Scielo RSS <![CDATA[Cadernos Pagu]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-833320160002&lang=en vol. num. 47 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Presentation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200201&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Brazilian Feminisms in their Relations with the State: Contexts and Uncertainties]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto busca repensar as relações entre os feminismos brasileiros e o Estado. O diálogo e a tensão contínuos estão fundados na pauta feminista que não só supõe uma revolução cultural das subjetividades, como exige uma notável reforma/revolução política. Se, de um lado, o enfrentamento da violência contra as mulheres ganha fôlego, a pauta da educação pela igualdade de gênero e pela legalização do aborto sofre o que já se chamou de “backlash”. Trava-se um embate entre movimentos neoconservadores que buscam a imposição moral a toda sociedade e os movimentos feministas que buscam a ética da autonomia individual, da pluralidade e dos direitos sociais.<hr/>Abtract This text aims to rethink the relationship between Brazilian feminisms and the state. Dialogue and continuous tensions are grounded in the feminist agenda that not only presupposes a cultural revolution regarding subjectivities, but that also exacts a notable reform or political revolution. On the one hand, while addressing violence against women is gaining ground, on the other, education for gender equality and the legalization of abortion suffers what has been called “backlash”. There is a clash between neoconservatives movements that seek to imposed their moral viewpoint on the whole society and feminist movements that defend the ethics of individual autonomy, plurality and social rights. <![CDATA[The gender of love: therapeutic culture and feminisms]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200302&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo tomo a cultura terapêutica produzida em grupos de ajuda mútua anônimos, particularmente o Mulheres que Amam Demais Anônimas (MADA), e novas táticas e maneiras de atuação feministas em redes digitais, no contexto brasileiro, como instâncias pedagógicas do aprendizado emocional e na (re)organização social do sofrimento amoroso, buscando compreender como repertórios sobre o amor e o sofrimento amoroso oferecem cursos de ação, sistemas de comunicação e interpenetrações entre esses âmbitos.<hr/>Abstract This article reflects on the therapeutic culture that Brazilian anonymous support groups produce – especially in MADA (Women Who Love Too Much Anonymous) – and on contemporary feminist strategies and forms of action in digital networks, as pedagogical instances of emotional learning and social (re)organization of romantic suffering. In this way, I attempt to understand how accounts about love and romantic suffering offer modes of action, systems of communication, and exchanges between these domains. <![CDATA[Feminisms and feminist studies: sex workers in the line of fire]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200303&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Proponho aqui aproveitar a ideia da longa duração de um movimento – do feminismo aos estudos feministas – para refletir sobre um particular estilo de engajamento presente no Núcleo de Estudos de Gênero - Pagu. Ao reconstruir certa história no tempo, procuro sublinhar o que considero uma das grandes lições do campo feminista de reflexão: a capacidade de autorreflexão que provoca constantes reposicionamentos em relação aos contextos complexos, em constante mutação, em que vivemos.<hr/>Abstract I propose here to use the idea of the long duration of a movement – feminism and feminist studies – to reflect on a particular style of engagement found at the Nucleus for Gender Studies – Pagu. By reconstructing a certain history in time, I emphasize what I consider to be one of the great lessons of the feminist field of reflection: the ability for self-reflection that provokes constant repositionings in relation to the ever-changing, complex contexts in which we live. <![CDATA[Feminism and Marginal Sectors: Achievements and setbacks in a difficult dialog]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200304&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El movimiento feminista ha posibilitado dar voz a las reivindicaciones de las mujeres y asegurar sus conquistas y reivindicaciones. Pero no todos los sectores de mujeres han estado igualmente reconocidos. Los sectores con mayor marginación social, son también los que más dificultades han tenido para insertarse con sus propias demandas dentro de las corrientes hegemónicas del feminismo. En la actualidad existen vivas polémicas sobre como acercarse a temas tales como trabajo sexual o delito femenino.