Scielo RSS <![CDATA[Psicologia Escolar e Educacional]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-855720130002&lang=es vol. 17 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Estrés y estilo parental materno en el trastorno de déficit de atención e hiperactividad</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo avaliou a influência do estresse e do estilo parental materno sobre o estresse dos filhos avaliados pela instituição onde os dados foram coletados como portadores de TDA/H. Participaram 25 mães e os respectivos filhos, estes com idade média de 9,4 anos. As crianças foram avaliadas pela Escala de Estresse Infantil, e as mães, pelo Inventário de Sintomas de Estresse para Adulto de Lipp e Inventário de Estilos Parentais de Gomide. Os resultados mostraram que esta população apresenta alto nível de estresse (estilo parental classificado como de risco), que a sintomatologia do estresse materno tem relação com o subtipo de TDA/H e que e os sintomas de desatenção são potencializados pelo estresse. Não foi encontrada relação significativa entre estresse materno e infantil.<hr/>In this study we evaluate the influence of stress and of maternal parenting style on the stress level of children evaluated by institution where data were collected as bearers of ADHD. The participants were 25 mothers and their children (average age 9.4 years). The children were assessed by the Children Stress Scale and their mothers by Lipp Stress Symptoms inventory for Adult and with the Gomide Parenting Styles Inventory . The results show that this population presents a high level of stress, parental style classified as at-risk. It also revealed that the symptomatology of maternal stress is related to the subtype of ADHD and that symptoms of inattention are potentiated by excessive stress. No significant relationship between maternal stress and childhood stress was found.<hr/>Este estudio evaluó la influencia del estrés y del estilo parental materno sobre el estrés de los niños evaluados por la institución donde se recolectaron datos de portadores de TDA/H. Participaron 25 madres y sus respectivos hijos, estos con edad promedio de 9,4 años. Se evaluó a los niños con la Escala de Estrés Infantil y a las madres con el Inventario de Síntomas de Estrés para Adulto de Lipp e Inventario de Estilos Parentales de Gomide. Los resultados mostraron que este grupo presenta alto nivel de estrés (estilo parental clasificado como de riesgo), que la sintomatología del estrés materno tiene relación con el subtipo de TDA/H y que los síntomas de falta de atención son potencializados por estrés. No se encontró relación significativa entre estrés materno e infantil. <![CDATA[<b>Premisas sobre la devaluación del magisterio en análisis</b>: <b>¿por qué luchamos?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste texto pretendemos interrogar certos "consensos" que se estabelecem em torno da desvalorização do magistério, de modo que se possa ampliar o campo das lutas vinculadas à invenção de outros modos de trabalhar e viver na escola. A partir de uma perspectiva micropolítica e com base nas contribuições de Foucault e Deleuze, vimos discutindo a desvalorização do magistério em suas implicações com a institucionalização da produção de saberes e do trabalho de formação. Como conclusão, evidenciamos que, sob uma aparente convergência, residem diferentes leituras do que se passa e dos consequentes desafios cotidianos na singularização das práticas, acarretando desdobramentos e interferências nas políticas públicas.<hr/>In this paper we intend to discuss some consensus around devaluation of teaching in the scope of the struggles involved in other forms of living and working at school. From a micro-politics view, the contributions of Foucault and Deleuze, we also discuss the devaluation of the teaching profession in the process of knowledge and job training institutionalization.In conclusion we show that, under the apparent convergence reside different readings of what is happening and the consequent challenges in everyday practice, encouraging developments and interference in public policy.<hr/>En este texto se tiene la intención de interrogar ciertos "consensos" que se establecieron en relación a la devaluación del magisterio, de manera que se pueda ampliar el campo de las luchas relacionadas a la invención de otras formas de trabajar y vivir en la escuela. Desde una perspectiva micropolítica, a partir de aportaciones de Foucault y Deleuze, se viene discutiendo la devaluación del magisterio en su repercusión para la institucionalización de la producción de saberes y del trabajo de formación. Como conclusión se demuestra que bajo la aparente convergencia residen diferentes lecturas de lo que sucede y de los consecuentes desafíos cotidianos en la singularización de las prácticas, favoreciendo despliegues y interferencia en las políticas públicas. <![CDATA[<b>Producción científica sobre el Test de Cloze</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente estudo investigou a produção científica sobre o Cloze publicada entre os anos de 2002 e 2012. Foram focalizados 14 periódicos, nos quais 32 artigos foram analisados com base em alguns critérios estabelecidos por Witter e outros considerados relevantes pela autora. Os dados evidenciaram um aumento das publicações a partir de 2007, sendo os anos de 2007 e 2008 os mais férteis. Observou-se que o relato de pesquisa foi a forma mais utilizada e que o Sudeste foi a região que mais publicou nesse período. Houve ainda a predominância de autorias múltiplas e femininas e de pesquisas que associaram outros testes ou escalas ao Cloze, portanto, houve relações com outros construtos. Os resultados apontaram também a predominância de pesquisas no contexto educacional e com universitários, baseadas no emprego da técnica tradicional, com a supressão de todo quinto vocábulo do texto e correção literal.<hr/>In this study we investigate the scientific production on Cloze test, between the years 2002 and 2012. Fourteen journals were used, from which 32 articles were analyzed on the basis of certain criteria set by Witter and others considered relevant by the author. The data evidenced an increase in publications since 2007. The years 2007 and 2008 were the most productive. The research report was the most used form and the southeastern region the one which most published in that period. There was still the predominance of multiple and feminine authorship and studies that employed other tests to the Cloze, and therefore revealed a relationships with other constructs. The results also pointed to the predominance of research in educational context with university student, based on the use of traditional technique, with the deletion of every fifth word of the text and literal correction.