Scielo RSS <![CDATA[Estudos de Psicologia (Natal)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-294X20140004&lang=en vol. 19 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Adding fractions by estimation using half and whole as references</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2014000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo investigou o papel desempenhado pelos referenciais de inteiro e de metade na resolução de adição de frações por estimativa. Crianças (8-9 anos) de classe média alunas do ensino fundamental resolveram as mesmas adições de frações em diferentes situações: por estimativa, usando o referencial de metade (Tarefa 1), por estimativa, usando o referencial de inteiro (Tarefa 2) e utilizando o simbolismo matemático apenas (Tarefa 3). Observou-se que embora não resolvessem as adições por meio do simbolismo matemático, as crianças faziam estimativas apropriadas com base no referencial de inteiro e de metade, tendo o mesmo bom desempenho com ambos os referenciais. Concluiu-se que pontos de referência desempenham papel importante no raciocínio lógico-matemático.<hr/>This study investigated the role played by the referentials of whole and of half in the solving of addition of fractions by estimate. Middle class children (8 - 9 years old) at elementary school have solved the same addition of fractions but in different contexts: (i) by estimate, using the referential of half (Task 1), (ii) by estimate, using the referential of whole (Task 2), and (iii) by using the mathematical symbolism (Task 3). Although children were not able to solve the additions through the mathematical symbolism, they made appropriate estimates based on the referentials of whole and of half, showing the same good performance with both referentials. The conclusion was that reference points play an important role in mathematical reasoning.<hr/>El presente estudio investigó el papel desempeñado por los referenciales de entero y de mitad en la resolución de adición de fracciones por estimación. Estudiantes de educación básica con edades entre 8 y 9 años de clase media, resolvieron las mismas sumas de fracciones en diferentes situaciones: por estimativa, utilizando la referencia de mitad (Tabla 1), por estimativa, utilizando la referencia de entero (Tabla 2) y utilizando sólo simbolismo matemático (Tabla 3). Se observo que, aunque no resolvieron adiciones por medio de simbolismo matemático, los niños hacían estimaciones adecuadas con base en la referencia de entero y mitad, presentando el mismo buen desempeño con los dos referenciales. Se concluyó que puntos de referencia desempeñan un papel importante en el razonamiento lógico-matemático. <![CDATA[<b>Validity and internal consistency evidence for grammatical analogy task</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2014000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo investigou a validade de duas tarefas de analogia gramatical, focando nos morfemas derivacionais e flexionais. Participaram da pesquisa 217 crianças de escolas públicas matriculadas no segundo, terceiro e quarto ano do ensino fundamental. As crianças responderam a uma tarefa de consciência fonológica (RAFC) e duas de consciência morfológica. Foram encontradas evidências de validade de critério, pois os escores se diferenciaram pelos anos escolares para o escore composto e para a tarefa focando na morfologia derivacional. Outra evidência de validade foi detectada quando se verificou a associação dos escores do RACF com as tarefas de consciência morfológica. O escore composto da tarefa obteve índices de consistência interna adequados, mas com carência, Alfa de Cronbach de 0,66. Enfim, os resultados mostram que o escore composto da tarefa é sensível para mensurar a habilidade morfológica das crianças.<hr/>The present study investigated the validity of two tasks of grammatical analogy test focusing in derivational and flexional morphology. Two-hundred and seventeen children drawn from public schools enrolled in the second, third and fourth year of elementary school participated in the research. The children answer a task of phonological awareness (RACF) and two of morphological awareness. Evidence of validity for discrimination between series was found for the composite score of morphological awareness and for the derivational morphology task. Evidence of validity for the morphological awareness composite task was also met when its association with the RACF. The internal consistency task felt short of criterion and was adequate, Cronbach's Alpha of 0.66. The results show that the grammatical analogy task is a task that helps you access the morphological awareness of children.<hr/>Este estudio investigó la validez de dos tareas de analogía gramatical, centrándose en los morfemas derivativos y flexivos. 