Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação Especial]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-653820180002&lang=en vol. 24 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[The Social View of the Intellectual Disability in Rural Schools from the Concepts of Identity And Difference]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200161&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Este estudo teve como objetivo discutir o olhar social em escolas do campo sobre a deficiência intelectual. Para tanto, a pesquisa realizada seguiu uma abordagem qualitativa e teve como procedimento metodológico o Estudo de Caso. Para coleta dos dados, utilizaram-se questionários, observações, registro fotográfico e análise de documentos escolares. Neste texto, apresentam-se os dados da análise de documentos e um recorte do questionário respondido pelos professores da sala regular. Participaram 31 professores das 3 escolas do campo analisadas. Os resultados apontam que o tipo de deficiência encontrado nas escolas é somente intelectual. Os dados dos questionários indicam a perspectiva de os professores considerar que outros alunos da sala de aula necessitariam de atendimento pedagógico diferenciado. A partir da análise das matrículas, realizadas sem laudo médico e tendo em vista a percepção dos professores, pode-se pressupor que, em algumas vezes, o ambiente escolar produz socialmente a deficiência intelectual, porque não considera a heterogeneidade dos indivíduos no tocante à aprendizagem e, também, dentro da perspectiva acadêmica, cria barreiras que limitam a participação das pessoas com deficiência nesse ambiente. Muitas vezes a limitação para aprendizagem de um aluno não é endógena, mas ocasionada por falta de estratégias adequadas do ambiente escolar. Assim sendo, não se deve determinar uma patologia aos alunos pelas suas dificuldades e especificidades de aprendizagem, porque isso é produzir socialmente a Deficiência Intelectual.<hr/>ABSTRACT: The aim of this study was to discuss the social view in rural schools about the intellectual disability. Therefore, the research followed a qualitative approach and it adopted as a methodological procedure the Case Study. For data collection, questionnaires were used as well as observations, photographic register and school documents analysis. In this text, the data of the documents analysis and a cut of the questionnaire answered by the teachers of the regular classroom are presented. Thirty-one teachers from three rural schools of a municipality in the hinterland of the state of São Paulo, Brazil, took part in this research. The results show that the kind of disability found in these schools is just intellectual. The data of the questionnaires indicate the perspective of the teachers in considering that other students of the classroom would need differentiated pedagogical service. From the analysis of the enrollments, performed without a medical report, and in view of the teachers’ perception, we can assume that, sometimes, the school environment socially produces the intellectual disability, because it does not consider the heterogeneity of the individuals concerning the learning, and also, inside the academic perspective, it creates barriers that limit the participation of people with disability in this environment. Many times the limitation for a student learning is not endogenous, but it happens due to lack of adequate strategies in the school environment. Thus, no pathology should be given to students due to their difficulties and specificities of learning, because this is to produce socially Intellectual Disability. <![CDATA[Postural Control in Children with Down Syndrome: Evaluation of Functional Balance and Mobility]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200173&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O atraso do desenvolvimento motor em crianças com Síndrome de Down (SD), em consequência das características e da presença dos distúrbios associados, pode levar à lentidão na aquisição ou a limitações das habilidades funcionais. Assim, este estudo teve como objetivo caracterizar o equilíbrio e a mobilidade funcional de crianças com SD, uma vez que possibilitam a execução de atividades do cotidiano. O estudo transversal com amostra de conveniência foi realizado com crianças com SD, confirmado por cariótipo, na faixa etária entre oito e 12 anos. A avaliação do controle postural foi realizada com dois instrumentais: Escala de Equilíbrio Pediátrica (EEP) e Teste de Alcance (TA). Foram avaliados 21 participantes com SD, 12 (57%) meninos e nove (43%) meninas, mediana de idade de 10 [8-11] anos. O escore obtido na EEP foi de 53 (51-54). A distância obtida no TA foi de 19 cm (17-23,5). Os resultados mostraram que a realização de atividades funcionais foi pouco afetada, conforme a mediana do escore na EEP; no entanto, alguns participantes pontuaram entre 48 a 51. As medidas atingidas no TA implicam redução da mobilidade funcional.