Scielo RSS <![CDATA[Gestão & Produção]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-530X20140003&lang=en vol. 21 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Analysis of R&D&l dynamics towards building up the Sectoral System of Innovation for electric power in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo mostra evidências de que as empresas brasileiras do setor de energia elétrica vêm construindo trajetórias cada vez mais intensivas em tecnologia, materializadas em seus esforços envidados em atividades de P&D&I. Analisa a dinâmica da inovação tecnológica nesse setor à luz de sua motivação para inovar, das estratégias organizacionais (competitivas a tecnológicas) e da cadeia produtiva, formada pelos processos de geração, transmissão, distribuição e comercialização de energia. A título de ressaltar sua relevância estratégica para o Brasil, note-se que o setor de energia elétrica cresceu a taxas médias superiores ao PIB nacional durante a primeira década deste século, aumentando cerca de 4% ao ano pelo lado da demanda (EMPRESA..., 2011a). O presente artigo explora a hipótese de que as empresas de energia elétrica apresentam complexidade tecnológica e, por sua monta, têm investido em tecnologia e inovação, contribuindo com a construção de um Sistema Setorial de Inovação (SSI) no Brasil. Evidencia-se isso por meio da avaliação da dinâmica de P&D&I e das ações institucionais de quatro empresas de energia do Brasil (Cemig, Furnas, CPFL e Eletronorte), sendo que essas se consolidam em centros de P&D&I, redes de pesquisa, execução de planos de P&D&I e ações conjuntas com agências governamentais. Porém, o uso de indicadores organizacionais e setoriais permite depreender que os esforços de inovação tecnológica ainda não são suficientes para a constituição de um SSI robusto.<hr/>This article shows that Brazilian companies in the electric power sector are increasingly building technological paths, materialized through their efforts in R&D&I activities. It analyzes the dynamics of technological innovation in this sector, considering its motivation to innovate, organizational strategies (competitive and technological), and the supply chain, which is formed by the processes of generation, transmission, distribution and commercialization. In order to evidence its strategic importance to Brazil, the electricity sector grew at average rates of roughly 4% per year, which have surpassed the growth of the GDP during the first decade, regarding the demand side (EMPRESA..., 2011a). This article explores the hypothesis that the energy companies pursue technological complexity and invest in technology and innovation, contributing to the construction of a Sectoral System of Innovation in Brazil. This can be observed through the evaluation of the R&D&I dynamics and institutional actions of four energy companies (Cemig, Furnas, CPFL and Eletronorte), which correspond to the existence of R&D&I centers, research networks, R&D planning and partnerships with governmental agencies. However, the use of organizational and sectoral indicators lead to the conclusion that technological innovation efforts are not sufficient to constitute a robust Sectoral System of Innovation in Brazil. <![CDATA[<b>Organizational context as a support to innovation</b>: <b>a comparative case study in brazilian companies</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste artigo é investigar, por meio do contexto organizacional, a adoção de práticas de gestão da inovação de produtos e os desafios enfrentados pelas organizações para aumentar seu desempenho inovador. Foram selecionadas como dimensões de estudo 1) a cultura de inovação; 2) a estrutura organizacional e governança para inovação; e 3) os relacionamentos com o ambiente externo. A escolha deste tema se justifica pelo fato de que contextos organizacionais que potencializam a performance inovativa ainda não estão totalmente desvendados e pela carência de trabalhos empíricos que analisem a realidade das práticas propostas no mundo organizacional, em especial no Brasil. Como base conceitual, apresentam-se abordagens modernas para a inovação, as quais reconhecem que não bastam processos bem estruturados para que a inovação ocorra, mas também um contexto que promova a atividade inovadora. A realização de pesquisa exploratória qualitativa é efetuada por meio de um estudo de casos múltiplos. Nele, os sistemas de gestão da inovação de quatro empresas com atividade relevante de desenvolvimento de produtos no Brasil são estudados. Os principais resultados caracterizam os desafios intraorganizacionais e indicam a alta interdependência entre o contexto organizacional e a consistência dos processos de inovação, bem como a influência da estrutura organizacional em como as iniciativas fluem através de processos de inovação.