Scielo RSS <![CDATA[Cadernos Pagu]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-833320170003&lang= vol. num. 51 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Presentation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300301&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[The Dual Production of Gender and State: Interconnections, materialities and languages]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300302&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo O artigo discute as relações de mútua constituição entre gênero e Estado. As implicações teóricas e metodológicas dessa proposta são exploradas em diálogo com etnografias nas quais a temática da violência comparece como vetor heurístico privilegiado para compreender tal coprodução.<hr/>Abstract This article discusses the relations of mutual constitution between gender and state. The theoretical and methodological implications of this proposal are explored in dialog with ethnographies in which the theme of violence appears as a privileged heuristic vector for understanding this coproduction. <![CDATA[¿Matronato? Gestiones maternales de protección estatal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300303&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen A partir de investigaciones en torno de una gestión estatal de minoridades, la del Fuero Prevencional de Menores de la ciudad argentina de Córdoba, en este artículo se piensan dichas actuaciones judiciales –observadas etnográficamente a principios del siglo XXI– en tanto gestiones maternales. Esto implica no circunscribirse a parámetros legales, y reconocer la correlación entre los modos de ejercicio de poder minorizante de esa administración estatal con las formas que acostumbramos a considerar propias del ejercicio de la autoridad materna. Se trata de una reflexión acerca de lo estatal que enfatiza el género que signa las actuaciones de Protección –consagradas normativa y políticamente- ejercidas sobre niños, niñas y adolescentes y sus mayores (i)responsables.<hr/>Abstract Based on research on a state administration of minorities, that of the Preventional Juvenile Jurisdiction of the Argentine city of Córdoba, in this article these judicial actions are considered-observed ethnographically at the beginning of the 21st century- as maternal procedures. This implies not circumscribing legal parameters, and recognizing the correlation between the modes of exercise of power of that state administration with the forms that we are accustomed to consider proper to the exercise of maternal authority. This is a reflection on the state that emphasizes the gender that marks the actions of Protection – consecrated normatively and politically – given to children and adolescents and their (ir)responsable adults. <![CDATA[Trafficking Of Women In Prisons Entrances Or Security And Gender Devices In The Production Of “Dangerous Classes”]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300304&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Neste artigo, argumento sobre a centralidade das tecnologias de gênero na gestão das entradas e visitas, bem como da vida, nas prisões. Considerando as portarias das penitenciárias uma fronteira, um checkpoint, relaciono os atravessamentos por elas com as historiografias das produções sobre fronteiras nacionais acionadas pela literatura feminista reconhecida como “pós-colonial” e transnacional. A partir dessa relação, o artigo segue num teor anedótico, demonstrando como as potentes críticas feministas acerca da noção de “tráfico de mulheres”, ao serem deslocadas para as filas das visitas e demandas de entradas nas prisões aqui descritas, contribuem para as análises sobre dispositivos de segurança e gênero na produção de narrativa de saber e poder das prisões femininas.<hr/>Abstract In this article, I argue that gender is a central technology by which prison is administered. Considering penitentiaries entrances as borders, as checkpoints, I make a connection between the act of crossing a prison entrance with the historiographies of national borders produced by “postcolonial” and transnational feminist literature. From this connection, the article follows an anecdotal tenor, wherewith I aim to demonstrate how feminist critiques focused on the notion of "trafficking of women", may contribute to the analysis of the security and gender devices articulation in the production of power-knowledge discourse on women's prisons. <![CDATA[A case study about the global policing of Third World intermarried women: Filipino women and marriage migration]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300305&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo A migração matrimonial é um fenômeno fundamentado em relações e atributos de gênero, moldado por políticas de Estado que podem encorajá-lo, controla-lo ou proibi-lo. Mulheres que migram em virtude ou através do casamento (particularmente mulheres de países do Terceiro Mundo) encaram crescentes dificuldades nos processos de reunião com seus noivos/maridos, decorrentes das políticas migratórias restritivas implementadas tanto pelos países emissores quanto receptores de migrantes. Baseado no trabalho de campo com mulheres filipinas migrantes por casamento em um contexto do mercado matrimonial globalizado, este artigo descreve o policiamento global a que essas mulheres são submetidas, bem como as expectativas de que seus casamentos sejam românticos e de que mulheres migrantes por casamento performatizem amor.<hr/>Abstract Marriage migration is a gendered phenomenon shaped by States policies that may encourage, control, or prohibit it. Female marriage migrants (in particular from Third World countries) face growing difficulties to reunite with their fiancés/husbands, due to restrictive migration policies implemented in both sending and receiving countries. Based on a fieldwork on Filipino marriage migrants, the paper describes, in the context of a globalized marriage market, the global policing of female marriage migrants and how their marriages are expected to be romantic and female marriage migrants to perform love. <![CDATA[Category as interval – the difference between essence and deconstruction]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300306&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Este artigo analisa microcenas de interação e argumenta que o cotidiano é decisivo para a objetivação das categorias da diferença. Categorias são aqui compreendidas como intervalo de sentidos – conteúdos sempre situados e construídos mutuamente – no interior de fronteiras ideais de valoração, estabelecidas pelo uso rotineiro. A reflexão etnográfica sobre as situações empíricas dá ensejo a uma interpretação mais ampla sobre como a reação autoritária recente no Brasil tem em sua base a construção mútua de ideais categoriais de gênero e estado, mas também de raça, religião, família, classe, sexualidade e crime, portanto um projeto de nação. Não se pode esperar deste texto, evidentemente, que cada uma dessas categorias seja discutida com rigor; a proposta formal é que se pense a política de sua produção simultânea no curso da vida social contemporânea, ou seja, sobre como a estética de sua emergência situada nos cotidianos remete à construção da cena política mais ampla. Este texto é resultado parcial de investigação mais ampla sobre os cotidianos de grupos fortemente marginalizados em São Paulo.<hr/>Abstract The following article analyses micro-scenes of interaction and argues that everyday life plays a critical role in the objectification of categories of difference. Categories are here understood as intervals of plausible meanings–as contents always mutually situated and constructed–within normative ideal boundaries established by routine use. An ethnographic reflection on several empirical situations, three of them discussed here, gives rise to a broader interpretation of how the recent authoritarian reaction in Brazil is based on the categorical construction of ideals regarding gender and state, as well as race, religion, family, class, sexuality and crime, thus serving as a national project. The text cannot of course be expected to discuss all of these categories in detail, with its formal objective to discuss the politics of their simultaneous production in the course of contemporary social life, that is, how the aesthetic of their emergence in everyday life impacts on the construction of the broader political scene. This text is the partial result of a broader investigation into the everyday lives of groups that are strongly marginalised in São Paulo. <![CDATA[The Rosa’s Boys: About Victims and Executinioners, Crime and Violence]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300307&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Este artigo objetiva tratar das aproximações e dos distanciamentos entre duas figuras fundamentais para os processos de Estado, as vítimas e seus algozes. Estruturando-se a partir de dois momentos etnográficos distintos, o momento da entrevista com Rosa, uma militante de Direitos Humanos e mãe de Gabriel, um menino cujo assassinato teria sido motivado por homofobia, e o momento da sessão do tribunal do júri que levou à condenação dos dois acusados por esse homicídio, este texto tematiza as “reciprocidades constitutivas” entre relações de gênero, sexualidade, classe, racialização, geração etc. que compõem as narrativas e experiências muito próximas da vítima e dos algozes e fazem de todos eles alvos prioritários dos processos mais amplos de criminalização e violência. Considerando, ainda, a relevância das noções de “crime” e “violência” na contextura das formas estatais de inteligibilidade, este texto aborda, também, o lugar do crime no interior daquelas reciprocidades constitutivas, distinguindo-o do objeto central dos confrontos em que Rosa se encontra implicada, a violência, então compreendida como o excesso, o inadmissível narrativo que, contraditoriamente, compõe a possibilidade de reconhecimento das vítimas, os meninos de Rosa.