Scielo RSS <![CDATA[REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-231120170004&lang=en vol. 23 num. SPE lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[DETERMINANTS OF THE REMUNERATION OF EXECUTIVES AND ITS RELATIONSHIP WITH THE FINANCIAL PERFORMANCE OF COMPANIES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Os incentivos financeiros são mecanismos utilizados para alinhar os objetivos do agente aos do principal. Este estudo objetiva verificar a relação dos determinantes da remuneração dos executivos, com o desempenho financeiro e de mercado das companhias brasileiras de capital aberto, listadas na BM&amp;FBovespa. Os dados foram obtidos através de análise dos formulários de referência, disponibilizados pela Comissão de Valores Mobiliários (CVM). O presente estudo classifica-se como exploratório com abordagem quantitativa. Foram encontradas 228 empresas após levantamento das companhias que disponibilizavam essas informações, sendo essa, a amostra que compõe a pesquisa. Foi utilizado o teste de regressão linear múltipla, com dados em painel, para testar a relação entre remuneração e desempenho das companhias entre os anos de 2011 a 2013. Foram encontrados fatores financeiros e fatores não financeiros como determinantes da remuneração nas companhias brasileiras de capital aberto. O teste de regressão identificou que há relação positiva e significativa do desempenho financeiro, com as remunerações baseadas em indicadores financeiros e não financeiros, em conjunto, e remunerações baseadas apenas em indicadores não financeiros. O desempenho de mercado não obteve significância estatística com a remuneração dos executivos. Estes resultados evidenciam que planos de incentivos que se baseiam em indicadores financeiros, não alinham os interesses dos agentes aos dos principais. A ausência de resultado entre desempenho de mercado com os sistemas de remuneração, afirma que os planos de remuneração não alinham os interesses do principal e agente.<hr/>ABSTRACT Financial incentives are mechanisms used to align the goals of the agent to the principal. This study aims to investigate the relationship of the determinants of executive compensation with the financial and market performance of Brazilian companies traded listed on BM &amp; FBovespa. Data were obtained through analysis of the reference forms provided by the Brazilian Securities Commission (CVM). The study is classified as exploratory with a quantitative approach. 228 companies were found after surveying the companies that provide what this information, which is the sample composing the research. We used the multiple linear regression with panel data to test the relationship between remuneration and performance of companies between the years 2011 to 2013. We found financial factors and non-financial factors as determinants of pay in Brazilian companies traded. Regression testing identified that there is a positive and significant relationship of financial performance, with remuneration based on financial and non-financial indicators together and pay only based on non-financial indicators. The market performance did not reach statistical significance with executive compensation. These results show that incentive plans that are based on financial indicators do not align the interests of agents to the main. The absence of a result between market performance pay systems states that compensation plans do not align the interests of principal and agent.<hr/>RESUMEN Los incentivos financieros son mecanismos utilizados para alinear las metas del agente al principal. Este estudio tiene como objetivo investigar la relación de los factores determinantes de la remuneración de los ejecutivos con el desempeño financiero y el mercado de las empresas brasileñas negociados en la BM &amp; FBovespa. Los datos fueron obtenidos a través del análisis de las formas de referencia proporcionados por la Comisión de Valores de Brasil (CVM). El estudio se clasifica como exploratorio con enfoque cuantitativo. 228 empresas se encontraron luego de encuestar a las empresas que ofrecen lo que esta información, que es la muestra de la composición de la investigación. Se utilizó la regresión lineal múltiple con datos de panel para poner a prueba la relación entre la remuneración y el rendimiento de las empresas entre los años 2011 y 2013. Encontramos factores financieros y no financieros factores como determinantes de la remuneración en empresas brasileñas negociados. La prueba de regresión identificó que existe una relación positiva y significativa de rendimiento financiero, con una remuneración basada en indicadores financieros y no financieros en conjunto y pague basa en indicadores no financieros. El comportamiento del mercado no alcanzó significación estadística con la compensación de ejecutivos. Estos resultados muestran que los planes de incentivos que se basan en indicadores financieros no se alinean los intereses de los agentes a la principal. La ausencia de un resultado entre los sistemas de pago por desempeño de mercado establece que los planes de compensación no se alinean los intereses del principal y el agente. <![CDATA[EXPATRIATES CONCEPTS AND SETTINGS IN THE INTREPRENEURIAL INTERNATIONALIZATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400029&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Conforme a organização se desenvolve internacionalmente, há demanda por diferentes perfis de expatriados. Por essa razão, a literatura da área tem sinalizado diferentes conceitos e configurações de expatriados. Assim, esse estudo analisa os conceitos e configurações que os expatriados assumem conforme ocorre a internacionalização das empresas. Para tanto, foi realizado um estudo de casos múltiplos de abordagem qualitativa em uma multinacional brasileira e em uma portuguesa, por meio de um roteiro semiestruturado. Foram realizadas 30 entrevistas, analisadas pelo método de análise de conteúdo com o auxílio do software Max-Qda (2007). As configurações dos empregados da empresa brasileira, no contexto internacional, foram de temporário, expatriado, repatriado e impatriado; na empresa portuguesa foram de temporário/equipe de apoio, expatriado e cidadão do mundo. Em ambas as empresas, a expatriação está atrelada ao amadurecimento internacional, mesmo que seja no início da internacionalização. A expatriação tem caráter dinâmico e os expatriados, no conceito corrente – empregado enviado por uma empresa para viver e trabalhar em outro país por dois ou mais anos – diminui conforme a empresa amadurece internacionalmente. Assim, a literatura existente sobre esse tema é limitada e não contempla a dinamicidade do processo. havendo a necessidade de revir a concepção de expatriado.<hr/>ABSTRACT As the organization develops itself internationality, there are different configurations of expatriates. Likewise, the academic literature has indicated different concepts and configurations of expatriation. Thus, this study aims to analyse the concepts and configurations that expatiates assume as the companies internationalize. Therefore, we carry on a qualitative approach of multiple case studies in a Brazilian and a Portuguese multinational company through a semi-structured interview guide. Altogether, thirty interviews were conducted and they were analysed through contend analysis with support of Max-Qda (2007). In the Brazilian company the employees’ configurations were temporary expatriate, repatriate and inpatriate. In the Portuguese company, the employees’ configurations were temporary/support team, expatriate and global citizen. The expatriation is connected to international maturity in both companies, even if the internationalization is in a early stage. The expatriation has a dynamic character and the current concept – employee isent by a company to live and work in another country for two or more years - decreases according to international company maturity. Therefore, the academic literature in this area is limited and does not include the process dynamics, the concept of expatriation should be reviewd.