Scielo RSS <![CDATA[Revista de Sociologia e Política]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-447820170002&lang=es vol. 25 num. 62 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Mercosur's Democratic Agreement: Conceptual Uncertainty and Strategic Use]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo explora o uso estratégico da Cláusula Democrática do Mercosul, instituída pelo Protocolo de Ushuaia, em 1998. Embora a cláusula exija a vigência de instituições democráticas para a participação no Mercosul, ela não explicita qual é a definição de democracia a ser observada. Sendo assim, o artigo propõe-se a responder a seguinte indagação: a inexistência de uma definição de democracia na Cláusula Democrática possibilita o seu uso estratégico pelos membros do bloco e afeta os padrões de interação entre eles e seus resultados? Se sim, como? A hipótese central da investigação afirma que a Cláusula Democrática é mobilizada estrategicamente pelos membros do bloco: interesses políticos e econômicos dos diferentes atores, sob determinadas condições do contexto institucional e político, traduzem-se estrategicamente em preferências por diferentes definições de democracia. Pretende-se analisar como os diferentes interesses dos atores se traduzem em preferências políticas para verificar se, e como, a Cláusula Democrática tem sido mobilizada para a ação estratégica, ora via definição procedimental, ora via definição substancial de democracia. Dois eventos são observados em dois níveis de análise - doméstico e regional. Primeiramente, aborda-se o processo decisório, desenvolvido no Senado brasileiro, relativo à entrada da Venezuela no Mercosul. Posteriormente, analisa-se a suspensão do Paraguai do bloco, após a destituição do presidente Fernando Lugo, em 2012. Os dois eventos fazem parte de um mesmo caso, já que a entrada da Venezuela no Mercosul só foi efetivada após a suspensão do Paraguai, único veto point no nível regional. Demonstrou-se que atores que se valeram da definição substancial de democracia para apoiar, no nível doméstico, a entrada da Venezuela no Mercosul, realizaram um turnover estratégico no nível regional, para a definição procedimental, com vistas a informar a decisão de suspender o Paraguai do Bloco e, assim, inviabilizar a ação do único veto player à adesão venezuelana ao Mercosul.<hr/>Abstract The article explores the strategic use of the Mercosur's Democratic Agreement, established by the Ushuaia Protocol in 1998. Although this agreement demands the existence of democratic institutions to be part of Mercosur, it doesn't explicit what is the democracy definition to be used. Therefore, the article aims to answer the following question: does the absence of a democracy definition in the Democratic Agreement allow its strategic use by Mercosur members and affect the interaction among them and their results? If yes, how? The main hypothesis affirms that the Democratic Agreement is strategically used by the Bloc's members: actor's political and economic interests, under certain conditions of the institutional and political contexts, are strategically translated into preferences for different democracy's definitions. It seeks to analyze how the different interests of the actors are changed into political preferences to verify whether, and how, the Democratic Agreement has been used by strategic action, sometimes through the procedural definition, or sometimes through the substantial definition of democracy. Two events are observed in two levels of analyses - domestic and regional. At first, it approaches the decision-making process in the Brazilian Senate about the admission of Venezuela in the Mercosur. After, it analyses the Paraguayan suspension of the Bloc after the destitution of the president Fernando Lugo in 2012. These two events are part of a single case, since the admission of Venezuela to Mercosur has only become permanent after Paraguay's suspension, the only veto point at the regional level. It has been shown that the actors that used the substantial definition of democracy to support, at the domestic level, the Venezuela's admission to Mercosur have done a strategic turnover, at the regional level, to the procedural definition in the decision-making process of Paraguay's suspension of the Bloc, in order to impede the action of the only veto player to the Venezuela's admission to Mercosur. <![CDATA[Saudade do partido: referencias nostálgicas entre militantes de las bases de sustentación de los gobiernos argentinos y brasileros (2003-2015)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000200037&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo examina de modo comparativo la presencia de referencias nostálgicas entre militantes de organizaciones y espacios políticos que forman parte de las bases de sustentación de los gobiernos argentinos y brasileros desde 2003. Como parte de una investigación más amplia sobre la militancia