Scielo RSS <![CDATA[Revista de Sociologia e Política]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-447820170003&lang=pt vol. 25 num. 63 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Preferências políticas e escolhas individuais: Uma perspectiva de países Latino Americanos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Analyzing the “left” and “right” political positions of individuals is challenging because personal attributes may influence political decisions without directly causing them. This issue may be even more pronounced in Latin America, where young democracies encounter the challenge of stabilizing political choices over time. This study contributes to the literature by analyzing the influence of personal attributes on political choices, focusing on the early 2000s, when the “left” turn occurred. The present study relies on the World Values Survey's fifth wave (2005-2008) to fulfil this objective. This dataset is composed of data that have been collected globally, and the questions are related to diverse subjects associated with the quality of life of individuals. From the available sample, we included all of the Latin American countries that participated in this wave: Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Mexico, Peru, and Uruguay. In this study, the aim is to directly understand the impact of these individuals own attributes on their declared self-positioning about the political leaning. To this aim, an ordered logit model was used to analyse how each variable exerts influence on the political leaning of the respondents. Our results found that political cleavages depend on demographic factors, economic factors, and individual opinions in agreement with previous studies. Increased age, religious service attendance, and satisfaction with one's financial life increase the tendency of individuals for self-positioning to the right of the political spectrum. The possession of a university degree and residence in a large city increases the likelihood of individuals of self-identifying with a leftist political position. This study contributes to the literature by analysing the influence of personal attributes on political choices. Although this research represents an important step toward understanding political leanings in Latin American countries, a significant amount of future research remains. The definitions of “left” and “right” continue to be unclear as they relate to dimensions that include democracy, autocracy, and political reform. Understanding the ways individuals set up their choices would increase the responsibility of political parties and authorities for the hidden claim the population has about their deliverables. At the same time, studies like ours may enhance the awareness of the general impression over political party choices of candidates. Finally, even with so many confounding aspects in this antagonist position, the left and the right continue to be a simple way to characterize veiled assumptions. Therefore, it may be an ambiguous form of defining choices, but this seemingly binary choice is still very significant for voters in Latin America.<hr/>Resumo A análise das posições individuais com relação ao posicionamento político entre direita e esquerda é um trabalho desafiador, pois características pessoais podem influenciar decisões políticas sem, no entanto, serem sua causa original. Esse problema pode ser ainda mais pronunciado na América Latina, onde as jovens democracias têm o desafio de estabilizar as escolhas políticas ao longo do tempo. Esse estudo contribui para a literatura analisando as influências das características pessoais nas escolhas políticas, com foco no início dos anos 2000, quando ocorreu a “virada da esquerda”. O presente estudo utiliza dados do World Values Survey em sua quinta onda (2005 – 2008) com esse objetivo. Essa base de dados é construída através de uma coleta global de dados e as questões são relacionadas a diferentes assuntos que implicam em impressões sobre a qualidade de vida dos indivíduos. A partir dos dados disponíveis, incluímos os países latino-americanos que participaram dessa onda: Argentina, Brasil, Chile, Colômbia, México, Peru e Uruguai. Nesse estudo, o objetivo foi estimar diretamente o impacto das características individuais dos respondentes desses países em suas autodeclarações a respeito de seu posicionamento político. Com esse objetivo, estimamos um modelo de logit ordenado para a melhor compreensão da forma como cada variável afetava a escolha de posicionamento individual. Nossos resultados apontam que a inclinação para posicionamento político depende de fatores demográficos, econômicos e opiniões individuais, corroborando com estudos anteriores. Conforme o indivíduo envelhece, apresenta maior frequência em cultos religiosos e se sente satisfeito com sua vida financeira, ele apresenta uma maior tendência de se auto declarar como “direita”. Ter completado o ensino superior e residir em uma cidade grande aumenta a probabilidade dos indivíduos se identificarem como “esquerda” no espectro político. Esse estudo contribui para a literatura ao analisar as influências das características pessoais nas escolhas de posicionamento político. Embora essa pesquisa represente um passo importante no sentido de decifrar as inclinações políticas em países da América Latina, uma