Scielo RSS <![CDATA[Educar em Revista]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-406020140001&lang=es vol. num. 51 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Apresentação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>La educación en el franquismo (1936-1975)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo se centra fundamentalmente en dos aspectos: los cambios y períodos educativos durante el régimen franquista (1936-1975) en relación con su naturaleza como dictadura, con su evolución y con otros regímenes dictatoriales, y las consecuencias o efectos que tuvo en los procesos de alfabetización, escolarización y feminización educativa en la España del siglo XX.<hr/>This article mainly focuses on two issues: the educational changes and periods during Franco's regime (1936-1975) regarding its nature as a dictatorship, its evolution and other similar dictatorial regimes, as well as its consequences or effects in the processes of literacy, schooling and educational feminization in the 20th-century Spain.<hr/>Este artigo se centra fundamentalmente em dois aspectos: as mudanças e períodos educativos durante o regime franquista (1936-1975) em relação à sua natureza ditatorial, à sua evolução e a outros regimes ditatoriais, e as consequências ou efeitos que teve nos processos de alfabetização, escolarização e feminização educativa na Espanha do século XX. <![CDATA[<b>Reflections of an educational reform</b>: <b>the teaching of the humanities in the brazilian military dictatorship and the dubious ways to forget</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo discute a reforma educacional realizada durante a ditadura militar brasileira (1964-1985) tomando como ponto de reflexão principal as mudanças curriculares e a criação das disciplinas escolares de Estudos Sociais, Educação Moral e Cívica (EMC) e Organização Social e Política do Brasil (OSPB), que conferem nova configuração ao ensino das humanidades no contexto de uma pedagogia autoritária de ênfase na tríade "formar", "cultivar", "disciplinar". Produzido a partir de revisão bibliográfica, analisa a reformar curricular como a tentativa do estado militar de produzir instrumentos visando a afinação de consciências ao poder instituído.<hr/>This article discusses the Educational Reform held in Brazil during the military dictatorship period (1964-1985) taking it as a point of reflection to discuss the curriculum changes and the history of school subjects: Social Studies; Civic and Moral Education (CME) and Organization of Social Policies in Brazil (OSPB), which confer a new configuration to the teaching of humanities in the context of an authoritarian Pedagogy whose emphasis was on the triad of "forming", "cultivating", "disciplining". Producing from a literature review, the author analyzes the reform curriculum as the attempt of the military state to produce instruments aiming at the pitch of consciousness to the established power. <![CDATA[<b>Dictadura chilena y sistema escolar</b>: <b>"a otros dieron de verdad esa cosa llamada educación"</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo que a continuación se presenta es una descripción de las políticas educativas que emergieron en Chile desde el inicio de la dictadura militar, cómo se consolidaron durante la vuelta a la democracia y las consecuencias que ellas han tenido para el sistema educativo-escolar actual. La instalación, con el inicio de la Dictadura Militar (1973-1990), de una lógica social, económica, cultural y educativa mercantilista impuesta por el General Augusto Pinochet ha determinado el presente actual, dificultando e imposibilitando cambios profundos en la estructura de la institución escolar que permitan paliar las desigualdades educativas presentes en el país. Chile posee un sistema educativo segregacionista traducido en escuelas para los pobres, la clase media y los ricos, situación que ha sido denunciada por organismos internacionales. A pesar de los esfuerzos realizados por la Concertación de Partidos por la Democracia por mejorar la desigualdad existente, todas las propuestas han ido dirigidas hacia aspectos que no han permitido transformar la estructura que posibilita y legitima la desigualdad comentada.<hr/>The following article is a description of the educational policies that started to be followed in Chile from the beginning of the military dictatorship. It also explains how these policies became consolidated during the return to democracy and the consequences for the current school educational system. The starting imposition, by Augusto Pinochet (Military dictatorship, 1973-1990), of a mercantilist logic for society, education, culture and economy has shaped the current situation we are in. This imposition makes it very difficult for changes to happen in the school system (changes that would allow reducing the educational inequalities present in the country). International organisms have denounced that Chile has a discriminatory educational system, with schools for the poor, schools for the middle class and schools for the rich. Despite the efforts carried out by the "Concertación de Partidos por la Democracia" (Coalition of Parties for Democracy) in order to improve this situation, all proposals have been focused on aspects that have not allowed a transformation of the structure that currently supports the above mentioned inequalities.