Scielo RSS <![CDATA[Escola Anna Nery]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1414-814520170002&lang=en vol. 21 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Convergent Care Research in Nursing - Opportunities for technological innovations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200101&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Reference and counter-reference health care system of infant discharged from neonatal unit: perceptions of primary care health professionals]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Descrever a percepção dos profissionais de saúde da Atenção Básica acerca da referência e contrarreferência no cuidado do bebê pré-termo, de baixo e/ou de muito baixo peso ao nascer egresso da Unidade Neonatal no sistema de saúde. Métodos: Pesquisa exploratório-descritiva qualitativa. Foram entrevistados 31 profissionais nas Unidades Básicas de Saúde de Joinville/SC, de setembro a outubro/2014. Utilizou-se a Análise de Conteúdo categorial temática. Resultados: Emergiram três categorias: Comunicação entre o hospital e a Unidade Básica de Saúde de referência; Registro do acompanhamento do bebê pré-termo e/ou de baixo peso; A visita hospitalar como uma estratégia para garantir a referência e contrarreferência. Para os profissionais de saúde o processo de referência/contrarreferência é precário, sem registro adequado de condutas e encaminhamentos e a Caderneta de Saúde da Criança é subutilizada. Conclusão: É necessário fortalecer a comunicação interinstitucional, para garantir a referência/contrarreferência adequada entre os serviços de saúde, bem como sensibilizar os profissionais acerca da importância dos registros.<hr/>Resumen Objetivo: Describir la percepción de los profesionales de salud de la Atención Primaria acerca de la referencia y contra referencia en el cuidado del bebé prematuro, de bajo y/o muy bajo peso al nacer, egreso de la Unidad Neonatal. Métodos: Investigación cualitativa, exploratoria, descriptiva. Participaron 31 profesionales de Unidades Básicas de Salud de Joinville/SC entre septiembre y octubre de 2014. Se utilizó el Análisis de Contenido Temático. Resultados: Emergieron tres categorías: Comunicación entre hospital y Unidad Básica de Salud de referencia; Control de la inscripción del bebé prematuro y/o de bajo peso al nacer; La visita hospitalaria como estrategia para asegurar la referencia y contra referencia. Para los profesionales, la referencia/contra referencia es insuficiente y la Libreta de Salud del Niño está subutilizada. Conclusión: Es necesario fortalecer la comunicación institucional para garantizar los servicios de salud de referencia/contra referencia y sensibilizar a los profesionales sobre la importancia de los registros.<hr/>Abstract Objective: To identify how the references and counter-references occur in the care of preterm, low and/or very low birth weight newborn after discharge from the Neonatal Unit in the Health Care System. Methods: Qualitative, exploratory-descriptive research. A total of 31 professionals from the Primary Health Care Units, Joinville/SC, were interviewed from September to October, 2014. Categorical thematic content analysis was used. Results: Three categories emerged. Communication between the reference hospital and Primary Health Care Unit; Follow-up records of preterm and/or low weight infants; Hospital visit as strategy to guarantee the references and counter-references. The health professionals considered the process of reference/counter-reference to be precarious, without adequate records of procedures performed and referrals made, and that the Children's Health Record Book was insufficiently used. Conclusion: It is necessary to strengthen inter-institutional communication to guarantee adequate reference/counter-reference among the health services, and to make professionals aware of the importance of the records. <![CDATA[Oncological homecare: family and caregiver perception of palliative care]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Conhecer a percepção do familiar/cuidador de pacientes com diagnóstico de câncer terminal em atendimento domiciliar sobre cuidados paliativos. Métodos: Pesquisa descritiva, abordagem qualitativa realizada junto a seis cuidadores familiares de pacientes que recebem atendimento domiciliar em cuidados paliativos exclusivos prestados pela Unidade de Cuidados Paliativos de um hospital de referência. Os dados foram coletados no período de setembro a outubro de 2015, por meio de entrevista semiestruturada analisada a luz da Análise de Conteúdo de Bardin. Resultados: Emergiram-se as seguintes temáticas: Rotina do familiar/cuidador diante dos cuidados paliativos; Equipe de cuidados paliativos: Apoio ao familiar/cuidador; Entendimento do familiar/cuidador sobre cuidados paliativos; Sentimentos do familiar/cuidador em cuidados paliativos; Vivência do familiar/cuidador acerca dos cuidados paliativos em domicílio. Conclusão: Foi possível resgatar a importância dos cuidados paliativos no domicílio como possibilidade de minimizar o impacto do sofrimento com a doença e assegurar a dignidade no processo de morrer.<hr/>Resumen Objetivo: Conocer la percepción de la familia/cuidador de enfermos con diagnóstico de cáncer terminal en atención domiciliaria sobre cuidados paliativos. Métodos: Investigación descriptiva, cualitativa, realizada con seis cuidadores familiares de pacientes que reciben atendimiento domiciliario en cuidados paliativos exclusivos, prestados por la Unidad de Cuidados Paliativos de un hospital de referencia. Los datos fueron recolectados en el periodo de septiembre a octubre de 2015, através de entrevista semiestructurada que utilizó el Análisis de Contenido de Bardin. Resultados: Emergieron las siguientes temáticas: Rutina del familiar/cuidador frente a los cuidados paliativos; Equipo de cuidados paliativos: Apoyo al familiar/cuidador; Conciencia del familiar/cuidador sobre cuidados paliativos; Sentimientos del familiar/cuidador en cuidados paliativos; Vivencia del familiar/cuidador sobre cuidados paliativos en el hogar. Conclusión: Se posibilitó rescatar la importancia de los cuidados paliativos en el hogar como posibilidad de minimizar el impacto del sufrimiento con la enfermedad y asegurar la dignidad en el morir.