Scielo RSS <![CDATA[Mana]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0104-931320170002&lang=en vol. 23 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[THE LINGUA FRANCA OF THE SUPRASENSIBLE: ON SHAMANISM, CHRISTIANITY AND TRANSFORMATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132017000200311&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir da relação entre um fenômeno de possessões, denominado crise, e o cristianismo presente nas populações indígenas do baixo rio Oiapoque (região amazônica na fronteira entre o Brasil e a Guiana Francesa), o artigo pretende mostrar que, para entender eventos como este, é preciso sair das polaridades, como as que opõem cristianismo a xamanismo e os correlacionam, respectivamente, a mudança e continuidade. A proposta aqui é a de que os fenômenos sociais não são objetos com contornos nitidamente definidos, sendo ao mesmo tempo coisas corporais, metafísicas e afetivas. A significação desses fenômenos se dá nos processos de transformação ativados em (e na) relação, pelas conexões que se estabelecem e pelas conexões que carregam, de relações precedentes, os elementos em conexão. Para o tema que nos ocupará, esta proposta está plasmada na noção de língua franca do suprassensível.<hr/>Abstract Focusing on the relationship between a phenomenon of possession (known as crisis) and Christianity present in the indigenous populations of the lower Oiapoque River (in the Amazon region on the border between Brazil and French Guiana), this article shows that to understand events like this one must go beyond polarities, such as those that set Christianity in opposition to shamanism and which correlate them, respectively, to change and continuity. I propose that social phenomena are not objects with clearly defined outlines; they are at once corporeal, metaphysical, and affective things. The signification of these phenomena emerges in processes of transformation activated in (and by) relations, by the connections that are established and by the connections that carry, from previous relationships, the elements in connection. This proposal is shaped by the notion of lingua franca of the suprasensible.<hr/>Resumen A partir de la relación entre un fenómeno de posesiones, denominado crisis, y el cristianismo presente en poblaciones indígenas del bajo río Oiapoque (región amazónica en la frontera entre Brasil y la Guayana Francesa), este artículo pretende mostrar que, para comprender eventos como éste, es necesario salir de las polaridades, como las que oponen cristianismo a chamanismo y las correlacionan con cambio y continuidad, respectivamente. La propuesta aquí es que los fenómenos sociales no son objetos con contornos nítidamente definidos, sino que son al mismo tiempo cosas corporales, metafísicas y afectivas. La significación de esos fenómenos tiene lugar en los procesos de transformación activados en (y en la) relación, por las conexiones que se establecen y por las conexiones que conllevan elementos en conexión, de relaciones precedentes. Para el tema que nos ocupará, esta propuesta está basada en la noción de lengua franca de lo suprasensible. <![CDATA[THE BOSS AND OUR LADY: MOMENTS OF DANGER IN PENHA, RIO DE JANEIRO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132017000200341&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O Baile da Chatuba é realizado desde meados dos anos 1990 na Quadra da Chatuba, Morro da Chatuba, parte do Complexo da Penha, na Zona Norte do Rio de Janeiro. A ocupação militar do Complexo da Penha em 2010 e a instalação de uma Unidade de Polícia Pacificadora (UPP) no Morro em 2012 restringiram o uso da Quadra, e o Baile foi suspenso. Em 2014 a Secretaria de Cultura do Estado patrocinou seu retorno, negociado entre os realizadores, integrantes da UPP, a Secretaria de Cultura, varejistas de substâncias ilícitas e moradores. Excluiu-se o subgênero de funk carioca cujas narrativas evocam a vida no crime: o proibidão, em função do qual o evento se tornara conhecido. Pesquisa histórica, análises fonográficas e trabalho de campo conduzido entre 2005 e 2015 reúnem-se nos âmbitos de uma antropologia urbana e de uma musicologia relacional (Born 2010) para inserir tal processo na história da criminalização das festas populares do bairro da Penha. Eximidos de uma visão linear e evolucionista da história (Benjamin 1985), a Festa da Penha e o Baile da Chatuba emergem como alegorias de uma história de longa duração das culturas da diáspora negra. Essa história articula criminalização e sobrevivência, e sugere que o proibidão seja parte de construções de identidade referenciadas nas experiências compartidas da violência armada e da violação de direitos.