Scielo RSS <![CDATA[Estudos de Psicologia (Natal)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-294X20110003&lang=pt vol. 16 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Concepções de adolescentes de dois contextos sociais sobre a pena de morte</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo teve como objetivo conhecer as concepções sobre a pena de morte de adolescentes de dois contextos sociais diferentes. Participaram da pesquisa 220 adolescentes do sexo masculino, sendo 100 estudantes e 120 adolescentes em situação de exclusão social. Foi aplicado um instrumento que continha, dentre outras, a seguinte questão "O que você acha da pena de morte? Por quê?". De um modo geral, os resultados revelaram o predomínio de respostas desfavoráveis à aplicação da pena de morte. Quando comparados os dois grupos de adolescentes, constatou-se que os estudantes se dividiram entre favoráveis e desfavoráveis à aplicação da pena de morte e os adolescentes em situação de exclusão mostraram-se predominantemente desfavoráveis. No que tange aos argumentos utilizados pelos participantes do presente estudo, a favor ou contra a pena de morte, nota-se que são concepções semelhantes aos que vêm sendo utilizadas no meio científico e filosófico e nos estudos empíricos.<hr/>This study aimed to discover adolescents' conceptions on the death penalty from two different social contexts. About 220 male adolescents participated of this research, 100 students and 120 adolescents in social exclusion situation. An instrument was used which contained, among others, the following question: "What do you think about the death penalty? Why?" In general, results revealed the predominance of responses against the application of death penalty. When the two adolescent groups were compared, it was discovered that the students were divided in proponents and opponents to the application of death penalty, and the adolescents in exclusion situation demonstrated opposition to this issue. Concerning the arguments in favor or against the death penalty, those used by the participants of this study, it was highlighted that they were similar to scientific and philosophic conceptions and to empirical studies. <![CDATA[<b>Apoio social</b>: <b>percepção materna em contextos com diferentes graus de urbanização</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta pesquisa tem como objetivos: verificar as diferenças no apoio percebido por mães de três contextos de urbanização; analisar a correlação do apoio com dados sociodemográficos e com a qualidade do ambiente familiar; e estabelecer qual modelo de variáveis explica o apoio percebido em cada contexto. Ao total, 150 mães residentes em três contextos responderam um questionário sobre dados sociodemográficos, itens da qualidade de vida familiar atual e uma Escala de Apoio Social. Por meio de análises estatísticas, constataram-se diferenças significativas nas dimensões do apoio social, com melhor percepção nas dimensões Apoio Afetivo e Apoio Emocional para o Interior Leste e menor percepção do Apoio Material para a Capital. Nos modelos de regressão, as variáveis número de filhos e qualidade do ambiente familiar atual mostraram-se preditoras do apoio. Conclui-se que a qualidade do ambiente familiar tem importância no apoio e as características individuais e culturais devem ser consideradas ao se investigar o suporte social.<hr/>The present study aimed to investigate the differences in perceived social support for mothers of three contexts with distinct urbanization; to analyze the correlation of support with the quality of the family environment and to establish which variables models explain the perceived support in each context. A total of 150 mothers living in three contexts answered a questionnaire about sociodemographic data, items of current quality of family life and Scale of Social Support. Through the statistical analysis it has been found significant differences in dimensions of Social Support, with best perception of the Affective and Emotional support in Eastern context and lower perception for material support in the Capital. In regression models, the number of children and current quality of family life proved to be the predictors of support. It has been concluded that the quality of family environment is important in supporting and both individual characteristics and cultural characteristics should be considered when investigating social support. <![CDATA[<b>Regulação emocional em crianças com e sem sintomas de depressão</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo do presente trabalho é avaliar a regulação emocional de crianças com e sem sintomas de depressão. A amostra foi composta por 54 alunos de 3ª e 4ª séries do ensino fundamental, sendo 27 com sintomas depressivos (G1) e 27 sem