Scielo RSS <![CDATA[Interface - Comunicação, Saúde, Educação]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1414-328320040002&lang=es vol. 8 num. 15 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Consideraciones sobre la idea de tiempo en San Agustín, Hume y Kant</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Discute-se sobre o tempo buscando entendê-lo a partir dos referenciais que o tomam como elaboração subjetiva, ou seja, como não possuindo qualquer realidade fora do sujeito. Entende-se que, na história da Filosofia, esta reflexão inicia-se com a filosofia de Sto. Agostinho e tem seu ápice no pensamento moderno, sobretudo em Hume e Kant. O tempo seria uma construção ou elaboração do espírito, sem existência fora dele (Sto. Agostinho) ou uma apreensão empírica regular de relações causais de antes e depois (Hume) ou uma intuição pura do espírito (Kant). Pretende-se, com esta análise, evidenciar uma forma clássica de conceber o tempo como elaboração realizada pelo sujeito (subjetiva).<hr/>Time is discussed by trying to understand it from those points of reference that take it as a subjective elaboration, in other words, as not having any reality outside the individual. In the history of Philosophy it is understood that this line of reflection started with the philosophy of St. Augustine and reached its zenith in modern thought, above all in Hume and Kant. Time is a construction or an elaboration of the spirit, without any existence outside it (St. Augustine), or it is a regular empirical understanding of the causal relationships of the before and the after (Hume), or it is the pure intuition of the spirit (Kant). With this analysis it is intended to provide evidence of a classical way of conceiving of time as an elaboration of the individual (subjective).<hr/>Se desenvuelve una discusión sobre el tiempo procurando entenderlo a partir de los referenciales que lo toman como elaboración subjetiva, o sea, como no teniendo ninguna realidad fuera del sujeto. Se entiende que, en la historia da Filosofía, esta reflexión tiene origen con la filosofía de San Agustín y llega a su ápice en el pensamiento moderno, sobretodo en Hume y Kant. El tiempo sería una construcción o elaboración del espíritu, sin existencia fuera de él (San Agustín) o una aprehensión empírica regular de relaciones causales de antes y después (Hume) o una intuición pura del espíritu (Kant). Se pretende, con este análisis, evidenciar una forma clásica de concebir el tiempo como elaboración realizada por el sujeto (subjetiva). <![CDATA[<b>Ser del tiempo en Bergson</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo apresenta a concepção bergsoniana de duração. Pretende-se mostrar que, segundo Bergson, o tempo dos filósofos e cientistas é um tempo fictício, um esquema espacial que oculta a natureza do tempo real, o qual não pode ser separado dos acontecimentos físicos e psicológicos. Para Bergson, o tempo real é sucessão, continuidade, mudança, memória e criação.<hr/>We considered Bergson's duration concept. We intended to show that, according to Bergson, the time of philosophers and scientists is a fictitious time, a spatial scheme that hides the nature of real time, which cannot be separated from physical and psychological events. For Bergson, real time is succession, continuity, change, memory and creation.<hr/>El presente artículo trata de la concepción bergsoniana de duración. Pretendemos mostrar que, según Bergson, el tiempo de los filósofos y científicos es un tiempo ficticio, un esquema espacial que oculta la naturaleza del tiempo real, el cual no puede ser separado de los acontecimientos físicos y psicológicos. Para Bergson, el tiempo real es sucesión, continuidad, cambio, memoria y creación. <![CDATA[<b>Unidad y multiplicidad del tiempo</b>: <b>un abordaje transdisciplinar</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Procurou-se, neste trabalho, pensar o tempo no contexto das ciências da saúde, no qual se entrelaçam aspectos físicos, biológicos, psicológicos e sociológicos. Enquanto em nossa percepção do mundo e de nós mesmos o tempo se apresenta sob muitas facetas, na física clássica, conforme o modelo newtoniano, assumia-se a existência de um tempo absoluto, unilinear, homogêneo e independente do observador. Com a teoria da relatividade e o estudo dos sistemas complexos, um novo conceito de tempo apresenta-se na física: o tempo fractal, o qual possibilita maior compatibilidade com as abordagens psicológicas e sociológicas. Nesta perspectiva, a experiência de vida de uma pessoa, e seus respectivos processos de construção da saúde, envolveria uma multiplicidade de tempos, que coexistem e se organizam segundo um padrão coerente de auto-similaridade. Uma quebra desse padrão estaria correlacionada com a ocorrência da doença. Sugere-se que uma abordagem mais adequada do adoecimento deveria levar em conta, como referência para o profissional de saúde, o conceito de tempo fractal, possibilitando maior sintonia do paciente com a complexidade da natureza e, por conseguinte, consigo mesmo.<hr/>This article seeks to discuss time within the context of health sciences, where physical, biological, psychological and sociological factors interact. Whereas in our perception of the world and of ourselves time shows itself from many angles, in classical physics, according to the Newtonian model, physical time was conceived as absolute, unilinear, homogeneous and observer-independent. With the theory of relativity and the study of complex systems, a new concept of time appeared in physics, namely, fractal time, which is more compatible with psychological and sociological approaches. From this point of view, the life experience of a person and the respective processes of health construction involve a multiplicity of coexisting temporalities, organized in a coherent pattern of self-similarity. A rupture in this coherent pattern leads to the appearance of illness. The article suggests that a more suitable approach to sickness ought to take into account, as a reference for healthcare professionals, the concept of fractal time, causing the patient to become better attuned to the complexity of nature and, consequently, to himself.<hr/>En este trabajo, se intentó pensar el tiempo en el contexto de las ciencias de la salud, en el cual se entrelazan aspectos físicos, biológicos, psicológicos y sociológicos. Mientras en nuestra percepción del mundo y de nosotros mismos el tiempo se presenta bajo muchas facetas, en la física clásica, conforme el modelo newtoniano, se asumía la existencia de un tiempo absoluto, unilineal, homogéneo e independiente del observador. Con la teoría de la relatividad y el estudio de los sistemas complejos, un nuevo concepto de tiempo se presenta en la física: el tiempo fractal, el cual posibilita una mayor compatibilidad con los abordajes psicológicos y sociológicos. Desde esta perspectiva, la experiencia de vida de una persona, y sus respectivos procesos de construcción de la salud, involucraría una multiplicidad de tiempos, que coexisten y se organizan según un patrón coherente de autosimilaridad. Una quiebra de ese patrón estaría correlacionada con la ocurrencia de la enfermedad. Se sugiere que un abordaje más adecuado de la enfermedad debería considerar, como referencia para el profesional de salud, el concepto de tiempo fractal, posibilitando mayor sintonía del paciente con la complejidad de la naturaleza y, por consiguiente, consigo mismo. <![CDATA[<b>La educación popular en la atención básica a la salud en el municipio</b>: <b>en busca de la integralidad</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Trata-se de um artigo de revisão bibliográfica e análise documental sobre as experiências de educação em saúde nos serviços, baseadas na educação popular em saúde e do seu potencial em desenvolver a integralidade das ações no âmbito da atenção básica. É discutida a forma como a educação em saúde vem sendo trabalhada pelos serviços e as dificuldades para que possa contribuir para a construção de uma atenção realmente integral à saúde. As ações de saúde são entendidas como ações educativas em que, tanto profissionais como usuários aprendem e ensinam, numa construção dialógica do conhecimento. Desta forma, a atenção ao individuo também faz parte das reflexões discutidas no texto, tanto no que se refere à postura dos profissionais quanto ao respeito ao saber popular e à busca da terapêutica mais eficaz pelos usuários. A partir da revisão, é proposta uma sistematização de programas de ação e atividades que podem compor uma proposta de educação popular em saúde para os municípios.