Scielo RSS <![CDATA[Educar em Revista]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-406020180002&lang=es vol. 34 num. 68 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Presentación: Gestión de la Escuela Pública]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Why is it so difficult to democratize public school management?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Apesar da consagração legal no plano das orientações para a ação - desde os textos constitucionais, passando pelas leis de bases da educação, até à legislação ordinária e aos discursos políticos -, a gestão democrática da escola pública permanece como uma realização difícil de alcançar no plano da ação organizacional efetiva, em cada escola concreta. Sendo muito relevantes, até como resultado da democratização política que afastou regimes autoritários, os referenciais jurídicos democráticos são, porém, insuficientes para garantir a democratização da gestão escolar. Neste texto são apresentados alguns dos obstáculos políticos e organizacionais, também históricos e culturais, que têm dificultado a concretização de uma gestão democrática das escolas, incluindo uma análise crítica sobre o próprio conceito e sobre as suas exigências mais substantivas.<hr/>ABSTRACT Despite its legal consecration in terms of the guidelines for action - from the constitutional texts and the basic education laws to the ordinary legislation and political discourses -, democratic management of the public school remains difficult to achieve at the level of effective organizational action in each concrete school. Although highly relevant, as a result of political democratization that has driven authoritarian regimes away, democratic legal referentials are still insufficient to guarantee the democratization of school management. This paper presents some of the political and organizational obstacles, as well as historical and cultural, that have hampered the democratic management of schools, including a critical analysis of the concept itself and its most substantive demands. <![CDATA[La nueva institucionalidad subnacional de educación pública chilena y los desafíos de gestión para el sistema escolar]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200029&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se analiza la crisis institucional de la educación pública chilena desde la perspectiva de su génesis más inmediata, la reforma educativa de 1981 y su impacto en los principales indicadores de eficiencia interna y externa de la educación pública que la han llevado a un sitial muy complejo, denunciado públicamente por los movimientos estudiantiles y sociales de los años 2006 y 2011, que implicaron una serie de transformaciones y disyuntivas hoy no abordadas, en la nueva ley que opera desde inicios de 2018. Pese a las mitigaciones que se hicieron en democracia, no se pudo evitar el colapso del sistema. La ley pareciera no responder a altas expectativas cifradas en ella, dando cuenta de una situación que podría derivar, en algunos años más, en una crisis de mayor envergadura que la presente.<hr/>RESUMO A crise institucional da educação pública chilena é analisada a partir da perspectiva de sua gênese mais imediata, a reforma educacional de 1981 e seu impacto nos principais indicadores de eficiência interna e externa da educação pública. O que a levaram a uma posição muito complexa, denunciada publicamente pelos movimentos estudantis e sociais dos anos 2006 e 2011. Isso implicou numa série de transformações e disjuntivas que hoje não são abordadas na nova lei, vigente desde o início de 2018. Apesar das mitigações que foram feitas na democracia, não se conseguiu evitar o colapso do sistema. A lei parece não responder às altas expectativas, representando uma situação que poderia levar, em alguns anos, a uma crise de maior magnitude do que a presente.<hr/>ABSTRACT The institutional crisis of Chilean public education is analyzed from the perspective of its most immediate genesis, the educational reform of 1981 and its impact on the main indicators of internal and external efficiency of public education. This impact has taken it to a very complex position, publicly denounced by the student and social movements of the years 2006 and 2011. Those movements caused a series of transformations and disjunctions not currently addressed in the new law that has been in effect since the beginning of 2018. Despite the mitigations that were made in the system of democracy, the collapse of the system could not be avoided. The law seems not to respond to high expectations for it, accounting for a situation that could lead, in a few years, to a crisis of greater magnitude than the present. <![CDATA[Educational administration and the materialization of the right to education: advances and obstacles]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200049&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo problematiza, a partir de informações do Censo Escolar da Educação Básica de 2016, se e como a gestão educacional tem materializado o direito à educação consagrado na Constituição Federal de 1988. Parte-se do princípio de que proclamar direitos é distinto de efetivá-los. O estudo compõe pesquisa que investiga perspectivas e nuances da garantia do direito à educação, com ênfase na educação básica. O texto recupera a trajetória da vicissitude do direito à educação nas constituições brasileiras e analisa dados recentes referentes ao atendimento escolar na educação infantil, no ensino fundamental e no ensino médio no país. Conclui que, embora tenhamos avançado em alguns aspectos da efetivação do direito à educação, ainda temos um longo caminho a ser trilhado para o cumprimento integral do disposto na Carta Magna de 1988, especialmente em relação ao acesso à educação infantil e ao ensino médio e à permanência e sucesso escolar no ensino fundamental.