<hr/>Abstract Objective: To identify family and caregiver perception of palliative care for patients diagnosed with terminal cancer receiving in-home health services. Methods: A descriptive study with a qualitative approach was conducted with six family members and caregivers of patients receiving in-home palliative care services exclusively provided by the Palliative Care Unit of a referral hospital. Data were collected through semi-structured interviews conducted between September and October 2015, analyzed in the light of Bardin's Content Analysis. Results: The following themes arose: Family members/caregivers' routine when providing palliative care; Palliative care team; Support for family members/caregivers; Family members/caregivers' understanding of palliative care; Family members/caregivers' feelings about palliative care; Family members/caregivers' experience with in-home palliative care. Conclusion: It was possible to identify the importance of in-home palliative care as it enables the reduction in the impact of suffering caused by cancer and guarantees dignity in the death process. <![CDATA[Burnout and health technologies in the context of Primary Health Care nursing]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Analisar as relações do Burnout e das tecnologias em saúde no contexto dos enfermeiros da atenção primária à saúde. Métodos: Estudo reflexivo segundo referencial teórico de Hinds, Chaves e Cypress. Resultados: Analisou-se o contexto imediato (enfermagem da atenção primária à saúde e Burnout); o específico (tecnologias em saúde e enfermeiros com Burnout na atenção primária em saúde); no contexto geral (o estresse ocupacional no processo de trabalho dos enfermeiros da atenção primária à saúde); e o metacontexto (o uso de tecnologias na prevenção e enfrentamento do Burnout na Enfermagem da atenção primária à saúde). Conclusão: A utilização das tecnologias em saúde, pelo enfermeiro, possibilita a melhoria do conhecimento, da saúde, do estresse laboral e do adoecimento mental.<hr/>Resumen Objetivo: Analizar las relaciones del Burnout y de las tecnologías de la salud en el contexto de los enfermeros de la atención primaria de la salud. Métodos: Estudio reflexivo según el referencial teórico de Hinds, Chaves y Cypress. Resultados: Se analizó el contexto inmediato (enfermería de la atención primaria de la salud y Burnout); el contexto específico (tecnologías de la salud y enfermeros con Burnout en la atención primaria de la salud); el contexto general (estrés ocupacional en el proceso de trabajo de los enfermeros de la atención primaria de la salud); y, el metacontexto (uso de tecnologías en la prevención y enfrentamiento del Burnout en la Enfermería de la atención primaria de la salud). Conclusión: La utilización de las tecnologías de la salud, por el enfermero, posibilita la mejoría: del conocimiento, de la salud, del estrés laboral y de la enfermedad mental.<hr/>Abstract Objective: To analyze the relationship between burnout and health technologies in the context of primary health care nursing. Methods: This reflective study was based on the theoretical framework of Hinds, Chaves and Cypress. Results: We analyzed the immediate context (nursing primary health care and burnout); specific context (health technologies and primary health care nurses with burnout); general context (occupational stress in the nurses' primary health care work processes); and metacontext (use of technologies in the prevention of and coping with burnout in primary health care nursing). Conclusion: The use of health technologies enables nurses to improve knowledge, health and work-related stress, and to prevent mental illnesses. <![CDATA[Visual acuity and academic performance of students in a Brazilian Amazon municipality]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Avaliar a deficiência na acuidade visual e sua associação com o desempenho escolar em escolares. Métodos: Estudo transversal realizado com 1.050 estudantes entre 05 e 17 anos de idade, da rede pública de ensino de Barcelos, Amazonas. O exame foi realizado na própria escola e com o auxílio da Escala optométrica de Snellen. Resultados: Dos 1.050 estudantes submetidos ao exame, 526 (50,1%) pertenciam ao sexo feminino. A frequência para baixa acuidade foi de 6,3% (66/1050). Entre os alunos avaliados, não houve diferença estatisticamente significativa em nível de 5% para acuidade visual e desempenho escolar (p = 0,223). Conclusão: O estudo indicou baixa frequência para déficit visual nos estudantes da rede pública de ensino de Barcelos - AM. Apesar disso, aconselha-se a realização de ações voltadas à saúde ocular em toda rede pública de ensino, visando à prevenção e o tratamento precoce desses estudantes.<hr/>Resumen Objetivo: Evaluar la deficiencia en la agudeza visual y su relación con el rendimiento escolar en alumnos. Métodos: Estudio transversal, realizado con 1.050 estudiantes entre 5 y 17 años, de la red pública de enseñanza de Barcelos, Amazonas. El examen fue realizado en la propia escuela, con la ayuda de la Escala Optométrica de Snellen. Resultados: De los 1.050 estudiantes sometidos al examen, 526 (50,1%) eran mujeres. La frecuencia de baja agudeza fue del 6,3% (66/1050). Entre los estudiantes evaluados, no hubo diferencia estadísticamente significativa en el nivel 5% de la agudeza visual y el rendimiento escolar (p = 0,223). Conclusión: El estudio indicó baja frecuencia para estudiantes con discapacidad visual en Barcelos. Sin embargo, se recomiendan acciones dirigidas a la salud ocular en todas las escuelas públicas, visando la prevención y el tratamiento precoz de estos estudiantes.<hr/>Abstract Objective: To evaluate visual acuity deficiency and its association with academic performance in schoolchildren. Methods: A cross-sectional study was carried out with 1,050 students between 05 and 17 years of age from the public school system of Barcelos, Amazonas. The examination was performed at the school itself and with the aid of Snellen's Optometric Scale. Results: Of the 1,050 students submitted to the examination, 526 (50.1%) were female. The frequency for low acuity was 6.3% (66/1050). Among the students evaluated, there was no statistically significant difference at a 5% level for visual acuity and academic performance (p = 0.223). Conclusion: The study indicated a low frequency for visual deficit in the public school students of Barcelos - AM. In spite of this, it is advisable to carry out actions directed to eye health throughout the educational public network, aiming at prevention and early treatment of these students. <![CDATA[The physical health of women deprived of their freedom in a prison in the state of Rio de Janeiro]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Identificar fatores que interferem na saúde física de mulheres encarceradas numa instituição prisional no Estado do Rio de Janeiro. Métodos: Estudo descritivo, abordagem qualitativa, realizado com quarenta encarceradas, utilizando-se entrevistas semiestruturadas que foram submetidas à análise temática. Resultados: Fatores como dificuldade relacionada à alimentação, falta de atividade física, sedentarismo, tabagismo e restrição à exposição ao sol, afetam a saúde física das mulheres entrevistadas. Conclusão: Mesmo que o entendimento dessas mulheres sobre a própria saúde esteja condicionado à ausência de doenças, torna-se fundamental a existência de políticas públicas que incentivem ações de prevenção de agravos e promoção e atenção integral à saúde, pois, no cotidiano da instituição pesquisada as mulheres encarceradas convivem com dificuldades que interferem nas condições de saúde. Desse modo, ao longo do tempo, poderão surgir concepções de saúde ampliadas, que estimulem a garantia de melhores condições de saúde e de vida para esse grupo vulnerável de mulheres.