Scielo RSS <![CDATA[Ambiente & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1414-753X20140004&lang=es vol. 17 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>On the need to tackle disasters within the context of the risk society</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Reflections on fear and its implications in civil defence actions</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo invoca um tema recorrente nas consequências de desastres, naturais ou causados pelo homem: a emoção do medo. Dificilmente uma catástrofe não deixa sequelas e invariavelmente o medo está entre as mais frequentes. A questão ou problema de pesquisa mais premente é determinar em que medida o medo se torna um aliado nas possíveis ações preventivas da Defesa Civil ou quando refletimos sobre o que ocorre com as vítimas em suas expressividades pós-traumáticas. Objetiva-se um caminho onde essas expressões emocionais, especialmente a emoção do medo, possam contribuir para o fortalecimento das experiências em situações de calamidade. Além da pesquisa bibliográfica, foram realizadas entrevistas com agentes de Defesa Civil envolvidos no processo das ações, no socorro e amparo às vítimas, utilizados na tentativa de compreender a emoção vivenciada, que pode viabilizar possibilidades de prevenção e construção de uma nova realidade.<hr/>This article raises a recurring theme in the consequences of disasters, whether natural or caused by men: the emotion of fear. A catastrophe hardly ever nature leaves no sequelae and, invariably, fear is among the most popular. The research question or problem more pressing is to determine to what extent the fear becomes an ally in the possible preventive civil defense or when we reflect on what happens to the victims in their expressions posttraumatic. The objective is to construct a path in which these emotional expressions, especially the emotion of fear, may contribute to the strengthening of experiences in disaster situations. Apart from literature, Interviews were conducted reports of agents involved in civil defense actions, to save, rescue and assist victims, are used as a means of understanding the emotion experienced, that can enable possibilities for prevention and building a new reality.<hr/>En este artículo se propone un tema recurrente en las consecuencias de los desastres, naturales o provocados por el hombre : la emoción del miedo. Apenas un desastre no deja secuelas e invariablemente el miedo es uno de los más frecuentes. El tema o problema de investigación más urgente es determinar en qué medida el miedo se convierte en un aliado en las posibles medidas preventivas de Protección Civil o cuando reflexionamos sobre lo que ocurre con las víctimas en su expresividad postraumático. El objetivo es un camino donde estas expresiones emocionales , sobre todo la emoción del miedo , pueden contribuir al fortalecimiento de las experiencias en situaciones de desastre . Además de la revisión de la literatura , se realizaron entrevistas con los agentes de Protección Civil de las acciones involucradas en el proceso , el alivio y apoyo a las víctimas , se utiliza en un intento de entender la emoción experimentada , que pueden facilitar las posibilidades de prevención y construir una nueva realidad. <![CDATA[<b>Methodological proposals for research on risk and adaptation</b>: <b>experiences in Brazil and Australia</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, os autores discutem a utilização de grupos focais e de planejamento com cenários envolvendo stakeholders e pesquisadores como instrumentos metodológicos em estudos qualitativos sobre risco, tanto para aferir percepções, identificar demandas, discutir propostas e soluções, como para promover a participação de uma comunidade ampliada de pares na produção de dados e no enfrentamento dos riscos associados a eventos extremos e mudanças ambientais. A partir deste recorte temático e metodológico os autores apresentam e analisam resultados de dois estudos realizados no Litoral Norte paulista (Brasil) e na parte Norte da costa de Queensland (Austrália), entre 2011 e 2013. Tais estudos apontam que os instrumentos metodológicos explorados alcançaram os objetivos propostos, contribuindo, em particular, para estreitar o diálogo e articulação entre cientistas e stakeholders.<hr/>In this article the authors introduce a debate about focus groups and scenarios planning with stakeholders and researchers as methodological tools for qualitative studies on risks aimed to investigate perceptions and needs, to debate proposals and solutions, as well as to promote the participation of the extended peer community in producing knowledge and dealing with risks associated to extreme events and environmental change. Considering this theoretical and methodological approach the paper focuses on two research projects undertaken in urbanizes coastal areas in Brazil (North Coast of São Paulo) and in Australia (Nort Cost of Queensland), between 2011 and 2013. The findings highlight that both methods achieved the proposed goals and improved the dialogue and articulation between scientists and stakeholders.<hr/>En este artículo, los autores discuten la utilización de grupos focales y de planificación con escenarios con stakeholders e investigadores como instrumentos metodológicos sobre riesgo, tanto para comparar percepciones, identificar demandas, discutir propuestas y soluciones, como para promover la participación de una comunidad ampliada de pares en la producción de datos y en el enfrentamiento de los riesgos asociados a eventos extremos e cambios ambientales. A partir de esta propuesta temática y metodológica los autores presentan y analizan los resultados de dos estudios realizados en el Litoral Norte del estado de Sao Paulo (Brasil) y en la zona Norte de la costa de Queensland (Austrália), entre 2011 y 2013. Los estudios apuntan que los instrumentos metodológicos explorados alcanzaron los objetivos propuestos, contribuyendo, en particular, para estrechar el diálogo y la articulación entre científicos y