Scielo RSS <![CDATA[Educar em Revista]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-406020180006&lang=en vol. 34 num. 72 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Apresentação: Literatura infantil e ensino: polêmicas antigas e atuais]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Literature, children's literature and values: from inculcation to interrogation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A literatura sempre foi e continua sendo atravessada pela questão dos valores. Apesar de seu relativo sucesso no século XX, os formalistas e os estruturalistas não conseguiram eliminar essa questão dos valores. Pelo contrário, os trabalhos recentes lhe consagram um lugar cada vez maior (BUTLEN, 2017). Este lugar foi profundamente renovado, especialmente na literatura para a juventude, pois se trata sempre mais decisivamente de passar de uma postura de inculcação de valores a uma didática centrada sobre sua interrogação para combinar formação literária e formação pessoal. Como descrever e explicar essas evoluções? Por que valorizar os corpora e as abordagens que trabalham para combinar ética e estética, para promover enfim uma postura axiológica?<hr/>RÉSUMÉ La littérature a toujours été et demeure traversée par la question des valeurs. Malgré leur succès relatif du XXe siècle, les formalistes et les structuralistes ne sont pas parvenus à évacuer cette question des valeurs. Au contraire, les travaux récents lui accordent une place sans cesse croissante (BUTLEN, 2017). Cette place a été profondément renouvelée notamment dans la littérature de jeunesse, puisqu’il s'agit toujours plus résolument, de passer d’une posture d'inculcation des valeurs à une didactique centrée sur leur interrogation pour conjuguer formation littéraire et formation personnelle. Comment décrire et expliquer ces évolutions ? Pourquoi valoriser des corpus et des démarches qui s'emploient à conjuguer éthique et esthétique, à promouvoir en somme une posture axiologique?<hr/>ABSTRACT Literature has always been and continues to be crossed by the question of values. Despite their relative success of the twentieth century, formalists and structuralists have failed to eliminate this question of values. On the contrary, recent work has given it an ever-increasing place (BUTLEN, 2017). This place has been deeply renewed especially in the youth literature. Since it is always more resolutely to move from a posture of inculcation of values to a didactic centered on their interrogation to combine literary training and personal training. How to describe and explain these evolutions? Why value corpora and approaches which work to combine ethics and aesthetics, to promote an axiological posture? <![CDATA[Analysis of childhood literature as a strategy in teacher training knowledge in reading, knowledge in choosing]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600039&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Estudo de caso na disciplina “Metodologia do ensino da literatura infantil”, no curso de Pedagogia, da Universidade Federal do Paraná (Brasil). Predomina entre os estudantes a ideia utilitarista do trabalho escolar com a literatura infantil e seu uso como pretexto para ensinar os conteúdos escolares. Nas aulas, a partir de alguns princípios oriundos da teoria da estética da recepção e seus impactos para o ambiente escolar, são confrontadas obras consideradas de boa e de má qualidade. O artigo analisa cinco delas (Luanda enroladinha, Obax, Pra saber voar, O monstro monstruoso da caverna cavernosa, O Grúfalo) e ressalta a efetividade da estratégia para desestabilizar os estudantes e os auxiliar a pensar sobre o papel da literatura infantil no ensino e na formação do jovem leitor.<hr/>ABSTRACT A case study for childhood literature teaching methods offered to an undergraduate course of Pedagogy at Federal University of Paraná (Brazil). There is a prevailing perception amongst students of a utilitarian use of school assignments with childhood literature in teaching of several topics. Teachers confronted literature considered as “good” or “bad” by applying concepts of reception aesthetics and its influence in class. We analyze five such stories in Portuguese: Luanda enroladinha (Tangled Luanda), Obax (Obax), Pra saber voar (To know how to fly), O monstro monstruoso da caverna cavernosa (The monstrous monster from the cavernous cave), O Grúfalo (The Grufalo) and show the effectiveness of the strategy to destabilize students, as well as helping them to review the role of childhood literature in teaching and in training young readers. <![CDATA[Duck, Death and the Tulip <em>- Reading and discussing a challenging Picture book with elementary school children</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600057&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem como objetivo analisar a recepção e a discussão do livro ilustrado