<hr/>El presente estudio investigó la producción científica sobre el Cloze entre los años 2002 y 2012. Se enfocaron 14 periódicos de los cuales se analizaron 32 artículos con base en algunos criterios establecidos por Witter y otros considerados relevantes por la autora. Los datos mostraron un aumento en las publicaciones desde 2007, siendo los años de 2007 y 2008 los más proficuos. Se observó que el relato de investigación fue la forma más utilizada y que el Sudoeste fue la región que más publicó en este período. Asimismo, hubo predominancia de autoría múltiple y femenina, así como de investigaciones que asociaron otros tests o escalas al Cloze y, por lo tanto, hubo relaciones con otros constructos. Los resultados indicaron también para la predominancia de investigaciones en contexto educacional y con universitarios, basadas en el uso de la técnica tradicional con supresión de todos los quintos vocablos del texto y corrección literal. <![CDATA[<b>El concepto de conciencia en Vigotski</b>: <b>una aproximación mediante comparación de dos lecturas</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho apresenta uma comparação entre dois artigos que tratam da consciência na obra de Vigotski: "Conceito de consciência em Vigotski" e "A consciência na obra de L. S. Vigotski: análise do conceito e implicações para a psicologia e a educação", publicados respectivamente em 2006 e 2010, os quais destacam a importância de Vigotski na conceituação da consciência como objeto de uma psicologia que superasse sua crise paradigmática. Ao realizar uma comparação estrutural entre os dois textos, com recurso à crítica de leitor proposta por Vigotski em "Psicologia da Arte", este estudo constata a relevância dos dois trabalhos para o fortalecimento do campo teórico inaugurado pelo pensador soviético. Conclui-se com a proposta de uma reordenação lógica entre os dois textos que leve em conta o grau de complexidade e os arranjos internos de suas argumentações. Faz-se assim uma pequena contribuição à obra de Vigotski, amplamente utilizada na educação, porém pouco reconhecida na história da Psicologia.<hr/>This paper presents a comparison of two articles about the consciousness in the Vygotsky's work. The texts Conceito de consciência em Vigotski and A consciência na obra de L. S. Vigotsy: análise do conceito e implicações para a psicologia e a educação, published respectively in 2006 and 2010, emphasize the importance of Vygotsky to the concept of consciousness as the object of a psychology that would overcome its paradigm crisis. When performing a structural comparison between the two texts, by using the reader's criticism proposed by Vygotsky in "Psychology of Art", this study notes the importance of the two works to strengthen the theoretical field inaugurated by Vygotsky. We conclude by proposing a logical re-ordering between the two texts, taking into account the complexity and the internal arrangements of their arguments. It may be a small contribution to Vygotsky's work, widely used in education, but little recognized in the history of Psychology.<hr/>Este trabajo presenta una comparación entre dos artículos que tratan de la conciencia en la obra de Vigotski. Los textos Concepto de conciencia en Vigotski y La conciencia en la obra de L. S. Vigotski: análisis del concepto e implicaciones para la psicología y la educación, publicados respectivamente en 2006 y 2010, destacan la importancia de Vigotski en la conceptualización de la conciencia como objeto de una Psicología que supere su crisis paradigmática. Este estudio, al realizar una comparación estructural entre los dos textos recurriendo a la crítica de lector propuesta por Vigotski en "Psicología del Arte", constata la relevancia de los dos trabajos para el fortalecimiento del campo teórico inaugurado por Vigotski. Se concluye proponiendo una reordenación lógica entre los dos textos teniendo en cuenta el grado de complejidad y las disposiciones internas de sus argumentos. Así, se presenta una pequeña contribución a la obra de Vigotski ampliamente utilizada en la educación sin embargo poco reconocida en la historia de la Psicología. <![CDATA[<b>La psicología de la educación en cursos de Pre Grado en Psicología de Belo Horizonte/MG</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O binômio formação/atuação profissional do psicólogo educacional/escolar é o que se discute neste texto. O debate é feito com base numa pesquisa que investigou o processo de formação desenvolvido nos cursos de Psicologia das instituições de ensino superior de Belo Horizonte/MG. O método utilizou-se de um conjunto de procedimentos: entrevistas com coordenadores de curso e professores da área em questão; análise de matrizes curriculares, ementas e planos de ensino; buscas nos sites das instituições estudadas; pesquisa bibliográfica. Os dados foram analisados com base na análise de conteúdo. Os resultados, apesar de revelarem um processo de formação em mudança, também apontaram permanências e desafios que vêm sendo alvo de intenso debate na área da psicologia educacional/escolar.<hr/>In this work we discuss the binary training/professional performance of educational psychologist. The debate is based on a research on the process developed in the undergratuate Psychology programs of Belo Horizonte/MG. The method used was a series of procedures: interviews with course coordinators and teachers of the area, analysis of curricular matrices, lesson plans and summaries, search the websites of the institutions studied and literature. We analyzed data based on content analysis. The results, although revealing a formation process of change, also pointed out the continuities and challenges which have been targets of intense debate in the field of educational psychology.<hr/>El binomio formación/actuación profesional del psicólogo educacional/escolar es el tema discutido en este texto. El debate tiene por base una investigación del proceso de formación desarrollado en los cursos de Psicología de instituciones de enseñanza superior de Belo Horizonte/MG. El método se sirvió de un conjunto de procedimientos: entrevistas con coordinadores de curso y profesores del área en cuestión; análisis de matrices curriculares, programas y planes de enseñanza; buscas en los sitios de las instituciones estudiadas; investigación bibliográfica. Los datos se analizaron sobre la base del análisis de contenido. Los resultados, al paso que revelan un proceso de formación en transformación, también señalaron permanencias y desafíos que han sido objetos de intenso debate en el área de la psicología educacional/escolar. <![CDATA[<b>Atribución de estados mentales y lenguaje</b>: <b>un estudio de intervención</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es A presente pesquisa teve por objetivo verificar os efeitos de uma intervenção sobre a habilidade de atribuição de estados mentais de crença e foi desenvolvida em três fases: pré-teste, intervenção e pós-teste. As crianças selecionadas foram escolhidas aleatoriamente para compor o grupo experimental e o grupo controle. A pesquisa foi feita com 44 crianças de ambos os sexos, de três a quatro anos de idade. A intervenção foi baseada na explicação de tarefas de crença falsa e acompanhada por demonstrações com a ajuda de gestos e de objetos, além da fala explicativa. Os resultados indicaram que as crianças do grupo experimental se beneficiaram com o procedimento de intervenção. As atividades favoreceram o surgimento da habilidade de atribuição de estados mentais de crença. Esses resultados dão sustentação às hipóteses que apontam a existência de uma relação entre a habilidade de atribuição de estados mentais e o desenvolvimento da linguagem.