Scielo RSS <![CDATA[História, Ciências, Saúde-Manguinhos]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-597020150002&lang=en vol. 22 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[ROADS TRAVELED]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[HORIZONS AND CHALLENGES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[“Sick and unable to march:” life and death in the army of the Dutch West India Company in the Northeast of Brazil, 1630-1654]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dos diversos males que infligiram o exército da Companhia das Índias Ocidentais em seus anos de atividade no Brasil, poucos podem ser comparados às doenças. São escassos, todavia, os dados quantitativos apresentados na historiografia para mostrar seu impacto nas tropas. Além dos índices de baixas por doença que ceifavam muitos militares, sabe-se pouco sobre os tratamentos médicos oferecidos, as principais doenças que atingiam a tropa e suas causas. Este artigo traz elementos que ajudam a compreender aspectos pouco trabalhados em termos quantitativos e sistemáticos pela historiografia e demonstra como as doenças afligiam a companhia e embaraçavam suas ações no território.<hr/>Of the many evils that were inflicted upon the army of the West India Company in its years of activity in Brazil, few could be compared to diseases. However, there is little quantitative data in the field of historiography regarding the impact of disease on these troops. Apart from the limited amount of information about the diseases that affected many soldiers, little is known about the medical treatments that were available, the main diseases that affected the troops, and what were the causes. This article provides information to understand aspects that have been little studied in quantitative and systematic terms in the field of historiography, and demonstrates how the diseases afflicted the Company and affected its actions in the territory. <![CDATA[Control, containment and health education in the smallpox-vaccination campaigns in Mexico in the 1940s]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo examina algunas transformaciones por las que atravesaron los programas mexicanos de vacunación, a partir de 1943, al establecerse la Campaña Nacional contra la Viruela. Se analiza por qué se procuró implementar un método uniforme y coordinado de vacunación para terminar con los brotes epidémicos de esa enfermedad endémica, sobre todo en la región central del país; se estudian las acciones de su amplio y heterogéneo personal y los argumentos por los que se consideró que la vacunación antivariolosa era central para consolidar una cultura de prevención. En suma, se estudia por qué se favoreció la vacunación selectiva, la persuasión y la extensión de los programas de educación higiénica, temáticas que han sido escasamente abordadas en la historiografía.<hr/>This article examines some of the changes that the Mexican vaccination programs underwent starting in 1943, the year when the National Smallpox Campaign (Campaña Nacional contra la Viruela) was established. It analyzes why a uniform and coordinated vaccination method was adopted to counter the outbreaks of this endemic disease, especially in central Mexico; the actions of its numerous and heterogeneous staff; and the reasons why smallpox vaccination was considered critical to establish a culture of prevention. In summary, the article examines why selective vaccination was chosen and the expansion of the health-education programs, topics that have been seldom addressed in historical research. <![CDATA[Between the examination of children’s bodies and the shaping of racial norms: aspects of the activities of the São Paulo State School Medical Inspection Service]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa aspectos da atuação da Inspeção Médica Escolar, órgão criado em 1911 como dependência do Serviço Sanitário de São Paulo e transferido em 1916 para a pasta da Instrução Pública. Detém-se, de modo mais específico, sobre as práticas de exame individual dos alunos, buscando compreender os propósitos a que responderam, seu papel na configuração de padrões de normalidade e anormalidade, bem como o componente racial que presidiu tais práticas. Para tanto, toma como fontes artigos publicados no periódico Imprensa Médica, obras escritas pelo médico-chefe do órgão, Balthazar Vieira de Mello, e os Anuários do Ensino, publicação oficial da Diretoria Geral da Instrução Pública.