O pato, a morte e a tulipa, de Wolf Erlbruch, com base em um trabalho de leitura realizado com duas turmas de 4º ano de ensino fundamental em escolas públicas de Porto Alegre-RS. A partir da análise de elementos estruturais da obra - principalmente a relação entre texto verbal e imagético - e da temática da morte na literatura para crianças, o artigo apresenta os resultados de uma análise sobre como os leitores infantis interagiram com as mensagens do texto de Erlbruch, negociando sentidos a partir de seus próprios repertórios culturais e cognitivos. Os principais autores que embasam as discussões sobre a morte e a literatura infantil são Fanuel H. Díaz, M. A. Katrin Hesse, Norbert Elias, Jan Reinhardt, Simone Weber, Teresa Colomer, ao passo que as análises sobre as múltiplas respostas das crianças à leitura do livro inspiram-se nos estudos sobre conversa literária, de Aidan Chambers.<hr/>ABSTRACT In this article, we analyze the reception of the picture book Duck, death and the tulip, by the German artist Wolf Erlbruch, based on reading practices conducted in two 4th grade classes of elementary public schools in Porto Alegre (state of Rio Grande do Sul, Brazil). Our analyzes focus on the ways in which children readers interact with Erlbruch's literary text and make sense of its messages based on their own cultural and cognitive repertoires. The article also analyzes the book’s structural elements, especially the synergy between verbal and pictorial language as well as the way Erlbruch portrays the issue of death. Our discussions about death and literature for children draw on the studies of among others Fanuel H. Díaz, Norbert Elias, Jan Reinhardt, Simone Weber, Teresa Colomer, whereas the analyzes of the children's multiple responses to the book are inspired in the studies of literary conversation by Aidan Chambers. <![CDATA[In search of the (im)possible relationship: between literary education and arts education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600077&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo aborda a relação entre literatura infantil e expressões artísticas na escola; entre a educação literária e a educação artística. Os principais objetivos do estudo foram: dar a conhecer autores, ilustradores e textos de literatura para a infância; promover a formação do leitor literário; promover às crianças a relação entre a literatura e as expressões artísticas; promover a formação cultural e artística das crianças. Para este estudo convocamos a metodologia da investigação-ação e ele foi desenvolvido com crianças que frequentavam o 2.º ano do ensino básico. Os resultados do estudo permitiram-nos concluir que um trabalho que relacione, na escola, a literatura para a infância e as expressões artísticas proporciona às crianças o prazer e o gosto pela leitura; estimula a imaginação e a criatividade; desenvolve a construção de um leitor crítico; possibilita o estabelecimento de relações entre o texto literário, as ilustrações e as expressões artísticas.<hr/>ABSTRACT This study deals with the relationship between children's literature and artistic expressions; between literary education and arts education. The main objectives of the study were: knowing authors, illustrators and children’s literature texts; promoting the literary reader training; promoting, in children, the relation between literature and artistic expressions; promoting the cultural and artistic training of children. For this study we called the action-research methodology and the study was developed with children who attended the 2nd year of primary school. The results of this study allowed us to conclude that a work that relates, in school, children's literature and artistic expressions gives children pleasure in reading; stimulates imagination and creativity; develops the construction of a critical reader; makes possible the establishment of relations between the literary text, the illustrations and the artistic expressions. <![CDATA[The Reading Corner as literary literacy practice]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600095&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Por conta das preocupações pedagógicas com a formação do leitor, a literatura ensinada nos anos iniciais do ensino fundamental costuma sofrer um processo inadequado de escolarização. Todavia, esse cenário pode ser modificado quando se considera as especificidades do letramento literário. A análise do Cantinho da Leitura como uma prática de letramento literário neste nível de ensino demonstra que, mesmo em atividades tradicionais, é possível encontrar alternativas viáveis para a formação de um leitor literário.