Scielo RSS <![CDATA[Psico-USF]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-827120120002&lang=en vol. 17 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The profile of couples who experience consensual divorces and litigation</b>: <b>an analysis of lawsuits</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou identificar os motivos, circunstâncias e desdobramentos das separações conjugais com base em registros em processos judiciais. Realizou-se uma análise documental de 152 separações conjugais arquivadas de 1992 a 2006, no Fórum de uma cidade do interior do RS. Fez-se uma análise descritiva e discriminante dos dados. Os motivos mais citados referem-se ao conflito conjugal em seus diferentes matizes e intensidades. Quanto ao desfecho, constatou-se que 46,7% dos processos foram consensuais, 30,9% litigiosos e em 22,4% houve abandono da ação ou reconciliação. O perfil dos casais discrimina-se prioritariamente pelo nível socioeconômico no que diz respeito aos processos consensuais ou litigiosos. Separações consensuais são mais comuns em níveis socioeconómicos baixos e litigiosas em altos. Os dados indicam que o divórcio pode ser considerado uma crise vital contemporânea e demanda dos profissionais maior complexidade nas suas intervenções tanto de ordem jurídica como psicológica no fenómeno.<hr/>This study aimed to identify the reasons, circumstances and consequences of marital dissolution from records in legal proceedings. A documentary analysis of 152 marital dissolutions archived from 1992 to 2006 in the Forum of a city in RS was performed. There was a descriptive and discriminant analysis of the data. The most cited reasons relate to marital conflict in its different hues and intensities. As for the outcome, it was found that 46.7% of cases were consensual, 30.9 % litigation, 22.4% abandoned the lawsuit or have reconciled. The profile of the couples is mainly discriminated by socioeconomic level in relation to consensual processes or litigation. Consensual separations are more common in low socioeconomic levels and litigation in high. Data indicate that divorce may be considered a contemporary life crisis that demands more complexity of professionals in their interventions both legal and psychological phenomenon.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo identificar las razones, circunstancias y consecuencias de las separaciones matrimoniales por medio de registros en procesos judiciales. Se realizó un análisis documental de 152 separaciones conyugales archivadas desde 1992 hasta 2006, en el Foro de una ciudad de RS-Brasil. Se hizo un análisis descriptivo y discriminante de datos. Los motivos más citados se refieren a conflictos de pareja en sus diferentes matices e intensidades. En cuanto a los resultados, se encontró que el 46,7% de los casos fueron consensuales, el 30,9% litigiosos, y en el 22,4% de ellos hubo abandono de la acción o reconciliación. El perfil de las parejas es discriminado principalmente por el nivel socioeconómico en relación a los procesos consensuales o litigiosos. Separaciones consensuales son más frecuentes en niveles socioeconómicos más bajos y litigiosas en las altas. Los datos indican que el divorcio puede ser considerado como una crisis vital contemporánea y demanda de los profesionales una mayor complejidad en sus intervenciones tanto de orden jurídico como psicológico en el fenómeno. <![CDATA[<b>Self-concept and Creative Environment in the classroom according to elementary school students</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi examinar a percepção do clima de sala de aula para criatividade e o autoconceito de 504 alunos de 6o ano do ensino fundamental. Os participantes responderam à Escala sobre Clima para a Criatividade em Sala de Aula e ao Perfil de Autopercepção para Crianças. Os resultados indicaram que os alunos apresentaram percepção do clima de sala de aula e autoconceito positivos. Foram observadas diferenças em relação a essas variáveis considerando-se tipo de escola e gênero. Os alunos de escolas particulares avaliaram de forma mais favorável o clima de sala de aula para criatividade do que os de escola pública. Alunos de escolas particulares, do gênero masculino, apresentaram um autoconceito mais positivo. O clima de sala de aula para criatividade na disciplina de língua portuguesa foi mais bem avaliado pelos alunos quando contrastado com o de matemática.<hr/>The purpose of this study was to examine the perception of the classroom environment for creativity and self-perception of 504 5th grade students. The participants answered the Classroom Envronment for Creativity Scale and the Self-Perception Profile for Children. The results indicated that students had a positive classroom climate perception and selfperception. Differences were observed for these variables regarding the school type and gender. Private school students evaluated the classroom environment for creativity in a more favorable way than public school students. Male students from private school had a more positive self-perception. The classroom environment for creativity in the subjects of Portuguese language was better evaluated by students when contrasted with the environment of Mathematics.<hr/>El objetivo de este estudio fue examinar la percepción del clima en el aula para creatividad y el autoconcepto de 504 alumnos de 6o año de la enseñanza básica. Los participantes respondieron a la Escala sobre Clima para la Creatividad en Aula y al Perfil de Autopercepción para Niños. Los resultados indicaron que los alumnos presentaron percepción del clima en el aula y autoconcepto positivos. Fueron observadas diferencias en relación a esas variables considerándose tipo de escuela y género. Los alumnos de escuelas privadas evaluaron de forma más favorable el clima en el aula para creatividad que los de escuela pública. Alumnos de escuelas privadas, del género masculino, presentaron un autoconcepto más positivo. El clima en el aula para creatividad en la disciplina de Lengua Portuguesa fue mejor evaluado por los alumnos cuando contrastado con el de Matemática. <![CDATA[<b>Deliquent juvenile and aggressive college student</b>: <b>behavioral differences</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo teve como objetivo verificar as diferenças de condutas agressivas entre um grupo de pessoas que cometeram delitos (grupo 1) e um grupo de universitários com as maiores pontuações na Escala de Avaliação de Tendência a Agressividade (grupo 2). O grupo 1 foi constituído por 41 jovens com idades entre 18 e 19 anos, enquanto o grupo 2 foi composto por 42 participantes universitários com idades entre 18-29 anos. Os resultados mostraram o grupo 1 caracterizou-se por condutas relacionadas a enganar para prejudicar, obter sexo ou não perceberem minha culpa; desafiar pessoas, descarregar a raiva em alguém e andar armado, enquanto o grupo 2 apresentou apenas o fato falar alto quando não atendido ou entendido.