Scielo RSS <![CDATA[História, Ciências, Saúde-Manguinhos]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-597020140004&lang=en vol. 21 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[EDITOR'S NOTE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401087&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The discourse of sexual excess as a hallmark of Brazilianness: revisiting Brazilian social thinking in the 1920s and 1930s]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401093&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho é analisar o discurso do excesso sexual produzido pelo pensamento social brasileiro das décadas de 1920 e 1930 na sua interlocução com o discurso médico da época. De inspiração foucaultiana, o texto inscreve-se no campo da história dos saberes e está subsidiado por documentos sociológicos e médicos do período de referência. No quadro da recodificação vintecentista sobre o imaginário da brasilidade, o tema do excesso sexual foi revisitado pelo pensamento sociológico local, forjando-o ora como um perturbador do projeto civilizatório nacional, ora como um traço que deveria ser positivado por ter sido a condição de possibilidade da hibridização cultural de suas matrizes identitárias.<hr/>The objective of this article is to analyze the discourse of sexual excess produced by Brazilian social thinking in the 1920s and 1930s and its dialog with the medical discourse at the time. Inspired by Foucault, it is within the field of the history of knowledge and is supported by sociology and medical documents from the period in question.Within the framework of the twentieth century re-codification of the imagery of Brazilianness, the topic of sexual excess was revisited by local thinkers in the field of sociology and seen either as disturbing the national civilizing project, or as a trait that should be seen in a positive light because it permitted the cultural hybridization of its sources of identity. <![CDATA[On slaves and genes: “origins” and “processes” in genetic studies of the Brazilian population]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo examino como geneticistas contemporâneos que pesquisam a história e a configuração da população brasileira interagem com outras disciplinas. Para tanto, tomei como estudo de caso artigos publicados por geneticistas que investigam a presença de variantes da hemoglobina S no Brasil, os quais pretendem claramente contribuir para a análise de questões como escravidão ou identidade étnica no país. Contrastando esses estudos com trabalhos contemporâneos da história e das ciências sociais, problematizo a centralidade explanatória da “origem” nos estudos genéticos analisados, bem como a falta de interação com questões epistemológicas de outras áreas do saber.<hr/>In this article I examine how contemporary geneticists investigating the history and configuration of the Brazilian population engage with other academic disciplines. To do so I use as a case study some articles published by geneticists researching the presence of hemoglobin S variants in Brazil, in which there is a clear pretension to contribute to the analysis of issues such as slavery or Brazil’s ethnic identity. By contrasting these studies with contemporary works from history and the social science, the explanatory centrality of “origin” in the genetic studies analyzed is problematized, as is the lack of interaction with the epistemological characteristics of other areas of knowledge. <![CDATA[The body of the nation: government positions on physical education during tHe Brazilian monarchy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401131&lng=en&nrm=iso&tlng=en Associadas a projetos de construção da ideia de nação, no Brasil monárquico foram encaminhadas, pelo governo imperial, algumas iniciativas no sentido de materializar propostas de educação física. O objetivo deste artigo é investigar os sentidos e significados atribuídos ao tema na legislação e nos relatórios anuais do Ministério dos Negócios do Império (1831-1889), com especial interesse pelo que se refere ao Rio de Janeiro. A abordagem do assunto nas fontes pesquisadas evidencia que as visões sobre a educação física se deram a partir de uma matriz que articulava concepções de moral, saúde e civilização, tendo que lidar com as condições concretas de um país recém-independente, periférico e com uma burocracia ainda em formação.<hr/>In association with its nation building projects, the imperial government in Brazil under monarchic rule took some concrete actions based on proposals for physical education. The aim of this article is to investigate the meanings and significations attributed to this subject in the legislation and the annual reports issued by the Ministry of Business of the Empire (1831-1889), giving special attention to Rio de Janeiro. The approach to the subject in the sources researched demonstrates that the views of physical education took shape through a web of ideas that associated moral, health and civilization conceptions, in a bid to deal with the concrete circumstances of a newly independent peripheral nation with a bureaucratic structure in the process of formation. <![CDATA[Irritable