<hr/>ABSTRACT The article questions, based on information from the 2016 School Census of Basic Education, whether and how educational management has materialized the right to education enshrined in the 1988 Federal Constitution. It is assumed that proclaiming rights is distinct from guaranteeing its effectiveness. The study composes a research that investigates perspectives and nuances of the guarantee of the right to education, with emphasis on basic education. The text recovers the trajectory of the vicissitude of the right to education in the Brazilian constitutions and analyzes recent data referring to school attendance in early childhood, elementary education and secondary education in the country. It concludes that, although we have advanced in some aspects of the realization of the right to education, we still have a long way to go for the sake of full compliance with the provisions of the Charter of 1988, especially regarding access to early childhood and secondary education, and permanence and success in elementary school. <![CDATA[The democratic education administration laws in Brazilian states]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200065&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo analisa o panorama nacional referente à normatização da gestão democrática da educação, em diálogo com o artigo 14 da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei nº 9.394/1996) e com o artigo 9º da Lei do Plano Nacional de Educação 2014-2024 (Lei nº 13.005/2014). O texto promoveu um levantamento nas páginas da internet das Assembleias Legislativas dos Estados e na Câmara Distrital, buscando por peças legais que tratem da matéria. A leitura dos documentos demonstrou um quadro que evidencia que apenas 11 estados da federação e o Distrito Federal possuem leis próprias de gestão democrática. Há ainda um universo de outras leis que versam sobre aspectos da gestão democrática, como regras sobre as formas de provimento de diretores escolares, conselhos de escola, dentre outros tópicos. Mais importante, todavia, é a análise do material que demonstrou uma focalização da legislação na gestão da escola, sendo que pouquíssimas leis estaduais tratam da gestão democrática do sistema de ensino.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the Brazilian national panorama regarding the legalization of the democratic administration of education, in dialogue with article 14 of the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (National Law of Education) (n. 9394/1996), and with article 9 of the Lei do Plano Nacional de Educação 2014-2024 (The National Education Plan Law) (n. 13005/2014). The text promoted a survey in the Legislative Houses websites, looking for legal pieces that deal with the matter. The analysis of the documents showed that only eleven states of the federation and the Federal District have their own laws of democratic administration. There is also a universe of other laws that deal with aspects of democratic administration, such as rules about school principals, school boards, among other topics. More important, however is the fact that the analysis of the material demonstrated a focus of legislation on administration of school units, with very few state laws dealing with the democratic administration of the school system. <![CDATA[School Administration for a fairer school]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200089&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo apresenta os resultados de pesquisa que discute a justiça com incidência nas práticas de gestão e organização escolar, visando tornar visíveis as injustiças que a compõe. O estudo de casos em quatro escolas de ensino médio do Brasil e Portugal apoia-se na análise de conteúdo, focalizando concepções e práticas de sujeitos escolares sobre justiça, injustiça, violência, indisciplina. Dentre os resultados destaca-se que a democracia é percebida com referências à participação legal-formal, no Brasil, e à participação como condição para envolvimento de estudantes em vivencias pedagógicas, em Portugal. Conclui-se que as soluções propostas para a redução das injustiças escolares são relacionadas às concepções de democracia, seja formal, seja substantiva, o que reflete as culturas locais e nacionais e decorre de práticas organizacionais preventivas em Portugal, em contraponto a práticas paliativas no Brasil.