sintomatologia (G2). Utilizou-se o Inventário de Depressão Infantil - CDI (Kovacs, 1992) e a Entrevista com Pranchas para Avaliação da Regulação Emocional de Alunos do Ensino Fundamental - EPRE (Cruvinel & Boruchovitch, 2004). Os resultados indicaram que os dois grupos relataram usar estratégias semelhantes para lidar com as diferentes emoções, no entanto, os alunos do G1 sentem mais frequentemente tristeza e raiva e têm mais dificuldade na percepção de emoções como tristeza, medo e alegria. Tendo em vista os resultados obtidos, discute-se a importância do desenvolvimento de programas orientados para a prevenção e, especialmente, para a intervenção em depressão na infância e na adolescência, visando não só reduzir a prevalência de depressão, mas também melhorar as estratégias de regulação emocional e depressão e o bem-estar psicológico dos alunos do ensino fundamental.<hr/>The purpose of the present study is to exame the emotional regulation of children with and without depressive symptoms. The sample was composed of 54 Basic Education students of 3rd and 4th grades. Of the total sample, 27 presented depressive symptoms (G1) and 27 did not (G2). Data was collected through Child Depressive Inventory - CDI (Kovacs, 1992) and an interview with questions to evaluate the emotional regulation of basic education pupils - EPRE (Cruvinel & Boruchovitch, 2004). Results evinced that both groups employ similar emotional regulation strategies. However, students with depressive symptoms not only reported more sadness and anger feelings, but also demonstrated more difficulty to identify their sadness, happiness and fear. Results are discussed in terms of the importance of implementing programs, not only devoted to prevent depression in childhood and adolescence, but also aimed at improving basic students well-being and emotional regulations strategies. <![CDATA[<b>Cuidadores de crianças com leucemia</b>: <b>exigências do tratamento e aprendizagem de novos comportamentos</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O câncer na faixa pediátrica representa um contexto de perdas, incertezas, dor física e diversas dificuldades para o paciente e seus familiares. O objetivo deste estudo foi investigar as demandas específicas vivenciadas por 30 cuidadores pediátricos, bem como comportamentos favoráveis adquiridos ao longo do semestre inicial de tratamento para leucemias, a partir de entrevistas semi-estruturadas aplicadas em dois momentos. Os resultados indicaram exigências específicas, como necessidade de maior atenção e monitoramento do paciente e aumento dos gastos financeiros. Houve relatos importantes sobre a aprendizagem de novos padrões de comportamento referidos como favoráveis, tais como aquisição de comportamentos mais adaptativos a demandas do ambiente, percepção de maior autoeficácia e atuação mais ativa no tratamento, aprendizagem sobre procedimentos médicos invasivos e destituição de crenças disfuncionais associadas ao câncer. O estudo aprofunda dados indicados na literatura e destaca a importância de mais intervenções psicossociais junto a pacientes pediátricos e cuidadores.<hr/>The pediatric cancer represents a context of losses, uncertainties, physical pain and several difficulties to the patient and family. The main goal of this study was to investigate specific demands experienced by 30 pediatric caregivers, as well as favourable behaviors acquired, along the first semester of leukemia treatment, using semi-structured interviews carried out in two moments. The results indicate specific demands, such as the need of more attention and patient monitoring, and the increase of financial costs. There were relevant reports about learning new behavioral patterns, referred as beneficial, such as the acquisition of more adaptative behaviors related to environmental demands, awareness of a higher self-efficacy and a more active role in treatment, learning related to invasive medical procedures and destitution of dysfunctional beliefs related to cancer. This study corroborates data indicated in literature and highlights the importance of more psychosocial interventions concerning pediatric patients and caregivers. <![CDATA[<b>Validade do conjunto de testes da habilidade de memória de curto-prazo (CTMC)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo analisa em nível exploratório a validade do CTMC, em termos de sua estrutura fatorial, validade convergente, validade discriminante e validade preditiva. Serão analisadas as respostas de 230 participantes que cursavam o ensino médio. Para investigar a estrutura fatorial foi usada a análise fatorial exploratória. Para investigar a validade convergente, divergente e preditiva foi usado o modelamento por equação estrutural. Os resultados apontam que os escores dos testes possuem adequada confiabilidade e validade. A estrutura fatorial dos itens dos testes indica a presença de três fatores especializados da memória de curto-prazo (Gsm). Os testes convergem para mensurar Gsm e divergem na mensuração de Gf. Gsm, medida pelo CTMC, prediz Gf.