Scielo RSS <![CDATA[História, Ciências, Saúde-Manguinhos]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-597020030002&lang=en vol. 10 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editor's note</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Swamps, men and crabs in Josué de Castro</B>: <B>meanings and their unfolding</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Analisa-se na obra de Josué de Castro a eclosão da metáfora 'homem-caranguejo', criada para designar uma nova espécie de homem que habitava os mangues do Recife. Procede-se a uma releitura do texto de onde provém a metáfora com o propósito de revelar a existência subjacente de outras figuras, como a sinédoque e a metonímia. O olhar recaiu fundamentalmente sobre três obras: Documentário do Nordeste, onde o autor descreve o 'ciclo do caranguejo'; Fatores de localização da cidade do Recife e Homens e caranguejos, romance autobiográfico. Busca-se ainda compreender duas recentes atualizações da metáfora original, a partir da hipérbole homem-gabiru e da personificação caranguejo-com-cérebro.<hr/>This article analyzes the creation of the metaphor 'crab man' in the works of Josué de Castro to designate the kind of men that lived in Recife swamps. The text where the metaphor was first used is analyzed in the attempt to detect the existence of other figures of speech, such as synecdoche and metonymy. Three of Castro's texts have been analyzed: Documentário do Nordeste, where the author describes the 'crab cycle'; Fatores de localização da cidade do Recife and Homens e caranguejos an autobiographical novel. The present article also tries to understand two recent updated forms of the original metaphor - gabiru men and crabs-with-brains. <![CDATA[<B>The institutionalization of epidemiology as a subject at Rio de Janeiro Federal University Medical School</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho teve o objetivo de estudar o ensino de epidemiologia nos cursos de graduação em medicina. Foi feita uma revisão da literatura para analisar a constituição da epidemiologia como disciplina científica e suas relações com a medicina e com o ensino médico na Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Examinamos regimentos internos, catálogos do curso, programas das disciplinas. e entrevistamos professores. Concluimos que a aplicação da epidemiologia cresceu a partir do final da década de 1980, quando seu ensino começou a ser mais valorizado. Entre as disciplinas da área de saúde coletiva, a epidemiologia e a estatística apresentaram o maior crescimento.<hr/>This article aimed at studying the teaching of epidemiology in medical school undergraduate courses. Medical books have been analyzed in order to understand the constitution of epidemiology as a scientific subject, as well as its relations with medical science and secondary school teaching. The introduction and development of the subject in UFRJ Medical School were studied through the analysis of internal regulations, courses brochures and programs. Professors were interviewed. The analysis revealed that epidemiology concepts spread to health services and practice, as well as to medical research. At UFRJ Medical School, starting at the end of the 1980's, epidemiology teaching began to be emphasized and valued. That was the time when collective health began to develop. Among collective health subjects, both epidemiology and statistics developed the most. <![CDATA[<B>Lobotomy and leucotomy in Brazilian mental hospitals</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en A lobotomia e leucotomia foram utilizadas em pacientes de instituições asilares brasileiras, entre 1936 e 1956. Também chamadas de psicocirurgias, eram intervenções que consistiam em desligar os lobos frontais direito e esquerdo de todo o encéfalo, visando modificar comportamentos ou curar doenças mentais. A técnica, idealizada pelo neurologista português Egas Moniz em 1935 e aperfeiçoada pelo americano Walter Freeman, chegou ao Brasil por intermédio de Aloysio Mattos Pimenta, neurocirurgião do Hospital Psiquiátrico do Juquery, em São Paulo, logo seguido por outros médicos. Esta medida foi aplicada em mais de mil pacientes internados não só para fins curativos, mas também para aprimorar tecnicamente a cirurgia, uma vez que os experimentos preliminares com animais eram escassos. No Brasil, a técnica foi adotada até 1956, passando a ferir o Código de Nuremberg, de 1947, concebido para regulamentar e conter os abusos da experimentação médica em seres humanos ocorridos durante a Segunda Guerra Mundial.