<hr/>This paper presents a review of the literature on health education experiences in services as well as a documental analysis of this theme. Discussion is based on popular health education and its potential contribution to comprehensive primary health care. The way in which health education is promoted in health services and the difficulties encountered in fulfilling its role of contributing towards the construction of comprehensive primary health care is of central concern. Health actions are understood as educational actions. Thus, the health team and the patients learn and teach, in a dialogical construction of knowledge. Individual care is also discussed in this paper, insofar as the health professional's posture in relation to popular knowledge concerning health care and his respect for the patient's attempt to find the best therapeutic is at issue. As a result of the review of the literature, a systematic compilation of health educational programs and activities, which may be integrated into a program of popular health education for the municipalities, is proposed.<hr/>En este estudio se hace una revisión bibliográfica y un análisis documental de las experiencias de educación en salud en los servicios, basadas en la Educación Popular en Salud y su capacidad de desarrollar la integralidad de las acciones en la Atención Primaria. Es discutida la forma como la educación en salud viene siendo trabajada en los servicios de salud, y las dificultades para la construcción de una atención realmente integral de la salud. Las acciones de salud son acciones educativas donde, tanto profesionales como usuarios aprenden y enseñan, construyendo el saber. Así, la atención a los individuos también es discutida en el ensayo, tanto en lo que se refiere a la postura de los profesionales como al respeto al saber popular y a la búsqueda, de los usuarios, de la terapéutica más adequada. Es propuesta una sistematización de programas de acción y actividades que pueden componer una propuesta de Educación Popular en salud para los municipios. <![CDATA[<b>Participación y ejercicio de derechos de personas con discapacidad</b>: <b>análisis de un grupo de convivencia en una experiencia comunitaria</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir do desenvolvimento de projeto de Reabilitação Baseada na Comunidade em bairro do município de São Paulo, investiga-se a proposição e gestão entre profissionais e familiares de iniciativa de atenção a crianças e jovens com deficiência - Grupo de Convivência - realizado durante 12 meses. É estudo qualitativo que reconstruiu a experiência a partir do sentido a ela atribuído por diferentes atores, realizado por meio de entrevistas em grupo focal com mulheres participantes dessa iniciativa e de depoimentos de moradores e representantes de equipamentos sociais locais. Destaca-se a importância da participação de mães e moradores no diagnóstico da situação das pessoas com deficiência e na construção compartilhada de estratégia para abordar o isolamento domiciliar vivido. O Grupo de Convivência possibilitou enfrentar intenso sofrimento psíquico, especialmente revelado pelas mães, e estabelecer trocas sociais e afetivas implicando apoio social, construção de emancipação e autonomia. O processo levou à conscientização de direitos sociais e à legitimação das demandas desse segmento social. Contribuiu para dar maior visibilidade à problemática da deficiência no território e para reafirmar a importância de propostas de atenção fundadas sobre o eixo da integração sócio-familiar a fim de minimizar a vulnerabilidade de cuidadores/familiares e pessoas com deficiência, diminuindo processos de exclusão social.<hr/>This article discusses a 12-month project of community-based rehabilitation in a Sao Paulo City neighborhood. Focus is directed towards the program's joint proposition and management by health providers and relatives of disabled children and youth, which was called The Co-existence Group. This qualitative study reconstructs the experience by drawing on the meanings assigned to it by the different agents involved. Analysis is based on focus groups with female participants, interviews with community members, and with officers representing local social equipments. The importance of mothers and local inhabitants is highlighted both in diagnosing disabled people's condition and in constructing collective strategies in order to deal with the family's experience of isolation. The Group allowed participants to deal better with the intense psychic pain they expressed, particularly the mothers, and to establish social and emotional exchanges, leading to social support, construction of emancipation and autonomy [empowerment]. The process also led to increased awareness of social rights and of the legitimacy of this social segment's claims. It helped to enhance the visibility of disablement issues amongst community members and to reaffirm the importance of actions based on social-family integration, in order to minimize both disabled persons' and their relatives/caregivers' vulnerability, thus lessening processes of social exclusion.<hr/>A partir del desarrollo de proyecto de Rehabilitación Basada en la Comunidad en barrios del municipio de São Paulo, se discute la proposición y gestión entre profesionales y familiares de iniciativa de atención a niños y jóvenes con discapacidad - Grupo de Convivencia - realizado durante doce meses. Es un estudio cualitativo que reconstruyó la experiencia a partir del sentido a ella atribuido por diferentes actores, realizado a través de entrevistas en grupo con mujeres participantes de esa iniciativa y de testimonios de vecinos y representantes de equipamientos sociales locales. Se destaca la importancia y la participación de madres y vecinos en el diagnostico de la situación de las personas con discapacidad y en la construcción compartida de estrategia para abordar el aislamiento domiciliar vivido. El Grupo de Convivencia posibilitó enfrentar el intenso sufrimiento psíquico, especialmente revelado por las madres, y establecer intercambios sociales y afectivos que implicaron en apoyo social, en construcción de emancipación y autonomía. El proceso llevó a la concienciación de derechos sociales y a la legitimación de las demandas de ese segmento social. Contribuyó para dar mayor visibilidad a la problemática de la discapacidad en el territorio, y para reafirmar la importancia de propuestas de atención fundadas sobre el eje de la integración sociofamiliar con la finalidad de minimizar la vulnerabilidad de cuidadores/familiares y personas con discapacidad, disminuyendo procesos de exclusión social. <![CDATA[<b>Participación de organizaciones comunitarias en la gestión de salud</b>: <b>una evaluación de la experiencia del Programa UNI</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Con el propósito de mejorar la formación de los profesionales de salud en América Latina, la Fundación W. K. Kellogg convocó a universidades de varios países a presentar proyectos que integraran las respectivas facultades del área de la salud, los servicios públicos de salud de la zona de influencia y las organizaciones comunitarias que allí actuaran. Así, a lo largo de la década del 90 se desarrolló el Programa UNI (Una Nueva Iniciativa en la Educación de los Profesionales de la Salud: Unión con la Comunidad) Este artículo concentra su mirada en el componente comunitario de esos proyectos y se basa en los resultados obtenidos en el Estudio Especial de Comunidad¹ realizado en el marco del Programa de Apoyo a los proyectos UNI. Un aspecto central y decisivo del Programa UNI ha sido el esfuerzo de cooperación entre tres actores: Universidades, Servicios de Salud y Comunidad que se asociaron, para apoyar procesos de cambios paralelos en las instituciones que cada actor social representaba y en las ciudades en las que cada proyecto se ejecutó. La evaluación que se realizó puso el eje de la observación en la "orilla de la población" y sus organizaciones, tratando de identificar las condiciones que facilitan la construcción de la ciudadanía, la imagen de superación intergeneracional que pueden alcanzar los integrantes de la comunidad, y en los cambios en las condiciones de vida, que fueron las tres dimensiones consideradas por la propia comunidad, como las relevantes para ser evaluadas.