<hr/>This article is an exploratory study of CTMC validity. It investigates the CTMC factorial structure, and the convergent, divergent and predictive validity. Exploratory factor analysis was used to evaluate the factor structure of CTMC from 230 high school students' data. Structural equation modeling was used to evaluate the convergent, divergent and predictive validity. The result shows the reliability and validity of tests scores. The factorial structure of test items indicates three specialized factors of the short term memory (Gsm). Tests converge to measure Gsm while diverge to measure Gf. Gsm measured by CTMC predicts Gf. <![CDATA[<b>Ensinando professoras a analisar e interpretar dados como parte de uma análise de contingências</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo teve por objetivo ensinar três professoras de Educação Infantil a realizar parte de uma análise de contingências: a análise e a interpretação de dados sobre o comportamento de um aluno. Foram exibidos 14 filmes, os quais mostravam uma professora aplicando um método de análise de contingências a comportamentos considerados inadequados de um aluno, sendo tais comportamentos mantidos pela atenção da professora ou pela fuga de tarefas escolares. As participantes observaram e registraram a ocorrência ou não ocorrência do comportamento-alvo, o evento antecedente e a consequência, em intervalos de 30 segundos. Posteriormente, responderam a questões de análise e interpretação de dados. O procedimento foi composto por: Pré-teste; Ensino e Pós-teste. No Pré-teste, erraram a maioria dos registros, assim como as respostas às questões. No Pós-teste, acertaram praticamente todos os registros e as respostas, sugerindo-se a efetividade das estratégias utilizadas para ensiná-las a analisar e interpretar dados em um período relativamente curto.<hr/>The purpose of this study was to teach three school-teachers to perform part of a contingency analysis: the analysis and interpretation of data about a student's behavior. Fourteen movies were exhibited, which showed a teacher implementing a method of contingency analysis to a student's behaviors. These behaviors were maintained either by the teacher's attention or by escape from academic tasks. Participants observed and recorded the occurrence or non occurrence of the student's target behavior, the antecedent event and the consequence, at 30 second intervals. Afterwards, they answered questions on data analysis and interpretation. The procedure was composed by: Pre-test, Training Procedures and Post-test. On Pre-test, participants made mistakes in the majority of the records and answers to the questions. On Post-test, almost all the records and the answers were correct, which suggests the effectiveness of the training to teach them to analyze and interpret data in a relatively short time. <![CDATA[<b>Percepções sobre a paternidade</b>: <b>descrevendo a si mesmo e o próprio pai como pai</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tornar-se pai pode ser experienciado tanto como um momento repleto de novos significados, transformações e responsabilidades, como um movimento de reavaliação dos valores e da criação tida pelos seus próprios pais. O objetivo desta pesquisa foi investigar as experiências e sentimentos de pais em relação à própria paternidade e em relação aos próprios pais. Participaram deste estudo oito homens, pais primíparos, com idades entre 28 e 41 anos, que responderam a uma entrevista semiestruturada. A análise de conteúdo dos relatos revelou que os pais descrevem-se como participantes nas tarefas de cuidado, e também como pessoas atenciosas e preocupadas com a educação e a saúde de seu filho. Diferenças e semelhanças em relação ao próprio pai no modo de exercer a paternidade mostram que, ao mesmo tempo em que desejam reproduzir os acertos dos pais, também buscam não repetir os erros.