heart syndrome in Anglo-American medical thought at the end of the nineteenth century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investiga o estatuto e as condições de emergência da categoria nosológica de síndrome do coração irritável presente nos discursos médicos anglo-americanos na segunda metade do século XIX. No contexto da Guerra Civil Americana, examina elementos sócio-históricos que configuraram a atenção médica sobre os sintomas de ordem cardíaca de soldados. Destacam-se os valores morais de médicos-militares frente aos sintomas de medo em combatentes, assim como as hipóteses etiológicas britânicas e norte-americanas que consolidaram o estatuto nosológico do sofrimento dos soldados com palpitações. Propõe análise da especificidade da síndrome do coração irritável frente às categorias nosológicas do medo descritas pela nosologia psiquiátrica atual.<hr/>This paper examines the characteristics and the conditions for the emergence of the nosological category known as irritable heart syndrome to be found in Anglo-American medical literature in the second half of the nineteenth century. In the context of the American Civil War, it looks at some of the socio-historical elements, which comprised the medical care given to certain cardiac symptoms shown by soldiers. It emphasizes the moral values influencing the medical attitudes of military physicians towards symptoms of fear experienced by combatants, as well as the British and American etiological theories, which contributed to the nosological characterization of the suffering of soldiers afflicted with palpitations. Finally, it offers a brief analysis of the specific nature of the medical category known as irritable heart syndrome in the light of the categories of fear described by current psychiatric nosology. <![CDATA[Boys in white: a classic of qualitative research turns 50]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401179&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa o livro Boys in white: student culture in medical school, de Howard S. Becker, Blanche Geer, Everett C. Hughes e Anselm Strauss, considerado um dos modelos de pesquisa qualitativa em sociologia. A análise aborda as trajetórias dos autores, do livro, da pesquisa qualitativa e dos estudantes de medicina, enfatizando sua importância nas origens da sociologia médica e da sociologia da educação médica. Na trajetória dos autores são apresentados aspectos biobibliográficos; na da pesquisa qualitativa, o modo como essa metodologia de investigação atravessa a construção do trabalho de campo; e na dos estudantes, sua forma de atravessar os primeiros anos da escola médica e construir sua própria “cultura do estudante”.<hr/>This article analyzes Boys in white: student culture in medical schoolby Howard S. Becker, Blanche Geer, Everett C. Hughes and Anselm Strauss, considered a model of qualitative research in sociology. The analysis investigates the trajectories of the authors, the book, qualitative analysis, and the medical students, emphasizing their importance in the origins of medical sociology and the sociology of medical education. In the trajectory of the authors, bibliographical information is given. The trajectory of qualitative research focuses on how this methodology influences the construction of the field. The investigation of the students’ trajectory shows how they progress through their first years at medical school to build their own student culture. <![CDATA[Another Dante’s inferno in a gold mine during the Vargas era: Nova Lima, Minas Gerais]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401197&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa as estratégias de controle existentes no trabalho na mina de Morro Velho, Minas Gerais, e as mudanças resultantes da implementação da legislação trabalhista durante o governo Vargas. Discute as doenças causadas pelo trabalho na mina, silicose e arsenicismo, através de depoimentos de ex-mineiros e do livro de um autor anônimo que aborda as doenças e as relações de poder entre patrões e empregados, apontando os limites da legislação e das lutas operárias. O livro traz um depoimento contundente de como a empresa proprietária, inglesa, burlou, durante muito tempo, leis como a da taxa de insalubridade. Direito que outras mineradoras, não só de propriedade inglesa, costumavam e até hoje costumam desrespeitar pelo mundo.<hr/>This article analyzes the control strategies in place at Morro Velho mine in the Brazilian state of Minas Gerais, and the changes after the implementation of labor legislation during the Vargas administration. The diseases common amongst mine workers, silicosis and arsenicosis, are investigated through statements given by former miners and a book by an anonymous author that discusses the diseases and the power relations between employers and employees, identifying the limitations of the legislation and the workers’ struggles. The book presents a striking story of how for many years the British company side-stepped laws such as the insalubrity premium, a right which other mining companies, not only of British ownership, flouted and still flout in different parts of the world. <![CDATA[Notes on the