<hr/>RESUMEN En la medida que la organización se desarrolla a nivel internacional, existe una demanda por distintas configuraciones de expatriados y, por eso, la literatura del área ha señalado diferentes conceptos y ajustes de expatriación. Este estudio analiza los conceptos y las configuraciones que los expatriados pueden ir asumiendo con la internalización de las empresas. Para tanto, se ha realizado un estudio de casos múltiples, de enfoque cualitativo, en una multinacional brasileña y en otra portuguesa través de un guion semiestructurado. Se han realizado 30 entrevistas empleándo la técnica de análisis de contenido, con la ayuda del software Max-Qda (2007). Los ajustes de los empleados de la empresa brasileña, en el contexto internacional, fueron temporal, expatriado, repatriado e impatriado, mientras en la compañía portuguesa fueron temporal/personal de apoyo, expatriado y ciudadano del mundo. En ambas empresas, la expatriación está vinculada a la madurez internacional, incluso al comienzo del proceso de internacionalización. La expatriación asume un carácter dinámico y la cantidad de expatriados en el concepto actual – trabajador enviado por una compañía a vivir y a trabajar en otro país durante dos o más años – disminuye a medida que la empresa madurece a nivel internacional. Por lo tanto, la literatura disponible acerca de este tema es limitada y no incluye la dinamicidad del proceso, y debe revisar la concepción de expatriados. <![CDATA[LEARNING, MENTORING AND ORGANIZATIONAL CULTURE OF LEARNING: THE CASE STUDY OF PERFORMANCE CONSULTING AND AUDIT]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400060&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Na literatura sobre aprendizagem organizacional, alguns autores (DONALDSON; ENSHER; GRANT-VALLONE, 2000; BOZEMAN; FEENEY, 2007) sinalizam para o fato de que existem ambientes que são mais propícios que outros em relação ao desenvolvimento de processos de aprendizagem. Outros pesquisadores (JOO; LIM, 2009) afirmam que os valores e crenças presentes em uma cultura organizacional afetam como as pessoas reagem e se comportam em relação ao processo de aprendizagem. Ora, sendo a mentoria marcadamente uma modalidade de aprendizagem organizacional, pode-se presumir que a cultura é um forte elemento influenciador para que um contexto organizacional seja mais ou menos propício ao desenvolvimento da mentoria. Assim, o artigo tem como propósito investigar como a cultura organizacional influencia o processo de mentoria em uma empresa de consultoria e auditoria. A abordagem da pesquisa empírica foi fundamentalmente qualitativa, tendo sido adotado o estudo de caso simples e a análise do discurso do sujeito coletivo (DSC), visando à interpretação dos achados empíricos. Como resultado e resposta ao problema dessa investigação constataram-se, na organização estudada, três categorias de valores que exercem forte influência no surgimento e desenvolvimento de mentorias, a saber, valores ligados à valorização do desenvolvimento técnico-profissional, da interação social e do ser humano.<hr/>ABSTRACT In the literature on organizational learning, some authors (DONALDSON; ENSHER; GRANT-VALLONE, 2000; BOZEMAN; FEENEY, 2007) indicate that there are environments that are more conducive than others to the development of learning processes. Other researchers (JOO; LIM, 2009) argue that the values and beliefs present in an organizational culture affect how people react and behave in relation to the organizational learning process. Since mentoring is markedly an organizational learning modality, it can be assumed that culture is a strong influencing element for having an organizational context that is more or less conducive to the development of mentoring. Thus, the article aims to investigate how the organizational culture influences the process of mentoring in a consulting and auditing company. The empirical research approach was fundamentally qualitative, having adopted the simple case study and the analysis of the discourse of the collective subject (DSC), aiming interpretation of the empirical findings. As a result, three categories of values that exerted a strong influence on the emergence and development of mentoring were found in the organization studied: values linked to the valorization of technical and professional development, social interaction and human being.<hr/>RESUMEN En la literatura sobre aprendizaje organizacional, algunos autores señalan al hecho de que hay entornos de organización que son más propicios que otros para el desarrollo de procesos de aprendizaje (DONALDSON; ENSHER; GRANT-VALLONE, 2000; BOZEMAN; FEENEY, 2007). Otros investigadores (JOO; LIM, 2009) afirman que los valores y las creencias presentes en una cultura organizacional afectan cómo las personas reaccionan y se comportan en relación con el proceso de aprendizaje de la organización. Como la tutoría es notablemente una forma de aprendizaje organizacional, se puede suponer que la cultura organizacional es un fuerte elemento de influencia para un contexto organizacional ser más o menos propicio para el desarrollo de la tutoría. Por lo tanto, el artículo tiene como objetivo investigar cómo la cultura organizacional influye en el proceso de tutoría en una empresa de consultoría y auditoría. El enfoque de la investigación empírica fue principalmente cualitativo, habiendo adoptado el estudio de caso individual y el análisis del discurso del sujeto colectivo (DSC) para la interpretación de los resultados empíricos. Como resultado, la respuesta al problema de esta investigación encontró, en la organización estudiada, tres categorías de valores que tienen una fuerte influencia en la aparición y desarrollo de la tutoría, a saber, valores vinculados a la apreciación del desarrollo técnico y profesional, a la mejora de la interacción social y a la apreciación del ser humano. <![CDATA[COMUNIDADES DE PRÁTICA COMO MEIO DE DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE GRUPOS EM SITUAÇÃO DE VULNERABILIDADE SOCIAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400093&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A criação de vínculos sociais em meio digital pode colaborar para a aprendizagem, apoio mútuo e valores compartilhados em determinados grupos sociais. Este artigo apresenta os resultados de um estudo que buscou compreender como uma comunidade de prática criada na mídia social Facebook® pode ser utilizada para o desenvolvimento profissional de indivíduos que pertencem a grupos em situação de vulnerabilidade social. O método de pesquisa empregado foi a Design Science Research, por meio da qual se criou e testou um artefato - uma metodologia para a criação de uma comunidade de prática em mídia social (no Facebook®). A comunidade foi criada por um grupo de jovens com perfil sócio vulnerável que realizavam um curso técnico profissionalizante em uma unidade do SENAI. Os resultados do estudo apontam que o Facebook® possui as ferramentas necessárias para dar apoio à interação e aprendizagem em uma comunidade de prática, porém, outros fatores, como a ausência de lideranças, a necessidade do contato face a face e o uso de outras mídias (como aplicativos móveis) para interação, limitações na habilidade de escrita dos participantes e o narcisismo, comportamento característico no Facebook®, entre outros, afetaram o nível de desenvolvimento da comunidade de prática criada nessa mídia.<hr/>ABSTRACT The creation of social ties in a digital environment can collaborate for learning, mutual support and shared values in social groups. This article presents the results of a study that aimed to understand how a community of practice based in the social media Facebook® can be used for the professional development of individuals who belong to groups in situation of social vulnerability. The research method employed was the design science research, used to create and test an artifact - a methodology for the creation of a community of practice in Facebook®. The community was created by a group of young students enrolled in a technical course in a unit of SENAI who have social vulnerability. The study results show that Facebook® has the tools required to support the interaction and learning in a community of practice, however, other factors, such as the lack of leadership, need of face to face contact and the use of other media (such as mobile apps) for interaction, the limitations of writing skills by the participants and narcissism, a characteristic behavior in Facebook®, among other factors, affected the level of development of the community of practice created in that media.