Scielo RSS <![CDATA[Varia Historia]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-877520140002&lang=en vol. 30 num. 53 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Foreword</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Interfaces between the legitimation process of a primary school as an institution of knowledge and the resignification of the symbolic place  of Ouro Preto as a historical city</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste artigo é discutir como a construção de uma imagem de lugar de memória preservada para Ouro Preto, Minas Gerais, influiu no processo de legitimação do Grupo Escolar D. Pedro II, criado naquela cidade. O período investigado foi de 1900 a 1920, e as fontes analisadas foram: relatórios, ofícios, listas, atas de exames dos(as) alunos(as), a legislação estadual, anais da Câmara dos Deputados mineira, atas da Câmara de Vereadores de Ouro Preto, jornais, dados estatísticos e duas obras sobre a cidade. Fundamentamo-nos, principalmente, nas noções de representação, de Roger Chartier, e de produção de lugar, de Michel de Certeau. Nossas análises nos permitiram concluir que o Grupo Escolar não nasceu legitimado. A construção de sua importância foi gradativa e influenciada pela produção de um sentido histórico para Ouro Preto. Parte dos agentes políticos municipais resistiu à criação do Grupo, talvez motivada pela perda do status de capital de Minas pela cidade e por seus elos com o regime imperial. Tais vínculos têm como uma de suas expressões o nome da escola.<hr/>The article aims to discuss how the construction of an image of preserved memory place for the city of Ouro Preto, Minas Gerais, has influenced the legitimation process of the Primary School D. Pedro II, built in the city. It was investigated the period between 1900 and 1920, and the analyzed sources were: reports, official letters, lists, minutes of the students' exams, the state legislation, Minas Gerais Chamber of Deputies annals, Ouro Preto City Council minutes, newspapers, statistics. This research was especially based on Roger Chartier's notions of representation and Michel de Certeau's notions of production of place. The analysis led to the conclusion that the focused Primary School was not originated as a legitimized institution. The construction of its importance was gradual and influenced by the production of a historical sense to Ouro Preto. Part of the municipal politicians resisted the creation of the School, perhaps motivated by the loss of the status of capital city of Minas and its connections with the imperial regime. Such bonds have as one of its expressions the school's name. <![CDATA[<b>Collect and educate: Julio de Castilhos Museum and its visitors (1903-1925)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto apresenta a relação do Museu do Estado do Rio Grande do Sul (Museu Julio de Castilhos) e seu público, no período compreendido entre 1903 e 1925, ressaltando a relevância do estudo dos museus na perspectiva da História. A partir da análise dos relatórios produzidos pelo diretor da instituição e dos registros de visitantes foi possível obter informações sobre a visitação pública ao museu. O Museu Julio de Castilhos conciliou a função científica e educativa, legitimando-se como instituição científica ao buscar formar, classificar e expor coleções de zoologia, botânica e mineralogia, e buscando manter-se aberto à visitação pública. Desse modo, foi possível verificar a inserção do museu num quadro mais amplo de crença na ciência e na educação como modo de alcançar o progresso civilizatório. O museu, nessa perspectiva, era uma instituição que se legitimava na sociedade por fornecer, através do contato direto com suas coleções, os subsídios necessários a uma educação científica calcada nos paradigmas positivistas e empiristas.<hr/>This text presentes the relation the Museum of the state of Rio Grande do Sul (Julio de Castilhos Museum) have with their visitors, between 1903 and 1925, emphasizing the importance of the study of museums in the perspective of history. From the analysis of the reports produced by the director of the institution and the records of visitors was possible to obtain information about public visitation to the museum. The Museum of Julio Castilhos reconciled function scientific and educational legitimizing it self as an institution to seek scientific form, classifying and exhibiting collections of zoology, botany and mineralogy, and seeking to be open to the public. Thus, it was possible to verify the inclusion of the museum within a broader framework of belief in science and education as a way to reach the progress of civilization. The museum, in this view, was an institution that legitimized in society by providing, through direct contact with their collections, the necessary subsidies to an education grounded in scientific paradigms positivists and empiricists. <![CDATA[<b>School civic catholic culture and patriotic parades in Brazil in the early 20th century</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en A narrativa adotada neste artigo apresenta uma intriga histórica que tem origem em um conjunto de interpretações que propõe analisar as estratégias utilizadas pela hierarquia da Igreja Católica que incentivaram em seus documentos episcopais as manifestações culturais de caráter cívico nas instituições educacionais sob sua tutela. O artigo centra sua investigação nos desfiles patrióticos de escolares e colegiais que aconteceram no início do século XX, que homenageavam em diferentes momentos a República. Nesse sentido, toma o exemplo das escolas administradas pela Congregação Salesiana de Dom Bosco, em especial, o Liceu Nossa Senhora Auxiliadora de Campinas (São Paulo).