Scielo RSS <![CDATA[Varia Historia]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-877520160003&lang=pt vol. 32 num. 60 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Artigo bom é artigo vivo: periódicos e circulação do conhecimento]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300599&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Apresentação: Arte e Ciência, um processo operativo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300607&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Andrea Pozzo's Profile as a Master of Perspective]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300611&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La influencia internacional del arquitecto, cuadraturista y constructor de aparatos efímeros Andrea Pozzo (1642-1709) se debió principalmente a la amplia difusión de su tratado Perspectiva Pictorum Architectorum (Roma 1693-1700). Pozzo ofrecía en estos volúmenes, además de los modelos perspectivos aprendidos de Vignola, Pietro Accolti y Jean Dubreuil, entre sus fuentes más evidentes, un método simplificado de creación personal. Su técnica estaba ideada para resolver cualquier representación de arquitectura desde diferentes puntos de vista utilizando solamente procedimientos gráficos que no implicaban ninguna operación matemática. El perfil como perspectivo de Andrea Pozzo se caracterizó por combinar la formación intelectual y técnica adquirida en las librerías de la Orden, con su experiencia como maestro de un desarrollado taller y una importante ambición artística que contrasta con otras publicaciones de su época presuntamente similares en función y contenido (como L'architettura civile ridotta a' metodo facile e breve de F. Eschinardi). La obra de Pozzo constituye el último estadio en la divulgación de la técnica perspectiva, a través de un plan docente fácilmente aplicable a cualquier ámbito de la arquitectura y la pintura, en el que confluyen la tradición óptico-perceptiva y el dominio geométrico-matemático.<hr/>Abstract The international impact of Andrea Pozzo (1642-1709) as an architect, painter, builder of ephemeral artifacts and quadraturista, was principally a result of the wide dissemination of his treatise Perspectiva Pictorum Architectorum (Rome 1693-1700). In these volumes, Pozzo offered a simplified method of his personal creation, in addition to the perspective models learned from Vignola, Pietro Accolti, and Jean Dubreuil, among other sources. His technique was devised to portray any architectural depiction in perspective solely through the use of graphic solutions and without any mathematical procedures. Andrea Pozzo's profile as a master of perspective was characterized by the merging of his intellectual and technical training acquired in the libraries of the Order, in conjunction to his experience as the head of a developed art studio and his significant artistic drive. This is in contrast to other contemporaneous publications, allegedly which are assumed to be similar in function and content (for example, L'architettura civile ridotta a' método facile e breve by F. Eschinardi). Pozzo's work is the last stage in the spread of perspective technique, disseminated through a teaching plan easily applicable to any field of architecture and painting, in which the optical-perceptual tradition and geometric-mathematical understandings converge. <![CDATA[A originalidade técnica no desenho de Goya e seus contemporâneos: Abordagens sobre o desenho na segunda metade do século XVIII]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300639&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Durante a segunda metade do século XVIII, o ensino do desenho na Espanha foi reforçado e sistematizado pela abertura de academias e escolas de desenho oficiais, onde se ensinava um método de trabalho completo, constituído por fases sucessivas para definir todos os elementos da composição pictórica. Francisco de Goya, o mais notável artista espanhol de seu tempo, usou o desenho de forma variada, experimentando e acomodando as técnicas a suas preferências e capacidades expressivas. Entretanto, Goya não era o único, visto que outros artistas trabalhavam nos mesmos âmbitos que ele. Dessa forma, colocam-se as seguintes questões: somente Goya teria experimentado e adaptado as técnicas de desenho? Teria o resto de seus contemporâneos praticado apenas o desenho acadêmico? Para responder a estas perguntas, o texto aborda as técnicas e formas de desenhar de outros artistas da época, em comparação com aquelas usadas por Goya. Nesse sentido, o artigo analisa os desenhos desses artistas e do pintor, conservados em coleções tanto espanholas como internacionais, levando em consideração a sua aprendizagem e o seu processo de trabalho, assim como as ideias da época, recolhidas em distintos documentos e estudos. O resultado revela que Goya não foi o único a experimentar, dado que os artistas usavam as distintas técnicas de desenho como mais lhes convinha, de acordo com seu método de trabalho, suas necessidades expressivas e suas preferências.