Scielo RSS <![CDATA[Escola Anna Nery]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1414-814520120002&lang=en vol. 16 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>The post-graduation program of Brazilian Nursing completes forty years</b>: <b>developments, challenges and the need of new investments to improve it</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The meaning of being the mother-that-has-the-possibility-to-touch-the-premature</b><strong>-</strong><b>baby in the intensive unit</b>: <b>contributions for the neonatal nursing </b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudo na abordagem teórico-metodológica heideggeriana com o objetivo de desvelar o sentido do ser-mãe que tem a possibilidade de tocar o filho prematuro na UTIN. Após aprovação foi desenvolvida entrevista fenomenológica com nove mulheres-mães. A análise compreensiva constituiu oito unidades de significação, e a hermenêutica permitiu desvelar o movimento existencial do sermãe em sua cotidianidade, nos modos de ser da inautenticidade e impessoalidade, movida pelo falatório, ambiguidade e temor, modos de ocupação. Ao compreender como sua a possibilidade de ter um filho prematuro, toca-o cautelosamente e cuidadosamente, transita para um entendimento no qual não mais se ocupa, se preo-cupa. Ao pre-ocupar, o ser-mãe estabelece a possibilidade de ser-aí-com-o-filho. Foi possível entender este modo de ser mãe, no qual passa por estágios antes de ver o bebê como seu e confiar em si. Possibilitar que toque seu filho, compreendendo-a em sua individualidade, singularidade, mostrou-se como um cuidado ao RNP em sua complexidade como ser-aí.<hr/>Study in the approach theorical-methodological heideggerian with the objective to reveal the meaning of being-mother that has the possibility to touch the premature baby in the Neonatal Intensive Care Unit. After approbation, was developed a phenomenological interview with nine women-mothers. The comprehensive analysis constituted eight units of significance, the hermeneutics allowed to reveal the existential movement of being-mother in the daily routine, in the ways of being of the inauthenticity and impersonality, moved by the talk, the ambiguity and fear, modes of occupation. By understanding how yours the possibility to have a premature baby, touch it gingerly and carefully, transits to an understanding in which no longer engages yourself, concerns yourself. By concerning yourself, the being-mother establishes the possibility of being-there-with-the-baby. Was possible to understand this way of being mother, in which pass by stages before seeing the baby like yours and to trust in yourself. Enable to touch the baby, understanding it in its individuality, uniqueness proved to be a care to the premature newborn in their complexity as being-there.<hr/>Estudio en el enfoque teórico-metodológico heideggeriana con el objetivo de revelar el sentido del ser la madre que tiene la possibilidad de tocar el hijo prematuro en una Unidad de Cuidados Intensivos Neonatal. Después de la aprobación, fue desarrollada una entrevista fenomenológica con nueve madres. El análisis comprehensivo constituyó ocho unidades de significación, la hermenéutica permitió revelar el movimiento existencial del ser madre en su cotidianidad, en los modos de ser de la falta de autenticidad e impersonalidad, movida por el chisme, la ambigüedad y miedo, modos de ocupación. Al comprender como de ella la posibilidad de tener un bebé prematuro, lo toca con cautela y cuidado, transita para un entendimiento en el cual no más se ocupa, se preocupa. Al preocuparse, el ser madre establece la posibilidad de ser-ahí-con-el-hijo. Fue posible entender este modo de ser madre, que pasa por etapas antes de ver al bebé como suyo y confiar en sí. Posibilitar el toque en el hijo, comprendiéndola en su individualidad, singularidad que se mostró como un cuidado al recién nacido prematuro en su complexidad como ser-ahí. <![CDATA[<b>The practical dimension in nursing care</b>: <b>social representations of nursing students</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo foi identificar os aspectos da dimensão prática do cuidado de enfermagem na perspectiva das representações sociais elaboradas por acadêmicos iniciantes e concluintes da graduação. O referencial teórico-metodológico foi o da Teoria das Representações Sociais. Tratou-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa exploratória, com coleta de dados por entrevista individual com 28 acadêmicos, que sofreu análise temática de conteúdo. Os resultados demonstraram as peculiaridades dos elementos constituintes das representações sociais elaboradas pelos dois grupos. As representações sociais dos dois grupos se distinguem, já que os iniciantes descrevem uma prática voltada aos aspectos afetivo-expressivos, enquanto os concluintes trazem marcadamente a conjugação desses aspectos com o conhecimento científico. Conclusão: O curso de graduação, gradativamente, influencia nas representações sociais do cuidado e, consequentemente, na sua dimensão prática.<hr/>This study aims to identify aspects of the practical dimension in nursing care under the perspective from the social representations elaborated by nursing students beginning the graduation, and others about to conclude it. The theoretical-methodological reference was the Theory of Social Representations. This was an exploratory qualitative study, collecting data through individual interviews applied to 28 students which had a thematic content analysis. The results showed the peculiarities of the constituent elements of social representations made by both groups. Social representations of both groups are distinguished, as the beginners describe a practice focused on affective and expressive aspects markedly while the students about to be graduated bring, effectively, a combination of these aspects with scientific knowledge. Conclusion: The graduation program gradually influences the social representations in care, and consequently in its practical dimension.<hr/>Objetivo: identificar los aspectos de la dimensión práctica de la atención de enfermería desde la perspectiva de las representaciones sociales elaboradas por académicos juniores y concluyentes de la graduación. El referencial teórico y metodológico fue el de la Teoría de las Representaciones Sociales. Es una investigación de abordaje cualitativo exploratorio, con recolección de datos a través de entrevista individual con 28 académicos, y ha sido realizado el análisis temático de contenido. Los resultados demostraron las peculiaridades de los elementos constituyentes de las representaciones sociales elaboradas por dos grupos. Las representaciones sociales de los dos grupos se distinguen, ya que los juniores describen una práctica involucradas a los aspectos afectivos y expresivos, mientras los concluyentes trajeron marcadamente la conjugación de eses aspectos con el conocimiento científico. Conclusión: El curso de graduación, progresivamente, influencia en las representaciones sociales de la atención, y, consecuentemente, en su dimensión práctica. <![CDATA[<b>Data collection in a maternity nursing roming-in</b>: <b>articulation of education and assistence</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en A Sistematização da Assistência de Enfermagem/Processo de Enfermagem é uma atividade privativa do enfermeiro que subsidia as ações de enfermagem que possam contribuir para a promoção, prevenção, recuperação e reabilitação da saúde do indivíduo, família e/ou comunidade. O presente estudo objetivou aperfeiçoar instrumentos de exame físico, constituinte da primeira fase do Processo de Enfermagem, embasados na Teoria das Necessidades Humanas Básicas. Os instrumentos foram direcionados à puérpera e ao recém-nascido em alojamento conjunto de uma maternidade de ensino em Belo Horizonte/Minas Gerais, campo de prática, pesquisa e extensão em articulação com uma unidade acadêmica. Desenvolvida à luz da pesquisa convergente-assistencial, a experiência proporcionou condições para o fortalecimento da parceria ensino-serviço e estratégia para a melhoria da qualidade da assistência e da formação profissional, além de contribuir para a ressignificação do serviço como espaço de cuidado e educação.<hr/>The Systematization of Nursing Care / Nursing Process is a private activity exclusive of the nursing profession, which contributes to the promotion, prevention, recovery and rehabilitation of the individual, family and/or community. This study aimed to improve physical examination instruments, which constitutes the first phase of the nursing process. These instruments are based on the Theory of Basic Human Needs, targeting postpartum and newborn care, which implements the steps of the nursing process in a maternity ward of a university hospital in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. The Hospital intertwines field practice, research and extension in collaboration with the University's academic nursing departments. Developed in light of convergent-care research, the experience provided conditions for strengthening the partnership between teaching and service, strategy for improving the quality of care and training, and contributed to the redefinition health of care and education.