Scielo RSS <![CDATA[Revista de Sociologia e Política]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-447820180001&lang=pt vol. 26 num. 65 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Políticas de gênero para a Defesa: os casos de Argentina e Brasil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução O artigo elenca as políticas de gênero para defesa, adotadas pelos governos da Argentina e do Brasil, de 2005 a 2015. A relevância do caso argentino decorre de o país ter se demonstrado bastante ativo, por meio de práticas de seu Ministério da Defesa. Por outro lado, no Brasil, ressalta-se a criação da Comissão de Gênero, no âmbito do Ministério da Defesa, que visa a efetivação dos direitos das mulheres e da igualdade de gênero. Métodos Para tanto, estabelece-se um estudo qualitativo, processual e histórico de fontes primárias advindas de publicações anuais, relatórios e atas de reuniões, em ambos os países. Resultados A partir da análise dos dois casos depreende-se que, mesmo diante de um cenário no qual a incorporação efetiva das mulheres ainda não foi concluída, a instituição de um Ministério da Defesa forte e impositivo, capaz de controlar as políticas propostas, atrelado a uma condução que estabeleça a equidade como um de seus pressupostos, foram os requisitos que possibilitaram à Argentina tornar-se uma expoente regional na temática de gênero. Discussão Embora verifique-se a atualidade do debate a respeito do gênero nas forças armadas, as contribuições científicas ao campo são exíguas. Desta maneira, os resultados apresentados são uma forma de atualizar os dados empíricos sobre a questão e fornecer insumos para ampliação da discussão sobre gênero nas Forças Armadas na América Latina.<hr/>ABSTRACT Introduction The article proposes to list gender policies for Defense adopted by the governments of Argentina and Brazil in the period of 2005 to 2015. The relevance of the Argentine case stems from the country that has shown very active practices of its Defense Ministry. On the other hand, in Brazil occurs the recent establishment of the Commission of Gender in the Ministry of Defense, which aims to achieve the women’s rights and gender equality. Methods Therefore, through a qualitative approach, procedural and historical the analysis uses primary sources from annual publications, reports and minutes of meetings in both countries. Results From the analysis of the two cases, it can be seen that, even in the face of a scenario in which the effective incorporation of women has not yet been completed, the institution of a strong and taxing Ministry of Defense capable of controlling the proposed policies, linked to a which establishes equity as one of its presuppositions, were the requirements that allowed Argentina to become a regional exponent in the theme of gender. Discussion Although the current debate on gender in the Armed Forces is relevant, the scientific contributions to the field are limited. Thus, the results presented are a way of updating the empirical data on the issue and provide inputs to expand the discussion about gender in the Armed Forces in Latin America. <![CDATA[La Vicepresidencia y las coaliciones políticas: el caso de Argentina]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introdución El artículo se propone estudiar la Vicepresidencia y su papel en la conformación de las coaliciones políticas. La Vicepresidencia es una institución poco estudiada en América Latina. En los diferentes países presentan funciones que pueden ser distintas, pero hay una en común: el reemplazo del Presidente en caso de ausencia temporal o definitiva. El trabajo analiza el caso argentino y toma el gobierno de la Alianza (1999-2001) y el de Cristina Kirchner y su Concertación Plural (2007-2011). En ambos casos el Vicepresidente fue de un partido distinto al del Presidente y que conformaba la coalición o el acuerdo político. Métodos El estudio considera factores normativos y políticos. El normativo se refiere a las facultades constitucionales de la Vicepresidencia. Los políticos son: el modo de designación del Vice; el tipo de relación que se establece entre el Presidente y el Vicepresidente; el papel que le asigna el Presidente a su Vice; el modo en que el Vicepresidente desempeña su papel; y el peso de las fuerzas políticas que los mismos representan. Resultados Los resultados del estudio muestran la importancia de la relación entre el Presidente y el Vicepresidente para el mantenimiento de las coaliciones poco institucionalizadas y donde las facultades de los Vicepresidentes son ambiguas o reducidas. Discusión El resultado del artículo agrega perspectivas a la incipiente discusión sobre las funciones y la utilidad de la Vicepresidencia especialmente cuando esta institución sella acuerdos o coaliciones de gobierno. El estudio aporta una clasificación sobre los tipos de Presidente y de Vicepresidente, cuya combinación puede significar situaciones de cooperación o de conflicto que pueden influir en el éxito o el fracaso de la coalición de gobierno.