<hr/>The aim of this paper is to investigate, through the organizational context, the adoption of management practices for product innovation and the challenges faced by organizations to increase their innovative performance. To this end, the following dimensions are studied: 1) innovation culture, 2) organizational structure and governance for innovation, and 3) relationships with the external environment. The choice of this theme is justified by the fact that organizational contexts that enhance innovative performance are still not fully unraveled, and by the lack of empirical studies that analyze the reality of the practices proposed in the organizational world, especially in Brazil. Modern approaches to innovation are presented as a conceptual basis. These approaches recognize that well-structured processes are not sufficient for innovation to occur, but an environment conducive to innovative activity is also needed. The realization of exploratory qualitative research is conducted through a multiple case study. In this study, the management systems of four enterprises with innovation activity and relevant product development in Brazil are studied. The main results characterize the intra-organizational challenges and indicate high interdependence between organizational context and consistency of processes of innovation, as well as the influence of organizational structure on how initiatives flow through innovation processes. <![CDATA[<b>Innovative food</b>: <b>neophobic behavior and challenges for the sector industries</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta os resultados de um estudo exploratório que pretendeu analisar a atitude de 476 consumidores do município de Campo Grande quanto à sua percepção, motivação e tendência à neofobia alimentar quanto ao consumo de um produto alimentar inovador, o pão de queijo com cenoura desenvolvido pelo SENAI/MS. Para o tratamento dos dados, foi realizada a análise estatística de correspondência múltipla e análise de cluster com o auxílio do software francês SPAD. Os resultados dessas análises permitiram a composição de uma tipologia de comportamentos. Quatro grupos mais representativos daquela amostra foram definidos como: "Pão de queijo, só se for caseiro", "Adoro inovação, desde que a aparência do produto seja semelhante à do caseiro", "Confio mesmo em marca conhecida" e, por fim, "Nada disso me interessa". Os resultados mostraram que três dos quatro grupos de respondentes apresentaram tendências de rejeição ao produto alimentar inovador/não familiar. Comportamentos menos neofóbicos foram percebidos nos grupos melhor representados por mulheres, com as maiores rendas e níveis de informação. A falta de tempo ou habilidade no preparo do alimento e a habilidade da indústria em oferecer produtos parecidos com o caseiro ou com aquele que foi feito pela mãe/avó são as principais justificativas para as atitudes positivas em relação ao novo produto. Os resultados deste artigo representam para a indústria e outros agentes dos poderes público e privado importantes fontes de informação para construção de suas políticas.<hr/>This article presents the results of an exploratory study that sought to analyze the attitude of 476 consumers in the city of Campo Grande about to their perception, motivation and tendency to food neophobia regarding the consumption of an innovative food product, the cheesy bread with carrot developed by SENAI/MS. Data were statistically treated by multiple correspondence analysis and cluster analysis with the help of the French software program SPAD. The results of these analyses allowed the composition of a typology of behaviors. The four most representative groups from that sample were defined as: "Cheese bread, only if it is homemade", "I like innovation, as long as the product appearance is similar to the homemade one", "I really trust in a well-known brand", and "None of that interests me". The results showed that three of the four groups of respondents tended to reject innovative/unfamiliar food products. Less neophobic behaviors were perceived in groups more represented by women with higher income and level of information. The lack of time or skill in the preparation of food and the ability of the sector to offer products similar to the homemade ones or to those made by mothers/grandmothers are the main reasons for the positive attitudes toward the new product. The results of this paper represent, for the industry and other public and private powers, important information sources for building their policies. <![CDATA[<b>Characterization and location of companies of technological knowledge intensive business services in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Um grupo específico de serviços intensivos em conhecimento denominados internacionalmente KIBS - Knowledge Intensive Business Services vem ganhando destaque nos estudos de serviços, posto que são considerados fundamentais para o fomento do desenvolvimento, tanto das empresas, como de regiões e países. Estudos específicos de aglomerações de KIBS sinalizam uma concentração dessas atividades nas regiões metropolitanas, mas no caso brasileiro não há, até o momento, um mapeamento sistemático em nível nacional. O objetivo desta pesquisa foi identificar aglomerações de um típico específico de KIBS, os Technological Knowledge Intensive Business Services (T-KIBS). Na identificação das aglomerações foram calculados os Quocientes de Localização (QL) de cada município e, por meio de um software de georreferenciamento, foi apresentado um mapa consolidado das aglomerações encontradas. Observou-se uma alta concentração geográfica desses serviços em regiões mais desenvolvidas do país, confirmando a característica dessas atividades, que é o uso intensivo do conhecimento e da tecnologia. Ao mesmo tempo, verificou-se uma alta dispersão dos valores de QLs encontrados, confirmando as diferenças das atividades de serviço em relação ao tipo de mercado e à natureza do processo produtivo.