Scielo RSS <![CDATA[Revista Katálysis]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1414-498020170002&lang=en vol. 20 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Dilemmas and challenges posed to Graduate Studies in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200142&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Reflections on Post-graduate education in Social Work in Brazil through the staff profile]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200155&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article addresses issues related to the staff of Post-Graduate programs in Social Work in Brazil. Initially, it traces a retrospective of Post-Graduate education in the country and describes the structure of Social Work in three moments: the initial period, through the 1970’s and 1980’s; the period of expansion, between 1990 and 2005; and the current period, between 2006 and 2016. It points out the impasses experienced by the first programs in relation to the lack of Doctors. Next, it presents the current profile of the professors who are part of Social Work programs. Data were obtained from CAPES, Geocapes and program reports, and analyzed through descriptive statistical analysis and content analysis. In conclusion, it evidences a growing tendency towards qualification and a marked expansion of the number of teaching staff after the year 2000. The growth of doctoral courses is noteworthy, however, the relation between teaching staff and students did not change significantly in percentage terms.<hr/>Resumo Este artigo aborda questões relacionadas ao corpo docente dos programas de Pós-graduação em Serviço Social no Brasil. Inicialmente traça uma retrospectiva da Pós-graduação no país e descreve a constituição da área do Serviço Social em três momentos: o período inicial, entre as décadas de 1970 e1980; o período de expansão, entre 1990 e 2005; e o período atual, entre 2006 e 2016. Indica os impasses vivenciados pelos primeiros programas em relação à insuficiência de doutores. A seguir, apresenta o perfil atual dos professores que integram os programas da área do Serviço Social. Os dados foram obtidos junto a CAPES, Geocapes e relatórios de programas, e analisados através da análise estatística descritiva e análise de conteúdo. Concluindo, evidencia a tendência crescente de qualificação e expansão do número de docentes marcadamente após o ano 2000. Destaca-se o crescimento dos cursos de doutorado, entretanto, a relação percentual entre docente e discente não sofreu alterações significativas. <![CDATA[Social Work Postgraduate Education in Brazil: there is a stumbling block on the way]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper discusses the Brazilian postgraduate background through the National Postgraduate Plans (PNPGs). They comprise five plans developed from 1974 to 2011, the latest one being in force until 2020. It presents a reflection about the development of postgraduate programs in Social Work aiming to understand how much the changes and present demands, of neoliberal approach and highlighted in the latest PNPGs, affect Social Work activities, especially concerning the continuous search for quality, excellence and consolidation of an ethical-political-professional project.<hr/>Resumo Este artigo discute os caminhos da pós-graduação brasileira por meio dos Planos Nacionais de Pós-Graduação (PNPGs). São cinco planos elaborados entre os anos de 1974 e 2011, este último válido até o ano de 2020. Apresenta uma reflexão acerca do desenvolvimento da pós-graduação no âmbito do Serviço Social, buscando compreender em que medida as transformações e exigências contemporâneas, de viés neoliberal e destacadas nos últimos PNPGs, afetam as suas atividades, especialmente no que diz respeito à busca contínua da qualidade, da excelência e da consolidação do projeto ético-político-profissional. <![CDATA[Scientific research on Social Work: the role of CNPq]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200184&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem como objetivo delinear um panorama das pesquisas do Serviço Social financiadas pelo CNPq entre os anos de 2011 e 2014. É uma pesquisa de cunho documental, de abordagem quali-quantitativa, elaborada a partir das planilhas enviadas pelo CNPq contendo dados dos projetos de pesquisa submetidos e aprovados por esta agência entre os anos de 2011 e 2014. Constata que das 7.512 propostas submetidas pelas ciências sociais aplicadas, 355 (4,7%) eram do Serviço Social e das 2.421 propostas aprovadas, 118 (4,9%) eram do Serviço Social. Entre os temas estudados pelo Serviço Social, foi dado destaque às políticas sociais com ênfase no campo da saúde. Discute as implicações da indução estratégica da pesquisa e das parcerias entre o público e o privado para a produção de conhecimentos e a formação profissional na área.