<hr/>In this study we investigate the effects of an intervention on the ability of attributing mental states of belief. We developed the work in three phases: pre-test, intervention and post-tests. The selected children were assigned randomly to compose the experimental group and control group. Forty-four children of both sexes, 3 to 4 years old, participated in the study. The intervention was based on the explanation of false belief tasks and was supported by demonstrations with the help of gestures and objects, and explanatory speech. The results indicated that children in the experimental group benefited from the intervention procedure. The activities encouraged the emergence of the ability to attribute mental states of belief. These findings support the hypotheses that point to the existence of a relationship between the ability of attributing mental states and language development.<hr/>Este estudio tuvo por objetivo verificar los efectos de una intervención sobre la habilidad de atribución de estados mentales de creencia y se desarrolló en tres fases: pre-test, intervención y post-test. Los niños seleccionados fueron asignados al azar para formar el grupo experimental y el grupo control. La investigación se llevó a cabo con 44 niños de ambos sexos de 3 a 4 años de edad. A intervención tuvo por base la explicación de tareas de creencia falsa y fue acompañada por demostraciones con ayuda de gestos y de objetos, además de discurso explicativo. Los resultados indicaron que los niños del grupo experimental se beneficiaron del procedimiento de intervención. Las actividades favorecieron la aparición de la habilidad de atribución de estados mentales de creencia. Estos resultados sustentan hipótesis que indican la existencia de una relación entre la habilidad de atribución de estados mentales y el desarrollo de lenguaje. <![CDATA[<b>La práctica educativa del profesor y comportamiento infantil</b>: <b>la influencia de múltiplas variables</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Práticas educativas, problemas de comportamento e habilidades sociais infantis são questões que têm sido pouco estudadas no contexto escolar. Objetivou-se comparar as práticas educativas de professores do ensino regular e do especial com os comportamentos infantis em grupos diferenciados por problemas de comportamento e pelo sexo das crianças. Participaram quinze professoras e vinte e oito alunos (seis a nove anos), distribuídos em dezoito do ensino regular (infantil e fundamental) e dez do ensino especial. Procedeu-se à avaliação com os professores por meio de um questionário (Q-RSH-Pr) e de entrevista semiestruturada (RE-HSE-Pr). Verificou-se, com diferenças significativas, que os meninos e as crianças com problemas de comportamento apresentaram mais dificuldades e suas professoras relataram utilizar mais práticas negativas de educação, e que as meninas apresentaram mais habilidades sociais. Não se encontraram diferenças nas comparações entre o ensino regular e o especial. A comparação entre as práticas educativas dos professores e os comportamentos das crianças no contexto escolar é útil para intervenções.<hr/>Educational practices, behavior problems and children's social skills have been more studied in family context than in school context. This study aimed to compare, from the verbal report, educational practices of regular and special teacher in relation to children's behavior, concerning groups differentiated by reference indication of behavior problems in the classroom by the teacher and sex of the children. This study surveyed fifteen teachers and twenty-eight students (6-9 years), who were grouped in regular teaching (n = 18, kindergarten, elementary) and especial teaching (n = 10). The assessment with teachers was proceeded by using a questionnaire (Q-RSH-Pr) and a semi-structured interview (RE-HSE-Pr). We observed that there is a significant difference: boys as well as children with behavior problems presented more difficulties than others. Their teachers revealed that they use more negative<hr/>Prácticas educativas, problemas de comportamiento y habilidades sociales infantiles han sido poco estudiados en el contexto escolar. El estudio tuvo el objetivo de comparar prácticas educativas escolares positivas y negativas; el repertorio conductual respectivo a habilidades sociales e indicadores de problemas de comportamiento; de niños de educación especial y regular, diferenciando grupos de niños que tengan o no problemas de comportamiento y, entre niños y niñas. Participaron de esta investigación 15 profesoras y sus alumnos distribuidos en educación regular (infantil, básica) y especial. La evaluación se realizó con profesores por medio de cuestionario y entrevista semi-estructurada. Los grupos de educación regular y especial no presentaron diferencias en las comparaciones de grupo, los niños y las niñas indicadas con problemas de comportamiento presentaron más problemas de conducta y sus profesoras informaron el uso de más prácticas negativas de educación, las niñas presentaron más habilidades sociales lo que sugiere la necesidad de intervención y nuevos estudios. <![CDATA[<b>Psicología y Educación</b>: <b>repercusiones en el trabajo educativo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho resultou de indagações a respeito da contribuição da Psicologia da Educação para o trabalho educativo. Entende-se que um dos modos de efetivar tal contribuição é a inserção da disciplina Psicologia da Educação na grade curricular dos cursos de formação de professores. Neste artigo defende-se que o ensino de Psicologia se desenvolva numa perspectiva crítica, em que o homem seja concebido como constituído historicamente. A ênfase nesta perspectiva deveu-se à análise da literatura que oferece embasamento teórico às práticas educativas orientadas pela Psicologia da Educação. O objetivo é oferecer elementos para se pensar uma educação dirigida ao homem concreto como uma das contribuições que a Psicologia pode oferecer a um trabalho educativo comprometido com a superação do subjetivismo.