<hr/>Abstract The feminist movement has given voice to the demands of women and assured their conquests and demands. But not all groups of women have been equally recognized. Groups with greater social marginalization have the greatest difficulties inserting their demands within the hegemonic lines of feminism. There are currently polemics about how to approach themes such as sexual work and female crime. <![CDATA[Sexual Economies, Love and Human Trafficking – new conceptual issues]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200401&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto realizo alguns comentários sobre as recentes discussões relativas às economias sexuais, ao tráfico de pessoas e à relação entre essas problemáticas, levando em conta novas questões que se delineiam no debate sobre elas. Neles dialogo com textos publicados neste número dos Cadernos Pagu, considerando resultados de pesquisas realizadas no Brasil e em outros países da América Latina. Meus comentários estão alinhavados em torno de duas questões que surgem no diálogo entre essa produção e os artigos de Christian Groess-Green, Marcia Anita Sprandel, Kamala Kempadoo e Amalia Cabezas publicados neste volume. Refiro-me, em primeiro lugar, às possibilidades analíticas e às limitações de noções como economias sexuais e mercados do sexo. Uma segunda questão remete às formas de governamentalidade articuladas nos regimes de combate ao tráfico de pessoas que afetam esses intercâmbios, particularmente o trabalho sexual. A pergunta é, nos quinze anos transcorridos a partir da promulgação do Protocolo de Palermo,o mais importante dispositivo legal supranacional relativo a esse crime, que novas questões se delineiam na análise desses regimes e de seus efeitos nas trocas sexuais e econômicas?<hr/>Abstract In this text I comment on recent discussions about sexual economies, human trafficking and the relationship between these problematics, considering new questions that are raised in the debate about them. I dialog with other articles published in this issue of the Cadernos Pagu, considering the results of studies conducted in Brazil and other Latin American countries. My comments focus on two issues that arose in the dialog between this work and the articles of Christian Groess Gren, Marcia Anita Sprandel, Kamala Kempadoo and Amalia Cabezas published in this volume. I first refer to the analytical possibilities and the limits of concepts such as sexual economies and sex markets. A second question relates to forms of governmentality articulated in the regimes for fighting human trafficking that affect these exchanges, particularly sexual work. The question is, in the fifteen years since the enactment of the Palermo Protocol, the most important supranational legal instrument related to this crime, what new issues appear in the analysis of these regimes and of their effects on sexual and economic exchanges? <![CDATA[Invisible Dominican Women:Discourses of Trafficking into Puerto Rico]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200402&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Relatos terríveis de contrabando e tráfico de pessoas da República Dominicana em direção a Porto Rico atraiu a atenção da mídia nos últimos 20 anos. Baseado em entrevistas com agentes governamentais e não governamentais, este artigo examina a invisibilidade das necessidades e problemas de dominicanos em Porto Rico. Eu argumento que em conjunção com sua omnipresença em espaços de trabalho íntimos, frequentemente sexualizados (bares, cafés, espaços domésticos e de cuidado), as mulheres dominicanas são sujeitos invisíveis que não são consideradas como vulneráveis e merecedoras de proteção social e apoio. A racialização das mulheres dominicanas num contexto xenofóbico, suas trajetórias de trabalho sexualizado e o marco para compreender o tráfico de pessoas em níveis nacionais e internacionais fazem delas uma população invisível e ilegível, que provavelmente não receberá qualquer atenção da ou assistência social, seja ela estatal ou da sociedade civil.<hr/>Abstract Horrific reports of human trafficking and smuggling from the Dominican Republic into Puerto Rico have captured media attention over the past twenty years. Based on interviews with government and non-government officials in Puerto Rico this essay examines the indiscernibility of Dominican concerns in the island. I contend that in conjunction with their omnipresence in intimate, frequently sexualized spaces of labor (bars, cafes, domestic/care giving spaces) Dominican women are invisible subjects who are not regarded as vulnerable and worthy of social protection and support. The racialization of Dominican women within a xenophobic context, their sexualized labor trajectory, and the framework for understanding human trafficking at the international and national level makes them an invisible and illegible population unlikely to receive any state-level or civil society attention or social