<hr/>Lobotomy and leucotomy were used in Brazilian mental institutions from 1936 to 1956. Also called psycho-surgeries, they were operations that separated the right and left frontal lobes and pre-frontal lobes from the rest of the brains, aiming at modifying behavior or curing mental diseases. The technique, created by the Portuguese neurologist Egas Moniz in 1935 and developed by Walter Freeman from the United States, arrived in Brazil through the hands of Aloysio Mattos Pimenta, neurologist from Hospital Psiquiátrico Juquery in São Paulo. Soon, many doctors followed suit. These procedures were used on more than a thousand in-patients aiming at not only healing results, but also the technical improvement of the surgical technique, since preliminary experiments with animals were quite rare at the time. In Brazil, the technique was used until 1956, when it was considered as going against the 1947 Nuremberg Code, whose objective was to detain and regulate the medical experiments with human beings made during the Second World War. <![CDATA[<B>Science and racism</B>: <B>a critical look on <I>Raça e assimilação</I> in Oliveira Vianna</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa o texto Raça e assimilação de Oliveira Vianna, no qual o autor tentou construir um discurso científico acerca das diferenças raciais e de seu impacto na assimilação de imigrantes. Argumento que, tendo produzido textos que conferiam um papel fundamental à raça como princípio explicador dos fenômenos sociais num momento em que as abordagens racistas perdiam terreno na antropologia em favor de interpretações de tipo culturalista, Vianna desenvolveu, de forma reativa, uma argumentação cujo cerne era a defesa da cientificidade do conceito de raça como chave interpretativa da vida social. Concluo com uma leitura exploratória do diálogo que o autor estabeleceu com dois de seus contemporâneos, Arthur Ramos e Roquette-Pinto, em torno da abordagem científica exigida pelos estudos raciais e das funções político-administrativas que Vianna atribuía à ciência.<hr/>The present article analyzes Oliveira Vianna's text Race and assimilation, in which the author tried to build a scientific discourse on racial differences and their impact on the assimilation of immigrants. This discourse produced several texts that attributed a fundamental role to race as the cause for social phenomena at a time when anthropological racist views were falling behind due to cultural-oriented approaches. Vianna's reactive arguments were based on the defense of a scientific concept of race as the key to the interpretation of society. At the end of the article, the author analyzes the correspondence Vianna kept with Arthur Ramos and Roquette-Pinto on the scientific approaches demanded by racial studies, as well as on the political and administrative functions he attributed to science. <![CDATA[<B>Nutritional education</B>: <B>from ignorance to social representations in post-graduation by Rio de Janeiro (1980-98)</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo é analisar o conhecimento produzido em educação nutricional em cursos de pós-graduação. A ignorância alimentar como matriz justificadora da disciplina é uma característica das dissertações de 1980 até 1990. Tal abordagem intervencionista e técnica mostra que o campo temático no qual se iniciou a formação do pesquisador em nutrição obedecia a uma lógica externa. Após 1990, as dissertações realizaram a crítica do currículo formador do nutricionista e da prática educativa à luz do conceito de representação social, mas não se afastaram do modo como era abordada a relação entre representações e práticas. A reconstituição da trajetória da ciência e da profissão mostra que as representações que os nutricionistas fazem da formação e das práticas educativas é mais efeito de idealizações externas do que significados das práticas reveladoras da experiência relacional dos indivíduos com o meio social e entre si.<hr/>The present article aims at analyzing the of nutrition teaching in post-graduation programs from 1980 to 1998. As the main cause for nutrition as an academic subject, nutritional ignorance is the basic focus of dissertations from the 1980's up to 1990, showing that the beginning of researchers' education was marked by a technical and intervening approach whose subject scope followed an outside logic. After 1990, dissertations began to criticize nutrition curriculum and practice and to introduce the concept of social representation. On doing so, they kept structural concepts when relating representations and practices. Tracing back the relevant chronological facts of nutrition, as a science and as a profession, ends up to empty informers' statements, revealing that nutritionists represent their education and practice more as a result of external idealized views than as a group of meaningful representations rendered by