Scielo RSS <![CDATA[Horizontes Antropológicos]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-718320170003&lang=en vol. 23 num. 49 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Introduction]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Anthropology today. A study on family wellbeing and transcultural insights - A German Japanese study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: This article approaches the development of diverse anthropological movements just as well the relevance of the anthropological researches nowadays. It discusses the role of the cultural traditions in the development of the research areas that cross international cultural borders, as a central point in the anthropological research. The Anthropological transnational approach composes and powers the spirit of investigation in order to expand knowledge and enable the establishment of new investigation paradigms. This process is evidenced by results of studies on ethnographic case with German and Japanese families about family well-being, from an anthropological perspective.<hr/>Resumo: O presente artigo aborda o desenvolvimento de diferentes correntes antropológicas bem como a importância das pesquisas em antropologia nos dias atuais. Discorre sobre o papel das tradições culturais no desenvolvimento de áreas de pesquisa que atravessam fronteiras culturais internacionais, como central na pesquisa antropológica. A abordagem transnacional de Antropologia estrutura e alimenta o espírito de investigação, de modo a expandir o conhecimento e, permitir a construção de novos paradigmas de investigação. Tal processo é evidenciado por resultados de estudo de caso etnográfico com famílias alemãs e japonesas sobre o bem-estar familiar, a partir de uma perspectiva antropológica. <![CDATA[The field, the museum and the school: Anthropology and pedagogy by Franz Boas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300061&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O processo de constituição da antropologia moderna será marcado por certa concepção e prática de educação cuja importância e significado tentamos destacar nesse breve ensaio. A experiência antropológica de Franz Boas (1858-1942), considerado fundador da tradição norte-americana da antropologia cultural na primeira metade do século XX é exemplar. Boas reuniu em torno de si um conjunto de pessoas, instituições e representações que marcaram indelevelmente a história da antropologia moderna desde então. O objetivo é apresentar algumas contribuições de Boas à luz de sua trajetória intelectual-pedagógica e de suas proposições teórico-metodológicas acerca da educação tendo como foco o campo, o museu e a escola.<hr/>Abstract: The modern anthropology formation process will be recognized for certain conception and practice of education, its importance and meaning will be emphasized in this brief essay. Franz Boas (1858-1942), known as a founder of the North American tradition of Cultural Anthropology in the first half of the twentieth century, is famous for his exemplary anthropologic experience. Boas gathered around him a group of people, institutions and representations which permanently, and profoundly influenced the history of modern anthropology. This article aims to introduce some of Boas’ contributions in light of his intellectual, and pedagogical trajectory, as well his theoretical, and methodological propositions focusing on the field, the museum and the school. <![CDATA[Considerations on educational dynamics in times of Chinese transnationalization]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300089&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A partir de entrevistas realizadas com estudantes internacionais na Universidade da Califórnia em Davis, o artigo dialoga com a multiplicidade de possíveis transnacionalidades chinesas. Em primeiro lugar são narradas as trajetórias de três estudantes que partem de diferentes localidades da República Popular da China, passando pela capital Beijing, até chegarem à costa oeste dos Estados Unidos. O objetivo é chamar a atenção para a importância das trajetórias educacionais na configuração de possíveis transnacionalizações em um contexto em que a China está cada vez mais presente como dinamizadora de configurações sociais, políticas e econômicas globais.<hr/>Abstract: Based on interviews conducted with international students at the University of California Davis, the article converses with multiple possibilities of Chinese transnationalities. First, it narrates the trajectories of three students who come from different localities in the People’s Republic of China, go through the capital Beijing, and arrive at the West Coast of the United States. The aim is to point at the importance of educational trajectories in the configuration of possible transnationalizations in a context where China is increasingly present as a propelling force in shaping global configurations on social, political and economic levels. <![CDATA[Anthropology and Education in Argentina: About conditions of possibility, shared concerns and new challenges]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300123&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se presenta un cuadro de situación de las investigaciones contemporáneas en Antropología y Educación en la Argentina. El análisis se desarrolla en torno a tres ejes articulados entre sí. Primero, se consideran las condiciones de posibilidad para la producción de conocimientos vinculadas a las políticas de Ciencia y Técnica, en el contexto de las transformaciones político-económicas del país. Luego, se alude a la conformación de tres importantes sedes de investigación en Antropología y Educación, que se constituyeron luego como Red. Se reseñan los principales temas y enfoques teórico-metodológicos compartidos por los equipos de esta Red, partiendo de su historia en común. Finalmente, se incluye una línea que se comenzó a desplegar con mayor significatividad más recientemente, y que también da cuenta de la maduración de la producción de conocimientos en este campo: los aportes realizados desde estas investigaciones para pensar y producir la enseñanza de la Antropología.