<hr/>Resumen Objetivo: Identificar los factores que interfieren en la salud física de mujeres encarceladas en una institución penitenciaria en el Estado de Rio de Janeiro. Métodos: Estudio descriptivo, con enfoque cualitativo. Participaron 40 encarceladas, a través de entrevistas semiestructuradas sometidas a análisis temático. Resultados: Factores como la dificultad en relación con los alimentos, falta de actividad física, sedentarismo, tabaquismo y restricción a la exposición solar afectaron a la salud física de estas mujeres. Conclusión: Aunque la comprensión de ellas acerca de su propia salud esté condicionada por la ausencia de enfermedades, es imprescindible la existencia de políticas públicas que fomenten acciones preventivas y la atención integral de la salud, porque en el diario, estas mujeres encarceladas viven junto con las dificultades que interfieren en las condiciones de salud. Así, con el tiempo, pueden surgir concepciones que estimulan la garantía de mejores condiciones de salud y de vida para este grupo vulnerable.<hr/>Abstract Objective: To identify factors that influence the physical health of women imprisoned in a prison institution in the State of Rio de Janeiro. Methods: A descriptive study with a qualitative approach, undertaken with forty incarcerated women, using semi-structured interviews, subjected to thematic analysis. Results: Factors such as difficulty related to diet, lack of physical activity, sedentary lifestyle, smoking and restriction of exposure to the sun affect the physical health of the women interviewed. Conclusion: Although these women's understanding regarding their own health is conditioned by the absence of diseases, it is fundamental to have public policies that encourage actions to prevent ill health and promote health and comprehensive health care, as, in the daily life of the institution studied, incarcerated women live with difficulties that influence health conditions. Thus, over time, expanded health concepts may emerge that will stimulate better health and living conditions for this vulnerable group of women. <![CDATA[Care demands of children with type 1 Diabetes Mellitus]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Conhecer a experiência de famílias no cuidado às crianças com Diabetes Mellitus tipo 1. Métodos: Estudo descritivo e exploratório com abordagem qualitativa. Para a produção do material empírico desenvolveu-se entrevista aberta com 13 familiares. A análise ocorreu segundo o processo de análise de conteúdo do tipo temática indutiva. Utilizou-se o referencial do Cuidado Centrado na Família como condutor da análise. Resultados: Foram categorizados em dois temas: a família diante da demanda de cuidado habitual modificado e a insulinoterapia no cotidiano das famílias. Conclusões e implicações para a prática: Conclui-se que o tempo de vivência com a doença aliado às estruturas de apoio, empenho e perseverança das famílias potencializam o manejo da doença crônica na infância. Sugere-se a reorganização dos serviços de saúde buscando o desenvolvimento de um cuidado pautado na concepção de cuidado centrado na família.<hr/>Resumen Objetivo: Conocer la experiencia de las familias en el cuidado de los niños con diabetes mellitus tipo 1. Métodos: Estudio descriptivo y exploratorio con enfoque cualitativo. Para la producción de material empírico fueron desarrolladas entrevistas abiertas con trece familias. El análisis se llevó a cabo de acuerdo con el proceso de análisis de contenido/temático inductivo. Se utilizó el marco de la atención centrada en la familia como referencial de análisis. Resultados: Fueron producidos dos temas: la familia mediante la demanda de cuidado habitual modificado y la terapia de insulina en las vidas diarias de la familia. Conclusiones e implicaciones para la práctica: Se concluyó que la experiencia del tiempo con la enfermedad junto con las estructuras de apoyo, las familias de compromiso y la perseverancia potenció el manejo de la enfermedad crónica en la infancia. Se sugiere la reorganización de los servicios de salud que buscan desarrollar una atención basada en el concepto de atención centrada en la familia.<hr/>Abstract Objective: To know the experience of families in caring for children with Diabetes Mellitus Type 1. Methods: Descriptive and exploratory study with a qualitative approach. For the production of empirical material, it was developed open interview with thirteen relatives. The analysis took place according to the process of inductive thematic content analysis. It was used the framework of family-centered care as a driver of the analysis. Results: It were categorized in two themes: the family role facing the demand for modified usual care; and insulin therapy in the family's daily lives. Conclusions and implications for the practice: The experience of time with the disease coupled with support structures, commitment and perseverance from the families potentiate the management of chronic disease in childhood. It is suggested the reorganization of health services seeking to develop a care based on the concept of care centered on the family. <![CDATA[Perceptions of nursing professionals regarding the integration of nursing technicians in the systematization of care]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Descrever as percepções de docentes e de profissionais da assistência acerca da integração do técnico de enfermagem na Sistematização da Assistência de Enfermagem (SAE). Métodos: Trata-se de estudo descritivo, de abordagem qualitativa. Participaram sete docentes e 13 técnicos de enfermagem vinculados a um hospital universitário do Nordeste brasileiro. A coleta de dados ocorreu a partir da técnica do grupo focal e o conteúdo textual foi submetido à análise lexicográfica. Resultados: As percepções dos docentes resultaram na análise de quatro classes: potencialidades da integração do técnico na SAE; entraves e fragilidades; formação dos técnicos; e ensino em serviço como primordial. Quanto às opiniões dos técnicos, três classes foram analisadas: representações subjetivas; potencialidades da SAE; e possibilidades de contribuição do técnico de enfermagem. Conclusão: Docentes e profissionais da assistência descrevem as potencialidades da integração do técnico de enfermagem na SAE e a reconhecem como condicionante para efetivação deste método de trabalho.