<hr/>A specific group of services, knowledge intensive, internationally known as KIBS - Knowledge Intensive Business Services, has been gaining distinction in service studies because they are considered essential for the development of companies, regions and countries. Specific studies on KIBS clustering indicate a concentration of these activities in metropolitan areas, but a systematic mapping at national level is not available in the Brazilian case so far. The purpose of this research was to identify clusters of a specific type of KIBS, the Technological Knowledge Intensive Business Services (T-KIBS). To this end, the Location Quotient (LQ) of each city was calculated and a consolidated map of the clusters founded through the use of a geo-referencing software was presented. There is a high geographical concentration of these services in more developed regions, confirming the nature of intensive use of knowledge and technology. At the same time, a high dispersion of LQ values was verified, confirming the differences in service activities in relation to the type of market and the nature of production process. <![CDATA[<b>The application of RFID in logistics</b>: <b>a case study of Infrastructure and Monitoring System of Loads in the State of Santa Catarina</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os transtornos no controle de cargas de produção circulantes impõem um desafio aos elementos participantes de um sistema logístico, principalmente no que se refere ao monitoramento do peso e volume, localização, horários e movimentação. Os departamentos responsáveis possuem dificuldades em conseguir informações rápidas e precisas sobre os veículos em trânsito, não só para efetuar o controle e o monitoramento do tráfego, mas também para fins de planejamento e segurança. Com isso, a integração de tecnologias de informação torna-se determinante para o compartilhamento do conhecimento em um sistema logístico. Nesse caso, a aplicação da tecnologia RFID (Radio Frequency Identification) é um dos fatores que pode atuar a fim de fornecer subsídios para melhor análise e gestão de riscos. A partir deste contexto, o objetivo deste trabalho foi o de abordar como um sistema logístico solucionou diferentes problemas encontrados em um processo de monitoramento de trajeto e controle de informações, por meio da tecnologia RFID. Para tanto, utilizou-se como objeto de estudo o caso do Sistema de Infraestrutura e Monitoramento de Cargas do Estado de Santa Catarina (SIMCESC). O artigo inicia com uma fundamentação teórica sobre uma série de problemáticas envolvidas em processos logísticos, seguindo com as características esperadas para o melhor funcionamento de um sistema. Em seguida, tem-se a contextualização sobre como as tecnologias de informações podem auxiliar no gerenciamento da logística, em especial o RFID. Descreve-se então o SIMCESC, com a posterior análise obtida com o cruzamento dos dados levantados da literatura, objetivando identificar como o sistema utilizou o RFID para realizar a solução dos problemas. Desse modo, pode-se verificar a contribuição da tecnologia ao caso estudado, evitando problemas comuns na logística, como atrasos de caminhão que não são informados, demora no repasse das informações à empresa e falhas no monitoramento do trajeto. Também são apontados os melhoramentos proporcionados na automatização dos processos, registro dos dados, rastreamento de cargas e a garantia de rigor e qualidade para a logística.<hr/>Disorders in controlling the production of circulating loads impose challenges to the participant elements of a logistics system, particularly with regard to monitoring weight and volume, location, time, and handling. Responsible departments have difficulties getting rapid and accurate information about the vehicles in transit, not only to perform the control and monitoring of traffic, but also for planning purposes and safety. Thus, the integration of information technology becomes decisive for knowledge sharing in a logistics system. In this case, the application of RFID (Radio Frequency Identification) is one of the factors that can provide subsidies for better analysis and risk management. From this context, the aim of this study was to address how a logistics system has solved other problems found in the monitoring of path process and information control using RFID technology (Radio Frequency Identification). To this end, the case of the System of Infrastructure and Monitoring of Loads of the State of Santa Catarina (SIMCESC) was