oficialista, el fenómeno de nostalgia abordado en este trabajo es interpretado como una de las dos caras del impacto que escenarios político-electorales de intensa fluctuación en las identidades políticas y de volatilidad en el comportamiento electoral han tenido sobre las prácticas y concepciones de la militancia activa: por un lado, una adaptación a esas condiciones de la vida política – a través de la transformación del vínculo militante y de los formatos que asume esa militancia oficialista – y, por otro, un fenómeno paralelo – al que se dedica específicamente este artículo – de apelaciones nostálgicas referidas a un pasado de identidades políticas arraigadas y de partidos (o del propio partido) con una intensa vida orgánica y un fuerte lazo con el electorado. El trabajo adopta una perspectiva metodológica cualitativa, recuperando las interpretaciones de los propios actores a través del análisis de las entrevistas semi-estructuradas realizadas en cuatro distritos: las ciudades de San Pablo y Río de Janeiro, en Brasil; y la ciudad de Buenos Aires y algunos distritos del conurbano bonaerense – con especial foco en La Matanza – en Argentina (56 entrevistas desde 2013, y la consulta selectiva de otras 74 realizadas entre 2005 y 2010 para una investigación previa). A partir del agrupamiento de distintas categorías creadas en el proceso de codificación de las entrevistas se han identificado dos dimensiones de esa nostalgia: las apelaciones al perfil del militante del pasado, por un lado, y la referencia al contexto o condiciones en las que se militaba, por otro. El análisis cualitativo permite confirmar el peso de las referencias nostálgicas en los testimonios. Cabe destacar, de todos modos, que la presencia de esa nostalgia no es homogénea en ambos casos nacionales, ni entre distintas organizaciones (predominando entre los militantes del PT en Brasil y al interior de las redes del PJ argentino y, diluyéndose, en cambio, en las nuevas organizaciones nacidas por fuera del PJ durante el período kirchnerista), ni tampoco entre distintas generaciones de militantes. Asimismo, aunque las dos dimensiones de nostalgia mencionadas aparecen con fuerza en los testimonios brasileros, es la segunda dimensión la que predomina entre los argentinos. El artículo procura contribuir al debate sobre la militancia y el vínculo político en la actualidad. Asimismo, postula – aun inscribiéndose en la literatura que plantea el debilitamiento de los vínculos estructurales y psicológicos entre los partidos y los ciudadanos – la pertinencia de estudiar la militancia política activa, la cual paradójicamente ha persistido en esos contextos de fluctuación.<hr/>Abstract The paper examines and compares the presence of nostalgic references between militants of government-supporting organizations in Brazil and Argentina since the inauguration of Lula and Kirchner. As part of a wider research on grassroots activism within governments' political bases in both countries, the phenomenon of nostalgia observed in this study is interpreted as one of the two faces of the impact that political scenes of intense fluctuation in identities and volatility in electoral behavior have had over active militant groups: on one hand, an adaptation to those conditions of political life – through the transformation of the militant bonds and of the organizational formats of activism – and, on the other, a parallel phenomenon, which this paper specifically addresses of nostalgic appeals, referred to a past of rooted political identities and parties (or the interviewees' own party) with an intense everyday life and a strong bond with voters. The paper adopts a qualitative methodological perspective, taking into consideration the actors' own interpretations and conceptions and analyzing semi-structured interviews conducted in four districts: the cities of São Paulo and Rio de Janeiro, in Brazil, and the city of Buenos Aires and some of its suburban areas, with special focus in La Matanza, in Argentina (56 with government-supporting militants since 2013, and other of 74 interviews conducted for a previous research between 2005 and 2010 in the same locations). Through the association or clustering of different categories created during coding, we have identified two dimensions of nostalgia: first, references to a typical “past militant”; and, second, references to the context or exterior conditions in which political militants campaigned or acted. Findings from that qualitative analysis show an effective weight of those nostalgic references. It should be noted, however, that their presence is not homogeneous in both cases, or between the different organizations – it predominates among PT activists in Brazil and within the Peronist Party's (PJ) territorial networks in Argentina, but it fades when it comes to the new organizations that proliferated from outside the PJ in the past decade – or even between different generations of