<hr/>Abstract Introduction This study covers the role of Vice presidencies and their role in the consolidation of political coalitions. Vice Presidency in Latin America is not a thoroughly - researched institution. Its functions and faculties vary across the regions countries, but there is one that is common to all of them: replacing the president should he or she become temporarily or definitively absent. This paper analyzes this developments in Argentina and it covers the case of Alianza government (1999-2001) and that of Cristina Kirchner and her Concertación Plural (2007-2011). In both cases the president was chosen from a different party than that of the President, one that form part of a coalition or political agreement. Methods This study considers some factors that are normative, while others that are political. With respect to normative factors we must especially consider the faculties, attributes and competences that the Constitution assigns to the Vice President. Among the political factors its worth highlighting the method of Vice-presidential appointment, the relationship thats establish between the President and the Vice President, the role assigned to the Vice President by the President, the performance and method under that role and the weight of political influences, they both represent. Results The results of this study show the importance of the relationship between the President and the Vice President for the maintenance of the coalitions that are not very institutionalized, and where the Vice Presidents faculties are either ambiguous or reduced. Discussion The results of the paper bring a different perspective of the discussion regarding the functions and utility of Vice Presidents, especially when their role is to seal agreements or coalitions. This paper presents a classification of the types of Presidents and Vice Presidents and the various combinations that could result in either cooperation or conflict, and could influence the success or failure of a coalition. <![CDATA[Trajetória socioeducacional dos ministros brasileiros na Nova República (1985-2014)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000100039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução Analisa-se a composição ministerial da Nova República a partir de cinco fatores: sexo, etnia, idade, procedência regional e escolaridade. Métodos A pesquisa foi realizada por meio de trabalho empírico e qualitativo sobre o perfil dos ministros da Nova República. Utilizou-se entrevistas, questionários e informações online de vários sites oficiais. Resultados Mostra-se a tímida democratização do ministério no que toca ao gênero e etnia, a idade média avançada dos ministros ao longo de todo o período, o recrutamento prioritário nas regiões mais ricas e mais populosas, mas contemplando todas as regiões do país. Por fim, destaca-se a surpreendente escolarização desse grupo. De outra parte, verifica-se que, na área econômica, a qualificação acadêmica profissional dos ministros é superior à dos demais e que esse aspecto tem sido constante em todos os governos. Discussão Sem levar em conta as alianças político-partidárias, inerentes ao presidencialismo de coalizão, mostra-se que, em termos regionais, o gabinete atesta a validade de um dos princípios desse modelo, qual seja, o do equilíbrio federativo. Ademais, ministros altamente educados e com longas carreiras não têm necessariamente habilidades específicas para as pastas que ocupam. São pessoas acima dos 50 anos de idade, do sexo masculino, recrutadas nos estados mais ricos e que estudaram nas melhores escolas. O recrutamento do ministério reflete o arranjo político do Brasil (o “presidencialismo de coalizão”) e a desigualdade estrutural do país.<hr/>ABSTRACT Introduction The ministerial composition of the New Republic is analyzed through five factors: sex, ethnicity, age, regional origin and education. Methods The poll was performed through empirical and qualitative work about the profile of the ministers of the New Republic. Interviews, questionnaires and online information from many official websites were used. Results The timid democratization of the ministry is shown, in terms of gender and ethnicity, the advanced average age of the ministers throughout the whole period, the priority recruitment in the wealthiest and most populous regions, but contemplating all regions of the country. Finally, it is noteworthy the astounding schooling of this group. On the other hand, it is stated that in the economic area, the professional academic qualification of the ministers is superior to the others’, and that this aspect has been constant in all governments. Discussion Not taking into account the political-partisan alliances, inherent in the coalition presidentialism, it