Scielo RSS <![CDATA[Psicologia Escolar e Educacional]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-855720160003&lang=es vol. 20 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300425&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Auto concepto y ansiedad escolar: un estudio con alumnos de la enseñanza primaria]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300427&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo do trabalho foi verificar o quanto o autoconceito está associado com ansiedade escolar. Para isso, 195 crianças de ambos os sexos, de sete a 11 anos, estudantes do 2º ao 5º ano do Ensino Fundamental de uma escola particular, participaram voluntariamente respondendo a Escala de Autoconceito Infanto-Juvenil e a Escala de Ansiedade Escolar. Os resultados apontaram várias correlações negativas entre as dimensões avaliadas pela escala de autoconceito com a ansiedade escolar. A dimensão social da escala de autoconceito foi a que apresentou maior correlação, de forma negativa, com a ansiedade. Esse dado se confirmou na análise de regressão que apontou a dimensão social como melhor preditora da ansiedade escolar. Apesar das correlações encontradas, duas dimensões do autoconceito, Familiar e Escolar, não apresentaram relação significativa com a escala de ansiedade escolar, exceto a Escolar para o 2º ano, mas de forma positiva e baixa.<hr/>Abstract The aim of this article was to verify how the self is associated with school anxiety. For this, 195 children of both sexes, from seven to 11 years, students from 2nd to 5th year of elementary school to a private school, volunteered answering Self Concept Scale for Children and Youth and School Anxiety Scale. The results showed a number of negative correlations between the dimensions evaluated by the scale of self with school anxiety. The social dimension of self-concept scale showed the highest correlation negatively with anxiety. This finding was confirmed in the regression analysis which showed the social dimension as the best predictor of school anxiety. Despite the correlations found, two dimensions of self, Family and School, showed no significant relationship with school anxiety scale, except the School for the 2nd year, but in a positive and low form.<hr/>Resumen El objetivo del estudio fue verificar en qué medida el auto concepto está asociado con la ansiedad escolar. Para eso, 195 niños de ambos sexos, de siete a 11 años, estudiantes del 2º al 5º curso de la Enseñanza Primaria de una escuela particular, participaron voluntariamente respondiendo la Escala de Auto concepto Infanto-Juvenil y la Escala de Ansiedad Escolar. Los resultados apuntaron varias correlaciones negativas entre las dimensiones evaluadas por la escala de auto concepto con la ansiedad escolar. La dimensión social de la escala de auto concepto fue la que presentó más correlación, de forma negativa, con la ansiedad. Ese dato se confirmó en el análisis de regresión que apuntó la dimensión social como mejor predicción de la ansiedad escolar. A pesar de las correlaciones encontradas, dos dimensiones del auto concepto, Familiar y Escolar, no presentaron relación significativa con la escala de ansiedad escolar, excepto la Escolar para el 2º curso, pero de forma positiva y baja. <![CDATA[Las políticas sociales en los fundamentos de los proyectos pedagógicos de los cursos de Psicología]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300437&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A Psicologia aproximou-se das políticas sociais, evocando mudanças para a atuação e formação nesse campo. O objetivo deste artigo é investigar o lugar que as políticas sociais ocupam nos fundamentos teórico-político dos Projetos Pedagógicos dos Cursos (PPCs) de graduação em Psicologia no Brasil. Foram analisados 40 PPCs de instituições públicas e privadas das cinco regiões do Brasil. Analisaram-se os trechos sobre políticas sociais localizados nos textos do PPC relativos a: a) os fundamentos do curso e b) a descrição das práticas profissionais (composta pelas ênfases curriculares e locais de atuação indicados). Como resultados, identificou-se que ao tratarem das políticas sociais, os cursos possuem um foco técnico e prático, preocupando-se, recorrentemente, com a promoção de saúde e compromisso social - configuração identificada nas duas dimensões analisadas. Merece atenção a definição limitada dos dois últimos conceitos, corroborando com a indicação da literatura sobre as restrições do seu uso para direcionar as políticas sociais.<hr/>Abstract Psychology approached the social, evoking changes to the work and training in this field. The purpose of this article is to investigate the place that social policies take in the theoretical and political foundations of the pedagogical projects of the courses (PPCs) degree in psychology in Brazil. The research analyzed 40 PPCs from public and private institutions of the five regions of Brazil. The sections about social policies located on PPC texts wereanalyzed based on: a) the fundamentals of the course and b) the description of professional practice (comprised of the curricular emphases and indicated performance sites). As a result, it was found that when dealing with social policies, the courses have a technical and practical focus, worrying, recurrently, with the promotion of health and social commitment - identified setting in two dimensions analyzed. The limited definition of the latter two concepts deserves attention, corroborating the statement of the literature on the restrictions of their use to target social policies.<hr/>Resumen La Psicología se acercó de las políticas sociales, evocando cambios para la actuación y formación en ese campo. El objetivo de este artículo es investigar el lugar que las políticas sociales ocupan en los fundamentos teórico-político de los Proyectos Pedagógicos de los Cursos (PPCs) de graduación en Psicología en Brasil. Se analizaron 40 PPCs de instituciones públicas y privadas de las cinco regiones de Brasil. Se analizaron fragmentos sobre políticas sociales localizados en los textos del PPC relativos a: a) los fundamentos del curso y b) la descripción de las prácticas profesionales (compuesta por los énfasis curriculares y locales de actuaciones indicados). En los resultados, se identificó que, al tratar de las políticas sociales, los cursos poseen un foco técnico y práctico, preocupándose, habitualmente, con la promoción de salud y compromiso social - configuración identificada en las dos dimensiones analizadas. Merece atención la definición limitada de los dos últimos conceptos, corroborando con la indicación de la literatura sobre las restricciones de su uso para direccionar las políticas sociales. <![CDATA[Estrategias de aprendizaje, comprensión lectora y rendimiento académico en Educación Secundaria]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300447&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo se persigue analizar las estrategias de aprendizaje, el control de la compresión lectora y el rendimiento académico, en Lengua castellana y Matemáticas, para una muestra de 118 alumnos de Educación Secundaria en Madrid. Los resultados evidenciaron diferencias significativas entre el grupo clasificado como lector hábil y el no hábil. De hecho, en el grupo lector hábil predominan el control emocional (F = 8.52, p = .004), la selección de información relevante (F = 12.17, p = .001), el pensamiento crítico y creativo (F = 6.06, p =.015), la recuperación de la información aprendida (F = 5.55, p = .014) y la planificación y la evaluación de la información como parte del proceso de metacognición (F = 3.64, p = .014). Por último, existen indicios de que el control de la comprensión lectora pueda explicar en parte el rendimiento académico y por tanto ser una variable predictora.<hr/>Abstract This paper analyses learning strategies and reading comprehension control with academic achievement in the subjects of Language and Mathematics in 118 students from Secondary Education in Madrid. The results showed significative differences between skilled reader / non skilled reader groups. In fact, in skilled reader group prevail emotional control (F = 8.52, p = .004), selection of relevant information (F = 12.17, p = .001), critical and creative thinking (F = 6.06, p =.015), recovery of learnt information (F = 5.55, p = .014) and planification and evaluation for results as a part of metacognitive processes. Finally, reading comprehension control could explain partially academic performance in these subjects and so it could be a predictor variable.<hr/>Resumo Neste artigo busca-se analisar as estratégias de aprendizagem, o controle da compreensão leitora e o rendimento acadêmico em Língua castelhana e Matemática em uma amostra de 118 alunos de Educação Secundária de Madri. Os resultados evidenciaram diferenças significativas entre os grupos classificados como leitor hábil e não hábil. De fato, no grupo leitor hábil predominam o controle emocional (F = 8.52,p = .004), a seleção de informação relevante (F = 12.17, p = .001), o pensamento crítico e criativo (F = 6.06, p =.015), a recuperação da informação aprendida (F = 5.55, p = .014) e o planejamento e a avaliação da informação como parte do processo de metacognição (F = 3.64, p = .014). Por último, há indícios de que o controle da compreensão leitora possa explicar em parte o rendimento acadêmico e portanto ser uma variável preditora. <![CDATA[Supervisión Metacognitivo de alumnos de la Enseñanza Primaria]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300457&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A presente pesquisa teve como objetivo examinar o monitoramento metacognitivo de 159 estudantes do Ensino Fundamental e investigar suas relações com gênero, idade, nível de escolaridade, desempenho escolar e participação ou não no Programa de Recuperação Paralela. Os alunos eram do 3º e 4º anos e de 5ª e 8ª série com idade entre oito e quinze anos. Os dados foram coletados por um instrumento com exercícios de Monitoramento Metacognitivo em Língua Portuguesa e em Matemática e duas questões que avaliam a precisão do julgamento do participante. Os resultados revelaram que estudantes mais novos foram mais precisos no monitoramento e apresentaram melhor desempenho escolar, independentemente do gênero. A precisão do monitoramento diminuiu com o avançar da escolaridade e foi maior entre os alunos que não frequentavam o programa de recuperação paralela. Os dados são discutidos em termos das implicações do monitoramento metacognitivo para o contexto educacional.