<hr/>O trabalho apresentado a seguir é uma descrição das políticas educacionais que surgiram no Chile desde o início da ditadura militar, como foram consolidadas durante o retorno à democracia e as consequências que têm sobre o atual sistema de ensino da escola. A instalação, com o início da ditadura militar (1973-1990), de uma lógica social, econômica, cultural e educacional mercantilista imposta pelo general Augusto Pinochet determinou o presente real, prevenindo e impedindo mudanças profundas na estrutura do sistema escolar para ajudar a combater as desigualdades educacionais no país. O Chile tem um sistema educacional apartheid que resultou em escolas para os pobres, para a classe média e para os ricos, uma situação que tem sido denunciada por organizações internacionais. Apesar dos esforços da Coalizão de Partidos pela Democracia para melhorar a desigualdade existente, todas as propostas têm sido dirigidas para as questões que têm impedido transformar a estrutura que permite e legitima a desigualdade discutida. <![CDATA[<b>Time, space and organization of the school work in three expressions of the brazilian authoritarian regime (1931, 1961 and 1971)</b>: <b>a comparative historical-juridical study of the secondary school</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O Brasil viveu longo período de autoritarismo, iniciado com o governo provisório de Getúlio Vargas, transformado no Estado Novo em 1937, interrompido por uma "ilha" de democratização (1945-1964), que atingiu o auge com a ditadura civil-militar (1964-1985). Três marcos na legislação para o ensino secundário possibilitam a problematização das relações entre educação e ditaduras: "Reforma Francisco Campos" (1931); a Lei 4.024 de 1961 (LDB), e a Lei 5.692 de 1971. Cada uma delas explicitou e induziu diretrizes curriculares que alteraram a organização do espaço, do tempo e do trabalho escolar nas escolas. Este texto ancora-se no estudo e na análise de um dos períodos da história da educação brasileira conhecido como História da escola pública propriamente dita, particularmente, nas etapas de regulamentação nacional do ensino e do ideário pedagógico renovador (1931-1961), e no início da unificação normativa da educação nacional e da concepção produtivista de escola (1961). Para tanto, parte-se da hipótese de que, no Brasil, o equilíbrio entre essas etapas estava associado à necessidade de alargamento da base social de apoio, de consolidação dos alicerces, de fundação da mentalidade das novas gerações nos princípios da educação cívica, possível apenas por meio de um programa educativo racionalmente concebido e sistematicamente implementado e sustentado, o ensino secundário. Dito de outra forma, a questão da moralidade em associação estreita com o civismo, a solidariedade social, a disciplina e a ordem, a justiça, o patriotismo. Conclui-se que o tempo, o espaço e a organização do trabalho escolar, no conjunto das medidas adotadas na organização do ensino secundário, asseguravam a instituição e a comunicação de diferentes signos e significados no mercado simbólico e alimentavam uma sistemática de inspeção para alcançar os níveis mais altos de racionalidade, controle e eficácia característicos dos períodos de autoritarismo.<hr/>Brazil lived for a long period under the authoritarian regime which started with Getulio Vargas provisional government, that in 1937 became the Estado Novo (New State), but it was interrupted by an "island" of democratization (1945-1964), and reached its peak during the civil-military dictatorship (1964-1985). Three marks in the legislation for secondary education enabled questioning the relations between education and dictatorship: the "Francisco Campos Reform" (1931); The Law 4.024 (LDB), in 1961, and the Law 5.692, in 1971. Each of them stated and induced curriculum guidelines that changed the time, space and the organization of the school work. This text is anchored in the study and analysis of the periods of the Brazilian education history known as the Public School Itself History, particularly in the phases of the national regulation process of teaching and the pedagogical renovator ideology. (1931-1961), and in the beginning of the normative unification of national education and the productivist conception of school (1961). To do so, we start from the