their practice, in which relational experiences among individuals and with their social environment take place. <![CDATA[<B>A post-normal scientific look at aphthous fever as an epizootic disease</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo pretende analizar la epizootia de fiebre aftosa del invierno británico de 2001 desde el enfoque de la ciencia post-normal. Serán analizadas las participaciones de los diferentes actores sociales y las interacciones de las categorías: confianza, gobernanza, incertidumbre, valores e intereses. Todos estos factores formaron parte de una crisis que, por un lado, conjugó los intereses políticos de un gobierno en campaña electoral junto con los intereses económicos de un estado miembro de la Unión Europea y por el otro, los intereses de la población afectada junto con todos aquellos problemas relacionados con la salud y el medio ambiente. Las medidas tomadas para detener esta enfermedad 'económica' se transformaron en un verdadero experimento heterogéneo a gran escala social, un fenómeno típico de la modernidad que exige nuevas formas de abordar la ciencia y los procesos decisorios.<hr/>This article aims at analyzing foot-and-mouth disease in the 2001 British winter according to post-normal science. We have analyzed the participation of different social agents and the interaction among the following categories: trust, reliability, administrative capacity, uncertainty, values and objectives. All these factors were part of a crisis that, on one hand assembled the political objectives of a government during campaign and the economic objectives of a European Union country, and on the other hand the needs of the population, affected by all the problems related to health and the environment. The steps taken to hold up this 'economic' disease became a really heterogeneous experiment in a large social scale, a typical phenomenon in modern times that demands new approaches to science and decision-making processes. <![CDATA[<b>Brazilian mini-computers in the 1970's</b>: <b>a democratic market reserve during the authoritarian dictatorship</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Um novo entendimento do sucesso e do fracasso da assim chamada política de reserva de mercado dos computadores é oferecido chamando atenção para as redes, as rupturas e as interferências sociotécnicas. São utilizados três modelos de liberdade para abordar os princípios de organização política na tradição liberal democrática. E três desenvolvimentos sociotécnicos dos anos 1970 e 1980 se destacam: o caráter especial da comunidade de profissionais brasileiros de informática nos anos 1970; a intervenção da polícia política da ditadura militar; e o aparecimento do microcomputador. A análise derivada da combinação destes elementos coloca em cena uma divisão do período em duas fases. A primeira apresenta uma afinidade, em geral não levada em conta, entre as práticas democráticas liberais e a possibilidade de implementação bem-sucedida de políticas industriais e tecnológicas - buscando simultaneamente o desenvolvimento econômico e o das ciências e tecnologias locais no Brasil.<hr/>This article offers readers a new understanding of success and failure of the so-called computer market reserve policy, calling their attention to nets, as well as social and technical interruptions and interference. Three models of freedom have been used in order to approach the principles of political organization within liberal and democratic tradition. Three social and technical developmental models stand out during the 1970's and 1980's: the specific characteristics of Brazilian professionals in computer science in the 1970's, the intervention of political police force during the dictatorship and microcomputers themselves. As the result of the combination of these elements, the present analysis has divided the period into two different phases. The first phase shows a strong relation - not always taken into account - between liberal democratic practice and the possibility of successful industrial and technological policies that simultaneously sought economic development and science and technology development in Brazil. <![CDATA[<B>"The living are always, and more and more, governed by the dead"</B>: <B>study on the inequalities in dying</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se de uma investigação exploratória realizada em um cemitério de Porto Alegre, que serviu como prática de campo da disciplina de epidemiologia e sociedade, na pós-graduação em Saúde Coletiva da Universidade Luterana do Brasil (Ulbra), durante o primeiro semestre letivo de 1999. O objetivo da visita era observar as diferenças no morrer encontradas no Cemitério da Santa Casa da Misericórdia da cidade de Porto Alegre. As categorias analisadas foram: óbitos infantis; óbitos violentos; características epidemiológicas - gênero, profissão, cultura; pobreza/riqueza, incluindo mortes anônimas. O objetivo do estudo é integrar aspectos históricos, artísticos e literários no entendimento da saúde/doença das populações, tornando o perfil sanitário das mesmas mais integral e abrangente.