Scielo RSS <![CDATA[Varia Historia]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-877520130003&lang=es vol. 29 num. 51 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Apresentação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>"Nations", identity markers and complexities of ethnic representation in portuguese travel writing</b>: <b>Guinea of Cape Verde (16<sup>th</sup> and 17<sup>th</sup> centuries)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nas escritas portuguesas de viagem dos séculos XVI e XVII, os habitantes da Guiné do Cabo Verde, ou Grande Senegâmbia, foram claramente diferenciados por "nações". Esta diferenciação organizou o discurso dos autores e baseou-se no registro de marcadores identitários entre os quais o vestuário, o armamento e a guerra, a religião, a língua e costumes particulares. Estes e outros marcadores cruzavam questionários de origem europeia com formas oeste-africanas da percepção da identidade, a começar pela apropriação de nomes de origem local como signos identificativos das "nações". São discutidas as implicações historiográficas da interpretação da categoria de "nação", no que respeita à validade dos conceitos de grupo étnico ou identidade étnica.<hr/>In the 16th and 17th century Portuguese travel writing, the inhabitants of Guinea of Cape Verde, or Greater Senegambia, were clearly differentiated by "nations". This differentiation organized the authors discourse and was based in the record of identity markers, among which dressing, warfare, religion, language and particular customs, These and other markers mixed questionnaires of European origin with Western African forms of identity perception, to begin with the appropriation of names of local origin as identifiers of the "nações". The interpretation of the category of "nation" has historiographical implications, which are discussed, concerning the validity of the concepts of ethnic group and ethnic identity. <![CDATA[<b>Biography as social history</b>: <b>the Ferreira Gomes clan and the worlds of slaving in the South Atlantic</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa as conexões econômicas e sociais engendradas pelo tráfico de escravos entre Angola e Brasil, assim como o abolicionismo português na primeira metade do século XIX. Neste sentido, o artigo usa como ponto de partida a trajetória pessoal de José Ferreira Gomes, um homem negro, nascido em Benguela, cuja mãe, Florinda José Gaspar, era filha de um chefe africano da Catumbela e cujo pai, Francisco Ferreira Gomes, foi um homem negro nascido no Brasil que tinha sido um dos traficantes de escravos mais ativos em Benguela. Tendo como base a biografia de Gomes Júnior, o artigo discute os laços sociais e culturais que os traficantes de escravos angolanos mantinham com o Brasil e com as populações africanas, a transição do tráfico de escravos para o comércio lícito, e as mudanças na políticas portuguesas em relação ao tráfico de escravos na década de 1840. Para entender o recrudescimento do colonialismo em Angola, o artigo examina acusações de que membros da família Ferreira Gomes teriam participado de sedições raciais e anti-coloniais contra os portugueses.<hr/>This article deals with the social and economic ties that underpinned the slave trade from Angola to Brazil as well as the rise of Portuguese abolitionism in the first half of the nineteenth century. To that end, the article investigates the personal trajectory of José Ferreira Gomes, a black man born in Benguela whose mother, Florinda Josefa Gaspar, was the daughter of an African chief in Catumbela and the father, Francisco Ferreira Gomes, was a black man born in Brazil and one of the most active slave dealers in Benguela. By focusing on Gomes junior's career, the article sheds light on the social and cultural connections that Angolan slave dealers built with Brazil and African populations, the transition from the slave trade to legitimate commerce in Angola, and shifts in Portuguese policies towards shipments of slaves in Angola that took place in the 1840s. To further understand the rise of Portuguese colonialism in Angola, the article examines accusations that members of the Ferreira Gomes family led racial and anti-colonial sedition against the Portuguese. <![CDATA[<b>The Loandas workers of Portuguese expedition to the Muatiânvua (1884-1888)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Em 1884, o governo português promoveu uma expedição para a Lunda, no atual nordeste angolano. Chefiada pelo major Henrique de Carvalho, esta expedição contou com o trabalho de homens e mulheres oriundos de diferentes partes da África centro-ocidental, que se revelaram responsáveis, em grande medida, pelo andamento da viagem. Tendo como referência a narrativa desta expedição, produzida por Henrique de Carvalho, o objetivo deste artigo é analisar a atuação destes trabalhadores que ficaram conhecidos como Loandas, considerando as novas formas de exploração do trabalho no pós-abolição do tráfico de escravizados e da própria escravidão em regiões africanas.