used as an object of study. The article begins with a theoretical basis on a range of issues involved in logistics processes, then a list of the features expected to improve the system operation is presented. After that, it contextualizes how information technology can help manage logistics, especially RFID. Next, it describes the SIMSESC, with the subsequent analysis of the case study, in which there is a crossing of the compiled data from the literature in order to identify how the system used RFID to solve its problems. Thus, the contribution of technology to the case studied can be verified, avoiding common problems in logistics such as delays of trucks that are not informed, delays in the transfer of information to the company, and failures in the monitoring of paths. Also, we observed the improvements provided by process automation, data logging, load tracking, and guarantee of rigor and quality for logistics. <![CDATA[<b>POLCA System</b>: <b>literature review, classification, and analysis</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta uma revisão bibliográfica (20 artigos) sobre o sistema de coordenação de ordem (SCO) denominado Paired-cell Overlapping Loops of Cards with Authorization (POLCA). A partir de tal revisão, propôs-se um sistema de classificação do sistema POLCA baseado em quatro categorias: sistema POLCA considerado (original/modificado); objetivo principal da pesquisa; fonte da publicação; e metodologia de pesquisa empregada. Uma vez classificada e estruturada, a revisão bibliográfica serviu de base para uma análise do tema. A literatura pesquisada mostrou a existência de algumas lacunas que merecem ser exploradas em pesquisas futuras, são elas: proposta de novas melhorias no sistema POLCA original, ou mesmo a hibridização de tal sistema com outro SCO; comparação, via simulação ou teoria de filas, do sistema POLCA com outros SCOs utilizados em ambientes de alta variedade de produtos; mostrar a aplicação do sistema POLCA na prática. Além disso, referente à prática, principalmente brasileira, tem-se que o sistema POLCA ainda é pouco conhecido em território nacional. Devido a esse fato, muitas oportunidades existem para os gerentes de Planejamento e Controle da Produção na prática, uma vez que internacionalmente tal sistema vem mostrando excelentes resultados em termos de redução de lead time.<hr/>This paper presents a literature review (20 articles) on the system for coordinating order (SCO) called Paired-cell Overlapping Loops of Cards with Authorization (POLCA). Based on this review, a system for classifying the POLCA was proposed including four dimensions: the POLCA system (original and modified), main purpose of research, paper source, and research method used. Once classified and organized, the literature review provided a basis for a comprehensive topic analysis. The review conducted identified some gaps in the literature that should be explored in future studies, such as: improvements to the original POLCA system or hybridization of this system with other SCOs; comparison by simulation or queuing models of the POLCA system with other SCOs used in high product variety environments; and a practical application of the POLCA system. Furthermore, with regard to its use, especially in Brazil, it was found that POLCA is still little known nationally. <![CDATA[<b>Goal Programming and Data Envelopment Analysis combined with Fuzzy Theory to evaluate efficiency under uncertainty</b>: <b>application in mini-factories of the auto parts segment</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O mercado mundial de peças para automóveis é tipicamente caracterizado pela presença marcante de fornecedores globais que são continuamente pressionados a reduzir custos e aumentar a produtividade e a competitividade. Nesse contexto, este artigo propõe novos modelos, denominados FGPDEA, que combinam a Análise por Envoltória de Dados (Data Envelopment Analysis - DEA), a Teoria Fuzzy e a Programação por Metas (Goal Programming - GP), visando aumentar a discriminação entre as Unidades Tomadoras de Decisão (Decision Making Units - DMUs) num ambiente sob incerteza. Foi feita uma aplicação real dos modelos FGPDEA para se avaliar a eficiência de sete minifábricas do segmento de autopeças. Os resultados obtidos mostraram-se aderentes à realidade estudada, identificando de forma confiável quais minifábricas são eficientes e quais delas são mais sensíveis ao efeito da incerteza.