Scielo RSS <![CDATA[Revista de Sociologia e Política]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-447820170001&lang=es vol. 25 num. 61 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[When Young Hip Hop Activists Meet Party Politics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O grau em que movimentos sociais podem se desenvolver associados a partidos políticos é uma questão relevante para a democracia participativa. Este artigo examina os efeitos ambíguos da aliança estabelecida entre jovens artistas e políticos profissionais numa grande cidade do interior paulista, no início dos anos 2000. O artigo explora uma abordagem interacionista da militância, percebendo-a como atividade social dinâmica e sublinhando sua dimensão temporal. Apoiando-se em entrevistas, o artigo mostra como a relação estabelecida entre jovens e um partido político contribuiu efetivamente para a construção do movimento hip hop da cidade. Progressivamente, no entanto, o crescente engajamento com as atividades partidárias dificultou uma maior dedicação à carreira artística por parte dos jovens, fazendo aumentar sua dependência com relação aos benefícios distribuídos pelo partido e, consequentemente, gerando disputas entre eles. Ocorrendo no período em que ingressavam na vida adulta, o processo culminou com a dissolução do grupo. Ao mostrar como essas relações se desenvolveram, o artigo revela as possibilidades e limites associados à interdependência entre movimentos sociais e partidos políticos, principalmente nos casos em que tais partidos assumem o governo.<hr/>Abstract The degree in which social movements can thrive in alliance with political parties is a relevant question for participatory democracy. This article discusses the ambiguous effects of the alliance established between a group of young hip-hop artists and politicians in a Brazilian big city located in the state of Sao Paulo in the 2000's. It explores an interactionist perspective of activism, conceptualizing it as a dynamic social activity and stressing its temporal dimension. Based on in-depth interviews with members of the hip-hop group and party leaders, the study shows how the relationship established between them allowed the youth to actively contribute to the development of the city's hip hop movement and to be recognized as it's spokespeople. Over time, though, their increasing dependence from the party hindered their artistic production, and gave room for internal competition, leading to the group dissolution. By showing how these relations developed, the study reveals the possibilities and limits of social movements dependence from political parties, especially when the later win executive positions in government. <![CDATA[Does Campaign Donation Results Future Contracts Returns? An Analysis about Contractual Values Received to Companies before and after Elections]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000100031&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente trabalho pretende averiguar se as empresas que efetuam doações para partidos da coalizão do governo federal recebem maiores valores contratuais, antes e após as eleições. A partir de dados do Tribunal Superior Eleitoral (TSE) sobre doações de campanha de 2006 e de valores contratuais extraídos do Portal da Transparência do Governo Federal, foi estimado o efeito mínimo de doar para integrantes da coalizão sobre os valores contratuais. Embora os estimadores contenham viés de seleção, devido a variáveis omitidas e não observadas, a expectativa do viés é positiva devido à correlação também positiva entre tratamento e variável dependente, de um lado, e entre tratamento e variáveis omitidas, de outro. Isso significa que é possível estimar o efeito mínimo de doar para a coalizão sobre retornos contratuais. O efeito sobre retornos contratuais após as eleições é baixíssimo, mas os valores contratuais recebidos por empresas antes das eleições estão associados às doações de modo expressivo. Ademais, não é possível afirmar que doadores do partido do chefe do Executivo recebem maiores contratos em relação aos financiadores da oposição. Em suma, se existe algum pacto entre empresas e integrantes da coalizão, os acordos são estabelecidos e cumpridos antes das eleições.