<hr/>ABSTRACT: The delay in motor development in children with Down Syndrome (DS), as a consequence of the characteristics and presence of associated disorders, may lead to slowness in the acquisition or limitations of functional abilities. Thus, this study aims to characterize the balance and functional mobility of children with DS, since they enable the execution of daily activities. The cross-sectional study with sample convenience was performed with children with DS, confirmed through karyotype, between the ages of 8 and 12 years old. The evaluation of postural control was performed with two instruments: Pediatric Balance Scale (PBS) and Reach Test (RT). Twenty-one participants with DS, 12 (57%) boys and nine (43%) girls, median age of 10 [8-11] years old, were evaluated. The score obtained in the PBS was 53 (51-54). The distance obtained in the RT was 19 cm (17-23.5). The results showed that the performance of functional activities was little affected, according to the median of the score in the PBS; however, some participants scored between 48 to 51. The measurements obtained in the RT imply a reduction in functional mobility. <![CDATA[Strategies of Physical Education Teachers to Promote the Participation of Students with Hearing Impairment in Classrooms]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200183&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Este estudo objetivou analisar as estratégias de sucesso utilizadas por professores de Educação Física para promover a participação de alunos com deficiência auditiva nas mesmas atividades que os demais alunos da turma. Três professores de Educação Física do Ensino Fundamental (1° ao 5° ano) e as suas respectivas turmas em que havia um aluno com deficiência auditiva participaram do estudo. Quatro filmagens foram realizadas em cada turma, totalizando 12 aulas registradas. A análise dos filmes baseou-se na Análise Microgenética, indicada para estudar processos de mudança, orientada aos detalhes e ao recorte de episódios interativos. A partir das filmagens, cinco tipos de estratégias de sucesso foram identificadas: 1) Estratégias Prévias; 2) Estratégias de Auxílio por meio de Colega Tutor; 3) Estratégias para o Ensino da Atividade; 4) Estratégias que Decorrem da Resposta ou da Ação do Aluno; e, 5) Estratégias para a Comunicação. Conclui-se que, para criar condições favoráveis à participação de alunos com deficiência auditiva em aulas de Educação Física, foram necessárias estratégias direcionadas a diferentes aspectos de uma mesma aula. As estratégias de sucesso foram ações que tinham uma finalidade voltada ao ensino, atingiram a funcionalidade do aluno e respeitaram as características, as necessidades e as potencialidades desse aluno.<hr/>ABSTRACT: This study aimed to analyze the successful strategies used by Physical Education teachers to promote the participation of students with hearing impairment in the same activities as the other students of the classes. Three Physical Education teachers of Elementary School (1st to 5th grade) and the respective classes in which there was a student with hearing impairment participated in the study. Four footages were conducted in each class, resulting in a total of 12 recorded classes. The analysis of the filming was based on the Microgenetic Analysis indicated to study the processes of change, detail-oriented and cutting-edge interactive episodes. From the filming, five types of successful strategies were identified: 1) Prior Strategies; 2) Aid Strategies through a Peer Tutor; 3) Strategies for the Teaching of the Activity; 4) Strategies Arising from Student Response or Action; and 5) Strategies for Communication. We concluded that, for creating favorable conditions in the participation of students with hearing impairment in Physical Education classes, strategies were necessary for different aspects of the same class. Successful strategies were actions that had a teaching purpose, reached the student’s functionality and respected the characteristics, the needs and the potentialities of this student. <![CDATA[Children with Physical Disability, Down Syndrome and Autism: Comparison of Family Characteristics in the Maternal Perspective in Brazilian Reality]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200199&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O presente estudo teve por objetivo identificar e comparar as necessidades familiares e o suporte social das famílias de crianças com deficiência física, síndrome de Down e autismo, na perspectiva das mães. Participaram da pesquisa 60 mães de crianças com deficiência na faixa etária de 7 meses a 6 anos de idade, que foram divididas em três grupos: G1(DF) formado por 20 mães de crianças com deficiência física, G2(SD) formado por 20 mães de crianças com síndrome de Down e G3(A), com 20 mães de crianças com autismo. A coleta de dados ocorreu nas residências das mães e/ou nas dependências de uma universidade. Os instrumentos utilizados como medidas avaliativas foram: o Questionário de necessidades familiares (QNF) e o Questionário de suporte social (QSS). A análise dos dados foi por meio de média e de desvio padrão. Para comparação dos grupos, foi realizado teste-t. Como resultados, relacionado às necessidades, identificaram-se diferenças estatisticamente significativas, como, por exemplo, o G1 apresentou diferenças significativas em relação ao G2 e G3 nas necessidades financeiras. O G2 frente às necessidades de apoio e de funcionamento da vida familiar, e G3 no que diz respeito a explicar a situação do filho e do desenvolvimento do filho. Com relação ao suporte social, o G2 apresentou maior número de pessoas suportivas, seguido do G3 e G1, porém o G1 mostrou-se mais satisfeito com o tipo de suporte recebido. Conclui-se que o estudo pode contribuir para conhecimento das principais necessidades e do suporte que as famílias de crianças com diferentes deficiências possuem.