hypothesis that in Brazil, the balance between these phases was associated with the need for broadening the social base of political support, for the consolidation of the pillars, the foundation of the mentality of younger generations on the principles of civic education, only possible through an educational program designed, implemented and sustained rationally and systematically: the middle school. In other words, we are dealing with the question of morality in close association with citizenship, social solidarity, discipline and order, justice, and patriotism. We conclude that the time, space and organization of school work, in the set of measures taken in the organization of secondary education ensured the institution and communication of different signs and symbolic meanings in the symbolic market and nourished a systematic inspection to achieve the highest levels of rationality, control and efficiency which were characteristics of the periods of authoritarianism. <![CDATA[<b>The Brazilian team of writers in the textbooks of the 70s</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste texto é tratar da seleção de autores da literatura brasileira que entrou na escola pelas páginas de livros didáticos de 5ª a 8ª série do 1º grau, investigar os critérios dessa seleção durante a década de 70, no contexto da ditadura, e suas relações com a produção literária. Dialogando com estudo anterior realizado pelo escritor Osman Lins, a análise incide sobre cinco coleções didáticas de português, consideradas como antologias escolares que contribuíram tanto para a preservação do cânone brasileiro quanto para a formação de leitores e a democratização da cultura letrada. Por fim, analisa-se o caso de um escritor frequente nos livros didáticos, Stanislaw Ponte Preta, que, tendo sido autor de textos de crítica à ditadura, esteve representado na escola apenas como autor de textos humorísticos.<hr/>This paper's aim is to treat the selection of authors in the Brazilian literature that entered the school through the pages of textbooks from the 5th to the 8th grades, investigating the criteria of this selection in the 70s, in the dictatorship context, and its relations with the literary production. In dialogue with a previous study conducted by the writer Osman Lins, the analysis focuses on five Portuguese teaching collections, considered as school anthologies that have contributed so much to the preservation of the Brazilian canon as well as to the formation of readers and democratization of literacy. Finally, we analyze the case of a frequent writer of textbooks, Stanislaw Ponte Preta, that, having authored critical texts against the Brazilian dictatorship, was represented at the school just as the author of humorous texts. <![CDATA[<b>Reprimir y discriminar</b>: <b>la educación en la última dictadura cívico-militar en Argentina (1976-1983)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es La dictadura cívico-militar iniciada en la Argentina en 1976 instrumentó una política educativa basada en dos estrategias. Por un lado, la que podemos denominar la estrategia represiva, coto de los sectores más tradicionalistas, que buscaba hacer desaparecer - con el peso que este término tuvo en esos años - a los elementos de renovación previos, y por otro la estrategia discriminadora, coto de los sectores más tecnocráticos, que buscaba romper los elementos presentes en la escuela pública tendientes a la democratización social mediante la homogeneización: "una escuela única para todos sin importar las desigualdades", y proponer un sistema educativo fuertemente fragmentado por circuitos diferenciados.<hr/>The civil-military dictatorship initiated in Argentina in 1976 orchestrated an educational policy based on two strategies. On the one hand, there was a repressive strategy, a limitation of the most traditionalist sectors, which sought to eliminate all previous elements of renovation, considering the importance of that removal in that period; and on the other hand, there was the discriminating strategy, another limitation of the most technocratic sectors, which sought to break the idea of public schools tending to the social democratization by means of the homogenization: "the same school for all without concerns about inequalities", and they proposed an educational system strongly fragmented by differentiated social circuits.