<hr/>RESUMEN La creación de vínculos sociales en los medios digitales puede contribuir para el aprendizaje, la ayuda mutua y valores compartidos em ciertos grupos sociales. Este artículo presenta los resultados de un estudio que pretendió averiguar cómo una comunidad de práctica creada em los medios de comunicación social como el Facebook® puede ser utilizada para el desarrollo profesional de los individuos que pertenecen a grupos sociales vulnerables. El método de investigación empleado es Design Science Research, que ha creado y probado un artefacto, una metodología para la creación de una comunidad de práctica en los medios sociales (Facebook®). La comunidad fue fundada por un grupo de jóvenes con perfil socio vulnerable que realizaba un curso de capacitación técnica en una unidad del SENAI. Los resultados del estudio indican que el Facebook® tiene herramientas necesarias para apoyar la interacción y el aprendizaje en una comunidad de práctica. Sin embargo, otros factores, como la ausencia de liderazgo, la necesidad de contacto personal y el uso de otros medios (aplicaciones móviles) para interactuar, limitaciones em la capacidad de escribir de los participantes y el narcisismo, comportamiento característico en Facebook®, entre otros factores, afectan el nivel de desarrollo de la comunidad de práctica creada por este medio. <![CDATA[FROM INCLUSION TO EMPOWERMENT: ANALYSIS OF THE TRAJECTORY OF DIRECTORS OF PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF BELO HORIZONTE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400126&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo analisa as relações de gênero no setor educacional, por meio de pesquisa bibliográfica e análise de relatos de histórias de vida de diretoras de Instituições de Ensino Superior privadas. A participação das mulheres no mercado de trabalho vem se consolidando com o passar dos anos, com destaque para a área da educação, fazendo com que esse processo de inserção do gênero feminino seja constante e gradativo. No entanto, ao assumir cargos na escala hierárquica, principalmente nas instituições de ensino superior, percebe-se que, pouco a pouco, seus lugares passam a ser ocupados por homens que, em grande parte das situações, estão no comando e são os responsáveis pelas principais tomadas de decisões que dizem respeito ao futuro das instituições. Neste estudo, três diretoras de instituições de ensino superior privadas pertencentes a grupos educacionais localizados em Belo Horizonte, Minas Gerais, foram convidadas a compartilhar um pouco de sua trajetória rumo ao empoderamento. Constatou-se, ao final do estudo, que, embora as três diretoras estejam adiantadas em seu processo de empoderamento, situações cotidianas mostram a existência de um “teto de vidro” construído por meio de um preconceito velado no ramo educacional.<hr/>ABSTRACT This study investigated gender relations in the higher education sector, by means of the analysis of directors’ life-histories from private higher education institutions. The participation of women in the labor market has been consolidated overs the years, especially in the education sector, making the woman insertion process constant and gradual. Notwithstanding, in considering high hierarchy positions, especially in higher education institutions, it is clear that their places are gradually being taken over by men in charge of decision-making concerning the future of the institutions. In the present study, three directors of private higher education institutions located in Belo Horizonte, Minas Gerais, were invited to share their trajectories towards empowerment. It was observed that although the three directors are in the early stage of the empowerment process, everyday situations demonstrate the existence of a “glass ceiling” built on a hidden bias pervading the educational field.<hr/>RESUMEN El presente estudio analizó las relaciones de género en el sector de la educación superior, por medio de investigación bibliográfica y análisis de relatos de historias de vida de directoras de instituciones privadas de educación superior. La participación de las mujeres en el mercado de trabajo viene consolidándose con el paso del tiempo, especialmente en las áreas de la educación, haciendo que ese proceso de inserción del género femenino sea constante y gradual. Sin embargo, al considerar puestos en la alta jerarquía, principalmente en las instituciones de educación superior, se nota que, poco a poco, sus lugares son ocupados por hombres que, a menudo, están al mando y son los responsables de las principales tomas de decisiones que se refieren al futuro de las instituciones. En este estudio, tres directoras de instituciones de educación superior privadas pertenecientes a grupos educacionales ubicados en Belo Horizonte, Minas Gerais, fueron invitadas a compartir una parte de sus trayectorias hacia el empoderamiento. Se observó que, a pesar del adelanto de los procesos de empoderamiento de las tres directoras, situaciones cotidianas demuestran la existencia de un “techo de cristal” construido por medio de un prejuicio disimulado en el sector educacional. <![CDATA[TALENT MANAGEMENT AND MANAGEMENT OF TALENTS: ACADEMIC LITERATURE ANALYSIS AND CORPORATIVE PRACTICES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400158&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A produção acadêmica sobre Gestão de Talentos é emergente, poucos são os estudos dedicados a entender o seu desenvolvimento teórico. O objetivo principal deste estudo foi analisar os conceitos de talento e gestão de talentos na produção acadêmica de Administração e a sua utilização no meio corporativo. É um estudo predominantemente descritivo, composto de levantamento da literatura e por dados empíricos referentes à definição de Talentos adotada por 471 organizações no Brasil. Os dados foram analisados por meio da análise de conteúdo com a técnica de análise da expressão e suporte do software NVIVO 10. Foram analisadas as definições de talento declaradas pelas empresas em relação à literatura deste tema. Verificou-se que para cada empresa há uma definição de talento. Entretanto, há termos que se repetem nestas definições. Assim, foi gerada uma lista com as palavras mais frequentes para se referir a talento. A análise agregada dessa lista em relação à literatura de talentos e a de GT possibilitou consolidar os termos principais em duas categorias de atributos de Talento, sendo eles: os identificadores e os qualificadores. Este estudo se limitou ao estilo descritivo e se restringiu à utilização de dados secundários o que não permitiu análises em profundidade. Sugerem-se para estudos futuros, técnicas de estudo de caso longitudinais e pesquisas que busquem identificar como as empresas podem operacionalizar a GT de modo estratégico.<hr/>ABSTRACT The academic production on Talent Management (TM) is emergent, there are few studies dedicated to understanding its theoretical development. The main goal of this study is to analyze the concepts of talent and TM on Administration academic production and its corporative use. It is a mostly a descriptive study, encompassing literature analysis and empiric data related to the talent definition adopted by 471 organizations in Brazil. Data were analyzed using content analysis with the expression analysis technique and NVIVO 10 software. Considering the literature on this theme, the analysis of the definitions of Talent declared by the companies revealed that there is a talent definition to each company, but there are terms that are common on these different definitions. From that, was generated a list with the most frequent words by company category. The joint analysis of this list with the literature on talent and TM has made possible to consolidate two talent attribute categories: identifiers and qualifiers. This study is limited to descriptive analysis and the use of secondary data; therefore it was not possible to proceed with in depth analysis. It is suggested to future studies the use of techniques such as longitudinal case study and the pursue of themes such as the identification of how companies can operate the Talent Management in a strategic way.