<hr/>Abstract: This article presents a depiction of the situation of contemporary investigations in Anthropology and Education in Argentina. Three articulated aspects are considered for displaying the analysis. Firstly, it ponders the conditions of possibility for the production of knowledge regarding the policies of Science and Technic, in the context of the political and economic transformations of the country. Then, it refers to the formation of three important research departments in Anthropology and Education, later on constituted as a Network. The main themes and theoretical-methodological approaches shared by this Network are pointed out, considering their common history. Finally, it includes an issue that has begun to be developed more significantly in recent years, and which also gives account of the growth of the production of knowledge in this field: the contributions produced by these investigations for the analysis and development of the teaching of anthropology. <![CDATA[From the controversial “school floor” to the controversies of ethnography: Approximation between anthropology and education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300149&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo discute os dilemas da aproximação interdisciplinar entre antropologia e educação, a partir de duas perspectivas importantes: a etnografia e as práticas culturais juvenis. Aborda-se como a etnografia constitui um ponto controverso de diálogo. Discute também a incontornável e clássica discussão sobre as noções de juventude e de fases da vida, que tem propiciado um debate bastante profícuo, agregando pesquisas que se situam entre a antropologia e a educação. Conclui-se, assim, que a antropologia pode contribuir para o debate público sobre a educação e as diferenças no mundo contemporâneo, mas, para isso, precisa aproximar-se mais do contexto educacional e escolar.<hr/>Abstract: This article discusses the dilemmas of interdisciplinary approach between anthropology and education, from two important perspectives: ethnography and youth cultural practices. It discusses how ethnography is a controversial point of dialogue. It also conducts the essential and classic discussion about the notions of youth and stages of life, which has provided a very fruitful debate, by means of researches that are between anthropology and education. It concludes, therefore, that anthropology can contribute for the public debate on education and differences in the contemporary world. However, in order for this to happen, it’s necessary a broader anthropological approach of educational and school context. <![CDATA[Looks, name-calling and physical aggression: The presence and (in)visibility of conflicts related to gender relations in public schools in Rio de Janeiro]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300177&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Tomando por objeto conflitos referentes às relações de gênero ocorridos em escolas públicas do estado do Rio de Janeiro, pretende-se contrastar a visibilidade da temática das relações de gênero na esfera pública com a invisibilidade que tal temática adquire no cotidiano das escolas públicas. Observa-se que os conflitos que ocorrem na escola são classificados como “problemas de disciplina”, sendo muitas vezes associados a práticas de discriminação de gênero, que se manifestam como parte constitutiva das sociabilidades escolares. A partir da descrição de dois casos de conflitos de gênero, busca-se mostrar os agentes envolvidos, os discursos mobilizados e a forma institucional pela qual foram administrados pela equipe técnico-pedagógica da escola. Os dados apresentados derivam de uma pesquisa realizada em diferentes escolas públicas do estado do Rio de Janeiro, nas quais as atividades escolares foram acompanhadas a partir de trabalho de campo e observação participante.<hr/>Abstract: Focused on conflicts related to gender relations that occur at public schools in the state of Rio de Janeiro, this paper aims to contrast the visibility of gender relations in the public sphere with the invisibility that this issue gets in schools routine. Several conflicts that occur at schools and are classified as “discipline problems” are often associated with sexual discrimination practices that manifest themselves as a constituent part of the school sociability. Based on the description of cases of gender conflicts, it seeks to show the agents involved, the discourses mobilized and the institutional forms in which they were managed by the school`s staff. The data presented are derived from a research conducted in different public schools in the state of Rio de Janeiro, in which school activities were accompanied from fieldwork and participant observation. <![CDATA[The agency of bullying notion in the Brazilian context through the ethnography of a school experience]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo discute a agência da noção de bullying na atualidade brasileira, ancorado na etnografia das vivências escolares de um estudante de uma instituição pública de ensino, situada no estado do Rio Grande do Sul (Brasil). A narrativa etnográfica das experiências desse aluno é potente em evidenciar ambiguidades que permeiam hoje o agenciamento do bullying, obscurecidas nos debates públicos atuais devido à credibilidade científica desse conceito. Tais ambivalências reportam a existência de vítimas de bullying mais legítimas que outras; a prerrogativa de um discurso de respeito às diferenças em detrimento do questionamento de desigualdades; além da operacionalidade coeva do bullying com outros construtos de eficácia contemporânea, como a medicalização.