Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Educação Especial]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-653820160001&lang=es vol. 22 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial<sup>I</sup>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Zero-to-Three-Year-Old Children Education and Special Education: a Critical Analysis of Documents Guiding Preschool Education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: a creche que oferece uma educação de qualidade tem importante papel na promoção do desenvolvimento. A creche, enquanto parte da educação básica, deve incorporar a Educação Especial dando oportunidades educacionais às crianças com deficiência, transtornos globais do desenvolvimento e altas habilidades/superdotação. Após leitura crítica dos documentos oficiais que norteiam a educação básica, objetivamos responder às seguintes questões: como a creche é tratada nesses documentos? Eles têm garantido o atendimento a modalidade Educação Especial nessa fase? Que contribuições são ainda necessárias para que a educação na creche atenda de maneira eficiente a todas as crianças? Verificamos a falta de referência à faixa etária de zero a três anos e ao atendimento ao público da Educação Especial. São vários os fatores que interferem para a qualidade da Educação Infantil que contemple a educação para todos, dentre eles conceituais, de recursos físicos, materiais e humanos. Portanto, há necessidade de discutir o papel da creche e da Educação Especial nessa fase, garantindo os pressupostos que visam proporcionar desenvolvimento integral a todas as crianças.<hr/>ABSTRACT: Nursery schools that offer quality education have an important role in promoting the development of 0-to-3year-old children. The nursery school, as part of preschool education, must incorporate special education, providing educational opportunities to children with disabilities, global developmental disorders and giftedness. After a critical analysis of official documents that guide preschool education, we aimed to answer to the following questions: how is the nursery school portrayed and treated in these documents? Have they secured special education services at this stage? What kind of contributions are still needed for education in nursery schools to be efficient to all children? We verify the absence of references to the 0-to-3 year-old group and special education service. There are several factors which contribute to the quality of early childhood education that promote education for all, such as conceptual factors, physical, human and material resources. There is a need to discuss the role of nursery schools and special education at this stage, ensuring presumptions aimed to provide integral development for all children. <![CDATA[The Way to School for Students with Disabilities: Accessible School Bus in Living Without Limits Program]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100027&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: este estudo exploratório objetiva analisar a situação da política pública de transporte escolar urbano acessível, implantada para contribuir com o acesso dos estudantes com deficiência ou mobilidade reduzida, que estão fora da escola da Educação Básica. Nesse contexto, são analisados os objetivos, estratégias e financiamento do projeto do ônibus escolar acessível do Programa Caminho da Escola, no contexto do Plano Nacional dos Direitos da Pessoa com Deficiência - Viver sem Limite, tendo por referência a meta 4 e a estratégia 4.6 do novo Plano Nacional de Educação. Realizou-se uma pesquisa documental para abordar as condições de acesso dos estudantes com deficiência à escola e apresentar o histórico da política educacional, identificando seus investimentos e sua abrangência.<hr/>ABSTRACT: The objective of this exploratory study is to analyze the situation of public policies on accessible school buses, which were set to contribute to access of students with disabilities or reduced mobility, who are excluded from K-12 schools. In this context, the objectives, strategies and financing of the accessible school bus of "Way to School Program" are analyzed, in the context of the National Plan of Rights of Persons with Disabilities - Living without Limits, with reference to the goal 4 and 4.6 strategy of the new National Education Plan. We conducted document research to address the conditions students with disabilities have to access to school and present the history of educational policy, identifying its investments and its scope. <![CDATA[The Efficacy of a Training Program on Trampolines in Motor Proficiency of Children with Autism Spectrum Disorder]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100039&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: crianças com transtorno do espectro do autismo (TEA) apresentam um desempenho motor inferior às crianças em geral. Com este estudo pretende-se avaliar a eficácia de um programa de treino de