<hr/>RESUMEN La producción académica acerca de la gestión del talento es emergente, pocos son los estudios dedicados a entender su desarrollo teórico. El objetivo principal de este estudio fue analizar los conceptos de talento y la gestión del talento en la producción académica de Administración y su uso empresarial. Se trata de un estudio descriptivo, que abarca el análisis de la literatura y de los datos empíricos relacionados con la definición de talento aprobada por 471 organizaciones en Brasil. Los datos fueron analizados por análisis de contenido con la técnica de análisis de la expresión y el software NVIVO 10. Se analizaron conceptos de Talento reportados por las empresas em relación con la literatura de este tema. Se encontró que por cada empresa hay una definición de Talento, mientras hay termos que se repiten en las distintas definiciones. Así se creó una lista de las palabras más frecuentes en relación con la literatura analizada. Esto hizo posible la consolidación de las palabras clave en dos categorías de atributos de talento, a saber: los identificadores y los calificadores. Este estudio está limitado al estilo descriptivo y se restringió a los datos secundarios, así que no se hicieron análisis en profundidad. Para estudios futuros se sugieren técnicas de estudio de caso longitudinales e investigaciones para señalar cómo las empresas pueden operar la Gestión de Talentos estratégicamente. <![CDATA[SUBJECTIVITYAND COPING WITH DEATH: BUILDING PEOPLE MANAGEMENT IN DAILY LIFE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400188&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente estudo objetivou compreender como são pensadas e construídas práticas de trabalho e de gestão de pessoas na cotidianidade de um local onde o trabalho exige enfrentamento com a morte. Esse é um estudo qualitativo. Foi realizado o acompanhamento da rotina de 4 agentes funerários, 1 diretor de plantão, 1 gerente administrativo e 1 maquiadora necrotérica em seu contexto de trabalho em uma empresa funerária de pequeno porte em Porto Alegre. Para a coleta de dados foram utilizadas técnicas etnográficas (CAVEDON, 2003), sendo a interpretação realizada por meio de análise de conteúdo (MINAYO, 2010). Os achados foram agrupados em quatro categorias que, entende-se, integram o processo de subjetivação do fazer/saber diante da morte: 1) redimensionando as certezas; 2) os saberes no/do trabalho frente à ressignificação da morte; 3) ser trabalhador atravessado pela representação da morte em sociedade; e 4) gestão se configurando no contexto da morte. Vimos que esses profissionais criam, reinventam suas maneiras de fazer, a partir de um processo de ressignificar e naturalizar a morte, sendo o ambiente organizacional, em consonância com Certeau (2008), um espaço onde trabalhadores fazem a gestão do seu cotidiano e de si mesmos com seus próprios significados.<hr/>ABSTRACT This study aimed to understand how work practices and people management are designed and built in daily life, in a place whose work requires coping with death. This is a qualitative study which followed the routine of 4 morticians, 1 on-call manager, 1 administrative manager and 1 mortuary make-up artist in their working environment, a small funeral company in Porto Alegre. Data was collected using ethnographic techniques (CAVEDON, 2003) and the interpretation performed by content analysis (MINAYO, 2010). The findings were grouped into four categories understood as part of the process of subjectivation of practice/ knowledge in face of death: 1) resizing the certainties; 2) knowledge at/about the work in face of death reframing; 3) being a worker shaped by the representation of death in society; and 4) management being construed in the context of death. We have seen that these professionals create and reinvent their practices, starting from a process of reframing and naturalizing death. The organizational environment, in line with Certeau (2008), is a space where workers use their own meanings in the management of themselves and their daily life.<hr/>RESUMEN El presente estudio tuvo como objetivo comprender cómo, en un lugar donde el trabajo requiere hacer frente a la muerte, se diseñaron y construyeron en la vida diaria, las prácticas de trabajo y la gestión de personas. Se trata de un estudio cualitativo, en que se realizó el seguimiento de rutina de cuatro agentes funerarios, un director de guardia, un gerente administrativo y maquilladora de muertos en su entorno de trabajo, una pequeña empresa funeraria en Porto Alegre. Para recopilar los datos, se utilizaron técnicas etnográficas (CAVEDON, 2003), y la interpretación se realizó a través del análisis de contenido (MINAYO, 2010). Los resultados se agruparon en cuatro categorías que forman parte del proceso de subjetivación del hacer/saber ante la muerte: redimensionando las certidumbres 1) cambio de tamaño; 2) los saberes en el/del trabajo ante la resignificación de la muerte; 3) ser un trabajador traspasado por la representación de la muerte en la sociedad; y 4) la gestión configurándose en el contexto de la muerte. Hemos visto que esos profesionales crean, reinventan sus formas de hacer a partir de un proceso de resignificación y naturalización de la muerte, en que el entorno de la organización, de acuerdo con Certeau (2008), es un espacio donde los trabajadores hacen la gestión de su vida diaria y de si mismos con sus propios significados. <![CDATA[VARIABILITY MECHANISMS IN INDIVIDUAL LEARNING ABOUT FREE OPEN SOURCE SOFTWARE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Dentre os diversos aspectos da aprendizagem individual nas organizações, a variabilidade dos mecanismos de aprendizagem empregados é um dos mais importantes. Estudos sobre o assunto afirmam que a utilização de uma maior variedade de mecanismos de aprendizagem individual proporcionaria uma aprendizagem mais efetiva. No entanto, esta visão não é unânime, pois há questionamentos da relação entre a variedade de mecanismos e maior aprendizagem, o que serve como estímulo a novas investigações. O presente artigo apresenta os mecanismos de aprendizagem individual mais significativos identificados na Superintendência de Desenvolvimento de Sistemas (Supde) de uma empresa pública de tecnologia da informação vivenciados na aquisição de conhecimentos sobre softwares livres, e o levantamento da sua variabilidade. A investigação dos mecanismos de aprendizagem individual que são empregados em uma organização é relevante por duas grandes razões: para identificar os mecanismos de aprendizagem individual mais significativos e como forma de eliminar de futuras análises os mecanismos de aprendizagem individual que não apresentem real importância para população estudada. Não foi encontrada associação estatística entre maior variabilidade dos mecanismos de aprendizagem adotados e a aprendizagem obtida, o que gerou novos questionamentos sobre esta relação. A pesquisa abordou tanto as modalidades de aprendizagem individual formal quanto informal.<hr/>ABSTRACT Among the various aspects of individual learning in organizations, the variability of employees learning mechanisms is one of the most important issues. Studies on the subject stated that the use of a greater variety of individual learning mechanisms provide a more effective learning. However, this view is not unanimous, as there is questioning of the relationship between the variety of mechanisms and higher learning, which serves as a stimulus to further research. This article presents the most significant individual learning mechanisms identified in the Systems Development Department of a public company of information technology, in the acquisition of knowledge about free open source software, and the assessment of its variability. The investigation of the individual learning mechanisms that are employed in an organization is relevant for two main reasons: to identify the most significant individual learning mechanisms and as a way of eliminating from future analyzes the individual learning mechanisms that have no real relevance for population’s study. There was no significant association between greater variability of the adopted mechanisms of learning and the learning obtained, which generated new questions about this relationship. The research addresses the formal individual learning and the informal individual learning.