<hr/>La Sistematización de la Atención de Enfermería / El Proceso de enfermería es una actividad privada de la enfermera y dirige las acciones de la profesión que pueden contribuir a la promoción, prevención, recuperación y rehabilitación del individuo, familia y / o comunidad. Este estudio tuvo como objetivo mejorar los instrumentos de la exploración física, componente de la primera fase del proceso de enfermería. Estos se basan en la Teoría de las necesidades humanas básicas, dirigidas a la puérpera y al recién nacido, para poner en práctica los pasos del proceso de enfermería en una maternidad alojamiento conjunto de un hospital universitario de Belo Horizonte (MG), el ámbito de la práctica, investigación y extensión en colaboración con la unidad académica. Desarrollado a la luz de la investigación convergente y asistencial, la experiencia proporcionó las condiciones para reforzar la asociación entre la enseñanza y el servicio, la estrategia para mejorar la calidad de la atención y la formación, y contribuir para la redefinición de la unidad como un espacio de cuidado y educación. <![CDATA[<b>Venous network assessment by nursing in women with gynecological cancer during chemotherapy treatment </b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudo de abordagem exploratória e descritiva que teve como objetivos: avaliar a rede venosa das mulheres com câncer cérvico uterino, no início e ao final do tratamento quimioterápico; analisar a ocorrência de flebite provocada pelas drogas utilizadas nos protocolos de quimioterapia neoadjuvante e adjuvante e relacionar os tipos de veia com os dispositivos mais utilizados, tempo de permanência e intercorrências. Utilizou-se um instrumento de avaliação da rede venosa para os membros superiores. Foram incluídas 20 mulheres atendidas em um hospital de ensino do interior do Estado de São Paulo. A avaliação da rede venosa demonstrou poucas alterações, e a intercorrência mais frequente foi o hematoma (60%). Os resultados deste estudo apontam para aspectos da prática de enfermagem relacionados à administração de quimioterápicos e ressaltam a necessidade de elaborar e implantar protocolos para o cuidado.<hr/>This descriptive and exploratory study aimed to evaluate the venous network of women with cervical uterine cancer, at the beginning and at the end of the chemotherapy treatment; to analyze the occurrence of phlebitis caused by the drugs used in protocols of neoadjuvant and adjuvant chemotherapy and to relate the types of vein with the most used devices, length of stay and complications. An instrument was used to evaluate the venous network for upper limbs. Participants were twenty women who received care at a teaching hospital in the interior of the state of Sao Paulo. The evaluation of the venous network presented little changes and hematoma was the most frequent complication (60%). The results point out aspects of the nursing practice, related to the administration of chemotherapeutic agents, and highlight the need to develop and implement care protocols.<hr/>Este estudio exploratorio y descriptivo tuvo como objetivos evaluar la red venosa de las mujeres con cáncer de cuello uterino en el comienzo y el final del tratamiento quimioterápico, analizar la ocurrencia de flebitis causada por los fármacos utilizados en los protocolos de quimioterapia neo adyuvante y adyuvante, y relacionar los tipos de venas con los dispositivos más utilizados, tiempo de permanencia y complicaciones. Se utilizó un instrumento para evaluar la red venosa de los miembros superiores. Participaron 20 mujeres tratadas en un hospital de enseñanza en el interior del estado de São Paulo. La evaluación de la red venosa mostró pocas alteraciones y la complicación más frecuente fue el hematoma (60%). Los resultados del estudio apuntan aspectos de la práctica de enfermería relacionados a la administración de agentes quimioterápicos y señalan la necesidad de desarrollar e implementar protocolos de atención. <![CDATA[<b>Knowledge and practice in the care of a newborn on an intensive therapy in Florianopolis (1980's) </b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pesquisa qualitativa, com abordagem sócio-histórica, cujo objetivo foi compreender a história das transformações das práticas de cuidado ao recém-nascido e sua família, a partir da implantação da primeira UTI neonatal em Florianópolis. Os sujeitos da pesquisa foram 13 profissionais de saúde que trabalhavam na UTI na década de 1980. Para coleta de dados utilizamos a História Oral, realizando entrevistas semiestruturadas. A análise dos dados foi baseada no referencial foucaultiano e resultou nos agrupamentos discursivos: A UTI neonatal possibilitando novas práticas no cuidado ao recém-nascido; Percepção da equipe de saúde sobre a família na UTI neonatal; O Hospital Infantil como marco no atendimento ao recém-nascido de risco em Santa Catarina. Os resultados desta pesquisa permitem afirmar que a implantação da UTI neonatal influenciou qualitativamente no cuidado ao recém-nascido e sua família, com o enfoque orientado para a sobrevivência do recém-nascido, e os reflexos desta experiência continuam presentes na atualidade.<hr/>Qualitative study with social-historical approach which objective is to understand the history of transformations from practice in care of the newborn and his family, since the implantation of the first neonatal ICU in Florianopolis. The study subjects were 13 health professionals working in the ICU in the 1980s. For data collection Oral History were used, realizing semi-structured interviews. Data analysis was based on the Foucaultian reference and the following four discursive groups: The neonatal ICU giving new practices to newborns care, The health team's perception about the family in the ICU neonatal: resistance to new knowledge, Child's hospital as a reference for at risk newborn's care in Santa Catarina. The results of these researches allow to affirm that the implantation of neonatal ICU influence the qualitative in the care of newborn and his family, with focus oriented for the survival of the newborn and the consequences of these experiences are still current nowadays.<hr/>Investigación cualitativa, con abordaje social e histórica cuyo objetivo fue comprender la historia de las transformaciones de las prácticas de cuidado al recién nacido y su familia, a partir de la implantación de la primera UTI neonatal en Florianópolis. Los sujetos de la investigación fueron 13 profesionales de salud que trabajaban en la UTI en la década de 1980. Para la recolección de información se utilizó la Historia Oral, realizando entrevistas semiestructuradas. El análisis de los datos fue basado en el referencial foucaultiano y dio lugar a tres formaciones discursivas: La UTI neonatal posibilitando nuevas prácticas en el cuidado al recién nacido; Percepción del equipo de salud sobre la familia en la UTI neonatal: resistencia a los nuevos saberes; El Hospital Infantil como un marco de referencia para la atención al recién nacido en riesgo en Santa Catarina. Los resultados permiten afirmar que la implantación de la UTI neonatal influenció cualitativamente en el cuidado al recién nacido y su familia, con el enfoque orientado para la sobrevivencia del recién nacido y los reflejos de esta experiencia continúan presentes en la actualidad. <![CDATA[<b>First decade of the nursing course at Federal University of Juiz de Fora</b>: <b>1979-1989 </b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O curso de graduação em enfermagem foi criado na Universidade Federal de Juiz de Fora em 1979, com a incorporação do corpo social da Faculdade de Enfermagem Hermantina Beraldo. Este estudo de abordagem histórico-social objetivou discutir a formação do enfermeiro na primeira década (1979 a 1989) após a criação do curso de graduação na Universidade Federal de Juiz de Fora. As fontes primárias foram documentos arquivados e depoimentos de professores que vivenciaram este momento histórico. Os dados foram coletados em 2009, organizados e classificados em conformidade com o método histórico à luz da teoria de Pierre Bourdieu. A análise dos dados permitiu evidenciar ações estratégicas dos docentes da enfermagem interessados na conservação das características do processo de ensino da Faculdade de Enfermagem Hermantina Beraldo, na primeira década de criação do curso na Universidade Federal de Juiz de Fora.<hr/>The nursing graduation course was established at the Federal University of Juiz de Fora in 1979 with the incorporation of the social delegation at the School of Nursing Hermantina Beraldo. This study of social-historical approach aimed to discuss nursing formation in the first decade (1979 a 1989) after the creation of the nursing graduation course at Federal University of Juiz de Fora. The primary sources were composed by archived documents and testimonies from teachers who went through this historic moment. The data were collected in 2009, organized and classified in accordance with the historical method to light of Pierre Bourdieu's theory. The data analysis allowed evidence the strategically actions by the nursing teachers interested in preserving the characteristics of the Nursing School teaching Hermantina Beraldo in the first decade of course establishment at the Federal University of Juiz de Fora.<hr/>El curso de gradación en enfermería fue creado en la Universidad Federal de Juiz de Fora en 1979, a partir de la incorporación del cuerpo social de la Facultad de Enfermería Hermantina Heraldo. Este estudio, de abordaje histórico y social, objetivó discutir la formación del enfermero en la primera década (1979 a 1989) después de la creación del curso de gradación en la Universidad Federal de Juiz de Fora. Las fuentes primarias fueron documentos archivados y la declaración de los profesores que vivenciaron este momento histórico. Los datos fueron recogidos en el año 2009, organizado y clasificado de acuerdo con el método histórico a la luz de la teoría de Pierre Bourdieu. El análisis de los datos permitió evidenciar acciones estratégicas de los docentes de enfermería interesados en la conservación de las características del proceso de enseñanza de la Facultad de Enfermería Hermantina Heraldo, en la primera década de creación del curso en la Universidad Federal de Juiz de Fora. <![CDATA[<b>Kangaroo method</b>: <b>investigative practices and nursing care in the Roy adaptation model</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se de uma pesquisa convergente-assistencial, de natureza qualitativa, que teve como objetivos: investigar a experiência no processo de adaptação de seis famílias na terceira etapa do Método Canguru com recém-nascidos pré-termo e/ou de baixo peso, no período de outubro/06 a fevereiro/07; e implementar a consulta de enfermagem dentro dos quatro modos adaptativos da Teoria de Roy. A coleta de dados foi realizada através do processo de cuidar do modelo adaptativo de Roy, utilizando as técnicas de observação e da entrevista semiestruturada. O processo de análise ocorreu por meio da apreensão, síntese, teorização e transferência. Os resultados mostram a necessidade de fortalecer o papel da família na desospitalização e a comunicação entre a equipe interdisciplinar e rever critérios de alta da terceira etapa. Este estudo evidencia a terceira etapa como oportunidade para retroalimentar o sistema de cuidado e apoiar as famílias para sobreporem seus conflitos, preocupações, medos, inseguranças e o próprio comportamento imaturo do bebê.