assistance. <![CDATA[“I Go to the Street and Drink the Storm”: observations about the unpleasantness of the umbrella of human trafficking in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200403&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa um dos aspectos da definição de “tráfico de pessoas”: a escravatura ou práticas similares à escravatura. Apresenta a história da categoria nativa “trabalho escravo”, conforme utilizada atualmente no Brasil, para que se possa corretamente diferencia-la da categoria internacional “tráfico de pessoas” ou das campanhas contemporâneas contra “sex trafficking” e “modern slavery”. Aponta para as idiossincrasias da introdução da agenda antitráfico no Brasil, após a ratificação do Protocolo de Palermo, sobretudo sua potencial capacidade de enfraquecer pautas históricas da sociedade brasileira, como o enfrentamento ao racismo e a luta pela reforma agrária e pelos direitos dos trabalhadores.<hr/>Abstract This article analyzes one of the aspects of the definition of “human trafficking”: slavery or practices similar to slavery. It presents the history of the native category “slave labor”, as currently used in Brazil, to allow correctly differentiating it from the international category of “human trafficking” or from contemporary campaigns against “sex trafficking” and “modern slavery”. It points to the idiosyncrasies of the introduction of the anti-trafficking agenda in Brazil, after the ratification of the Palermo Protocol, particularly its ability to weaken historic concerns of Brazilian society, such as confronting racism and the struggles for agrarian reform and worker rights. <![CDATA[Exploitation or appreciation? Intimate patronage and the moral grammar of sexual-economic exchanges between young <em>curtidoras</em> and older European expat men in Maputo, Mozambique]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200404&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo exploro uma categoria particular de mulheres inserida em sistemas de intercâmbio locais assim como na paisagem urbana transnacional de trocas íntimas. As curtidoras em Maputo mostram o poder do erotismo feminino e como ele se conecta com o parentesco, as dinâmicas de gênero e as moralidades de intercâmbio. Baseando-me na produção feminista pós-colonial amplio os marcos de análise existentes considerando como as trocas sexuais e econômicas das curtidoras com os homens nunca estão completamente divorciadas de obrigações morais com as mulheres integrantes de suas redes de parentesco assim como caracterizadas por economias morais divergentes e convergentes nos encontros íntimos entre mulheres jovens e homens europeus mais velhos.<hr/>Abstract In this article, I explore a particular category of young women within local systems of exchange as well as within a transnational urban landscape of intimate transactions. What curtidoras in Maputo elucidate and what anthropologists perhaps have not sufficiently understood about transactional sex is the power of female eroticism and how this power connects to kinship, gender dynamics, and moralities of exchange. Drawing on postcolonial feminist scholarship, I extend existing frameworks of analysis by addressing how curtidoras’ sexual–economic exchanges with men are never fully divorced from moral obligations toward their female kin as well as characterized by diverging and converging moral economies in the intimate encounter between the younger women and older European men. <![CDATA[Revitalizing Imperialism: Contemporary Campaigns against Sex Trafficking and Modern Slavery]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200405&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No Canadá atual, as questões envolvendo o tráfico humano estão em alta na agenda pública. Uma variedade de atividades é incluída dentro dessa rubrica, incluindo a prostituição doméstica, na qual cruzar fronteiras nacionais ou internas não é um pré-requisito para como o Estado define o tráfico. O Canadá não está sozinho em sua definição expansiva de tráfico humano. Globalmente, trabalho sexual/prostituição, “tráfico sexual”, trabalho infantil, trabalho migrante infantil, e “escravidão moderna” são parte integral dos discursos hegemônicos sobre “os horrores” do tráfico humano. Neste artigo analiso três campanhas proeminentes que sustentam esse discurso e discuto algumas das ações que essas campanhas promoveram. Argumento que um exame mais detalhado deixa visível uma versão do século XXI do “fardo do homem branco” apoiado por interesses ocidentais, corporativos e neoliberais contemporâneos, através dos quais, a exploração e o abuso sem restrições da vida e da força dos/as trabalhadores/as continuam ocorrendo. Argumento que, ao invés de ir “ao fundo da questão”, os discursos dominantes sobre tráfico humano tendem a ofuscar problemas estruturais e a revitalizar o imperialismo de novas maneiras.