Chain of Being and the place of blacks in eighteenth-century European natural philosophy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401215&lng=en&nrm=iso&tlng=en Por meio da análise de obras acadêmicas produzidas por filósofos naturais no século XVIII, pretendemos discutir algumas ideias recorrentes acerca da Grande Cadeia do Ser. Para tal, analisamos as relações entre filosofia e teologia natural no período. Reavaliamos ainda alguns elementos da Cadeia do Ser, investigando autores que discorreram sobre o tema em seus escritos. Por fim, elencamos um ponto específico das discussões setecentistas sobre a scala naturae, qual seja, as diversas e nem sempre convergentes ideias de que, a partir de características específicas, haveria diferenças entre os homens, bem como seu consequente lugar na Cadeia do Ser.<hr/>This examination of academic works produced by eighteenth-century natural philosophers discusses some recurring ideas about the Chain of Being. To this end, the article analyzes the relations between natural philosophy and theology during the period. It also re-evaluates some elements of the Chain of Being through an exploration of authors who addressed the topic in their writings. Lastly, it identifies a specific element within eighteenth-century discussions of scala naturae, to wit, the various and not always convergent ideas about whether there are differences between humans based on specific characteristics and, consequently, about the places they occupy in the chain of being. <![CDATA[Minas Gerais Radium Institute: at the forefront of radiotherapy in Brazil, 1923-1935]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401235&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo propõe estudar os primeiros 12 anos de existência do Instituto de Radium de Minas Gerais, fundado em 1922. Sua atuação na luta contra o câncer no Brasil, ainda pouco conhecida, começa a ser esboçada pelo estudo de documentação institucional inédita. Através de um banco de dados elaborado com informações constantes em seu livro de registro de pacientes, foram feitos levantamentos estatísticos dos tipos de câncer e das formas de tratamento existentes entre 1923 e 1935. Esse livro faz parte de um conjunto de outros cinco recentemente descobertos no Centro de Memória da Medicina/UFMG. A documentação permite resgatar os primórdios das intervenções de radioterapia no país e acompanhar seu desenvolvimento e a influência exercida por esse hospital modelo.<hr/>This article proposes to study the first 12 years of the Minas Gerais Radium Institute, founded in 1922. Its work in the fight against cancer in Brazil, albeit still little known, is coming to light as its institutional documents are studied. A database has been prepared using information from its patient register, based on which statistical analyses have been done to identify the types of cancer and treatments available there between 1923 and 1935. This register is one of five recently unearthed at the Medicine Memory Center of the Universidade Federal de Minas Gerais. Through them, the earliest experiments in radiotherapy in Brazil can be reconstituted, and its development and the influence of this model hospital can be mapped out. <![CDATA[Federal university hospitals and their institutional missions in the past and present]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401261&lng=en&nrm=iso&tlng=en A definição de hospital universitário (HU) pressupõe a integração de ensino, pesquisa e assistência. Considerando essas atividades componentes da missão dos HUs, buscou-se analisar, na perspectiva dos gestores, como se configuram nessas instituições, na fundação e no presente. Para tanto, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com gestores de 13 dos 31 HUs gerais de universidades federais. Como material complementar, foram coletadas e analisadas informações oficiais extraídas dos sites dos 31 HUs. Por meio da técnica de análise de conteúdo, foi observado que, apesar de a maioria dos HUs já ter introduzido formalmente a atividade de pesquisa junto às missões de ensino e assistência, na prática, o binômio ensino–assistência prevalece como marca dessas instituições.<hr/>The definition of a university hospital presupposes the integration of teaching, research and healthcare. Considering these activities constituent parts of university hospitals’ missions, an analysis was made from the administrators’ viewpoint of their place in these institutions at their founding and in the present day. Semi-structured interviews were held with the administrators of 13 of the 31 general hospitals run at Brazil’s federal universities. Parallel to this, official information was gathered and analyzed from the 31 university hospitals’ websites. Using a content analysis technique, it was found that although most of the university hospitals state that research is one of their missions, alongside teaching and healthcare, in practice teaching and healthcare take precedence. <![CDATA[Between the country and the laboratory: the dynamics of the production of knowledge at the Menopause Outpatients Clinic at Caism, Unicamp]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo investiga as práticas de produção de conhecimento sobre a menopausa no Caism/Unicamp, centro de referência para políticas públicas em saúde da mulher. Foram realizadas observações de consultas ginecológicas, entrevistas com mulheres e médicos e observação de reuniões de apoio psicológico, buscando identificar os discursos que circulam no lugar e o processo de alistamento de diferentes atores para que os conhecimentos ali produzidos alcancem credibilidade e “viajem” além dos limites do hospital-escola, tornando-se “universais”. A análise baseia-se nos “estudos localistas”, alinhados aos estudos sociais de ciência e tecnologia.