<hr/>Abstract The Baile da Chatuba (Chatuba dance) has taken place since the mid 1990s at the Quadra da Chatuba (Chatuba sports facility), on the Morro da Chatuba (Chatuba hill), which forms part of the Complexo da Penha (Penha complex of favelas), in the Zona Norte (northern region) of Rio de Janeiro city. Military occupation of the Complexo in 2010 and the installation of an Unidade de Polícia Pacificadora (pacifying police unit) on the hill in 2012 entailed restricted access to that facility, and the dances were forbidden. In 2014 the Secretaria de Cultura do Estado do Rio de Janeiro (Culture Bureau of the Rio de Janeiro State) sponsored their revival. There followed negotiations between the organizers, UPP officers, the Secretaria de Cultura, illicit-substance retailers, and the community. The subgenre of música funk (baile-funk music) that deals with life in crime, proibidão, for which Chatuba was renowned, ought to be excluded. Historical research, analyses of recordings, and fieldwork conducted from 2005 to 2015 come together within the frameworks of an urban anthropology and of a relational musicology (Born 2010) to inscribe such process in the history of the criminalization of popular partying in the Penha neighbourhood. Exempt from a linear and evolutionary view of history (Benjamin 1985), Festa da Penha (Penha Feast) and Baile da Chatuba appear as allegories of a long-haul history of the African-diaspora cultures. This history articulates criminalization and survival, and suggests that proibidão participates in the construction of identities whose references lie in shared experiences of armed violence and violation of rights.<hr/>Resumen El Baile de la Chatuba se realiza desde mediados de los años 1990 en la Cancha de la Chatuba, Cerro de la Chatuba, parte del Complejo de la Penha, en la Zona Norte de Río de Janeiro. La ocupación militar del Complejo de la Penha en 2010 y la instalación de una Unidad de Policía Pacificadora (UPP) en el Cerro en 2012 restringieron el uso de la Cancha, y el Baile se suspendió. En 2014 la Secretaría de Cultura del Estado patrocinó su retorno, negociando entre los realizadores, integrantes de la UPP, la Secretaría de Cultura, vendedores al pormenor de substancias ilícitas y residentes locales. Se excluyó el subgénero del funk carioca cuyas narrativas evocan la vida en el crimen: el proibidão, en función del cual el evento se había vuelto conocido. Investigación histórica, análisis fonográficos y trabajo de campo realizado entre 2005 y 2015 se reúnen en los ámbitos de una antropología urbana y de una musicología relacional (Born 2010) para incorporar tal proceso en la historia de la criminalización de las fiestas populares del barrio de la Penha. Eximidos de una visión lineal y evolucionista de la historia (Benjamin 1985), la Fiesta de la Penha y el Baile de la Chatuba emergen como alegorías de una historia de larga duración de las culturas de la diáspora negra. Esa historia articula criminalización y supervivencia, y sugiere que el proibidão es parte de construcciones de identidad referidas a experiencias compartidas de la violencia armada y de la violación de derechos. <![CDATA[LAW, VIOLENCE AND “BLACK MAGIC” ACCUSATIONS IN CRIMES AGAINST CHILDREN]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132017000200371&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem como proposta discutir percepções e práticas de setores da administração pública brasileira diante de situações classificadas como "feitiçaria", "bruxaria" ou "magia negra". Para tanto, parte de material empírico a respeito de crimes de homicídio praticados contra meninos nos estados do Pará e do Paraná, além de dialogar com outros casos e análises que trazem a relação entre lei, crime e magia. Particularmente, o objetivo da análise consiste em apontar o lugar de centralidade da magia nas interpretações sobre os crimes e, ao mesmo tempo, o consequente mal-estar resultante da falta de instrumentos para compreender e lidar com as características deste fenômeno. Dialogando com a literatura que relaciona violência e religião, argumento que assumir que a “magia negra” seja a causa de crimes brutais contra crianças revela que certas marcas da violência são percebidas como um “excesso”, algo que extrapola as possibilidades de compreensão racional policial e jurídica. O artigo, portanto, pretende se somar a outros trabalhos que demonstram que a racionalidade é um projeto sempre inconcluso e frequentemente atravessado e questionado pela impossibilidade de fornecer explicações que pacifiquem os anseios sociais, especialmente aqueles que surgem a partir da preocupação em torno da concepção mais ampla de “mal”, o que inclui a violência inexplicável como uma dimensão importante.