Scielo RSS <![CDATA[Perspectivas em Ciência da Informação]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1413-993620120003&lang=en vol. 17 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Bibliometrics and "evaluation" of scientific activity</b>: <b>a study of the h-index</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Avaliar a atividade científica é um fator crucial para agências de fomento e institutos de pesquisa, razão pela qual um novo indicador bibliométrico vem ganhando espaço na comunidade científica - o índice h. O presente estudo observa a variabilidade/persistência do valor do índice em diferentes áreas do conhecimento e sua aplicação como ferramenta de política científica e tecnológica.<hr/>Assessing scientific activity is a crucial factor for development agencies and research institutes. That is why a new bibliometric indicator has been gaining grounds in the scientific community - the h-index. This study analyzes the variability/persistence of the index value in different areas of knowledge and its application as a tool for science and technology policy. <![CDATA[<b>Semiotics studies in the Information Science</b>: <b>interdisciplinarities reports</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Semiótica e Ciência da Informação (CI) apresentam linhas interdisciplinares de estudo, uma vez que a primeira explora os processos de significação com específica propriedade e a segunda tem, nos processos de significação, um importante aspecto que impacta no dimensionamento e tratamento do seu objeto de estudo. O intuito deste artigo é investigar a interdisciplinaridade entre a Semiótica e a CI, por meio do mapeamento dos temas das duas ciências, que são postos em convergência. A pesquisa se caracteriza como bibliográfica, cujo levantamento foi realizado em periódicos brasileiros da área de CI, de qualis A2 a B2, no período entre 2000 e 2011. Foram recuperados 15 documentos e os resultados mostram que mais de 60% dos artigos abordam a teoria da tricotomia do signo de Peirce, sendo que quase todos os artigos abordam, de alguma forma, a noção da significação ad infinitum. No âmbito da Ciência da Informação, 60% dos artigos abordam a organização e representação do conhecimento e da informação. Conclui-se que o âmbito de estudo mais produtivo da Semiótica na CI seria aquele relacionado à organização e representação do conhecimento e, também, à organização da informação.<hr/>Semiotics and Information Science (IS) present interdisciplinary studies since the first explores the process of signification with specific property and the second has, in the meaning process, an important aspect that impacts the dimension and treatment of its study object. The purpose of this article is to investigate the interdisciplinarity between Semiotics and IS through the mapping of the subjects, of both sciences, which are put in convergence. The research is characterized as bibliographic as the survey was made in Brazilian periodicals of IS field, quails A2-B2, between 2000 and 2011. 15 documents were retrieved and the results show that more than 60% of the articles discuss the Peirce’s trichotomy of sign theory and almost all articles discuss the notion of ad infinitum signification. In the context of IS, 60% of the articles discuss the organization and representation of knowledge and information. We conclude that the most productive study context of the Semiotics in the IS would be the one related to knowledge organization and representation and also information organization. <![CDATA[<b>Scientific production of UFRGS INDEXED at Web of Science (2000-2009)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho utiliza indicadores bibliométricos de atividade de impacto e de coautoria, para analisar os artigos publicados por autores da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), representados na Web of Science (WOS), no período 2000-2009. A revisão teórica aborda ciência, avaliação e indicadores de produção científica. Os artigos estão classificados pela tabela CAPES/CNPq em nove grandes áreas: Ciências Agrárias (CA), Ciências Biológicas (CB), Ciências Exatas e da Terra (CET), Ciências Humanas (CH), Ciências da Saúde (CS), Ciências Sociais Aplicadas (CSA), Engenharias (E), Letras, Linguística e Artes (LLA) e Multidisciplinar (M). Compõem a amostra 9.250 artigos, desdobrados por áreas, autores, periódicos e artigos citados. A produção da UFRGS na WOS aumentou de 512 artigos em 2000, para 9.250 em 2009, com taxa média de crescimento anual de 12,69%. A maior parte está registrada em inglês e em periódicos de impacto. Sete artigos foram altamente citados, todos em inglês, colaboração internacional e publicados em periódicos de impacto. CET tem 33,19% das citações recebidas, seguida por CB e CS. A forte tendência para coautoria comprova que a produção científica da UFRGS, na maioria, é feita em colaboração, com faixa predominante de dois a dez autores por trabalho.