<hr/>Becoming a father can be experienced both as a time replete with new meanings, transformations and responsibilities, as well as a period of re-evaluation of values and of own father childrearing behavior. The aim of this study was to investigate the experiences and feelings of fathers regarding their fatherhood and their own fathers. Participants were eight men, primiparous fathers, aged between 28 and 41 years who responded a semi-structured interview. Content analysis of the reports revealed that fathers describe themselves as participants in the tasks of caring, and also attentive and concerned with the child's education and health. Differences and similarities in relation to their own fathers childrearing practices show that, at the same time they want to reproduce their own fathers's succesfull behaviors, they also try to avoid what was considered mistakes. <![CDATA[<b>Estilo parental de origem e ansiedade em homens com histórico de agressão à parceira</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo investigou o estilo parental da família de origem do agressor conjugal e o nível de ansiedade de tal homem, comparando-os com dados de homens não agressores de idade, nível sócio-econômico, escolaridade e estado civil semelhantes. A amostra foi constituída por 20 agressores conjugais e 20 não agressores. Os instrumentos utilizados foram: Roteiro de Entrevista Individual Semi-Estruturada da Família de Origem do Agressor, Inventário de Estilos Parentais e o Inventário de Ansiedade Beck (BAI). Os grupos não se diferenciaram estatisticamente no que se refere à idade, escolaridade, renda e estado civil. Os grupos se diferiram estatisticamente nas duas variáveis analisadas: estilo parental de origem e ansiedade. Pode-se sugerir que a ansiedade, quando combinada com práticas parentais inapropriadas na família de origem, contribua para a agressão do parceiro íntimo. Futuros estudos com amostras maiores poderiam fortalecer tal relação.<hr/>The present study was aimed at investigating male batterers' family of origin's parental style, and its relationship with anxiety symptoms in such men, by comparing these variables with men without a history of domestic violence with similar age, socio-economic status, education and marital status. A sample of 20 batterers and 20 men without a violence history was utilized. The instruments in Portuguese included: a Batterer's Family of Origin Semi-Structured Interview, The Parental Style Inventory, and the Beck Anxiety Inventory (BAI). Both groups did not differ statistically in regards to age, socio-economic status, education and marital status. However, the groups were statistically different in terms of the variables family of origin's parental style and anxiety. It is suggested that anxiety, combined with family of origin's inappropriate parenting, may contribute to intimate partner violence. Future studies could further investigate this possibility using larger samples. <![CDATA[<b>Raça, racismo e saúde</b>: <b>a desigualdade social da distribuição do estresse</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A presente revisão explora os conceitos de raça e racismo, delimitando particularidades quanto ao perfil de saúde de indivíduos ou grupos submetidos à discriminação ou preconceito racial. Além disso, pretende-se levantar evidências da relação entre racismo e saúde a partir dos estudos sobre o estresse. Apresenta-se a desigualdade social como um poderoso fator na causação de iniquidades em saúde, o que fomenta disparidades em relação à prevalência de estresse. Sendo o racismo um elemento criador e mantenedor de estressores no âmbito das relações sociais, discorre-se sobre como a discriminação racial implica limitações fundamentais na vida dos indivíduos, o que impacta incisivamente na quantidade de estresse experienciada. Enfim, procurou-se sistematizar o conhecimento acerca das relações entre raça e saúde, investigando-se o impacto deletério do racismo sob o princípio da distribuição social do estresse.<hr/>This review exploits the concepts of race and racism and defines particularities for the health profile of individuals or groups subject to discrimination or racial prejudice. In addition, we intend to seek evidences of the relationship between racism and health from the studies on stress. It presents social inequality as a powerful factor in the causality of health inequalities, which generates disparities in the stress prevalence. Racism is a creator and sustainer element of stressors in the context of social relations, and it explains how racial discrimination provokes fundamental limitations in the individuals' life, which impacts broadly on the amount of stress experienced. We tried to systematize knowledge about the relationship between race and health, investigating the deleterious impact of racism on the principle of social distribution of stress. <![CDATA[<b>Intervenções com pais</b>: <b>da alteração das práticas educativas parentais à inclusão de variáveis de contexto</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A justificativa para o treino de pais repousa na premissa de que os problemas de comportamento são produto das contingências de reforçamento dispostas pelos pais. O presente trabalho discute aspectos importantes de alguns programas de intervenções com pais, atribuindo maior ênfase às famílias que concomitantemente se deparam com problemas de comportamento dos filhos e enfrentam conflitos conjugais. Partindo deste posicionamento, apresenta-se um retrospecto de como os programas com pais evoluíram até o momento atual, variáveis de contexto e suas relações com problemas de comportamento e resultados de intervenções e pesquisas que versam sobre intervenção com pais, que incluem como objetivos a redução de problemas de comportamento associada à modificação do relacionamento conjugal; e discussão de limitações e avanços para estudos futuros.