<hr/>Abstract The main purpose of this article is to discuss the perceptions and practices of sectors pf the Brazilian public administration in situations classified as “sorcery”, “witchcraft” or “black magic”. To this end, we begin with empirical material about homicide crimes committed against boys in the states of Pará and Paraná, while also discussing other cases and studies which consider the relation between law, crime and magic. In particular, the analysis aims to highlight the central role of magic in the interpretation of crime, as well as the resulting sense of unease caused by the lack of instruments suited to understanding and dealing with the characteristics of this phenomenon. Examining the literature that relates violence with religion, I argue that if one assumes that “black magic” is the cause of brutal crime against children, then certain brands of violence are perceived as “excessive” - something which goes beyond the rational understanding of the police and judicial systems. The article, therefore, intends to add to other works that demonstrate that rationality is a project, one which is always unfinished, and frequently traversed and called into question by the impossibility of providing explanations which pacify social longings, especially those arising from the concern around the broader concept of “evil”, which includes inexplicable violence as an important dimension.<hr/>Resumen Este artículo propone discutir percepciones y prácticas de sectores de la administración pública brasileña ante situaciones que han sido clasificadas como “hechicería”, “brujería” o “magia negra”. La discusión se realiza a partir de material empírico referente a varios homicidios de niños en los estados de Pará y Paraná, además de dialogar con otros casos y análisis sobre la relación entre ley, crimen y magia. El objetivo del análisis consiste en señalar el lugar central de la magia en las interpretaciones sobre los crímenes y, al mismo tiempo, el malestar que resulta de la falta de instrumentos para comprender las características de este fenómeno y para lidiar con él. Dialogando con la literatura que relaciona violencia y religión, argumento que asumir que la “magia negra” sea la causa de crímenes brutales contra niños revela que ciertas marcas de la violencia son percibidas como un “exceso”, algo que sobrepasa las posibilidades de comprensión racional, policial y jurídica. En consecuencia, el artículo pretende sumarse a otros trabajos que demuestran que la racionalidad es un proyecto siempre inconcluso y frecuentemente atravesado y cuestionado por la imposibilidad de proveer explicaciones que pacifiquen los anhelos sociales, especialmente aquellos que surgen de la preocupación en torno a la concepción más amplia del “mal”, asunto en el cual la violencia inexplicable ocupa una dimensión importante. <![CDATA[AN ANTHROPOLOGICAL APPROACH TO CONFECTIONERY ITEMS DISPLAYED IN WEDDING RITUALS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132017000200401&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, argumento que as mesas de doces presentes nos rituais matrimoniais ocupam lugar central nos festejos que se seguem à cerimônia de casamento e são atravessadas por dimensões econômicas, morais, materiais, estéticas e afetivas, funcionando como um condensador do ritual. Defendo ainda que, quando observadas atentamente, as mesas de doces são reveladoras da existência de uma hierarquia presente em todo o ritual, bem como de uma temporalidade que é própria dele. Nos últimos anos, venho me dedicando a estudar este ritual de passagem com o intuito de compreender alguns dos significados, códigos e valores nele investidos. O exame do percurso da mesa de doces, desde sua montagem até sua desmontagem, focalizando em especial suas funções sociais e simbólicas, é realizado a partir de material etnográfico construído entre os anos 2011 e 2014.<hr/>Abstract Sweets play an important role in Brazilian weddings. I argue in this paper that confectionery items occupy a central place in wedding festivities. Sweets, traditionally displayed on fixed items of furniture, are generally known as “mesas de doces” and encapsulate economic, moral, material, aesthetic and emotional dimensions. Moreover, I suggest that close observation of confectionary in weddings points to the existence of a specific hierarchy as well a particular sense of time. Since in recent years I have attempted to understand some of the meanings, codes and values invested in Brazilian weddings, this paper rests on ethnographic material collected between 2011 and 2014.