<hr/>ABSTRACT: This study aimed to identify and compare the family needs and social support of families of children with physical disability, Down Syndrome and Autism from the perspective of the mothers. A total of 60 mothers of children with disability ranging from 7 months to 6 years of age participated and were divided into three groups: G1 (PD) consisting of 20 mothers of children with physical disability, G2 (DS) consisting of 20 mothers of children with Down Syndrome and G3 (A) made up of 20 mothers of children with Autism. Data collection took place in the mothers’ homes and/or on the premises of a university. The instruments used for evaluative measures were: the Family Needs Questionnaire (FNQ) and the Social Support Questionnaire (SSQ). Data analysis was performed by the mean and standard deviation. A t-test was performed to compare the groups. As for results, related to the needs, significant statistical differences were identified, as follows: G1 presented significant differences in relation to G2 and G3 with regard to financial needs. G2 in relation to the needs of support and functioning of family life and G3 with regard to explaining the situation of the child and child development. Regarding social support, G2 presented a greater number of supportive people, followed by G3 and G1, but G1 was more satisfied with the type of support received. It was concluded that the study may contribute to the knowledge of the main needs and support that families of children with different disabilities have. <![CDATA[Teacher’s Emotions in Relation to the School Inclusion Process: a Systematic Review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200217&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: A efetivação do processo de inclusão escolar no Brasil envolve diversas questões referentes ao professor e às práticas pedagógicas. Embora tradicionalmente tenha sido dada mais atenção aos aspectos de formação e de capacitação intelectual, também é necessário compreender como os aspectos emocionais do professor repercutem sobre sua prática em sala de aula. Nesse sentido, este estudo teve o objetivo de realizar uma revisão sistemática nas publicações nacionais indexadas na base SciELO sobre as emoções do professor frente ao processo de inclusão escolar, no âmbito do Ensino Fundamental. A busca sistemática resultou na seleção de 10 artigos. Não foi localizado nenhum artigo com foco específico nas implicações dos aspectos emocionais do professor durante a inclusão escolar. Os estudos apontaram a presença de diversas emoções/afetos/sentimentos, tanto em relação ao trabalho pedagógico como em relação ao aluno com necessidades educacionais especiais. As emoções mais frequentemente mencionadas foram: impotência, insegurança, medo, angústia, desamparo e isolamento. Em geral, essas emoções foram relacionadas ao despreparo do professor para realizar o trabalho sob a perspectiva inclusiva. Foram ainda citadas emoções relacionadas ao vínculo entre professor e aluno (como amor, carinho e progresso), à necessidade educacional especial dos alunos (como medo e pena) e também vinculadas ao exercício da prática profissional (como desânimo, despreparo e solidão). A revisão sistemática aponta para a necessidade de mais investigações da temática, bem como a necessidade de criação de espaços para a expressão e a valorização das emoções do professor, contribuindo, dessa forma, para a efetivação da inclusão escolar.<hr/>ABSTRACT: The effectiveness of the process of school inclusion in Brazil involves several questions concerning the teacher and pedagogical practices. Although more attention has traditionally been given to the aspects of education and intellectual empowerment, it is also necessary to understand how teacher’s emotional aspects reverberate across his/her practice in the classroom. In this sense, this study had the objective of carrying out a systematic review in the national publications indexed in the SciELO database on the teacher’s emotions regarding the process of school inclusion, within the framework of Elementary Education. The systematic search resulted in the selection of ten papers. There were not any papers found with specific focus on the implications of the teacher’s emotional aspects during school inclusion. The studies pointed out the presence of several emotions/affections/feelings, both in relation to the pedagogical work and to the student with special educational needs. The most frequently mentioned emotions were: impotence, insecurity, fear, anguish, helplessness and isolation. In general, these emotions were related to the teacher’s unpreparedness to perform the work in the inclusive perspective. Emotions related to the bond between teacher and student (such as