<hr/>This study investigates the practices involved in the production of knowledge about menopause at Caism, Unicamp, a reference center for public policies for women’s health. Gynecological appointments and psychological support meetings were observed, and women and doctors were interviewed in order to identify what discourse circulates there and how different actors are brought in to ensure that the knowledge produced attains credibility and “travels” beyond the boundaries of the teaching hospital to become “universal”. The analysis is based on localized studies aligned with social studies of science and technology. <![CDATA[Anatomy and the teaching of anatomy in Brazil: the Boverian school]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401301&lng=en&nrm=iso&tlng=en A história da anatomia humana, de sua pesquisa e seu ensino no Brasil é tema pouco explorado academicamente. Observa-se a quase inexistência de uma visão mais abrangente do percurso da anatomia contextualizada pelas contingências nacionais, o que gera insegurança entre os pesquisadores que buscam aprofundar-se nessa temática, majorada pelo fato de que muitos dos dados disponíveis nem sempre se apresentam suficientemente apurados. Este texto visa retraçar o desenvolvimento da disciplina anatômica – de sua pesquisa e seu ensino no contexto paulista e nacional –, em muito sintetizada pela ação da autoproclamada escola boveriana de anatomia, fundada pelo médico italiano Alfonso Bovero, por ocasião da criação da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo.<hr/>There is little scholarly research on the history, teaching and research of human anatomy in Brazil. A broader vision of the progress of anatomy under different circumstances in the country is virtually non-existent, leaving researchers keen to study the subject insecure. This is compounded by the fact that the data available are not always reliable. This text retraces the development of the discipline of anatomy and its research and education in Brazil in general and São Paulo state in particular, which can largely be reduced to the action of the self-proclaimed Boverian school of anatomy, founded by Italian physician Alfonso Bovero at the same time as the Medical Faculty of the University of São Paulo. <![CDATA[The motives for hospitalization at Adauto Botelho Hospital (Cariacica, ES) in the second half of the twentieth century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401323&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discutem-se aqui as formas de encaminhamento de pacientes ao Hospital Adauto Botelho, localizado em Cariacica, Espírito Santo. A pesquisa se deu por meio de prontuários médicos datados desde a inauguração em 1954 e de depoimentos de pessoas que trabalharam lá durante a segunda metade do século XX. Foram analisados 102 prontuários e entrevistadas quatro pessoas. A pesquisa dos prontuários mostra forte inserção da Chefatura de Polícia no processo de internação. As falas dos entrevistados reiteram esse ponto, mostrando também a longa duração das internações. São as histórias de vida dos internos que dão o tom deste trabalho. Conclui-se, a partir delas, que o Hospital Adauto Botelho, mais que uma instituição de tratamento, era um espaço de confinamento.<hr/>This paper discusses the procedures for referring patients to Adauto Botelho Hospital, in Cariacica, Espírito Santo state, Brazil. The research is based on the medical records since its inauguration in 1954 and statements by people who worked there in the second half of the twentieth century. One hundred and two records were analyzed and four people were interviewed. The records revealed the active involvement of the Chief of Police in hospitalizations. The interviews corroborate this, while also showing the long duration of the hospitalizations. The tone of the paper is set by the life stories of the people hospitalized there. The conclusion is that this hospital served not so much for treatment as for confinement. <![CDATA[Geography, health and urban development in São Paulo state at the turn of the twentieth century: Domingos Jaguaribe and the construction of the Climate Resort of Campos do Jordão]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401341&lng=en&nrm=iso&tlng=en As cidades-estância instituídas no início do século XX são objetos privilegiados para estudar a relação entre as políticas de saúde pública e o desenvolvimento urbano e social. Este artigo analisa, a partir da produção e trajetória do médico, geógrafo e empreendedor Domingos Nogueira Jaguaribe Filho, os vetores social e institucional envolvidos na criação da cidade-estância de Campos do Jordão. Estudos geográficos, conhecimento médico e preceitos de urbanização se aliaram a interesse privados e desenvolvimentistas na construção simbólica e concreta da “Suíça brasileira”.