Scielo RSS <![CDATA[Cadernos Pagu]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-833320180002&lang=en vol. num. 53 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Who’s Afraid of Judith Butler?: The Moral Crusade against Human Rights in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200400&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[A “política do gênero”: um comentário genealógico]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200401&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto reconstrói a trajetória de constituição paulatina de uma política antigênero fabricada pelo Vaticano e seus aliados no contexto das conferência das Nações Unidas dos anos 1990 e começo dos anos 2000. Também examina, de maneira breve, o papel desempenhado pela América Latina na dinâmica geopolítica que naquele momento ocorreu em torno a questões de gênero e sexualidade. <![CDATA[Exorcising a ghost: The Interests Behind The War On “Gender Ideology”]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200402&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A perseguição à filósofa Judith Butler em sua visita ao Brasil no final de 2017 revelou o poder do fantasma da chamada “ideologia de gênero”, um espectro que serve de eixo articulador de diferentes grupos de interesse que lutam contra o avanço dos direitos sexuais e reprodutivos. Este artigo busca identificar esses grupos e seus interesses, analisar sua aliança e a gramática política de sua atuação. O texto traz elementos históricos para retraçar a emergência da campanha contra os direitos sexuais em nosso país, assim como analisar sociologicamente as condições que permitiram sua disseminação como cruzada moral.<hr/>Abstract The persecution of philosopher Judith Butler during her visit to Brazil in late 2017 revealed the power of the ghost of the so-called “gender ideology”, a specter that serves as an articulating focus of various interest groups that struggle against the advance of sexual and reproductive rights. This article seeks to identify these groups and their interests, analyze their alliances and the political grammar of their action. The article presents historic elements to retrace the emergence of the campaign against sexual rights in Brazil and to sociologically analyze the conditions that permit its dissemination as a moral crusade. <![CDATA[The witch is loose: Protests against Judith Butler's Visit to Brazil in Light of Her Reflections on Ethics, Politics and Vulnerability]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200403&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é analisar os protestos contra a visita de Judith Butler ao Brasil, em 2017, à luz de sua própria reflexão sobre ódio, medo, violência, reconhecimento e liberdade, com especial atenção à sua obra publicada a partir da década de 2000. Minha hipótese é a de que, em sua obra recente sobre ética, o modo como Butler entrelaça reconhecimento e ação política contribui para explorarmos a relação entre a recusa da diferença na esfera pública brasileira e a invisibilidade da vulnerabilidade política de grupos e pessoas retratados como ameaças.<hr/>Abstract The purpose of this article is to analyze the protests against Judith Butler’s visit to Brazil in 2017 in the light of her own reflection on hatred, fear, violence, recognition and freedom, with special attention to her work published since the 2000s. My hypothesis is that, in hes recent work on ethics, Butler's intertwining of recognition and political agency contributes to explore the relationship between the refusal of difference in the Brazilian public sphere and the invisibility of the political vulnerability of groups and individuals portrayed as public threats. <![CDATA[Judith Butler and the pomba-gira]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200404&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto aborda a pressão que setores conservadores vêm exercendo contra as conquistas no campo de gênero e sexualidade e comenta sobre a violência das manifestações desses grupos. A partir de experiências em pesquisa, coloca em xeque a oposição entre religiosidade e formas alternativas de vivência de sexualidade e de gênero. Pensando na teoria de Judith Butler, indaga as possíveis brechas, as possibilidades de mediação e os limites de se pensar em categorias fixas. Assinala que talvez o caminho seja o de aproximação à multiplicidade dos agentes e suas formas inauditas de agência, e à criatividade de suas poéticas que associam à religião. E defende a necessidade de torcer o pensamento, inclusive torcer a própria teoria de Butler.<hr/>Abstract This article examines the pressure that conservative sectors in Brazil continue to exercise against progress made in the fields of gender and sexuality. It also comments on the violence of these groups’ protests and rallies. Based on research experiences, the article calls the opposition between religion and alternative forms of sexuality and gender into check. Considering Judith Butler’s theories, the work examines possible openings, as well as the possibilities of mediation, and the limits of thinking in accordance with fixed categories. It also signals that the best path for considering these questions may be by drawing closer to the multiplicity of agents and their unprecedented forms of agencies, as well as the creativity of their poetics when associated with religion. Furthermore, the work defends the necessity of bending agency, including bending Butler’s own theories. <![CDATA[Necrobiopower: Who can inhabit the Nation-State?