is shown that in regional terms, the cabinet affirms the validity of one of the principles of this model, which is the principle of the federative balance. Furthermore, highly educated ministers who have long careers do not necessarily have specific skills to the functions they occupy. They are people over the age of 50, male, recruited in the wealthiest states, who studied in the best schools. The recruitment of the ministry reflects the political arrangement of Brasil (the “coalition presidentialism”) and the structural inequality of the country. <![CDATA[A Comunidade Andina no século XXI: entre bolivarianos e a Aliança do Pacífico]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000100062&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução O principal objetivo deste trabalho é analisar a Comunidade Andina no contexto do regionalismo latino-americano do século XXI. Após contextualizar a inserção da Comunidade Andina a partir da perspectiva do desenvolvimento de um regionalismo pós-hegemônico no princípio deste século, o estudo tem como objetivos apresentar e discutir o atual estado institucional e político do processo de integração andino. Métodos Para o estudo da Comunidade Andina (CAN) foram aplicados tanto um estudo teórico e bibliográfico sobre o tema, como houve esforço para a obtenção de dados primários de ordem qualitativa e quantitativa sobre a temática. Os autores realizaram entrevistas com parlamentares de diferentes países no Parlamento Andino, com sede em Bogotá (CO) para compor a análise deste estudo, incluindo entrevistas qualitativas com o presidente e vice-presidente do órgão naquela época. Também foram empregados dados estatísticos do Latinobarômetro para arregimentar os argumentos defendidos neste trabalho. A partir da obtenção destes dados, foi possível realizar uma discussão a respeito das atuais fragilidades e carências da CAN. Resultados O trabalho conclui que o processo de integração andino é composto por uma situação de desconhecimento, descrédito e falta de legitimidade, reflexo da percepção social quanto à integração. O trabalho também sugere que a polarização ideológica dos países-membros da integração sub-regional pode afetar a desestruturação desse processo, em razão de outros esquemas de integração, priorizando perspectivas de inserção regional bolivariana – Aliança Bolivariana para as Américas – ALBA, ou liberal - Aliança do Pacífico. Discussão Os resultam apontam que a CAN vive um processo de desintegração andina. Ainda assim, defende-se o que foi construído a partir do projeto da CAN desde o final dos anos 1960. O desenvolvimento de padrões comerciais comuns, de um sistema jurídico comunitário complexo e a constituição de um parlamento regional são conquistas andinas as quais não podem ser extintas, pois representam verdadeiro avanço na integração desses Estados e povos. Desta maneira, o estudo apresenta uma análise consistente e bastante atual sobre a perspectiva da integração andina, inovando ao trazer para a discussão os atuais projetos de integração (ALBA e Aliança do Pacífico) os quais incidem nas dificuldades da CAN.<hr/>ABSTRACT Introduction The purpose of this article is to analyze the Andean Community in the context of the 21st century Latin American regionalism. After introducing the Andean Community (AC) in a conjuncture defined by the development of a Post-Hegemonic regionalism, the study aims to present and discuss the current institutional and political situation of the Andean integration. Methods In this research, we have sought to apply a theoretical and bibliographical analysis as well as to collect qualitative and quantitative primary data about the topic. The authors conducted interviews with members of the Andean Parliament, settled in Bogotá (CO), in order to complement the reflections of this study. Some of those were semi-structured interviews with the President and the Vice-President of this parliamentary body. It was also analyzed statistical data from the Latinobarometer with the aim to strengthen the arguments presented in this article. Due to the gathering of these data, it was possible to respond questions related to the fragilities and deficiencies of the AC. Results The article concludes that the Andean project is currently seen in a context of unawareness, discredit and lack of legitimacy, reflecting the social perception regarding Andean integration. This study also argues that the ideological polarization of Andean member-states has affected the disruption of this process, due to the prioritization of other perspectives of regional insertion, Bolivarian – the Bolivarian alliance for the Americas – or liberal – the Pacific Alliance. Discussion Results have indicated that the AC is suffering from a disintegration process. However, the development of regional commercial standards, a complex communitarian justice system and the constitution of a directly