Scielo RSS <![CDATA[Revista de Sociologia e Política]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-447820180003&lang=en vol. 26 num. 67 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Analysis of the electoral programs of the presidential' candidates in 2014: PT and PSDB ideological positions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Introdução: Esse artigo trata da ideologia dos partidos políticos brasileiros. Os autores analisam os programas de governo dos candidatos à Presidência da República do Partido dos Trabalhadores (PT), Dilma Rousseff, e do Partido da Social Democracia Brasileira (PSDB), Aécio Neves, nas eleições de 2014. O objetivo é responder à seguinte pergunta: qual o posicionamento desses partidos políticos na escala esquerda-direita? A hipótese situa o PT na centro-esquerda e o PSDB na centro-direita. Métodos: Desde 1994, PT e PSDB tornaram-se os dois principais protagonistas das eleições presidenciais. Assim, a escolha do objeto obedece a dois critérios pragmáticos. O primeiro critério foi a seleção de partidos que disputaram a eleição presidencial de 2014 no primeiro turno. O segundo critério foi a escolha de programas de governo de candidatos à Presidência da República que conseguiram mais de 5% dos votos nas eleições para o Executivo nacional, em 2014. Este critério é uma condição da metodologia escolhida, uma vez que optamos pela a abordagem oferecida pelo Comparative Manifesto Project (CMP), cujo propósito é codificar e quantificar as afirmações propostas pelos partidos em seus programas de governo. Foi necessário realizar a codificação dos referidos programas, seguida da aplicação do índice RILE, um indicador numérico proposto pela referida metodologia. Resultados Estas duas etapas de caráter quantitativo foram precedidas pela análise qualitativa da história de ambos os partidos, bem como dos documentos em questão, realizada ao longo do próprio processo de codificação. Discussão O resultado encontrado ao final de ambas as etapas, todavia, contraria parcialmente esta hipótese. Deste modo, embora o Partido dos Trabalhadores de fato esteja à esquerda do Partido da Social Democracia Brasileira, ambos os programas estão inseridos no espectro da esquerda. Não obstante, além deste diagnóstico geral foi possível ainda inferir algumas outras nuances percebidas ao longo do processo de codificação.<hr/>Abstract Introduction This article deals with the ideology of Brazilian political parties. The authors analyze the government programs of the Workers’ Party (PT) and the Brazilian Social Democracy Party (PSDB) in 2014 elections. The objective is to answer the following question: what is PT and PSDB’s position on the Left-right scale in 2014 election? The hypothesis states that PT may be situated in the center-left and that PSDB may be situated in the center-right. Methods The choice of object obeys two pragmatic criteria. The first criterion was the selection of parties that ran the Presidential elections of 2014 in the first round. Since 1994, PT and PSDB have become the two main protagonists of the Presidential elections. The second was to choose government programs of candidates for the Presidency of the Republic who obtained more than 5% of the votes in the national executive elections in 2014. This criterion is a condition of the methodology chosen, since we opted for the approach offered by the Comparative Manifesto Project (CMP), whose purpose is to codify and quantify the statements proposed by the parties in their government programs. It was necessary to codify these programs, followed by the application of the RILE index as a numerical indicator proposed by the mentioned methodology. Results These two quantitative steps were, however, preceded by the qualitative analysis of the history of both parties, as well as of the documents in question, carried out throughout the codification process itself. Discussion The result found at the end of both stages, however, partially contradicts this hypothesis. Thus, although the Workers’ Party is indeed at the left of the Brazilian Social Democracy Party, both programs are embedded in the left-wing spectrum. Nevertheless, besides this general diagnosis it was possible to still infer some other slight differences noticed throughout the codification process. <![CDATA[Contemporary Contributions of Qualitative Methodologies to Policy Analysis: Process Tracing y Qualitative Comparative Analysis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000300021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: Este artículo analiza comparativamente el seguimiento de procesos (Process Tracing, PT) y el análisis combinatorio (Qualitative Comparative Analysis, QCA), como metodologías (diseño de investigación) y como métodos (protocolos/procedimientos para análisis de datos), así como la propuesta de integración metodológica (QCA+PT). Métodos: Se