activists. Moreover, although the two dimensions of nostalgia mentioned before are frequent in the Brazilian actors' accounts, it is only the second dimension that prevails among the Argentine interviewees. The paper seeks to contribute to the academic debate on activism and political commitment today. Also, even in agreement with literature that suggests the weakening of structural and psychological links between parties and citizens, we argue the relevance of studying political militancy, which paradoxically has survived in those contexts of fluctuation. <![CDATA[The Political Dynamics of the Empire: Instability, Offices and House of Representatives (1840-1889)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000200063&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo trata da política imperial no Brasil. Sua principal contribuição é delinear compreensão alternativa da dinâmica institucional do “parlamentarismo” da época, sugerindo-se a insuficiência da explicação clássica sobre o período. Propõem-se novas hipóteses sobre duas questões: (1) a instabilidade governamental no Segundo Reinado (1840-1889) e (2) a natureza das relações entre o gabinete e a Câmara dos Deputados no período. Quanto à instabilidade governamental (37 gabinetes em quase 50 anos), a estratégia de pesquisa consistiu no exame, por meio de literatura produzida via cânones diversos e dos anais do Poder Legislativo, de todos os episódios de substituição de gabinetes, inclusive os que implicaram alternância partidária, para mapear as razões políticas associadas a cada afastamento. Construiu-se uma tipologia do fenômeno, ancorada na presença ou ausência de intervenção da Coroa e/ou da Câmara dos Deputados nas substituições. O principal resultado alcançado mostra que tanto a instabilidade dos ministérios como a alternância entre partidos resultou, principalmente, de conflitos entre o Executivo e o Legislativo, em especial a Câmara dos Deputados. O achado desafia as interpretações clássicas que enfatizam o papel da Coroa na substituição dos governos. O conflito entre os gabinetes e a Câmara levou à segunda questão, que trata dessa tensão. Explora-se a hipótese de que a introdução de regras eleitorais “distritalizadas”, em substituição às listas, no contexto de um arranjo institucional “centrífugo”, alterou importantes incentivos, os quais funcionavam como esteio “centrípeto” do sistema, para agentes políticos relevantes. A mudança agravou as disputas entre ministérios e legislaturas, concorrendo para explicar o fenômeno da instabilidade. A hipótese é corroborada por evidências variadas: (1) o acompanhamento da tramitação na Câmara de projetos orçamentários, entre 1853 e 1860, em legislaturas eleitas por regras diversas, exercício indicador da desigual capacidade de os gabinetes aprovarem suas agendas sob diferentes circunstâncias institucionais, confirmando-se o enfraquecimento ministerial na passagem das listas para os “distritos”; (2) o menor mandato médio dos gabinetes que governaram frente a legislaturas “distritalizadas”; (3) associação entre a queda de gabinetes por pressão do Legislativo e a vigência de regras eleitorais “distritalizadas”; (4) convergência das fontes e da literatura em enfatizar as consequências “centrífugas” da mudança de regime eleitoral. Trilhando essas vias, o artigo inova ao propor uma nova interpretação da experiência parlamentarista do Segundo Reinado (1840-1889) e ao sugerir a fertilidade, para a Ciência Política, de uma agenda de pesquisa que investigue, com as ferramentas analíticas contemporâneas, períodos da história brasileira pouco explorados pela disciplina.<hr/>Abstract The article deals with the imperial politics in Brazil. Its main contribution is to outline an alternative understanding of the institutional dynamics of the “parliamentarism” prevailing at the time, suggesting the failure of the classical explanation of the period. New hypotheses are proposed on two issues: (i) government instability in the Second Empire (1840-1889) and (ii) the nature of the relationship between the Cabinet and the House of Representatives in the period. As for governmental instability (37 offices in about 50 years), the research strategy consisted of examining, through literature produced from various canons and Proceedings of the legislature, all the episodes of ministries replacement, including those involved in partisan alternation, to map the reasons associated with each withdrawal. This made it possible to construct a typology of the phenomenon, with the criteria of the presence or absence of intervention of the Crown and / or of the House at the ministerial replacements. The main result achieved shows that both the instability of ministries as alternating between parties resulted primarily from conflicts between the executive and the legislature, especially the House. This finding challenges interpretations that emphasize the role of the Crown in replacing governments. The conflict