<hr/>Abstract In Canada today the issue of human trafficking is high on the public agenda. A variety of activities are included under the rubric, including “homegrown” or domestic prostitution, where crossing either national or internal borders is not a requisite for state definitions of trafficking. Canada does not stand alone in this attention for an expansive definition of human trafficking. Globally, sex work/prostitution, “sex trafficking,” child labour, undocumented migrant labour, and “modern slavery” are integral to hegemonic discourses on “the horrors” of human trafficking. In this paper I look more closely at three prominent campaigns that sustain this discourse and discuss some of the work that these campaigns do. I argue that a closer examination makes visible a twenty first century version of the “white man’s burden” supported by contemporary western, corporate, neoliberal interests, through which the unfettered exploitation and abuse of working people’s lives and labour continues. So, rather than getting to “the bottom of things,” I argue here that dominant discourses on human trafficking tend to obfuscate structural problems and revitalize imperialism in new ways. <![CDATA[Strangers in Paradise: notes on the use of dating apps for hookups in San Francisco]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200501&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir de uma etnografia desenvolvida em San Francisco, entre janeiro e agosto de 2013, este artigo explora o uso que homens gays adultos fazem de aplicativos para busca de parceiros amorosos e sexuais. A cidade passou da contracultura à gentrificação em um processo que também transformou as formas de sociabilidade. No que se refere à busca de parceiros, passou-se do cruising ao hookup , ou seja, o uso de aplicativos reitera uma progressiva seleção de parceiros a partir de critérios morais.<hr/>Abstract Based on an ethnography conducted in San Francisco between January and August 2013, this paper explores how adult gay men use dating apps to find sexual and romantic partners. The city passed from being a center of the counterculture to a gentrified haven for hipsters and techies in a process that has also transformed its sociability. The search for gay partners has shifted from cruising to hookups, as the use of apps reinforces a progressive selection of partners based on moral criteria. <![CDATA[States of Love, Sex and Intimacy across Virtual Borders]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200502&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Feministas estadunidenses nos anos 1990, preocupadas com a natureza mutável do Estado-nação em relação aos processos globais, dirigiram suas pesquisas não somente às estruturas econômicas, mas também às estruturas transnacionais que respondiam à rápida e dispersa zona de contato e encontros que traziam pessoas para um contato íntimo. Estes casos através de fronteiras recusaram ver a globalização como uma nova formação, ao invés disso, argumentaram que continuava a manter, ou mesmo exacerbava, as relações coloniais de desigualdade, oferecendo novos e recicladas perspectivas para entender sexualidade, amor e intimidade. O Estado-nação, contudo, não tem diminuído, mas simplesmente mudado o seu papel para apoiar a reestruturação capitalista e de lucro através das fronteiras, ao mesmo tempo que monitora, de perto, como os corpos se movem através dessas fronteiras.<hr/>Abstract U.S. feminist scholarship during the 1990s, concerned with the changing nature of the nation-state in relation to global processes addressed not solely economic structures, but also transnational frameworks that attended to the encounters that bring people into intimate contact. These cross-border accounts refused to see globalization as a new formation, but rather argued that it continued and exacerbated colonial inequalities, offering new and recycled vistas for understanding sexuality, love and intimacy. The nation-state, however, has not waned, but merely shifted its role to support capital restructuring and profit motives across borders, while monitoring more severely how bodies move across borders. <![CDATA[War of Images, Images of War]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200503&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Revisito aqui duas incursões que fiz à análise da mídia, através dos artigos que se relacionam com o tema da mesa: “Japonês está para TV assim como mulato para cerveja – estereótipos raciais na publicidade brasileira” (Rial, 1995) e “Guerra de Imagens, imagens da guerra” (Rial, 2007), sobre os estupros no Iraque e seu quase silencio na mídia, pois embora tratem de temas muitos diversos ambos apontam para as representações estereotipadas de diferenças sociais na mídia, no primeiro caso de raça, no segundo de gênero, etnia e religião.