<hr/>The present article consists of an exploratory investigation that took place in the cemetery of the city of Porto Alegre in a field trip for the course Epidemiology and Society of the post-graduation program in Collective Health at Universidade Luterana do Brasil in the first term of 1999. The visit to the cemetery aimed at observing differences related to death in Porto Alegre Cemitério da Santa Casa da Misericórdia. The analyzed categories were children's deaths, violent deaths, epidemiological characteristics - gender, professional activity, education - and financial status, including anonymous deaths. The objective of the investigation is to integrate historical, artistic and literary aspects to better understand health and disease among the population and expand the sanitary profile we have of it. <![CDATA[<b>Marie Rennotte, educator and medical doctor</b>: <b>elements for a historical and biographical, social and medical study</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Por ocasião das comemorações do sesquicentenário de nascimento da educadora e médica Marie Rennotte (1852-1942), começa-se a resgatar o significado da atuação pioneira dessa profissional belgo-brasileira no âmbito pedagógico e científico da São Paulo da virada do século XIX para o XX - apresentando-se aqui um esboço cronológico preliminar (acompanhado das indicações bibliográficas e documentais que lhe serviram de base) que permita aos pesquisadores de diferentes áreas aprofundar o estudo histórico-biográfico e médico-social exigido por suas qualidades pessoais e pela amplitude de sua atuação junto à coletividade paulista.<hr/>At the time of Marie Rennotte's 150th birthday celebrations, a new focus on her meaningful actions as a Belgian-Brazilian pioneer professional in Education and Science in São Paulo at the turn of the 19th to the 20th centuries begins to take place. The present paper is a preliminary chronological draft with bibliography and recommended documents that will allow researchers from different areas to develop deeper historic, biographical, medical and social studies demanded by Rennotte's extraordinary personal dimensions and the unusual scope of her actions in São Paulo society. <![CDATA[<B>Playing with space</B>: <B>a proposal for SUS Technical Health Schools</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio é o relato de uma experiência envolvendo a elaboração de projetos arquitetônicos para a construção de oito novas Escolas Técnicas de Saúde do Serviço Único de Saúde (ETSUS) e a reestruturação de sete escolas existentes. Para essa finalidade, o Projeto de Profissionalização de Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) estruturou o Escritório de Projetos e Obras, vinculado ao Componente II do Projeto, composto por quatro arquitetos com experiência na área da arquitetura hospitalar e equipe técnica responsável pela modernização e fortalecimento das ETSUS e as escolas envolvidas no processo. Os trabalhos foram desenvolvidos de setembro de 2001 e outubro de 2002, quando foram concebidos os estudos preliminares das escolas e, posteriormente, os projetos executivos com vistas à licitação das obras. A concepção dos projetos arquitetônicos pautou-se em algumas diretrizes básicas: concepção de espaços flexíveis que dessem conta de absorver a dinâmica das transformações da área da saúde, além de propiciar a capacitação de profissionais tanto em processos de trabalhos envolvendo tecnologias de alto custo como em atividades voltadas para a atenção básica em saúde; adoção de partidos arquitetônicos que visassem a racionalização de energia; a construção de uma identidade para as ETSUS; e concepção de projetos que facilitassem a sustentabilidade das escolas técnicas.<hr/>The present article is a report of an experience in architectural projects for building eight new technical health schools for SUS (ETSUS) and remodeling seven existing schools. In order to do so, PROFAE (Project for the Training of Nursing Professionals) organized the Project and Building Bureau, related to Project Component II and composed by four architects specialized in hospital architecture. Besides, it engaged the technical staff in charge of remodeling and improving ETSUS and other participant schools. The project was developed from September 2001 and October 2002, when preliminary studies were carried out and the projects were concluded and submitted to legal approval. The development of the projects was based on the following principles: the creation of flexible spaces to cope with transformation in health services and with professional training both in high-cost technology and in activities related to basic health assistance, the choice of architectural emphasis on energy saving, the reinforcement of ETSUS identity and the creation of projects that would help technical schools sustainability. <![CDATA[<B>A race or a duel?