<hr/>Abstract This study aimed to examine the metacognitive monitoring of 159 students of elementary school and investigate its relationship with gender, age, education level, school performance and participation or not in Parallel Recovery Program. The students were 3rd and 4th year and 5th and 8th grade aged between eight and fifteen years. Data were collected by an instrument with Metacognitive Monitoring exercises in Portuguese and mathematics and two questions that assess the participant's judgment accuracy. The results revealed that younger students were more accurate monitoring and showed better school performance, regardless of gender. The accuracy of monitoring decreased with advancing education and was higher among students who did not attend the parallel recovery program. The data are discussed in terms of the implications of metacognitive monitoring to the educational context.<hr/>Resumen La presente investigación tuvo como objetivo examinar el monitoreo metacognitivo de 159 estudiantes de la Enseñanza Primaria e investigar sus relaciones con género, edad, nivel de escolaridad, rendimiento escolar y participación o no en el Programa de Recuperación Paralela. Los alumnos eran del 3er y 4º curso y de 5ª y 8ª cursos con edad entre ocho y quince años. Los datos se recolectados por un instrumento con ejercicios de Supervisión Meta cognitivo en Lengua Portuguesa y en Matemáticas y dos cuestiones que evalúan la precisión del juzgamiento del participante. Los resultados revelaron que estudiantes más jóvenes fueron más precisos en la supervisión y presentaron mejor rendimiento escolar, independientemente del género. La precisión de la supervisión disminuyó con el avance de la escolaridad y fue mayor entre los alumnos que no frecuentaban el programa de recuperación paralela. Los datos son discutidos en términos de las implicaciones de la supervisión meta cognitivo para el contexto educacional. <![CDATA[Habilidad de escritura y comprensión de lectura como predictores de rendimiento escolar]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300465&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A escrita e a compreensão de leitura se relacionam à capacidade de comunicação do ser humano por meio de símbolos escritos, estando vinculados ao desempenho acadêmico. Este estudo objetivou buscar relações entre instrumentos que avaliam escrita e compreensão de leitura, e verificar o valor preditivo destes para o desempenho escolar. Investigou, também, eventuais diferenças no desempenho de crianças nesses testes quanto ao sexo e série escolar. Participaram 485 crianças, de 6 a 12 anos, de ambos os sexos, recrutados nas cinco regiões brasileiras. Os instrumentos utilizados foram Escala de Avaliação da Escrita - EAVE, Teste de Cloze e Teste de Desempenho Escolar - TDE. Os resultados evidenciaram correlações significativas e fortes entre todos os testes e apontaram o EAVE e o Cloze como capazes de prever o desempenho no TDE. Esta amostra não apresentou diferença significativa entre os sexos, mas os testes se mostraram sensíveis para detectar diferenças entre os anos escolares.<hr/>Abstract The writing and reading comprehension are related to the communication capacity of the human being by means of written symbols, being linked to academic performance. This study aimed to seek relationships between instruments that assess writing and reading comprehension, and verify the predictive value of these for school performance. It investigated also possible differences in the performance of children in these tests as sex and grade. Participated in 485 children aged 6 to 12 years, of both genders, recruited from the five Brazilian regions. The instruments used were Escala de Avaliação Escrita - EAVE , Cloze Test and Teste de Desempenho Escolar - TDE. The results showed significant and strong correlations between all tests and showed the EAVE and Cloze as able to predict performance in TDE. This sample showed no significant difference between the sexes, but the tests were sensitive to detect differences between school years.<hr/>Resumen La escritura y la comprensión de lectura se relacionan a la capacidad de comunicación del ser humano por intermedio de símbolos escritos, estando vinculados al rendimiento académico. Este estudio tuvo por objetivo buscar relaciones entre instrumentos que evalúan escritura y comprensión de lectura, y verificar el valor predictivo de estos para el rendimiento escolar. Investigó, también, eventuales diferencias en el rendimiento de niños en esos testes cuanto al sexo y curso escolar. Participaron 485 niños, de 6 a 12 años, de ambos sexos, reclutados en las cinco regiones brasileiras. Los instrumentos utilizados fueron Escala de Evaluación de la Escritura - EAVE, Test de Cloze y Test de Desempeño Escolar - TDE. Los resultados evidenciaron correlaciones significativas y fuertes entre todos los testes y apuntaron el EAVE y el Cloze como capaces de prever el rendimiento en el TDE. Esta muestra no presentó diferencia significativa entre los sexos, sin embargo, los testes se mostraron sensibles para detectar diferencias entre los cursos escolares. <![CDATA[Psicología Escolar en la concepción de profesores de Educación Infantil y Enseñanza Primaria]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300475&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo desta pesquisa foi verificar o papel da Psicologia Escolar de acordo com a concepção de professores de um Centro Municipal de Educação Infantil (CMEI) e de uma Escola Municipal de Ensino Fundamental (EMEF), ambos localizados na cidade de Vitória (ES). Foram realizadas entrevistas individuais com 49 professores e um estagiário, sendo 26 do CMEI e 24 da EMEF. Os dados foram analisados qualitativamente através da análise de conteúdo. Verificou-se que para os entrevistados a atuação do psicólogo escolar deve estar voltada principalmente para o aluno "problema" e sua família. Entretanto, a perspectiva crítica e contextualizada da Psicologia Escolar enfatiza que o psicólogo escolar deve intervir de forma ampla com todos os envolvidos no processo de desenvolvimento e de ensino e aprendizagem do aluno, incluindo a própria escola, os profissionais e toda a comunidade.<hr/>Abstract The objective of this research was to investigate the role of School Psychology according to the conception of teachers of a Municipal Center for Early Childhood Education (CMEI) and a Municipal Elementary School (EMEF), both located in the city of Vitória (ES). Individual interviews were held with 49 teachers and a trainee, 26 of CMEI and 24 EMEF. The data were analyzed qualitatively through content analysis. It was found that for the respondents the performance of the school psychologist should be mainly focused on the student "problem" and his family. However, critical and contextualized perspective of School Psychology emphasizes that the school psychologist should intervene broadly with all stakeholders in the development process and teaching and student learning, including the school itself, professionals and the community.<hr/>Resumen El objetivo de esta investigación fue verificar el papel de la Psicología Escolar de acuerdo con la concepción de profesores de un Centro Municipal de Educación Infantil (CMEI) y de una Escuela Municipal de Enseñanza Primaria (EMEF), ambos localizados en la ciudad de Vitória (ES). Se realizaron entrevistas individuales a 49 profesores y un profesor en formación, siendo 26 del CMEI y 24 de la EMEF. Se analizaron los datos cualitativamente por intermedio del análisis de contenido. Se verificó que para los encuestados la actuación del psicólogo escolar debe estar volcada principalmente para el alumno "problema" y su familia. Sin embargo, la perspectiva crítica y contextualizada de la Psicología Escolar enfatiza que el psicólogo escolar debe intervenir de forma amplia con todos los implicados en el proceso de desarrollo y de enseñanza y aprendizaje del alumno, incluyendo la propia escuela, los profesionales y toda la comunidad. <![CDATA[Inclusión de estudiantes con deficiencias en la universidad: Estudio en una universidad portuguesa]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300483&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Contemporaneamente o ensino superior é considerado um contexto implicado na promoção da cidadania, além da formação acadêmica e profissional, em que a inclusão de pessoas com deficiência se torna questão de crescente importância. Neste artigo apresentamos os resultados de um estudo que teve como objetivo explorar as concepções de oito estudantes de uma universidade de Portugal sobre os desafios enfrentados ao experimentarem a inclusão nesse nível de ensino. A coleta de dados envolveu entrevistas semi-estruturadas individuais e questionário online, analisados de acordo com um sistema de categorização aberto. Os resultados informam que no ambiente da universidade há pouco conhecimento disponível sobre o tema da diversidade e da inclusão entre docentes e estudantes, em geral; os serviços institucionais de apoio aos estudantes com deficiência existentes carecem de eficácia em distintos aspectos. Desse modo, discute-se, a partir da experiência dos estudantes investigados, a necessidade de se promover uma cultura inclusiva que previna preconceito e favoreça a autonomia e a cidadania. Aponta-se a importância de estudos futuros que expandam o debate sobre inclusão no ensino superior.