<hr/>This article analyzes aspects of the activities of the School Medical Inspection Service, an agency created in 1911 under the São Paulo State Sanitary Service and transferred in 1916 to the Secretary of Public Instruction. It focuses, more specifically, on the practice of the individual examination of students with the purpose of understanding the motivations behind these practices, the role they played in establishing standards of normality and abnormality, as well as their underlying racial tenor. To this end, its sources are articles published in the periodical Imprensa Médica, works written by the agency’s head physician, Balthazar Vieira de Mello, and the Anuários do ensino, the official publication of the General Board for Public Instruction. <![CDATA[Prevention rather than cure: the emergence and first stage of the Centros de Higiene Infantil in Mexico City, 1922-1932]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo aborda las principales características del surgimiento y primeros diez años de funcionamiento de los Centros de Higiene Infantil, establecimientos dependientes del Departamento de Salubridad Pública desde 1922 en la Ciudad de México y que tuvieron como objetivo atender a las madres, desde el periodo de gestación, y a los niños, desde el nacimiento hasta los dos años de edad. Revisa las acciones que dieron origen a este proyecto y su consolidación. Analiza la estructura de estos Centros, las características de las madres y los niños que atendieron, así como las funciones que realizaron médicos y enfermeras enfatizando la noción de prevención de las enfermedades infantiles, para finalmente mostrar un primer balance acerca de los alcances y limitaciones que tuvieron.<hr/>This article deals with the main features of the emergence and first ten years of the Centros de Higiene Infantil, facilities run by the Departamento de Salubridad Pública from 1922 on in Mexico City with the goal of providing care for mothers from pregnancy onwards and children from birth to two years of age. It reviews the actions that gave rise to this project and how it became established. It analyzes the structure of these centers, the characteristics of the mothers and children seen there and the functions performed by doctors and nurses, stressing the notion of preventing childhood illnesses, and ends with a first assessment of the effects and limitations of these centers. <![CDATA[Health in school: an examination of the reference documents for the forty years of compulsory health programs, 1971-2011]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O tema da saúde é tradicional nos currículos escolares no Brasil, podendo ser visto em materiais didáticos desde o final do século XIX. Definindo como ponto de partida o estabelecimento da obrigatoriedade do desenvolvimento dos programas de saúde em 1971, este artigo analisa alguns documentos oficiais que buscaram traçar diretrizes para a educação em saúde no âmbito escolar quanto à concepção de saúde expressa, aos objetivos a alcançar e ao papel da educação em saúde na formação geral dos alunos. A análise aponta para uma importante carência de referências que orientem o ensino da saúde na escola, assim como para ideias que permanecem inalteradas, a despeito das mudanças sociais e dos avanços teóricos ocorridos no período.<hr/>Health is a traditional subject in Brazilian school curriculums, and is evident in teaching materials since the end of the nineteenth century. Taking as its starting point the establishment of compulsory development of health programs in 1971, this article aims to examine certain official documents which sought to set out guidelines for health education in schools, as regards the actual conception of health, the objectives to be achieved, and the role of health studies in the general education of pupils. The analysis highlights an important lack of reference points for regulating health education in schools, and points out ideas which have remained unaltered, despite the social changes and theoretical advances that have occurred during the period. <![CDATA[Health education as a transversal proposal: an analysis of the national curriculum guidelines and certain teaching conceptions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Parte do pressuposto de que a transversalidade é concebida como uma aposta de mudança na educação e apresenta inferências sobre o tema. A análise está fundamentada nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) do tema transversal "saúde", em entrevistas semiestruturadas e em relatos de professores, e evidencia que, no Brasil, a transversalidade ganha força na década de 1990, com a promulgação dos PCN que elencam "temas transversais". Na concepção dos professores investigados, a educação em saúde manifesta-se como algo na periferia do currículo. Os autores entendem que isso ocorre em função da consolidação dos campos disciplinares na escola e da estrutura das disciplinas nos currículos dos cursos para formação de professores.