<hr/>Abstract Rial, 1995 <![CDATA[New Situations: between “Gang Rape” and the “Farce Of Rape” in Network Society]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200504&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo proponho reflexão sobre os impactos da Internet nas relações entre as pessoas, com alguns aparatos estatais e com os movimentos sociais, analisando o caso do estupro coletivo ocorrido no Morro da Barão, Rio de Janeiro, em maio de 2016, que ganhou grande repercussão nacional e internacional, tanto na grande mídia como nas redes sociais. Para isso, fiz um mapeamento de notícias e vídeos sobre “cultura do estupro” e os comentários a essa produção, o que me levou aos diferentes entendimentos do termo e às moralidades que perpassam esses entendimentos e suas contestações.<hr/>Abstract This article reflects on the impacts of the Internet on the relationships between individuals, state agencies and social movements by analyzing the case of a gang rape in the Morro da Barão neighborhood in Rio de Janeiro in May 2016, which had national and international repercussions in the major media and on social networks. To do so, a mapping was conducted of news articles and videos about “rape culture” and of comments about this material, which led me to different understandings of the term and to moralities involved with these understandings and questionings of them. <![CDATA[Pleasure and Danger: Situating Debates and Linkages Between Gender and Sexuality]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200601&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo contextualiza e apresenta as reflexões tecidas na mesa “Prazer e perigo: 30 anos de debate”, realizada por ocasião do “Seminário Internacional Repensando Gênero e Feminismos”, que celebrou, em setembro de 2014, os 20 anos do Núcleo de Estudos de Gênero Pagu da Unicamp. Para tanto, procura situar em grandes linhas, os estudos em gênero e sexualidade no Brasil, focaliza a narrativa no modo como se entrelaçam articulações entre gênero e sexualidade na pesquisa sócio-antropológica e indica características específicas que marcam os estudos nessa vertente realizados pelo Núcleo, articulando-os às reflexões tecidas pelos autores convidados na ocasião. A contextualização é feita mediante apoio em pesquisa sobre o desenvolvimento do campo de estudos sobre mulheres, gênero, feminismos e/ou sexualidade no Brasil recente. Toma por base dados quantitativos de levantamento sobre grupos de pesquisa no país, situados a partir de pesquisa bibliográfica e entrevistas com professores e pesquisadores, de diferentes gerações, com destacado envolvimento na construção e no adensamento desse campo de estudos.<hr/>Abstract The present article contextualizes and presents some reflections submitted to “Pleasure and Danger: 30 Years of Debate”, a round table organized during the “Rethinking Gender and Feminisms” International Seminar, which took place in September 2014 to celebrate the 20th anniversary of the Nucleus for Gender Studies Pagu at Unicamp. It attempts to describe, in broad sweeps, the main lines of gender and sexuality studies in Brazil, focusing on how links between gender and sexuality intertwine in socio-anthropological research, indicating specific traits that characterize the studies carried out by the Nucleus along these lines and, finally, connecting these to reflections made by other authors invited for the event. This contextualization is undertaken through research into the recent development of the field of studies on women, sexuality, gender and/or feminisms in Brazil. It draws its quantitative data from a survey about research groups in the country, situated according to their bibliographic production and interviews with professors and researchers from different generations who have played significant roles in the construction and development of this field of studies. <![CDATA[Brazil is a sexual Paradise – for whom?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200602&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir do confronto entre imagens contrastantes da brasilidade associadas à sexualidade, ensaio uma discussão sobre os sentidos teóricos e políticos mutáveis que podem assumir as reflexões sobre as conexões entre prazeres e perigos, no que diz respeito tanto ao feminismo quanto às questões de diversidade sexual e de gênero. Procuro explorar a tensão constante e produtiva entre esses ideais contraditórios como narrativas que têm eficácia na construção de compreensões e vivências sociais de gênero e sexualidade.