<hr/>Abstract: The article discusses the agency of bullying notion in the Brazilian reality, anchored in the ethnography of school experience of a student in a public educational institution, located in the Rio Grande do Sul State (Brazil). The ethnographic narrative of this child trajectory is powerful to evidence ambiguities that permeate today the bullying agency. These ambiguities are obscured in the current public debate due to the scientific credibility of the concept. Such ambivalences report the existence of victims of bullying more legitimate than others; the prerogative of a speech about the differences to the detriment of the question about inequalities; besides the coeval operability of bullying with other constructs with contemporary efficiency, like the medicalization. <![CDATA[An anthropology out of place? A glance at anthropologists in education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300233&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A contínua reflexão da antropologia brasileira sobre seu próprio desenvolvimento tem demandado, cada vez mais, uma análise cuidadosa dos diversos campos de pesquisa que a compõem, o que inclui a antropologia da educação. Buscando contribuir para esse debate, proponho-me nesse artigo analisar o perfil e a atuação de antropólogos nos programas de pós-graduação em educação no Brasil, desenvolvendo uma reflexão a partir daí sobre o lugar da antropologia no campo educacional brasileiro.<hr/>Abstract: The continuous reflection of the Brazilian Anthropology on its own development has required a careful analysis of the various research fields that comprise it, including the Anthropology of Education. Seeking to contribute to this debate, I propose in this article to analyze the profile and the role of anthropologists in the Graduate Program in Education in Brazil, developing a reflection from there on the place of anthropology in the Brazilian educational field. <![CDATA[Writing culture users career and training of teachers: An ethnographic essay]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300255&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O presente trabalho faz parte de uma linha de investigação que teve início na década de 1990 e cujo objetivo central é investigar o papel da leitura e da escrita nos cursos de pedagogia. Neste artigo, me debruço sobre os dados de pesquisa etnográfica longitudinal realizada entre 2000 e 2004, em comparação a etnografias realizadas recentemente com foco específico na elaboração de trabalhos de conclusão de curso (TCC). Através do trabalho de campo, observou-se o desenvolvimento da carreira (Becker) de universitários que se queixavam de pouca familiaridade com a cultura escrita por ocasião de seu ingresso no ensino superior. A partir desses dados, refletimos sobre os elementos favoráveis a essa construção e identificamos a importância da melhoria dos níveis de proficiência de leitura e escrita na formação de professores como ponto estratégico para a superação dos problemas educacionais no Brasil, sem desconsiderar a necessidade imperiosa de se tornar a profissão financeiramente mais atraente.<hr/>Abstract: This work is part of a line of research that began in the 1990s whose main objective was to investigate the role of reading and writing in the teaching courses. In this article, I dwell on the longitudinal ethnographic survey data conducted between 2000 and 2004, comparing the ethnographies recently performed with specific focus on preparation of final course monographies. Through ethnographic study, it was observed there was career (Becker) development of students who complained of unfamiliarity with the written culture on the occasion of their entry into higher education. From the data, we can reflect on positive elements to this structure and identify the importance of improving the levels of proficiency in reading and writing in teacher education as a strategic point to overcome the educational problems in Brazil, while we recognize the need to make the profession more financially attractive. <![CDATA[Man marked to Bourdieu: Formal education and narratives of suffering and violence in the school experience]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300287&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Neste trabalho, pretendo avaliar como a pesquisa dos estudantes foi construída, a partir da experiência do método de ensino adotado na disciplina Laboratório de Ensino em Ciências Sociais, como eles operaram coletivamente suas interpretações pragmáticas dos textos adotados conformando os trabalhos de campo como experiência de interlocução. Também busco analisar a sua influência na construção de discursos de sofrimento e dor, observados durante a disciplina, para os estudantes narrarem experiências de castigos físicos das crianças e suas famílias presentes nas pesquisas, na paradoxal relação com a escola, seus desafios, e consequências. A questão que pretendo responder é: em que medida as escolas são capazes de conformar códigos de significação da vida social para essas crianças, sem envolver dramáticos custos familiares? Nesse sentido, avalio quais seriam esses custos do ponto de vista dos professores/pesquisadores nas visitas aos pais, e a imagem que configuram dos mesmos nesses tensos encontros.