<hr/>In 1884, the Portuguese government promoted an expedition to the Lunda, the current northeast Angola. Headed by Major Henrique de Carvalho, this expedition featured the work of men and women from different parts of west-central Africa, which proved to be responsible, in large measure, by the progress of the journey. Taking as reference to the narrative of this expedition, produced by Henrique de Carvalho, the purpose of this article is to analyze the performance of these workers who became known as Loandas, considering new forms of labor exploitation after abolition of slave trade and slavery in African regions. <![CDATA[<b>The boundaries of nation and race in Sao Tome and Príncipe</b>: <b>Sao Tomwans, Europeans and Angolans in the first decades of twentieth century</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Como noutras potências coloniais, na passagem de Oitocentos para Novecentos o pensamento colonialista em Portugal evoluiu no sentido do nacionalismo imperial, em parte devido à rivalidade internacional em torno do continente africano. Devido à pressão internacional sobre as suas práticas coloniais, as autoridades portuguesas tentaram traduzir em dominação efetiva a (alegada) posse das colônias. A intensa polémica do cacau escravo teve consequências nas roças de São Tomé e Príncipe. A implantação da República em 1910 ampliou o debate político. As noções de nação, civilização e raça foram manipuladas para assinalar as posições e as trajetórias sociais possíveis, quer a são-tomenses, quer aos serviçais importados das outras colónias. Neste texto analisar-se-á a posição dos ilhéus face aos colonos e aos serviçais, num contexto em que a liberdade política coexistiu com a crescente agressividade colonial, mormente no sentido da definição explícita das fronteiras raciais dentro da nação colonial.<hr/>As in other colonial powers, in the early twentieth century the colonialist thinking in Portugal has evolved towards imperial nationalism, partly because of international rivalry around the African continent. Because of international pressure over its colonial practices, Portuguese authorities have tried to translate into effective domination the (alleged) possession of colonies. The intense cocoa slave controversy had consequences in the fields (roças) of Sao Tome and Principe. The establishment of the Republic in 1910 expanded the political debate. The notions of nation, culture and race were manipulated to indicate the positions and social trajectories possible to Sao Tomeans as well as to African manpower imported from other colonies. This paper will analyze the position of the islanders about the European settlers and African servants (named serviçais), in a context where political freedom coexisted with the growing colonial aggressivity, namely evidenced in the explicit definition of racial boundaries within the colonial nation. <![CDATA[<b>Considerations about colonial despotism, centralized management and violence in french colonial Empire</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O estudo da questão do trabalho forçado na era colonial implica, inequivocamente, a análise do sistema de violência colonial em si, como um todo sistêmico e estrutural. Com efeito, estes sistemas coloniais, na sua implementação, e apesar das reformas laborais que marcaram a evolução dos impérios coloniais a seguir à II Guerra Mundial, assentavam em filosofias que, embora aparentemente diferenciadas, tinham como objetivo primordial rentabilizar ao máximo as colônias e torná-las lucrativas em beneficio exclusivo da economia metropolitana. Nas páginas que se seguem, pretende-se examinar como o sistema colonial francês quando comparado com seu homólogo britânico, e ainda o belga, estruturou o sistema de violência que serviu de base funcional para que o trabalho forçado pudesse render e articular-se de modo eficiente com os objetivos econômicos coloniais. Neste âmbito, procuraremos analisar comparativamente a economia política da violência que caracterizou o sistema laboral nas colônias de modo geral.<hr/>The study of the issue of forced labor in colonial implies unequivocally system analysis of colonial violence itself, as a whole systemic and structural. Indeed these colonial systems, implementing, and despite labor reforms that marked the evolution of the colonial empires after the Second World War, were based on philosophies that although seemingly different, had the primary objective to best effect the colonies and make them profitable for the benefit exclusive of the metropolitan economy. In the pages that follow, we intend to examine how the French colonial system when compared with his British counterpart, and also the Belgian structured system of violence that served as a functional basis for the forced surrender and could articulate so efficient with the colonial economic goals. In this context, we seek to comparatively analyze the political economy of violence that characterized the labor system in the colonies generally. <![CDATA[<b>Work and welfare in the Nigeria police since the 1980s</b>: <b>focus on Jos police divisions</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es