Scielo RSS <![CDATA[Escola Anna Nery]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1414-814520160002&lang=pt vol. 20 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Teoria das Representações Sociais e Contribuições para as Pesquisas do Cuidado em Saúde e de Enfermagem]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200214&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Gênese do trabalho profissional da enfermeira no Brasil (1920-1925)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200220&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Analisar a gênese do trabalho profissional da enfermeira brasileira entre 1920 e 1925. Métodos: Pesquisa histórica, de natureza qualitativa. O referencial teórico-metodológico utilizado foi a Micro-história. As fontes foram documentos oficiais e institucionais, discursos de agentes, além de investigações relacionadas ao objeto de estudo. Resultados: As evidências históricas analisadas permitem afirmar que a gênese do trabalho profissional da enfermeira brasileira ocorreu no âmbito de um projeto estatal de saúde pública, possibilitou a implantação da política nacional de saúde nos anos 1920 e estabeleceu as bases da prática profissional da enfermeira no Brasil. Conclusões: A estruturação do trabalho profissional da enfermeira nos anos 1920 foi uma estratégia do Estado, que sustentou a implementação da política de saúde nascente, cujo eixo operativo era a educação sanitária. Conclui-se também que a enfermeira foi uma importante agente na história da saúde pública brasileira nesta época.<hr/>RESUMEN Objetivo: Analizar la génesis del trabajo profesional de la enfermera brasileña, entre 1920 y 1925. Métodos: Investigación histórica, cualitativa. El referencial teórico-metodológico utilizado fue la Micro Historia. Las fuentes fueron documentos oficiales, institucionales, discursos de agentes e investigaciones relacionadas al objeto de estudio. Resultados: Las evidencias históricas analizadas permiten afirmar que la génesis del trabajo profesional de la enfermera brasileña ocurrió en el ámbito de un proyecto estatal de salud pública, posibilitó la implantación de la política nacional de salud en los años 1920 y estableció bases para la práctica profesional de la enfermera brasileña. Conclusiones: La estructuración del trabajo profesional de la enfermera en años 1920 fue una estrategia del Estado que sustentó la implementación de la política de salud naciente, cuyo eje operativo era la educación sanitaria. Se concluye también que la enfermera fue un agente importante en la historia da salud pública brasileña en los años 1920.<hr/>ABSTRACT Objective: To analyze the genesis of the professional work of Brazilian nurses between 1920 and 1925. Methods: This is a historical research, qualitative in nature. The theoretical framework used was the Micro-history. The sources were official and institutional documents, agents' speeches, in addition to investigations related to the subject matter. Results: The historical evidence analyzed allows us to state that the genesis of the professional work of Brazilian nurses occurred under a state project of public health, enabled the implementation of national health policy in the 1920s, and established the practice bases of professional nurses in Brazil. Conclusions: Nursing structuring in the 1920s was a state strategy, which supported the implementation of the early health policy, whose operating axis was hygiene education. We may also conclude that nurses were important agents in the Brazilian public health history at that time. <![CDATA[Estereótipos sexistas na enfermagem portuguesa: Um estudo histórico no período de 1935 a 1974]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200228&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Gênero pode ser entendido como uma construção histórica, plural e, historicamente, definidos. Objetivo: Identificar estereótipos sexistas da enfermagem portuguesa entre o período de 1935 a 1974. Métodos: Investigação histórica com abordagem qualitativa. Como banco de dados para este estudo, foi utilizado os diários das sessões da Assembléia Nacional e da Câmara Corporativa de Portugal. Resultados: Os achados encontrados configuraram as seguintes categorias de análise: influência das forças armadas na profissão e a enfermagem militar, gênero como uma formação social e enfermagem como campo de trabalho feminino, exploração do trabalho em enfermagem, gênero como uma formação social e enfermagem como saber auxiliar, enfermagem como sacerdócio. Conclusões: Afirmamos, a necessidade de compreensão da enfermagem como trabalho, marcada por contextos históricos e culturais, a fim de pensarmos em caminhos para a valorização e o reconhecimento social do trabalho da enfermeira.<hr/>RESUMEN El género puede ser comprendido como una construcción histórica, plural, e históricamente definidos. Objetivo: Identificar estereotipos sexistas de la enfermería portuguesa en el periodo de 1935-1974. Métodos: Investigación histórica, cualitativa. Como banco de datos para este estudio, se utilizaron diarios de las sesiones de la Asamblea Nacional y de la Cámara Corporativa de Portugal. Resultados: Los hallazgos encontrados configuraban las siguientes categorías de análisis: influencia de las fuerzas armadas en la profesión y la enfermería militar; género como una formación social y enfermería como campo de trabajo femenino; exploración del trabajo en enfermería; género formación social y enfermería como conocimiento auxiliar; enfermería como sacerdocio. Conclusión: Se confirma la necesidad de comprensión de la enfermería como trabajo, marcada por contextos históricos y culturales, con el fin de pensar en la valoración y el reconocimiento social del trabajo de la enfermera.<hr/>ABSTRACT Gender may be understood as a historical construction, defined plurally and historically. Objective: To identify sexist stereotypes of Portuguese nursing in the period 1935 to 1974. Methods: Historical investigation with a qualitative approach. The session diaries of Portugal's National Assembly and Corporative Chamber were used as a database for this study. Results: The findings configured the following analytical categories: the influence of the Armed Forces on the profession and military nursing, gender as a social formation, and nursing as a female area of work, exploitation of nursing work, gender as social formation and nursing as auxiliary knowledge, and nursing as a priesthood. Conclusions: We assert the need to understand nursing as work, marked by historical and cultural contexts, such that it may be possible to think about paths towards the valorization and social recognition of the work of the nurse. <![CDATA[Os cuidados de enfermagem e o exercício dos direitos humanos: Uma análise a partir de realidade em Portugal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200236&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Descrever a prestação de cuidados de enfermagem em serviços de psiquiatria para adultos de uma cidade de Portugal, na perspectiva do exercício dos direitos humanos. Métodos: Utilizou-se a observação indireta dos cuidados de enfermagem prestados em quatro serviços de psiquiatria para adultos de uma cidade do interior de Portugal, totalizando 80 horas. Os dados foram registrados em diário de campo e submetidos à análise temática. Resultados: Foram identificadas as seguintes unidades temáticas: acolhimento dos pacientes na admissão; plano assistencial de enfermagem; abordagem familiar e estratégias de inserção social desenvolvidas pelos enfermeiros. De maneira geral, os enfermeiros valorizam as dimensões preventivas, educativas, sociais e assistenciais ao prestar cuidados, mas não há a inclusão da família na terapêutica. Conclusões: Existem práticas cuidativas permeadas de sensibilidade pela pessoa com transtorno mental e pela sua condição adoecida, o que demonstrou o respeito à dignidade humana em todos os serviços.<hr/>RESUMEN Objetivo: Describir la prestación de cuidados de enfermería en servicios de psiquiatría para adultos de una ciudad de Portugal, en la perspectiva del ejercício de los derechos humanos. Métodos: Fue utilizada la observación indirecta de los cuidados de enfermería ofrecidos em cuatro servicios de psiquiatría para adultos de una ciudad del interior de Portugal, totalizando 80 horas. Los datos fueron registrados en un diário de campo y analizados por medio de análisis temático. Resultados: Fueron identificadas las siguientes unidades temáticas: bienvenida a los pacientes en la hospitalización; plan asistencial de enfermería; abordaje familiar y estratégias de inserción social desarrolladas por los enfermeros. De manera general, los enfermeros valorizan las dimensiones preventivas, educativas, sociales y de atención al ofrecer cuidados, pero no hay la inclusión de la família en la terapéutica. Conclusiones: Hay prácticas de cuidado permeadas de sensibilidad por la persona con transtorno mental y por su condición de enfermedad, lo que ha demuestrado lo respeto a la dignidad humana en todos los servicios.<hr/>ABSTRACT Objective: To describe the nursing care provided in adult psychiatric services in a city in Portugal, from the perspective of the exercise of human rights. Methods: Eighty hours of indirect observation of nursing care provided in four psychiatric services for adults. Data were registered in a field diary and underwent thematic analysis. Results: The following thematic units were identified: reception of patients at admission; nursing care plan; family approach; and, strategies for social insertion developed by nurses. In general, nurses valued preventive, educational, social and care dimensions when providing care, but patients' families were not included in the therapeutic process. Conclusions: Care practices were based on sensitivity towards patients with mental illness and their condition, which demonstrated respect for human rights in all of the services. <![CDATA[Cuidar é... percepções de estudantes de enfermagem: Um olhar heideggeriano]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200243&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Desvelar as percepções dos acadêmicos de enfermagem sobre o cuidado na ótica heideggeriana. Métodos: Pesquisa qualitativa de abordagem fenomenológica, desenvolvida com 21 acadêmicos do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catariana que cursavam a disciplina de Fundamentos para o Cuidado Profissional. Os dados foram coletados durante aula sobre cuidado, por meio de relatos espontâneos escritos. Resultados: As definições de cuidado foram construídas a partir das experiências de cada acadêmico, denotando seu modo de ser para o cuidado e, quando compartilhavam suas opiniões, coexistiam com o grupo, construindo uma identidade e revelando seu modo de ser-com-o-outro. Os acadêmicos percebem que o cuidado faz parte da mundanidade da enfermagem, do modo de ser enfermeiro. Conclusão: O cuidado contempla um universo de significados nos quais os seres humanos estão envolvidos em situações de zelo e de preocupação com o outro.