<hr/>Abstract In Spain, drawing instruction was reinforced and systematized thanks to the opening of official academies and drawing schools during the second half of the eighteenth century. These academies and schools taught a comprehensive working method involving successive phases to define all of the elements of pictorial composition. The most significant Spanish artist of the time, Francisco de Goya, made varied use of drawing by experimenting and adapting techniques to his preferences and expressive capabilities. However, Goya was not alone, since other artists worked in the same fields as him. Was Goya the only artist to experiment and alter drawing techniques? Did the rest of his contemporaries merely adhere to the academic style? In order to answer these questions, the techniques and drawing styles of other artists during the period are analyzed and compared with those utilized by Goya. To accomplish this analysis, this paper studies Goya's and his contemporaries' extant drawings, which are kept in both Spanish and international collections. Through the study of these drawings, this paper seeks to take into account the artists' learning and working processes, as well as the ideas that prevailed at the time that are gathered in diverse documents and studies. The results reveal that Goya was not the only one to experiment, since artists used different drawing techniques based upon what suited them best according to their working method, artistic expressive needs, and preferences. <![CDATA[Cartography and Symbolic Cartography Vicente de Memije's "Theses on Mathematics, Cosmography, and Hydrography"]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300669&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Frente a la ruta que desde el siglo XVI enlazaba la Península Ibérica con las islas Filipinas, Vicente de Memije propuso en la Tesis presentada en Manila en 1761, una nueva ruta directa que bordeaba el Cabo de Hornos. Su texto se dedica al rey Carlos III a quien anima a continuar la tarea de evangelización de Asia de sus antecesores, partiendo para ello del archipiélago filipino, que ya desde el siglo XVI había servido de plataforma a las órdenes religiosas para llevar a cabo la conquista espiritual de las tierras asiáticas. También trata de demostrar la necesidad de establecer una cartografía hispánica basada en la medición de los grados de longitud hacia poniente, rechazando las medidas que distintos cosmógrafos habían otorgado a los dominios españoles y al Pacífico. La Tesis presenta como aparato gráfico dos estampas de gran valor científico y artístico. Para confeccionar la primera, firmada por Nicolás de la Cruz Bagay, acudió a diversas fuentes gráficas francesas, inglesas y holandesas, siendo limitadas las informaciones obtenidas en obras españolas. La segunda estampa aparece firmada por Laureano de Atlas y constituye una de las mejores creaciones de la cartografía simbólica.<hr/>Abstract In his 1761 thesis presented in Manila, Vicente de Memije proposed a new direct route around Cape Horn, contrasting with the prevailing route that had linked the Iberian Peninsula to the Philippines since the 16th century. His text was addressed to King Carlos III, whom it encourages to continue the missionary work in Asia begun by his predecessors. In his proposal, the Philippine archipelago, which had served as the main base for multiple religious orders to carry out the spiritual conquest of Asian lands since the 16th century, would continue to play this central role. His work also tried to demonstrate the need to establish a Hispanic cartographical tradition based upon the measurement of degrees of longitude oriented toward cardinal West, rejecting the measurements that various cosmographers had defined for the Spanish dominions and the Pacific Ocean. De Memije's thesis presents a graphic device in the form of two prints of immense scientific and artistic value. In order to create the first print, signed by Nicolás de la Cruz Bagay, he drew from diverse French, English, and Dutch graphic sources, as the information he obtained from contemporary Spanish works was limited. The second one is signed by Laureano de Atlas and constitutes one of the greatest creations of symbolic cartography. <![CDATA[Matias Vidal de Negreiros Mulato entre a norma reinol e as práticas ultramarinas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300699&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Inicialmente, o artigo compara as ideias de sangue, hereditariedade e raça nos tratados de nobreza. O cotejo pretende destacar suas variações semânticas entre os séculos XVI e XVII em Portugal. Em seguida analisa a trajetória administrativa e o testamento de André Vidal de Negreiros que não reconheceu os filhos bastardos. À revelia do pai, o mulato Matias Vidal de Negreiros tornou-se, com a graça do rei, nobre e administrador da fortuna paterna. Assim, a trajetória de Matias demonstra como os serviços prestados à monarquia e a nobreza paterna permitiram que seu filho bastardo e mulato se tornasse nobre. Embora rico e fidalgo, devido à cor e à bastardia, ele enfrentou forte oposição dos governadores e não se integrou efetivamente à "nobreza da terra" de Pernambuco e Paraíba. Para fazer valer seus privilégios no ultramar, Matias recorreu em vão às autoridades de Lisboa.