<hr/>Abstract: In this work, I intend to evaluate the research of the students was built from the experience of teaching method adopted in the course Teaching Laboratory in Social Sciences, as they collectively operated its pragmatic interpretations of the texts adopted conforming fieldwork as interlocution experience. Also I try to analyze their influence on the construction of suffering and pain speeches, observed during the course, for students narrating experiences of physical punishment of children and their families present in the polls, the paradoxical relationship with the school, its challenges, and consequences. The question I want to answer, is the extent to which schools are able to conform meaning of codes of social life for these children without involving dramatic family costs? In this sense, we evaluate what these point of view the costs of teachers/researchers on visits to parents, the image that set the same in these tense encounters. <![CDATA[Private early childhood education and the democratic imagination: Projects, and paradoxes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300311&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Based on ethnographic research in one private elite preschool in Rio de Janeiro in 2002 that sought to imprint citizenship notions on young children, this article discusses the relationship between educational practice, early childhood education, and the meanings, possibilities, and limitations of a critical and democratic pedagogy. I begin with a description of the school and its discourses of citizenship education. Next, I showhow the everyday practices through which children learned to become citizens through the production of a “citizenship habitus” focused on the importance of politics and on being a responsible citizen. I then discuss the paradoxes of this project, given that it was a private and elitist school; despite its egalitarian intentions, the school also served as a site for class reproduction. Still, I also suggest that, when young children cease to at least take inequality for granted, a small step is taken in the right direction.<hr/>Resumo: Com base em pesquisa etnográfica numa pré-escola de elite no Rio de Janeiro que se propunha a “ensinar” cidadania a crianças pequenas, este artigo discute as relações entre (a) prática educacional, (b) educação infantil e (c) os sentidos, possibilidades e limitações de uma pedagogia crítica e democrática. Inicio o artigo descrevendo a escola e seus discursos sobre essa “educação para a cidadania”. A seguir, mostro como as práticas pelas quais as crianças aprenderiam a ser cidadãs através de um “habitus cidadão” se concentravam na importância da ação política e em como ser um cidadão responsável. Trato então dos paradoxos desse projeto: como essa era uma escola privada e elitista, apesar de sua proposta igualitária ela continuaria a servir como um espaço de reprodução de classe. Apesar disso, concluo sugerindo que quando crianças tão pequenas passam a pelo menos questionar a desigualdade, está-se dando um pequeno passo na direção correta. <![CDATA[Blacks and indigenous peoples occupy the white temple: Affirmative action at UFRGS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300339&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Na maioria dos países do mundo ocidental, universidades que formam a elite costumam ser redutos da branquidade refratários a grupos socialmente excluídos. No Brasil, com mais da metade da população formada por pretos e pardos, as universidades públicas sempre foram um território quase exclusivamente branco. O Rio Grande do Sul, estado brasileiro com a segunda maior percentagem de população branca do país, reflete esse quadro. Ele enaltece o legado dos grupos imigrantes de origem europeia em contraste com a pequena visibilidade atribuída à contribuição da população negra e indígena. No período 2008 a 2012, a Universidade Federal do Rio Grande do Sul, a mais importante do estado, implementou uma política de ação afirmativa que aumentou as oportunidades de alunos pretos, pardos e indígenas entrarem em seus cursos de graduação. O artigo discute essa política - sua aprovação, características, implantação, avaliação e reformulação, assim como seus resultados. Analisa a experiência de um grupo de universitários negros e indígenas, que foram dos primeiros a ingressar na UFRGS através da reserva de vagas. Ao final, aponta os significados das políticas de inclusão de negros e indígenas nas universidades públicas brasileiras e os desafios que elas representam para essas instituições.