<hr/>Abstract Contemporaneously higher education is considered an implied context in promoting citizenship, as well as academic and professional, in which the inclusion of people with disabilities becomes increasingly important issue. This article presents the results of a study aimed to explore the concepts of eight students of a university in Portugal about the challenges they faced in trying to be part in the process of inclusion in this level of education. Data collection involved individual semi-structured interviews and online survey, analyzed according to an open system of categorization. The results report that the university environment has little knowledge available on the subject of diversity and inclusion between teachers and students in general; institutional support services for students with disabilities existing has a lack of efficacy in different aspects. Thus, it is argued, from the experience of the investigated students, the need to promote an inclusive culture that prevents prejudice and promotes the autonomy and citizenship. It points out the importance of future studies that expand the debate on inclusion in higher education.<hr/>Resumen En la contemporaneidad la enseñanza superior es considerada un contexto implicado en la promoción de la ciudadanía, además de la formación académica el profesional, en que la inclusión de personas con deficiencia se vuelve cuestión de creciente importancia. En este artículo se presentan los resultados de un estudio que tuvo como objetivo explorar las concepciones de ocho estudiantes de una universidad de Portugal sobre los retos enfrentados al experimentar la inclusión en ese nivel de enseñanza. La recolecta de datos abarcó entrevistas semiestructuradas individuales y cuestionario online, analizados de acuerdo con un sistema de categorización abierto. Los resultados informan que en el ambiente de la universidad hay poco conocimiento disponible sobre el tema de la diversidad y de la inclusión entre docentes y estudiantes, en general; los servicios institucionales de apoyo a los estudiantes con deficiencia existentes carecen de eficacia en distintos aspectos. De ese modo, se discute, a partir de la experiencia de los estudiantes investigados, la necesidad de promoverse una cultura inclusiva que prevenga prejuicio y favorezca la autonomía y la ciudadanía. Se apunta la importancia de estudios futuros que expandan el debate sobre inclusión en la enseñanza superior. <![CDATA[Comparación de dos procedimientos de enseñanza universitaria: Un ejemplo de <strong><em>interteaching</em></strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300493&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo de ésta investigación fue comparar dos procedimientos de enseñanza universitaria en el rendimiento académico. Un total de 11 estudiantes fueron evaluados en las dos condiciones experimentales, interteaching con discusión por pares (ICDPP), e interteaching sin discusión por pares (ISDPP). Se utilizó un diseño de tratamientos alternantes para comparar ambas condiciones. En cada condición los participantes completaban unas guías de estudio, en la condición de (ICDPP) los estudiantes discutían en parejas los temas de las guías y seleccionaban los de la siguiente clase. Posteriormente el docente revisaba los temas de la clase anterior y administraba un quiz al final. La condición de ISDPP fue idéntica a la anterior, con la excepción que no se presentaba la discusión por pares. Los resultados muestran que las notas más altas en los quices ocurrieron en la condición de ICDPP. Se discuten los resultados y se presentan alternativas de investigación.<hr/>Abstract The objective of this study was to compare two methods of college teaching in increasing quizzes scores. A total of 11 students were tested in the two experimental conditions, interteaching with peer discussion (IWPD) and interteaching without peer discussion (IWOPD). An alternating treatment design was used to compare both procedures. In each condition participants completed study guides before class, then in the IWPD students meet in groups to discuss and selectt eaching topics for class. This condition ended with a quiz. The other condition, IWOPD was similar to the above, except students did not meet in groups to discuss the study guides. The results show that quiz scores were higher in the ICWPD. Some educational implications are presented and futures research described.<hr/>Resumo O objetivo desta investigação foi comparar dois procedimentos de ensino universitário relativos ao rendimento acadêmico. 11 estudantes foram avaliados em duas condições experimentais: interteaching com discussão por pares (ICDPP) e interteaching sem discussão por pares (ISDPP). Foi utilizado um delineamento de tratamentos alternados para comparar ambas as condições. Em cada condição os participantes completavam guias de estudo; na condição de ICDPP os estudantes discutiam em pares os temas das guias e selecionavam os da aula seguinte. Posteriormente o docente revisava os temas da aula anterior e administrava um questionário ao final. A condição de ISDPP foi idêntica à anterior, com a exceção que não se apresentava a discussão por pares. Os resultados mostram que as notas mais altas nos questionários ocorreram na condição de ICDPP. Discutem-se os resultados e se apresentam alternativas de investigação. <![CDATA[La actuación del psicólogo escolar en la enseñanza superior: configuraciones, retos y proposiciones sobre el fracaso escolar]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300503&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O Ensino Superior é um campo em que o psicólogo vem ganhando espaço para atuar, principalmente para minimizar o fracasso escolar. Assim, o objetivo deste trabalho é analisar a atuação do psicólogo escolar no Ensino Superior e o posicionamento que este profissional assume diante do fracasso escolar, a partir dos fundamentos da Psicologia Histórico-Cultural. Para compreender esse processo analisamos o quadro atual do Ensino Superior no Brasil, a inserção do psicólogo escolar neste nível de ensino e apresentaremos uma pesquisa realizada com 13 destes profissionais. Por fim, expomos algumas propostas de atuação: intervenção com alunos monitores; na recepção de calouros; com movimentos estudantis e na intervenção com gestores, coordenadores de curso e professores. Concluindo, compreendemos que a atuação do psicólogo escolar no Ensino Superior deve buscar a superação dos modelos tradicionalmente adotados pautados na culpabilização, fragmentação e individualização do fracasso escolar, efetivando práticas que busquem a emancipação dos indivíduos.<hr/>Abstract Higher education is a field in which the psychologist is becoming more popular to act, especially to minimize school failure. The objective of this study is to analyze the role of the school psychologist in higher education and the position that this professional takes face to face the failure in school, from the fundamentals of Historical-Cultural Psychology. To understand this process we analyze the current situation of higher education in Brazil, the inclusion of a school psychologist in this level of education and present a survey of 13 of these professionals. Finally, we show some action proposals: intervention with student monitors; at the reception of freshmen; with student movements and intervention with managers, course coordinators and teachers. In conclusion, we understand that the role of the school psychologist in higher education should seek to overcome the models traditionally adopted guided by the scapegoating, fragmentation and individualization of school failure, making effective practices that seek the empowerment of individuals.<hr/>Resumen La Enseñanza Superior es un campo en que el psicólogo sigue ganando espacio para actuar, principalmente para disminuir el fracaso escolar. Así, el objetivo de este estudio es analizar la actuación del psicólogo escolar en la Enseñanza Superior y el posicionamiento que este profesional asume delante del fracaso escolar, a partir de los fundamentos de la Psicología Histórico-Cultural. Para comprender ese proceso se analizó el cuadro actual de la Enseñanza Superior en Brasil, la inserción del psicólogo escolar en este nivel de enseñanza y se presentó una investigación realizada con 13 de estos profesionales. Por fin, se expones algunas propuestas de actuación: intervención con alumnos monitores; en la recepción de novatos; con movimientos estudiantiles yen la intervención con gestores, coordinadores de curso y profesores. Concluyendo, comprender que la actuación del psicólogo escolar en la Enseñanza Superior debe buscar la superación de los modelos tradicionalmente adoptados pautados en la culpabilidad, fragmentación e individualización del fracaso escolar, efectivizando prácticas que busquenla emancipación de los individuos. <![CDATA[TDAH y buena evaluación en IDEB: ¿una posible correlación?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300515&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esta pesquisa objetivou verificar se há relação entre a nota do IDEB e o índice de crianças medicadas por transtornos de aprendizagem nas escolas, com a hipótese de que uma escola bem avaliada por esse instrumento teria menos crianças medicadas. Para verificar tal hipótese, foi realizada uma pesquisa empírica com profissionais de uma escola de Ensino Fundamental bem avaliada pelo IDEB. Utilizaram-se entrevistas semiestruturadas, que foram gravadas, e os dados transcritos e analisados para a elaboração de uma discussão teórico-crítica à luz da Psicologia Histórico-cultural. Não foi possível observar uma relação entre a nota do IDEB e o número de alunos medicados na instituição, visto que este número não é inferior ao da média brasileira, como esperado. Além disso, as concepções das educadoras referentes ao uso de medicação controlada em crianças se sustentam numa cisão entre processos de ensino e de desenvolvimento.