<hr/>Resumen En este artículo sostengo que las “mesas de dulces” presentes en rituales de fiestas de matrimonio ocupan un lugar central en banquetes de bodas y están atravesados por dimensiones económicas, morales, estéticas y afectivas, funcionando como un condensador del ritual. También señalo que, cuando son observados atentamente, los dulces son capaces de revelar una jerarquía del ritual, así como una temporalidad que le es propia. En los últimos años vengo estudiando este rito de pasaje con la intención de comprender algunos de sus sentidos, códigos y valores. El análisis del circuito de la “mesa de dulces”, desde su montaje y desmontaje, enfocando especialmente sus funciones sociales y simbólicas, es realizado a partir del material etnográfico construido entre 2011 y 2014. <![CDATA[“THE NAIL THAT STANDS UP GETS HIT DOWN” (DERU KUI HA WATARERU): ETHNOGRAPHICAL EXPERIENCE, AFFECT AND ANTHROPOLOGY IN JAPAN]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132017000200427&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Com base em uma etnografia realizada no Japão por quase uma década, descrevemos neste artigo os afetos na experiência etnográfica. Nele narramos episódios em que se destacam as sensações de inadequação e incompletude, centrando a análise no corpo como algo que personifica a diferença. Posteriormente, discorreremos sobre o trabalho de campo elaborado pela primeira autora entre os brasileiros no Japão, evidenciando como estes se tornaram uma minoria marginalizada no país. Mostraremos a seguir como se deu historicamente - e como ainda se dá - a construção da alteridade na visão hegemônica do Estado e a existência de discursos e práticas que sustentam a “homogeneidade racial do povo japonês”. Assinalaremos depois os efeitos desses discursos e dessas práticas sobre os corpos de seus interlocutores e sobre seu próprio corpo. Por fim, destacaremos elementos de uma “teoria vivida”, que inclui demandas de ordem biográfica e dos afetos. Tal antropologia é também terapêutica, pois, além de estar aberta às teorias e às experiências vividas, possibilita também a inclusão dos saberes e do afeto não representado.<hr/>Abstract Based on an ethnography carried on for almost a decade in Japan, we described affects in the ethnographic experience. At first, we narrate episodes that highlight the feeling of inadequacy and incompleteness, centering the analysis on how the body as a personification of difference. We then describe the field work carried out by the first author among Brazilians in Japan, emphasizing how this group became marginalized in this country. We also reveal how alterity was constructed, both historically and at present, showing how this concept is blurred by the dominant State discourse on the “racial homogeneity of the Japanese people”. Moreover, we stress the effects of these discourses and practices on the ethnographer and on her interlocutor’s bodies. In conclusion, we emphasise a “lived theory” in the field of anthropology, which incorporates biographical elements and affects. This kind of anthropological approach can be therapeutic, because it includes theories and lived experience, but also the unrepresented knowledge and affects.<hr/>Resumen Con base en una etnografía realizada en Japón durante casi una década, este artículo describirá los afectos en la experiencia etnográfica. Narramos episodios en los cuales se destacan las sensaciones de inadecuación y falta, centrando el análisis en el cuerpo como algo que personifica la diferencia. Posteriormente, nos centramos en el trabajo de campo elaborado por la primera autora entre los brasileños viviendo en Japón, evidenciando la manera en que ese grupo poblacional se convirtió en una minoría marginalizada en este país. Luego mostraremos como se dio históricamente - y como aún se da - la construcción de una alteridad en la visión hegemónica del Estado, así como la existencia de discursos y prácticas que sustentan la “homogeneidad racial del pueblo japonés”. Posteriormente, señalaremos los efectos de esos discursos y de esas prácticas sobre los cuerpos de sus interlocutores y sobre su propio cuerpo. Finalmente, destacaremos elementos de una “teoría vivida”, que incluye demandas de orden biográfica y de los afectos. Dicha antropología también es terapéutica, ya que, más allá de estar abierta a teorías y experiencias vividas, posibilita la inclusión de saberes y del afecto no representado. <![CDATA[SWEET POTATO CULTURE: GARDENING, KINSHIP AND RITUAL AMONGST THE KRAHÔ]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132017000200455&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo tematiza as relações de parentesco cotidianas e rituais entre humanos e plantas por meio de uma etnografia do ciclo de vida da batata-doce, cultivada pelos Krahô: desde o plantio, passando pelo crescimento, até a colheita, quando ocorre a “Festa da Batata”. O “aparentamento” mútuo entre as batatas e seus donos humanos envolve engajamentos corporais, afetivos e estéticos, implicando relações sociais de criação, troca, predação, transmissão de conhecimento xamânico e ritual. As plantas cultivadas são sujeitos vivos e não meras entidades biológicas passivas às intervenções humanas. Elas fazem parte de emaranhados relacionais que abarcam outras plantas, animais e seres, o que se torna visível na vivência cotidiana nas roças e, particularmente, nos cantos e nas performances rituais. Os saberes e as práticas krahô revelam uma outra compreensão do cultivo das plantas, reflexão esta que acompanha a reconceitualização das noções de humanidade, natureza e cultura pela etnologia à luz das teorias indígenas.