<hr/>Abstract This article aims to discuss about the approximations and distances between two fundamental figures of the State processes, the victims and their executioners. Structured by two distinct ethnographic moments, the moment of the interview with Rosa, a Human Rights activist and Gabriel’s mother, a boy whose murder would have been motivated by homophobia, and the moment of the jury trial session that took the two defendants for Gabriel’s death to condemnation, this text brings as subjects the “constitutive reciprocities” among genre relations, sexuality, class, racialization, generation etc. that compose victims and executioners’ narratives and very close experiences and make them all primary targets for the wider processes of criminalization and violence. Considering yet the importance of the notions of crime and violence to the contexture of the Statal forms of intelligibility, this text also approaches the crimes’ place inside those constitutive reciprocities, distinguishing it from the core objects of the fights Rosa is implicated in, and the violence comprehended then as the overmeasured, the inadmissible narrative that contradictorily composes the possibility of recognition of the victims, Rosas’s boy. <![CDATA[Which Policies, Which Subjects? Meanings Of The Gender And Race Equality Promotion In Brazil (2003 - 2015)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300308&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Este artigo aborda a relação mutuamente constitutiva entre sujeitos e direitos através da análise de algumas das ações governamentais de promoção da igualdade de gênero e raça no Brasil contemporâneo (2003-2015). Mais especificamente, busca-se compreender os mecanismos de reconhecimento (e produção) de diferenças atrelados a uma determinada concepção de promoção da igualdade de direitos inerentes a tais processos de Estado. A proposta é refletir a respeito da coprodução e da reprodução de sentidos que a “transversalidade de gênero e raça” e a perspectiva interseccional adquirem no desenho de políticas públicas e também sobre as dinâmicas de fabricação de sujeitos e direitos enquanto parte inerente ao fluxo contínuo de fabricação do próprio Estado.<hr/>Abstract This article discusses the mutually constitutive relations between subjects and rights through the analysis of some of the governmental actions to promote gender and race equality in contemporary Brazil (2003-2015). It aims to understand the mechanisms of recognition (and production) of differences linked to a particular conception of the promotion of equal rights in such State processes. The proposal is to reflect on the coproduction and reproduction of meanings that "transversality of gender and race" and the intersectionality perspective acquires in the design of public policies and also on the dynamics of the manufacture of subjects and rights as part inherent to the continuous flow of making State itself. <![CDATA[Killjoys from Buenos Aires. Sex and Money in The Abolitionist Emotional Micropolitics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300501&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen Este artículo se ocupa de las formas en que el dinero, el sexo y las emociones aparecen en la constitución de una determinada práctica política abolicionista de corte feminista. Se trata de intervenciones dirigidas tanto a combatir la trata y la prostitución como a desacreditar a las organizaciones de trabajadoras sexuales. Así, interesa atender a las formas en que la presencia misma de las trabajadoras sexuales en la arena pública, en tanto movimiento que reivindica derechos laborales, se ha tornado, para un sector del movimiento abolicionista argentino, en un obstáculo para su promesa de felicidad.