<hr/>Abstract This research aimed to verify if there is relationship between the grade of IDEB and medicated children index for learning disorders in schools, with the hypothesis that a well evaluated school would have less medicated children. To verify this hypothesis, an empirical research with professionals from a primary education school and evaluated by IDEB was performed. We used semi-structured interviews, which were recorded and transcribed and analyzed data for the development of a theoretical and critical discussion in the light of historical-cultural psychology. It was not possible to observe a relationship between the note of IDEB and the number of students treated in the institution, as this number is not less than the national average, as expected. In addition, educators' attitudes regarding the use of medication controlled in children hold up a split between education and development processes.<hr/>Resumen Esta investigación tuvo por objetivo verificar si hay relación entre la calificación del IDEB y el índice de niños medicadas por trastornos de aprendizaje en las escuelas, con la hipótesis de que una escuela bien evaluada por ese instrumento tendría menos niños medicados. Para verificar tal hipótesis, se realizó una investigación empírica con profesionales de una escuela de Enseñanza Primaria bien evaluada por el IDEB. Se utilizaron entrevistas semiestructuradas, que fueron grabadas, y los datos transcritos y analizados para la elaboración de una discusión teórico-crítica a la luz de la Psicología Histórico-cultural. No fue posible observar una relación entre la calificación del IDEB y el número de alumnos medicados en la institución, visto que este número no es inferior al de la media brasileña, como esperado. Además de eso, las concepciones de las educadoras referentes al uso de medicación controlada en niños se sostienen en una fisión entre procesos de enseñanza y de desarrollo. <![CDATA[Predominancia de la educación emocional occidental en contexto indígena: necesidad de una educación culturalmente pertinente]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300523&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo es de carácter teórico, en él reflexionamos sobre el desafío de revisar los marcos sobre la educación emocional que necesita reconocer e identificar las variaciones de los problemas sociales y culturales asociadas a la educación familiar mapuche como eje de formación emocional propio. Partimos de la reconsideración de la dimensión emocional en la escuela, acompañada de investigaciones que apuntan al mejoramiento de ciertas habilidades emocionales tanto en los estudiantes como en los profesores. Este reconocimiento se asocia con un ideal de competencias emocionales o ideal emocional en el aula. Sin embargo, en este ideal de educación emocional, se ha dejado de considerar el saber emocional de los estudiantes que pertenecen a culturas de grupos minoritarios, donde el ideal emocional construido en el marco de la educación familiar puede distar del predominante en las escuelas. Esta situación de la escuela y la educación en contextos indígenas, puede generar choques culturales que, en contextos de diversidad social y cultural, pueden ser ignorados o mal interpretados, generando procesos de discriminación e inequidad. Esta problemática puede ser abordada desde una epistemología emocional propia; permitiendo el reconocimiento de la educación emocional y la identidad cultural mapuche mediante un enfoque educativo intercultural.<hr/>Abstract In this theoretical article we reflect on the challenge of checking the frameworks related to the emotional education that need to recognize and identify the variations of the social and cultural problems associated with the mapuche family education as core of the own emotional formation. We start with a reconsideration of the emotional dimension of the school, accompanied by investigations that aim to the improvement of certain emotional skills in students as well as in professors. This recognition is associated with an ideal of emotional competencies or an emotional ideal in the classroom. Previously, however, in this ideal of emotional education, the emotional knowledge of the student who belongs to the culture of minority groups has not longer been considered, especially when the emotional ideal built on the framework of the family education may be far from the predominant one in the schools. When social and cultural diversity is ignored or misinterpreted in school and in education in indigenous contexts, cultural clashes emerge creating processes of discrimination and inequity. This problem can be addressed with a proper emotional epistemology, allowing for recognition of the emotional education and the mapuche cultural identity by using an intercultural educational approach.<hr/>Resumo Este artigo teórico reflete o desafio de rever contextos da educação emocional, precisamente para reconhecer e identificar mudanças nos problemas sociais e culturais associados à educação da família Mapuche como eixo da formação emocional. Começamos reconsiderando a dimensão emocional na escola, junto com uma investigação destinada a melhorar certas habilidades emocionais em alunos e professores. Este reconhecimento está associado a um ideal de competências emocionais e ideal emocional na sala de aula. No entanto, neste ideal de educação emocional se deixou de considerar o conhecimento emocional dos alunos que pertencem a culturas de grupos minoritários, em que o emocional construído idealmente no âmbito da educação familiar pode estar longe de ser dominante nas escolas. Esta situação da escola e da educação em contextos indígenas pode levar a choques culturais que, em contextos de diversidade social e cultural, podem ser ignorados ou mal interpretados, gerando processos de discriminação e desigualdade. Este problema pode ser abordado a partir de uma epistemologia emocional, permitindo o reconhecimento da educação emocional e identidade cultural Mapuche através de uma abordagem educativa intercultural. <![CDATA[Desarrollo del psiquismo y formación de conceptos científicos: apuntamientos para la educación física]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300533&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo principal do artigo é contribuir com a discussão sobre a formação de conceitos científicos no âmbito da Educação Física escolar. Enfatizaa reflexão sobre a formação de conceitos científicos da cultura corporal, que consideramos como o objeto de conhecimento da Educação Física. Trata-se de um trabalho teórico-bibliográfico, balizado pelos referenciais da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Levantou-se a hipótese de que o trato com a cultura corporal, no interior da prática pedagógica, deve enfocar a formação de conceitos científicos, em proveito da elevação do pensamento teórico-científico do aluno. Para tanto, abordaram-se as seguintes questões: análise do desenvolvimento do psiquismo humano; conceptualização da cultura corporal; explicitação de elementos didático-metodológicos para a prática pedagógica, com ênfase na formação de conceitos científicos. Confirma-se a hipótese levantada de que a efetivação da prática pedagógica da Educação Física com a formação de conceitos científicos da cultura corporal pode contribuir para o desenvolvimento teórico-científico do aluno.<hr/>Abstract The main objective of the article is to contribute with the discussion about the formation of scientific concepts in the scope of the Physical Education in school. This article emphasizes the reflection on the formation of scientific concepts of body culture, which we consider as the object of knowledge of Physical Education. It is a theoretical-bibliographic work, based on the references of historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. It was hypothesized that the treatment of body culture, within the pedagogical practice, should focus on the formation of scientific concepts, to the benefit of the student's theoretical-scientific thinking. For that, the following questions were addressed: analysis of the development of the human psyche; conceptualization of body culture; explicitation of didactic-methodological elements for pedagogical practice, with emphasis on the formation of scientific concepts. It confirms the hypothesis raised that the effectiveness of the pedagogical practice of Physical Education with the formation of scientific concepts of body culture can contribute to the theoretical-scientific development of the student.<hr/>Resumen El objetivo principal del artículo es contribuir con la discusión sobre la formación de conceptos científicos en el ámbito de la Educación Física escolar. Se enfatiza la reflexión sobre la formación de conceptos científicos de la cultura corporal, que consideramos como el objeto de conocimiento de la Educación Física. Se trata de un estudio teórico-bibliográfico, balizado por los referenciales de la psicología histórico-cultural y de la pedagogía histórico-crítica. Se levantó la hipótesis de que el trato con la cultura corporal, en el interior de la práctica pedagógica, debe enfocar la formación de conceptos científicos, en provecho de la elevación del pensamiento teórico-científico del alumno. Para tanto, se abordaron las siguientes cuestiones: análisis del desarrollo del psiquismo humano; conceptualización de la cultura corporal; explicitación de elementos didáctico-metodológicos para la práctica pedagógica, con énfasis en la formación de conceptos científicos. Se confirma la hipótesis levantada de que la efectividad de la práctica pedagógica de la Educación Física con la formación de conceptos científicos de la cultura corporal puede contribuir para el desarrollo teórico-científico del alumno. <![CDATA[Políticas de asistencia estudiantil en salud en los institutos y universidades federales]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300543&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O trabalho aborda as políticas públicas de saúde estudantil das instituições federais de ensino técnico e superior, tendo como objetivo avaliá-las. A partir de revisão bibliográfica, documental e da atuação das autoras, alguns impasses são levantados: ausência de ações conjuntas entre Ministério da Educação - MEC e Ministério da Saúde - MS; falta de capacitação de técnicos do MEC em Saúde Pública; segregação entre as ações de saúde estudantil e do trabalhador; falta de políticas para estudantes de pós-graduação; ações voltadas ao tratamento em Saúde, em detrimento das atividades de promoção, prevenção e articulação com a rede de Saúde; ausência de pesquisas que embasem as ações. Conclui-se que é necessária a criação de um modelo de serviço calcado na pesquisa, de acesso universal; e ações de prevenção e promoção em Saúde concernentes à realidade enfrentada nas instituições e por cada segmento do alunado.