Scielo RSS <![CDATA[Estudos de Psicologia (Natal)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-294X20090003&lang=en vol. 14 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Primary prevention in health in adolescence</B>: <B>evaluation of a life skills program</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2009000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo descreve o processo e resultados alcançados em um programa de habilidades de vida para dezoito adolescentes, de uma amostra não clínica, entre 12 a 14 anos de idade. Dezesseis sessões de grupo foram feitas, baseadas em uma abordagem psico-educativa e em técnicas de grupo. A avaliação de processo incluiu medidas diárias de satisfação do consumidor, prática de habilidades treinadas no curso da intervenção e suporte fornecido pelo grupo. A avaliação de processo demonstrou que os participantes se sentiram satisfeitos com o programa; praticaram habilidades sociais, habilidades cognitivas e habilidades de manejo de estresse aprendidas durante a intervenção; e demonstram um senso de confiança na intervenção em grupo. Entrevistas de follow-up conduzidas um ano depois com os adolescentes e seus pais mostraram que as mudanças comportamentais se mantiveram. Os resultados mostraram-se positivos, mas estudos experimentais serão necessários para conclusões definitivas sobre a efetividade do programa.<hr/>This paper describes the process and results reached in a life skills program for 18 adolescents, from a non-clinical sample, with 12 to 14 years-old. Sixteen group sessions were done, based on a psycho-educational approach and group techniques. The process evaluation included diary measures of consumer satisfaction, practice of skills trained in the course of the intervention and support provided by the group. The process evaluation demonstrated that the participants felt satisfied with the program; practiced social skills, cognitive skills and stress management skills learned during the intervention; and demonstrated a sense of confidence in the group intervention. Follow-up interviews one year after the intervention conducted with the adolescents and their parents shown that the behavioral changes were maintained. The results suggest positive results from the intervention, but experimental studies will be necessary for robust conclusions on the effectiveness of this program. <![CDATA[<B>Children in psychosocial risk associated with domestic violence</B>: <B>school achievement and self-concept as protection conditions</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2009000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivou-se avaliar crianças com história de risco psicossocial, associado à violência doméstica, que implicou em notificação ao Conselho Tutelar, e compará-las com um grupo de crianças sem história de risco psicossocial, quanto ao autoconceito e ao desempenho escolar. Foram avaliadas 40 crianças, de ambos os sexos, de oito a doze anos, que residiam com pelo menos um dos pais biológicos, distribuídas em dois grupos, um com histórico de violência doméstica; e outro, sem história de risco psicossocial relatada. Procedeu-se à aplicação da Escala Piers-Harris de Autoconceito e do Teste de Desempenho Escolar. As crianças com história de violência doméstica apresentaram um autoconceito mais negativo na área comportamento e mais dificuldade no desempenho escolar na área de escrita. Tais dificuldades sugerem prejuízos em áreas que deveriam funcionar como proteção, ou seja, que essas crianças não contam com alguns recursos essenciais para enfrentarem as tarefas desenvolvimentais da idade escolar.<hr/>The goal was to assess children with psychosocial risk history, associated with domestic violence, which implied in notifying the Child Protection Agency, and to compare it to a group of children without a history of psychosocial risk, as for the self-concept and school achievement. Forty children were assessed, both girls and boys, from eight to twelve years of age, who lived with at least one biological parent, distributed in two groups: one with a history of domestic violence and the other one without a reported psychosocial risk. Two tests were performed: The Piers-Harris Children's Self-concept Scale and the School Performance Test. The children with a history of domestic violence presented a more negative self-concept in behavior and more difficulty in school achievement in writing. Such difficulties suggest impairments in areas which should work as protection, i.e., these children do not count with some of the essential resources to face developmental tasks at school age. <![CDATA[<B>The beginning was the mythos</B>: <B>articulations between Myth, Psychoanalysis and Language</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2009000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en À guisa de uma reflexão introdutória, são apresentadas, no