<hr/>Abstract This paper focus on the ways in which money, sex and emotions take part in the constitution of a certain abolitionist and feminist political practice. This practice intends both to combat trafficking and prostitution and to discredit sex workers organizations. Thus, I am interested in the ways in which the very presence of sex workers in the public arena, as a movement that claims for labor rights, has become, for a sector of the argentinian abolitionist movement, in an obstacle to its promise of happiness. <![CDATA[“It Is Help, Not Prostitution”. Sexuality, Aging and Affection Among Persons with Homosexual Conduct in The Pantanal of Mato Grosso do Sul]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300502&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Este artigo é parte de uma pesquisa maior que problematizou a intersecção entre envelhecimento, memória e condutas homossexuais na região do Pantanal de Mato Grosso do Sul. Discutirei aqui as mudanças e perspectivas operadas ao longo do curso da vida de alguns de meus interlocutores no universo da sexualidade e do envelhecimento. Analisarei a categoria ajuda para perceber as estratégias que são construídas para estabelecer vínculos afetivos, eróticos e sexuais. Por último, destacarei as relações entre sexo, afeto, erotismo e dinheiro entre os interlocutores, seus amantes e a prostituição.<hr/>Abstract This article integrates a broader research worried with the intersection among aging, memory and homosexual conducts in Pantanal region of Mato Grosso do Sul. I discuss here the changes and perspectives operated during the life course of some of interlocutors of mine in what concerns sexuality and aging. I analyze help as a category to understand the strategies used to establish emotional, erotic and sexual bonds. Finally, I mark the relations among sex, affection, erotism and money among the interlocutors, their lovers and prostitution. <![CDATA["We always have Courage": Identification, Recognition and Experiences of (not) <em>Passing By</em> Man and/or Woman]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300503&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Neste artigo, analiso as experiências de (não) passar por homem e/ou mulher enquanto performances contemporâneas de feminilidades e masculinidades de modo a ir além da compreensão de um sujeito totalmente autônomo diante de suas experiências de gênero e sexualidade, e a não tomá-lo tampouco a partir de uma ideia de determinismo cultural. A partir de etnografia de espaços on-line e off-line, entrevistas e análise documental, discuto a identificação e o desejo de reconhecimento de diferentes interlocutores considerando alguns marcadores sociais da diferença. Concluo que o (não) passar por se dá pela agência diante de vários elementos, em um contexto de valorização das diferenças, mas de rechaços e discriminações aos diferentes em demasiado.<hr/>Abstract In this paper, I analyze the experiences of (not) passing as a men and/or women as contemporary performances of femininities and masculinities in order to go beyond the comprehension of a totally autonomous subject in face of their experiences of gender and sexuality, nor to take it from an idea of cultural determinism. From the ethnography of online and offline spaces, interviews and documentary analysis, I discuss the identification and the desire of recognition from different interlocutors considering some social markers of difference. I conclude that the act of (not) passing as occurs through the possibility of action before several elements, in a context of appreciation of the differences, but also rejections and discrimination towards the ones considered too different. <![CDATA[<em>The Street is a Place –</em> Scenes of Interaction between Homosexual Men and The Police During The Decade of 1980 in Córdoba (Argentina)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300504&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen En Argentina, durante la década de 1980, varones homosexuales que frecuentaban determinados espacios nocturnos se arriesgaban a diversas maneras de persecución por parte de agentes policiales. En este artículo analizamos, a partir de la realización de una serie de entrevistas en profundidad, interacciones desarrolladas entre dichos sujetos y agentes de la Policía de la Provincia de Córdoba en el escenario social de la calle. Esos jóvenes coprotagonizaban “escenas de peligro” donde el diferencial de poder entre los participantes colocaba en riesgo la existencia social y física de quienes ocupaban la posición subordinada. El estudio de esas escenas permite describir tácticas utilizadas por los y las entrevistadas y, al mismo tiempo, reconocer cómo las mismas variaron en función de los diferenciales de poder entre los involucrados.