<hr/>Abstract The article deals with the student health public policies of the federal institutions of technical and higher education, with the objective of evaluating them. Based on bibliographical, documentary and authorial review, some impasses are raised: absence of joint actions between the Ministry of Education - MEC and the Ministry of Health - MS; Lack of training of MEC technicians in Public Health; Segregation between student and worker health actions; Lack of policies for postgraduate students; Actions aimed at the treatment in Health, to the detriment of the activities of promotion, prevention and articulation with the Health network; Lack of research that supports the actions. It is concluded that it is necessary to create a service model based on universal access research; And prevention and promotion actions in Health concerning the reality faced in the institutions and by each segment of the student.<hr/>Resumen En este estudio se aborda las políticas públicas de salud estudiantil de las instituciones federales de enseñanza técnica y superior, teniendo como objetivo evaluarlas. A partir de revisión bibliográfica, documental y de la actuación de las autoras, algunos impases son levantados: ausencia de acciones conjuntas entre Ministerio de la Educación - MEC y Ministerio de la Salud - MS; falta de capacitación de técnicos del MEC en Salud Pública; segregación entre las acciones de salud estudiantil y del trabajador; falta de políticas para estudiantes de postgrado; acciones volcadas al tratamiento en Salud, en detrimento de las actividades de promoción, prevención y articulación con la red de Salud; ausencia de estudios que respalden las acciones. Se concluye que es necesaria la crianza de un modelo de servicio calcado en la investigación, de acceso universal; y acciones de prevención y promoción en Salud concernientes a la realidad enfrentada en las instituciones y por cada segmento del alumnado. <![CDATA[La apropiación de conceptos científicos en el contexto escolar y las pedagogías del aprender a aprender]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300551&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo objetiva discutir teoricamente como a escola atua na apropriação de conceitos científicos e como essa atuação pode se alienar. Justifica-se este estudo por trazer acréscimos à Psicologia e à Educação, evidenciando o pensamento por conceitos como elemento cognitivo essencial do processo de elaboração do conhecimento. A partir da Psicologia Histórico-Cultural evidencia-se o papel da escola na mediação do desenvolvimento dos conceitos espontâneos e científicos no sistema interfuncional da consciência. Além disso, como este papel mediador e este desenvolvimento podem se alienar por conta das tendências pedagógicas atuais, como as Pedagogias do Aprender a Aprender, consideradas a expressão ideológica da materialidade da sociedade de classes contemporânea. Por último, defende que a escola deve se ater ao conhecimento sistematizado e não ao conhecimento espontâneo; ao conhecimento fruto da prática e da teorização histórico-social humana e não ao conhecimento pragmático e construído individualmente; ao saber totalizante e não ao saber fragmentado.<hr/>Abstract The article aims to discuss theoretically how the school acts in the appropriation of scientific concepts and how this action can be alienated. This study is justified because it brings contribution to Psychology and Education, evidencing thinking by concepts as an essential cognitive element of the process of knowledge elaboration. From Historical-Cultural Psychology the role of the school in the mediation of the development of spontaneous and scientific concepts in the inter-functional system of consciousness is evidenced. Moreover, how this mediating role and this development can be alienated by present pedagogical tendencies, such as the Learning to Learn Pedagogies, considered the ideological expression of the materiality of the contemporary class society. Finally, he argues that the school should stick to systematized knowledge and not to spontaneous knowledge; to the knowledge derived from human historical and social theorization and practice, and not from individual pragmatic knowledge; to totalizing knowledge and not to fragmented knowledge.<hr/>Resumen El presente artículo tiene por objetivo discutir teóricamente cómo la escuela actúa en la apropiación de conceptos científicos y cómo esa actuación pude alienarse. Se justifica este estudio por traer adicción a la Psicología y a la Educación, evidenciando el pensamiento por conceptos como elemento cognitivo esencial del proceso de elaboración del conocimiento. A partir de la Psicología Histórico-Cultural se evidencia el papel de la escuela en la mediación del desarrollo de los conceptos espontáneos y científicos en el sistema inter-funcional de la consciencia. Además de eso, como este papel mediador y este desarrollo pueden alienarse por cuenta de las tendencias pedagógicas actuales, como las Pedagogías del Aprender a Aprender, consideradas la expresión ideológica de la materialidad de la sociedad de clases contemporánea. Por último, defiende que la escuela debe atenerse al conocimiento sistematizado y no al conocimiento espontáneo; al conocimiento fruto de la práctica y de la teorización histórico-social humana y no al conocimiento pragmático y construido individualmente; al saber totalizante y no al saber fragmentado. <![CDATA[Altas habilidades/superdotación: ¿lo qué dicen las investigaciones sobre estos niños invisibles?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300561&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo tem por objetivo analisar as teses e dissertações brasileiras, no período de 2005 a 2014, que abordam a temática da identificação de estudantes com altas habilidades/superdotação. Realizamos um levantamento junto ao Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento Pessoal de Nível Superior, à Biblioteca Brasileira de Teses e Dissertações, à Plataforma Sucupira e aos principais Programas de Pós-Graduação com produção na área da Educação Especial no Brasil. Os descritores utilizados foram Identificação, Altas Habilidades, Superdotação, Precocidade, Talento e Dotação. Ao analisar os resultados constatamos que 20% do total de publicações abordam a temática da identificação, sendo 2012 o ano com maior número de publicações. Em relação ao local e tipo de publicações, destacam-se as dissertações e a Universidade Federal de São Carlos. Quanto à categorização das pesquisas, destacamos a identificação de estudantes em contextos específicos, públicos específicos e elaboração de instrumentos de identificação.<hr/>Abstract This study aims to analyze Brazilian theses and dissertations, from 2005 to 2014, which deal with the identification of students with high skills / giftedness. We conducted a survey with the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination of Personal Improvement of Higher Education, the Brazilian Library of Thesis and Dissertations, the Platform Sucupira and the main Graduate Programs with production in the area of Special Education in Brazil. The descriptors used were Identification, High Abilities, Giftedness, Precocity, Talent and Endowment. When analyzing the results we found that 20% of all publications deal with identification, with 2012 being the year with the highest number of publications. Regarding the place and type of publications, the dissertations and the Federal University of São Carlos stand out. Regarding the categorization of research, we highlight the identification of students in specific contexts, specific publics and the elaboration of identification instruments.<hr/>Resumen Este estudio tiene por objetivo analizar las tesis y tesinas brasileñas, en el período de 2005 a 2014, que abordan la temática de la identificación de estudiantes con altas habilidades/superdotación. Realizamos un levantamiento junto al Banco de Tesis y Tesinas de la Coordinación de Mejora Personal de Nivel Superior, a la Biblioteca Brasileña de Tesis y Tesinas, a la Plataforma Sucupira y a los principales Programas de Postgrado con producción en el área de la Educación Especial en Brasil. Los descriptores utilizados fueron Identificación, Altas Habilidades, Superdotación, Precocidad, Talento y Dotación. Al analizar los resultados constatamos que el 20% del total de publicaciones abordan la temática de la identificación, siendo 2012 el año con número más elevado de publicaciones. En relación al sitio y tipo de publicaciones, se destacan las tesinas y la Universidad Federal de São Carlos. Cuanto a la categorización de las investigaciones, destacamos la identificación de estudiantes en contextos específicos, públicos específicos y elaboración de instrumentos de identificación. <![CDATA[Madres, padres y profesores como educadores de la resiliencia en niños colombianos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300569&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo del estudio consistió en analizar el aporte de las prácticas educativas de madres, padres y profesores en el desarrollo de la resiliencia en niños(as). Se contó con 417 niños(as), 199 profesores, 111 mamás y 80 papás de zona rural de nivel socioeconómico bajo. Fue un estudio transversal, de análisis correlacional, explicativo. Las niñas mostraron mayor nivel de generosidad, laboriosidad y resiliencia total en comparación con los niños. Las mamás tienden a practicar la aceptación y apoyo, la afirmación del poder, el retiro del afecto y el trato rudo más que los papás. Las profesoras también ejercen estás prácticas pero en menor proporción que los dos padres. La aceptación de papás y profesoras, el monitoreo de los dos padres y la afirmación del poder de las profesoras, son variables que pesan de manera significativa en la explicación de resiliencia en los niños(as). Es importante diseñar estrategias de intervención conjuntas en el contexto familiar y escolar desde edades tempranas, con el fin de desarrollar procesos de resiliencia en niños, teniendo en cuenta el papel protagónico de los padres y los profesores en este proceso.