Scielo RSS <![CDATA[Horizontes Antropológicos]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-718320140001&lang=pt vol. 20 num. 41 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Apresentação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Antropologia multissituada e a questão da escala: reflexões com base no estudo da cooperação sul-sul brasileira</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Como a antropologia pode abordar fenômenos transnacionais, dado que seu método e o tipo de conhecimento construído a partir dele foram originalmente estruturados com base no estudo de pequenas comunidades locais? O artigo tratará do trânsito entre escalas micro e macro a partir de uma das vertentes (meta)teóricas que tem sido propostas desde a "virada interpretativa" nos anos 1980, inspirada na obra de Marilyn Strathern. Essa perspectiva, baseada no primado da relacionalidade e da reflexividade entre as duas faces do ofício do antropólogo (trabalho de campo e escrita etnográfica), aborda operações de produção de conhecimento rotineiramente empregadas tanto pelos antropólogos quanto por seus "nativos", envolvendo o acionamento de escalas, contextos, domínios e analogias. O artigo buscará operacionalizar esse instrumental analítico no caso da cooperação Sul-Sul brasileira com o continente africano, entendida enquanto composição (assemblage) emergente marcada por esforços de produção de contexto e busca de robustez relacional.<hr/>How can anthropology approach transnational phenomena given that its method, and the kind of knowledge built through it, were originally based on the study of small local communities? This article tackles the traffic between micro and macro scales from the perspective of one of the (meta)theoretical proposals that have been put forth since the postmodern turn, inspired by the work of Marilyn Strathern. Based on the primacy of relationality and reflexivity across the two facets of the anthropological profession (fieldwork and ethnographic writing), this perspective adresses knowledge production operations routinely deployed by both anthropologists and their "natives": scaling, context-making, domaining, and analogy-making. The paper puts this analytics to work through the empirical case of Brazil's South-South cooperation with the African continent, understood as an emerging assemblage marked by context-making efforts and a quest for relational robustness. <![CDATA[<b>Culturas morais e políticas de desenvolvimento na noruega e na união europeia</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de um diálogo entre os casos da Noruega e da União Europeia, pretendemos analisar a combinação de diferentes fatores e escalas de processos sociais (individuais, institucionais e de unidades políticas nacionais e supranacionais), estruturantes na formação dos sentidos sociais do desenvolvimento, notadamente das relações entre princípios morais e trocas interessadas, constitutivas das "culturas morais" dos universos analisados. Na perspectiva dos indivíduos, observaremos pela lente do caso da UE as motivações, vocações e histórias de vida dos "profissionais do desenvolvimento", bem como as razões da adesão da opinião pública às ações de cooperação internacional. Na escala institucional, abordaremos, nos dois casos, os modelos político-administrativos utilizados pela burocracia do desenvolvimento, e as lógicas dos diferentes grupos organizados para disputar seus recursos, no caso da Noruega. Na dimensão dos Estados, analisaremos a lógica das políticas nacionais e internacionais sob as quais são negociadas as intervenções de cooperação bilateral e/ou multilaterais tanto na Noruega quanto na UE.<hr/>Using the cases of Norway and European Union as a basis, we intend to analyze in this article the combination of different factors and scales of some social processes (individual, institutional, and from national and transnational political unities), which play a structuring role in the building of the social meanings of development and shed light on the relationship between moral principles and interested exchange, a constitutive part of the "moral cultures" we can map in the universes analyzed. Under the perspective of the individuals, we will exam, in the case of the EU, the motivations, vocations and life stories of the "professionals of development", as well as the reasons of the adherence of public opinion to the actions of international cooperation. In the institutional scale, we will deal, in both cases, with the political and bureaucratic models used by the development administration and the logic under which the different groups are organized, in Norway, in order to compete for its resources. At the state level, we will take into account national and international politics involved in the negotiations to the define bilateral and/or multilateral interventions of the