<hr/>This study uses bibliometric indicators - measuring activity, impact and co-authorship - to analyze the articles published by authors affiliated to the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), indexed at Web of Science (WOS) from 2000 to 2009. The literature review addresses science, evaluation and indicators of scientific production. The articles were classified according to the table of CAPES/CNPq in nine broad areas: Agrarian Sciences (CA), Life Sciences (CB), Exact and Earth Sciences (CET), Humanities (CH), Health Sciences (CS), Applied Social Sciences (CSA), Engineering (E), Languages, Linguistics & Arts (LLA) and Multidisciplinary (M). The sample was composed of 9,250 articles split into areas, authors, journals and cited articles. UFRGS production at WOS increased from 512 in 2000 to 9,250 in 2009, with an average annual growth rate of 12.69%. Most of the scientific production of UFRGS is published in English and in journals with impact. Seven highly cited articles were found, all written in English, with international collaboration and published in journals with high impact. CET appears with 33.19% cited articles, followed by CB and CS. There is a strong trend towards co-authorship showing that the scientific production of UFRGS is done mostly in co-authorship, from two to 10 authors working in collaboration. <![CDATA[<b>Challenges and perspectives in the integration of undergraduate and graduate studies in information science</b>: <b>the ICI/UFBA case</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto apresenta alguns resultados da pesquisa "Ciência da informação no Brasil: desafios atuais para a consolidação do campo". Ele discute a questão da integração entre a formação propiciada pela pós-graduação e a formação profissional oferecida na graduação, a partir de um estudo de caso no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFBA. Para buscar subsídios sobre essa integração, entrevistou-se, pessoalmente, 12 professores de ambos os níveis de ensino, dos quais nove atuam na pós-graduação e na graduação e três somente na graduação. Eles discutiram as possibilidades e limites dessa integração; a adequação do perfil do docente pós-graduado às necessidades da graduação; e o papel que a pesquisa pode desempenhar nessa integração. Dentre as ações indicadas como necessárias para melhorar essa integração, sugere-se maior articulação entre os currículos desses dois níveis de ensino; maior interlocução entre os colegiados de graduação e pós-graduação; ampliação da oferta de bolsas de IC e democratização do acesso a elas; investimento na infraestrutura física e tecnológica do ICI a ser compartilhada pelos dois níveis de formação, bem como a ampliação do número de programas de pós-graduação da área, distribuindo-os de forma mais equitativa pelas regiões do país.<hr/>This text presents some results of the research ‘Information science in Brazil: facing the present challenges to consolidate the field’. It discusses aspects related to the integration between professional readiness at undergraduate level and graduate studies, based on a case study in the graduate program in information science at UFBA. To get information about this integration, we personally interviewed twelve professors, nine of whom teach at both levels; three only at graduate level. They discussed the potentialities and the limitations of this integration; the compatibility of the graduate student’s profile with the needs of graduate studies; and the role research can play in this integration. The actions suggested to improve this integration include better articulation between the curricula for these two levels of study; more effective interlocution between the undergraduate and graduate boards; increase in the number of scholarships in the area of information science and democratization of selection policies; investments in the physical and technological structures of the Institute of Information Science, which is to be shared by both levels; increase in the number of graduate programs in this area, as well as a more equitable way of distributing them within the different regions in Brazil. <![CDATA[<b>Information-dependent processes in incubated and graduated technology-based companies</b>: <b>a comparative case study</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A competitividade, atualmente, introduz novos comportamentos e leva empresas a uma situação de desconforto e, muitas vezes, a não adaptação às exigências ambientais. Percebe-se um crescente número de desafios associados com o controle de informação em organizações com atividades de engenharia, em particular os volumes crescentes de informação de natureza continuamente mutável. Pode-se afirmar que o desempenho inovador de uma organização é diretamente proporcional a sua capacidade de gerenciar informações. Desta forma, a importância da gestão da informação é reconhecida em detrimento da procura de meios mais competentes para atender demandas atuais. O artigo teve como propósito analisar doze processos dependentes de informação em empresas de base tecnológica, através das principais fases do processo de gerenciamento da informação. Optou-se pelo emprego do método comparativo de casos e pela pesquisa qualitativa, realizada em nove empresas de base tecnológica, as quais se encontravam incubadas ou que passaram recentemente pela fase de incubação no Parque Tecnológico da cidade de São Carlos, do estado de São Paulo. Entre os principais resultados, constatou-se que, nas empresas graduadas, a gestão da informação e seus procedimentos foram identificados de forma mais consciente e estruturados em relação às empresas incubadas.