<hr/>RESUMEN Objetivo: Develar las percepciones de los académicos de enfermería sobre el cuidado desde la óptica heideggeriana. Métodos: Investigación cualitativa de abordaje fenomenológica, desarrollada con 21 estudiantes del pregrado de Enfermería de la Universidad Federal de Santa Catarina que cursaban la disciplina de Fundamentos para el Cuidado Professional. Los datos fueron recolectados durante la clase sobre cuidado, por medio de relatos espontáneos escritos. Resultados: Las definiciones de cuidado fueron construidas a partir de las experiencias de cada estudiante, denotando su modo de ser para el cuidado y, cuando compartían sus opiniones, coexistían con el grupo, construyendo una identidad y relevando su modo de ser-con-el-otro. Los académicos perciben que el cuidado forma parte de la mundanidad de enfermería, del modo de ser de enfermero. Conclusión: El cuidado contempla un universo de significados en los cuales los seres humanos están envueltos en situaciones de cuidado y de preocupación con el otro.<hr/>ABSTRACT Objective: To understand the perceptions of nursing students in terms of the care in Heidegger's perspective. Methods: This is a qualitative study of phenomenological approach, developed with 21 undergraduate students of the nursing course at the Federal University of Santa Catarina - Brazil who attended the course Fundamentals for Professional Care. Data were collected during class on care, through spontaneous written reports. Results: Care settings were built from the experiences of each academic denoting their way of life to the care and, when they shared their views they co-existed with the group, building an identity and revealing their way of being-with-the-other. Scholars realize that care is part of nursing worldliness which is the way of being a nurse. Conclusion: Care offers a universe of meanings in which human beings are involved in care situations and concerns with-the-other. <![CDATA[A formação em enfermagem orientada aos princípios do Sistema Único de Saúde: percepção dos formandos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200248&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Identificar como os formandos de graduação em enfermagem de uma Universidade Pública da Região Sul do Brasil percebem o seu processo de formação em consonância com os princípios do Sistema Único de Saúde (SUS). Métodos: Pesquisa qualitativa, ancorado no referencial de Freire. Os dados foram coletados no primeiro semestre de 2012, por meio de entrevistas individuais e analisadas de acordo com análise de conteúdo. Resultados: Destaca-se como categoria que a formação está dirigida à realidade, com ênfase no SUS. A formação do enfermeiro está de acordo com as Diretrizes Curriculares Nacionais/Enfermagem e os princípios do SUS; os alunos sentem-se preparados para trabalhar na atenção básica, sendo que sua formação é generalista, humanista, crítica e reflexiva. Conclusão: O processo de formação do enfermeiro encontra-se de acordo com a política de saúde vigente, porém apresenta fragilidades que devem ser repensadas, como a interdisciplinaridade e a transversalidade dos conteúdos relacionados ao SUS.<hr/>RESUMEN Objetivo: Identificar como los alumnos del último año de grado en enfermería de una universidad pública del sur de Brasil perciben su proceso de formación en línea con los principios del Sistema Único de Salud (SUS). Métodos: Investigación de carácter cualitativo, anclado por el referencial de Freire. Los datos fueron obtenidos en el primer semestre de 2012 y se analizaron de acuerdo con el análisis de contenido. Resultados: Para los alumnos la formación está dirigida a la realidad, con un énfasis en el SUS. La titulación académica de enfermería está según las directrices del Plan de Estudios Nacional de Enfermería y con los principios del SUS. Los estudiantes se sienten preparados para trabajar en la atención primaria, siendo que su formación es generalista, humanista, crítico y reflexiva. Conclusión: El proceso de formación del enfermero está de acuerdo con la política de salud actual, sin embargo presenta debilidades que deben ser repensados, como la interdisciplinariedad y la integración de los contenidos relacionados con el SUS.<hr/>ABSTRACT Objective: To identify how nursing undergraduate students from a public university in southern Brazil perceive their educational process in line with the principles of the Brazilian Unified Health System (SUS). Methods: This is a qualitative research, based on Freire's studies. Data were collected in the first half of 2012 through individual interviews and analysed according to content analysis. Results: Training geared towards reality, with an emphasis on SUS, stands out as a category. Nursing training is in line with the National Nursing Curriculum Guidelines and SUS principles; students feel prepared to work in primary care, and their training is generalist, humanist, critical and reflective. Conclusion: The nursing training process is in line with the current health public policy, although presenting weaknesses that must be rethought, such as interdisciplinary and transversality of SUS related content. <![CDATA[Percepção dos monitores sobre a influência do programa de educação pelo trabalho na formação em saúde]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200254&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: O estudo teve como objetivo conhecer a influência do PET - Gestão na percepção de monitores, em relação à formação em saúde e a influência do programa em seu desenvolvimento pessoal, acadêmico e profissional. Métodos: Trata-se de uma pesquisa do tipo exploratória e descritiva, com abordagem qualitativa. Participaram da pesquisa 14 monitores do PET Gestão. Para coleta de dados, utilizou-se a técnica de entrevista aberta ou em profundidade. A análise de dados se deu mediante a análise de conteúdo. Resultado: Os dados demonstraram que a inserção destes monitores nos campos de atuação favorece um aprendizado problematizado, podendo possibilitar a formação de profissionais críticos, proativos, autônomos e com olhar mais amplo sobre as redes de saúde. Conclusão: Conclui-se a necessidade de dar continuidade de ações, que fortaleçam o encontro da academia com os cenários de desenvolvimento do cuidado e a produção de conhecimentos onde se encontram todos os atores envolvidos no processo de produção da saúde.<hr/>RESUMEN Objetivo: Conocer la influencia del PET - Gestión en la Percepción de Monitores con relación a la formación en salud y la influencia del programa en su desarrollo personal, académico y profesional. Métodos: Investigación exploratoria y descriptiva, con enfoque cualitativo. Participaron 14 monitores del PET Gestión. Se utilizó la técnica de entrevista abierta o en profundidad para la recolección de los datos. El análisis se ha producido mediante el Análisis de Contenido. Resultado: La inserción de estos monitores en los campos de actuación favorece el aprendizaje problematizado, pudiendo posibilitar la formación de profesionales críticos, proactivos, autónomos y con una visión más amplia sobre las redes de salud. Conclusión: Se necesita la continuación de acciones que refuercen el encuentro de la academia con los escenarios de desarrollo del cuidado y la producción de conocimientos donde se encuentran todos los actores que hacen parte del proceso de producción de la salud.<hr/>ABSTRACT Objective: This study sought to ascertain the influence of the PET-management programme, as perceived by monitors, on healthcare training and on their personal, academic and professional development. Methods: In this exploratory, qualitative, descriptive study, data was collected through open-ended or in-depth interviews of 14 monitors of the PET-management programme and analysed using content analysis. Results: The data revealed that these monitors' situation in the field favours learning by problematising and can help produce critical, proactive, autonomous professionals with a more comprehensive view of the healthcare system. Conclusion: Measures that strengthen interaction between academia and care settings and foster knowledge production where all the actors involved in health production meet should be continued. <![CDATA[Cuidados paliativos em oncologia pediátrica na percepção dos acadêmicos de enfermagem]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200261&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Conhecer a percepção dos acadêmicos de enfermagem sobre cuidados paliativos em oncologia pediátrica. Métodos: Pesquisa exploratória, abordagem qualitativa, desenvolvida em 2014, na Escola de Enfermagem de uma Universidade Federal no Rio de Janeiro. Realizada entrevista semiestruturada com vinte acadêmicos do último período da graduação. Na análise dos dados emergiram duas unidades temáticas: percepção dos acadêmicos quanto aos cuidados paliativos em oncologia pediátrica e quanto à atuação da equipe profissional. Resultados: Para os acadêmicos, os cuidados paliativos em oncologia pediátrica estão relacionados ao controle de sinais e sintomas, conforto, apoio, promoção da qualidade de vida e bem-estar. Por outro lado, alguns entendem que o cuidado paliativo tem como objetivo prolongar o tempo de vida. Percebem a necessidade da atuação da equipe multiprofissional junto à criança e sua família. Conclusão: A complexidade e os múltiplos aspectos envolvidos no cuidado paliativo exige que o mesmo seja abordado durante a graduação dos Enfermeiros.<hr/>RESUMEN Objetivo: Conocer la percepción de estudiantes de Enfermería acerca de los cuidados paliativos en oncología pediátrica. Métodos: Investigación exploratoria, cualitativa, realizada en 2014, en la Escuela de Enfermería de la Universidade Federal do Rio de Janeiro. Fueron entrevistados 20 estudiantes del último período del curso de graduación. Los datos fueron sometidos al Análisis Temático. Resultados: Para los académicos, los cuidados paliativos están relacionados con el control de los signos y síntomas de la progresión de la enfermedad, comodidad, apoyo, promoción de calidad de vida y bienestar con el uso de recursos recreativos. Por otro lado, algunos creen que estos cuidados tienen como objetivo extender la vida útil. Se dan cuenta de la necesidad de un equipo multidisciplinar para actuar junto a los niños y sus familias. Conclusión: En vista de la complejidad y de los múltiples aspectos involucrados en los cuidados paliativos, el mismo debe ser abordado durante la graduación.