<hr/>This study deals with a qualitative, Convergent-Care Research which objectives were to investigate the adaptation process experienced by six families in this third stage of the Kangaroo Method (KM) with premature and/or low weight newborns, from Oct/06 to Feb/07, and implement a nursing visit with each participant of the study, in reference to the four adaptive modes of the Roy Theory. The Adaptation Model proposed by Sister Callista Roy was used as a theoretical reference. The data was collected through Roy's adaptive care process model, applying observation techniques and semi-structured interviews. The data analysis process occurred through apprehension, synthesis, theorization, and transference. The results show the need to strengthen the role of the family when release from the hospital, communication among the interdisciplinary team, reviewing the criteria for release in the third stage, as well as guaranteeing all the possibilities for continued care. This study evidences the third stage as an opportunity to reinforce the care system, support for the family in order to overcome their conflicts, concerns, fears, insecurities, and the very immature behavior of the baby.<hr/>Se trata de una Investigación Convergente y Asistencial, cualitativa. Sus objetivos fueron investigar la experiencia en el proceso de adaptación de seis familias en la tercera etapa del Método Canguro con recién nacidos pre término y/o de bajo peso, en el periodo de Octubre /06 a Febrero /07 e implementar la consulta de enfermería dentro de los cuatro modos adaptativos de la Teoría de Roy. La recolección de los datos fue realizada a través del proceso de cuidar del modelo adaptativo de Roy, utilizando las técnicas de observación y la entrevista parcialmente estructurada. El proceso de análisis se hizo por medio de la aprehensión, síntesis, teorización y transferencia. Los resultados muestran la necesidad de fortalecer el papel de la familia en la deshospitalización, la comunicación entre el equipo disciplinario y rever criterios de alta de la tercera etapa. En este estudio se evidencia la tercera etapa como una oportunidad para retroalimentar el sistema de cuidado, apoyar las familias para sobreponer sus conflictos, preocupaciones, miedos, inseguridades y el propio comportamiento inmaduro del bebé. <![CDATA[<b>Health care sectors and their interrelation in the context of nursing care of the chronic patient</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivou-se descrever a inter-relação e comunicação nos setores de cuidado à saúde sob a perspectiva de cuidadores familiares de adoecidos crônicos com doença incapacitante. Estudo qualitativo, descritivo e exploratório, realizado com 11 cuidadores familiares de pacientes adscritos em uma Estratégia de Saúde da Família localizada no município de Santa Maria, Rio Grande do Sul. Os cuidadores familiares foram indicados pela equipe de saúde da unidade. A coleta de dados ocorreu de julho a setembro de 2010 e desenvolveu-se com entrevistas narrativas, orientadas por eixos norteadores. Da análise de conteúdo temática surgiram categorias relacionadas à comunicação e às relações interpessoais entre profissionais, cuidadores familiares e doentes, além das interfaces entre os setores de cuidado à saúde. Há necessidade de uma comunicação efetiva entre os setores de cuidado, de maneira que atuem conjuntamente, permitindo troca de saberes que auxiliem no enfrentamento do processo de doença.<hr/>The aim of this article is to describe the inter-relation and communication regarding sectors of health care, under the perspective of family caregivers of chronic patients with a disease which causes disability. It is a qualitative, descriptive and exploratory study, with 11 family caregivers registered in a Family Health Strategy in Santa Maria, Rio Grande do Sul. Family caregivers were indicated by the health care team. Data collection happened from July to September of 2010 and was developed through narrative interviews, oriented by guiding themes. Thematic content analysis was carried out and the categories which emerged from such analysis concerned communication and interpersonal relationships among professionals, family caregivers and patients, and the interface among the health care sectors. The need of effective communication among the health care sectors is highlighted, allowing them to act together, enabling an exchange of knowledge that may help throughout the process of facing the disease.<hr/>Se objetiva describir la interrelación y comunicación en los sectores de cuidado a la salud, bajo la perspectiva de cuidadores familiares de enfermos crónicos con enfermedad discapacitante. Estudio cualitativo, descriptivo y exploratorio, realizado con 11 cuidadores familiares de pacientes adscritos en una Estrategia de Salud de la Familia localizada en el municipio de Santa Maria, Rio Grande do Sul. Los cuidadores familiares fueron indicados por el equipo de salud de la unidad. La recolección de datos ocurrió de julio a septiembre de 2010 y se desarrolló con entrevistas narrativas, orientadas por ejes norteadores. Del análisis de contenido temática surgieron categorías relacionadas a la comunicación y a las relaciones interpersonales entre profesionales, cuidadores familiares y enfermos, además de las interfaces entre los sectores de cuidado a la salud. Hay necesidad de una comunicación efectiva entre los sectores de cuidado, de modo que actúen conjuntamente, permitiendo cambio de saber que auxilien en el enfrentamiento del proceso de enfermedad. <![CDATA[<b>Nurses' perception on the assistance provided to women facing fetal death</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivou-se analisar as percepções de enfermeiras quanto à assistência de enfermagem prestada a mulheres diante do diagnóstico de óbito fetal. Pesquisa com abordagem qualitativa, realizada em uma maternidade-escola de Fortaleza-CE, Brasil, entre setembro e outubro/2009. A amostra constou de nove enfermeiras que atuavam no serviço de gestação de alto risco. Os resultados evidenciaram que o foco da assistência prestada era a oferta de apoio psicológico, através da permissão fornecida às mulheres ou familiares para verem o feto morto. As dificuldades mais citadas estiveram associadas à questão estrutural da maternidade, que não possuía uma enfermaria específica para as mães com diagnóstico de óbito fetal. Ademais, citaram a sobrecarga de trabalho, uma vez que exerciam funções que não integravam os procedimentos de práxis. Destaca-se, portanto, a necessidade de uma assistência diferenciada às mulheres ante o óbito fetal, que abranja, além dos recursos humanos, questões estruturais dos serviços de saúde.<hr/>This study aimed to assess the nurses' perception on the nursing care provided to women facing the diagnosis of fetal death. Research with qualitative approach carried out in a maternity school in Fortaleza-CE , Brazil, from September to October 2009. The sample was composed of nine nurses who worked in the service of high-risk pregnancy.The results showed that the focus of assistance offered was the provision of psychological support, through the permission given to women or family members to see the dead fetus. The difficulties most frequently mentioned were associated with the structural issue of motherhood that did not have a specific ward for mothers with a diagnosis of fetal death. They also mentioned the heavy workload, once they had functions that were not part of the procedures of praxis. Thus, we emphasize the need for a different assistance to women facing fetal death covering, in addition to human resources, structural issues of health services.<hr/>El objetivo del estudio fue analizar las percepciones de enfermeras sobre la atención en enfermería a la mujer con diagnóstico de muerte fetal. Investigación cualitativa, realizada en una maternidad escuela de Fortaleza-CE, Brasil, entre septiembre y octubre de 2009. La muestra consistió de nueve enfermeras del servicio de embarazo de alto riesgo. Los resultados mostraron que el enfoque de la asistencia fue la prestación de apoyo psicológico, a través de la autorización fornecida a las mujeres o familiares para miraren el feto muerto. Las dificultades más frecuentes estuvieron asociadas a la estructura de la maternidad, que no tiene sala específica para las madres con diagnóstico de muerte fetal. Citaron, también, la sobrecarga de trabajo, pues actuaban en procedimientos además de la praxis. Se apunta, así, la necesidad de una atención diferenciada a la mujer con muerte del feto que señale, además de los recursos humanos, las cuestiones estructurales de los servicios de salud. <![CDATA[<b>Confrontation of nurses when assuming the school management</b>: <b>a look from Roy's adaptation theory</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación aborda la transición gerencial de las instituciones educativas de médicos a enfermeras con objetivo de delimitar mecanismos de afrontamiento y modos adaptativos al iniciar la gestión en el entorno académico. Se realizó estudio cualitativo de corte histórico-social sustentado por la teoría de adaptación de Roy. Los sujetos estudiados fueron las primeras profesoras que ocuparon la dirección de escuelas universitarias de enfermería, a través de entrevistas se recolectaron los datos. Los resultados revelaron que la incursión de enfermeras permitió abordar el proceso salud-enfermedad de manera distinta al acto médico, lo que significó generar mecanismos de afrontamiento para trabajar en la construcción de paradigmas que conformarán un pensamiento profesional y visión disciplinaria propia, a través de un plan de estudio solido. Concluímos que se renovaron los métodos de trabajo, creándose nuevos niveles académicos, especializaciones y titularidades en las materias en base a sacrificio y dedicación, iniciándose su autonomía profesional.