Scielo RSS <![CDATA[Varia Historia]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-877520170002&lang=pt vol. 33 num. 62 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[O que quer um editor?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Apresentação: Representações, identidades e literatura na América Latina]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200306&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Eroded Identities: Latin American Literatures: From Ontological Spatiality to Atopy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200313&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el presente trabajo pretendemos realizar un recorrido en torno a la identidad en América Latina desde el siglo XIX al XXI. Para ello nos valemos de las expresiones literarias, pero también de los contextos en los que identidad, literatura y nación — el otro pilar importante para nuestros objetivos- entran en relación o cambia la importancia de algunos de estos componentes . Desde una identidad ontológica hasta otra que se desentiende del espacio, la cultura latinaomericana ha dejado de ser una entidad homogénea para dar paso a un espacio fluido o ya olvidado. Intentaremos demostrar que aquellas identidades de carácter totalizante y ontologizadas han quedado en el pasado. Las nuevas identidades se multiplicaron porque hubo una desconexión entre ellas yel espacio o el lugar. Como consecuencia hubo una visibilización de las identidades étnicas, sexuales, ecológicas y tantas otras. El espacio y la tradición han dejado de ser los marcos referenciales para sentirse idénticos. A menor identidad, mayor parece ser el impulso por sentirse parte del mundo.<hr/>ABSTRACT The present work reviews identity in Latin America from the 19th to the 21st century. For this, we draw upon literary expressions, but also on contexts in which identity, literature and nation — the other important pillar for our goals — come into relationship or the importance of some of these components changes. From an ontological identity to another disengaged from space, Latin American culture has ceased to be a homogeneous entity to give way to a fluid or already forgotten space. We will try to demonstrate that those totalizing and ontologized identities have remained in the past. The new identities have multiplied because there was a disconnect between them and space or place. As a consequence, ethnic, sexual, ecological and other identities have become visible. Space and tradition have ceased to be the frameworks for the sense of identity. The smaller the identity, the greater seems to be the impulse to feel part of the world. <![CDATA[Literatura latino-americana e representatividade cultural: Uma leitura dos ensaios de Héctor Libertella e Jorge Volpi]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200345&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Os escritores de ficção deslocam-se para o ensaio na busca de uma forma discursiva que permita assumir uma enunciação subjetiva despojada das máscaras do narrador e da personagem. Essa posição favorece a indagação de suas práticas literárias, das singularidades poéticas que as definem, das tradições nas quais se reconhecem, das intervenções na cena pública que assumem. O ensaio, portanto, apresenta-se como um espaço discursivo privilegiado para levar adiante o debate em torno dos sentidos que definiriam a literatura latino-americana na cartografia ocidental das últimas décadas. Esse trabalho propõe indagar os modos que assume o ensaio dos escritores como estratégia discursiva que, dos anos 1970 até hoje, operou criticamente na desarticulação de uma noção ideologizada da literatura latino-americana que a sujeitava a funções de representatividade cultural. Serão abordados em particular ensaios do argentino Héctor Libertella e do mexicano Jorge Volpi.<hr/>ABSTRACT Fiction writers move to the essay in search of a discursive form that allows them to assume a subjective enunciation stripped of the masks of the narrator and of the character. This position favors the investigation of their literary practices, the poetic singularities that define them, the traditions in which they recognize themselves, the interventions on the public scene that they perform. The essay, therefore, emerges as a privileged discursive space to advance the debate on the meanings that would define Latin American literature in the Western cartography of the last decades. This paper proposes to explore the ways the essay takes on as a discursive strategy that, from the 1970s to the present day, has operated critically on the disarticulation of an ideologized notion of Latin American literature that subjected it to functions of cultural representativeness. The paper addresses, in particular, essays by the Argentine Hector Libertella and the Mexican Jorge Volpi. <![CDATA[Sobre fantasmas e homens. Passado e exílio em Onetti]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200363&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O texto analisa a relação entre história e ficção na obra do escritor uruguaio Juan Carlos Onetti (1909-1994) a partir de dois temas que são recorrentes em sua obra: o passado e o exílio. Para tanto, recorre a dois contos, distantes quase vinte anos um do outro: “La cara de la desgracia”, publicado originalmente em 1960, e “Presencia”, de 1978. Em “La cara de la desgracia”, as lembranças atormentam o narrador, que entrevê, num encontro casual com uma garota, a possibilidade de reconstruir a própria memória e libertar-se do peso e da possessão do passado. Em “Presencia”, conto de forte conotação política, escrito durante o exílio de Onetti, o protagonista, também exilado, reinventa a realidade, por meio de uma falsa investigação, para “compensar a perda desorientadora, criando um mundo novo para governar” (Edward Said). Nos dois casos, desponta a figura de um escritor “impertinente”, estranho à tradição do chamado boom literário latino-americano dos anos 1960 e capaz de problematizar as fronteiras entre história e ficção.