<hr/>The global market for automotive parts is typically characterized by the strong presence of global suppliers, which are continually pressured to reduce costs, and increase productivity and competitiveness. In this context, this paper describes a new FGPDEA model that combines Data Envelopment Analysis (DEA) and Fuzzy Goal Programming, thereby aiming to increase the discrimination among Decision Making Units (DMUs) in an environment under uncertainty. A real application of the FGPDEA model was carried out to evaluate the efficiency of seven mini-factories (DMUs) of the auto parts segment. The results obtained in this real problem were adherent to the reality studied, reliably identifying which mini-factories were efficient and which ones were more sensitive to the effect of uncertainty. <![CDATA[<b>Fast fashion in the footwear industry</b>: <b>sector intervention in the productive network of Nova Serrana</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Em 2008, fabricantes de calçados da região de Nova Serrana juntamente com seus fornecedores de insumos articularam uma intervenção setorial destinada a aumentar a diversidade da oferta na cadeia de suprimentos, acelerar o desenvolvimento de novos produtos e reduzir os custos dos insumos. A despeito do interesse das partes, a intervenção não produziu os resultados desejados. Este artigo busca entender os motivos que bloquearam tais objetivos. Foram estudados quinze fabricantes de calçados e quinze fornecedores de insumos. O método de pesquisa foi o estudo de caso múltiplo. Em sessões de grupos focados com os empresários, foi construída uma estrutura de construtos e variáveis que desvelou a inter-relação entre a flexibilidade de suprimento e o desenvolvimento de produtos. Os achados sugerem que a demanda por exclusividade de insumos, imposta pelos grandes fabricantes de calçados, a possibilidade de conflito com os representantes dos grandes e médios fornecedores de insumos, o receio de cópia das criações, a desatenção a demandas locais e o desempenho insatisfatório em entregas causaram o insucesso da intervenção.<hr/>In 2008, shoe manufacturers in the region of Nova Serrana, along with their input suppliers, articulated a sectoral intervention aimed at increasing the diversity of the supply chain, accelerating new product development, and reducing input costs. Despite the interest of the actors, the intervention did not produce the desired results. This article seeks to understand the reasons that blocked these objectives. We studied fifteen footwear manufacturers and fifteen suppliers. The research method was the multiple case studies. In focus group sessions with business owners, we built a framework of constructs and variables that revealed the relationship between the flexibility of supply and product development. The findings suggest that the demand for exclusivity of supplies imposed by the major footwear manufacturers, the possibility of conflict with the representatives of large and medium-sized suppliers, the fear of copy creation, the inattention to local demands and unsatisfactory performance in deliveries caused the failure of this intervention. <![CDATA[<b>Socialization mechanisms and value creation in buyer-supplier relationships</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem por objetivo investigar o impacto dos mecanismos de socialização na criação de valor no relacionamento cliente-fornecedor. Desenvolvido a partir da visão relacional e dos mecanismos de socialização, argumenta-se que o relacionamento cliente-fornecedor pode impactar positivamente a cadeia de suprimentos. Foi adotado o método de pesquisa Survey, desenvolvida com 91 executivos de Compras e Supply Chain no Brasil, e a amostra foi analisada utilizando o modelo de equações estruturais. A principal contribuição desta pesquisa é a presença de baixas evidências empíricas, indicando que o capital relacional está associado a altos níveis de ganhos.<hr/>This paper aims to investigate the impact of socialization mechanisms for value creation in buyer-supplier relationships. Drawing upon relational view and socialization mechanisms, it is argued that the buyer-supplier relationship can provide positive outcomes for its supply chain. Structural Equation Modeling performed on data collected from Purchasing and Supply Chain Executives indicates that both formal and informal socialization mechanisms positively impact the level of relational capital of supply chain. The main contribution presented by this research is the non-strong empirical evidence, indicating that relational capital is associated with higher levels of earnings for firms. <![CDATA[<b>Coordination in the Brazilian green coffee market</b>: <b>the disservice of the classification by defects</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O mercado do café brasileiro é coordenado por um mecanismo regulatório responsável pela padronização e classificação oficial dos lotes da produção nacional. O cerne do sistema de classificação são os deméritos das amostras, o que desprestigia a qualidade intrínseca dos cafés comercializados e compromete seu desempenho em preço. Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que estudou a tríplice inter-relação entre o sistema de classificação do café, os atributos de qualidade requeridos pela indústria e a remuneração do produto ao cafeicultor. Treze agentes da cadeia produtiva foram investigados: cinco cooperativas das principais regiões cafeeiras do país, cinco torrefadoras a elas associadas e três empresas intermediárias (traders) da região de Hamburgo, na Alemanha. Os resultados atestam a necessidade de intervenção na coordenação do mercado e revelam estratégias já implantadas pelo setor produtivo capazes de evidenciar melhor a qualidade dos lotes nas negociações, orientar melhor o sistema de pagamento e criar condições para melhor desempenho em preço do produto no mercado internacional.