<hr/>This article reviews the results of the UNI Program, promoted by the W. K. Kellogg Foundation in 1993-2003 to improve education in the various health professions in Latin America. Universities, local health services and community organizations were invited to apply in partnership for Institutional grants from the Foundation to develop innovative educational practices and to provide continuous information with which the UNI Program - Una Nueva Iniciativa en la Educación de los Profesionales de la Salud: Unión con la Comunidad - could be evaluated. A central and decisive dimension of the UNI Program was the cooperation between: universities, health services and the community; their engagement in the process of change and innovation contributed to internal modifications in each of them and to improvements at city and local level. The evaluation of the 21 UNI Program projects on which this article is based focused on the local populations and its organizations, concentrating on the three dimensions that the communities themselves considered most relevant for evaluation: identifying conditions which contribute towards the construction of citizenship, increasing intergenerational expectations, and improving living conditions.<hr/>Com o propósito de melhorar a formação dos profissionais da saúde na América Latina, a Fundação W. K. Kellogg convocou as universidades de vários países para apresentar projetos que integram as respectivas faculdades da área da saúde, os serviços públicos de saúde da área de influencia e as organizações comunitárias que aí atuarão. Assim, ao longo da década de 1990 desenvolveu-se o Programa UNI (Uma Nova Iniciativa na Educação dos Profissionais da Saúde: União com a Comunidade). Este artigo concentra seu olhar no componente comunitário desses projetos, baseado nos resultados obtidos no Estudo Especial de Comunidade realizado no marco do Programa de Apoio aos projetos UNI. Um aspecto central e decisivo do programa UNI tem sido o esforço de cooperação entre três atores: Universidades, Serviços de Saúde e Comunidade, que se associaram em parcerias para apoiar processos de mudanças paralelas nas instituições de cada ator social e nas cidades em que cada projeto foi executado. A avaliação realizada colocou o eixo da observação na "borda da população" e suas organizações, tentando identificar as condições que facilitem a construção da cidadania, a imagem de superação intergeneracional que podem alcançar os membros da comunidade, e as mudanças nas condições de vida, as três dimensões consideradas pela comunidade como relevantes para serem avaliadas. <![CDATA[<b>Innovaciones curriculares en la formación universitaria de trabajadores sociales</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se presentan y analisan los dados de los avances de las innovaciones curriculares incluidas en la reestructuración del currículo de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad de Colima. Un aspecto importante que se busca en la formación de trabajadores sociales es que éstos sean vistos como actores sociales que participan en la resolución de las necesidades de la sociedad. Para ello, el cuerpo académico de la facultad se ha dado a la tarea de analizar el proceso y los resultados de la implementación del modelo de enseñanza centrado en el aprendizaje en la Facultad de Trabajo Social que se puso en marcha en la generación 2001-2005, para sustentar la reestructuración del plan de estudios. Los resultados apuntan la pertinencia de las nuevas modalidades pedagogicas e algunas consideraciones para sustentación de las innovaciones curriculares implementadas.<hr/>This article investigates pedagogical innovations introduced when the curriculum of the School of Social Work at the University of Colima was restructured. The relevance of considering social workers, throughout their education, as social actors who partake in the resolution of societal problems is emphasized. The faculty of the School of Social Work analyzed the process of implementation of the new model of education centered on the student from 2001 to 2005 and its results. The results corroborate the importance of the new models of education introduced and indicate some demands that must be met in order to consolidate curricular innovations.<hr/>Investigam-se os avanços de inovações incluídas na reestruturação curricular da Faculdade de Serviço Social da Universidade de Colima, a partir da introdução de novas modalidades pedagógicas no currículo. Considera-se a importância de que, na formação de trabalhadores sociais, estes sejam vistos como atores sociais que participam da resolução de problemas da sociedade. Neste sentido, o corpo acadêmico da Faculdade analisou o processo e os resultados da implementação de um modelo de ensino centrado no aluno no período de 2001 a 2005, para sustentar a reestruturação curricular. Resultados obtidos confirmam a pertinência dos modelos adotados e indicam algumas exigências para consolidação das inovações curriculares implementadas. <![CDATA[<b>Concepciones de la calidad de enseñanza de los coordinadores de graduación: un análisis de los cursos de Odontología del Estado de São Paulo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es As novas demandas sociais e as diretrizes curriculares brasileiras para os cursos de odontologia colocam desafios à prática docente nas instituições de educação superior. Nesse contexto, investigam-se as concepções de qualidade de ensino universitário de professores que atuam como coordenadores de graduação nas faculdades de odontologia do Estado de São Paulo que possuem pós-graduação stricto-sensu, para refletir sobre os desafios da formação docente na área. Como instrumentos de levantamento de dados utilizou-se questionário, contendo perguntas abertas e fechadas e entrevista semi-estruturada, organizada para possibilitar o aprofundamento da discussão. Os dados foram descritos e discutidos mediante análise quantitativa e qualitativa, a partir das três dimensões da prática docente analisadas por Cunha (1995): político-estrutural, curricular e pedagógica. Para este artigo, focalizaram-se apenas os aspectos da dimensão pedagógica, na qual os pontos que expressam posturas mais contraditórias referem-se a métodos de ensino-aprendizagem, participação do aluno e tutoria. Os resultados apontam para concepções de ensino-aprendizagem que oscilam entre modelos tradicionais e inovadores, sinalizando pontos de conflito em relação a paradigmas que se articulam diretamente a questões curriculares e político-estruturais.<hr/>New social demands and guidelines for of the brazilian dentistry school programs defy current teaching practices in these educational institutions. Within this context, we investigated the concept of the quality of higher education and the challenges faced in training professors, from the perspective of coordinators of undergraduate studies who work in the field of dentistry. The universe of this study consists of those Schools of dentistry within the State of Sao Paulo that also offer full graduate school programs leading to M.A. and PhD. degrees. Data was collected by means of a questionnaire with both closed and open-ended questions. Both quantitative and qualitative analyses were utilized to describe and discuss the data. Discussion of the material was based on Cunha's analysis of the three dimensions of teaching practice: the political-structural dimension, the curricular dimension and the pedagogical dimension. This paper focuses exclusively on the pedagogical dimension. Results indicate that the postures which emerge on the pedagogical plane (methods of teaching and learning, students' participation, tutoring) are extremely contradictory, with concepts that oscillate between traditional teaching and learning methods and innovative ones. This indicates the lack of a theoretical framework guiding essential aspects of practice at the pedagogical level.