<hr/>This work is the result of an investigation concerning the educational psychology's contribution to educational work. We understand that one means of such contribution is through the subject "educational psychology" in teacher's professional courses. We argue that the psychology teaching is materialized by means of a critical perspective, in which one presents man as historically constituted. The focus on this perspective proceeds from an analysis about the basis that offers a theoretical approach to the educational praxis oriented by educational psychology. We propose to offer elements to think about a guided education to a concrete man . We believe that this is one of the contributions that the psychology can offer to educational work committed to overcoming in a subjectivism.<hr/>Este trabajo es resultado de indagaciones sobre la contribución de la psicología de la educación al trabajo educativo. Se entiende que una de las formas de realizar tal contribución es a través de la disciplina "psicología de la educación" en cursos de formación de profesores. En este artículo se defiende que la enseñanza de psicología sea objetivada por una perspectiva crítica, que presenta la concepción de hombre históricamente constituido. El énfasis en esta perspectiva procede del análisis de la literatura acerca de los fundamentos que ofrecen base teórica a las prácticas educativas orientadas por la psicología de la educación. El objetivo es aportar elementos para pensar en la educación dirigida al hombre concreto como una de las contribuciones que la psicología puede ofrecer al trabajo educativo comprometido con la superación del subjetivismo. <![CDATA[<b>Interveción en el uso de estrategias de aprendizaje frente a dificultades de aprendizaje</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo teve como objetivo verificar se a intervenção no uso de estratégias de aprendizagem promove nos alunos com dificuldades de aprendizagem um maior controle e reflexão sobre o seu próprio processo de aprendizagem. Participaram desta pesquisa dez alunos no pré-teste e pós-teste. A intervenção foi realizada em dezoito encontros de uma hora cada. Foram trabalhados os temas: as estratégias de controle de atenção, do comportamento e ambiente; organização das ideias; seleção e ajustes do tempo; e controle dos pensamentos e de distrações. Para a coleta de dados no pré e pós-teste foi aplicada individualmente uma entrevista estruturada e adaptada por Boruchovitch (1995). Os resultados evidenciam aumento na frequência do uso das estratégias de aprendizagem em sala de aula, no estudo em casa e na realização de tarefas escolares. A intervenção no uso de estratégias de aprendizagem pode contribuir para que os alunos que apresentam dificuldades de aprendizagem possam melhorar o desempenho escolar.<hr/>This study had the aim to verify if the intervention in the use of learning strategies promotes in students with learning difficulties a greater control and reflection over their own learning process. 10 students participated in the pretest and 10 participated in the post test. The intervention was conducted in 18 sessions of 1 hour each. The strategies on focus were related to attention control, behavior and environment; organization of ideas, selection and adjustments of time, and control of thoughts and distractions. For the pre and post test data collection, a structured interview, adapted by Boruchovitch (1995), was applied. The results show an increase in the frequency of learning strategies use in the classroom, home study and in accomplishing school tasks. The intervention in the use of learning strategies may represent a contribution to students with learning difficulties in helping them improve school performance.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo verificar si la intervención en el uso de estrategias de aprendizaje promueve mejoría en el aprendizaje de los alumnos. Participaron de esta investigación 14 alumnos en el pre-test y 10 en el post-test. La intervención se llevó a cabo en 18 encuentros de 1 hora. Se trabajaron las estrategias de control de atención, del comportamiento y ambiente; organización de ideias, selección y ajustes del tempo, además de control de pensamientos y de distracciones. Para recoger datos pre y post-test se administró individualmente una entrevista estructurada y adaptada por Boruchovitch (1995). Los resultados mostraron un aumento en el número de alumnos que pasan a utilizar las estrategias de aprendizaje en salón de clases, en el estudio en casa y en la realización de tareas escolares. La intervención en el uso de estrategias de aprendizaje puede ayudar a los alumnos que presentan dificultades de aprendizaje a mejorar el rendimiento escolar. <![CDATA[<b>Desarrollo de la subjetividad</b>: <b>análisis de historias de superación de dificultades de aprendizaje</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute a subjetividade numa perspectiva sistêmica e processual, orientado pela Teoria da Subjetividade desenvolvida por González Rey, analisada na trajetória escolar de estudantes identificados com dificuldades de aprendizagem. Tem por objetivo analisar como ocorre o movimento da subjetividade no processo de superação das dificuldades de aprendizagem escolar. A pesquisa foi realizada com três estudantes dos anos iniciais do Ensino Fundamental, por meio de Estudo de Caso Múltiplo. Foram utilizados sistemas conversacionais, instrumentos apoiados em indutores escritos e indutores não escritos, momentos informais, análise documental e observações no ambiente escolar. Concluímos que a superação das dificuldades de aprendizagem pode se dar pelo reconhecimento do sujeito no estudante, pela vivência de condições favorecedoras à produção de sentidos subjetivos e pela reconfiguração de elementos da subjetividade do estudante. Essas reflexões deram sustentação para definirmos o desenvolvimento da subjetividade como mudanças subjetivas que impactam, ganham certa estabilidade e são capazes de desencadear outras mudanças, gerando novos níveis qualitativos de organização subjetiva.<hr/>In this article we discuss the subjectivity from a systemic and processing perspective, under the Theory of Subjectivity developed by González Rey ,analyzed in the educational trajectory of students identified with learning difficulties. Our goal is to analyze how the movement of subjectivity occurs in the processes of overcoming school learning difficulties. The research was conducted with three students from the early years of elementary school, through Multiple Case Study. We used conversational systems, instruments supported by written and unwritten inductors, informal moments, document analysis and observations in the school environment. We conclude that overcoming learning difficulties can be attained by the recognition of the student as subject, by the experiencing of conditions in favor of subjective sense production and by the reconfiguration of elements of subjectivity in students. These reflections may give support to define the development of subjectivity and subjective changes that impact and gain some stability, capable of triggering other changes, creating new levels of qualitative subjective organization.