Scielo RSS <![CDATA[Cadernos Pagu]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-833320180001&lang=es vol. num. 52 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Decir el propio género. Feminidades, usos del género gramatical y nombre propio]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000100500&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Basado en la lectura crítica de entrevistas en profundidad, este artículo ofrece un análisis acerca del modo en que las feminidades trans y no trans (o cis) se producen performativamente a través del uso repetido del género femenino gramatical en el discurso autorreferencial y también por medio de la utilización de un nombre propio femenino en su vida cotidiana. En un momento histórico de profundos cambios sociales y culturales relacionados con el reconocimiento, en el año 2012, de la identidad de género de las personas trans en la Argentina (Ley 26743), se examina también el marco legal restrictivo para la asignación de los nombres propios y se analizan las particularidades sociales e históricas del nombre trans. Se utilizan para el análisis conceptos de la teoría de la performatividad del género elaborada por Judith Butler, en diálogo con conceptualizaciones del campo de los Estudios Transgénero.<hr/>Abstract Based on a critical reading of in-depth interviews, this article offers an analysis of the way in which trans and non-trans (or cis) femininities are performatively produced, through the repeated use of grammatical feminine gender in self-referential speech and through the use of a feminine name in their daily lives. At a time of profound social and cultural changes related to the recognition in 2012 of the gender identity of transgender people in Argentina (Law no26743), this article also examines the restrictive legal framework to give names as well as the social and historical particularities of trans names. Concepts from the theory of gender performativity developed by Judith Butler are used for this analysis, in dialogue with conceptualizations from the field of Transgender Studies. <![CDATA[“<em>Travesti</em>”, “Transsexual Woman”, “Trans Man” and “Non Binary”: Generation and Class Intersectionalities in The Production of Political Identities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000100501&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo aborda a construção de identidades políticas no movimento de travestis, mulheres transexuais e homens trans ao longo da última década no Brasil. Reúno diferentes materiais etnográficos a fim de localizar as transformações em tais construções, principalmente em relação ao modo como os marcadores sociais de classe e geração aparecem na polarização entre uma “fixidez” e uma “fluidez” de gênero no campo político. O material utilizado nesta análise é composto por observações de encontros ativistas, entrevistas com lideranças do movimento e observações do ativismo na internet. Organizo a análise a partir de situações de conflito, nas quais dois encontros são de especial interesse: o XVI Encontro Nacional de Travestis e Transexuais (2009) e o I Encontro Nacional de Homens Trans (2015), momentos marcados pela disputa em torno das categorias identitárias em questão.<hr/>Abstract This article is based on an ethnographic analysis of the construction of political identities in the movement of travestis, transsexual women and trans men, or simply trans movement, over the last decade in Brazil. My efforts go towards bringing together different ethnographic materials in order to highlight the changes in such processes, especially in relation to how class and generation social markers appear in the polarization between a gender “fixity” and “fluidity” claimed in identity conformations in the political arena. The material used in this analysis is basically composed by observations of activists meetings, interviews with leaders of the movement and observations of activism on the Internet. The starting points of the analysis are conflict situations in the social movement. In this regard, two meetings are of particular interest. The first is the XVI National Meeting of Travestis and Transsexuals (2009), when there was an intense debate to formalize a “political definition” of the categories “travesty” and “transsexual” from the social movement. The second is the First National Meeting of Trans Men (2015), when activists held a long debate on the “political identity” of the movement. In this case, the disagreement arose when a group of young people expressed that the category “trans man” did not encompass their gender experience, since they recognized themselves as “non-binary”. <![CDATA[Márgenes de la ley: epifenómenos de violencia biopolítica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000100502&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo de este artículo es desarrollar un marco teórico desde el cual repensar las formas de violencia estatal implícitas en un conjunto interrelacionado de prácticas institucionales, administrativas y judiciales en los ámbitos de las políticas genéricas, de la sexualidad y de la diversidad relacional. A través del caso de la España post-“matrimonio igualitario”, se muestra cómo la introducción del concepto de “orden público” en los sistemas judiciales modernos ha jugado, y continúa haciéndolo hoy en día, un importante papel en la administración biopolítica de poblaciones.