<hr/>A ditadura civil-militar iniciada na Argentina em 1976 instrumentalizou uma política educativa baseada em duas estratégias. Por um lado, aquela que podemos denominar estratégia repressiva, ideada por setores mais tradicionalistas que buscavam fazer desaparecer - com o peso que este termo teve naqueles anos - os elementos prévios de renovação; por outro, a estratégia discriminadora, base dos setores mais tecnocráticos, que buscava romper aqueles elementos tendentes à democratização social mediante a homogeneização, presentes na escola pública: "uma escola única para todos sem importar as desigualdades". Esta propunha um sistema educativo fortemente fragmentado em circuitos diferençados. <![CDATA[<b>The story of the 'surplus' students in 1960</b>: <b>overcrowding at universities and a "turmoil of improvised situations"</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Analisar os discursos que registraram uma superlotação universitária acontecida no Brasil nos anos 1960, apresentando as dificuldades relacionadas à distribuição dos estudantes ao término do Ensino Médio é o objetivo deste artigo. Será dada ênfase à condição do aluno "excedente", jovens que passavam no vestibular, mas não conseguiam se matricular por falta de vagas, porque esse tema é reiteradamente tratado na bibliografia referente aos manifestos estudantis no período da ditadura militar brasileira. As fontes selecionadas para o estudo foram periódicos educacionais, legislação, pareceres, artigos de jornais diários e revistas semanais. Foi possível perceber que os estudantes ficaram à mercê de um entrave educacional na passagem entre os dois ciclos: no ensino médio havia um movimento que buscava acelerá-los para que o curso fosse concluído; no ensino superior, havia a barragem do fluxo, fosse por falta de vagas ou por outros transtornos de ordem social e acadêmica que serão discutidos no texto.<hr/>To analyze the speeches that registered cases of overcrowding at universities in Brazil in the 1960s is the aim of this article, depicting the difficulties related to the distribution of students leaving high school. Emphasis will be given to the condition of the "surplus" student: young people who passed the university entrance exam but could not enroll due to the lack of vacancies. This theme is repeatedly treated in literature regarding student manifestos during the Brazilian military dictatorship. The sources selected for the study were educational periodicals, legislation, opinions, articles of daily newspapers and weekly magazines. It could be observed that students were at the mercy of an educational barrier in passing from one cycle to the next. In high school, there was a movement that sought to speed them up so as to complete the course, while in higher education, the flow of students was dammed up either by the lack of vacancies or other social and academic disorders to be discussed in the text. <![CDATA[<b>Different outlooks on a conservative education</b>: <b>education in lyceums in Portugal under the rules of the New State (1936-1960)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es A nossa análise fixou-se sobre o período de afirmação do dispositivo curricular liceal e a consolidação do programa da modernidade em Portugal, entre as décadas de trinta e cinquenta do século passado. Contudo, o Estado Novo ao demarcar-se de preocupações como o prolongamento da escolaridade e as teses da escola única recolocou na ordem do dia o problema da identidade do ensino do liceu. O debate incidiu, particularmente, sobre três eixos, os objetivos do ensino liceal, a organização curricular e a democratização. Centramo-nos na reflexão sobre os objetivos definidos para o ensino liceal e na sua organização curricular. Nesta perscrutamos a controvérsia em torno do regime de classe e do regime de disciplinas. Damos conta da discussão e das sucessivas tomadas de decisão a propósito da duração e estruturação dos ciclos de estudos. Articulado com os objetivos propostos para o ensino liceal, adquiriu alguma relevância a problemática das disciplinas que deveriam integrar, ou não, o plano de estudos bem como a justificação das opções adotadas. Convocamos, para este nosso estudo, como fontes, muito especialmente, a legislação que sustentou as alterações nos planos curricular e disciplinar, os diários da Assembleia Nacional e os pareceres da Câmara Corporativa aí insertos, bem como textos publicados na imprensa de educação e ensino, ainda que cônscios dos efeitos perversos da censura prévia.<hr/>Our analysis focused on the establishment of the curricula of lyceums and the consolidation of the programme for modernity in Portugal, from the nineteen thirties to the fifties. The New State, however, a conservative and nationalist regime, while losing touch with concerns like extending schooling and the theses of a single secondary education, put back on the agenda the issue of the identity of education performed in lyceums. The discussion was focused, particularly, on three pillars: the goals of education in lyceums, the curricular organization and democratization. Our study was centred on the objectives established for lyceums and the organization of its curricula. Herein, we address the controversy about the class regime and the subject regime. We carried out the discussion and the decisions