<hr/>RESUMEN Entre los diversos aspectos del aprendizaje individual en las organizaciones, la variabilidad de los mecanismos de aprendizaje es uno de los temas más importantes. Los estudios sobre el tema indicaron que el uso de una mayor variedad de mecanismos de aprendizaje individuales proporciona un aprendizaje más eficaz. Sin embargo, esta opinión no es unánime, ya que hay cuestionamiento de la relación entre la variedad de mecanismos y educación superior, que sirve de estímulo para futuras investigaciones. Este artículo presenta los mecanismos de aprendizaje individual más significativos identificados en el desarrollo de sistemas de una empresa pública para la tecnología de la información, con experiencia en la adquisición de conocimientos sobre el software libre, y el levantamiento de su variabilidad. La investigación de los mecanismos de aprendizaje individual empleados en una organización muestra a ser relevante por dos razones principales: identificar los mecanismos de aprendizaje individuales más importantes y como una forma de eliminar los análisis futuros mecanismos de aprendizaje individuales que no tienen verdadera relevancia para la población del estudio. No se encontró asociación significativa entre una mayor variabilidad de los mecanismos adoptados de aprendizaje y el aprendizaje obtenido, lo que generó nuevas preguntas acerca de esta relación. El estudio abordó tanto el aprendizaje individual formal como el aprendizaje individual informal. <![CDATA[WHY CORPORATE BRANDS? THE BRAZILIAN EXECUTIVES PERCEPTION ON THE REASONS FOR ADOPTING CORPORATE BRANDING]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400232&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O conceito de Marca Corporativa apresenta ampla aplicação e escopo da gestão, gerando diversos motivos que levam a opção por esta estratégia. O objetivo do estudo é entender quais são os motivos percebidos como relevantes para adotar a marca corporativa, bem como quais as abordagens mais proeminentes entre executivos brasileiros. Este estudo, de natureza descritiva e quantitativa, envolveu o mapeamento dos principais motivos abordados na literatura e uma survey com 275 gestores de empresas de diferentes segmentos, todas atuantes no Brasil. Neste estudo, a definição de “principais motivos” adotada refere-se às razões percebidas como relevantes para a opção por uma estratégia de marca corporativa, incluindo referenciais de resultados esperados, benefícios percebidos e premissas de atuação de mercado. Os resultados indicam a predominância da visão da marca corporativa como meio de comunicar os valores, seguida da escola voltada para a construção da imagem positiva. Entre os motivos mais relevantes, o fortalecimento das marcas dos produtos e o foco nos consumidores chama mais atenção, seguido de fortalecimento de identidade em multinacionais. O estudo contribui com o mapeamento abrangente dos motivos para esta estratégia e a visão sobre quais as perspectivas predominantes no mercado brasileiro.<hr/>ABSTRACT The concept of Corporate Brand presents wide application and management scope, generating several reasons that lead to this strategic option. The purpose of the study is to understand the reasons perceived as being relevant for adopting the corporate brand, as well as the most prominent approaches among Brazilian executives. This descriptive and quantitative study included the mapping of the main reasons discussed in the literature and a survey with 275 company managers from different segments, all operating in Brazil. In this study the definition of “main reasons” is related to the motives perceived as relevant to adopt the corporate branding strategy, including references to expected results, perceived benefits and perspectives of market practice. The findings indicate the predominance of the corporate brand view as a means for communicating the values, followed by the choice related to the positive image building. Among the most relevant reasons, the strengthening of products trademarks and the focus on consumers draw more attention, followed by the identity strengthening in multinational companies. The study contributes to the comprehensive mapping of the reasons for this strategy and to the vision about what are the prevalent perspectives in the Brazilian market.<hr/>RESUMEN El concepto de Marca Corporativa tiene amplia aplicación y alcance en la gestión, generando diversos motivos que llevan a optar por esta estrategia. El objetivo en este estudio es entender cuáles son los motivos considerados relevantes para adoptar la marca corporativa, así como qué enfoques son preponderantes entre directivos brasileños. Se lleva a cabo un estudio, descriptivo y cuantitativo, en que se determinan y analizan los principales motivos que figuran en la literatura, y se aplica una encuesta a 275 gerentes de empresas de segmentos variados, resaltando que todas estas empresas actúan en Brasil. En este estudio la definición de “principales motivos” hace referencia a las razones percibidas como relevantes para la elección de una marca corporativa, incluyendo los resultados estimados esperados, los beneficios percibidos y las premisas de actuación en el mercado. Los resultados indican el predominio de la visión de la marca corporativa como medio para comunicar los valores, seguida de la escuela dirigida a la construcción de la imagen positiva. Entre los motivos más relevantes, resaltan el fortalecimiento de las marcas de los productos y el foco en los consumidores, seguidos del fortalecimiento de identidad en multinacionales. El estudio contribuye con un amplio análisis de los motivos que llevan a la adopción de esta estrategia y la visión sobre las perspectivas predominantes en el mercado brasileño. <![CDATA[ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOR: THE VIEWS OF EMPLOYEES AND MANAGERS OF A HOME APPLIANCES INDUSTRY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400262&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo tem o objetivo central identificar os comportamentos de cidadania organizacional (CCO) predominantes no contexto organizacional, a partir da visão de colaboradores e de gestores de uma indústria de eletrodomésticos. Para tanto, realizou-se uma pesquisa descritiva, de natureza quantitativa e qualitativa, concretizada por meio de um estudo de caso em uma empresa fabricante de eletrodomésticos. Inicialmente, na etapa quantitativa, participaram 302 colaboradores pertencentes a diversas posições hierárquicas da empresa pesquisada, os quais responderam um questionário elaborado a partir do modelo Escala de Civismo nas Organizações (ECO) de Porto e Tamayo (2003). Em um segundo momento, na etapa qualitativa, participaram 10 gestores da empresa investigada, com os quais se efetivaram entrevistas semiestruturadas, sendo o protocolo elaborado à luz do modelo de Porto e Tamayo (2003). Os principais resultados encontrados expõem que, no que tange aos CCO, os comportamentos de Proteção ao sistema e de Cooperação com os colegas foram os indicados pelos colaboradores e gestores como os mais presentes no contexto organizacional investigado. Em contrapartida, na visão dos colaboradores, o autotreinamento e o comportamento de sugestão à gestão organizacional são os menos praticados no ambiente de trabalho. Contudo, a visão dos gestores apresentou algumas dissensões, visto que apontaram esses comportamentos como recorrentes nos membros da organização.<hr/>ABSTRACT This study’s main objective is to identify the organizational citizenship behaviors (OCB) prevalent in the organizational context from the perspective of employees and managers of a home appliances industry. To this end, we carried out a descriptive study of quantitative and qualitative nature, accomplished through a case study in an appliance manufacturing company. Initially, in the quantitative stage, 302 employees belonging to different hierarchical positions the Company searched answered a questionnaire drawn from the Scale of Civility in Organizations from Port and Tamayo (2003). In a second step, the qualitative one, 10 managers of the investigated company participated in semi-structured interviews, and the protocol was drawn up in the light of the Porto and Tamayo (2003) model. The main findings are that, with respect to the OCB, the behaviors of the protection system and cooperation with colleagues were nominated by employees and managers as the most present in the organizational context investigated. In contrast, in the view of the employees, self-training and organizational management suggestions are less practiced in the workplace. However, the vision of managers presented some disagreements, as pointed out these behaviors as recurrent in the members of the organization.