<hr/>Resumen Objetivo: Describir las percepciones de docentes y técnicos de enfermería sobre la integración del profesional técnico en la Sistematización de la Asistencia de Enfermería (SAE). Métodos: Estudio descriptivo de abordaje cualitativo. Participaron siete profesores y trece técnicos de enfermería de un hospital universitario en el Noreste de Brasil. La recolección de datos se produjo de la técnica de grupo focal y el contenido textual ha sido sometido al análisis lexicográfico. Resultados: De las percepciones de los profesores emergieron cuatro clases: las capacidades de integración del técnico; obstáculos y debilidades; formación de técnicos; y enseñanza en servicio. En cuanto a las opiniones de los técnicos, se han analizado tres clases: representaciones subjetivas; potenciales de la sistematización; y las posibilidades de contribución del técnico de enfermería. Conclusión: Docentes y técnicos describen el potencial de la integración del técnico de enfermería en SAE y la reconocen como condicionante para efectuación del método.<hr/>ABSTRACT Objective: To describe the perceptions of teachers and healthcare professionals regarding the integration of nursing technicians in Nursing Care Systematization (NCS). Methods: This was a descriptive, qualitative study. Participants were seven teachers and 13 nursing technicians linked to a university hospital in northeastern Brazil. Data collection occurred using the focus group technique and the textual content was submitted to lexicographical analysis. Results: The perceptions of the teachers resulted in four analysis classes: potentials of integration of the technicians in NCS; obstacles and weaknesses; training of the technicians; and teaching in the service as paramount. Regarding the opinions of the technicians, three classes were analyzed: subjective representations; potentials of the NCS; and possible contributions of the nursing technicians. Conclusion: The teachers and healthcare professionals described the potentials of the integration of nursing technicians in NCS and recognized this as a condition for the effectuation of this working method. <![CDATA[Knowledge and practices in care focused on individuals with wounds]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200208&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Descrever os saberes e práticas de clientes no cuidado com feridas. Métodos: Estudo qualitativo, descritivo do tipo etnográfico, realizado de janeiro a maio de 2014, com 20 clientes com algum tipo de ferida em um ambulatório de curativos de uma Unidade Básica de Saúde do Município de Niterói. Os dados foram coletados por meio de observação participante e entrevistas semiestruturadas e, posteriormente, submetidas à análise de conteúdo. Resultados: A categoria saberes e práticas dos clientes com feridas destacou a trajetória e evolução das feridas, a dependência do cuidado por um profissional de saúde e o uso de práticas alopáticas e populares advindas de informações com familiares e pessoas de convivência. Conclusão: Conhecer saberes e práticas dos clientes no cuidado com feridas permite o desenvolvimento do cuidado cultural e favorece a elaboração de um plano de cuidados congruente com a sua cultura, tornando-os mais participativos no processo de cuidar e se cuidar.<hr/>Resumen Objetivo: Describir los conocimientos y prácticas de los clientes en el cuidado de heridas. Métodos: Estudio cualitativo, descriptivo de tipo etnográfico, llevado a cabo de enero a mayo de 2014, con 20 clientes con algún tipo de herida en um curación ambulatorio de una unidad básica de salud en el municipio de Niteroi. Los datos fueron recogidos a través de observación participante y entrevistas semi estructuradas y posteriormente sometieron a análisis de contenido. Resultados: La categoría conocimientos y prácticas de los clientes destacan la historia y la evolución de las heridas, la dependencia de la atención por un profesional de la salud y el uso de prácticas alopáticas y populares provenientes de información con miembros de la familia y personas de convivencia. Conclusión: Con conocimientos y prácticas de los clientes en el cuidado de las heridas permite el desarrollo de los cuidados culturales y promueve el desarrollo de un plan de cuidado congruente con su cultura, haciéndolos más participativos en el proceso de cuidado y cuidarse.<hr/>Abstract Objective: Describe the knowledge and practices of clients in wound care. Methods: A qualitative descriptive study of the ethnographic nature was performed from January to May 2014, including 20 clients with some type of wound in an outpatient clinic for wound care of a Primary Health Unit in the city of Niteroi, Southeastern Brazil. Data were collected through participant observation and semi-structured interviews and subsequently subjected to content analysis. Results: The category defined as "knowledge and practices of customers" emphasized the history and development of wounds, the dependence on care provided by health care professionals and the use of allopathic and popular practices originated from information obtained with family members and individuals who share their lives with clients. Conclusion: To identify knowledge and practices of clients in wound care allows the development of cultural care and promotes the preparation of a health care plan which is coherent with their culture, enabling them to be more participatory in the process of care and caring for themselves. <![CDATA[Leisure in virtual social network: a possibility of an authentic dialogue]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Analisar a construção do diálogo autêntico sobre a temática lazer por meio de uma atividade educativa desenvolvida em grupo social virtual. Métodos: Pesquisa documental, qualitativa, descritiva e exploratória. Foram analisados cinco registros de discussões desenvolvidas em Círculos de Cultura, realizados em um grupo fechado na mídia virtual Facebook® com onze graduandos em enfermagem. Os dados foram analisados segundo a técnica de análise interpretativa, embasada no referencial da Teoria Dialógica de Freire. Resultados: Interpretou-se que houve: construção do diálogo educacional para o lazer em campos virtuais; lazer no diálogo entre os pares; diálogo entre alunos e mediadores de saberes sobre o lazer. As atividades educativas estimularam o diálogo autêntico, enfatizando o lazer pessoal, os seus benefícios e a reflexão sobre a prática profissional. Conclusão: Grupos sociais realizados em mídia virtual estão próximos do cotidiano acadêmico e podem ter finalidade educativa pautada no diálogo por tornar o processo educativo inovador, ativo e participativo.