<hr/>Abstract The aim of this study was to analyze the contribution of the educational practices of parents and teachers in the development of resilience in children. The sample included 417 children, 199 teachers, 111 mothers and 80 fathers of a rural setting of low socioeconomic level. It was an explanatory, cross-sectional study, with a correlational analysis. The girls showed higher levels of generosity, diligence and overall resilience compared to boys. Mothers tended to practice acceptance and support, assertion of power, withdrawal of affection and harsh parenting more than fathers. Teachers also exercised these practices but to a lesser extent than two parents. Acceptance by parents and teachers, parental monitoring and teacher affirmation of power, were variables that weighed significantly in explaining resilience in children. It's important to design intervention strategies within the family and school's context from a young age, to help children develop resilience, taking into account the crucial role of parents and teachers in this process.<hr/>Resumo O objetivo do estudo consistiu em analisar a influência das práticas educativas de mães, pais e professores no desenvolvimento da resiliência em crianças. Participaram 417 crianças, 199 professores, 111 mães e 80 pais de zona rural de baixo nível socioeconômico. Foi um estudo transversal, de análise correlacional, explicativa. As meninas mostraram maior nível de generosidade, dedicação ao trabalho e resiliência total em comparação aos meninos. As mães tendem a mais praticar a aceitação e o apoio, a afirmação do poder, a retirada do afeto e o tratamento rude do que os pais. As professoras também exercem essas práticas, mas em menor proporção do que os pais. A aceitação de pais e professoras, o monitoramento de pais e mães e a afirmação do poder das professoras são variáveis que pesam de forma significativa na explicação da resiliência nas crianças. É importante projetar estratégias de intervenção conjuntas no contexto familiar e escolar desde idades menores, a fim de desenvolver processos de resiliência em crianças, tendo em conta o papel protagonista dos pais e professores nesse processo. <![CDATA[Motivación de alumnos de los cursos superiores de tecnología]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300581&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A presente pesquisa se propôs a caracterizar a orientação motivacional para a aprendizagem de alunos que cursam o Ensino Superior Tecnológico. Participaram da pesquisa 288 alunos de Instituições de nível superior, públicas e privadas. O instrumento utilizado para avaliação foi a Escala de Avaliação da Motivação para Aprender para Universitários EMA-U (Boruchovitch &amp; Neves, 2005), que avalia a orientação motivacional do aluno do ensino superior, considerando os níveis de motivação intrínseca e extrínseca para a aprendizagem. Foi aplicada também a adaptação brasileira da escala de desejabilidade social de Marlowe-Crowne (Ribas Jr., Hutz, &amp; Moura, 2004). As principais bases teóricas do estudo são as teorias sociocognitivas, da autorrealização e das metas de realização. Os resultados evidenciaram que os alunos que fizeram parte da amostra apresentam média de motivação intrínseca de (MI=45,23), indicando autonomia e interesse na aprendizagem e média de motivação extrínseca de (ME= 28,5) associada à necessidade de reconhecimento externo.<hr/>Abstract This study aimed to characterize the motivational orientation of Technological higher education students towards their learning process. The research involved 288 students from public and private higher education institutions. The questionnaire used as a tool for this research was the Scale for Evaluation of Motivation to Learn for Higher Education Students (SML (Boruchovitch &amp; Neves, 2005). This tool evaluates the motivational orientation of the higher education student considering intrinsic and extrinsic levels of motivation related to learning. It was also applied a Brazilian adaptation of the Social Desirability Scale of Marlowe-Crowne (Ribas Jr., Hutz, &amp; Moura, 2004). The main theoretical bases for this study are the sociocognitive, self-fulfillment and achievement goals theories. It was found that student's Intrinsic Motivation means was (IM) 45.23, indicating autonomy and interest in learning. The Extrinsic Motivation mean was (EM) 28.5, which indicates need for external recognition.<hr/>Resumen La presente investigación se propone a caracterizar la orientación motivacional para el aprendizaje de alumnos que cursan la Enseñanza Superior Tecnológica. Participaron de la investigación 288 alumnos de Instituciones de nivel superior, públicas y privadas. El instrumento utilizado para evaluación fue la Escala de Evaluación de la Motivación para Aprender para Universitarios EMA-U (Boruchovitch &amp; Neves, 2005), que evalúa la orientación motivacional del alumno de la enseñanza superior, considerando los niveles de motivación intrínseca y extrínseca para el aprendizaje. Se aplicó también la adaptación brasileña de la escala de deseabilidad social de Marlowe-Crowne (Ribas Jr., Hutz, &amp; Moura, 2004). Las principales bases teóricas del estudio son las teorías socio-cognitivas, de la autorrealización y de las metas de realización. Los resultados evidenciaron que los alumnos que hicieron parte de la muestra presentan media de motivación intrínseca de (MI=45,23), indicando autonomía e interés en el aprendizaje y media de motivación extrínseca de (ME= 28,5) asociada a la necesidad de reconocimiento externo. <![CDATA[Análisis de las Estrategias de Escritura de Niños Preescolares en portugués de Brasil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300591&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste estudo tivemos três objetivos: 1) investigar as estratégias que pré-escolares usam para escrever palavras em português do Brasil; 2) analisar os diferentes tipos de escrita e de letras usadas; e 3) criar critérios explícitos para classificar as escritas das crianças e servir como parâmetros para pesquisas e práticas pedagógicas. Os participantes foram 38 crianças com idade média de 70.3 meses. As crianças foram avaliadas por um ditado de 15 palavras e tarefas de conhecimento de letras, consciência fonológica (silábica e fonêmica) e inteligência não-verbal. As escritas foram digitadas e analisadas de acordo com critérios elaborados com base nas estratégias de escrita observadas. Os resultados mostraram que a maioria das crianças utilizou predominantemente estratégias alfabéticas parciais, que refletem a aquisição e o uso do conhecimento de letras e da consciência fonêmica.<hr/>Abstract In this study we had three objectives: 1) to investigate the strategies preschoolers use to write words in Brazilian Portuguese; 2) analyze the different types of writing and letters used; And 3) create explicit criteria for classifying children's writing and it could serve as parameters for research and pedagogical practices. The participants were 38 children with mean age of 70.3 months. The children were evaluated by a dictation of 15 words and tasks of letter knowledge, phonological awareness (syllabic and phonemic) and nonverbal intelligence. The writings were typed and analyzed according to criteria elaborated based on the writing strategies observed. The results showed that most children predominantly used partial alphabet strategies, which reflect the acquisition and use of letter knowledge and phonemic awareness.<hr/>Resumen En este estudio tuvimos tres objetivos: 1) investigar las estrategias que preescolares usan para escribir palabras en portugués de Brasil; 2) analizar los diferentes tipos de escritura y de letras usadas; y 3) crear criterios explícitos para clasificar las escrituras de los niños y servir como parámetros para investigaciones y prácticas pedagógicas. Los participantes fueron 38 niños con edad media de 70.3 meses. Los niños fueron evaluados por un dictado de 15 palabras y tareas de conocimiento de letras, consciencia fonológica (silábica yfonética) e inteligencia no-verbal. Las escrituras fueron digitadas y analizadas de acuerdo con criterios elaborados con base en las estrategias de escritura observadas. Los resultados enseñaron que la mayoría de los niños utilizó predominantemente estrategias alfabéticas parciales, que reflejan la adquisición y el uso del conocimiento de letras y de la consciencia fonética. <![CDATA[Psicólogos en secretarias de educación paulistas: concepciones y prácticas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300601&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem como objetivo apresentar e analisar concepções e práticas de psicólogos que atuam em políticas públicas de Educação Básica no estado de São Paulo. Foram entrevistados psicólogos de nove municípios paulistas cujas práticas encontram-se alinhadas com as principais discussões na área de Psicologia Escolar e Educacional referentes a uma atuação institucional e alicerçada na realidade social e cultural da escola. A atuação dos profissionais é analisada sob três eixos: a) história de constituição da modalidade de atendimento; b) práticas desenvolvidas e c) concepções que embasam esta atuação. De modo geral, constatam-se: a) grande diversidade de formas de contratação de psicólogos, demonstrando a necessidade de uma política nacional de inserção de psicólogos na rede pública de educação, b) concepções e práticas centradas em intervenções no processo de escolarização, na formação de professores e em críticas à medicalização da Educação.