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200405&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Nos estudos sobre pessoas trans, travestis, população negra, mulheres, entre outras, o Estado aparece como agente fundamental que distribui de forma não igualitária o reconhecimento de humanidade. Há um núcleo de referência bibliográfica compartilhado por este campo de pesquisa. O conceito de biopoder de Michael Foucault, como técnica de governo que tem como objetivo “fazer viver, deixar morrer”, é recorrente. Quando as pesquisas se referem à violência do Estado, geralmente se aciona a noção de “soberania”, também de Foucault, em contraposição à de governabilidade (conjunto de técnicas voltadas para o cuidado da vida). Mais recentemente o conceito de necropoder de Achille Mbembe passou a compor este corpus conceitual. Este artigo sugere outro conceito: necrobiopoder. Necropoder e biopoder são termos indissociáveis para se pensar a relação do Estado com os grupos humanos que habitaram e habitam os marcos do Estado-nação. Vida vivível e vida matável, para utilizar os termos de Giorgio Agamben, são formas de gestão da população e não podem ser postas em uma perspectiva cronológica, em que o necropoder (ou poder soberano) teria sido ultrapassado pelo biopoder.<hr/>Abstract In the studies on trans-people, transvestites, black population, women, among others, the state appears as a fundamental agent that distributes in a non-egalitarian way the recognition of humanity. There is a core bibliographical reference shared by this field of research. Michael Foucault’s concept of biopower, as a government technique that aims to “to make live, to let die”, is recurrent. When the research refers to state violence, it usually triggers the notion of “sovereignty”, also by Foucault's, as opposed to governability (a set of techniques that are life-oriented). More recently Achille Mbembe’s concept of necropower has become part of this conceptual corpus. This article suggests another concept: necrobiopower. Necropower and biopower are inseparable terms for one to think about the relation of the State with the human groups that inhabited and inhabit the marks of the Nation-State. Livable life and killable life, to use the terms of Giorgio Agamben, are forms of population management and cannot be put in a chronological perspective, where the necropower (or sovereign power) would have been surpassed by biopower. <![CDATA[“Don’t mess with my kids”: building the moral panic of the child under threat]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200406&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Nos últimos anos, empreendedores morais diversos foram responsáveis por disseminar um pânico moral contra materiais didáticos escolares, programas educacionais e exposições artísticas que incluíam a abordagem das diferenças de gênero e sexualidade. Este artigo visa analisar três episódios envolvidos nesse pânico: a reação, em 2011, contra materiais didáticos pelo enfrentamento da homofobia nas escolas, a discussão, entre 2014 e 2015, sobre planos educacionais na qual se difundiu a noção de “ideologia de gênero” e, em 2017, a perseguição a exposições e performances artísticas em Porto Alegre e São Paulo que antecedeu a vinda de Judith Butler ao Brasil. Discutirá como a formação do pânico moral dependeu do recurso discursivo estratégico de transformar iniciativas que visassem promover avanços aos direitos sexuais em ameaça às crianças.<hr/>Abstract In recent years, diverse moral entrepreneurs have been responsible for disseminating a moral panic against school teaching materials, educational programs and art exhibitions that addressed gender differences and sexuality. This paper aims to analyze three episodes involved in panic: the reaction, in 2011, against teaching materials for confronting homophobia in schools; the discussion, that happened between 2014 and 2015, on educational plans in which the notion of "gender ideology" was disseminated; and, in 2017, the persecution to exhibitions and artistic performances in Porto Alegre and São Paulo that preceded the arrival of Judith Butler to Brazil. We will discuss how the building of moral panic depended on the strategic discursive resource of transforming initiatives that aimed to promote advances in sexual rights in a threat to children. <![CDATA[“Joga pedra na Judith”: hate speech and populism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200407&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é tentar apontar uma possível ligação entre as hostilidades sofridas por Judith Butler no Brasil e uma captura dessas manifestações conservadoras por movimentos políticos. Minha hipótese é a de que um novo populismo pode estar em formação. Nesse sentido, o artigo dialoga com teorias do populismo no Brasil e no atual contexto internacional. O trabalho de Butler serve também como pano de fundo para uma reflexão da política populista e de como os ataques a direitos sexuais e reprodutivos servem de combustível para alimentar forças autoritárias com grande apelo às massas.