realiza una revisión de la literatura contemporánea sobre recientes desarrollos teóricos y empíricos del QCA y el PT, para evaluar sus aportes al análisis de políticas públicas. Resultados Se argumenta que estas metodologías están demostrando que pueden mejorar el estudio de las políticas porque evidencian mejor alineamiento (ontología-metodología-teoría-métodos) con la naturaleza del objeto de estudio: son más efectivos frente al número limitado de casos; enfrentan la complejidad causal (múltiple y contexto-dependiente) en el diseño/implementación de políticas; asumen causalidad asimétrica (éxito y fracaso de una política tienen explicaciones distintas); consideran el tiempo como un factor causal; producen explicaciones causales en la forma de condiciones contingentemente necesarias/suficientes. Discusión En términos metateóricos, estas metodologías dan fundamento a una aproximación realista crítica sobre políticas públicas.<hr/>ABSTRACT Introduction This paper analyzes Process Tracing (PT) and Qualitative Comparative Analysis (QCA) both as methodologies (research design) and methods (protocols/procedures for data analysis), as well as their methodological integration (QCA+PT). Methods A review of the contemporary literature on theoretical and empirical developments of QCA and PT is carried out to evaluate its contributions to policy analysis. Results It is argued that these methodologies are demonstrating that they can improve the study of policies because they show a better alignment (ontology-methodology-theory-methods) with the nature of the object of study: they are more effective to treat the limited number of cases; address causal complexity (multiple and context-dependent) in policy design/implementation; assume asymmetric causality (success and failure of a policy have different explanations); consider time as a causal factor itself; produce causal statements in the form of contingently necessary/sufficient conditions. Discussion In meta-theoretical terms, these methodologies provide a basis for critical realist approach to public policy. <![CDATA[What if People Knew more about Politics? Simulating Fully Informed Votes and Attitudes in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000300039&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução Décadas de pesquisas sobre a opinião pública demonstraram que a maioria das pessoas é altamente desinformada a respeito da política. Entretanto, as consequências dessa desinformação sobre o comportamento eleitoral e sobre as atitudes dos cidadãos ainda parecem pouco claras, especialmente quando se trata de jovens democracias. Métodos Neste artigo, utilizamos simulações estatísticas de um eleitorado “completamente informado” a partir de dados do Estudo Eleitoral Brasileiro (ESEB) para responder às seguintes perguntas: (1) Como os brasileiros votariam caso fossem mais informados? (2) Como seriam as opiniões políticas dos brasileiros caso fossem mais informados? Aqui, "informação" se refere a conhecimento sobre a política e o governo de maneira geral Resultados Os resultados sugerem que os votos e as opiniões políticas dos brasileiros seriam diferentes caso eles fossem mais informados. A falta de informação parece direcionar sistematicamente as preferências coletivas, sugerindo que tais erros não são aleatórios, mas sim produto de assimetrias de informação entre os cidadãos Discussão Essas assimetrias podem ser especialmente problemáticas quando se trata de quais opiniões são levadas em consideração pelos representantes dos eleitores, ao tomarem decisões importantes. Os efeitos da desinformação política têm sido vistos sob diferentes olhares pela Ciência Política. Embora alguns teóricos argumentem que a falta de informação não tem efeitos significativos sobre a democracia, outros creem que ela pode trazer consequências notáveis para as escolhas coletivas e para as atitudes políticas dos cidadãos. Nossos resultados nos colocam ao lado do segundo grupo de pesquisadores.<hr/>ABSTRACT Introduction Decades of research in public opinion have showed that most people are highly uninformed about politics. However, the consequences of low information on voting and political attitudes remain unclear, especially in young democracies. Methods In this paper, we simulate a “fully informed” electorate using data from the Brazilian Electoral Study (ESEB) and ask: (1) How would Brazilians vote if they were more informed? and (2) How would public opinion look like if Brazilians were more informed? Here, information refers to knowledge about government and politics, in general. Results Our findings suggest votes and public opinion would be different in Brazil if its electorate were more knowledgeable. The lack of information seems to systematically orientate collective preferences, suggesting that such errors are not random, but rather as a product of information asymmetries among