Scielo RSS <![CDATA[Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=1516-149820170003&lang=es vol. 20 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[The specular double in the not triggered psychoses: a contemporary paradigm?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300591&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Para abordar a função do duplo especular nas psicoses, principalmente acerca de seu papel em relação ao desencadeamento e à estabilização, buscou-se investigar a regressão tópica ao estágio do espelho proposta por Lacan. Indaga-se se a saída encontrada para algumas psicoses pode indicar um movimento próprio da subjetividade contemporânea. Destaca-se um empuxo ao imaginário, cujas razões o artigo pretende esclarecer.<hr/>ABSTRACT: For an approach to the function of the specular double, mainly about its role in triggering and stabilization, this article investigates the topical regression to the Mirror Stage proposed by Lacan. It inquires if the solution found for some psychoses could indicate a proper movement of the contemporary subjectivity. It stands out an imaginary push towards, which reasons the article intends to elucidate. <![CDATA[The dememorized girl and the dismembered body]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300615&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O que possibilita nos sentirmos nós próprios? Como podemos ter a sensação de permanência no corpo próprio e no mundo? Este artigo parte de uma experiência clínica de uma menina que acha que não pode lembrar do passado. No entanto, sabemos que são as nossas histórias que dizem quem somos e nos fazem poder ser “si mesmos”. Para percorrermos essa trajetória, nos utilizamos do conceito lacaniano do tempo lógico, os conceitos de experiência e vivência de Walter Benjamin e o texto de ficção História sem fim.<hr/>ABSTRACT: What enables us to feel ourselves, be ourselves? How can we experience the sensation of permanence whithin our bodies in this world? This article starts off from the clinical experience of a girl who thinks she is unable to remember the past. Nevertheless, we are aware that it is our stories that narrate who we are, allowing us to be "ourselves". In order to cover this trajectory, the Lacanian concept of logical time is followed, along with the concepts of life and experience of Walter Benjamin, and the book Endless history. <![CDATA[Psychic imprisonment through a psychoanalytic view: a married aggressor case study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300625&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: As interligações existentes entre trauma, narcisismo e pulsão de morte são abordadas neste estudo por meio da análise do caso clínico de um homem que cometeu violência doméstica contra a sua parceira íntima. Explora-se a influência da história de vida no relacionamento conjugal e no ato violento cometido por este homem, assim como características de personalidade do mesmo. Identificou-se a presença do desamparo e da violência em sua história de vida, produzindo marcas em sua constituição psíquica que influenciaram em seu relacionamento amoroso. Propõe-se a expressão aprisionamento psíquico como forma de compreensão do ato violento cometido.<hr/>ABSTRACT: The interconnections between trauma, narcissism and death drive are addressed in this study through a clinical case analysis of a man that committed domestic violence against his intimate partner. The paper explores the influence of life history in marital relationship and violent act committed by this man. The presence of helplessness and violence in his life story was identified, producing impact on his psychic constitution that influenced his relationship bonds. It is proposed the psychic imprisonment expression as a possibility of comprehension of the performed violent act. <![CDATA[The medical-psychiatric origins of the psychoanalytical concept of narcissism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300634&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Neste artigo, nosso objetivo será o de apresentar alguns elementos relativos à história da apropriação do mito de Narciso pela tradição médico-psiquiátrica, buscando assim traçar as origens do conceito psicanalítico de narcisismo. Desde um ponto de vista psicopatológico, o fenômeno narcísico, definido incialmente como uma forma particular de fetiche, começou a ser considerado um problema médico a partir do final século XIX. A apropriação psicanalítica desta noção se daria em 1905, com Freud, a partir da introdução do conceito de autoerotismo, sendo a primeira definição propriamente psicanalítica de narcisismo sugerida pelo psicanalista vienense Isidor Sadger, em 1908.