trampolins, com a duração de 20 semanas, na proficiência motora e índice de massa corporal (IMC) de crianças com TEA. Participaram um total de 17 crianças (entre os 4 e os 10 anos de idade) com diagnóstico de TEA, que foram distribuídas por dois grupos: grupo experimental (n=6), e controlo (n=11). O grupo experimental foi submetido a uma sessão de treino de trampolins por semana com uma duração de 45 minutos. O grupo de controlo compreende crianças cuja atividade física foi limitada ao currículo obrigatório. A proficiência motora foi avaliada através da bateria de testes Bruininks - Oseretsky. O IMC foi calculado recorrendo à fórmula internacionalmente referenciada. Para análise de variância de medidas repetidas (ANOVA). Ambos os grupos apresentaram características idênticas na avaliação inicial. No que se refere à proficiência motora foram evidentes e significativas as melhorias no GE após o programa de trampolins de 20 semanas (p&lt;0.001). No grupo de controlo embora se tenham observado melhorias significativas estas não apresentaram significado estatístico (p&gt;0.05). Relativamente ao IMC não se registraram alterações significativas em ambos os grupos com a realização do programa de trampolins (p&gt;0.05). Em face deste quadro de resultados é possível concluir que a participação em um programa de trampolins com a duração de 20 semanas contribuiu para melhorar significativamente a proficiência motora de crianças com TEA.<hr/>ABSTRACT: Children with autism spectrum disorder (ASD) have a lower motor performance in comparison to children in general. This study aims to assess the effectiveness of a trampoline training program, which lasts 20 weeks, the motor proficiency and body mass index (BMI) of children with ASD. The study included a total of 17 children with ASD aged between 4 and 10 years old, 6 children on trampolines training - experimental group (EG), and the remaining 11 in the control group (CG). Experimental group underwent trampoline training sessions for a week, for 45 minutes. Control Group was limited to the compulsory curriculum. The motor proficiency was assessed by the motor proficiency test Bruininks - Oseretsky. The body mass index (BMI) was calculated using the formula referenced internationally. The analysis of variance for repeated measures (ANOVA) was used for data analysis. Both groups had similar characteristics at initial assessment. Regarding motor skill, improvements were evident and significant in CG after the 20-week trampolines program (p &lt;0.001). In the control group, although there significant improvements were observed, they did not show statistical significance (p&gt; 0.05). Regarding BMI, no significant changes were observed in both groups after the completion of trampolines program (p&gt; 0.05). With the results, it is possible to conclude that participation in a trampolines program for 20 weeks contributed to significantly improve motor proficiency of children with ASD. <![CDATA[Difficulties and Successes Physical Education Teachers Experience with School Inclusion]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100049&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: objetivou-se identificar as situações de dificuldade e as situações de sucesso de dois professores de Educação Física, em turmas regulares em que há alunos com deficiência e alunos com autismo matriculados, para subsidiar o planejamento de uma formação continuada. Os participantes foram dois professores de Educação Física que atuavam em Escola Municipal de Ensino Fundamental, do 1° ao 5° ano, de uma cidade da região Centro-Oeste do Estado de São Paulo. Realizaram-se filmagens de 12 aulas de P1 e 16 aulas de P2. As filmagens foram categorizadas em temas. Para P1 foram identificados três temas: situações de sucesso, dificuldade relacionada à estratégia, e a falta de ação propositiva em relação à inclusão. Para P2 foram identificados sete temas: situações de sucesso e dificuldades relacionadas à seleção do conteúdo, à estratégia de ensino, ao recurso pedagógico, às características dos alunos, à falta de ação propositiva em relação à inclusão e possibilidades e dificuldades relacionadas à presença da professora de sala na Educação Física. Conclui-se que, os dois professores encontravam dificuldades para incluir os alunos com deficiência e alunos com autismo, mas eles também vivenciavam situações de sucesso. As filmagens permitiram um detalhamento das necessidades dos professores e o entendimento de que a formação continuada deveria ser desenvolvida no sentido de, considerar o contexto das aulas, auxiliar na minimização das dificuldades e valorizar as ações de sucesso.