love, affection and progress), to the special educational needs of students (such as fear and pity) and also related to the exercise of professional practice (such as dismay, unpreparedness and loneliness) were also mentioned. The systematic review points to the need for further investigation on this theme, as well as the need to create spaces for the expression and valorization of the teacher’s emotions, thus contributing to the effectiveness of school inclusion. <![CDATA[Translation and Transcultural Adaptation of the Self-Efficacy Scale for Teachers of Students with Autism: Autism Self-Efficacy Scale for Teachers (Asset)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200229&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: A percepção de autoeficácia docente em relação à prática profissional pode interferir na escolarização de alunos com autismo e afetar a motivação e a atuação do professor frente às situações desafiantes do processo de inclusão desse alunado. A Autism Self-Efficacy Scale for Teachers (ASSET) avalia as crenças de autoeficácia dos professores em sua capacidade para desempenhar tarefas docentes no ensino de alunos com autismo. Nesse contexto, este estudo verificou indicadores de equivalência semântica resultantes do processo de tradução e adaptação transcultural da escala ASSET para a língua portuguesa do Brasil e verificou indicadores de clareza e compreensão dessa versão em português mediante estudo piloto. Os procedimentos metodológicos envolveram a tradução da escala para a língua portuguesa e retrotradução para a língua inglesa; análise de equivalência semântica, avaliação de especialistas das etapas anteriores e adaptação da escala de pontuação; verificação de clareza e compreensão da escala mediante estudo piloto para consolidação de versão final. A versão da escala ASSET em português mostrou indicadores adequados de equivalência denotativa e conotativa após as etapas de tradução, retrotradução e análise da equivalência semântica. Isso possibilitou a sistematização da versão síntese do instrumento com poucas modificações para atender tanto às adequações semânticas em relação à versão original quanto aos ajustes culturais, na etapa de avaliação dos especialistas e adaptação da pontuação. No estudo piloto, a versão síntese foi avaliada como adequada pela maioria dos professores. Na versão final da escala, foram incluídas sugestões dos participantes a partir do estudo piloto, considerando as adequações tanto de vocabulário coloquial quanto de manutenção do efeito de cada item na cultura brasileira. Sugerem-se novos estudos que avaliem outras propriedades psicométricas da ASSET.<hr/>ABSTRACT: The teaching self-efficacy perception in relation to the professional practice may interfere in the schooling process of students with autism and may influence the motivation and performance of the teacher’s response to the challenging situations of these students’ inclusion process. The Autism Self-Efficacy Scale for Teachers (ASSET) evaluates the self-efficacy beliefs of teachers in their ability to perform teaching tasks with students with autism. In this context, this study verified indicators of semantic equivalence resulting from the process of translation and transcultural adaptation of the ASSET scale into the Portuguese language of Brazil and verified indicators of clarity and comprehension of this version in Portuguese through a pilot study. The methodological procedures involved the translation of the scale into the Brazilian Portuguese language and back-translation into English; analysis of semantic equivalence; evaluation of experts of the previous steps and adaptation of the scoring scale; verification of clarity and comprehension of the scale through the pilot study for consolidation of the final version. The ASSET Portuguese version of the scale showed adequate indicators of denotative and connotative equivalence after the stages of translation, back-translation and analysis of semantic equivalence. This made the systematization of the synthesis version of the instrument with few modifications possible in order to meet both the semantic adequacy in relation to the original version and the cultural adjustments, in the stage of expert evaluation and score adaptation. In the pilot study the synthesis version was evaluated as adequate by most teachers. In the final version of the scale, participants’ suggestions were included from the pilot study, considering the adequacy of both colloquial vocabulary and the maintenance of the effect of each item in Brazilian culture. We suggest new studies that evaluate other psychometric properties of the ASSET. <![CDATA[The Place of the Education of the Deaf in Theses and Dissertations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200247&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: A educação de surdos orienta-se, sobretudo, segundo uma política educacional inclusiva. No entanto, a proposta de inclusão de surdos em sistemas regulares de ensino tem sido fortemente contestada pela comunidade surda, que, em razão das particularidades linguísticas e culturais dos surdos, reivindica o direito de os surdos estudarem com seus pares, em escolas ou classes específicas para