<hr/>This article aims to verify the differences in aggressive behaviors in a group of people who committed crimes (group 1) and a group of college students with the highest scores on the Escala de Avaliação de Tendência a Agressividade (group 2). Group 1 consisted of 41 18-19 years persons, while Group 2 was composed of 42 18-29 year-old participating students. The results showed that group 1 was characterized by conduct related to injury, sex, or it is not my fault; defying people, raging at someone and carrying a gun. Group 2 showed only the fact "speak loud" when misunderstood.<hr/>Este artículo tiene como objetivo verificar las diferencias de conductas agresivas entre un grupo de personas que cometieron delitos (grupo 1) y un grupo de universitarios con los más altos puntajes en la Escala de Avaliação de Tendência a Agressividade (grupo 2). El grupo fue compuesto por 41 jóvenes de edades comprendidas entre 18 y 19 años, mientras que el grupo 2 fue compuesto por 42 universitarios de edades entre 18-29 años. Los resultados mostraron que el grupo 1 se caracterizó por conductas relacionadas a engañar para perjudicar, tener sexo, o no darse cuenta de mi culpa; desafiar a la gente; descargar la ira en alguien y estar armado, mientras que el grupo 2 presentó solamente el facto de hablar alto cuando no atendidos o entendidos. <![CDATA[<b>Adaptation and validation of the Philadelphia Mindfulness Scale among Brazilian adults</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A literatura psicológica tem referido especial interesse ao processo psicológico de monitoramento contínuo da experiência individual, ou mindfulness. Neste estudo, buscou-se adaptar e apresentar evidências de validade convergente e divergente para uma escala de autorrelato que visa a mensurar mindfulness, a Escala Filadélfia de Mindfulness (EFM). Participaram da pesquisa 703 adultos brasileiros, que responderam EFM e outras três medidas relacionadas a conceitos como autoconsciência e insight. A análise fatorial indicou a presença de duas dimensões da EFM, relativas a dois componentes de mindfulness: Aceitação e Awareness. Essas dimensões apresentaram índices de consistência interna de 0,859 e 0,816, respectivamente. Os resultados também indicaram convergência entre o fator Awareness e os dados de autoconsciência enquanto autofoco, e divergência entre Aceitação e facetas mal-adaptativas da autoconsciência (ansiedade social e ruminação). Em consonância com a literatura que refere haver uma faceta de mindfulness voltada à meditação, Aceitação apresentou também correlação positiva com Insight.<hr/>Current psychological research has paid special attention to the psychological process of continuous monitoring of inner experience, i.e., mindfulness. This study aimed to adapt and to present convergent and divergent validity evidence of a mindfulness self-report measure, the Philadelphia Mindfulness Scale (PMS). Data was based on the answers of 703 Brazilian adults to the adapted version of PMS and three other measures related to self-consciousness and insight. Factorial analysis presented two principal dimensions among the items of PMS, which were related to two components of mindfulness: Acceptance and Awareness. These two dimensions presented internal consistency levels of 0,859 and 0,816, respectively. Convergences among Awareness and data related to self-consciousness taken as self-focus were observed, as well as divergences among Acceptance and maladaptive facets of self-consciousness (Social Anxiety and Rumination). In consonance to the literature on the meditating aspect of mindfulness, Acceptance also presented significant positive correlation with Insight.<hr/>La literatura psicológica ha tenido especial interés en el proceso psicológico de monitoreo continuo de la experiencia individual, o mindfulness. En este estudio, se buscó adaptar y presentar evidencias de validez convergente y divergente para una escala de autorrelato que tiene por objeto mensurar mindfulness, la Escala Filadelfia de Mindfulness (EFM). Participaron de la investigación 703 adultos brasileños, que respondieron la EFM y otras tres medidas relacionadas a conceptos como autoconsciencia e insight. El análisis factorial indicó la presencia de dos dimensiones de la EFM, relativos a dos componentes de mindfulness: Aceptación y Awareness. Esas dimensiones presentaron índices de consistencia interna de 0,859 y 0,816, respectivamente. Los resultados también indicaron convergencia entre el factor Awareness y los datos de autoconsciencia como autofoco, y divergencia entre Aceptación y facetas mal adaptativas de la autoconsciencia (ansiedad social y ruminación). En consonancia con la literatura que refiere haber una faceta de mindfulness vuelta a la meditación, Aceptación presentó también correlación positiva con Insight. <![CDATA[<b>An investigation of the Dasein of the wild boy through Heidegger's thought</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho busca, na história de Victor de Aveyron, elementos para discutir o modo pelo qual a existência humana se constitui. Por não ter convivido em ambiente humano, Victor foi motivo de intensas discussões no meio científico, especialmente entre os empiristas e os racionalistas. Nesta pesquisa assumimos uma postura fenomenológica, trazendo a história do menino selvagem à discussão por meio da fenomenologia hermenêutica de Heidegger, apontando, assim, para o caráter de indeterminação, o "ter de ser", e de singularidade da existência, sempre em jogo na constituição do modo de ser do homem.