<hr/>Este artículo discute la subjetividad analizada en la trayectoria escolar de estudiantes identificados con dificultades de aprendizaje bajo perspectiva sistémica y procesal, orientado por la Teoría de la Subjetividad desarrollada por González Rey. Tiene como objetivo analizar como ocurre el movimiento de la subjetividad en el proceso de superación de las dificultades de aprendizaje escolar. La investigación se realizó con tres estudiantes de los primeros años de la Enseñanza Básica a través del Estudio de Caso Múltiplo. Se utilizaron sistemas conversacionales, instrumentos respaldados en inductores escritos e inductores no escritos, momentos informales, análisis documental y observaciones en ambiente escolar. Las conclusiones indican que la superación de las dificultades de aprendizaje puede suceder debido al reconocimiento del sujeto en el estudiante, por vivir condiciones favorecedoras de producción de sentidos subjetivos y por la reconfiguración de elementos de la subjetividad del estudiante. Estas reflexiones ofrecen subsidios para definir el desarrollo de la subjetividad como cambios subjetivos que impactan y que adquieren cierta estabilidad, capaces de desencadenar otros cambios, generando nuevos niveles cualitativos de organización subjetiva. <![CDATA[<b>Escucha afectiva</b>: <b>posibilidades de uso en contextos de acogida infantil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente estudo teve como objetivo conhecer o processo de acolhimento a partir do relato das crianças acolhidas e de educadoras de uma instituição localizada numa cidade do Interior do Estado do Mato Grosso do Sul. Participaram cinco crianças e cinco educadoras. Para a coleta de dados foram organizadas 27 oficinas com as crianças, que foram divididas em dois grupos, e entrevistas semiestruturadas com as educadoras. Os resultados mostram a importância da escuta atenta às crianças, pois possibilita as narrativas de suas vivências. Quanto às educadoras, observou-se que a interação com as crianças se dá, prioritariamente, nos cuidados básicos. Sugere-se a criação de políticas para a capacitação dessas profissionais, além de estratégias que resgatem a história de vida das crianças acolhidas, já que as rotinas institucionais e a complexidade do processo de acolhimento acabam por desconsiderar esse importante aspecto da construção humana.<hr/>In this work we study the process of hosting children, based on the reports of children received and on teachers of an institution located in a town in the state of Mato Grosso do Sul. Five children and five teachers were listened to. For data collection we organized 27 workshops with the children, who were divided into two groups, and semi-structured interviews with the teachers. The results show the importance of the careful listening to children, as it allows the narratives of their experiences. Regarding the educators it was observed that interaction with children occurs primarily in basic care. It is suggested the need for policies to train these professionals, and strategies to rescue the life story of the children hosted, since the institutional routines and complexity of host eventually disregard this important aspect of human construction.<hr/>Se trata de estudio que tuve como objetivo comprender el proceso de acogida a partir del relato de niños acogidos y de educadoras de una institución ubicada en una ciudad en el interior del Estado de Mato Grosso do Sul. Participaron cinco niños y cinco educadoras. Para la recolección de datos se organizaron 27 talleres con los niños divididos en dos grupos y entrevistas semi-estructuradas con las educadoras. Los resultados muestran la importancia de la escucha atenta a los niños, ya que permite narrativas de sus vivencias. En cuanto a las educadoras se observó que la interacción con los niños se da principalmente en cuidados básicos. Se nota la necesidad de políticas para capacitar a los profesionales, además de estrategias que recuperen la historia de vida de los niños acogidos, una vez que las rutinas institucionales y la complejidad del proceso de acogida acaban ignorando este importante aspecto de la construcción humana. <![CDATA[<b>La relación entre aprendizaje y desarrollo de profesores de la Enseñanza Básica</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo teve por objetivo investigar a compreensão de professores do Ensino Fundamental de escolas públicas de uma cidade do Paraná acerca da relação entre aprendizagem e desenvolvimento humano. Participaram da pesquisa quatorze professores. As informações foram coletadas por meio de entrevista semiestruturada, submetidas à análise de conteúdo e discutidas com base na abordagem histórico-cultural. Os dados mostram que a maioria dos educadores não relacionam aprendizagem com desenvolvimento humano e desconhecem como ocorrem esses processos. Também evidenciam que a maioria deles não apresenta uma abordagem teórica definida, utilizando-se de uma mesclagem de teorias. Com isto foi possível observar quão frágil está a formação dos professores participantes da pesquisa, assim como a sua valorização profissional e a falta de suporte teórico e técnico no cotidiano de sua função.<hr/>This study aimed to investigate the understanding of elementary school teachers in public schools in a city of Paraná, on the relationship between learning and human development. Fourteen teachers participated in the survey. Data were collected through semi-structured interview, subjected to content analysis and discussed based on the historical-cultural approach. The data show that most educators do not relate learning to human development, and are unaware of how these processes occur. Also showed that most of these do not present a theoretical defined, using a blend of theory. With this it was possible to observe how fragile is the training of teachers participating in the research, as well as its value as a professional and a lack of theoretical and technical support they face daily in their function.