stakeholders. <![CDATA[<b>Risk communication and the discourses of the Sergipe press regarding the transposition of the São Francisco river</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo tem como objetivo analisar o discurso da imprensa sergipana sobre os possíveis riscos socioambientais causados pela transposição das águas do rio São Francisco/Brasil. A fim de garantir o escopo inicial, a argumentação teórica será estruturada em três momentos distintos: primeiro, conceituando o risco e suas dimensões socioambientais; segundo, apresentando a comunicação de risco como uma etapa fundamental na gestão de riscos socioambientais, conforme propõe a ISO 31000:2009; terceiro, discorrendo sobre os resultados obtidos nos discursos da imprensa sergipana sobre a transposição. Este trabalho utiliza-se da Análise do Discurso para a pesquisa documental nos jornais Correio de Sergipe, Jornal da Cidade e Cinform, no período de 2004 a 2007. Os discursos jornalísticos foram selecionados a partir de seus enunciados, no intuito de realizar o "estudo dos sentidos" e o "mapeamento das vozes". Em seguida, identificam-se as "formações discursivas", relacionadas aos riscos socioambientais da transposição, que confirmam a ideia de uma não neutralidade discursiva.<hr/>This paper aims at analyzing the discourse from the press in Sergipe concerning possible socio-environmental risks caused by the transposition the waters of the River São Francisco/Brazil. To ensure the initial scope, the theoretical argumentation will be structured in three distinct moments: the first one introduces a concept of risk and its socio-environmental dimensions, the second presents risk communication as a fundamental step in the management of socio-environmental risks, according to ISO 31000:2009; the third concerns the results obtained from discourses in the press in Sergipe that deal with the transposition. This work employs discourse analysis in a documental research of the papers Correio de Sergipe, Jornal da Cidade and Cinform, in the period 2004-2007. The journalistic discourses were selected by means of their headlines, in an attempt to effect a "study of meanings" and a "mapping of voices". Afterwards, we identified"discoursive formations" related to socio-environmental risks of the transposition, thereby confirming the idea of a non-neutrality of discourse.<hr/>Este artículo tiene como objetivo analizar el discurso de la prensa de Sergipe sobre los posibles riesgos socioambientales causados por la transposición del río São Francisco/Brasil. Para garantizar tal objetivo, la argumentación teórica será estructurada en tres momentos distintos: primero, conceptualizando el riesgo y sus dimensiones socioambientales; segundo, presentando la Comunicación de Riesgo como una etapa fundamental en la gestión de riesgos socioambientales, tal como propone la ISO 31000:2009, tercero, discutiendo sobre los resultados obtenidos en los discursos de la prensa sergipana sobre la transposición. En este trabajo se utiliza el Análisis del Discurso para documentar los trabajos de investigación en los periódicos Correio de Sergipe, Jornal da Cidade y Cinform, en el período 2004-2007. Los discursos periodísticos fueron seleccionados a partir de sus declaraciones, a fin de alcanzar el "estudio de los sentidos" y el "mapeamiento de las voces." A continuación, se identifican las "formaciones discursivas", relacionadas con los riesgos socioambientales de la transposición, que confirman la idea de una no-neutralidad discursiva. <![CDATA[<b>Mapping potential economic losses from flood points in the municipality of São Paulo, 2008-2012</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta uma extensão do trabalho de Haddad e Teixeira (2014) em que se avaliaram os impactos econômicos dos alagamentos em São Paulo considerando-se um conceito mais amplo de prejuízo, que inclui não só as perdas diretas tradicionais relacionadas à interrupção da produção, mas também os custos indiretos avaliados por meio das ligações das cadeias produtivas em que a cidade se insere. Os resultados globais foram decompostos possibilitando a identificação das perdas potenciais por ponto de alagamento, ampliando o escopo de análise. Com esse novo conjunto de informações, foram identificados os hotspots econômicos, ou seja, os pontos que causaram as maiores perdas econômicas potenciais à cidade de São Paulo e ao Brasil. Ademais, a técnica de decomposição utilizada proporciona uma ferramenta auxiliar para análise de custo-benefício de projetos locais para redução de alagamentos.<hr/>This article presents an extension of the work by Haddad and Teixeira (2014) in which they assessed the economic impacts of flooding in Sao Paulo considering a broader concept of economic loss, which includes not only traditional direct losses related to the interruption of production, but also the indirect costs associated with value chains. The overall results were decomposed enabling the identification of potential losses by specific flood points, expanding the scope of the analysis. With this new set of information, economic hotspots were identified, in other words, the points that may have caused the greatest potential economic losses to the city of São Paulo and the country. Moreover, the decomposition technique used provides an auxiliary tool for cost-benefit analysis of local projects to reduce flooding.