<hr/>Starting from the assumption that transversality is conceived as a proposal for change in education, the article outlines certain inferences on the subject. The analysis is founded on the transversal subject of "health" in the national curriculum guidelines (PCN), on semi-structured interviews and on reports resulting from conversations with teachers. It reveals that, in Brazil, the notion of transversality gained importance during the 1990s, when the PCN were established, which listed "transversal themes." In the view of the teachers interviewed, health education appears as something apart, on the margins of the curriculum. The authors believe that this is the case owing to the consolidation of the subject fields at school and the curricular structure in teacher training courses. <![CDATA[Variations on the "scientific culture" in four Brazilian authors]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en A concepção de "cultura científica" varia historicamente, e o exame de suas permanências e transformações pode ajudar a compreender a relação da comunidade científica com a sociedade. As visões do papel da ciência na sociedade vão muito além do avanço de uma determinada forma de conhecimento e seus eventuais ou promissores frutos. Elas envolvem valores, posturas e práticas a difundir e revelam expectativas de avanço social e cultural. Este artigo trata de quatro visões expressivas de diferentes momentos da história brasileira. São apresentadas e analisadas as formulações de quatro autores influentes nas políticas científicas e educacionais do país em diferentes momentos: Miguel Ozorio de Almeida, Anísio Teixeira, Maurício Rocha e Silva e Carlos Vogt.<hr/>The concept of "scientific culture" varies historically, and the examination of its continuities and transformations can help us understand the relationship between the scientific community and society. The views on the role of science in society go far beyond the advancement of a particular form of knowledge and its possible or promising fruit. They involve values, postures and practices to be disseminated and reveal expectations of social and cultural advancement. This article discusses four expressive visions of different moments in Brazilian history. The formulations of four influential authors in scientific and educational policies of the country at different times are presented and analyzed: Miguel Ozorio de Almeida, Anísio Teixeira, Maurício Rocha e Silva and Carlos Vogt. <![CDATA[Beyond the transparent body: a consideration of the methods and strategies for examining the homosexual subject]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo investiga métodos utilizados para analisar sujeitos e classificá-los como homossexuais e discute como alguns mecanismos possibilitaram pelo olhar construir verdades sobre tais sujeitos. Com artigos do Science Direct, e usando a análise do discurso foucaultiana, observamos a atuação de duas tecnologias: técnicas de visualização médica dos corpos e exame. Elas transformam os indivíduos em peças de um dispositivo estratégico que permite utilizações como construção de saberes, produção de arquivos e dados, classificação dos sujeitos. Desenvolver tal pesquisa nos possibilita fazer emergir algumas relações entre homossexualidade, produção de saberes científicos, preconceito, políticas e saúde.<hr/>The aims of the study are to look at methods and strategies used for analyzing people and classifying them as homosexual and to discuss how certain mechanisms which have been established have made it possible to look at their bodies and arrive at conclusions with regard to such persons. We analyze articles from Science Direct, using a Foucaultian approach. We observe the operation of two technologies: medical body imaging techniques and examinations. These techniques transform the individuals into parts of a strategic device which can be used to build up knowledge, produce files and data, and classify the subjects. The development of this research makes it possible for us to identify certain relationships between homosexuality, the production of scientific knowledge, prejudice, politics and health. <![CDATA[Infinite metamorphosis: witches, spirits and apuntes in Havana]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo oferece uma leitura alternativa de Hampa afro-cubana: los negros brujos, do cubano Fernando Ortiz y Fernandes, e discute a necessidade de problematizar as diferentes ideias expostas pelo autor. Para isso, contesta leituras de alguns comentadores influenciados por sua obra. O artigo sugere algumas pistas acerca do que Ortiz y Fernandes entendia como forças capazes de agir e manifestar-se nos "corpos" de sujeitos afetados pela agência dos acusados de envolvimento com práticas e objetos mágicos. Debruça-se sobre a criação dos brujos - conforme descritos por Ortiz y Fernandes - como um objeto epistêmico e discute os argumentos e práticas de conhecimento necessários à sua fabricação.