elected parliament are Andean achievements which should not be extinguished, as represents a significant progress to the integration of Andean states and society. In this sense, this study presents an innovative and current analysis of the Andean integration, through discussing how recent integration projects at stake (ALBA and Pacific Alliance) have increased the challenges faced by the Andean Community. <![CDATA[Políticas extremadas: polarização partidária e questões sociais nos Estados Unidos (1936-2012)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000100081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução O artigo estuda a polarização política nos Estados Unidos no que se refere às questões sociais entre 1936 e 2012. Por meio do uso de plataformas programáticas em âmbito nacional, o estudo busca verificar a suposta polarização entre os dois principais partidos e contribuir para novas formas de pesquisa nos estudos partidários. Métodos Foram utilizadas as plataformas programáticas do Partido Republicano e do Partido Democrata como indicativo de posição ideológica. Por meio da construção de categorias e, posteriormente, de escalas de gradação obtidas em programas computacionais como SPSS, ManyEyes/IBM e NVivo, os posicionamentos políticos desses partidos foram mensurados buscando-se verificar aproximações e distanciamentos ideológicos. Resultados Os resultados nos indicam que, de fato, há uma polarização partidária no período recente no que tange às questões sociais, causada, principalmente, por uma radicalização conservadora republicana iniciada em meados da década de 1970. Discussão Fruto de um exaustivo trabalho de leitura, interpretação e codificação de 40 documentos abarcando quase um século de história, o presente artigo contribui para uma melhor apreensão de um fenômeno político e social atual de grande importância na Ciência Política.<hr/>ABSTRACT Introduction This article dedicates itself to the study of the political polarization’s social issues in the United States between 1936-2012. Through the use of platforms at the national level, this study aims to verify the supposedly polarization between the two main political parties in this country and to contribute to new research methods in the study of political parties. Methods The Republican and Democratic national platforms were used as an indicative of party ideological position. As such, through the creation of categories and, afterwards, scales of gradation built through informational programs such as SPSS, ManyEyes/IBM and NVivo, the political positioning of these two parties were mesured and compared seeking to verify ideological approximations and distancing. Results The results show us that, indeed, thre is a party polarization in recent period when referring to social issues caused, mainly, by a conservative ascendancy by the Republican party that began in the 1970s. Discussion Result of an exaustive work of reading, interpreting and coding of 40 documents that embrace almost a century of history, this article contributes to a greater comprehension of a recent political and social phenomena of great importance for Political Science. <![CDATA[Corações, mentes e estratégias: a relação entre “marqueteiros” e políticos durante as eleições de 2012 em Fortaleza]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000100105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Introdução O artigo investiga as convergências e divergências entre agentes políticos e agentes do campo da comunicação que trabalharam na construção da imagem pública de Elmano de Freitas, candidato do PT à Prefeitura de Fortaleza nas eleições de 2012. A hipótese que guia o trabalho é a seguinte: não obstante a crescente profissionalização das campanhas eleitorais e a expertise cada vez mais refinada dos agentes da comunicação, os atritos verificados na relação entre “marqueteiros” e núcleo político evidenciam a subordinação dos consultores, uma vez que os políticos mantêm o papel de orientar as diretrizes de campanha. Métodos Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com cinco dos principais agentes envolvidos na referida campanha, sendo dois do núcleo político e três do núcleo de marketing. As entrevistas foram concebidas de modo a contemplar quatro tópicos: 1) profissionalização das campanhas; 2) construção da imagem do candidato; 3) participação de Lula na campanha; 4) a marca do PT na disputa eleitoral de 2012. Resultado Verificou-se que, na eleição estudada, existiu uma parcial convergência de ideias entre o núcleo político e o núcleo de comunicação em relação às estratégias da campanha: o ponto mais polêmico se referiu a quanto da administração petista que então se encerrava deveria ser levado ao público nas peças de campanha; já o consenso se refere à demanda por frequente inserção de Lula nos materiais veiculados. Assim, o contexto eleitoral, o perfil mais (ou menos) ideologizado do núcleo político e a trajetória profissional dos consultores de comunicação influenciaram diretamente o desenho das estratégias adotadas no HGPE. Discussão O artigo contribui com a literatura da área uma vez que, no Brasil, são raros os trabalhos dedicados a compreender as particularidades que marcam a administração das campanhas eleitorais e os conflitos de bastidores entre os núcleos político e de comunicação das candidaturas. Ademais, o debate metodológico sobre a utilização das entrevistas como técnica mais apropriada para a obtenção de informações em determinadas situações aponta para a necessidade de aprimorar o emprego de métodos qualitativos na Ciência Política.