<hr/>ABSTRACT: The objective of this study was to identify situations of difficulty and success of the two physical education teachers during regular classes with students with disabilities and students with autism to subsidize a plan for a Continuing Education. The participants were two physical education teachers who worked in an Elementary School, from the first to the fifth grades, in a city of the Midwest region in São Paulo State. Twelve T1 classes and sixteen T2 classes were video recorded. The recordings were categorized into themes. For T1, three themes were identified: successful situations; difficulties related to the strategy; and the lack of purposeful action in relation to inclusion. For T2, seven themes were identified: situations of success and difficulties related to content selection, teaching strategy, teaching resources, the students' characteristics, lack of purposeful action in relation to inclusion and possibilities and difficulties related to the presence of the classroom teacher during the Physical Education class. It was concluded that the two teachers found it difficult to include students with disabilities and students with autism in the class, but they were also experiencing successful situations. The recordings allowed detailing the needs of teachers and understanding that Continuing Education should be developed in order to consider the context of the classes and to assist in minimizing the difficulties and enhancing the successful actions. <![CDATA[Cultural Representation of Disability in the Media Speech of the Brazilian Ministry of Education Teacher's Web Portal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100065&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: na presente pesquisa, objetivamos investigar a representação cultural da deficiência nos discursos midiáticos do Portal do Professor do Ministério da Educação (MEC), buscando identificar os estereótipos e as possíveis essencializações existentes na produção dos sujeitos com deficiência. Nossa análise fundamentou-se na perspectiva foucaultiana de análise arqueológica do discurso, portanto, elegemos como arquivo um conjunto de documentos que vão desde aulas produzidas no Espaço da aula, passando por publicações no Jornal do professor, nos quais se encontram artigos ligados à deficiência, por discursos de profissionais da educação, veiculados nos vídeos institucionais, até músicas, artigos de revistas, histórias em quadrinhos (HQs), vídeos do youtube, textos da literatura infantil, dentre outros. Os achados da pesquisa revelam que, embora o discurso do Portal atraia os professores pelas possibilidades de intervenção, de transformação que oferece, apesar do conjunto heterogêneo de técnicas que utiliza, conquanto seja subsidiado pelo Ministério da Educação, continua persistindo na produção da deficiência de uma maneira pejorativa e estereotipada. Assim, o Portal do Professor do MEC, ao colocar ao dispor dos professores metodologias variadas, ao mostrar as condutas desejáveis, ao prescrever práticas pedagógicas que cumpram as metas educacionais propostas pelo Estado Brasileiro, para educação das pessoas com deficiência, numa perspectiva inclusiva, pode acabar produzindo um efeito contrário, tendo em vista que muito do que é proposto nesse espaço formativo está atrelado a uma concepção de educação normalizadora e patologizante, contrariando os pressupostos básicos de uma educação inclusiva.<hr/>ABSTRACT: The aim of this study was to investigate the cultural representation of deficiency in the media speech built up by the Ministry of Education (MEC) in its Teacher's Web Portal, seeking to identify the stereotypes and possible existing essentialization throughout the production about disabled people. Our analysis was based on Foucault's perspective of archaeological discourse analysis, therefore, we nominated as file a set of documents ranging from lessons elaborated in the section Espaço da Aula (Classroom), publications in Jornal do Professor (Teacher's Journal), in which one can find articles related to disabilities, supported by education professionals and broadcasted in institutional videos, as well as music, magazine articles, comic books, youtube videos, children's literature, among others. The research has showed that despite being an attractive website, due to its many qualities, such as possibilities of intervention and a heterogeneous set of techniques used, the Web Portal, which is subsidized by the Ministry of Education, persists in the production of disability in a pejorative and stereotyped way. Thus, despite the fact that the MEC Teacher´s Web Portal offers the teachers a variety of methodologies, showing desirable procedures and recommending pedagogical practices which meet the educational goals proposed by the Brazilian State to the education of people with disabilities in an inclusive perspective, it may end up producing the opposite effect, noticing that much of what is proposed in this formative website is related to a concept of a regulatory and pathological education, which contradicts the basic assumptions of inclusive education. <![CDATA[Stories of Deaf Leaders Lives: a Study of Their Careers in Social Movements]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100079&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: este artigo trata de histórias de vida de pessoas surdas, tendo como principal objetivo analisar os fatores que as levaram à militância e ao envolvimento em movimentos sociais, assim como as contribuições trazidas pelas suas consequentes lideranças. Como procedimento metodológico, privilegiamos a metodologia História de Vida, através da aplicação de entrevistas abertas e semiestruturadas. Os resultados apontaram como fatores de destaque a influência de "um outro", especificamente um "outro surdo", os aspectos linguísticos, a escola especial para surdos, a igreja e ênfase nas lideranças das pessoas surdas. Como conclusão, os dados analisados nos permitem sugerir que é importante dar voz e oportunidades às pessoas surdas e instigar a sociedade para novos olhares, novos estudos e pesquisas com novas experiências, que sirvam de referenciais como inclusão de pessoas surdas em movimentos sociais.<hr/>ABSTRACT: This article addresses stories of deaf people lives, having as main objective to analyze factors that led them to militancy and involvement with social movements, as well as the contributions brought by their consequent leaderships. As methodological procedure, we emphasized the Life History methodology, through the application of open and semi structured interviews. The results pointed as prominent factors the influence of "one other", specifically one "other deaf", the linguistic aspects, the special school for the deaf, the church and emphasis on deaf people leadership. As conclusion, the analyzed data allow us to suggest that it is important to give voice and opportunities to deaf people and to instigate society for new looks, new studies and research with new experiences, which can be used as reference to the inclusion of deaf people in social movements. <![CDATA[Teaching of Futsal for Intellectually Disabled People]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100093&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: este estudo teve como objetivo verificar os efeitos de um programa de ensino de Futsal para jovens e adultos com DI, centrado nas perspectivas táticas de ensino de jogos esportivos e coletivos (JEC), no desempenho das ações de jogo. A amostra foi composta por 11 alunos com DI, com idade entre 18 e 40 anos. Foram realizadas 30 intervenções, sendo ministradas duas aulas por semana com duração de 1h20min cada. Para análise dos dados foram realizadas filmagens de jogos formais com duração de oito minutos cada, antes e após o programa de intervenção, observando o número de execução das seguintes ações de jogo: progressão e/ou drible, passe, finalização, opção de passe, marcação atrás da bola, marcação individual, marcação atrasada - consideradas ações positivas - e finalização rifada, passe rifado, não atacar e não marcar - consideradas ações negativas. Como resultado, pode-se verificar que 9 alunos apresentaram maior número de ações ao término do programa, assim como aumento no número das ações positivas, enquanto apenas 2 alunos apresentaram frequência das ações de jogo semelhantes antes e após as intervenções. Como conclusão, acredita-se que um programa contextualizado nos JEC de invasão, sistematizado com base em um modelo de jogo que atenda as demandas dos alunos, abordando os conteúdos a partir das perspectivas táticas de ensino dos JEC, pode constituir um cenário bastante interessante para essa população.<hr/>ABSTRACT: The purpose of this paper was to investigate the impact of a Futsal education program for young adults and adults with ID, centered on teaching tactical proposals through Collective Sports Games, on the game actions performance. The sample was composed of 11 individuals with ID, aged between 18 and 40 years. The program was conducted over 30 classes, with 2 classes per week, each lasting 1 hour and 20 minutes. For purposes of data analysis, formal games, lasting 8 minutes during pre-intervention and post-intervention were video recorded, observing the frequency of the following game actions: moving forward with the ball and/or dribbling, passing the ball to other teammate, kicking towards the goal, positioning in pitch so as to be an option to receive a pass, marking between the forwards and the goal, man-to-man marking, late marking - all these classified as positive actions - and kicking the ball with no direction, making a pass with no direction, not attacking and not marking - all these were classified as negative. As a result, at the end of the program, it could be noted that 9 individuals showed an increase in frequency of actions, whereas only 2 individuals showed similar frequency of actions both before and after intervention, which means an enhance in the game engagement, as well as an increased number of positive actions. In conclusion, it is believed that a program based on strategic/tactical game model that meet the individuals' demands and that address content derived from tactical viewpoints of CSGs