<hr/>Resumen Objetivo: Analizar la construcción del diálogo auténtico sobre la temática ocio por medio de una actividad educativa desarrollada en un grupo social virtual. Métodos: Investigación documental, cualitativa, descriptiva y exploratoria. Fueron analizados cinco registros de discusiones desarrolladas en los Círculos de Cultura, realizados en un grupo cerrado en el Facebook® con once graduandos de enfermería. Los datos se analizaron según la técnica de análisis interpretativo, basado en el referencial de la Teoría Dialógica de Freire. Resultados: Se interpretó que hubo: construcción del diálogo educacional para el ocio en los medios virtuales; Ocio en el diálogo entre los pares; diálogo entre alumnos y mediadores de saberes sobre el ocio. Las actividades educativas estimularon el diálogo auténtico, enfatizando el ocio personal, sus beneficios y la reflexión sobre la práctica profesional. Conclusión: Grupos sociales constituidos en los medios virtuales están próximos del cotidiano académico y pueden tener finalidad educativa pautada en el diálogo porque convierte el proceso educativo en un proceso innovador, activo y participativo.<hr/>Abstract Objective: To analyze the construction of an authentic dialogue regarding the topic leisure through an educative activity developed in a virtual social group. Methods: This is a documental research, with qualitative, descriptive, and exploratory approaches. Five discussion records were analyzed, which took place in Culture Circles, a closed group under virtual media space of Facebook®, including eleven senior undergraduates in nursing. The data was analyzed according to the interpretative analysis technique, supported by the Dialogical Theory of Freire. Results: It was seen that: there was an educational dialogue towards leisure in virtual fields; leisure in the dialogue among the pairs; dialogue between students and knowledge mediators regarding leisure. The educational activities stimulated the authentic dialogue, emphasizing personal leisure, its benefits, and a reflection regarding professional practice. Conclusion: Social groups founded in virtual media instruments are near to the academic everyday life and can be aimed into educative purposes using dialogue to transform the educational process more innovative, active, and participative. <![CDATA[Giving meaning to the teaching of Therapeutic Play: the experience of nursing students]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200210&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Compreender o significado atribuído pelo graduando de enfermagem quanto ao ensino e à prática do Brinquedo Terapêutico (BT) no Curso de Graduação em Enfermagem. Métodos: Pesquisa qualitativa, realizada à luz do Interacionismo Simbólico. Participaram 17 estudantes de enfermagem de uma universidade pública, sendo os dados coletados por meio de entrevista semiestruturada e analisados pela Análise Qualitativa de Conteúdo Convencional. Resultados: Possibilitaram compreender o significado atribuído pelo graduando de enfermagem ao ensino do BT no curso de graduação, como uma intervenção necessária e importante para promover um cuidado de enfermagem qualificado e humano; em vista disso, seu ensino deve ser garantido aos alunos de graduação. Considerações Finais: Espera-se que seus resultados contribuam para uma reflexão sobre o ensino do BT, visando que esse conteúdo ultrapasse as fronteiras da sala de aula e da prática acadêmica, favorecendo a sensibilização do aluno para sua utilização futura, quando enfermeiro.<hr/>Resumen Objetivo: Comprender el significado asignado por el graduando de enfermería en cuanto a la enseñanza y la práctica del Juego Terapéutico (JT) en el Curso de Pregrado en Enfermería. Métodos: Investigación cualitativa desarrollada a la luz del Interaccionismo Simbólico. Se incluyeron 17 estudiantes de enfermería de una universidad pública, y los datos fueron recolectados mediante entrevistas semiestructuradas y analizados por Análisis Cualitativo de Contenido Convencional. Resultados: Fue posible comprender el significado asignado por el graduando de enfermería a la enseñanza del JT en el curso de pregrado como una condición necesaria e importante para promover una atención de enfermería cualificada y humana; así, se debe garantizar a los alumnos de pregrado su enseñanza. Consideraciones finales: Se espera que sus resultados ayuden a reflexionar sobre la enseñanza del JT, con el objetivo de que este contenido rebase las fronteras del aula y de la práctica académica, favoreciendo la sensibilización del alumno para su futura utilización, cuando enfermero.<hr/>Abstract Objective: To understand the meaning attributed by undergraduate nursing students to the teaching and practice of Therapeutic Play (TP) in the Undergraduate Program in Nursing. Methods: A qualitative research project held using Symbolic Interactionism. Participants were 17 nursing students from a public university. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed by Conventional Qualitative Content Analysis. Results: Our results allowed us to understand the meaning attributed by the nursing student to the teaching of TP on the undergraduate program - it is a necessary and important intervention to promote quality and humane nursing care; therefore, its teaching must be ensured for undergraduate students. Final Considerations: We hope that our results will contribute to a reflection on the teaching of TP and that this content may go beyond the boundaries of the classroom and academic practice, promoting students' awareness for its future use in their future careers as nurses. <![CDATA[Educational and care-related (geronto) technology in Alzheimer's disease and in supporting the elderly/family: perspective of teachers and students]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Conhecer a compreensão dos docentes e discentes dos cursos das áreas da saúde/humanas acerca do grupo Assistência Multidisciplinar Integrada aos Cuidadores de Pessoas com a doença de Alzheimer como uma (geronto)tecnologia cuidativo-educacional no contexto da doença de Alzheimer e de apoio à pessoa idosa/família. Métodos: Pesquisa exploratória, descritiva, qualitativa, realizada com sete docentes e nove discentes do grupo de apoio de uma instituição universitária do Rio Grande do Sul, Brasil. Os dados foram coletados entre novembro e dezembro/2015, pela técnica de Grupo Focal, e foram submetidos à Análise Textual Discursiva. Resultados: Docentes e discentes compreendem o grupo como uma (geronto)tecnologia, pelas ações de educação e cuidado desenvolvidas. Referem que o mesmo possui a capacidade de produzir novas gerontotecnologias, o que demonstra a sua capacidade como (geronto)tecnologia cuidativo-educacional complexa. Conclusão: Necessita-se repensar o Grupo como uma (geronto)tecnologia cuidativo-educacional complexa, fortalecendo-o para o desenvolvimento de novas tecnologias.