<hr/>Esta pesquisa aborda a transição gerencial das instituiçðes educativas de médicos às enfermeiras, com o objetivo de delimitar mecanismos de afrontamento e modos adaptativos ao iniciar a gestão no âmbito acadêmico. Realizou-se um estudo qualitativo de abordagem histórico-social, orientado pela teoria de adaptação de Roy. Os sujeitos estudados foram as primeiras professoras que ocuparam a direção das escolas universitárias de enfermagem; os dados foram recoletados por meio de entrevistas. Os resultados revelaram que a incursão de enfermeiras permitiu abordar o processo saúde-doença de maneira distinta ao ato médico, o que significou gerar mecanismos de afrontamento para trabalhar na construção de paradigmas que conformarão um pensamento profissional e uma visão disciplinar própria, a partir de um plano de estudo sólido. Concluiu-se que se renovarão os métodos de trabalho com a criação dos novos níveis acadêmicos, especializaçðes e titularidades nas matérias, com base em sacrifício e dedicação, iniciando-se sua autonomia profissional.<hr/>The research emerged from the necessity of learning the manager transition from doctors to nurses at nursing educational institutions. The purpose was to differentiate between the mechanisms of afrontation and modes of adaptation in the academic sphere managing process. The qualitative research in socio-historical context is oriented by the Theory of Adaptation by Roy. The participants were the first female professors who held leading posts in universities; the interview was a data collection instrument. The results revealed the fact that the incursion of nurses made it possible to treat the health - illness process in a way different from medical activity, which meant the generation of mechanisms of confrontation in order to work on the construction of paradigms that will conform a professional thinking and a proper disciplinary vision based on a solid plan of study, The conclusions was the creation and renovation of working methods to achieve new academic levels, specializations and they become the heath of the class with a based on sacrifice and dedication, starting the professional autonomy. <![CDATA[<b>Time spent on carrying out the nursing process in an intensive care unit</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou mensurar o tempo despendido pelos enfermeiros de um Centro de Terapia Intensiva (CTI) na execução das etapas do Processo de Enfermagem (PE). Trata-se de uma investigação descritiva, observacional e exploratória, com metodologia quantitativa. Foram cronometradas as etapas do PE realizadas por seis enfermeiros em 29 pacientes internados no CTI. A pesquisa foi aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa da instituição. O tempo foi mensurado nas etapas: avaliação diária do paciente: 8,34 (3,78); diagnóstico e prescrição de enfermagem: 3,65 (2,27-5,45); aprazamento da prescrição de enfermagem: 2,30 (1,14); e evolução da assistência de enfermagem: 11,29 (2,55). O enfermeiro despendeu 25,58 minutos por paciente na realização do PE. Os dados fornecem subsídios para o dimensionamento de recursos humanos no cuidado a pacientes críticos, com vistas à qualificação da assistência.<hr/>This study had as a goal the measure of time spent on an Intensive Care Unit (ICU) by nurses when carrying out the steps of the Nursing Process (NP). It is a descriptive research, observational and exploratory, using quantitative methodology. Steps of the NP as carried out were timed by six nurses on 29 ICU patients. Research was approved by the Institutional Ethics Review Board. Time was measured in the following steps: daily patient assessment: 8.34 (3.78); diagnosis and nursing prescription: 3.65 (2.27-5.45); scheduling nursing prescription: 2.30 (1.14) and evaluation of care: 11.29 (2.55). Nurses spent 25.58 minutes per patient when carrying out the NP. The data provide a way to measure human resources required for caring for critical patients, so as to qualify care giving.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo medir el tiempo dedicado por el personal de enfermería en una Unidad de Cuidados Intensivos (UCI) en la aplicación de los pasos del Proceso de Enfermería (PE). Se trata de una investigación descriptiva, observacional y exploratoria, utilizando el método cuantitativo. Fueron cronometradas las etapas del PE llevadas a cabo por seis enfermeros en 29 pacientes internados en la UCI. El estudio fue aprobado por la Comisión de Ética en Investigación de la Institución. Se midió el tiempo en cada fase: evaluación diaria del paciente: 8,34 (3,78); diagnóstico y la prescripción de enfermería: 3.65 (2.27-5.45); programación de la prescripción en enfermería: 2.30 (1, 14); y la evolución de asistencia: 11,29 (2,55). El enfermero pasó 25.58 minutos por paciente en la realización del PE. Los datos fueron importantes para dimensionar los recursos humanos necesarios para el cuidado de pacientes críticos, con el fin de calificar la asistencia. <![CDATA[<b>The use of movie as a strategy for teaching-learning about people with impairments</b>: <b>perception of nursing students</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi elaborar uma estratégia de ensino-aprendizagem sobre pessoas com deficiência sensorial e registrar a percepção dos alunos de graduação em enfermagem acerca da utilização de filmes como parte da estratégia do processo ensino-aprendizagem sobre pessoas com deficiência sensorial visual, auditiva e de fala. Estudo descritivo, exploratório, qualitativo, desenvolvido no Laboratório de Comunicação em Saúde, do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal do Ceará, no período de 2010.1. O primeiro tema tratado foi a deficiência visual, seguida da auditiva e da fala. A associação do uso de filmes a conteúdos teóricos e leitura de textos sobre determinado tema foi considerada experiência prazerosa pelos alunos, motivando o aprendizado. A introdução de filmes representa uma oportunidade para rever e sofisticar a abordagem pedagógica e os conteúdos ministrados pelo professor.<hr/>The objective of this study is to construct a strategy for teaching and learning about people with disabilities and to register the perception of nursing graduation students concerning the use of movies as part of the strategy of the teaching-learning process on people with visual, hearing and speech impairments. This is a descriptive, exploratory, qualitative study carried out at the Health Communication Laboratory of the Nursing Department of the Federal University of Ceará, in the first semester 2010. The first theme approached was visual disability, followed by hearing and speech. Associating the use of movies with theoretical contents and texts reading on certain theme was considered a pleasant experience to the students, motivating the learning. The introduction of movies represents an opportunity to review and improve the pedagogic approach and the contents given by the teacher.<hr/>El objetivo de este estudio es desarrollar una estrategia para la enseñanza/aprendizaje de las personas con discapacidades sensoriales y el registro sobre la percepción de los estudiantes de enfermería de la universidad sobre el uso de películas como parte del proceso de la estrategia de enseñanza/aprendizaje sobre personas con deficiencia sensorial visual, auditiva y del habla. Estudio descriptivo, exploratorio, cualitativo, desarrollado en el Laboratorio de Comunicación en Salud, Departamento de Enfermería, de la Universidad Federal de Ceará, en el período de 2010.1. El primer tema fue la deficiencia visual, seguido de la auditiva y del habla. Relacionar el uso de las películas a contenidos teóricos y lectura de textos sobre tema en particular fue considerada una experiencia agradable por los alumnos, motivándoles el aprendizaje. La introducción de las películas representa una oportunidad de revisar y refinar el enfoque pedagógico y los contenidos ministrados por el profesor. <![CDATA[<b>Information to the development of an educational manual for women with breast cancer</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi identificar as informações necessárias para a elaboração de um manual educativo, para auxiliar a mulher no pré-operatório para tratamento do câncer de mama. Para isso, foram entrevistadas mulheres com o diagnóstico de câncer de mama e submetidas ao procedimento cirúrgico pela primeira vez no máximo há seis meses. Foram incluídas 51 mulheres na faixa etária de 25 a 84 anos; 32 tinham companheiro; 26, ensino fundamental incompleto; 24 consideraram sua ocupação como "do lar"; 43,1% foram submetidas à mastectomia; e 82,4% realizaram linfadenectomia axilar. Responderam um instrumento com dados sócio-demográficos e perguntas relativas às informações/orientações recebidas da equipe de saúde sobre tipos de cirurgia, internação, anestesia, uso do dreno e intercorrências. Para a elaboração de material educativo, conhecer esta realidade e as expectativas dos sujeitos é indispensável para que sejam priorizadas as necessidades dos clientes, e não somente as exigências terapêuticas.