<hr/>ABSTRACT The article presents research results that debate justice, with an impact on school administration and organizations practices, in order to make visible the injustices that compose it. The case study in four high schools in Brazil and Portugal is based on content analysis, focusing on the conceptions and practices of school subjects on justice, injustice, violence, indiscipline. Among the results, it is worth noting that democracy is perceived with references to legal-formal participation in Brazil, and with participation as a condition for student involvement in pedagogical experiences in Portugal. The conclusion is that the proposed solutions to the reduction of school injustices are related to the conceptions of democracy, whether formal or substantive, which reflects local and national cultures, and occurs as a result of preventive organizational practices in Portugal, as opposed to palliative practices in Brazil. <![CDATA[Theory and practice relay in democratic public school analysis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200107&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Com o objetivo de contribuir com as discussões da Política e Gestão da educação e escolar, o texto apresenta elementos para a análise das possibilidades de experiências da escola pública democrática, por meio do revezamento teoria e prática. Para tal, relatamos resultados de pesquisas que analisaram dissertações, teses e artigos publicados em periódicos sobre a temática gestão democrática. Além disso, apontamos desafios para a área com a busca de novos horizontes conceituais que nos possibilitem compreender a complexidade da gestão educacional escolar. Finalmente, exploramos os conceitos Política e Democracia por meio de autores/as que nos possibilitam repensar as relações entre teoria e prática presentes nas pesquisas comumente publicadas na área.<hr/>ABSTRACT With the aim of contributing to the discussions of politics and management of education in the school system, the text presents elements for the analysis of the possibilities of experiences of the democratic public school, through the alternation of theory and practice. To that end, we report the results of researches that analyzed dissertations, theses and articles published in periodicals about the democratic management theme. We also identified challenges for the area, searching for new conceptual horizons to understand the complexity of school educational management and, at last, we explore the concepts of “politics” and “democracy” through authors that allow us to rethink the relations between theory and practice present in the research commonly published in the area. <![CDATA[Democratic administration of public basic education: common dimensions and institutional arrangements shown in regulatory framework of municipal education systems]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200123&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo tem por objetivo analisar um quadro de mecanismos de participação e possíveis arranjos institucionais, patrocinados por sistemas municipais de ensino, para promover a democratização da gestão do ensino público na educação básica. Toma por referência princípios de gestão democrática e mecanismos de participação firmados em bases normativas de sistemas municipais do estado de Santa Catarina, cuja apuração se deu pela via do exame documental, operado no âmbito de uma pesquisa em rede, com vistas ao mapeamento de condições político-institucionais para a promoção da participação e democratização da gestão educacional. As análises permitem realçar dimensões comuns a essas condições, bem como indícios da configuração de arranjos institucionais com potencial de reforço à democratização da gestão do ensino público em nível de sistema e de escola.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze a participatory framework and possible institutional arrangements, as sponsored by municipal education systems to promote democratization of the administration of public basic education. The basis comes from principles of democratic administration and participatory mechanisms established in regulatory foundations of municipal systems of the state of Santa Catarina, which were verified through documents review, in a network research, in order to map of political-institutional conditions to promote participation and democratization of educational administration. The analyses allow the highlighting of common dimensions to these conditions, as well as setup indications of institutional arrangements with the potential to reinforce democratization of public education administration, at system and at school level. <![CDATA[Educational policies and administration conceptions: what say the high school principals of the Federal District]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200137&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo tem como objetivo analisar as concepções de gestão dos diretores de escolas públicas de ensino médio do Distrito Federal (DF). Para isso está organizado em três seções: a introdução que discute os marcos históricos do debate, a discussão sobre as disputas em torno da temática e, finalmente, os sentidos atribuídos pelos gestores aos elementos constitutivos da gestão escolar. Além disso se propõe a problematizar a descontinuidade legal de políticas para gestão democrática no âmbito do DF e analisar como esse movimento incide na fala e nas práticas no interior das instituições de ensino médio. Aponta que há certo hibridismo de concepções e que as práticas são desenvolvidas a partir de movimentos e apreensões contraditórias. Indica ainda que há espaço para o questionamento das políticas de caráter tecnoburocráticas a partir do fortalecimento dos órgãos colegiados e da reflexão crítica que possam aprofundar os mecanismos de participação, compromisso ético-político e engajamento profissional com vistas a uma formação emancipadora.