<hr/>Este estudio tuvo el objetivo de investigar la comprensión de profesores de la Enseñanza Básica de escuelas públicas de una ciudad de Paraná sobre la relación entre aprendizaje y desarrollo humano. Participaron de lainvestigacióncatorceprofesores. Las informaciones se recolectaron por medio de entrevista semi-estructurada, pasaron por análisis de contenido y fueron discutidas con base en el abordaje histórico-cultural. Los datos indican que la mayoría de los educadores no relacionan aprendizaje con desarrollo humano y desconocen como ocurren estos procesos. Asimismo, señalan que la mayoría de ellos no presenta un abordaje teórico definido valiéndose de una mezcla de teorías. A partir de los resultados fue posible observar lo frágil que está la formación de los profesores participantes de la investigación, así como también su valoración profesional y la falta de soporte teórico y técnico en el cotidiano de su función. <![CDATA[<b>La docencia universitaria como <i>locus</i> de investigación de la psicología del desarrollo adulto</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Descrevemos uma pesquisa didática sobre o ensino de matemática focado na mediação de campos conceituais do currículo do Ensino Fundamental, com 30 pedagogos e seis psicólogos, 35 mulheres e um homem, com idades entre 22 e 50 anos, estudantes de um curso de pós-graduação lato sensu em Psicopedagogia, visando capacitá-los a trabalhar com estudantes que apresentem dificuldades de aprendizagem e com professores. Coletamos dados sobre suas concepções a respeito da matemática, as competências e dificuldades na resolução de problemas focados no uso do conjunto numérico dos racionais e na compreensão de diferentes bases, a análise sobre a própria produção e sobre a produção do outro. Evidenciamos quatro proposições: A matemática é difícil; A matemática é angustiante; Os professores de matemática não promovem a aprendizagem; Eu não sou competente em matemática. Evidenciamos níveis de complexidade de resolução dos problemas e níveis de tomada de consciência ao longo do procedimento didático que nos permitem defender sua pertinência.<hr/>We describe a didactic research on the teaching of mathematics focused on the conceptual mediation of the elementary school curriculum, with 30 pedagogues and 6 psychologists, 35 women and 1 man, between 22 and 50 years old, students of a graduate course in Psycho-Pedagogy. The purpose is to enable them to intervene with students who present learning disabilities and with their teachers. We collected data concerning their conceptions on mathematics; their skills and difficulties when solving problems focused on the use of rational numbers and in comprehending the different bases; the analysis of their own production and of the production of others. We show four propositions: mathematics is hard; mathematics is distressing; mathematics teachers do not promote learning; "I'm not competent in mathematics". We point out levels of complexity when solving problems and levels of awareness throughout the didactic procedure which allow us to argue in favor of its relevance.<hr/>Se describe una investigación didáctica sobre la enseñanza de matemática con foco en la mediación de campos conceptuales del currículo de la Enseñanza Fundamental. Se realizó con 30 pedagogos y 6 psicólogos, 35 mujeres y 1 hombre, entre 22 y 50 años, estudiantes de un curso de post-grado lato senso en Psicopedagogía buscando capacitarlos a intervenir en las dificultades de aprendizaje de estudiantes y en el trabajo de profesores. Se recogieron datos sobre: sus concepciones de matemática, las habilidades y dificultades en la resolución de problemas centrados en el uso del conjunto numérico de los racionales y en la comprensión de diferentes bases, el análisis sobre la propia producción y sobre la producción otros. Se presentan 4 proposiciones: la matemática es difícil, la matemática es angustiante, los profesores de matemática no promueven el aprendizaje, yo no soy competente en matemática. Se evidencia niveles de complejidad de resolución de problemas y niveles de toma de conciencia a lo largo del procedimiento didáctico que nos permiten defender su pertinencia. <![CDATA[<b>¿Profesores saben qué es bullying?</b>: <b>un tema para la formación docente</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es A pesquisa, de cunho qualitativo, abordou o bullying na formação de professores, tendo como objetivo refletir a respeito das concepções sobre o fenômeno e do que eles consideram serem formas eficazes de intervenção diante dos casos ocorridos em escolas públicas do ensino fundamental, e ainda sobre as demandas para a formação docente. Foram entrevistados seis professores em uma escola municipal do Recife e seis licenciandos da Universidade Federal de Pernambuco. Como resultado, identificamos que os participantes tiveram dificuldade em definir o bullying e de caracterizar sua abrangência na escola. Consideram o tema relevante, embora apontem que está pouco presente nos cursos de formação. Quanto à intervenção, propõem o diálogo e o envolvimento de pais e de autoridades públicas. Conclui-se que o bullying é reconhecido como problema concernente às escolas e aos professores, porém não se constitui num tópico de estudo sistemático na formação de licenciados.<hr/>This qualitative research focused on how teacher education approaches bullying and aimed to identify what teachers think about this phenomena, how they interfere when it happens in elementary public schools and what do they expect to study about this theme during teacher training. Six trainees and six public school teachers were interviewed in Recife, Brazil. As results, we identified that the research participants found it difficult to characterize how bullying is present in schools. They consider that this is a relevant issue, even thou they recognize that their teacher education did not address this problem. When questioned about how to interfere, they proposed that dialogue is the best resource and that parents and other authorities must be involved. The study leads to conclude that bullying is recognized as a problem that concerns schools and teachers, but it has not been studied regularly in formal education or in teacher training.<hr/>La investigación cualitativa enfocó el tema bullying en la formación de profesores y tuvo como objetivo reflexionar sobre las concepciones sobre el fenómeno, sobre lo que consideran medios eficaces de intervención ante casos ocurridos en escuelas públicas de enseñanza fundamental, así como sobre las demandas para la formación docente. Se entrevistó seis profesores en una escuela municipal de Recife y seis estudiantes de licenciatura en la Universidad Federal de Pernambuco. Los resultados identifican que los participantes tuvieron dificultades de definir bullying y de caracterizar su presencia y alcance en la escuela. Además, consideran el tema relevante, a pesar de indicar que está poco presente en los cursos de formación. En cuanto a formas de intervención proponen el diálogo y el envolvimiento de los padres de familia y otras autoridades públicas. Se concluye que el bullying es reconocido como problema que concierne a escuelas y profesores, sin embargo no se constituye un tópico de estudio sistemático en la formación de