<hr/>Nowadays, competitiveness introduces new behaviors and leads companies to a discomforting situation and often to non adaptation to environmental requirements. A growing number of challenges associated with control of information in organizations with engineering activities can be seen, particularly, the growing amount of information subject to continuous changes. The innovative performance of an organization is directly proportional to its ability to manage information. Thus, the importance of information management is recognized by the search for more competent ways to face current demands. The purpose of this article was to analyze information-dependent processes in technology-based companies, through the four major stages of information management. The comparative method of cases and qualitative research were used. The research was conducted in nine technology-based companies which were incubated or recently went through the incubating process at the Technological Park of São Carlos, in the state of São Paulo. Among the main results, it was found that in graduated companies information management and its procedures were identified as more conscious and structured in contrast to those of the incubated companies. <![CDATA[<b>Electronic educational resources</b>: <b>perspectives and evaluation tools</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los recursos electrónicos con fines educativos están cada vez más presentes en los procesos de enseñanza-aprendizaje actuales, y por tanto, en las colecciones digitales de las bibliotecas. Ante su proliferación y heterogeneidad cada vez mayor se ha planteado como una necesidad para la comunidad universitaria definirlos y establecer un conjunto de criterios claros y relevantes de evaluación que permitan determinar la calidad de los mismos. En este trabajo se analizan las principales definiciones sobre recursos educativos electrónicos de cara a su acotación, se revisan las diferentes perspectivas para la evaluación de su calidad a través de la literatura científica, y se revisan las principales herramientas utilizadas para valorarlos. Finalmente, se presenta EVALUAREED, un instrumento diseñado para analizar y medir la calidad de los mismos, enfocado para ser utilizado por la comunidad universitaria, incluidas las bibliotecas.<hr/>Electronic resources for education are increasingly present in the teaching-learning processes and in the digital library collections. Because of the proliferation and variety of educational resources, the educational community needs to define and establish a set of clear and relevant assessment to determine their quality. This paper reviews the main definitions of electronic educational resources as well as different perspectives to the assessment of their quality through the scientific literature, and the main tools used to value them. Finally, it describes EVALUAREED, an instrument designed to analyze and measure the quality of these resources used by universitary community included the libraries. <![CDATA[<b>The contributions related to the use of conventions/forums in the constitution communities of practice and expression of the collective intelligence</b>: <b>the case of Bibliocontas</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Reflete sobre as Comunidades de Prática (CoPs), na perspectiva do conceito de Inteligência Coletiva de Pierre Lèvy. Descreve o ponto de vista de Lèvy, procurando estabelecer um diálogo como conceito de CoPs, criado por Etienne Wenger. Aponta os elementos encontrados nos fóruns virtuais e presenciais realizados pelo do Grupo Bibliocontas, (grupo formado por profissionais da informação que atuam nos Tribunais de Contas brasileiros), que podem contribuir para constituição de uma comunidade de prática. Verifica que os eventos/fóruns são canais integradores para efetivação de uma comunidade de prática, cujo resultado propicia a transformação das pessoas, a formação de identidades e a negociação de significados do fazer profissional. Observa que a construção coletiva de conhecimentos tem sido materializada na forma de diretrizes e ações, que foram ou estão para serem concretizadas pelas instituições dos participantes do grupo em questão, além do resultado da análise dos dados quantitativos, que indica um crescimento constante de troca de mensagens em ambiente virtual e aumento do número de participantes no grupo.<hr/>This paper reflects on the Communities of Practice (CoPs) under the perspective provided by Pierre Lèvy’s concept of Collective Intelligence. It describes Lèvy’s viewpoint, with the intention to establish a dialogue with the concept of the CoPs created by Etienne Wenger. It points out some elements found in conventions/forums, of the Bibliocontas Group (a group formed by information professionals who function in the Brazilian Court of Auditors), that could contribute for the creation of communities of practice. It notes that the conventions/forums are channels of integration for the effectivity of a community of practice whose result promotes the transformation of people, the formation of identities, and the negotiation of meanings for the professional activity. It observes that the collective construction of knowledge has been materialized in the form of directives and actions that have been or are to be implemented by the institutions to which the participants of the group in question, and the result of analysis of quantitave data that indicates a steady growth of messaging in the virtual environment and increase the number of participants in the group. <![CDATA[<b>Social prejudice on the Internet</b>: <b>propagation of prejudice and social segregation from an analysis of sites and social networks</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute preconceitos e desigualdades sociais na Internet, a partir da análise de sites de redes sociais, considerando usuários brasileiros. Analisa discurso contra a entrada de participantes do Orkut no Twitter. Avalia a Elysiants, primeira comunidade online de luxo do mundo, dedicada a criar uma rede constituída por ricos. Apresenta resultados que sugerem a territorialização do ciberespaço, como ocorre na divisão geográfica física, em zona norte (Orkut), para menos favorecidos, e zona sul (Twitter, Elysiant), para mais favorecidos, dentre outras constatações.