<hr/>ABSTRACT Due the pedagogical concerns about reader formation, the Literature taught in the first cycle of elementary school usually suffer an inappropriate process of schooling. However, this scene can be changed when one takes the literary literacy approach. The analysis of the Reading Corner as a literary literacy practice in this level of teaching shows that even traditional activities can be turned in an well succeed alternative to the literary reader formation. <![CDATA[Reading strategies - state of art]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600111&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O propósito deste texto é apresentar um balanço da pesquisa sobre “estratégias de leitura” tomando como referência as publicações constantes em três bases: teses e dissertações, anais de eventos nacionais da área e artigos em periódicos. Tomou-se como ponto de partida a presença da expressão “estratégia de leitura” no título da publicação. Após esse registro, procedeu-se à leitura do resumo para analisar: a fundamentação teórica e a confluência (ou não) entre os autores, a metodologia empregada, dentre outros elementos.<hr/>ABSTRACT The purpose of this text is to present a research on reading strategies balance, taking as reference the publications in three bases: theses and dissertations, congress proceedings of national events of the area and articles in periodicals. The starting point was the presence of the expression “reading strategy” in the publication’s title. After this registration, the abstract was read to analyze: the theoretical basis and the confluence (or not) between the authors, the methodology employed, among other elements. <![CDATA[Basic training of early childhood education teachers in written language and literature. The Universidad Autónoma de Barcelona - UAB case]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600131&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo expone los resultados de una investigación llevada a cabo en la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB) para evaluar la formación básica en didáctica de la lengua escrita y la literatura del alumnado de educación infantil. Mediante instrumentos iniciales y finales de diagnóstico y el contraste de los datos, se constata que dicha formación canaliza la integración de los principios socio-constructivistas del aprendizaje lingüístico y la adquisición de las bases de la educación literaria y de un conocimiento notable de los libros para las primeras edades, así como la aplicación de herramientas clave en el análisis e interpretación tanto de las producciones escritas de los niños como de los textos literarios. Y todo ello revierte en un cambio significativo de proyección didáctica. A pesar de este progreso, la investigación también indica la necesidad de trabajar más la proactividad de los niños, la figura del docente como mediador, la contextualización de las actividades de lengua escrita, la interpretación de las obras literarias y la definición de objetivos de aprendizaje en las actividades de literatura.<hr/>RESUMO O presente artigo expõe os resultados de uma pesquisa realizada na Universidade Autônoma de Barcelona (UAB) para avaliar a formação básica em didática da língua escrita e da literatura das crianças da educação infantil. Através de ferramentas diagnósticas iniciais e finais e do contraste de dados, se verifica que esta formação canaliza a integração dos princípios socioconstrutivistas da aprendizagem linguística e a aquisição dos fundamentos da educação literária e de um conhecimento notável de livros para as primeiras idades, bem como a aplicação de ferramentas-chave na análise e interpretação de produções escritas de crianças e textos literários. E tudo isso se reverte em uma mudança significativa de projeção didática. Apesar desse avanço, a pesquisa indica também a necessidade de trabalhar mais a proatividade das crianças, a figura do professor como mediador, a contextualização das atividades da linguagem escrita, a interpretação dos trabalhos literários e a definição dos objetivos de aprendizagem nas atividades de literatura.<hr/>ABSTRACT This article presents the results of a research performed in the Autonomous University of Barcelona (UAB) to evaluate the basic training in didactics of written language and literature for students of early childhood education. Through initial and final diagnostic tools and the contrast of data, it was found that this training channels the integration of the socio-constructivist principles of linguistic learning and the acquisition of both the foundations of literary education and a remarkable knowledge of books destined to first ages, as well as the application of key tools in the analysis and interpretation of both children's written productions and literary texts. All this results in a significant change of didactic projection. Despite this progress, the research also highlights the need to work more on the proactivity of children, the figure of the teacher as a mediator, contextualization of written language activities, interpretation of literary works and the definition of learning objectives