<hr/>This work aims to find, in the story of Victor of Aveyron, elements to discuss the way in which human existence is constituted. For not having lived in the human environment, Victor was the subject of intense discussions within the scientific community, especially among empiricists and rationalists. In this research we take a phenomenological approach, bringing the story of the wild boy into the discussion through the Heidegger's phenomenology hermeneutic, pointing to the character of indeterminacy, mineness; and the singularity of the existence, always presented in the constitution of man's way of being.<hr/>Este trabajo busca en la historia de Víctor de Aveyron elementos para discutir el modo por el cual la existencia humana se constituye. Por no haber convivido en ambiente humano, Víctor ha sido motivo de intensas discusiones en el medio científico, especialmente entre los empiristas y los racionalistas. En esta investigación asumimos una postura fenomenológica, trayendo la historia do menino salvaje a discusión por medio de la fenomenología hermenéutica de Heidegger, apuntando, así, para el carácter de indeterminación, o "tener de ser", e de singularidad de la existencia, siempre en juego en la constitución del modo de ser del hombre. <![CDATA[<b>Metatextual awareness</b>: <b>evidence of validity for measuring instrument</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo estabelecido nesta pesquisa descritivo-correlacional foi a averiguação da consciência metatextual por meio de um questionário especialmente elaborado para este fim, analisando sua validade pela relação com medidas de compreensão de leitura e o critério de diferenciação do nível escolar. Participaram 315 alunos do 3º ao 5º ano do ensino fundamental, de escolas públicas, cujas idades variaram de 8 a 13 anos, sendo 169 meninos. Os escores obtidos com a medida de avaliação da consciência metatextual (QACM) foram convergentes com a pontuação em compreensão de leitura e o instrumento mostrou-se sensível para captar o progresso das crianças em identificar os gêneros textuais com o avanço da escolaridade. Dessa forma, o estudo forneceu evidências de validade tanto no que se refere à convergência de construtos, identificada com base nas medidas relacionadas, como de critério, distinguindo os alunos pelo seu nível de escolaridade.<hr/>The stated goal of this descriptive-correlational study was to investigate the metatextual awareness through a questionnaire especially designed for this purpose, examining its validity in relation to measures of reading comprehension and the criterion for differentiating the school level. 315 students enrolled in the 3rd to 5th grade of elementary public schools, whose ages ranged from 8 to 13 years, with 169 boys. The scores obtained with the measure of the metatextual awareness (QACM) were convergent with the score in reading comprehension and the instrument was sensitive to capture the children's progress in identifying the kinds of texts with the advancement of education. Thus, the study provided evidence of validity both in terms of convergence of constructs, identified based on measures related to criteria, distinguishing students by their level of education.<hr/>El objetivo establecido en esta investigación descriptivo-correlacional fue averiguar la consciencia metatextual a través de un cuestionario especialmente diseñado para este fin, analizando su validez por la relación con medidas de comprensión de lectura y el criterio de diferenciación por nivel escolar. Participaron 315 alumnos del 3º al 5º año de la enseñanza básica, de escuelas públicas, cuyas edades variaron de 8 a 13 años, siendo 169 niños. Los puntajes obtenidos con la medida de evaluación de la consciencia metatextual (QACM) fueron convergentes con los de la comprensión de lectura y el instrumento se mostró sensible para captar el desarrollo de los niños en identificar los géneros textuales con el avance de la escolaridad. De esa forma, el estudio forneció evidencias de validez por la convergencia de constructos, identificada con base en las medidas relacionadas, como de criterio, distinguiendo los alumnos por su nivel de escolaridad. <![CDATA[<b>Consensual universe of adolescents about school violence</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou apreender as representações sociais da violência escolar elaboradas por adolescentes inseridos numa escola pública de João Pessoa, Paraíba. A amostra foi formada por 177 adolescentes dos sexos masculino e feminino, com idades entre 12 e 18 anos, os quais responderam a um questionário sociodemográfico e à associação livre de palavras, através dos estímulos "violência escolar" e "pessoa violentada". As evocações livres foram processadas no Tri-Deux-Mots, por meio da análise fatorial de correspondência. As representações sociais elaboradas pelos escolares apontaram para as manifestações características do fenômeno, assim como seus impactos para esse grupo social. Evidenciou-se, ainda, que a violência escolar apresenta-se como um fenômeno multifacetado, imbricado em outras formas de violência (física, psicológica e sexual). Com efeito, o estudo deste objeto social, para a amostra estudada, transpôs as barreiras da violência tipo bullying, apontando a sua realidade funesta para além desse termo.<hr/>This study aimed to understand the social representations of school violence produced by adolescents enrolled in a public school in Joao Pessoa, Paraiba. The sample consisted of 177 adolescents, male and female, aged between 12 and 18 years old, who completed a socio-demographic questionnaire and a word association test, through the stimulus "school violence" and "victim". The free evocations were processed by the Tri-Deux-Mots software, through correspondence factor analysis. Social representations elaborated by students have pointed to the characteristic manifestations of the phenomenon, as well as its impacts on this social group. It was also clear that school violence is presented as a multifaceted phenomenon, imbricated in other forms of violence (physical, psychological and sexual). Indeed, the study of this social object, for the sample studied, has crossed the barriers of violence, bullying, expanding his dismal reality to beyond the meaning of the word.