<hr/>The narrative adopted in this article presents a historical intrigue that comes from a set of interpretations that propose to analyze the strategies used by the Catholic Church hierarchy which encouraged cultural manifestations of civic character in educational institutions under their tutelage through their episcopal documents. The paper focuses his investigation in patriotic parades of students of elementary and secondary schools that occurred in the early twentieth century, which paid tribute to the Republic at different moments. In this sense it takes the example of schools administered by the Salesian Congregation of Dom Bosco, in particular, the Lyceum Nossa Senhora Auxiliadora of Campinas (São Paulo). <![CDATA[<b>The presence of the New World in Saint Francis Xavier's death and dreams iconography: Jesuit mission and the parts and peoples of the Portuguese Empire</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A proposta deste artigo é analisar diferentes leituras pictóricas da morte e dos sonhos de S. Francisco Xavier, desde inícios do século XVII até a parte da pesquisa em relação à morte deriva de monografia defendida em 2010 na Unifesp. Versões da parte sobre o sonho foram apresentadas em congressos em 2010 e uma prévia bastante resumida foi publicada na Revista de História da Biblioteca Nacional (n. 93, Junho de 2013). Gostaríamos de agradecer às contribuições feitas naquelas ocasiões pela audiência e pela banca, bem como também agradecemos a André Tavares, Evergton Sales Souza, Renato Cymbalista e aos pareceristas. A pesquisa contou com o apoio do CNPq e da Fapesp. meados do século XVIII. Se o jesuíta, mesmo antes de sua canonização em 1622 era entendido como Apóstolo do Oriente, a partir da segunda metade do século XVII, ocorreu uma mudança iconográfica pela qual aos personagens e elementos asiáticos somaram-se africanos e índios americanos na representação da cena de sua morte e de seus sonhos. Pretende-se a partir desse câmbio imagético analisar a construção de um programa visual da hagiografia de Xavier, no qual a vinculação exclusiva com o Oriente é suplantada pelos esforços em caracterizá-lo como exemplo máximo para a Missão, aplicável também - e sobretudo - às Américas. Interessam aqui em particular essas modulações no caso do Brasil e do Império Português.<hr/>This article analyzes pictorial interpretations of saint Francis Xavier's death and dreams visions, from early seventeenth century until mideighteenth century. If the Jesuit, even before his canonization in 1622, was seen as an Apostle of the East, a change occurred from the second half of the seventeenth century on. To the Asian iconographic indexes were added Africans and Native Americans ones in the depiction of his dreams and death. Through the observation of this imagetic shift the aim is to understand the making of a visual program for Xavier's hagiography, in which a prior and more exclusive relation with the East is surpassed by the efforts of fulfilling a role as the mission ultimate example, also - and specially - for the Americas. It particularly interests how these iconic displacements occurred in the case of the Portuguese Empire and Brazil. <![CDATA[<b>The Catholic worship and the representation of the male body in Brazilian anticlerical literature (19th century)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Analisa-se a possível relação entre práticas religiosas e o corpo masculino doentio na literatura anticlerical brasileira do século XIX. Recorreuse, para isso, a análise do personagem Bernardo, protagonista de Morbus: romance patológico, de 1898, do pernambucano Faria Neves Sobrinho, observando o papel dos ritos celebrativos - missa e peregrinação - no seu quadro enfermiço. Conclui-se que o texto em questão é configurado dentro da lógica modernizante cientificista e anticlerical oitocentista ao estabelecer vínculos inequívocos entre a histeria masculina e a prática religiosa perversora.