<hr/>The Brazilian green coffee market is coordinated by a regulatory mechanism responsible for the official standardization and classification of the national production. The core of the classification system is a sample demerit index, which depreciates the intrinsic quality of traded coffees and affects their market performance. This paper presents the results of a research which studied the triple inter-relationship between the classification system, the quality attributes required by industry, and the product payment. Thirteen supply chain agents were investigated: five coffee cooperatives from Brazil's main producing regions, five roasting companies linked to them, and three intermediary companies (traders) from the region of Hamburg, Germany. The results confirm the need for intervention in the market coordination. They also reveal strategies already implemented by the productive sector that are able to evince the quality of batches during negotiation, better guide the payment system, and create conditions for a better product price performance in the international market. <![CDATA[<b>Characterization of profile and main drivers for transitions in project management offices</b>: <b>A longitudinal case study in a high-tech company</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho objetiva, por meio da abordagem de estudo de caso longitudinal, apresentar e analisar a mudança evolutiva da atuação e do desempenho do Escritório de Projetos (PMO) de uma empresa de base tecnológica. O estudo tem caráter exploratório enfocando o entendimento dos elementos que motivaram as transições ocorridas no PMO ao longo de 13 anos de atuação. Para tal, foram levantadas informações relativas às funções exercidas pelo PMO ao longo desse período, assim como as relações deste com gerentes e equipes de projetos, gerentes funcionais e alta administração. Dados representativos do desempenho dos projetos e do PMO são apresentados. Verificou-se que as tensões vivenciadas são os principais motivadores das mudanças, sendo estas determinadas pelas funções e resultados apresentados pelo escritório. O estudo permitiu construir um quadro explicativo das transições que atingem o PMO, o qual pode ser utilizado para a realização de estudos mais abrangentes e de caráter mais descritivo.<hr/>Through the longitudinal case study approach, this paper aims to present and analyze the evolutionary change of the procedure and performance of a technology-based company Project Management Office (PMO). The study has exploratory character and focuses on understanding the factors that motivated the transitions occurring in the PMO over 13 years of experience. To this end, information was raised on the functions performed by the PMO during this period, as well as its relations with managers and project teams, functional managers and senior management. Representative performance data about projects and PMO are presented. It was found that experienced tensions are the main drivers of change, which are determined by the functions and results shown by the office. The study allowed the construction of a framework to explain the transitions that reach PMO, which can be used to conduct more comprehensive studies in more descriptive character. <![CDATA[<b>Alignment of IT projects with organization business models</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en A necessidade de alinhar objetivos e estratégias da organização à execução dos portfólios, programas e projetos não é uma tarefa trivial. Muitas vezes, os projetos de TI são entregues com tecnologia revolucionária, no entanto, não em aderência plena às necessidades do negócio. O modelo de negócio (MN) pode ser visto como ferramenta conceitual essencial para capturar, compartilhar e criar uma visão comum do modelo da organização. O presente estudo buscou identificar o nível de maturidade do alinhamento dos projetos de tecnologia da informação (TI) aos modelos de negócio nas organizações no Brasil. Para tanto, foi realizada uma pesquisa exploratório-descritiva de natureza quantitativa com utilização do método levantamento de campo (survey). Responderam ao questionário 327 profissionais atuantes em projetos de TI de fevereiro a abril de 2012. Foram aplicadas técnicas estatísticas descritivas e univariadas, como a distribuição das frequências percentuais, além da análise multivariada, especificamente a técnica exploratória de Análise de Componentes Principais para Dados Categóricos (CATPCA). Em resposta ao objetivo principal desta pesquisa, obteve-se um escore de 3,42, classificado como nível de maturidade '3-estabilizado/ focado', isto indica o início da utilização da TI de forma estratégica nos negócios. A análise dos resultados também demonstrou que a formalização de uma sistemática de gestão de projetos de TI é um processo em solidificação crescente dentro das organizações, a estrutura organizacional funcional ainda é a mais praticada, embora a estrutura 'projetizada' tenha conquistado seu espaço, apresentando-se na segunda posição. O escritório de projetos lidera como sendo a área que seleciona, prioriza e monitora projetos. Por meio de testes de hipóteses, verificou-se que o escritório de projetos e a estrutura organizacional 'projetizada' são aspectos positivos e significativos no alinhamento dos projetos de TI aos modelos de negócios.