citizens. Discussion These asymmetries can be especially problematic when it comes to which views are taken into account by voter representatives when making important decisions.The effects of political disinformation have been seen under different glances by political science. Although some theorists argue that lack of information has no significant effects on democracy, others believe that it can have notable consequences for collective choices and for the political attitudes of citizens. Our results put us next to the second group of researchers. <![CDATA[Participation and public policy: effectiveness of social assistance councils in the management of politics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000300067&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução Este artigo pretende contribuir com o debate em curso sobre a efetividade das instituições participativas, analisando os efeitos dos conselhos de assistência social sobre a gestão da política setorial nos municípios brasileiros. Métodos Metodologicamente, a análise estabelece uma correlação estatística entre a efetividade da participação e o desempenho da gestão da política a partir da construção de dois índices, o Índice de Efetividade da Participação (IEP) e o Índice de Gestão Municipal (IGM), utilizando os dados do Censo SUAS de 2012. O primeiro índice agrega indicadores da qualidade da participação expressos no grau de institucionalização, deliberação e representação. O segundo reúne variáveis relativas ao desempenho da gestão na política setorial, mensurado pelas capacidades técnico-administrativas presentes nos municípios. Resultados A contribuição do artigo consiste em aferir os efeitos dos conselhos de assistência social sobre a política setorial, além de discutir sob quais condições a participação importa aos municípios. Ressalta-se dois condicionantes que incidem sobre os resultados da participação na gestão da política: o pertencimento regional e o porte populacional. Discussão Argumenta-se que a efetividade da participação explica uma parcela maior da variação do desempenho da gestão nos municípios de menor porte populacional, o que remete à configuração da política pública.<hr/>ABSTRACT Introduction This article intend to contribute to debate on the effectiveness of Participatory Institutions, analyzing the effects of social assistance councils on the management of sectoral policy in Brazilian municipalities. Methods Methodologically, the analysis establishes a statistical correlation between the effectiveness of the participation and the performance of the policy management, based on the construction of two indexes, the Participation Effectiveness Index (IEP) and the Municipal Management Index (IGM), using data from Census SUAS 2012. The first index aggregates indicators of the quality of participation expressed in the degree of institutionalization, deliberation and representation. The second group includes management performance variables in sectoral policy, measured in technical and administrative capacities present in municipalities. Results The contribution of the article is to assess the effects of social assistance councils on sector policy, as well as to discuss under what conditions participation matters in the municipalities. It highlights two of them, which constrains the results of participation in policy management: regional location and population size. Discussion It argues that the effectiveness of the participation explains a greater part of the variation in the performance of the management in the municipalities of smaller population size, which sends to the configuration of the public policy. <![CDATA[Become a Legislator: Biographies and Political Careers of Buenos Aires Province MPs]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000300091&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introducción Este trabajo busca conocer cómo algunos actores políticos logran convertirse en representantes, qué factores les posibilitan el éxito en la competencia. Aborda un elenco político puntual: el de los Diputados Nacionales (DN) por la Provincia de Buenos Aires (PBA), Argentina. El artículo describe dos dimensiones complementarias de sus biografías: sus trayectorias personales y sus carreras políticas previas. El objetivo es conocer si existen formas típicas de articular ambas dimensiones en este territorio particular de producción de lo político. El supuesto central es que no sólo son los partidos — o sus líderes — quienes eligen candidatos, son también — y sobre todo — actores colaborando en redes inestables de cooperación y competencia en distintos niveles quienes dan forma a las estructuras partidarias y/o alianzas electorales que compiten en sucesivas contiendas. Métodos Los datos presentados provienen de una base de datos inédita que reúne información del universo de 231 diputados nacionales por la PBA del periodo 