<hr/>Abstract: Rio Grande do Sul is the southernmost state of Brazil and has the second highest percentage of white population of the country. There, the legacy of European immigrants is praised in contrast with the much lower social and symbolic visibility of the contribution of Blacks and Natives. The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), the oldest, most traditional and important university of the state, has always been a stronghold of whiteness. From 2008 to 2012, it implemented an affirmative action policy that increased the opportunities for Blacks and Natives in its undergraduate courses. The first part of this article examines the discussion, approval, implementation, evaluation and reformulation of that policy, as well as its results in terms of access to the undergraduate courses. The second part analyses the experience of a group of black and native students, who were among the first to enter UFRGS through social and racially preferential admission. It, also, discusses challenges of Brazilian public universities in view of the affirmative action policies that are being implemented. <![CDATA[The education as culture. Memories from the Sixties]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300377&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A partir de “estórias” captadas do saber popular, o presente texto expõe os caminhos da cultura popular e sua transformação em Cultura Popular. Um processo que toma por base a educação popular e a militância dos anos sessenta, principalmente no interior do mundo rural brasileiro, para dizer também do trajeto de formação que leva um militante da cultura popular à atuação acadêmica na antropologia. Na história e memória do MEB, dos MCPs como movimentos sociais de transformação por meio da cultura popular e da educação popular, expõem-se os caminhos vivenciados no entendimento da antropologia como questão política para depois vivenciá-la como razão científica. Trata-se de depoimento de uma pessoa que primeiro trabalhou como militante e educador junto a um Movimento de Cultura Popular (Movimento de Educação de Base), e que apenas anos mais tarde tornou-se um antropólogo, que, ainda hoje, acredita no papel da antropologia, da cultura e da educação como práticas de transformação social.<hr/>Abstract: Based in “stories” extracted from the common knowledge, this text reveals the paths of the popular culture and its transformation into Popular Culture. A process based on the popular education and on the political activism in the Sixties, mainly within the Brazilian rural world; and the formation process that leads a popular culture activist to build an academic career on anthropology. In the history and memory of the Basic Education Movement (MEB) and the Popular Culture Movements (MCPs) as social transformation movements through popular culture and popular education, the ways experienced on the understanding of anthropology as a political issue are exposed in order to experience anthropology as scientific reason. It is the statement of someone who, at first, served as a political activist and a teacher upon a Popular Culture Movement (The Basic Education Movement) and who, only years later, has become an anthropologist, who still believes in the role of the anthropology, culture and education as social transformation practices. <![CDATA[PEREZ, Léa Freitas. <em>Viagens textuais</em>: da escritura da experiência na experiência da escritura. Porto Alegre: Medianiz, 2016. 256 p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300411&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A partir de “estórias” captadas do saber popular, o presente texto expõe os caminhos da cultura popular e sua transformação em Cultura Popular. Um processo que toma por base a educação popular e a militância dos anos sessenta, principalmente no interior do mundo rural brasileiro, para dizer também do trajeto de formação que leva um militante da cultura popular à atuação acadêmica na antropologia. Na história e memória do MEB, dos MCPs como movimentos sociais de transformação por meio da cultura popular e da educação popular, expõem-se os caminhos vivenciados no entendimento da antropologia como questão política para depois vivenciá-la como razão científica. Trata-se de depoimento de uma pessoa que primeiro trabalhou como militante e educador junto a um Movimento de Cultura Popular (Movimento de Educação de Base), e que apenas anos mais tarde tornou-se um antropólogo, que, ainda hoje, acredita no papel da antropologia, da cultura e da educação como práticas de transformação social.<hr/>Abstract: Based in “stories” extracted from the common knowledge, this text reveals the paths of the popular culture and its transformation into Popular Culture. A process based on the popular education and on the political activism in the Sixties, mainly within the Brazilian rural world; and the formation process that leads a popular culture activist to build an academic career on anthropology. In the history and memory of the Basic Education Movement (MEB) and the Popular Culture Movements (MCPs) as social transformation movements through popular culture and popular education, the ways experienced on the understanding of anthropology as a political issue are exposed in order to experience anthropology as scientific reason. It is the statement of someone who, at first, served as a political activist and a teacher upon a Popular Culture Movement (The Basic Education Movement) and who, only years later, has become an anthropologist, who still believes in the role of the anthropology, culture and education as social transformation practices. <![CDATA[MEDEIROS, Flavia. <em>Matar o morto</em>: uma etnografia do Instituto Médico-Legal do Rio de Janeiro. Niterói: EDUFF, 2017. 