<hr/>This paper aims to discuss aspects of some parent skills training program giving greater emphasis to families who concomitantly are faced with behavior problems and marital conflicts. From this view, discusses in the following section a retrospect, as the parent training program progressed until the present time; contextual variables and its relations with behavior problems and results of interventions; studies that include as objectives the reduction of behavior problems associated with the modification of conjugal relationship. In the end, the paper points out limitations and advances for further studies. <![CDATA[<b>Reforma psiquiátrica</b>: <b>integrando experiências brasileiras e espanholas no coidado integral e territorializado em saúde mental</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A justificativa para o treino de pais repousa na premissa de que os problemas de comportamento são produto das contingências de reforçamento dispostas pelos pais. O presente trabalho discute aspectos importantes de alguns programas de intervenções com pais, atribuindo maior ênfase às famílias que concomitantemente se deparam com problemas de comportamento dos filhos e enfrentam conflitos conjugais. Partindo deste posicionamento, apresenta-se um retrospecto de como os programas com pais evoluíram até o momento atual, variáveis de contexto e suas relações com problemas de comportamento e resultados de intervenções e pesquisas que versam sobre intervenção com pais, que incluem como objetivos a redução de problemas de comportamento associada à modificação do relacionamento conjugal; e discussão de limitações e avanços para estudos futuros.<hr/>This paper aims to discuss aspects of some parent skills training program giving greater emphasis to families who concomitantly are faced with behavior problems and marital conflicts. From this view, discusses in the following section a retrospect, as the parent training program progressed until the present time; contextual variables and its relations with behavior problems and results of interventions; studies that include as objectives the reduction of behavior problems associated with the modification of conjugal relationship. In the end, the paper points out limitations and advances for further studies. <![CDATA[<b>The present scene of welfare policies and psychiatric reform in Spain</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza la situación de la reforma psiquiátrica después de tres décadas de desarrollo en España. Se pregunta por los logros y fracasos; por el grado de implantación del modelo comunitario y de salud pública que inspiraron en su origen el proceso. Trata de explicar el por qué de las insuficiencias asistenciales, normativas y formativas. Las fortalezas, el gran desarrollo de recursos alternativos, y la pérdida de hegemonía del Hospital psiquiátrico; y las amenazas: los cambios producidos en la gestión de los servicios sociales y sanitarios, la creciente privatización de los servicios, la precarización teórica y los cambios en la demanda de la población.<hr/>The paper analyzes the situation of psychiatric reform after three decades of development in Spain. The achievements and failures are reviewed and the degree of implementation of the community model and public health, that originally inspired the process, is examinated. It tries to explain the reasons for care, policies and training deficiencies. The strengths are: the great development of alternative resources, and the loss of hegemony of the Psychiatric Hospital; and the threats: the changes in the management of the social and health services, the increasing privatization of services, the theoretical impoverishment and the changes in the demand of the population. <![CDATA[<b>Psychosocial rehabilitation: current perspectives and guidelines in the Psychiatric Reform</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se describen las etapas que ido atravesando la rehabilitación psicosocial en España, con especial atención a su paralelismo con la transformación de los servicios públicos de salud que se inició en 1986 con la promulgación de la Ley General de Sanidad (LGS) en 1986 y, especialmente, con el desarrollo de la Reforma Psiquiátrica que se inició formalmente con el Informe Ministerial para la Reforma Psiquiátrica (1985) y con la citada LGS. Se revisan los aspectos más relevantes del proceso de despliegue de los nuevos servicios de rehabilitación, y el nuevo escenario asistencial tras la publicación de la Estrategia en Salud Mental del Sistema Nacional de Salud (2007), incluyendo la rehabilitación laboral de personas con enfermedad mental, finalizando con una estimación de las perspectivas de futuro.