<hr/>Abstract This paper aims to investigate whether the companies that carry out donations to the federal government coalition parties receive higher contract values, before or after the elections. From 2006 campaign donations on the Superior Electoral Tribunal (TSE) data and contractual amounts of the Transparency Portal of the Federal Government, it was estimated the minimum effect to donate to the coalition members on contractual amounts. Although the estimators contain selection bias due to missed and unobserved variables, the bias expectation is positive due to a positive correlation between the dependent variable and treatment, on one hand, and between treatment and omitted variables on the other. This means it is possible to estimate the minimal effect of giveaway to the coalition on contractual returns. The effect on contractual returns after the elections is very low, but the contractual amounts received by companies before the elections are associated with donations expressively. In addition, it is not possible to state that the Chief Executive Party donors receive major contracts in relation to the opposition financiers. In short, if there is a pact between businesses and members of the coalition, the agreements are established and fulfilled before the elections. <![CDATA[The Art of Encounter: Paradiplomacy and Internationalization of Creative Cities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000100051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo do artigo é explicar por que cidades criativas buscam desenvolver a paradiplomacia em seus processos de internacionalização. O argumento central indica que o desenvolvimento da paradiplomacia na internacionalização de cidades criativas está relacionado a quatro fatores principais: (1) a busca de cooperação técnica no exterior para o desenvolvimento de capacidades para negócios criativos e o empreendedorismo cultural; (2) a construção de parcerias em programas de requalificação de espaços urbanos; (3) a divulgação das qualidades locais para a atração de investidores em coproduções e empreendimentos conjuntos e (4) a influência em instituições internacionais para facilitar o acesso ao mercado global de atividades culturais. Foi utilizada como referência a obra de Panayotis Soldatos, adaptada do tratamento original de estados federativos para cidades criativas. Argumenta-se que, quanto mais segmentadas forem as partes da cidade criativa, mais capacitadas forem as burocracias subnacionais para a atividade paradiplomática, mais harmônicas forem as relações entre governos central e municipal, mais autonomia for delegada às prefeituras e mais interdependente for a cidade criativa no nível externo, mais assertiva será a sua atividade paradiplomática para buscar corrigir assimetrias domesticamente e projetar a cidade internacionalmente. Utiliza-se a metodologia de comparação focada e estruturada de estudos de caso, aplicada à investigação de três cidades criativas que realizaram atividades paradiplomáticas em suas iniciativas de internacionalização: Barcelona, Toronto e Rio de Janeiro. Foi possível verificar que, apesar de Barcelona e Toronto terem diferenças quanto aos determinantes de uma paradiplomacia assertiva em relação ao Rio de Janeiro, essas três cidades pareceram ter objetivos comuns no desenvolvimento de suas atividades paradiplomáticas relacionadas à economia criativa. Conclui-se que, para que se promova o encontro do potencial econômico da criatividade, é preciso influenciar acordos internacionais para que possibilitem a apropriação dos benefícios da economia criativa por parte das comunidades que os originaram, promover acesso adequado a financiamento, garantir educação e capacitação a par com novos perfis profissionais e profissões e formar um ambiente que reconheça o valor econômico da criatividade e do intangível cultural, funções para as quais a paradiplomacia tem um papel primordial.<hr/>Abstract The objective of this article is to explain why creative cities seek to develop paradiplomacy in their internationalization processes. The central argument indicates that the development of paradiplomacy in the internationalization of creative cities is related to four main factors: the search for technical cooperation abroad for capacity building for creative business and cultural entrepreneurship, the building of partnerships in programs of rehabilitation of urban spaces, the promotion of local qualities to attract investors in co-productions and joint ventures and the influence in international institutions to facilitate access to the global market of cultural activities. The work of Panayotis Soldatos was used as a reference, adapted from the original treatment of federal states for creative cities. It is argued that the more divided the parts of the creative city are, the more capable to paradiplomatic activity subnational units are, the more harmonic the relations between central and local governments are, the more autonomy is delegated to municipalities and the more interdependent a creative city is on the external level, its paradiplomatic activity will be more assertive to seek to correct imbalances domestically and promote the city internationally. The methodology of focused and structured comparison of case studies is applied to the research of three creative cities that performed paradiplomatic activities