<hr/>Abstract The aim of this paper is to outline an overview of research on Social Work funded by CNPq (National Council for Scientific and Technological Development), between 2011 and 2014. It is a quali-quantitative, documentary research study, compiled from spreadsheets sent by CNPq containing data on research projects submitted to and approved by this agency between 2011 and 2014. It was found that Social Work accounted for 355 (4.7%) of the 7,512 proposals submitted by applied social sciences and for 118 (4.9%) of the 2,421 proposals approved. Among the topics studied by Social Work, emphasis was placed on social policies, particularly in the field of health. The paper brings a discussion on the implications of the strategic induction of research and partnerships between the public and private sectors for the production of knowledge and professional training in the field. <![CDATA[Research on Social Work: where are we heading to?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200196&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A pesquisa em Serviço Social evidencia aspectos da realidade concreta no sentido de subsidiar uma adequada intervenção profissional no contexto social contemporâneo? Por meio do presente trabalho, busca-se elucidar a partir de levantamento bibliométrico, aspectos que permitam uma reflexão sobre as principais características das publicações científicas da Revista Serviço Social &amp; Sociedade no período de 2010 a 2016. Observou-se que as produções em Serviço Social ainda aludem a uma elevada contemplação teórica com ênfase na produção de revisões narrativas, sem fundar-se em aspectos concretos da vida social para desenvolver suas análises.<hr/>Abstract Does research in Social Work highlight aspects of concrete reality in order to offer an appropriate professional intervention in the contemporary social context? Through the present work, based on bibliometric research, we seek to elucidate aspects that allow a debate about the main characteristics of scientific publications of the journal Serviço Social &amp; Sociedade in the period from 2010 to 2016. It was found that scientific productions in Social Work still allude to great theoretical contemplation with emphasis on the production of narrative reviews, without relying on specific aspects of social life to develop their analysis. <![CDATA[Publish or perish: the puzzle of academic productivism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo trata da reestruturação das condições e processos de trabalho dos professores no ensino superior hodiernamente, que introduz a lógica gerencial nas atividades docentes. Mostra como esta nova lógica adoece o professor física e mentalmente. Para tanto, analisa as últimas transformações no mundo do trabalho e como estas influenciaram diretamente a Reforma Universitária empreendida pelos governos do Partido dos Trabalhadores. Investiga também o atendimento existente nas universidades públicas brasileiras (2016), bem como entrevista docentes de vários cursos e universidades (2015-2016) a respeito das transformações ocorridas no seu labor. O resultado demonstra que a intensificação e precarização estão presentes em todo o trabalho acadêmico atualmente e que os professores têm consciência de que seu trabalho, hoje, passou a ser a fonte de agravos à saúde física e mental. Entretanto, recusamse a procurar auxílio, para não serem estigmatizados por não suportarem as novas formas do trabalho docente nas universidades.<hr/>Abstract This paper describes the restructuring of the conditions and procedures for the current work of professors in higher education, which introduces management logic to teaching. It shows how this new logic causes professors to fall physically and mentally ill. For this purpose, it analyzes the recent transformations in the labor world and how they directly affect the University Reform undertaken by the presidential terms of the Workers’ Party. The service currently offered in Brazilian public universities (2016) was investigated, and professors from various courses and universities (2015-2016) were interviewed about the transformations that have occurred in their work. The result shows that intensification and deterioration of work are currently present throughout the academic work and that teachers are aware that their work, nowadays, has become a source of physical and mental diseases. However, they refuse to seek for help in order not to be stigmatized because they did not tolerate the new ways of teaching work in universities. <![CDATA[Graduate Program in Social Work at UFPA: historical elements and research themes over 20 years]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200216&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Nos últimos vinte anos, muitos foram os temas de pesquisa das Dissertações de Mestrado em Serviço Social e os desafios do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social (PPGSS) da UFPA. Este artigo, situando-se no contexto da pós-graduação do Serviço Social brasileiro, apresenta os dados temáticos de 195 dissertações do PPGSS-UFPA, no período de 1998 a 2016 e aborda a relação entre os temas pesquisados e os debates realizados pela Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social (ABEPSS), conjunto CFESS/CRESS (Conselhos Federal e Regional de Serviço Social) e os Diretórios de pesquisa no CNPq/Área do Serviço Social. O levantamento das dissertações indica o Trabalho como a temática mais recorrente, seguindo-se Formação e Espaço Socioprofissional do Serviço Social, Questão Urbana e Agrária, Política de Seguridade Social, Questões Geracionais e Movimentos Sociais, dentre outros.<hr/>Abstract In the last twenty years, many research themes were addressed in the Master’s theses in Social Work and several challenges were faced by the Graduate Program in Social Work (PPGSS) of UFPA. This paper, written within the Brazilian context of graduate studies in Social Work, presents thematic data of 195 theses from PPGSS-UFPA, in the period from 1998 to 2016, and addresses the relationship between the study themes as well as the discussions held by the Brazilian Association of Teaching and Research in Social Work (ABEPSS), CFESS/CRESS (Federal and Regional Councils of Social Work) and the research directories in CNPq/field of Social Work. The bibliographic review of the theses indicates Work as the most frequently addressed theme, followed by Education and Training and Socio-Professional Space of Social Work, Urban and Agrarian Issues, Social Security, Generational Issues and Social Movements, among others. <![CDATA[Graduate Studies and Multiprofessional Residency in Healthcare at HC-UFG: the production of Social Work]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200225&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste ensaio é discutir a produção do Serviço Social em residência multiprofissional em saúde a partir, especificamente, do estudo dos Trabalhos de Conclusão de Curso (TCCs) apresentados pelas residentes egressas do Programa de Residência Multiprofissional e em Área de Saúde do Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Goiás/EBSERH entre os anos de 2012 e 2016.<hr/>Abstract The purpose of this paper is to discuss the production of Social Work in Multiprofessional Residency in Health; particularly, the study of Final Term Papers (TCCs) submitted by residents that have completed the Multiprofessional Residency in Health Program of the Clinical Hospital of the Federal University of Goiás/EBSERH between 2012 and 2016. <![CDATA[Notes on the influence of Carlos Nelson Coutinho on Social Work in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200234&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta alguns resultados da pesquisa para dissertação de mestrado em Serviço Social, princípios éticos fundamentais do Serviço Social brasileiro: um estudo sobre a influência de Carlos Nelson Coutinho. Parte de uma pesquisa bibliográfica e de campo, identificando e (re)conhecendo a influência de Coutinho para o Serviço Social, bem como a contribuição intelectual de Assistentes Sociais, membros da Comissão de Reformulação do Código de Ética.<hr/>Abstract The paper reports some results of a research study conducted for the master’s thesis in Social Work entitled Fundamental ethical principles of Social Work in Brazil: a study on the influence of Carlos Nelson Coutinho. It is based on bibliographic and field research, and it identifies and recognizes the influence of Coutinho on Social Work, as well as the intellectual contribution of Social Workers that are members of the Code of Ethics Revision Committee. <![CDATA[Graduate Studies, course and syllabus design and Brazilian scenario: some brief thoughts]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200245&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este ensaio analisa as particularidades do processo de construção do Programa de Mestrado Acadêmico em Serviço Social e Desenvolvimento Regional (PPGSSDR), vinculado à Universidade Federal Fluminense. Propõe uma interlocução com as discussões sobre as principais modificações na política de ensino superior no Brasil. Apresenta o estado da arte do referido Programa, pensando seus principais desafios e estratégias para sua consolidação. As problematizações são elaboradas a partir da bibliografia sobre a temática, da análise documental dos materiais produzidos pela CAPES, pela Universidade Federal Fluminense e pela ABEPSS, incluindo o projeto político pedagógico do curso.