<hr/>Abstract Starting by confronting two contrasting images of Brazilianness associated with sexuality, I develop a discussion about the changing theoretical and political meanings that can take on reflections regarding the connections between pleasures and dangers, concerning both feminism and sexual and gender diversity issues. I try to explore the constant and productive tension between these contradictory ideals as narratives, which are effective in constructing social ways of understanding and experiencing gender and sexuality. <![CDATA[Risk and Ecstasy in Erotic Practices]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200603&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo traz uma reflexão sobre diferentes experiências envolvidas nos erotismos contemporâneos, sobretudo, no que elas permitem decifrar articulações entre práticas sexuais, normas de gênero e limites da sexualidade (isto é, a zona fronteiriça onde habitam norma e transgressão, consentimento e abuso, prazer e dor). A principal questão tratada é relativa à uma tendência mais geral – e que apresenta bastante vigor no Brasil – de deslocamento daquilo que caracterizava as experiências e formas de erotismo no marco da vertente Pro Sex ou da Liberação Sexual dos anos 80 – todas as alternativas, retóricas do debate propiciado em torno da coletânea (hoje, clássica) Prazer e Perigo editada por Carol Vance (1984) - para novas semânticas e práticas de erotização dos corpos e dos riscos envolvidos a partir das fronteiras que colocam em tensão e disputa os termos do consentimento e da vulnerabilidade.<hr/>Abstract The present article reflects upon the different experiences involved in contemporary eroticisms. Principally, we concentrate on how these practices permit us to decipher links between sexual practices, gender norms, and the limits of sexuality (that is, the frontier zone between norms and transgression, consent and abuse, pain and pleasure). Our main question is with regards to a more general trend (which is quite strong in Brazil): the shift from erotic forms and experiences that were understood in the 1980s to be pro-sex or sexually liberating (the alternatives and rhetoric of the debates surrounding the collection Pleasure and Pain edited by Carol Vance in 1984) towards new semantics and practices of bodily eroticization and of the risks of the frontier zone where terms such as consent and vulnerability exist in dispute and tension. <![CDATA[Anthropology and the Process of the Construction of Homosexual Citizenship in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200604&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Com o intuito de contribuir para a reflexão mais geral sobre as articulações entre ciência e política, discuto neste artigo como, na prática, se constrói o conhecimento dos antropólogos que, em contínuo trânsito pelas fluidas fronteiras entre o ativismo LGBT e a reflexão acadêmica, tornaram-se atores importantes no processo de cidadanização da homossexualidade no Brasil. Tomo como referência dois contextos históricos distintos. O primeiro deles situa-se entre finais dos anos 1970 e meados dos anos 1980, quando o movimento começa a se organizar no Brasil. O segundo, no qual se desenvolve minha própria experiência de pesquisa, corresponde, grosso modo, à primeira década dos anos 2000.<hr/>Abstract In order to contribute to the more general reflection on the links between science and politics, I discuss in this article how, in practice, social anthropologists build their knowledge. Moving continually through the fluid boundaries between LGBT activism and academic reflection, Brazilian social anthropologists became important actors in the process of promoting “homosexual citizenship” in Brazil. I focus in more detail on two different historical contexts: the late 1970s and mid-1980s, when the homosexual movement began to be organized in Brazil; and the first decade of the 2000s, when I began to developed my own research. <![CDATA[Challenges of Intersectionality in Gender, Science and Technology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200701&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto reflete sobre os avanços alcançados e desafios ainda vigentes na discussão sobre as inter-relações entre gênero, ciência e tecnologia (GC&amp;T). O contexto do evento comemorativo dos 20 anos do Núcleo de Estudos de Gênero – Pagu foi um ambiente propício para tal debate, permitindo que fizéssemos um exercício coletivo de análise sobre a trajetória desse campo temático no Brasil e no exterior e, especialmente, sobre a importante contribuição do Pagu nas últimas décadas.