<hr/>En este artículo se presenta una extensión de los resultados de Haddad y Teixeira (2014) en el que se evalúan los impactos económicos de las inundaciones en Sao Paulo, considerando un concepto más amplio de la pérdida económica. Este concepto incluye no sólo las pérdidas directas tradicionales relacionadas con la interrupción de la producción, pero también los costos indirectos asociados con las cadenas de valor. Los resultados globales se descomponen permitiendo la identificación de potenciales pérdidas por puntos específicos de inundaciones, ampliando el alcance del análisis. Con este nuevo sistema de información, se identificaron puntos críticos económicos, es decir, los puntos que pueden haber causado las mayores pérdidas económicas para la ciudad de Sao Paulo e para el Brasil. Por otra parte, la técnica de descomposición utilizada proporciona una herramienta auxiliar para el análisis de costo-beneficio de los proyectos locales para reducir las inundaciones. <![CDATA[<b>Brazil, the collapsed Eden: natural disasters in contemporary Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo discute a permanência de antigos mitos edênicos na sociedade brasileira assim como a relação destes, com o ambiente, a sociedade e as explicações utilizadas para diferentes desastres naturais ocorridos no início do século XXI, em território brasileiro. A perspectiva se justifica a partir das relações que se estabelecem entre homem e natureza, relações mediadas pela postura do primeiro, construída cultural e socialmente. O artigo propõe a entender, também, a origem histórica e cultural do mito do Éden - paraíso terrestre - e como este foi projetado pelos portugueses no momento da conquista do Novo Mundo. Esta perspectiva nos permite uma melhor compreensão da atual relação homem/natureza na sociedade brasileira, configurada, agora, por processos contemporâneos de mudança ambiental global e, pelos novos riscos e vulnerabilidades deles decorrentes tendo como área de estudo a Região Metropolitana do Vale do Paraíba e Litoral Norte Paulista.<hr/>This paper intends to contribute to the academic discussion related with the role that myths about the New World played - and also play - into the historic building of the contemporary relationship between environment and society. The main idea is based on historical texts that point out that the relation between man and nature was always mediated by the first’s attitude, culturally and socially constructed. Thus, men found on cultural and religious myths all the needed justifications to allow them to dominate and to explore/exploit the natural resources, given that the physical world was created by God and only exists to sustain human societies. Such argumentation can nowadays be found, even in others forms, inside the contemporary development speech, especially when it’s made by corporations that explore/exploit directly the natural resources as, for instance, oil, coal and natural gas companies. The study area is the Metropolitan Region of Paraíba River’s Valley and North Seaside of São Paulo State, Brazil.<hr/>Este artículo discute la permanencia de antiguos mitos edénicos, en la sociedad brasileña y su relación con el ambiente, la sociedad y las explicaciones utilizadas para los diferentes desastres naturales ocurridos en inicio de este siglo, en territorio brasileño. La visión se justifica a partir de las relaciones establecidas entre hombre y naturaleza, mediatizadas por el primero y construidas social y culturalmente. El articulo también se propone a entender el origen histórico y cultural del mito del Edén - paraíso terrestre - y la forma como fue proyectado por los portugueses en el momento de la conquista del Nuevo Mundo. Esta perspectiva nos permite un mejor entendimiento de la relación actual hombre/naturaleza en la sociedad brasileña, ahora, configurada por procesos contemporáneos de mudanza ambiental global y por los nuevos riesgos y vulnerabilidades, de ellos decurrentes. El área de estudio es la Región Metropolitana del Valle del Río Paraíba y Litoral Norte del Estado de São Paulo, Brasil. <![CDATA[<b>Socio-environmental vulnerability and disaster risk reduction</b>: <b>the role of Espírito Santo State (Brazil)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Rainfall is a natural event having significant impact in the state of Espírito Santo (Brazil), resulting in floods and mass movements, damaging communities in a historical situation of socio-environmental vulnerability. The State Civil Defense is mobilized towards risk mitigation through the State Civil Defense Department (CEDEC) and through the development of the State Protection and Civil Defense Plan, coordinating multiple social actors. This paper aims to analyze the acts and role of the State in response to extreme events, focusing on how vulnerability, risk and disaster in the urban environment are tackled by government policy. Furthermore, it aims to discuss the contemporaneous actions after Hyogo 2005-2015, focusing on the concept of resilient cities, given the relevance of prevention work and actions by local actors, governmental or not, in the process of risk and disaster reduction and of mitigating vulnerabilities, demonstrating the application of the global discussion in local situations.<hr/>As chuvas são um evento natural de grande impacto no estado do Espírito Santo (Brasil) resultando em inundações e deslizamentos e afetando famílias em situação de histórica vulnerabilidade socioambiental. A Defesa Civil estadual se mobiliza na mitigação dos riscos e danos através da Coordenadoria Estadual de Defesa Civil (CEDEC), como no desenvolvimento do Plano Estadual de Proteção e Defesa Civil, articulando vários atores sociais. Esta comunicação visa analisar a atuação e o papel do Estado no enfrentamento dos eventos extremos, focando no modo pelo qual vulnerabilidade, risco e desastre em ambiente urbano são abordados nas ações políticas governamentais. Ainda, objetiva discutir a atuação contemporânea pós Hyogo 2005-2015, focando no conceito de cidades resilientes, dada a relevância do trabalho preventivo e da atuação de atores locais, governamentais ou não, no processo de redução de riscos e desastres e de mitigação de vulnerabilidades, demostrando a aplicação da discussão global em realidades locais.