<hr/>The objective of this work was to discuss prejudice and social inequality on the Internet from an analysis of social networks sites considering Brazilian users. The paper analyzes the discourse against the entrance of Orkut participants on Twitter and also evaluates Elysiants, the first luxury online community in the world, aimed at the creation of network composed only by wealthy people. Among other findings, it presents some results that suggest a cyberspace territorialization, such as a physical geographic division in North and South zones for the less favored (Orkut), and more favored (Twitter, Elysiants), respectively. <![CDATA[<b>Evaluation and classification of documents</b>: <b>an analysis of its aplication in a digital  archival document management system</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Na busca por maior agilidade e eficácia na realização de suas atividades, as organizações utilizam, cada vez mais, os documentos arquivísticos digitais. As características desses documentos - detentores de informações indispensáveis para a consecução dos objetivos organizacionais - permitem o acesso facilitado às informações, agilidade no desenvolvimento de projetos, compartilhamento simultâneo da informação entre indivíduos e organizações, além de promover a difusão de acervos culturalmente relevantes. Entretanto, para que tais características possam ser usufruídas, é imprescindível a adoção da gestão de documentos e informações nos ambientes digitais, apresentando-se como um desafio ao atual contexto tecnológico informacional. Neste sentido, este estudo apresenta os principais elementos identificados quando da aplicação da classificação e avaliação de documentos arquivísticos, em um Sistema de Gestão de Documentos Digitais (SGDD), de acordo com as orientações do Modelo de Requisitos para Sistemas Informatizados de Gestão Arquivística de Documentos - e-ARQ Brasil, analisando suas implicações. Tal iniciativa serve de auxilio no estabelecimento de projetos que visem à gestão documental em meio digital, ao mesmo tempo em que compartilha experiências e conhecimentos para o desenvolvimento da tecnologia aplicada à informação.<hr/>Organizations, in an attempt to increase speed and efficiency for carrying out their activities, have been increasing the use of digital records. These documents carry essential information for obtaining organizational objectives and their characteristics allow easier access to information, flexibility in project development, simultaneous sharing of information between individuals and organizations, and promote the dissemination of culturally relevant collections. However, for benefiting of such features it is necessary to adopt the management of documents and information in digital environments, which can be a challenge to the current technological context of information. Thus, this study presents the main elements identified in the application of classification and evaluation of records in a System of Digital Document Management - DRMS - in accordance with the guidelines of the Model Requirements for Information Systems Management of Archival documents - and ARQ-Brasil, and its implications were analyzed. This initiative serves as an aid for establishing projects that aim to manage documents in digital media, while sharing experiences and knowledge for the development of technology applied to information. <![CDATA[<b>Social responsibility action for information literacy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362012000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Expressa o desenvolvimento de competências em informação como ação de responsabilidade social da Ciência da Informação. Para tanto, destaca o valor crescente da informação nos diferentes contextos e, consequentemente, a relevância social das competências em informação para todos. Conclui que a promoção das competências em informação constitui ação socialmente justa dos que compõem o campo dos profissionais da informação na medida em que o uso eficiente e crítico das informações torna-se um fator essencial de inclusão social.<hr/>The information literacy development is presented as a social responsibility action of Information Science. In doing so, this article highlights the information value in different social contexts, and consequently the social relevance of information literacy skills for everyone. It concludes that the promotion of information literacy constitutes a socially responsible action of those who compose the information professional field, based on the fact that the efficient and critical use of information becomes an essential factor of social inclusion.