<hr/>Las nuevas demandas sociales y las directrices curriculares brasileñas para los cursos de Odontología presentan desafíos a la práctica docente en las Instituciones de Educación Superior. En ese contexto, se investigan las concepciones de calidad de la enseñanza universitaria de profesores que actúan en Odontología como coordinadores de graduación, que se reflejan sobre los desafíos de la formación docente en el área. El universo de estudio son los Cursos de Graduación de las Facultades de Odontología del Estado de São Paulo que poseen Posgraduación stricto-sensu. Como instrumento de relevamiento de datos se utilizó el cuestionario, que contenía preguntas abiertas y cerradas y la entrevista semiestructurada, organizados para posibilitar la profundización de la discusión. Los datos fueron descriptos y discutidos mediante análisis cuantitativo y cualitativo, a partir de las tres dimensiones de la práctica docente analizadas por Cunha (1995): dimensión político-estructural, dimensión curricular y dimensión pedagógica. Para este artículo, se enfocaron solamente los aspectos de la dimensión pedagógica, en la cual los puntos que expresan posturas más contradictorias se refieren a métodos de enseñanza-aprendizaje, participación del alumno y tutoría. Los resultados apuntan hacia concepciones de enseñanza-aprendizaje que oscilan entre modelos tradicionales e innovadores, señalando puntos de conflicto con relación a paradigmas que se articulan directamente con cuestiones curriculares y político-estructurales. <![CDATA[<b>ntersectorialidad</b>: <b>una vivencia práctica o un desafío que se debe buscar? El Discurso del Sujeto Colectivo de los enfermeros en los núcleos de Salud de la Familia del Distrito Oeste - Ribeirão Preto</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo do trabalho foi apreender como os enfermeiros dos Núcleos de Saúde da Família do Distrito Oeste - Ribeirão Preto compreendem a intersetorialidade e buscam articulação com os equipamentos sociais na assistência à saúde da população de suas áreas adstritas. No percurso metodológico utilizou-se o Discurso do Sujeito Coletivo como técnica de ordenação dos dados. Os resultados mostram que a intersetorialidade é um desafio a ser conquistado, pois os profissionais e setores ainda trabalham de forma fragmentada. Percebe-se, nos depoimentos, uma confusão conceitual sobre intersetorialidade pois tomam-na como responsabilidade individual a partir das demandas individualizadas dos usuários. Desta forma, identificam a intersetorialidade como um processo de trabalho penoso e solitário. Entendem, ainda, a necessidade da criação de uma rede de apoio para a efetivação desse princípio e acreditam que é preciso começar a entender e escutar a opinião de outros profissionais e setores.<hr/>This study sought to understand how nurses working at the Family Health Centers of the Western District - Ribeirao Preto, perceive the intersectoral approach and how they seek to put it in practice by creating articulations with social equipments which collaborate in the process of delivering health services to the population in their target areas. The data ordering technique was employed in this study in order to analyze Collective Subject Discourse. The results show that the intersectoral approach still represents a challenge , since professionals and sectors continue to work in a fragmented manner. The discourses reveal a conceptual confusion with respect to the intersectoral approach, considering it as an individual responsibility based on the individual users' demands. Thus, it is identified as a difficult and solitary work process. They also understand the need to create a support network for putting this principle into practice and believe that it is necessary to start understanding and listening to the opinion of other professionals and sectors.<hr/>El objeto de ese trabajo fue el de entender cómo los enfermeros de los núcleos de Salud de la Familia del Distrito Oeste comprenden la intersectorialidad y buscan la articulación con los equipos sociales en la atención a la salud de la población en sus áreas de actuación. En el recorrido metodológico utilizamos la técnica de ordenación de los datos por medio del Discurso del Sujeto Colectivo. Los resultados muestran que la intersectorialidad es un desafío que se debe conquistar, pues los profesionales y sectores todavía trabajan de forma fragmentada. Se percibe en los testimonios una confusión conceptual sobre intersectorialidad a medida que la asumen como una responsabilidad individual a partir de las demandas individualizadas de los usuarios. De esta forma, identifican la intersectorialidad como un proceso de trabajo difícil y solitario. Además, comprenden la necesidad de crear una red de apoyo para la efectivación de ese principio y creen que es necesario empezar a entender y escuchar la opinión de los otros profesionales y sectores. <![CDATA[<b>La enseñanza de salud y los curriculos de las carreras de medicina veterinaria</b>: <b>un estudio de caso</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Realizou-se uma investigação sobre os currículos dos cursos de medicina veterinária pioneiros no país e do curso da Universidade do Estado de Santa Catarina, utilizando a análise de documentos como procedimento de coleta de dados. Identificaram-se três principais campos de atuação dentro da medicina veterinária, relacionados com as atividades práticas realizadas na profissão e que correspondem aos conteúdos curriculares dos cursos: clínica veterinária, medicina veterinária preventiva e saúde pública, e zootecnia e produção animal. Foi articulada a relação entre essas áreas e a categoria epistemológica "estilo de pensamento" proposta por L. Fleck. A análise dos dados obtidos indicou que as concepções de natureza social e preventiva recebem pouco destaque dentro dos cursos de Medicina Veterinária, o que faz com que o estilo de pensamento da Medicina Veterinária Preventiva e Saúde Pública seja pouco enfatizado em relação aos outros estilos de pensamento presentes na profissão.<hr/>An investigation was conducted on the curricula of the pioneer schools of veterinary medicine in the country, as well as on the course offered by the University of the State of Santa Catarina, the analysis of documents having been the data collection procedure employed. Three main fields of action were identified in veterinary medicine, related with the practical activities carried out in the exercise of the profession and corresponding to the content of the courses: clinical veterinary practice, preventive veterinary medicine and public health, and animal husbandry and animal production. The connection between these three areas and the epistemological "style of thought" category proposed by L. Fleck was articulated. The analysis of the data obtained indicated that social and preventive aspects were given scanty attention in veterinary medicine courses, causing the "style of thought" that focuses on preventive veterinary medicine and public health to be given little emphasis in comparison with the other "styles of thought" found in the profession.<hr/>El trabajo hace un análisis documental de los currículos de las carreras de Medicina Veterinaria pioneras en el país y de la carrera de la Universidad del Estado de Santa Catarina. Se identificaron tres campos de acción principales dentro de la Medicina Veterinaria relacionados con las actividades prácticas realizadas en la profesión, y que corresponden a los contenidos curriculares de las carreras: clínica veterinaria, medicina veterinaria preventiva y salud pública, y zootecnia y producción animal. Fue articulada la relación entre esas áreas y la categoría epistemológica "estilo de pensamiento" propuesta por L. Fleck. El análisis de los datos obtenidos indicó que los conceptos de naturaleza social y preventiva son poco significativos dentro de las carreras de medicina veterinaria, lo cual hace que el estilo de pensamiento de la medicina veterinaria preventiva y salud pública sea poco enfatizado con relación a los otros estilos de pensamiento presentes en la profesión. <![CDATA[<b>Máquinas de sentido</b>: processos comunicacionais em saúde]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Realizou-se uma investigação sobre os currículos dos cursos de medicina veterinária pioneiros no país e do curso da Universidade do Estado de Santa Catarina, utilizando a análise de documentos como procedimento de coleta de dados. Identificaram-se três principais campos de atuação dentro da medicina veterinária, relacionados com as atividades práticas realizadas na profissão e que correspondem aos conteúdos curriculares dos cursos: clínica veterinária, medicina veterinária preventiva e saúde pública, e zootecnia e produção animal. Foi articulada a relação entre essas áreas e a categoria epistemológica "estilo de pensamento" proposta por L. Fleck. A análise dos dados obtidos indicou que as concepções de natureza social e preventiva recebem pouco destaque dentro dos cursos de Medicina Veterinária, o que faz com que o estilo de pensamento da Medicina Veterinária Preventiva e Saúde Pública seja pouco enfatizado em relação aos outros estilos de pensamento presentes na profissão.