<hr/>ABSTRACT Objective: To know the perception of Nursing scholars about palliative care on pediatric oncology. Methods: Exploratory research with qualitative approach held on 2014, in a School of Nursing at Universidade Federal do Rio de Janeiro. Were interviewed 20 undergraduate students in their senior year. The data collected were submitted to Thematic Analysis. Results: For the students, the palliative care in pediatric oncology is associated to controlling signs and symptoms related to diseases' progression, comfort, support, promotion of quality of life and well-being, using recreational resources. On the other side, some understand that palliative care aims to prolong life. They perceive the need of a multi-professional team acting together with the child and their family. Conclusion: Considering the complexity and multiple aspects involved in palliative care, the same must be approached during Nurses' undergraduate course. <![CDATA[Bons professores de enfermagem, medicina e odontologia: Percepção acerca do conhecimento sobre os alunos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200268&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Analisar o conhecimento sobre os estudantes e suas características de bons professores de Enfermagem, Medicina e Odontologia de universidade pública do Sul do Brasil a partir da percepção dos estudantes. Métodos: Estudo qualitativo com abordagem exploratório-descritiva. Dados coletados de outubro de 2011 a janeiro de 2012 através de entrevista focalizada por vinheta, realizada com 16 estudantes. A análise temática de conteúdo e o conceito de conhecimento sobre os alunos e suas características foram utilizados no tratamento dos dados. Resultados: Observa-se que o conhecimento sobre os alunos e suas características se manifesta no relacionamento durante o processo de aprendizagem. Percebe-se na adoção de postura acolhedora, flexível e pela disposição de observar e compreender demandas específicas dos estudantes, atuando pedagogicamente sobre elas. Conclusão: A percepção dos estudantes é que é baixo o conhecimento sobre os alunos e suas características que o coletivo de professores possui e que esta é categoria de conhecimento base relevante para que desenvolvam aprendizagem.<hr/>RESUMEN Objetivo: Evaluar el conocimiento de buenos profesores de Enfermería, Medicina y Odontología sobre los alumnos y sus características a partir de la percepción de los estudiantes de una universidad pública del sur de Brasil. Métodos: Estudio cualitativo, exploratorio-descriptivo. Los datos fueron recogidos entre Octubre/2011 y Enero/2012, a través de entrevista con 16 estudiantes. El Análisis Temático de Contenido y el conocimiento sobre los alumnos y sus características fueron utilizados en el procesamiento de los datos. Resultados: El conocimiento se manifiesta durante el proceso de aprendizaje. Se percibe a través de una postura más acogedora, flexible y por la voluntad de observar y comprender las demandas específicas de los estudiantes, actuando pedagógicamente en ellas. Conclusión: Según los estudiantes, es reducido el conocimiento sobre los alumnos y sus características por parte de los maestros, y esta sería la categoría de conocimiento-base para desarrollar el aprendizaje.<hr/>ABSTRACT Objective: To analyze the knowledge about students and the characteristics of good professors of nursing, medicine, and dentistry in a public university in the southern region of Brazil based on the perception of students. Methods: A qualitative study with an exploratory descriptive approach. Data were collected from October 2011 to January 2012 through vignette-focused interviews conducted with 16 students. Thematic analysis of the content and the concept of knowledge about the students and their characteristics was used to process the data. Results: It was observed that the knowledge about the students and their characteristics is manifested in the relationship during the learning process. This is perceived in the adoption of a flexible, welcoming attitude and willingness to observe and understand the specific demands of students, when working with them pedagogically. Conclusion: According to the students, the professors have poor knowledge about the students and their characteristics, and this category of basic knowledge is relevant for the development of learning. <![CDATA[Avaliação da Estratégia Saúde da Família na Perspectiva dos Profissionais de Saúde]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200275&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Avaliar a qualidade da Estratégia Saúde da Família (ESF) através dos atributos da Atenção Primária na perspectiva dos profissionais de saúde e verificar associação entre esses atributos e as características sociodemográficas e profissionais da equipe. Métodos: Estudo seccional, realizado nas unidades de saúde da família do município de Serra, Espírito Santo. Para coleta de dados utilizou-se questionário denominado de Instrumento de Avaliação da Atenção Primária (PCATool). O instrumento foi aplicado a 205 profissionais atuantes nas equipes de saúde da família. Para verificar associações realizaram-se os testes Exato de Fisher e Qui-quadrado de Pearson. Resultado: As dimensões melhor avaliadas foram: a orientação familiar e a longitudinalidade. A associação entre o atributo essencial e o nível de instrução e experiência anterior na ESF foi significativa. Conclusão: Os profissionais percebem a atenção ofertada de maneira positiva, contribuindo para o fortalecimento e humanização da atenção básica.<hr/>RESUMEN Objetivo: Evaluar la calidad de la Estrategia Salud de la Familia a través de los atributos de la Atención Primaria en la perspectiva de los profesionales de la salud y verificar la asociación entre eses atributos y las características sociodemográficas y profesionales del equipo. Métodos: Estudio seccional, realizado en las unidades de salud de la familia del municipio de Serra, Espírito Santo. Para colecta de datos se utilizó 'Herramienta de Evaluación de los Cuidados Primarios'(PCATool). Fue aplicado a 205 profesionales en los equipos de salud de la familia. Para verificar asociaciones, se realizaron los testes Exacto de Fisher y Qui-quadrado de Pearson. Resultado: Las dimensiones mejor evaluadas han sido: la instrucción familiar y la longitudinalidad. La asociación entre el atributo esencial y el nivel de instrucción y experiencia anterior en la ESF fue significativa. Conclusión: Los profesionales ven la atención ofrecida de manera positiva, contribuyendo para el fortalecimiento y la humanización de la atención básica.<hr/>ABSTRACT Objective: To evaluate the quality of the Family Health Strategy (FHS) by the attributes of Primary Healthcare in the healthcare professional's perspective; and to VERIFY the association between These attributes and the socio-demographic and professional characteristics of the FHS staff. Methods: This is a cross-sectional study. For data collection, the questionnaire That Is validated in Brazil was used, called 'The Primary Care Assessment Tool' (PCATool). The instrument was applied to 205 professionals acting in Family Healthcare Teams. To VERIFY the associations, the Fisher Exact Test, the Pearson chi-square test's, and logistic regression Were used. Results: The dimensions more positively Were Evaluated: Family Instruction and Longitudinality. When Associating the essential attributes of Instruction Level and Previous Experience in the FHS was found to be significant. Conclusion: The professionals perceive the attention offered the successful, contributing positively to strengthening and humanizing basic healthcare. <![CDATA[Ações de saúde mental na Estratégia Saúde da Família: Expectativas de familiares]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200281&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Compreender as expectativas de familiares de usuários com transtorno mental da Estratégia Saúde da Família (ESF), em relação às ações de saúde mental. Métodos: Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com utilização do referencial da Sociologia fenomenológica. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com 12 familiares de duas unidades de ESF de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, em 2010. Utilizou-se a análise compreensiva para a interpretação das categorias concretas: ter apoio da equipe da ESF; e ter atenção da equipe da ESF. Resultados: Em essência, os familiares têm por expectativas ter um relacionamento social genuíno com a equipe da ESF para compartilharem suas vivências, servindo de suporte para superarem angústias, ansiedades e sentimentos de impotência frente às adversidades de conviver com uma pessoa com transtorno mental. Conclusão: A relação intersubjetiva é um aspecto relevante para o cuidado em saúde mental na ESF, necessitando de maiores investimentos da equipe.<hr/>RESUMEN Objetivo: Comprender las expectativas de familiares de usuarios con trastorno mental participantes del Programa Estrategia Salud de la Familia (ESF) con relación a las acciones de salud mental. Métodos: Investigación cualitativa, con utilización del referencial de la Sociología Fenomenológica. Fueron realizadas entrevistas semiestructuradas con 12 familiares en dos unidades de ESF de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, en 2010. Se utilizó el análisis comprensivo para la interpretación de categorías concretas: apoyo del equipo de ESF; atención del equipo de ESF. Resultados: Los familiares tienen la expectativa de tener una relación social genuina con el equipo de ESF para compartir sus vivencias y recibir soporte para superación de angustias, ansiedades y sentimientos de impotencia frente a las adversidades de convivir con una persona con trastorno mental. Conclusión: La relación intersubjetiva es un aspecto relevante para el cuidado en salud mental en ESF, necesitando de más inversión por parte del equipo.