217 niños de escuelas públicas matriculadas en segundo, tercero y cuarto de primaria participaron del estudio. Los niños fueron sometidos a una tarea de conciencia fonológica (RACF) y dos más de conciencia morfológica. Se encontraron pruebas de validez de criterio, ya que las puntuaciones se diferenciaban según los cursos escolares para la puntuación compuesta y para la tarea en lo que a la morfología derivativa se refiere. Otra prueba de validez fue detectada al verificarse la asociación entre las puntuaciones RACF y las tareas de conciencia morfológica. La puntuación compuesta de la tarea obtuvo índices de consistencia interna adecuados, pero mostrando carencias. Cronbach Alfa de 0,66. En resumen, los resultados muestran que la puntuación compuesta de la tarea es sensible para medir la habilidad morfológica en los niños. <![CDATA[<b>Tasks that assess working memory in children and adolescents: a systematic literature review</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2014000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A Memória Operacional (MO) é um componente das funções executivas essenciais para o desenvolvimento cognitivo da criança. Ela tem efeitos sobre a aprendizagem e as tarefas diárias. O objetivo foi revisar a literatura para identificar as principais tarefas que foram utilizadas para avaliar a MO e a qualidade psicométrica. Foi realizada uma revisão da literatura em bancos de dados (Pubmed, Medline, Lilacs, SciELO). Foram analisados 44 artigos que utilizaram tarefas que avaliaram a alça fonológica e/ou esboço visuoespacial. A partir das análises dos artigos foram descritas um total de 20 diferentes tarefas para avaliar a MO. Com a revisão sistemática foi possível descrever diferentes tarefas a partir de um modelo cognitivo. No entanto, são necessários estudos psicométricos, para validação das medidas dentro do modelo teórico e o refinamento sobre o entendimento da MO.<hr/>Working memory (WM) is an essential component of executive functions for the cognitive development of children. It has effects on learning and cognitive tasks daily. The objective was to review the literature to identify the key tasks that are being used to evaluate the WM and psychometric quality. A review of the literature databases (Pubmed, Medline, Lilacs, SciELO) was performed. Forty-four articles that presented tasks that assessed phonological and / loop or visuospatial sketch and described a total of 20 different task to assess WM were analyzed. It was possible to verify the existence of different tasks to assess WM. It is interesting to build different tasks from the model cognitive proposed. However, you must have theoretical foundation and psychometric studies for the proposed tasks.<hr/>La memoria de trabajo (MT) es un componente esencial de las funciones ejecutivas para el desarrollo cognitivo de los niños. Tiene efectos en las tareas de aprendizaje y de todos los días. El objetivo fue revisar la literatura para identificar las tareas clave que se utilizan para evaluar la calidad psicométrica y MT. Se realizó una revisión de las bases de datos bibliográficas (PubMed, Medline, Lilacs, SciELO). Cuarenta y cuatro artículos que utilizaron tareas que evaluaron fonológico y / o mango se analizaron boceto visuoespacial. A partir del análisis de los artículos se describieron un total de 20 tareas diferentes para evaluar la MT. Es interesante para construir diferentes tareas de un modelo cognitivo propuesto. Sin embargo, es necesario tener fundamento teórico y estudios psicométricos para las tareas propuestas. <![CDATA[<b>Precision, sensitivity and confidence in haptic perception of weight in the presence or absence of movement and vision</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2014000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa investigou a influência do movimento muscular e da visão na precisão, sensibilidade e nível de confiança na percepção háptica de peso. Os participantes compararam pesos colocados sobre as palmas das mãos e, conforme a condição experimental, podiam movimentar ou não os braços, bem como visualizar ou não suas mãos e os estímulos. Os resultados mostraram que a precisão e a sensibilidade foram influenciadas pelo movimento e, em menor grau, pela visão. Em geral, o movimento leva à maior precisão e mais sensibilidade, e a contribuição da visão ocorreu nas condições sem movimento. O nível de confiança não foi influenciado pelo movimento, mas foi influenciado pela visão, sobretudo nas condições sem movimento. O nível de confiança foi congruente à precisão dos julgamentos somente na ausência de visão, sugerindo um conhecimento implícito da precisão.<hr/>In this research we investigated the influence of muscle movement and vision in precision, sensitivity and level of confidence in the haptic perception of weight. The participants compared objects' weight placed on the palms of their hands and, according to the experimental condition, they could or could not make arm movements and make visual contact with the stimuli. The results showed that precision and sensitivity were mainly affected by movement and, to a less extent, by vision. In general, movements produced better precision and sensitivity, and vision contributed only in the conditions without movement. The confidence level was influenced by vision, especially in conditions without movement. Confidence was consistent with precision in conditions without vision, suggesting an implicit knowledge about precision.<hr/>Este estudio investigó la influencia de los movimientos musculares y visión en la precisión, la sensibilidad y el nivel de confiabilidad en la percepción háptica de peso. Los participantes compararon los pesos colocados en las palmas de las manos y, de acuerdo a la condición experimental, se podían o no mover sus brazos y visualizar o no los estímulos. Los resultados mostraron que la precisión y la sensibilidad han sido influenciados por el movimiento y, en menor medida, por la visión. En general, el movimiento conduce a una mayor precisión y sensibilidad, y la contribución de la visión ocurrió en las condiciones sin movimientos. El nivel de confiabilidad fue afectado por la visión, especialmente en condiciones sin movimientos. El nivel de confianza era congruente con la precisión de los juicios únicamente en ausencia de la visión, lo que sugiere un conocimiento implícito de la precisión. <![CDATA[<b>Education and juvenile