<hr/>The resort towns created in the early 1900s are prime objects for studying the relationship between public health policies and urban and social development. This article analyzes the social and institutional vectors involved in the creation of the resort town of Campos do Jordão from the perspective of the career and works of physician, geographer and businessman Domingos Nogueira Jaguaribe Filho. Geographical studies, medical knowledge and the precepts of urbanization combined with private and development interests in the symbolism and concrete manifestation of the “Brazilian Switzerland”. <![CDATA[Anti-aging medicine: notes on a socio-technical controversy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401361&lng=en&nrm=iso&tlng=en Após algumas décadas de batalha, a geriatria e a gerontologia se tornaram as legítimas ciências do envelhecimento. Hoje surge uma contestação a tal condição. Em sua breve história, a medicina antienvelhecimento se afirmou como prática médica que questiona o modo de se endereçar o envelhecimento biológico. Com isso, toda a medicina é questionada. Aqui, exploramos especialmente como essa controvérsia se estrutura em torno dos fundamentos das ciências do envelhecimento. Há bases para esses questionamentos? Como eles foram tratados por aqueles que os receberam? Tendo em vista uma perspectiva sociotécnica, é interessante pensar que, para geriatras e gerontólogos, a necessária crítica à medicina antienvelhecimento também traz uma importante reflexão sobre o modo como as ciências do envelhecimento vêm tratando seu objeto.<hr/>After some decades of struggle, geriatrics and gerontology have become the legitimate sciences of aging. Today, their status is being questioned. In its short history, anti-aging medicine has taken root as a medical practice that questions how to address biological aging. In so doing, all medicine is questioned. Here, we explore in particular how this controversy is structured around the founding principles of the sciences of aging. Is there any basis for these questionings? How have they been treated by those who have received them? Taking a socio-technical viewpoint, it is worth considering that for geriatricians and gerontologists, the need to criticize anti-aging medicine also raises some important reflections about how the sciences of aging address their subject. <![CDATA[The socialization of medicine in the era of São Paulo Governor Adhemar de Barros]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401379&lng=en&nrm=iso&tlng=en A análise observa as conexões entre o processo de profissionalização dos médicos paulistas e políticas de saúde do governo estadual de Adhemar de Barros em São Paulo (1947-1951), em meio a amplas mudanças na área de saúde denominadas pelos médicos paulistas “socialização da medicina”. Reconhecemos aspectos ambivalentes para o profissionalismo médico diante desse governo populista, como: a luta médica pela equiparação ante os advogados servidores públicos estaduais; a criação de uma secretaria de saúde estadual; e certos elos contraditórios entre a área de saúde adhemarista e a ideologia e a organização profissionais da medicina paulista. Nesse particular, o artigo aprofunda a análise de manifestações ideológicas de importantes lideranças médicas paulistas.<hr/>The article analyzes how the process of the professionalization of physicians in São Paulo related to healthcare policy under the administration of São Paulo governor Adhemar de Barros (1947-1951) during a period of broad change in the realm of health known by São Paulo physicians as the “socialization of medicine.” Medical professionalism confronted certain ambivalences under this populist administration, including doctors’ struggle to achieve pay equal to that of state public attorneys; the establishment of a state health department; and some contradictory ties between the area of health under Adhemar and the professional ideology and organization of medicine in São Paulo. The article undertakes a more in-depth analysis of the ideological manifestations of important leaders in the state’s medical community. <![CDATA[Obsessions before Freud: history and clinical practice]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401397&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se analiza el significado del concepto de “obsesión” en el alienismo del siglo XIX. Desde el punto de vista clínico, la descripción de Esquirol fue completada por otros autores (Jules Falret, Legrand du Saulle). En el ámbito de la reflexión psicopatológica, el alienismo francés, con el delirio emotivo de Morel o la psicastenia de Janet, defendió la teoría emocional, frente al trastorno intelectual propuesto por los médicos alemanes. Finalmente, se insiste en la importancia del marco cultural en la aparición de los síntomas obsesivos y de su interpretación. En este sentido, se estudian las relaciones de los escrúpulos religiosos con la melancolía o la aparición de categorías diagnósticas sometidas a los códigos y mentalidades fin-de-siècle.