taken on the duration and structure of the study cycles. Connected to the objectives proposed for lyceums, the topic of the subjects which should or should not be included in the studies plan and the grounds on which such choices were made gained additional importance. As sources for our study we selected in particular the legislation which supported the changes to the curricula and subject plan, the diaries of the National Assembly and the opinions of the Corporativist Chamber addressed in this case, as well as publications by the media specialized in education and teaching, without losing sight of the perverse effects of the censorship. <![CDATA[<b>"Do I give up?" Live walls in the city</b>: <b>social conflicts in posters produced during the 80s in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es O trabalho foca um conjunto de cartazes produzido com o fito de mobilizar a sociedade brasileira em prol de demandas sufocadas durante o período ditatorial, que não foi um epifenômeno de uma tradição de recorrente violência. Com a reorganização da sociedade civil ao longo da década de 1980, a chamada década perdida, diferentes agentes coletivos se mobilizaram para dar visibilidade aos seus anseios. Privilegiando a imagem expressa em cartazes, a propaganda destes grupos e, em alguns casos, mesmo do Estado, buscava destacar o advento de um novo tempo, no qual antigas e novas reivindicações poderiam ser finalmente contempladas, desde que a população se organizasse para tal fim. Para além do panfleto político escrito e direto, os cartazes representaram na história uma possibilidade de captar o observador pela imagem, pela cor, pelo traço que, às vezes combinados com o texto, desenvolveriam sua sensibilidade para uma problemática específica. Muitas daquelas reivindicações que compuseram a agenda política do fim da ditadura e dos primeiros anos da volta à democracia, ainda hoje, quase 40 anos depois, continuam a ser objeto da mobilização popular. Isso atesta o quanto, a despeito dos horrores promovidos pela ditadura civil-militar que pontificou neste país entre 1964 e 1985, elites, governos e parcelas da sociedade brasileira relutam em resolver questões tão prementes quanto básicas, tais como a reforma agrária, a violência contra as minorias, a perversa concentração de renda, o corporativismo, a corrupção entre tantas outras mazelas. Assim, procurando fazer dialogar texto e imagem, passado e presente, o trabalho recupera a pergunta feita pela Graúna, de Henfil: haveria alguma esperança?<hr/>This article intends to analyze some posters produced which intended to mobilize Brazilian society in favour of repressed demands during the dictatorial period which was not a detail in the large tradition of violence. Since the reorganization of the civil society in the 80s, called the lost decade, different collective agents mobilized themselves to give visibility to their desires. Privileging the image in posters, the propaganda of these groups and, in some cases, even the State image, they tried to highlight the beginning of a new era, in which past and new claims could be finally contemplated, if people organized themselves for this end. Beyond a written and direct political pamphlet, the posters represented in History a possibility to catch the observer through an image, color, and the trace that, sometimes combined with the text, would develop one's sensibility for a specific problem. A lot of the demands that composed the political plans in the end of the Brazilian dictatorship, and in the first years of the re-democratization until today, almost 40 years later, they are still objects of popular mobilization. This fact attests how much, independently of the horror promoted by civil-military dictatorship in Brazil between 1964 and 1985, elites, government and parts of the Brazilian population are still reluctant to solve important and basic questions, such as the land reform, violence against minorities, the perverse income concentration, corporatism, corruption, among many others. So, through a dialogue between text and image, past and present, this work asks the Grauna`s question, by Henfil: should we have any hope? <![CDATA[<b>Sociological limits of Foucauldian reading on schooling</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Na obra Vigiar e Punir, Michel Foucault reflete sobre o poder disciplinar, que emergiu no início da Idade Moderna em diferentes instituições sociais e consolidou-se no século XIX, tendo como principais estratégias a organização do espaço, o controle do tempo, a vigilância panóptica, a organização das forças e a produção contínua de registros escritos. Nessa obra, são citados vários exemplos de instituições escolares que colocaram em marcha o poder disciplinar, como os colégios jesuíticos, as escolas elementares de caridade dos lassalistas e o ensino mútuo. O presente artigo procura colocar o foco sobre esses casos de escolarização lidos por Foucault, procurando problematizá-los à luz de trabalhos sociológicos inspirados em Norberto Elias e Pierre Bourdieu, que usam marcadores sociais como gênero e classe social para compreender a sociedade e a escola.