significativa parcela de assuntos interessantes ainda estão em aberto. As definições de “esquerda” e “direita” continuam obscuras quando as relacionamos com temas como democracia, autocracia e reformas políticas. Entender os caminhos que cada indivíduo utiliza para fazer suas escolhas aumentaria a responsabilidade dos partidos políticos e das autoridades no sentido que as demandas não reveladas da população seriam melhor atendidas. Ao mesmo tempo, estudos como o nosso permitem que seja potencializada a conscientização dos partidos políticos com relação aos candidatos que os representam no sentido de atender às percepções dos eleitores. Por fim, mesmo com muitos aspectos conflitantes nas posições políticas extremas, os termos esquerda e direita continuam caracterizando hipóteses básicas sobre o que representam. Então, mesmo sendo definições ambíguas, essa escolha binária é ainda muito significativa para eleitores da América Latina. <![CDATA[Desvendando a relação entre corrupção e participação política na América Latina: diagnóstico e impactos da exposição a atos corruptos sobre a participação política]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000300027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Investigamos a relação entre corrupção e participação política na América Latina a partir da seleção de três blocos de países que se situam em baixa, intermediária e alta posições no ranking de experiência com corrupção: Chile e Uruguai, Costa Rica e Nicarágua e México e Peru. O nível de análise é individual e a fonte de dados são três rodadas de pesquisas do Barômetro das Américas: 2006 (2008) e 2010. Dentre os principais resultados, destacam-se: (1) a identificação de quatro modalidades de participação política; (2) a existência de um padrão de associação positivo entre a exposição à corrupção e engajamento em atividades participativas, sem distinção entre os três blocos de países; (3) a maior tolerância à corrupção dentre os indivíduos que possuem experiência com corrupção, independentemente dessa característica ser complementada por ativismo político.<hr/>Abstract We investigate the relationship between corruption and political participation in Latin America. We selected three blocks of countries that are situated in low, intermediary and high position in Experience of Corruption Ranking: Chile and Uruguay, Costa Rica and Nicaragua and Mexico and Peru, respectively. Our analysis occurs in individual level and we use as data source the Americas Barometer (2006) (2008) and 2010 rounds. We point as principal results: (1) the identification of four types of political participation; (2) a positive association between corruption and political participation, considering all rounds and all blocks of countries; and (3) the greater tolerance of corruption among individuals that have experienced corruption, regardless of this feature being followed by political activism. <![CDATA[Personal, Particular and Political: The Production of the Public Good in Daily Political]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000300053&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo El objetivo del artículo es estudiar, a través de la actividad de quienes ocupan cargos políticos, las prácticas concretas que intervienen en la producción del “bien público”, entendido como la distribución de los bienes públicos hacia los ciudadanos. El interés surge de la tensión entre el comportamiento ideal de los políticos –según reglas universales y públicamente orientadas- y una práctica concreta que implica tener en cuenta problemáticas de ciudadanos y grupos sociales determinados, así como los propios intereses políticos. Se cuestiona la relación entre impersonalidad e interés público, planteando que la distribución personalizada de los bienes públicos no supone necesariamente su apropiación privada. Se presenta el estudio empírico de la actividad cotidiana de diferentes políticos con distintos cargos electivos, pertenecientes al partido gobernante, en la provincia de Santiago del Estero, cuyo régimen político ha sido caracterizado por la importancia de las relaciones personales y la politización de la burocracia. Siguiendo una estrategia metodológica cualitativa- que recurre a las técnicas de las entrevistas en profundidad y a la observación no participante; se reconstruye su actividad política cotidiana y las nociones de los políticos sobre sus propias prácticas; prestando atención a las formas de vinculación con los ciudadanos y con otros políticos y funcionarios. El artículo muestra que las tareas de los políticos provinciales, involucran el contacto personalizado tanto con los ciudadanos, como con funcionarios de distintos niveles de la administración pública, que les permiten viabilizar la distribución de bienes públicos hacia sus representados; actividades principalmente de carácter informal. Se muestra que, aunque los objetos de sus acciones sean ciudadanos y grupos territoriales determinados –lejos de la ciudadanía concebida en forma abstracta-, ello no es necesariamente antagónico con la promoción del bien público. A su vez, los dirigentes pueden obtener un beneficio político personal, diferente de su interés “privado”, ya que necesariamente supone favorecer otros ciudadanos o grupos de ciudadanos. De este modo, el artículo logra poner en cuestión la relación canónica entre impersonalidad e interés público presente en la literatura académica, puntualizando la distinción entre personalización y privatización de lo público y planteando incluso la complementariedad entre las prácticas particularistas y la universalidad que se espera de los representantes políticos.