<hr/>Este estudio objetivó aprehender las representaciones sociales de la violencia escolar elaboradas por adolescentes de una escuela pública de Paraíba-Brasil. La muestra se compuso por 177 adolescentes de los sexos masculino y femenino, con edades entre 12 e 18 años, los cuales respondieron a un cuestionario sociodemográfico y la asociación libre de palabras, a través de los estímulos "violencia escolar" y "persona violentada". Las evocaciones libres fueron procesadas en el Tri-Deux-Mots, por medio del análisis factorial de correspondencia. Las representaciones sociales elaboradas por los escolares apuntaron para las manifestaciones características del fenómeno, así como sus impactos para ese grupo social. Se evidenció, aún, que la violencia escolar se presenta como un fenómeno multifacético, imbricado en otras formas de violencia (física, psicológica y sexual). Con efecto, el estudio de este objeto social, para la muestra estudiada, transpuso las barreras de la violencia tipo bullying, señalando su realidad funesta para allá de este término. <![CDATA[<b>Brazilian mini-markers for assessing personality in adolescents</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os Marcadores Reduzidos para a Avaliação da Personalidade mensuram os Cinco Grandes Fatores (CGF) mediante 25 adjetivos comumente utilizados para descrever diferenças individuais em português brasileiro. Contudo, até o momento, suas propriedades psicométricas com adolescentes não haviam sido investigadas. Dessa maneira, o presente estudo teve como objetivo avaliar a estrutura fatorial do instrumento em duas amostras de estudantes adolescentes. O primeiro estudo contou com 208 estudantes escolares (média de idades=15,97; DP=1,00). Análises de componentes principais do instrumento revelaram uma estrutura de cinco componentes oblíquos com apenas 20 marcadores. Esse modelo foi testado em uma segunda amostra com 280 estudantes (média de idades=15,53; DP=1,00) de forma confirmatória contra modelos alternativos. Os índices de ajuste também favoreceram um modelo de cinco fatores oblíquos. Os resultados, em conjunto, sugerem a adequação de uma versão do instrumento com apenas 20 marcadores para uso com adolescentes.<hr/>Brazilian Mini-Markers of Personality measure the Five-Factor Model with 25 adjectives frequently used for describing individual differences in Brazilian Portuguese. However, up to date, there were no studies focusing on its psychometric properties in adolescent groups. Therefore, the aim of the present study was to evaluate the factor structure of the instrument in two adolescent student samples. The Study I used data from 208 high school students (mean age=15.97; SD= 1.00) and showed an oblique solution composed of five principal components and 20 markers. This structure was then tested with confirmatory factor analysis using data from 280 school and high school students (mean age=15.53; SD= 1.00). Fit indexes showed that an oblique five-factor model performed better than theoretically-derived concurrent structures. Results showed that a 20 marker version of the instrument is adequate for use with adolescents in Brazil.<hr/>Los Marcadores Reducidos para la Evaluación de la Personalidad mensuran los Cinco Grandes Factores (CGF) mediante 25 adjetivos comúnmente utilizados para describir diferencias individuales en portugués brasileño. Todavía, hasta ahora, sus propiedades psicométricas con adolescentes no habían sido investigadas. De esa manera, el presente estudio tuvo como objetivo evaluar la estructura factorial del instrumento en dos muestras de estudiantes adolescentes. El primer estudio contó con 208 estudiantes (promedio de edades=15,97; DP=1,00). Análisis de componentes principales del instrumento revelaron una estructura de cinco componentes oblicuos con apenas 20 marcadores. Ese modelo fue testado en una segunda muestra con 280 estudiantes (promedio de edades=15,53; DP=1,00) de forma confirmatoria contra modelos alternativos. Los índices de ajuste también favorecieron un modelo de cinco factores oblicuos. Los resultados, en conjunto, sugieren la adecuación de una versión del instrumento con sólo 20 marcadores para uso con adolescentes. <![CDATA[<b>Selective Attention and high-level information</b>: <b>model of information selection in natural scenes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en De modo geral, as investigações acerca da atenção seletiva apresentaram uma grande ênfase no estudo do processamento da informação visual de baixo nível e médio nível, fazendo uso, para tanto, de estímulos visuais relativamente simples (letras, números e formas geométricas). No entanto, tem crescido o número de estudos sobre a influência da informação de alto nível no processamento de cenas mais complexas e contextualizadas. A presente revisão tem como objetivo apresentar estudos relevantes sobre este tema e centra a sua discussão nos principais aspectos divergentes entre os modelos discretos do processamento atentivo, que preveem que a informação de alto-nível é processada em momentos tardios, e os modelos de processamento inicial, que preveem uma influência da informação de alto-nível em momentos precoces do processo de seleção da informação visual.<hr/>The researches about selective attention showed great emphasis on the study of low-level and mid-level processing of visual information, using relatively simple visual stimulus (letters, numbers and geometric shapes). However, there are an increasing number of studies about the influence of high-level information on the selection with complex scenes in natural contexts. The aim to present article is review the relevant studies about this area and highlight the differences between the discrete process model, which predicts that high-level information is processed in the late stages, and the early model that predicts an influence of high-level information on early visual selection.