início do presente trabalho, algumas das principais concepções de mito, surgidas no decurso da História do Pensamento e sistematizadas por diversos autores. O objetivo principal do artigo, porém, é dar um destaque especial ao que Freud e Lacan disseram sobre o mito, bem como à sua articulação com a Psicanálise, destacando a relação estreita de ambos com a Linguagem. Quando se afirma que o inconsciente é estruturado como uma linguagem por meio da ação significante e se constata que o mito é significante, pode-se dizer que o inconsciente estrutura-se numa dimensão mítica, no linguajar do mito. Sendo assim, o mito é um saber que nos atravessa sem que o saibamos, assim como o inconsciente. Concluímos que o mito, linguagem literária por excelência, tem a função de dizer o indizível, fornecendo-lhe um pouco de organização e proporcionando um resgate necessário à fala do inconsciente.<hr/>In the present work are presented the main conceptions of myth, appeared during History of thoughts and systematized for several authors. It was given a special stand out to what Freud and Lacan said about myth and also about its articulation with psychoanalysis and we emphasize the strait relation between them and the language. When its affirmed that the unconscious is structures with language through a meaning action, and its confirmed that the myth is meaningful, it can be said that the unconscious structure itself is in a mythic dimension, in myth language. This way the myth is a knowledge that passes through us without our own perception as the unconscious. We conclude that the myth, literary language for excellence, has the function to tell the unspeakable, giving us a little bit of organization and providing a necessary rescue to the unconscious language. <![CDATA[<B>The role of phonological awareness in contextual reading measured by the Cloze task</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2009000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudos que investigam o papel das habilidades metalingüísticas na leitura demonstram que a habilidade de refletir sobre os sons da fala, a consciência fonológica, contribui para leitura de palavras isoladas e compreensão de texto. Considerando a importância do tema, esta pesquisa foi realizada com o objetivo de explorar as relações entre a consciência fonológica e a compreensão em leitura. Participaram 19 crianças da 1ª série e 23 da 2ª série, cujas médias de idade foram respectivamente, 87,5 meses (DP = 3,93) e 98,3 meses (DP = 4,58). Os resultados mostraram que os escores nas tarefas de consciência fonológica se associaram aos escores do teste de Cloze, utilizado como medida da compreensão em leitura. Os resultados são discutidos à luz das teorias sobre aquisição da leitura e sugere-se a realização de novas pesquisas.<hr/>Studies that investigate the role of metalinguistic abilities in reading show that the ability to reflect upon word's sound, phonological awareness, contributes to reading single words and reading comprehension. Considering the importance of this theme, this research was carried out with the objective of exploring the crelationship between phonological awareness and reading comprehension. Nineteen children from 1st grade and 23 from 2nd grade, whose mean ages were 87,5 months (SD = 3,93) and 98,3 months (SD = 4,58) participated in the study. The results show that the scores on the phonological awareness tasks were associated to the Cloze's score, used as a reading comprehension measure. The results are discussed on the light of the theories of reading acquisition. <![CDATA[<B>Construction and factorial validation of the Burnout Characterization Scale (ECB)</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2009000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo descreve o desenvolvimento da Escala de Caracterização do Burnout (ECB). No primeiro estudo, 375 trabalhadores de enfermagem e do ensino responderam a primeira versão da ECB com 77 itens. Análises fatoriais revelaram os fatores Exaustão Emocional (Alfa = 0,94); Desumanização (Alfa = 0,88), Realização Pessoal (Alfa = 0,76) e Decepção no Trabalho (Alfa = 0,80). No segundo estudo, 787 membros da Policia Civil responderam a segunda versão da ECB com 46 itens. Os resultados de novas análises fatoriais evidenciaram os mesmos três fatores do estudo 1: Exaustão Emocional (Alfa = 0,93); Desumanização (Alfa = 0,84) e Decepção no Trabalho (Alfa = 0,90). Os itens do fator Realização Pessoal, observado no estudo 1, foram incorporados ao fator Decepção no Trabalho. A versão final da ECB apresentou 35 itens. O fator Exaustão Emocional evidenciou a maior consistência interna. Os níveis de consistência interna dos outros dois fatores superaram índices apresentados por outras medidas de burnout.