<hr/>Abstract The purpose of the article is to study, through the activity of those in office, the actual practices in the production of the “common good”, understood as the distribution of public goods to the citizens. The interest arises from the tension between politicians ideal behavior -according to universal and publicly orientated rules - and an actual practice that supposes taking into account the interests of individual citizens and certain social groups, as well as the own political interests. The relation between impersonality and public interest is questioned, arguing that personalized distribution of public goods does not suppose necessarily its private appropriation. The article presents an empirical study of the daily activity of politicians with different positions in elective office, all of them belonging to the governing party, in the province of Santiago del Estero, where the political regime has been recognized by the importance of personal relations and bureaucracy politicization. Following a qualitative methodological strategy - that includes the techniques of in-depth interviews and non-participant observation-; the article presents empirical evidence on politicians daily activity and their notions about their practices; paying attention to their connections with the citizens and with other politicians and civil servants. The article shows that the activities of provincial politicians involve personalized contact with the citizens, as well as with civil servants of different levels of the public administration; which allow them facilitate the distribution of public goods to their electoral base; activities which are mainly informal. Although their actions benefit individual citizens and certain territorial groups -far from of the abstract notion of citizenship-, this does not exclude common good promotion. The leaders can also obtain a personal political benefit, different from their “private” interest, since it necessarily supposes favouring other citizens or groups of citizens. The article puts in question the canonical relation between impersonality and public interest –present in academic literature-, specifying the distinction between personal political links and privatization; even suggesting a complementary relation among particularistic practices and the universality expected from political representatives. <![CDATA[Magnitude eleitoral e representação de mulheres nos municípios brasileiros]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000300079&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo É argumento corrente na literatura sobre representação política de mulheres que sistemas mais proporcionais aumentam as chances de mulheres serem eleitas. O objetivo deste artigo é testar esta hipótese usando dados dos municípios brasileiros. Explorando uma regra estabelecida pelo Tribunal Superior Eleitoral em 2004 e 2008, que fixou o número de vereadores de cada município de acordo com o número de habitantes, utilizamos regressão descontínua (RD) para estimar o efeito causal de uma cadeira a mais na representação política de mulheres nas câmaras municipais. Nossos resultados mostram que este efeito é substantivo: onde havia uma cadeira adicional, quase 40% mais mulheres foram eleitas, e a probabilidade de um município eleger ao menos uma mulher aumentou em cerca de 20 pontos percentuais. Por outro lado, a explicação deste fenômeno contraria as hipóteses da literatura: especificamente, mostramos que uma cadeira a mais aumentou apenas o número de candidatos homens concorrendo, o que fragmentou suas votações e os deixou com desempenhos eleitorais piores. Deste modo, mesmo não tendo suas votações afetadas pelo número de cadeiras, mais mulheres acabaram eleitas.<hr/>Abstract It is a commonly known on the literature of women’s political representation that a more proportional electoral system can enhance their odds of being elected. In this article, we test this hypothesis using data from more than 10,000 elections in Brazilian municipalities. Exploiting a rule enacted by the Brazilian Tribunal Superior Eleitoral (TSE) for the 2004 and 2008 elections, which created population thresholds to set the numbers of legislators, we use a Regression Discontinuity Design (RDD) to estimate the causal effect of a unit seat increase on the women’s representation at city councils. Our results show this effect is substantive: an additional seat leads to a 40% increase on the number of elected women, and the probability of a least one woman being elected increased by 20 percentage points. However, we do not find empirical support for the main causal mechanisms proposed in the literature. Specifically, we show that one additional seat increases only the number of running male candidates, which fragmented their vote share; as a result, even with the same performance, more women were elected. <![CDATA[Transformações na cientificidade e o ajuste inferencial na Ciência Política: argumento e evidências na produção de alto fator de impacto]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000300103&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo analisa as transformações nos padrões de cientificidade da Ciência Política ao longo das duas últimas décadas. A análise oferece evidências que corroboram a hipótese de que a produção de alto fator de impacto na Ciência Política vem passando por um processo de ajuste às regras de inferência. Este ajuste termina por configurar uma condição característica que conceituamos como o Pluralismo Inferencial, no qual coexistem múltiplas lógicas de causação para a produção de inferências válidas. A partir de uma metodologia original e de dados de contagem, a análise empírica busca testar a ocorrência deste ajuste numa população composta por 2.331 artigos publicados em cinco periódicos no período 2005-2015.