<hr/>This study aimed to identify the necessary information to develop an educational material to assist women in preoperative surgery to treat breast cancer. For the construction, women with the diagnosis of breast cancer and who underwent surgery for the first time in up to six months were interviewed. 51 women aged between 25 and 84 years were included, 32 had a partner, 26 had incomplete elementary school, 24 considered their occupation as "housewife", 43.1% underwent mastectomy, and 82.4% performed axillary dissection. They responded to an instrument with socio demographic data and questions concerning the information/guidance which they received from health team about types of surgery, hospitalization, anesthesia, use of drain and complications. For the preparation of the educational material, knowing this reality and the expectations of subjects are indispensable to prioritize the needs of clients and not only therapeutic requirements.<hr/>Este estudio objetivó identificar la información necesaria para desarrollar un material educativo para ayudar mujeres en el preoperatorio de cirugías para el tratamiento del cáncer de mama. Para ello, fueron entrevistadas mujeres con el diagnóstico de cáncer de mama y que se sometieron a cirugía por la primera vez en el máximo seis meses. Al todo 51 mujeres de 25 a 84 años fueron incluidas, 32 tenían una pareja, 26 tenían enseñanza primaria incompleta, 24 consideraron su ocupación como "ama de casa", el 43,1% fueron sometidas a mastectomía y el 82,4% realizaron linfadenectomía axilar. Las entrevistadas respondieron un instrumento con datos socio demográficos y cuestiones relativas a información/orientación recibida del personal de salud acerca de tipos de cirugía, hospitalización, anestesia, uso del dreno y complicaciones. Para la preparación del material educativo, conocer esta realidad y expectativas de los sujetos es indispensable para dar prioridad a las necesidades de los clientes y no sólo las exigencias terapéuticas. <![CDATA[<b>Evaluation of quality of health care for adolescents in the prenatal and puerperium</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pesquisa avaliativa que objetivou avaliar a qualidade da atenção pré-natal e puerperal a adolescentes com filhos nascidos vivos em instituição pública de saúde de Teresina, Piauí. Foram utilizados dois parâmetros para avaliar o cuidado pré-natal: um índice internacional (Adequacy of Prenatal Care Utilization) e outro nacional, baseado em recomendações do Ministério da Saúde. A qualidade da atenção foi categorizada em adequada superior, adequada, intermediária e inadequada. Identificou-se que mais da metade das mulheres iniciou o pré-natal precocemente e o número de consultas de pré-natal foi inadequada. A maioria realizou exames de pré-natal de rotina, 75% tiveram as mamas examinadas e 88,6% foram orientadas sobre aleitamento materno. A atenção puerperal foi intermediária para 38,6% das mulheres, 52,3% não retornaram à unidade de saúde e tampouco receberam visita domiciliar, 70,5% foram orientadas sobre os métodos contraceptivos e 93,2%, sobre aleitamento materno. Esforços devem ser empreendidos para garantir a qualidade da atenção no ciclo gravídico-puerperal.<hr/>It is an evaluative study aimed to assess the quality of prenatal and postpartum for adolescents with children born alive in a public health institution in Teresina, Piauí. Two parameters were used to evaluate the prenatal care: an international index (Adequacy of Prenatal Care Utilization) and a national one, based on recommendations from the Ministry of Health. The quality of care was categorized as more appropriate, adequate, intermediate and inadequate. It was noticed that more than half of the women began the prenatal care at an early stage and the number of visits for prenatal care was inadequate. Most of them performed the ordinary prenatal exams, 75% had their breasts examined and 88.6% wereadvised about breastfeeding. The postpartum care was intermediate to 38.6% of women, 52.3% did not return to the health unit, nor received home visit, 70.5% were advised about contraceptive methods and 93.2% on breastfeeding. Efforts should be undertaken to ensure the quality of care in pregnancy up to the puerperium.<hr/>Investigación evaluativa que tuvo como objetivo evaluar la calidad de la atención prenatal y cuidado de los hijos de padres adolescentes nacidos vivos en institución de salud pública en Teresina, Piauí. Se han utilizado dos parámetros para evaluar la atención prenatal: un índice internacional (Adequacy of Prenatal Care Utilization) y otro nacional, con base en las recomendaciones del Ministerio de la Salud. La calidad de la atención fue categorizada como más apropiada, adecuada, intermedia e inadecuada. Se identificó que más de la mitad de las mujeres comenzaron a recibir atención prenatal antes del tiempo y el número de visitas de atención prenatal era inadecuado. La mayoría realizó examen prenatal de rutina, el 75% tuvieron sus pechos examinados y 88,6% se les aconsejó sobre la lactancia materna. La atención de posparto fue intermediaria al 38,6% de las mujeres, 52,3% no regresaron a la clínica o bien recibieron las visitas domiciliarias, el 70,5% se les aconsejó sobre los métodos anticonceptivos y el 93,2% sobre la lactancia materna. Se deben hacer esfuerzos para garantizar la calidad de la atención durante el embarazo y el parto. <![CDATA[<b>Quality of life for nurses when teaching professionaly</b>: <b>a study with the Whoqol-bref</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo objetivou verificar a qualidade de vida do enfermeiro docente que trabalha em instituição federal, estadual e privada e comparar os resultados entre os três grupos. Os dados foram obtidos por meio do Whoqol-bref, com 26 perguntas, e aprovado pelo Comitê de Ética e Pesquisa. Foram 38 professores doutores, com exercício da docência na graduação e pós-graduação. Destes, 30 eram casados; seis, solteiros; e dois, separados, com média de idade de 46,5 anos. Quanto à qualidade de vida global, somente os professores da universidade privada têm minoria no escore "bom", mas nos domínios físico e psicológico a soma dos percentuais dos escores não apresentou diferenças relevantes, pois no primeiro foi de 47% e no segundo 43,4%; entretanto, para os domínios das relações sociais e do meio ambiente, foram 22,2% e 30,6%. Utilizar o Whoqol-bref, mesmo com amostra reduzida, forneceu informações relevantes sobre a qualidade de vida docente.<hr/>The study focused in verifying the quality of life of the nurse teacher that works in a federal, municipal and private institution, comparing the results among the three groups. Data were obtained through the Whoqol-bref, using 26 questions approved by the Ethics and Research Committee. There were 38 doctorate professors, to carry out teaching at the undergraduate and graduate program. From these, 30 were married, 06 singles and 02 divorced, with an average age of 46.5 years. Concerning the overall quality of life only teachers from private university, the minority, have good scores, but in the physical and psychological areas the percentage summary of the scores showed no significant differences, in the first was 47 % and 43.4% in the second, however for the domains of social relationships and environment, were 22.2% and 30.6%. Using the Whoqol - bref, even with a reduced sample, it provided relevant information about the teaching of quality of life.<hr/>El objetivo fue verificar la calidad de vida del enfermero maestro de institución federal, estadual y particular y comparar los resultados entre los tres grupos. Los datos fueron obtenidos a través del Whoqol - bref, con 26 preguntas y aprobado por el Comité de Ética en Investigación. Fueron 38 maestros doctores, con enseñanza en el pregrado y postgrado. De estos, 30 eran casados, seis solteros y dos separados, con edad media de 46,5 años. Cuanto a la calidad de vida global solamente los profesores de la universidad privada presentaran reducidos escores - buena salud - pero en los dominios físico y psicológico la suma de las puntuaciones no mostraron diferencias significativas, con 47% y 43.4%. Sin embargo, para los dominios de las relaciones sociales y el medio ambiente, fueron 22,2% y 30,6%. El uso del Whoqol - bref, incluso con una pequeña muestra proporcionó información relevante sobre la calidad de la enseñanza de la vida. <![CDATA[<b>Child care in nursing and health education</b>: <b>mother's perception in family health strategy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivou-se descrever a vivência das mães sobre os cuidados prestados aos filhos, bem como a percepção destas em relação à consulta de puericultura. Realizou-se pesquisa-ação com onze mães de crianças menores de dois anos e utilizou-se a entrevista semiestruturada em visita domiciliária às mães, seguidas de consultas mensais de puericultura e estratégias de educação em saúde e de nova entrevista para avaliação da implementação das consultas. Após descrição e análise dos dados, emergiram as categorias: Construção da Competência para ser mãe; Alternativas e Tratamento da Doença; Aprendizado na Puericultura. As consultas favorecem o cuidado das mães ao filho, proporcionando saúde de qualidade, por meio da promoção da saúde e prevenção de doenças.<hr/>It was aimed to describe the experience of mothers on the care offered to their children, as well as their perception on child care consultation. A research action was carried out with eleven mothers of children under two years, we used the semi-structured interview in home visits to mothers, followed by monthly visits for child care and health education strategies, and new interviews to assess the implementation of consultations. After data's description and analysis, the categories emerged: Construction of Power to be a Mother, Alternatives and Treatment on the Disease; Learning in Child Care. Consultations favor the care of mothers with the child, providing quality health care through health promotion and disease prevention.