<hr/>The article analyses the significance of the concept of “obsession” in nineteenth-century alienism. From a clinical point of view, Esquirol’s description was completed by other authors (Jules Falret, Legrand du Saulle). In the area of psychopathological studies, French alienism, with Morel’s emotional delirium or Janet’s psychasthenia, defended the emotional theory, as opposed to the intellectual disorder proposed by German doctors. Lastly, the importance of the cultural framework is stressed in the appearance of obsessive symptoms and their interpretation. Along these lines, the article discusses the relationship of religious scruples to melancholy or the appearance of diagnostic categories subject to fin de siècle codes and mentalities. <![CDATA[Caring for the health of your neighbor: the work of anthropologist Charles Wagley with the Serviço Especial de Saúde Pública]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401417&lng=en&nrm=iso&tlng=en Recupera a atuação do antropólogo Charles Wagley como alto funcionário do Serviço Especial de Saúde Pública, programa de cooperação estabelecido entre EUA e Brasil na Segunda Guerra Mundial. Convocado a colaborar nos esforços de guerra, atuou na política de migração do Programa da Borracha. À luz dessa experiência de intervenção, do contexto marcado pela promoção do desenvolvimento e por questões então prementes no campo da antropologia, este estudo propõe-se retomar a obra Uma comunidade amazônica. Trata-se de discutir o estudo de comunidade conduzido na localidade amazônica que Wagley conheceu ainda durante as missões do Serviço e cuja realidade considerou ilustrativa de uma região subdesenvolvida, levando-o a refletir sobre mudança social e o papel das ciências.<hr/>The article focuses on the work of Charles Wagley as a top staff member with Serviço Especial de Saúde Pública (Special Public Health Service), a US-Brazil cooperation program established during World War II. Taking into consideration Wagley’s experience with migration policy under Brazil’s Rubber Program, as well as the context of development promotion and the issues then on the anthropological agenda, the article explores Wagley’s community study of the Amazon town he visited while on SESP missions, published in the book Uma comunidade amazônica (Amazon Town). Encountering a reality that he believed emblematic of underdevelopment, Wagley was led to reflect on social change and the role of science. <![CDATA[Cleansing the world of the germ of laziness: hygiene, sanitation, and the Javanese population in Suriname]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401437&lng=en&nrm=iso&tlng=en In 1915 the Rockefeller Foundation took its hookworm eradication campaign to Suriname, but was soon disappointed because of opposition from its main target group: the Javanese. Moreover, authorities and planters objected to the construction of latrines because of the costs and their belief that the Javanese were “unhygienic”. In describing the labor migration from Java to Suriname, I show that this “lack of hygiene” was closely related to the system’s organization. I argue that uncleanliness was the consequence of harmful socio-economic and ecological conditions. Secondly I suggest that even though the Foundation did not manage to cleanse Suriname of hookworm, its educational efforts, its emphasis on prevention, and its training of local health workers probably had more impact than Rockefeller officials thought.<hr/>Em 1915, a Fundação Rockefeller levou sua campanha de erradicação da ancilostomíase ao Suriname, logo sofrendo a oposição de seu principal alvo, os javaneses. Autoridades e proprietários rurais também reagiram à instalação de latrinas devido aos custos implicados e à crença de que os javaneses eram “anti-higiênicos”. Ao descrever a migração de trabalhadores de Java para o Suriname, mostro que a “falta de higiene” ligava-se à organização do sistema. Argumento que a sujeira era consequência de condições ecológicas e socioeconômicas danosas. Sugiro ainda que, embora a Fundação não tenha livrado o Suriname da anciolostomíase, seus esforços educacionais, sua ênfase na prevenção e o treinamento de profissionais de saúde locais tiveram maior impacto do que o imaginado pelos funcionários da agência norte-americana. <![CDATA[Looking beyond the campaign to eradicate ancylostomiasis: the diary of the American physician Alan Gregg]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401457&lng=en&nrm=iso&tlng=en Entre 1916 e 1923, o Distrito Federal e 11 estados brasileiros estabeleceram acordos de cooperação com a divisão internacional de saúde – International Health Board – da Fundação Rockefeller para combater uma endemia rural, a ancilostomíase. Este breve texto apresenta o diário de Alan Gregg, um dos médicos norte-americanos que trabalharam no Brasil entre 1919-1922. Fonte interessante para discutir questões relativas à história da saúde pública no Brasil, o diário do médico, além das informações sobre as atividades de combate à ancilostomíase desenvolvidas pela Fundação Rockefeller no país, apresenta suas impressões relativas à natureza, à cultura, à política e à sociedade brasileiras. Na seleção de trechos do diário ora apresentado, priorizamos, porém, aspectos relativos às atividades profissionais realizadas por Gregg.