international cooperation apparatus, in Norway as well as in the EU. <![CDATA[<b>Lições em engenharia social: a lógica da matriz de projeto na cooperação internacional</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo explora os princípios da engenharia social que embasam o trabalho das agências internacionais de desenvolvimento. A partir de um relato etnográfico de um treinamento na Catholic Agency for Overseas Development, a agência católica de desenvolvimento internacional da Inglaterra e País de Gales, será apresentado o pensamento lógico da matriz de projeto a partir do qual os técnicos da organização são incitados a operar. Argumenta-se que o fracasso crônico dos projetos, em geral atribuído à pouca familiaridade dos parceiros com as ferramentas de aplicação do pensamento lógico à solução de problemas sociais, decorre da temporalidade subjacente aos projetos, que supõem o vácuo social e a sucessão de eventos tal como previsto no papel. Isso nunca ocorre, já que nas organizações parceiras que trabalham diretamente com os beneficiários as contingências do dia a dia criam um descompasso entre a composição fixa vislumbrada no projeto e as composições efêmeras que emergem durante a sua implementação.<hr/>This paper explores the principles of social engineering that underpin the work of international development agencies. By presenting an ethnographic account of a training at the London headquarters of the Catholic Agency for Overseas Development, I will explore the logical thinking expected from programme officers when designing log-frames for projects. I argue that the chronic failure of projects, generally attributed to the unfamiliarity of partners with the tools that apply logical thinking to the solution of social problems, derives in fact from the temporality that underlie projects. They suppose a social vaccum and a sequence of events that never takes place as laid down on paper, since contingencies of everyday life experienced by partner organizations who work directly with beneficiaries create a mismatch between the fixed composition envisioned in the project and the ephemeral compositions that emerge during its implementation. <![CDATA[<b>O que a perspectiva antropológica tem a dizer sobre a avaliação de projetos sociais apoiados pela cooperação internacional?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo propõe refletir sobre a avaliação de projetos sociais apoiados por agências da cooperação internacional, a partir da perspectiva da antropologia. Situa a cooperação internacional no marco do discurso do desenvolvimento construído no pós-guerra e discute o lugar ocupado pela avaliação nessa arena. Analisa, então, a experiência da avaliação a partir da antropologia seguindo dois eixos: os limites dos padrões institucionalizados pela cooperação internacional baseado no marco lógico para a compreensão do contexto e da mudança social, considerando que os projetos buscam intervir em relações sociais estabelecidas no processo de globalização; e as possibilidades abertas pelo trabalho de campo na avaliação, como espaço de diálogo e ressignificação dos sentidos de mudança social. Ao final, faz uma reflexão sobre a atuação profissional de antropólogos, reafirmando o lugar da etnografia e da teoria como base de formação.<hr/>The present study proposes a reflection, from the viewpoint of Anthropology, on the evaluation of social projects supported by international cooperation agencies. It situates international cooperation in the context of the discourse of development built on post-World War II period, and discusses the role played by projects evaluation in this area. The study then analyses the experience of evaluation, from the standpoint of Anthropology, following two strategies: the limits of the institutionalized patters by international cooperation based on logical frameworks to comprehend the context and social change, considering that the projects aim to intervene in social relationships established in the process of globalization; and the possibilities opened by fieldwork in evaluation as a space for dialog and for imparting new meaning to social change. Last, the study ponders on professional performance of Anthropologists, reaffirming the place of ethnography and theory as the base of the discipline. <![CDATA[<b>As políticas globais de governança e regulamentação da privacidade na internet</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho tem como pano de fundo o contexto das políticas globais de propriedade intelectual, conjunto de acordos e ordenamentos jurídicos que, em grande medida, entre outras coisas, regulam também o fluxo de informação na internet. Através de uma descrição densa de impasses, disputas e estratégias a respeito da regulamentação da rede, busca-se compreender como se conforma um arcabouço comum às políticas globais de regulação da privacidade e da governança das trocas na internet, as quais impactam diretamente o uso que se faz nos e dos meios e tecnologias digitais. Neste artigo, partindo-se da descrição do contexto mais geral da produção de políticas globais, foca-se especificamente nos casos norte-americano e brasileiro de regulamentação da internet, com o objetivo de desvendar a racionalidade subjacente a esse sistema de produção de regras que atua sobre aquilo que estamos tomando como uma esfera pública, a internet e/ou as redes sociais digitais.