<hr/>An investigation was conducted on the curricula of the pioneer schools of veterinary medicine in the country, as well as on the course offered by the University of the State of Santa Catarina, the analysis of documents having been the data collection procedure employed. Three main fields of action were identified in veterinary medicine, related with the practical activities carried out in the exercise of the profession and corresponding to the content of the courses: clinical veterinary practice, preventive veterinary medicine and public health, and animal husbandry and animal production. The connection between these three areas and the epistemological "style of thought" category proposed by L. Fleck was articulated. The analysis of the data obtained indicated that social and preventive aspects were given scanty attention in veterinary medicine courses, causing the "style of thought" that focuses on preventive veterinary medicine and public health to be given little emphasis in comparison with the other "styles of thought" found in the profession.<hr/>El trabajo hace un análisis documental de los currículos de las carreras de Medicina Veterinaria pioneras en el país y de la carrera de la Universidad del Estado de Santa Catarina. Se identificaron tres campos de acción principales dentro de la Medicina Veterinaria relacionados con las actividades prácticas realizadas en la profesión, y que corresponden a los contenidos curriculares de las carreras: clínica veterinaria, medicina veterinaria preventiva y salud pública, y zootecnia y producción animal. Fue articulada la relación entre esas áreas y la categoría epistemológica "estilo de pensamiento" propuesta por L. Fleck. El análisis de los datos obtenidos indicó que los conceptos de naturaleza social y preventiva son poco significativos dentro de las carreras de medicina veterinaria, lo cual hace que el estilo de pensamiento de la medicina veterinaria preventiva y salud pública sea poco enfatizado con relación a los otros estilos de pensamiento presentes en la profesión. <![CDATA[<b>The building of clinical competence</b>: <b>from the concept of planning teaching to the expression of learning among nursing graduate students</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Realizou-se uma investigação sobre os currículos dos cursos de medicina veterinária pioneiros no país e do curso da Universidade do Estado de Santa Catarina, utilizando a análise de documentos como procedimento de coleta de dados. Identificaram-se três principais campos de atuação dentro da medicina veterinária, relacionados com as atividades práticas realizadas na profissão e que correspondem aos conteúdos curriculares dos cursos: clínica veterinária, medicina veterinária preventiva e saúde pública, e zootecnia e produção animal. Foi articulada a relação entre essas áreas e a categoria epistemológica "estilo de pensamento" proposta por L. Fleck. A análise dos dados obtidos indicou que as concepções de natureza social e preventiva recebem pouco destaque dentro dos cursos de Medicina Veterinária, o que faz com que o estilo de pensamento da Medicina Veterinária Preventiva e Saúde Pública seja pouco enfatizado em relação aos outros estilos de pensamento presentes na profissão.<hr/>An investigation was conducted on the curricula of the pioneer schools of veterinary medicine in the country, as well as on the course offered by the University of the State of Santa Catarina, the analysis of documents having been the data collection procedure employed. Three main fields of action were identified in veterinary medicine, related with the practical activities carried out in the exercise of the profession and corresponding to the content of the courses: clinical veterinary practice, preventive veterinary medicine and public health, and animal husbandry and animal production. The connection between these three areas and the epistemological "style of thought" category proposed by L. Fleck was articulated. The analysis of the data obtained indicated that social and preventive aspects were given scanty attention in veterinary medicine courses, causing the "style of thought" that focuses on preventive veterinary medicine and public health to be given little emphasis in comparison with the other "styles of thought" found in the profession.<hr/>El trabajo hace un análisis documental de los currículos de las carreras de Medicina Veterinaria pioneras en el país y de la carrera de la Universidad del Estado de Santa Catarina. Se identificaron tres campos de acción principales dentro de la Medicina Veterinaria relacionados con las actividades prácticas realizadas en la profesión, y que corresponden a los contenidos curriculares de las carreras: clínica veterinaria, medicina veterinaria preventiva y salud pública, y zootecnia y producción animal. Fue articulada la relación entre esas áreas y la categoría epistemológica "estilo de pensamiento" propuesta por L. Fleck. El análisis de los datos obtenidos indicó que los conceptos de naturaleza social y preventiva son poco significativos dentro de las carreras de medicina veterinaria, lo cual hace que el estilo de pensamiento de la medicina veterinaria preventiva y salud pública sea poco enfatizado con relación a los otros estilos de pensamiento presentes en la profesión. <![CDATA[<b>Study on technics and health</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Realizou-se uma investigação sobre os currículos dos cursos de medicina veterinária pioneiros no país e do curso da Universidade do Estado de Santa Catarina, utilizando a análise de documentos como procedimento de coleta de dados. Identificaram-se três principais campos de atuação dentro da medicina veterinária, relacionados com as atividades práticas realizadas na profissão e que correspondem aos conteúdos curriculares dos cursos: clínica veterinária, medicina veterinária preventiva e saúde pública, e zootecnia e produção animal. Foi articulada a relação entre essas áreas e a categoria epistemológica "estilo de pensamento" proposta por L. Fleck. A análise dos dados obtidos indicou que as concepções de natureza social e preventiva recebem pouco destaque dentro dos cursos de Medicina Veterinária, o que faz com que o estilo de pensamento da Medicina Veterinária Preventiva e Saúde Pública seja pouco enfatizado em relação aos outros estilos de pensamento presentes na profissão.<hr/>An investigation was conducted on the curricula of the pioneer schools of veterinary medicine in the country, as well as on the course offered by the University of the State of Santa Catarina, the analysis of documents having been the data collection procedure employed. Three main fields of action were identified in veterinary medicine, related with the practical activities carried out in the exercise of the profession and corresponding to the content of the courses: clinical veterinary practice, preventive veterinary medicine and public health, and animal husbandry and animal production. The connection between these three areas and the epistemological "style of thought" category proposed by L. Fleck was articulated. The analysis of the data obtained indicated that social and preventive aspects were given scanty attention in veterinary medicine courses, causing the "style of thought" that focuses on preventive veterinary medicine and public health to be given little emphasis in comparison with the other "styles of thought" found in the profession.<hr/>El trabajo hace un análisis documental de los currículos de las carreras de Medicina Veterinaria pioneras en el país y de la carrera de la Universidad del Estado de Santa Catarina. Se identificaron tres campos de acción principales dentro de la Medicina Veterinaria relacionados con las actividades prácticas realizadas en la profesión, y que corresponden a los contenidos curriculares de las carreras: clínica veterinaria, medicina veterinaria preventiva y salud pública, y zootecnia y producción animal. Fue articulada la relación entre esas áreas y la categoría epistemológica "estilo de pensamiento" propuesta por L. Fleck. El análisis de los datos obtenidos indicó que los conceptos de naturaleza social y preventiva son poco significativos dentro de las carreras de medicina veterinaria, lo cual hace que el estilo de pensamiento de la medicina veterinaria preventiva y salud pública sea poco enfatizado con relación a los otros estilos de pensamiento presentes en la profesión. <![CDATA[<b>An integrated clinic</b>: <b>experimentations on family health program</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Realizou-se uma investigação sobre os currículos dos cursos de medicina veterinária pioneiros no país e do curso da Universidade do Estado de Santa Catarina, utilizando a análise de documentos como procedimento de coleta de dados. Identificaram-se três principais campos de atuação dentro da medicina veterinária, relacionados com as atividades práticas realizadas na profissão e que correspondem aos conteúdos curriculares dos cursos: clínica veterinária, medicina veterinária preventiva e saúde pública, e zootecnia e produção animal. Foi articulada a relação entre essas áreas e a categoria epistemológica "estilo de pensamento" proposta por L. Fleck. A análise dos dados obtidos indicou que as concepções de natureza social e preventiva recebem pouco destaque dentro dos cursos de Medicina Veterinária, o que faz com que o estilo de pensamento da Medicina Veterinária Preventiva e Saúde Pública seja pouco enfatizado em relação aos outros estilos de pensamento presentes na profissão.