<hr/>En general, las investigaciones respecto a la atención selectiva presentaron gran énfasis en el estudio del procesamiento de la información visual de bajo nivel y medio nivel, haciendo uso, para tanto, de estímulos visuales relativamente simples (letras, números y formas geométricas). Sin embargo, ha crecido el número de estudios sobre la influencia de la información de alto nivel en el procesamiento de escenas más complejas y contextualizadas. La presente revisión tiene como objetivo presentar estudios relevantes sobre este tema y centrar su discusión en los principales aspectos divergentes entre los modelos discretos del procesamiento atentivo, que predicen que la información de alto nivel es procesada en momentos tardíos, y los modelos de procesamiento inicial, que predicen una influencia de la información de alto nivel en momentos precoces del proceso de selección de la información visual. <![CDATA[<b>Factorial study of reading components</b>: <b>speed, comprehension and word recognition</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Modelos de processamento de informação têm identificado diferentes processos envolvidos na leitura, incluindo reconhecimento de palavras, compreensão e velocidade, podendo o reconhecimento ocorrer por três diferentes estratégias, logográfica, alfabética e ortográfica. De modo a identificar tais componentes na leitura, foram avaliados 443 estudantes da 1ª à 4ª série do ensino fundamental, em testes de reconhecimento de palavras, compreensão oral/auditiva, compreensão de leitura, processamento ortográfico e velocidade de leitura. Foi conduzida análise fatorial por componentes principais e rotação oblimin, derivando quatro fatores. O fator 1 incluiu reconhecimento de palavras familiares e compreensão linguística oral e escrita; o fator 2 compreendeu as estratégias logográfica e alfabética de reconhecimento de palavras; o fator 3, a estratégia ortográfica; e o fator 4 referiu-se à velocidade leitora. Os achados, bastante próximos ao esperado teoricamente, podem auxiliar na compreensão dos processos cognitivos envolvidos na leitura de crianças no início do ensino fundamental.<hr/>Information Processing Models has identified different process involved in the reading, including word recognition, comprehension and speed, being that the word recognition can occur for three different strategies, the logographic, the alphabetic and ortographic one. In the way to identify such components in the reading, 443 students of the 1st to the 4th grades of the elementary school were evaluated in words recognition, oral/auditory comprehension, reading comprehension, orthographic processing and speed of reading tests. A Factorial Analyses of principal components and oblimin rotation was conducted, deriving four factors. The factor 1 included recognition of familiar words and oral and written linguistic comprehension; the factor 2 understood the logographic and alphabetic strategies of word recognition; the factor 3, the orthographic strategy; and the factor 4 referred to the speed of reading. The finds, near to the expected theoretically, are able to help in the comprehension of the cognitive process involved in the reading of children in the beginning of the elementary education.<hr/>Modelos de procesamiento de información han identificado diferentes procesos abarcados en la lectura, incluyendo reconocimiento de palabras, comprensión y velocidad, siendo que el reconocimiento puede ocurrir por tres diferentes estrategias, logográfica, alfabética y ortográfica. Con el fin de identificar tales componentes en la lectura, fueron evaluados 443 estudiantes del primer al cuarto año de la enseñanza básica, en testes de reconocimiento de palabras, comprensión oral/auditiva, comprensión de lectura, procesamiento ortográfico y velocidad de lectura. Fue conducida análisis factorial por componentes principales y rotación oblimin, derivando cuatro factores. El factor 1 incluyó reconocimiento de palabras familiares y comprensión lingüística oral y escrita; el factor 2 comprendió las estrategias logográfica y alfabética de reconocimiento de palabras; el factor 3, la estrategia ortográfica; y el factor 4 se refirió a la velocidad lectora. Los hallazgos, muy próximos al esperado teóricamente, pueden auxiliar en la comprensión de los procesos cognitivos involucrados en la lectura de niños en el inicio de la enseñanza básica. <![CDATA[<b>Children's testimonial</b>: <b>a watershed in judicial proceedings?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en No artigo busca-se apresentar como os depoimentos de crianças vêm sendo considerados na jurisprudência referente a processos que envolvem denúncias de abuso sexual infantil. Para tanto, se analisou jurisprudência emitida por três tribunais brasileiros no período de agosto de 2009 a março de 2010. Empregando-se a análise de conteúdo para avaliar o material reunido, observou-se nos julgados ampla solicitação e valoração do depoimento de crianças, justificado pelo fato de as ocorrências de abuso sexual se darem sem outras testemunhas ou provas, além da necessidade de combater a impunidade em crimes dessa natureza. Outras alegações utilizadas foram: a presunção de veracidade atribuída à palavra da criança, a solidez e a coerência dos relatos e a inexistência de motivos para a criança acusar falsamente o réu. Conclui-se pela indicação de estudos interdisciplinares para se avaliarem possíveis consequências de se eleger a palavra da criança como a principal prova acusatória.<hr/>This paper seeks to present the testimonies of children and how have being considered in court decisions related to cases involving allegations of sexual abuse against children. To this end, we analyzed court decisions of three Brazilian courts issued in the period between August 2009 and March of 2010. By employing content analysis to evaluate the material obtained, it was observed a wide application and evaluation of the testimony of children, justified by the fact that such occurrences have no other witnesses, nor would give evidences, and the need to combat impunity in those crimes. Other allegations were used: the presumption of correctness given to the child's word, the strength and consistency of reports and the lack of reasons for the child falsely accusing the defendant. We conclude by indicating interdisciplinary studies to assess possible consequences of electing the child's word as a main legal proof.