<hr/>RESUMEN Este estudio pretende identificar las predominantes conductas de ciudadanía organizacional (CCO) en el contexto de una organización, desde la perspectiva de los empleados y directivos de una industria de electrodomésticos. Para eso, se realizó un estudio descriptivo de naturaleza cuantitativa y cualitativa, llevado a cabo a través de un estudio de caso. Inicialmente, em la fase cuantitativa, 302 empleados pertenecientes a diferentes posiciones jerárquicas de la empresa respondieron a un cuestionario desarrollado a partir del modelo Escala de Civismo en las Organizaciones (ECO) de Porto y Tamayo (2003). En un segundo momento, el cualitativo, participaron 10 directivos de la empresa investigada, con los que se realizaron entrevistas semi-estructuradas, siendo el protocolo elaborado teniendo em cuenta el modelo de Porto y Tamayo (2003). Los principales resultados indican que, con respecto a las CCO, los comportamientos de protección del sistema y cooperación con sus compañeros fueron los nominados por empleados y directivos como los más presentes en el contexto organizacional investigado. Por otra parte, a juicio de los empleados, la autoformación y el comportamiento de sugerencia a la gestión organizacional son menos practicadas en el lugar de trabajo. Sin embargo, la visión de los directivos presenta algunas disensiones, como ha señalado estos comportamientos como demandantes en los miembros de la organización. <![CDATA[INFORMATION AS THE LINK BETWEEN PURPOSE, PROCESSES AND PEOPLE: A STUDY IN BRAZILIAN AND PORTUGUESE INSTITUTIONS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400292&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A vantagem competitiva de uma organização, empresa pública ou privada, ou até mesmo uma nação, está passando a depender, cada vez mais, de sua capacidade de tomada de decisões, gerar estratégias e transformá-las em ações diárias. Dessa forma, o desdobramento do propósito por meio dos processos de negócio até as pessoas permite assegurar o desenvolvimento de ações de forma convergente e mais orientada ao alcance dos objetivos estratégicos da organização. Esta pesquisa tem por objetivo avaliar o papel da informação como elemento integrador do propósito, do processo e das pessoas em organizações de captação, processamento e disseminação de informação em organizações brasileiras e portuguesas. É uma pesquisa interdisciplinar e se insere no contexto da Ciência da Administração e da Ciência da Informação no aspecto em que a informação e seus fluxos colaboram com os vários componentes do processo de alinhamento estratégico da organização. O estudo de natureza exploratória adotou uma metodologia multicaso. Foram estudados seis casos: especificamente, três organizações brasileiras e três portuguesas. Os dados foram recolhidos através de entrevistas semiestruturadas com profissionais da gestão das organizações pesquisadas. Os casos foram analisados individualmente e, posteriormente, procedeu-se à sua análise comparativa. Os resultados obtidos mostram que, apesar da centralidade da informação no seu propósito estratégico, as organizações pesquisadas não utilizam a informação em sua gestão interna e não revelam a mesma efetividade que possuem na prestação desses serviços informacionais.<hr/>ABSTRACT The competitive advantage of an organization, either public or private, or even a nation, is increasingly depending on their ability to take decisions, elaborate strategies and transform them into everyday actions. Thus, the outspread of purpose to people through business processes ensures the convergent development of actions aimed at the achievement of the strategic targets of the organization. This research aims to evaluate the role of information as the element that links purpose, process and people in funding organizations, and in the processing and dissemination of information in Brazilian and Portuguese Organizations. It is an interdisciplinary research and is within the contexts of Administration and Information Sciences in the aspect that information and its flows work with the various components of the strategic alignment of the organization. This exploratory study adopted a multi-case methodology. Six cases, specifically three Brazilian and three Portuguese Organizations, were studied. Data were collected through semi-structured interviews with management professionals of the organizations surveyed. The cases were analyzed individually and, subsequently, we proceeded to make a comparative analysis. The results obtained show that the organizations surveyed do not use the information in their internal management despite the importance of information in their purpose, and thus do not show the same effectiveness that they have in the provision of information services.<hr/>RESUMEN La ventaja competitiva de una organización o empresa pública o privada, o incluso de una nación, depende cada vez más de su capacidad de tomar decisiones, crear estrategias y transformarlas en acciones diarias. De esta forma, el despliegue del propósito, a través de los procesos de negocio, hacia las personas permite asegurar el desarrollo de acciones de forma convergente y más orientada a alcanzar los objetivos estratégicos de la organización. Esta investigación tiene como objetivo evaluar el papel de la información como factor de integración del propósito, el proceso y las personas en organizaciones de captación, procesamiento y diseminación de información en Organizaciones Brasileñas y Portuguesas. Se trata de una investigación interdisciplinar integrada en los contextos de la Ciencia de la Administración y de la Ciencia de la Información, en el sentido en que la información y sus flujos colaboran con los componentes del proceso de alineamiento estratégico de la organización. El estudio de naturaleza experimental adoptó una metodología multi-caso. Fueron estudiados seis casos, específicamente tres organizaciones brasileñas y tres portuguesas. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas semi-estructuradas con profesionales de la gestión de las organizaciones investigadas. Los casos fueron analizados individualmente y, posteriormente, se procedió a un análisis comparativo. Los resultados obtenidos sugieren que, a pesar de la centralidad de la información en su propósito estratégico, las organizaciones investigadas no la utilizan en su gestión interna y no revelan la misma efectividad que poseen en la prestación de estos servicios de información. <![CDATA[QUALITY OF LIFE IN PUBLIC SERVICE: AN EVALUATION IN AN INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400317&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Na área da gestão de pessoas, o estudo da Qualidade de Vida no Trabalho (QVT), por envolver vários aspectos, tem se tornado um fator estratégico para melhorar a produtividade interna nas organizações. O presente estudo tem como objetivo analisar os fatores direcionadores da QVT, com base na percepção de servidores de uma organização pública. A base teórica se constituiu de conceitos e modelos sobre a QVT e do modelo de Ferreira (2011), que foi tomado como base para o desenvolvimento da pesquisa empírica. O método deste trabalho é uma pesquisa survey realizada por meio = de um questionário. A população são os servidores docentes e técnicos administrativos de uma universidade federal de ensino superior do interior do estado do Rio Grande do Sul. Conseguiu-se 474 questionários respondidos, o que corresponde a um erro amostral de 4,59%. Para a mensuração da opinião dos servidores utilizou-se uma escala do tipo Likert de cinco pontos. A análise de dados foi realizada por meio de estatística descritiva e estatística multivariada. Como principais resultados pode-se destacar o alcance de 9 fatores obtidos através da análise fatorial exploratória. Para investigar a influência dos fatores encontrados sobre a QVT, realizou-se uma regressão linear múltipla e verificou-se que os fatores Satisfação no Trabalho, Espaço Físico, Oportunidade de Crescimento Profissional e Relacionamento com os Colegas explicam 54,6% do modelo do estudo. Com a discussão feita sobre os resultados obtidos, conclui-se que o impacto desses fatores não se limita somente a uma melhora na qualidade de vida dos trabalhadores, mas também na produtividade, no comprometimento no trabalho, na saúde do trabalhador e na redução do absenteísmo.