<hr/>ABSTRACT Objective: To understand the expectations of relatives of users with mental disorder participants of the Family Health Strategy (FHS), in relation to mental health actions. Methods: Qualitative research, using the context of Phenomenological Sociology. Semi-structured interviews were conducted with 12 family members of two units of FHS in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, in 2010. Comprehensive analysis was used for the interpretation of specific categories: having support from the FHS staff; and have the FHS team's attention. Results: Family members have as expectations to have a genuine social relationship with FHS team to share their experiences, serving as support to overcome troubles, anxieties and feelings of impotence in the face of adversity to live with a person with mental disorder. Conclusion: The intersubjective relationship is an important aspect for mental health care in FHS, requiring more investments from the team. <![CDATA[Análise dos atendimentos do SAMU 192: Componente móvel da rede de atenção às urgências e emergências]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200289&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Analisar os atendimentos realizados pelo SAMU 192: componente móvel da Rede de Atenção às Urgências e Emergências no Município de Botucatu/SP. Métodos: Trata-se de um estudo de campo, de série histórica, exploratório-descritivo de abordagem quantitativa, focado na análise das fichas dos atendimentos realizados pelo SAMU 192, entre agosto de 2011 e janeiro de 2012, totalizando 2635 fichas. Resultados: Houve predominância de ocorrências clínicas, sendo crise convulsiva a principal queixa (12,16%). A maioria das vítimas (96,08%) estava consciente no momento do atendimento. A região central da cidade foi a que apresentou maior demanda de atendimentos (25,83%). O principal desfecho dos atendimentos foi o encaminhamento das vítimas ao hospital (81,61%). Conclusão: O estudo mostrou a importância do SAMU 192 na Rede de Atenção às Urgências e Emergências, ressaltando o elevado número de atendimentos, as associações de várias queixas com idade, sexo e região do município referente ao atendimento.<hr/>RESUMEN Objetivo: Analizar los atendimientos realizados por el SAMU 192 de Botucatu (SP). Métodos: Investigación de campo de serie histórica. Estudio exploratorio-descriptivo de enfoque cuantitativo, basado en el análisis de los registros de los servicios prestados por el SAMU 192, entre Agosto de 2011 y Enero de 2012, a partir de 2635 formularios. Resultados: Predominancia de eventos clínicos, siendo la crisis convulsiva la queja principal (12,16%). La mayor parte de las víctimas (96,08%) estaba consciente en el momento del servicio. La región central de la ciudad ha demostrado la mayor demanda por el servicio (25,83%). El principal resultado de las consultas fue la remisión de las víctimas al hospital (81,61%). Conclusión: Se comprueba la importancia del SAMU 192 en la Red de Atención de Urgencias y Emergencias, destacando el elevado número de llamadas, las asociaciones de quejas con la edad, el sexo y la región referente al atendimiento.<hr/>ABSTRACT Objective: To analyze the services provided by SAMU 192: the mobile component of the Urgency and Emergency Care Network, in the city of Botucatu, SP, Brazil. Methods: An exploratory-descriptive field study of a time series with a quantitative approach was performed. This study focused on the analysis of care provided by SAMU 192, between August 2011 and January 2012, based on 2635 service files. Results: There was a predominance of clinical occurrences and seizure as the main complaint (12.16%). The majority of victims (96.08%) were conscious upon arrival of the SAMU 192 team. The city's central region was the one that showed the greatest demand for care (25.83%). The main outcome of occurrences was the referral of victims to a hospital (81.61%). Conclusion: The present study showed the importance of SAMU 192 in the Urgency and Emergency Care Network. A high number of occurrences and the associations between several complaints and age, sex and place of occurrence stood out in this study. <![CDATA[Rede de saúde no atendimento ao usuário de álcool, crack e outras drogas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200296&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Analisar, na perspectiva dos enfermeiros, a articulação de uma rede de saúde para o atendimento aos usuários de álcool, crack e outras drogas. Métodos: Estudo observacional, descritivo, exploratório, com abordagem quantitativa, desenvolvido em um município litorâneo do estado do Piauí, Brasil, com 56 enfermeiros por meio da aplicação de questionários. Resultados: A maioria dos enfermeiros (82,0%) afirmou que os locais de saúde onde trabalham articulam-se com outros serviços da Rede de Saúde na assistência ao usuário de álcool, crack e outras drogas, principalmente por meio do encaminhamento a um serviço de saúde mental (48,8%). A integração entre as equipes (46,3%) e a corresponsabilidade ao usuário e sua família foi considerada razoável (51,2%). A presença de dificuldades no processo de articulação foi informada pelos enfermeiros que afirmaram utilizar estratégias para superá-las. Dentre as dificuldades informadas, 40,5% estiveram relacionadas ao desrespeito ao sistema de referência e contra referência. Conclusão: Ressalta-se a necessidade da realização de debates para tratar do funcionamento e articulação em rede para atenção a esses usuários.<hr/>RESUMEN Objetivo: Analizar, según la perspectiva de los enfermeros, la articulación de la red de salud para atender a los usuarios de alcohol, crack y otras drogas. Métodos: Estudio observacional, descriptivo y exploratorio, con enfoque cuantitativo, desarrollado, en una ciudad costera en el estado de Piauí, Brasil, con 56 enfermeros a través del uso de cuestionarios. Resultados: La mayoría de los enfermeros (82,0%) dijo que los locales de salud donde trabajan son articulados con otros servicios de la Red de Salud en la asistencia a los usuarios de alcohol, crack y otras drogas, principalmente a través de la derivación a un servicio de salud mental (48,8%). La integración de los equipos (46,3%) y la corresponsabilidad al usuario y su familia se consideró razonable (51,2%). La presencia de dificultades en el proceso de integración fue informada por los enfermeros que dijeron que usan estrategias para superarlas. Entre las dificultades señaladas, 40,5% estuvieron relacionadas con la falta de respeto al sistema de referencia y contra referencia. Conclusión: Hacemos hincapié en la necesidad de debates para discutir el funcionamiento y articulación en red para la atención a estos usuarios.<hr/>ABSTRACT Objective: This study has the goal to analyze the articulation of the health network to assist users of alcohol, crack and other drugs from a nurses' perspective. Methods: This is an observational, descriptive, and exploratory study with a quantitative approach. It was conducted in the health network in a coastal city in the state of Piaui, Brazil, with 56 nurses who answered a questionnaire. Results: The majority of nurses (82.0%) reported that the place where they work is articulated with other health network services for assistance to users of alcohol, crack and other drugs. Mainly, it happens by using the referral to a mental health service (48.8%). The integration among the health staff (46.3%), and the responsibility with the user and his/her family was considered fair (51.2%). In fact, nurses who said that they use strategies to overcome this situation also informed the presence of difficulties on the integration process. Among the difficulties that were reported, 40.5% of them was related to disrespect for the reference and counter reference system. Conclusion: Thus, it is necessary to promote debates in order to discuss the functioning and coordination of the health network that assist these users. <![CDATA[Proposta de melhoria das condições de trabalho em uma unidade ambulatorial: perspectiva da enfermagem]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200303&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivos: Identificar a percepção dos trabalhadores de enfermagem sobre as condições de trabalho nas quais estão inseridos e propor medidas para minimizar os impactos negativos das mesmas sobre o processo saúde-doença desses trabalhadores. Métodos: Pesquisa qualitativa, descritiva, em uma unidade ambulatorial, na cidade do Rio de Janeiro, Brasil, com quarenta trabalhadores de enfermagem, através de entrevista semiestruturada, interpretados à luz da análise de conteúdo. Resultados: Os participantes elaboraram sugestões centrando-se na modernização da estrutura física, na substituição do mobiliário dos postos de trabalho e na divisão equitativa das atividades laborais. Conclusão: Destacam-se a necessidade e a importância da implantação de um Núcleo da Saúde do Trabalhador, a fim de implementar ações que neutralizem os riscos ocupacionais e promovam saúde e segurança aos trabalhadores. Implicações para a prática: Salienta-se a importância da prevenção dos riscos ocupacionais na prática do trabalhador de enfermagem, a fim de diminuir as doenças no e pelo trabalho.<hr/>RESUMEN Objetivos: Identificar la percepción de profesionales de enfermería sobre sus condiciones de trabajo y proponer medidas para minimizar los impactos negativos de estas percepciones sobre el proceso salud-enfermedad de estos trabajadores. Métodos: Estudio cualitativo, descriptivo, realizado en una unidad ambulatoria en el municipio de Rio de Janeiro - Brasil, con 40 trabajadores. Los datos fueron obtenidos a través de entrevistas semiestructuradas e interpretados a la luz del Análisis de Contenido. Resultados: Los participantes elaboraron sugerencias centrándose en la modernización de la estructura física, sustitución del mobiliario y división equitativa de las tareas. Conclusión: Es necesario e importante implementar un Núcleo de Salud del Trabajador, que efectúe acciones que neutralicen los riesgos ocupacionales, garantizando salud y seguridad. Implicaciones para la práctica: Se resalta la importancia de la prevención de los riesgos ocupacionales en la práctica del profesional de enfermería, con el fin de reducir las incidencias de enfermedad en/para el trabajo.