<hr/>Las lluvias son un evento natural de grande impacto en el estado de Espírito Santo (Brasil) resultando en inundaciones y deslizamientos, y afectando familias en situación de vulnerabilidad socioambiental histórica. La Defensa Civil estadual se moviliza en la mitigación de los riesgos y daños a través de la Coordenadoria Estadual de la Defensa Civil (CEDEC), desarrollando el Plano Estadual de Protección y Defensa Civil, y articulando los variables actores sociales. Esta comunicación visa analizar la actuación y el papel del Estado en el enfrentamiento de los eventos extremos, enfocando como la vulnerabilidad, el riesgo y el desastre en ambiente urbano, son abordados en las acciones políticas gubernamentales. Además, objetiva discutir la acción contemporánea pos Hyogo 2005-2015, enfocando el concepto de las ciudades resilientes, dada la relevancia del trabajo preventivo de los actores locales, gubernamentales o no, reduciendo riesgos y desastres, mitigando vulnerabilidades, y demostrando la aplicación de la discusión global en realidades locales. <![CDATA[<b>Water-related disasters in Brazil</b>: <b>perspectives and recommendations</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Quando se fala em desastres relacionados à água no Brasil, faz-se uma associação direta com as inundações, que são responsáveis por muitos registros de mortes e pessoas afetadas no país. Entretanto, há outras extensões da interface entre água e desastres que merecem atenção. O extremo oposto das inundações, por exemplo, se traduz em seca efetiva e seca agrícola (seca verde), ambas com sérias consequências para a população atingida. A erosão hídrica e as implicações do manejo da água em questões de fragilidade ambiental, por sua vez, relacionam-se a desastres de caráter ambiental. Outro aspecto importante são os desdobramentos do desastre hidrológico em si, pois há efeitos que surgem e se mantêm no período pós-desastre, como epidemias e ingestão de água imprópria para o consumo humano. Neste artigo foram apontados os principais desafios para diminuir os riscos relacionados a desastres e recursos hídricos e sugerimos ações para um gerenciamento integrado de recursos hídricos, saúde pública e desastres.<hr/>Water-related disasters in Brazil are frequently connected to floods, which are responsible for high numbers of affected people and deaths in the country. Nevertheless, there are other aspects to be considered about the relationship between water and disasters. Droughts and erosion, for instance, affect many regions in the country. Moreover, water management implications also relate to environmental, societal and natural disasters. The consequences and secondary effects of the hydrological disasters are also an important aspect to be evaluated: epidemic diseases and unsafe water for human consumption are two problems in the post-disaster phase. In this article we target vulnerability linked to water resources and disasters, point out the main challenges to reduce it and suggest actions for an integrated management of water resources, public health and natural disasters.<hr/>Los desastres relacionados al agua en Brasil en general son asociados a inundaciones, pues estos eventos son responsables por 59% de los desastres registrados en el país. Sin embargo, hay otras relaciones importantes entre agua y desastres y hay que tomarse en cuenta los efectos de estas relaciones. Las sequías, por ejemplo, afectan varias regiones en Brasil. Además, la erosión hidrológica y la gestión del agua en el ambiente tienen relación con desastres ambientales. Las consecuencias de los desastres hidrológicos, así como sus efectos secundarios, también son un aspecto importante para análisis: las enfermedades epidémicas y el consumo de agua no adecuada constituyen graves problemas en las situaciones que se siguen a un desastre. En este trabajo se buscó relacionar vulnerabilidad y los recursos hídricos, apuntando los principales retos para reducir los efectos de los desastres relacionados a estos temas y sugiriendo acciones para una gestión integrada de los recursos hídricos, la salud pública y los desastres naturales. <![CDATA[<b>Proposal of a natural disaster training program by considering the previous victims' profile</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nas últimas décadas, desastres naturais têm aumentado em número e intensidade. Organizações humanitárias têm procurado métodos para prevenção e preparação para desastres. Esta situação requer análise de desastres anteriores para que decisões sejam direcionadas às principais vulnerabilidades. Este trabalho objetiva auxiliar as políticas de prevenção e mitigação, por meio de programas de treinamento voltados a preparação para desastres no Brasil, considerando o perfil das populações afetadas. Estudos sobre vulnerabilidade e métodos de treinamento voltados para a prevenção de desastres são conduzidas, assim como análise estatística de dados sobre vítimas de desastres naturais em quatro estados brasileiros. Finalmente, métodos de treinamento são discutidos de acordo com as vulnerabilidades identificadas no estudo. As conclusões observam que programas e métodos de treinamento devem ser mais eficazes e direcionados no Brasil. Estes resultados podem ajudar na mitigação e prevenção de desastres nos estados analisados.<hr/>In past decades, disasters have increased in number and intensity. Humanitarian organizations have looked for approaches to prevent and to prepare for disasters. This situation requires the study of previous disasters so that decisions can target the main vulnerabilities. The purpose of this paper is to assist policies for prevention and preparedness through training programs for disaster preparation in Brazil considering the profile of the populations affected by disasters. Literature reviews of vulnerability studies and training methods focused on natural disasters prevention are conducted, and a statistical analysis of data on victims of natural disasters in four Brazilian states is carried out. Finally, training methods are discussed according to the vulnerabilities identified in the study. The conclusions note training programs and methods that should be more effective and targeted in Brazil. The findings can assist disaster mitigation and preparedness in the states studied.