<hr/>Abstract This paper examines quotidian and ritual kinship relations between humans and plants through an ethnography of the life cycle of the sweet potato, a crop cultivated by Krahô people: from planting and growing to harvesting, when the Sweet Potato Feast takes place. The mutual process of “becoming kin” between sweet potatoes and their human owners involves corporal, affective and aesthetic engagements that imply social interactions of raising, exchange, predation, transmission of shamanic and ritual knowledge. Cultivated plants are living subjects and not mere biological entities that remain passive to human interventions. They are embedded in relational entanglements that encompass other plants, animals and beings, which become visible in the daily life of gardens and, particularly, in ritual chants and performances. Krahô knowledge and practices reveal a different way of thinking about the gardening activities which follows the reconceptualization of humanity, nature and culture by Amazonian anthropology in dialogue with indigenous theories.<hr/>Resumen El artículo tematiza las relaciones de parentesco cotidianas y los rituales entre humanos y plantas por medio de una etnografía del ciclo de vida de la batata, cultivada por los Krahô: desde la plantación, pasando por el crecimiento, hasta la cosecha, cuando ocurre la “Fiesta de la Batata”. El proceso mutuo de “volverse parientes” entre las batatas y sus dueños humanos presupone un compromiso corporal, afectivo y estético, implicando relaciones de creación, cambio y depredación, así como de transmisión de conocimiento chamánico y ritual. Las plantas cultivadas son sujetos vivos y no entidades biológicas pasivas a las intervenciones humanas. Ellas forman parte de enmarañados de relaciones que abarcan otras plantas, animales y seres, lo que se hace visible en la vida cotidiana en los campos y, en particular, en los cantos y en las performances rituales. Los saberes y las prácticas krahô revelan otra comprensión de lo cultivo de las plantas, reflexión que acompaña la re-conceptualización de las nociones de humanidad, naturaleza y cultura por la etnología a la luz de las teorías indígenas. <![CDATA[CHARACTERISTICS OF <em>AJUDA</em> RELATIONS IN THE BRAZILIAN AMAZON: NOTES FROM THE STUDY OF THE INHABITANTS OF THE TEJO RIVER BASIN, ACRE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132017000200491&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Baseado em etnografia, este artigo descreve as relações de ajuda entre habitantes da bacia do rio Tejo, um afluente do alto Juruá, no extremo oeste do estado do Acre. Após introduzir como o tema da ajuda entre comunidades tradicionais da Amazônia brasileira foi tratado em trabalhos anteriores, que ressaltaram as características de dádiva associadas à ajuda e sua correlação com o parentesco e a territorialidade, passa-se à análise de como as relações de ajuda constroem e atualizam outras relações entre os parceiros de troca no Tejo. O artigo ainda explora como as relações de ajuda se expandem para além do limite das comunidades, influenciando a economia e a política regionais em direção a práticas redistributivas a partir de uma perspectiva particular sobre o valor produzido nas trocas.<hr/>Abstract The article describes ajuda (help) relations among inhabitants of the Tejo River Basin, on the Upper Juruá River, in southeastern Acre, Brazil. It begins with a summary of previous works on Amazonian communities and how they have described ajuda relations as gift relations with connection to kinship and territoriality. Based on ethnographic data, the article argues that ajuda goes beyond the material aspects of exchange, creating and maintaining relations between exchange partners. They also go beyond communities' physical boundaries and impact the regional economy and politics as redistributive practices, providing perspective on the value produced in exchange.<hr/>Resumen Basado en datos etnográficos, este artículo describe las relaciones de “ayuda” entre habitantes de la cuenca del río Tejo, un afluente del alto Juruá, en el extremo oeste del estado de Acre - Brasil. En un primer momento, discuto como el tema de la ayuda entre comunidades tradicionales de la Amazonía brasileña fue abordado en trabajos anteriores, que resaltaron las características del intercambio o trueque asociándolo a la ayuda y su correlación con el parentesco y la territorialidad. Posteriormente paso al análisis sobre la manera en que las relaciones de ayuda construyen y actualizan otras relaciones entre quienes intervienen en el trueque o intercambio en el Tejo. El artículo también explora la forma en que las relaciones de ayuda se expanden más allá del límite de las comunidades, influenciando la economía y la política regionales en dirección a prácticas redistribuidas a partir de una perspectiva particular sobre el valor producido en los