<hr/>Resumen Objetivo: Conocer la comprensión de enseñantes y estudiantes de las áreas de salud/ciencias humanas acerca del grupo Asistencia Multidisciplinaria Integrada a los Cuidadores de Personas con la enfermedad de Alzheimer como una (geronto)tecnología cuidativa-educativa en el contexto de la enfermedad de Alzheimer y de apoyo a la persona anciana/familia. Métodos: Investigación exploratoria, descriptiva y cualitativa con siete enseñantes y nueve estudiantes universitarios de un grupo de apoyo en Rio Grande do Sul, Brasil. Los datos fueron recogidos entre noviembre/diciembre 2015, mediante Grupo Focal, y posteriormente sometidos al Análisis Textual Discursivo. Resultados: Enseñantes y estudiantes comprenden el grupo como una (geronto) tecnología, debido a las acciones de educación y cuidado desarrolladas. Ellos afirman que el grupo es capaz de producir nuevas gerontotecnologías, lo que demuestra su capacidad como (geronto) tecnología cuidativa-educativa compleja. Conclusión: Es necesario replantear el Grupo como una (Geronto) tecnología cuidativa-educativa compleja, fortaleciéndolo para el desarrollo de nuevas tecnologías.<hr/>Abstract Objective: Knowing the comprehension of teachers and students of ​​health and human sciences about the group on Integrated Multidisciplinary Care to Caregivers of People with Alzheimer's disease as an educational and care-related (geronto)technology in the context of Alzheimer's disease and of support to the elderly person/family. Methods: Exploratory, descriptive and qualitative research involving seven professors and nine university students of a support group in Rio Grande do Sul, Brazil. Data were collected between November and December/2015, through Focus Groups, and then submitted to Discursive Textual Analysis. Results: Teachers and students understand the group as a (geronto)technology, due to the developed educational and care-related activities. For them, the group is able to produce new gerontotechnologies, which demonstrates its ability as a complex educational and care-related (geronto)technology. Conclusion: It is necessary to rethink the Group as a complex educational and care-related (geronto)technology, thus strengthening it to develop new technologies. <![CDATA[Occupational accidents among nursing professionals working in critical units of an emergency service]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200212&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Identificar a prevalência de acidentes ocupacionais entre profissionais de enfermagem atuantes em setores críticos de um pronto-socorro e apreender a vivência profissional dentre os acidentados. Métodos: Pesquisa descritiva, transversal, realizada em duas etapas consecutivas, com 75 profissionais. A análise quantitativa foi realizada por estatística descritiva, enquanto os depoimentos foram processados no software IRaMuTeQ, analisados de acordo com a Classificação Hierárquica Descendente. Os achados foram fundamentados no método do Discurso do Sujeito Coletivo. Resultados: A prevalência geral de acidentes foi de 26,7%. Destes, 72,2% envolviam material perfurocortante e, em 84,2% deles, o sangue foi o principal agente biológico envolvido. Registraram-se três classes: "Vivenciando o Acidente Ocupacional"; "Condutas Pós-Exposição" e "Prevenção do Acidente Ocupacional". Conclusão: Registrou-se alta taxa de profissionais acidentados, com maior prevalência entre aqueles de nível técnico. A vivência do acidente parece encontrar-se imageticamente ligada a momentos (antes, após e durante), causas, consequências e sentimentos.<hr/>Resumen Objetivo: Identificar la prevalencia de accidentes de trabajo entre los profesionales de enfermería activos en sectores críticos de una emergencia y comprender la experiencia profesional entre los heridos. Métodos: Estudio descriptivo transversal, realizado en dos etapas consecutivas, con 75 profesionales. El análisis cuantitativo se realizó mediante estadística descriptiva, mientras que los informes fueron procesados en el software IRaMuTeQ, analizados de acuerdo a la Clasificación Jerárquica Descendente. Los hallazgos se basan en el método del Discurso del Sujeto Colectivo. Resultados: La prevalencia global de accidentes fue de 26,7%. De estos 72,2% fueron causados por objetos punzantes y en 84,2% la sangre era el principal agente biológica implicado. Tres clases fueron encontradas: "Experimentar Accidente de Trabajo"; "Post-Exposición Tuberías" y "Prevención de Accidentes de Trabajo". Conclusión: Se grabó alta tasa de accidentes que se encuentran con mayor prevalencia entre las personas de nivel técnico. La experiencia del accidente parece estar vinculada a momentos (antes, durante y después) por imagen, las causas, las consecuencias y los sentimientos.