A polícia é uma metáfora para a crise sistêmica enfrentada pela Nigéria, especialmente desde o início da década de 1980. A crise foi anunciada pelo colapso econômico ocasionado pela má gestão e corrupção na indústria do petróleo. A intervenção do Fundo Monetário Internacional exigiu cortes em vários setores, inclusive no de segurança. Ironicamente, este foi também o período em que a necessidade de intervenção do setor de segurança foi mais urgente. Aliado ao tipo de governança - com regras militares -, a polícia foi imensamente negligenciada como a principal força para a defesa da lei e o controle da crise. As condições de trabalho e de bem estar, determinantes fundamentais da produtividade, deterioraram-se junto com a expectativa crescente dos nigerianos em relação à polícia em meio à criminalidade crescente e ao colapso da ordem. Por meio de entrevistas, observações e anedotas, contadas principalmente pelos funcionários trabalhando em Jos, este artigo examina as condições de trabalho e de bem estar da polícia. Ele argumenta que a piora das condições de trabalho da polícia ocorre em função do declínio econômico, da corrupção e da preferência por um tipo de regime. Conclui-se apelando pela melhora das condições de trabalho e de bem estar como peças fundamentais para o bom desempenho da polícia.<hr/>Police is a metaphor for the systemic crisis confronting Nigeria especially since the early 1980s. The crisis was heralded by economic collapse occasioned by mismanagement and corruption in the oil industry. The intervention of the International Monetary Fund necessitated cuts in several sectors including security. Ironically, it was also the period when the need for the intervention of the security sector was most pressing. Allied with the governance type - military rule - the police as the first line of defense in law and order crisis suffered immense neglect. Work and welfare conditions, key determinants of productivity, deteriorated as the expectation of Nigerians of the police heightened amidst growing crime and breakdown of order. Using interviews, observations and anecdotes particularly in Jos from serving personnel, the paper examines work and welfare conditions of the police. It argues that the worsening working conditions of the police is a function of economic decline, corruption and regime type preference. It concludes by calling for improve working and welfare condition as cornerstone for police performance. <![CDATA[<b>The controversial mines of São Paulo (1550-1650)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Célebres descobridores de minas de ouro nas Minas Gerais e nas de Goiás - entre fins do século XVII e o século XVIII -, os moradores da Capitania de São Vicente, especialmente os da vila de São Paulo, tiveram ações nebulosas quanto às supostas riquezas minerais de seu próprio solo. A existência de minas na capitania nos séculos XVI e XVII sempre foi um assunto controvertido, tanto em seu tempo, quanto para a historiografia. Superestimadas por alguns ou menosprezadas por outros, as verdadeiras dimensões dessa riqueza se perderam no emaranhado de interesses que a envolvia. Aqui, pretendemos apresentar alguns indícios desta riqueza mineral, bem como parte dos interesses ambíguos em relação às minas de São Paulo nesse tempo, em especial quando da presença na vila do governador geral do Brasil, D. Francisco de Souza.<hr/>Famous discoverers of gold mines in Minas Gerais and Goiás - between the late seventeenth century and the eighteenth century -, the residents of Capitania of São Vicente, especially the village of São Paulo, had nebulous actions regarding his supposed mineral wealth on their own soil. The existence of mines in the captaincy in the sixteenth and seventeenth centuries has always been a controversial subject, as in its time as to the historiography. Overestimated by some or underestimated by others, the true dimensions of this wealth was lost in the tangle of interests that surrounded her. Here, we intend to present some evidence of this mineral wealth, as well as part of the ambiguous interests regarding the mines of São Paulo at this time, especially when the presence in the village of governor general of Brazil, D. Francisco de Souza. <![CDATA[<b>The founding of villages in Minas Gerais in the beginning of the monarchy in Brazil</b>: <b>the North of the province</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es A criação de vilas em Minas Gerais no início do regime monárquico atendeu a demanda antiga por divisão administrativa do território. Demonstra-se Minas Gerais regionalizada, destacando a criação de vilas na região Norte. As petições para esse fim eram comuns a outras províncias do Brasil e tinham fundamentação semelhante. Mas, a Assembleia Geral somente tratou do assunto a partir de 1831 em consonância com a questão fiscal, de interesse do governo central e das províncias que se impôs na agenda política a partir de então.