in their internationalization initiatives: Barcelona, Toronto and Rio de Janeiro. Although Barcelona and Toronto have different determinants of an assertive paradiplomacy in relation to Rio de Janeiro, these three cities seem to have common objectives in the development of their paradiplomatic activities related to creative economy. In order to promote the economic potential of creativity, it is necessary to influence international agreements that make possible the appropriation of the benefits of the creative economy by communities that originated them, promote adequate access to financing, ensure education and training along with new job profiles and professions and form an environment that recognizes the economic value of creativity and the cultural intangible, functions for which paradiplomacy has a key role. <![CDATA[Estrategias de organización del sindicato Camioneros en Argentina (1991-2011)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000100077&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En los últimos veinte años, la mayor visibilidad y protagonismo del sindicato de Camioneros en el desarrollo de las relaciones laborales de la Argentina, no sólo respondió a diversos factores del contexto socioeconómico que desde 2003 alentaron la acción sindical, sino también a su trayectoria y consolidación institucional. Analizar dicho protagonismo constituye el objetivo de este artículo, el cual buscará comprender cómo aquél actor construyó y fortaleció su capacidad de organización, entendida ésta como la habilidad para configurar una estructura interna capaz de afrontar los cambios del contexto político-económico en el que la organización se desenvuelve. El abordaje metodológico seleccionado es el estudio de caso, a partir del cual se procedió a la comparación diacrónica de dos procesos socio-históricos del sindicato, 1990-2002 y 2003-2011. Para ello se realizaron entrevistas en base a una muestra intencional multivocal que facilitó la interpretación de dichos procesos. Nuestro análisis muestra que a partir del 2003 no fueron sólo las oportunidades provistas por el contexto las que fortalecieron la capacidad de organización del sindicato de Camioneros, sino que resultó fundamental la habilidad de sus dirigentes para interpretar lo que sucedía. Así, sus acciones buscaron aprovechar las características y escenarios que presentaba cada período (y contexto) estudiado. El aporte del artículo se sitúa en el campo disciplinario de las relaciones laborales, utilizando las teorías de análisis estratégico que toman como elemento central el concepto de “opciones estratégicas". Bajo esta perspectiva teórica, el estudio de la capacidad de organización del sindicato Camioneros, permite no sólo reconstruir la dinámica de las relaciones laborales argentinas entre los años 1991-2011, sino que al mismo tiempo colabora con la profundización del análisis de la heterogeneidad sectorial que mostró el resurgimiento sindical en la Argentina durante dicho período.<hr/>Abstract In the last twenty years, the greater visibility and relevance that the trade union of Truck Drivers has acquired in the development of the industrial relations system in Argentina is due not only to socioeconomic context that since 2003 has boosted the level of union activity but also to the trajectory of this trade union and to its capacity of institutional consolidation. Analyze this outstanding role is then the purpose of this article, which will seek to understand how this trade union built and strengthened its capacity of organization. By this last concept we refer to its ability to configure an internal structure capable of dealing with changes in the political-economic context in which the organization operates. The selected methodological approach is the case study, from which we proceeded to the diachronic comparison of two socio-historical processes of the trade union, 1990-2002 and 2003-2011. To do this, interviews were conducted to a multi-vocal sample which allowed the interpretation of these processes. Our analysis shows that from 2003 were not only the opportunities offered by the context what strengthened the organizational capacity of the truck drivers union, but was also critical the ability of its leaders to interpret what was happening. In this sense, their actions sought to exploit the features and scenarios found in each period (and context) analyzed. The contribution of this article is originated in the disciplinary field of industrial relations studies by using the strategic analysis theories, which take the concept of strategic choices as main component. According to this approach, the study of truck drivers union’s organizational capacity allowed us not only to rebuild the dynamic of Argentinean industrial relations between 1991-2011, but also it