221 p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300415&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A partir de “estórias” captadas do saber popular, o presente texto expõe os caminhos da cultura popular e sua transformação em Cultura Popular. Um processo que toma por base a educação popular e a militância dos anos sessenta, principalmente no interior do mundo rural brasileiro, para dizer também do trajeto de formação que leva um militante da cultura popular à atuação acadêmica na antropologia. Na história e memória do MEB, dos MCPs como movimentos sociais de transformação por meio da cultura popular e da educação popular, expõem-se os caminhos vivenciados no entendimento da antropologia como questão política para depois vivenciá-la como razão científica. Trata-se de depoimento de uma pessoa que primeiro trabalhou como militante e educador junto a um Movimento de Cultura Popular (Movimento de Educação de Base), e que apenas anos mais tarde tornou-se um antropólogo, que, ainda hoje, acredita no papel da antropologia, da cultura e da educação como práticas de transformação social.<hr/>Abstract: Based in “stories” extracted from the common knowledge, this text reveals the paths of the popular culture and its transformation into Popular Culture. A process based on the popular education and on the political activism in the Sixties, mainly within the Brazilian rural world; and the formation process that leads a popular culture activist to build an academic career on anthropology. In the history and memory of the Basic Education Movement (MEB) and the Popular Culture Movements (MCPs) as social transformation movements through popular culture and popular education, the ways experienced on the understanding of anthropology as a political issue are exposed in order to experience anthropology as scientific reason. It is the statement of someone who, at first, served as a political activist and a teacher upon a Popular Culture Movement (The Basic Education Movement) and who, only years later, has become an anthropologist, who still believes in the role of the anthropology, culture and education as social transformation practices. <![CDATA[URIARTE, Urpi Montoya; MACIEL, Maria Eunice (Org.). <em>Patrimônio, cidades e memória social</em>. Salvador: EDUFBA: ABA, 2016. 405 p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300419&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A partir de “estórias” captadas do saber popular, o presente texto expõe os caminhos da cultura popular e sua transformação em Cultura Popular. Um processo que toma por base a educação popular e a militância dos anos sessenta, principalmente no interior do mundo rural brasileiro, para dizer também do trajeto de formação que leva um militante da cultura popular à atuação acadêmica na antropologia. Na história e memória do MEB, dos MCPs como movimentos sociais de transformação por meio da cultura popular e da educação popular, expõem-se os caminhos vivenciados no entendimento da antropologia como questão política para depois vivenciá-la como razão científica. Trata-se de depoimento de uma pessoa que primeiro trabalhou como militante e educador junto a um Movimento de Cultura Popular (Movimento de Educação de Base), e que apenas anos mais tarde tornou-se um antropólogo, que, ainda hoje, acredita no papel da antropologia, da cultura e da educação como práticas de transformação social.<hr/>Abstract: Based in “stories” extracted from the common knowledge, this text reveals the paths of the popular culture and its transformation into Popular Culture. A process based on the popular education and on the political activism in the Sixties, mainly within the Brazilian rural world; and the formation process that leads a popular culture activist to build an academic career on anthropology. In the history and memory of the Basic Education Movement (MEB) and the Popular Culture Movements (MCPs) as social transformation movements through popular culture and popular education, the ways experienced on the understanding of anthropology as a political issue are exposed in order to experience anthropology as scientific reason. It is the statement of someone who, at first, served as a political activist and a teacher upon a Popular Culture Movement (The Basic Education Movement) and who, only years later, has become an anthropologist, who still believes in the role of the anthropology, culture and education as social transformation practices. <![CDATA[NATIVIDADE, Marcelo; OLIVEIRA, Leandro de. <em>As novas guerras sexuais</em>: diferença, poder religioso e identidades LGBT no Brasil. Rio de Janeiro: Garamond, 2013. 304 p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300423&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A partir de “estórias” captadas do saber popular, o presente texto expõe os caminhos da cultura popular e sua transformação em Cultura Popular. Um processo que toma por base a educação popular e a militância dos anos sessenta, principalmente no interior do mundo rural brasileiro, para dizer também do trajeto de formação que leva um militante da cultura popular à atuação acadêmica na antropologia. Na história e memória do MEB, dos MCPs como movimentos sociais de transformação por meio da cultura popular e da educação popular, expõem-se os caminhos vivenciados no entendimento da antropologia como questão política para depois vivenciá-la como razão científica. Trata-se de depoimento de uma pessoa que primeiro trabalhou como militante e educador junto a um Movimento de Cultura Popular (Movimento de Educação de Base), e que apenas anos mais tarde tornou-se um antropólogo, que, ainda hoje, acredita no papel da antropologia, da cultura e da educação como práticas de transformação social.