<hr/>An investigation was conducted on the curricula of the pioneer schools of veterinary medicine in the country, as well as on the course offered by the University of the State of Santa Catarina, the analysis of documents having been the data collection procedure employed. Three main fields of action were identified in veterinary medicine, related with the practical activities carried out in the exercise of the profession and corresponding to the content of the courses: clinical veterinary practice, preventive veterinary medicine and public health, and animal husbandry and animal production. The connection between these three areas and the epistemological "style of thought" category proposed by L. Fleck was articulated. The analysis of the data obtained indicated that social and preventive aspects were given scanty attention in veterinary medicine courses, causing the "style of thought" that focuses on preventive veterinary medicine and public health to be given little emphasis in comparison with the other "styles of thought" found in the profession.<hr/>El trabajo hace un análisis documental de los currículos de las carreras de Medicina Veterinaria pioneras en el país y de la carrera de la Universidad del Estado de Santa Catarina. Se identificaron tres campos de acción principales dentro de la Medicina Veterinaria relacionados con las actividades prácticas realizadas en la profesión, y que corresponden a los contenidos curriculares de las carreras: clínica veterinaria, medicina veterinaria preventiva y salud pública, y zootecnia y producción animal. Fue articulada la relación entre esas áreas y la categoría epistemológica "estilo de pensamiento" propuesta por L. Fleck. El análisis de los datos obtenidos indicó que los conceptos de naturaleza social y preventiva son poco significativos dentro de las carreras de medicina veterinaria, lo cual hace que el estilo de pensamiento de la medicina veterinaria preventiva y salud pública sea poco enfatizado con relación a los otros estilos de pensamiento presentes en la profesión. <![CDATA[<b>Failure at school and the conditions of the lives of children from seven to ten years, in Sobral, Ceará</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Realizou-se uma investigação sobre os currículos dos cursos de medicina veterinária pioneiros no país e do curso da Universidade do Estado de Santa Catarina, utilizando a análise de documentos como procedimento de coleta de dados. Identificaram-se três principais campos de atuação dentro da medicina veterinária, relacionados com as atividades práticas realizadas na profissão e que correspondem aos conteúdos curriculares dos cursos: clínica veterinária, medicina veterinária preventiva e saúde pública, e zootecnia e produção animal. Foi articulada a relação entre essas áreas e a categoria epistemológica "estilo de pensamento" proposta por L. Fleck. A análise dos dados obtidos indicou que as concepções de natureza social e preventiva recebem pouco destaque dentro dos cursos de Medicina Veterinária, o que faz com que o estilo de pensamento da Medicina Veterinária Preventiva e Saúde Pública seja pouco enfatizado em relação aos outros estilos de pensamento presentes na profissão.<hr/>An investigation was conducted on the curricula of the pioneer schools of veterinary medicine in the country, as well as on the course offered by the University of the State of Santa Catarina, the analysis of documents having been the data collection procedure employed. Three main fields of action were identified in veterinary medicine, related with the practical activities carried out in the exercise of the profession and corresponding to the content of the courses: clinical veterinary practice, preventive veterinary medicine and public health, and animal husbandry and animal production. The connection between these three areas and the epistemological "style of thought" category proposed by L. Fleck was articulated. The analysis of the data obtained indicated that social and preventive aspects were given scanty attention in veterinary medicine courses, causing the "style of thought" that focuses on preventive veterinary medicine and public health to be given little emphasis in comparison with the other "styles of thought" found in the profession.<hr/>El trabajo hace un análisis documental de los currículos de las carreras de Medicina Veterinaria pioneras en el país y de la carrera de la Universidad del Estado de Santa Catarina. Se identificaron tres campos de acción principales dentro de la Medicina Veterinaria relacionados con las actividades prácticas realizadas en la profesión, y que corresponden a los contenidos curriculares de las carreras: clínica veterinaria, medicina veterinaria preventiva y salud pública, y zootecnia y producción animal. Fue articulada la relación entre esas áreas y la categoría epistemológica "estilo de pensamiento" propuesta por L. Fleck. El análisis de los datos obtenidos indicó que los conceptos de naturaleza social y preventiva son poco significativos dentro de las carreras de medicina veterinaria, lo cual hace que el estilo de pensamiento de la medicina veterinaria preventiva y salud pública sea poco enfatizado con relación a los otros estilos de pensamiento presentes en la profesión. <![CDATA[<b>Healthcare and aging</b>: <b>the issue of caring for one's self</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Realizou-se uma investigação sobre os currículos dos cursos de medicina veterinária pioneiros no país e do curso da Universidade do Estado de Santa Catarina, utilizando a análise de documentos como procedimento de coleta de dados. Identificaram-se três principais campos de atuação dentro da medicina veterinária, relacionados com as atividades práticas realizadas na profissão e que correspondem aos conteúdos curriculares dos cursos: clínica veterinária, medicina veterinária preventiva e saúde pública, e zootecnia e produção animal. Foi articulada a relação entre essas áreas e a categoria epistemológica "estilo de pensamento" proposta por L. Fleck. A análise dos dados obtidos indicou que as concepções de natureza social e preventiva recebem pouco destaque dentro dos cursos de Medicina Veterinária, o que faz com que o estilo de pensamento da Medicina Veterinária Preventiva e Saúde Pública seja pouco enfatizado em relação aos outros estilos de pensamento presentes na profissão.<hr/>An investigation was conducted on the curricula of the pioneer schools of veterinary medicine in the country, as well as on the course offered by the University of the State of Santa Catarina, the analysis of documents having been the data collection procedure employed. Three main fields of action were identified in veterinary medicine, related with the practical activities carried out in the exercise of the profession and corresponding to the content of the courses: clinical veterinary practice, preventive veterinary medicine and public health, and animal husbandry and animal production. The connection between these three areas and the epistemological "style of thought" category proposed by L. Fleck was articulated. The analysis of the data obtained indicated that social and preventive aspects were given scanty attention in veterinary medicine courses, causing the "style of thought" that focuses on preventive veterinary medicine and public health to be given little emphasis in comparison with the other "styles of thought" found in the profession.