<hr/>This paper departs from the context of global intellectual policy, treaties and legal order that regulate, among other things, the flow of information on the internet. By means of a thick description of deadlocks, disputes and strategies regarding the web regulation, we try to understand how the global policy overarching framework that regulates the privacy of internet exchanges and the network governance works. Such a policy framework has direct impact on the uses of and within digital means and technologies. Within the more general context of global policy production, this study focuses specifically on the Brazilian and North American internet regulation, aiming to grasp the underlying rationality of this system of production of rules that affects the internet and/or digital social networks, taken here as a public good. <![CDATA[<b>O movimento software livre do Brasil: política, trabalho e hacking</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A proposta deste trabalho é discutir, a partir de dados etnográficos, as características, contradições e transformações da comunidade software livre brasileira vividas nos últimos anos. Entendida como um movimento social, busca-se mostrar como ela inter-relaciona questões que envolvem política, linguagem, trabalho e identidade. O cenário etnográfico abordado mistura o online com o offline, ou seja, a pesquisa procurou entender o software livre tanto por meio da pesquisa de campo tradicional como pela observação de grupos online. O movimento software livre brasileiro se mostrou, comparado com seus equivalentes internacionais, como de grande eficácia: articulou-se com partidos e políticos tanto em nível local como nacional, mostrando-se influente a ponto de ver atendidas certas demandas; alguns de seus membros obtiveram cargos técnicos e administrativos; e foi possivelmente o grupo mais influente na constituição dos grupos que atualmente identificam-se sob o termo guarda-chuva "cultura digital". A pesquisa que dá base ao texto já resultou em tese de doutoramento e reúne dados coletados por dez anos de envolvimento com a comunidade software livre, incluindo interações e participação em eventos offline, sendo o mais importante deles o Fórum Internacional de Software Livre, realizado anualmente em Porto Alegre.<hr/>This paper's goal is to discuss (using ethnographic data) the characteristics, contradictions and changes along time of the Brazilian free software community. The community is understood as a social movement and I seek to demonstrate how it interconnects politics, language, labor and identity. The fieldwork relies on both online and offline data. The research tried to comprehend the free and open source phenomena using from traditional ethnographic work but also observing the group's behavior on online discussion groups and mailing lists. The Brazilian free and open software movement showed to be of great efficiency if compared with other international FLOSS (Free/Libre/Open Source Software) communities: it became influential on political parties both locally and nationally; some of its members became part of governments; and have contributted decisively on the build of the imagination on what is "digital culture". This paper is the result of a PhD research effort and relies on ten years involvement with the free software community including fieldwork with the Free Software International Forum (Fisl). <![CDATA[<b>Modernidade seletiva e estado predador</b>: <b>primeira aproximação às revoltas populares em maputo de 2008 e 2010</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nos dias 5 de fevereiro de 2008 e 1 e 2 de setembro de 2010 Maputo foi o cenário de duas revoltas populares de grandes proporções, cada uma delas motivadas pelo descontentamento generalizado da população frente a reajustes econômicos, impostos pelo governo, que aumentariam significativamente o custo da vida dos maputenses. Essa situação mobilizou tanto a elite política como intelectual a desenvolver apressadamente algumas hipóteses que pudessem explicar esses eventos. Neste texto pretende-se contrastar essas hipóteses para, em seguida, propor uma análise que possibilite um entendimento mais abrangente a respeito das causas que teriam levado à população a sair às ruas. Parte-se da constatação que o estado seria o produto histórico de violentos conflitos, cujas sequelas podem ser percebidas no receio e desconfiança que a população teria desenvolvido, e a partir da qual o estado seria percebido menos como um facilitador e mais como um concorrente invasivo e predatório.