surdos, segundo uma perspectiva bilíngue. Observa-se uma tensão no campo, presente também nas políticas educacionais vigentes. O presente trabalho tem como objetivo identificar qual o lugar da educação de surdos defendido nas dissertações e nas teses sobre o tema educação de surdos. Assim, de natureza bibliométrica, elegeu-se como fonte de informação a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. De acordo com os critérios de inclusão e exclusão estabelecidos, foram analisadas, na íntegra, 62 dissertações de Mestrado e oito teses de Doutorado. Os resultados indicaram um percentual análogo de estudos que apontaram, de um lado, a escola regular, e, de outro, a escola ou classe específica para surdos como o lugar mais apropriado para a sua escolarização, revelando que a questão do lugar da educação de surdos é ainda controversa e não consensual no campo.<hr/>ABSTRACT: The education of the deaf is, above all, oriented according to an inclusive education policy. However, the proposal of inclusion of deaf students in regular educational systems has been strongly contested by the deaf community, which, because of the linguistic and cultural particularities of the deaf, claims the right of the deaf to study with their peers in specific schools or classes, according to a bilingual perspective. Tension in this field is observed, which is also present in current education policies. This work aims to identify the place of the education of the deaf defended in theses and dissertations about the theme education of the deaf. Thus, of bibliometric approach, the Brazilian Digital Library of Dissertations and Theses was chosen as the source of information. According to the criteria of inclusion and exclusion established, 62 Master’s theses and eight Doctoral dissertations were analyzed in detail. The results indicated an analogous percentage of studies that pointed out, on the one hand, the regular school, and, on the other hand, the specific school or class for the deaf as the most appropriate place for their schooling, revealing that the issue of the place of the education of the deaf is still controversial and not consensual in the field. <![CDATA[Social Skills in Undergraduate Students with Different Experiences of Preparation for Work]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200261&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Este estudo teve como objetivos: a) comparar o repertório de habilidades sociais de alunos da Licenciatura em Educação Especial da UFSCar que participaram de estágio curricular obrigatório e/ou do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) com o de alunos que não vivenciaram tais experiências; b) comparar o repertório de habilidades sociais dos alunos que trabalharam com o dos que nunca trabalharam; c) correlacionar o repertório de habilidades sociais e variáveis sociodemográficas. A pesquisa ocorreu na universidade, contou com a participação de 75 alunos, com faixa etária entre 18 e 50 anos, sendo 66 do gênero feminino e nove do masculino. Os alunos responderam individualmente ou em grupo ao questionário inicial, questionário socioeconômico e Inventário de Habilidades Sociais. Foram utilizados três testes estatísticos, sendo o Teste t para comparar as habilidades sociais dos participantes que já trabalharam com o dos alunos que nunca trabalharam; o ANOVA para comparar as habilidades sociais entre os grupos; e a correlação de Pearson para verificar correlações entre as variáveis sociodemográficas e habilidades sociais. O estudo aponta melhores resultados entre os alunos que participaram de estágio com diferença estatisticamente significativa para o fator “Autoexposição a desconhecidos e situações novas” e melhor avaliação no fator “Autocontrole da agressividade” entre os que trabalharam. Assim, infere-se que as experiências práticas de estágio e PIBID têm potencial para auxiliar os alunos no aprimoramento de seu repertório de habilidades sociais. Contudo, essas contribuições poderiam ser mais robustas se tais habilidades fossem trabalhadas intencionalmente em disciplinas específicas.<hr/>ABSTRACT: This study aimed to: a) compare the repertoire of social skills of students from the Teaching Undergraduate Program in Special Education at the Federal University of São Carlos, who participated in the compulsory curricular internship and/or the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (known as PIBID) with students who did not have such experiences; b) compare the repertoire of social skills of students who worked with those who have never worked; c) correlate the repertoire of social skills and sociodemographic variables. The research took place in the University, with the participation of 75 students, aged between 18 and 50 years, with 66 being of the feminine gender and nine of the masculine. The students answered individually or in groups to the initial questionnaire, socioeconomic questionnaire and Social Skill Inventory. Three statistical tests were used, the t-Test to compare the social skills of the participants who had already worked with the students who never worked; ANOVA to compare the social skills among the groups; and the Pearson correlation to verify correlations among the