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze the administration conceptions of public school principals of the Federal District (DF) in Brazil. In order to accomplish this, it is organized in three sections: the introduction that discusses the historical highlights of the debate, the topic about the disputes around the theme and, finally, the meanings attributed by the principals to the constitutive elements of school administration. The work also problematizes the legal discontinuity of policies for democratic administration in the Federal District and analyzes how this movement affects speech and practices at secondary education schools. The results point out that there is a certain hybridism of conceptions and that the practices are developed from contradictory movements and apprehensions. They also indicate that there are conditions for the questioning of techno-bureaucratic policies by empowering school bureaus and reflecting critically, deepening mechanisms for participation, ethical-political commitment and professional engagement focused on emancipatory education. <![CDATA[Large scale evaluation in the Municipal Education System of Porto Alegre: similarities and differences between groups involved]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200163&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo apresenta uma análise de aproximações e diferenças das percepções sobre a avaliação em larga escala encontradas no Sistema Municipal de Ensino de Porto Alegre. O texto apoia-se nas premissas de avaliação como construção e de recontextualização, bem como nos conceitos de globalização, reforma política, regulação e qualidade. Em termos metodológicos, foi feita a opção por um estudo de casos múltiplos que opera a vinculação das premissas e dos conceitos trabalhados com os principais elementos trazidos pelas entrevistas realizadas. Ao final, evidencia-se a avaliação em larga escala em uma posição de protagonismo, garantido principalmente pelo órgão executivo central do Sistema - a qual se reflete nos posicionamentos dos demais grupos entrevistados - e a eleva à condição de política estruturante da gestão e da prática pedagógica em geral.<hr/>ABSTRACT This article presents an analysis of similarities and differences of the perceptions on large scale evaluation within the Porto Alegre’s municipal system of education. The text is based on the premise of evaluation as construction and recontextualization, as well as the concepts of globalization, political reform, regulation and quality. In terms of methodology, the choice was made for a multiple cases study in order to operate the link between premise and concepts with the main elements brought by interviews. At the end, the large scale evaluation becomes the highlight in a protagonist position mainly sponsored by the municipal education system’s central administration bureau - which is reflected in the other interviewed bureaus’ positions - and elevated to the condition of structural policy for management and pedagogical practice in general. <![CDATA[Representations on the teacher's and teaching content’s role in the context of an teacher training Physics subject]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200181&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Posicionando-nos em concordância com os chamados modelos críticos de formação docente, objetivamos analisar de que maneira o desenvolvimento de um trabalho pedagógico sobre o funcionamento de aparelhos e exames de diagnóstico médico por imagem atuou junto às representações de licenciandos em Física em face do papel do professor e dos conteúdos de ensino dessa disciplina. Apoiados em noções da Análise de Discurso iniciada por Michel Pêcheux, analisamos informações coletadas por meio de questionários escritos e da gravação das aulas em áudio. No início do trabalho pedagógico desenvolvido, obtivemos indícios de que entre os sentidos que constituíam as representações dos licenciandos acerca de suas futuras profissões e do papel que devem desempenhar como professores estavam sentidos que apontavam para a centralidade dos conteúdos específicos de física. Já ao final do trabalho, obtivemos indícios de que os licenciandos incorporaram e/ou consolidaram em suas representações sentidos que apontam para a relevância do papel social do professor enquanto formador de estudantes para a atuação na sociedade e agente problematizador de sentidos naturalizados, valorizando as relações entre conteúdos de ensino e questões sociais. Nesse sentido, a abordagem de um tema que guarda maior relação com questões sociopolíticas e éticas parece ter facilitado a formação de professores em concordância com os chamados modelos críticos de formação docente.