<hr/>In 2008, at February 5th and in 2010, at September 1st and 2nd, Maputo was the scenery of two popular uprisings of major proportions, each one was motivated by general discontent against the economic readjustments, the government tax, that would increase significantly the living costs of maputenses. This situation mobilized the elite, both political and intellectual, to hurriedly develop some hypotheses that could explain these events. The intention of this paper is to contrast these hypotheses, thereafter, to propose an analysis that will enable a more omnibus understanding about the causes that would had led the people to the streets. Therefore, the departure point is the assertion that the State would be the historical product of violent conflicts, whose consequences could be perceived on the fear and distrust that the people developed, and from which the State would be less like a facilitator than a competitor invasive and predatory. <![CDATA[<b>Combinando heterogeneidades em espaços globais de mobilização</b>: <b>os casos do fórum social mundial e globalsquare</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo propõe desenhar uma antropologia da espacialidade com um olhar crítico para compreender a emergência de diferentes espaços globais de mobilização que se inscrevem em uma perspectiva altermundialista. Para tanto, realiza-se inicialmente, um retrato do contexto histórico que permitiu o surgimento desses espaços. Em seguida, são apresentadas e analisadas comparativamente as lógicas inerentes a cada um dos dois casos selecionados, que aparentam ser particularmente representativos na trajetória dos espaços globais de mobilização (o Fórum Social Mundial e o GlobalSquare). No final, busca-se trabalhar com a hipótese de uma "epistemologia do paradoxo", que seja capaz de reconhecer as contradições básicas próprias aos processos estudados e que contribua para a compreensão dos processos de mobilização, ampliando seu alcance e sua força.<hr/>This paper seeks to propose an anthropology of spatiality to understand the emergence of different global mobilization spaces that appear into an alterglobalist perspective. First, we share a portrait of the historical context that allowed the emergence of these spaces. Then, we present, analyze and compare the inherent logic in each one of the two selected cases, which appear to be particularly representative in the trajectory of global spaces of mobilization (the World Social Forum and the GlobalSquare). In the end, we seek to work with the hypothesis of an 'epistemology of paradox', that would be able to recognize the basic contradictions, specific to the studied processes and contribute to understanding the processes of mobilization, expanding its reach and strength. <![CDATA[<b>Babaçu livre e queijo serrano: histórias de resistência à legalização da violação a conhecimentos tradicionais</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo analisa experiências protagonizadas por comunidades cujos modos de vida geram e se sustentam em conhecimentos tradicionais em face de tentativas de implementação de um regime global de propriedade intelectual. Estudos de caso sobre quebradeiras de coco babaçu, no estado do Maranhão, e produtores de queijo serrano, no Estado do Rio Grande do Sul, revelam significados da tradição implícita no conhecimento que se pretende proteger. Dados empíricos, analisados jurídica e antropologicamente, evidenciam, apesar de aparente progresso na legislação, ameaças a múltiplas dimensões de modos de vida fundados em territórios tradicionais. Argumenta-se que, sem a imediata e integral aplicação da Convenção OIT 169, invertem-se os efeitos da incorporação de convenções internacionais no ordenamento jurídico nacional, a exemplo da Convenção da Diversidade Biológica. Conclui-se que as comunidades tradicionais resistem à ilegal apropriação de seus conhecimentos, enquanto setores privados neles interessados utilizam-se do estado de direito para legalizar sua pilhagem.