<hr/>Abstract In Argentina, during the 1980s, homosexual men who frequented certain night areas risked themselves to various ways of persecution by police officers. In this article we analyze, from the completion of a series of in-depth interviews, interactions developed between the subjects and agents of the police of the province of Cordoba, in the social scene of thestreet. These young men co-starred "dangerscenes" where the differential of power between the participants placed at risk the social and physical existence of those who were in the subordinate position. The study of these scenes allows to describe the tactics used by the interviewees and, at the same time, to recognize how they varied according to the power differentials between those involved. <![CDATA[The Modern Woman as War Photographer: Margaret Michaelis and Kati Horna]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300505&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Para discutir alguns dos aspectos da questão de gênero na história da fotografia, bem como fazer uma análise das possíveis relações entre essa atuação feminina e a cultura política do período, este artigo fala sobre o trabalho de Kati Horna e Margaret Michaelis na Espanha. Elas nasceram mulheres e judias, e se fizeram fotógrafas e anarquistas durante a década de 1930. Fazem parte de uma geração de mulheres que encontraram na fotografia uma possibilidade de, ao mesmo tempo, ter independência financeira, fazer um trabalho criativo e artístico, e ter uma atuação política efetiva.<hr/>Abstract Focusing on Kati Horna’s and Margaret Michaelis’ photographs made in Spain, this paper intends to discuss some aspects of the gender issue in history of photography, as well as analyse some of the possible relations between the feminine participation and the political culture of that moment. They were born women and Jewish, and made themselves photographers and anarchists during the 1930s. They are part of a generation of women who found in photography a possibility of, at the same time, be financially independent, have an artistic and creative work, and take political action. <![CDATA[Militancy, Writing and Life: The Poetry of Deolinda Rodrigues]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300506&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Nas reflexões sobre a Guerra de Libertação em Angola (1961-1974), a mulher foi observada apenas enquanto vítima histórica ou como figura mítica, a exemplo de Deolinda Rodrigues e sua militância política. Este artigo tem como objetivo questionar esses espaços engendrados, na visitação de suas obras artísticas, compreendendo o protagonismo feminino na guerrilha, como também o processo criativo da subjetividade, por meio da escrita, na reverberação das questões de gênero e suas tensões denunciadas.<hr/>Abstract In the reflections on the Angolan War of Independence (1961-1974) the woman was observed only in her historical life or as a mythical figure, an example of Deolinda Rodrigues and her political militancy. The present article aims to question these spaces engendered, from the study of her artistic works, including not only female protagonism in the guerrilla, but also the critical process of subjectivity, through writing, reverberation of gender issues and their reported tensions <![CDATA[Employment Policies with a Gender Perspective: Vocational Training in Non-Traditional Jobs for Women]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300507&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen El artículo analiza, desde una perspectiva de género, un programa de formación profesional en oficios no tradicionales para mujeres, desarrollado por el Ministerio de Trabajo de la Argentina durante los años 2012 y 2013. Dicho programa es paradigmático por múltiples razones: se trata del fruto de una articulación público/privada; busca ofrecer un tipo de formación técnica para mujeres de sectores populares basada en criterios de detección de oferta de empleo; incorpora una perspectiva de género, ofreciendo una estrategia que se auto-nomina “rupturista”. A través de entrevistas en profundidad con referentes del programa, docentes y alumnos/as, el artículo tiene el objetivo de analizar y proponer reflexiones críticas en torno a las diferentes concepciones de género disputadas durante el complejo proceso de implementación del programa que generó tensiones, obstáculos y desafíos.