<hr/>ABSTRACT Objectives: To identify nursing staff's perceptions of working conditions and to propose measures to minimise related adverse impacts on their health and disease processes. Methods: A qualitative, descriptive study of 40 nurses working at an outpatient clinic in Rio de Janeiro City, Brazil, through semi-structured interviews interpreted in the light of content analysis. Results: Participants prepared suggestions focussed on modernising physical infrastructure, replacing workstation furniture and dividing job activities equitably. Conclusion: There is considerable need to set up a Workers Health Centre, through which to implement measures to counter occupational risks and promote workers' health and safety. Practical implications: This highlights the importance of preventing occupational hazards in nursing work in order to reduce work-related diseases. <![CDATA[Mulheres usuárias de crack: Conhecendo suas histórias de vida]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200310&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Conhecer o significado e as repercussões do uso de crack por mulheres, a partir de suas histórias de vida. Métodos: Estudo qualitativo, tipo História de Vida, desenvolvido em uma Unidade de Internação Psiquiátrica de um hospital em Porto Alegre, Rio Grande do Sul, de maio a agosto de 2012, utilizando-se o referencial de Daniel Bertaux como suporte metodológico. Realizaram-se seis entrevistas, com mulheres usuárias de crack. Resultados: O conhecimento do contexto social do uso de crack por mulheres evidencia um universo de significados, em que há uma complexidade quanto ao fenômeno que vai além de entendimentos simplificados e ideias pré-concebidas. Além disso, os depoimentos das mulheres descortinaram realidades sofridas, permeadas por violência, desestrutura familiar, dependência química. Conclusões: Esta investigação pode contribuir para a execução de ações em saúde mental pautadas nas necessidades da usuária de crack, permitindo um cuidado voltado para o social, transformador de realidades.<hr/>RESUMEN Objetivo: Conocer el significado y los efectos del uso de crack por mujeres, a partir de sus historias de vida. Métodos: Estudio cualitativo, del tipo Historia de Vida, desarrollado entre Mayo y Agosto de 2012 en una Unidad de Internación Psiquiátrica de un hospital de Porto Alegre (RS), utilizando el referencial de Daniel Bertaux como soporte metodológico. Fueron realizadas entrevistas con seis mujeres. Resultados: El conocimiento del contexto social en el consumo de crack por mujeres revela un universo de sentidos donde hay una complejidad cuanto al fenómeno que va más allá de interpretaciones simplificadas e ideas preconcebidas. Además, los testimonios descortinaran realidades permeadas por la violencia, desorden familiar y dependencia química. Conclusión: Esta investigación puede contribuir para la implementación de acciones en salud mental, reglamentadas por las necesidades de las usuarias de crack, permitiendo una atención direccionada al social, herramienta de transformación de la realidad.<hr/>ABSTRACT Objective: To know the meaning and the implications of the use of crack by women, from their life stories. Methods: Qualitative study, like Life Story, developed in a Psychiatric Unit of a hospital in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, from May to August of 2012, using the referential of Daniel Bertaux as methodological support. Six interviews were held with women users of crack. Results: Knowledge of the social context of crack consume by women shows a universe of meanings, in which there is a complexity about the phenomenon that goes beyond simplified understandings and preconceived ideas. In addition, the testimony of women unveils suffered realities, permeated by violence, family dysfunction and chemical addiction. Conclusion: This research may contribute to the implementation of actions in mental health, based on the needs of the users of crack, allowing a care focused on the social, a tool of transformation of realities. <![CDATA[O custo da cura: vivências de conforto e desconforto de mulheres submetidas à braquiterapia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200317&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Descrever as vivências de conforto e desconforto de mulheres que se submeteram à braquiterapia para tratamento de câncer do colo uterino. Métodos: Estudo qualitativo, desenvolvido em 2013, embasado na Teoria do Conforto de Kolcaba e realizado por meio de entrevistas semiestruturadas com oito mulheres que concluíram o tratamento há, no mínimo, seis meses. Resultados: Sobressaíram os seguintes desconfortos: dor do procedimento e dos efeitos pós-tratamento, no contexto físico; medo do desconhecido e do sofrimento, falta de acompanhante, estresse por sentir-se constrangida durante o tratamento, baixa autoestima e trauma psicológico pós-terapia, no contexto psicoespiritual. As medidas de conforto consistiram no diálogo com o profissional, administração de medicações e uso da fé e espiritualidade. Conclusão: Os resultados oferecem subsídios para a prática de profissionais de saúde em relação aos confortos e desconfortos que merecem ser alvo de intervenções na assistência à mulher com câncer.<hr/>RESUMEN Objetivo: Describir la experiencia de comodidad e incomodidad en mujeres que se sometieron a la braquiterapia para tratar el cáncer de cuello uterino. Métodos: Estudio cualitativo realizado en 2013, basado en la teoría de comodidade de Kolcaba y realizado con ocho mujeres que completaron el tratamiento hace por lo menos seis meses. Resultados: Se destacan las incomodidades: dolor del procedimiento y de los efectos después del tratamiento, en el contexto físico; miedo a lo desconocido y al sufrimiento, el estrés por sentirse avergonzada durante el tratamento y baja autoestima y trauma psicológico después de la terapia, en el contexto psicoespiritual. Las medidas para sentirse confortables consistieron en el diálogo com el profesional, administración de medicamentos y el uso de la fe y la espiritualidad. Conclusiones: Los resultados proporcionan subsídios para la práctica de los profesionales de la salud relacionada con las comodidades e incomodidades que merecen intervenciones en la atención de las mujeres con cáncer.<hr/>ABSTRACT Objective: To describe the experiences of comfort and discomfort in women who underwent brachytherapy for the treatment of cervical cancer. Methods: Qualitative study carried out in 2013, based on Kolcaba comfort theory and conducted through semi-structured interviews with eight women who have completed treatment, at least, six months ago. Results: The following discomforts stood out: pain in the procedure and in the post-treatment effects, in the physical context; fear of the unknown and suffering; lack of a companion; stress due to embarrassment during treatment; low self-esteem; and post-therapy psychological trauma, in the psycho-spiritual context. Comfort measures consisted in dialogue with the professional, medication management and use of faith and spirituality. Conclusion: The results provide support for the practice of health professionals in relation to comfort and discomfort that deserve to be the target of intervention in terms of the assistance to women with cancer. <![CDATA[Práticas na assistência ao parto em maternidades com inserção de enfermeiras obstétricas, em Belo Horizonte, Minas Gerais]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200324&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Discutir práticas na assistência ao parto em instituições de saúde, onde atuam conjuntamente médicos e enfermeiras obstétricas. Métodos: Estudo transversal que teve como fonte de dados a pesquisa Nascer em Belo Horizonte: um inquérito sobre parto e nascimento, realizada entre 2011 e 2013. A amostra foi de 230 e 238 puérperas para práticas no trabalho de parto e parto, respectivamente. A análise deu-se mediante frequências absoluta e relativa. Resultados: Práticas úteis: dieta oral (54,6%), livre movimentação (96%), métodos não farmacológicos para dor (74,2%), acompanhante (95,4%), partograma (77,4%); práticas prejudiciais: enema (0), tricotomia (0), posição deitada (66,8%), Kristeller (9,3%); práticas usadas inapropriadamente: amniotomia (67,1%), ocitocina (41,7%), analgesia (14%), episiotomia (8,4%). Conclusão: Mesmo em instituições que se empenham na mudança do modelo de atenção obstétrica, identificaram-se práticas que reproduzem o modelo tecnocrático. A transformação do modelo de assistência permanece um desafio que requer esforços conjuntos de gestores e profissionais de saúde.<hr/>RESUMEN Objetivo: Discutir prácticas de atención al parto en instituciones de salud donde médicos y enfermeras obstetras trabajan conjuntamente. Métodos: Estudio transversal cuya fuente de datos fue la investigación Nacer en Belo Horizonte: un estudio de parto y nacimiento, realizada entre 2011 y 2013. Se estudiaron 230 y 238 mujeres para prácticas en el trabajo de parto y parto, respectivamente. El análisis estuvo a cargo de frecuencias absolutas y relativas. Resultados: Prácticas útiles: dieta oral (54,6%); libre circulación (96%); métodos no farmacológicos para el dolor (74,2%); acompañante (95,4%); partograma (77,4%). Prácticas perjudiciales: enema (0); tricotomía (0); acostado (66,8%); Kristeller (9,3%). Prácticas inadecuadas: amniotomía (67,1%); oxitocina (41,7%); analgesia (14%); episiotomía (8,4%). Conclusión: Mismo en las instituciones que se esmeran por cambiar el modelo de atención obstétrica, se identificaron prácticas que reproducen el modelo tecnocrático. La transformación de ese modelo permanece un desafío que requiere esfuerzos conjuntos entre gerentes y profesionales de salud.<hr/>ABSTRACT Objective: To discuss practices in childbirth care in health institutions where doctors and obstetric nurses act together. Methods: Cross-sectional study, which had as data source the survey Born in Belo Horizonte: a survey about delivery and birth, conducted between 2011 and 2013. The sample consisted of 230 and 238 mothers for practices in childbirth labor and delivery, respectively. The analysis was given by absolute and relative frequencies. Results: Useful practices: oral diet (54.6%); freedom of movement (96%); non-pharmacological methods of pain relief (74.2%); companion (95.4%); partogram (77.4%). Harmful practices: enema (0); trichotomy (0); lying position (66.8%); Kristeller (9.3%). Practices used inappropriately: amniotomy (67.1%); oxytocin (41.7%); analgesia (14%), episiotomy (8.4%). Conclusion: Even in institutions engaged in changing the model of obstetric care, it was identified practices that reproduce the technocratic model. The transition of the model of obstetric care remains a challenge, which requires efforts from managers and health professionals. <![CDATA[Validação da versão brasileira do <em>Gaudenz-Fragebogen</em>: utilizado para o diagnóstico diferencial da incontinência urinária feminina]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200332&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Validar a versão brasileira do Gaudenz-Fragebogen, utilizado no diagnóstico diferencial da incontinência urinária feminina de esforço e de urgência. Métodos: A confiabilidade foi conferida por meio da aplicação do teste-reteste em 60 mulheres. Para a avaliação da validade de critério concorrente os diagnósticos, baseados nos escores do questionário adaptado, foram comparados com o estudo urodinâmico (padrão-ouro), em 116 mulheres com incontinência urinária. Resultados: O questionário demonstrou ser confiável e apresentou estabilidade. A sensibilidade e especificidade para o diagnóstico da incontinência urinária de esforço foram 9,0% e 96,7%, e para a de urgência de 44,7% e 70%, respectivamente. Conclusão: O questionário é confiável e estável, e pode ser indicado para compor as fases que antecedem o diagnóstico final. Entretanto, não é recomendável a sua utilização como único recurso para determinar o diagnóstico diferencial da incontinência urinária feminina.