</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio é o relato de uma experiência envolvendo a elaboração de projetos arquitetônicos para a construção de oito novas Escolas Técnicas de Saúde do Serviço Único de Saúde (ETSUS) e a reestruturação de sete escolas existentes. Para essa finalidade, o Projeto de Profissionalização de Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) estruturou o Escritório de Projetos e Obras, vinculado ao Componente II do Projeto, composto por quatro arquitetos com experiência na área da arquitetura hospitalar e equipe técnica responsável pela modernização e fortalecimento das ETSUS e as escolas envolvidas no processo. Os trabalhos foram desenvolvidos de setembro de 2001 e outubro de 2002, quando foram concebidos os estudos preliminares das escolas e, posteriormente, os projetos executivos com vistas à licitação das obras. A concepção dos projetos arquitetônicos pautou-se em algumas diretrizes básicas: concepção de espaços flexíveis que dessem conta de absorver a dinâmica das transformações da área da saúde, além de propiciar a capacitação de profissionais tanto em processos de trabalhos envolvendo tecnologias de alto custo como em atividades voltadas para a atenção básica em saúde; adoção de partidos arquitetônicos que visassem a racionalização de energia; a construção de uma identidade para as ETSUS; e concepção de projetos que facilitassem a sustentabilidade das escolas técnicas.<hr/>The present article is a report of an experience in architectural projects for building eight new technical health schools for SUS (ETSUS) and remodeling seven existing schools. In order to do so, PROFAE (Project for the Training of Nursing Professionals) organized the Project and Building Bureau, related to Project Component II and composed by four architects specialized in hospital architecture. Besides, it engaged the technical staff in charge of remodeling and improving ETSUS and other participant schools. The project was developed from September 2001 and October 2002, when preliminary studies were carried out and the projects were concluded and submitted to legal approval. The development of the projects was based on the following principles: the creation of flexible spaces to cope with transformation in health services and with professional training both in high-cost technology and in activities related to basic health assistance, the choice of architectural emphasis on energy saving, the reinforcement of ETSUS identity and the creation of projects that would help technical schools sustainability. <![CDATA[<B>Washing up Rio</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio é o relato de uma experiência envolvendo a elaboração de projetos arquitetônicos para a construção de oito novas Escolas Técnicas de Saúde do Serviço Único de Saúde (ETSUS) e a reestruturação de sete escolas existentes. Para essa finalidade, o Projeto de Profissionalização de Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) estruturou o Escritório de Projetos e Obras, vinculado ao Componente II do Projeto, composto por quatro arquitetos com experiência na área da arquitetura hospitalar e equipe técnica responsável pela modernização e fortalecimento das ETSUS e as escolas envolvidas no processo. Os trabalhos foram desenvolvidos de setembro de 2001 e outubro de 2002, quando foram concebidos os estudos preliminares das escolas e, posteriormente, os projetos executivos com vistas à licitação das obras. A concepção dos projetos arquitetônicos pautou-se em algumas diretrizes básicas: concepção de espaços flexíveis que dessem conta de absorver a dinâmica das transformações da área da saúde, além de propiciar a capacitação de profissionais tanto em processos de trabalhos envolvendo tecnologias de alto custo como em atividades voltadas para a atenção básica em saúde; adoção de partidos arquitetônicos que visassem a racionalização de energia; a construção de uma identidade para as ETSUS; e concepção de projetos que facilitassem a sustentabilidade das escolas técnicas.