<hr/>En el artículo se busca presentar como los testimonios de niños están siendo considerados en la jurisprudencia referente a procesos que envuelven denuncias de abuso sexual infantil. Para ello, se analizó jurisprudencia emitida por tres tribunales brasileños en el período de agosto de 2009 a marzo de 2010. Empegándose el análisis de contenido para evaluar el material reunido, se observó en los juzgados amplia solicitación y valoración del testimonio de niños, justificado por el hecho de que las ocurrencias de abuso sexual se dan sin otros testigos o pruebas, además de la necesidad de combatir la impunidad en crímenes de esa naturaleza. Otras alegaciones utilizadas fueron: la presunción de veracidad atribuida a la palabra del niño, la solidez y la coherencia de los relatos y la inexistencia de motivos para el niño acusar falsamente el reo. Se concluye por la indicación de estudios interdisciplinares para evaluar posibles consecuencias de elegirse la palabra del niño como la principal prueba acusatoria. <![CDATA[<b>Evaluation of sleepiness in college students from different shifts</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudantes de graduação possuem altas chances de apresentar Sonolência Diurna Excessiva, devido aos horários escolares e às demandas acadêmicas. Por isso, pretendeu-se analisar níveis de sonolência de estudantes de turnos distintos. O universo foi constituído por 109 graduandos do turno matutino e 125 do noturno. Utilizou-se a Escala de Sonolência de Epworth. A amostra apresentou média total de 9,38 (DP=4,03), sendo 9,03 (DP=4,01) para o turno matutino e 9,7 (DP=3,93) para o noturno. Foram detectadas diferenças significativas nos níveis de sonolência entre turnos (η² =0,10;p < 0,00), e entre os indivíduos do gênero masculino e feminino nos dois turnos (η²=0,45; p<0,00). Assim, deve ser considerado o papel das demandas acadêmicas em cada turno, já que elas afetam diretamente a qualidade do sono.<hr/>Undergraduate students are a population with high chances of developing Excessive Daytime Sleepiness, due to school schedules and academic demands. Our aim was to examine the levels of sleepiness of students belonging to morning and night classes. The universe has consisted of 109 undergraduate students of the morning shift and 125 of the night shift. We have used the Epworth Sleepiness Scale. The sample had an average of 9.38 (SD=4.03), and 9.03 (SD=4.01) for the morning shift and 9.7 (SD=3.93) for the night shift. Statistical analysis showed significant differences in sleepiness between shifts (η²=0,10; p<0,00), and among male subjects and female in the two shifts (η²=0,45; p<0,00). It should therefore be considered the role of academic demands, since they are directly affecting the quality of sleep and the demands inherent to women.<hr/>Estudiantes de graduación poseen altas posibilidades de presentar Somnolencia Diurna Excesiva, debido a los horarios escolares y a las demandas académicas. Por eso, se pretendió analizar niveles de somnolencia de estudiantes de turnos distintos. El universo fue constituido por 109 graduandos del turno matutino y 125 del nocturno. Se utilizó la Escala de Somnolencia de Epworth. La muestra presentó promedio total de 9,38 (DP=4,03), siendo 9,03 (DP=4,01) para el turno matutino y 9,7 (DP=3,93) para el nocturno. Fueron detectadas diferencias significativas en los niveles de somnolencia entre turnos (η²=0,10; p<0,00), y entre los individuos del género masculino y femenino en los dos turnos (η²=0,45; p<0,00). Así, debe ser considerado el papel de las demandas académicas en cada turno, ya que ellas afectan directamente la calidad del sueño. <![CDATA[<b>Adaptation and validation of the Situational Humor Response Questionaire</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo visou desenvolver uma versão em português brasileiro do Situational Humor Response Questionaire (SHRQ), com adaptação transcultural e avaliação das medidas psicométricas em amostra brasileira. O instrumento em português de Portugal foi vertido para o português brasileiro passando pelas etapas de adaptação semântica, comparação das versões, validade de face e de conteúdo. O instrumento foi aplicado a 621 sujeitos. Foi feita extração de fatores com rotação oblíqua, análise das cargas fatoriais e consistência interna. Foram apontados três fatores: humor com amigos e colegas (α=0,70); influências sobre o humor (α=0,70); e humor em situações adversas (α =0,55). A consistência interna sugere que para o contexto brasileiro podem ser aperfeiçoados os itens de forma a aumentar o grau de precisão do fator. Contudo, o instrumento apresenta consistência interna aceitável.<hr/>This study aimed to develop a Brazilian Portuguese version of the Situational Humor Response Questionnaire (SHRQ), with transcultural adaptation and evaluation of the psychometric measures for the Brazilian context. The instrument has been translated from the original Portuguese to the Brazilian Portuguese, respecting the stages of semantic adaptation, the comparison of the versions and the adaptation to the cross-cultural in face validity and content. The instrument was applied to a sample of 621 participants. It has extracted factors with oblique rotation, analysis of factorial loadings and internal analysis of consistency. The results have pointed out three main factors: mood with friends and colleagues (α=0.70); influences on moods (α=0.70), and humor in adverse situations (α=0.55). The internal consistency suggests that for the Brazilian context some items can be improved, especially concerning the humor in adverse situations, in order to enhance the precision factor. However, it provides an acceptable internal consistency.