<hr/>Abstract The article analyzes, from a gender perspective, a program based on the offer of vocational training in non-traditional occupations for women, developed by the Ministry of labour Argentina during the years 2012 and 2013. This is a paradigmatic program for many reasons: it is the fruit of a public/private joint; seeks to offer a type of technical and vocational training to women that belong to low social backgrounds based on the criteria of the supply side of the labour maket; incorporates a gender perspective, offering a "disruptive" strategy. Through in-depth interviews with different actors (references from the program, teachers and students), the article aims to analyze and contribute with critical reflections around the different conceptions of gender, disputed during the complex process of implementation of the program that generated tensions, obstacles and challenges. <![CDATA[Carolina’s Homeplaces: Women’s Spaces of Resistence, Writing, and Memory]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300508&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo A proposta deste trabalho é apresentar uma leitura comparada de três livros de Carolina Maria de Jesus (Quarto de despejo, Casa de alvenaria e Diário de Bitita), atravessada pela relação da escrita da autora com a casa. Ambas (casa e escrita) são compreendidas aqui como espaços articulados de elaboração feminina e, por esse caminho, o texto envereda na compreensão da obra da autora por quatro eixos de organização da leitura: a casa como lugar de resistência, como local de escrita e de arquivo, como perspectiva e a cartografia das casas imaginadas.<hr/>Abstract Thinking on possible links between woman’s writing and homeplace, this paperwork presents a comparative study of three Carolina Maria de Jesus’ books: Quarto de despejo (published in English as Child of the Dark: The Diary of Carolina Maria de Jesus), Casa de alvenaria (I’m going to have a little house: the second diary of Carolina Maria de Jesus), and Diário de Bitita (Bitita’s Diary: The Childhood Memoirs of Carolina Maria de Jesus). Writing and homeplace can be both considered as spaces of women’s self-elaboration and here they permeate a comprehension of Carolina’s diaries, considering: i) home as space of resistance; ii) the Carolina’s houses as places of writing and archiving; iii) home as a perspective, and iv) cartography of imagined homeplaces. <![CDATA[Somente um ponto de vista<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300509&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo A proposta deste trabalho é apresentar uma leitura comparada de três livros de Carolina Maria de Jesus (Quarto de despejo, Casa de alvenaria e Diário de Bitita), atravessada pela relação da escrita da autora com a casa. Ambas (casa e escrita) são compreendidas aqui como espaços articulados de elaboração feminina e, por esse caminho, o texto envereda na compreensão da obra da autora por quatro eixos de organização da leitura: a casa como lugar de resistência, como local de escrita e de arquivo, como perspectiva e a cartografia das casas imaginadas.<hr/>Abstract Thinking on possible links between woman’s writing and homeplace, this paperwork presents a comparative study of three Carolina Maria de Jesus’ books: Quarto de despejo (published in English as Child of the Dark: The Diary of Carolina Maria de Jesus), Casa de alvenaria (I’m going to have a little house: the second diary of Carolina Maria de Jesus), and Diário de Bitita (Bitita’s Diary: The Childhood Memoirs of Carolina Maria de Jesus). Writing and homeplace can be both considered as spaces of women’s self-elaboration and here they permeate a comprehension of Carolina’s diaries, considering: i) home as space of resistance; ii) the Carolina’s houses as places of writing and archiving; iii) home as a perspective, and iv) cartography of imagined homeplaces. <![CDATA[What's in a Name? Womanism, Black Feminism, and Beyond]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300510&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo O texto aborda as “diferenças e semelhanças” entre o mulherismo e o feminismo negro no contexto das tradições afro-americanas. A autora considera que esse debate reflete o desafio básico de acolher a diversidade das mulheres negras. Mas, por que o nome dado ao ponto de vista das mulheres negras é tão importante? Por que a busca por uma definição para explicitar o ponto de vista crítico das mulheres afro-americanas esconde muito mais do que revela, pois na busca de uma unidade conceitual deixamos de lado, ou perdemos a questão mais importante: compreender como as vozes das mulheres negras coletivamente constroem, afirmam e mantêm um ponto de vista auto definido e dinâmico.