<hr/>Abstract This article’s aim is offer a theoretical frame for rethinking forms of state violence implicit in an interrelated set of institutional, administrative and judicial practices dealing with the politics of gender, sexuality and relational diversity. Drawing on the case of post-“equal marriage” Spain, it shows the extent to which the introduction of the concept of “public order“ in modern judicial systems has played, and still does, a major role in the biopolitical administration of populations <![CDATA[Authoritarianism and Homophobia: The Homosexual Repression in Cuban and Brazilian Dictatorial Political Systems (1960-1980)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000100503&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Partindo de dois filmes, o brasileiro Tatuagem e o cubano Fresa y chocolate, bem como dos contextos históricos a eles relacionados, este artigo busca investigar as violações perpetradas pelos regimes autoritários dos dois países contra homossexuais durante os anos de 1960-1980. Pretende-se, assim, dar visibilidade às memórias ocultadas pelo autoritarismo, a fim de contribuir para uma efetivação de políticas específicas de inclusão para os homossexuais brasileiros<hr/>Abstract Based on two movies, the Brazilian film Tattoo and the Cuban film Strawberry and chocolate, as well as on the historical context related to them, this paper investigates the violations perpetrated by the authoritarian regimes of the two countries during the years 1960 to 1980. It proposes, then, to enlighten the memories hidden by authoritarism, in order to contribute to the implementation of specific inclusion politicies to Brazilian homosexuals. <![CDATA[Historical Strategies: Feminist Theory and The History of Literature and The History of Film in The 1970s]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000100504&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo trata de algumas das principais questões das teorias feministas dos anos de 1970, a saber, os problemas das histórias literárias e das histórias cinematográficas, do cânone e do valor imputado às obras artísticas. Nesse sentido, busca-se compreender as estratégias adotadas pelas feministas para combater a construção do cânone de então, que não é uma tentativa de destruir o cânone literário ou o cânone cinematográfico, mas um esforço para que seja possível a inclusão de outras histórias a partir de outras epistemologias e, até mesmo, ontologias.<hr/>Abstract This paper addresses some of the major issues of feminist theories of the 1970s: the problem of the history of literature and the history of film, the canon and the imputed value to artistic works. I attempt to understand the strategies adopted by feminists to combat the construction of the canon that is not an attempt to destroy the literary canon or the cinematic canon, but an effort to make the inclusion of other possible histories from other epistemologys and onthologys. <![CDATA[“Rio de Janeiro is a Land of Vain Men: Women, Masculinity and Money among The <em>Baile Funk</em> <sup>*</sup>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000100505&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A partir da articulação entre gênero e materialidade tomamos o dinheiro como objeto estético para evidenciar a relacionalidade da pessoa masculina funk . O dinheiro revela-se como adorno, como articulador de relações e como substância. A mulher, que em algumas leituras é pensada como objetificada, revela as potências do feminino que compõem o homem. Como desdobramento da análise, reconceituamos o corpo e a pessoa, tomando-os como não circunscritos, repensando junto a noção de “objeto”. Igualmente, trazemos um sentido outro para a noção de “ostentação”, deslocando o consumo de uma chave moralizante.<hr/>Abstract Departing from the nexus between gender and materiality we take money as an aesthetic object in order to elicit the relationality of the male funk person. We bring to the fore money as adornment, as articulator of relations and as substance. Woman, in some accounts described as being objectified, reveals the feminine powers engendering male personhood. We reconceptualize the body and the person as non-discrete entities, rethinking together the notion of "object." We also bring a new meaning to the notion of “ostentation”, avoiding a moralizing approach to consumption. <![CDATA[The Brazilian Women’s Body and Their Stereotype in The Fitness Universe in Portugal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000100506&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Estudos sobre a representação da brasileira em Portugal a retratam como uma mulher “fácil, vítima da dominação pós-colonial e patriarcal. Recentemente, o surgimento de uma ginástica “ Made in Brasil ”, publicitando “o segredo da mulher brasileira”, nos levou a investigar a subjetificação destas imigrantes através do corpo, a partir de entrevistas e observação participante. Constatou-se além da hipersexualização da imagem, que as brasileiras entrevistadas entendem as qualidades pelas quais são identificadas e se identificam como um recurso de negociação na busca de prestígio.