<hr/>It describes the stages gone through psychosocial rehabilitation in Spain with special attention to parallels with the transformation of public health services that began in 1986 with the enactment of the General Health Law in 1986 and especially with the development of the Psychiatric Reform which began formally with the Ministerial Report for Psychiatric Reform (1985) and with the above GHL. We review the relevant aspects of the deployment process of new rehabilitation services, and the new stage of care following the publication of the Mental Health Strategy in the National Health System (2007), including the vocational rehabilitation of people with mental illness ending with an estimate of future prospects. <![CDATA[<b>Case management programs</b>: <b>successes, failures and future challenges</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los programas de continuidad de cuidados surgen a finales de los años 70 en EEUU, en respuesta a los problemas detectados durante del proceso de desintitucionalización de los hospitales psiquiátricos. Desde entonces, se han extendido por todo el mundo, con variaciones y peculiaridades según las regiones, convirtiéndose en piedra angular de la atención a las personas con enfermedad mental grave y persistente. En este artículo se revisa el origen de estos programas, su desarrollo a lo largo de más de treinta años, la filosofía que los ha guiado en su devenir, así como los éxitos y fracasos en su desarrollo.<hr/>The case management programs arise in the late 70's in the U.S., in response to problems identified during the process of deinstitutionalization of psychiatric hospitals. Since then, the case management and the assertive community treatment programs have spread throughout the world, with variations and particularities in different regions, becoming the cornerstone of the community care for people with severe and persistent mental illness. This article reviews the origins of these programs in U.S., their development for over thirty years around the world, the philosophy and objectives that have guided its evolution, as well as successes and failures in their development. <![CDATA[<b>Continuity of care programs</b>: <b>the example of Madrid Chamartin district</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presenta el programa de continuidad de cuidados del Centro de Salud Mental de Chamartín en Madrid, para ilustrar con una experiencia fuera del ámbito anglosajón donde surgen estos programas, la teoría expuesta en la primera parte acerca del surgimiento, desarrollo y filosofía de los programas de continuidad de cuidados. Se describen los recursos sanitarios, sociales y personales de los que dispone la población a la que va dirigido y la forma de intervención, con el tipo de actuaciones que se realizan. Por último, se señalan algunos riesgos en el desarrollo y mantenimiento de los programas de continuidad de cuidados.<hr/>The case management program of Chamartin Mental Health Center in Madrid is presented to illustrate with an experience outside the Anglo-Saxon context, where such programs arise, the theory advanced in the first part about the emergence, development and philosophy of continuity of care programs. Finally, some risks in the development and maintenance of continuity of care programs are pointed out. The health, social and staff resources are described, and also the population to be targeted, the form of intervention and the type of actions that are performed. Finally, we point out some risks in the development and maintenance of continuity of care programs. <![CDATA[<b>The network of mental health care in the hospital universitário Principe de Asturias in Madrid (Spain)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se describe la estructura y funcionamiento de una red pública de atención a la salud mental que cubre una población de 450.000 habitantes de la zona metropolitana este de Madrid. Se trata de una red que funciona como parte de un sistema público, universal y gratuito en el momento del pago, aunque tiene varios financiadores y parte de los proveedores son instituciones de titularidad privada que se financian mediante un concierto con la administración pública. Integra 26 dispositivos en los que trabajan 229 profesionales asignados a equipos interprofesionales. Además de las funciones asistenciales, la red desarrolla labores de docencia e investigación.