<hr/>El objetivo fue describir la experiencia de las madres acerca de la atención a los hijos, así como su percepción sobre la consulta de puericultura. Se llevó a cabo la investigación / acción con once madres de niños menores que dos años, se utilizó la entrevista seme estructurada en las visitas domiciliarias a las madres, seguidos de visitas mensuales de puericultura y las estrategias de educación, salud y nuevas entrevistas para evaluar la aplicación de consultas. Después de describir y analizar los datos, surgieron las categorías: Construcción de la competencia para ser madre, Alternativas y tratamiento delante de la enfermedad; Aprendizaje en la Atención de Niños. Las consultas promueven la atención de las madres al hijo, proporcionando la atención de calidad a través de la promoción de la salud y de la prevención de enfermedades. <![CDATA[<b>The role of nurses graduated at the course of expertise in obstretics, in the northeast of Brazil</b>: <b>from the proposal up to the operacionalization</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com o objetivo de detalhar a atuação de enfermeiros após especialização em Obstetrícia na Região Nordeste do Brasil e os benefícios dessa atuação consubstanciados em premiações para a instituição em que trabalhavam, procedeu-se a estudo transversal, descritivo, exploratório, entre maio de 2006 e março de 2007, em duas fases: a primeira com entrevista estruturada para 127 (67,2%) dos 345 egressos da especialização, residentes em nove estados do Nordeste, e a segunda com contato telefônico via web a 56 (98,2%) enfermeiros. Constatou-se que 114 (90,5%) egressos atuavam na assistência, 50 (39,7%) na administração e 47 (37,3%) na docência de enfermagem. Só em Pernambuco, os egressos lecionavam a residentes de enfermagem. Predominou a concessão da premiação pelo Ministério da Saúde a instituições com egressos. Concluiu-se que cursos de especialização em enfermagem obstétrica, financiados pelo Ministério, ensejaram ganhos a egressos e instituições, permitindo melhor assistência, resultando em premiações pela implantação de novos modelos assistenciais.<hr/>With the aim of clarifying in detail the role of nurses after the specialization in obstetrics, in the northeast of Brazil, and the benefits of this substantial performance in awards to the institution where they used to work. A cross-sectional, descriptive and exploratory study was proceeded between May 2006 and March 2007, divided in two steps: The first one applying a structured interview for 127 (67,2%) from the 345 graduated at the specialization, residents from the nine states located in the northeast, and the second one was through telephone contacts via web to 56 (98,2%) nurses. We noticed that 114 (90,5%) from the graduated, worked in assistance, 50 (39,7%) at the administration and 47 (37,3%) teaching in nursing. Only in Pernambuco, the graduated used to teach the residents in nursing. The granting of the award by the Ministry of Health to the institutions with graduates was predominant. It was concluded that specialization courses in obstetrics nursing have contributed to provide gains to the graduates and to the institutions, allowing a better assistance, resulting in awards for the implementation of new models for care assistance.<hr/>Para detallar la actuación de las enfermeras después de la especialización en Obstetricia, en el Nordeste de Brasil y los beneficios de esta acción representados por premiación a la institución donde trabajaban, se realizó el estudio transversal, descriptivo, exploratorio, entre mayo de 2006 y marzo de 2007 en dos fases: la primera, con entrevista estructurada a 127 (67,2%) de los 345 graduados de especialización, que vivían en nueve estados del Nordeste; la segunda, con contacto por teléfono a través de web con 56 (98,2%) enfermeros. Se constató que 114 (90,5%) graduados trabajaban en la atención, 50 (39,7%) en la administración y 47 (37,3%) en la enseñanza de enfermería. Sólo en Pernambuco, los graduados estaban enseñando en residencias de enfermería. La premiación concedida por el Ministerio de la Salud predominó para instituciones con graduados. Se concluyó que los cursos de especialización en enfermería obstétrica, financiados por el Ministerio, oportunizaron los egresos e instituciones, permitiendo mejor asistencia, resultando en premiación por la implementación de nuevos modelos de atención. <![CDATA[<b>Stroke as complication of arterial hypertension</b>: <b>which are the intervenient factors?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo foi identificar os fatores intervenientes na adesão ao tratamento anti-hipertensivo que contribuíram para surgimento do acidente vascular encefálico (AVE). Estudo descritivo realizado em uma Unidade de AVE de um hospital público. A amostra constituiuse de 75 pacientes com diagnóstico de Hipertensão Arterial Sistêmica acometidos por um AVE. A coleta de dados aconteceu em março e abril de 2010. Estudo aprovado pelo Comitê de Ética e Pesquisa sob parecer nº 110302/10. Os fatores intervenientes na adesão do paciente ao tratamento anti-hipertensivo foram: sexo masculino (61,4%), idade >60 anos (48%), antecedentes familiares para HAS (68%), baixa escolaridade (72%), renda familiar até um salário mínimo (52%) e presença de efeitos colaterais (22,6%). Talvez a experiência de um AVE seja um fator determinante para a maior adesão do paciente ao tratamento antihipertensivo. É necessário que os enfermeiros realizem acompanhamento ao hipertenso periodicamente, informando-o acerca da doença e do tratamento, visando evitar complicações.<hr/>The objective was to identify the intervenient factors in the adhesion to the anti-hypertensive treatment that contributed to the stroke appearance as complication of arterial hypertension. This is a descriptive quantitative study carried out in a stroke unit of a public hospital. The sample was composed by 75 patients with diagnosis of systemic arterial hypertension (SAH) attacked by a stroke, admitted in the referred unit. Data collection happened in March and April 2010. The study was approved by the Research and Ethics Committee under protocol nº. 110302/10. The intervenient factors in patients' adhesion to the anti-hypertensive treatment were: male (61.4%), older than 60 years-old (48%), family history of SAH (68%), low education (72%), family income up to one minimum wage (52%), unsatisfactory professional-patient relationship (14.6%), difficult access to health unit (6.6%) and presence of side effects (22.6%). Maybe the experience of a stroke is a decisive factor to patient's adherence to antihypertensive treatment. It is necessary that nurses carry out monitoring the patients with hypertension regularly, informing them about the disease and treatment to prevent complications.<hr/>El objetivo fue identificar los factores que intervienen en la adherencia al tratamiento antihipertensivo que contribuyeron a la aparición del accidente vascular encefálico (ACV). Estudio descriptivo en una unidad de ACV de un hospital público. La muestra fue constituida por 75 pacientes diagnosticados con Hipertensión Arterial Sistémica afectados por el ACV. La recolección de datos ocurrió entre marzo y abril de 2010. Estudio aprobado por el Comité de Ética e Investigación bajo parecer nº 110302/10. Los factores que intervienen en la adhesión del paciente al tratamiento antihipertensivo fueron: sexo masculino (61,4%), edad > 60 años (48%), antecedentes familiares de hipertensión arterial (68%), baja escolaridad (72%), renta familiar hasta un sueldo mínimo (52%) y presencia de efectos colaterales (22,6%). Tal vez la experiencia de un ACV sea un factor determinante en la mayor adherencia del paciente al tratamiento antihipertensivo. Es necesario que enfermeros realicen seguimiento periódicamente, informándoles acerca de la enfermedad y del tratamiento para evitar complicaciones. <![CDATA[<b>Weaknesses, strengths and challenges in the nurse's education</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pesquisa qualitativa que objetivou identificar a percepção do enfermeiro quanto ao seu preparo profissional, a partir da formação conferida pela graduação, e identificar aspectos da formação que contribuem para o enfrentamento dos conflitos e dilemas do cotidiano de trabalho. Os dados foram coletados entre agosto e dezembro de 2009, com oito enfermeiras de um hospital público federal do extremo sul do Brasil, por meio de entrevistas semiestruturadas. Utilizou-se a análise temática no tratamento dos dados, emergindo duas categorias: fragilidades no processo formativo e fortalezas na formação profissional. Encontrar alternativas para melhor suprir as necessidades da prática profissional é um desafio que requer não só o conhecimento das lacunas deixadas pelo curso de graduação, mas, também, formas de consolidar as fortalezas existentes no processo de formação.<hr/>This qualitative research aimed at identifying the nurses' perception of their professional training starting from the education provided by undergraduate studies, and identifying aspects in education which contribute for facing the conflicts and dilemmas of the work routine. Data was collected between August and December of 2009, from eight nurses of a public federal hospital in the far south of Brazil, through semi-structured interviews. Thematic analysis was used for data treatment, two emerging categories: weaknesses in the formative process, and strengths in the professional education. It has been realized that finding alternatives to better fulfill the needs of the professional practice is a challenge that requires not only knowledge of the gaps left by undergraduate studies, but also ways of consolidating the strengths present in the education process.