<hr/>The present article is a report of an experience in architectural projects for building eight new technical health schools for SUS (ETSUS) and remodeling seven existing schools. In order to do so, PROFAE (Project for the Training of Nursing Professionals) organized the Project and Building Bureau, related to Project Component II and composed by four architects specialized in hospital architecture. Besides, it engaged the technical staff in charge of remodeling and improving ETSUS and other participant schools. The project was developed from September 2001 and October 2002, when preliminary studies were carried out and the projects were concluded and submitted to legal approval. The development of the projects was based on the following principles: the creation of flexible spaces to cope with transformation in health services and with professional training both in high-cost technology and in activities related to basic health assistance, the choice of architectural emphasis on energy saving, the reinforcement of ETSUS identity and the creation of projects that would help technical schools sustainability. <![CDATA[<B>Scientists' discourse</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio é o relato de uma experiência envolvendo a elaboração de projetos arquitetônicos para a construção de oito novas Escolas Técnicas de Saúde do Serviço Único de Saúde (ETSUS) e a reestruturação de sete escolas existentes. Para essa finalidade, o Projeto de Profissionalização de Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) estruturou o Escritório de Projetos e Obras, vinculado ao Componente II do Projeto, composto por quatro arquitetos com experiência na área da arquitetura hospitalar e equipe técnica responsável pela modernização e fortalecimento das ETSUS e as escolas envolvidas no processo. Os trabalhos foram desenvolvidos de setembro de 2001 e outubro de 2002, quando foram concebidos os estudos preliminares das escolas e, posteriormente, os projetos executivos com vistas à licitação das obras. A concepção dos projetos arquitetônicos pautou-se em algumas diretrizes básicas: concepção de espaços flexíveis que dessem conta de absorver a dinâmica das transformações da área da saúde, além de propiciar a capacitação de profissionais tanto em processos de trabalhos envolvendo tecnologias de alto custo como em atividades voltadas para a atenção básica em saúde; adoção de partidos arquitetônicos que visassem a racionalização de energia; a construção de uma identidade para as ETSUS; e concepção de projetos que facilitassem a sustentabilidade das escolas técnicas.<hr/>The present article is a report of an experience in architectural projects for building eight new technical health schools for SUS (ETSUS) and remodeling seven existing schools. In order to do so, PROFAE (Project for the Training of Nursing Professionals) organized the Project and Building Bureau, related to Project Component II and composed by four architects specialized in hospital architecture. Besides, it engaged the technical staff in charge of remodeling and improving ETSUS and other participant schools. The project was developed from September 2001 and October 2002, when preliminary studies were carried out and the projects were concluded and submitted to legal approval. The development of the projects was based on the following principles: the creation of flexible spaces to cope with transformation in health services and with professional training both in high-cost technology and in activities related to basic health assistance, the choice of architectural emphasis on energy saving, the reinforcement of ETSUS identity and the creation of projects that would help technical schools sustainability. <![CDATA[<B>The Empire and its scientific practices</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio é o relato de uma experiência envolvendo a elaboração de projetos arquitetônicos para a construção de oito novas Escolas Técnicas de Saúde do Serviço Único de Saúde (ETSUS) e a reestruturação de sete escolas existentes. Para essa finalidade, o Projeto de Profissionalização de Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) estruturou o Escritório de Projetos e Obras, vinculado ao Componente II do Projeto, composto por quatro arquitetos com experiência na área da arquitetura hospitalar e equipe técnica responsável pela modernização e fortalecimento das ETSUS e as escolas envolvidas no processo. Os trabalhos foram desenvolvidos de setembro de 2001 e outubro de 2002, quando foram concebidos os estudos preliminares das escolas e, posteriormente, os projetos executivos com vistas à licitação das obras. A concepção dos projetos arquitetônicos pautou-se em algumas diretrizes básicas: concepção de espaços flexíveis que dessem conta de absorver a dinâmica das transformações da área da saúde, além de propiciar a capacitação de profissionais tanto em processos de trabalhos envolvendo tecnologias de alto custo como em atividades voltadas para a atenção básica em saúde; adoção de partidos arquitetônicos que visassem a racionalização de energia; a construção de uma identidade para as ETSUS; e concepção de projetos que facilitassem a sustentabilidade das escolas técnicas.