<hr/>This article offers an alternative reading of Hampa afro-cubana: los negros brujos, by the Cuban Fernando Ortiz y Fernandes, and discusses the need to make the different ideas expounded by the author more complex. For this reason, it disputes the interpretations of some commentators influenced by his work. The article suggests some clues with regard to what Ortiz y Fernandes understood as forces capable of acting and manifesting themselves in the "bodies" of persons affected by the activities of those accused of being involved with magical practices and objects. It examines the creation of witches - as described by Ortiz y Fernandes - as an epistemic phenomenon and discusses the arguments and the practices and knowledge required for this purpose. <![CDATA[City-laboratory: Campinas and yellow fever at the dawn of the Republican era]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en No final do século XIX ocorreram epidemias de febre amarela em Campinas. Considerada doença litorânea, a febre assustou leigos e médicos. O debate científico sobre a etiologia da doença deixou revistas e correspondências médicas para orientar ações políticas e sanitárias. Visando combater a enfermidade, a cidade ganhou contornos de laboratório e vivenciou sua "era do saneamento e das demolições", com vitórias sobre o achaque e transtornos à população. A Comissão Sanitária Estadual comandada por Emílio Ribas, ciente da teoria culicidiana de Finlay, ensaiou em Campinas o que ocorreria no Rio de Janeiro de Oswaldo Cruz e Pereira Passos. A novidade do combate aos mosquitos conviveu com antigas práticas caras à teoria miasmática, como as desinfecções.<hr/>In the late nineteenth century, there were yellow fever epidemics in Campinas. Considered a seaside disease, the fever startled lay people and physicians. The scientific debate about the etiology of the disease left the domain of magazines and medical correspondence to orient political and sanitary actions. In order to combat the disease, the city began to resemble a laboratory and experienced its "era of sanitation and demolition," with victories over the ailment and inconvenience to the public. The State Sanitary Commission led by Emilio Ribas, aware of Finlay's Culicidae theory, rehearsed in Campinas what would happen with Oswaldo Cruz and Pereira Passos in Rio de Janeiro. The novelty of combating mosquitoes coexisted with age-old practices dear to miasmatic theory, such as disinfection. <![CDATA[Santa Casa de Misericórdia and hygienist policies in Belém do Pará in the late nineteenth century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa a relação entre as políticas higienistas que vigoraram na cidade de Belém ao final do século XIX e a expansão das atividades da Santa Casa de Misericórdia do Pará. Considerada uma das primeiras instituições hospitalares da então Província do Grão-Pará, a Irmandade, além de seu hospital próprio, administrou diversos outros estabelecimentos de saúde na capital. O estudo de seu deslocamento físico permite o "desenho" de três núcleos da Saúde em Belém: Pioneiro, de Expansão e da Santa Casa, que reforçam os vetores de crescimento da cidade. A expansão de suas atividades se configura como ampliação da Misericórdia para atender os desvalidos e enfermos, que precede a instauração de um sistema de saúde pública no Pará.<hr/>The article analyzes the relationship between hygienist policies in effect in Belém in the late nineteenth century and the expansion of activities of the Santa Casa de Misericórdia do Pará. Considered one of the first hospital institutions in the former Grão-Pará Province, in addition to its own hospital, the Brotherhood administered several other health facilities in the capital, and the study of its physical displacement made it possible to "map" three health centers in Belém: Pioneer, Expansion and the Santa Casa, which reinforce the growth vectors of the city. The expansion of its activities is configured as the expansion of the Santa Casa de Misericórdia to serve the underprivileged and sick, preceding the establishment of a public health system in Pará. <![CDATA[Discussions regarding the reconstruction of the significance of leprosy in the post-sulfone period, Minas Gerais, in the 1950s]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Da perspectiva histórica, todos os elementos que envolvem uma doença, desde sua nomeação até a carga de significado que lhe é atribuída, resultam de "negociações" elaboradas por múltiplos atores sociais. No caso da lepra, a descoberta das sulfonas, em 1941, contribuiu de forma significativa para a transformação do entendimento dessa enfermidade, gerando um questionamento acerca das ações utilizadas para o seu controle/combate, sobretudo o isolamento compulsório dos doentes. Com base nesses pressupostos, este artigo analisa o debate que se constituiu acerca do processo de substituição das antigas práticas profiláticas para o controle da lepra, em um importante periódico de circulação nacional, Arquivos Mineiros de Leprologia, na década de 1950.