teaching can be a rather interesting scenario for this population. <![CDATA[Physical Education: Disabled Students' Perceptions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100111&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: a inclusão de alunos com deficiência é prevista em lei e manter boas estruturas físicas e pedagógicas na escola é um ponto fundamental para que o acesso possa acontecer. A Educação Física faz parte desta inclusão e pode proporcionar grandes melhoras na qualidade de vida de alunos com deficiência. Este estudo teve como objetivo compreender as percepções do aluno com deficiência a respeito das aulas de Educação Física. Para isso foi realizada uma pesquisa de natureza qualitativa utilizando para coleta de dados uma entrevista semiestruturada a qual foi gravada, transcrita e posteriormente analisada. A amostra foi constituída de 20 alunos com deficiência matriculados em escolas regulares da cidade de Santos Dumont - MG. A partir das entrevistas, destacou-se a percepção do aluno com deficiência a respeito da Educação Física escolar; o entendimento deles quanto ao conceito de qualidade de vida; as melhoras proporcionadas na qualidade de vida através da Educação Física; as facilidades e as dificuldades nas aulas; e as questões concernentes à relação aluno/professor e aluno/aluno. Os resultados dessa pesquisa podem auxiliar a comunidade escolar e o professor de Educação Física a melhorarem a inclusão nas escolas regulares. Além disso, as percepções dos alunos com deficiência sobre as aulas podem ajudar o professor na busca de um ambiente melhor com aulas que atendam a todos e proporcionem uma melhor qualidade de vida.<hr/>ABSTRACT: The inclusion of disabled students is based on the law and the adaptation of physical and pedagogical structure at school represents a key point in order to make the access happen. Physical education is a part of the social inclusion and can provide great improvements in quality of life of students with disabilities. This research aimed to verify the perception of the student with disabilities on physical education classes. Therefore, a qualitative research was carried out, using a semi structured interview to collect data. The interviews were recorded, transcribed and analyzed. The sample was constituted by 20 students with disabilities enrolled in general schools at Santos Dumont, Minas Gerais. From the interviews, we highlighted the perceptions of students with disabilities on physical education at school; their understanding about the concept of quality of life; the improvements provided in the quality of life through physical education; successes and difficulties in class; and issues concerning the relationship student/ teacher and student/student. The results of this research can help the educational community and the physical education teacher to improve the quality of inclusion in general schools. In addition, perceptions of students with disabilities about the lessons can help the teacher in the search for a better environment with classes that meet everyone's needs and provide a better of quality of life. <![CDATA[Characteristics and Trends of the Theses on Special Education Developed at Education Graduate Programs in São Paulo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100125&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: a discussão sobre a análise da produção científica na área de Educação Especial (EEs) brasileira, já vem sendo objeto de estudo de vários pesquisadores. No entanto, ainda, são escassos os estudos sobre as características e tendências das teses sobre EE desenvolvidas pelos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE) do estado de São Paulo (SP), no período de 1985 a 2009, levando em consideração os contextos mais abrangentes. Assim, a partir, de um exercício fundamentalmente analítico-sintético sobre as fontes bibliográfico-documentais e com o auxílio de fichas de registro, elaboramos um banco de dados (Caracter). Este banco de dados auxiliou-nos na identificação: de quem forma os doutores em EE nos PPGE do estado de SP (orientadores, programas, instituições etc.); das teses financiadas e respectivas agências de fomento; das temáticas privilegiadas; das populações-alvo desses estudos; das bases teóricas dessas teses; das fontes de pesquisas utilizadas; das metodologias; e das abordagens epistemológicas. Enfim, os resultados obtidos neste levantamento e as informações sistematizadas ao longo de seu desenvolvimento demonstraram que as teses em EEs desenvolvidas pelos PPGE do estado de SP estão em movimento, o qual pode ser visto com otimismo e cautela, o primeiro advém da aproximação da área com os problemas da educação escolar brasileira, já o segundo, relaciona-se fundamentalmente ao predomínio de estudos descritivos e de pesquisa-ação, que parecem indicar respectivamente, dispersão e não necessariamente a produção do novo, e certa adesão imediatista de caráter acrítico à concepção de inclusão e escola das políticas educacionais praticadas no Brasil.