<hr/>ABSTRACT: In this article, our goal is to present some elements relatives to the history of appropriation of the myth of Narcissus by medical-psychiatric tradition, so trying to draw the origins of this important psychoanalytic concept. From a psychopathological point of view, the narcissistic phenomenon, defined initially as a particular form of fetish, began to be considered as a medical problem at the end of nineteenth century. The psychoanalytic appropriation of this notion was made in 1905, by Freud, with the introduction of the concept of autoerotism. The first psychoanalytical definition of narcissism itself, suggested by the Viennese psychoanalyst Isidor Sadger, was given in 1908. <![CDATA[<strong>The mind-body interface in Sándor Ferenczi: a historical perspective of the Psychoanalytic Psychosomatics beginnings</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300656&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este estudo teve como objetivo principal apresentar as concepções de Sándor Ferenczi (1873-1933) sobre a interface mente-corpo, destacando, sobretudo, dois conceitos fundamentais propostos pelo autor, a saber: patoneurose e neurose de órgão. Salientamos que o autor, fundamentando-se em Freud, recorre ao modelo teórico da histeria ao aludir às patoneuroses, mas alinha seu posicionamento às formulações acerca das neuroses atuais, ao descrever as neuroses de órgão. Dessa forma, sustentamos que as contribuições de Ferenczi forneceram subsídios de grande relevância para os progressos posteriores no campo da Psicossomática Psicanalítica, ainda que tal fato muitas vezes não seja devidamente reconhecido.<hr/>ABSTRACT: This study’s primary objective was to present Sándor Ferenczi’s (1873-1933) understanding regarding the mind-body interface, emphasizing two fundamental concepts proposed by the author: pathoneurosis and organ neurosis. Note that, based on his understanding of Freud, the author resorts to the theoretical model of hysteria to introduce pathoneuroses but aligns his position with the formulations of actual neuroses to describe organ neuroses. Therefore, we argue that Ferenczi provided very important support for further advancements in the field of Psychoanalytic Psychosomatics, even though this fact is often not properly acknowledged. <![CDATA[Agatlhy Jung and Hilda Abraham: first experiences in child psychoanalysis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300676&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Além de ser uma das cinco grandes psicanálises de Freud, o pequeno Hans é o primeiro paciente da psicanálise com crianças. Outras experiências semelhantes estão em série com esse caso; foram feitas na sequência, mas ficaram esquecidas pela história. Discutimos aqui duas delas: o caso Ana/Agathly (Jung, 1910) e o caso Hilda (Abraham, 1913). Como Hans, elas estiveram em tratamento psicanalítico conduzido por seus respectivos pais. Os casos dão subsídios importantes para pensar as teorias sexuais infantis elaboradas por meninas.<hr/>ABSTRACT: Besides being one of the Freud’s big five psychoanalysis clinical case studies, Little Hans is the first child psychoanalysis patient. In series with this case, following similar experiences were made but lay forgotten by history. In this paper we discussed two of this experiences: the Ana/Agatlhy (Jung, 1910) and the Hilda (Abraham, 1913) clinical case studies. As Hans, they have been in psychoanalytical treatments conducted by their respective fathers. The cases imply substantial contributions to thinking about the sexual theories of children elaborated by little girls. <![CDATA[The animot destruction [The relationships between philosophy and psychoanalysis in Derrida]]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300686&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Trabalhamos com o quase conceito animot de Derrida, narrando sua experiência trágica entre o pensamento poético e o saber filosófico, e sua leitura deste quase conceito na teoria psicanalítica, forjando no pensamento da diferença a cena da escritura - inconsciente como escritura - e este outro do outro {que chama} {de} animot, que só se distingue na escritura e não da voz revelada. Nessa leitura, para {o} animot tudo é permitido.<hr/>ABSTRACT: We have been working with Derrida´s almost concept animot, narrating his tragic experience between poetic thought and philosophical knowledge and his reading of this almost concept in psychoanalytic theory, faking the writing scene in the thought of difference - unconscious as writing - and this other one from the other one {which is called} animot, which is only distinguished in writing and not from the revealed voice. In this reading, everything is permitted for animot. <![CDATA[Lacan with Marx in Wall Street, a day before the end: an analysis on Margin Call from the confluence of the Lacanian theory of speeches and the Marxian critique of political economy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300695&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: A partir da teoria dos discursos de Jacques Lacan, em diálogo com a teoria do valor de Karl Marx, o texto analisa o filme Margin Call, que retrata ficcionalmente o desencadeamento da atual crise capitalista, com a quebra do banco Lehman Brothers, em 2008. Dentre as questões que o texto coloca, além do papel do discurso da ciência na sociedade atual, destaca-se a persistência do discurso capitalista.