<hr/>This article is about experiences carried out by communities whose ways of life generate and sustain traditional knowledge, in contexts of incorporation of international conventions into the Brazilian juridical system. Case studies on babaçu breaker women, in the State of Maranhão, and Serrano Cheese producers, in the State of Rio Grande do Sul, reveal the meanings of the tradition imbued in the knowledge to be protected. Empirical data analyzed under juridical and anthropological perspectives elicit, in spite of the apparent progress in the legislation, threats to multiple dimensions of ways of life grounded on traditional territories. Without effective, immediate and integral application of the ILO Convention 169, current initiatives of implementation of conventions and laws related to traditional knowledge may have opposite results. We conclude that traditional communities resist illegal appropriation of their knowledge, while interested private sectors search for the support of the rule of law to legitimize plundering. <![CDATA[<b>"Um campo de refugiados sem cercas": etnografia de um aparato de governo de populações refugiadas</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Através do trabalho etnográfico realizado em um dos programas assistenciais da Cáritas Arquidiocesana de São Paulo, o Centro de Acolhida para Refugiados (CAR), o presente artigo procura descrever a malha de relações estabelecidas pelo aparato de governo das populações refugiadas no Brasil. Conectado a organizações como o Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados, o Comitê Nacional para Refugiados, dentre outras organizações, o trabalho do CAR é parte de um dispositivo institucional mais amplo, que envolve, além da assistência humanitária, ações simultâneas de administração e controle que perpassam essa população. Procuro, assim, compreender como tal aparato coloca em operação um mecanismo de governo - aqui denominado olho do Estado - e como este produz um sujeito que lhe seja apreensível, a partir da análise das relações estabelecidas entre os refugiados e as diversas organizações com as quais entram em contato ao solicitarem refúgio: o "campo de refugiados sem cercas".<hr/>Through an ethnographic study conducted in one of the assistance programs of Cáritas Arquidiocesana de São Paulo, the Centro de Acolhida para Refugiados (CAR), this article aims to describe the network of relations established by the government apparatus of refugee populations in Brazil. Connected to organizations such as the United Nations High Commissioner for Refugees, the National Committee for Refugees and among other organizations, the work of CAR is part of a broader institutional device, which involves beyond humanitarian assistance, simultaneous actions of management and control pervade this population. Thus, I tried to understand how this apparatus puts into operation a mechanism of government - here called eye of the state - and how this produces a subject that will be understandable, from the analysis of the relationships established between the refugees and the various organizations they contact to request refuge: the "refugee camp without fences". <![CDATA[<b>Naturalismos y acumulación por desposesión: paradojas del desarrollo sustentable</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo analiza la manera en que dos procesos globales (el acaparamiento de tierras y las políticas de conservación de la naturaleza) intervienen en las dinámicas de reproducción social de los habitantes del entorno de un parque natural en Uruguay. Ambas escalas permiten poner en juego los diferentes naturalismos categorizados por Descola. La idea de acumulación por desposesión, de Harvey da cuenta de esta fase de expansión del capitalismo sobre los "bienes comunes", cuya característica central es la degradación y depredación de los recursos naturales. Por su parte la implementación de políticas públicas de conservación en este contexto consolida paisajes duales (unos dedicados a la preservación de la naturaleza y otros a su explotación indiscriminada). El análisis permite discutir la insustentabilidad de las relaciones sociales dominantes, así como las diferentes dimensiones y escalas de análisis complejizan la comprensión de los efectos locales y combinados de estos dos fenómenos globales.<hr/>This paper examines how two global processes (land grabbing and conservation policies) are involved in the dynamics of social reproduction of the inhabitants of a national park in Uruguay. Both scales can be brought into play the different naturalisms categorized by Descola. Harvey's idea of accumulation by dispossession, realizes this phase of expansion of capitalism on the "commons" whose central feature is the degradation and natural resource depletion. Meanwhile the implementation of conservation policies in this context consolidates dual landscapes (some dedicated to the preservation of nature and others to indiscriminate exploitation). The analysis allows us to discuss the unsustainability of the dominant social relations, as well as various sizes and scales of analysis bring complexity of the understanding of local and combined effects of these two global phenomena. <![CDATA[<b>"Desdisciplinar a antropologia": diálogo com eduardo restrepo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo analiza la manera en que dos procesos globales (el acaparamiento de tierras y las políticas de conservación de la naturaleza) intervienen en las dinámicas de reproducción social de los habitantes del entorno de un