<hr/>Abstract Objective: Identify the prevalence of occupational accidents among nursing professionals working in critical units of an emergency service and understand the professional experience among the injured professionals. Methods: A descriptive cross-sectional study was conducted with 75 professionals, in two consecutive stages. A quantitative analysis was performed by descriptive statistics, and the participants' statements were processed in the IRaMuTeQ software, and analyzed according to the hierarchical descending classification. The findings were based on the collective subject discourse method. Results: The overall prevalence of accidents was 26.7%. Of these, 72.2% involved sharp materials and blood was the main biological agent involved in 84.2% of the accidents. Three classes were defined: "Experiencing an occupational accident"; "Post-exposure conduct" and "Occupational accident prevention". Conclusion: A high rate of injured professionals was observed, with a higher prevalence among those at a technical level. The experience of suffering an accident seems to be closely related to moments (before, after and during), causes, consequences and feelings. <![CDATA[Family centered care in emergency departments: perception of brazilian nurses and doctors]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200213&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Conhecer a percepção de médicos e enfermeiros atuantes em Unidades de Pronto Atendimento (UPA) sobre o Cuidado Centrado na Família (CCF). Métodos: Estudo descritivo de abordagem qualitativa realizado em duas unidades emergenciais no Sul do Brasil. Participaram 32 profissionais de saúde, cujas falas foram gravadas, transcritas e submetidas à Análise de Conteúdo, modalidade temática. Resultados: A maioria dos entrevistados desconhecia o CCF, entretanto, percebia-o como uma prática que valoriza a presença da família e permite sua inserção no cuidado. Muitos acreditavam ser difícil a implementação do CCF nas UPA brasileiras, em decorrência do despreparo profissional sobre o tema, do alto fluxo e da rotatividade dos pacientes, do diminuto espaço físico e do perfil sociocultural da população atendida. Conclusão: É premente a discussão deste referencial de cuidado junto a gestores e profissionais, a fim de que, paulatinamente, e na medida de suas possibilidades, se amplie o cuidado às famílias nas unidades emergenciais.<hr/>Resumen Objetivo: Conocer la percepción de médicos y enfermeros que trabajan en Unidades de Cuidados de Urgencia (UCU) sobre el Cuidado Centrado en la Familia (CCF). Métodos: Estudio descriptivo con abordaje cualitativo realizado en dos UCU en Brasil. Participaron 32 profesionales, cuyos discursos fueron grabados y transcritos para posteriormente ser analizados a través de análisis de contenido. Resultados: La mayoría de los participantes desconocía el CCF, pero lo percibía como una práctica que valora la presencia de la familia y permite su inserción en el cuidado. Muchos expresaron la dificultad de implementar el CCF en las UCU de Brasil, debido a la falta de preparación profesional, el alto flujo de pacientes, falta de estructura física y el perfil socio-cultural de la población. Conclusiones: Se considera necesario que tanto los gerentes como los profesionales conozcan el marco conceptual del CCF para promover la implantación de prácticas centradas en la familia en UCU.<hr/>Abstract Objective: To know the perception of doctors and nurses working in Emergency Care Units (ECU, in Brazil known as "UPA") on Family Centered Care (FCC). Methods: Descriptive study with qualitative approach conducted in two emergency units in Southern Brazil. Participated 32 health professionals, whose speeches were recorded, transcribed and subjected to content analysis. Results: The majority of respondents was unaware of the FCC, however, perceived it as a practice which values the family presence and allows its insertion in care. Many believed to be difficult to implement the FCC in Brazilian UPA, due to professional unpreparedness on the subject, high numbers and turnover of patients, the small physical space and socio-cultural profile of the population served. Conclusion: There is an urge for discussion of this care reference with managers and professionals, so that gradually, and to the extent of its possibilities, care to families in emergency units is expanded. <![CDATA[Perspectives of individuals with diabetes on selfcare: contributions for assistance]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200214&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Conhecer as perspectivas de pessoas com Diabetes Mellitus tipo 2 sobre as ações de autocuidado. Métodos: Estudo qualitativo realizado em um município do norte do Paraná. Os dados foram coletados nos meses de junho e julho de 2014, por meio de entrevista domiciliar e, após, submetidos à análise de conteúdo. Resultados: Alguns indivíduos reconhecem que a adoção de ações de autocuidado é de sua responsabilidade, embora nem sempre as coloquem em prática. Outros atribuem a não realização dessas ações a fatores externos relacionados à organização do serviço de saúde, ao ambiente familiar e de trabalho. Conclusão e implicações para prática: A perspectiva frente à realização de ações de autocuidado se constitui em um desafio à assistência, pois o indivíduo precisa reconhecer o papel fundamental que desempenha no desenvolvimento dessas ações a fim de que o enfermeiro possa apoiá-lo no processo de mudança.<hr/>Resumen Objetivo: Conocer las perspectivas de personas con Diabetes Mellitus tipo 2 sobre las acciones de autocuidado. Métodos: Investigación cualitativa realizada en una ciudad del norte del estado de Paraná. Los datos fueron recolectados en los meses de junio y julio de 2014, por medio de entrevista domiciliaria y, después, sometidos al análisis de contenido. Resultados: Algunos individuos reconocen que la adopción de acciones de autocuidado es de su responsabilidad, aunque no siempre las pongan en práctica. Otros atribuyen la no realización de estas acciones a factores externos relacionados a la organización del servicio de salud, al ambiente familiar y laboral. Conclusión y consecuencias para la práctica: La perspectiva frente a la realización de acciones de autocuidado constituye un desafío a la atención, pues el individuo necesita reconocer el papel fundamental que desempeña en el desarrollo de estas acciones a fin de que el enfermero pueda apoyarlo en el proceso de cambio.