar pode ser um bom instrumento para a decifração dos códigos vividos no cotidiano, onde “tudo passa sem que nada pareça passar”. José Machado Pais destaca que os processos de transição da juventude para a vida adulta continuam marcados pela imprevisibilidade. Enfatiza a necessidade de explorar o cotidiano como um campo de produção imaginária, de criatividade.<hr/>ABSTRACT José Machado Pais is a professor at the Institute of Social Sciences (ICS) of the University of Lisbon (ULisboa). Dr. Pais has been dedicated to the teaching and mentoring of doctoral students and he is a Visiting Professor at ISCTE / Lisbon University Institute. He was a Visiting Professor at several European and South American universities. He has led international European projects in various fields of Social Sciences. He coordinated the Permanent Observatory of Portuguese Youth and the Observatory of Cultural Activities. In this interview, granted to the teachers Miriam and Victor, Professor Pais discusses important issues to the research field in the youth area and he offers clues to the methodological options in the daily life record field. He says that the look can be a good tool for deciphering the code experienced in everyday life, where “everything goes on without feeling anything going on.” José Machado Pais points out that the youth transitions to adulthood are still marked by unpredictability. He emphasizes the need to explore everyday life as an imaginary field of production, creativity. <![CDATA[A mediação das emoções em professores alfabetizadores]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602017000200347&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO José Machado Pais é professor do Instituto de Ciências Sociais (ICS) da Universidade de Lisboa (ULisboa). O Dr. Pais tem se dedicado ao ensino e tutoria de estudantes de Doutorado e é Professor Convidado do ISCTE/Instituto Universitário de Lisboa. Foi Professor Visitante em várias universidades europeias e sul-americanas. Tem dirigido projetos internacionais europeus em vários domínios das Ciências Sociais. Coordenou o Observatório Permanente da Juventude Portuguesa e o Observatório das Atividades Culturais. Nesta entrevista, concedida aos professores Miriam e Victor, o professor Pais discute temas importantes para o campo de pesquisa na área de juventudes, bem como apresenta pistas para as opções metodológicas no campo do registro do cotidiano. Ele afirma que o olhar pode ser um bom instrumento para a decifração dos códigos vividos no cotidiano, onde “tudo passa sem que nada pareça passar”. José Machado Pais destaca que os processos de transição da juventude para a vida adulta continuam marcados pela imprevisibilidade. Enfatiza a necessidade de explorar o cotidiano como um campo de produção imaginária, de criatividade.<hr/>ABSTRACT José Machado Pais is a professor at the Institute of Social Sciences (ICS) of the University of Lisbon (ULisboa). Dr. Pais has been dedicated to the teaching and mentoring of doctoral students and he is a Visiting Professor at ISCTE / Lisbon University Institute. He was a Visiting Professor at several European and South American universities. He has led international European projects in various fields of Social Sciences. He coordinated the Permanent Observatory of Portuguese Youth and the Observatory of Cultural Activities. In this interview, granted to the teachers Miriam and Victor, Professor Pais discusses important issues to the research field in the youth area and he offers clues to the methodological options in the daily life record field. He says that the look can be a good tool for deciphering the code experienced in everyday life, where “everything goes on without feeling anything going on.” José Machado Pais points out that the youth transitions to adulthood are still marked by unpredictability. He emphasizes the need to explore everyday life as an imaginary field of production, creativity.