<hr/>It analyzes the possible relationship between religious practice and the unhealthy male body in Brazilian anticlerical literature of the nineteenth century. To do that, it examines the character Bernardo, protagonist of Morbus: pathological romance, 1898, from the Pernambuco Faria Neves Sobrinho, noting the role of celebratory rites - mass and pilgrimage - in his sickly frame. We conclude that the text in question is set within the nineteenthcentury scientistic and anti-clerical modernizer logic to establish clear links between male hysteria and perversive religious practice. <![CDATA[<b>Transportation, region  and economic development: the dynamics of roadway infrastructure expansion  in the province of Minas Gerais, 1840-1889</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo contempla o quadro geral das obras realizadas na infra-estrutura de transportes tradicionais pelo Governo Provincial de Minas Gerais, entre 1840 e 1889. As fontes principais são os Processos de Construção de Estradas e Pontes, geradas no âmbito da Secretaria de Obras Públicas e que abarcam extensa e complexa documentação sobre todas as fases das intervenções viárias realizadas na província. Os resultados fundamentais afirmam forte correlação entre o nível de desenvolvimento econômico das regiões mineiras e a incidência de obras públicas viárias, a revelar pronunciado desequilíbrio na distribuição dos recursos financeiros provinciais destinados a infra-estrutura de transportes de Minas Gerais.<hr/>The article covers the general situation of works carried out in the traditional roadway infrastructure by the Provincial Government of Minas Gerais, between 1840 and 1889. The principal sources are Road and Bridge Construction Processes, generated within the scope of the Public Works Office, and which cover an extensive and complex documentation about all the phases of road interventions conducted in the province. The fundamental results show a strong correlation between the level of economic development of the regions in Minas Gerais and the occurrence of public road works, revealing a pronounced imbalance in the distribution of financial resources in the province allocated for transportation infrastructure in the province. <![CDATA[<b>From Amazon River to the Iberian Peninsula: traveling with Baron Marajó</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo pretende discutir as viagens do Rio Amazonas à Península Ibérica, realizadas pelo intelectual e político José Coelho da Gama e Abreu, o Barão de Marajó, e descritas em sua obra Do Amazonas ao Sena, Nilo, Bósphoro e Danúbio. Apontamentos de Viagem, publicada em 1874, buscando refletir o quanto as relações desse autor com o exterior eram importantes nesse período para definir a sua própria região, o seu país e a si mesmo, ampliando sua "consciência-mundo".<hr/>The article discusses about the trips from Amazon River to the Iberian Peninsula realized by Jose Coelho da Gama e Abreu, Barão de Marajó, a political and intellectual, and described in his book From the Amazon to the Seine, Nile, Danube and Bósphoro. Travel Notes published in 1874, seeking to reflect how the foreign relations were important during this period to set their own region, your country, yourself, increasing its "world-consciousness". <![CDATA[<b>"New Brazils" in Africa: development and Portuguese late colonialism</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa a evolução das ideias e das práticas do Estado colonial português no que toca ao desenvolvimento da "África portuguesa", entre os anos 1930 e 1974. Até aos anos 1960, o esforço modernizador de Portugal nas colónias privilegiou a construção e o melhoramento de infraestruturas. O modelo de desenvolvimento assentava na exploração económica dos recursos naturais e no trabalho forçado dos indígenas, em benefício dos interesses metropolitanos e dos colonos brancos. Depois do início da guerra colonial (1961), o discurso e a prática política mudaram, privilegiando a criação de "sociedades multirraciais", através do incremento do povoamento branco. O desenvolvimento social (educação, saúde pública, programas de desenvolvimento comunitário etc.) e o bem-estar das populações africanas foram uma preocupação muito tardia do Governo português, se comparada com o que se passou nos impérios inglês ou francês. Esta mudança foi determinada pelo contexto internacional, pelas recomendações da cooperação técnico-científica internacional e por alguns estudos de pesquisadores sociais e agrónomos portugueses.<hr/>This article analyses the evolution of the Portuguese State's discourses and policies regarding colonial development of Portuguese Africa, between the 1930s and 1974. Until the 1960s, the modernization effort of the Estado Novo regime in the colonies was centred in the improvement of the infrastructures. Portugal tried to develop in there an economy that would benefit the metropole and the white settlers, based on the economic exploitation of natural resources and natives forced labour. After the beginning of the colonial war (1961), the emphasis was put in the creation of multiracial societies, through a massive white settlement. Social development (education, public health, communitarian programmes, etc.) and the welfare of the African