Scielo RSS <![CDATA[Gestão & Produção]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-530X20160002&lang=en vol. 23 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200233&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Sustainable supply chain management: current debate and future directions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200235&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper is a research brief on sustainable supply chain management and covers some of the key elements of literature’s past debate and trends for future directions. It highlights the growth of this research area and reinforces the importance of a full consideration of all three key dimensions of sustainability when managing sustainable supply chains, i.e., the financial, environmental and social dimensions. Therefore, supply chain decision makers need to unequivocally assess the impact of their decisions on the financial, environmental and social performances of their supply chains. This paper also argues that risks and opportunities are the key drivers for supply chain decision makers to adopt sustainability within their operations, and that barriers to sustainability adoption exist. This research highlights that, depending on the focus adopted, supply chains can evolve and shift from more traditional to more sustainable approaches over time. The paper concludes with some promising avenues for future investigation.<hr/>Resumo Esse artigo é um research brief da literatura de gestão sustentável de cadeias de suprimento, o qual cobre alguns elementos-chave do discurso atual da literatura e das tendências de direções futuras. Este artigo destaca o crescimento desta área de pesquisa e reforça a importância da consideração integral das três dimensões-chave da sustentabilidade dentro das cadeias de suprimento: as dimensões financeira, ambiental e social. Desta forma, tomadores de decisão na cadeia de suprimento precisam avaliar os impactos de suas decisões na performance financeira, ambiental e social de suas cadeias. Este artigo também destaca que os riscos e as oportunidades são os grandes motivadores para que os decisores dentro da cadeia de suprimento adotem o conceito de sustentabilidade em suas operações, e que barreiras à sustentabilidade existem. Essa pesquisa destaca que, dependendo do foco adotado, cadeias de suprimento podem evoluir e mudar de posturas mais tradicionais para posturas mais sustentáveis ao longo do tempo. O artigo conclui destacando algumas áreas promissoras para investigação futura. <![CDATA[Key transition points: the climbing to Quality Management System maturity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200250&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Com o grande número de empresas certificadas na norma ISO 9001, cresce a demanda por métodos de mensuração e evolução da Maturidade dos Sistemas de Gestão da Qualidade (SGQs). O presente trabalho teve por objetivo identificar quais são os construtos e os principais pontos de transição na Maturidade de SGQs por meio de uma investigação empírica utilizando análise fatorial e análise de cluster. A coleta de dados foi realizada a partir de pesquisa tipo survey com a participação de 179 empresas de diversos portes, segmentos e estados brasileiros que demonstram que, além daqueles construtos identificados na literatura, identificou-se a presença de um novo, a “Agilidade e Integração por Meio da Tecnologia da Informação”. Os construtos, bem como os pontos de transição identificados por análise de cluster podem ser úteis para gestores e pesquisadores interessados na temática de gestão e maturidade de processos, ainda que estes sistemas sejam tão difundidos na indústria. Especificamente, para profissionais, consultores e gerentes, este estudo pode ser útil, de modo a orientar seus esforços por melhores resultados de desempenho nas operações em suas empresas.<hr/>Abstract The demand for measurement and evolution methods of Quality Management System (QMS) Maturity has grown due to the great number of companies certified at ISO 9001. This paper aimed to identify the constructs and key transition points in the Maturity of QMSs through an empirical research using factorial and cluster analyses. Data was collected from a sample composed of 179 Brazilian companies of several sizes, segments and geographical positions. In addition to the constructs found in the literature, the empirical results identified a new construct - “Agility and Integration by Information Technology”. Although QMSs are widespread in industry, the identification of constructs and their transition points by cluster analysis can be useful to managers and researchers interested in the maturity management process. This study can be especially useful to guide the efforts of experts, consultants and managers in increasing company operational performance. <![CDATA[Mathematical modeling for optimization of periodicity in the preventive maintenance plans]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200267&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Propõe-se, com este trabalho, apresentar o desenvolvimento de um modelo de otimização de periodicidade dos planos de manutenção preventiva de ativos industriais por meio do estudo da vida útil dos sistemas, fundamentado pelo uso, tempo, condição, custos. A modelagem matemática utilizada foi implementada computacionalmente por meio do MATLAB. O objetivo do modelo é proporcionar maior confiabilidade às instalações, alinhadas ao resultado financeiro do negócio. A linha de pesquisa está integrada ao processo de gerenciamento de manutenção centrada em confiabilidade (MCC).