<hr/>Abstract The aim of this paper is to try to point out a possible link between the hostilities suffered by Judith Butler in Brazil and a capture of these conservative demonstrations by political movements. My hypothesis is that a new populism may be in the making. In this sense, the article dialogues with populism theories in Brazil and in the current international context. Butler’s work also serves as a backdrop for a reflection of populist politics and how attacks on sexual and reproductive rights serve as fuel to power authoritarian forces with great appeal to the masses. <![CDATA[Adverse Insertion of Labor: Another face of the “amorphous demon” of human trafficking]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200500&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza la trata de personas, como una forma de inserción laboral de población migrante y no solo como un tema de crimen organizado o derechos humanos. A la luz de casos de trata transnacional en América Latina, Europa y África analizamos la trayectoria de las personas que resultaron en esta situación: la forma como entraron y salieron, el trato que recibieron y la agencia que ejercieron bajos estas condiciones. Encontramos que la trata se reproduce y crece no tanto por la sofisticación de las redes criminales, sino por la desigualdad socioeconómica y la agencia que ejercen las víctimas bajo estas condiciones. Concluimos que diferentes tipos de trata implican diferentes formas de inserción laboral, y en ese sentido, el Estado debe luchar contra este comercio ilícito no solo desde la justicia penal, sino desde la regulación del status migratorio y oportunidades de trabajo.<hr/>Abstract This article analyzes human trafficking as a form of labor insertion of migrant populations and not only as an issue of organized crime or human rights. Considering cases of transnational human trafficking in Latin America, Europe and Africa, we analyzed the trajectory of people who found themselves in this situation: how they entered and left, the treatment they received and their agency under these conditions. We find that trafficking reproduces and grows not so much because of sophisticated criminal networks, but because of socioeconomic inequality and the agency exercised by victims in these conditions. We conclude that different types of trafficking imply different forms of labor insertion, and in this sense, states must fight against this illicit trade not only through the criminal justice system, but also by regulating migratory status and job opportunities. <![CDATA[Between Biomedicine, Public Health and Rights: A Study About The International Consortium for Emergency Contraception’s Arguments to Promote Access to Emergency Contraception in “Developing Countries”.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200501&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Esta é uma pesquisa socioantropológica documental sobre os argumentos do Consórcio Internacional sobre Contracepção de Emergência (ICEC) para ampliar o acesso das mulheres ao método nos “países em desenvolvimento”. Três abordagens teóricas foram identificadas: a sanitária, a farmacêutica e a dos direitos. Este trabalho permite refletir sobre os múltiplos sentidos conferidos pelo consórcio aos contraceptivos de emergência como dispositivos biomédicos e sanitários cujo acesso deve se constituir como um direito para as mulheres, pois possibilitam o exercício da autonomia reprodutiva.<hr/>Abstract This is a documental and socio-anthropological research about the International Consortium for Emergency Contraception’s arguments (ICEC) to expand the Emergency Contraception (EC) access to women in “developing countries”. Three theoretical perspectives have been identified: the sanitary, the pharmaceutical and the one about the rights. This work allows us to reflect on Consortium’s meanings for ECs, like biomedical and sanitary devices that must be constituted as a right to women as they enable the reproductive autonomy exercise. <![CDATA[Travel, Biography, Knowledge: Training abroad of Argentinean female academics and diversification of gender studies.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200502&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza las trayectorias de tres académicas argentinas que se desempeñan en los estudios sobre géneros y sexualidades. Como resultado, se destaca la realización de viajes al exterior en tanto puntos de inflexión en la orientación de sus recorridos formativos, sus líneas de investigación y sus inserciones institucionales. A partir de las entrevistas en profundidad realizadas se construyen tres figuras de viaje (militante, antropológico y cosmopolita) con el objeto de explicar las singularidades de estas experiencias, su impacto en cada una de las trayectorias y en el desarrollo y diversificación de esta área de conocimiento en Argentina.