between the cabinets and the House led to the second question, which deals with this tension. It explores the hypothesis that the introduction of new electoral rules (“distritos”), replacing lists (“chapas”), in the context of an institutional arrangement characteristically “centrifugal”, changed important incentives – which worked as mainstay “centripetal” system – for relevant political actors. The change has exacerbated the disputes between ministries and legislatures, contributing to explain the phenomenon of instability. The hypothesis is supported by various evidence: monitoring the proceedings and vote in the House eight draft budgets between 1853 and 1860, in legislatures elected by different rules, exercise indicator of unequal ability of governments to pass their agendas under different institutional circumstances, confirming the ministerial weakening when crossing lists for “districts”; the lower average tenure of governments who ruled against legislatures “distritalizadas”; association between the fall of cabinets by legislative pressure and the validity of electoral rules “distritalizadas; convergence of sources and literature to emphasize the “centrifugal” consequences of the change of electoral system. Treading these pathways, the article innovates by proposing new interpretations of parliamentary experience of the Second Empire and by suggesting the fertility, to political science, of a research agenda that approximates periods of history Brazil's underexplored. <![CDATA[Alianzas de los empresarios industriales en la crisis del neoliberalismo en Argentina]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000200093&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo aborda la acción política de los empresarios industriales para influir en las políticas del Estado en la crisis económica de 1998-2001, focalizando en su organización corporativa (la Unión Industrial Argentina) y en las alianzas que ésta construye. Nuestra hipótesis es que con el inicio de la crisis se fue produciendo una disgregación de la unidad empresaria que había caracterizado a la década del ‘90, ante la imposibilidad de superar la crisis mediante la baja del salario. Para mitigar el impacto de la crisis, los empresarios industriales impulsaron políticas estatales para mejorar la competitividad de la producción de bienes y modificar los precios relativos de la economía (contraponiéndose a las demandas de los empresarios del sector financiero, orientadas a controlar el déficit fiscal, en particular mediante la baja del gasto público). Para poner a prueba nuestra hipótesis, analizamos el avance de la crisis, las políticas del Gobierno para gestionarla, las demandas de los empresarios industriales y la búsqueda de unificación de sus demandas con otras asociaciones empresarias o sindicales. Tomamos como material empírico estadísticas oficiales, documentos empresarios (en particular de la Unión Industrial Argentina) y artículos de prensa escrita. Mostramos que el conflicto empresario tenía que ver con el diferente impacto sectorial de la crisis, de mayor intensidad en la industria, la construcción y el agro, que en las finanzas y servicios. Constatamos que el diagnóstico de los empresarios industriales sobre la crisis estaba centrado en la pérdida de competitividad de la producción de bienes, muy diferente al diagnóstico ortodoxo del Gobierno. Para impulsar sus demandas, los empresarios industriales realizaron alianzas con empresarios del agro y la construcción; con el agravamiento de la crisis, buscaron ampliarlas a sindicatos y a organizaciones del sector financiero. Como resultado, corroboramos nuestra hipótesis sobre el conflicto empresario y producimos evidencia empírica suficiente para discutir la conocida tesis de las ciencias sociales argentinas que sostiene que los empresarios industriales pugnaban por la devaluación del peso como salida de la crisis (en disputa con el sector financiero que presionaba por la dolarización de la economía).<hr/>Abstract The article discusses the political action of industrialist businessmen to influence state policies in the economic crisis of 1998-2001, focusing on its corporate organization (the Union Industrial Argentina) and the alliances that it builds. Our hypothesis is that on the beginning of the crisis in late 1998, it was producing a division of businessmen unity witch was characterizing the ‘90s, for the inability to overcome the crisis by lowering wages. To reduce the impact of the crisis, industrial businessmen claim for government policies to increase the competitiveness of production of goods and change the relative prices of the economy (being opposed to the demands of businessmen in the financial sector, centered at controlling the fiscal deficit, in particular by low public spending). To test this hypothesis, we analyze the progress of the crisis, the government policies to manage it, the demands of businessmen, and the try to unify