in literature activities. <![CDATA[The teaching of literature in the Pedagogy Course: a necessary presence]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600151&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo traz um mapeamento do ensino de literatura nos cursos de pedagogia de 27 universidades federais do país. Toma-se como pressuposto que a literatura é fundamental para a formação humana e, portanto, deve fazer parte do currículo dos futuros professores da educação infantil e dos anos iniciais do ensino fundamental, responsáveis pela introdução das crianças na cultura letrada. A análise indica que a presença, no caso específico, da literatura infantil, na formação dos pedagogos é ainda incipiente e vulnerável aos meandros da estrutura curricular. É imprescindível introduzir a literatura como forma de propiciar ao docente, em formação inicial formal, uma vivência teórica e prática sobre seu ensino, cujo intuito seja de contribuir para a sua atuação como futuro mediador de leitura.<hr/>ABSTRACT This article brings a literature teaching mapping in pedagogy courses at 27 federal universities of this country (Brazil). It is assumed that literature is fundamental for human educational formation and therefore, must be part of the curriculum of future yearly childhood education as well as of elementary school initial levels teachers, who are responsible for the introduction of children to the literate culture. Analysis indicates that the presence, in the specific case of children’s literature in the qualification of educators, is still insufficient and vulnerable to the inside curricular structure. It is crucial to introduce literature as a means to proportionate to the teacher in their initial formal education a theoretical and practical experience about teaching with the intention of contributing to their action as a future literature mediator. <![CDATA[Literature in childhood education: research and professional development]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600169&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, discute-se a formação de professoras2 da Educação Infantil como mediadoras de leitura literária e as repercussões desse processo formativo nas práticas docentes, com base em dois projetos de pesquisa-ação realizados pelas Universidades Federais de Juiz de Fora e de Minas Gerais. Leitura literária e docência são abordadas numa articulação entre ciência, arte e vida, buscando-se compreender a experiência dos sujeitos com essa prática cultural a partir dessa articulação. A educação literária é percebida na sua complexidade e, consequentemente, como um processo exigente do ponto de vista da formação de professoras como mediadoras e promotoras da leitura literária junto a bebês e demais crianças pequenas. A análise dos dados demonstrou as potencialidades das pesquisas colaborativas no sentido de, a partir de uma análise dos contextos educativos, construir e experimentar, numa parceria entre pesquisadoras e professoras da Educação Infantil, procedimentos e práticas educativas comprometidas com princípios e concepções que consideram a literatura como arte e a educação de crianças pequenas como direito à ampliação das experiências estéticas.<hr/>ABSTRACT This article discusses the professional development of Early Childhood Education teachers as mediators of literary reading and the repercussions of this formative process on classroom practice through an examination of two ongoing research projects conducted through the Federal Universities of Juiz de Fora and Minas Gerais. Literary reading and teaching are approached as a combined articulation of science, art, and life, because both they seek to understand subjects’ cultural experience from these three lenses. Literary education is recognized for its complexity and consequently, as a demanding process from the point of view of the training of teachers as mediators and promoters of literary reading with babies and other small children. Data analysis from these two projects demonstrates the potential of collaborative research to construct educational procedures and practices committed to principles and conceptions that consider literature as art and the education of young children as a right to the expansion of aesthetic experiences. <![CDATA[Elementary teachers and the payment of bonus per results: case study on public schools of São Paulo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600187&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo busca entender a relação das professoras do ensino fundamental 1 com o pagamento de bonificação pelo cumprimento de metas. Trata-se de indagar se as formas empresariais de gestão do trabalho introduzidas na educação pública alteraram os modelos de docência nessa etapa da escolarização, que historicamente foram associados a uma feminilidade. Para tanto, foi feito um estudo qualitativo baseado em observações e em entrevistas semiestruturadas com professoras da rede pública estadual de São Paulo. Conclui-se pela presença de uma superposição dos dois modelos de trabalho docente: dimensões associadas à feminilidade, como dedicação, culpa e amor ao ensino, são combinadas com a lógica da gestão empresarial, que enfatiza a recompensa financeira, o individualismo e a competição.