<hr/>Abstract This paper looks into particular aspects of the design of the Academic Master’s Degree Program in Social Work and Regional Development (PPGSSDR) of the Fluminense Federal University. It presents the debate about the main changes in the higher education policy in Brazil and describes the state of the art of the above-mentioned Program, while considering the main strategies and challenges to its consolidation. Problematizations are compiled from the literature on the theme and documental analysis of materials produced by CAPES, by the Fluminense Federal University and by ABEPSS (Brazilian Association for Research and Education in Social Work), including the political/pedagogical project of the program. <![CDATA[Challenges to research and graduate studies in the field of Social Work]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200253&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo do ensaio é indicar desafios para a pesquisa e a pós-graduação em Serviço Social ressaltando a relevância da pesquisa e da produção do conhecimento nesse campo de estudo e intervenção. Articula o pensamento considerando o ato de pesquisar como um ato soberano de liberdade e a luta pela liberdade como uma marca da história da humanidade, em busca permanente pela emancipação. Considera os cinco primeiros planos nacionais de pós-graduação para identificar demandas e tendências da pós-graduação brasileira e destacar a pós-graduação em Serviço Social nesse contexto. Utiliza como metodologia a pesquisa bibliográfica e documental com abordagem histórica e qualitativa. O aporte a pesquisa teórica e aplicada ao Serviço Social no âmbito da pós-graduação ressalta aspectos relacionados à história, ao sentido e à consolidação dessa área como campo de estudo, de formação e de intervenção.<hr/>Abstract The objective of this paper is to describe the challenges posed to research and postgraduate studies in Social Work by emphasizing the relevance of research and production of knowledge in this field of study and intervention. It promotes such discussion by considering the act of researching as an absolute act of freedom and the fight for freedom as a symbol in the history of mankind, in a permanent quest for emancipation. It takes into account the first five national plans for graduate studies in order to identify needs and trends in graduate studies in Brazil and further characterize graduate studies in Social Work in this context. The method in use was bibliographic and documental research with a historical and qualitative approach. The contribution to theoretical research applied to Social Service, in the context of graduate studies, highlights aspects relative to history, meaning and consolidation of this area as a field of study, education and intervention. <![CDATA[The ABEPSS Thematic Research Groups on the relationship between graduate and undergraduate]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200272&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The ABEPSS Thematic Research Groups have the strategic potential of resistance to the productivism and to the precariousness of the formation, either in undergraduate and/ or postgraduate studies, through research. The article presents, in the first moment, a recovery of the design of GTP in its original documents, its organic link with ABEPSS, with the Curricular Guidelines and with the political ethical project. Next, it shows the ways in which the GTPs have carried out their implementation, the challenges that accompany them to articulate undergraduate and graduate studies, and to build the approximation between the GTPs, the regional ones and the Academic Training Units.<hr/>Resumo Os Grupos Temáticos de Pesquisa da ABEPSS possuem potencial estratégico de resistência ao produtivismo e à precarização da formação seja na graduação e/ou na pós-graduação, pela via da pesquisa. O artigo apresenta, no primeiro momento, uma recuperação da concepção de GTP nos seus documentos originais, sua orgânica ligação com a ABEPSS, com as Diretrizes Curriculares e com o projeto ético político. Em seguida mostra quais os caminhos que os GTPs têm realizado para sua implantação, os desafios que os acompanham para articular graduação e pós-graduação e para construir a aproximação entre os GTPs, as regionais e as Unidades de Formação Acadêmicas. <![CDATA[The Portuguese health policy in austerity: the perspective of Social Work]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200282&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa a política de saúde em Portugal na perspetiva do Serviço Social em tempo de austeridade. Identificamos as competências e atribuições do Serviço Social na saúde e evidenciamos o trajeto do Serviço Nacional de Saúde, desde a sua génese até aos seus últimos desenvolvimentos. Salienta-se as alterações na política de saúde que ocorreram durante a crise económica-financeira do Estado entre 2010 e 2015 e reflecte-se sobre o impacto dessas mudanças no Serviço Social considerando, simultaneamente, cenários onde a escassez de recursos e o recurso à privatização do setor são uma realidade. Para atingir os objetivos a que nos propusemos optámos por uma metodologia centrada na análise documental e assente na experiência dos autores - evidence-based practice.