<hr/>Abstract This article aims to present and analyze the conceptions and practices of psychologists who work in public policies of Basic Education in the state of São Paulo. Psychologists were interviewed from nine cities, whose practices are in line with the main discussions in the area of School and Educational Psychology related to an institutional action and based on the social and cultural reality of the school. The work of the professionals is analyzed under three axes: a) history of constitution of the service modality; b) practices developed and c) conceptions that support this action. In general, there are: a) great diversity of ways of hiring psychologists, demonstrating the need for a national policy for the insertion of psychologists in the public education system, b) conceptions and practices focused on interventions in the schooling process, Teacher training and criticism of the medicalization of Education.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar y analizar concepciones y prácticas de psicólogos que actúan en políticas públicas de Educación Básica en el estado de São Paulo. Se entrevistaron psicólogos de nueve municipios paulistas cuyas prácticas se encuentran de acuerdo con principales discusiones en el área de Psicología Escolar y Educacional referentes a una actuación institucional y basada en la realidad social y cultural de la escuela. La actuación de los profesionales es analizada bajo tres ejes: a) historia de constitución de la modalidad de atención; b) prácticas desarrolladas y c) concepciones que fundamentan esta actuación. De modo general, se constatan: a) gran diversidad de formas de contratación de psicólogos, demostrando la necesidad de una política nacional de inserción de psicólogos en la red pública de educación, b) concepciones y prácticas centradas en intervenciones en el proceso de escolarización, en la formación de profesores y en críticas a la medicalización de la Educación. <![CDATA[Compromiso escolar: explicación a partir de los valores humanos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300611&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo objetivou conhecer em que medidas os valores humanos predizem o engajamento escolar. Participaram 338 estudantes, com idade média de 13,04 (DP=1,45), sendo a maioria do sexo masculino (52,4%), provenientes de escolas públicas (53,6%) e do nono ano do ensino fundamental (26,3%). Estes responderam à Escala de Engajamento Escolar, o Questionário de Valores Básicos e perguntas demográficas. Utilizou-se o software estatístico SPSS para a realização de análises descritivas e inferenciais. Os resultados indicaram que os alunos que priorizam valores das subfunções interativa, normativa, suprapessoal, existência e realização dedicam-se na realização da tarefa acadêmica, ao contrário daqueles que priorizam os valores da subfunção experimentação. Ademais, constatou-se que as variáveis nível de escolaridade e natureza da instituição escolar influenciaram no engajamento escolar. Os resultados evidenciam a importância dos valores em ambiente acadêmico, mostrando a necessidade do desenvolvimento de projetos que possam estimulá-los nas escolas, sobretudo àqueles de orientação central e social.<hr/>Abstract The present study aimed to know in which measures human values ​​predict school engagement. A total of 338 students, with a mean age of 13.04 (SD = 1.45), were the majority (52.4%) from public schools (53.6%) and the ninth grade (26.3%). These responded to the School Engagement Scale, the Core Values ​​Questionnaire, and demographic questions. SPSS statistical software used to perform descriptive and inferential analyzes. The results indicated that students who prioritize values ​​of sub-functions interactive, normative, supra-personal, existence and achievement are dedicated to the accomplishment of the academic task, unlike those that prioritize the values ​​of the subfunction experimentation. In addition, it verified that the variables schooling level and nature of the school institution influenced in the school engagement. The results show the importance of values ​​in academic environment, showing the need to develop projects that can stimulate them in schools, especially those with a central and social orientation.<hr/>Resumen El presente estudio tuvo por objetivo conocer en qué medidas los valores humanos predicen el compromiso escolar. Participaron 338 estudiantes, con edad media de 13,04 (DP=1,45), siendo la mayoría del sexo masculino (el 52,4%), provenientes de escuelas públicas (el 53,6%) y del noveno curso de la enseñanza primaria (el 26,3%). Estos respondieron la Escala de Compromiso Escolar, el Cuestionario de Valores Básicos y preguntas demográficas. Se utilizó el software estadístico SPSS para realización de análisis descriptivas, e inferenciales. Los resultados indicaron que los alumnos que priorizan valores de las sub-funciones interactiva, normativa, supra-personal, existencia y realización se dedican en la realización de la tarea académica, al contrario de aquellos que priorizan los valores de la sub-función experimentación. Además, se constató que las variables nivel de escolaridad y naturaleza de la institución escolar influenciaron en el compromiso escolar. Los resultados evidencian la importancia de los valores en ambiente académico, mostrando la necesidad del desarrollo de proyectos que puedan estimularlos en las escuelas, sobre todo aquellos de orientación central y social. <![CDATA[Reseña Diálogos en la perspectiva histórico-cultural: interlocuciones con la clínica de la actividad]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300621&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo objetivou conhecer em que medidas os valores humanos predizem o engajamento escolar. Participaram 338 estudantes, com idade média de 13,04 (DP=1,45), sendo a maioria do sexo masculino (52,4%), provenientes de escolas públicas (53,6%) e do nono ano do ensino fundamental (26,3%). Estes responderam à Escala de Engajamento Escolar, o Questionário de Valores Básicos e perguntas demográficas. Utilizou-se o software estatístico SPSS para a realização de análises descritivas e inferenciais. Os resultados indicaram que os alunos que priorizam valores das subfunções interativa, normativa, suprapessoal, existência e realização dedicam-se na realização da tarefa acadêmica, ao contrário daqueles que priorizam os valores da subfunção experimentação. Ademais, constatou-se que as variáveis nível de escolaridade e natureza da instituição escolar influenciaram no engajamento escolar. Os resultados evidenciam a importância dos valores em ambiente acadêmico, mostrando a necessidade do desenvolvimento de projetos que possam estimulá-los nas escolas, sobretudo àqueles de orientação central e social.<hr/>Abstract The present study aimed to know in which measures human values ​​predict school engagement. A total of 338 students, with a mean age of 13.04 (SD = 1.45), were the majority (52.4%) from public schools (53.6%) and the ninth grade (26.3%). These responded to the School Engagement Scale, the Core Values ​​Questionnaire, and demographic questions. SPSS statistical software used to perform descriptive and inferential analyzes. The results indicated that students who prioritize values ​​of sub-functions interactive, normative, supra-personal, existence and achievement are dedicated to the accomplishment of the academic task, unlike those that prioritize the values ​​of the subfunction experimentation. In addition, it verified that the variables schooling level and nature of the school institution influenced in the school engagement. The results show the importance of values ​​in academic environment, showing the need to develop projects that can stimulate them in schools, especially those with a central and social orientation.<hr/>Resumen El presente estudio tuvo por objetivo conocer en qué medidas los valores humanos predicen el compromiso escolar. Participaron 338 estudiantes, con edad media de 13,04 (DP=1,45), siendo la mayoría del sexo masculino (el 52,4%), provenientes de escuelas públicas (el 53,6%) y del noveno curso de la enseñanza primaria (el 26,3%). Estos respondieron la Escala de Compromiso Escolar, el Cuestionario de Valores Básicos y preguntas demográficas. Se utilizó el software estadístico SPSS para realización de análisis descriptivas, e inferenciales. Los resultados indicaron que los alumnos que priorizan valores de las sub-funciones interactiva, normativa, supra-personal, existencia y realización se dedican en la realización de la tarea académica, al contrario de aquellos que priorizan los valores de la sub-función experimentación. Además, se constató que las variables nivel de escolaridad y naturaleza de la institución escolar influenciaron en el compromiso escolar. Los resultados evidencian la importancia de los valores en ambiente académico, mostrando la necesidad del desarrollo de proyectos que puedan estimularlos en las escuelas, sobre todo aquellos de orientación central y social. <![CDATA[Entrevista con Sérgio Antônio da Silva Leite]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300625&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo objetivou conhecer em que medidas os valores humanos predizem o engajamento escolar. Participaram 338 estudantes, com idade média de 13,04 (DP=1,45), sendo a maioria do sexo masculino (52,4%), provenientes de escolas públicas (53,6%) e do nono ano do ensino fundamental (26,3%). Estes responderam à Escala de Engajamento Escolar, o Questionário de Valores Básicos e perguntas demográficas. Utilizou-se o software estatístico SPSS para a realização de análises descritivas e inferenciais. Os resultados indicaram que os alunos que priorizam valores das subfunções interativa, normativa, suprapessoal, existência e realização dedicam-se na realização da tarefa acadêmica, ao contrário daqueles que priorizam os valores da subfunção experimentação. Ademais, constatou-se que as variáveis nível de escolaridade e natureza da instituição escolar influenciaram no engajamento escolar. Os resultados evidenciam a importância dos valores em ambiente acadêmico, mostrando a necessidade do desenvolvimento de projetos que possam estimulá-los nas escolas, sobretudo àqueles de orientação central e social.