<hr/>Abstract This article analyzes the trajectories of three Argentinean female academics who study genders and sexuality. It highlights trips abroad as turning points in the orientation of their studies, their lines of research and their institutional insertions. Based on in-depth interviews, three figures of travel were constructed (militant, anthropological and cosmopolitan) to explain the singularities of these experiences and their impact on each of the trajectories and on the development and diversification of this field of knowledge in Argentina. <![CDATA[The Postmodern Performance of Nélida Piñon against Femicide in “Vozes do Deserto”]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200503&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta um estudo sobre as estratégias de resistência contra o feminicídio no romance pós-moderno Vozes do deserto (2004), de Nélida Piñon. Essa obra, além de retomar o imaginário árabe, descreve a luta feminista da protagonista, Scherezade, por liberdade e pelo fim da execução das esposas do Califa, possibilitando um debate aprofundado sobre o sacrifício feminino como parte de uma estrutura social de manutenção do poder masculino por meio da violência de gênero. Esse poder se impõe por meio de assédios, de agressões físicas e da tirania da execução da esposa/companheira, quando fora dos padrões morais impostos pelos valores patriarcais, conforme os estudos antropológicos de Rita Laura Segato, Henrietta Moore e Lia Zanotta Machado.<hr/>Abstract This article presents a study about strategies of resistance against femicide in the postmodern novel “Vozes do deserto” (2004), by Nélida Piñon. This work, in addition to reviving the Arab imagery, describes the feminist struggle of Scheherazade, for freedom and for the end of the execution of the Caliph's wives. This enables a profound debate about female sacrifice as part of a social structure of maintaining male power through gender violence. This power is imposed by harassment, physical aggression, and the tyranny of the execution of wives and companions when outside the moral standards imposed by the patriarchal values, according to the anthropological studies of Rita Laura Segato, Henrietta Moore and Lia Zanotta Machado. <![CDATA[Remembering “Black Narcissus<em>”</em>: Constructing alterity and deconstructing eroticism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200504&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Esta é uma reflexão sobre as estratégias discursivas que o filme britânico Black Narcissus(1946) utiliza quando lida com signos eróticos e raciais ao confrontar as culturas cristã e indiana no espaço colonialista na Era do Hollywood Production Code [“Código de Produção de Hollywood”]. Propomos um diálogo entre as premissas de Georges Bataille, Octavio Paz e Michel Foucault ao dissecarem o tema da sexualidade humana e seus mecanismos de repressão por diferentes perspectivas, enfatizando também a necessidade de expandirmos a temática do erotismo para além do par binário proibição/transgressão em sociedades não ocidentais e suas sutis gradações entre o sagrado e o profano.<hr/>Abstract This is a reflection about the discursive strategies used by the British film “Black Narcissus” (1946) when dealing with erotic and racial signs facing Christian and Indian cultures in a colonial context, in the era of the Hollywood Production Code. We propose a dialogue among the different premises of Georges Bataille, Octavio Paz and Michel Foucault who dissect the issue of human sexuality and it’s repressive mechanisms from different perspectives. We emphasize the need to expand the issue of eroticism beyond polarized notions such as prohibition and transgression when dealing with non-Western societies and their subtle gradations between the sacred and the profane. <![CDATA[“Pedagogy of Visibility”: Educational experiences of youth in a public high school in the city of Buenos Aires]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200505&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene por objeto analizar cómo la visibilización de los y las jóvenes que se identifican como gay, lesbiana, bisexual, mujer diferente (o en términos generales “raro”) repercute en la experiencia educativa en la escuela secundaria; y a su vez, cómo la escuela contribuye en la construcción de esos cuerpos sexuados. Para ello, se recuperan los resultados de una investigación etnográfica realizada en una escuela pública ubicada en zona sur de la Ciudad de Buenos Aires (Argentina) que atiende a sectores de recursos medios y medios bajos.