<hr/>El trabajo hace un análisis documental de los currículos de las carreras de Medicina Veterinaria pioneras en el país y de la carrera de la Universidad del Estado de Santa Catarina. Se identificaron tres campos de acción principales dentro de la Medicina Veterinaria relacionados con las actividades prácticas realizadas en la profesión, y que corresponden a los contenidos curriculares de las carreras: clínica veterinaria, medicina veterinaria preventiva y salud pública, y zootecnia y producción animal. Fue articulada la relación entre esas áreas y la categoría epistemológica "estilo de pensamiento" propuesta por L. Fleck. El análisis de los datos obtenidos indicó que los conceptos de naturaleza social y preventiva son poco significativos dentro de las carreras de medicina veterinaria, lo cual hace que el estilo de pensamiento de la medicina veterinaria preventiva y salud pública sea poco enfatizado con relación a los otros estilos de pensamiento presentes en la profesión. <![CDATA[<b>The dilemmas and challenges of professional training in health</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo insere-se na discussão sobre a formação profissional em saúde, em um contexto marcado pela internacionalização da economia e pela integração de mercados, em que os avanços científicos promovem significativas mudanças nas relações sociais e de produção de bens e de serviços. Enfatiza-se a necessidade de se estabelecer uma parceria permanente entre os setores educacional e da saúde, visando elaborar uma proposta política e pedagógica que permita aos trabalhadores da saúde a aquisição e o domínio de diversificadas competências, habilitando-os a compreender, atuar e enfrentar, de modo crítico, as mudanças que vêm se processando no mundo do trabalho.<hr/>This article is a contribution to the debate on professional training for the health sector, considering the current context of internationalization of the economy and the integration of markets, where scientific progress produces significant changes in social relationships and in the production of goods and services. It emphasizes the need to establish a permanent partnership between the health and education sectors with the aim of putting together a political and pedagogical proposal that allows health workers to acquire and master diversified competences, which enable them to understand, to act and to face, in critical way, the changes that have been occurring in the world of work.<hr/>Este artículo es una contribución a la discusión acerca de la formación profesional en el sector de salud, en un contexto marcado por la internacionalización de la economía y por la integración de mercados, donde los progresos científicos promueven cambios significativos en las relaciones sociales y en la producción de mercancías y de servicios. Se enfatiza la necesidad de establecer una alianza permanente entre los sectores de educación y salud para construir una propuesta política y pedagógica que permita que los profesionales del sector de salud adquieran y dominen diversas competencias, las cuales les permitirán entender, actuar y hacer frente, de manera crítica, a los cambios que están procesándose en el mundo del trabajo. <![CDATA[<b>A report on what was learned in the medical practice observation stage</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Apresenta-se uma proposta pedagógica, não habitual nas escolas médicas tradicionais, que introduz precocemente o aluno de graduação em um estágio de observação da prática médica. Alunos do segundo semestre do curso médico preparados para fazer uma observação participativa do atendimento aos pacientes e entrevistas com profissionais de saúde, desenvolveram a aprendizagem e a reflexão sobre comunicação do profissional de saúde com sua clientela a partir dos fatos observados. Resultados indicam que a experiência com a disciplina propiciou aos alunos um estilo próprio de entrevistar e abordar o paciente, que enfatiza a integridade do ser e as representações do seu mundo, em contraposição à comunicação médico-paciente que acontece durante a anamnese estruturada e na consulta médica feita na rotina ambulatorial com grande demanda.<hr/>We present a pedagogical proposal, which is not common in traditional medical schools. This proposal introduces the graduate student early on to a medical practice observation stage. Second semester students of the medical course were trained to observe patient consultations and interviews with health professionals in a participative way. They developed their learning ability and learned how to reflect on the health professional-client communication process from what they observed. Results indicate hat this experience provided students with their own personal style of approaching and interviewing the patients that emphasizes the integrity of the individual and the way in which he or she looks at their world, as opposed to the doctor-patient communication that happens during a structured anamnesis and in a medical consultation provided in an extremely busy outpatients department.<hr/>Se presenta una propuesta pedagógica que no es habitual en las Escuelas de Medicina tradicionales, ella introduce precozmente al alumno de graduación en la observación de la practica medica. Los alumnos del segundo semestre de la Facultad de Medicina se prepararon para hacer una observación participativa de la atención al enfermo y de entrevistas con profesionales de la salud, desarrollaron un conocimiento y una reflexión sobre la comunicación del profesional de la salud con sus pacientes, a través de la acción observada. Los datos apuntan que la experiencia con la disciplina, dio a los alumnos un estilo propio de entrevistas y abordajes a los pacientes que enfatiza la integridad del ser y las representaciones de su mundo, en contraposición a la comunicación médico/enfermo que ocurre durante la entrevista estructurada en la consulta medica que se hace en la rutina corrida del ambulatorio donde hay mucha demanda. <![CDATA[<b>An inter-disciplinary experiment with health professionals carried out by psychoanalysts</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Descreve-se a experiência de cinco grupos de reflexão interdisciplinar de profissionais da saúde sob a coordenação de duas psicanalistas. Os temas discutidos centralizaram-se basicamente sobre a relação paciente - profissional, com ênfase nos seus aspectos subjetivos. As discussões se deram, sobretudo, sobre a reflexão de situações clínicas intermediadas por concepções teóricas. O vínculo do profissional da saúde com seus pacientes, considerado um importante elemento terapêutico, na medida em que envolve conteúdos afetivos, foi objeto de um olhar psicanalítico, trazendo sua contribuição específica na compreensão da intersubjetividade. A variedade das diferentes categorias profissionais norteou a escolha dos participantes e revelou-se um importante fator de troca e mútuo reconhecimento, evidenciando a necessidade de interlocução com formas diversas de conhecimento do humano. A constituição grupal das reuniões, além de favorecer o intercâmbio das diferentes abordagens, possibilitou a identificação de muitos aspectos em comum, assim como propiciou um clima de acolhimento, no qual os profissionais puderam expor suas dificuldades e sentir-se cuidados.<hr/>This paper describes an accomplishing experiment by five groups of interdisciplinary reflection, formed by health professionals, under the coordination of two psychoanalysts. The themes discussed are basically centered on the patient-professional relationship, placing emphasis on subjective aspects. The discussions, most of the time, were a reflection on clinical situations governed by theoretical conceptions. The link of the health professional with their patients, considered to be an important therapeutic element, to the extent that it involves elements of affection, was the subject of a psychoanalytical study that brings its specific contribution to the understanding of intersubjectivity. The variety of different professional categories guided the choice of participants and revealed itself to be an important change factor and mutual recognition, thereby providing evidence of the need for dialogue with different forms of human knowledge. The group meetings, besides favoring the exchange of different approaches, allowed for the identification of many aspects in common, as well as providing an atmosphere of welcome, where the professionals could expose their difficulties while at the same time feel themselves supported.