<hr/>El estudio visó desarrollar una versión en portugués brasileño del Situational Humor Response Questionaire (SHRQ), con adaptación transcultural y evaluación de las medidas psicométricas en muestra brasileña. El instrumento en portugués de Portugal fue traducido para el portugués brasileño pasando por las etapas de adaptación semántica, comparación de las versiones, validez facial y de contenido. El instrumento fue aplicado en 621 sujetos. Fue hecha la extracción de factores con rotación oblicua, análisis de las cargas factoriales y consistencia interna. Fueron apuntados tres factores: humor con amigos y compañeros (α=0,70); influencias sobre el humor (α=0,70); y humor en situaciones adversas (α=0,55). La consistencia interna sugiere que para el contexto brasileño pueden ser perfeccionados los ítems para aumentar el grado de precisión del factor. Sin embargo, el instrumento presenta consistencia interna aceptable. <![CDATA[<b>Self-efficacy and personality on university student's career planning</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo teve como objetivo principal avaliar as relações da personalidade e da Autoeficácia Profissional com o comportamento de planejamento de carreira de universitários. Participaram do estudo 213 alunos de graduação, de ambos os sexos, com idade média de 24,8 anos (dp=4,14). Os instrumentos utilizados foram um Questionário Sociodemográfico, as Escalas de Desenvolvimento de Carreira de Universitários e a Bateria Fatorial de Personalidade. Para a análise dos dados, foram realizadas correlações de Pearson e análises de regressão. Os resultados indicaram que a Autoeficácia Profissional e os fatores de personalidade desempenharam papéis específicos na predição do Planejamento de Carreira. A Autoeficácia Profissional esteve positivamente correlacionada com o Planejamento de Carreira. Ainda, o Neuroticismo (correlação negativa), a Extroversão e a Realização mostraram-se significativamente correlacionados com essa variável. Discute-se sobre a importância de se considerarem as diferenças individuais e de se promoverem a autoeficácia no contexto de aconselhamento de carreira.<hr/>This study examined the role of personality and Professional Self-efficacy on university student's career planning behavior. The sample was composed of 213 participants, males and females, with a age mean of 24,8 years (sd=4,14). Three instruments were used: Factorial Battery of Personality, University Students Career Development Scales and a social demographic questionnaire. Data were analyzed with Pearson correlations and regression analysis. Professional Selfefficacy and personality were found to have unique contributions to the prediction of Career Planning. Moreover, Professional Self-efficacy was positively associated with Career Planning. Conscientiousness, Neuroticism (negative correlation) and Extraversion were significantly associated with Career Planning. Results are discussed emphasizing the importance of considering individual differences and of discussing professional self-efficacy beliefs in the context of career counseling.<hr/>El presente estudio tuvo como objetivo principal evaluar as relaciones de la personalidad y de la Autoeficácia Profesional con el comportamiento de planeamiento de carrera de universitarios. Participaron del estudio 213 alumnos de graduación, de ambos sexos, con edad media de 24,8 años (dp=4,14). Los instrumentos utilizados fueron un Cuestionario Sociodemográfico, las Escalas de Desarrollo de Carrera de Universitarios y la Batería Factorial de Personalidad. Para el análisis de los datos, fueron realizadas correlaciones de Pearson y análisis de regresión. Los resultados indicaron que la Autoeficácia Profesional y los factores de personalidad desempeñaron papeles específicos en la predicción del Planeamiento de Carrera. La Autoeficácia Profesional estuvo positivamente correlacionada con el Planeamiento de Carrera. Aún, el Neuroticismo (correlación negativa), la Extroversión y la Realización se mostraron significativamente correlacionados con esta variable. Se discute la importancia de considerarse las diferencias individuales y de promoverse la autoeficácia en el contexto de asesoramiento de carrera. <![CDATA[<b>Professional interests and affects positive and negative</b>: <b>exploratory study with youngers from high school</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en A Orientação Profissional enquanto área de intervenção e pesquisa tem buscado a compreensão de variáveis que interferem na tomada de decisão e no desenvolvimento de carreira. Trata-se de um estudo exploratório entre interesses profissionais e afetos positivos e negativos. Participaram 529 estudantes do ensino médio de escolas públicas e particulares com idades entre 14 a 27 anos (M=16; DP=1,48). No que se refere ao sexo, 223 (42,2%) eram homens e 306 (57,8%), mulheres. Os instrumentos aplicados foram a EAZ - Escala de Afetos de Zanon e a EAP - Escala de Aconselhamento Profissional. Os participantes apresentaram maiores médias para afetos positivos, o que indica julgamento mais positivo da vida, de modo geral. A comparação entre os instrumentos revelou alguns coeficientes positivos e significativos, mas de baixa magnitude. Sugere-se que novos estudos sejam realizados com os construtos da Psicologia Positiva na orientação profissional e desenvolvimento de carreira.<hr/>Professional Orientation while field of research and intervention has sought to comprehend variables which interfere in decision making and career development. This study investigates the relationship between professional interests and positive and negative affects. A total of 529 public and private high school students, 223 men (42.2%) and 306 (57.8%) women, ages between 14 and 27 (M=16; DP=1.48) participated. Each volunteer was given the EAZ - Zanon Affect Scale and the EAP - Professional Counseling Scale. Participants presented higher averages in positive affects, which indicates a more positive outlook on life in general. The comparison between the scales revealed some significant positive coefficients, but of lower magnitude. It is suggested that new studies be performed with the Positive Psychology constructs in vocational orienteering and career development.