<hr/>ABSTRACT This article focus on the relation between elementary school teachers and the payment of bonus for the achievement of goals. The question is whether the entrepreneurial forms of work management introduced in public education have altered the models of teaching at elementary level, which have been historically associated with motherhood and femininity. For this, a qualitative study was conducted based on observations and semi-structured interviews with teachers from public schools of São Paulo. The conclusion is that there is a superposition of teaching work models, combining dimensions associated with femininity, such as dedication, guilt and love for teaching, with the logic of business management, which emphasizes financial reward, individualism and competition. <![CDATA[The Antonio Gramsci’s writings and works of his interpreters in theses and dissertations on educational policies (2000-2010)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, analisa-se a bibliografia de Antonio Gramsci e intérpretes mobilizada por pós-graduandos que adotaram o pensamento do autor em seus trabalhos. Foram selecionadas 32 teses e dissertações, produzidas em programas de pós-graduação em Educação no período de 2000-2010, cujos resumos indicam a presença de Gramsci no referencial teórico utilizado. Realizou-se pesquisa documental e bibliográfica, com o objetivo de mapear os escritos de Gramsci e de intérpretes de seu pensamento mencionados no decorrer do texto e nas referências. Constatou-se que os pós-graduandos, para a compreensão do pensamento de Gramsci, apoiaram-se na obra do próprio autor e na de seus intérpretes. No que se refere aos escritos de Gramsci, os autores dos trabalhos analisados citaram tanto a edição temática como a edição dos anos de 1990 dos Cadernos do Cárcere. Os textos Concepção dialética da história e Os intelectuais e a organização da cultura, da edição temática, foram os dois mais citados. Entre os intérpretes, Carlos Nelson Coutinho foi o mais mencionado. Conclui-se que a presença de ideias e conceitos gramscianos em trabalhos sobre políticas educacionais deve ser acompanhada de uma cuidadosa atenção ao referencial bibliográfico do e sobre o autor, e que é importante, dados os limites da edição temática, que o pensamento de Gramsci seja estudado com base na edição dos anos de 1990 ou na edição crítica italiana.<hr/>ABSTRACT In this article, we analyze the Antonio Gramsci’s bibliography and his interpreters mobilized by graduate students who adopted the author's thinking in his works. Thirty-two theses and dissertations were selected in postgraduate programs in education in the period 2000-2010, whose abstracts indicate the presence of Gramsci in the theoretical reference that was used. Documentary and bibliographical research was carried out with the objective of mapping the writings of Gramsci and of interpreters of his thought mentioned in the course of the text and in the references. It was found that the postgraduate students, for the understanding of Gramsci's thought, supported themselves in the work of the author himself and that of his intérpreters. With regard to Gramsci's writings, the authors of the analyzed works cited both the thematic edition and the 1990 edition of the Prison Notebooks. The texts Dialectical conception of history and The intellectuals and the organization of culture, from thematic edition, were the two most cited texts. Among the interpreters, the most mentioned was Carlos Nelson Coutinho. It was concluded that the presence of Gramsci's ideas and concepts in works on educational policies must be accompanied by careful attention to the bibliographic reference of the author and on the author, and that it is important, given the limits of the thematic edition, that the Gramsci's thought be studied based on the edition of the 1990s or in the Italian critical edition. <![CDATA[A project of education for the child in the thirteenth century: considerations of the pedagogy of Ramon Llull]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600231&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo analisa a proposta de educação para a criança apresentada na obra Doctrina Pueril de Ramon Llull (1232-1316). A obra foi escrita para seu filho, Domingos, por volta do ano de 1275-1276. Consideramos as reflexões e, especialmente, as regras propostas por Llull como essenciais para a formação humana. Segundo o autor, o desenvolvimento humano não é algo que se adquire naturalmente, pois demanda