<hr/>The need to align organizations' objectives and strategies with the implementation of portfolios, programs, and projects is not a trivial task. Frequently, IT projects are based on revolutionary technology although not in full compliance with the business needs. Business model (BM) can be seen as an essential conceptual tool to capture, share, and create a common vision of an organization model. The present study aimed to identify the level of the alignment maturity of information technology projects with the organizations' business models in Brazil. For this purpose, an exploratory descriptive research was carried out using a survey questionnaire that was answered by 327 professionals involved with IT projects from February to April 2012. Descriptive statistics as well as univariate statistical analysis, such as frequency distribution percentage, and multivariate analysis, specifically the exploratory technique Categorical Principal Components Analysis (CATPCA) with optimal scaling, were applied. Based on the main goal of the present study, the score of 3.42 was obtained, and it indicates a maturity level '3-stablished/focused', which means the beginning of strategic use of IT in business. The analysis of the results also demonstrated that the formalization of IT project management in organizations has grown; the functional organizational structure is still the most commonly used although the projectized structure has gained popularity, and it is at the second position. The project management office (PMO) leads as the area that selects, prioritizes, and monitors projects. Based on hypothesis tests, it was verified that PMO and the projectized organizational structure are positive and significant aspects in the alignment of IT projects with business models. <![CDATA[<b>Supply chains of manufacturers belonging to the automotive and home appliance sectors</b>: <b>A comparative analysis by means of case studies</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste artigo é identificar e comparar características estruturais e relacionais de cadeias de suprimentos produtoras de motores para automóveis e de cadeias do setor de linha branca instaladas no Brasil. Foram realizados para isso três estudos de caso em cada um destes setores. Os processos de reestruturação dos dois setores desde meados da década de 1990 apresentaram traços semelhantes, e as montadoras estudadas aumentaram suas bases de fornecimento em função da ampliação da diversidade de modelos e produtos produzidos. Mas há diferenças entre os dois setores no que tange à sazonalidade de demanda, ao comprimento (quantidade de elos) das cadeias e às relações das montadoras com fornecedores de segundo nível (da segunda camada de fornecimento). Os resultados mostram que, em cada setor, mesmo quando possuem objetivos estratégicos e prioridades competitivas de produção em alguma medida similares, as empresas adotam práticas e configurações de Gestão da Cadeia de Suprimentos (GCS) distintas. Em cada um dos setores, há diferenças estruturais e relacionais importantes entre as cadeias de suprimentos. As montadoras estudadas apresentam diferentes níveis de terceirização de componentes, têm suas plantas posicionadas a distâncias distintas dos respectivos conjuntos de fornecedores e possuem diferentes políticas de suprimentos e números de fornecedores.<hr/>The main goal of this article is to identify and compare structural and relational characteristics of Brazilian supply chains that produce car engines and home appliances. With this purpose we carried out three case studies in each of these industries. The restructuring of the two industries since mid-1990s had similar traits, and automakers increased their supply bases due to the expansion of the diversity of products. But there are differences between the two groups regarding the seasonality of demand, the number of tiers in the supply chains and the relationships between assemblers and second tier suppliers. The results show that, in each sector, even when companies have similar competitive priorities and strategic objectives, they adopt distinct supply chain configurations and management practices. In each sector, there are structural differences among supply chains in the levels of outsourcing, in the geographic distance between assemblers and suppliers, in procurement policies and in the number of suppliers. <![CDATA[<b>Estimating the influence of macroeconomic variables on steel sales organizations using ARMAX</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo utiliza a metodologia ARMAX para a previsão de faturamento de empresas inseridas na indústria siderúrgica nacional. O artigo buscou evidenciar as relações existentes entre os