<hr/>Abstract This study aims to present the development of a model for optimization of periodicity in the preventive maintenance plans of industrial assets, through the study of the lifespan of systems justified by use, time, condition, and costs. The mathematical modeling used was implemented computationally using the MATLAB® software. The aim of this model is to provide increased reliability to the facilities, in line with the financial results of the business. The line of research is integrated into the Reliability Centered Maintenance (RCM) management process. <![CDATA[Metaheuristic approaches for the vehicle routing problem with time windows and multiple deliverymen]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200279&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste trabalho, aborda-se o problema de roteamento de veículos com janelas de tempo e múltiplos entregadores, uma variante do problema de roteamento de veículos que, além das decisões de programação e roteamento dos veículos, envolve a determinação do tamanho da tripulação de cada veículo de entrega. Esse problema surge na distribuição de bens em centros urbanos congestionados em que, devido aos tempos de serviço relativamente longos, pode ser difícil atender todos os clientes durante o horário de trabalho permitido. Diante dessa dificuldade, uma alternativa consiste em incluir a designação de entregadores adicionais para reduzir os tempos de serviço, o que gera custos adicionais aos custos tradicionais de deslocamento e utilização de veículos. Dessa forma, o objetivo é definir rotas para atender grupos de clientes, minimizando o número de veículos usados, o número de entregadores designados e a distância total percorrida. Para tratar o problema são propostas duas abordagens metaheurísticas baseadas em Busca Local Iterada e Busca em Vizinhança Grande. O desempenho das abordagens propostas é testado utilizando conjuntos de instâncias disponíveis na literatura.<hr/>Abstract This paper addresses the vehicle routing problem with time windows and multiple deliverymen, a variant of the vehicle routing problem which includes the decision of the crew size of each delivery vehicle, besides the usual scheduling and routing decisions. This problem arises in the distribution of goods in congested urban areas where, due to the relatively long service times, it may be difficult to serve all customers within regular working hours. Given this difficulty, an alternative consists in resorting to additional deliverymen to reduce the service times, which typically leads to extra costs in addition to travel and vehicle usage costs. The objective is to define routes for serving clusters of customers, while minimizing the number of routes, the total number of assigned deliverymen, and the distance traveled. Two metaheuristic approaches based on Iterated Local Search and Large Neighborhood Search are proposed to solve this problem. The performance of the approaches is evaluated using sets of instances from the literature. <![CDATA[Mixed assembly line balancing method in scenarios with different mix of products]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200294&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Linhas de montagem mista combinam a fabricação de diferentes modelos de produtos em uma única linha de montagem, proporcionando flexibilidade de produção de acordo com a sazonalidade de vendas, evitando a baixa utilização dos ativos. Este artigo propõe uma heurística para balanceamento em linhas de produção sujeitas a distintos mix de produtos com vistas a atenuar as restrições de capacidade nas estações de trabalho e aumentar a eficiência de balanceamento. A abordagem proposta foi aplicada em uma linha de montagem mista com 7 modelos de produtos. Os resultados foram considerados satisfatórios, segundo avaliação de especialistas, quando avaliados em termos de capacidade produtiva, ciclo de fabricação e balanceamento de linha.