<hr/>Se trata de una investigación cualitativa que tuvo como objetivo identificar la percepción del enfermero frente a su preparo profesional a cerca de la formación ofrecida por el curso e identificar los aspectos de la formación que contribuyen para el enfrentamiento de los conflictos y dilemas de la práctica diaria. Los datos fueron recogidos entre agosto y diciembre de 2009, con ocho enfermeros en un hospital público en el sur de Brasil, a través de entrevistas semiestructuradas. Se utilizó el análisis temático en el procesamiento de los datos, obteniéndose dos categorías: debilidades en el proceso formativo y fortalezas en la formación profesional. La búsqueda por alternativas para mejor satisfacer las necesidades de la práctica profesional es un desafío que requiere no sólo el conocimiento de los vacíos dejados por el curso, sino también la manera de consolidar las fortalezas existentes en el proceso de formación. <![CDATA[<b>History of the care of newborns at Maternity Carmela Dutra - Florianópolis - SC/Brazil (1956-2001)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pesquisa qualitativa de abordagem sócio-histórica com o objetivo de analisar as práticas de cuidado desenvolvidas, pelas enfermeiras, ao recém-nascido na Maternidade Carmela Dutra, Florianópolis-SC, no período de 1956 a 2001. Os sujeitos da pesquisa foram nove enfermeiras que trabalharam na Maternidade no período demarcado. Os dados foram categorizados utilizando-se análise de conteúdo temática com base no referencial foucaultiano. Emergiram três categorias: O bebê nascia e passava por uma janelinha para o berçário; As mães não eram donas dos filhos; O prematuro era bem embrulhadinho e levado da sala de parto para o berçário de alto risco. Os resultados mostraram que as práticas de cuidados prestadas aos recém-nascidos passaram por muitas transformações importantes e desafiantes para as enfermeiras. A pesquisa possibilitou conhecer o cotidiano do trabalho das enfermeiras, iluminando o interior das práticas de cuidado e as relações de poder-saber, fortalecendo sua identidade e colaborando para a construção profissional.<hr/>A qualitative study of socio-historical approach aiming to analyze the practices developed by nurses with newborns in the Maternity Carmela Dutra, Florianópolis - SC, from 1956 to 2001. The study subject were nine nurses who worked in the Maternity in the period demarcated. The data were categorized using thematic content analysis based on Foucaultian referential. Three categories emerged: The baby was born and passed through a window to the nursery; the mothers were not owners of their children; the premature was very well wrapped up and taken from the delivery room for the high-risk nursery. The results showed that the practices of care provided to newborns have gone through many major and challenging transformations for nurses. The results allow us to know the daily work of nurses, illuminating the interior of care practices and the relations of power-knowledge, strengthening their identity and contributing to the professional construction.<hr/>Investigación cualitativa con abordaje social e histórico que tiene el objetivo de analizar las prácticas de cuidado desarrolladas por las enfermeras al recién nacido en la Maternidad Carmela Dutra, Florianópolis-SC, durante el período desde 1956 hasta 2001. Los sujetos de la investigación fueron nueve enfermeras que trabajaron en la Maternidad durante el período demarcado. Los datos fueron categorizados utilizando el análisis de contenido temático con base en el referencial foucaultiano. Emergieron tres categorías: El bebé nacía y pasaba por una ventanita hasta la cuna; Las madres no eran las dueñas de los hijos; El prematuro era conducido de la sala de parto a la cuna de alto riesgo bien envuelto. Los resultados mostraron que las prácticas de cuidados prestadas a los recién nacidos pasó por muchas transformaciones importantes y desafiantes para las enfermeras. La pesquisa posibilitó conocer el cotidiano del trabajo de las enfermeras, iluminando el interior de las prácticas de cuidado y las relaciones de poder/saber, fortaleciendo su identidad y colaborando para la construcción profesional. <![CDATA[<b>Professional responsibility in assisting delivery</b>: <b>discourses from obstetrics nurses</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se de um estudo qualitativo, de natureza exploratória, que objetivou identificar o conhecimento das enfermeiras obstétricas em relação à responsabilidade profissional na assistência ao parto. Foram entrevistadas 11 enfermeiras que atuavam na assistência ao parto em hospitais e/ou domicílio no estado de Santa Catarina, entre março e agosto de 2009. Após análise pelo Discurso do Sujeito Coletivo, emergiram Ideias Centrais que contemplam os temas sobre as relações das enfermeiras obstétricas com os médicos e a instituição; a responsabilização profissional e as repercussões morais e legais do erro. Verificou-se que as enfermeiras conhecem pouco a respeito das repercussões legais do erro. Ao assumir a assistência ao parto, devem dedicar total atenção aos limites da competência e à prevenção de erros previsíveis, tendo em mente que assumirão também a responsabilização por suas falhas. A atualização sobre responsabilidade legal é tão importante quanto a científica e pode contribuir para a autoconfiança profissional.<hr/>The objective of this qualitative, exploratory study was to identify obstetrics nurses' knowledge concerning professional delivery responsibilities. Eleven nurses in hospital delivery wards and/or home birthing in Santa Catarina, Brazil were interviewed from March - August, 2009 for data collection. After analysis, using Discourse of the Collective Subject, Central Ideas emerged concerning themes related to relationships among obstetrics nurses, physicians, and institutions; professional responsibility; and legal and moral repercussions of errors. This study verified that nurses understand little about legal repercussions of potential delivery errors. Assuming their role in assisting deliveries, they must dedicate their total attention to competence limits and predictable error prevention, maintaining that they will also assume responsibility for their failures. An opportunity to bring these nurses up-to-date concerning their legal responsibilities is as important as scientific and may contribute to greater professional self-confidence, creating more efficient overall nursing performance.<hr/>Investigación cualitativa, exploratoria, que tuvo como objetivo identificar el conocimiento de las enfermeras obstétricas en relación a la responsabilidad profesional en la atención al parto. Se entrevistaron once enfermeras que trabajaban en la atención al parto en hospitales y/u hogares, en Santa Catarina, entre marzo y agosto de 2009. A partir del análisis de Discurso del Sujeto Colectivo, surgieron las ideas centrales que abordan los siguientes temas: las relaciones de las enfermeras obstétricas con los médicos y la institución; la responsabilidad profesional y las implicaciones morales y jurídicas del error. Se encontró que las enfermeras saben poco acerca de las consecuencias jurídicas del error. Al atender el parto, deben prestar plena atención a los límites de la competencia y prevención de errores previsibles, teniendo en cuenta que también deberán asumir la responsabilidad por sus fallas. La actualización de la responsabilidad jurídica es tan importante como la científica y puede contribuir a la autoconfianza profesional. <![CDATA[<b>Factors associated to the quality of life for elderly people with osteoporosis, living at rural areas</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Inquérito domiciliar transversal que objetivou mensurar a qualidade de vida de idosos rurais com osteoporose e verificar seus fatores associados. Utilizaram-se os instrumentos: estruturados World Health Organization Quality of Life-Bref (WHOQOL-BREF) e Health Organization Quality of Life Assessment for Older Adults (WHOQOL-OLD). Procedeu-se análise descritiva, teste t-Student, Mann Whitney e regressão linear múltipla (p <0,05). Predominou o perfil: sexo feminino, 60|- 70 anos, casada, 4 |- 8 anos de estudo, renda de 1 salário mínimo, aposentados por idade, dona de casa, regular satisfação das necessidades, casa própria quitada e que moravam com o cônjuge. Os menores escores associaram-se ao maior número de morbidades, à ausência de escolaridade e à menor idade. Evidencia-se a necessidade de ações de acompanhamento e monitoramento das condições de saúde desta população, visando minimizar o impacto na qualidade de vida.<hr/>Cross-sectional household survey whose objective was to measure the quality of life of rural elderly with osteoporosis, and verify the factors associated to them. The Instruments used were: structured, World Health Organization Quality of Life-Bref (WHOQOL-BREF) and Health Organization Quality of Life Assessment for Older Adults (WHOQOL-OLD). We proceeded with a descriptive analysis, applying t-Student test, Mann Whitney test and multiple linear regression (p<0.05). The predominance was composed by females, 60 |- 70 years of age, married, 4|- 8 years of study, a minimum wage income, retired by age, a homemaker, satisfaction in meeting regular needs, full payout house owners living with their spouses. The lowest scores were associated to a greater number of morbidities, to the lack of education and to the minor age. This study put in evidence the need of actions, such as follow-up and monitoring the health of this population in order to minimize the impact on quality of life.