<hr/>Abstract Objective: To know the perspectives of people with type 2 diabetes mellitus on self-care actions. Methods: Qualitative study, carried out in a municipality in the north of Paraná. The data were collected in the months of June and July of 2014, through home interviews and, after that, submitted to content analysis. Results: Some individuals recognize that adopting self-care actions is their responsibility, although these actions are not always put into practice. Others attribute the non-performance of these actions to external factors related to the organization of the health service, the family environment and the work environment. Conclusion and implications for practice: The perspective of self-care actions is a challenge to care, since the individual needs to recognize the fundamental role that he plays in the development of these actions so that the nurse can support him in the process of change. <![CDATA[Factors associated with fall prevention practices in older adults]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200215&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivo: Analisar a prevalência de práticas preventivas de quedas em idosos e os fatores associados. Métodos: Estudo transversal com 557 idosos atendidos nas unidades de saúde da família. A amostragem foi probabilística estratificada proporcional. Os dados foram coletados por meio de entrevista estruturada. A variável dependente é a prática preventiva de queda. As associações foram esti madas por meio da regressão de Poisson com variância robusta. Resultados: A prevalência de práticas preventivas de quedas foi de 35,7%. Após os ajustes as variáveis que se associaram ao desfecho foram: sexo (p = 0,003), autoavaliação de saúde ótima/boa (p = 0,035), regular (p = 0,012) e escolaridade (p = 0,039). Conclusão: A prevalência de práticas preventivas encontrada foi maior entre os idosos do sexo masculino, com autoavaliação de saúde ótima/boa e regular e com 5 anos ou mais de estudo. Esta pesquisa contribui para auxiliar o enfermeiro no planejamento de intervenções para prevenção de quedas em idosos.<hr/>Resumen Objetivo: Analizar la prevalencia de prácticas preventivas de caídas en ancianos, y los factores asociados. Métodos: Estudio transversal con 557 ancianos atendidos en las Unidades de Salud de la Familia. El muestreo fue probabilística estratificada proporcional. Los datos fueron colectados por medio de entrevista. La variable dependiente es la práctica preventiva de caída. Las asociaciones fueron estimadas por medio de la regresión de Poisson con variancia robusta. Resultados: La prevalencia de prácticas preventivas de caídas fue del 35,7%. Después de los ajustes, las variables que se asociaron al término fueron: género (p = 0,003); autoevaluación de salud excelente/buena (p = 0,035), regular (p = 0,012); y escolaridad (p = 0,039). Conclusión: La prevalencia de prácticas preventivas encontradas fue mayor entre los ancianos del sexo masculino, con autoevaluación de salud excelente/buena y regular, y con cinco años de estudio o más. Esta investigación contribuye en la planificación de intervenciones del enfermero para la prevención de caídas en los ancianos.<hr/>Abstract Objective: To analyze the prevalence of fall prevention practices in older adults and the associated factors. Methods: A cross-sectional, analytical study with 557 older adults that were attending family health units. Data were collected using structured interviews. The dependent variable was the fall prevention practice. The associations were estimated through Poisson regression with robust variation. Results: The prevalence of fall prevention practices was 35.7%. After adjustments, the variables associated with the outcome were: gender (p = 0.003), very good/good self-assessment of health (p = 0.035), regular self-assessment of health (p = 0.012) and education (p = 0.039). Conclusion: The prevalence of fall prevention practices found was higher among older adult men with self-reported very good/good and regular health and with 5 or more years of study. This study contributes to assist the nurse in the planning of interventions to prevent falls in older adults. <![CDATA[Humanized care as a Public Policy. The peruvian case]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200701&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Es una experiencia de trasferencia de conocimientos que posibilitó fortalecer el proceso de implementación de una política pública de cuidado humanizado en la Región La Libertad-Perú en el periodo 2007-2014 cuyo objetivo radica en redimensionar las relaciones de poder entre Estado y Sociedad Civil respecto al cuidado de la vida y la libertad, conceptos que dan sentido y fines a una política socio-sanitaria. La experiencia se basó en desarrollar e implementar un modelo de cuidado, iniciando por cuestionar el actual modelo de atención con visas a proponer un modelo orientado a preservar la salud y desarrollo de ciudadanía. Para ello se implementaron procesos de modelamiento de la prestación socio-sanitaria, se modificaron estructuras y se re-inventaron los procesos de gestión sanitaria. Sin duda esta experiencia requiere ser evaluada, fortalecida y mejorar, siendo necesario determinar su efectividad, eficacia y valorar el impacto en la salud y en el desarrollo de la población liberteña para garantizar sostenibilidad e inversión por parte de la clase técnico-política.<hr/>Resumo É uma experiência de transferência de conhecimento que possibilitou fortalecer o processo de implementação de uma política pública de cuidado humanizado na região de La Libertad no período 2007-2014, cujo objetivo é redimensionar as relações de poder entre Estado e sociedade civil em relação ao cuidado da vida e da liberdade, conceitos que dão significado e propósito para uma política sócio- sanitária. A experiência foi baseada no desenvolvimento de uma massa crítica de pessoal de saúde, a fim de desafiar o atual modelo de cuidados com vistas a propor um modelo de cuidado humanizado destinada a preservar a saúde e desenvolver a cidadania. Para os processos de modelagem de prestação social e de saúde desenvolvido, as estruturas foram modificadas e os processos de gestão de saúde reinventado. Sem dúvida, esta experiência precisa ser avaliada, reforçada e melhorada, presisando determinar sua eficácia, eficiência e avaliar o impacto sobre a saúde e o desenvolvimento da população liberteña para garantir a sustentabilidade e investimento por parte da classe política e técnica.<hr/>Abstract An experience of knowledge exchange strengthened the implementation process of public policy for humanized care in the region of La Libertad, Peru, between 2007 and 2014. The aim of this intervention was to remodel power relationships between state and civil society as they relate to caring for life and freedom. These concepts that give meaning and purpose to a social and health policy. The experience consisted in developing and implementing a care model, beginning with the questioning of the current healthcare model in order to propose a model oriented towards health preservation and the development of citizenship. To this end, modeling processes of social and health care were implemented, structures were modified and healthcare management processes were re-invented. This experience must be further assessed, strengthened and improved, and its efficacy and efficiency must be determined and its impact on this population's health and development of the region must be evaluated to ensure sustainability and investment from the technical and political class.