parque natural en Uruguay. Ambas escalas permiten poner en juego los diferentes naturalismos categorizados por Descola. La idea de acumulación por desposesión, de Harvey da cuenta de esta fase de expansión del capitalismo sobre los "bienes comunes", cuya característica central es la degradación y depredación de los recursos naturales. Por su parte la implementación de políticas públicas de conservación en este contexto consolida paisajes duales (unos dedicados a la preservación de la naturaleza y otros a su explotación indiscriminada). El análisis permite discutir la insustentabilidad de las relaciones sociales dominantes, así como las diferentes dimensiones y escalas de análisis complejizan la comprensión de los efectos locales y combinados de estos dos fenómenos globales.<hr/>This paper examines how two global processes (land grabbing and conservation policies) are involved in the dynamics of social reproduction of the inhabitants of a national park in Uruguay. Both scales can be brought into play the different naturalisms categorized by Descola. Harvey's idea of accumulation by dispossession, realizes this phase of expansion of capitalism on the "commons" whose central feature is the degradation and natural resource depletion. Meanwhile the implementation of conservation policies in this context consolidates dual landscapes (some dedicated to the preservation of nature and others to indiscriminate exploitation). The analysis allows us to discuss the unsustainability of the dominant social relations, as well as various sizes and scales of analysis bring complexity of the understanding of local and combined effects of these two global phenomena. <![CDATA[<b>Rejouer les savoirs anthropologiques: de durkheim aux aborigènes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Les formes élémentaires de la vie religieuse de Durkheim (2013) s'appuient essentiellement sur les observations et analyses de Spencer et Gillen (1899) des rituels d'Australie centrale. Découlant de 35 ans de recherches en Australie, l'article montre que le paradigme du XXe siècle a empêché Durkheim de voir l'importance du rapport à la terre dans la cosmologie et les pratiques rituelles des Aborigènes. Il a aussi ignoré le dynamisme réticulaire de leurs cartographies totémiques que, depuis la colonisation, ils continuent à réactualiser par l'art et les luttes sociales. La réappropriation indigène par la parole et d'autres expressions de leurs propres systèmes de savoir pose la question de la légitimité contemporaine des interprétations anciennes. Patrimonialisés, Durkheim et d'autres deviennent des mythes fondateurs des sciences sociales qui s'opposent parfois à la reconnaissance des peuples concernés. L'anthropologie est ainsi confrontée à un problème à la fois éthique et politique.<hr/>The elementary forms of religious life by Durkheim (2013) largely draw on Spencer and Gillen's observations and analysis of Central Australian rituals. Stemming from 35 years of research across Australia, this article shows that the paradigm of the XXe century has prevented Durkheim to see the importance of the relation to land in the cosmology and ritual practices of Aboriginal people. This paradigm also ignored the reticular dynamism of their totemic cartographies that since colonization Indigenous Australians have been reactualizing through art and social struggles. The Indigenous empowerment through speech and other expressions of their systems of knowledge questions the contemporary legitimacy of ancient interpretations. While Durkheim and others are "patrimonialized" into Western heritage, they become foundation myths of social sciences which are sometimes opposed to the recognition of the people they studied. Consequently anthropology is confronted to an ethical and political problem. <![CDATA[<b>Homenagem a colette pétonnet</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O seminário "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" ("Pistas da etnologia urbana, com Colette Petonnet"), realizado entre 3 e 4 de outubro de 2013, no Muséum National d'Histoire Naturelle - Paris, reuniu diversos pesquisadores para uma homenagem póstuma a esta precursora da etnologia em meio urbano, fundadora, com Jacques Gutwirth, do Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). Este artigo é uma tradução do paper enviado por Claudia Fonseca, ex-orientanda da homenageada, apresentado, na ocasião, em forma de um vídeo, produzido em conjunto com Claudia Turra Magni e Mauro Bruschi, sob o título Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Aqui, as autoras evocam as marcas e repercussões dos ensinamentos da mestra, a partir de sua estada no Brasil, na última década do século passado.