collaborated with a deeper analysis of sectorial heterogeneity that union renewal showed in Argentina during that period of time. <![CDATA[Cooperation for autonomy? Explaining the paradox of brazilian foreign policy to Unasur]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000100097&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Como explicar o comportamento aparentemente paradoxal da Política Externa Brasileira para o regionalismo sul-americano? A literatura acadêmica especializada afirma existir um distanciamento do Brasil em relação a cooperação e integração regional na América do Sul. Esse distanciamento, porém, não desmantelou o regionalismo estabelecido em período anterior (Mercosul) e não impediu o estabelecimento da União de Nações Sul-Americanas (Unasul). A partir da formulação do conceito de Cooperação para Autonomia, o presente trabalho propõe uma resposta ao puzzle. O estudo utiliza a metodologia de Estudo de Caso combinada com modelos de Análise de Política Externa. A hipótese deste trabalho é que o baixo nível de engajamento do governo Lula em relação ao desenvolvimento institucional e à atribuição de responsabilidades à Unasul pode ser explicado pelo desejo de, por um lado, distanciar a PEB para arenas e temas globais e, por outro lado, ancorar tal distanciamento em uma lógica estatocêntrica. A essa estratégia, todavia, soma-se o interesse de assegurar os ganhos econômicos e comerciais brasileiros na região e de manter a estabilidade no campo da segurança no subcontinente. Como resultado, o Brasil adota um perfil reduzido na região, diminuindo os seus custos com a América do Sul, ao mesmo tempo em que busca preservar sua autonomia. Para verificação desta hipótese, o artigo analisa iniciativas de cooperação regional do Brasil nos campos do comércio (Mercosul Ampliado), infraestrutural (IIRSA) e de defesa (CDS). A pesquisa conclui que o perfil apresentado pela PEB junto à Unasul expressa a adequação nos moldes de pequenos ajustes nas relações com as nações vizinhas. Distinto da aparente ruptura na Política Externa, tal estratégia preserva os ganhos prévios do regionalismo sem, contudo, obstar uma maior inserção internacional e a busca por metas extrarregionais de Política Externa.<hr/>Abstract How to explain the apparently paradox in Brazilian Foreign Policy to South-American regionalism? The specialized academic literature points to a Brazilian detachment in South America related to cooperation and integration. This distance, however, did not dismantle the already stabilized regionalism (Mercosur) nor prevented the establishment of the Union of South American Nations (UNASUR). This paper analyses Brazilian Foreign Policy (PEB) strategy to South-American regionalism, having as a Case Study Brazil's policies in actions related to UNASUR. By formulating the concept of Cooperation for Autonomy the study delivers an answer to the puzzle. The article use Case Study methodologies combined with foreign policy models (Hermann). This paper hypothesis claims that the low level of Lula's government engagement towards institutional development and giving responsibility to UNASUR can be explained be the desire of, on the one hand distance Brazilian Foreign Policy to more global arenas and issues and, on the other hand, anchor this distancing in a state-centric logic. To this strategy, however, is added the interest of ensuring Brazilian economic and commercial gains in the region and maintaining stability in security related topics in the subcontinent. As a result, Brazil adopts a low profile in the region, decreasing its costs with South America at the same time as it seeks to preserve its autonomy. In order to verify the hypothesis, the paper analyzed Brazilian regional cooperation initiatives in fields as trade (expanded Mercosur), infrastructure (IIRSA) and defense (CDS). The research concluded that the PEB profile towards UNASUR shows small adjusts in the country relations with neighbor nations. Differing from the apparent rupture in Foreign Policy, this strategy preserves previous Brazilian gains with regionalism without creating obstacles to its major international insertion and its search for extra regional Foreign Policy goals. <![CDATA[What Averts Black and Browns of Political Representation? A 2014 Legislative Election Analysis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000100125&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Mesmo um observador leigo da política brasileira é capaz de constatar que os pretos e pardos estão excluídos das suas arenas decisórias. Contudo, a ausência de registros sobre a cor/raça de nossos políticos sempre dificultou o dimensionamento dessa sub-representação e as suas possíveis causas. Desde as eleições de 2014, porém, o Tribunal Superior Eleitoral computa a raça/cor dos candidatos registrados, o que permite contornar parcialmente essas dificuldades. Neste trabalho, recorremos a esses dados para dimensionar quão sub-representados pretos e pardos estão na Câmara dos Deputados e, sobretudo, testar algumas hipóteses explicativas de tal fenômeno. Os resultados indicam que as chances eleitorais de pretos e pardos são menores em relação às de brancos por causa de múltiplos fatores: (1) classe de origem, (2) acesso a recursos de campanha e (3) estruturas partidárias competitivas. Tudo isso sugere que medidas que busquem tornar a representação política mais diversa devem considerar a complexidade dos obstáculos interpostos a pretos e pardos.