<hr/>ABSTRACT In the area of human resources management, the study of Quality of Work Life (QWL), which involves many aspects, has become an important strategic factor for improving the internal productivity of organizations. This study aims to analyze factors that drive to QWL, based on the perception of workers of a public organization. The theoretical basis of the article is constituted by concepts and models of QWL and the presentation of the Ferreira (2011) model, which was taken as a basis for the development of the empirical research. The method is a survey conducted through the use of a questionnaire. The study population are administrative workers and teachers from a federal university of higher education in the state of Rio Grande do Sul. 474 responses were obtained, which correspond to a sampling error of 4,59%. A Likert scale of five points was used to measure the opinion of the servers. Data analysis was performed using descriptive statistics and multivariate statistics. Between the main results that can be emphasized are the 9 factors obtained from exploratory factor analysis. To investigate the influence of these factors on the QWL, it was performed a multiple linear regression, and it was found that the factors Job satisfaction, Physical Space, Professional Growth Opportunity and Relationship with Colleagues explain 54.6% of the template of this work. With the discussion made about the results obtained, the conclusion is that the impact of these factors is not only limited to an improvement in the quality of life of workers, but also affects their productivity, commitment at work, occupational health and reduces absenteeism.<hr/>RESUMEN En el área de gestión de personal, el estudio de la Calidad de Vida en el Trabajo (CVT), que involucra muchos aspectos, se ha convertido en un importante factor estratégico para la mejora de la productividad interna en las organizaciones. Este estudio tiene como objetivo analizar los factores conductores de CVT, en base a la percepción de los trabajadores de una organización pública. La base teórica del artículo está constituida por conceptos y modelos en CVT y por la presentación del modelo de Ferreira (2011), que fue tomado como base para el desarrollo de la investigación empírica. El método d es una encuesta realizada por medio de un cuestionario. La población de estudio son trabajadores técnicos administrativos y profesores de una universidad federal de educación superior en el estado de Rio Grande do Sul. Se logró 474 respuestas, lo que corresponde a un error de muestreo de 4,59%. Para medir la opinión de los trabajadores fue utilizada una escala Likert de cinco puntos. Se realizó el análisis de datos mediante estadística descriptiva y estadística multivariante. Entre los principales resultados que se pueden destacar están los 9 factores obtenidos por medio del análisis factorial exploratorio. Para investigar la influencia de esos factores en la CVT, fue realizada una regresión linear múltiple y encontrado que los factores Satisfacción Laboral, Espacio Físico, Oportunidad de Crecimiento Profesional y la Relación con los Colegas explican el 54,6% de la plantilla do trabajo. Con la discusión hecha de los resultados obtenidos, la conclusión es que el impacto de estos factores no se limita sólo a una mejora en la calidad de vida de los trabajadores, sino también de su productividad, su compromiso en el trabajo, la salud laboral y la reducción de absentismo. <![CDATA[METACOGNITION IN ENTREPRENEURS: PSYCHOMETRIC DIAGNOSTIC ASSOCIATED TO AGE AND SEX]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400345&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The aim of this study was to identify elements that show the influence of the age and sex variables in the metacognitive level of professionals. Survey participants were 851 professionals registered in Bahia's Regional Administration Council who own their own businesses. Two validated psychometric instruments were used: Metacognitive Awareness Inventory (MAI) and the Metacognitive Activities Inventory (MCA-I). The hypothesis held that the respondent's age and sex influence their Metacognitive Profile. From the Structural Equation Modeling, the results indicate that the sex variable showed no significant relationship to the Metacognitive Profile. The implications of this study provide empirical conclusions that can aid entrepreneurs, companies, higher education institutions to understand the metacognitive aspects that influence the entrepreneur’s behavior more systematically. Empirically, these results contribute so that the participating drivers of this study, as they develop metacognitive aspects, acquire a competitive advantage in their entrepreneurial performance.<hr/>RESUMO O objetivo principal deste estudo foi levantar elementos que evidenciam a influência das variáveis idade e gênero no nível metacognitivo de profissionais. Participaram do survey 851 profissionais cadastrados no Conselho Regional de Administração da Bahia e que possuem negócio próprio. Foram utilizados dois instrumentos psicométricos validados: Inventário de Consciência Metacognitiva (MAI) e o Inventário de Atividades Metacognitivas (MCAi). As hipóteses defendiam que a idade e gênero do respondente influenciam o seu Perfil Metacognitivo. A partir da Modelagem de Equações Estruturais os resultados indicaram que a variável gênero não apresentou relação significativa para o Perfil Metacognitivo. As implicações desta pesquisa oferecem conclusões empíricas que podem ajudar empreendedores, empresas, instituições de ensino superior a entender mais sistematicamente os aspectos metacognitivos que influenciam o comportamento empreendedor. Empiricamente, estes resultados contribuem para que os drivers participantes desta pesquisa ao desenvolver os aspectos metacognitivos, adquirem um diferencial competitivo na sua atuação empreendedora.<hr/>RESUMEN El objetivo de este estudio fue identificar los elementos que muestran la influencia de las variables de edad y sexo en el nivel metacognitivo de profesionales. Los encuestados fueron 851 profesionales inscritos en el Consejo de Administración Regional de la Bahía que son dueños de sus propios negocios. Se utilizaron dos instrumentos psicométricos validados: Inventario de la conciencia metacognitiva (MAI) y el Inventario de actividades metacognitivas (MCA-I). La hipótesis sostiene que la edad del entrevistado y el género influyen en su perfil de Metacognitiva. Del modelaje de ecuaciones estructurales, los resultados indican que la variable género no mostró una relación significativa con el perfil Metacognitiva. Las implicaciones de este estudio proporcionan conclusiones empíricas que pueden ayudar a empresarios, empresas, instituciones de educación superior para comprender los aspectos metacognitivos que influyen en el comportamiento de los empresarios de manera más sistemática. Empíricamente, estos resultados contribuyen de manera que los pilotos participantes de este estudio, a medida que desarrollan aspectos metacognitivos, adquieren una ventaja competitiva en su rendimiento empresarial. <![CDATA[O PERFIL DA PESQUISA ACADÊMICA SOBRE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO BRASIL E NO MUNDO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400371&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A Educação a Distância (EaD) ganhou destaque com o avanço das tecnologias, fazendo com que muitos pesquisadores se voltassem para o tema. A partir disso, justifica-se a importância de compreender a dinâmica do campo de estudo sobre EaD para o avanço da ciência e identificação de lacunas e vieses na produção do conhecimento. Este estudo teve como objetivo analisar o perfil internacional da pesquisa acadêmica sobre EaD e, mais especificamente, a participação brasileira nessas pesquisas. Foram utilizadas técnicas bibliométricas, visto que os indicadores da produção científica retratam o desenvolvimento de uma área do conhecimento. O estudo combinou os termos “Distance Education”, “E-learning” e “Elearning” na base de dados Web of Science (WoS). Realizaram-se os seguintes procedimentos: (1) definição dos termos mais adequados para a extração de dados de artigos relativos ao interesse da pesquisa; (2) busca e extração nas bases de dados; (3) limpeza e organização dos dados e (4) análises bibliométricas e interpretação. Os resultados apontaram que o tema é de interesse global e apresenta interação entre alguns países, com destaque para os Estados Unidos, como o país que mais publicou sobre o tema. A EaD está sendo pesquisada por um número considerável de autores que, juntos, somam 17.789, indicando que o tema está caminhando para maturidade no que diz respeito à análise internacional. Os resultados apontaram, ainda, que as publicações sobre EaD no Brasil possuem cooperação internacional, podendo ser um indicativo de que o Brasil está publicando com os principais países que pesquisam sobre o tema. A partir dessas evidências, a pesquisa pôde contribuir com o mapa do perfil da pesquisa acadêmica sobre EaD no Brasil e no mundo que pode ser útil aos pesquisadores da área.