<hr/>Abstract The article begins with a comparison of the ideas of blood, heredity, and race in treaties of nobility. This analysis aims to highlight the semantic variations of these concepts during the sixteenth and seventeenth centuries in Portugal. Subsequently, it explores the administrative trajectory of Andre Vidal de Negreiros and his will that did not recognize his illegitimate children. Despite his father's will, the mulatto Matias Vidal de Negreiros was, by the grace of the king, recognized as legitimate, noble, and the administrator of his father's fortune. The case of Matias demonstrates how the military services he performed for the monarchy and his father's noble status allowed a mulatto and an illegitimate child to become a noble. Although he was rich and considered to be a fidalgo in Portugal, due to the color of his skin and the illegitimate nature of his birth, he faced strong opposition in Pernambuco and Paraíba, where the governors and local elites did not recognize his noble privileges. To enforce his honor and privileges overseas, Matias appealed in vain to the authorities in Lisbon. <![CDATA[Os Brasis na Histoire des Deux Indes do abade Raynal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300731&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo compara e analisa a parte sobre o Brasil na Histoire philosophique des établissements et du commerce des Européens dans les deux Indes, de Guillaume Thomas François Raynal, nas edições de 1770, 1774 e 1780. Pretende-se confrontar as ideias difundidas pela historiografia corrente sobre esta que foi a obra setecentista mais lida à época, com os juízos que, nas suas várias edições, vão surgindo acerca da América portuguesa. Para efeito, recortou-se alguns temas: primeiramente, os habitantes e os povoadores desse Novo Mundo, isto é, ameríndios, depois, negros e portugueses criolos - colonos nascidos no Brasil de ascendência portuguesa -, e, por fim, a administração, destacando-se o período pombalino e o Diretório dos Índios. Contra as opiniões mais difundidas, que apresentam a obra como uma "máquina de guerra" disparada contra a opressão e o colonialismo, o discurso de Raynal, particularmente na última edição (1780), menos coerente mas com uma maior riqueza de informações e novos juízos de valor, revela-se surpreendentemente benevolente em relação ao Brasil colonial. Ao contrário dos repetidos lugares comuns, os tópicos da miscigenação dos colonos, da libertação dos índios e da alforria dos escravos, explicação para a ausência de revoltas, antecipam os temas do luso-tropicalismo freyriano.<hr/>Abstract This article compares and analyzes the sections on Brazil in the 1770, 1774 and 1780 editions of Histoire philosophique des établissements et du commerce des Européens dans les deux Indes, by Guillaume Thomas François Raynal. The aim is to contrast the ideas disseminated by the current historiography about this eighteenth-century work, which was the most widely read of its time, with the judgments about Portuguese America that emerge in those editions. In effect, some issues stand out: first, the inhabitants and settlers of this new world, that is, Amerindians, then Blacks and Creole Portuguese - Brazilian-born settlers of Portuguese descent - and finally, its administration, highlighting the Pombaline period and the Indian Directorate. Contradicting the prevalent opinions that see this work as a "war machine" fired at oppression and colonialism, Raynal's discourse, which is less consistent but contains a greater wealth of information and new value judgments, particularly in the last edition (1780), proves to be surprisingly benevolent towards colonial Brazil. Unlike repeated commonplace observations, the topics of the miscegenation of the settlers, the liberation of the Amerindians and the manumission of slaves - an explanation for the absence of revolts - foreshadow the themes of Freyrian Lusotropicalism. <![CDATA[Os agentes públicos e a fome nos primeiros séculos da Idade Média]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300779&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A Alta Idade Média foi um período marcado por sucessivas crises alimentares. De