<hr/>In the work Discipline and Punish, Michel Foucault thinks over the discipline power, that emerged at the early modern age in different social institutions, and consolidated in the 19th century, having as main strategies the organization of the space, the time control, the panoptic surveillance, the organization of forces and the continuous production of written records. In this work several examples of school institutions that set in motion the discipline power are quoted, such as Jesuit schools, elementary schools of charity from Lasallian, and the mutual education. This article aims to put the focus over this schooling cases read by Foucault aiming to problematize them aware of sociological works inspired by Norberto Elias and Pierre Bourdieu, that use social markers as gender and social class to understand society and school. <![CDATA[<b>City and educability (Príncipe, Rio Grande do Norte - nineteenth century)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esse trabalho tem como temática cidade e educabilidade e como objeto pedagogias da cidade no Príncipe no século XIX, a partir do qual objetivamos pela relação entre os espaços e as sociabilidades, mirar um conjunto de educabilidades constituídas por práticas sociais e valores da vida material e das elaborações simbólicas no Príncipe (atual cidade de Caicó, RN) no século XIX. O corpus documental para o estudo da pedagogia da cidade no Príncipe, no século XIX, é composto por fontes político-administrativas, eclesiásticas, cartoriais e judiciárias. Esse trabalho de história cultural da cidade, para a análise e interpretação das fontes, assenta-se no método indiciário, permitindo o apreço aos pormenores e a conciliação entre a racionalidade e a sensibilidade.<hr/>This work has city and educability as its theme and pedagogies of the cityin Príncipe in the nineteenth century as its object, from which we objectify the relationship between space and sociability, targeting a set of constituted educabilities through social practices and material life values and symbolic elaborations in Príncipe (the present city of Caicó, RN) in the nineteenth century. The documentary corpus for the study of city pedagogy in Príncipe in the nineteenth century consists of political-administrative, ecclesiastical, judicial and notary sources. This work considers the cultural history of the city for the analysis and interpretation of sources, based on the evidentiary method, allowing an appreciation for details and a reconciliation between rationality and sensitivity. <![CDATA[<b>Quotidian encounters and the research in Education</b>: <b>racial relations, dialogic experiences and identification processes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo consiste em uma reflexão construída no processo de uma pesquisa em Educação realizada em diálogo com o cotidiano escolar e tendo como tema as relações raciais. Esse estudo - que teve como questão principal compreender "como, no Brasil, as populações afro-brasileiras estabelecem laços e alianças culturais e identitárias" - elegeu como material de análise as enunciações e diálogos que emergem cotidianamente em contextos educativos. Discorremos aqui sobre o "encontro" como metodologia de pesquisa, fenômeno a partir do qual esses contextos emergem como ambientes polifônicos. O trabalho teve como principais interlocutores teóricos Mikhail Bakhtin e seus estudos da linguagem; Boaventura de Sousa Santos, que nos orienta na reflexão sobre as questões epistemológicas; Paul Gilroy e Stuart Hall. É uma pesquisa que dialoga ainda com o texto literário, compreendendo a literatura como teoria social.<hr/>The present paper is a reflection built on the process of a research on the Education field. This research was conducted in dialogue with schools quotidian and had racial relations as a theme. Its main question was to comprehend "how the Afro-Brazilian population establishes identity bonds and connections". The expressions and dialogues that daily appear in educational contexts were chosen to be its analyses' material. Here the author discourses about the "encounter" as a research methodology, phenomenon from which these contexts appear as polyphonic environments. This paper's main theoretical interlocutors were: Mikhail Bakhtin and his language studies; Boaventura de Sousa Santos guiding on the reflection on epistemological matters; Paul Gilroy and Stuart Hall. It is still a research that also dialogues with literary work, understanding literature as a social theory. <![CDATA[<b>Universalization of Higher