<hr/>From a historical viewpoint, all the elements surrounding a disease, from its name to the weight of meaning attached to it, are the result of "negotiations" in which many sections of society are participants. In the case of leprosy, the discovery of sulfones in 1941 made a significant contribution towards transforming our understanding of this disease, leading to questions being raised as to the measures adopted for its prevention and control, particularly the compulsory isolation of sufferers. On the basis of these assumptions, this article examines the debate which took place regarding the process whereby the old prophylactic procedures for the control of leprosy were replaced, in an important national journal, Arquivos Mineiros de Leprologia, in the 1950s. <![CDATA[Early decentralization of health services in Argentina: the construction of the health system in Córdoba, 1930-1955]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el proceso de construcción del sistema público de salud argentino, poniendo en evidencia las limitaciones que se produjeron en el proyecto de nacionalización de las políticas sanitarias en la postguerra y el papel central que tuvieron las jurisdicciones subnacionales, provincializando la provisión de los servicios. Más precisamente se visibiliza cómo, en el segundo cuarto del siglo XX, la ampliación de los servicios de salud en algunas provincias fue principalmente el resultado de la acción de las reparticiones locales antes que nacionales. Con el propósito de dilucidar mejor ese proceso, estudiamos la trayectoria de los dispositivos sanitarios públicos en la provincia de Córdoba entre 1930 y 1955.<hr/>This paper analyzes the process of construction of the Argentine public health system, highlighting the limitations that occurred in the proposed nationalization of health policy in the postwar period and the central role played by subnational jurisdictions, making the provision of services rendered on a provincial basis. More precisely, in this respect it is seen how the expansion of health services in some provinces shows us how, in the second quarter of the twentieth century, it was primarily the result of the action of local rather than national departments. In order to better elucidate this process, the trajectory of public healthcare facilities in the province of Córdoba between 1930 and 1955 was studied. <![CDATA[Constructing images and territories: thinking on the visuality and materiality of remote sensing]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Reflete sobre a questão da imagem na ciência, pensando em como práticas visuais participam da construção de saberes e territórios. A crescente centralidade do visual em práticas científicas contemporâneas evidencia a necessidade de reflexão para além da imagem. O objeto da discussão se constituirá de imagens científicas usadas no monitoramento e na visualização do território. O artigo trata das relações entre a visualidade e os pesquisadores que a constroem; as infraestruturas dessa construção; e as instituições e políticas de monitoramento do território. Argumenta-se que tais imagens-relações, mais que visualizar, ajudam a constituir o território de formas específicas. Explorar esse processo possibilita uma compreensão mais complexa das formas pelas quais a ciência e a tecnologia ajudam a construir realidades.<hr/>This article offers a reflection on the question of the image in science, thinking about how visual practices contribute towards the construction of knowledge and territories. The growing centrality of the visual in current scientific practices shows the need for reflection that goes beyond the image. The object of discussion will be the scientific images used in the monitoring and visualization of territory. The article looks into the relations between visuality and a number of other factors: the researchers that construct it; the infrastructure involved in the construction; and the institutions and policies that monitor the territory. It is argued that such image-relations do not just visualize but help to construct the territory based on specific forms. Exploring this process makes it possible to develop a more complex understanding of the forms through which sciences and technology help to construct realities. <![CDATA[The body and the medical knowledge in the eighteenth century: an interview with Jean Abreu]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en A história das ciências é área reconhecida e em plena expansão no Brasil, porém alguns temas ainda são pouco abordados nas pesquisas, como a medicina no período colonial. Com o intuito de privilegiar esse assunto realizou-se esta entrevista com o professor Jean Luiz Neves Abreu, importante pesquisador da história da medicina no Império luso-brasileiro do século XVIII. Ao abordar sua trajetória, experiência acadêmica e seu envolvimento com o tema, ele elucida aspectos teórico-metodológicos referentes à história das ciências da saúde, destaca o potencial dos tratados e manuais de medicina como fonte e discute meios de acessibilidade a diferentes fontes para o redimensionamento de novos temas e objetos de estudo nesse campo de investigação.