<hr/>Between 1916 and 1923, the Federal District and 11 Brazilian states entered into cooperation agreements with the International Health Board of the Rockefeller Foundation to combat a rural endemic disease, namely ancylostomiasis. This paper presents the diary of Alan Gregg, one of the American physicians who worked in Brazil from 1919 to 1922. An interesting source to discuss issues relating to the history of public health in Brazil, in addition to information about the activities to combat ancylostomiasis developed by the Rockefeller Foundation in the country, the diary of the physician presents his impressions concerning nature, culture, politics and society in Brazil. In the diary excerpts presented here, however, aspects related to the professional activities performed by Gregg are prioritized. <![CDATA[The social context of the birth control debate in Colombia in the 1960s and 1970s: politics, medicine and society]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401467&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo busca presentar el contexto y aproximación preliminares necesarios para comprender y abordar el debate sobre el control natal en Colombia en las décadas de 1960 y 1970. Recoge las principales posturas en conflicto en dicho período, y los discursos y lógicas que permearon la llegada de los programas de planificación norteamericanos a América Latina como forma de control político de los movimientos revolucionarios.<hr/>The article seeks to present the necessary context and a preliminary approach to understanding and addressing the birth control debate in Colombia in the 1960s and 1970s. It covers the main conflicting positions during that period and the discourses and logics permeating the arrival of North American family planning programs to Latin America as a form of political control of revolutionary movements. <![CDATA[Decriminalizing traditional Andean medicine: an interview with Walter Álvarez Quispe]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401475&lng=en&nrm=iso&tlng=en Walter Álvarez Quispe, terapeuta kallawaya y biomédico especializado en cirugía general y ginecología, presenta la lucha de los terapeutas tradicionales y alternativos por la depenalización de estos sistemas médicos andinos realizada entre 1960 y 1990. Bolivia se torna el primer país en América Latina y el Caribe en despenalizar la medicina tradicional antes de los planteamientos de la Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud (Alma-Ata, 1978). Los datos aportados por el entrevistado aseguran que los logros alcanzados, principalmente por los kallawayas, responden a un proyecto propio y autónomo. Estas conquistas no se deben a las políticas oficiales de interculturalidad en salud, aunque busquen atribuirse para sí los logros alcanzados.<hr/>Walter Álvarez Quispe, a Kallawaya healer and biomedical practitioner specializing in general surgery and gynecology, presents the struggle of traditional and alternative healers to get their Andean medical systems depenalized between 1960 and 1990. Bolivia was the first country in Latin America and the Caribbean to decriminalize traditional medicine before the proposals of the International Conference on Primary Health Care (Alma-Ata, 1978). The data provided by the interviewee show that the successes achieved, mainly by the Kallawayas, stem from their own independent initiative. These victories are not the result of official policies of interculturality in healthcare, although the successes achieved tend to be ascribed to them. <![CDATA[Between centers and peripheries: science, nation and region in the state of Amazonas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401487&lng=en&nrm=iso&tlng=en Walter Álvarez Quispe, terapeuta kallawaya y biomédico especializado en cirugía general y ginecología, presenta la lucha de los terapeutas tradicionales y alternativos por la depenalización de estos sistemas médicos andinos realizada entre 1960 y 1990. Bolivia se torna el primer país en América Latina y el Caribe en despenalizar la medicina tradicional antes de los planteamientos de la Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud (Alma-Ata, 1978). Los datos aportados por el entrevistado aseguran que los logros alcanzados, principalmente por los kallawayas, responden a un proyecto propio y autónomo. Estas conquistas no se deben a las políticas oficiales de interculturalidad en salud, aunque busquen atribuirse para sí los logros alcanzados.