<hr/>The present article is a report of an experience in architectural projects for building eight new technical health schools for SUS (ETSUS) and remodeling seven existing schools. In order to do so, PROFAE (Project for the Training of Nursing Professionals) organized the Project and Building Bureau, related to Project Component II and composed by four architects specialized in hospital architecture. Besides, it engaged the technical staff in charge of remodeling and improving ETSUS and other participant schools. The project was developed from September 2001 and October 2002, when preliminary studies were carried out and the projects were concluded and submitted to legal approval. The development of the projects was based on the following principles: the creation of flexible spaces to cope with transformation in health services and with professional training both in high-cost technology and in activities related to basic health assistance, the choice of architectural emphasis on energy saving, the reinforcement of ETSUS identity and the creation of projects that would help technical schools sustainability. <![CDATA[<B>Viruses, sciences and men</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio é o relato de uma experiência envolvendo a elaboração de projetos arquitetônicos para a construção de oito novas Escolas Técnicas de Saúde do Serviço Único de Saúde (ETSUS) e a reestruturação de sete escolas existentes. Para essa finalidade, o Projeto de Profissionalização de Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) estruturou o Escritório de Projetos e Obras, vinculado ao Componente II do Projeto, composto por quatro arquitetos com experiência na área da arquitetura hospitalar e equipe técnica responsável pela modernização e fortalecimento das ETSUS e as escolas envolvidas no processo. Os trabalhos foram desenvolvidos de setembro de 2001 e outubro de 2002, quando foram concebidos os estudos preliminares das escolas e, posteriormente, os projetos executivos com vistas à licitação das obras. A concepção dos projetos arquitetônicos pautou-se em algumas diretrizes básicas: concepção de espaços flexíveis que dessem conta de absorver a dinâmica das transformações da área da saúde, além de propiciar a capacitação de profissionais tanto em processos de trabalhos envolvendo tecnologias de alto custo como em atividades voltadas para a atenção básica em saúde; adoção de partidos arquitetônicos que visassem a racionalização de energia; a construção de uma identidade para as ETSUS; e concepção de projetos que facilitassem a sustentabilidade das escolas técnicas.<hr/>The present article is a report of an experience in architectural projects for building eight new technical health schools for SUS (ETSUS) and remodeling seven existing schools. In order to do so, PROFAE (Project for the Training of Nursing Professionals) organized the Project and Building Bureau, related to Project Component II and composed by four architects specialized in hospital architecture. Besides, it engaged the technical staff in charge of remodeling and improving ETSUS and other participant schools. The project was developed from September 2001 and October 2002, when preliminary studies were carried out and the projects were concluded and submitted to legal approval. The development of the projects was based on the following principles: the creation of flexible spaces to cope with transformation in health services and with professional training both in high-cost technology and in activities related to basic health assistance, the choice of architectural emphasis on energy saving, the reinforcement of ETSUS identity and the creation of projects that would help technical schools sustainability. <![CDATA[<B>A study on mineral production by scientist José Vieira Couto at Capitania de Minas Gerais at the beginning of the 19<SUP>th</SUP> century</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio é o relato de uma experiência envolvendo a elaboração de projetos arquitetônicos para a construção de oito novas Escolas Técnicas de Saúde do Serviço Único de Saúde (ETSUS) e a reestruturação de sete escolas existentes. Para essa finalidade, o Projeto de Profissionalização de Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) estruturou o Escritório de Projetos e Obras, vinculado ao Componente II do Projeto, composto por quatro arquitetos com experiência na área da arquitetura hospitalar e equipe