<hr/>En pasadas décadas los desastres han incrementado en número e intensidad. Organizaciones humanitarias han buscado métodos para la prevención y preparación ante desastres. Esto requiere el estudio de anteriores desastres, tal que las decisiones puedan enfocarse en las principales vulnerabilidades. Este trabajo tiene como objetivo impulsar las políticas de prevención y preparación a través de programas de capacitación orientados a la preparación ante desastres en Brasil, considerando el perfil de las poblaciones afectadas. Se conducen estudios sobre vulnerabilidad y métodos de capacitación en prevención de desastres naturales, y se realiza un análisis estadístico sobre las víctimas de desastres naturales en cuatro estados brasileros. Finalmente, se discuten métodos de capacitación de acuerdo a las vulnerabilidades identificadas en el estudio. Se concluye que los programas y métodos de capacitación deben ser más efectivos y orientados a Brasil. Estos resultados pueden ayudar a la mitigación y prevención de desastres en los estados analizados. <![CDATA[<b>Regional public policy for risk management</b>: <b>the implementation process in the greater ABC region, São Paulo city metropolitan region</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400010&lng=es&nrm=iso&tlng=es O impacto dos desastres associados a episódios pluviométricos extremos ocorridos em Santa Catarina (2008) e Rio de Janeiro (2010 e 2011) motivou importantes avanços legais e institucionais na incorporação da temática de gestão de riscos de desastres (GRD) à agenda governamental: a Lei 12608/2012 e um conjunto de ações em nível federal, que configuraram importante salto qualitativo na gestão de riscos de desastres no país. Nesse sentido, esse artigo aborda experiências no território brasileiro que exerceram papel importante na construção de um marco nacional da política pública de gestão de riscos, destacando os trabalhos na região do Grande ABC (SP), envolvendo sete municípios: Santo André, São Bernardo do Campo, São Caetano do Sul, Diadema, Mauá, Ribeirão Pires e Rio Grande da Serra, e que são realizados por meio de uma articulação regional que foge à regra no Brasil, buscando atuar de forma cooperada na gestão de riscos.<hr/>The impact of disasters associated with extreme rainfall episodes in Santa Catarina (2008) and Rio de Janeiro (2010 and 2011) led to important legal and institutional progress in incorporating the theme of disaster risk management (GRD) to the government agenda: the Law 12608/2012 and a set of actions at the federal level, that outlined major qualitative leap in managing disaster risks in the country. Thus, this article discusses experiences in Brazilian territory which played an important role in building a national landmark public policy of risk management, highlighting the work in the Greater ABC (SP) region, involving seven cities: Santo André, São Bernardo do Campo, São Caetano do Sul, Diadema, Maua, Ribeirão Pires and Rio Grande da Serra, and are implemented through a regional joint that exception to the rule within the Brazilian federation, seeking to act in a cooperative manner in the management of risks.<hr/>El impacto de los desastres asociados a episodios extremos de precipitación en Santa Catarina (2008) y Río de Janeiro (2010/2011) motivo importantes avances legales y institucionales en la incorporación de la temática de la gestión del riesgo (GRD) para la agenda del gobierno: Ley 12608/2012 y una serie de acciones a nivel federal constituyó un importante salto en la gestión de riesgos de desastres. En ese sentido, describimos las experiencias en territorio brasileño que ejercieron un papel importante en la construcción de una política pública nacional de la gestión de riesgos, destacando el trabajo en la región del Gran ABC (SP): Santo André, São Bernardo do Campo, São Caetano do Sul, Diadema, Mauá, Ribeirão Pires y Rio Grande da Serra, y se implementan por medio de una articulación regional que es una excepción a la regla en la federación brasileña, buscando actuar de manera conjunta en la gestión de riesgos. <![CDATA[<b>The 1974 floods as social drama</b>: <b>the relationship between perceptions of risk, conflict and gentrification</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400011&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo é baseado em uma pesquisa etnográfica sobre a reconfiguração socioespacial do município de Tubarão após a enchente de 1974. Entendida como um drama social, a enchente proporcionou um encontro entre indivíduos de camadas sociais distintas, que estabeleceram relações de solidariedade, em um período em que as hierarquias sociais foram temporariamente suspensas. De acordo com a pesquisa, a percepção de risco de novas inundações levou moradores das classes média e alta a procurarem locais de residência em regiões mais altas da cidade, como o Morro da Caixa e seus arredores, antes habitadas apenas por moradores de classes populares. O artigo conclui que a presença destes moradores, ocasionada principalmente pelo risco após a enchente, representou mudanças da representação da localidade, além do estabelecimento de relações de conflito entre moradores de classes sociais distintas e de um processo de gentrificação no local.<hr/>The article is based on ethnographic research on the socio-spatial reconfiguration of the city of Tubarão after the flood of 1974. Taken as a social drama, the flood provided a meeting between individuals from different social classes, who established relations of solidarity, in a period that social hierarchies were temporarily suspended. According to the survey, the perception of risk of further flooding led middle and high class individuals to seek places of residence in the higher regions of the city, like the Morro da Caixa and its surroundings, which were inhabited only by residents of the popular classes. The article concludes that the presence of these residents, caused mainly by the perception of risk after the flood, represented a change of representation of the location, besides the establishment of relations of conflict between residents of different social classes and a process of gentrification at the neighborhood.