Education in Brazil</b>: <b>counterpoints and possibilities</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es O processo de universalização da Educação Superior no Brasil, mesmo em face das políticas públicas da contemporaneidade marcadas pela influência internacional, apresenta inúmeras fragilidades, dentre as quais a não problematização inclusão-exclusão, as diferenças de classe social. O presente estudo, de cunho exploratório, que utiliza as contribuições de Habermas, Mészáros, Adorno e Horkheimer e Karel Kosik para a construção de um quadro analítico, embora não tenha especificamente "a universidade" ou "políticas de ações afirmativas" como seu principal objeto de preocupação, faz com que suas contribuições se tornem significativas à medida que lançamos um outro olhar sobre as questões sociais que não podem e não devem conformarem-se ou sucumbirem à lógica pré-determinada do capital.<hr/>The process of universalization of Higher Education in Brazil, even in the face of the contemporary public policies marked by international influence, features numerous weaknesses, among which are the non-problematization of inclusion-exclusion, and the social class differences. This exploratory study, which takes the contributions of Habermas, Mészáros, Adorno and Horkheimer and Karel Kosík for the construction of an analytical framework, although not having specifically "the University" or "affirmative action policies" as its main objects of concern, makes its contributions become significant as we release another look on social issues that cannot and should not comply or submit to the predetermined logic of capital. <![CDATA[<b>ProUni and current students in licentiate undergraduate courses</b>: <b>dropouts in focus</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Em todos os níveis educacionais há a problemática da evasão. Esta, por sua vez, vem sendo tema preocupante devido ao aumento, em destaque neste artigo, da evasão no Ensino Superior nos cursos de licenciatura. O objetivo deste estudo foi realizar um mapeamento comparativo entre alunos de cursos de licenciatura bolsistas do Programa Universidade para Todos (ProUni) e alunos não bolsistas no que diz respeito à situação deles, no segundo semestre de 2012, nos cursos por eles ingressados em 2007, 2008 e 2009 em uma instituição de Ensino Superior privada de cunho filantrópico, sem fins lucrativos, do Rio Grande do Sul, Brasil. A metodologia usada foi quantitativa, com objetivo exploratório comparativo e procedimento técnico ex post facto. Foi usada a estatística descritiva e de inferência para a análise dos dados. A frequência de evasão foi menor entre os bolsistas ProUni (30%) do que entre os não bolsistas (41,2%). Os resultados indicam o ProUni como um programa que está conseguindo fidelizar os alunos nos cursos de licenciatura, pois um dos achados na regressão logística realizada foi que os bolsistas tiveram 56% menos chances de evadirem, sendo essa associação significativa, com p=0,005. Alunos mais jovens e do sexo feminino também apresentaram menores chances de evasão. O presente trabalho aponta para a necessidade de estudos mais abrangentes no que diz respeito às relações entre os ingressantes nos cursos de formação de professores via programas de ações afirmativas com relação aos outros ingressantes.<hr/>In all educational levels there is the problem of dropouts. This in turn has been a subject of concern due to the increase, highlighted in this paper, of dropouts in Higher Education in licentiate undergraduate courses. The aim of this study was to conduct a comparative mapping between the students who had a scholarship from the University for All Program (ProUni) and other current students of licentiate undergraduate courses, regarding their situation during the second semester of 2012 in the same courses they entered in 2007, 2008 and 2009 in a private nonprofit higher education institution of Rio Grande do Sul state, Brazil. The methodology used was quantitative with an exploratory comparative objective and an ex post facto technical procedure. Descriptive and inference statistics were used to analyze the data. Frequency of evasion was lower among the ProUni students (30%) than among those current students (41.2%). The results showed ProUni as a loyalty program that is achieving students in undergraduate programs since the logistic regression result shows that ProUni students have 56% less chances of evading with a significant association (p=0,005). Younger students and women also presented less chances of evasion. This work points to the need for more comprehensive studies in regard to the relationship of those students when entering the training courses for teachers through affirmative action programs and the other students. <![CDATA[<b>ICT use in teacher training proceedings and the teachers' participation