<hr/>Este trabajo describe una experiencia con cinco grupos de reflexión interdisciplinaria, integrados por profesionales del área de salud, coordinados por dos psicoanalistas. Los temas tratados versaron sobre la relación paciente-profesional, subrayando sus aspectos subjetivos. Las discusiones, en su mayoría, son reflexiones sobre situaciones de la clínica intermediadas por concepciones teóricas. El vínculo del profesional de salud con sus pacientes es considerado un importante elemento terapéutico, ya que involucra contenidos afectivos, luego fue objeto de una observación psicoanalítica, la cual pudo aportar una contribución especifica a la comprensión de la intersubjectividad. La variedad de las diferentes categorías profesionales determinó la elección de los integrantes y se reveló un importante factor de intercambio y reconocimiento mutuo, subrayando la necesidad de interlocución con las diversas formas del conocimiento humano. La constitución grupal de las reuniones, además de favorecer el intercambio de los diferentes aportes, posibilitó la identificación de muchos aspectos en común, así como propició un clima acogedor, en el cual los profesionales pudieron exponer sus dificultades y sentirse cuidados. <![CDATA[<b>Dogville or when life is reduced to an endless cycle of production and consumption</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Descreve-se a experiência de cinco grupos de reflexão interdisciplinar de profissionais da saúde sob a coordenação de duas psicanalistas. Os temas discutidos centralizaram-se basicamente sobre a relação paciente - profissional, com ênfase nos seus aspectos subjetivos. As discussões se deram, sobretudo, sobre a reflexão de situações clínicas intermediadas por concepções teóricas. O vínculo do profissional da saúde com seus pacientes, considerado um importante elemento terapêutico, na medida em que envolve conteúdos afetivos, foi objeto de um olhar psicanalítico, trazendo sua contribuição específica na compreensão da intersubjetividade. A variedade das diferentes categorias profissionais norteou a escolha dos participantes e revelou-se um importante fator de troca e mútuo reconhecimento, evidenciando a necessidade de interlocução com formas diversas de conhecimento do humano. A constituição grupal das reuniões, além de favorecer o intercâmbio das diferentes abordagens, possibilitou a identificação de muitos aspectos em comum, assim como propiciou um clima de acolhimento, no qual os profissionais puderam expor suas dificuldades e sentir-se cuidados.<hr/>This paper describes an accomplishing experiment by five groups of interdisciplinary reflection, formed by health professionals, under the coordination of two psychoanalysts. The themes discussed are basically centered on the patient-professional relationship, placing emphasis on subjective aspects. The discussions, most of the time, were a reflection on clinical situations governed by theoretical conceptions. The link of the health professional with their patients, considered to be an important therapeutic element, to the extent that it involves elements of affection, was the subject of a psychoanalytical study that brings its specific contribution to the understanding of intersubjectivity. The variety of different professional categories guided the choice of participants and revealed itself to be an important change factor and mutual recognition, thereby providing evidence of the need for dialogue with different forms of human knowledge. The group meetings, besides favoring the exchange of different approaches, allowed for the identification of many aspects in common, as well as providing an atmosphere of welcome, where the professionals could expose their difficulties while at the same time feel themselves supported.<hr/>Este trabajo describe una experiencia con cinco grupos de reflexión interdisciplinaria, integrados por profesionales del área de salud, coordinados por dos psicoanalistas. Los temas tratados versaron sobre la relación paciente-profesional, subrayando sus aspectos subjetivos. Las discusiones, en su mayoría, son reflexiones sobre situaciones de la clínica intermediadas por concepciones teóricas. El vínculo del profesional de salud con sus pacientes es considerado un importante elemento terapéutico, ya que involucra contenidos afectivos, luego fue objeto de una observación psicoanalítica, la cual pudo aportar una contribución especifica a la comprensión de la intersubjectividad. La variedad de las diferentes categorías profesionales determinó la elección de los integrantes y se reveló un importante factor de intercambio y reconocimiento mutuo, subrayando la necesidad de interlocución con las diversas formas del conocimiento humano. La constitución grupal de las reuniones, además de favorecer el intercambio de los diferentes aportes, posibilitó la identificación de muchos aspectos en común, así como propició un clima acogedor, en el cual los profesionales pudieron exponer sus dificultades y sentirse cuidados. <![CDATA[<b>Marcas, 2002, Botucatu, SP</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832004000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Descreve-se a experiência de cinco grupos de reflexão interdisciplinar de profissionais da saúde sob a coordenação de duas psicanalistas. Os temas discutidos centralizaram-se basicamente sobre a relação paciente - profissional, com ênfase nos seus aspectos subjetivos. As discussões se deram, sobretudo, sobre a reflexão de situações clínicas intermediadas por concepções teóricas. O vínculo do profissional da saúde com seus pacientes, considerado um importante elemento terapêutico, na medida em que envolve conteúdos afetivos, foi objeto de um olhar psicanalítico, trazendo sua contribuição específica na compreensão da intersubjetividade. A variedade das diferentes categorias profissionais norteou a escolha dos participantes e revelou-se um importante fator de troca e mútuo reconhecimento, evidenciando a necessidade de interlocução com formas diversas de conhecimento do humano. A constituição grupal das reuniões, além de favorecer o intercâmbio das diferentes abordagens, possibilitou a identificação de muitos aspectos em comum, assim como propiciou um clima de acolhimento, no qual os profissionais puderam expor suas dificuldades e sentir-se cuidados.<hr/>This paper describes an accomplishing experiment by five groups of interdisciplinary reflection, formed by health professionals, under the coordination of two psychoanalysts. The themes discussed are basically centered on the patient-professional relationship, placing emphasis on subjective aspects. The discussions, most of the time, were a reflection on clinical situations governed by theoretical conceptions. The link of the health professional with their patients, considered to be an important therapeutic element, to the extent that it involves elements of affection, was the subject of a psychoanalytical study that brings its specific contribution to the understanding of intersubjectivity. The variety of different professional categories guided the choice of participants and revealed itself to be an important change factor and mutual recognition, thereby providing evidence of the need for dialogue with different forms of human knowledge. The group meetings, besides favoring the exchange of different approaches, allowed for the identification of many aspects in common, as well as providing an atmosphere of welcome, where the professionals could expose their difficulties while at the same time feel themselves supported.<hr/>Este trabajo describe una experiencia con cinco grupos de reflexión interdisciplinaria, integrados por profesionales del área de salud, coordinados por dos psicoanalistas. Los temas tratados versaron sobre la relación paciente-profesional, subrayando sus aspectos subjetivos. Las discusiones, en su mayoría, son reflexiones sobre situaciones de la clínica intermediadas por concepciones teóricas. El vínculo del profesional de salud con sus pacientes es considerado un importante elemento terapéutico, ya que involucra contenidos afectivos, luego fue objeto de una observación psicoanalítica, la cual pudo aportar una contribución especifica a la comprensión de la intersubjectividad. La variedad de las diferentes categorías profesionales determinó la elección de los integrantes y se reveló un importante factor de intercambio y reconocimiento mutuo, subrayando la necesidad de interlocución con las diversas formas del conocimiento humano. La constitución grupal de las reuniones, además de favorecer el intercambio de los diferentes aportes, posibilitó la identificación de muchos aspectos en común, así como propició un clima acogedor, en el cual los profesionales pudieron exponer sus dificultades y sentirse cuidados.