<hr/>Abstract: From the theory of the speech of Jacques Lacan, in dialog with Karl Marx´s theory of value, the text analyses the film Margin Call, which fictionally portraits the unchaining of current capitalist crisis, with the bankruptcy of the Lehman Brothers bank, in 2008. Amongst the issues posed by the text, besides the role of the discourse of the science in the current society, the persistence of the capitalist speech is to be evidenced. <![CDATA[The colors of hatred in Absalom, Absalom!, of Faulkner]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300706&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: A partir do romance Absalão, Absalão!, de Faulkner, pretendemos estudar as diferentes imagens do ódio racial presentes nessa obra. Esta forma específica de ódio pretende diferenciar brancos e negros, o mais precisamente possível, para que assim se evite qualquer risco de amálgama e de confusão, vivenciadas como essencialmente incestuosas. Este ódio é mosaico e narcisista, e visa preservar o ego ao mesmo tempo em que o projeta para fora e destrói todo inimigo interno que possa vir a comprometer sua supremacia. Mas este ódio destina-se sobremodo a esconder o amor da mãe-terra, tão profundo quão secreto.<hr/>ABSTRACT: Drawing upon Faulkner’s Absalom, Absalom!, the author sets out to put the assorte expressions of racial hatred under study. This particular form of hatred entails establishing a clear-cut distinction between the White and the Black in order to forestall conflation and confusion, both of which are perceived as deeply incestuous. This hatred is ego-related and narcissistic, with the purport of protecting the ego through projection on to the outside environment, as well as destruction of any enemies that jeopardise its supremacy. This hatred, however, first and foremost endeavours to conceal a deep-seated, secret love for Mother Earth. <![CDATA[Gustav Mahler: between genius and obsession]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300714&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este trabalho tem como objetivo fazer uma leitura psicanalítica de alguns aspectos da vida e obra de Gustav Mahler, de forma a propor uma relação entre a genialidade e a neurose obsessiva que acometia o músico, e sua particular relação com a morte. Em torno de algumas das suas obras, como o ciclo Kindertotenlieder, a 3ª Sinfonia e a 10ª esta última inconclusa, tecemos principalmente a trama edípica em que a morte, fantasiada ou não, se apresenta como possível solução. Um destaque especial é dado ao célebre encontro do compositor com Freud e sua “única” sessão de análise.<hr/>Abstract: This paper aims to make a psychoanalytic reading of Gustav Mahler’s life and work, in order to propose a relationship between genius and the obsessional neurosis that affected the musician, and his special relationship with death. Around some Mahler's works, as the cycle Kindertotenlieder, the 3rd and 10th Symphony - these latter unfinished -, we wove primarily oedipal, complex in which death, costumed or not, is presented as a possible solution. Special emphasis is given to the famed meeting of the composer with Freud and his “unique” analysis session. <![CDATA[Freud and his readers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300725&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente trabalho procura descrever a relação que Freud estabelece com a figura do leitor em suas Conferências introdutórias à psicanálise e os desafios que esta relação apresenta para a tradução deste texto. As tensões e conflitos presentes neste contato são um prolongamento do conflito psíquico e da dinâmica inconscientes que Freud deseja apresentar a estes leitores. Em seu esforço didático para explicar o núcleo da teoria psicanalítica a partir da investigação de lapsos, sonhos e neuroses, ele elabora sucessivas analogias que também ilustram, por vias indiretas, a natureza do inconsciente psíquico.