<hr/>Walter Álvarez Quispe, a Kallawaya healer and biomedical practitioner specializing in general surgery and gynecology, presents the struggle of traditional and alternative healers to get their Andean medical systems depenalized between 1960 and 1990. Bolivia was the first country in Latin America and the Caribbean to decriminalize traditional medicine before the proposals of the International Conference on Primary Health Care (Alma-Ata, 1978). The data provided by the interviewee show that the successes achieved, mainly by the Kallawayas, stem from their own independent initiative. These victories are not the result of official policies of interculturality in healthcare, although the successes achieved tend to be ascribed to them. <![CDATA[The imperial territory in question]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401490&lng=en&nrm=iso&tlng=en Walter Álvarez Quispe, terapeuta kallawaya y biomédico especializado en cirugía general y ginecología, presenta la lucha de los terapeutas tradicionales y alternativos por la depenalización de estos sistemas médicos andinos realizada entre 1960 y 1990. Bolivia se torna el primer país en América Latina y el Caribe en despenalizar la medicina tradicional antes de los planteamientos de la Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud (Alma-Ata, 1978). Los datos aportados por el entrevistado aseguran que los logros alcanzados, principalmente por los kallawayas, responden a un proyecto propio y autónomo. Estas conquistas no se deben a las políticas oficiales de interculturalidad en salud, aunque busquen atribuirse para sí los logros alcanzados.<hr/>Walter Álvarez Quispe, a Kallawaya healer and biomedical practitioner specializing in general surgery and gynecology, presents the struggle of traditional and alternative healers to get their Andean medical systems depenalized between 1960 and 1990. Bolivia was the first country in Latin America and the Caribbean to decriminalize traditional medicine before the proposals of the International Conference on Primary Health Care (Alma-Ata, 1978). The data provided by the interviewee show that the successes achieved, mainly by the Kallawayas, stem from their own independent initiative. These victories are not the result of official policies of interculturality in healthcare, although the successes achieved tend to be ascribed to them. <![CDATA[When the past interpellates]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401494&lng=en&nrm=iso&tlng=en Walter Álvarez Quispe, terapeuta kallawaya y biomédico especializado en cirugía general y ginecología, presenta la lucha de los terapeutas tradicionales y alternativos por la depenalización de estos sistemas médicos andinos realizada entre 1960 y 1990. Bolivia se torna el primer país en América Latina y el Caribe en despenalizar la medicina tradicional antes de los planteamientos de la Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud (Alma-Ata, 1978). Los datos aportados por el entrevistado aseguran que los logros alcanzados, principalmente por los kallawayas, responden a un proyecto propio y autónomo. Estas conquistas no se deben a las políticas oficiales de interculturalidad en salud, aunque busquen atribuirse para sí los logros alcanzados.<hr/>Walter Álvarez Quispe, a Kallawaya healer and biomedical practitioner specializing in general surgery and gynecology, presents the struggle of traditional and alternative healers to get their Andean medical systems depenalized between 1960 and 1990. Bolivia was the first country in Latin America and the Caribbean to decriminalize traditional medicine before the proposals of the International Conference on Primary Health Care (Alma-Ata, 1978). The data provided by the interviewee show that the successes achieved, mainly by the Kallawayas, stem from their own independent initiative. These victories are not the result of official policies of interculturality in healthcare, although the successes achieved tend to be ascribed to them. <![CDATA[The politics of the body: Didier Fassin’s critical approach to the AIDS epidemic in South Africa]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702014000401498&lng=en&nrm=iso&tlng=en Walter Álvarez Quispe, terapeuta kallawaya y biomédico especializado en cirugía general y ginecología, presenta la lucha de los terapeutas tradicionales y alternativos por la depenalización de estos sistemas médicos andinos realizada entre 1960 y 1990. Bolivia se torna el primer país en América Latina y el Caribe en despenalizar la medicina tradicional antes de los planteamientos de la Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud (Alma-Ata, 1978). Los datos aportados por el entrevistado aseguran que los logros alcanzados, principalmente por los kallawayas, responden a un proyecto propio y autónomo. Estas conquistas no se deben a las políticas oficiales de interculturalidad en salud, aunque busquen atribuirse para sí los logros alcanzados.<hr/>Walter Álvarez Quispe, a Kallawaya healer and biomedical practitioner specializing in general surgery and gynecology, presents the struggle of traditional and alternative healers to get their Andean medical systems depenalized between 1960 and 1990. Bolivia was the first country in Latin America and the Caribbean to decriminalize traditional medicine before the proposals of the International Conference on Primary Health Care (Alma-Ata, 1978). The data provided by the interviewee show that the successes achieved, mainly by the Kallawayas, stem from their own independent initiative. These victories are not the result of official policies of interculturality in healthcare, although the successes achieved tend to be ascribed to them.