their demands with other business associations or unions. We take official statistics, business documents (especially by the Unión Industrial Argentina) and press articles as empirical material. We show the businessmen conflict had to do with the unequal impact of the crisis, with greater intensity in industry, construction and agriculture, and lower in finance and services. We find that the ideas of industrialists to overcome the crisis were centered on the loss of competitiveness of production, too different to the orthodox ideas of the government about the crisis. To promote their interests, the industrialist businessmen organization made alliances with agriculture and construction businessmen organization; and with the deepening of the crisis, they try to make it also with unions and organizations of the financial sector. As a result, we corroborate our hypothesis about the businessmen conflict and we produce enough empirical evidence to discuss the well-known thesis of Argentine social science argues that industrial businessmen were struggling for the peso devaluation (while the financial sector businessmen were pushing for the dollarization of the economy). <![CDATA[Economic Growth, Democracy and institutions: what are the evidence of these causal relationships in Latin America?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000200115&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O regime democrático contribui para o crescimento econômico? Ou ainda, a durabilidade das instituições políticas favorece o crescimento econômico? Objetivando responder essas questões e contribuir com a pesquisa empírica acerca da relação entre instituições formais e crescimento da economia, o presente artigo analisou dados da América Latina no período 2004-2013, em estrutura de painel dinâmico, buscando evidências de uma relação de causalidade entre instituições políticas e expansão da riqueza agregada. Para os testes empíricos das hipóteses de trabalho, recorreu-se ao Método dos Momentos Generalizados (GMM), usando estimadores Arellano-Bond. Observou-se que o efeito positivo sobre o crescimento do PIB não decorre da natureza do regime, mas da estabilidade das instituições formais de regulação da distribuição de poder político nos países do continente.<hr/>Abstract Democracy influences economic growth? On the other hand, the durability of political institutions affects economic growth? Aiming to answer these questions and contribute to the empirical research on the relationship between formal institutions and economic growth, this paper analyzed data from Latin America in the period 2004-2013, in dynamic panel structure, seeking evidence of a causal relationship between institutions politics and expansion of aggregate wealth. For empirical tests of hypotheses of work was using the Generalized Method of Moments (GMM) estimators using Arellano-Bond. The positive effect on GDP growth it is does not due from the type of regime, but of the stability of formal institutions to regulate the distribution of political power. <![CDATA[Democratizing Constitutional Jurisdiction? Brazilian Supreme Court's Public Hearings Case]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000200131&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo se insere no conjunto de análises acerca do fenômeno da judicializacão da política no Brasil, considerando a atuação do Supremo Tribunal Federal (STF) no exercício do controle de constitucionalidade das leis e atos normativos. O objeto de análise são as audiências públicas realizadas pelo STF no período de 2007 a 2014, com o objetivo de verificar em que medida elas vêm se convertendo em um mecanismo capaz de ampliar o caráter deliberativo da corte e fomentar o diálogo e a interface entre atores estatais e societais, ampliando, assim, a base informacional e a legitimidade de suas decisões. Foram analisadas todas as audiências públicas, excluídas aquelas para as quais os dados não estavam disponíveis. O estudo envolveu análise em perspectiva comparada, longitudinal e transversal, e análise documental a partir de um quadro analítico construído em torno das dimensões de interesse. Foi realizada uma caracterização pormenorizada das audiências públicas – regras, temas, atores, formatos e dinâmica de interação. Além disso, foram identificados os elementos comuns aos eventos, suas singularidades, as alterações ao longo do tempo, os avanços e os limites no que se refere ao uso que a corte vem realizando das audiências públicas. O artigo inova ao explorar as possibilidades teóricas associadas à análise das relações entre constitucionalismo e democracia, partindo da tradição dicotômica que se estabeleceu desde as origens das democracias constitucionais até perspectivas dialógicas mais recentes. Considerando as peculiaridades que cercam a atuação do STF nos últimos anos, destaca-se a urgência desse debate para o caso brasileiro e propõe-se a análise do funcionamento de um mecanismo institucional de introdução relativamente recente. Até onde temos conhecimento não há nenhum trabalho que tenha se proposto a uma análise tão pormenorizada das audiências públicas do STF.