técnica responsável pela modernização e fortalecimento das ETSUS e as escolas envolvidas no processo. Os trabalhos foram desenvolvidos de setembro de 2001 e outubro de 2002, quando foram concebidos os estudos preliminares das escolas e, posteriormente, os projetos executivos com vistas à licitação das obras. A concepção dos projetos arquitetônicos pautou-se em algumas diretrizes básicas: concepção de espaços flexíveis que dessem conta de absorver a dinâmica das transformações da área da saúde, além de propiciar a capacitação de profissionais tanto em processos de trabalhos envolvendo tecnologias de alto custo como em atividades voltadas para a atenção básica em saúde; adoção de partidos arquitetônicos que visassem a racionalização de energia; a construção de uma identidade para as ETSUS; e concepção de projetos que facilitassem a sustentabilidade das escolas técnicas.<hr/>The present article is a report of an experience in architectural projects for building eight new technical health schools for SUS (ETSUS) and remodeling seven existing schools. In order to do so, PROFAE (Project for the Training of Nursing Professionals) organized the Project and Building Bureau, related to Project Component II and composed by four architects specialized in hospital architecture. Besides, it engaged the technical staff in charge of remodeling and improving ETSUS and other participant schools. The project was developed from September 2001 and October 2002, when preliminary studies were carried out and the projects were concluded and submitted to legal approval. The development of the projects was based on the following principles: the creation of flexible spaces to cope with transformation in health services and with professional training both in high-cost technology and in activities related to basic health assistance, the choice of architectural emphasis on energy saving, the reinforcement of ETSUS identity and the creation of projects that would help technical schools sustainability. <![CDATA[<B>Changing travelers' directions</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio é o relato de uma experiência envolvendo a elaboração de projetos arquitetônicos para a construção de oito novas Escolas Técnicas de Saúde do Serviço Único de Saúde (ETSUS) e a reestruturação de sete escolas existentes. Para essa finalidade, o Projeto de Profissionalização de Trabalhadores da Área de Enfermagem (PROFAE) estruturou o Escritório de Projetos e Obras, vinculado ao Componente II do Projeto, composto por quatro arquitetos com experiência na área da arquitetura hospitalar e equipe técnica responsável pela modernização e fortalecimento das ETSUS e as escolas envolvidas no processo. Os trabalhos foram desenvolvidos de setembro de 2001 e outubro de 2002, quando foram concebidos os estudos preliminares das escolas e, posteriormente, os projetos executivos com vistas à licitação das obras. A concepção dos projetos arquitetônicos pautou-se em algumas diretrizes básicas: concepção de espaços flexíveis que dessem conta de absorver a dinâmica das transformações da área da saúde, além de propiciar a capacitação de profissionais tanto em processos de trabalhos envolvendo tecnologias de alto custo como em atividades voltadas para a atenção básica em saúde; adoção de partidos arquitetônicos que visassem a racionalização de energia; a construção de uma identidade para as ETSUS; e concepção de projetos que facilitassem a sustentabilidade das escolas técnicas.<hr/>The present article is a report of an experience in architectural projects for building eight new technical health schools for SUS (ETSUS) and remodeling seven existing schools. In order to do so, PROFAE (Project for the Training of Nursing Professionals) organized the Project and Building Bureau, related to Project Component II and composed by four architects specialized in hospital architecture. Besides, it engaged the technical staff in charge of remodeling and improving ETSUS and other participant schools. The project was developed from September 2001 and October 2002, when preliminary studies were carried out and the projects were concluded and submitted to legal approval. The development of the projects was based on the following principles: the creation of flexible spaces to cope with transformation in health services and with professional training both in high-cost technology and in activities related to basic health assistance, the choice of architectural emphasis on energy saving, the reinforcement of ETSUS identity and the creation of projects that would help technical schools sustainability. <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702003000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 01:11:51 21-11-2017-->