<hr/>Abstract A mixed-model assembly line can manufacture different products in the same assembly line, providing flexible production according to demand seasonal behavior. This article proposes a heuristic that aims to balance production lines subjected to several product models in order to attenuate capacity restrictions in workstations and increase the balancing efficiency. The proposed approach was applied to a mixed assembly line composed of seven product models. The results were considered satisfactory when assessed in terms of production capacity, manufacturing cycle time, and assembly line balancing. <![CDATA[Individual competencies and organizational modernity: a comparative study between professionals from Minas Gerais and Bahia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200308&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho tem como objetivo central comparar resultados de duas pesquisas empíricas destinadas a investigar relações entre os construtos Competências Individuais e Modernidade Organizacional. Em outros termos, investigar até que ponto o discurso que faz apelo à valorização dos trabalhadores e à necessidade de competências cada vez mais sofisticadas tem sido suportado por uma modernidade na gestão das organizações investigadas. Utilizando como referencial teórico o modelo de indicadores de modernidade organizacional, assim como revisão procedida por esse autor de estudos anglo-americanos e franceses sobre o construto Competência. Para tal, analisa resultados de dois levantamentos empíricos abrangendo um total de 703 profissionais vinculados a organizações mineiras e baianas. Em termos metodológicos, os levantamentos podem ser caracterizados como de natureza quantitativa, realizados por meio da técnica de survey. Os resultados revelam que a demanda por profissionais dotados de competências cada vez mais abrangentes e sofisticadas não tem sido acompanhada, em mesmo nível, por uma modernidade de políticas e práticas de gestão, sugerindo a necessidade de ambientes organizacionais mais aderentes aos novos perfis profissionais requeridos.<hr/>Abstract This paper aims to analyze the results of two empirical studies designed to investigate the relationships between the constructs Individual Competencies and Organizational Modernity. In other words, we sought to investigate the extent to which the discourse that appeals to the exploitation of workers and the need for increasingly sophisticated competencies has been supported by modernity in the management policies and practices. Using the framework of Organizational Modernity and a review of Anglo-American and French Research on the construct Competencies developed by the latter author, the article presents the results of two empirical surveys covering 703 professionals related to organizations from the states of Minas Gerais and Bahia. In methodological terms, the research can be characterized as quantitative, conducted by means of the survey technique, using questionnaires to collect data. The results show that the demand for professionals with increasingly comprehensive and sophisticated skills has not been accompanied, at the same level, by the modernization of policies and management practices, suggesting the need for organizational environments more adherent to the new professional profiles required. <![CDATA[Application of lean approach in the product development process: a survey on Brazilian industrial companies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200320&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo De acordo com a literatura da área, os princípios enxutos não devem somente ser aplicados na manufatura, mas também se estender para outros processos, principalmente aos mais a montante na cadeia de produção, como é o caso do processo de desenvolvimento de produto (PDP), o qual possui grandes oportunidades para a aplicação desses princípios. É importante que o produto seja desenvolvido com base nos princípios enxutos, para que possíveis desperdícios provenientes do PDP sejam evitados no momento da manufatura. O desenvolvimento de produto enxuto consiste em aplicar no PDP tanto os princípios enxutos, aprendidos em Lean Manufacturing (LM), quanto as práticas enxutas específicas para o desenvolvimento de produtos. Este artigo objetiva investigar se empresas industriais brasileiras, com o LM considerado consolidado, transferem os princípios e práticas enxutos para o PDP. Os dados foram obtidos por meio de uma pesquisa survey, com uma amostra de 47 empresas industriais brasileiras. Além de análise descritiva, também foi realizada uma análise de Cluster, considerando o grau de aplicação das práticas e princípios enxutos no PDP. A análise dos resultados evidencia que a maioria das empresas transferiu os princípios enxutos aprendidos com o LM para o PDP, mas ainda não consegue aplicar, em mesmo grau, as práticas enxutas no PDP. Por outro lado, 15% das empresas da amostra, apesar de terem consolidado o LM e terem um processo de desenvolvimento considerado crítico para o negócio, não estenderam os princípios e nem as práticas enxutas para o PDP.