delinquency: an integrative literature review</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2014000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A presente revisão integrativa de literatura investigou as relações existentes entre a educação escolar e a conduta infracional em adolescentes. As bases de dados consultadas foram PsycINFO, LILACS e Scielo, no período de 2008 a 2012. Aplicados critérios de inclusão e de exclusão, a revisão incidiu sobre 32 artigos. Os resultados evidenciaram que aspectos negativos da vivência escolar não somente contribuem para o desenvolvimento de conduta infracional na adolescência, como também se constituem em preditores significativos, especialmente a "fraca vinculação escolar". Todavia, trata-se de um processo de natureza complexa que é perpassado por múltiplos fatores pertencentes a diferentes domínios, que se encontram na dependência indireta de outros agentes e contextos sociais, apresentando também intensidade variada. Evidenciou-se ainda a necessidade de realização de mais estudos nacionais com vistas a uma melhor compreensão das especificidades da realidade educacional brasileira.<hr/>This integrative literature review presents an investigation concerning the existing relationships between education and juvenile delinquency. The PsycINFO, LILACS and Scielo databases were searched between 2008 and 2012. A total of 32 papers were identified after inclusion and exclusion criteria were applied. The results revealed what negative aspects of the educational experience not only contribute to the commitment of infractions, but are also significant predictors of such behavior, especially "poor school bonding". This is, however, a complex process permeated with multiple factors that belong to different domains, which in turn, indirectly depend on other agents and social contexts with varied intensity. Further research is needed to better understand the specificities of the Brazilian educational context.<hr/>Esta revisión integradora de la literatura investigó las relaciones entre la educación y la delincuencia juvenil. Las bases de datos buscadas fueron PsycINFO, LILACS y SciELO entre los años 2008 y 2012. Se identificaron un total de 32 documentos después de aplicar los criterios de inclusión y exclusión. Los resultados mostraron que aspectos negativos de la experiencia escolar no sólo contribuyen al desarrollo de la conducta ofensiva en la adolescencia, pero también constituyen predictores significativos de este tipo de comportamiento, sobre todo "unión débil a la escuela". Este es, sin embargo, un proceso complejo impregnado con múltiples factores que pertenecen a diferentes dominios, que a su vez, indirectamente dependen de otros agentes y contextos sociales con intensidad variada. Se necesita más investigaciones para comprender mejor las particularidades del contexto educativo brasileño. <![CDATA[<b>Social skills of gifted and talented children</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2014000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en There is a clear lack of empirical studies about the socio-emotional characteristics of gifted and talented children, especially in the context of social skills. This study aimed to characterize the social skills of such children, identifying similarities and differences in the skill repertoire in comparison with non-gifted children. The sample contained 394 children from 8 to 12 years old, of which 269 children were identified as gifted. All participants answered the Social Skills Rating System and Socio-demographic Questionnaire. The results indicate a more elaborate social skills repertoire for gifted children in all categories with the exception of empathic skills. The implications of these results for the planning of educational programs are discussed and future research directions are identified.<hr/>A literatura apresenta escassez de estudos empíricos e controvérsias sobre as características socioemocionais de crianças dotadas e talentosas, especialmente no âmbito das habilidades sociais. Este estudo visou caracterizar o repertório de habilidades sociais dessas crianças e identificar semelhanças e diferenças em relação ao repertório de crianças não dotadas. Participaram 394 crianças de oito a 12 anos e, dentre essas, 269 identificadas como dotadas. Todos os participantes responderam ao Sistema de Avaliação de Habilidades Sociais e ao Questionário Sociodemográfico. Os resultados indicaram um repertório mais elaborado de habilidades sociais para as crianças dotadas em todas as classes, exceto nas empáticas. Discutem-se implicações desses resultados para o planejamento de programas educacionais bem como questões adicionais para futuras pesquisas nessa temática.<hr/>La literatura presenta una escasez de estudios empíricos y controversias sobre las características socioemocionales de niños dotados y talentosos, especialmente en el ámbito de las habilidades sociales. Este estudio tuvo, como objetivos, caracterizar el repertorio de habilidades sociales de esos niños e identificar semejanzas y diferencias en relación al repertorio de niños no dotados. Participaron 394 niños de ocho a doce años, de los cuales 269 fueron identificados como dotados. Los participantes respondieron al Sistema de Evaluación de Habilidades Sociales y al Cuestionario Sociodemográfico. Los resultados indicaron un repertorio más elaborado de habilidades sociales para los niños dotados en todas las clases, excepto en las empáticas. Son discutidas implicaciones de esos resultados para el planeamiento de programas educacionales, así como cuestiones adicionales para