intercambios. <![CDATA["LITTLE HANDBOOK FOR GETTING MARRIED AND NOT DYING": NOTES ON SUBSTANCE IN DJEOROMITXI KINSHIP]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132017000200519&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é proporcionar um entendimento da participação das substâncias no processo de parentesco experimentado pelos Djeoromitxi (povo caçador, pescador e produtor de bebida fermentada, habitantes do sudoeste amazônico). A investigação focaliza os efeitos de substâncias na constituição de pessoas e sua conexão com o modelo de aliança de casamento, com o pertencimento grupal e, inversamente, com as elaborações sobre o incesto, metaforizado nos efeitos indesejados dessas substâncias. A contribuição que busco trazer é o modo como fabricação de pessoas e metamorfose se encontram no registro do parentesco; proponho que esse encontro é lido de maneira privilegiada por meio de relações de sexo oposto, em especial da conjugalidade.<hr/>Abstract This article provides an understanding of the role of substances in the processes of kinship as experienced by the Djeoromitxi (a hunting, fishing and fermented drink-consuming people from southwest Amazonia). It focuses on the effects of substances on the constitution of persons and their connection to the model of marriage alliance, group membership and, conversely, to elaborations of incest as metaphorized in the unwanted effects of such substances. I elucidate how the fabrication of people and metamorphosis inscribe themselves in the realm of kinship and propose that this encounter should be read by way of opposite-sex relations, especially in conjugality.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es comprender la participación de sustancias en el proceso de parentesco experimentado por los Djeoromitxi (pueblo cazador, pescador y productor de bebida fermentada, habitantes del suroeste amazónico). La investigación se concentra en los efectos de las sustancias en la constitución de personas y su conexión con el modelo de alianza por matrimonio, con la pertenencia grupal e, inversamente, con las elaboraciones sobre el incesto, metaforizado en los efectos indeseados de dichas substancias. Busco contribuir con una reflexión sobre el modo como la fabricación de personas y las metamorfosis se encuentran en el registro del parentesco. Propongo que ese encuentro aparece privilegiadamente por medio de las relaciones de sexo opuesto, especialmente las conyugales. <![CDATA[FERREIRA, Letícia Carvalho de Mesquita. 2015. <em>Pessoas desaparecidas. Uma etnografia para muitas ausências.</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132017000200551&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é proporcionar um entendimento da participação das substâncias no processo de parentesco experimentado pelos Djeoromitxi (povo caçador, pescador e produtor de bebida fermentada, habitantes do sudoeste amazônico). A investigação focaliza os efeitos de substâncias na constituição de pessoas e sua conexão com o modelo de aliança de casamento, com o pertencimento grupal e, inversamente, com as elaborações sobre o incesto, metaforizado nos efeitos indesejados dessas substâncias. A contribuição que busco trazer é o modo como fabricação de pessoas e metamorfose se encontram no registro do parentesco; proponho que esse encontro é lido de maneira privilegiada por meio de relações de sexo oposto, em especial da conjugalidade.<hr/>Abstract This article provides an understanding of the role of substances in the processes of kinship as experienced by the Djeoromitxi (a hunting, fishing and fermented drink-consuming people from southwest Amazonia). It focuses on the effects of substances on the constitution of persons and their connection to the model of marriage alliance, group membership and, conversely, to elaborations of incest as metaphorized in the unwanted effects of such substances. I elucidate how the fabrication of people and metamorphosis inscribe themselves in the realm of kinship and propose that this encounter should be read by way of opposite-sex relations, especially in conjugality.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es comprender la participación de sustancias en el proceso de parentesco experimentado por los Djeoromitxi (pueblo cazador, pescador y productor de bebida fermentada, habitantes del suroeste amazónico). La investigación se concentra en los efectos de las sustancias en la constitución de personas y su conexión con el modelo de alianza por matrimonio, con la pertenencia grupal e, inversamente, con las elaboraciones sobre el incesto, metaforizado en los efectos indeseados de dichas substancias. Busco contribuir con una reflexión sobre el modo como la fabricación de personas y las metamorfosis se encuentran en el registro del parentesco. Propongo que ese encuentro aparece privilegiadamente por medio de las relaciones de sexo opuesto, especialmente las conyugales.