sociodemographic variables and social skills. The study points out better results among the students who participated in the internship with a statistically significant difference for the ‘Self-exposure to strangers and new situations’ factor and a better evaluation of the ‘Self-control of aggressiveness’ factor among those who worked. Thus, it is inferred that practical internship and PIBID experiences have the potential to assist students in improving their repertoire of social skills. However, these contributions could be more robust if such skills were intentionally worked out in specific disciplines. <![CDATA[Resolutions of the State of São Paulo and the Interlocutor Teacher: Implications for Education of the Deaf]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200277&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Desde 2005, a presença de Tradutores e Intérpretes de Libras tornou-se obrigatória nos espaços escolares que possuem alunos surdos matriculados. No entanto, até hoje, esse cargo não foi criado pelo estado de São Paulo e essa função tem sido exercida pelo então denominado Professor Interlocutor (PI). Este artigo descreve uma pesquisa documental que teve como objetivo analisar as Resoluções da Secretaria Estadual de Educação de São Paulo relativas à formação e à contratação desse profissional. Os resultados permitem afirmar que os dispositivos legais estaduais demonstram desconhecimento sobre a complexidade que envolve as atividades do PIs e, como consequência, mantém-se omissa às especificidades linguísticas, culturais e educacionais dos surdos, excluindo-os, dessa forma, do acesso à educação.<hr/>ABSTRACT: Since 2005, the presence of Brazilian Sign Language Translators and Interpreters has become compulsory in school spaces where deaf students are enrolled. However, until now, this post has not been created by the State of São Paulo and this job position has been fulfilled by the so called Interlocutor Teacher (IT). This paper describes a documentary research, whose objective was to analyze the Resolutions of the State Department for Education of São Paulo regarding the education and hiring of this professional. The results allow us to affirm that the state legal provisions demonstrate a lack of knowledge about the complexity involved in the activity of ITs, and, as a consequence, it remains silent to the linguistic, cultural and educational specificities of the deaf students, excluding them from access to education. <![CDATA[Socialization Goals and Action Strategies of Mothers of Children with Suspected Autism Spectrum Disorder]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000200293&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: A presente pesquisa teve como objetivo principal investigar as metas de socialização e estratégias de ação de mães de crianças com suspeita de Transtorno do Espectro Autista (TEA). Participaram desta pesquisa 20 mães de crianças com TEA com idade de zero a seis anos, que recebem atendimento em um centro especializado. Para coleta de dados, utilizou-se uma entrevista de metas de socialização e um questionário sociodemográfico. Para o tratamento dos dados da entrevista, utilizou-se da técnica de Análise de Conteúdo. Os resultados indicaram que, como meta de socialização, a categoria de autoaperfeiçoamento, que está relacionada à autonomia e à independência, foi significativamente a mais almejada. Com relação às estratégias de ação, as mais utilizadas pelas mães foi à centrada em si, que se refere ao papel dos genitores como modelo. Dessa forma, os resultados contribuem com a literatura da área e corrobora com a importância de esclarecer sobre as características de desenvolvimento da criança com TEA para os pais e como eles podem agir em prol da autonomia da criança. Ao levar em conta a visão inexplorada atual da sociedade com relação ao TEA, este estudo tem o intuito de proporcionar o repensar sobre as estratégias que possibilitam qualidade de vida à criança.<hr/>ABSTRACT: The main objective of the present research was to investigate the socialization goals and action strategies of mothers who have children with suspected Autism Spectrum Disorder (ASD). Twenty mothers of children with ASD aged from zero to six years, who receive care in a specialized center, participated in this study. For data collection, an interview about socialization goals and a socio-demographic questionnaire were used. For the treatment of the interview data, the Content Analysis technique was used. The results indicated that the category of self-improvement, which is related to autonomy and independence, was significantly the most desired goal of socialization. Regarding action strategies, the most used by the mothers was self-centeredness, which refers to the role of the parents as a model. In this way, the results contribute to the literature of this area and corroborates the importance of clarifying the developmental characteristics of the child with ASD for the parents and how they can act in favor of autonomy of the child. Taking into account the current unexplored view of society regarding ASD, this study aims to provide a rethinking of the strategies that make the child’s quality of life possible.