<hr/>La Orientación Profesional como área de intervención e investigación ha buscado entender la comprensión de variables que interfieren en las decisiones y en el desarrollo de carrera. Se trata de un estudio exploratorio entre intereses profesionales y afectos positivos y negativos. Participaron 529 estudiantes de la Enseñanza Secundaria de escuelas públicas y privadas con edades entre14 a 27 años (M=16; DP= 1,48). En lo referente al sexo, 223 (42,2%) eran hombres y 306 (57,8%) mujeres. Los instrumentos aplicados fueron la Escala de Afetos de Zanon - EAZ y la Escala de Aconselhamento Profissional - EAP. Los participantes presentaron promedios mayores para los afectos positivos, lo que indica juicio más positivo de la vida, en general. La comparación entre los instrumentos mostró algunos coeficientes positivos y significativos, pero de magnitud baja. Se sugiere que nuevos estudios sean realizados con los constructos de la Psicología Positiva en la orientación profesional y desarrollo de carrera. <![CDATA[<b>O desenvolvimento da Psicologia Social na América Latina</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en A Orientação Profissional enquanto área de intervenção e pesquisa tem buscado a compreensão de variáveis que interferem na tomada de decisão e no desenvolvimento de carreira. Trata-se de um estudo exploratório entre interesses profissionais e afetos positivos e negativos. Participaram 529 estudantes do ensino médio de escolas públicas e particulares com idades entre 14 a 27 anos (M=16; DP=1,48). No que se refere ao sexo, 223 (42,2%) eram homens e 306 (57,8%), mulheres. Os instrumentos aplicados foram a EAZ - Escala de Afetos de Zanon e a EAP - Escala de Aconselhamento Profissional. Os participantes apresentaram maiores médias para afetos positivos, o que indica julgamento mais positivo da vida, de modo geral. A comparação entre os instrumentos revelou alguns coeficientes positivos e significativos, mas de baixa magnitude. Sugere-se que novos estudos sejam realizados com os construtos da Psicologia Positiva na orientação profissional e desenvolvimento de carreira.<hr/>Professional Orientation while field of research and intervention has sought to comprehend variables which interfere in decision making and career development. This study investigates the relationship between professional interests and positive and negative affects. A total of 529 public and private high school students, 223 men (42.2%) and 306 (57.8%) women, ages between 14 and 27 (M=16; DP=1.48) participated. Each volunteer was given the EAZ - Zanon Affect Scale and the EAP - Professional Counseling Scale. Participants presented higher averages in positive affects, which indicates a more positive outlook on life in general. The comparison between the scales revealed some significant positive coefficients, but of lower magnitude. It is suggested that new studies be performed with the Positive Psychology constructs in vocational orienteering and career development.<hr/>La Orientación Profesional como área de intervención e investigación ha buscado entender la comprensión de variables que interfieren en las decisiones y en el desarrollo de carrera. Se trata de un estudio exploratorio entre intereses profesionales y afectos positivos y negativos. Participaron 529 estudiantes de la Enseñanza Secundaria de escuelas públicas y privadas con edades entre14 a 27 años (M=16; DP= 1,48). En lo referente al sexo, 223 (42,2%) eran hombres y 306 (57,8%) mujeres. Los instrumentos aplicados fueron la Escala de Afetos de Zanon - EAZ y la Escala de Aconselhamento Profissional - EAP. Los participantes presentaron promedios mayores para los afectos positivos, lo que indica juicio más positivo de la vida, en general. La comparación entre los instrumentos mostró algunos coeficientes positivos y significativos, pero de magnitud baja. Se sugiere que nuevos estudios sean realizados con los constructos de la Psicología Positiva en la orientación profesional y desarrollo de carrera. <![CDATA[<b>Teorias e práticas no campo do acompanhamento terapêutico</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712012000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en A Orientação Profissional enquanto área de intervenção e pesquisa tem buscado a compreensão de variáveis que interferem na tomada de decisão e no desenvolvimento de carreira. Trata-se de um estudo exploratório entre interesses profissionais e afetos positivos e negativos. Participaram 529 estudantes do ensino médio de escolas públicas e particulares com idades entre 14 a 27 anos (M=16; DP=1,48). No que se refere ao sexo, 223 (42,2%) eram homens e 306 (57,8%), mulheres. Os instrumentos aplicados foram a EAZ - Escala de Afetos de Zanon e a EAP - Escala de Aconselhamento Profissional. Os participantes apresentaram maiores médias para afetos positivos, o que indica julgamento mais positivo da vida, de modo geral. A comparação entre os instrumentos revelou alguns coeficientes positivos e significativos, mas de baixa magnitude. Sugere-se que novos estudos sejam realizados com os construtos da Psicologia Positiva na orientação profissional e desenvolvimento de carreira.<hr/>Professional Orientation while field of research and intervention has sought to comprehend variables which interfere in decision making and career development. This study investigates the relationship between professional interests and positive and negative affects. A total of 529 public and private high school students, 223 men (42.2%) and 306 (57.8%) women, ages between 14 and 27 (M=16; DP=1.48) participated. Each volunteer was given the EAZ - Zanon Affect Scale and the EAP - Professional Counseling Scale. Participants presented higher averages in positive affects, which indicates a more positive outlook on life in general. The comparison between the scales revealed some significant positive coefficients, but of lower magnitude. It is suggested that new studies be performed with the Positive Psychology constructs in vocational orienteering and career development.<hr/>La Orientación Profesional como área de intervención e investigación ha buscado entender la comprensión de variables que interfieren en las decisiones y en el desarrollo de carrera. Se trata de un estudio exploratorio entre intereses profesionales y afectos positivos y negativos. Participaron 529 estudiantes de la Enseñanza Secundaria de escuelas públicas y privadas con edades entre14 a 27 años (M=16; DP= 1,48). En lo referente al sexo, 223 (42,2%) eran hombres y 306 (57,8%) mujeres. Los instrumentos aplicados fueron la Escala de Afetos de Zanon - EAZ y la Escala de Aconselhamento Profissional - EAP. Los participantes presentaron promedios mayores para los afectos positivos, lo que indica juicio más positivo de la vida, en general. La comparación entre los instrumentos mostró algunos coeficientes positivos y significativos, pero de magnitud baja. Se sugiere que nuevos estudios sean realizados con los constructos de la Psicología Positiva en la orientación profesional y desarrollo de carrera.