<hr/>ABSTRACT: This paper attempts at describing the connection between Freud and the reader in his Introductory Lectures on Psychoanalysis, as well as discussing some of the issues brought by this relation to the work of translating the text into Portuguese. The tensions and conflicts arising from this contact between the author and his audience could be understood as an extension of the psychical conflict and the dynamics of the unconscious Freud is bringing forth to the readers. His attempt to explain the core of psychoanalytical theory from his investigations on lapses, dreams and neurotic symptoms will ultimately create analogies which may also reveal something about the nature of the psychical unconscious. <![CDATA[The Therapeutic Accompaniment clinic as a psychoanalytic research: a shared writing between several]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300732&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente trabalho aborda a temática do método clínico na pesquisa em psicanálise, a partir da experiência de atendimento de um adolescente desde a perspectiva do Acompanhamento Terapêutico (AT). Tomando a pesquisa em psicanálise como uma produção marcada pela indissociabilidade entre saber teórico e prática clínica, discutiremos o método da construção do caso clínico, entendida como uma ficção produzida pelo encontro que a clínica promove. Apresentaremos, nesse contexto, a experimentação de uma “escrita compartilhada” com o adolescente acompanhado, abrindo a possibilidade de que ele escreva, reescreva e ressignifique a sua própria história, produzindo, assim, novos sentidos para si.<hr/>ABSTRACT: This paper introduces the subject-matter of the clinical method in psychoanalytic research, discussing the treatment experience of a teenager boy by the perspective of the Therapeutic Accompaniment (TA). Taking research in psychoanalysis as a production marked by the integration between theoretical knowledge and clinical practice, we discuss the method of construction of the case, understood as a fiction produced by the encounter that clinical promotes. We will present, in this context, the trial of a “writing shared” with the accompanied teenager, opening the possibility for him to write, rewrite and reframe his own history, thereby producing new meanings for himself. <![CDATA[<strong>In social exclusion, words that nourish and include the subject</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300743&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Os “meninos de rua” buscam no espaço público uma “saída” para a violência, o abandono, as rupturas, a complexa situação de vulnerabilidade social. Em meio ao sofrimento psíquico, ao dilaceramento, ao imperativo de sobrevivência, destacamos o apelo e a procura do sujeito por um lugar de endereçamento. Partimos de uma experiência com crianças e adolescentes em situação de rua (Olinda/PE - Brasil) e, baseando-nos no aporte teórico da psicanálise freud-lacaniana, indagamos acerca da demanda endereçada à instituição que, ao alimentá-los com palavras, cumpre o papel do Outro - tesouro de significantes -, dá-lhes consistência simbólica, fazendo um furo no Real da rua.<hr/>ABSTRACT: "Street kids" seek, in public space, a "way out" for violence, abandonment, ruptures, and complex situations of social vulnerability. In the midst of psychological distress, laceration, as well as the imperative of survival, the appeal and search of the subject for a place of addressing is herein highlighted. Based upon an experience with children and adolescents living on the streets (Olinda - Brazil) and founded on the theoretical contribution provided by Freudian and Lacanian psychoanalysis, questions are raised about the demand addressed to the institution, which, by feeding them with words, plays the role of the Other - treasure of signifiers - giving them symbolic consistency, making a hole in the Real of the street. <![CDATA[NOVOS PASSOS NA TESSITURA DAS REFLEXÕES PSICANALÍTICAS SOBRE AS SEXUALIDADES DE NOSSO TEMPO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982017000300763&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Os “meninos de rua” buscam no espaço público uma “saída” para a violência, o abandono, as rupturas, a complexa situação de vulnerabilidade social. Em meio ao sofrimento psíquico, ao dilaceramento, ao imperativo de sobrevivência, destacamos o apelo e a procura do sujeito por um lugar de endereçamento. Partimos de uma experiência com crianças e adolescentes em situação de rua (Olinda/PE - Brasil) e, baseando-nos no aporte teórico da psicanálise freud-lacaniana, indagamos acerca da demanda endereçada à instituição que, ao alimentá-los com palavras, cumpre o papel do Outro - tesouro de significantes -, dá-lhes consistência simbólica, fazendo um furo no Real da rua.<hr/>ABSTRACT: "Street kids" seek, in public space, a "way out" for violence, abandonment, ruptures, and complex situations of social vulnerability. In the midst of psychological distress, laceration, as well as the imperative of survival, the appeal and search of the subject for a place of addressing is herein highlighted. Based upon an experience with children and adolescents living on the streets (Olinda - Brazil) and founded on the theoretical contribution provided by Freudian and Lacanian psychoanalysis, questions are raised about the demand addressed to the institution, which, by feeding them with words, plays the role of the Other - treasure of signifiers - giving them symbolic consistency, making a hole in the Real of the street.