<hr/>Abstract The representation of Brazilian women in Portugal shows them as easygoing, victims of post-colonial and patriarchal domination. The emergence of a kind of gymnastic called “Made in Brazil”, that promises to unveil the “secret of the Brazilian woman” led us to investigate it. Through interviews and participant observation, we sought to understand the subjectification process of these brazilian women through their bodies. Beyond the hipersexualization, the interviewees understood the qualities for which they are identified and identify themselves as a negotiation path in search for prestige. <![CDATA[Brazilian Dancers: bodies exhibited in an American circus]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000100507&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste trabalho, analiso o processo de materialização de corpos que se dá no interior de um regime estético circense, cujo pilar é a celebração de diferenças. Em outras palavras, chamo atenção às normas de exibição, veiculadas por um dos maiores e mais tradicionais circos dos Estados Unidos, enquanto constitutivas de corpos nacionalizados para fins de comercialização. Exploro, por meio de uma abordagem interseccional, os discursos sobre o Brasil veiculados em catálogos publicitários vendidos durante quinze anos; delimito práticas de recrutamento levadas a cabo durante uma audição para bailarinos e bailarinas que aconteceu no Rio de Janeiro em 2013; e, por fim, descrevo agenciamentos individuais no sentido da fabricação de corpos belos e virtuosos, isto é, sujeitos que se identificam com as normas de exibição em questão. Argumento que se, por um lado, o exibível é o corpo enérgico brasileiro, por outro, o treino em modalidades técnicas de dança e a semelhança a ícones da indústria pop norte-americana são condições de produtividade determinantes. Vejo emergir assim um nexo entre a noção de energia brasileira como potência para excitabilidade de plateias e a constituição de uma força de trabalho eficaz porque criada em consonância a padrões estéticos e técnicos globalizados.<hr/>Abstract In this paper, I analyze the materialization processes of bodies within an circus aesthetic regime whose pillar is the production and celebration of differences. In other words, I call attention to the rules established by one of the largest and most traditional circus of the United States as constituting not only nationalized bodies, but also the marketable ones. I will explore through an intersectional approach discourses about Brazil forward on advertising catalogs sold during the last fifteen years; I will describe practices carried out during a audition that took place in Rio de Janeiro in 2013; and finally analyse the individual efforts towards making themselves beautiful, virtuous and normative bodies. If, on the one hand, the marketable is the Brazilian energetic body, on the other, the training in dance in terms of the similarity to the icons of pop American industry are critical to the productivity. In this way emerges a link between the notion of Brazilian energy as power to excitability of the audience and the establishment of an effective labor force created in line to globalized standards. <![CDATA[Masculino, o gênero do jornalismo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000100600&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste trabalho, analiso o processo de materialização de corpos que se dá no interior de um regime estético circense, cujo pilar é a celebração de diferenças. Em outras palavras, chamo atenção às normas de exibição, veiculadas por um dos maiores e mais tradicionais circos dos Estados Unidos, enquanto constitutivas de corpos nacionalizados para fins de comercialização. Exploro, por meio de uma abordagem interseccional, os discursos sobre o Brasil veiculados em catálogos publicitários vendidos durante quinze anos; delimito práticas de recrutamento levadas a cabo durante uma audição para bailarinos e bailarinas que aconteceu no Rio de Janeiro em 2013; e, por fim, descrevo agenciamentos individuais no sentido da fabricação de corpos belos e virtuosos, isto é, sujeitos que se identificam com as normas de exibição em questão. Argumento que se, por um lado, o exibível é o corpo enérgico brasileiro, por outro, o treino em modalidades técnicas de dança e a semelhança a ícones da indústria pop norte-americana são condições de produtividade determinantes. Vejo emergir assim um nexo entre a noção de energia brasileira como potência para excitabilidade de plateias e a constituição de uma força de trabalho eficaz porque criada em consonância a padrões estéticos e técnicos globalizados.<hr/>Abstract In this paper, I analyze the materialization processes of bodies within an circus aesthetic regime whose pillar is the production and celebration of differences. In other words, I call attention to the rules established by one of the largest and most traditional circus of the United States as constituting not only nationalized bodies, but also the marketable ones. I will explore through an intersectional approach discourses about Brazil forward on advertising catalogs sold during the last fifteen years; I will describe practices carried out during a audition that took place in Rio de Janeiro in 2013; and finally analyse the individual efforts towards making themselves beautiful, virtuous and normative bodies. If, on the one hand, the marketable is the Brazilian energetic body, on the other, the training in dance in terms of the similarity to the icons of pop American industry are critical to the productivity. In this way emerges a link between the notion of Brazilian energy as power to excitability of the audience and the establishment of an effective labor force created in line to globalized standards.