<hr/>The seminar "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" (Pathways of urban ethnology, with Colette Petonnet), held on October 3-4, 2013 at the Muséum National d'Histoire Naturelle in Paris, brought together diverse researchers in a posthumous homage to this precursor of ethnology in urban settings and founder - together with Jacques Gutwirth - of the Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). This article is inspired in the contribution solicited from Claudia Fonseca (one of Colette's former students), presented at the seminar in the form of a video produced in co-authorship with Claudia Turra Magni and Mauro Bruschi, entitled Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Here, the authors outline the repercussions of the teachings of Colette, starting with her sojourn in Porto Alegre during the early 1990s. <![CDATA[<b>Festa, religião e cidade: corpo e alma do Brasil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O seminário "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" ("Pistas da etnologia urbana, com Colette Petonnet"), realizado entre 3 e 4 de outubro de 2013, no Muséum National d'Histoire Naturelle - Paris, reuniu diversos pesquisadores para uma homenagem póstuma a esta precursora da etnologia em meio urbano, fundadora, com Jacques Gutwirth, do Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). Este artigo é uma tradução do paper enviado por Claudia Fonseca, ex-orientanda da homenageada, apresentado, na ocasião, em forma de um vídeo, produzido em conjunto com Claudia Turra Magni e Mauro Bruschi, sob o título Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Aqui, as autoras evocam as marcas e repercussões dos ensinamentos da mestra, a partir de sua estada no Brasil, na última década do século passado.<hr/>The seminar "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" (Pathways of urban ethnology, with Colette Petonnet), held on October 3-4, 2013 at the Muséum National d'Histoire Naturelle in Paris, brought together diverse researchers in a posthumous homage to this precursor of ethnology in urban settings and founder - together with Jacques Gutwirth - of the Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). This article is inspired in the contribution solicited from Claudia Fonseca (one of Colette's former students), presented at the seminar in the form of a video produced in co-authorship with Claudia Turra Magni and Mauro Bruschi, entitled Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Here, the authors outline the repercussions of the teachings of Colette, starting with her sojourn in Porto Alegre during the early 1990s. <![CDATA[<b>Cash for your trash: scrap recycling in America</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O seminário "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" ("Pistas da etnologia urbana, com Colette Petonnet"), realizado entre 3 e 4 de outubro de 2013, no Muséum National d'Histoire Naturelle - Paris, reuniu diversos pesquisadores para uma homenagem póstuma a esta precursora da etnologia em meio urbano, fundadora, com Jacques Gutwirth, do Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). Este artigo é uma tradução do paper enviado por Claudia Fonseca, ex-orientanda da homenageada, apresentado, na ocasião, em forma de um vídeo, produzido em conjunto com Claudia Turra Magni e Mauro Bruschi, sob o título Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Aqui, as autoras evocam as marcas e repercussões dos ensinamentos da mestra, a partir de sua estada no Brasil, na última década do século passado.<hr/>The seminar "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" (Pathways of urban ethnology, with Colette Petonnet), held on October 3-4, 2013 at the Muséum National d'Histoire Naturelle in Paris, brought together diverse researchers in a posthumous homage to this precursor of ethnology in urban settings and founder - together with Jacques Gutwirth - of the Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). This article is inspired in the contribution solicited from Claudia Fonseca (one of Colette's former students), presented at the seminar in the form of a video produced in co-authorship with Claudia Turra Magni and Mauro Bruschi, entitled Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Here, the authors outline the repercussions of the teachings of Colette, starting with her sojourn in Porto Alegre during the early 1990s. <![CDATA[<b>« Les techniques du corps » de Marcel Mauss. Dossier critique</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O seminário "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" ("Pistas da etnologia urbana, com Colette Petonnet"), realizado entre 3 e 4 de outubro de 2013, no Muséum National d'Histoire Naturelle - Paris, reuniu diversos pesquisadores para uma homenagem póstuma a esta precursora da etnologia em meio urbano, fundadora, com Jacques Gutwirth, do Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). Este artigo é uma tradução do paper enviado por Claudia Fonseca, ex-orientanda da homenageada, apresentado, na ocasião, em forma de um vídeo, produzido em conjunto com Claudia Turra Magni e Mauro Bruschi, sob o título Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Aqui, as autoras evocam as marcas e repercussões dos ensinamentos da mestra, a partir de sua estada no Brasil, na última década do século passado.