<hr/>Abstract This paper analyzes Portugal’s health policy from the perspective of Social Work in time of austerity. We have identified the competencies and responsibilities of Social Work in the field of health and evidenced the trajectory of the National Health Service since its inception until its recent developments. Notably, changes occurred to the health policy during the economic crisis of the State between 2010 and 2015, and an analysis was made of the impact of these changes in Social Service, while considering scenarios where the scarcity of resources and privatization of the sector are both common facts. In order to achieve the goals we have set, we opted for an approach focused on documentary analysis, based on the experience of the authors (evidence-based practice). <![CDATA[Productive and unproductive work nowadays: specificities of teaching in federal universities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200291&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Como resultado de pesquisa bibliográfica para tese de doutorado, este texto aborda o debate contemporâneo sobre o trabalho produtivo e improdutivo, a partir das formulações marxianas, com o objetivo de estabelecer considerações para compreender o trabalho docente nas Instituições de Ensino Superior Federais. O tema sugere maior aprofundamento sobre o trabalho docente no contexto atual de novas relações entre capital-trabalho e mais-valia. Divide-se em quatro partes: trabalho produtivo e improdutivo, a partir das formulações marxianas; a forma social em que o trabalho se realiza, apontando o que é fundamental na análise; o trabalho contemporâneo no magistério superior em termos produtivos/improdutivos para o capital; e, por fim, reflexões sobre a relevância das ações coletivas de resistência como mecanismos que podem vislumbrar novos caminhos para a universidade pública e seu coletivo docente.<hr/>Abstract As a result of bibliographic research for a doctoral dissertation, this paper addresses the contemporary debate about productive and unproductive labor, based on Marxian conceptions, with the aim of establishing considerations to understand the work of professors in Higher Education Institutions. The theme suggests greater reflection on the teaching work in the current context of new capital-labor relations and surplus value. It is divided into four parts: productive and unproductive labor, based on Marxian conceptions; the social form in which work is done, indicating what is fundamental in this analysis; contemporary work in higher education in productive/unproductive terms for the capital; and, finally, reflections on the relevance of collective actions of resistance as mechanisms that can envision new paths for public universities and their faculty. <![CDATA[Interview with Antonino Infranca: the conception of work in the thought of Lukács]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802017000200300&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Como resultado de pesquisa bibliográfica para tese de doutorado, este texto aborda o debate contemporâneo sobre o trabalho produtivo e improdutivo, a partir das formulações marxianas, com o objetivo de estabelecer considerações para compreender o trabalho docente nas Instituições de Ensino Superior Federais. O tema sugere maior aprofundamento sobre o trabalho docente no contexto atual de novas relações entre capital-trabalho e mais-valia. Divide-se em quatro partes: trabalho produtivo e improdutivo, a partir das formulações marxianas; a forma social em que o trabalho se realiza, apontando o que é fundamental na análise; o trabalho contemporâneo no magistério superior em termos produtivos/improdutivos para o capital; e, por fim, reflexões sobre a relevância das ações coletivas de resistência como mecanismos que podem vislumbrar novos caminhos para a universidade pública e seu coletivo docente.<hr/>Abstract As a result of bibliographic research for a doctoral dissertation, this paper addresses the contemporary debate about productive and unproductive labor, based on Marxian conceptions, with the aim of establishing considerations to understand the work of professors in Higher Education Institutions. The theme suggests greater reflection on the teaching work in the current context of new capital-labor relations and surplus value. It is divided into four parts: productive and unproductive labor, based on Marxian conceptions; the social form in which work is done, indicating what is fundamental in this analysis; contemporary work in higher education in productive/unproductive terms for the capital; and, finally, reflections on the relevance of collective actions of resistance as mechanisms that can envision new paths for public universities and their faculty.