<hr/>The founding of villages in Minas Gerais in the beginning of the monarchic rule in Brazil addressed the old demand for the administrative division of the territory. This study portrays Minas Gerais as a regionalized unit by highlighting the founding of villages in the North of the province. The petitions for the founding of villages were common to other provinces of Brazil and were based on common ground. However, the General Assembly started to address the issue in 1831 due to growing interest of both the central and the provincial governments in regulating the tax policies. <![CDATA[<b>History and memory in Goiás in the nineteenth century</b>: <b>an awareness of the hurt and hope</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo propõe identificar um modelo explicativo para a escrita da história de Goiás no século XIX. Este modelo implicava numa relação ambîgua em relação ao passado, revelando uma consciência histórica marcada pelo reforço do vínculo com a nação, pela negativação do período colonial e pela adoção de um critério moral para julgar o passado. Ao dialogar intensamente com a memória regional quase ao ponto de fundir-se com ela, a escrita da história de Goiás conclamava o Estado a participar da construção, não da Nação, já esboçada nos escritos do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro (IHGB), mas da região, na esperança de reconstruir os seus vínculos identitários.<hr/>This article intends to identify an explanatory model to writing the Goiás history, in the nineteenth century. This model involved an ambiguous relationship with the past, revealing an historical awareness characterized by strengthening of link with the nation, by negativation of the colonial period, and the adoption of a moral criterion for judge the past. By dialoguing intensively with regional memory nearly to the point to fuse up with it, the writing of Goiás history called on the State to participate in the construction, not the Nation, as outlined in the writings of Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro (IHGB), but of the region in hopes to reconstruct their identity links. <![CDATA[<b>Disabled mother at the oligarchies' theatre?</b>: <b>the role of Bahia in the First Republic beyond caffé-latte politics</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Apesar de ter cabido à Bahia a segunda maior bancada do congresso republicano (menor apenas que a mineira, igual à dos paulistas; maior, portanto, que a dos gaúchos), a relevância de seu papel na Primeira República é comparada com sua situação privilegiada no império ou, além disto, é confrontada com o excepcionalismo dos paulistas: fazendeiros capitalistas, burgueses e industriais. A Bahia foi contudo um estado que, monarquista até a medula da escravatura, influiu os governos republicanos. Em 1908, na Exposição Nacional, suas elites conseguiram representar este papel com desenvoltura e eficácia.<hr/>Despite the fact that Bahia took the second largest number of chairs in the Brazilian congress, the relevance of its role is constantly reduced when compared with its Imperial past or with Paulistas' exceptionalism (capitalist landowners, industrial bourgeoisie). Bahia was nonetheless a state that, despite its Monarchism, influenced the new Republican régime. In 1908, at the National Exposition in Rio de Janeiro, Bahian elites managed to perform very well in this sense. <![CDATA[<b>The stabilization of the corporate arrangement and the municipal election of 1936 in Belo Horizonte</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo apresenta a estabilização do arranjo corporativo, ameaçado pela eficácia política imprevista adquirida pelo movimento sindical mineiro após a edição do decreto 19770, de março de 1931. Com o mesmo argumento de combater o comunismo, o Ministério do Trabalho interveio diretamente nos sindicatos, nomeando juntas governativas, e as forças políticas locais, em especial o Partido Progressista, buscaram arregimentar a massa trabalhadora nas eleições municipais de 1936 em Belo Horizonte.<hr/>The article introduces the stabilization of the corporate arrangement, threatened by the unexpected policy effectiveness acquired by the trade union of Minas Gerais after the edition of the 19770 decree, of May 1931. With the same argument of fighting the communism, the Ministry of Labor intervened directly in the trade unions, appointing governmental joints and the local political forces, especially the Progressive Party, tried to "accrete" the work force in the municipal elections of 1936 in Belo Horizonte. <![CDATA[<b>Keyserling's american meditations</b>: <b>a cosmopolitism on the uncertainties of time</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Hoje esquecida, a obra de Keyserling teve grande sucesso nas décadas de 1920 e 1930, com êxito editorial e repercussão entre intelectuais ao redor do mundo. No Brasil, visitado pelo conde em 1929, Keyserling foi citado em textos de Oswald e Mário de Andrade, comentários de Alceu Amoroso Lima e Lindolfo Collor, entre outros. Mário de Andrade chegou a dizer que a obra de Keyserling era a chave para a interpretação de Macunaíma.. O tema de sua obra era a decadência ocidental frente à pluralidade dos tempos históricos nas civilizações do mundo. O oriente lento, o progresso europeu e o primitivismo americano formariam uma harmonia mundial das temporalidades. Neste artigo nos deteremos nas reflexões de Keyserling e seus interlocutores, tendo em vista a questão dos mal-entendidos subjacentes a um projeto de paz mundial, baseado numa interpretação exotizante acerca das diferenças culturais, especialmente as relacionadas a uma suposta identidade sul-americana.