<hr/>ABSTRACT The Distance Education gained prominence with the advancement of Technologies, which drew the attention of researchers to the topic. Therefore, it justifies the importance of understanding the dynamics of this field of study to the progress of science and identifying gaps and different points of view in knowledge production. This study aimed to analyze the international profile of academic research about Distance Education and, more specifically, Brazilian contribution on the subject. Bibliometric techniques were used in the study since the scientific production’s indicators portray the development of an area of knowledge. The research gathered the terms Distance Education, E-learning and Elearning at the database Web of Science (WoS). The following procedures were performed: (1) determining the most appropriate terms for extracting data concerning the interests of research; (2) search and extraction at the databases; (3) cleaning and organizing data, and (4) bibliometric analysis and interpretation. The results showed that the issue is a global concern and presents interaction between some countries, especially the United States, as it is the country that published the most on the subject. A great number of authors, who together are 17.789, indicating that the subject is moving towards maturity regarding international analysis, is researching the Distance Education. The results also showed that papers about Distance Education in Brazil have international cooperation, which may indicate that Brazil is publishing alongside the main countries researching on the topic. From this evidence, the research could contribute to the map of academic research profile on Distance Education in Brazil and in the world that can be useful to researchers.<hr/>RESUMEN La Educación a Distancia gano destaque con el avance de las tecnologías, y por eso muchos investigadores se volvieron para el tema. A partir de eso, se justifica la importancia de comprender la dinámica del campo de estudio acerca de la Educación a Distancia para el avance de la ciencia y para la identificación de lagunas y vieses en la producción del conocimiento. Ese estudio tuve como objetivo analizar el perfil internacional de la pesquisa académica sobre Educación a Distancia, y más específicamente, la participación brasileña en esas pesquisas. Fueron utilizadas técnicas bibliométricas, ya que los indicadores de producción científica retratan el desarrollo de una área de conocimiento. El estudio combinó los términos Distance Education, E-learning, Distance Education, E-learning, y Elearning, en la base de datos Web of Science (WoS). Fueron realizados los siguientes procedimientos: (1) definición de los términos más adecuados para la extracción de datos de artículos relativos al interés de la pesquisa; (2) búsqueda y extracción en las bases de datos; (3) limpieza y organización de los datos y (4) análisis bibliometricas e interpretación. Los resultados apuntan que el tema es de interés global y presenta interacción entre algunos países, con destaque para los Estados Unidos, como el país que tiene más publicaciones acerca del tema. La Educación a Distancia esta siendo investigada por various autores, un total de 17.789, indicando que el tema camina para la madurez al respecto del campo de estudios internacional. Los resultados apuntan, aun, que las publicaciones sobre Educación a Distancia en Brasil poseen cooperación internacional, lo que puede ser un indicativo de que el Brasil está publicando con los principales países que investigan sobre el tema. A partir de esta evidencia, la investigación podría contribuir al mapa de perfil investigación académica sobre Educación a Distancia en Brasil y en el mundo que puede ser útil para los investigadores. <![CDATA[RÁPIDO & BARATO: LET'S FAST DELIVER THE ORDER?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400394&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este Caso de Ensino examina o tema da produtividade dos empregados de uma empresa privada de coleta e entrega de encomendas. A partir da constatação do aumento da demanda, dos problemas de desempenho dos empregados e das pressões para a obtenção dos resultados, o gerente de logística reflete sobre o gerenciamento da organização atual. Nesse processo, vão-se apontando elementos para análise da situação, que se evidencia com o resultado do trabalho de uma empresa de consultoria; como características do contexto, dilemas gerenciais, conflitos entre os interesses dos empregados versus os da empresa e interferências do movimento sindical, dentre outros, e que servem de fonte para um projeto de melhoria da produtividade dos empregados em uma empresa. Este estudo possibilita reflexões sobre a melhoria do processo de gerenciamento do desempenho do empregado, sendo proposto para isso: o planejamento e implantação de ações de padronização das atividades, a seleção de empregados, treinamento, avaliação do desempenho e remuneração variável de acordo com as metas alcançadas.<hr/>ABSTRACT This Teaching Case examines the topic of employee’s productivity from a private enterprise that collects and delivery orders. From the observation of increased demand, of employee’s performance issues and pressures to obtain better results, the Logistics Manager reflects on the current organization management. In the process, elements for the analysis are pointed out elements, which are made evident with the support of the work of a consulting company, such as features of the context, managerial dilemmas, conflicts between the interests of employees versus those of the company and the trade union movement. These elements serve as a source for a project to improve the productivity of employees in a company. This study allows reflections on the process of performance management of temployees, being proposed for this: planning and implementation of actions to standardize activities, employees selection, training, benchmarking and variable remuneration according to the goals reached.<hr/>RESUMEN Este Caso para Enseñanza examina el tema de la productividad de los empleados de una empresa privada de entrega y recogida de encomiendas postales. A partir del aumento de la demanda, los problemas de desempeño de los empleados y de las presiones para la obtención de los resultados, el gerente de logística reflexiona sobre la gestión de la organización actual. En ese proceso, se señalan elementos para análisis de la situación, que se evidencia con el resultado del trabajo de una empresa de consultoría; como características del contexto, dilemas gerenciales, conflictos entre los intereses de los empleados versus los de la empresa e interferencias del movimiento sindical, entre otros, y que sirven para fomentar un proyecto de mejoría de productividad de los empleados en una empresa. Este estudio posibilita reflexiones sobre mejora el proceso de gerenciamiento del desempeño del empleado se propone para esto: planeamiento e implantación de acciones de patronización de las actividades, selección de empleados, capacitación, evaluación de desempeño y remuneración variable de acuerdo con las metas logradas. <![CDATA[“DETAILS OF YOUR INCOMPETENCE DO NOT INTEREST ME”: THE MORAL HARASSMENT IN THE MOVIE <em>THE DEVIL WEARS PRADA</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112017000400412&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este caso aborda o assédio moral vivenciado em uma revista de moda de grande repercussão internacional. Revela as relações conflituosas de uma secretária recém-contratada com sua chefe e sua colega de trabalho em um contexto repleto de glamour, soberba e subserviência. Os diálogos expõem a supervalorização do trabalho perfeito, do comportamento narcísico e de intenções maldosas, repercutindo no dilema da secretária de permanecer ou não na revista.<hr/>ABSTRACT This case deals with moral harassment experienced in a great international fashion magazine. It reveals the conflicting relationships of a newly hired secretary with her boss and her co-worker in a context filled with glamor, pride, and subservience. The dialogues expose the overvaluation of perfect work, narcissistic behavior and malicious intentions, reflecting the secretary's dilemma whether or not to stay in the magazine.<hr/>RESUMEN Este caso aborda el acoso moral vivido en una revista de moda de gran repercusión internacional. Revela las relaciones conflictivas de una secretaria recién contratada con su jefe y su compañera de trabajo en un contexto repleto de glamour, soberbia y servidumbre. Los diálogos exponen la sobrevaloración del trabajo perfecto, del comportamiento narcisista y de intenciones malvadas, repercutiendo en el dilema de la secretaria de permanecer o no en la revista.