<hr/>Abstract: Based in “stories” extracted from the common knowledge, this text reveals the paths of the popular culture and its transformation into Popular Culture. A process based on the popular education and on the political activism in the Sixties, mainly within the Brazilian rural world; and the formation process that leads a popular culture activist to build an academic career on anthropology. In the history and memory of the Basic Education Movement (MEB) and the Popular Culture Movements (MCPs) as social transformation movements through popular culture and popular education, the ways experienced on the understanding of anthropology as a political issue are exposed in order to experience anthropology as scientific reason. It is the statement of someone who, at first, served as a political activist and a teacher upon a Popular Culture Movement (The Basic Education Movement) and who, only years later, has become an anthropologist, who still believes in the role of the anthropology, culture and education as social transformation practices. <![CDATA[HEKMAN, Susan. <em>The feminine subject</em>. Cambridge: Polity Press, 2014. 228 p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300427&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A partir de “estórias” captadas do saber popular, o presente texto expõe os caminhos da cultura popular e sua transformação em Cultura Popular. Um processo que toma por base a educação popular e a militância dos anos sessenta, principalmente no interior do mundo rural brasileiro, para dizer também do trajeto de formação que leva um militante da cultura popular à atuação acadêmica na antropologia. Na história e memória do MEB, dos MCPs como movimentos sociais de transformação por meio da cultura popular e da educação popular, expõem-se os caminhos vivenciados no entendimento da antropologia como questão política para depois vivenciá-la como razão científica. Trata-se de depoimento de uma pessoa que primeiro trabalhou como militante e educador junto a um Movimento de Cultura Popular (Movimento de Educação de Base), e que apenas anos mais tarde tornou-se um antropólogo, que, ainda hoje, acredita no papel da antropologia, da cultura e da educação como práticas de transformação social.<hr/>Abstract: Based in “stories” extracted from the common knowledge, this text reveals the paths of the popular culture and its transformation into Popular Culture. A process based on the popular education and on the political activism in the Sixties, mainly within the Brazilian rural world; and the formation process that leads a popular culture activist to build an academic career on anthropology. In the history and memory of the Basic Education Movement (MEB) and the Popular Culture Movements (MCPs) as social transformation movements through popular culture and popular education, the ways experienced on the understanding of anthropology as a political issue are exposed in order to experience anthropology as scientific reason. It is the statement of someone who, at first, served as a political activist and a teacher upon a Popular Culture Movement (The Basic Education Movement) and who, only years later, has become an anthropologist, who still believes in the role of the anthropology, culture and education as social transformation practices. <![CDATA[REIS, Daniel. <em>Cidade (i)material</em>: museografias do patrimônio cultural no espaço urbano. Rio de Janeiro: Mauad: Faperj, 2015. 244 p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832017000300431&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A partir de “estórias” captadas do saber popular, o presente texto expõe os caminhos da cultura popular e sua transformação em Cultura Popular. Um processo que toma por base a educação popular e a militância dos anos sessenta, principalmente no interior do mundo rural brasileiro, para dizer também do trajeto de formação que leva um militante da cultura popular à atuação acadêmica na antropologia. Na história e memória do MEB, dos MCPs como movimentos sociais de transformação por meio da cultura popular e da educação popular, expõem-se os caminhos vivenciados no entendimento da antropologia como questão política para depois vivenciá-la como razão científica. Trata-se de depoimento de uma pessoa que primeiro trabalhou como militante e educador junto a um Movimento de Cultura Popular (Movimento de Educação de Base), e que apenas anos mais tarde tornou-se um antropólogo, que, ainda hoje, acredita no papel da antropologia, da cultura e da educação como práticas de transformação social.<hr/>Abstract: Based in “stories” extracted from the common knowledge, this text reveals the paths of the popular culture and its transformation into Popular Culture. A process based on the popular education and on the political activism in the Sixties, mainly within the Brazilian rural world; and the formation process that leads a popular culture activist to build an academic career on anthropology. In the history and memory of the Basic Education Movement (MEB) and the Popular Culture Movements (MCPs) as social transformation movements through popular culture and popular education, the ways experienced on the understanding of anthropology as a political issue are exposed in order to experience anthropology as scientific reason. It is the statement of someone who, at first, served as a political activist and a teacher upon a Popular Culture Movement (The Basic Education Movement) and who, only years later, has become an anthropologist, who still believes in the role of the anthropology, culture and education as social transformation practices.