<hr/>This paper presents the development of the Burnout Characterization Scale (ECB). In the first study, 375 nurses and teachers answered the 77 items initial version of the ECB. Factor analysis revealed the factors Emotional Exhaustion (Alpha = 0.94); Dehumanization (Alpha = 0.88), Personal Achievement (Alpha = 0.76) and Disappointment in the Work (Alpha = 0.80). In the second study, 787 members of the police force answered the second 46 items version of the ECB. Factor analysis results showed the same three factors revealed in the first study: Emotional Exhaustion (Alpha = 0.93); Dehumanization (Alpha = 0.84) and Disappointment in the Work (Alpha = 0.90). The items of the factor Personal Achievement found in the first study were included in the factor Disappointment in the Work. The ECB's final version has 35 items. The factor Emotional Exhaustion had the greatest internal consistency. The internal consistencies of the two other factors were greater than the ones found in other measures of burnout. <![CDATA[<B>Assisted reproduction and marital relationship during the pregnancy and after the baby's birth</B>: <B>a literature review</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2009000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A chegada de um bebê inicia um período de desafios e mudanças para o casal. Quando a gravidez é alcançada a partir da reprodução assistida, soma-se aos desafios já característicos desse período o impacto das experiências próprias a esse contexto. Neste trabalho, são revisadas e discutidas pesquisas que investigaram a relação de casais que recorreram à reprodução assistida, durante a gravidez e os dois primeiros anos do bebê. A revisão da literatura indica semelhanças entre esses casais e aqueles que conceberam naturalmente. No entanto, essas pesquisas tendem a basear-se na avaliação de variáveis específicas, como as relacionadas à satisfação conjugal e a características sociodemográficas, bem como pela ausência de um enfoque desenvolvimental que investigue a história prévia desse casal e suas famílias de origem. Esse enfoque, aliado a uma abordagem que privilegie a descrição das experiências desses casais, poderia contribuir para a compreensão desse contexto.<hr/>A baby's arrival starts a period of challenges and changes for the couple. When pregnancy is achieved trough assisted reproduction, the impact of specific experiences related to this context is added to the already characteristic challenges of this period. In this article, the relationship of couples who were submitted to assisted reproduction during the pregnancy and the baby's first two years. A literature review indicates similarities between these couples and those who conceived naturally. However, these studies are based on the assessment of specific variables, such as marital satisfaction or adjustment, and socio-demographic variables. They are also characterized by the lack of a developmental perspective, which investigates the couple's previous history and the extended family. It is believed that this perspective, combined with an approach that emphasizes the couple's experiences description, could contribute for the comprehension of the context of assisted reproduction. <![CDATA[<B>Make-Believe play in autistic children</B>: <B>constraints and possibilities in the evolutionary perspective</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2009000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A constatação da presença universal da brincadeira na infância sugere que tal comportamento deva ter grande valor adaptativo para a espécie. Apesar de universal, a brincadeira sofre interferência do estado desenvolvimental do indivíduo. Crianças com autismo, por exemplo, apresentam dificuldades no brincar, o que nos leva a questionamentos sobre a natureza da sua brincadeira simbólica, se todo faz-de-conta necessariamente inclui teoria da mente e porque um fenômeno considerado universal surge de modo tão atípico no autismo. O artigo discute essas questões à luz da psicologia evolucionista, ilustrando relatos de brincadeiras espontâneas de crianças autistas coletados em instituições educacionais na cidade de Salvador (BA). Os resultados sugerem que os episódios de faz-de-conta envolvem freqüentemente a presença de objetos como apoio para o desenvolvimento da brincadeira. Tal fato está em acordo com a descrição de alguns autores sobre o desenvolvimento do faz-de-conta, com seu início mais sustentado por objetos e independente de metarepresentação.