<hr/>ABSTRACT Introduction The article aims to investigate the convergencies and divergencies between politicians and media consultants who worked for the PT (Workers’ Party) campaign in the 2012 elections. Our main hipothesis is: Notwithstanding the increasing professionalism of electoral campaigns and the refined expertise of communication professionals, the divergences between political consultants and politicians show the subordination of the first ones, since politicians maintain the role of stablishing campaign guidelines. Methods Our methodology comprehends literature review and semi-structured interviews with four of the most important agents involved in the campaign for Fortaleza’s City Mayor. The interviews were structured in order to cover the following issues: 1) the professionalization of political campaigns; 2) the candidate’s image-building; 3) the participation of the former Brazilian president Lula in the local campaign; and 4) the image of the Workers’ Party in the 2012 elections. Results We concluded that there in the election analyzed there was a partial convergence of ideas between the politicians and media consultants regarding the campaign strategies. The political context and the professional trajectory of the communication consultants interviewed have straight influence in the elaboration of the strategies adopted over the campaign. Discussion Moreover, the article contributes to the literature once in Brazil it is rare to find works which focus on understanding the campaign’s “backstage”, highlighting the internal conflicts between the political and communication core of the campaign. In addition, the methodological debate about the use of interviews as a more appropriate technique for obtaining information points to the need to improve the use of qualitative methods in Political Science. <![CDATA[La política de la protesta en regímenes autoritarios: síntesis crítica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782018000100132&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción A través de una revisión crítica de la literatura reciente, el ensayo explora la relación entre protesta contenciosa y regímenes autoritarios, y examina las dinámicas y consecuencias que emergen durante el conflicto político. Métodos Para lo anterior se discuten tres elementos que los especialistas han identificado como los principales en esta relación: oportunidades y amenazas políticas; ciclos de protesta y sostenibilidad de los movimientos sociales; y la relación entre violencia estatal y acción colectiva. Resultados La recurrencia de la protesta en regímenes represivos muestra la capacidad de la sociedad civil para articular este tipo de acciones contenciosas. Discusión No obstante, las trayectorias y resultados dependen, por una parte, de las características políticas del régimen y la competencia del gobierno para responder a los desafíos colectivos; y, por otra parte, de la capacidad de los oponentes de montar ciclos de protestas densos en participación durante un periodo significativo, del tipo de tácticas adoptadas, y de la capacidad de adaptación y resiliencia a la violencia estatal.<hr/>ABSTRACT Introduction Through a critical review of recent literature, the essay explores the relationship between contentious protest and authoritarian regimes and examines the dynamics and consequences that emerge during the political conflict. Methods three elements that scholars have identified as key in this relationship are discussed: the political opportunities and threats, cycles of protest and the sustainability of the social movements, and the relationship between state violence and collective action. Results Recurrence of protest in repressive regimes shows the ability of civil society to articulate these contentious actions. Discussion However, paths and results depend, on the one hand, on the political features of the regime and on the competence of the government to respond to collective challenges; and, on the other hand, on the ability of opponents to mount cycles of protest that are dense in participation during a significant period, the type of tactics adopted, and the adaptability and resilience to the State violence.