licenciados. <![CDATA[<b>Intervención educativa para resolver un caso de acoso escolar</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se estudia un caso de acoso escolar en una preparatoria privada de la ciudad de Puebla, México, donde la enseñanza de la filosofía no era posible. La pregunta de investigación es: ¿Cómo resolver el problema del acoso escolar en el salón de clases durante la enseñanza de la filosofía, con el fin de lograr el propósito educativo de la asignatura? Es un estudio de investigación-acción participativa conformado por cuatro fases: diagnóstico de las causas del acoso escolar, diseño e implementación de un programa educativo y evaluación de los cambios sociales alcanzados. Los sujetos de estudio son 18 alumnos entre los 17 y 19 años de edad. Son seis los instrumentos utilizados de corte cualitativo. Los resultados muestran el logro de los tres objetivos para resolver el acoso escolar: establecimiento de nuevas relaciones sociales, eliminación de los prejuicios y resolución de los conflictos interpersonales.<hr/>A case of bullying in a private high school of Puebla City (Mexico) is studied, where the teaching of philosophy as a subject was not possible. The research question is: How to resolve the problem of bullying in the classroom during the teaching of philosophy in order to achieve the educational purpose of the subject? This study is an participatory action research, which consists of four phases: diagnosis of the causes of bullying, design and implementation of an educational program and evaluation of the obtained results on social change. The research subjects are 18 students aged between 17 and 19 years old. Six different qualitative tools were used. The results show the achievement of the three objectives for resolving bullying: establishment of new social relationship, elimination of prejudices and solving of interpersonal conflicts.<hr/>Estuda-se um caso de bullying em escola particular de segundo grau da cidade de Puebla, no México, onde o ensino de filosofia não era possível. A questão de pesquisa é: como resolver o problema de bullying em sala de aula durante o ensino de filosofia a fim de alcançar o objetivo educacional da disciplina? Trata-se de trabalho de pesquisa-ação participativa constituída por quatro fases: diagnóstico das causas do bullying, delineamento e implementação de um programa educacional e avaliação da mudança social alcançada. Os sujeitos do estudo foram 18 alunos entre 17 e 19 anos de idade. Foram utilizados seis instrumentos de cunho qualitativo. Os resultados mostraram que foram alcançados os três objetivos para enfrentar o bullying: estabelecer novas relações sociais, eliminar os preconceitos e resolução dos conflitos interpessoais. <![CDATA[<b>Enseñar con ética</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se estudia un caso de acoso escolar en una preparatoria privada de la ciudad de Puebla, México, donde la enseñanza de la filosofía no era posible. La pregunta de investigación es: ¿Cómo resolver el problema del acoso escolar en el salón de clases durante la enseñanza de la filosofía, con el fin de lograr el propósito educativo de la asignatura? Es un estudio de investigación-acción participativa conformado por cuatro fases: diagnóstico de las causas del acoso escolar, diseño e implementación de un programa educativo y evaluación de los cambios sociales alcanzados. Los sujetos de estudio son 18 alumnos entre los 17 y 19 años de edad. Son seis los instrumentos utilizados de corte cualitativo. Los resultados muestran el logro de los tres objetivos para resolver el acoso escolar: establecimiento de nuevas relaciones sociales, eliminación de los prejuicios y resolución de los conflictos interpersonales.<hr/>A case of bullying in a private high school of Puebla City (Mexico) is studied, where the teaching of philosophy as a subject was not possible. The research question is: How to resolve the problem of bullying in the classroom during the teaching of philosophy in order to achieve the educational purpose of the subject? This study is an participatory action research, which consists of four phases: diagnosis of the causes of bullying, design and implementation of an educational program and evaluation of the obtained results on social change. The research subjects are 18 students aged between 17 and 19 years old. Six different qualitative tools were used. The results show the achievement of the three objectives for resolving bullying: establishment of new social relationship, elimination of prejudices and solving of interpersonal conflicts.<hr/>Estuda-se um caso de bullying em escola particular de segundo grau da cidade de Puebla, no México, onde o ensino de filosofia não era possível. A questão de pesquisa é: como resolver o problema de bullying em sala de aula durante o ensino de filosofia a fim de alcançar o objetivo educacional da disciplina? Trata-se de trabalho de pesquisa-ação participativa constituída por quatro fases: diagnóstico das causas do bullying, delineamento e implementação de um programa educacional e avaliação da mudança social alcançada. Os sujeitos do estudo foram 18 alunos entre 17 e 19 anos de idade. Foram utilizados seis instrumentos de cunho qualitativo. Os resultados mostraram que foram alcançados os três objetivos para enfrentar o bullying: estabelecer novas relações sociais, eliminar os preconceitos e resolução dos conflitos interpessoais. <![CDATA[<b>Homenaje a Yvonne Khouri (1923 - 2013)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se estudia un caso de acoso escolar en una preparatoria privada de la ciudad de Puebla, México, donde la enseñanza de la filosofía no era posible. La pregunta de investigación es: ¿Cómo resolver el problema del acoso escolar en el salón de clases durante la enseñanza de la filosofía, con el fin de lograr el propósito educativo de la asignatura? Es un estudio de investigación-acción participativa conformado por cuatro fases: diagnóstico de las causas del acoso escolar, diseño e implementación de un programa educativo y evaluación de los cambios sociales alcanzados. Los sujetos de estudio son 18 alumnos entre los 17 y 19 años de edad. Son seis los instrumentos utilizados de corte cualitativo. Los resultados muestran el logro de los tres objetivos para resolver el acoso escolar: establecimiento de nuevas relaciones sociales, eliminación de los prejuicios y resolución de los conflictos interpersonales.