<hr/>Abstract The text addresses the differences and similarities between womanism and black feminism in the context of African American traditions. The author asserts that this debate reflects the basic challenge of welcoming the diversity of black women. But, why is it that the name given to a black women's standpoint is so important? Because the efforts to label an African American women's critical standpoint obscures much more than it reveals, since in the search for conceptual unity we lose sight of the more important challenge: understanding how the voices of black women collectively construct, affirm, and maintain a self-defined and dynamic standpoint. <![CDATA[Gender, Money and Amazon Borders: “Prostitution” in The Transborder City of Brazil, Colombia and Peru]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300511&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen Este artículo está enfocado en la comprensión de la “prostitución” en la ciudad transfronteriza amazónica conformada por Tabatinga (Brasil), Leticia (Colombia) y la isla de Santa Rosa (Perú), y en las maneras como dicha “prostitución” está implicada en el “proceso de fronterización” y en la vida transfronteriza. Mi hipótesis es que esta “prostitución”, sus formas, flujos y relaciones, se presenta como una pequeña sinécdoque del proceso multiactancial de efectuación fronteriza y de género; un recorte privilegiado y espectacularizado de las múltiples conexiones que producen esta frontera, a través del cual podemos rastrear resonancias, memorias y derivas de una totalidad siempre improbable. Este artículo surge de una investigación etnográfica realizada en esta ciudad entre 2011 y 2015, sobre las relaciones entre frontera, Amazonia, género, dinero y sexualidad, especialmente en los mercados do sexo locales/transfronterizos.<hr/>Abstract This article focuses on the understanding of “prostitution” in the transborder Amazon city composed of Tabatinga (Brazil), Leticia (Colombia) and the island of Santa Rosa (Peru), and on the ways that this “prostitution” is implied in the “process of frontierization” and in the transborder life. My hypothesis is that this “prostitution”, its forms, flows and relations, are present as a small synecdoche of the multiactantial process of the effectuation of border and of gender; a privileged and spectacularized profile of the multiple connections that produce this border, through which we can trace resonances, memories and derivatives of an always improbable totality. This articulation arises from an ethnographic study conducted in this city between 2011 and 2015, about the relations between border, Amazon, gender, money and sexuality, especially in the local transborder sex markets. <![CDATA[Marriage in Performance, Kinship in Question: Gender and Sexuality in Belém’s (Pará) <em>São João</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300512&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Conectando dramas sociais e estéticos, as quadrilhas juninas encenam a resolução de um drama social de atribuição de paternidade. Um casamento surge como ação reparadora do drama instaurado, inserindo mulheres e homens em um sistema de relações de parentesco. Entretanto, nos concursos de quadrilha de Belém (Pará), há uma expressiva participação de homossexuais, travestis, transexuais e transgêneros, que desestabilizam, no plano estético, a divisão coreográfica binária entre damas e cavalheiros e, no plano simbólico/social, as concepções tradicionais sobre conjugalidade heterossexual.<hr/>Abstract Connecting social and aesthetic dramas, the June quadrilhas perform the resolution of a social drama about paternity assignment. A marriage emerges as reparative action of established drama, inserting women and men in a system of kinship relations. However, in Belém’s (Pará) quadrilha contests there is a significant participation of homosexuals, travestis, transsexuals and transgenders, destabilizing, on the aesthetic level, the binary choreographic division between damas (ladies) and cavalheiros (gentlemen), and, at the symbolic/social level, traditional conceptions of heterosexual conjugality. <![CDATA[Máscaras heterossexuais, desejos homossexuais<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300601&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Conectando dramas sociais e estéticos, as quadrilhas juninas encenam a resolução de um drama social de atribuição de paternidade. Um casamento surge como ação reparadora do drama instaurado, inserindo mulheres e homens em um sistema de relações de parentesco. Entretanto, nos concursos de quadrilha de Belém (Pará), há uma expressiva participação de homossexuais, travestis, transexuais e transgêneros, que desestabilizam, no plano estético, a divisão coreográfica binária entre damas e cavalheiros e, no plano simbólico/social, as concepções tradicionais sobre conjugalidade heterossexual.