<hr/>ABSTRACT The text analyses the relationship between history and fiction in the Uruguayan writer Juan Carlos Onetti’s (1909-1994) work through the representation of the past and the exile. To accomplish this, the text examines two tales, written almost twenty years apart: “La cara de la desgracia” (1960) and “Presencia” (1978). In “La cara de la desgracia”, memories disturb the narrator, who glimpses, in a casual meeting with a young girl, the possibility to rebuild his memory and to free himself from the possession of the past. In “Presencia”, a political tale written in Onetti’s exile in seventies, the protagonist — who is also an exile —recreates reality through a fake investigation, to “compensating for disorientating loss by creating a new world to rule” (Edward Said). In the two tales, Onetti emerges as an “impertinent writer”, foreign to the tradition of the Latin American boom and able to explore the boundaries of history and fiction. <![CDATA[Delinquent Women and Imaginaries. Criminology, Film, and Sensationalist Press in Mexico, 1940-1950]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200389&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La modernización política y económica impulsada por los gobiernos tras la Revolución Mexicana, repercutió en la apertura de espacios para el desenvolvimiento de mujeres fuera del ámbito doméstico. La especialización de la criminología y la profesionalización de medios de comunicación, ligados a un fuerte conservadurismo, coadyuvaron en la conformación de un notorio temor ante tal fenómeno, asumiendo que ello pudiera provocar en las mujeres el relajamiento de la moral y, en consecuencia, conductas delictivas. El artículo analiza la conformación de imaginarios en torno a la mujer delincuente en un periodo de notorio auge tanto del cine como de la nota roja. Al presentar a las criminales como un ser monstruoso y perverso, imagen que no distaba mucho de las ideas criminológicas, se prolongaban temores existentes en torno a la delincuencia femenina pero también se fortalecía la concepción de una feminidad atada al espacio doméstico. Se estudian filmes, prensa nota roja, diarios de circulación nacional y artículos criminológicos.<hr/>ABSTRACT The political and economic modernization promoted by the governments in the aftermath of the Mexican Revolution created opportunities of development for women outside the domestic sphere. The specialization of criminology and the professionalization of the media, linked to an entrenched conservatism, were instrumental in the formation of a notorious fear of this phenomenon, based on the belief that this could result in women developing a laxity of morals and consequently perpetrating criminal acts. The article analyzes the formation of imaginary about the offender woman in a period of boom of film and of the sensationalist press. Presenting criminal women as monstrous and evil, an image not distant from criminological ideas, prolonged existing fears about female crime, but also strengthened the conception of femininity tied to the domestic space. Films, sensationalist press, national newspapers, and criminological articles are studied <![CDATA[O debate sobre a fundação dos cursos jurídicos no Brasil (1823-1827). Uma reavaliação]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200419&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente artigo discute a criação das primeiras academias de direito no país, fruto de um rico debate realizado em dois períodos da primeira década pós-independência: em 1823, na Assembleia Constituinte, e em 1826-1827, na Assembleia Geral. O objeto se concentra nos debates parlamentares dos quais resultou a Lei de 11 de agosto de 1827. O principal objetivo é investigar de que forma os projetos que tramitaram nas duas Assembleias se inseriam nos processos de construção do Estado e da nação, iniciados com a emancipação política do Brasil, e se a lei aprovada se afastou ou não da concepção do ensino jurídico português. O argumento central defende que houve diferenças entre os modelos de ensino jurídico da Constituinte e da Assembleia Geral, fruto das rápidas mudanças que ocorreram no contexto político do Primeiro Reinado. Ao fim, a nova lei conseguiu, apenas em parte, afastar-se da tradição jurídica portuguesa.<hr/>ABSTRACT This article discusses the creation of the first law schools in Brazil, resulting from debates that took place during the first post-Independence decade: first in the Constitutional Assembly (1823) and then in the General Assembly (1826-1827). The study focuses on the parliamentary debates that resulted in the Act of August 11, 1827. The main objective is to investigate how the projects discussed by the two assemblies were part of the processes of state-building and nation-building, initiated with Brazil’s political emancipation, and whether or not the approved law moved away from the Portuguese concept of legal education. The central argument states that there were differences between the models of legal education approved by the Constitutional Assembly and the General Assembly, due to the fast changes that occurred in the political context of Pedro I’s reign. Ultimately, the new law managed to move away only partially from the Portuguese legal tradition. <![CDATA[Elas não ficaram em casa. As primeiras mulheres deputadas na década de 1950 no Brasil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200459&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo tem como objetivo principal examinar a trajetória de vida de doze mulheres pioneiras na política brasileira pós Estado Novo que foram eleitas deputadas estaduais e federais na década de 1950, para verificar quais condições e razões concorreram para sua entrada na carreira política em disputas eleitorais. O propósito não é abordar a biografia dessas mulheres individualmente, mas tomá-las como um grupo observado em sua diversidade. Nesse sentido, buscamos construir uma biografia de grupo que mostre sua diversidade e não excepcionalidade, conferindo visibilidade histórica a essas mulheres no espaço da política. Para que se apreenda a diversidade dessa relação diante da carga biográfica de cada personagem, trabalhamos com temas: família; educação; casamento e vida familiar; vida profissional e atuação pública; vida política. Para a construção desta biografia de grupo foram analisadas notas biográficas, acervos dos legislativos, notícias da imprensa, diários oficiais, trabalhos acadêmicos foram fontes exaustivamente pesquisados, além de bibliografia especializada. A análise de um conjunto de documentos mostra que não havia um padrão comum para as mulheres que entraram na política naqueles anos no Brasil.<hr/>ABSTRACT The article aims to examine the life trajectory of twelve women pioneers in Brazilian politics, elected state and federal representatives in the 1950s, in order to ascertain the conditions for their entry into careers as elected officials. The focus is not to approach the biographies of individual women but to consider them as a group, noting their diversity. Therefore, we seek to put together a group biography that highlights their diversity and their commonness, giving historical visibility to these women in politics. In order to understand the diversity of this relationship regarding each character’s biography, we work with such themes as family, education, marriage and family life, professional life, public performance, and political life. For the drafting of this group biography, we analyzed biographical notes, legislative archives, press reports, official journals, and academic papers, among other writings. The study indicates there was no common standard for the women who made their debut in politics in those years in Brazil. <![CDATA[Seminário e método entre historiadores que visitaram a Alemanha (1877 - 1909)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200491&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo analisa os discursos de quatro historiadores visitantes da Alemanha, no período 1877-1909, que produziram relatórios de suas excursões a universidades de diferentes estados alemães: Paul Fredericq, da Bélgica, Charles Seignobos, da França, Herbert Baxter Adams, dos Estados Unidos e Ernesto Quesada, da Argentina. Nele discutimos os significados de seminário e método motivados pela literatura sobre a identidade profissional que apresenta os dois objetos como determinantes no processo de formação de uma comunidade transnacional de historiadores na passagem do século XIX para o XX. Examinadas as fontes, concluímos que o multifacetado espaço de produção dos estados germânicos, os interesses individuais, as demandas governamentais e os contextos intelectuais, em termos de ensino superior em história, desencadearam as mais diferentes representações sobre seminário, embora os autores tenham mantido um corpo mínimo de princípios e procedimentos que reforça a ideia de que uma espécie de transnacionalização ocorreu no referido período.<hr/>ABSTRACT This paper analyses the discourse of four historians who visited Germany from 1877 to1909 and produced reports of their tours of universities of different German states: the Belgian Paul Fredericq, the French Charles Seignobos, the North American Herbert Baxter Adams and the Argentine Ernesto Quesada. The article discusses the meanings of seminar and method motivated by the literature on professional identity that presents the two factors as determinants in the formation of a transnational community of historians in the late nineteenth and early twentieth centuries. Through the examination of sources, it concludes that the multifaceted area of production of the German states, individual interests, governmental demands and intellectual contexts, in terms of higher education in history, triggered widely different representations of seminar, although the authors maintained a minimal body of common principles and procedures which reinforces the idea that a kind of trans-nationalization occurred in that period. <![CDATA[Do outro lado dos canaviais. Circulação de saberes e estações experimentais agrícolas, Brasil e Argentina, século XX]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200523&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo se propõe a discutir a influência das estações experimentais agronômicas no Brasil e na Argentina, no que diz respeito às adoções de novas tecnologias e políticas voltadas para o setor açucareiro. Privilegia-se uma perspectiva teórica fundada na História da Ciência, levando em conta igualmente o papel desempenhado pela circulação de saberes e tecnologias entre ambos os países. No presente estudo, utiliza-se uma documentação que versa sobre duas estações experimentais que ocuparam um espaço de destaque na primeira metade do século XX: a Estação Experimental Agrícola de Tucumán e a Estação Experimental de Cana de Piracicaba. Assim, como a contribuição de alguns dos seus diretores, como José Vizioli e William Ernest Cross. Nesse sentido, pretende-se investigar o fortalecimento das estações experimentais e questões que marcaram a indústria açucareira tanto no Brasil quanto na Argentina, tais como: a superação do vírus do mosaico, as crises de superprodução açucareira, os estudos sobre o álcool e a difusão de novos saberes e tecnologias na lavoura canavieira.