<hr/>Abstract This paper analyses transformations in the scientific status of Political Science in the two last decades. The analysis provides evidence corroborating the hypothesis about the high impact production has been adjusting to the rules of inference. This adjustment brings about a characteristic condition called Inferential Pluralism in which coexist multiple logics of causation to produce valid inferences. Empirically, the paper develops an original methodology, based in text analysis and mining data analysis, to measure Inferential Pluralism and test the argument in a population of 2331 articles published in five high impact journals in period 2005-2015. <![CDATA[Deputies and Bussiness World Lobbying in Argentina and Brazil: The Emergence of a Specialist’s Category]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000300139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo se propone describir algunas características sociológicas de aquellos representantes corporativos empresariales que han sido legisladores en Brasil y Argentina en la última década. Para ello se trabajó con las bases de datos disponibles del proyecto Élites Parlamentarias-PELA de la Universidad de Salamanca, construía bajo la dirección de Manuel Alcántara. Al mismo tiempo, se triangulo dicha información con fuentes cualitativas. Los resultados nos hablan de la emergencia de una categoría de especialistas en la representación de intereses empresariales que han emergido a partir de las oportunidades que la democracia abrió en ambos países. En ese sentido, la dimensión política parece adquirir más preeminencia que los rasgos sociológicos de los agentes seleccionados. Ello nos permitirá dialogar con algunas teorías que sostienen la existencia de una nueva política asociada a tendencias globales.<hr/>Abstract This article proposes to describe different characteristics from deputies in Argentina and Brasil who are, at the same time, representants of business world. To work this, we use the tools bringing by Salamanca University program of Parliamentarian Elites in Latin America. This work is developed under direction of Manuel Alcántara Saéz from 1994. The results show us the emergence of a new category of specialist in representation of interest. This phenomenon is possible thanks to opportunities open by democracy in both cases, more than sociologic characteristics. The essay tries to discuss theories that emphasizes the emergence of new politics linked with globalization process. <![CDATA[Redistribuição de renda, pobreza e desigualdade territorial no Brasil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782017000300159&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Políticas redistributivas centralizadas podem induzir resultados desiguais entre os territórios? Respondemos afirmativamente a esta questão, apresentando evidências de que a transferência de renda para indivíduos, promovida por uma política social em que a arrecadação e o gasto são centralizados, como o Benefício de Prestação Continuada (BPC), não se traduz automaticamente em redistribuição de recursos entre territórios. Embora a adoção de políticas de redistribuição de renda no nível interpessoal seja importante para suavizar as tendências de extrema pobreza, estes ganhos em bem-estar não reduzem mecanicamente as disparidades entre as regiões brasileiras. Nas situações em que fatores exógenos à estrutura fiscal impedem que a alocação de recursos siga a distribuição espacial da necessidade, políticas redistributivas centralizadas podem colaborar para o aumento da desigualdade territorial.<hr/>Abstract Can centralized redistributive policies lead to unequal results among territories? This study gives an affirmative answer to this question and presents evidences that the redistribution of income at the interpersonal level, promoted by social policy in which both revenue and expenditure are centralized – Benefício de Prestação Continuada (BPC) (Continuous Cash Benefit Payment) - is not automatically translated into redistribution of funds among territories. Although the adoption of income transfer policies in the interpersonal level is important to reduce overall regional poverty, the welfare gains do not necessarily mean a reduction of the interregional disparities in Brazil. In circumstances where exogenous factors affect the equalizing effect of income spending - when spending does not follow the spatial distribution of necessity (social vulnerability concentration), centralized redistributive policies can contribute to the increase in territorial inequality.