<hr/>Abstract According to the literature, lean principles should be applied not only in manufacturing, but should also be extended to other processes, especially to those more upstream along the production chain, such as the product development process (PDP), which presents great opportunities for the application of these principles. It is important that the product be developed based on lean principles, so that potential wastes from the product development process are avoided in manufacture. Lean development consists in trying to apply both the lean principles learned in Lean Manufacturing (LM) and the specific lean practices for product development. This paper aims to investigate whether Brazilian companies with well-established Lean Manufacturing transfer the lean principles and practices to the product development process. Data were obtained through a survey conducted in 47 industrial Brazilian companies. In addition to descriptive analysis, an analysis of Cluster was performed considering the degree of implementation of the lean practices and principles in the PDP. The results of these analyses show that most companies transfer lean principles learned from the LM to the PDP, but they still cannot apply lean practices in the PDP to the same degree. In contrast, although 15% of the sampled companies have consolidated the LM and present a development process considered critical to the business, they extended neither the lean principles nor the lean practices to the PDP. <![CDATA[Model for kaizen project development for the construction industry]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200333&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O kaizen é um dos princípios que sustentam o Sistema Toyota de Produção (STP) como filosofia, porém é árduo seu uso na Indústria da Construção Civil (ICC) devido às suas inerentes características de produção. Assim, foi desenvolvido um modelo que auxilia o profissional da ICC a desenvolver de forma sistemática um projeto kaizen, por meio do uso de ferramentas de diagnóstico e análise do sistema de produção. O método de pesquisa é definido por três etapas sequenciais governadas por duas estratégias de pesquisa: teórico-conceitual, para as atividades de revisão bibliográfica e desenvolvimento do modelo, e pesquisa-ação visando à aplicação em um canteiro de obras voltado para a produção de habitações. Como resultado da pesquisa-ação, por meio do modelo, foram identificados e classificados nove problemas no sistema produtivo, suas raízes e oportunidades de kaizen. A proposta de sistematização da geração de oportunidades de kaizen para a ICC contribui diretamente para a qualidade dos produtos finais e redução de custos nos canteiros de obras, pois possibilita a melhoria contínua dos processos a partir de maiores níveis de valor agregado, com a redução do uso de recursos na produção.<hr/>Abstract Kaizen is one of the principles that support the Toyota Production System (TPS) as a philosophy. However, it is difficult to use it in the field of Construction Industry (CI) because of its inherent characteristics of production. Thus a model was developed to aid the professional of the CI to systematically advance a kaizen project with the use of diagnostic tools and analysis of the production system. The research method is defined by three sequential steps governed by two research strategies: theoretical-conceptual - for the literature review and development of the model, and action-research - aiming the implementation of the model in a building site for housing production. As a result of the action-research strategy, using the model, nine problems as well as their roots and kaizen opportunities were identified and classified in the productive system. The systematization of the generation of kaizen opportunities for the CI contributes directly to the quality of the final products and to the reduction of costs of building sites, because it allows for continuous improvements of processes based on higher levels of value added with the reduction of the use of resources in the production system. <![CDATA[A mathematical model to optimize the volumetric capacity of trucks utilized in the transport of food products]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200350&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Estudos que visem otimizar a utilização da capacidade dos caminhões são importantes no Brasil, país em que o transporte rodoviário representa 61,1% da movimentação de cargas, pois contribuem para a redução da quantidade de caminhões nas estradas, melhorando a fluidez e a segurança. O objetivo deste trabalho é promover um estudo logístico por meio de um modelo matemático baseado no Three Dimensional Bin Packing Problem para arrumação da carga dentro dos veículos utilizados no transporte de produtos alimentícios de forma a otimizar a sua capacidade volumétrica. O modelo proposto visa um melhor aproveitamento da capacidade volumétrica dos veículos considerando a disposição em três dimensões das cargas, área de suporte, sequência de entrega das cargas, para evitar bloqueios, rotação das caixas no plano X-Y e caixas de geometria paralelepipédica. A solução alcançada pelo modelo apresentou ganhos importantes em relação ao planejamento manual realizado pela empresa, reduzindo a utilização de caminhões e gerando ganhos econômicos.