futuras investigaciones sobre ese tema. <![CDATA[<b>Factors associated with the formation of the therapeutic alliance in mandatory psychotherapy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2014000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi identificar de que forma se estabelece a aliança terapêutica (AT) em pacientes encaminhados de forma obrigatória para a psicoterapia, em comparação aos pacientes que buscam atendimento psicoterapêutico voluntariamente, verificando-se também as características das representações de objeto, mecanismos de defesa, percepção de coerção, e gravidade dos sintomas. Participaram da pesquisa 51 sujeitos, sendo 15 casos em psicoterapia obrigatória e 36 casos em tratamento voluntário. Ambos os grupos foram selecionados em uma instituição pública de saúde que oferece psicoterapia para funcionários públicos municipais. Os resultados apontaram que apesar dos pacientes obrigatórios apresentarem sintomas mais graves, foi possível o estabelecimento da AT. Além disso, o status de paciente obrigatório não influenciou o estabelecimento da AT e sim a percepção de coerção na procura de atendimento.<hr/>The aim of this study was to identify how the therapeutic alliance (TA) is established in patients referred for mandatory psychotherapy compared to patients who seek psychotherapy voluntarily. It was also verified o the characteristics of object representations, defense mechanisms; perception of coercion and severity of symptoms. Participants were 51 subjects, divided into a psychotherapy mandatory group (N = 15), which was compared with a group of patients in voluntary treatment (N = 36). Both groups were selected from a public health institution that provides psychotherapy for municipal employees, both voluntary and mandatory. The results showed that although mandatory patients showed more symptoms, it was possible to establish the TA. Moreover, the mandatory status did not influence the establishment of TA, but the perception of coercion when seeking treatment.<hr/>El objetivo de este estudio fue identificar la forma de establecer la alianza terapéutica (AT) en pacientes referenciados para la psicoterapia obligatoria en comparación con los pacientes que voluntariamente buscan atención psicoterapéutica, además de verificar las características de representaciones de objetos, mecanismos de defensa , la coerción percibida, y la gravedad de los síntomas. Participaron en el estudio 51 sujetos, 15 casos de psicoterapia obligatoria y 36 en el tratamiento voluntario. Ambos grupos fueron reclutados de una institución de salud pública que proporciona la psicoterapia para los empleados municipales. Los resultados mostraron que a pesar de los pacientes obligatorios tenían síntomas más graves, fue posible establecer la AT. Además, la situación de paciente obligatorio no influyó en la creación de la AT y sí, la percepción de coerción en la búsqueda de atención. <![CDATA[<b>The impact of maternal responsiveness at childrens' eight months of on maternal socialization practices at sons' 18 months</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2014000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo examinou o impacto da responsividade materna, aos oito meses, sobre as práticas de socialização maternas, aos 18 meses da criança. Participaram 23 díades mãe-criança. Aos oito meses foi realizada uma observação da interação mãe-criança e, aos 18, uma entrevista sobre as práticas de socialização. Os resultados revelaram que a responsividade às vocalizações dos filhos esteve positivamente correlacionada às práticas de socialização facilitadoras, enquanto a não responsividade ao sorriso dos bebês esteve negativamente correlacionada ao mesmo tipo de prática. É possível que a maior sensibilidade da mãe às tentativas de comunicação do bebê indique maior capacidade de empregar estratégias verbais não coercitivas na regulação do comportamento da criança em etapas posteriores do seu desenvolvimento.<hr/>This study examined the impact of maternal responsiveness, at eight month, on the maternal socialization practices at 18 months of the child. Twenty-three mother-child dyads participated. An observation of mother-child interaction, at eight months, and an interview about the socialization practices at 18 were performed. The results revealed that the responsiveness to sons' vocalizations was positively correlated to facilitators socialization practices, while the non-responsiveness to the babies' smile was negatively correlated to the same type of practice. It is possible that the greater sensitivity of the mother attempts to communicate baby indicate greater ability to employ non-coercive verbal strategies in the regulation of children's behavior in later stages of their development.<hr/>Este estudio examinó el impacto de la sensibilidad materna, a los ocho meses, las prácticas de socialización materna de los niños a los 18 meses. Participaron 23 diadas madre-hijo. A los ocho meses, se realizaron observación de la interacción madre-hijo y en los 18, una entrevista sobre las prácticas de socialización. Los resultados revelaron que la sensibilidade a las vocalizaciones de los niños se correlacionó positivamente con las prácticas de socialización facilitadores, mientras que la no sensibilidad a la sonrisa de los bebés se correlacionó negativamente con el mismo tipo de práctica. Es posible que la mayor sensibilidad de la madre a los intentos de comunicación del bebé indican una mayor capacidad de emplear estrategias verbales no coercitivas en la regulación del comportamiento de los niños en las etapas posteriores de su desarrollo.