<hr/>RESUMEN Objetivo: Validar la versión brasileña del Gaudenz-Fragebogen, utilizado en el diagnóstico diferencial de incontinencia urinaria femenina de esfuerzo y urgencia. Métodos: La fiabilidad fue validada a través de la aplicación de teste-reteste en 60 mujeres. Para la evaluación del criterio de validez concurrente, los diagnósticos basados en puntajes del cuestionario adaptado, fueron comparados con el estudio urodinámico (patrón oro) en 116 mujeres con incontinencia urinaria. Resultados: El cuestionario demostró ser confiable y presentó estabilidad. La sensibilidad y especificidad para el diagnóstico de incontinencia urinaria de esfuerzo fueron 9,0% y 96,7%, y para la incontinencia urinaria de urgencia fueron 44,7% y 70%, respectivamente. Conclusión: El cuestionario es fiable y estable, y es adecuado para ser incluido en las fases que preceden diagnóstico final. Sin embargo, su uso no se recomienda como un único recurso para determinar el diagnóstico diferencial de la incontinencia urinaria femenina.<hr/>ABSTRACT Objective: To validate the Brazilian version of the Gaudenz-Fragebogen questionnaire, used in the differential diagnosis of female stress and urge urinary incontinence. Methods: Reliability was validated through the application of test-retest in 60 women. For the evaluation of the concurrent validity criterion, the diagnoses-based on the questionnaire's adapted scores-were compared to the urodynamic study (gold standard) in 116 women with urinary incontinence. Results: The questionnaire was found to be reliable and showed stability. The sensitivity and specificity for the diagnosis of stress urinary incontinence were 9.0% and 96.7%, and for urge urinary incontinence, 44.7% and 70% respectively. Conclusion: The questionnaire is reliable and stable, and it is suitable to be included in the phases that precede the final diagnosis. However, its use is not recommended as a single resource to determine the differential diagnosis of female urinary incontinence. <![CDATA[Sensibilizando a criança com diabetes para o cuidado de si: Contribuição à prática educativa]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200337&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Analisar a aplicabilidade da dinâmica Corpo Saber na sensibilização da criança para o cuidado de si por meio de suas experiências. Métodos: Estudo descritivo e analítico desenvolvido em maio e junho de 2013, com seis crianças diabéticas em idade escolar, atendidas no ambulatório de um hospital de referência em Fortaleza/CE. Resultados: A dinâmica promoveu um ambiente de descontração favorável à expressão de sentimentos e demonstração dos cuidados básicos ao conviver com o diabetes. A sensibilização foi permeada de reflexões sobre o início da doença e o momento atual vivido. Assim, compartilharam com os pares as necessidades de cuidados e aprendizagens no controle metabólico. Conclusão: A aplicação da dinâmica Corpo Saber favoreceu o desenvolvimento de atividades educativas com a participação das crianças em momentos de aprendizagem sobre o cuidado de si.<hr/>RESUMEN Objetivo: Analizar la aplicabilidad de la dinámica Cuerpo Saber en la sensibilización del niño para el cuidado de sí mediante sus experiencias. Métodos: Estudio descriptivo y analítico desarrollado en mayor y junio del 2013, con seis niños diabéticos en edad escolar, atendidas en el ambulatorio de un hospital de referencia en Fortaleza-CE. Resultados: La dinámica promovió un ambiente de relajamiento favorable a la expresión de sentimientos y demostración de los cuidados básicos al convivir con la diabetes. La sensibilización fue permeada de reflexiones sobre el inicio de la enfermedad y el momento actual vivido. Así, compartieron con las parejas las necesidades de cuidados y aprendizajes en el control metabólico. Conclusión: La aplicación de la dinámica Cuerpo Saber favoreció el desarrollo de actividades educativas con la participación de los niños en momentos de aprendizaje sobre el cuidado de sí.<hr/>ABSTRACT Objective: To analyze the applicability of Body Knowledge dynamics in sensitizing children, through the expression of their experiences, to the practice of self-care. Methods: This descriptive and analytical study was conducted in May and June 2013 with six diabetic school-aged children attending the outpatient clinic of a referral hospital in Fortaleza, CE, Brazil. Results: The dynamics promoted a relaxed environment conducive to the expression of feelings and the reporting of basic care provided for diabetes. Sensitization was permeated with reflections upon the onset of the disease and current time. Thus, the children shared with their peers the need for care actions and learning concerning metabolic control. Conclusion: The application of Body Knowledge dynamics favored the development of educational activities with the participation of children, which promoted learning regarding self-care. <![CDATA[Sobrecarga dos cuidadores de crianças ou adolescentes que sofrem transtorno mental no município de Maringá - Paraná]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200344&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Identificar a sobrecarga do cuidador de criança ou adolescente com transtorno mental. Métodos: Estudo transversal, descritivo, exploratório, quantitativo, realizado com 82 cuidadores/familiares de crianças e adolescentes atendidos no Centro de Atenção Psicossocial infantil do município de Maringá, Paraná, Brasil. A coleta foi de dezembro de 2012 a julho de 2013, utilizando-se a Escala de Sobrecarga dos Familiares de Pacientes Psiquiátricos e um questionário sócio-demográfico. Resultados: Identificou-se sobrecarga objetiva elevada quanto à assistência em atividades da vida cotidiana, como supervisão na tomada de medicamentos, e sobrecarga subjetiva alta decorrente do convívio com comportamentos problemáticos. Conclusão: Nesse contexto é imprescindível vincular a família nas ações de cuidado prestadas nos serviços de saúde, sendo necessário que os profissionais atuem potencializando pontos positivos da convivência da família com essas crianças e adolescentes, sanando dúvidas e sendo o suporte da família para as dificuldades que surgem no convívio.<hr/>RESUMEN Objetivo: Identificar la sobrecarga del cuidador de niños o adolescentes con trastorno mental. Métodos: Estudio transversal, descriptivo, exploratorio, cuantitativo, realizado con 82 cuidadores/familiares de niños y adolescentes atendidos en el Centro de Atención Psicosocial infantil del municipio de Maringá, Paraná, Brasil. La recolección de datos fue hecha de diciembre de 2012 a julio de 2013, utilizándose la Escala de Sobrecarga de los Familiares de Pacientes Psiquiátricos y un cuestionario sociodemográfico. Resultados: Se identificó sobrecarga objetiva elevada en cuanto a la asistencia en actividades de la vida cotidiana, como supervisión en la toma de medicamentos; y sobrecarga subjetiva alta debido a la convivencia con comportamientos problemáticos. Conclusión: En este contexto es imprescindible vincular a la familia en las acciones de cuidado prestadas en los servicios de salud, siendo necesario que los profesionales actúen potencializando puntos positivos de la convivencia de la familia con estos niños y adolescentes.<hr/>ABSTRACT Objective: To identify the burden of caregivers of children and adolescents suffering from mental disorder. Methods: This is a cross-sectional, descriptive, exploratory, and quantitative study, conducted with 82 caregivers/family members of children and adolescents treated at the Children Psychosocial Care Center in the city of Maringa, Parana, Brazil. Data collection was conducted from December 2012 to July 2013, and used the Overload Scale for Family Members of Psychiatric Patients, as well as a socio-demographic questionnaire were used. Results: A high objective overload related to assistance in daily activities such as supervision over the administration of drugs, and high subjective overload resulting from contact with problematic behaviors. Conclusion: In this context it is essential to link the family in care actions provided in health services, requiring that professionals act aiming to enhance the strengths of the family that lives with these children and adolescents, solving doubts and being supportive to the family in terms of the difficulties that arise in the interaction. <![CDATA[Mudanças de comportamento em idosos com Doença de Alzheimer e sobrecarga para o cuidador]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200352&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Identificar principais mudanças comportamentais em idosos com Doença de Alzheimer e distinções na sobrecarga imposta ao cuidador. Métodos: Pesquisa guiada pela Teoria Fundamentada nos Dados utilizando entrevista semiestruturada como a principal técnica de coleta dos dados, junto a vinte e cinco cuidadores de idosos com Doença de Alzheimer. Resultados: Segurança comprometida por contato com fogo, fugas e saídas desacompanhadas foi destacada por 80% dos cuidadores. Metade dos idosos sob os cuidados dos participantes requeriam supervisão e proteção constantes. Conclusão: Mudanças comportamentais em idosos com Doença de Alzheimer tem impacto emocional e resultam em situações estressantes, comprometendo a qualidade de vida dos cuidadores. Segurança comprometida significou sobrecarga de funções, sofrimento e medo para os cuidadores participantes. Dentre as implicações para as enfermeiras está demanda por parceria direcionada ao planejamento de cuidado protetor, para manejar mudanças comportamentais.