<hr/>El artículo se basa en la investigación etnográfica de la configuración social y espacial de la ciudad de Tubarão después de la inundación de 1974. Comprendida como un drama social, la inundación ha promovido un encuentro entre personas de distintos estratos sociales, que estableció relaciones de solidaridad, en un período que las jerarquías sociales fueron suspendidos temporalmente. Según la encuesta, la percepción del riesgo de una nueva inundación llevó a los residentes de classes media y alta a buscar hogares de residencia en las regiones más altas de la ciudad, como el Morro da Caixa y sus alrededores antes habitados solamente por los residentes de las clases populares. El artículo concluye que la presencia de estos residentes, causada principalmente por el riesgo de otras inundaciones, representó un cambio de la representación de la ubicación, además del establecimiento de las relaciones de conflicto entre los residentes de distintas clases sociales y la promoción de un proceso de gentrificación en el sitio. <![CDATA[<b>Extreme weather events and their consequences on health</b>: <b>the 2008 disaster in Santa Catarina taking into account different information sources</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste artigo é analisar os impactos a saúde decorrentes do evento climático extremo ocorrido em novembro de 2008 em Santa Catarina. Também são considerados alguns dos processos sociais que se encontram subjacentes aos desastres e seus impactos humanos concretizados em doenças e agravos à saúde. O método consistiu na recuperação e análise de informações oriundas de diferentes fontes (saúde, defesa civil e imprensa), para os principais municípios atingidos pelo desastre. Os resultados demonstram que os efeitos imediatos constituem apenas a parte mais evidente dos impactos que se prolongam ao longo do tempo e expressam as vulnerabilidades sociais, ambientais e institucionais subjacentes aos desastres. Como conclusão aponta-se para as vulnerabilidades que devem ser enfrentadas nos processos de redução de riscos de desastres naturais envolvendo as agendas de desenvolvimento, do clima e da redução de riscos.<hr/>There is trend of increasing the frequency and severity of extreme climate events and related disasters. The objective of this paper is to analyze the health impacts due to the flood occurred in November 2008 in Santa Catarina (southern Brazil) and the underlying social processes behind the disaster. The method consisted in the recovery and analysis of information from different sources (health services, civil protection and the newspapers), for the municipalities affected by the disaster. The results demonstrate that the immediate effects are just one part of health effects that extend over the medium and long term, expressing the underlying social, environmental and institutional vulnerabilities and lack of resilience to disasters. In conclusion we point to the various vulnerabilities that must be addressed to reduce the impact of natural disasters, involving the development agendas, and climate vulnerability reduction.<hr/>Se observa una tendencia global de aumento en la frecuencia y intensidad de eventos climáticos extremos y desastres. El propósito de este artículo es contribuir para el análisis de los impactos en la salud resultantes de eventos climáticos extremos, tomando como caso la inundación del noviembre de 2008 en Santa Catarina (Brasil). Se consideran igualmente los procesos sociales subyacentes a los desastres y sus consecuencias en la salud de las poblaciones. Se buscó para este fin la recuperación y análisis de información desde diversas fuentes (salud, protección civil y la prensa) en los principales municipios afectados por el desastre. Los resultados han demostrado que los efectos inmediatos son sólo parte de los efectos, que se extienden a mediano y largo plazos, expresando las vulnerabilidades sociales, ambientales e institucionales por detrás de los desastres. <![CDATA[<b>Local action and prevention</b>: <b>a study about adolescents living in areas of socio-environmental risk</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo tem como objetivo discutir a prevenção de desastres a partir das experiências de adolescentes que vivem em áreas de risco socioambiental na região Norte da capital paulista. Para tanto, iremos, primeiramente, abordar as atuais políticas, diretrizes e conceitos que orientam as ações da Defesa Civil no Brasil, em especial, àquelas orientadas para a prevenção de desastres; e, em segundo lugar, traremos como exemplo uma pesquisa realizada, entre os anos de 2011 e 2013, com grupos de adolescentes moradores dessa região. Esta pesquisa teve como referencial teórico-metodológico a psicologia discursiva e fez uso de múltiplas ferramentas de produção e análise de informações, com destaque para as oficinas de risco. Os resultados sugerem que o compartilhamento de conhecimentos e experiências são recursos fundamentais para a participação dos adolescentes moradores de áreas de risco em ações locais com ênfase na prevenção de desastres.<hr/>The aim of this article is to discuss disaster prevention in the perspective of adolescents that live in areas with environmental risk in the city of São Paulo. To achieve our goals, we will first approach the current policies, guidelines and concepts that guide the actions of the Civil Defense in Brazil, especially those focusing on the prevention of disasters. We then present data from the risk workshops conducted between 2011 and 2013 with groups of adolescents living in this region. This research was based on a discursive psychology framework and used multiple tools for production and analysis of the information derived from the risk workshops. The results suggest that sharing knowedge and experiences is a valuable resource for encouraging the participation of youngs dwellers of risk areas in the development of local strategies for the prevention of disasters.