<hr/>The seminar "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" (Pathways of urban ethnology, with Colette Petonnet), held on October 3-4, 2013 at the Muséum National d'Histoire Naturelle in Paris, brought together diverse researchers in a posthumous homage to this precursor of ethnology in urban settings and founder - together with Jacques Gutwirth - of the Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). This article is inspired in the contribution solicited from Claudia Fonseca (one of Colette's former students), presented at the seminar in the form of a video produced in co-authorship with Claudia Turra Magni and Mauro Bruschi, entitled Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Here, the authors outline the repercussions of the teachings of Colette, starting with her sojourn in Porto Alegre during the early 1990s. <![CDATA[<b>El don de la ubicuidad: rituales étnicos multisituados</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O seminário "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" ("Pistas da etnologia urbana, com Colette Petonnet"), realizado entre 3 e 4 de outubro de 2013, no Muséum National d'Histoire Naturelle - Paris, reuniu diversos pesquisadores para uma homenagem póstuma a esta precursora da etnologia em meio urbano, fundadora, com Jacques Gutwirth, do Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). Este artigo é uma tradução do paper enviado por Claudia Fonseca, ex-orientanda da homenageada, apresentado, na ocasião, em forma de um vídeo, produzido em conjunto com Claudia Turra Magni e Mauro Bruschi, sob o título Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Aqui, as autoras evocam as marcas e repercussões dos ensinamentos da mestra, a partir de sua estada no Brasil, na última década do século passado.<hr/>The seminar "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" (Pathways of urban ethnology, with Colette Petonnet), held on October 3-4, 2013 at the Muséum National d'Histoire Naturelle in Paris, brought together diverse researchers in a posthumous homage to this precursor of ethnology in urban settings and founder - together with Jacques Gutwirth - of the Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). This article is inspired in the contribution solicited from Claudia Fonseca (one of Colette's former students), presented at the seminar in the form of a video produced in co-authorship with Claudia Turra Magni and Mauro Bruschi, entitled Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Here, the authors outline the repercussions of the teachings of Colette, starting with her sojourn in Porto Alegre during the early 1990s. <![CDATA[<b>Antropologia da e na cidade: interpretações sobre as formas da vida urbana</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O seminário "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" ("Pistas da etnologia urbana, com Colette Petonnet"), realizado entre 3 e 4 de outubro de 2013, no Muséum National d'Histoire Naturelle - Paris, reuniu diversos pesquisadores para uma homenagem póstuma a esta precursora da etnologia em meio urbano, fundadora, com Jacques Gutwirth, do Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). Este artigo é uma tradução do paper enviado por Claudia Fonseca, ex-orientanda da homenageada, apresentado, na ocasião, em forma de um vídeo, produzido em conjunto com Claudia Turra Magni e Mauro Bruschi, sob o título Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Aqui, as autoras evocam as marcas e repercussões dos ensinamentos da mestra, a partir de sua estada no Brasil, na última década do século passado.<hr/>The seminar "Les sentiers de l'ethnologie urbaine, avec Colette Pétonnet" (Pathways of urban ethnology, with Colette Petonnet), held on October 3-4, 2013 at the Muséum National d'Histoire Naturelle in Paris, brought together diverse researchers in a posthumous homage to this precursor of ethnology in urban settings and founder - together with Jacques Gutwirth - of the Laboratoire d'Anthropologie Urbaine do Centre National de Recherche Scientifique (LAU/CNRS). This article is inspired in the contribution solicited from Claudia Fonseca (one of Colette's former students), presented at the seminar in the form of a video produced in co-authorship with Claudia Turra Magni and Mauro Bruschi, entitled Colette Pétonnet au Brésil: les effets pédagogiques d'un exercice ethnographique. Here, the authors outline the repercussions of the teachings of Colette, starting with her sojourn in Porto Alegre during the early 1990s.