ensinamentos, modelos e exemplos a partir dos quais as crianças apreendem e seguem desde a mais tenra idade. Centraremos a análise nos princípios educacionais que Llull ensinou a seu filho acerca das virtudes e crenças necessárias para a formação da pessoa. Do ponto de vista do autor, esses conhecimentos deveriam ser norteados por meio das ciências, por conseguinte, segundo princípios da racionalidade. Para elaborarmos nossa análise sobre a proposta de Llull retomaremos, também, outros intelectuais da Idade Média, como Hugo de São Vitor (1096-1141), Boaventura de Bagnoregio (1221-1274), dentre outros. Nesse sentido, entendendo ser a educação uma exigência atemporal. O estudo tem como pressuposto metodológico a História de Longa Duração, pela qual podemos, de acordo com Marc Bloch (1886-1944), entender o homem como ‘fundo permanente’ de qualquer momento histórico.<hr/>ABSTRACT This work analyzes the pedagogy of Ramon Llull (1232-1316) through his work Doctrina Pueril, written for his son, Domingos, around the year 1275-76. We will study some chapters of this work, which deal with the education of children and the rules established by Llull as essential for human formation. According to the author, human development is not something that is acquired naturally, because of the demand for teachings, models and examples that children learn and follow from an early age. In this way, we will focus the analysis on the educational principles that Llull taught his son, concerning the importance of faith; the apprehension and use of the sciences by means of rationality; the feelings that exalt and depreciate the human being. To this end, other intellectuals of the Middle Ages, such as Hugo de San Vitor (1096-1141), Bonaventure of Bagnoregio (1221-1274), among others. In this sense, understanding that education is a timeless requirement, the study have as methodological assumption the History of Long Duration, by which we can, according to Marc Bloch (1886-1944), to understand man as a 'permanent fund' of any historical moment. <![CDATA[The history “encastled” and the teaching cornered: reflections on the teacher training of history teachers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600249&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A Lei 13.415/2017 extinguiu a obrigatoriedade do ensino de História no ensino médio. Por conseguinte, mais uma vez colocou em suspensão a História como ciência. O presente artigo propõe-se a fazer uma reflexão sobre algumas características da História como ciência e sua relação com o ensino. Em seguida, as reflexões são direcionadas para analisar as Matrizes Curriculares dos Cursos de Licenciatura em História nas universidades federais do Nordeste do Brasil como uma opção para problematizar a História como ciência, como lugar de saber/poder e como espaço de formação de professores. Almeja, portanto, ampliar o debate sobre a formação docente e direciona a análise, de forma específica, para as questões acerca do ensino de História e do livro didático como principal instrumento de trabalho dos docentes da educação básica.<hr/>ABSTRACT The federal law 13.415/2017 has extinguished the obligation of History’s Teaching in High School. Therefore, it has, once again, suspended History as a science. The present article proposes to reflect on some characteristics of History as a Science and its relation with Teaching. Next, the reflections are directed to analyze the Curricular Matrices of the History’s degree courses in the Federal Universities of the Northeast of Brazil as an option to problematize History as a Science, as a place of knowledge/power and as a space for teacher training. So, it seeks to broaden the debate on teacher’s formation and direct the analysis, in a specific way, to the questions about Teaching History and the history’s manuals as the main tool for the teachers of Basic Education. <![CDATA[Dialectic of the action in pedagogical practices: a personal and unique process of rational reconstruction by social actor]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600269&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo é investigar como a pesquisa-ação intervém, dentro da problemática evasiva da depredação e consumo em instituição pública. As ações aqui propostas foram desenvolvidas por 40 jovens entre 16 e 24 anos, acadêmicos do curso técnico de informática de uma escola púbica federal com a finalidade da racionalização de atividades dispendiosas, que ao longo do percurso acadêmico, nunca são apresentadas com corresponsáveis pelos danos causados. Para o desenvolvimento da pesquisa, foram utilizados: técnicas qualitativas e quantitativas como documentos, registros arquivados, entrevistas, observação direta e observação participante. Recorreu-se também à utilização de atividades no formato de grupos de estudo, aplicando as técnicas pedagógicas e distribuição de tarefas para orga nizar as relações entre os discentes e, com isso, desenvolver neles um conhecimento a respeito dos custos financeiros do patrimônio da escola. O que deixou claro que as atividades utilizando a pesquisa-ação atende a discentes com códigos, significados, representações, resistências, expectativas, a preservarem o bem público escolar em função de um método de trabalho científico.