<hr/>The history of science is a growing and well-recognized area in Brazil, however, medicine during the colonial period is not well covered by research. Aiming to address this subject, this interview was carried out with Professor Jean Luiz Neves Abreu, an important researcher of the history of medicine during the Luso-Brazilian Empire of the eighteenth century. By speaking of his personal career, his academic experience and his involvement with the subject, Professor Abreu clarifies theoretical and methodological aspects related to the history of health sciences. He highlights the potential of medical texts and manuals as a source and discusses means of accessibility and different sources that can allow new themes and objects to be reconsidered in this area of research. <![CDATA[The art of uniting time and space: Fernand Braudel, geohistory and the long run]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Apresenta o surgimento do conceito de geo-história, elaborado pelo historiador francês Fernand Braudel no texto “Géohistoire: la société, l’espace et le temps” durante sua prisão pelos alemães em meio à Segunda Guerra Mundial. Tal conceito expressa a crítica de Braudel às fronteiras disciplinares, bem como a relevância da geografia na construção de seu método histórico de longa duração. Duplamente inspirada pelo estudo das relações entre sociedade e meio ambiente oriundo dos geógrafos franceses e pelo trinômio espaço-economia-sociedade proveniente dos geógrafos alemães, a geo-história braudeliana revela uma abordagem muito mais consistente e complexa que as teses de Lucien Febvre contidas no difundido A terra e a evolução humana: introdução geográfica à história.<hr/>This article presents the concept of geohistory, as developed by the French historian Fernand Braudel in his text “Géohistoire: la société, l’espace et le temps”, written while he was imprisoned during the Second World War. The concept expresses his criticism of the boundaries of academic disciplines, and the importance of geography in the construction of his long-term history. Inspired both by the study of relations between society and environment based on the work of French geographers, and by the triangular link of space-economy-society of German geographers, Braudel’s geohistory presents an approach more consistent and more complex than Lucien Febvre’s theses found in The earth and human evolution: e geographical introduction to history. <![CDATA[Forensic medical examinations and teaching: disagreements and discussions within the Brazilian Society of Neurology, Psychiatry, and Forensic Medicine]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Observando a influência da medicina legal na constituição do campo psiquiátrico, este texto analisa os debates ocorridos entre maio e julho de 1918 na Sociedade Brasileira de Neurologia, Psiquiatria e Medicina Legal sobre o uso das perícias médico-legais como material de estudo para o curso de Medicina Pública da Faculdade de Medicina do Rio de Janeiro. A intenção é perceber como a controvérsia desenvolveu-se na referida sociedade, observando como essa instituição científica influenciou na constituição das formações teórica e prática do perito médico.<hr/>In order to observe the influence wielded by forensic medicine in the development of the field of psychiatry in Brazil, this research note analyzes the debates that took place from May to July 1918 within the Brazilian Society of Neurology, Psychiatry, and Forensic Medicine over the use of forensic medical examinations as course material in the study of Public Medicine at the Rio de Janeiro School of Medicine. The focus is on how the controversy unfolded within the Society and how this scientific organization influenced the institution of the theoretical and practical training of medical experts. <![CDATA[Biblioteca Fundamentos de la Construcción de Chile: building the nation by means of science]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Observando a influência da medicina legal na constituição do campo psiquiátrico, este texto analisa os debates ocorridos entre maio e julho de 1918 na Sociedade Brasileira de Neurologia, Psiquiatria e Medicina Legal sobre o uso das perícias médico-legais como material de estudo para o curso de Medicina Pública da Faculdade de Medicina do Rio de Janeiro. A intenção é perceber como a controvérsia desenvolveu-se na referida sociedade, observando como essa instituição científica influenciou na constituição das formações teórica e prática do perito médico.