<hr/>ABSTRACT Positioning ourselves in agreement with the so-called critical teacher training models, we aimed to analyze how the development of a pedagogical work on the operation of medical imaging devices and examinations worked in relation to the representations of future Physics teachers, when it comes to on the teacher’s and teaching content’s roles. Based on notions of Discourse Analysis initiated by Michel Pêcheux, we analyzed information collected through written questionnaires and audio recording of the lessons. At the beginning of this developed pedagogical work, we obtained indications that, among the meanings that constituted the representations of the future teachers about their future professions and the role that they must play as teachers, were meanings that pointed to the centrality of the Physics content. At the end of the study, we obtained indications that the future teachers incorporated and/or consolidated in their representations meanings that point to the relevance of the social role of the teacher as trainer of students for their performance in society and as problematizing agent of naturalized meanings, valuing relations between teaching content and social issues. In this sense, the approach of a theme that has a greater relation with socio-political and ethical issues seems to have facilitated the teachers’ training, in agreement with the so-called critical teacher training models. <![CDATA[Theatrical practices and science education: the newspaper theater in approach to the thematic of garbage]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200199&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A interlocução entre Ciência e Arte, especialmente pela mediação do teatro, constitui-se perspectiva potencializadora do ensino de Ciências. O teatro, para além do entretenimento e da diversão, possibilita ações reflexivas, formativas e educativas. A pesquisa configurou-se como qualitativa, na modalidade narrativa. Buscamos nos conduzir pela seguinte questão de pesquisa: em que termos, experiências formativas, mediadas por práticas teatrais, contribuem para a aprendizagem de conhecimentos socialmente relevantes e compreensão crítica e reflexiva da realidade? Para fins deste artigo, selecionamos o telejornal intitulado “Diálogo Noturno”, o qual foi submetido à análise textual discursiva. A experiência do teatro jornal levou à constituição de espaços de (re)criação, de vivências estéticas, de resgate do modo como se aprende (e como se ensina), em um processo dialético que favoreceu a compreensão da realidade ambiental. A perspectiva de renovação do ensino de ciências, com o uso da arte pela ciência e a arte como forma de ampliar a compreensão da ciência no mundo, nos leva a ponderar que, ao vincularmos pensamento crítico às possiblidades de um fazer criativo, como no teatro, tem-se a constituição de “produtos” que auxiliam o fazer educativo para a formação de cidadãos críticos.<hr/>ABSTRACT The interlocution between Science and Art, especially through the mediation of the theater, constitutes a potential perspective of science education. The theater, in addition to entertainment and fun, enables reflective, formative and educational actions. The research was configured as qualitative, in the narrative modality. The study was conducted to answer the following research question: in what terms formative experiences, mediated by theatrical practices, contribute to the learning of socially relevant knowledge and critical and reflective understanding of reality? For purposes of this article, we analyze the TV news program entitled "Dialogue Night", which was submitted to textual discourse analysis. The experience of the newspaper theatre led to constitution of (re) creation spaces, aesthetic experiences and apprehension of how you learn (and how it also teaches) in a dialectical process, that favored the understanding of the reality that surrounds us. The renewal perspective of science education, through the use of art for science and art as a way to enlarge the understanding of science in the world, leads us to consider that by connecting critical thought to the possibilities of a creative perform in the theater, there is formation of "products" that help the educational process for the preparation of critical citizens. <![CDATA[Las emociones en las representaciones sociales del cambio climático]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200217&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo describe una investigación en educación ambiental, entre sus objetivos, se propone describir los principales componentes de las representaciones sociales del cambio climático en una muestra de estudiantes de la Universidad Pedagógica Nacional, México; el trabajo consistió en una investigación cualitativa, recuperando el discurso de los estudiantes; en los resultados es posible identificar la presencia de las emociones en las representaciones sociales del cambio climático. Éstas no se reducen a reacciones o respuestas instintivas, son componentes complejos, comprenden aspectos psicológicos y sociales, que se observan en expresiones valorativas. Entre las conclusiones obtenidas se destaca que las emociones constituyen un componente relevante en las representaciones sociales y pueden ser investigadas desde el campo de la educación ambiental.