<hr/>Abstract This article is part of a set of analyzes about judicialization of politics in Brazil, considering the performance of the Supreme Court (STF) in the exercise of judicial review. The object of analysis are the public hearings held by the Supreme Court from 2007 to 2014. The aim is to verify to what extent the public hearings have been becoming a mechanism able to extend deliberative character of the Court and foster dialogue and interface between state actors societal ones, and, thus, widening the informational basis and the legitimacy of its decisions. All public hearings, excluding those for which the data were not available were analyzed. The study involved analysis in comparative perspective (longitudinal and transversal) mobilizing documental analysis from an analytical framework built around the dimensions of interest. A detailed characterization of public hearings was held - rules, issues, actors, frames and dynamic interaction. In addition, we seek to identify the common elements to the events, their singularities, changes over time, advances and limits regarding the use that the Court has been carrying the instrument. The article breaks new ground by exploring the theoretical possibilities associated with the analysis of the relationship between constitutionalism and democracy, starting from the dichotomous tradition that was established from the beginning of constitutional democracies even more recent dialogical perspectives. Considering the peculiarities surrounding the Supreme Court's role in recent years, it emphasizes the urgency of this debate for Brazil and proposes to review the operation of an institutional mechanism of relatively recent introduction. As far as are known by the authors there is no work that has been proposed to such a detailed analysis of Brazilian Supreme Court's public hearings. <![CDATA[Legislators, Fundseekers, and Paternalists: Political Representation at the Local Level]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000200157&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo analisa a representação política local, focando as percepções e práticas cotidianas dos vereadores. Em particular, analisam-se suas escolhas entre estratégias de representação clientelistas e universalistas. Utilizam-se dados originais de entrevistas abertas semiestruturadas com amostra não representativa de 112 vereadores de 12 municípios de Minas Gerais. Por meio de análise qualitativa, classificam-se os vereadores em três tipos, de acordo com sua principal estratégia de representação, a saber: “legislador”, que se dedica mais às funções formais da vereança; “captador”, que prioriza o atendimento de pedidos coletivos dos eleitores; “assistencialista”, que prioriza o atendimento de pedidos particulares. Com base na literatura teórica sobre clientelismo, oferecem-se hipóteses explicativas das estratégias de representação dos vereadores, que são testadas estatisticamente utilizando-se um modelo probit multinomial. Os resultados sugerem que essas estratégias são qualitativamente distintas e que a probabilidade de ocorrência do tipo assistencialista é maior em municípios pequenos, crescente no acirramento da competição política e decrescente na volatilidade eleitoral. Também há evidência fraca de que essa probabilidade é decrescente na escolaridade do vereador e crescente no seu tempo de vereança.<hr/>Abstract The article analyzes political representation at the local level, focusing on the perceptions and everyday practices of councilmembers, particularly their choices between clientelistic and universalist representation strategies. It makes use of original data from semi-structured open interviews with a non-representative sample of 112 councilmembers from twelve municipalities of Minas Gerais, Brazil. By means of qualitative analysis, respondents were classified according to three types, according to their main representation strategy: “legislator”, who is more dedicated to the office's formal functions; “fundseeker”, who prioritizes the servicing of voters’ requests of a collective nature; and the paternalist, who prioritizes servicing requests of a private nature. Based on the theoretical literature on clientelism, it offers explanatory hypotheses about councilmembers’ representation strategies, which are tested statistically using a multinomial probit model. The results suggest that these strategies are qualitatively distinct and that the probability of observing the paternalist type is higher in small municipalities, increasing on the sharpening of political competition and decreasing on electoral volatility. There is also weak evidence that this probability decreases with the councilmember's years of schooling and her time in office.