<hr/>Abstract Road transport accounts for 61% of the cargo transport in Brazil. Researches that focus on the optimization of truck capacity are important because they may help reduce the number of trucks on the roads, improving flow and safety. The objective of this paper is to conduct a logistical study using a mathematical model based on the Three-dimensional Bin Packing Problem to optimize the arrangement of boxes inside the vehicles, leading to a better use of the vehicle’s volumetric capacity to transport food. The proposed model aims to make better use of the vehicle’s volumetric capacity, considering a box arrangement in three dimensions, support area, delivery sequence of boxes to avoid blocking, rotation of boxes in the X-Y plane, and rectangular boxes. The solution achieved by the model showed significant gains compared with the manual planning done by the company, reducing the number of vehicles and creating economic gains. <![CDATA[Pharmaceutical innovation: differences between Europe, USA and ‘pharmerging’ countries]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200365&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Historicamente, o cenário farmacêutico mundial tem sido dominado por grandes multinacionais (Big Pharma), majoritariamente de origem europeia e norte-americana. Contudo, é consenso na literatura a importância crescente dos mercados farmacêuticos emergentes (países farmaemergentes), especialmente China e Brasil, que são vistos como os maiores responsáveis pelo crescimento sustentável do segmento farmacêutico. Esse artigo teve como objetivo realizar um mapeamento tecnológico e industrial do setor farmacêutico, a partir de informações de bancos de dados patentários internacionais (WIPO e Derwent), entre 1996 até o último ano de registro (2013). Utilizando-se o Método dos Mínimos Quadrados e implementação de um algoritmo no MATLAB, desenvolveram-se previsões para o período 2014-2018. Os resultados obtidos atestaram a liderança da Europa e dos EUA no setor, destacando-se o índice de inovação da Hoffmann-La Roche; a participação expressiva da China; e a pouca contribuição do Brasil no âmbito mundial. Todavia, estimou-se uma tendência de crescimento acentuado no número de proteções concedidas ao Brasil (41%) e à China (27%), apontando um alcance, até 2036, dos índices de patenteamento chineses aos números dos atuais líderes mundiais, trazendo a esperança da difusão tecnológica e científica e do aumento da competitividade no segmento farmacêutico.<hr/>Abstract The pharmaceutical sector has been dominated by multinational companies from Europe and the USA - the so called Big Pharma. However, the importance of pharmaceutical emerging markets, especially China and Brazil, is a consensus in the literature, and these ‘pharmerging’ countries will play a vital role in the sustainable growth of the pharmaceutical industry. This study aimed to develop a technological and industrial mapping of the pharmaceutical sector based on information from international patent databases (WIPO and Derwent) between 1996 and the last year of record (2013). After that, a numerical analysis for prediction of scenarios was conducted using the Method of Least Squares and an algorithm was implemented in MATLAB. The results confirmed the leadership of Europe and the USA in the pharmaceutical sector, highlighting the innovative capacity of Hoffmann-La Roche. However, an important growth of Brazilian (41%) and Chinese (27%) patents was estimated, suggesting the beginning of technological and scientific dissemination and increased competition in the pharmaceutical segment due to the advancement of the ‘pharmerging’ countries, mainly China. <![CDATA[Operations strategy for health care services: analysis of competitive criteria and operational recommendations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200381&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A crescente preocupação com a saúde tem levado ao aumento significativo da prática de esportes. Devido a isto, a área de fitness tem se inovado. Os gestores estão buscando soluções que atraiam cada vez mais adeptos para seus estúdios. A área de serviços tem crescido constantemente e o usuário é visto como parte deste serviço. Este trabalho analisa os critérios competitivos, pouco estudados na área de serviços, e realiza recomendações operacionais para serviços de saúde, tais como de fisioterapia, ginástica preventiva, pilates, entre outros. O intuito é auxiliar os gestores com um conjunto de recomendações de operações em serviços, como ter posicionamentos estratégicos em relação às instalações, às pessoas, aos equipamentos, ao material de comunicação, aos símbolos e ao preço. Os dados foram coletados, por meio de entrevistas pessoais, com 96 entrevistados na região do sul do Brasil. Foi realizada, primeiramente, a pesquisa exploratória qualitativa e, em seguida, a pesquisa quantitativa. Para análise estatística, foi utilizado o método de análise conjunta por meio do programa computacional SPSS18. Os resultados evidenciaram a ordem de importância dos critérios competitivos, tais quais: atendimento, indicação, acesso físico e preço, determinantes para as recomendações operacionais sugeridas.