population would be a very late concern of the Portuguese Government (if compared to what happened in the English or French Empire). That change was determined by the international context, the recommendations of the international and inter-colonial technical and scientific cooperation bodies and some studies of Portuguese social scientists and agricultural experts. <![CDATA[<b>"Serving Lucifer, not Clio": the rhetoric of suspicion and of professional delegitimation in the historiography of the American West (c. 1990-c.1995)"</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nos anos 1990, o campo historiográfico norte-americano da Western History foi palco de um debate intelectual intenso sobre o significado da história do Oeste para os Estados Unidos entre a chamada "New Western History" e seus adversários. Naquela conjuntura, uma das maneiras que estes usavam para atacar aquela era uma retórica da suspeição e da deslegitimação profissional que vinculava os new western historians aos fantasmas supostamente ameaçadores do "pós-modernismo" e da "desconstrução", por exemplo - mesmo que tais acusações fizessem pouco ou nenhum sentido. Pode-se dizer, assim, que tal retórica era um instrumento de combate pelo domínio dos lugares de produção da história do Oeste norte-americano.<hr/>In the 1990s, the historiographical field of American Western History was the stage of an intense debate about the significance of the history of the American West between the so-called "New Western History" and its adversaries. In that context, one of the ways used by the former to attack the latter was a rhetoric of suspicion and professional delegitimation which connected the new western historians to the allegedly dangerous ghosts of "post-modernism" and "deconstruction", for example - even if such accusations made little or no sense at all. Thus, it can be said that such rhetoric was an instrument in the combat for the domain of the social places or production of the history of the American West. <![CDATA[<b>Social and cultural impacts on gender  in resettlement, Plant Luis Eduardo  </b><b>Magalhães - TO</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo se propõe a analisar os impactos socioculturais decorrentes da formação do reservatório com a construção da Usina Luis Eduardo Magalhães e revisitar alguns discursos desenvolvimentistas construídos pela imprensa local durante o processo de construção da usi-na. Pretende ainda dar destaque às lembranças das mulheres que foram reassentadas enfatizando o sentimento delas em relação à perda de um espaço que já não existe mais e o reforço das relações de gênero por meio de discursos que se reportam a lugares e tempos que costumeiramente são definidos como próprios de mulheres. A pesquisa privilegiou a História Oral. Entendemos que a importância da história oral, além de expressar a historicidade da experiência pessoal e o papel do indivíduo na história da sociedade, permite ampliar os conhecimentos e as informações sobre um passado recente através da versão de pessoas que o viveram.<hr/>This article aims to analyze the socio-cultural impacts arising from the formation of the reservoir with the construction of the Plant Luis Eduardo Magalhães and revisit some developmentalist discourses constructed by the local press during the construction of the plant. It also aims to highlight the memories of the women who were resettled emphasizing the feeling of them against the loss of a space that no longer exists and the strengthening of gender relations through discourses that relate to places and times that customarily are defined, themselves as women. The research focused oral history, since, in addition to expressing the historicity of personal experience and the individual's role in social history, oral history allows to extend the knowledge and information about the recent past through the release of people who lived. <![CDATA[<b>Injured bodies, paths interrupted  by the Brazilian agro-industry: two interpretation from Bertolt Brecht and Upton Sinclair</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo pretende discutir duas questões relacionadas à agroindústria a partir de uma comparação histórica entre as visões de Upton Sinclair e Bertolt Brecht sobre o trabalho nos frigoríficos nos Estados Unidos (1904-1931) e os frigoríficos de aves na atualidade. Tais questões dizem respeito ao processo de acumulação de capital e à degradação do trabalho e dos trabalhadores neste setor.<hr/>This article discusses two points about agribusiness from a historical comparison between the approach of Upton Sinclair and Bertolt Brecht on labor in slaughterhouses in the United States during 1904 to 1931 and the Brazilians slaughterhouses in nowadays. These questions relate to the process of capital accumulation and degradation of labor and workers in this sector. <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752014000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 05:12:17 22-12-2014-->