1999-2015. Resultados Los resultados muestran dos tipos de articulación entre trayectorias y carreras. Por una parte, convertirse en DN es un modo de acceso frecuente para quienes buscan ser integrados a los elencos legislativos en función de sus vínculos sociales y credenciales educativas, o quienes han acumulado suficientes recursos en otros espacios de participación en la PBA. Por otra, es un punto de llegada para actores que cuentan con un trabajo sostenido de participación, acumulación de destrezas y establecimiento de vínculos en distintos niveles de gobierno. Discusión La forma en que se articulan trayectorias personales y carreras en este conjunto de actores evidencia que cuentan con grados de autonomía relativa, obtenidos a partir de un trabajo activo, sostenido y prolongado en distintas arenas de participación. Actores que cuentan con recursos propios configuran un elenco legislativo relativamente independiente de lógicas estrictamente dirigenciales. Por el contrario, su propia participación es la que contribuye a la fisonomía que asumen los partidos y/o alianzas y a la dinámica de la competencia política en las distintas escalas. Actores que anclan su legitimidad en el nivel local, representando a un distrito provincial, para desempeñarse en la escala nacional, los DN constituyen un punto de mira privilegiado para pensar la imbricación de las escalas en la política argentina. Una agenda de investigación que abren estos resultados es el análisis de otros distritos subnacionales, a fin comparar modalidades de construcción de distintos elencos legislativos nacionales.<hr/>ABSTRACT Introduction This paper aims to know the how some political actors became legislators, asking about the key factors to their success. The article analyzes one specific political cast: national MPs of Buenos Aires Province, Argentina. It describes two complementary dimensions: their biographies and their political careers. The main objective is to know if there are typical ways to combine both dimensions in this political district. The central assumption is that not only political parties-or their leaders-are who choose candidates. Also-and above all-politician collaborating in unstable networks of cooperation and competence shapes party structures and / or electoral alliances for successive contests. Methods Data proceed from an original database of biographies and political trajectories of national MPs from Buenos Aires Province (1999-2015). Results Results shows two typical ways of combination between biographies and career. On one hand, becoming MP is a frequent way of access for those who want to be included in political casts according to their social bonds and educational credentials, or those whom had accumulated enough resources in different provincial spaces of participation. On the other hand, represents an arrival point for actors who had developed a long political participation, accumulating skills and establishing multilevel governmental scales bonds. Discussion The way in which biographies and career articulate within this group shows actors with relative autonomy degrees, based on an active, long and sustained work in different scenarios of participation. Owning their resources enable them to form their legislative cast relatively independent of the logic of leadership strictly. Contrary, their own participation contributes to shapes parties and/or alliances, shaping political competition at different government levels. MPs are actors who anchor their legitimacy at local level, representing to a province, to develop their role at national level. Their analysis allows to know about the imbrication of political levels in Argentina. These results open as a research agenda the analysis of other subnational districts, to compare different ways to construct MP casts. <![CDATA[The Distribution of Capital between the Left Hand and the Right Hand of the Brazilian Bureaucracy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000300107&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Introdução Partindo das formulações teóricas de Pierre Bourdieu sobre o Estado, este trabalho examina dados de mais de 200 carreiras civis do Poder Executivo Federal com o objetivo de compreender como se dá a distribuição de diferentes tipos de capital na burocracia brasileira. Métodos Para isso, foi empregado o método Principal Components Analysis (PCA) em uma base de carreiras construída a partir de dados extraídos do Sistema Integrado de Administração de Recursos Humanos (Siape). Resultados Os resultados mostram que são mais valorizadas e mais restritas as carreiras associadas à noção bourdieusiana de mão direita do Estado, como economia, gestão, finanças e controle, e menos valorizadas e menos restritas as carreiras mais associadas à mão esquerda do Estado, como saúde, educação e assistência social; Discussão revelando uma distribuição desigual de capitais entre segmentos da burocracia brasileira. Isso pode interferir nas chances que cada tipo de burocrata tem na luta permanente para indicar o que é e para falar em nome do interesse público.