<hr/>Pesquisa domiciliar transversal que tuvo como objetivo medir la calidad de vida de los ancianos rurales con osteoporosis y determinar los factores asociados. Los instrumentos utilizados fueron: estructurado, la calidad de la Organización Mundial de la Salud de la Vida-Bref (WHOQOL-BREF) y Calidad de la Salud Organización de Evaluación de la Vida de los Adultos Mayores (WHOQOL-OLD). Se realizó un análisis descriptivo, prueba t de Student, prueba de Mann Whitney y la regresión lineal múltiple (p<0,05). El sexo femenino, 60 |- 70 años, casado, 4|- 8 años de estudio, renda de un salario mínimo, la edad de jubilado, si es ama de casa, satisfacción regular de las necesidades, casa propia y si viven con su pareja. Los resultados más bajos se asociaron con un mayor número de morbilidades, la falta de educación y de menor edad. Este estudio resalta la necesidad de seguimiento y vigilancia de la salud de esta población con el fin de minimizar el impacto en la calidad de vida. <![CDATA[<b>Nursing education challenges in a context of growth in participation in higher education</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200024&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo teve como objetivo identificar desafios na formação do enfermeiro no contexto da expansão do ensino superior. Pesquisa realizada em 17 cursos de graduação em enfermagem no Estado de Minas Gerais, por meio de grupos focais com docentes e discentes. Os resultados indicam que há uma mudança no perfil dos alunos que têm ingressado nos cursos de enfermagem. No contexto da expansão, as escolas têm contribuído para a transformação dos modelos de atenção com a incorporação de uma nova concepção sobre o sistema de saúde. Contudo, há desafios para associar as mudanças requeridas na graduação com o novo perfil de alunos que "optam" pelos cursos de enfermagem. Indica-se a necessidade de as escolas reverem seu projeto pedagógico e sua organização curricular a favor da qualificação do cuidado e da transformação dos modelos de atenção em saúde.<hr/>This study aimed to identify aspects that challenge nursing education in a context of growth in participation in higher education. The research was conducted in 17 Bachelor of Nursing courses in the state of Minas Gerais with focus groups formed by professors and students. The results indicate changes in the profile of nursing students being admitted to the universities. In this context of growth nursing schools have contributed to the transformation of the models of care and to the incorporation of new concepts on health system. However there are problems to articulate the changes required in the nursing degree courses with the new profile of students that decide on a nursing course. It is necessary that the schools review their teaching project and the organization of the curriculum that should focus on care qualification and the transformation of the health care system.<hr/>El presente estudio tuvo por objeto identificar los desafíos de la formación del enfermero dentro del contexto de expansión de la enseñanza superior. Se trata de una investigación realizada en 17 cursos de graduación en Enfermería en el Estado de Minas Gerais, con grupos focales de docentes y alumnos. Los resultados indican que el perfil de los alumnos que ingresan en los cursos de enfermería ha cambiado. Dentro del contexto de expansión, las facultades han contribuido para transformar los modelos de atención al adoptar una nueva concepción sobre el sistema de salud. Sin embargo, deben enfrentarse desafíos para asociar los cambios requeridos en la graduación con el nuevo perfil de alumnos que optan por los cursos de Enfermería. Se señala la necesidad de que las escuelas revean su proyecto pedagógico y organización curricular a favor de la calificación del cuidado y transformación de los modelos de atención en salud. <![CDATA[<b>Philosophy's contributions to research in Nursing</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivou-se realizar um levantamento das pesquisas, na área de Enfermagem, que fizeram uso da filosofia com perspectiva de compreender sua prática, buscando identificar sua contribuição para a profissão. Trata-se de um estudo cuja base metodológica é a revisão integrativa, de caráter crítico e retrospectivo, com fonte de dados secundários. Para a seleção dos artigos utilizaram-se as bases de dados Lilacs e Medline. A amostra desta revisão constituiu-se de 31 artigos. Após análise dos artigos, os resultados apontaram que há uma dominação de estudos qualitativos e reflexivos, utilizando a fenomenologia como abordagem filosófica, predominando o referencial teórico do filósofo Martin Heidegger. Concluiu-se que a fenomenologia tem sido cada vez mais utilizada em trabalhos realizados no campo da Enfermagem, o que reflete a preocupação em compreender os fenômenos vividos no seu cotidiano. Assim, tem apresentado subsídios expressivos para a práxis da profissão e, especialmente, para a edificação do conhecimento enquanto disciplina.<hr/>The aim was to find the Nursing studies that used the Philosophy to understand its practice, and trying to identify its contributions to the profession. The methodology of this study is the integrative review, with critical and retrospective character. The databases used to select the articles were Lilacs and Medline. The sample was composed of 31 scientific articles. After analyzing them, the results showed that there were many qualitative and reflexive researches, using phenomenology as a philosophical approach, predominating the theoretical referential of the philosopher Martin Heidegger. We concluded that phenomenology has been used a lot in the Nursing articles. It reflects the intention to comprehend the phenomenon experienced in a daily life. Therefore, it has offered meaningful subsidies to the profession practice, and, especially, contributing to the knowledge of the area.<hr/>Este artículo tuvo como objetivo evaluar las investigaciones, en el área de la Enfermería, que utilizaron la filosofía para comprender su práctica, identificando su contribución para la profesión. Es un estudio de revisión integrada, de carácter crítico y retrospectivo. Para seleccionar los artículos, utilizamos las bases de dados Lilacs y Medline. La muestra de esta revisión tuvo 31 artículos. Después de analizarlos, los resultados indicaron que los estudios cualitativos y reflexivos predominaron, utilizando la fenomenología como abordaje filosófica, predominando el referencial teórico del filósofo Martin Heidegger. Llegamos a la conclusión de que la fenomenología tiene sido cada vez más utilizada en trabajos realizados en el campo de la Enfermería, y esto refleja la preocupación en comprender los fenómenos vividos en su rutina. Así, se ha presentado importantes subvenciones para la práctica de la profesión y, especialmente, para edificar el conocimiento como disciplina. <![CDATA[<b>Nursing student's education</b>: <b>experience in the care to users of psychoactive drugs</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000200026&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo objetivou relatar a experiência vivenciada por acadêmicos de enfermagem na Fundação Belo Amor, localizada no município de Caicó/RN, serviço de reabilitação psicossocial para usuários de álcool e outras drogas, buscando reconhecer a rede de saúde mental no município. A vivência partiu da disciplina Políticas Públicas de Saúde Mental, ofertada no sexto período do curso de graduação em enfermagem, e compreendeu dois momentos: a captação da realidade e o desenvolvimento de duas técnicas de grupo. Através das atividades realizadas foi possível aproximar-se da história de vida dos usuários; apreender sentimentos e/ou situações que os levaram ao consumo de drogas ou recaídas; e a vivência do processo de reabilitação atual e as perspectivas futuras. Esta experiência possibilitou que os acadêmicos compreendessem a importância deste serviço para a rede de saúde mental, e ainda para a formação generalista, crítica e reflexiva do profissional enfermeiro.<hr/>This article intended to report the experience lived by nursery nursing academics in Fundação Belo Amor, located in Caicó/RN, a psycho-social rehabilitation service for alcohol and drug users, aiming to recognize the town's mental health network. This living was prompted by the subject of Mental Health Public Policies, offered during the sixth semester of the nursing graduation course, and included two moments: getting to the reality and performing two group techniques. Through the activities performed, it was possible to approach to the users' life-story, to understand their feelings which led them to drugs consumption or recurrences, current rehabilitation process living and future perspectives. This experience promoted the academics to understand the importance of this service to mental health network, and also for generalist, critic, and reflexive training of nursing professionals.<hr/>El artículo tiene por objetivo presentar la experiencia de estudiantes de enfermería en la Fundação Belo Amor, ubicado en el municipio de Caicó/RN, servicio de rehabilitación psicosocial para los usuarios de alcohol y otras drogas, con el fin de reconocer la red de salud mental en el municipio. La experiencia viene de la disciplina de Política Pública de Salud Mental, presentada en el sexto semestre del curso de graduación en enfermería, y constaba de dos fases: la captura de la realidad y el desarrollo de dos técnicas de grupo. A través de las actividades realizadas fue posible acercarse a la historia de vida de los usuarios; los sentimientos y/o situaciones que los condujeran al uso de drogas o las recaídas; la experiencia del proceso de rehabilitación actual y de las perspectivas futuras. Esta experiencia posibilitó que los estudiantes entendieran la importancia de este servicio para la red de salud mental, y para la educación en general, crítica y reflexiva del enfermero profesional.