<hr/>ABSTRACT This article aims to discuss the influence of agricultural experimental stations in Brazil and Argentina, with regard to the adoption of new technologies and policies for the sugar sector. The focus is a theoretical perspective based on the History of Science, taking into account also the role of the circulation of knowledge and technologies between the two countries. In this study, we study two experimental stations that occupied a prominent space in the first half of the twentieth century, the Agricultural Experiment Station of Tucumán and the Experimental Station of Cana de Piracicaba, as well as the contribution of some of its directors such as José Vizioli and William Ernest Cross. In this sense, we intend to investigate the strengthening of experimental stations and issues that marked the sugar industry in Brazil and Argentina, such as overcoming mosaic virus, crises of sugar overproduction, studies on alcohol and dissemination of new knowledge and technologies in the sugarcane plantations. <![CDATA[Partir pour la Grèce]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200557&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo se propõe a discutir a influência das estações experimentais agronômicas no Brasil e na Argentina, no que diz respeito às adoções de novas tecnologias e políticas voltadas para o setor açucareiro. Privilegia-se uma perspectiva teórica fundada na História da Ciência, levando em conta igualmente o papel desempenhado pela circulação de saberes e tecnologias entre ambos os países. No presente estudo, utiliza-se uma documentação que versa sobre duas estações experimentais que ocuparam um espaço de destaque na primeira metade do século XX: a Estação Experimental Agrícola de Tucumán e a Estação Experimental de Cana de Piracicaba. Assim, como a contribuição de alguns dos seus diretores, como José Vizioli e William Ernest Cross. Nesse sentido, pretende-se investigar o fortalecimento das estações experimentais e questões que marcaram a indústria açucareira tanto no Brasil quanto na Argentina, tais como: a superação do vírus do mosaico, as crises de superprodução açucareira, os estudos sobre o álcool e a difusão de novos saberes e tecnologias na lavoura canavieira.<hr/>ABSTRACT This article aims to discuss the influence of agricultural experimental stations in Brazil and Argentina, with regard to the adoption of new technologies and policies for the sugar sector. The focus is a theoretical perspective based on the History of Science, taking into account also the role of the circulation of knowledge and technologies between the two countries. In this study, we study two experimental stations that occupied a prominent space in the first half of the twentieth century, the Agricultural Experiment Station of Tucumán and the Experimental Station of Cana de Piracicaba, as well as the contribution of some of its directors such as José Vizioli and William Ernest Cross. In this sense, we intend to investigate the strengthening of experimental stations and issues that marked the sugar industry in Brazil and Argentina, such as overcoming mosaic virus, crises of sugar overproduction, studies on alcohol and dissemination of new knowledge and technologies in the sugarcane plantations. <![CDATA[<em>A Erradicação do Aedes aegypti:</em> Febre amarela, Fred Soper e saúde pública nas Américas (1918-1968)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752017000200561&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo se propõe a discutir a influência das estações experimentais agronômicas no Brasil e na Argentina, no que diz respeito às adoções de novas tecnologias e políticas voltadas para o setor açucareiro. Privilegia-se uma perspectiva teórica fundada na História da Ciência, levando em conta igualmente o papel desempenhado pela circulação de saberes e tecnologias entre ambos os países. No presente estudo, utiliza-se uma documentação que versa sobre duas estações experimentais que ocuparam um espaço de destaque na primeira metade do século XX: a Estação Experimental Agrícola de Tucumán e a Estação Experimental de Cana de Piracicaba. Assim, como a contribuição de alguns dos seus diretores, como José Vizioli e William Ernest Cross. Nesse sentido, pretende-se investigar o fortalecimento das estações experimentais e questões que marcaram a indústria açucareira tanto no Brasil quanto na Argentina, tais como: a superação do vírus do mosaico, as crises de superprodução açucareira, os estudos sobre o álcool e a difusão de novos saberes e tecnologias na lavoura canavieira.<hr/>ABSTRACT This article aims to discuss the influence of agricultural experimental stations in Brazil and Argentina, with regard to the adoption of new technologies and policies for the sugar sector. The focus is a theoretical perspective based on the History of Science, taking into account also the role of the circulation of knowledge and technologies between the two countries. In this study, we study two experimental stations that occupied a prominent space in the first half of the twentieth century, the Agricultural Experiment Station of Tucumán and the Experimental Station of Cana de Piracicaba, as well as the contribution of some of its directors such as José Vizioli and William Ernest Cross. In this sense, we intend to investigate the strengthening of experimental stations and issues that marked the sugar industry in Brazil and Argentina, such as overcoming mosaic virus, crises of sugar overproduction, studies on alcohol and dissemination of new knowledge and technologies in the sugarcane plantations.