<hr/>We describe the structure and functioning of a public mental health care network that covers a population of 450.000 inhabitants in the metropolitan east area of Madrid. It is a network that operates as part of a public, universal and without payment at the time of being attended National Health Service, although it is granted from several different public founders and some of the providers are private institutions employed by the public system. It includes 229 mental health professionals work in 26 integrated inter-professional teams. In addition to the functions of care, the network develops teaching and research work. <![CDATA[<b>Historical analysis of the psychiatric reform in Andalucia</b>: <b>the beginning and the proposed</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se expone en las páginas siguientes el proceso de transformación de los recursos psiquiátricos habido en la región de Andalucía, España. En este artículo se describe en primer lugar, las transformaciones realizadas en los últimos años de la etapa franquista, y cuya iniciativa se debió casi exclusivamente a las actividades organizadas por los profesionales frente a las Administraciones de las que dependían. En segundo lugar, el período posterior a la instauración de la democracia y que permitió y favoreció el desarrollo de políticas sanitarias que diseñaron e implantaron nuevos modelos de atención sanitaria general y de salud mental en particular.<hr/>The following paper talks about the transformation process of psychiatrics resources in Andalousia, Spain. This article firstly describes the transformations happened in the last years of the Franco disctatorship and whose initiatives were set, almost exclusively, by the professionals, instead of the authorities which they were depending on. Secondly, the following period to the establishment of the democracy allowed and helped the development of sanitary politics that draw and introduced new methods of sanitary general attention and particularly of mental health. <![CDATA[<b>Historical analysis of the psychiatric reform in Andalucia</b>: <b>mental health reform without asylums</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se expone en las páginas siguientes el proceso de transformación de los recursos psiquiátricos habido en la región de Andalucía, España. En esta segunda parte se analiza el desarrollo acaecido después de la desaparición del organismo creado para llevar a cabo la reforma. Así, se ofrece una visión crítica de la integración de los recursos de salud mental en el sistema sanitario general, del desmantelamiento completo de los hospitales psiquiátricos, de la creación de servicios sociales específicos para personas con trastornos mentales graves y de la situación actual de la salud mental "reformada", dando cuenta de los logros y de las dificultades de cada etapa de este extenso periodo de veinte años:1991-2011.<hr/>The following paper talks about the transformation process of psychiatrics resources in Andalucia, Spain. This second part analyzes the development that took place after the disappearance of the organism created to carry out the reform. It offers a critical approach to the incorporation of the mental health resources into the general sanitary system, to the complete extinction of the psychiatric hospitals, to the creation of specific social services for people suffering from serious mental disorder and to the present situation of the "reformed" mental health, informing about the goals and difficulties of each phase of these long twenty years: 1991-2011. <![CDATA[<b>The mental health unit for the homeless mentally ill</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo tiene como objetivo describir un programa de salud mental innovador que desde mayo de 2003 se viene realizando en la ciudad de Madrid. El objetivo del mismo es atender, acudiendo a su entorno, a las personas sin hogar que padecen enfermedades mentales graves y servir de puente hacia los servicios sociosanitarios de la red general a los que normalmente no tiene acceso. Se describen los modelos teóricos para esta atención (outreach, tratamiento comunitario asertivo y modelo de recuperación) y el trabajo diario que se realiza; así como, las dificultades y barreras que se enfrentan en un trabajo de estas características<hr/>The aim of this article is to describe an innovative mental health unit running in Madrid city since May 2003. The main purposes of this unit is to provide sociosanitary attention, going to their own enviroment- the streets-, to all those homeless persons suffering severe mental disorders. This unit provide a transitional care and engagment to mainstream social and sanitary services that usually they can't reach. It's described the theoretical models sustaining this work (outreach, Assertive Community treatment and Recovery) and also the team's daily