<hr/>In order to observe the influence wielded by forensic medicine in the development of the field of psychiatry in Brazil, this research note analyzes the debates that took place from May to July 1918 within the Brazilian Society of Neurology, Psychiatry, and Forensic Medicine over the use of forensic medical examinations as course material in the study of Public Medicine at the Rio de Janeiro School of Medicine. The focus is on how the controversy unfolded within the Society and how this scientific organization influenced the institution of the theoretical and practical training of medical experts. <![CDATA[Homeopathy and allopathy in dispute at the beginning of the twentieth century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Observando a influência da medicina legal na constituição do campo psiquiátrico, este texto analisa os debates ocorridos entre maio e julho de 1918 na Sociedade Brasileira de Neurologia, Psiquiatria e Medicina Legal sobre o uso das perícias médico-legais como material de estudo para o curso de Medicina Pública da Faculdade de Medicina do Rio de Janeiro. A intenção é perceber como a controvérsia desenvolveu-se na referida sociedade, observando como essa instituição científica influenciou na constituição das formações teórica e prática do perito médico.<hr/>In order to observe the influence wielded by forensic medicine in the development of the field of psychiatry in Brazil, this research note analyzes the debates that took place from May to July 1918 within the Brazilian Society of Neurology, Psychiatry, and Forensic Medicine over the use of forensic medical examinations as course material in the study of Public Medicine at the Rio de Janeiro School of Medicine. The focus is on how the controversy unfolded within the Society and how this scientific organization influenced the institution of the theoretical and practical training of medical experts. <![CDATA[Multiply to grow]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en Observando a influência da medicina legal na constituição do campo psiquiátrico, este texto analisa os debates ocorridos entre maio e julho de 1918 na Sociedade Brasileira de Neurologia, Psiquiatria e Medicina Legal sobre o uso das perícias médico-legais como material de estudo para o curso de Medicina Pública da Faculdade de Medicina do Rio de Janeiro. A intenção é perceber como a controvérsia desenvolveu-se na referida sociedade, observando como essa instituição científica influenciou na constituição das formações teórica e prática do perito médico.<hr/>In order to observe the influence wielded by forensic medicine in the development of the field of psychiatry in Brazil, this research note analyzes the debates that took place from May to July 1918 within the Brazilian Society of Neurology, Psychiatry, and Forensic Medicine over the use of forensic medical examinations as course material in the study of Public Medicine at the Rio de Janeiro School of Medicine. The focus is on how the controversy unfolded within the Society and how this scientific organization influenced the institution of the theoretical and practical training of medical experts. <![CDATA[New insights on madness and the early years of psychiatry in Spain]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702015000200023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Observando a influência da medicina legal na constituição do campo psiquiátrico, este texto analisa os debates ocorridos entre maio e julho de 1918 na Sociedade Brasileira de Neurologia, Psiquiatria e Medicina Legal sobre o uso das perícias médico-legais como material de estudo para o curso de Medicina Pública da Faculdade de Medicina do Rio de Janeiro. A intenção é perceber como a controvérsia desenvolveu-se na referida sociedade, observando como essa instituição científica influenciou na constituição das formações teórica e prática do perito médico.<hr/>In order to observe the influence wielded by forensic medicine in the development of the field of psychiatry in Brazil, this research note analyzes the debates that took place from May to July 1918 within the Brazilian Society of Neurology, Psychiatry, and Forensic Medicine over the use of forensic medical examinations as course material in the study of Public Medicine at the Rio de Janeiro School of Medicine. The focus is on how the controversy unfolded within the Society and how this scientific organization influenced the institution of the theoretical and practical training of medical experts.