<hr/>Abstract Connecting social and aesthetic dramas, the June quadrilhas perform the resolution of a social drama about paternity assignment. A marriage emerges as reparative action of established drama, inserting women and men in a system of kinship relations. However, in Belém’s (Pará) quadrilha contests there is a significant participation of homosexuals, travestis, transsexuals and transgenders, destabilizing, on the aesthetic level, the binary choreographic division between damas (ladies) and cavalheiros (gentlemen), and, at the symbolic/social level, traditional conceptions of heterosexual conjugality. <![CDATA[A “guerra” contra o gênero: reações às últimas décadas de políticas de promoção da igualdade de gênero no Brasil<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300602&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Conectando dramas sociais e estéticos, as quadrilhas juninas encenam a resolução de um drama social de atribuição de paternidade. Um casamento surge como ação reparadora do drama instaurado, inserindo mulheres e homens em um sistema de relações de parentesco. Entretanto, nos concursos de quadrilha de Belém (Pará), há uma expressiva participação de homossexuais, travestis, transexuais e transgêneros, que desestabilizam, no plano estético, a divisão coreográfica binária entre damas e cavalheiros e, no plano simbólico/social, as concepções tradicionais sobre conjugalidade heterossexual.<hr/>Abstract Connecting social and aesthetic dramas, the June quadrilhas perform the resolution of a social drama about paternity assignment. A marriage emerges as reparative action of established drama, inserting women and men in a system of kinship relations. However, in Belém’s (Pará) quadrilha contests there is a significant participation of homosexuals, travestis, transsexuals and transgenders, destabilizing, on the aesthetic level, the binary choreographic division between damas (ladies) and cavalheiros (gentlemen), and, at the symbolic/social level, traditional conceptions of heterosexual conjugality. <![CDATA[Romances latino-americanos subversivos: leitura e escrita a contrapelo da heteronormatividade<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300603&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Conectando dramas sociais e estéticos, as quadrilhas juninas encenam a resolução de um drama social de atribuição de paternidade. Um casamento surge como ação reparadora do drama instaurado, inserindo mulheres e homens em um sistema de relações de parentesco. Entretanto, nos concursos de quadrilha de Belém (Pará), há uma expressiva participação de homossexuais, travestis, transexuais e transgêneros, que desestabilizam, no plano estético, a divisão coreográfica binária entre damas e cavalheiros e, no plano simbólico/social, as concepções tradicionais sobre conjugalidade heterossexual.<hr/>Abstract Connecting social and aesthetic dramas, the June quadrilhas perform the resolution of a social drama about paternity assignment. A marriage emerges as reparative action of established drama, inserting women and men in a system of kinship relations. However, in Belém’s (Pará) quadrilha contests there is a significant participation of homosexuals, travestis, transsexuals and transgenders, destabilizing, on the aesthetic level, the binary choreographic division between damas (ladies) and cavalheiros (gentlemen), and, at the symbolic/social level, traditional conceptions of heterosexual conjugality. <![CDATA[Gênero no mundo do trabalho<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300604&lng=&nrm=iso&tlng= Resumo Conectando dramas sociais e estéticos, as quadrilhas juninas encenam a resolução de um drama social de atribuição de paternidade. Um casamento surge como ação reparadora do drama instaurado, inserindo mulheres e homens em um sistema de relações de parentesco. Entretanto, nos concursos de quadrilha de Belém (Pará), há uma expressiva participação de homossexuais, travestis, transexuais e transgêneros, que desestabilizam, no plano estético, a divisão coreográfica binária entre damas e cavalheiros e, no plano simbólico/social, as concepções tradicionais sobre conjugalidade heterossexual.<hr/>Abstract Connecting social and aesthetic dramas, the June quadrilhas perform the resolution of a social drama about paternity assignment. A marriage emerges as reparative action of established drama, inserting women and men in a system of kinship relations. However, in Belém’s (Pará) quadrilha contests there is a significant participation of homosexuals, travestis, transsexuals and transgenders, destabilizing, on the aesthetic level, the binary choreographic division between damas (ladies) and cavalheiros (gentlemen), and, at the symbolic/social level, traditional conceptions of heterosexual conjugality.