<hr/>ABSTRACT: Various researchers have recently been conducted on the discussion about the analysis of scientific production in the area of Brazilian Special Education ("SE") as their primary object of study. However, studies on the characteristics and trends of the theses on SE developed at Education Graduate Programs ("EGP") in São Paulo from 1985 until 2009 are still scarce, if broader contexts are considered. Thus, in an analytical and synthetic exercise over documental and bibliographical sources, and supported by registration forms, we have created a database (Caracter). This database helped us to identify those involved in the education of Doctors of Philosophy in SE at EGPs in São Paulo (advisors, programs, institutions, etc.); the financially supported theses and their respective funding agencies; the most privileged research subjects; the target populations of such studies; their theoretical foundation; the research resources that were used in them; their methodologies; and their epistemological approaches. In summary, the results obtained in this survey and the information systematized throughout its development have shown that the theses in SE developed at EGPs in São Paulo are in progress, which may be seen with both optimism and cautiousness: optimistically as the area is increasingly coming closer to the problems Brazilian school education faces, and with caution because of the prevalence on descriptive and research-action studies, which seem to indicate, respectively, dispersion and not necessarily the production of novelties, and some sort of uncritical adhesion to the concepts of inclusion and school of the educational policies carried out in Brazil. <![CDATA[Mathematical Skills in People with Intellectual Disabilities: an Overview Over Experimental Studies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000100145&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: o conhecimento das habilidades matemáticas é considerado fundamental para pessoas terem uma vida independente, mas de difícil aprendizado para qualquer um, inclusive para pessoas com deficiência intelectual, caracterizadas por terem déficits em determinadas habilidades gerais. Estas pessoas apresentam dificuldades nas habilidades que requeiram atenção, memória, raciocínio, generalização e abstração, que são fundamentais para o aprendizado acadêmico. Estudos sobre habilidades matemáticas, tanto para pessoas com deficiência intelectual como aquelas com desenvolvimento típico, apontam a inexistência de avaliação dessas habilidades, sob o ponto de vista contínuo (como medidas e geometria), mas por outro lado, é bastante forte em relação aos aspectos discretos da matemática (como contagem, aritmética e numeração). Dessa forma, esta pesquisa buscou identificar estratégias, conteúdos ensinados e o repertório de entrada para ensino de matemática a pessoas com deficiência intelectual, priorizando as pesquisas empíricas, presentes na literatura. A revisão sistema em base dados identificou 15 artigos que atendiam aos critérios almejados. O tratamento de dados indicou três temas de análise: conteúdo matemático, repertório de entrada e estratégias de ensino. Como resultado, conclui-se que há um número reduzido de trabalhos sobre do ensino de matemática a pessoas com deficiência intelectual. Também, percebe-se que há ainda um longo caminho a ser percorrido, em busca de uma escola inclusiva, na qual estas pessoas tenham acesso à matemática elementar.<hr/>ABSTRACT: Knowledge in mathematics skills is considered essential for people to have an independent life, but difficult to learn for anyone, including people with intellectual disabilities, characterized by having deficits in certain general skills. These people have difficulties in skills requiring attention, memory, reasoning, generalization and abstraction, which are fundamental to academic learning. Studies on math skills, both for people with intellectual disabilities as those with typical development, point to the lack of assessment of these skills under continuous point of view (as measurements and geometry), but on the other hand, it is strong enough regarding discrete aspects of mathematics (such as counting, arithmetic and numbers). Thus, this research aimed to identify strategies, taught content, and the input repertoire for teaching math to people with intellectual disabilities, giving priority to empirical research in the literature. As a result, the review in the database 15 articles that met the criteria. The data indicated three themes for analysis: math content, input repertoire and teaching strategies. It is concluded that there is a reduced number of studies on the teaching of mathematics to people with intellectual disabilities. In addition, it is clear that there is still a long way to go in the search of an inclusive school, where these people have access to elementary mathematics.