<hr/>RESUMO O artigo descreve uma pesquisa em educação ambiental que, entre seus objetivos, propôs-se a descrever os principais componentes das representações sociais das mudanças climáticas em uma amostra de alunos da Universidade Pedagógica Nacional do México. Essa pesquisa consistiu em uma investigação qualitativa, recuperando o discurso dos alunos, que por meio dos resultados foi possível identificar a presença das emoções nas representações sociais das mudanças climáticas. Essas não são reduzidas a reações ou respostas instintivas, são componentes complexos que incluem aspectos psicológicos e sociais, que são observados em expressões de valor. Entre as conclusões obtidas, enfatiza-se que as emoções constituem um componente relevante nas representações sociais e podem ser investigadas no campo da educação ambiental.<hr/>ABSTRACT This article describes a research in environmental education that has, among its objectives, the intention of describing the main components of the social representations of climate change in a sample of students of the National Pedagogical University of Mexico. The research consisted of a qualitative investigation, recovering the discourse of the students; in the results it is possible to identify the presence of emotions in the social representations of climate change. These are not reduced to instinctive reactions or responses; they are complex components, they include psychological and social aspects, which are observed in expressions of value. Among the conclusions obtained, there is an emphasis on the fact that emotions constitute a relevant component in social representations and can be investigated from the field of environmental education. <![CDATA[Reflecting on the teaching of Geography as something done by commentators of sacred texts]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200235&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo trabalha o ensino de Geografia e a prática docente a partir das ferramentas de Michel Foucault, relacionadas às formações discursivas, em geral, e ao comentário, em particular. A vontade de saber orbita em torno de entender quais os regimes de verdade que compõem essa disciplina escolar. Percorrendo textos da primeira metade do século XX até os dias atuais, a partir de uma descrição panorâmica dos seus discursos, constatou-se que a verdade da Geografia escolar vai da Queda à Redenção. Entende-se por Queda a extinção desse campo do conhecimento, capitaneado pela metodologia tradicional de ensino; e por Redenção levar a bom termo as descobertas das psicologias escolares e as pedagogias ativas. No meio de tudo isso, o resultado é um discurso amarrado por palavras sagradas, dividindo o certo e o errado, e que vem fazendo dos escritos escolares um jogo de cartas marcadas, coordenado por intelectuais.<hr/>ABSTRACT This article deals with the teaching of Geography, and teaching practice, starting from the tools of Michel Foucault as related to discursive formations, in general, and to commentary, in particular. The wish for knowledge orbits around understanding the truth regimes that compose this school subject. Going through texts from the first half of the twentieth century to the present day, from a panoramic description of their speeches, it was verified that the truth of school Geography goes from Fall to Redemption. By Fall, we mean the extinction of this field of knowledge, captained by the traditional teaching methodology; by redemption we mean bringing to fruition the discoveries of school psychologies and active pedagogies. In the midst of all this, the result is a discourse bound by sacred words, dividing right and wrong, and that has been making school writings a game of loaded dice, coordinated by intellectuals. <![CDATA[Scientific racism in Brazil: a racial portrait of post-slavery Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200253&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este estudo analisa a difusão do racismo científico no Brasil, reconhecendo seu caráter estrutural. Dessa forma, reconhecê-lo significa perceber que cor, raça e preconceito no Brasil compõem o plexo de concepções para o enfrentamento das questões raciais e de seus desdobramentos nocivos na formação de crianças e adolescentes, por meio da construção de uma nova forma de se pensar a formação da nação e da nacionalidade. O estudo é de abordagem qualitativa com aplicação da pesquisa bibliográfica com base em Skidmore, Schwarcz, Guimarães, Ianni, Hasenbalg, Munanga, Hofbauer, Costa, entre outros. A análise aponta que o mestiço era admitido como elemento transitório que levaria à constituição de uma nação de brancos.