<hr/>A case of bullying in a private high school of Puebla City (Mexico) is studied, where the teaching of philosophy as a subject was not possible. The research question is: How to resolve the problem of bullying in the classroom during the teaching of philosophy in order to achieve the educational purpose of the subject? This study is an participatory action research, which consists of four phases: diagnosis of the causes of bullying, design and implementation of an educational program and evaluation of the obtained results on social change. The research subjects are 18 students aged between 17 and 19 years old. Six different qualitative tools were used. The results show the achievement of the three objectives for resolving bullying: establishment of new social relationship, elimination of prejudices and solving of interpersonal conflicts.<hr/>Estuda-se um caso de bullying em escola particular de segundo grau da cidade de Puebla, no México, onde o ensino de filosofia não era possível. A questão de pesquisa é: como resolver o problema de bullying em sala de aula durante o ensino de filosofia a fim de alcançar o objetivo educacional da disciplina? Trata-se de trabalho de pesquisa-ação participativa constituída por quatro fases: diagnóstico das causas do bullying, delineamento e implementação de um programa educacional e avaliação da mudança social alcançada. Os sujeitos do estudo foram 18 alunos entre 17 e 19 anos de idade. Foram utilizados seis instrumentos de cunho qualitativo. Os resultados mostraram que foram alcançados os três objetivos para enfrentar o bullying: estabelecer novas relações sociais, eliminar os preconceitos e resolução dos conflitos interpessoais. <![CDATA[<b>Homenaje a Samuel Pfromm Netto</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se estudia un caso de acoso escolar en una preparatoria privada de la ciudad de Puebla, México, donde la enseñanza de la filosofía no era posible. La pregunta de investigación es: ¿Cómo resolver el problema del acoso escolar en el salón de clases durante la enseñanza de la filosofía, con el fin de lograr el propósito educativo de la asignatura? Es un estudio de investigación-acción participativa conformado por cuatro fases: diagnóstico de las causas del acoso escolar, diseño e implementación de un programa educativo y evaluación de los cambios sociales alcanzados. Los sujetos de estudio son 18 alumnos entre los 17 y 19 años de edad. Son seis los instrumentos utilizados de corte cualitativo. Los resultados muestran el logro de los tres objetivos para resolver el acoso escolar: establecimiento de nuevas relaciones sociales, eliminación de los prejuicios y resolución de los conflictos interpersonales.<hr/>A case of bullying in a private high school of Puebla City (Mexico) is studied, where the teaching of philosophy as a subject was not possible. The research question is: How to resolve the problem of bullying in the classroom during the teaching of philosophy in order to achieve the educational purpose of the subject? This study is an participatory action research, which consists of four phases: diagnosis of the causes of bullying, design and implementation of an educational program and evaluation of the obtained results on social change. The research subjects are 18 students aged between 17 and 19 years old. Six different qualitative tools were used. The results show the achievement of the three objectives for resolving bullying: establishment of new social relationship, elimination of prejudices and solving of interpersonal conflicts.<hr/>Estuda-se um caso de bullying em escola particular de segundo grau da cidade de Puebla, no México, onde o ensino de filosofia não era possível. A questão de pesquisa é: como resolver o problema de bullying em sala de aula durante o ensino de filosofia a fim de alcançar o objetivo educacional da disciplina? Trata-se de trabalho de pesquisa-ação participativa constituída por quatro fases: diagnóstico das causas do bullying, delineamento e implementação de um programa educacional e avaliação da mudança social alcançada. Os sujeitos do estudo foram 18 alunos entre 17 e 19 anos de idade. Foram utilizados seis instrumentos de cunho qualitativo. Os resultados mostraram que foram alcançados os três objetivos para enfrentar o bullying: estabelecer novas relações sociais, eliminar os preconceitos e resolução dos conflitos interpessoais. <![CDATA[<b>Talleres en las instituciones de educación de la primera infancia</b>: <b>el compromiso ético de la vinculación de la investigación-extensión</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572013000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se estudia un caso de acoso escolar en una preparatoria privada de la ciudad de Puebla, México, donde la enseñanza de la filosofía no era posible. La pregunta de investigación es: ¿Cómo resolver el problema del acoso escolar en el salón de clases durante la enseñanza de la filosofía, con el fin de lograr el propósito educativo de la asignatura? Es un estudio de investigación-acción participativa conformado por cuatro fases: diagnóstico de las causas del acoso escolar, diseño e implementación de un programa educativo y evaluación de los cambios sociales alcanzados. Los sujetos de estudio son 18 alumnos entre los 17 y 19 años de edad. Son seis los instrumentos utilizados de corte cualitativo. Los resultados muestran el logro de los tres objetivos para resolver el acoso escolar: establecimiento de nuevas relaciones sociales, eliminación de los prejuicios y resolución de los conflictos interpersonales.<hr/>A case of bullying in a private high school of Puebla City (Mexico) is studied, where the teaching of philosophy as a subject was not possible. The research question is: How to resolve the problem of bullying in the classroom during the teaching of philosophy in order to achieve the educational purpose of the subject? This study is an participatory action research, which consists of four phases: diagnosis of the causes of bullying, design and implementation of an educational program and evaluation of the obtained results on social change. The research subjects are 18 students aged between 17 and 19 years old. Six different qualitative tools were used. The results show the achievement of the three objectives for resolving bullying: establishment of new social relationship, elimination of prejudices and solving of interpersonal conflicts.<hr/>Estuda-se um caso de bullying em escola particular de segundo grau da cidade de Puebla, no México, onde o ensino de filosofia não era possível. A questão de pesquisa é: como resolver o problema de bullying em sala de aula durante o ensino de filosofia a fim de alcançar o objetivo educacional da disciplina? Trata-se de trabalho de pesquisa-ação participativa constituída por quatro fases: diagnóstico das causas do bullying, delineamento e implementação de um programa educacional e avaliação da mudança social alcançada. Os sujeitos do estudo foram 18 alunos entre 17 e 19 anos de idade. Foram utilizados seis instrumentos de cunho qualitativo. Os resultados mostraram que foram alcançados os três objetivos para enfrentar o bullying: estabelecer novas relações sociais, eliminar os preconceitos e resolução dos conflitos interpessoais.