<hr/>Abstract The growing concern with human health has led to a significant increase in the practice of sports, which in turn, resulted in the development of the fitness sector. Managers are seeking solutions that attract more clients to their studios. This service area has grown and customers can be seen as part of this service. This paper analyzes the competitive criteria, lacking studies in the service area, and makes operational recommendations for health services such as physiotherapy, preventive gymnastics, Pilates, among others. The aim is to help managers with a consistent set of decisions about service operations, such as having strategic position in relation to premises, people, equipment, communication material, symbols and price. Data was collected through personal interview with 96 respondents in the south of Brazil. First through qualitative exploratory research and then through quantitative research. Statistical analysis was performed using the method of conjoint analysis through SPSS18 computer program. Results demonstrated the order of importance of criteria, such as service customization, referral, proximity and price, for determining the suggested operational recommendations. <![CDATA[Innovation as a competitive advantage issue: a cooperative study on an organic juice and wine producer]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200397&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo empírico tem como principal objetivo identificar como a inovação contribui para a conquista de vantagens competitivas numa firma produtora de suco e vinho orgânicos. Para isso, foram apresentados referenciais teóricos a respeito de inovação e vantagem competitiva. Para atingir o objetivo, metodologicamente, o estudo utilizou a abordagem exploratória qualitativa, por meio de entrevistas em profundidade realizadas com cinco gestores da firma. Os resultados permitiram analisar a introdução de inovações, especificamente de processo e de produto, refletindo-se na conquista de vantagens competitivas. Embora o segmento de alimentos orgânicos ainda tenha pequena representatividade, as perspectivas mostram, para os próximos anos, aumento na participação no total dos alimentos consumidos no país e no mundo.<hr/>Abstract This empirical article aims at recognizing how innovation contributes to competitive advantage achievement in a company which processes organic juice and wine. To this end, theoretical reference regarding innovation and competitive advantage is presented. In order to methodologically achieve the objective, the study used an exploratory qualitative approach based on in-depth interviews conducted with five managers of the company. The results allowed the innovation introduction analysis, specifically concerning the product and process, reflecting on the competitive advantage achievement. Even though the organic food division is still slightly represented in the market, prospects have shown that there will be a consumption increase of such products nationally and worldwide in the next few years. <![CDATA[Systematic literature review with bibliometric analysis on Lean Strategy and manufacturing in industry segments]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200408&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O processo produtivo das indústrias cada vez mais ganha importante participação na construção de benefícios competitivos às empresas. Considerando a importância da Estratégia de Produção alinhada às operações como prioridade para a conquista de resultados positivos, uma reflexão teórica por meio de pesquisa exploratória e bibliográfica busca analisar a Manufatura Enxuta como uma Estratégia viável às operações, e uma segunda etapa objetiva a identificação da Estratégia de Produção Enxuta adotada pelas empresas nos vários segmentos de atuação. A problemática está em identificar e, possivelmente, afirmar que a Manufatura Enxuta aborda e pode ser o modelo viável para a realização da Estratégia no processo de manufatura para as organizações e para as usinas de açúcar e etanol do segmento sucroenergético.