<hr/>ABSTRACT This study analyzes the diffusion of scientific racism in Brazil, recognizing its structural style. To recognize him in this way means to realize that color, race and rrejudice in Brazil compose the plexus of conceptions for the confrontation of racial issues and their harmful consequences in the formation of children and adolescents, through the construction of a new way of thinking the formation of the nation and nationality. The study is a qualitative approach, with application of the bibliographic research based on Skidmore, Schwarcz, Guimarães, Ianni, Hasenbalg, Munanga, Hofbauer, and Costa, among others. The analysis points out that the mestizo was admitted as a transitory element that would lead to the constitution of a nation of whites. <![CDATA[What should we consider to correctly define the terms distance learning, e-learning, and m-learning?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200269&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A investigação agregada ao ensino a distância encontra dificuldades quando se pretende comparar estudos sobre definições, visto que, amplas, estão associadas a diferentes contextos e interesses de alguns autores, muitas vezes incompletas e com falta de rigor. Portanto, essas definições devem ser clarificadas, ordenadas e definidas corretamente. Analisei mais de 60 artigos que envolvem os três conceitos e encontrei uma forma para ter em conta ao construi-los corretamente. Identifiquei um conjunto de características e subcaracterísticas que recomendo a todos os interessados para a construção correta das definições distance learning, e-learning e m-learning.<hr/>ABSTRACT Research, as related to distance learning, encounters difficulties when comparing studies of definitions, insofar as they are broad, are associated with different contexts and interests of some authors, and often incomplete and lacking in rigor. These definitions must be clarified, ordered and defined correctly. I have reviewed more than sixty articles that involve the three concepts and found a way to consider building them correctly. I have identified a set of characteristics and sub-characteristics that I recommend all interested parties to consider for the correct construction of the definitions of distance learning, e-learning, and m-learning. <![CDATA[The potential space of Donald Winnicott in intercultural education: an italian early education project]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000200289&lng=es&nrm=iso&tlng=es SOMMARIO In questo contributo si vuole dare conto della situazione italiana per quanto riguarda l’approccio educativo alla prima infanzia, e descrivere un progetto interculturale1, ideato, realizzato, monitorato e sostenuto per venti anni a Roma in un’ottica di pedagogia sociale2. Il nucleo fondante di questo progetto è il concetto di spazio potenziale di Winnicott (1971, 1986), applicato all’educazione interculturale e al sostegno alla genitorialità. Dati gli sviluppi delle politiche educative italiane attuali,3alcune pratiche che sono state concretamente realizzate in questo progetto, grazie al costante accompagnamento di consulenza pedagogica, potranno essere recuperate per promuovere una dimensione di accoglienza delle diversità nel contesto formativo e per rendere l’istituzione scolastica, anche quella della prima infanzia, un contesto democratico in cui si promuove la parità tra i bambini.<hr/>RESUMO Nesta contribuição pretende-se dar conta da situação italiana quanto à abordagem educacional para a primeira infância e descrever um projeto intercultural4, concebido, implementado, monitorado e apoiado em Roma, por vinte anos, na visão da pedagogia social5. O núcleo fundador deste projeto é o conceito de espaço potencial de Winnicott (1971, 1986), aplicado à educação intercultural e ao apoio à parentalidade. Dada a evolução das atuais políticas educacionais italianas6, algumas práticas concretizadas neste projeto, graças ao acompanhamento constante de aconselhamento pedagógico, podem ser recuperadas para promover uma dimensão de acolhimento da diversidade no contexto educacional e fazer da instituição escolar, inclusive aquelas para a primeira infância, um contexto democrático no qual a igualdade entre crianças é promovida.<hr/>ABSTRACT This article seeks to highlight the Italian situation concerning a particular pedagogical early childhood approach by describing an intercultural project7 that was planned, implemented, monitored and supported from a social pedagogical perspective over the course of twenty years in Rome8. The principle concepts on which the project was based are that of the ‘potential space’ (Winnicott 1971, 1989) applied to intercultural pedagogy and that of support for parenting skills. In view of current educational policies in Italy9 some forms of practice which were developed in the course of this project, thanks to the constant pedagogical support and consultancy it received, can be extrapolated in order to promote a pedagogical dimension that appreciates and welcomes diversity and helps educational institutions, including those of early childhood education, to become democratic environments that promote equality among children.