<hr/>ABSTRACT The aim of this paper is to investigate how action research intervenes, dentro da problemática evasivo da depredação e consumo em instituição pública. The actions proposed here were developed by 40 young people between 16 and 24 years, academic technician course of pubic school federal for the purpose of streamlining of costly activities that along the way, are never presented with the responsibility for damage. For the development of research, qualitative and quantitative techniques were used such as documents, archived records, interviews, direct observation, participant observation. Also was the use of activities in the form of study groups, applying the pedagogical techniques and distribution of tasks to organize the relationships between the students and develop in them a knowledge regarding financial costs the heritage school. The who checked of course activities using action research meets students with codes, meanings, representations, resistors, expectations, to preserve the public school on the basis of a scientific working method. <![CDATA[School-based teacher training and sea curriculum - an Ignatian school case]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600285&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo apresenta resultados parciais de uma investigação em torno do papel da formação contínua centrada na escola, no desenvolvimento profissional docente. A investigação decorreu numa escola privada nos arredores de Lisboa, em Portugal. Neste trabalho são apresentados os resultados da recolha e análise documental que permitiu caracterizar a política de formação da escola, organização que se estrutura num projeto educativo de inspiração inaciana e num currículo do mar que procura promover uma constante interdisciplinaridade. As principais conclusões da investigação apontam no sentido de um efetivo estabelecimento de uma comunidade de aprendizagem, que reflete na e sobre a prática, para além de a política de formação se encontrar em estreita articulação com o projeto educativo.<hr/>ABSTRACT This research presents the partial data from a research focusing the role of school-based teacher training in the teacher professional development. The investigation occurred in a private school on the outskirts of Lisbon, in Portugal. This paper presents the results from the data collection that allowed to characterize the teacher training policy of the school, scholar organization that is structured in an educational project of Ignatian inspiration and in a sea curriculum that seeks to promote a constant interdisciplinarity. The main conclusions of this study point towards an effective establishment of a community learning that reflects in and over the practice. In addition, the teacher training policy is closely linked to the educational project. <![CDATA[Meta-research in the field of education policy: conceptual and methodological elements]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000600303&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo discute aspectos conceituais e metodológicos da metapesquisa (pesquisa sobre pesquisas) no campo da Política Educacional. A partir do enfoque das epistemologias da Política Educacional (EEPE) apresenta-se uma proposta metodológica para a realização de metapesquisa em Política Educacional. Argumenta-se que a metapesquisa contribui para a compreensão da situação da pesquisa do campo, oferecendo elementos tanto para a melhoria das pesquisas quanto para o processo de formação de pesquisadores.<hr/>RESUMEN El artículo discute aspectos conceptuales y metodológicos de la meta-investigación en el campo de la Política Educativa. A partir del enfoque de las epistemologías de la Política Educativa (EEPE) se presenta una propuesta metodológica para la realización de la meta-investigación en la Política Educativa. Se argumenta que la meta-investigación contribuye a la comprensión de la situación de la investigación, ofreciendo elementos tanto para la mejora de las investigaciones como para el proceso de formación de investigadores.<hr/>ABSTRACT The paper discusses conceptual and methodological elements of meta-research (research about research) in the field of Education Policy. From the epistemological approach of Education Policy, a methodological proposal for meta-research on Education Policy is presented. It argues that meta-research contributes do the understanding of the current situation of research in the field, supporting both for the improvement of research and the researcher training.