<hr/>ABSTRACT Introduction Building on Pierre Bourdieu’s theoretical formulations on the State, this work examines data from more than two hundred civilian careers of the Brazilian Federal Executive Branch to understand how the distribution of different types of capital occurs in the Brazilian bureaucracy. Methods The Principal Components Analysis (PCA) method was used in a career’s database built from data extracted from the Integrated System of Human Resources Administration (Siape). Results: Results show that careers associated with the bourdieusian notion of the right hand of the State are more valued and more restricted, such as economics, management, finance and control, and those associated with the left hand of the State are less valued and less restricted, such as health, education and social assistance; Discussion revealing an unequal distribution of capital in the Brazilian bureaucracy that can interfere in the odds that each kind of bureaucrat holds at the permanent struggle to indicate what is and speak in the name of public interest. <![CDATA[Democratic trust and the process of formulating public policies: the case of the water policy of Catalonia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000300129&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción Bajo la premisa de que los sistemas político-administrativos democráticos funcionan a través de ciertas asignaciones de confianzas y desconfianzas, este artículo se propone reflexionar sobre una realidad en la que reina una doble desconfianza entre la ciudadanía y las administraciones públicas, con base en la elaboración y posterior aprobación, tras un proceso participativo, de los Planes de Gestión de las Cuencas Internas de Cataluña. Métodos Tras unos apartados de carácter teórico y analítico, se analiza el caso de la democratización de la política hídrica de Cataluña en el contexto de España y la normativa europea. Para ello se describe y relata brevemente la experiencia del proceso deliberativo para luego destacar los resultados alcanzados y las claves del éxito a la hora de destrabar las desconfianzas y formular una política pública. Resultados La hipótesis y principal hallazgo de la investigación es que, las condiciones que permiten generar confianza en los procesos deliberativos, son: diversidad de actores (interacción con el otro); reglas y procesos claramente definidos y vinculados a decisiones finales que se tomarán con ejercicio de autoridad; y actitudes de respeto. Discussão Lo significante del trabajo es ofrecer claves derivadas de un análisis empírico de un caso para pensar en cómo construir la doble confianza y alentar los procesos deliberativos que nuestras democracias necesitan. En dicha línea, el trabajo avanza en la construcción de una alternativa que, apelando a la participación ciudadana y deliberación entre ciudadanos y administradores públicos, genere una democratización de las decisiones públicas sin renunciar al imprescindible ejercicio de autoridad que implica aprobar cualquier política pública.<hr/>ABSTRACT Introduction Under the premise that democratic political and administrative systems work through certain trust and distrust assignments, this paper aims to focus on a reality where double distrust reigns between citizens and the public administration. It tries to create an alternative, which uses citizen participation and deliberation between citizen and public administration to bring more democracy to public policies without renouncing the exercise of authority necessary to adopt policies. Methods After a few theoretical and analytical sections, the case of democratization Catalonias water policy in the context of the Spain and Europe normative is analyzed. We highlight the results achieved and the keys to success in unlocking the distrust and formulating a public policy. Results The hypothesis and main finding of the research are the conditions that generate trust in the deliberative process, which are: diversity of actors (interaction with the other), rules and processes clearly defined and linked to final decisions that will be taken with the exercise of authority, and attitudes of respect. Discussion The important thing of the paper is to offer keys derived from and empirical analysis of a case to thing about how to build the double trust and to encourage the deliberative process that our democracy need. In his line, the work advances the construction of an alternative by appealing to citizen participation and deliberation among citizen and public administrations, and generates a democratization of public decisions without renouncing the essential exercise of authority that implies approving any public policy.