<hr/>Este artículo tiene como objetivo discutir la prevención de desastres desde la experiencia de adolescentes que viven en zonas de alto riesgo en la región norte de la capital del estado paulista. Se abordan primeramente las actuales políticas, directrices y conceptos que guían las acciones de la Defensa Civil en Brasil, especialmente las que se centran en la prevención de desastres; y en segundo lugar, presentamos una encuesta llevada a cabo entre 2011 y 2013 con grupos de adolescentes que viven en dicha región. Esta investigación tuvo como marco teórico y metodológico la psicología discursiva e hizo uso de múltiples herramientas de producción y análisis de datos, destacando los talleres de riesgo. Los resultados sugeren que compartir saberes y experiencias son recursos claves para la participación de los adolescentes residentes en zonas de riesgo para el desarrollo de acciones locales para la prevención de desastres. <![CDATA[<b>Geotechnical risks and social vulnerability in coastal areas</b>: <b>inequalities and climate change</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400014&lng=es&nrm=iso&tlng=es As zonas costeiras são áreas de potenciais riscos ambientais, sobretudo no contexto de eventos climáticos extremos. Há uma importante parcela da população vivendo em zonas costeiras, enfatizando a importância de caracterizar as situações de riscos e vulnerabilidade nessa região. Este trabalho realizou uma análise na Unidade de Gerenciamento de Recursos Hídricos (UGRHi-3) - Litoral Norte de São Paulo e sub-bacias, indicando a distribuição de riscos geotécnicos associados a: escorregamentos em áreas potenciais de ocupação (12,3%), de inundação (1,8%) e recalques dos solo (13,5%). Os resultados apontam para uma situação de pelo menos dez anos de áreas que têm permanecido em condições de alta vulnerabilidade social, situadas em áreas de riscos geotécnicos considerados de alta/muito alta suscetibilidade, além de um contraste socioespacial das populações em risco. Por fim, apesar de incipiente, há uma perspectiva positiva para a redução de riscos e desastres, com a implementação de políticas públicas orientadas para uma integração de instrumentos de gestão territorial.<hr/>The coastal zones are potential areas of environmental risks, particularly in the context of extreme climate events. Moreover there is a significant portion of the population living in coastal zones, emphasizing the importance of characterizing situations of risk and vulnerability in these regions. A spatial and contextual analysis was elaborated in Northern coast of São Paulo (Water Resources Management Unit - UGRHI-3) and sub-basins, indicating the distribution of geotechnical risks associated with: landslides in potential areas to occupation (12.3%), flooding (1.8%) and land subsidence (13.5%). At least ten years was found situations under high social vulnerability in areas of high or very high susceptibility of geotechnical risks, besides the socio-spatial segregation of people at risk. Finally, although incipient, this work indicates a positive perspective for disaster risk reduction with the implementation of public policy based on integration territorial management instruments.<hr/>Las zonas costeras son las potenciales áreas del riesgos ambientales, especialmente en el contexto de cambios climáticos extremos. Además, hay una porción significativa de la población viviendo en la costa, dando énfasis y importancia para caracterizar las situaciones de riesgo y vulnerabilidad nestas regiones. El artículo ha analizado en la Unidad de Gestión de Recursos Hídricos - UGRHI-3, costa norte y sub-cuencas del São Paulo la distribución de los riesgos asociados con: deslizamientos de tierra en las zonas potenciales del ocupación (12,3%), inundación (1,8%) y los asentamientos del suelo (13,5%). Los resultados apuntan para una situación de al menos diez años en que algunas áreas tienes permanecido en condiciones de alta vulnerabilidad social en zonas de riesgos geotécnicos de alta/muy alta susceptibilidad, además de una segregación socio-espacial de las poblaciones en situación de riesgo. Por último, aunque incipiente, este trabajo indica una perspectiva positiva para la reducción del riesgo y desastres, con la implementación de políticas públicas para la integración de gestión territorial. <![CDATA[<b>La incuestionabilidad del riesgo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Con anterioridad a la década de 1980, la literatura especializada en análisis y gestión del riesgo estaba dominada por la llamada visión tecnocrática o dominante. Esta visión establecía que los desastres naturales eran sucesos físicos extremos, producidos por una naturaleza caprichosa, externos a lo social y que requerían soluciones tecnológicas y de gestión por parte de expertos. Este artículo se centra en desarrollar una nueva explicación para entender la persistencia hegemónica de la visión tecnocrática basada en el concepto de incuestionabilidad del riesgo. Esta propuesta conceptual hace referencia a la incapacidad y desidia de los expertos, científicos y tomadores de decisiones en general (claimmakers) de identificar y actuar sobre las causas profundas de la producción del riesgo ya que ello conllevaría a cuestionar los imperativos normativos, las necesidades de las elites y los estilos de vida del actual sistema socioeconómico globalizado.<hr/>Before de 1980s, the natural hazard analysis and management specialized literature was dominated by the so called "dominant" or "technocratic" view. Such perspective had established that natural disasters are extreme physical events caused by a whimsical nature and that these events are external to society. These events required technological and management solutions developed by experts. The current article aims at addressing a new explanatory component in the hegemonic persistence of the technocratic view. Such assumption was based on the "unquestionability of the risk" concept. It is stated that the "unquestionability of the risk" is the overall incapacity and neglect of experts, scientists and decision makers to identify and act over the deep causes of risk production, since it would make them question the normative imperatives and the demands from the elite as well as the life style in nowadays globalized socio-economic system.