<hr/>Abstract Even a casual observer of Brazilian politics perceive the exclusion of blacks and browns from the Brazilian decision-making arenas. Nevertheless, the absence of records on the color/race of Brazilian politicians always difficult evaluating this underrepresentation and its possible causes. However, since the 2014 elections, the Superior Electoral Court computes the race/color of registered candidates, partially circumventing these difficulties. In this article, we use these data to gauge how underrepresented blacks and browns are in the Lower House and, above all, test some explanatory hypotheses of this phenomenon. Blacks and brows have reduced electoral chances compared to those of whites because of multiple factors: source class, access to campaign resources and competitive party structures. All this suggests that measures that seek to make the most diverse political representation should consider the complexity of the obstacles to the black and brown population in Brazil. <![CDATA[Interpretation and Collective Action: “Framing” in the Study on Social Movements]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000100143&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O ensaio bibliográfico responde à seguinte pergunta: quais são as contribuições e implicações da incorporação da abordagem de Goffman – e, particularmente, do seu conceito de enquadramento interpretativo – para o estudo da ação coletiva e, mais especificamente, dos movimentos sociais? O foco recai sobre a apresentação e a análise da pertinência e fertilidade dos conceitos de enquadramento interpretativo/molduras interpretativas para a pesquisa empírica sobre movimentos sociais. Para atingir o objetivo indicado acima, o manuscrito se estrutura da seguinte forma: a primeira seção resgata as principais características das formulações originais de Goffman sobre molduras interpretativas; a segunda seção descreve como o conceito de molduras interpretativas foi apropriado por pesquisadores de movimentos sociais; a terceira aborda as principais elaborações teóricas desenvolvidas em torno do conceito de molduras interpretativas na literatura de movimentos sociais; a quarta destaca alguns pontos de crítica a esta abordagem que apontam para futuros desenvolvimentos; por fim, as considerações finais apontam algumas potencialidades analíticas da abordagem das molduras interpretativas para a literatura brasileira de movimentos sociais. O texto conclui que a abordagem dos enquadramentos/molduras interpretativas, central na literatura internacional sobre movimentos sociais, oferece férteis instrumentos teóricos para os pesquisadores brasileiros avançarem na identificação e análise de mecanismos e processos explicativos dos movimentos sociais<hr/>Abstract This bibliographic essay aims to answer de following question: Which are the contributions and implications derived from the use of Goffman’s approach - particularly, his concepts of Framing/Frame - in the study of collective action and, more specifically, social movements? So it is a theoretical article that focuses on presenting and analyzing the pertinence and productivity of the concepts of Framing/Frame to the empirical research on social movements. To reach this objective, the manuscript is structured as follow: the first section recovers the main characteristics of Goffman’s original ideas on frames; the second section describes how the concept of frames was incorporated by social movements scholars; the third section addresses the main theoretical arguments developed around the concept of frames in social movements literature; the fourth section highlights some criticisms to the frames approach that points to future developments; lastly the final considerations points some analytical contributions of frames approach to the Brazilian literature on social movements. The conclusion is that frames approach, that occupy a central position in the international literature on social movements, offers prolific theoretical instruments to the Brazilian scholars advancing in the identification and analysis of the explanatory mechanisms and processes of social movements.