acordo com um levantamento nas histórias, anais, crônicas, hagiografias etc., feito no início do século XX pelo historiador alemão Fritz Curschmann, há 68 menções a crises alimentares entre os anos 700 e 1100. No entanto, esses textos dizem mais sobre as reações à fome do que sobre as circunstâncias ou causas das mesmas. O objetivo deste artigo é analisar comparativamente as ações dos agentes públicos em face de situações de crise alimentar, tanto na Gália quanto na Itália, entre o final do século V e o final do século VI. Para tanto, utilizar-se-ão cartas de Cassiodoro († c.585) e de Sidônio Apolinário († 486), bem como as Histórias de Gregório de Tours († 594) e um poema de Venâncio Fortunato († c.609). A análise desses textos permite que se coloque em xeque a ideia da crise da autoridade pública com o advento dos reinos bárbaros.<hr/>Abstract The Early Middle Ages was marked by successive food crises. According to a survey made by the German historian Fritz Curschmann (in the histories, annals, chronicles, hagiographies, etc.), there are 68 references to food crises between the years 700 and 1100. However, these texts say much more about the reactions to hunger than on their circumstances or causes. The aim of this article is to analyze the actions of public officials in the face of food crises in Gaul and Italy between the end of the fifth century and the late sixth century. For this purpose, we use some letters of Cassiodorus († c. 585) and Sidonius Apollinaris († 486), the Histories by Gregory of Tours († 594) and a poem by Venantius Fortunatus († c.609). The analysis of these texts allows us to put into question the idea of public authority crisis with the advent of barbarian kingdoms. <![CDATA[O historiador e o falsário: Usos públicos do passado e alguns <strong><em>marcos</em></strong> da cultura histórica contemporânea]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300807&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este ensaio propõe uma reflexão sobre diferentes formas de usos do passado a partir de dois episódios distintos: a polêmica envolvendo o historiador catalão Enric Marco Battle na primeira década do século XXI na Espanha; e a intervenção pública do historiador brasileiro Marco Antonio Villa sobre a ditadura civil-militar no Brasil. Nosso intuito é problematizar questões relativas à cultura histórica contemporânea, mais especificamente, ao estudo sobre passados traumáticos, discutindo temas como o do testemunho, da verdade e da veracidade dos relatos históricos, dos usos e abusos do passado. O argumento está centrado na ideia de que, para além das questões de ordem epistemológica, o tema dos usos públicos da história têm levado os historiadores a refletirem sobre sua própria prática em termos da função social e suas respectivas consequências políticas. Colocadas nestes termos, as narrativas e intepretações sobre o passado podem ser situadas em uma zona de fronteira, cujos limites nem sempre são perceptíveis, entre o trabalho do falsário e o ofício do historiador.<hr/>Abstract This essay proposes a reflection on different approaches of the uses of the past through two distinct episodes: the controversy involving the Catalan historian, Enric Marco Battle, in the first decade of the twenty-first century, in Spain; and the public intervention of the Brazilian historian, Marco Antonio Villa, on civil-military dictatorship, in Brazil. We discuss issues related to the contemporary historical culture, above all, to the study of traumatic past, including the testimony, the truth and truthiness of historical narratives, the uses and abuses of the past. The argument focuses on the idea that, beyond the issues of epistemological order, the subject of public uses of the history has led historians to think on their own practice, considering the social function and its political consequences. Therefore, the narratives and interpretations of the past can be located in a frontier zone, whose limits are not fully perceptible, between the forger's labor and the historian's craft. <![CDATA[Eficácia tributária dos sistemas de cobrança dos quintos reais: A segunda capitação em Minas Gerais, 1736-1751]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300837&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A cobrança dos quintos sobre o ouro produzido no Brasil conheceu pelo menos cinco sistemas de arrecadação. Esse reformismo em matéria tributária pode ser atribuído à busca pela maior eficácia tributária de cada um dos sistemas de cobrança, mas sem dúvida a novidade da atividade econômica - a mineração -, bem como a cobrança dos tributos sobre ela incidentes por agentes da Coroa, e não por particulares sob o tradicional sistema de contratos, exerceram um papel fundamental. Este artigo analisa a eficácia da cobrança dos quintos de um desses sistemas: a capitação, que vigorou entre o segundo semestre de 1735 e o primeiro semestre de 1751. Com base na comparação, de um lado, entre os montantes arrecadados e a quota mínima estabelecida pela Coroa portuguesa, e, de outro lado, entre o rendimento dos quintos entre 1735 e 1751 e entre 1751 e 1766, mostra-se que a eficácia da capitação é inconteste. Este resultado sinaliza para a necessidade de aprofundar-se o estudo dos motivos que teriam levado a Coroa a alterar um sistema comprovadamente eficaz por outro, que se mostrou incapaz de cumprir a quota estabelecida já no primeiro ano de sua vigência.