<hr/>Antes da década de 1980, a literatura especializada em análise e gestão de risco estava alicerçada na chamada visão tecnocrática ou dominante. Esta visão estabelecia que os desastres naturais eram eventos físicos extremos, produzidos por uma natureza caprichosa, externos ao contexto social, e requeriam soluções tecnológicas e de gestão por parte dos especialistas. Este artigo centra-se no desenvolvimento de uma nova explicação para entender a persistência hegemônica da visão tecnocrática, com base no conceito de inquestionabilidade do risco. Esta proposta conceitual refere-se à incapacidade e negligência de especialistas, cientistas e tomadores de decisão (claimmakers) para identificar e abordar as causas subjacentes à produção de risco, pois isso levaria a questionar os imperativos normativos, as necessidades das elites e os estilos de vida do atual sistema socioeconômico globalizado de hoje. <![CDATA[<b>Disaster culture matters</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400016&lng=es&nrm=iso&tlng=es The present contribution argues for increasing prioritization of the social, recognition of culture, and promotion of a disaster culture that promotes social resilience in the face of hazards. The current global trend has been to make vital infrastructure more resilient. But behavior is more difficult to control and communities continue to inhabit and settle in inherently hazardous areas. This short text shows how relevant it is to understand the logics underlying people's behavior, social and cultural aspects. In fact, promoting a culture of resilience can help prevent unnecessary victims and loss. For this, culture should not be seen as a hindrance, but as a pool of resources.<hr/>Esta contribuição enfatiza a necessidade de priorizar o reconhecimento social de uma cultura de desastres que promova a resiliência social face aos perigos.A tendência global tem sido de tornar a infraestrutura vital mais resiliente. Porem o comportamento é muito mais difícil de controlar e as comunidades pobres continuam vivendo em áreas inerentemente sujeitas a perigos e desastres. Este curto texto mostra a importância de entender a lógica que permeia o comportamento social e cultural das pessoas. A promoção de uma cultura de resiliência pode contribuir para prevenir vítimas e perdas desnecessárias. Para tanto, a cultura não deveria ser vista como um impedimento, mas como um conjunto de recursos.<hr/>Esta contribución destaca la necesidad de priorizar el reconocimiento social deuna cultura de desastres que promueva la resiliencia social frente a los peligros.La tendencia global ha sido de desarrollar una infraestructura más resiliente. Entretanto el comportamiento es mucho más difícil de controlar y las comunidades pobres continúan viviendo en áreas permanentemente sujetas a peligros y desastres. Este breve texto muestra la importancia de entender la lógica que subyace el comportamiento social y cultural de las personas. La promoción de una cultura de resiliencia puede contribuir para prevenir victimas y pérdidas desnecesariamente. Para tanto, la cultura no debería ser vista como un impedimento, pero si como un conjunto de recursos. <![CDATA[<b>The Fukushima nuclear disaster and its effects on media framing of fission and fusion energy technologies</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X2014000400017&lng=es&nrm=iso&tlng=es O desastre nuclear de Fukushima veio relembrar desastres nucleares anteriores tais como os de Three Miles Island e Chernobyl, trazendo de volta à esfera pública o debate em torno dos problemas de segurança das centrais nucleares. No entanto, enquanto o risco associado à energia nuclear tradicional (fissão) foi amplificado pela mídia, uma nova tecnologia de energia nuclear em investigação (fissão) não foi afetada. Uma comparação entre a cobertura midiática das tecnologias de fusão e fissão nuclear em três países (Alemanha, Espanha e Portugal), bem como na imprensa internacional de língua inglesa dirigida à elite transnacional, de 2008 a 2012, mostrou que o desastre de Fukushima não teve um impacto significativo no enquadramento midiático da fusão nuclear na maior parte dos jornais analisados. Neste artigo procura-se explicar o que conduziu a esta situação.<hr/>The Fukushima nuclear disaster was a reminder of previous nuclear disasters such as Three Miles Island and Chernobyl, bringing back to the public sphere the discussion around nuclear power plants safety problems. However, while risk associated to traditional nuclear energy (fission) was amplified in the media, a new nuclear energy technology under research (fusion) went unharmed. A comparison of media coverage of fusion and fission energy technologies in three countries (Germany, Spain and Portugal) and in the English language international print media addressing transnational elite, from 2008 to 2012 showed that the Fukushima disaster did not have significant impact on media framing of nuclear fusion in the major part of print media under investigation. This paper intends to explain what lead to this situation.<hr/>El desastre nuclear de Fukushima ha sido un recordatorio de desastres nucleares anteriores, como la Isla de Tres Milas y el Chernobil, devolviendo a la esfera pública la discusión alrededor de problemas de seguridad de centrales nucleares. Sin embargo, mientras el riesgo associado a la energia nuclear tradicional (la fisión) fue amplificado en los medios de comunicación, una nueva tecnologia de energia nuclear en investigación (la fusión) quedó ilesa. Una comparación de la cobertura de fusión y fisión por los médios de comunicación en três países (Alemania, España y Portugal), assi como en la prensa internacionale de lengua inglesa dirigida a la élite transnacional, a partir de 2008 hasta 2012 mostra que el desastre de Fukushima no ha tenido un impacto significativo sobre los relatos mediáticos de fusión nuclear. Este trabajo tiene la intención de explicar porqué esto ocurrió.