<hr/>Abstract The present study aimed to know in which measures human values ​​predict school engagement. A total of 338 students, with a mean age of 13.04 (SD = 1.45), were the majority (52.4%) from public schools (53.6%) and the ninth grade (26.3%). These responded to the School Engagement Scale, the Core Values ​​Questionnaire, and demographic questions. SPSS statistical software used to perform descriptive and inferential analyzes. The results indicated that students who prioritize values ​​of sub-functions interactive, normative, supra-personal, existence and achievement are dedicated to the accomplishment of the academic task, unlike those that prioritize the values ​​of the subfunction experimentation. In addition, it verified that the variables schooling level and nature of the school institution influenced in the school engagement. The results show the importance of values ​​in academic environment, showing the need to develop projects that can stimulate them in schools, especially those with a central and social orientation.<hr/>Resumen El presente estudio tuvo por objetivo conocer en qué medidas los valores humanos predicen el compromiso escolar. Participaron 338 estudiantes, con edad media de 13,04 (DP=1,45), siendo la mayoría del sexo masculino (el 52,4%), provenientes de escuelas públicas (el 53,6%) y del noveno curso de la enseñanza primaria (el 26,3%). Estos respondieron la Escala de Compromiso Escolar, el Cuestionario de Valores Básicos y preguntas demográficas. Se utilizó el software estadístico SPSS para realización de análisis descriptivas, e inferenciales. Los resultados indicaron que los alumnos que priorizan valores de las sub-funciones interactiva, normativa, supra-personal, existencia y realización se dedican en la realización de la tarea académica, al contrario de aquellos que priorizan los valores de la sub-función experimentación. Además, se constató que las variables nivel de escolaridad y naturaleza de la institución escolar influenciaron en el compromiso escolar. Los resultados evidencian la importancia de los valores en ambiente académico, mostrando la necesidad del desarrollo de proyectos que puedan estimularlos en las escuelas, sobre todo aquellos de orientación central y social. <![CDATA[El lúdico y la ampliación de perspectivas en actividades pedagógicas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300633&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo objetivou conhecer em que medidas os valores humanos predizem o engajamento escolar. Participaram 338 estudantes, com idade média de 13,04 (DP=1,45), sendo a maioria do sexo masculino (52,4%), provenientes de escolas públicas (53,6%) e do nono ano do ensino fundamental (26,3%). Estes responderam à Escala de Engajamento Escolar, o Questionário de Valores Básicos e perguntas demográficas. Utilizou-se o software estatístico SPSS para a realização de análises descritivas e inferenciais. Os resultados indicaram que os alunos que priorizam valores das subfunções interativa, normativa, suprapessoal, existência e realização dedicam-se na realização da tarefa acadêmica, ao contrário daqueles que priorizam os valores da subfunção experimentação. Ademais, constatou-se que as variáveis nível de escolaridade e natureza da instituição escolar influenciaram no engajamento escolar. Os resultados evidenciam a importância dos valores em ambiente acadêmico, mostrando a necessidade do desenvolvimento de projetos que possam estimulá-los nas escolas, sobretudo àqueles de orientação central e social.<hr/>Abstract The present study aimed to know in which measures human values ​​predict school engagement. A total of 338 students, with a mean age of 13.04 (SD = 1.45), were the majority (52.4%) from public schools (53.6%) and the ninth grade (26.3%). These responded to the School Engagement Scale, the Core Values ​​Questionnaire, and demographic questions. SPSS statistical software used to perform descriptive and inferential analyzes. The results indicated that students who prioritize values ​​of sub-functions interactive, normative, supra-personal, existence and achievement are dedicated to the accomplishment of the academic task, unlike those that prioritize the values ​​of the subfunction experimentation. In addition, it verified that the variables schooling level and nature of the school institution influenced in the school engagement. The results show the importance of values ​​in academic environment, showing the need to develop projects that can stimulate them in schools, especially those with a central and social orientation.<hr/>Resumen El presente estudio tuvo por objetivo conocer en qué medidas los valores humanos predicen el compromiso escolar. Participaron 338 estudiantes, con edad media de 13,04 (DP=1,45), siendo la mayoría del sexo masculino (el 52,4%), provenientes de escuelas públicas (el 53,6%) y del noveno curso de la enseñanza primaria (el 26,3%). Estos respondieron la Escala de Compromiso Escolar, el Cuestionario de Valores Básicos y preguntas demográficas. Se utilizó el software estadístico SPSS para realización de análisis descriptivas, e inferenciales. Los resultados indicaron que los alumnos que priorizan valores de las sub-funciones interactiva, normativa, supra-personal, existencia y realización se dedican en la realización de la tarea académica, al contrario de aquellos que priorizan los valores de la sub-función experimentación. Además, se constató que las variables nivel de escolaridad y naturaleza de la institución escolar influenciaron en el compromiso escolar. Los resultados evidencian la importancia de los valores en ambiente académico, mostrando la necesidad del desarrollo de proyectos que puedan estimularlos en las escuelas, sobre todo aquellos de orientación central y social. <![CDATA[La importancia de nombrar las emociones en la infancia: relato de experiencia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000300637&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo objetivou conhecer em que medidas os valores humanos predizem o engajamento escolar. Participaram 338 estudantes, com idade média de 13,04 (DP=1,45), sendo a maioria do sexo masculino (52,4%), provenientes de escolas públicas (53,6%) e do nono ano do ensino fundamental (26,3%). Estes responderam à Escala de Engajamento Escolar, o Questionário de Valores Básicos e perguntas demográficas. Utilizou-se o software estatístico SPSS para a realização de análises descritivas e inferenciais. Os resultados indicaram que os alunos que priorizam valores das subfunções interativa, normativa, suprapessoal, existência e realização dedicam-se na realização da tarefa acadêmica, ao contrário daqueles que priorizam os valores da subfunção experimentação. Ademais, constatou-se que as variáveis nível de escolaridade e natureza da instituição escolar influenciaram no engajamento escolar. Os resultados evidenciam a importância dos valores em ambiente acadêmico, mostrando a necessidade do desenvolvimento de projetos que possam estimulá-los nas escolas, sobretudo àqueles de orientação central e social.<hr/>Abstract The present study aimed to know in which measures human values ​​predict school engagement. A total of 338 students, with a mean age of 13.04 (SD = 1.45), were the majority (52.4%) from public schools (53.6%) and the ninth grade (26.3%). These responded to the School Engagement Scale, the Core Values ​​Questionnaire, and demographic questions. SPSS statistical software used to perform descriptive and inferential analyzes. The results indicated that students who prioritize values ​​of sub-functions interactive, normative, supra-personal, existence and achievement are dedicated to the accomplishment of the academic task, unlike those that prioritize the values ​​of the subfunction experimentation. In addition, it verified that the variables schooling level and nature of the school institution influenced in the school engagement. The results show the importance of values ​​in academic environment, showing the need to develop projects that can stimulate them in schools, especially those with a central and social orientation.<hr/>Resumen El presente estudio tuvo por objetivo conocer en qué medidas los valores humanos predicen el compromiso escolar. Participaron 338 estudiantes, con edad media de 13,04 (DP=1,45), siendo la mayoría del sexo masculino (el 52,4%), provenientes de escuelas públicas (el 53,6%) y del noveno curso de la enseñanza primaria (el 26,3%). Estos respondieron la Escala de Compromiso Escolar, el Cuestionario de Valores Básicos y preguntas demográficas. Se utilizó el software estadístico SPSS para realización de análisis descriptivas, e inferenciales. Los resultados indicaron que los alumnos que priorizan valores de las sub-funciones interactiva, normativa, supra-personal, existencia y realización se dedican en la realización de la tarea académica, al contrario de aquellos que priorizan los valores de la sub-función experimentación. Además, se constató que las variables nivel de escolaridad y naturaleza de la institución escolar influenciaron en el compromiso escolar. Los resultados evidencian la importancia de los valores en ambiente académico, mostrando la necesidad del desarrollo de proyectos que puedan estimularlos en las escuelas, sobre todo aquellos de orientación central y social.