faturamentos futuros contra informações macroeconômicas bem como os próprios dados defasados das receitas das companhias siderúrgicas. A análise foi empregada no período do segundo trimestre de 2002 ao último de 2010 e compreendeu quatro empresas: CSN, Gerdau, Usiminas e Vicunha. Para cada uma das tais companhias, foram estimadas 6.480 estruturas distintas, sendo selecionadas as que detinham os melhores critérios de informação (AIC). O estudo mostra que, de fato, os dados passados são relevantes para as estimativas futuras dos faturamentos das companhias. Além disto, a principal variável exógena do ARMAX foi a taxa de juros, representada pela SELIC, seguida do PIB e da inflação. A partir desta dinâmica, é possível auxiliar gestores, investidores e analistas de mercado para melhor gerenciamento de seus ativos.<hr/>This research applied ARMAX methodology for forecasting the revenue of companies in the Brazilian steel industry market. Thus, the article sought to highlight the relationship between future revenues through the data of interest rates, economic growth and inflation rate, as well as its own revenue lagged. Analysis was employed with four companies: CSN, Gerdau, Usiminas and Vicunha. The sample period extended from the second quarter of 2002 to the last quarter of 2010. For each of these companies, 6480 different structures were estimated, and those containing the best information criteria (AIC) were selected. The study shows that, in fact, the past data are relevant to predict the future revenues of enterprises. Moreover, the main exogenous variable of ARMAX was interest rate - represented by the SELIC rate, followed by GDP and inflation rate. This dynamics could help managers, investors and market analysts to manage their assets better. <![CDATA[<b>Management of international projects</b>: <b>a bibliometric study</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2014000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en A economia global, apoiada no avanço tecnológico, reformas políticas e interdependência econômica, proporcionou um ambiente de negócios que difere radicalmente dos cenários do passado. Esse novo contexto conduziu as empresas ao desenvolvimento e execução de projetos que ultrapassam suas fronteiras nacionais, tanto em termos de escopo, como em relação à composição das equipes de projeto. Todavia, os projetos internacionais geralmente implicam riscos e incertezas maiores que os projetos tradicionais, tornando a competência em gestão de projetos internacionais um elemento estratégico para as organizações da atualidade. O objetivo deste trabalho é realizar uma análise da literatura sobre o tema de gerenciamento de projetos internacionais, buscando identificar os principais desafios e características desta gestão. A abordagem metodológica utilizada é a de revisão sistemática da literatura, tendo como base a teoria bibliométrica e a análise de redes sociais. A base de dados escolhida para a seleção dos artigos que compõem a amostra foi a ISI Web of Knowledge (Web of Science). As análises conduzidas sugerem que grande parte da literatura disponível envolvendo o tema de gerenciamento de projetos internacionais apoia-se em pesquisas cujas bases teóricas remetem a investigações de diferenças culturais e comportamentais entre indivíduos. Os resultados também sugerem que um dos principais desafios à gestão de projetos internacionais reside na integração adequada do projeto em si e suas equipes dispersas, processo que é dificultado por barreiras comunicativas, de compartilhamento de conhecimento e de tomada de decisão inerentes a esse contexto.<hr/>The global economy, supported by technological progress, political changes and economic interdependency, has shaped a business environment that differs radically from the past. This new context has conducted organizations to develop and execute projects beyond national boundaries, both in terms of project scope and composition of project teams. However, international projects usually imply greater risks and uncertainty, making competence in the management of international projects a strategic element to organizations these days. The aim of this paper is to analyze the literature related to the management of international projects, trying to identify the main challenges and characteristics of this management activity. The methodological approach is based on systematic literature review, supported by bibliometric techniques and social network analysis. The database chosen for the selection of sample articles was the ISI Web of Knowledge (web of Science). Analyses suggest that a major portion of the literature related to the management of international projects has its theoretical foundations on investigations of cultural and behavioral differences between individuals. Results also suggest that one of the main challenges to the management of international projects resides on the effective integration of the project itself and its dispersed teams, a process that tends to be hampered by communicative, knowledge sharing, and decision making barriers inherent to this context.