<hr/>Although forgotten, the books by Keyserling had great success in the 1920's and 1930's, they were best-sellers and read among intellectuals. In Brazil, to where the count traveled at 1929, Keyserling appears in texts by Oswald and Mario de Andrade, comments by Alceu Amoroso Lima and Lindolfo Collor, beside others. The theme of this work was the occidental decadence related to the multiple temporalities existing in the world. The slow orient, the European progress and the American primitivism composed an international harmony. This paper will focus the thinking of the count and its readers, focusing on the subject of the misunderstandings related to a world peace project based on an interpretation founded on exoticism, overall that ones which are related to a supposed south American identity. <![CDATA[<b>The rise of the Trans-Atlantic slave trade in Western Africa</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Hoje esquecida, a obra de Keyserling teve grande sucesso nas décadas de 1920 e 1930, com êxito editorial e repercussão entre intelectuais ao redor do mundo. No Brasil, visitado pelo conde em 1929, Keyserling foi citado em textos de Oswald e Mário de Andrade, comentários de Alceu Amoroso Lima e Lindolfo Collor, entre outros. Mário de Andrade chegou a dizer que a obra de Keyserling era a chave para a interpretação de Macunaíma.. O tema de sua obra era a decadência ocidental frente à pluralidade dos tempos históricos nas civilizações do mundo. O oriente lento, o progresso europeu e o primitivismo americano formariam uma harmonia mundial das temporalidades. Neste artigo nos deteremos nas reflexões de Keyserling e seus interlocutores, tendo em vista a questão dos mal-entendidos subjacentes a um projeto de paz mundial, baseado numa interpretação exotizante acerca das diferenças culturais, especialmente as relacionadas a uma suposta identidade sul-americana.<hr/>Although forgotten, the books by Keyserling had great success in the 1920's and 1930's, they were best-sellers and read among intellectuals. In Brazil, to where the count traveled at 1929, Keyserling appears in texts by Oswald and Mario de Andrade, comments by Alceu Amoroso Lima and Lindolfo Collor, beside others. The theme of this work was the occidental decadence related to the multiple temporalities existing in the world. The slow orient, the European progress and the American primitivism composed an international harmony. This paper will focus the thinking of the count and its readers, focusing on the subject of the misunderstandings related to a world peace project based on an interpretation founded on exoticism, overall that ones which are related to a supposed south American identity. <![CDATA[<b>A teoria da revolução no jovem Marx</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752013000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Hoje esquecida, a obra de Keyserling teve grande sucesso nas décadas de 1920 e 1930, com êxito editorial e repercussão entre intelectuais ao redor do mundo. No Brasil, visitado pelo conde em 1929, Keyserling foi citado em textos de Oswald e Mário de Andrade, comentários de Alceu Amoroso Lima e Lindolfo Collor, entre outros. Mário de Andrade chegou a dizer que a obra de Keyserling era a chave para a interpretação de Macunaíma.. O tema de sua obra era a decadência ocidental frente à pluralidade dos tempos históricos nas civilizações do mundo. O oriente lento, o progresso europeu e o primitivismo americano formariam uma harmonia mundial das temporalidades. Neste artigo nos deteremos nas reflexões de Keyserling e seus interlocutores, tendo em vista a questão dos mal-entendidos subjacentes a um projeto de paz mundial, baseado numa interpretação exotizante acerca das diferenças culturais, especialmente as relacionadas a uma suposta identidade sul-americana.<hr/>Although forgotten, the books by Keyserling had great success in the 1920's and 1930's, they were best-sellers and read among intellectuals. In Brazil, to where the count traveled at 1929, Keyserling appears in texts by Oswald and Mario de Andrade, comments by Alceu Amoroso Lima and Lindolfo Collor, beside others. The theme of this work was the occidental decadence related to the multiple temporalities existing in the world. The slow orient, the European progress and the American primitivism composed an international harmony. This paper will focus the thinking of the count and its readers, focusing on the subject of the misunderstandings related to a world peace project based on an interpretation founded on exoticism, overall that ones which are related to a supposed south American identity.