in practice communities</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) e levanta preocupações contemporâneas sobre o papel do professor da educação básica como um produtor de conhecimento. Este estudo tem como objetivo analisar a utilização das TIC como um artefato usado para mediar o processo de produção de conhecimento; também realiza uma pesquisa exploratória e qualitativa, por meio de análise documental, a fim de apresentar discussões sobre como os professores da Educação Básica do Estado do Paraná (Brasil), estão envolvidos no processo de produção, sistematização e divulgação do conteúdo educacional na Internet. Finalmente, apresenta algumas análises para relacionar as diferentes formas de participação do professor na formação de comunidades de prática dessa natureza.<hr/>This article discusses about the use of Information and Communication Technologies (ICTs) and raises contemporary concerns about the role of primary education teachers as knowledge producers. This study aims to analyze the use of ICTs as an artifact used to mediate the process of knowledge production; it also performs an exploratory and qualitative research, through documentary analysis, in order to present discussions about how the Elementary Education teachers of the Parana State (Brazil) are involved in the process of production, systematizing and publicizing the educational content in the Internet. Finally, it presents some studies to relate different forms of teachers' participation in the formation of practice communities of this nature. <![CDATA[<b>"El principio del fin. Las políticas y memorias de la educación en la última dictadura militar (1976-1983)"</b>: <b>Argentina en perspectiva</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) e levanta preocupações contemporâneas sobre o papel do professor da educação básica como um produtor de conhecimento. Este estudo tem como objetivo analisar a utilização das TIC como um artefato usado para mediar o processo de produção de conhecimento; também realiza uma pesquisa exploratória e qualitativa, por meio de análise documental, a fim de apresentar discussões sobre como os professores da Educação Básica do Estado do Paraná (Brasil), estão envolvidos no processo de produção, sistematização e divulgação do conteúdo educacional na Internet. Finalmente, apresenta algumas análises para relacionar as diferentes formas de participação do professor na formação de comunidades de prática dessa natureza.<hr/>This article discusses about the use of Information and Communication Technologies (ICTs) and raises contemporary concerns about the role of primary education teachers as knowledge producers. This study aims to analyze the use of ICTs as an artifact used to mediate the process of knowledge production; it also performs an exploratory and qualitative research, through documentary analysis, in order to present discussions about how the Elementary Education teachers of the Parana State (Brazil) are involved in the process of production, systematizing and publicizing the educational content in the Internet. Finally, it presents some studies to relate different forms of teachers' participation in the formation of practice communities of this nature. <![CDATA[<b>Revista Realidade</b>: <b>edição especial "A Juventude Brasileira, hoje". </b><b>Setembro, 1967</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) e levanta preocupações contemporâneas sobre o papel do professor da educação básica como um produtor de conhecimento. Este estudo tem como objetivo analisar a utilização das TIC como um artefato usado para mediar o processo de produção de conhecimento; também realiza uma pesquisa exploratória e qualitativa, por meio de análise documental, a fim de apresentar discussões sobre como os professores da Educação Básica do Estado do Paraná (Brasil), estão envolvidos no processo de produção, sistematização e divulgação do conteúdo educacional na Internet. Finalmente, apresenta algumas análises para relacionar as diferentes formas de participação do professor na formação de comunidades de prática dessa natureza.<hr/>This article discusses about the use of Information and Communication Technologies (ICTs) and raises contemporary concerns about the role of primary education teachers as knowledge producers. This study aims to analyze the use of ICTs as an artifact used to mediate the process of knowledge production; it also performs an exploratory and qualitative research, through documentary analysis, in order to present discussions about how the Elementary Education teachers of the Parana State (Brazil) are involved in the process of production, systematizing and publicizing the educational content in the Internet. Finally, it presents some studies to relate different forms of teachers' participation in the formation of practice communities of this nature.