<hr/>The universal presence of play into the infancy suggests that this behavior must to have a great value adaptative to specie. Although universal, the play receive interference of developmental degree, as children with autism. The difficulties presented by autistic children on the play have came questions about the nature of symbolic play, if all make-believe include theory of mind and why a phenomenon universal emerge of differentiated way in the autism. The article discuss this questions to view of evolutionary psychology, illustrating relates of autistic children's spontaneous play collecting in educational institutions in the Salvador's City. The results suggests that the make believe episodes involves the presence of objects as supportive to developmental of the play. This fact is in accord with the description of some authors about the make-believe developmental, with the start more sustained for objects and independent of metarepresentation. <![CDATA[<B>Occupational stress in health professionals</B>: <B>a study with portuguese doctor's and nurse practitioners</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2009000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo analisa o stress ocupacional em 155 profissionais da área da saúde (exemplo: médicos e enfermeiros) a trabalharem em instituições hospitalares e centros de saúde da região norte de Portugal. Foram avaliadas as fontes de stress, o burnout, o coping proactivo, o comprometimento organizacional e a satisfação e realização profissional. Os resultados apontaram 15% de profissionais com experiências significativas de stress e 6% com problemas de exaustão emocional. As análises comparativas (MANOVA e teste t para amostras independentes) demonstraram maior tendência para problemas de stress ocupacional nos seguintes grupos: a) mulheres (embora os homens evidenciem maior despersonalização); b) enfermeiros mais novos e com menor experiência profissional; c) solteiros; d) classe profissional dos enfermeiros; e) profissionais que exercem funções em centros de saúde; f) profissionais com situações contratuais mais instáveis; e g) profissionais que realizam trabalho por turnos rotativos. No final, são apresentadas algumas indicações para a investigação futura.<hr/>This work analyzes occupational stress in 155 health professionals (example: doctors and nurses) from hospitals and health care centres in the north of Portugal. We evaluated the following variables: stress, burnout, proactive coping, organizational commitment and satisfaction/professional fulfilment. Results revealed significant stress experiences in 15% of the professionals and emotional exhaustion problems in 6%. Comparative analysis (MANOVA and t-test for independent samples) suggested a higher tendency to experience occupational stress in the following groups: a) females (although males showed more depersonalization problems); b) younger and less experienced professionals; c) single persons; d) nurses practitioners; e) professionals that worked in health care centres; f) those professionals with short-term working contracts; and g) the professionals working on a shift-basis system. At the end, we discuss some of the implications for future research of the present study. <![CDATA[<B>Creative playing and the childhood obesit</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2009000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en A obesidade infantil é uma das doenças mais preocupantes atualmente, o estudo de seus fatores psicológicos é escasso, podendo se vincular a características específicas do brincar. Este trabalho objetiva investigar se há algum prejuízo causado pela dificuldade de expressão da criatividade no brincar de crianças obesas e, em caso positivo, qual a sua natureza. Foram realizados cinco estudos de caso com meninos obesos entre 7 e 10 anos, de nível sócio-econômico médio e famílias intactas, com aplicação do Teste do Desenho da Figura Humana (DFH) e Teste de Apercepção Temática Infantil (CAT-A). Observou-se que a dificuldade das crianças em criar, simbolizar e brincar gerava sentimento de solidão e abandono. As figuras parentais foram vistas como ambivalentes, não suprindo as necessidades afetivas e a dependência dos filhos, mas exigindo sua autonomia. O comer compulsivo apresentou-se como única maneira de interagir com o ambiente, preenchendo a privação afetiva experienciada nas relações precoces.<hr/>Childhood obesity is one of the most preoccupying actual disorders. The study of its psychological factors is scarce; however, it may be associated to specific characteristics of playing. The present study aimed to investigate if there is any damage related to the difficulty of expressing creativity in obese children's playing, and, if so, its characteristics. Five case studies had been carried with between 7-10-year-old obese boys of average socioeconomic level and intact families. Two psychological tests were applied, the Draw-a-Person Test (DAP) and the CAT-A. The results suggested children's difficulties in creating, symbolizing and playing, leading to a feeling of solitude and abandonment. The parental figures had been seen as ambivalent and not able to satisfy children's needs and dependence, but demanding their autonomy, tough. Compulsory eating was presented as the only way to interact with the environment, by filling the affective privation experienced in precocious relations.