<hr/>RESUMEN Objetivo: Identificar principales cambios en comportamiento de personas mayores con Enfermedad de Alzheimer y distinciones en la carga de los cuidadores. Método: El processo de investigación se guió por la Teoría Fundamentada en los Datos usando estrevistas semiestructuradas como la principal técnica de colección de datos, com veinte cinco cuidadores de personas mayores con Enfermedad de Alzheimer. Resultados: Comprometimento de la seguridade, debido a contacto con fuego y salir solo, fue reportado por 80% de los cuidadores. Metade de las personas mayores recibiendo atención prestada por los participantes requiere constante supervisión y protección. Conclusión: Cambios en comportamiento de personas con Enfermedad de Alzheimer impactam emociones, provocam situaciones de estrés y comprometem la calidad de vida de los cuidadores. Riesgos para la seguridad se tradujo en la sobrecarga de funciones, sufrimiento y temor de los cuidadores participantes. Entre implicaciones para las enfermeras esta la demanda de uma asociación orientada a la planificación de uma de una atención protectora, con el objetivo de manejar cambios en el comportamiento.<hr/>ABSTRACT Objective: Identify key behavior changes in elderly with Alzheimer´s Disease, and distinctions on the burden of care imposed on the caregiver. Method: Research process was guided by Grounded Theory using semi structured interviews as primary technique for data collection with twenty five caregivers of elderly with Alzheimer´s Disease. Results: Compromised safety due to contact with fire and wandering behavior, was reported by 80% of the caregivers. Half of the elderly receiving care provided by the participants required constant supervision and protection. Conclusion: Behavioral changes of elderly with Alzheimer´s Disease have emotional impact, result in stressful situations, and affect caregivers´ quality of life. Compromised safety resulted in overload of functions, suffering and fear to participant caregivers. Among the implications to nurses is the demand for partnership geared towards protective care planning, aimed at managing behavior changes. <![CDATA[Diagnóstico de enfermagem risco de aspiração em pacientes críticos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200357&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Analisar o diagnóstico de enfermagem: risco de aspiração e a relação com seus fatores de risco no paciente internado na unidade de terapia intensiva. Métodos: Estudo transversal, realizado na unidade de terapia intensiva adulto de um hospital universitário no Nordeste do Brasil, com uma amostra de 86 pacientes. Os dados foram coletados mediante utilização de formulário de entrevista e exame físico, nos meses de outubro de 2013 a maio de 2014. Resultados: O diagnóstico esteve presente em 43 pacientes (50%). Foram identificados 17 fatores de risco, relacionados principalmente a deglutição, nutrição enteral, motilidade gastrintestinal, esvaziamento gástrico, padrão neurológico, interfaces de ventilação, eventos secundários ao tratamento e procedimentos cirúrgicos. Conclusão: O diagnóstico risco de aspiração e seus fatores de risco estão presentes nos pacientes críticos, tornando-se fundamental o planejamento dos cuidados neste contexto.<hr/>RESUMEN Objetivo: Analizar el diagnóstico de enfermería: riesgo de la aspiración y la relación con factores de riesgo en pacientes de una unidad de cuidados intensivos. Métodos: Estudio transversal realizado en una unidad de cuidados intensivos adultos en un hospital universitario del Noreste de Brasil con 86 pacientes. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas y examen físico, entre Octubre de 2013 y Mayo de 2014. Resultados: El diagnóstico estuvo presente en 43 pacientes (50%). Se identificaron 17 factores de riesgo, relacionados principalmente con la deglución, nutrición enteral, motilidad gastrointestinal, vaciamiento gástrico, patrón neurológico, interfaces de ventilación, eventos secundarios relacionados con el tratamiento y procedimientos quirúrgicos. Conclusión: El diagnóstico de riesgo de aspiración y sus factores de riesgo están presentes en los pacientes críticos, haciendo fundamental el direccionamiento del cuidado en ese contexto.<hr/>ABSTRACT Objective: To analyze the nursing diagnosis of risk of aspiration and the relationship with its risk factors in the patient hospitalized in the intensive care unit. Methods: A transversal study undertaken in the adult intensive care unit of a teaching hospital in the Northeast of Brazil, with a sample of 86 patients. The data were collected through the use of an interview questionnaire and physical examination in October 2013 - May 2014. Results: The diagnosis was present in 43 patients (50%). A total of 17 risk factors was identified: related mainly to swallowing, enteral nutrition, gastrointestinal motility, gastric emptying, neurological standard, ventilation interfaces, events which were secondary to the treatment, and surgical procedures. Conclusion: The diagnosis of risk of aspiration and its risk factors are present in the critical patients, making the planning of care in this context fundamental. <![CDATA[Aplicação de medidas de prevenção para úlceras por pressão pela equipe de enfermagem antes e após uma campanha educativa]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200363&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Avaliar a efetividade de uma campanha para prevenção de úlcera por pressão em um hospital de ensino de Curitiba. Métodos: Pesquisa exploratório-descritiva com abordagem quantitativa. Consistiu na avaliação de medidas preventivas aplicadas aos pacientes dos centros de terapia intensiva e semi-intensiva, por meio de avaliação leito a leito com checklist contendo as medidas recomendadas. Resultados: O aumento no percentual de adesão foi estatisticamente significativo para reposicionamento, angulação de lateralização e elevação de cabeceira e elevação de calcâneos. O setor que apresentou melhores índices de adesão foi o que teve a equipe mais envolvida nas discussões durante as atividades de capacitação. Conclusão: Houve efetividade da campanha para os itens melhor discutidos na capacitação. A efetividade deste tipo de abordagem é dependente da participação ativa da equipe na discussão de medidas a serem aplicadas e de recursos disponíveis. Faz-se necessária uma abordagem contínua e sistemática.<hr/>RESUMEN Objetivo: Evaluar la efectividad de una campaña para prevención de úlceras por presión en un hospital universitario de Curitiba. Métodos: Estudio exploratorio, descriptivo, con enfoque cuantitativo. Se consistió a partir de la evaluación de medidas preventivas aplicadas a pacientes en unidades de cuidados intensivos y semiintensivos, a través de la evaluación cama por cama, con verificación de las medidas recomendadas. Resultados: El aumento del porcentual de adhesión fue estadísticamente significativo para el reposicionamiento, angulación de lateralización y elevación de la cabeza y los calcáneos. El sector que ha demostrado las mejores tasas de adhesión era el que tenía un equipo más involucrado en las discusiones durante las actividades de capacitación. Conclusión: Hubo efectividad de la campaña para los temas mejor abordados. La efectividad de este enfoque depende de la participación activa del personal en la discusión de medidas aplicadas y recursos disponibles. Se necesita un enfoque continuo y sistemático.<hr/>ABSTRACT Objective: To evaluate the effectiveness of a campaign to promote the pressure ulcer prevention in a teaching hospital in Curitiba. Methods: This is an exploratory and descriptive research using a quantitative approach, aimed at evaluating preventive measures applied to patients in intensive and semi-intensive care units, by means of the bed-to-bed evaluation with a check list containing the recommended measures. Results: The increase in the adhesion percentage was statistically significant for repositioning, lateralization angle and elevation of the head and calcaneus elevation. The sector that showed better adherence rates was the one whose team was more involved in discussions during the training activities. Conclusion: There was effectiveness of the campaign for the better discussed items in the training. The effectiveness of this approach is dependent on the active staff participation in the discussion of measures to be applied and available resources. A continuous and systematic approach is needed. <![CDATA[Antissepsia cirúrgica e utilização de luvas cirúrgicas como potenciais fatores de risco para contaminação transoperatória]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200370&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Objetivou-se investigar a prática da antissepsia cirúrgica das mãos e a integridade das luvas estéreis após seu uso pela equipe cirúrgica de um hospital universitário de Belo Horizonte. Métodos: Realizou-se um estudo transversal envolvendo o serviço de ginecologia, em abril de 2013. Os dados foram coletados por meio da observação da prática da antissepsia cirúrgica das mãos e teste para avaliação de perfuração das luvas após seu uso. Foi realizada uma análise estatística descritiva. Resultados: Somente 16% dos cirurgiões cumpriram com a técnica e tempo recomendados para a prática antissepsia cirúrgica das mãos. Para as luvas registrou-se 11,1% de perfurações e 31,8% foram percebidas. Conclusão: Evidenciou-se no presente trabalho que falhas nesses procedimentos ocorrem rotineiramente, sendo capazes de interferir na segurança do paciente e do profissional, incitando a reflexão acerca da temática em diferentes instituições de saúde.<hr/>RESUMEN Objetivo: Investigar la práctica de la antisepsia quirúrgica de las manos y la integridad de los guantes estériles después de su utilización por el equipo quirúrgico de un hospital universitario de Belo Horizonte. Métodos: Estudio transversal realizado con el servicio de ginecología en abril de 2013. Los datos fueron recolectados mediante la observación de la práctica de la antisepsia quirúrgica de las manos y pruebas para la evaluación de perforación de los guantes después del uso. Se realizó un análisis estadístico descriptivo. Resultados: Sólo 16% de los cirujanos han cumplido con la técnica y el tiempo recomendados para la antisepsia quirúrgica de las manos. Para los guantes, el 11,1% tuvieron perforaciones y el 31,8% fueron percibidos. Conclusión: Las fallas en estos procedimientos se producen rutinariamente, pudiendo interferir en la seguridad del paciente y del profesional, culminando en la reflexión acerca del tema en diferentes instituciones de salud.