<hr/>Abstract The production process of industries has been increasingly gaining an important role in building competitive benefits for companies. Considering the importance of production strategy aligned to operations as a priority for the achievement of positive results, a theoretical reflection through exploratory and bibliographic research seeks to analyze the Lean Manufacturing as a viable operations strategy; a second step aims to identify the Lean Production Strategy adopted by companies in the various segments. The problem lies in identifying and possibly stating that Lean Manufacturing approaches and it can be a viable model for the realization of strategy in the manufacturing process for organizations and sugar and ethanol plants from the sugarcane segment. <![CDATA[Growth of small businesses: a literature review and perspectives of studies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200419&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Teorias desenvolvidas para explicar o crescimento de grandes empresas não são adaptadas para explicar o fenômeno em pequenas empresas (Davidsson et al., 2010), mas o crescimento é importante para a sobrevivência dos pequenos negócios (Coad et al., 2013). Este ensaio teórico teve como objetivo identificar as compreensões do fenômeno do crescimento de pequenas empresas apresentadas na literatura e as perspectivas de estudos futuros. Foi realizada uma revisão da literatura em 16 dos Journals de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, bem como no portal de busca nacional Spell. O material foi inicialmente classificado em três categorias, as quais correspondem a definições de crescimento, antecedentes e consequências. Depois dessa classificação, apresentou-se uma abordagem sobre a complexidade do fenômeno e sobre perspectivas de estudos.<hr/>Abstract Theories developed to explain the growth of large companies are not adapted to explain the phenomenon in small companies (Davidsson et al., 2010), but growth is important for the survival of small businesses (Coad et al., 2013). This theoretical article aimed to identify the understandings of the phenomenon of the growth of small companies presented in the literature and the perspectives of future studies. A literature review was conducted in 16 Journals of Entrepreneurship and Small Business Management, as well as in the national search portal Spell. The material was initially classified into three categories, which correspond to the definitions of growth, antecedents, and consequences. After this classification, an approach on the complexity of the phenomenon and on the perspectives of studies was presented. <![CDATA[Innovation and business models: a bibliometric study of scientific production on <em>Web of Science</em> database]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2016000200433&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa as características das publicações relacionadas aos temas Inovação e Modelos de Negócios. A pesquisa foi realizada na base de dados Web of Science da ISI Web of Knowledge, procurando identificar as principais áreas temáticas, os autores, os tipos de documentos, o título das fontes, o ano das publicações, as instituições, os idiomas e países destas publicações, assim como a identificação dos “hot topics” relacionados ao tópico “Innovation and Business Models” e relacionou as publicações mais citadas com os autores que mais publicam sobre a temática pesquisada. A análise dos dados teve por base os cálculos dos índices h-b e m. De acordo com os resultados deste estudo, o número de publicações cresceu de forma significativa no período analisado, concentrando-se nos Estados Unidos, com 97% das publicações escritas no idioma inglês, e tendo como principal fonte o periódico WIT Transactions on Ecology and the Environment. Dentre os 20 tópicos combinados com os temas pesquisados, os temas Mercado, Gestão, Estratégia, P&amp;D e Indústria apresentaram índice m ≥ 2, podendo, então, ser classificados como tópicos exclusivos com alcance não apenas na sua própria área de pesquisa. Constatou-se ainda que as dez publicações com o maior número de citações, sendo uma referência na temática pesquisada, não pertencem aos autores que mais publicam sobre o tema.<hr/>Abstract This paper analyzed the characteristics of publications related to the topics Innovation and Business Models. The research was conducted in the Web of Science from ISI Web of Knowledge database seeking to identify the major themes, authors, areas, types of documents, and the sources, title, year of publication, institutions, countries, and languages ​​of these publications, as well as “hot topics” related to the topic “Innovation and Business Models”. The study listed the most cited publications with authors who publish on the topic searched. Data analysis was based on the index calculations h-b and m. According to the results of this study, the number of publications has increased significantly over the period analyzed, with focus in the United States, with 97% of the publications written in English and the main source periodical - WIT Transactions on Ecology and the Environment. Among the 20 topics combined with the subjects studied, Market, Management, Strategy, R&amp;D, and Industry presented an index of m ≥ 2, being classified as unique topics to reach not only in their own area of ​​research. Results also show that the ten publications with the highest number of citations, and a reference in the subject researched, do not belong to the authors who publish on the subject.