<hr/>Abstract The collection of the fifths tax levied on the gold produced in colonial Brazil was carried out by means of at least five different systems of tax collection. This reformism in tax matters can be attributed to the search for greater tax efficiency in each collection system, but also, without a doubt, to the novelty of mining as an economic activity, as well as the fact that mining-related duties were collected not by the traditional farming tax system, but by royal officials. This article analyzes the effectiveness of the collection of the fifths tax through one of these systems, the head tax, which was in place between the second half of 1735 and the first half of 1751. Based on the comparison between the amounts raised and the minimum quota established by the Portuguese crown, on the one hand, and between the income of the fifths tax during the periods 1735-1751 and 1751-1766, on the other hand, it is shown that the effectiveness of the head tax is incontestable. These results point to the need to further study the reasons that may have led the Crown to change a tax collection system that was proven to be efficient for another, which was not capable of meeting the established quota. <![CDATA[Health Care Demands in Sugar Production Territories Tucuman in Interwar Times]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300861&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo analiza, por un lado, las dificultades de un Estado provincial para forjar un escenario de derechos laborales y disputar políticamente con el poder económico local a partir de una ley de atención médica en las zonas azucareras. Por otro, se detiene en la construcción de la demanda obrera sobre cuestiones sanitarias. En ese cruce, nos paramos en la pregunta por las formas de articulación entre gobierno, agentes económicos y demandas obreras de la provincia de Tucumán, en un escenario como el del período de entreguerras, signado por profundos cambios operados en las prácticas e ideas estatales en materia de seguridad social y por el crecimiento de la organización obrera.<hr/>Abstract This paper analyzes, in one hand, and starting from a health care law in sugar areas, the difficulties of a provincial government to build a scenario of labor rights and compete politically with the local economic power, On the other hand, we are also interested in the construction of the workers demand on health issues. At that intersection, we stand at the question of the forms of articulation between government, capital and workers' demands in the province of Tucuman, in a scenario such as the interwar period, marked by deep changes in state practices and ideas related to social security and also by the growth of the labor organization. <![CDATA[<strong><em>Na Presença da Floresta:</em></strong> Mata Atlântica e História Colonial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752016000300901&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo analiza, por un lado, las dificultades de un Estado provincial para forjar un escenario de derechos laborales y disputar políticamente con el poder económico local a partir de una ley de atención médica en las zonas azucareras. Por otro, se detiene en la construcción de la demanda obrera sobre cuestiones sanitarias. En ese cruce, nos paramos en la pregunta por las formas de articulación entre gobierno, agentes económicos y demandas obreras de la provincia de Tucumán, en un escenario como el del período de entreguerras, signado por profundos cambios operados en las prácticas e ideas estatales en materia de seguridad social y por el crecimiento de la organización obrera.<hr/>Abstract This paper analyzes, in one hand, and starting from a health care law in sugar areas, the difficulties of a provincial government to build a scenario of labor rights and compete politically with the local economic power, On the other hand, we are also interested in the construction of the workers demand on health issues. At that intersection, we stand at the question of the forms of articulation between government, capital and workers' demands in the province of Tucuman, in a scenario such as the interwar period, marked by deep changes in state practices and ideas related to social security and also by the growth of the labor organization.