practices. As well we described some of the challenges and barriers to face working in this particular job. <![CDATA[<b>Experiências espanholas e sua contribuição à rede de recursos psicossociais no Brasil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho visa apresentar algumas experiências e práticas no campo da atenção e reabilitação psicossocial voltadas ao portador de transtornos mentais desenvolvidos em três diferentes regiões da Espanha. Trata-se de um conjunto de ferramentas que vêm viabilizando mudanças consistentes na atenção em saúde mental, as quais se articulam em grandes eixos, pilares fundamentais do processo de reforma psiquiátrica tanto na Espanha quanto no Brasil: redefinição da gestão dos dispositivos institucionais; a perspectiva de continuidade de cuidados; atenção primária como porta de entrada e regulador do sistema; criação de unidades de retaguarda à crise e atenção às emergências e, principalmente, o investimento em programas de reabilitação e apoio comunitário contemplando alternativas de moradia e trabalho.<hr/>This paper presents some experiences and practices in the field of psychosocial rehabilitation and attention directed to mental disorder developed in three different regions of Spain. This is a set of tools that make possible consistent changes in mental health care, which are linked into long lines, pillars of the psychiatric reform process both in Spain and in Brazil: redefining the management of institutional arrangements, the prospect continuity of care, primary care as the gateway and system regulator, the creation of units behind the crisis and attention to emergencies and, especially, investment in rehabilitation programs and community support contemplating alternative housing and work <![CDATA[<b>The Alonso Quijano of Madrid Association</b>: <b>social participation in mental health</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo recoge las experiencias personales y asociativas con la Asociación Alonso Quijano de Madrid que he vivido desde el año 2002. La Asociación Alonso Quijano está inscrita en el registro de Asociaciones de la Comunidad de Madrid, se fundó en el año 1999. La Asociación Alonso Quijano es una Asociación para acompañar, apoyar y reflexionar en la experiencia de la locura. Desde su fundación el rol que asumen los participantes es el de ciudadanos con los mismos derechos y obligaciones y sin poner etiquetas. Es una asociación donde la participación de las personas con problemas de salud mental es muy relevante.<hr/>This article, brings together, the individual and collective experiences that I had the opportunity to experience with the Alonso Quijano of Madrid Association since 2002. The Alonso Quijano Association is registered in the Official Association Register of the Madrid Local Government,and was established in 1999. Alonso Quijano Association is an association to monitor, support and reflect on the experience of madness. Since its origins, the members asume the rol of citizens with the same rights and obligations without labelling anybody. It is an association where the involvement of people with mental health problems is very important. <![CDATA[<b>Radio Days. the effort to recovery</b>: <b>the radio as integration</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2011000300022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde el Centro de Rehabilitación Psicosocial ("CRPS") Los Cármenes (inscrito dentro de la Red Pública de Atención Social para Personas con Enfermedad Mental Grave y Duradera, dependiente de la Consejería de Familia y Asuntos Sociales de la Comunidad de Madrid (www.comunidad.org); gestionado por Instituto de Trabajo Social y Servicios Sociales (INTRESS), se desarrolla desde el 2004 un proyecto que consiste en la realización del programa de radio comunitaria "Ábrete Camino". La metodología, basada en los valores clave de la recuperación, permite que los/as participantes sean cada vez más protagonistas, tanto en el programa como en sus vidas. Ellos/as mismos/as nos cuentan su experiencia a través de un debate en directo en una de sus emisiones. Valoran la experiencia como muy positiva, siendo una actividad significativa en su proyecto vital.<hr/>From the Center for Psychosocial Rehabilitation ("CRPS") Los Cármenes (registered in the Public Network of Social Care for People with Severe and Enduring Mental Illness, under the Ministry of Family and Social Affairs of the Community of Madrid, operated by Intress ), developed since 2004 a project that consists in making community radio program " Ábrete Camino". The methodology, based on the core values of the recovery, allowing the participants to be increasingly more players in both the program and in their lives. They have experience through a live debate in one of their broadcasts.