<hr/>Abstract This purpose of this article is to analyze how the visibility of young people who identify themselves as gay, lesbian, bisexual, different (or in general terms “rare”) women has repercussions on educational experience in high school; and how schools contribute to the construction of sexualized bodies. The article is based on the results of an ethnographic study in a public school in the southern zone of the city of Buenos Aires, which serves middle and lower middle class communities. <![CDATA[About the Talent of Being Fabulous: The “Transvestite Shows” and the invention of the “professional transvestite”]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200506&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é analisar o processo de construção da chamada “travesti profissional”. Tal processo está conectado ao surgimento de um interesse cada vez maior do público brasileiro e internacional para os “shows de travesti”, eventos famosos nas décadas de 1960 a 1980. São aqui analisados os espetáculos International Set e Les Girls, pioneiros nesse gênero, e os seus impactos nas trajetórias de vida de uma geração de pessoas que hoje se identificam como travestis. Os dados para a escrita deste artigo foram obtidos junto a fontes documentais e orais: impressos de jornais e revista e relatos de indivíduos que vivenciaram esse período.<hr/>Abstract The purpose of this article is to analyze the process of construction of the so-called “professional transvestite”. This process is related to the emergence of an increasing interest by a Brazilian and international public for “transvestite shows”, which were famous events from the 1960s to 1980s. The article analyzes the shows International Set and Les Girls, which were pioneers in this genre, and their impact on the life trajectories of a generation of people who now identify themselves as “transvestites”. The data for this article was obtained from documentary and oral sources: print newspapers and magazines; and reports of individuals who lived in this period. <![CDATA[Decolonizing Sexuality: Queer theory of color and movements to the South]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200507&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto pretende analisar os desafios do trânsito da teoria queer nos contextos brasileiro e do chamado Sul global. Como pensar essa recepção sem repetir a oposição entre um Norte central e produtor, e um Sul periférico e receptor? Após apresentarmos um estado da arte relativo às produções brasileiras no campo da teoria queer, avançaremos a hipótese de que a Crítica Queer of Colour poderia facilitar esse trânsito. Considerando as questões de gênero e sexualidades enquanto inseparáveis da história pós/neocolonial do Ocidente (racismo, imigração, imperialismo), essa teoria constitui uma voz radical que se opõe ao conformismo de muitos grupos LGBT, na maioria dos países centrais.<hr/>Abstract This paper analyzes challenges linked to the circulations of queer theory in the context of Brazil and the so-called Global South. How can this reception be considered without repeating the opposition between a central and productive North and a peripheral and receptive South? After presenting a state of the art about Brazilian literature in the field of Queer Theory, we present the hypothesis that Queer of Color Critique could help this circulation of ideas. By considering issues of gender and sexualities to be inseparable from the post/neo-colonial history of the West (racism, immigration, imperialism), Queer of Color Theory represents a radical voice in opposition to the conformism of many LGBT groups, in the majority of central countries.. <![CDATA[Por uma história da dissidência sexual e de sua (in)visibilidade no teatro da Buenos Aires sessentista]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200600&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto pretende analisar os desafios do trânsito da teoria queer nos contextos brasileiro e do chamado Sul global. Como pensar essa recepção sem repetir a oposição entre um Norte central e produtor, e um Sul periférico e receptor? Após apresentarmos um estado da arte relativo às produções brasileiras no campo da teoria queer, avançaremos a hipótese de que a Crítica Queer of Colour poderia facilitar esse trânsito. Considerando as questões de gênero e sexualidades enquanto inseparáveis da história pós/neocolonial do Ocidente (racismo, imigração, imperialismo), essa teoria constitui uma voz radical que se opõe ao conformismo de muitos grupos LGBT, na maioria dos países centrais.<hr/>Abstract This paper analyzes challenges linked to the circulations of queer theory in the context of Brazil and the so-called Global South. How can this reception be considered without repeating the opposition between a central and productive North and a peripheral and receptive South? After presenting a state of the art about Brazilian literature in the field of Queer Theory, we present the hypothesis that Queer of Color Critique could help this circulation of ideas. By considering issues of gender and sexualities to be inseparable from the post/neo-colonial history of the West (racism, immigration, imperialism), Queer of Color Theory represents a radical voice in opposition to the conformism of many LGBT groups, in the majority of central countries..