<hr/>ABSTRACT Objective: This study aimed to investigate the practice of surgical hand antisepsis and integrity of sterile gloves after use by the surgical team in a teaching hospital in the city of Belo Horizonte, Southeastern Brazil. Methods: A cross-sectional study was conducted involving the gynecology service in April 2013. Data were collected through observation of surgical hand antisepsis and test to evaluate surgical glove perforation after use. A descriptive statistical analysis was performed. Results: Only 16% of surgeons accomplished the technique and time recommended for the practice of surgical hand antisepsis. Regarding gloves, there were 11.1% of perforations, 31.8% of which were noticed. Conclusions: The results presented reveal that failures in these procedures occur routinely, being able to interfere with patients and healthcare workers' safety, prompting reflection on the theme in different health institutions. <![CDATA[Dificuldades e facilidades da família para cuidar a criança com HIV/Aids]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200378&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Conhecer as dificuldades e facilidades da família para cuidar a criança com o vírus da imunodeficiência humana. Métodos: Realizou-se uma pesquisa descritiva com abordagem qualitativa, em hospital no sul do Brasil, no segundo semestre de 2014. Participaram quinze familiares. Os dados foram coletados por entrevistas semiestruturadas e submetidos à análise de conteúdo. Resultados: Constatou-se como dificuldades da família para o cuidado à criança o sigilo do diagnóstico para a mesma, administração dos antirretrovirais, financeiras, hospitalizações, preconceitos e morte da mãe. Quanto às facilidades referiram o fato da criança aceitar o diagnóstico, obtenção de benefício, apoio da família, vizinhos e amigos. Conclusão: Espera-se sensibilizar aos profissionais da saúde/enfermagem que cuidam de crianças nessa condição para um novo olhar para seu familiar cuidador, garantindo-lhe acesso aos serviços de saúde e informações que os habilitem para o cuidado à criança.<hr/>RESUMEN Objetivo: Conocer las dificultades y facilidades de la familia para cuidar el niño con el virus de la inmunodeficiencia humana. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo de naturaleza cualitativa, en hospital en el sur del Brasil, en el segundo semestre de 2014. Participaron quince familiares. Los datos fueron recolectados por entrevistas semiestructuradas y sometidos a análisis de contenido. Resultados: Se encontró como dificultades de la familia para el cuidado la confidencialidad del diagnóstico del niño para ello, administración de los antirretrovirales, financiera, hospitalizaciones, prejuicios y muerte de la madre. Cuanto a las facilidades referiran el niño aceptar el diagnóstico, la obtención de beneficio, apoyo familiar, vecinos y amigos. Conclusión: Se espera sensibilizar a los profesionales de salud/enfermería para una mirada al familiar cuidador, garantizándoles el acceso a los servicios de salud e informaciones que permitan cuidar al niño.<hr/>ABSTRACT Objective: Study aimed to know the difficulties and facilities of family to care the children with acquired immunodeficiency virus. Methods: We conducted a descriptive study of qualitative approach, in hospital in southern Brazil, in the second half of 2014. Participants fifteen family caregivers. Data were collected through semistructured interviews and submitted to content analysis. Results: It found as difficulties of family for the care of children the secrecy of the child's diagnosis, administration of antiretrovirals, financial, hospitalizations, prejudice and the child's mother's death. As facilities mentioned the fact of child accept the diagnosis, obtaining benefits, support of family, neighbors and friends. Conclusion: It is expected sensitize the health/nursing professionals that care of children at this condition for a new look for their family caregivers, in order to guarantee him access to health services and information that enable to care for the child. <![CDATA[Ensino inovador de enfermagem a partir da perspectiva das epistemologias do Sul]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200384&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Refletir acerca do ensino inovador da enfermagem a partir do referencial das epistemologias do Sul, de Boaventura de Souza Santos. Métodos: Trata-se de um ensaio teórico. Foi utilizado o referencial das epistemologias do Sul segundo Boaventura de Souza Santos, com destaque para os conceitos: descolonização do saber; pensamento pós-abissal; e ecologia dos saberes. Resultados: A proposta de refletir acerca do ensino inovador da enfermagem sob a perspectiva das epistemologias do Sul traduz-se no entendimento de que a abordagem de Boaventura pode subsidiar a efetivação do processo de ensinar-aprender que tem por base o reconhecimento da pluralidade de conhecimentos em interações sustentáveis e dinâmicas entre eles sem comprometer a autonomia de todos. Conclusão: Realçou-se a essencialidade de se compreender que as tecnologias para o ensino devem integrar um processo pedagógico mais amplo, resultante de reflexões teóricas e de competências dialógicas do enfermeiro enquanto educador.<hr/>RESUMEN Objetivo: Reflexionar sobre la enseñanza innovadora de enfermería desde el marco de las epistemologías del Sur, de Boaventura de Souza Santos. Métodos: Se trata de ensayo teórico. Se utilizó el marco de la epistemología del Sur por Boaventura, destacando los conceptos: la descolonización del conocimiento; el pensamiento postabismal; y la ecología del conocimiento. Resultados: La propuesta de reflexionar sobre la enseñanza innovadora de enfermería desde la perspectiva de las epistemologías del Sur se refleja en el entendimiento de que el enfoque de Boaventura puede apoyar la realización del proceso de enseñanza-aprendizaje que se basa en el reconocimiento de la pluralidad de conocimientos y interacciones sostenibles y dinámicas entre ellos sin comprometer la autonomía de todos. Conclusión: Se destacó que se debe entender que las tecnologías para la enseñanza deberían integrar un proceso educativo más amplio que resulta de las reflexiones teóricas y habilidades dialógicas del enfermero como educador.<hr/>ABSTRACT Objective: To reflect upon innovative nursing education based on the epistemology perspectives of the South of Boaventura de Souza Santos. Methods: This is a theoretical essay. We used the Southern epistemology by Boaventura de Souza Santos as a reference, highlighting the concepts of decolonization of knowledge, post-abyssal thinking, and ecology of knowledge. Results: The proposal to reflect on innovative nursing education from the perspective of Southern epistemologies is reflected in the understanding that de Souza Santos' approach can support the realization of the teaching-learning process, which is based on the recognition of the plurality of knowledge in sustainable interactions and the dynamics between them without compromising the autonomy of all. Conclusion: There is an emphasis on the fact that it is essential to understand that the technologies for teaching need to integrate a broader educational process resulting from the theoretical reflections and dialogical skills of the nurse as an educator. <![CDATA[ERRATA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200390&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Objetivo: Refletir acerca do ensino inovador da enfermagem a partir do referencial das epistemologias do Sul, de Boaventura de Souza Santos. Métodos: Trata-se de um ensaio teórico. Foi utilizado o referencial das epistemologias do Sul segundo Boaventura de Souza Santos, com destaque para os conceitos: descolonização do saber; pensamento pós-abissal; e ecologia dos saberes. Resultados: A proposta de refletir acerca do ensino inovador da enfermagem sob a perspectiva das epistemologias do Sul traduz-se no entendimento de que a abordagem de Boaventura pode subsidiar a efetivação do processo de ensinar-aprender que tem por base o reconhecimento da pluralidade de conhecimentos em interações sustentáveis e dinâmicas entre eles sem comprometer a autonomia de todos. Conclusão: Realçou-se a essencialidade de se compreender que as tecnologias para o ensino devem integrar um processo pedagógico mais amplo, resultante de reflexões teóricas e de competências dialógicas do enfermeiro enquanto educador.<hr/>RESUMEN Objetivo: Reflexionar sobre la enseñanza innovadora de enfermería desde el marco de las epistemologías del Sur, de Boaventura de Souza Santos. Métodos: Se trata de ensayo teórico. Se utilizó el marco de la epistemología del Sur por Boaventura, destacando los conceptos: la descolonización del conocimiento; el pensamiento postabismal; y la ecología del conocimiento. Resultados: La propuesta de reflexionar sobre la enseñanza innovadora de enfermería desde la perspectiva de las epistemologías del Sur se refleja en el entendimiento de que el enfoque de Boaventura puede apoyar la realización del proceso de enseñanza-aprendizaje que se basa en el reconocimiento de la pluralidad de conocimientos y interacciones sostenibles y dinámicas entre ellos sin comprometer la autonomía de todos. Conclusión: Se destacó que se debe entender que las tecnologías para la enseñanza deberían integrar un proceso educativo más amplio que resulta de las reflexiones teóricas y habilidades dialógicas del enfermero como educador.<hr/>ABSTRACT Objective: To reflect upon innovative nursing education based on the epistemology perspectives of the South of Boaventura de Souza Santos. Methods: This is a theoretical essay. We used the Southern epistemology by Boaventura de Souza Santos as a reference, highlighting the concepts of decolonization of knowledge, post-abyssal thinking, and ecology of knowledge. Results: The proposal to reflect on innovative nursing education from the perspective of Southern epistemologies is reflected in the understanding that de Souza Santos' approach can support the realization of the teaching-learning process, which is based on the recognition of the plurality of knowledge in sustainable interactions and the dynamics between them without compromising the autonomy of all. Conclusion: There is an emphasis on the fact that it is essential to understand that the technologies for teaching need to integrate a broader educational process resulting from the theoretical reflections and dialogical skills of the nurse as an educator.