<hr/>Abstract This article reflects challenges regarding the interrelations between gender, science and technology (GST). The context of the commemorative event of 20 years of the Gender Studies Center - PAGU, was a great opportunity to conduct such a debate, allowing us to do a collective analysis of the trajectory of this field in Brazil and abroad, especially about the contributions of PAGU in the last decades. <![CDATA[Gender in science: The impact of equality policies in scientific institutions and practices: The case of Germany]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000200702&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hoy en día podemos constatar que los cambios ocurridos en torno a la situación de las mujeres en lo que se refiere a su autonomía física y económica, a su participación en la toma de decisiones y a su integración a los distintos niveles de la educación han sido sustanciales. Es importante hacer un balance de lo ocurrido en los últimos veinte años para poder identificar los retos y los desafíos que tenemos que enfrentar en los próximos años. Dentro de este contexto me interesa discutir en este artículo cuáles son las medidas que se tomaron en el marco de las políticas de mainstreaming de género en Alemania para combatir las desigualdades de género en el marco de la acciones propuestas por la Unión Europea (UE) para establecer mecanismos de igualdad de género en la ciencia y la tecnología. Para esto daré una introducción a las políticas de igualdad de género en el contexto europeo ofreciendo un panorama breve de su impacto, para después resumir las políticas de igualdad en la academia y la ciencia alemana y aportar elementos para entender por qué en Alemania a pesar de la gran actividad realizada para institucionalizar políticas a favor de la igualdad de género las mujeres siguen aún contando con una representación muy baja en la ciencia y la investigación en el contexto europeo.<hr/>Abstract The Fourth World Conference on Women that took place in Beijing in 1995 became a milestone in the history of gender equality. The Beijing Declaration and Platform for Action, adopted unanimously by 189 countries, became a central document for gender equality policies around the world. Today we can observe how the situation of women has substantially changed in relation to their physical and economic autonomy, their participation in decision-making processes and their integration into different levels of education. It is important to take stock of the changes that occurred in the past two decades to be able to identify the challenges that we are to face in the following years. In this context, I would like to discuss in this article the measures taken to gender mainstream policies to fight gender inequalities in the frame of the actions proposed by the European Union (EU) to establish gender equality mechanisms in science and technology. To this end, I will first provide an introduction to gender equality policies in the European context and briefly comment on their impact. Secondly, I will summarise the equality policies in German academia and science and provide elements to understand why in Germany, in spite of great efforts to institutionalise gender equality policies, women are still greatly underrepresented in science and research in the European context. <![CDATA[Perceptions of the State’s Role, Productive and Reproductive Work: An Analysis of Rio de Janeiro]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332016000201001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho analisa, a partir de um survey aplicado a todo o estado do Rio de Janeiro de forma amostral, as percepções e representações de homens e mulheres acerca do trabalho produtivo e do trabalho reprodutivo em nossa sociedade. Para tanto, o questionário retoma algumas questões já exploradas e analisadas em pesquisa anterior, desenvolvida em 2003, e introduz novas variáveis. Os resultados em questão oferecem um rico panorama que pode ser analisado de forma articulada a outras fontes de dados do IBGE a fim de delinear o processo de desconstrução das tradicionais identidades de gênero. Nesse sentido, as percepções acerca dos papéis da família, Estado e mercado nos possíveis arranjos em discussão variam enormemente dependendo do perfil do respondente. Em linhas gerais se destaca o fato de variáveis historicamente importantes como a escolaridade terem modificado seu peso frente a uma complexificação das dinâmicas em curso no período recente.<hr/>Abstract This paper analyzes, from a survey applied to the entire state of Rio de Janeiro through a sample research, perceptions and representations of men and women about productive and reproductive work in our society. In order to do this, the survey takes up some issues already explored and analyzed in previous research conducted in 2003 and introduces new variables. The resulting information offers a rich panorama that can be analyzed together with other data sources provided by the Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (Brazilian Institute of Geography and Statistics/IBGE) in order to outline the process of deconstruction of traditional gender identities. In this sense, perceptions about the roles of family, state and market in the possible arrangements under discussion vary greatly depending on the respondent's profile. Generally speaking, it highlights the fact that historically important variables such as educational level have a modified importance because of the increasing complexity of ongoing dynamics in recent years.